Verandert vind ik logischerInterCC schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 23:18:
[...]
Verander zijn "doet" in "veranderd" en het geheel is logisch(er). Zoals het er staat is het inderdaad op meerdere manieren te interpreteren.
Hoezo is dit goedkoper? Ik denk dat de "management kosten" van Berkshire echt wel hoger zijn dan die van de gemiddelde ETF boer.phantom09 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 20:45:
[...]
Wil je goedkoop uit zijn en spreiden? Koop voor 50K Berkshire hattaway-B aandelen.
Kost iets meer dan € 0,50 bij IB.
Goedkoper dan een ETF.
Nee dat kan helaas niet. Ze zijn er mee bezig, het schijnt een fout te zijn.RocketKoen schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 20:29:
[...]
Kun je niet gewoon USD naar je bankrekening laten boeken? Dan maakt je bank er zelf wel euro's van als het goed is.
"An object in motion, stays in motion, unless acted upon by an external force."Stukfruit schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:14:
[...]
Ik vermoed dat hij de formule van een enigszins bekende natuur- en wiskundige bedoelt, maar die is binnen deze context op veel verschillende manieren te interpreteren
[...]
Oftewel, blijven doen wat je deed is hetzelfde als niks doen.
Kan niet wachten totdat mijn ABN rekening gefinaliseerd word en ik kan beleggen👌🏻
Bijna uit de rode cijfers
[ Voor 8% gewijzigd door Duinkonijn op 03-08-2022 12:35 ]
Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?
Hier ook een + YtD, dankzij het blijven inkopen toen de markt daalde ^^.
Ik blijf ook gewoon zitten en koop bij indien gunstig.Requiem19 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:53:
Hier ook een + YtD, dankzij het blijven inkopen toen de markt daalde ^^.
Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?
Ik merk dat ik het - emotioneel - juist moeilijker vindt om te kopen nu de markt stijgt.
Maar eigenlijk is het volgens mij rationeel gezien gewoon het beste om met een vast bedrag standaard bij te kopen...
Maar eigenlijk is het volgens mij rationeel gezien gewoon het beste om met een vast bedrag standaard bij te kopen...
Het is al zo vaak gezegd: inderdaad maandelijks een vast bedrag inleggen in een Wereld index is super saai en ook de beste strategie (voor bijna iedereen).Requiem19 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:20:
Ik merk dat ik het - emotioneel - juist moeilijker vindt om te kopen nu de markt stijgt.
Ik heb hetzelfde. Vond het eigenlijk ‘leuker’ en makkelijker om te kopen toen alles lager stond. Nu voelt het alsof ik hoog bijkoop want alles blijft maar stijgen de afgelopen dagen/weken. Sta YTD ook weer in de plus en met de aankooporders van deze week gaat de GAK alleen maar omhoog.Requiem19 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:20:
In mijn geval is het gewoon set and forget. Ingesteld bij Rabo om NT te kopen en klaar. Ik kijk wel regelmatig naar de portefeuille, maar ik heb echt geen idee hoeveel stuks ik per keer koop/wat de koers is. En dus ook niet "maar de koers staat hoog dus koop liever niet" of zo.
Uiteraard naar aanleiding van bovenstaande "groen, groen" posts eens even gekeken. En all time sta ik nu een paar tientjes in de plus. Maar dat is wel vertekend. November 2020 begonnen bij Rabobank met een inleg van X per maand, maar ik heb daarvoor ~1,5 jaar bij DeGiro ingelegd in VWRL (en daarbij uiteraard wel continu de koers volgen), en die portefeuille heb ik in november verkocht en bij NT aangekocht. Dus dat staat super scheef doordat Rabo natuurlijk de winst van bij DeGiro niet weet. Maar YTD sta ik nog een paar duizend in het rood, ondanks dat ik per januari niet meer X inleg maar 1,5 X / 50% meer. Dus ook meer relatief goedkoop bijgekocht (but then again, geen idee wat de koers nu is, en of dat hoog/laag is ten opzichte van bv het eerste halfjaar van 2021).
Uiteraard naar aanleiding van bovenstaande "groen, groen" posts eens even gekeken. En all time sta ik nu een paar tientjes in de plus. Maar dat is wel vertekend. November 2020 begonnen bij Rabobank met een inleg van X per maand, maar ik heb daarvoor ~1,5 jaar bij DeGiro ingelegd in VWRL (en daarbij uiteraard wel continu de koers volgen), en die portefeuille heb ik in november verkocht en bij NT aangekocht. Dus dat staat super scheef doordat Rabo natuurlijk de winst van bij DeGiro niet weet. Maar YTD sta ik nog een paar duizend in het rood, ondanks dat ik per januari niet meer X inleg maar 1,5 X / 50% meer. Dus ook meer relatief goedkoop bijgekocht (but then again, geen idee wat de koers nu is, en of dat hoog/laag is ten opzichte van bv het eerste halfjaar van 2021).
[ Voor 3% gewijzigd door RobertMe op 03-08-2022 16:39 ]
Die zijn veel lager. Dat zijn maar een paar man, die kosten echt geen paar 100 mln.Janpietertje89 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 08:54:
[...]
Hoezo is dit goedkoper? Ik denk dat de "management kosten" van Berkshire echt wel hoger zijn dan die van de gemiddelde ETF boer.
De management kosten van de onderliggende bedrijven niet meegerekend natuurlijk, maar dat doe je bij de kosten van een etf ook niet.
Exact. Toen de markten gingen dalen heb ik mijn maandelijks aankopen gedaan.Duinkonijn schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:54:
[...]
Ik blijf ook gewoon zitten en koop bij indien gunstig.
Echter toen de markten bleven dalen stopte ik er op een gegeven moment met aankopen doen.
Sinds kort koop ik weer extra bij.
Zondephantom09 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 20:27:
[...]
Echter toen de markten bleven dalen stopte ik er op een gegeven moment met aankopen doen.
Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan
Waarom zonde? Als ik mij niet vergis ben ik ergens eind maart gestopt met aankopen.
Had ik vroljik elke maand gekocht, dan had ik geld verloren. SP500 stond toen op circa 4500. Nu staat de SP500 op 4160. Ik krijg dus meer waar voor mijn geld.
Ik zie een dalende markt als een soort uitverkoop. Ik ga de bodem niet proberen te timen of m'n maandelijkse aankopen uitstellen.
Maar ik ben niet van plan vermogen aan te spreken de komende 25-30 jaar. Dat is bij jou misschien anders.
Wat mij betreft gaan de koersen nog een tijd flink omlaag. Goedkoop inslaan
Maar ik ben niet van plan vermogen aan te spreken de komende 25-30 jaar. Dat is bij jou misschien anders.
Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan
Als de trend dalend is dan zou je even niet moeten gaan kopen. Zodra de trend stijgend is zou je weer moeten gaan kopen. Je hoeft niet te wachten op een dieptepunt, daar zit je vaak toch naast.Licko schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 21:20:
Ik zie een dalende markt als een soort uitverkoop. Ik ga de bodem niet proberen te timen of m'n maandelijkse aankopen uitstellen.
[ Voor 6% gewijzigd door phantom09 op 03-08-2022 21:41 ]
Maar als het zoals in 2020 (april? mei?) ineens heel hard omhoog gaat ben je ook waarschijnlijk te laat. En er kan ook een kleine opleving zijn waarna het alsnog weer omlaag gaat (dead cat bounce dus). En zoals ook bij het corona herstel "wanneer denk je dat een stijging door gaat of tijdelijk is?". IIRC waren er hier toentertijd voldoende die aangaven nog steeds niet in te stappen "want het kan toch niet dat dat zo snel hersteld, het moet wel een dead cat bounce zijn". Alleen is het nooit meer gezakt. Tot dit jaar dus maar met andere oorzaken (en geen idee of de indexen nu lager staan dan maart 2020).phantom09 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 21:40:
[...]
Als de trend dalend is dan zou je even niet moeten gaan kopen. Zodra de trend stijgend is zou je weer moeten gaan kopen. Je hoeft niet te wachten op een dieptepunt, daar zit je vaak toch naast.
Je had dan echter ook bijgekocht op standen van 3600-3900 tussen mei en juli, waarover inmiddels dus ruim 10% rendement is ontstaan.phantom09 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 20:38:
[...]
Waarom zonde? Als ik mij niet vergis ben ik ergens eind maart gestopt met aankopen.
Had ik vroljik elke maand gekocht, dan had ik geld verloren. SP500 stond toen op circa 4500. Nu staat de SP500 op 4160. Ik krijg dus meer waar voor mijn geld.
Captain hindsightSvV_Ying schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 22:32:
[...]
Je had dan echter ook bijgekocht op standen van 3600-3900 tussen mei en juli, waarover inmiddels dus ruim 10% rendement is ontstaan.
Achteraf is het makkelijk aan te wijzen wanneer je had moeten instappen maar op het moment zelf is een pak lastiger zeker met alle doemscenario’s die ons om de oren vlogen met inflatie, renteverhogingen, afknijpen gastoevoer, enz.
Als je er voor de lange termijn inzit zullen deze positieve aankoopmomenten nauwelijks effect hebben op je eindtotaal. En als je er iets uit wilt halen zul je bij iedere marktbeweging goed moeten gokken waarbij statisch is aangetoond dat je er een paar keer ook goed naast zult zitten.phantom09 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 20:38:
[...]
Heb je daar de zwakkere euro in meegerekend? Je krijgt nu veel minder SP500 voor je euro's.phantom09 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 20:38:
[...]
Als het nog een paar weken zo door blijft gaan met stijgen, gaan we richting een nieuwe all time high. Kan me dat echt niet voorstellen gelet op al hetgeen er momenteel speelt in de wereld. Dead cat bounce? Relief rally?
[ Voor 3% gewijzigd door JJ1984 op 04-08-2022 08:36 ]
Historisch gezien is dit een sub-optimale, zo niet verliesgevende, strategie. De winst die je mist op de dagen dat je niet in de markt zit terwijl die opleeft (ook al is het maar tijdelijk), is historisch gezien groter dan het verlies dat je "ontwijkt" door niet in de markt te zitten/stappen terwijl die daalt.phantom09 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 21:40:
[...]
Als de trend dalend is dan zou je even niet moeten gaan kopen. Zodra de trend stijgend is zou je weer moeten gaan kopen. Je hoeft niet te wachten op een dieptepunt, daar zit je vaak toch naast.
[ Voor 8% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 04-08-2022 09:03 ]
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Ik ben wel benieuwd waar je dit soort statements op baseert. Je zegt regelmatig de markt te moeten/kunnen timen.phantom09 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 21:40:
[...]
Is dat je onderbuik of kun je het ook onderbouwen?
En als je horizon maar lang genoeg is en het is echt "reserve geld" dan is dit imho verreweg de beste manier. Zeker als je er niet serieus veel verstand van hebt en ook de tijd hebt om dat verstand op peil te houden.RobertMe schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 16:39:
In mijn geval is het gewoon set and forget. Ingesteld bij Rabo om NT te kopen en klaar. Ik kijk wel regelmatig naar de portefeuille, maar ik heb echt geen idee hoeveel stuks ik per keer koop/wat de koers is. En dus ook niet "maar de koers staat hoog dus koop liever niet" of zo.
Ik doe dus hetzelfde maar dan bij Fitvermogen. 1e helft van dit jaar nog een paar keer een extra inleg gedaan omdat ik nog wat geld had wat nog niks stond te doen. Maar sinds april en in de dichtbije toekomst niks meer/minder dan m'n standaard maandelijkse inleg.
Ik heb het geluk dat ik op 20-03-20 ben begonnen en toen zeker in de eerste 2/3 maanden redelijk wat heb ingelegd en sta nu volgens Fitvermogen op portfolio rendement van 38,6%. Al vraag ik me af hoe dat berekend is en of dat klopt...
Volgens mij hoort het namelijk gewoon ~14% te zijn. Fitvermogen toont o.a. je huidige waarde en je huidige resultaat (in €)
Als ik nu bijv 1000 waarde heb met resultaat +100. Dan maakt het toch niks uit voor welke aankoopbedragen dat is geweest, dat is dat toch gewoon ~11% rendement? (1000/(1000-100))?
Maargoed, YTD is helaas geen selectiemogelijkheid maar afgelopen 6 maanden sta ik volgens datzelfde overzicht op -1,5% en dat zal YTD dus nog wel wat lager zijn.
Beeromaniac
Dat wordt berekend o.b.v. het rendement van elke losse inleg (Extended Internal Rate of Return of XIRR).Thompson schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:05:
Ik heb het geluk dat ik op 20-03-20 ben begonnen en toen zeker in de eerste 2/3 maanden redelijk wat heb ingelegd en sta nu volgens Fitvermogen op portfolio rendement van 38,6%. Al vraag ik me af hoe dat berekend is en of dat klopt...
[ Voor 4% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 04-08-2022 09:13 ]
Inleg 01-01 100€ tegen koers 10 = 10 stuks gekochtHerko_ter_Horst schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:10:
[...]
Dat wordt berekend o.b.v. het rendement van elke losse inleg (Extended Internal Rate of Return of XIRR).
Inleg 01-02 1000€ tegen koers 12 = 83,3 stuks gekocht.
Stand 01-03 10,71 á 93,3 stuks = waarde 1000 resultaat -100.
Dan is portfolio rendement toch gewoon -11%?
/Edit; Excuus eerst even wat lezen over die XIRR
[ Voor 5% gewijzigd door Thompson op 04-08-2022 09:19 ]
Beeromaniac
Mijn moeder wil graag voor onze zoon (haar kleinkind
) maandelijks gaan sparen. Mijn voorstel was uiteraard om dit middels ETF's te doen.
Er zijn vast andere mensen die iets vergelijkbaars doen voor hun eigen kind. Heeft iemand een bepaalde broker die dit specifiek goed faciliteert (zodat bijvoorbeeld zowel Oma als ik toegang heeft)?
Er zijn vast andere mensen die iets vergelijkbaars doen voor hun eigen kind. Heeft iemand een bepaalde broker die dit specifiek goed faciliteert (zodat bijvoorbeeld zowel Oma als ik toegang heeft)?
Als je op naam van het kind wilt beleggen, dan zal je bij de meeste brokers niet terecht kunnen tegenwoordig. Het is voor een broker te lastig om alle relevante partijen door KYC/AML te halen en de transacties te verifiëren. Je kan natuurlijk wel op eigen naam in een apart potje beleggen voor je kind. Verder zal je ook de (schenk)belastingen en verantwoordelijkheden mee moeten nemen;
- op het naam van het kind - die kan er alles mee doen vanaf 18 jaar
- op eigen naam - hoe en wanneer plan je de overdracht van de beleggingen naar het kind.
Meesman biedt het nog wel aan om op naam van het kind te beleggen. https://www.meesman.nl/vr...gen-voor-mijn-klein-kind/
Het is wel een vraag die vaker terug komt in deze topic reeks.
- op eigen naam - hoe en wanneer plan je de overdracht van de beleggingen naar het kind.
Meesman biedt het nog wel aan om op naam van het kind te beleggen. https://www.meesman.nl/vr...gen-voor-mijn-klein-kind/
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Ik doe dit voor mijn kinderen bij BrandNewDay, beleggingsrekening op hun naam:
https://new.brandnewday.nl/particulier/kinderrekening/
Meesman heeft een minimale inleg van €100 per maand.
https://new.brandnewday.nl/particulier/kinderrekening/
Meesman heeft een minimale inleg van €100 per maand.
Kunnen zij niet gewoon geld overmaken naar een (gekoppelde) bankrekening en dat jij de orders inschiet? Bij ABN heb je bijvoorbeeld een gekoppelde beleggingsspaarrekening. Als zij automatisch naar die rekening overmaken dan kan jij een periodieke order instellen.Requiem19 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:22:
Lijkt me wat dat betreft niet anders dan een reguliere spaarrekening waar grootouders geld naar kunnen overboeken. Daar hebben ze verder ook geen toegang tot.
Ja en nee. Door de strengere regels kunnen bij een aantal aanbieders de beleggersrekeningen / stortingen niet gedaan worden vanaf een andere rekening, dan van de eigen gekoppelde (betaal) rekening op dezelfde naam.erwn schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:53:
[...]
Kunnen zij niet gewoon geld overmaken naar een (gekoppelde) bankrekening en dat jij de orders inschiet? Bij ABN heb je bijvoorbeeld een gekoppelde beleggingsspaarrekening. Als zij automatisch naar die rekening overmaken dan kan jij een periodieke order instellen.
Lijkt me wat dat betreft niet anders dan een reguliere spaarrekening waar grootouders geld naar kunnen overboeken. Daar hebben ze verder ook geen toegang tot.
Hier heel simpel een los DeGiro account gemaakt op naam van mij of mijn partner (beetje verdelen voor de 20k garantie) . En via daar low-cost investeren. Ja het staat op mijn eigen naam, maar om de touwtjes de komende 15 a 20 (tot minimaal 23) jaar in handen te hebben voor mijn kids tot de hersencellen zijn ingedaald vind ik ook niet onverstandig.Requiem19 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:22:
Mijn moeder wil graag voor onze zoon (haar kleinkind) maandelijks gaan sparen. Mijn voorstel was uiteraard om dit middels ETF's te doen.
Ik heb net even met ABN klantenservice gechat en die geven aan dat je een kinderrekening kunt openen en dan op naam van je kind een beleggingsrekening kunt openen.
Op die manier is het geld mooi gescheiden van mijn vermogen en zou mijn moeder automatisch kunnen overmaken naar de rekening van mijn zoontje, waarna ik een automatische aankooporder kan instellen.
Ik zal ook nog even Meesman bekijken.
Op die manier is het geld mooi gescheiden van mijn vermogen en zou mijn moeder automatisch kunnen overmaken naar de rekening van mijn zoontje, waarna ik een automatische aankooporder kan instellen.
Bij abn amro is het wel omslachtig. Daar had ik ook gekeken maar als je verder leest op de site heb je wel een machtiging nodig van de kantonrechter:Requiem19 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:53:
Ik heb net even met ABN klantenservice gechat en die geven aan dat je een kinderrekening kunt openen en dan op naam van je kind een beleggingsrekening kunt openen.
https://www.abnamro.nl/nl...aam-minderjarig-kind.html
Daarom heb ik uiteindelijk voor brandnewday.nl gekozen voor mijn dochter.
[ Voor 4% gewijzigd door Flexion1 op 04-08-2022 11:58 ]
ABN presenteert het alsof iedereen in Nederland formeel gezien een machtiging nodig heeft van de kantonrechter voor beleggen voor een kind. Dat zou dus in principe ook gelden voor brandnewday of andere brokers.Flexion1 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:58:
[...]
Bij abn amro is het wel omslachtig. Daar had ik ook gekeken maar als je verder leest op de site heb je wel een machtiging nodig van de kantonrechter:
https://www.abnamro.nl/nl...aam-minderjarig-kind.html
Daarom heb ik uiteindelijk voor brandnewday.nl gekozen voor mijn dochter.
Alleen ABN vraagt kennelijk expliciet of je die machtiging ook hebt, maar ze zeggen erbij dat ze het niet controleren
Ik stort nu iedere maand een bedrag op de spaar rekening van mijn kinderen, om zo een leuke spaarrekening voor ze te hebben als ze 18 worden. Wellicht toch een goed idee om daar een BND belegging van te maken. Heb wel een paar aandeeltjes voor hun in een DeGiro rekening maar die staan op mijn naam, belastingtechnisch toch beter om het nu allemaal alvast op hun naam te zetten. Zou zonde zijn dat als ze 18 zijn er eerst schenk belasting afgerekend moet worden

>> Signature?
Dit geldt niet voor de grootbanken, zover ik kan zien. ING heeft kinderrekeningen, kinder spaar rekeningen, en ook voor beleggen voor minderjarige kinderen.Qwerty-273 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:56:
Als je op naam van het kind wilt beleggen, dan zal je bij de meeste brokers niet terecht kunnen tegenwoordig. Het is voor een broker te lastig om alle relevante partijen door KYC/AML te halen en de transacties te verifiëren. Je kan natuurlijk wel op eigen naam in een apart potje beleggen voor je kind. Verder zal je ook de (schenk)belastingen en verantwoordelijkheden mee moeten nemen;
Alleen je besteed het beleggen dan uit aan bankiers, en je hebt een drempel van €50k. Vind ik, als totaalpakket, iets minder interresant.
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Ik gebruik de dalende margin debt als maatstaf voor de indexen.JJ1984 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:34:
Als het nog een paar weken zo door blijft gaan met stijgen, gaan we richting een nieuwe all time high. Kan me dat echt niet voorstellen gelet op al hetgeen er momenteel speelt in de wereld. Dead cat bounce? Relief rally?
Als iedereen met steeds meer geleend geld het boeltje omhoog biedt, dan stijgen de markten. Als iedereen het geleend geld van de beurs haalt (deleveraging), dan gaat alles omlaag.
Je kan al raden waarom de mensen hun geld van de beurs haalt. In de VS betekent de renteverhogingen dat de hypotheek maandlasten verdubbeld zijn en zij voelen de brandstofprijzen, voedselprijzen,... harder dan wij. De rekeningen en het dure leven kunnen betalen.
De SPY liep in bepaalde maanden synchroon met de dalende margin debt en had een relief rally in mei gevolgd door een mean reversion in juni. Bij afwijkingen op de grafiek kunnen de traders op de terugkeer naar de mean inspelen.
De margin debt kan in juli en augustus rustig verder zakken tegen 3% per maand en een stroomversnelling van 7 % dalen in september is mogelijk. Dan is een mean reversion naar SPY 288 een koersdoel om al mijn SPY Dec puts op strikes 350, 335, 310 en 300 ITM te zetten.
Zo'n relief rally is nuttig voor de institutionelen om hun longposities zo hoog mogelijk aan retail te verkopen en ze kunnen de shortposities zo hoog mogelijk openen, puts zo goedkoop mogelijk kopen. We zitten in de fase van herpositionering.
Ik ga meer puts bijkopen zolang ze steeds hogere strikes goedkoper/toegankelijker maken.
Klopt. Alleen itt brandnewday vragen ze bij abnamro er expliciet naar of je hem hebt ja of nee. Ze controleren het niet maar je moet dus wel het formulier bewust onjuist invullen.Requiem19 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:08:
[...]
ABN presenteert het alsof iedereen in Nederland formeel gezien een machtiging nodig heeft van de kantonrechter voor beleggen voor een kind. Dat zou dus in principe ook gelden voor brandnewday of andere brokers.
Alleen ABN vraagt kennelijk expliciet of je die machtiging ook hebt, maar ze zeggen erbij dat ze het niet controleren
Gevoelsmatig daarom voor brandnewday gekozen. Vragen er niet naar en staat ook niet in de voorwaarden oid.
Nou moet het uiteraard wel heel vreemd lopen wil je kind je later aanklagen omdat je haar geld in een etf hebt gestopt ipv op een spaarrekening gezet hebt.
Zal vooral zijn in sommige gevallen van ouders die speculeren met het spaargeld van de Kids.. Al ken ik daar ook geen praktijkvoorbeelden van.
Ik beleg via de Giro o.a. In VUSA via AMS. Deze is in euro. De VUSA is de S&P500. Deze is in usd. Maakt dat nu nog uit met een bijna €1=$1 koers?
Ik ben sceptisch over deze claim. Volgens mij was je een week of 3-4 nog mensen aan het adviseren om te wachten met aankopen. Als ze die adviezen hadden gevolgd hadden ze dus een aantal 'goedkope' momenten gemist.phantom09 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 20:38:
[...]
Overigens moeten we natuurlijk nog maar zien of de markt nu echt hersteld is of dat weer weer een rit naar beneden gaan maken.
Hoe weet je wanneer het gunstig is?Duinkonijn schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:54:
[...]
Ik blijf ook gewoon zitten en koop bij indien gunstig.
Hangt gunstig niet af van de toekomst ipv het verleden?
Ik beleg niet op inzicht, maar op gevoel.
Compleet wat niet wordt aangeraden wordt, maar het werkt bij mij.
Ik kijk naar de ervaringen wat ik met een bedrijf heb in combinatie met het verleden.
Neem bv Ford, dat is net een rustig kabbelend watertje. Golfje etc. Die kan je redelijk timen. Overigens zit ik al een tijdje niet in F
Ik kijk naar de ervaringen wat ik met een bedrijf heb in combinatie met het verleden.
Neem bv Ford, dat is net een rustig kabbelend watertje. Golfje etc. Die kan je redelijk timen. Overigens zit ik al een tijdje niet in F
[ Voor 53% gewijzigd door Duinkonijn op 04-08-2022 15:12 ]
Hoe bedoel je "werkt"? Werkt het goed op het gebied van rendement, of werkt het goed op basis van gemoedsrust? Dat laatste mag uiteraard, want je moet niet tegen je zin in beleggen / "risico's" lopen waar je slecht van gaat slapen (zoals al velen hier voor DCA hebben gekozen i.p.v. lump sum, puur voor de eigen gemoedstoestand).Duinkonijn schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:08:
BeideRobertMe schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:13:
[...]
Hoe bedoel je "werkt"? Werkt het goed op het gebied van rendement, of werkt het goed op basis van gemoedsrust? Dat laatste mag uiteraard, want je moet niet tegen je zin in beleggen / "risico's" lopen waar je slecht van gaat slapen (zoals al velen hier voor DCA hebben gekozen i.p.v. lump sum, puur voor de eigen gemoedstoestand).
Ik beleg hoofdzakelijk in bedrijven met dividend uitkering en besteed dat weer in andere bedrijven, die uitkeren.
[ Voor 11% gewijzigd door Duinkonijn op 04-08-2022 15:16 ]
En haal je met je 'gevoel' ook over een langere periode vergelijkbaar, of zelfs meer rendement dan een wereld index fonds?Duinkonijn schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:08:
Of is dit vergelijkbaar met: ik zette (puur op gevoel) 3x achter elkaar alles op rood in het casino en wat denk je? 3x rood. Mijn gevoel is onfeilbaar, dit kan niet fout.
[ Voor 23% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 04-08-2022 15:21 ]
En hoe lang werkt dit al goed voor je, een paar maanden, een jaar, een paar jaar, of al tientallen jaren?
Nobody?
WCU schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 15:57:
En dan de hamvraag: Share CFDs in plaats van handelen in de onderliggende aandelen om de 2*0.35% beurstaks te vermijden in BE (los van ev. andere voordelen van handelen in CFDs). Do's? Dont's? Praktische ervaringen?
Alles kan fout.Herko_ter_Horst schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:18:
[...]
En haal je met je 'gevoel' ook over een langere periode vergelijkbaar, of zelfs meer rendement dan een wereld index fonds?
Of is dit vergelijkbaar met: ik zette (puur op gevoel) 3x achter elkaar alles op rood in het casino en wat denk je? 3x rood. Mijn gevoel is onfeilbaar, dit kan niet fout.
:strip_exif()/f/image/eyjPCq52eMY9tl1DP8CwYv59.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben er tevreden mee.
2018 kon positief zijn, als ik zo nodig een grote uitgave had
[ Voor 3% gewijzigd door Duinkonijn op 04-08-2022 16:18 ]
@Duinkonijn Weliswaar makkelijk scoren dit, maar IWDA had je ca. 10% meer opgeleverd tegen 0 moeite.
Als hadden komt, is hebben te laat.Longcat schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:22:
@Duinkonijn Weliswaar makkelijk scoren dit, maar IWDA had je ca. 10% meer opgeleverd tegen 0 moeite.
Ik ben niet echt geïnteresseerd in wat andere presteren. Voor mij voldoet het.
Als een ander beter presteert, prima. Als hij minder presteert. Jammer.
[ Voor 10% gewijzigd door Duinkonijn op 04-08-2022 16:34 ]
Mijn vader werkt bij Mcdonalds!
Daar heb ik een goed gevoel bijPolycom schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:36:
Mijn vader werkt bij Mcdonalds!
Ik heb 20 bedrijven en twee fondsen waar ik in beleg
Mcd doet bijna + 40% nu.
Heb ook een tijdje beheerd beleggen gedaan 50%/50% maar vind het leuker om zelf onderuit tegaan dan iemand het voor me doet
[ Voor 37% gewijzigd door Duinkonijn op 04-08-2022 16:45 ]
Nadeel van op hun eigen naam zetten is dat ze vanaf hun 18e automatisch toegang krijgen.tuinïnen schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:49:
[...]
Hier heel simpel een los DeGiro account gemaakt op naam van mij of mijn partner (beetje verdelen voor de 20k garantie) . En via daar low-cost investeren. Ja het staat op mijn eigen naam, maar om de touwtjes de komende 15 a 20 (tot minimaal 23) jaar in handen te hebben voor mijn kids tot de hersencellen zijn ingedaald vind ik ook niet onverstandig.
Het voordeel is dat je geen schenk belasting hoeft te betalen (als het eindsaldo meer dan €2k is). En dat het vanaf hun 18e ook niet meer meetelt voor jouw vermogen.
Het toont alleen wel aan dat jouw strategie simpelweg verliest ten opzichte van de markt en daarmee dus een verliesgevende strategie is. Je hebt enorme winsten in een periode dat geld verliezen op de beurs haast onmogelijk was en het risico is dat je hierdoor overmoedig raakt.Duinkonijn schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:33:
[...]
Als hadden komt, is hebben te laat.
Ik ben niet echt geïnteresseerd in wat andere presteren. Voor mij voldoet het.
Als een ander beter presteert, prima. Als hij minder presteert. Jammer.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Oké. Opzich wel, maar overmoedig zit er bij mij niet echt in. Over een aankoop ga ik niet zachtzinnig te werk. Vroeger heb ik wel een beetje gespeeld met imtech, maar dat continu aandelen in de gaten houden, is niet echt mijn dingTsurany schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:49:
[...]
Het toont alleen wel aan dat jouw strategie simpelweg verliest ten opzichte van de markt en daarmee dus een verliesgevende strategie is. Je hebt enorme winsten in een periode dat geld verliezen op de beurs haast onmogelijk was en het risico is dat je hierdoor overmoedig raakt.
In België kan je inderdaad de beurstaks op aandelentransacties en dividend ontwijken met derivaten (of crypto). Zolang je niet meer verdient dan een brave huisvader, dan is beleggen tax free in België.WCU schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 15:57:
En dan de hamvraag: Share CFDs in plaats van handelen in de onderliggende aandelen om de 2*0.35% beurstaks te vermijden in BE (los van ev. andere voordelen van handelen in CFDs). Do's? Dont's? Praktische ervaringen?
Maar als je de buren jaloers maakt of de alarmbellen in de banken doet afgaan, huur je best een advocatenkantoor gespecialiseerd in fiscaliteit en grote vermogens in. Zij gaan met de fiscus onderhandelen over de belastingtarieven in de grijze zone: Wordt het 0%, 33% of 50% belast? Dit is van toepassing als je winsten groot genoeg zijn om in de krant te staan.
Crypto zou ik enkel willen traden omdat het zo volatiel is. Welk platform is nu nog te betrouwen na verhalen CELSIUS, VAULD, etc.?
Tip bij welke betrouwbare partner/broker derivaten te verhandelen die ook bij prijs is voor BE-aandelen (naast US)?
Tip bij welke betrouwbare partner/broker derivaten te verhandelen die ook bij prijs is voor BE-aandelen (naast US)?
rapture schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:03:
[...]
In België kan je inderdaad de beurstaks op aandelentransacties en dividend ontwijken met derivaten (of crypto). Zolang je niet meer verdient dan een brave huisvader, dan is beleggen tax free in België.
[ Voor 6% gewijzigd door WCU op 04-08-2022 17:07 ]
Dit is precies wat ik bedoel: jouw 'gevoel' heeft je de afgelopen paar jaar winst opgeleverd, dus nu denk je dat je aanpak juist was, terwijl het veel waarschijnlijker pure mazzel was in een opgaande markt. En daarbij doe je het slechter dan de markt met (zeer waarschijnlijk) ook nog meer risico, want minder spreiding.Duinkonijn schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:15:
[...]
Alles kan fout.
[Afbeelding]
Ik ben er tevreden mee.
2018 kon positief zijn, als ik zo nodig een grote uitgave had
Dus "aandelen in de gaten houden", is niet jouw ding, maar je koopt wel losse aandelen "op gevoel"?Duinkonijn schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:56:
[...]
Oké. Opzich wel, maar overmoedig zit er bij mij niet echt in. Over een aankoop ga ik niet zachtzinnig te werk. Vroeger heb ik wel een beetje gespeeld met imtech, maar dat continu aandelen in de gaten houden, is niet echt mijn ding

Ik had niet meegedaan met het wilde westen van de ongereguleerde crypto.WCU schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:05:
Crypto zou ik enkel willen traden omdat het zo volatiel is. Welk platform is nu nog te betrouwen na verhalen CELSIUS, VAULD, etc.?
[...]
Voor derivaten ga je naar US markets, waar ze voor bijna eender wat derivaten hebben. Dan is Lynx/IBKR een goede broker.
In Europa zijn de derivaten beperkter. Bij aandelenopties zie ik weinig liquiditeit en lage open interest. Bij de Duitse aandelen is het te slecht voor woorden. Als ik opties koop of verkoop, dan wil ik een kleine spread en dat mijn order snel aangetikt wordt.
Bij CFD's verzint je broker wat de spread moet zijn en je wilt niet veel betalen bij de aankoop en te weinig krijgen bij de verkoop.
Dead catbounce kan zekers. Niemand heeft een glazen bol.RobertMe schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 21:56:
[...]
Maar als het zoals in 2020 (april? mei?) ineens heel hard omhoog gaat ben je ook waarschijnlijk te laat. En er kan ook een kleine opleving zijn waarna het alsnog weer omlaag gaat (dead cat bounce dus). En zoals ook bij het corona herstel "wanneer denk je dat een stijging door gaat of tijdelijk is?". IIRC waren er hier toentertijd voldoende die aangaven nog steeds niet in te stappen "want het kan toch niet dat dat zo snel hersteld, het moet wel een dead cat bounce zijn". Alleen is het nooit meer gezakt. Tot dit jaar dus maar met andere oorzaken (en geen idee of de indexen nu lager staan dan maart 2020).
Ik heb daling van de eurs gezien die een paar jaar aanhield, om exact te zijn circa 30 maanden lang.
Heel wat anders dan de laatste jaren waar het herstel relatief vrij snel komt.
Zekers, heb mijn euro omgeruild voor dollarsJanpietertje89 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 07:40:
[...]
Heb je daar de zwakkere euro in meegerekend? Je krijgt nu veel minder SP500 voor je euro's.
Als de inflatie hoog is, gaan de aandelen ook omhoog. Goed voorbeeld is Turkije die momenteel een inflatie van 80% heeft. De Turkse beurs is ook flink in waarde gestegen:JJ1984 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:34:
https://tradingeconomics.com/turkey/stock-market
Uitleg heb ik al eerder gegeven. Bij langdurige daling van de markt koop ik na een tijdje gewoon niet meer.de Peer schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:01:
[...]
Ik ben wel benieuwd waar je dit soort statements op baseert. Je zegt regelmatig de markt te moeten/kunnen timen.
Is dat je onderbuik of kun je het ook onderbouwen?
Pas als het enigzins duidelijk is dat de markt zich hersteld stap ik weer in.
Vergeet niet, Het overgrote gedeelte blijft geinvesteerd. Het gedeelte wat niet belegt is is zeer beperkt.
De (positieve of negatieve) invloed op het gehele rendement is dus zeer gering.
En heb je een paar maanden te duur gekocht.Pistachenootje schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:55:
[...]
Ik ben sceptisch over deze claim. Volgens mij was je een week of 3-4 nog mensen aan het adviseren om te wachten met aankopen. Als ze die adviezen hadden gevolgd hadden ze dus een aantal 'goedkope' momenten gemist.
Nou 0 moeite. Je moet toch eerst een beleggingsrekening openen en op zijn minst een maandelijkse overboeking inschieten.Longcat schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:22:
Bijna 0 moeite komt meer in de buurt.
Als ik m’n AMD had aangehouden, zat ik nu op 890%. Shit happens
Ik had ooit ASML gekocht voor iets van 30 euro rond het jaar 2000. Mijn doel was om dit aan te houden, ondanks dat de koers flink ging dalen. Echter na een jaar of 7-8 stopte Robeco de dienstverlening voor klanten om te beleggen in aandelen (behalve dan hun eigen beleggingsfondsen).Herko_ter_Horst schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 18:48:
[...]
Dus "aandelen in de gaten houden", is niet jouw ding, maar je koopt wel losse aandelen "op gevoel"?Ik zou je echt aanraden je kop uit het zand te halen en rationeler te handelen. Gewoon een breed gespreid indexfonds levert naar alle waarschijnlijkheid op termijn meer op met minder moeite.
Ik dacht toen, ach weet je ik verkoop ASML en stop het in een beleggingsfonds.
ASML is bijna 20x meer waard geworden.
Ik weet niet meer in welke fondsen ik het bij Robeco heb ingezet, maar stel dat ik het in de SP500 dan was het nog niet eens 3x meer waard geworden.
Domme zet dus

Wat is dom, voor het zelfde geld had het omgekeerd kunnen zijn
Goedemorgen, ik ben opnieuw naar mijn portefeuille aan het kijken.
Qua ETF’s heb ik de Vanguard S&P 500 (VOO) en de Vanguard Information Technology (VGT).
Ik gebruik eToro.
1. Waar kan ik handig het historisch rendement per jaar zien (idealiter grafiek met variabel start kapitaal en start periode) zodoende ETF’s historisch te vergelijken?
2. Weet iemand of ik bij eToro ook in de S&P 400 en 600 kan beleggen?
Dank alvast
Qua ETF’s heb ik de Vanguard S&P 500 (VOO) en de Vanguard Information Technology (VGT).
Ik gebruik eToro.
1. Waar kan ik handig het historisch rendement per jaar zien (idealiter grafiek met variabel start kapitaal en start periode) zodoende ETF’s historisch te vergelijken?
2. Weet iemand of ik bij eToro ook in de S&P 400 en 600 kan beleggen?
Dank alvast
phantom09 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 21:37:
[...]
Ik had ooit ASML gekocht voor iets van 30 euro rond het jaar 2000. Mijn doel was om dit aan te houden, ondanks dat de koers flink ging dalen. Echter na een jaar of 7-8 stopte Robeco de dienstverlening voor klanten om te beleggen in aandelen (behalve dan hun eigen beleggingsfondsen).
Ik dacht toen, ach weet je ik verkoop ASML en stop het in een beleggingsfonds.
ASML is bijna 20x meer waard geworden.
Ik weet niet meer in welke fondsen ik het bij Robeco heb ingezet, maar stel dat ik het in de SP500 dan was het nog niet eens 3x meer waard geworden.
Domme zet dus

Zeg je nu serieus dat je achteraf kunt zien met elke beleggingen je de markt had kunnen verslaan? Ongelofelijk! Dat kan echt bijna niemand! Ik had wel iets vergelijkbaars in het casino laatst: ik had alles op 22 rood gezet en terwijl het balletje aan het draaien was, verschoof ik het naar "rood". Dom natuurlijk, want achteraf bleek dat het balletje op 22 rood was terechtgekomen. Ik had 36x mijn inleg kunnen winnen in plaats van 1x, dat was veel gunstiger geweeest.
Ok, en nu de vraag vooraf: wat kan ik nu het beste doen om de grootste kans te maken om op termijn een goed rendement te halen?
[ Voor 3% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 05-08-2022 09:33 ]
Kwam laatst een pareltje voorbij op YouTube: Should you play roulette or buy stocks?
Verder net de shareholder meeting van Tesla teruggekeken en hoewel ik fan blijf van zowel Tesla en Elon Musk leek het wel of er een lachband onder gezet is. Helaas zeer weinig inhoud behalve dat ze binnenkort een nieuwe fabriek gaan aankondigen en wat bevestigingen van eerdere claims.
Verder net de shareholder meeting van Tesla teruggekeken en hoewel ik fan blijf van zowel Tesla en Elon Musk leek het wel of er een lachband onder gezet is. Helaas zeer weinig inhoud behalve dat ze binnenkort een nieuwe fabriek gaan aankondigen en wat bevestigingen van eerdere claims.
Over TSLA gesproken: ik heb deze week mijn positie gesloten. Ik heb op het moment even geen behoefte aan Musk-controlled bedrijven in mijn portfolio en de huidige market cap hielp ook wel mee bij de beslissing
Feeling lucky and monkey throwing bananas randomly at stocks, briljante timing dat je dit filmpje nu met ons deeltDeveon schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:46:
Kwam laatst een pareltje voorbij op YouTube: Should you play roulette or buy stocks?
Ik heb getwijfeld of ik een nieuw topic zou starten of hier posten maar wellicht is mijn vraag te generiek om een eigen topic te verdienen 
Mijn situatie:
Mijn vrouw is nogal risico-avers en vrij onbekend met alles wat met beleggen te maken heeft. Ik ken er iets meer van maar ben zelf ook relatief risico-avers. Desondanks vind ik dat het aandeel cash nogal hoog is tegenover de beleggingen en ben ik op zoek naar manieren om meer rendement te krijgen op lange termijn. We willen graag een grote cash buffer aanhouden omdat dit ons meer gemoedsrust geeft maar de huidige strategie geeft veel te veel gewicht aan het cash gedeelte.
De vraag is: hoe verder? Ik kan het bedrag verhogen dat we maandelijks in de fondsen steken. Ik lees ook vaak over ETFs en die spreken mij wel aan omdat ze weinig zorg nodig hebben. Elke keer als ik er over lees geraak ik echter verloren in de diversiteit en hoe ik deze best kan aankopen (regelmatig een grote som of gespreid in de tijd?). Omdat ik er wat verloren in geraak stel ik het elke keer uit om er mee te beginnen
Mijn situatie:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Mijn vrouw is nogal risico-avers en vrij onbekend met alles wat met beleggen te maken heeft. Ik ken er iets meer van maar ben zelf ook relatief risico-avers. Desondanks vind ik dat het aandeel cash nogal hoog is tegenover de beleggingen en ben ik op zoek naar manieren om meer rendement te krijgen op lange termijn. We willen graag een grote cash buffer aanhouden omdat dit ons meer gemoedsrust geeft maar de huidige strategie geeft veel te veel gewicht aan het cash gedeelte.
De vraag is: hoe verder? Ik kan het bedrag verhogen dat we maandelijks in de fondsen steken. Ik lees ook vaak over ETFs en die spreken mij wel aan omdat ze weinig zorg nodig hebben. Elke keer als ik er over lees geraak ik echter verloren in de diversiteit en hoe ik deze best kan aankopen (regelmatig een grote som of gespreid in de tijd?). Omdat ik er wat verloren in geraak stel ik het elke keer uit om er mee te beginnen
Als jullie zo risico avers zijn, waarom gaan jullie dan zo makkelijk akkoord met waardedaling van de EUR (tov USD, maar ook ivm inflatie) 😇
Ik vind cash aanhouden risicovoller dan VWRL aanhouden. Dat gezegd hebbende, ik zou jullie posities omdraaien 😊
Ik vind cash aanhouden risicovoller dan VWRL aanhouden. Dat gezegd hebbende, ik zou jullie posities omdraaien 😊
[ Voor 12% gewijzigd door r0bb op 05-08-2022 12:13 ]
Puur rationeel gezien is dit uit te leggen maar gevoelsmatig ligt het wat anders natuurlijkr0bb schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:12:
Als jullie zo risico avers zijn, waarom gaan jullie dan zo makkelijk akkoord met waardedaling van de EUR (tov USD, maar ook ivm inflatie) 😇
Ik zou het prima vinden om het spaargeld te verminderen naar puur emergency buffer maar we zijn getrouwd met het idee dat we over geld een gezamelijk standpunt moeten vinden.
In ieder geval willen we wel minder spaargeld en meer beleggingen voor de lange termijn en de vragen blijven wel hetzelfde:
• Hoe hevelen we een deel spaargeld over naar beleggingen (bvb. ETF)? Is dat in 1 grote som of gespreid een hogere hoeveelheid per maand kopen?
• Hoe gaan we naar de toekomst om met sparen vs. beleggen?
• ETFs aankopen in de praktijk? Ik verdrink wat in de informatie. Iedereen lijkt zijn favorieten te hebben maar ik begrijp niet altijd goed waarom. Het doel is niet maximaal rendement maar eerder risico spreiden en gewoon aankopen en vasthouden zonder er naar om te kijken.
Je zou kunnen kijken of binnen je huidige grootbank opties tot beleggen mogelijk zijn. Ik ken de opties in België niet maar in NL zijn de NT fondsen favoriet vanwege de lage kosten en grote wereldwijde spreiding. Je kunt dan simpelweg binnen je vertrouwde bank app alles regelen. Over NT is genoeg te vinden in dit topic. NT World/EM/SC in 78/12/10 is hetzelfde als VWRL.
Lump sum of dca over komende maanden is een persoonlijke keuze; ik zou nu voor dca gaan want ik verwacht een daling Q3 Q4 maar er zijn ook mensen die er anders over denken.
Maandelijks zou je die 1000eu geautomatiseerd kunnen inleggen via Periodieke Order -geen omkijken meer naar.
Er zijn zoveel ETFs en de overlap is vaak ook groot. De meesten kiezen voor grote spreiding en lage kosten bij een betrouwbare partij. Op www.indexfondsenvergelijken.nl kun je spelen met je opties en inleg. Succes!
Lump sum of dca over komende maanden is een persoonlijke keuze; ik zou nu voor dca gaan want ik verwacht een daling Q3 Q4 maar er zijn ook mensen die er anders over denken.
Maandelijks zou je die 1000eu geautomatiseerd kunnen inleggen via Periodieke Order -geen omkijken meer naar.
Er zijn zoveel ETFs en de overlap is vaak ook groot. De meesten kiezen voor grote spreiding en lage kosten bij een betrouwbare partij. Op www.indexfondsenvergelijken.nl kun je spelen met je opties en inleg. Succes!
Voor de Belgische tweakers die in breed gespreide index fondsen willen beleggen is dit een interessante site met veel info: https://www.bogleheads.org/wiki/Investing_from_Belgium
Wat betreft de ETFs, je denkt daar veel te moeilijk over. De keuze om je geld te beleggen is 99% van het werk, welke je dan specifiek neemt is optimalisatie achter de komma. Aangezien je in België woont wil je waarschijnlijk iets wat geen dividend uitkeert in verband met de belastingen daarop, en als je dan iets koopt met wereldwijde spreiding kan je weinig verkeerd doen. Of je dan 0.1% kosten hebt of 0.2% kosten, of je in 1000 bedrijven zit of 2000, hoe het gewogen is etc is allemaal niet zo belangrijk.
Wat betreft je aanpak, dat is natuurlijk uiteindelijk helemaal je eigen beslissing en het moet ook iets zijn waar jij/jullie achter kunnen staan. Al is het wel verstandig om proberen een rationele keuze te maken. Geld op de spaarrekening laten staan is ook niet zonder risico, want hoeveel is dat waard over 30 jaar? Je weet wel zeker dat het morgen niet ineens 10% minder waard is, maar je weet ook zeker dat na 30 jaar je ook niet veel meer hebt (en na inflatie is het waarschijnlijk minder waard dan vandaag, ondanks de rente). Dan kan je beter 99% kans hebben om tussen 200K en 1000K uit te komen dan 100% kans om tussen 100K en 200K uit te komen oid (totaal fictieve getallen, zo uit mijn duim).
En dan ga ik er vanuit dat jullie inderdaad wel een lange tijdshorizon hebben voor de (potentiele) beleggingen. Immers als je het geld mogelijkerwijs wel op korte termijn nodig kan hebben is het verhaal natuurlijk anders. Dan kan het natuurlijk als je echt pech hebt wel zijn dat je 100K inlegt en het een jaar later 50K waard is.
Wat betreft je aanpak, dat is natuurlijk uiteindelijk helemaal je eigen beslissing en het moet ook iets zijn waar jij/jullie achter kunnen staan. Al is het wel verstandig om proberen een rationele keuze te maken. Geld op de spaarrekening laten staan is ook niet zonder risico, want hoeveel is dat waard over 30 jaar? Je weet wel zeker dat het morgen niet ineens 10% minder waard is, maar je weet ook zeker dat na 30 jaar je ook niet veel meer hebt (en na inflatie is het waarschijnlijk minder waard dan vandaag, ondanks de rente). Dan kan je beter 99% kans hebben om tussen 200K en 1000K uit te komen dan 100% kans om tussen 100K en 200K uit te komen oid (totaal fictieve getallen, zo uit mijn duim).
En dan ga ik er vanuit dat jullie inderdaad wel een lange tijdshorizon hebben voor de (potentiele) beleggingen. Immers als je het geld mogelijkerwijs wel op korte termijn nodig kan hebben is het verhaal natuurlijk anders. Dan kan het natuurlijk als je echt pech hebt wel zijn dat je 100K inlegt en het een jaar later 50K waard is.
Kleine correctie op verder goed verhaal: VWRL/VWCE heeft geen small cap. Als je dat wil moet je inderdaad bijvoorbeeld market cap NT SC toevoegen of kiezen voor bijv. small cap value met andere fondsen.r0bb schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:42:
NT World/EM/SC in 78/12/10 is hetzelfde als VWRL.
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
Heeft iemand deze ook via DeGiro gekocht en een reactie op de claim van Zweden gehad?writser schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 18:17:
Ideetje voor de Nederlandse belegger die VRH betaalt in box 3:
https://www.kinnevik.com/...-zalando-distribution.pdf
1. Koop de Zweedse Kinnevik redemption shares op een ~7% discount t.o.v. Zalando (https://finance.yahoo.com/quote/KINV-IL-B.ST)
2. Short Zalando in Duitsland als hedge (optioneel)
3. Tik 30% bronbelasting af in Zweden.
4. Converteer de verkregen Zweedse aandelen Zalando naar Duitse aandelen Zalando en verkoop ze.
5. Vraag 15% bronbelasting terug in Zweden - het verdragstarief met Nederland is 15%.
6. Verreken de resterende 15% in Nederland.
De spread is helaas niet gigantisch en het kost je wat werk (en margin space), maar wellicht een ideetje als je de resterende 15% binnen afzienbare tijd kan verrekenen in Nederland.
Van DeGiro na veel gezeur een dividend statement gekregen, die eerst verkeerde bedragen bevatte. Daarna wel een juiste gekregen, dus verzoek aan Zweden op 10 september 2021 kunnen versturen.
Vandaag een brief ontvangen van de Zweedse belastingdienst dat er geen Zweedse dividendbelasting lijkt te zijn afgedragen, waardoor ze extra info nodig hebben:
- Naam Zweedse custodian die de belasting heeft aangegeven en betaald
- Accountnummer van custodian
- SWIFT-message van de betaling
- "Credit advice from the original paying agent who received the dividend from the Swedish custodian"
Wish me luck..
@Admiral Freebee is je fiscale korf al vol of is er nog belastingsaftrek mogelijk?
Ik zou anders ook langetermijnsparen overwegen (https://www.kbc.be/partic...t-langetermijnsparen.html)
Ik zou anders ook langetermijnsparen overwegen (https://www.kbc.be/partic...t-langetermijnsparen.html)
La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima
Daarom deelde ik hem ook, daarnaast ook een erg betrouwbare bron. Op YT staan nog wel meer analyses over dat bijvoorbeeld het uitstellen van je maandelijks inleg maar marginaal voordeel oplevert tov ongeacht de koersen blind inkopen. Zelf het afgelopen jaar ook wel een dure maar waardevolle les geleerd om meer procentueel in te zetten op blind blijven inleggen, al sluit ik uitzondering daarop zeker niet uit.Miki schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:45:
[...]
Feeling lucky and monkey throwing bananas randomly at stocks, briljante timing dat je dit filmpje nu met ons deelt
Grootbanken in België rekenen nogal veel kosten aan is mijn ervaring. Interessante website ook, jammer dat er geen Belgische variant lijkt te bestaan.r0bb schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:42:
Je zou kunnen kijken of binnen je huidige grootbank opties tot beleggen mogelijk zijn. Ik ken de opties in België niet maar in NL zijn de NT fondsen favoriet vanwege de lage kosten en grote wereldwijde spreiding. Je kunt dan simpelweg binnen je vertrouwde bank app alles regelen. Over NT is genoeg te vinden in dit topic. NT World/EM/SC in 78/12/10 is hetzelfde als VWRL.
De fiscale korf is al vol.Fuelke schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:57:
@Admiral Freebee is je fiscale korf al vol of is er nog belastingsaftrek mogelijk?
In principe kijken we nu naar het geld wat we niet nodig hebben op korte of middellange termijn. Het doel is om er beter voor te staan voor wanneer we op pensioen gaan en om de kinderen een duwtje in de rug te kunnen geven bij het verwerven van een eigen woning later. Aangezien de oudste 6 is duurt dat nog wel even en lig ik niet wakker van tussentijdse schommelingen.Hielko schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:52:
Wat betreft de ETFs, je denkt daar veel te moeilijk over. De keuze om je geld te beleggen is 99% van het werk, welke je dan specifiek neemt is optimalisatie achter de komma. Aangezien je in België woont wil je waarschijnlijk iets wat geen dividend uitkeert in verband met de belastingen daarop, en als je dan iets koopt met wereldwijde spreiding kan je weinig verkeerd doen. Of je dan 0.1% kosten hebt of 0.2% kosten, of je in 1000 bedrijven zit of 2000, hoe het gewogen is etc is allemaal niet zo belangrijk.
@admiral
Ik zit zelf ook in België en heb als belegging enkel de wereld indexfondsen iwda en vwce. Daarvoor zit ik bij keytrade bank. Zeker niet de goedkoopste voor kleine aankopen maar het werkt gewoon goed.
Ik koop zelf in minimale schijven van 2500€.
Ik zou zeggen: begin klein en geef jezelf de tijd om er in te komen.
Ik zit zelf ook in België en heb als belegging enkel de wereld indexfondsen iwda en vwce. Daarvoor zit ik bij keytrade bank. Zeker niet de goedkoopste voor kleine aankopen maar het werkt gewoon goed.
Kun je bij degiro dan een account openen op naam van je minderjarige kind?RocketKoen schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:48:
[...]
Nadeel van op hun eigen naam zetten is dat ze vanaf hun 18e automatisch toegang krijgen.
Het voordeel is dat je geen schenk belasting hoeft te betalen (als het eindsaldo meer dan €2k is). En dat het vanaf hun 18e ook niet meer meetelt voor jouw vermogen.
Nee.bones schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:17:
[...]
Kun je bij degiro dan een account openen op naam van je minderjarige kind?
https://www.degiro.nl/hel...unt-openen-voor-mijn-kind
Bedankt voor de informatie. Ik heb effectenrekeningen bij Argenta en Keytrade. Wellicht is Keytrade goedkoper maar ik zal het eens vergelijkenWozmro schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:30:
@admiral
Wat zijn jullie ideeën bij Haleon?
Prognose is 1.1% dividend
Prognose is 1.1% dividend
[ Voor 29% gewijzigd door Duinkonijn op 05-08-2022 15:37 ]
@Admiral Freebee als Belg kom je al gauw uit bij VWCE. Wereldwijd gespreid en geen dividend uitkering, wat gunstig is voor Belgen.
Qua broker is Interactive Brokers een goede keuze qua prijs/kwaliteit. Ik weet alleen niet of dat ook voor Belgen geldt.
Qua broker is Interactive Brokers een goede keuze qua prijs/kwaliteit. Ik weet alleen niet of dat ook voor Belgen geldt.
[ Voor 31% gewijzigd door Pistachenootje op 05-08-2022 16:30 ]
Ik respecteer ieders mening. Als iemand graag in ETF's wil beleggen is dat prima.Herko_ter_Horst schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:24:
[...]
Of je bent aan het trollen, of je snap er echt geen snars van en je zou eigenlijk verder alleen maar vragen moeten stellen in dit topic en verder niks.
Zeg je nu serieus dat je achteraf kunt zien met elke beleggingen je de markt had kunnen verslaan? Ongelofelijk! Dat kan echt bijna niemand! Ik had wel iets vergelijkbaars in het casino laatst: ik had alles op 22 rood gezet en terwijl het balletje aan het draaien was, verschoof ik het naar "rood". Dom natuurlijk, want achteraf bleek dat het balletje op 22 rood was terechtgekomen. Ik had 36x mijn inleg kunnen winnen in plaats van 1x, dat was veel gunstiger geweeest.
Ok, en nu de vraag vooraf: wat kan ik nu het beste doen om de grootste kans te maken om op termijn een goed rendement te halen?
Als iemand niet wil beleggen en alleen wil sparen respecteer ik dat ook.
Respecteer dus ook mensen die losse aandelen aanschaffen.
Tuurlijk weet niemand wat de toekomst op wat voor manier over een lange tijd zal gaan brengen.
Ik zeg alleen dat ik mijn keuze dom vondt, gezien ik eigenlijk al van plan was om ASML aan te houden.
Had Robeco de dienstverlening niet stop gezet, dan had ik de ASML aandelen og.
Dit wil absoluut niet zeggen dat het dom is om ETF's te kopen. Een ETF aan schaffen is prima, daar is niks mis mee.
[ Voor 7% gewijzigd door phantom09 op 05-08-2022 19:58 ]
Hoe kan je nou investeren in dingen zoals goud, olie, graan (Grondstoffen) etc. ? Ik kon het op degiro platform niet vinden
Dat klinkt als Futures? CME Is een aanbieder van futures....Atsiz schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 23:27:
Hoe kan je nou investeren in dingen zoals goud, olie, graan (Grondstoffen) etc. ? Ik kon het op degiro platform niet vinden
En via degiro kan je ook handelen in futures.. Moet je wel een Active of trader account hebben.
ora et labora
Eerste hit voor gold https://www.ishares.com/n...es-physical-gold-etc-fundAtsiz schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 23:27:
Commodities ETF's zijn er ook wel.
[ Voor 9% gewijzigd door Zenix op 06-08-2022 00:38 ]
Ik vrees dat dat niet gaat lukken. IB levert op aanvraag keurig een withholding voucher en alle bijbehorende informatie. Bij Binck was dit ook wel goedgekomen.remcoboy1479 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:47:
[...]
Heeft iemand deze ook via DeGiro gekocht en een reactie op de claim van Zweden gehad?
Van DeGiro na veel gezeur een dividend statement gekregen, die eerst verkeerde bedragen bevatte. Daarna wel een juiste gekregen, dus verzoek aan Zweden op 10 september 2021 kunnen versturen.
Vandaag een brief ontvangen van de Zweedse belastingdienst dat er geen Zweedse dividendbelasting lijkt te zijn afgedragen, waardoor ze extra info nodig hebben:
- Naam Zweedse custodian die de belasting heeft aangegeven en betaald
- Accountnummer van custodian
- SWIFT-message van de betaling
- "Credit advice from the original paying agent who received the dividend from the Swedish custodian"
Wish me luck..
Kifid heeft vorig jaar al een klacht behandeld van een klant die van DeGiro niet de juiste documenten kreeg aangeleverd om een reclaim in te dienen in Zweden en de uitkomst was toen dat DeGiro niet verplicht was die documenten te verschaffen: https://www.kifid.nl/judgement/uitspraak-2021-0160/
Maar wie weet hebben ze hun leven gebeterd sindsdien. Als je bij een prutsbroker als DeGiro of Saxobank ook maar iets wil dat buiten de gebaande paden ligt dan ben je de pineut. Heel veel bellen, mailen en zo precies mogelijk op papier zetten wat je nodig hebt, zodat de student met bijbaan op de klantenservice snapt wat je wil bereiken. En dreigen met een klacht indienen bij Kifid, maar gezien bovenstaande uitspraak betwijfel ik of dat zin heeft in dit geval.
Onvoorstelbaar!
Let op:
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij