Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02
https://www.telegraaf.nl/...kan-beter-zelf-uitstappen

'Hoogleraar twijfelt aan toekomst euro: ’Nederland kan beter zelf uitstappen’'

Er weer een voorspelling die van de checklist kan :+

[ Voor 24% gewijzigd door DutchManticore op 06-08-2022 09:26 ]

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
phantom09 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 19:57:
[...]

Ik respecteer ieders mening. Als iemand graag in ETF's wil beleggen is dat prima.
Als iemand niet wil beleggen en alleen wil sparen respecteer ik dat ook.
Respecteer dus ook mensen die losse aandelen aanschaffen.

Tuurlijk weet niemand wat de toekomst op wat voor manier over een lange tijd zal gaan brengen.
Ik zeg alleen dat ik mijn keuze dom vondt, gezien ik eigenlijk al van plan was om ASML aan te houden.
Had Robeco de dienstverlening niet stop gezet, dan had ik de ASML aandelen og.
Dit wil absoluut niet zeggen dat het dom is om ETF's te kopen. Een ETF aan schaffen is prima, daar is niks mis mee.
Als je het wilt hebben over waarom een bepaald aandeel volgens jou de moeite waard is om nu (of in de toekomst) te kopen/verkopen, is dat uiteraard prima, daar is dit topic voor. Maar als je wilt beargumenteren dat je achteraf beter aandeel X had kunnen hebben dan een breed gespreid indexfonds, dan slaat dat gewoon helemaal nergens op, achteraf kun je alles wel beargumenteren. Dat heeft niks met een mening of respect daarvoor te maken.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Interactieve tabel voor DEGIRO Kernselectie: https://kernselectie.nl/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
DutchManticore schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 09:24:
https://www.telegraaf.nl/...kan-beter-zelf-uitstappen

'Hoogleraar twijfelt aan toekomst euro: ’Nederland kan beter zelf uitstappen’'

Er weer een voorspelling die van de checklist kan :+
De Telegraaf plaatst graag berichten die het onderbuik gevoel van de abonnees bevestigd. Persoonlijk zou ik voor financieel nieuws een andere bron raadplegen (edit) die niet hoeft te vechten om relevant te blijven en meer gefocust is om betrouwbaar te zijn. Zo lang het over de economie gaat is er altijd wel één hoogleraar te vinden die een afwijkende mening heeft dan de consensus.

[ Voor 17% gewijzigd door Deveon op 06-08-2022 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:52
remcoboy1479 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:47:
[...]

Heeft iemand deze ook via DeGiro gekocht en een reactie op de claim van Zweden gehad?

Van DeGiro na veel gezeur een dividend statement gekregen, die eerst verkeerde bedragen bevatte. Daarna wel een juiste gekregen, dus verzoek aan Zweden op 10 september 2021 kunnen versturen.

Vandaag een brief ontvangen van de Zweedse belastingdienst dat er geen Zweedse dividendbelasting lijkt te zijn afgedragen, waardoor ze extra info nodig hebben:
- Naam Zweedse custodian die de belasting heeft aangegeven en betaald
- Accountnummer van custodian
- SWIFT-message van de betaling
- "Credit advice from the original paying agent who received the dividend from the Swedish custodian"

Wish me luck..
Vrees voor je dat dat niet gaat lukken bij DeGiro...

Overigens, wat stond er dan in het dividend statement van DeGiro dat ze in zweden denken dat er geen tax is afgedragen? Stond daar dan niet in wat de withholding rate was en hoeveel belasting er was ingehouden? Mijn ervaring met de Zweedse belastingdienst is dat ze aardig flexibel zijn. Bij grotere reclaims vraag ik wel aan IB om een "officiële" dividend notice, maar bij de kleinere reclaims doe ik gewoon een beperkte uitdraai van een standaard activity statement waar de dividendbetaling op staat, en tot nu toe rekenen ze dat altijd goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:45
Herko_ter_Horst schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 09:25:
[...]

Als je het wilt hebben over waarom een bepaald aandeel volgens jou de moeite waard is om nu (of in de toekomst) te kopen/verkopen, is dat uiteraard prima, daar is dit topic voor. Maar als je wilt beargumenteren dat je achteraf beter aandeel X had kunnen hebben dan een breed gespreid indexfonds, dan slaat dat gewoon helemaal nergens op, achteraf kun je alles wel beargumenteren. Dat heeft niks met een mening of respect daarvoor te maken.
Volgens mij snap je mij niet. Ik heb een handeling gedaan waar ik spijt van heb.
Dat is denk ik toch niet moeilijk om te begrjipen? Voor jou blijkbaar wel.

Ik prijs niks aan, dat is jou interpretatie. En zoals ik altijd al zeg, ik heb geen glazen bol waarmee ik weet welk aandeel in de toekomst veel waard zou worden. Ook heb ik geen idee hoe algemene indexen in de toekomst voor staan. Hoogst waarschijnlijk meer dan nu, maar garanties kan ik niet geven.

Je kan het een beetje vergelijken met het volgende:

Ik koop een staatslot en kom een vriend tegen. Deze heeft kras lot. We besluiten om de loten te ruilen.
Blijkt dat de prijs op de staatslot 1 ton is en de kraslot een prijs heeft van 1000 euro.
Nou in dat geval sla ik mij voor de kop en vindt ik mij dom.
Ik prijs absoluut geen staatslot aan wat je moet kopen en ik zeg absoluut niet dat het dom is om een kraslot te kopen.

Volgens mij wil je graag dat ik hier ga vermelden dat iedereen aandeel X moet kopen omdat dit 100% garantie geeft dat het een index zal verslaan in 10 jaar tijd.
Je weet net zo goed als ik dat er een kasn bestaat dat dit mogelijk is, maar ook dat er een kans bestaat dat niet mogelijk is. Kortom we hebben geen garantie.
En we weten allemaal wat de voor en nadelen zijn van het kopen van een los aandeel, maar ook van een ETF.

[ Voor 53% gewijzigd door phantom09 op 06-08-2022 20:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Kansberekening doesn't care of een keuze dom of slim is.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
Kom op mensen. Laat hem in zijn waarde. Als hij probeert te timen en vind dat hij een keuze achteraf onhandig heeft gemaakt is daar toch niets mis mee? Het lijkt wel alsof indexbeleggen en vasthouden aan wat je doet zalig verklaart is en elke andere insteek extra kritisch wordt bekeken en waar mogelijk afgebrand.
Waarom mag iemand niet balen van een verkoop van aandelen omdat het rendement achteraf heel goed was? Waarom zou je niet mogen proberen te timen (het is zijn/haar geld, niet dat van jou).

Persoonlijk lees ik liever ervaringen van mensen die iets afwijkends doen ipv iemand die rationeel gaat indexbeleggen wat misschien het meest verstandig, maar ook behoorlijk saai is. En op een forum vind ik de afwijkende zaken net wat interessanter. Nogmaals; ik snap dat afbranden van iemand die wat anders doet echt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-09 21:42

Jebus4life

BE User

InterCC schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 22:56:
Kom op mensen. Laat hem in zijn waarde. Als hij probeert te timen en vind dat hij een keuze achteraf onhandig heeft gemaakt is daar toch niets mis mee? Het lijkt wel alsof indexbeleggen en vasthouden aan wat je doet zalig verklaart is en elke andere insteek extra kritisch wordt bekeken en waar mogelijk afgebrand.
Waarom mag iemand niet balen van een verkoop van aandelen omdat het rendement achteraf heel goed was? Waarom zou je niet mogen proberen te timen (het is zijn/haar geld, niet dat van jou).

Persoonlijk lees ik liever ervaringen van mensen die iets afwijkends doen ipv iemand die rationeel gaat indexbeleggen wat misschien het meest verstandig, maar ook behoorlijk saai is. En op een forum vind ik de afwijkende zaken net wat interessanter. Nogmaals; ik snap dat afbranden van iemand die wat anders doet echt niet.
Akkoord, als je sommige reacties leest kunnen we het topic beter op slot gooien en zeggen "enkel IWDA kopen, geen andere commentaar gewenst"...

Voor mij was het vooralsnog een goede zomer.
Ijzersterke cijfers van Melexis, Bpost & de London Stock Exchange Group hebben mijn YTD herleidt tot ongeveer -0.5% Komende week halfjaarcijfers van mijn twee grootste posities, dus als die wat meevallen sta ik waarschijnlijk terug in de plus. Gezien ik net voor Poetin de boel op stelten zette een handvol aankopen had gedaan had ik niet direct verwacht zo snel terug status quo te komen (voorlopig dan toch).

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:35

Qwerty-273

Meukposter

Hielko schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 17:03:
Overigens, wat stond er dan in het dividend statement van DeGiro dat ze in zweden denken dat er geen tax is afgedragen? Stond daar dan niet in wat de withholding rate was en hoeveel belasting er was ingehouden? Mijn ervaring met de Zweedse belastingdienst is dat ze aardig flexibel zijn. Bij grotere reclaims vraag ik wel aan IB om een "officiële" dividend notice, maar bij de kleinere reclaims doe ik gewoon een beperkte uitdraai van een standaard activity statement waar de dividendbetaling op staat, en tot nu toe rekenen ze dat altijd goed.
Wellicht weet de Zweedse belastingdienst niet wie de Zweedse custodian voor DeGiro is. En is dat wel duidelijk bij IB.

@remcoboy1479 Misschien heel stom gedacht, maar probeer eens een mailtje naar kunder@degiro.se (DeGiro is ook actief op de Zweedse markt) wellicht kom je dan uit bij een persoon die meer verstand heeft van de Zweedse kant (maar waarschijnlijk ook gewoon op het kantoor in NL zit).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 23:50

Zenix

BOE!

Ik vind het ook prachtig om al die verhalen te lezen van mensen die het anders doen, soms succesvol, soms niet. Dat maakt dit topic inderdaad leuker. We kunnen elkaar best advies geven, maar dat kan op nette manier.

Daarnaast geven mij de verhalen zijn ook meer motivatie om juist miijn eigen saaie indexbeleggen koers te blijven volgen. Want dat het saai is, is misschien tegelijkertijd ook een valkuil. :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
Waarom mag iemand niet balen van een verkoop van aandelen omdat het rendement achteraf heel goed was?
Die 'als ik toen X, dan had ik nu Y'-gedachte-experimenten zijn volledig onzinnig, omdat men dan achteraf uitgaat dat met de kennis van nu de perfecte trade was gemaakt . In dit geval door een aandeel 15 jaar aan te houden, terwijl eraan voorbij wordt gegaan dat in de praktijk men gemiddeld geen rit uitzit van x20-30 over zo'n lange periode maar na x jaar winst pakt, herbalanceert, in een dalende markt verkoopt, etc. Daarom zijn bv die Bitcoin-eigenaren die geen toegang meer hebben tot hun coins waar je om de zoveel weken over leest op papier multimiljonair, omdat ze niet konden traden.

Dat heeft dus niets te maken met het wel/niet waarderen van andere strategieën dan indexbeleggen, maar met het handhaven van een bepaald kwaliteitsniveau in dit topic. Iedereen heeft wel z'n 'als ik toen X, dan had ik nu Y'-voorbeelden maar wat schieten we ermee op als iedereen dat deelt.

Een goed onderbouwde afwijkende strategie, bv waarbij iemand denkt de markt te kunnen timen, wordt hier juist zeker wel gewaardeerd (voorbeeldje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 06:54
@writser @Hielko Bij IBKR is het ook niet altijd fantastisch. Ik heb tot 2x toe om een officiële bevestiging van de ingehouden bronbelasting gevraagd, maar beide keren werd mij vriendelijk verzocht een extract van het activity statement te gebruiken.
In oktober ingediend, nog niets gehoord. Ben benieuwd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 05:50

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Ik werk zelf bij een Amerikaans bedrijf en weet redelijk goed hoe de de zaken er voor staan bij enkele marktleiders op IT gebied. Wat ik vooral merk is dat 'wat daar speelt', totaal niet van toepassing is in elk geval in Nederland maar ook deels in de EU (al reken ik dan meer op de UK, Duitsland en Frankrijk).
Waar je in de US een enorm terughoudend beleid zie, zie ik dat hier absoluut niet terug.
In de US wordt zeker nog geld uitgegeven en worden ook enigszins degelijke omzetten behaald, maar de focus ligt hem toch echt op de winst marges te vergroten door enorm hard te snijden in de uitgaven. Over de gehele linie zie je dat salarisbeoordelingen zijn bevroren en er 0 mensen worden aangenomen tot in elk geval einde dit jaar.

Het is denk ik wel enigszins positief te benoemen dat er vroegtijdig wordt ingegrepen. Dat is financieel volwassen om het zo maar te noemen. Echter normaliter heb je wel iets van variabelen om dat exact te doen en weet je ook wel wanneer de markt aansterkt om weer door te investeren. Dat laatste stukje mis ik een beetje. Het lijkt alsof men zit duimen te draaien en naar elkaar kijkt, wachtende op een teken.

Wat ik al een tijd denk, is dat de markt soms heel krom bezig is. Te veel speculatie met rare effecten van dien. Ik heb zelf een klein lijstje van bedrijven waarvan ik nu zelf vind dat deze zwaar ondergewaardeerd zijn terwijl allerlei andere indicatoren aangeven dat ze juist overgewaardeerd zijn. Ik wil even geen concrete voorbeelden noemen maar in Q2 zijn er bedrijven geweest die hun targets niet hebben behaald. Die zijn zo hard afgestraft in de markt. Alleen hoe kan iets nou 10% (of soms zelfs wel meer) aan waarde verliezen als een target met ~5% gemist is (om maar iets te noemen). Voor mij is dat juist een heel ander teken dat zelf in deze vreemde (vind ik dan) en soms lastige periode, nog steeds een positief resultaat behaald is die maar 5% minder is uitgevallen.

Enfin, zo redeneer ik dus dat veel bedrijven maar 'on-hold' gaan. Het korte termijn voordeel is dat je straks in opvolgende kwartalen 'mooiere' bedrijfscijfers gaat zien (of niet, ik heb ook geen glazenbol) - maar op langere termijn mogelijk een ongezonder bedrijf creëert.

Qua persoonlijke investeringen; ik koop gewoon nog, met name in de bedrijven waarvan ik vind dat het gezonde en mooie bedrijven zijn. Zeker als ze nu hard aan het zakken zijn. Het grootste gedeelte van mijn investeringen is voor de lange termijn. Ik heb wel een stukje van mijn portfolio verkocht. Eigenlijk met twee redenen: 1; ik verwacht binnenkort wat uitgaven en 2; ik verwacht toch een dip in bepaalde aandelen. Dus nu trek ik er een stukje uit met winst en de rest blijft voor de langere termijn.

Waarom die dip? Nogmaals, puur mijn mening/redenatie en ik ben echt geen ervaringsdeskundige maar: als ze nu focussen op mooie resultaten en daar alles voor doen; maar dit wordt nog steeds niet door de markt 'geaccepteerd' dan krijgt dat wel een sneeuwbal effect. Het moet straks positiever uitpakken, anders wordt het alleen maar veel slechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikafoort
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Zijn er hier nog meer mensen die vooral met dividend beleggen bezig zijn?

Ik lees er weinig over hier.

Mijn situatie;
Voor nu ben ik nog maar relatief kort bezig met dividendbeleggen, sta in de plus over de hele PF. Ik probeer de "regels" te volgen (max 5% per positie, max 20% per sector) en dat lukt aardig. Ontvang elke maand gemiddeld circa 0,8% dividend (jaarlijks circa 9,5-10%) welke ik dan weer herinvesteer tegelijk met een nieuwe maandelijkse inleg.

Voor nu heb ik nu circa 20 posities voor de dividend aandelen en daarnaast een beperkt aantal kleine posities ETF's en spotprijs BTC(e) en goud. Op termijn zal ik dit uitbreiden met maximaal 10 extra posities dividendaandelen.

Nieuwe kansen probeer ik zelf te vinden door middel van screeners en de markt enigszins in de gaten te houden. Uitbreiding van bestaande posities bepaal ik aan de hand van de hoogte van de w/v van de posities, bij (papieren) verlies van anderszins stabiele aandelen (JnJ, PFE, etc) koop ik bij mits het bedrijf er nog steeds goed bij staat. Hierbij houd ik elke keer rekening met de 5%/20% "regels".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-07 19:07
erikafoort schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 06:45:

Mijn situatie;
Voor nu ben ik nog maar relatief kort bezig met dividendbeleggen, sta in de plus over de hele PF. Ik probeer de "regels" te volgen (max 5% per positie, max 20% per sector) en dat lukt aardig. Ontvang elke maand gemiddeld circa 0,8% dividend (jaarlijks circa 9,5-10%) welke ik dan weer herinvesteer tegelijk met een nieuwe maandelijkse inleg.

Voor nu heb ik nu circa 20 posities voor de dividend aandelen en daarnaast een beperkt aantal kleine posities ETF's en spotprijs BTC(e) en goud. Op termijn zal ik dit uitbreiden met maximaal 10 extra posities dividendaandelen.

Nieuwe kansen probeer ik zelf te vinden door middel van screeners en de markt enigszins in de gaten te houden. Uitbreiding van bestaande posities bepaal ik aan de hand van de hoogte van de w/v van de posities, bij (papieren) verlies van anderszins stabiele aandelen (JnJ, PFE, etc) koop ik bij mits het bedrijf er nog steeds goed bij staat. Hierbij houd ik elke keer rekening met de 5%/20% "regels".
Ja 20% van mijn portfolio zijn dividend etf’s. Waarom investeer je eigenlijk in losse aandelen en niet in etf’s? Misschien dat etf’s wat minder rendabel zijn maar door de spreiding heb ik er minder werk/zorgen om.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 09:46
bones schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:17:
[...]

Kun je bij degiro dan een account openen op naam van je minderjarige kind?
Om te beleggen voor je kinderen is er hands down maar 1 goed alternatief: Meesman.

- Het is niet het goedkoopste van het goedkoopste (maar meer dan redelijk)
+ Als de kinderen het overgeheveld krijgen, krijgen ze niet een kaleidoscope met allerlei aandelen
+ Geen prikkels a la "eToro" en/of crypto zooi (als dat nog bestaat als ze 18 zijn in jouw geval :-) -- ik hoop het niet)
+ Direct handelen (timen) kan niet. Aan- en verkoop moment is 1x per week
+ Het rendement is (veel) beter dan wanneer je zelf stockpickt
+ De rekeningen zijn gekoppeld aan die van jou zolang ze jonger dan 18 zijn
+ De service is uitmuntend (vriendelijk, snel en behulpzaam)

Disclaimer: ik werk niet bij Meesman - mijn kinderen zijn > 18 en ik moest de rekeningen inderdaad overhevelen. Zelf 2/3 ETF en 1/3 in individuele stocks.

[ Voor 3% gewijzigd door poehee op 07-08-2022 08:17 ]

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-09 08:28

Mijn situatie;

9-10% dividend is heel hoog. Mag ik vragen welke aandelen dit zijn? Of is dit yield on cost?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flexion1
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 05:34
poehee schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 08:15:
[...]

Om te beleggen voor je kinderen is er hands down maar 1 goed alternatief: Meesman.

+ Als de kinderen het overgeheveld krijgen, krijgen ze niet een kaleidoscope met allerlei aandelen
+ Geen prikkels a la "eToro" en/of crypto zooi (als dat nog bestaat als ze 18 zijn in jouw geval :-) -- ik hoop het niet)

Disclaimer: ik werk niet bij Meesman - mijn kinderen zijn > 18 en ik moest de rekeningen inderdaad overhevelen. Zelf 2/3 ETF en 1/3 in individuele stocks.
Zelfde geldt toch voor brandnewday? Met het verschil dat je niet minimaal 100 euro per maand hoeft in te leggen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:40
En voor ABN Amro icm de bekende NT fondsen. Dat gebruik ik voor het beleggen op naam van de kinderen. Ik zat toch al bij ABN met een betaalrekening dus daar had ik geen extra kosten aan, dat zeg ik er wel even bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Laatst online: 23:55

Het is heel vaak besproken. Met de zoek functie zou je dat terug moeten kunnen vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:28
Douweegbertje schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 06:24:

Wat ik al een tijd denk, is dat de markt soms heel krom bezig is. Te veel speculatie met rare effecten van dien. Ik heb zelf een klein lijstje van bedrijven waarvan ik nu zelf vind dat deze zwaar ondergewaardeerd zijn terwijl allerlei andere indicatoren aangeven dat ze juist overgewaardeerd zijn. Ik wil even geen concrete voorbeelden noemen maar in Q2 zijn er bedrijven geweest die hun targets niet hebben behaald. Die zijn zo hard afgestraft in de markt. Alleen hoe kan iets nou 10% (of soms zelfs wel meer) aan waarde verliezen als een target met ~5% gemist is (om maar iets te noemen). Voor mij is dat juist een heel ander teken dat zelf in deze vreemde (vind ik dan) en soms lastige periode, nog steeds een positief resultaat behaald is die maar 5% minder is uitgevallen.
Die lijkt me vrij simpel? Tech is -vaak- grotendeels gewaardeerd op toekomstige verdiensten. De markt reageert dus niet zo zeer op het niet halen van de target van een enkel kwartaal, maar op de consequenties daarvan /het veranderde perspectief voor de toekomst.

Om op basis van dit soort observaties te gaan concluderen dat je het beter weet dan de markt lijkt me in ieder geval een recept voor teleurstelling… Maargoed, ik ben ook maar een fondsbeleggende amateur, dus wat weet ik er nou helemaal van O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:52
Ik werk zelf bij een Amerikaans bedrijf en weet redelijk goed hoe de de zaken er voor staan bij enkele marktleiders op IT gebied. Wat ik vooral merk is dat 'wat daar speelt', totaal niet van toepassing is in elk geval in Nederland maar ook deels in de EU (al reken ik dan meer op de UK, Duitsland en Frankrijk).
Waar je in de US een enorm terughoudend beleid zie, zie ik dat hier absoluut niet terug.
In de US wordt zeker nog geld uitgegeven en worden ook enigszins degelijke omzetten behaald, maar de focus ligt hem toch echt op de winst marges te vergroten door enorm hard te snijden in de uitgaven. Over de gehele linie zie je dat salarisbeoordelingen zijn bevroren en er 0 mensen worden aangenomen tot in elk geval einde dit jaar.

Het is denk ik wel enigszins positief te benoemen dat er vroegtijdig wordt ingegrepen. Dat is financieel volwassen om het zo maar te noemen. Echter normaliter heb je wel iets van variabelen om dat exact te doen en weet je ook wel wanneer de markt aansterkt om weer door te investeren. Dat laatste stukje mis ik een beetje. Het lijkt alsof men zit duimen te draaien en naar elkaar kijkt, wachtende op een teken.

Enfin, zo redeneer ik dus dat veel bedrijven maar 'on-hold' gaan. Het korte termijn voordeel is dat je straks in opvolgende kwartalen 'mooiere' bedrijfscijfers gaat zien (of niet, ik heb ook geen glazenbol) - maar op langere termijn mogelijk een ongezonder bedrijf creëert.

Qua persoonlijke investeringen; ik koop gewoon nog, met name in de bedrijven waarvan ik vind dat het gezonde en mooie bedrijven zijn. Zeker als ze nu hard aan het zakken zijn. Het grootste gedeelte van mijn investeringen is voor de lange termijn. Ik heb wel een stukje van mijn portfolio verkocht. Eigenlijk met twee redenen: 1; ik verwacht binnenkort wat uitgaven en 2; ik verwacht toch een dip in bepaalde aandelen. Dus nu trek ik er een stukje uit met winst en de rest blijft voor de langere termijn.

Waarom die dip? Nogmaals, puur mijn mening/redenatie en ik ben echt geen ervaringsdeskundige maar: als ze nu focussen op mooie resultaten en daar alles voor doen; maar dit wordt nog steeds niet door de markt 'geaccepteerd' dan krijgt dat wel een sneeuwbal effect. Het moet straks positiever uitpakken, anders wordt het alleen maar veel slechter.
Zijn je verwachtingen gebaseerd op deze formule?

Afbeeldingslocatie: https://www.investopedia.com/thmb/cyGw87sdZ4hM5Ho5OMUhvEMgins=/5209x2835/filters:no_upscale():max_bytes(150000):strip_icc()/dotdash_Final_How_to_Use_DCF_in_Real_Estate_Valuation_Dec_2020-01-4055e6d652114583ae1efe8b20c7387f.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:31

GG85

.......

poehee schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 08:15:
[...]

Of BrandNewDay :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Toch zijn de salarisstijgingen in de VS op een zeer hoog niveau, zoals afgelopen vrijdag ook in het rapport van de BLS. Op jaarbasis 5,2% en op maandbasis 0,5% voor de maand juli 2022. Dus dat snijden in salarisuitgaven lijkt nog niet heel erg effect te hebben voor zover ik zie.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 18:47
_the_crow_ schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 10:15:
[...]
Toch zijn de salarisstijgingen in de VS op een zeer hoog niveau, zoals afgelopen vrijdag ook in het rapport van de BLS. Op jaarbasis 5,2% en op maandbasis 0,5% voor de maand juli 2022. Dus dat snijden in salarisuitgaven lijkt nog niet heel erg effect te hebben voor zover ik zie.
Dat is dus een koopkracht reductie van 4% als je het naast de inflatie legt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

RocketKoen schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 10:17:
Dat is dus een koopkracht reductie van 4% als je het naast de inflatie legt.
Zeker, maar dat was het punt toch niet? Het ging om het snijden in uitgaven van bedrijven. En als je dit los ziet van de inkomsten (die je mogelijk omhoog kan krijgen door inflatie), is het gewoon een hogere kostenpost voor het bedrijf.

edit:
Misschien klinkt m'n comment defensiever dan jij het bedoelde. Dat is niet de bedoeling. :>

[ Voor 11% gewijzigd door _the_crow_ op 07-08-2022 10:29 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
Ongetwijfeld ook prima.
Ik zit bij BND voor mijn pensioen.

Voor niet-pensioen....
Als ik mijn schoonouders, collega's, familie zou adviseren, zou ik ze naar Meesman sturen. Zeker als ze geen enkel inzicht hebben in deze materie.
Kan het niet heel hard maken - BND is van Aegon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 18:47
_the_crow_ schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 10:24:
[...]
Zeker, maar dat was het punt toch niet? Het ging om het snijden in uitgaven van bedrijven. En als je dit los ziet van de inkomsten (die je mogelijk omhoog kan krijgen door inflatie), is het gewoon een hogere kostenpost voor het bedrijf.

edit:
Misschien klinkt m'n comment defensiever dan jij het bedoelde. Dat is niet de bedoeling. :>
Ik bedoel dat als je de prijzen 9% verhoogt en de salarissen 5%, van is dat in feite een bezuiniging van 4% op de salarissen.
Het gaat niet om hoeveel Jantje en Pietje verdienen. Het gaat er om welk deel van je omzet naar loonkosten gaat.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

RocketKoen schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 10:35:
[...]

Ik bedoel dat als je de prijzen 9% verhoogt en de salarissen 5%, van is dat in feite een bezuiniging van 4% op de salarissen.
Het gaat niet om hoeveel Jantje en Pietje verdienen. Het gaat er om welk deel van je omzet naar loonkosten gaat.
Zeker. Als het gepaard gaat met het 1-op-1 doorgeven van inflatie naar afnemers, heb je helemaal gelijk. De persoon waarop ik reageerde ging puur in op uitgaven. Die zijn natuurlijk niet gedaald. Die stijgen over de gehele breedte. Of het nu de inkoop is van materialen of het betalen van arbeid. Daarnaast is uberhaupt de vraag of die gehele stijging aan de inkoop/arbeid kant doorgerekend kan worden aan de afnemers/consumenten. Dat gaan afnemers/consumenten niet eeuwig pikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Moe_
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-08 14:45
Wat is momenteel de meest voordelige broker in de benelux als je het op lange termijn bekijkt?

RTFM!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:50

de Peer

under peer review

_Moe_ schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:09:
Wat is momenteel de meest voordelige broker in de benelux als je het op lange termijn bekijkt?
Welke supermarkt is het goedkoopst? welke bank?
Dat hangt er vanaf wat je wil doen. Dus je vraag iets specifieker stellen.
En zoals altijd: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

[ Voor 22% gewijzigd door de Peer op 07-08-2022 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:36

mrc4nl

Procrastinatie expert

Probleem is dat de kosten op lange termijn moeilijk te voorspellen zijn. Brokers passen regelmatig hun tarieven aan. Voor nu zou ik zeggen dat Bux het goedkoopste is. maar wie weet ligt dat in de toekomst anders.

(plus sommige zullen zeggen dat Bux geen echte broker is)

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17-09 20:15
Dat is helemaal afhankelijk van je doelstelling en of je actief of passief wilt beleggen.

Ikzelf zit bij DEGIRO omdat ik vooral passief beleg en zo best lage kosten heb door gebruik van hun kernselectie.

Voor elke broker zijn voors en tegens dus vergelijken kun je het beste zelf doen en daarna je eigen keuze maken.

Ps: je vraagt iets als:” ik wil een rode auto kopen. Welk merk moet ik hebben ? “

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petor
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
poehee schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 10:32:
[...]

Ongetwijfeld ook prima.
Ik zit bij BND voor mijn pensioen.

Voor niet-pensioen....
Als ik mijn schoonouders, collega's, familie zou adviseren, zou ik ze naar Meesman sturen. Zeker als ze geen enkel inzicht hebben in deze materie.
Kan het niet heel hard maken - BND is van Aegon...
Hoe kom je daar bij? BND is grotendeels van oprichters / personeel (bron).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Waarschijnlijk niet de gene die nu de goedkoopste is en agressief aan marketing doet. Voor de lange termijn zou ik een voorkeur hebben voor betrouwbaarheid en niet de voordeligste. IBKR vind ik sinds de afschaffing van inactiviteit fee de beste combinatie daarvan. Helaas alleen geen Nederlandstalige support.

Verder zit ik zelf ook bij BND met kinderen rekeningen en binnenkort ook pensioen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Codeoranje schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 13:22:
[...]
Ikzelf zit bij DEGIRO omdat ik vooral passief beleg en zo best lage kosten heb door gebruik van hun kernselectie.
Helaas ben je dan door de dividendlekkage vaak nog duurder uit dan bij de banken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:45
Hbeez schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 05:06:
[...]
Een goed onderbouwde afwijkende strategie, bv waarbij iemand denkt de markt te kunnen timen, wordt hier juist zeker wel gewaardeerd (voorbeeldje).
Toen ik ergens in 2000 ASML kocht voor 30 euro was mijn gedachte vrij simpel.
Hoewel computers toen al veel gebruikt werden had ik een idee er nog veel meer gebruik van computers gemaakt zal worden. Ik had echter geen idee dat er tablets, smartphones en IOT zouden komen.
En dat in vele zaken een chip nodig is.

Voor de komende 20 jaar verwacht ik dat ASML niet meer zo hard zal gaan groeien als de afgelopen 20 jaar.
Althans in procenten. ASML zal geen 20x meer waard worden, behalve als de hoge inflatie aanhoud.
Hoeveel meer waard ASML over 20 jaar zal zijn? Geen idee. Meestal is alles 2 keer zo duur geworden i.v.m. de inflatie. ASML zou mogelijk over 20 jaar 3-5x meer waard kunnen zijn dan nu. In ieder geval meer dan de inflatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:14

Sorcerer8472

Mens sana?

Over ASML: nu zowel de VS als de EU chipfabricage binnen hun grenzen willen halen, is er een goede kans dat het aantal afgenomen chipmachines flink moet toenemen.

Daarnaast is het ook onzeker hoe de situatie met Taiwan straks zal zijn. Dat kan ook nog eventueel een enorme boost aan noodzaak voor de diensten van ASML betekenen. Het zou zomaar meer dan 3-5x kunnen zijn :)

Hoe de markt het uiteindelijk prijst is natuurlijk wel enigszins random.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoboy1479
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 22:38
writser schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 08:42:
[...]

Ik vrees dat dat niet gaat lukken. IB levert op aanvraag keurig een withholding voucher en alle bijbehorende informatie. Bij Binck was dit ook wel goedgekomen.

Kifid heeft vorig jaar al een klacht behandeld van een klant die van DeGiro niet de juiste documenten kreeg aangeleverd om een reclaim in te dienen in Zweden en de uitkomst was toen dat DeGiro niet verplicht was die documenten te verschaffen: https://www.kifid.nl/judgement/uitspraak-2021-0160/

Maar wie weet hebben ze hun leven gebeterd sindsdien. Als je bij een prutsbroker als DeGiro of Saxobank ook maar iets wil dat buiten de gebaande paden ligt dan ben je de pineut. Heel veel bellen, mailen en zo precies mogelijk op papier zetten wat je nodig hebt, zodat de student met bijbaan op de klantenservice snapt wat je wil bereiken. En dreigen met een klacht indienen bij Kifid, maar gezien bovenstaande uitspraak betwijfel ik of dat zin heeft in dit geval.
Bedankt. De Kifid uitspraak geeft inderdaad niet veel hoop.

DeGiro kreeg het al niet voor elkaar om een juiste jaaropgave te sturen mbt Zweden: bruto dividend €0, bronbelasting X, netto dividend -X..

Als je dan vraagt om een juiste jaaropgave krijg je dit soort antwoorden:
"Graag herinneren wij u er wel aan dat de jaaropgave puur informatief is, en dus niet bindend. Het staat u daarom vrij om uw belastingaangifte in te dienen op de manier die u het beste lijkt."

"De informatie in de jaaropgave kan u helpen bij het indienen van de belasting aangifte. Als u echter hulp nodig heeft bij het voltooien van uw belasting aangifte, zouden wij u graag willen aanraden om de belasting dienst of een belasting adviseur te raadplegen."

Aangezien de dividendbelasting ook niet in mijn vooraf ingevulde gegevens van IB 2021 zat, lijkt het mij sterk dat zij de renseignering naar de Nederlandse Belastingdienst goed hebben gedaan..
Hielko schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 17:03:
[...]

Vrees voor je dat dat niet gaat lukken bij DeGiro...

Het lijkt erom te gaan dat de betaling is afgedragen door een custodian in plaats van DeGiro zelf, waardoor zij de betaling niet kunnen terugvinden.

Op het dividendstatement staat naast mijn naam, adres en accountnaam:
ISIN SE0015797600 (Kinnevik B Redemption Shares, lijkt mij juist)
Ex-date 17/05/2021 (correct)

Dividend date 17/06/2021 (komt overeen met boeking in DeGiro account, kan dit nergens officieel terugvinden)
Product KINV IL B (correct)
CA Type Dividend X
CA Type Dividend withholding tax 30%*X
As per 03/08/2021 Net dividend received in SEK 70%*X

Er staat nog een disclaimer onder over de accuraatheid van de gegevens in het dividendstatement. En deze is al aangepast omdat bij de eerste de cijfers niet klopten :|

@writser Heb je bij het formulier van de Zweedse Belastingdienst onder "Due and payable date of dividends" ook 17/06/2021 opgegeven?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:52
remcoboy1479 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 17:05:
[...]

Bedankt. De Kifid uitspraak geeft inderdaad niet veel hoop.

DeGiro kreeg het al niet voor elkaar om een juiste jaaropgave te sturen mbt Zweden: bruto dividend €0, bronbelasting X, netto dividend -X..

Als je dan vraagt om een juiste jaaropgave krijg je dit soort antwoorden:
"Graag herinneren wij u er wel aan dat de jaaropgave puur informatief is, en dus niet bindend. Het staat u daarom vrij om uw belastingaangifte in te dienen op de manier die u het beste lijkt."

"De informatie in de jaaropgave kan u helpen bij het indienen van de belasting aangifte. Als u echter hulp nodig heeft bij het voltooien van uw belasting aangifte, zouden wij u graag willen aanraden om de belasting dienst of een belasting adviseur te raadplegen."

Aangezien de dividendbelasting ook niet in mijn vooraf ingevulde gegevens van IB 2021 zat, lijkt het mij sterk dat zij de renseignering naar de Nederlandse Belastingdienst goed hebben gedaan..

[...]

Het lijkt erom te gaan dat de betaling is afgedragen door een custodian in plaats van DeGiro zelf, waardoor zij de betaling niet kunnen terugvinden.

Op het dividendstatement staat naast mijn naam, adres en accountnaam:
ISIN SE0015797600 (Kinnevik B Redemption Shares, lijkt mij juist)
Ex-date 17/05/2021 (correct)

Dividend date 17/06/2021 (komt overeen met boeking in DeGiro account, kan dit nergens officieel terugvinden)
Product KINV IL B (correct)
CA Type Dividend X
CA Type Dividend withholding tax 30%*X
As per 03/08/2021 Net dividend received in SEK 70%*X

Er staat nog een disclaimer onder over de accuraatheid van de gegevens in het dividendstatement. En deze is al aangepast omdat bij de eerste de cijfers niet klopten :|

@writser Heb je bij het formulier van de Zweedse Belastingdienst onder "Due and payable date of dividends" ook 17/06/2021 opgegeven?
Ik ben geen writser, maar heb ook via IB die tax reclaim gedaan en op het IB tax statement staat een due and payable date van 18/06/2021 die ik heb gebruikt voor het Zweedse formulier (en heb ondertussen ook mijn geld gekregen). Zo zag het document van IB eruit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tUE9INisBDcQtcoGvRU47gFgUWI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vZe3iMQrCdVEPznQw4JM7jwh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:58
Ik ben niet thuis, maar dat is volgens mij wat ik ook heb gebruikt. Dat DeGiro niet in staat is om zoiets in elkaar te frutselen is echt dramatisch..

[ Voor 46% gewijzigd door writser op 07-08-2022 17:27 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 05:50

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Charly schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 09:39:
[...]

Die lijkt me vrij simpel? Tech is -vaak- grotendeels gewaardeerd op toekomstige verdiensten. De markt reageert dus niet zo zeer op het niet halen van de target van een enkel kwartaal, maar op de consequenties daarvan /het veranderde perspectief voor de toekomst.

Om op basis van dit soort observaties te gaan concluderen dat je het beter weet dan de markt lijkt me in ieder geval een recept voor teleurstelling… Maargoed, ik ben ook maar een fondsbeleggende amateur, dus wat weet ik er nou helemaal van O-)
Ik geef alleen aan dat ik voor de lange termijn kijk naar hoe gezond een bedrijf is. Zoals je aangeeft is het grootendeels gewaardeerd op de toekomstige verdiensten. Laten er nu juist enorm veel bedrijven zijn die alleen maar op omzet worden gewaardeerd. Als een tech bedrijf een gedegen winst maakt, vind ik dat al een heel ander verhaal. Zo'n enorme correctie begrijp ik minder goed dan. Dat is voor mij, als iemand die er niet in zit voor day trading, niet reden om van 'taktiek' te veranderen.

Ik begrijp ook wel dat je heel goed je best moest doen om de afgelopen periode een verlies op de markt te maken. Echter als ik dan kijk naar hoe goed het dan ging over een periode van zo'n 4-5 jaar dan vind ik het wel best om blijven na te denken over hoe bedrijven in elkaar zitten ipv wat de markt er nu exact van vind.
_the_crow_ schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 10:15:
[...]
Dat is mogelijk een gevolg van het niet adequaat dichtzetten. Ik weet van enkele bedrijven dat er over een aanneem stop werd besproken maar wat nog niet was doorgevoerd. De "we gaan mogelijk binnenkort stoppen met aannemen, neem nu niet zomaar mensen aan alvast" - wat vervolgens als een enorme run werd om zoveel mogelijk nog aan te nemen totdat die stop kwam. Naar mijn inziens reden voor de 2 weken stop bij Google; https://www.theverge.com/...ks-review-headcount-needs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kol Nedra
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:07
Pistachenootje schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 15:16:
[...]

Helaas ben je dan door de dividendlekkage vaak nog duurder uit dan bij de banken.
Wat bedoel je hier precies mee? dividendlekkage?
Ik zie nadat ik dividend ontvangen heb ook direct dividend belasting erover betaal, bedoel je dit?

nothing stops this train

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Kol Nedra schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 18:34:
[...]

Wat bedoel je hier precies mee? dividendlekkage?
Ik zie nadat ik dividend ontvangen heb ook direct dividend belasting erover betaal, bedoel je dit?
Op ETFs zoals IWDA en VWRL wordt dividend belasting ingehouden die je niet kan terugkrijgen. Zie voor details: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechFox
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:19
Pistachenootje schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 18:44:
[...]

Op ETFs zoals IWDA en VWRL wordt dividend belasting ingehouden die je niet kan terugkrijgen. Zie voor details: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/
Hoe zit dat met een fonds die geen dividenden uitgekeerd maar gelijk herbelegd?

Zoals die van Vanguard.
https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=f0gbr04skk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:35

Qwerty-273

Meukposter

@TechFox ik zou het hele stuk over “Wat is dividendlekkage?” op https://www.indexfondsenv.../veelgestelde-vragen.html doornemen. Daar wordt het begrip van dividendlekkage beknopt uitgelegd.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
TechFox schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 19:49:
[...]
Hoe zit dat met een fonds die geen dividenden uitgekeerd maar gelijk herbelegd?
Die hebben net zo goed dividend lekkage. Zie uitleg hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechFox
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:19
Pistachenootje schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 20:22:
[...]

Die hebben net zo goed dividend lekkage. Zie uitleg hierboven.
Bedankt, had het inderdaad gelezen. Helaas hebben de NT fondsen uitstapkosten. Dus het is een of en ander kiezen.

[ Voor 4% gewijzigd door TechFox op 07-08-2022 20:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:19
TechFox schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 20:44:
[...]

Bedankt, had het inderdaad gelezen. Helaas hebben de NT fondsen uitstapkosten. Dus het is een of en ander kiezen.
Lees de begeleidende tekst* even goed mbt uitstapkosten in de EBI. Vooralsnog is de ervaring dat die uitstapkosten door de grootbanken niet worden gerekend.
De vermelde instap- en uitstapvergoedingen zijn maximumcijfers en in sommige gevallen betaalt u mogelijk minder. Uw financieel adviseur of distributeur kan u informeren over de feitelijke kosten.

[ Voor 22% gewijzigd door Miki op 07-08-2022 20:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:50

de Peer

under peer review

TechFox schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 20:44:
[...]

Dat is ook al vaak besproken. Uitstapkosten worden in de praktijk niet in rekening gebracht.

Edit: oh oeps dat geeft @Miki ook al aan. overheen gelezen.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 07-08-2022 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoboy1479
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 22:38
Hielko schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 17:19:
[...]

Ik ben geen writser, maar heb ook via IB die tax reclaim gedaan en op het IB tax statement staat een due and payable date van 18/06/2021 die ik heb gebruikt voor het Zweedse formulier (en heb ondertussen ook mijn geld gekregen). Zo zag het document van IB eruit:

[Afbeelding]
Bedankt. Hoewel dit het A-type aandeel is en daardoor niet helemaal vergelijkbaar, geeft het toch weer een aantal ideeën waarom de Zweedse Belastingdienst niets kan vinden:
- ex-date/pay-date anders
- duidelijk vermelden van redemption i.p.v. (reguliere) dividenduitkering
- naam custodian vermeld

Als DeGiro de gevraagde stukken niet verstuurt, kan ik eerst nog een soortgelijk documentje vragen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:40
Petor schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 14:55:
[...]

Waarbij de tak van BND die bedrijfspensioenen aanbood en uitvoerde, een half jaar geleden is verkocht aan a.s.r en sindsdien a.s.r. DoenPensioen heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-07 19:07
Pistachenootje schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 15:16:
[...]

Heb je bij de banken geen last van dividendlekkage dan? Ik beleg zowel bij degiro als bij ABN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
bones schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 07:23:
[...]

Heb je bij de banken geen last van dividendlekkage dan? Ik beleg zowel bij degiro als bij ABN.
Het ligt aan het betreffende effect en de specifieke structuur daarvan of deze in aanmerking komt voor een fiscaal gunstig regime.
Het heeft dus niks van doen met je broker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
Petor schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 14:55:
[...]

Excuses, dat ging over PPI (PremiePensioenInstelling), en het was overigens geen Aegon, maar a.s.r.
Slordig, I stand corrected.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-09 11:16
[...]

Onderliggende kosten zijn echt heel mooi weergeven op indexfondsenvergelijken.nl. Hier zie je welke fondsen last hebben van dividendlekkage en hoeveel rendement je hierdoor verliest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
[...]

Bij de Northern Trust fondsen bij de banken heb je inderdaad geen dividendlekkage waardoor je vaak goedkoper uit bent dan bij de meeste ETFs bij DeGiro. Zie: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ik beleg al een aantal jaar in VWRL bij DeGiro maar wil na de vele vergelijken hier eigenlijk binnenkort overstappen naar de combinatie van NT World + NT EM + NT SC bij ABN.

Nu heb ik alleen een beetje moeite met de juiste strategie kiezen daarvoor. Het gaat om circa 20k VWRL. Ik twijfel tussen alles in één keer verkopen en overboeken naar ABN en daar weer aankopen (toch circa 2-3 werkdagen denk ik), of naast het maandelijks inleggen wat ik doe ook maandelijks zo'n zelfde deel verkopen en overboeken, wat natuurlijk een lang traject gaat zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Tralapo ik zou het in een aantal blokken doen, zeg 5x4000. Daarmee beperk je het risico dat je net uit de markt bent terwijl er een flinke stijging is. Als je nog een bedrag achter de hand hebt kun je het doen zonder enige tijd uit de markt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexion1
  • Laatst online: 05:34
Tralapo schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 08:14:
Ik beleg al een aantal jaar in VWRL bij DeGiro maar wil na de vele vergelijken hier eigenlijk binnenkort overstappen naar de combinatie van NT World + NT EM + NT SC bij ABN.

Nu heb ik alleen een beetje moeite met de juiste strategie kiezen daarvoor. Het gaat om circa 20k VWRL. Ik twijfel tussen alles in één keer verkopen en overboeken naar ABN en daar weer aankopen (toch circa 2-3 werkdagen denk ik), of naast het maandelijks inleggen wat ik doe ook maandelijks zo'n zelfde deel verkopen en overboeken, wat natuurlijk een lang traject gaat zijn.
Neem in je overweging wel mee dat NT veel meer ESG uitsluitingen hebben die het rendement ook enigzins drukken. Kan zelfs meer zijn dan de dividend lekkages die je hebt bij VWRL. Er zijn onlangs steeds meer kritische geluiden op ESG uitsluitingen en dan met name de greenwashing. Dus het is niet zo dat je per se echt duurzamer belegd...

https://open.spotify.com/...4JpQ&utm_source=copy-link

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pistachenootje
Flexion1 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:42:
[...]
Neem in je overweging wel mee dat NT veel meer ESG uitsluitingen hebben die het rendement ook enigzins drukken.
ESG uitsluitingen kunnen ook in je voordeel uitpakken. De afgelopen 5 jaar heeft NT World gemiddeld 12.69% opgeleverd, IWDA 11.94%. Hoewel dit verschil waarschijnlijk voor het grootste deel komt door het ontbreken van dividend lekkage.
[...]
Kan zelfs meer zijn dan de dividend lekkages die je hebt bij VWRL.
Deze kans lijkt me erg klein omdat de NT fondsen niet zo streng zijn qua uitsluitingen; NT World sluit maar 5% uit. Bij een fonds als AVIAW is de kans groter, die sluiten zo'n 19% uit (5 jaars prestatie 12.40%).

Edit: voor de volledigheid ook het NN World fonds opgezocht: 35% uitsluitingen en 12.74% rendement g.p.j. over de afgelopen 5 jaar. Weer een voorbeeld dat de uitsluitingen ook in je voordeel kunnen uitpakken.

[ Voor 52% gewijzigd door Pistachenootje op 08-08-2022 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

Neem in je overweging wel mee dat NT veel meer ESG uitsluitingen hebben die het rendement ook enigzins drukken. Kan zelfs meer zijn dan de dividend lekkages die je hebt bij VWRL. Er zijn onlangs steeds meer kritische geluiden op ESG uitsluitingen en dan met name de greenwashing. Dus het is niet zo dat je per se echt duurzamer belegd...

https://open.spotify.com/...4JpQ&utm_source=copy-link
Waar je ook op kunt letten, is bijv of de Fondsbeheerder het Voting gedrag ook aanpast op de ESG. Oftewel, de bedrijven die wel geselecteerd worden (niet-ESG uitgesloten), stemmen ze daar wel conform ESG principes.

Voorbeeld is bijv de Fitvermogen fondsen, zie hier bij RD Shell, nr 19
https://viewpoint.glassle...1CAD32D470964B174A164A4E0

Of Barclays, nr 26
https://viewpoint.glassle...9A6A02D&meetingId=1104045

Zie alle bedrijven in alle fondsen:
https://viewpoint.glasslewis.com/WD/?siteId=NNIP

Dit is belangrijkere change, dan alleen het ESG uitsluiten om te investeren.

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 08-08-2022 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Get!em schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:09:
[...]

Waar je ook op kunt letten, is bijv of de Fondsbeheerder het Voting gedrag ook aanpast op de ESG. Oftewel, de bedrijven die wel geselecteerd worden (niet-ESG uitgesloten), stemmen ze daar wel conform ESG principes.

Voorbeeld is bijv de Fitvermogen fondsen, zie hier bij RD Shell, nr 19
https://viewpoint.glassle...1CAD32D470964B174A164A4E0

Of Barclays, nr 26
https://viewpoint.glassle...9A6A02D&meetingId=1104045

Zie alle bedrijven in alle fondsen:
https://viewpoint.glasslewis.com/WD/?siteId=NNIP

Dit is belangrijkere change, dan alleen het ESG uitsluiten om te investeren.
Waarbij een groen klinkende titel van een shareholder resolution natuurlijk ook niet altijd betekent dat het het beste en zinvolste voor het milieu is. Imo spreekt er heel veel tegen, zoals bijvoorbeeld door Blackrock uiteengezet wordt: https://www.blackrock.com...lletin-shell-may-2022.pdf

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

fsfikke schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:31:
[...]

Waarbij een groen klinkende titel van een shareholder resolution natuurlijk ook niet altijd betekent dat het het beste en zinvolste voor het milieu is. Imo spreekt er heel veel tegen, zoals bijvoorbeeld door Blackrock uiteengezet wordt: https://www.blackrock.com...lletin-shell-may-2022.pdf
Klopt, er zijn altijd voors of tegens tav een klimaat gerelateerd onderwerp. In de rationale van BlackRock, komen voornamelijk (beleids)politieke, geopolitieke en economische argumenten voorbij om de scope 3 emissies niet vast te zetten tov een doel mbt Parijs.
Kort gezegd: maak je een prioriteitenlijst, dan zie je dat Blackrock hier dus Economie boven Klimaat zet mbt stemgedrag.
Gelukkig heb je een keuze of je hier wel of niet mee eens bent en dus kun jij stemmen met je ingelegde geld :)

Overigens kwam de genoemde resolutie van het Nederlandse Follow This, die zich op aandeelhoudersvergaderingen radicaal voor het klimaat opstelt.
https://www.follow-this.o...imate-Resolution-2022.pdf
https://www.follow-this.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Tralapo schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 08:14:

Wat als je dit door ABN laat doen? Zouden zij het niet gelijktijdig kunnen verkopen en aankopen? Of zou je dan alsnog zitten met het verschil tussen verkoopmoment VWRL (weet niet wat dat is) versus T+2 van NT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
erwn schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:02:
[...]
Wat als je dit door ABN laat doen? Zouden zij het niet gelijktijdig kunnen verkopen en aankopen? Of zou je dan alsnog zitten met het verschil tussen verkoopmoment VWRL (weet niet wat dat is) versus T+2 van NT?
ABN kan natuurlijk niet je ETFs bij DeGiro verkopen ;)

Overigens denk ik niet dat ABN überhaupt zo'n service aanbiedt, al had je je ETFs bij ABN staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:29
Pistachenootje schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:55:
[...]

ESG uitsluitingen kunnen ook in je voordeel uitpakken. De afgelopen 5 jaar heeft NT World gemiddeld 12.69% opgeleverd, IWDA 11.94%. Hoewel dit verschil waarschijnlijk voor het grootste deel komt door het ontbreken van dividend lekkage.

[...]

Deze kans lijkt me erg klein omdat de NT fondsen niet zo streng zijn qua uitsluitingen; NT World sluit maar 5% uit. Bij een fonds als AVIAW is de kans groter, die sluiten zo'n 19% uit (5 jaars prestatie 12.40%).

Edit: voor de volledigheid ook het NN World fonds opgezocht: 35% uitsluitingen en 12.74% rendement g.p.j. over de afgelopen 5 jaar. Weer een voorbeeld dat de uitsluitingen ook in je voordeel kunnen uitpakken.
Sinds 1-1 dit jaar ben ik aan het kijken wat het verschil is tussen twee portefeuilles voor degene die interesse hebben, de resultaten tot 1-8 zijn nu als volgt:

1. Fitvermogen World/EM (89/11): -4,13% verlies ytd
2. DeGiro VWRL/SC (90/10): -4,55% verlies ytd

De ESG uitsluitingen bij Fitvermogen lijken het lichtelijk beter te doen. Ik hou jullie op de hoogte als hier interesse naar is. Mogelijk dat ik over een aantal jaar helemaal switch.

Ondanks Buy&Hold vind ik dit soort experimenten wel interessant om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Pistachenootje schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:23:
[...]

ABN kan natuurlijk niet je ETFs bij DeGiro verkopen ;)

Overigens denk ik niet dat ABN überhaupt zo'n service aanbiedt, al had je je ETFs bij ABN staan.
Ze hebben wel een overstapservice, maar voor zover ik het begrijp is dat alleen om 1:1 dezelfde posities over te nemen en dat is hier niet aan de orde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Lightning89 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:53:
[...]

Sinds 1-1 dit jaar ben ik aan het kijken wat het verschil is tussen twee portefeuilles voor degene die interesse hebben, de resultaten tot 1-8 zijn nu als volgt:

1. Fitvermogen World/EM (89/11): -4,13% verlies ytd
2. DeGiro VWRL/SC (90/10): -4,55% verlies ytd

De ESG uitsluitingen bij Fitvermogen lijken het lichtelijk beter te doen.
8 maanden zegt wel erg weinig. Verder zijn er nog andere verschillen die ook kunnen uitmaken: koersen van NN fondsen lopen achter tov ETFs en Fitvermogen bevat geen small caps. Het wordt dus erg lastig om te bepalen wat nu precies door de ESG uitsluitingen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Get!em schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:42:
[...]

Klopt, er zijn altijd voors of tegens tav een klimaat gerelateerd onderwerp. In de rationale van BlackRock, komen voornamelijk (beleids)politieke, geopolitieke en economische argumenten voorbij om de scope 3 emissies niet vast te zetten tov een doel mbt Parijs.
Kort gezegd: maak je een prioriteitenlijst, dan zie je dat Blackrock hier dus Economie boven Klimaat zet mbt stemgedrag.
Gelukkig heb je een keuze of je hier wel of niet mee eens bent en dus kun jij stemmen met je ingelegde geld :)

Overigens kwam de genoemde resolutie van het Nederlandse Follow This, die zich op aandeelhoudersvergaderingen radicaal voor het klimaat opstelt.
https://www.follow-this.o...imate-Resolution-2022.pdf
https://www.follow-this.org/
Inderdaad kwam dit van het activistische Follow This, die altijd goed voor media-aandacht zorgen. Of het klimaat er beter van wordt als een bedrijf z’n scope 3 uitstoot reduceert is maar zeer de vraag natuurlijk. Aangezien een bedrijf geen invloed heeft op het gedrag van de consument kunnen ze dit eigenlijk alleen doen door minder producten te verkopen. Daarmee gaat nog niemand minder met vakantie, de kerosine komt enkel van een andere firma.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:29
Pistachenootje schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:15:
[...]

8 maanden zegt wel erg weinig. Verder zijn er nog andere verschillen die ook kunnen uitmaken: koersen van NN fondsen lopen achter tov ETFs en Fitvermogen bevat geen small caps. Het wordt dus erg lastig om te bepalen wat nu precies door de ESG uitsluitingen komt.
Je hebt gelijk en daar heb ik rekening mee gehouden.
  • De koersen worden elke maand aangepast omdat er een tijdsverschil in zit, wat je ziet zijn koersen op dezelfde dag in het verleden
  • Fitvermogen bevat inderdaad geen Small Caps, een iets eerlijker vergelijk zou VWRL en Fit zijn, ik zou hier voor kunnen corrigeren want de data heb ik wel
  • Het is voornamelijk een leuke bezigheid/experiment met een saai buy/hold portefeuille waarin ik twee 'wereld' fondsen probeer te vergelijken. Eentje met Small Caps en de andere met meer ESG uitsluitingen. Ik ben wel van mening dat ESG uitsluitingen een hoger rendement opleveren op de lange termijn en daarnaast geeft het mij een beter gevoel qua maatschappelijk verantwoord beleggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mivadebe
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 01:14
Mensen bekend met https://ghostfol.io?
Sinds dit weekend draai ik dit in een docker en ziet er veelbelovend uit! Ik was op zoek naar een self-hosted alternatief voor portfolio performance wat werkt op mobile devices!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qunix
  • Laatst online: 09-01-2024
Nee, maar ziet er wel leuk uit. Probleem is wel dat een resource van Google nodig is om het te draaien. Hij vraagt dus iets van Google op (kan firebase zijn bij de demo, of iets anders) en dat weerhoud mij direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 06:11

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Mivadebe schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 19:35:
Sinds dit weekend draai ik dit in een docker en ziet er veelbelovend uit! Ik was op zoek naar een self-hosted alternatief voor portfolio performance wat werkt op mobile devices!
Kan je er ook NT fondsen mee tracken? Dus iets van een custom fonds optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Mivadebe schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 19:35:
Makkelijk lokaal te installeren en ziet er gelikt uit. Maar wat ik echt mis in dit soort tools is een import functionaliteit van je transactie historie bijv. IB activity statements. Geen zin om dat weer allemaal handmatig in te voeren. Dat zou een killer functionaliteit zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mivadebe
pdukers schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 18:50:
[...]

Makkelijk lokaal te installeren en ziet er gelikt uit. Maar wat ik echt mis in dit soort tools is een import functionaliteit van je transactie historie bijv. IB activity statements. Geen zin om dat weer allemaal handmatig in te voeren. Dat zou een killer functionaliteit zijn.
Er zit wel basis import/export functionaliteit in via api/json/csv wat voor mij prima werkte, maar kan verbeterd worden. Is wat verstopt: portfolio->activities->3 puntjes rechts van header.

Er wordt actief aan ontwikkeld, en is open source. Interessant om in de gaten te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mivadebe
SandStar schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:59:
[...]

Kan je er ook NT fondsen mee tracken? Dus iets van een custom fonds optie
Niet dat ik weet. Volgens mij enkel Yahoo als datasource op dit moment.
Voor mijn NT fondsen gebruik bijv:
https://finance.yahoo.com/quote/0P000160R2.F/ als alternatief voor de NL variant…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Mivadebe schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 19:51:
[...]

Er zit wel basis import/export functionaliteit in via api/json/csv wat voor mij prima werkte, maar kan verbeterd worden. Is wat verstopt: portfolio->activities->3 puntjes rechts van header.

Er wordt actief aan ontwikkeld, en is open source. Interessant om in de gaten te houden.
Heel goed verstopt. Ga er eens mee spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikafoort
  • Niet online
bones schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 08:06:
[...]

Ja 20% van mijn portfolio zijn dividend etf’s. Waarom investeer je eigenlijk in losse aandelen en niet in etf’s? Misschien dat etf’s wat minder rendabel zijn maar door de spreiding heb ik er minder werk/zorgen om.
Precies daarom, ik vind het ook leuk om zelf wat aandelen uit te zoeken en het rendement is wat hoger.
helloitsme schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 08:23:
[...]

9-10% dividend is heel hoog. Mag ik vragen welke aandelen dit zijn? Of is dit yield on cost?
Dat is inderdaad YoC. ik probeer echt goed te zoeken wat laag staat en ik heb even geleden best wat in dipjes kunnen kopen.

Daarbij bedenk ik mij wel altijd wat gaat er gebeuren bij een significante dividendcut en is het dan nog steeds rendabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naamloos87
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-10-2023
erikafoort schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 07:23:
[...]

Precies daarom, ik vind het ook leuk om zelf wat aandelen uit te zoeken en het rendement is wat hoger.

[...]

Dat is inderdaad YoC. ik probeer echt goed te zoeken wat laag staat en ik heb even geleden best wat in dipjes kunnen kopen.

Daarbij bedenk ik mij wel altijd wat gaat er gebeuren bij een significante dividendcut en is het dan nog steeds rendabel.
Hoe kom je erbij dat rendement bij stockpicking hoger is? Of is dat een gevoel?

"Don't look for the needle in the haystack. Just buy the haystack." - John C. Bogle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Naamloos87 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 07:56:
[...]

Je kunt met stock picking inderdaad een hoger tijdelijk rendement halen, zeker in bull markt situaties. Het is alleen wetenschappelijk aangetoond dat je dit niet consistent kunt blijven herhalen en dat je altijd slechter zult presteren dan het gemiddelde van de markt over een langere tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik geloof niet dat die conclusie klopt. Niet iedereen op de markt heeft alle informatie, en als je gemiddeld genomen betere informatie hebt dan is de conclusie dat je slechter zal presteren niet vanzelfsprekend.

De vraag is echter, hoe duur is die informatie en hoeveel tijd ben je er aan kwijt. Of hoe duur is het om dat uit te besteden. Dan wordt het inderdaad lastig om het gemiddeld beter te doen dan de markt :)

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 10-08-2022 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
phantom09 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 10:49:
[...]
1. Centraalbeheer:
Je krjigt een bonus van € 65,- bij centraalbeheer als je minimaal € 500,- inlegt.
Zie hier de link en voorwaarden:

https://www.centraalbeheer.nl/beleggen/bonusactie
In aanvulling hierop: deze actie geldt alleen als je voor het eerst een rekening opent.
3. Bij Buxx zero en traderepublic krijg je dacht ik een gratis aandeel
Bij Bux Zero wel, bij Trade Republic helaas niet meer. Bij Trading 212 krijg je ook een gratis aandeel maar wellicht dat je hier een referral link voor nodig hebt (hier staat zo'n link).

[ Voor 10% gewijzigd door Pistachenootje op 10-08-2022 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-09 13:47
Lichtelijk off-topic voor hier. Maar ik wilde het toch even delen.

Vanmorgen vroeg de televisie aangezet, de kids waren wakker. Kom ik op een soort TommyTeleshopping terecht waar een of andere dude “investeren” in Bitcoins aanprees (Bloxx of zo). 8)7 8)7 8)7 8)7

We zijn nu echt op het ziekelijke punt aangekomen dat zelfs dit soort “reclames” voor “beleggen” aftrek vindt.

Doet mij denken aan eind jaren ‘90, begin 2000. Toen vlogen de beleggingsreclames je ook om de oren. De een nog bedriegelijker dan de ander. Kort daarna kwam een crash en trok het gros van particulier Nederland het geld van de beurs. Uiteraard met groot verlies.

Ik voorzie een vergelijk met nu. Er wordt echt van alles uit de kast getrokken om particulier geld naar de beurs te pompen.

Ben benieuwd hoe wij hier eind volgend jaar op terug kijken met zijn allen…..

Ikzelf blijf bij mijn plan en koop maandelijks in volgens mijn beleggingsstrategie.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07:00
Panzer_V schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:56:
Lichtelijk off-topic voor hier. Maar ik wilde het toch even delen.

Vanmorgen vroeg de televisie aangezet, de kids waren wakker. Kom ik op een soort TommyTeleshopping terecht waar een of andere dude “investeren” in Bitcoins aanprees (Bloxx of zo). 8)7 8)7 8)7 8)7

We zijn nu echt op het ziekelijke punt aangekomen dat zelfs dit soort “reclames” voor “beleggen” aftrek vindt.

Doet mij denken aan eind jaren ‘90, begin 2000. Toen vlogen de beleggingsreclames je ook om de oren. De een nog bedriegelijker dan de ander. Kort daarna kwam een crash en trok het gros van particulier Nederland het geld van de beurs. Uiteraard met groot verlies.

Ik voorzie een vergelijk met nu. Er wordt echt van alles uit de kast getrokken om particulier geld naar de beurs te pompen.

Ben benieuwd hoe wij hier eind volgend jaar op terug kijken met zijn allen…..

Ikzelf blijf bij mijn plan en koop maandelijks in volgens mijn beleggingsstrategie.
Dit soort crypto-reclames bestaan toch al ruim 2 jaar? Ik laat me er mijn DCA van ETF wereldfonds en crypto : BTC,ETH,QNT niet van afhangen in ieder geval.

Benieuwd hoe we hier over 2 (crypto) en 20 jaar op terugkijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikafoort
  • Niet online
Naamloos87 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 07:56:
[...]

Heel simpel, ik weet wat ik binnenkrijg ten opzichte van de inleg, zie mijn eerdere post. Mocht je deze berekening YoC niet zelf kunnen kan ik je wel helpen hoor.

En ik neem aan dat je doelt op ETF's in plaats van stockpiking, wanneer jij een ETF vindt die een hoger rendement behaalt hoor ik het wel.

Gevoel doe ik niet aan bij beleggen of althans, dat probeer ik zoveel mogelijk uit te schakelen én dat zal nooit helemaal lukken.

En ja, het rendement kan zomaar wijzigen. Geen garantie voor de toekomst én dat geldt net zo voor de ETF's welke ook in waarde kunnen dalen of minder dividend uitbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 10:24
Goedemorgen allemaal.

Op dit moment spreid ik mijn beleggingen over 3 rekeningen;

- Beleggersrekening bij Bright. (hier spaar ik ook mijn aanvullend pensioen). 40%
- Beleggersrekening bij ASN. 40%
- Bitvavo (BTC/ETH) 20%

Ik denk erover om bij Centraal Beheer nog een rekening te openen om bedrijfs/staatsobligaties te kopen. Iemand die hier ervaring mee heeft?

Wil dan naar een verdeling van 30/30/30/10 gaan, om het risico op Crypto wat te dempen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poehee
AFCAjax schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:46:
Goedemorgen allemaal.

- Beleggersrekening bij Bright. (hier spaar ik ook mijn aanvullend pensioen). 40%
- Bitvavo (BTC/ETH) 20%

Ik denk erover om bij Centraal Beheer nog een rekening te openen om bedrijfs/staatsobligaties te kopen. Iemand die hier ervaring mee heeft?

Wil dan naar een verdeling van 30/30/30/10 gaan, om het risico op Crypto wat te dempen.
Ik weet niet zeker hoe het met Bitvavo werkt, maar volgens mij heb je twee risico's.
1) crypto waarde (in mijn beleving moet dat vooralsnog naar 0,- -- maar hé, ik snap het)
2) ownership. Heb jij zelf de private key van je crypto's? Zoniet, dan is niet de vraag of, maar wanneer er iemand mee vertrekt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je hebt het over rekeningen, ik zou eerder denken in producten. Wat heb je nu qua producten en zijn deze nog relevant? Waar wil je graag over spreiden? Wat doe je om de laagst mogelijke kosten te hebben? Waar zit risico en waar juist niet?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
Goedemorgen allemaal.

- Bitvavo (BTC/ETH) 20%

Mijn advies zou zijn om alles op te doeken en via de site https://www.indexfondsenvergelijken.nl de beste optie te kiezen voor je situatie :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
Waarom CentraalBeheer? Ze hebben een erg summier product aanbod en ze rekenen aan- en verkoop kosten terwijl je bijvoorbeeld bij DeGiro veel meer obligatie aanbod hebt en geen transactiekosten op de kernselectie (onder voorwaarden).

Overigens zou ik op dit moment geen obligaties aanraden. Op deposito's kun je vaak meer rente krijgen en loop je niet het risico op koersverlies. Zie: https://www.spaarrente.nl/spaardeposito.aspx

PS. Beleggen bij ASN is volgens mij onnodig duur. Zie hier voor goedkopere alternatieven: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AFCAjax
Tsurany schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:58:
[...]

Je hebt het over rekeningen, ik zou eerder denken in producten. Wat heb je nu qua producten en zijn deze nog relevant? Waar wil je graag over spreiden? Wat doe je om de laagst mogelijke kosten te hebben? Waar zit risico en waar juist niet?
Rekeningen/producten, voor mij hetzelfde. Uiteindelijk maak ik geld over, of leg ik in op een beleggersrekening. Bitvavo zit dat iets anders.

Bright, LifeCycle Fund; Mix ETF, index, groene obligaties. Voor de lange termijn +15 jaar
ASN Beleggersrekening, Duurzaam mixfonds Neutraal. Voor de lange termijn + 15 jaar
Bitvavo. BTC/ETH. Voor middellange termijn; geld dat ik echt kan missen gaat hierheen. Om in te gaan op @poehee. Zij bieden een verzekering tot € 100.000 tegen diefstal etc.

Ik ben op zoek naar nog iets extra voor middellange termijn, en lees veel dat obligaties dan een goede keuze is. Waarom Centraalbeheer? Ik wil er zo min mogelijk werk van hebben, en goed inzicht hebben.

Ik ga met jullie tips aan de gang @Miki @Tsurany @Pistachenootje @poehee

Het is voor mij allemaal vrij nieuw.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miki
AFCAjax schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:10:
[...]

Rekeningen/producten, voor mij hetzelfde. Uiteindelijk maak ik geld over, of leg ik in op een beleggersrekening. Bitvavo zit dat iets anders.

Bright, LifeCycle Fund; Mix ETF, index, groene obligaties. Voor de lange termijn +15 jaar
ASN Beleggersrekening, Duurzaam mixfonds Neutraal. Voor de lange termijn + 15 jaar
Bitvavo. BTC/ETH. Voor middellange termijn; geld dat ik echt kan missen gaat hierheen. Om in te gaan op @poehee. Zij bieden een verzekering tot € 100.000 tegen diefstal etc.

Ik ben op zoek naar nog iets extra voor middellange termijn, en lees veel dat obligaties dan een goede keuze is. Waarom Centraalbeheer? Ik wil er zo min mogelijk werk van hebben, en goed inzicht hebben.

Ik ga met jullie tips aan de gang @Miki @Tsurany @Pistachenootje @poehee

Het is voor mij allemaal vrij nieuw.
Met deze informatie zou ik dan kiezen voor Meesman, die bieden naast het interessante Wereld Totaal fonds ook obligaties aan. Een toko die heel mensgericht is en veel zorg uithanden neemt en beleggen heel laagdrempelig maakt.

Gezien de stijgende rente is geld stoppen in obligaties overigens op dit moment niet verstandig. Stijgende rente betekent dat obligaties minder waard worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat moet je toch echt loslaten. Zo kan je bij ASN twaalf beleggingsfondsen kopen die echt wezenlijk van elkaar verschillen en datzelfde zie je bij Centraal Beheer ook. Spreiden doe je niet over rekeningen, spreiden doe je over producten. Je bepaald eerst welke producten je wilt aanschaffen en gaat dan kijken welke partij dit het beste voor je kan faciliteren.
Je hebt daarmee aardig dure fondsen gekozen. ASN is niet bepaald een goedkope optie en een partij waar ik mijn geld echt weg zou halen. Als je 15 jaar lang meer dan een half procent rendement mis loopt vanwege hoge kosten tikt dat echt aan.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
Miki schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:15:
[...]

Met deze informatie zou ik dan kiezen voor Meesman, die bieden naast het interessante Wereld Totaal fonds ook obligaties aan. Een toko die heel mensgericht is en veel zorg uithanden neemt en beleggen heel laagdrempelig maakt.

Gezien de stijgende rente is geld stoppen in obligaties overigens op dit moment niet verstandig. Stijgende rente betekent dat obligaties minder waard worden.
Ik zie inderdaad op www.indexfondsenvergelijken.nl dat Meesman een mooi product biedt voor mijn situatie.

Hier ga ik me even verder in verdiepen. Obligaties laat ik dan even varen, en ga wellicht 90% Wereld Totaal en 10% BTC/ETH aanhouden.

Dank voor jullie inbreng.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
erikafoort schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:38:
[...]

Heel simpel, ik weet wat ik binnenkrijg ten opzichte van de inleg, zie mijn eerdere post. Mocht je deze berekening YoC niet zelf kunnen kan ik je wel helpen hoor.

En ik neem aan dat je doelt op ETF's in plaats van stockpiking, wanneer jij een ETF vindt die een hoger rendement behaalt hoor ik het wel.

Gevoel doe ik niet aan bij beleggen of althans, dat probeer ik zoveel mogelijk uit te schakelen én dat zal nooit helemaal lukken.

En ja, het rendement kan zomaar wijzigen. Geen garantie voor de toekomst én dat geldt net zo voor de ETF's welke ook in waarde kunnen dalen of minder dividend uitbetalen.
Niemand beweert dat aandelen/stockpicking geen hoger rendement kan geven dan ETF's, maar het sleutelwoord is consistent. Een vermogensbeheerder kan de index al niet verslaan. Ik heb je vorige posts even teruggelezen en wat ik lees is:
  • Crypto
  • Stockpicking
  • Timen van de markt ("er komen vast nog wel wat dipjes aan")
  • Sinds 1 jaar aan het beleggen
Een conclusie over het rendement t.o.v. ETF's vind ik dan ook lastig serieus te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
Tsurany schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:18:
[...]

Dat moet je toch echt loslaten. Zo kan je bij ASN twaalf beleggingsfondsen kopen die echt wezenlijk van elkaar verschillen en datzelfde zie je bij Centraal Beheer ook. Spreiden doe je niet over rekeningen, spreiden doe je over producten. Je bepaald eerst welke producten je wilt aanschaffen en gaat dan kijken welke partij dit het beste voor je kan faciliteren.

Ik begrijp jouw redenatie! Weer wat geleerd vandaag :)

[...]

Je hebt daarmee aardig dure fondsen gekozen. ASN is niet bepaald een goedkope optie en een partij waar ik mijn geld echt weg zou halen. Als je 15 jaar lang meer dan een half procent rendement mis loopt vanwege hoge kosten tikt dat echt aan.
Dank voor je feedback! ASN is dan inderdaad duur.

Bij Bright is mijn rekening 'gratis' omdat ik daar ook mijn pensioenpot spaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07:00
AFCAjax schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:20:
[...]

Ik zit ook bij Meesman bevalt erg goed geen omkijken naar. Ook al is crypto hier niet echt geliefd je krijgt wel goede tips mee:
Probeer zoveel mogelijk in eigen beheer te hebben inderdaad.

Not your keys not your coins. Dus Ledger of Trezor voor grotere bedragen.

+ je bent minder snel geneigd om uit paniek te verkopen na een flinke daling, ik spreek uit ervaring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

AFCAjax schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:20:
[...]

Ik ken Bright als partij niet. Echter wat je ziet is dat veel van dit soort partijen het geld van deelnemers weer investeren in andere fondsen en die fondsen kunnen weer hoge jaarlijkse kosten hebben.

Meesman is een partij met erg lage kosten maar het enige wat ze doen aan dienstverlening is per fonds het geld verdelen over een aantal andere fondsen van Northern Trust. Per fonds kan je in de prospectus terug lezen welke verdeling ze aanhouden: https://www.meesman.nl/me...ngsfondsen-2022-01-21.pdf

Zo staat er het volgende in bij Meesman Wereldwijd Totaal:
Op het moment van publicatie van dit Prospectus belegt het Meesman Indexfonds Aandelen Wereldwijd
Totaal haar vermogen in het Northern Trust World Custom ESG Equity Index Fund, het Northern Trust
Emerging Markets Custom ESG Equity Index UCITS FGR Fund en het Northern Trust World Small Cap ESG Low Carbon Index FGR Fund.

Jij legt dus maandelijks in bij Meesman en Meesman koopt voor jou onder water deze drie fondsen aan. Ik heb er daarom voor gekozen deze fondsen zelf via ABN AMRO aan te schaffen waardoor ik niet hoef te betalen voor deze dienstverlening van Meesman en op lange termijn goedkoper uit ben.
Daarmee wil ik niet zeggen dat Meesman een slechte keuze is maar bekijk wel goed wat de exacte dienstverlening is van een bedrijf, wat de onderliggende fondsen werkelijk zijn en of dat voor jou de meerprijs waard is.

Zelf zit ik bij ABN AMRO om Northern Trust fondsen aan te schaffen en koop ik via FitVermogen de fondsen van NN aan. FitVermogen heeft lagere kosten maar ook een lagere spreiding, daarom kies ik er voor beide partijen te combineren. Ik zou de kosten net wat meer kunnen verlagen via Interactive Brokers en dat is iets om in de toekomst nog naar te kijken.

[ Voor 9% gewijzigd door Tsurany op 10-08-2022 12:40 ]

Pagina: 1 ... 118 ... 220 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij