Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

AFCAjax schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:20:
[...]

Dank voor je feedback! ASN is dan inderdaad duur.

Bij Bright is mijn rekening 'gratis' omdat ik daar ook mijn pensioenpot spaar.
Je betaalt dan ook wel extreem veel voor die pensioenpot bij Bright. Naar mijn weten is het de absoluut duurste aanbieder van lijfrentebeleggen. Het is zelfs zo extreem dat je het tarief pas "redelijk" kan noemen wanneer je de waarde van je pensioenpot uit kan drukken in miljoenen...

[ Voor 14% gewijzigd door Zr40 op 10-08-2022 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 10:24
Zr40 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:38:
[...]

Je betaalt dan ook wel extreem veel voor die pensioenpot bij Bright. Naar mijn weten is het de absoluut duurste aanbieder van lijfrentebeleggen. Het is zelfs zo extreem dat je het tarief pas "redelijk" kan noemen wanneer je de waarde van je pensioenpot uit kan drukken in miljoenen...
Hier ga ik me even verder in verdiepen!

Dank voor je feedback. Ik heb de keuze toentertijd gemaakt op basis van verwacht rendement - kosten.

[ Voor 7% gewijzigd door AFCAjax op 10-08-2022 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:36
Tsurany schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:37:
[...]

Ik ken Bright als partij niet. Echter wat je ziet is dat veel van dit soort partijen het geld van deelnemers weer investeren in andere fondsen en die fondsen kunnen weer hoge jaarlijkse kosten hebben.

Meesman is een partij met erg lage kosten maar het enige wat ze doen aan dienstverlening is per fonds het geld verdelen over een aantal andere fondsen van Northern Trust. Per fonds kan je in de prospectus terug lezen welke verdeling ze aanhouden: https://www.meesman.nl/me...ngsfondsen-2022-01-21.pdf

Zo staat er het volgende in bij Meesman Wereldwijd Totaal:
Op het moment van publicatie van dit Prospectus belegt het Meesman Indexfonds Aandelen Wereldwijd
Totaal haar vermogen in het Northern Trust World Custom ESG Equity Index Fund, het Northern Trust
Emerging Markets Custom ESG Equity Index UCITS FGR Fund en het Northern Trust World Small Cap ESG Low Carbon Index FGR Fund.

Jij legt dus maandelijks in bij Meesman en Meesman koopt voor jou onder water deze drie fondsen aan. Ik heb er daarom voor gekozen deze fondsen zelf via ABN AMRO aan te schaffen waardoor ik niet hoef te betalen voor deze dienstverlening van Meesman en op lange termijn goedkoper uit ben.
Daarmee wil ik niet zeggen dat Meesman een slechte keuze is maar bekijk wel goed wat de exacte dienstverlening is van een bedrijf, wat de onderliggende fondsen werkelijk zijn en of dat voor jou de meerprijs waard is.

Zelf zit ik bij ABN AMRO om Northern Trust fondsen aan te schaffen en koop ik via FitVermogen de fondsen van NN aan. FitVermogen heeft lagere kosten maar ook een lagere spreiding, daarom kies ik er voor beide partijen te combineren. Ik zou de kosten net wat meer kunnen verlagen via Interactive Brokers en dat is iets om in de toekomst nog naar te kijken.
Ik zou persoonlijk ook altijd voor een grootbank kiezen maar gezien de wens van @AFCAjax lijkt Meesman laagdrempeliger te zijn. Rekening openen, automatisch incasso instellen, fondsen selecteren en klaar. Weinig gedoe, prima product en voldoet aan de wensen.

Bij een groot bank moet je, hoe simpel ook, zelf wel e.e.a. nog instellen. Denk aan periodieke aankopen instellen bijvoorbeeld. Daarbij zijn er ook partijen zoals Rabobank waarbij niet alles geautomatiseerd kan worden. Dividend herbeleggen en met lage bedragen gespreid te kunnen beleggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

AFCAjax schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:47:
[...]

Dank voor je feedback. Ik heb de keuze toentertijd gemaakt op basis van verwacht rendement - kosten.
Verwacht rendement moet je eigenlijk nooit naar kijken. Het hele idee van fondsen is dat ze een bepaalde samenstelling nastreven, bij indexfondsen is dat dus de samenstelling van een index. Afgezien van minieme verschillen in aankoopmomenten zouden twee fondsen die dezelfde index nastreven ook hetzelfde rendement moeten maken, zelfs al laten ze een ander te verwachten rendement zien op hun website.
Miki schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:51:
[...]

Ik zou persoonlijk ook altijd voor een grootbank kiezen maar gezien de wens van @AFCAjax lijkt Meesman laagdrempeliger te zijn. Rekening openen, automatisch incasso instellen, fondsen selecteren en klaar. Weinig gedoe, prima product en voldoet aan de wensen.

Bij een groot bank moet je, hoe simpel ook, zelf wel e.e.a. nog instellen. Denk aan periodieke aankopen instellen bijvoorbeeld. Daarbij zijn er ook partijen zoals Rabobank waarbij niet alles geautomatiseerd kan worden. Dividend herbeleggen en met lage bedragen gespreid te kunnen beleggen.
Dat is inderdaad de dienstverlening van Meesman, de vraag is hoeveel je daar voor wilt betalen. In mijn geval was dat verschil 4500 euro bij een termijn van 20 jaar, voor 4500 euro kan ik best even tien minuten spenderen aan een maandelijkse aankoop instellen in de ABN AMRO omgeving ;)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

AFCAjax schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:47:
[...]
Er zijn drie factoren die hier aan bijdragen:
  • Vaste kosten worden niet afgeschreven van het pensioenkapitaal maar los in rekening gebracht. Hierdoor betaal je geld waar belasting over is betaald, terwijl de aanbieder ook de mogelijkheid heeft om pre-tax kosten in rekening te brengen. Dit is een nadeel ten grootte van de box 1 belasting die je later bij uitkering zou betalen.
  • Naast de vaste kosten heb je ook nog fondskosten. Dit staat niet prominent vermeld op de site en wanneer ik spreek met andere Bright klanten is men vaak niet bewust van de fondskosten, men denkt vaak dat de vaste kosten alles zouden dekken.
  • Als laatste hebben de fondsen van Bright last van dividendlekkage. Dit zorgt voor een nadeel van circa 0,3% per jaar ten opzichte van fondsen die geen dividendlekkage hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:55
@AFCAjax Meesman is een prima product maar zeker niet de goedkoopste. Fitvermogen is ook een eenvoudig product tegen lagere kosten. Die heeft zelf mijn voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
Is een zeer waardevolle ochtend voor mij. Ga me er verder in verdiepen en op basis van jullie advies me inlezen op een goede mix van producten, waar ik in ga inversteren.

Daarnaast een grote kans dat ik Bright aan de kant zet, en overstap op een andere lijfrente.

Hartelijk dank!

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:36
AFCAjax schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:12:
Is een zeer waardevolle ochtend voor mij. Ga me er verder in verdiepen en op basis van jullie advies me inlezen op een goede mix van producten, waar ik in ga inversteren.

Daarnaast een grote kans dat ik Bright aan de kant zet, en overstap op een andere lijfrente.

Hartelijk dank!
Even voor de duidelijkheid. Jij komt op mij over als iemand die eenvoudig te beïnvloeden is….al na drie posts ga je al je gedane keuzes niet alleen in twijfel trekken maar ook wijzigen.

Tweakers hebben geen vergunning om financieel advies te geven!!!

Het is hier op dit forum “degene die het hardst roept wordt het meest gehoord”. Daarbij wil de wind nogal eens van richting veranderen.

Werd tot een paar jaar terug iedereen die niet via DeGiro handelde voor regelrechte zot uitgemaakt. Is het noemen van die naam in positieve zin nu reden genoeg om mensen voor zot uit te maken. Nu zijn het de grootbanken die de bom zijn. En daar tussenin was het Meesman. Die partij wordt ook nu alweer uitgekotst.

Kortom, ga jij je grote financiële beslissingen af laten hangen van wat een zooitje ongeregeld, mijzelf inclusief, hier roept?

Zoals je nu overkomt doe je dat wel….

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
Panzer_V schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:55:
[...]

Even voor de duidelijkheid. Jij komt op mij over als iemand die eenvoudig te beïnvloeden is….al na drie posts ga je al je gedane keuzes niet alleen in twijfel trekken maar ook wijzigen.

Het is hier op dit forum “degene die het hardst roept wordt het meest gehoord”. Daarbij wil de wind nogal eens van richting veranderen.

Werd tot een paar jaar terug iedereen die niet via DeGiro handelde voor regelrechte zot uitgemaakt. Is het noemen van die naam in positieve zin nu reden genoeg om mensen voor zot uit te maken. Nu zijn het de grootbanken die de bom zijn. En daar tussenin was het Meesman. Die partij wordt ook nu alweer uitgekotst.

Kortom, ga jij je grote financiële beslissingen af laten hangen van wat een zooitje ongeregeld, mijzelf inclusief, hier roept?

Wat kan de waarheid toch ontnuchterend hard zijn :o

Er zijn gelukkig in mijn ogen goede adviezen afgegeven maar het is en blijft raadzaam dat iemand zelf kritisch blijft nadenken, de kleine lettertjes leest en de rekenmachine/ spreadsheet erbij pakt of het allemaal klopt wat er aan rekenplaatjes wordt voorgeschoteld. Tenslotte zijn de meesten hier ook tot inzichten gekomen.

Ah wel, dank voor deze kritische noot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
[...]

Volgens mij heb ik nergens geroepen dat ik een overstap ga maken?

Ik geef aan dat ik me verder ga verdiepen en op basis daarvan een keuze maak. Of dat Meesman, ING, DeGiro, of misschien toch ASN blijft. dat ga ik nog even rustig bekijken.

Zelfde geldt voor Bright, alleen acht ik hier de kans aardig groot dat ik voor een andere partij ga kiezen. Wederom; welke partij dat wordt, dat zal de komende tijd blijken.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Gearloose
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:40
(jarig!)
Allemaal advies hier waar je niks aan hebt.
Iedereen weet toch dat je alleen rijk wordt door al je geld in AMC en dogecoin te YOLO'en!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panzer_V
Miki schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 14:05:
[...]

Wat kan de waarheid toch ontnuchterend hard zijn :o

Er zijn gelukkig in mijn ogen goede adviezen afgegeven maar het is en blijft raadzaam dat iemand zelf kritisch blijft nadenken, de kleine lettertjes leest en de rekenmachine/ spreadsheet erbij pakt of het allemaal klopt wat er aan rekenplaatjes wordt voorgeschoteld. Tenslotte zijn de meesten hier ook tot inzichten gekomen.

Ah wel, dank voor deze kritische noot!
Oh er zijn zeker af en toe goede ‘adviezen’ afgegeven. Het probleem is echter dat deze ondergesneeuwd zijn met zooi. Eigenlijk zie je die goede ‘adviezen’ pas als je zelf redelijk beladen aankomt. En dan heb je die ‘adviezen’ niet meer nodig ;)

En ja, ik geef graag een kritische noot. En ja, ik zal zelf ook gegarandeerd mee hebben gedaan aan het strooien met onzinnige zut. Enfin…het is hier een forum hè, geen financiële instelling.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Man man man overdrijven is ook een kunst zeg. Er zijn hier inderdaad constant discussies over platformen en die discussies veranderen in de loop er jaren omdat er nieuwe inzichten komen of veranderingen op de markt plaats vinden. Meesman word hier absoluut niet uitgekotst, er zijn enkel partijen die lagere tarieven hebben als je bereid bent wat meer eigen energie er in te steken. En DeGiro is altijd een prijsvechter geweest waar wat haken en ogen aan hebben gezeten, daar zijn altijd dezelfde discussies over geweest.

Zoals met elk onderwerp moet je eigen onderzoek doen en nooit enkel afgaan op het advies van anderen, of dat nu mensen op een forum zijn of financieel adviseurs. Vergeet overigens niet dat de woekerpolissen juist veel door financieel adviseurs aan mensen aangesmeerd zijn ;)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 00:10
Even ander nieuws: het nieuwe Amerikaanse inflatiecijfer is 8,5%. Lager dan vorige maand en ook lager dan verwacht. Geeft weer wat ruimte om te stijgen? Markten reageren er goed op vandaag in ieder geval. Ergens ook bijzonder dat 8,5 opgelucht wordt ontvangen. Maand op maand 0,0% inflatie.

Nasdaq nog maar zo’n 7% in de min YTD. Op naar nieuwe ATH’s? De bull in mij wordt wat enthousiast.

[ Voor 33% gewijzigd door SvV_Ying op 10-08-2022 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Dat vind ik nogal een dooddoener, we kunnen overal wel "NFA" achter zetten. Maar die medewerker van de Rabo mag vast wel financieel advies geven. Maar is dat een beter advies? Je moet natuurlijk niet blindelings volgen wat elke idioot op het internet stelt, maar het is wel een goede plaats om advies in te winnen, zolang je het op een beetje neutrale plaats doet. En dat is dit wel, je moet natuurlijk niet op r/SafeMoon vragen naar investeringsadviezen.

Er zijn natuurlijk wel dingen gebeurd wat betreft DeGiro: De grootbanken zijn goedkoper geworden, en DeGiro heeft op de kop gehad van de toezichthouder. Het is ook denk ik vooral de vraag wat het voordeel is voor de gemiddelde belegger, zeker als je gewoon ETF wil kopen. Maar heb je het nou eenmaal daar staan, tja dan lijkt het mij er ook niks mee.

Wat betreft Meesman, ik ben het hier meer mee eens. Hoewel ik zelf voor nieuwe inleg naar mijn eigen bank ben overgestapt, vind ik dat een aantal wel heel erg op de allerlaagste kosten hamert. En natuurlijk, alle lagere kosten is meer geld voor jou over. Maar na loop van tijd wordt het ook wel beetje gerommel in de marge. Natuurlijk over 20 jaar opgeteld is het zoals iemand eerder schreef nog wel wat hoor, maar op die manier kan je ook gaan bekijken wat er gebeurd als je nu €20 extra elke maand spaart.

Ik zou nog steeds ze aan genoeg aanraden. Al vind ik wel dat Meesman niet moet vallen in de valstrik van dat er toch wat nieuws moet komen steeds. Ik zie dat nu bijvoorbeeld aantal fondsen wel weer beperkt is (goed binnen hun filosofie), maar dat er ook weer nieuwe fondsen zijn: Hun ene fonds is in 2020 begonnen, andere in 2022. Hoe rijm je dit met de filosofie of "gewoon saai" zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Sissors schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 16:36:
[...]
Al vind ik wel dat Meesman niet moet vallen in de valstrik van dat er toch wat nieuws moet komen steeds. Ik zie dat nu bijvoorbeeld aantal fondsen wel weer beperkt is (goed binnen hun filosofie), maar dat er ook weer nieuwe fondsen zijn: Hun ene fonds is in 2020 begonnen, andere in 2022. Hoe rijm je dit met de filosofie of "gewoon saai" zijn?
Aan de andere kant, dat "gewoon saai" een prima beleggingsstrategie is voor de particulier, betekent niet dat Meesman zelf ook maar stil moet blijven zitten. Zij letten op de details zodat de klant dat niet hoeft te doen. En ja, dat betekent soms een nieuw fonds oprichten omdat een beoogde verbetering niet mogelijk is binnen een bestaand fonds.

Het nieuwste fonds dat je noemt is inderdaad meer als 'anders' te omschrijven dan als 'verbetering'. Maar ik snap ook wel dat het hun verdere groei bevordert, genoeg (potentiële?) klanten hebben er om gevraagd. Hetzelfde met de pensioenrekening, daar was ook genoeg vraag naar. Het is ze in ieder geval met die pensioenrekening gelukt om mij als klant te krijgen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 10-08-2022 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Laatst online: 09:01
Panzer_V schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:56:
Lichtelijk off-topic voor hier. Maar ik wilde het toch even delen.

Vanmorgen vroeg de televisie aangezet, de kids waren wakker. Kom ik op een soort TommyTeleshopping terecht waar een of andere dude “investeren” in Bitcoins aanprees (Bloxx of zo). 8)7 8)7 8)7 8)7

We zijn nu echt op het ziekelijke punt aangekomen dat zelfs dit soort “reclames” voor “beleggen” aftrek vindt.

Doet mij denken aan eind jaren ‘90, begin 2000. Toen vlogen de beleggingsreclames je ook om de oren. De een nog bedriegelijker dan de ander. Kort daarna kwam een crash en trok het gros van particulier Nederland het geld van de beurs. Uiteraard met groot verlies.

Ik voorzie een vergelijk met nu. Er wordt echt van alles uit de kast getrokken om particulier geld naar de beurs te pompen.

Ben benieuwd hoe wij hier eind volgend jaar op terug kijken met zijn allen…..
Eind 90, begin 2000 is heel anders dan nu. Smartphones bestonden nog niet. Ik vermoed dat velen beleggen via een app. En dat is meestal laag drempelig. Hierdoor zijn er denk ik ook meer mensen gaan beleggen en dan is reclame maken natuurlijk rendabeler.

Hoewel de koersen van nu hoog zijn, zijn ze nu zo opgepompt als rond 2000.
PE ratio van de SP500 op 2000 was 29. Nu is de PE ratio van de SP500 21:

https://www.multpl.com/s-p-500-pe-ratio/table/by-year

Geen garantie dat er geen crash kan komen, dat wel.

• Panzer_V
Binnen PP gebruikte ik voor de MSCI World Net EUR index altijd onderstaande website:

https://nl.investing.com/...d-net-eur-historical-data

Sinds eind juli wordt deze niet meer gelezen binnen PP. Het lijkt erop dat ze iets aan de website veranderd hebben waardoor deze niet meer gescraped kan worden.

Waar halen jullie de koersinformatie voor de MSCI World Net EUR index vandaan binnen PP?

• S7E-Vigi
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 26-09-2024
Panzer_V schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:47:
Binnen PP gebruikte ik voor de MSCI World Net EUR index altijd onderstaande website:

https://nl.investing.com/...d-net-eur-historical-data

Sinds eind juli wordt deze niet meer gelezen binnen PP. Het lijkt erop dat ze iets aan de website veranderd hebben waardoor deze niet meer gescraped kan worden.

Waar halen jullie de koersinformatie voor de MSCI World Net EUR index vandaan binnen PP?
Heb je deze optie al geprobeerd, belangrijk is dat je bij de link [ nl. ] achter de https:// verwijderd, dus de link is: https://investing.com/ind...d-net-eur-historical-data

En dus de optie: Tabel op website, zie plaatje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ydldfws_HpVSlNIk7nsxSzX5fOQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EsAcYIBJHU2GjtDcMTNFpt5R.png?f=user_large

• Panzer_V
S7E-Vigi schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:54:
[...]

Heb je deze optie al geprobeerd, belangrijk is dat je bij de link [ nl. ] achter de https:// verwijderd, dus de link is: https://investing.com/ind...d-net-eur-historical-data

En dus de optie: Tabel op website, zie plaatje
[Afbeelding]
_/-\o_

Geweldig!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-09 13:05
Sissors schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 16:36:
[...]

Ik zou nog steeds ze aan genoeg aanraden. Al vind ik wel dat Meesman niet moet vallen in de valstrik van dat er toch wat nieuws moet komen steeds. Ik zie dat nu bijvoorbeeld aantal fondsen wel weer beperkt is (goed binnen hun filosofie), maar dat er ook weer nieuwe fondsen zijn: Hun ene fonds is in 2020 begonnen, andere in 2022. Hoe rijm je dit met de filosofie of "gewoon saai" zijn?
Ze hebben de traditionele Europa, EM, Wereld en SC fondsen vervangen (voor nieuwe klanten, bestaande klanten kunnen gewoon blijven inleggen als ze willen) voor 1 Wereldwijd Totaal pakket.

Daar is vrij recent inderdaad een nieuwe bij gekomen met het oog op duurzaamheid. 2 keuzes, waar je er voorheen 4 had, los van de obligaties.

Hoe is dat niet simpel en saai? Tenzij je zelf wil spelen met de verdeling Wereld/EM/SC een prima oplossing

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
JEightyFive schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 11:31:
[...]

Ze hebben de traditionele Europa, EM, Wereld en SC fondsen vervangen (voor nieuwe klanten, bestaande klanten kunnen gewoon blijven inleggen als ze willen) voor 1 Wereldwijd Totaal pakket.

Daar is vrij recent inderdaad een nieuwe bij gekomen met het oog op duurzaamheid. 2 keuzes, waar je er voorheen 4 had, los van de obligaties.

Hoe is dat niet simpel en saai? Tenzij je zelf wil spelen met de verdeling Wereld/EM/SC een prima oplossing
Zoals ik zelf al schreef, dat het nu minder fondsen zijn past er prima binnen inderdaad. Ze hebben er nog meer tegelijk gehad zelfs. Maar tegelijk als je zegt dat passief beleggen in brede index het beste is voor de gemiddelde particulier voor de lange termijn, is er wat voor te zeggen dat ze meer dan 0.5-2.5 jaar geschiedenis hebben om dat te laten zien qua rendementen.

Hoewel ik niet geloof dat zij zich daar schuldig aan maken, is het in zijn algemeen wel een populaire taktiek om gewoon regelmatig nieuwe fondsen op te richten, dan kan je slechte rendementen uit het verleden vergeten.

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-09 15:21
Weet iemand die bij de Rabobank zit, of je de frequentie van automatisch aankopen van fondsen ook per 2 maanden in kan stellen?

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Sissors schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 11:56:
[...]

Zoals ik zelf al schreef, dat het nu minder fondsen zijn past er prima binnen inderdaad. Ze hebben er nog meer tegelijk gehad zelfs. Maar tegelijk als je zegt dat passief beleggen in brede index het beste is voor de gemiddelde particulier voor de lange termijn, is er wat voor te zeggen dat ze meer dan 0.5-2.5 jaar geschiedenis hebben om dat te laten zien qua rendementen.

Hoewel ik niet geloof dat zij zich daar schuldig aan maken, is het in zijn algemeen wel een populaire taktiek om gewoon regelmatig nieuwe fondsen op te richten, dan kan je slechte rendementen uit het verleden vergeten.
Ik heb jaren bij een bank gewerkt en kan dit beamen. Ieder jaar werden er vanaf het hoofdkantoor nieuwe fondsen naar beneden geplempt (de werkvloer) om weer mensen met een zogenaamd gat in de markt over de streep te trekken. Niet doen!!! Mijn advies is voor de gemiddelde belegger, ga naar de goedkoopste broker en koop voor de lange termijn een Wereldwijd gespreide ETF. Banken en advieskantoren hebben maar 1 doelstelling.......winst maximalisatie voor zichzelf, niet voor de klant. NB: ik ben al jaren niet meer werkzaam in deze sector (gelukkig 8) ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Gelukkig is dit ook niet nodig, een vergunning is alleen verplicht voor het beroeps- of bedrijfsmatige adviesverlenen (of daadwerkelijk handelen). En daarbij valt het geven van advies over een te kiezen aanbieder sowieso niet onder de vergunningsplicht.
En dat komt omdat de situatie nog al eens verandert. Soms heeft een populaire aanbieder z'n zaakjes niet op orde of verlaagt een aanbieder z'n kosten waardoor die een betere keus wordt dan voorheen.
Volgens mij is er geen sprake van dat Meesman wordt uitgekotst. Het feit dat je een vergelijkbare portefeuille tegen iets lagere kosten kan opbouwen bij de Nedelandse grootbanken, maakt nog niet dat je Meesman zou moeten mijden (en dat heb ik ook niemand zien roepen hier).

Uiteraard is het niet verstandig om met alle winden mee te waaien, het zelf bekijken van het aanbod van de genoemde aanbieders is essentieel. Maar advies op een forum kan je wel helpen het enorme aanbod van aanbieders en fondsen een beetje te filteren.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TechFox
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:28
Trezzahn schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 11:57:
Weet iemand die bij de Rabobank zit, of je de frequentie van automatisch aankopen van fondsen ook per 2 maanden in kan stellen?
Dat heb ik opgelost door 2x een kwartaal aankoop in te stellen met een maand er tussen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:18
Geinige column van Corné van Zijl, vooral het stukje over de auto. Net als die daytradecursus in Van der Valk..

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• erwn
  • Niet online
Atomius schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 12:41:
Geinige column van Corné van Zijl, vooral het stukje over de auto. Net als die daytradecursus in Van der Valk..
Kan het niet lezen, maar doet me meteen denken aan Rob die elke zaterdag in de Volkskrant adverteert met de grandioze eenvoud en successen van daytraden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mIQ-UeRmwvI0wwGOssNYj05Jvv4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PWgBblxZPtQEexwfil0b7qHf.jpg?f=fotoalbum_large

• Miki
erwn schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 15:15:
[...]

Kan het niet lezen, maar doet me meteen denken aan Rob die elke zaterdag in de Volkskrant adverteert met de grandioze eenvoud en successen van daytraden.

[Afbeelding]
Ik zie ze in de Volkskrant ook altijd staan. Wat zullen die gasten toch een goed inkomen overhouden aan die trainingen. Ze bieden ook aan dat je de eerste 3 maanden live mag meekijken hoe ze handelen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

[Afbeelding]
https://gitlab.com/magnol...ss-paywalls-firefox-clean O-)

Ja, die Rob en zijn kornuiten zijn precies hetzelfde. Soort van daytrade cabaret volgens de recensies. Of ze hanteren een dubbele goudmijn, maar de lovende recensies (ook in NRC en andere kranten trouwens) zijn soms alsof het geld automatisch uit hun robot komt waaien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:05
Zijn cursisten verwent hij met lekker eten en drinken terwijl hij live geld uit de beurs hengelt.
Toch wel een markante drukfout van de Volkskrant: "de beurs" moet natuurlijk "hun beurs" zijn.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
die bijbalontsteking is zeker een originele reactie :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Miki
Tros Radar item over Rob Wessels: https://radar.avrotros.nl...van-de-poort-naar-de-hel/

[ Voor 7% gewijzigd door Miki op 11-08-2022 16:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trezzahn
TechFox schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 12:39:
[...]

Dat heb ik opgelost door 2x een kwartaal aankoop in te stellen met een maand er tussen.
Thanks, dat is een handige!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:05
En dat is natuurlijk ook wel weer onverstandig te noemen:
Keyner legt uit dat daytraden niets te maken heeft met beleggen of het opbouwen van vermogen en noemt het de poort naar de hel openzetten.
Ben ik nou de enige die dat vet stoer vindt klinken? Zo moet je mensen toch niet ontmoedigen. :P

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 18:47
Ik ben benieuwd wat er met PACB aan de hand is... Het aandeel opende vlak, maar het afgelopen half uur is het trade volume groter dan wat er normaal in een week wordt verhandeld. En de prijs is 75% omhoog.

Niet dat ik klaag. Ik heb die al een paar jaar en ik stond flink in het rood op dat aandeel. Maar ik zie geen catalyst. De kwartaalcijfers waren dinsdag.

Edit: en weer terug op +13%

[ Voor 13% gewijzigd door RocketKoen op 11-08-2022 18:10 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:59
Als die cursus echt zo geniaal is hoeven ze hun geld niet te verdienen met het geven van cursussen... ;)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• RocketKoen
hoevenpe schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 17:02:
[...]

Als die cursus echt zo geniaal is hoeven ze hun geld niet te verdienen met het geven van cursussen... ;)
Als je überhaupt nog moet werken op je 79 ben je waarschijnlijk niet heel goed met geld.

TheS4ndm4n#1919

• phantom09
Miki schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:15:
[...]
Gezien de stijgende rente is geld stoppen in obligaties overigens op dit moment niet verstandig. Stijgende rente betekent dat obligaties minder waard worden.
De vraag is of deze wel gaat stijgen zoals verwacht. Van de week las ik nog (of was het vorige week?) dat de inflatie in de VS al aan het zakken was. gevolg daarvan kan zijn dat de FED de rente minder vaak of wat minder verhoogt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Tsurany schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:18:
[...]

Dat moet je toch echt loslaten. Zo kan je bij ASN twaalf beleggingsfondsen kopen die echt wezenlijk van elkaar verschillen en datzelfde zie je bij Centraal Beheer ook. Spreiden doe je niet over rekeningen, spreiden doe je over producten. Je bepaald eerst welke producten je wilt aanschaffen en gaat dan kijken welke partij dit het beste voor je kan faciliteren.
Een voordeel van spreiden over meerdere brokers/banken kan zijn:

-Kleinere kans om misbruik
-Kleinere kans dat een broker/bank failliet gaat en je mogelijk wat van je vermogen kwijt bent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
AFCAjax schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 14:07:
[...]

Volgens mij heb ik nergens geroepen dat ik een overstap ga maken?

Ik geef aan dat ik me verder ga verdiepen en op basis daarvan een keuze maak. Of dat Meesman, ING, DeGiro, of misschien toch ASN blijft. dat ga ik nog even rustig bekijken.

Zelfde geldt voor Bright, alleen acht ik hier de kans aardig groot dat ik voor een andere partij ga kiezen. Wederom; welke partij dat wordt, dat zal de komende tijd blijken.
Er zijn een heleboel partijen waar je kan beleggen, ook buitenlandse. Je moet voor je zelf een aantal punten opzetten en dan kijken wat passend voor je is:

-Kosten voor een rekening
-kosten voor de aankoop/verkoop
-kosten voor eventueel een fonds
-betroubaarheid broker/bank
-garantiestelsels
-aanbod van producten
-etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Het ligt er maar net aan hoe je het bekijkt. Spreiden over verschillende brokers/banken kan je ook zo beredeneren dat er sneller een rotte appel bij zit dan wanneer je bij een zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 09:46
[...]

[Afbeelding]
Die advertentie is mijn guilty pleasure. Wat zou ik graag eens naar die cursus gaan zeg…lijkt me echt heerlijk.
Ik heb een periode gehad dat ik elke dag een foto van de advertentie maakte om er een collage van te maken of zo….maat ze zijn zo hardnekkig, niet bij te houden…
Lijkt me echt perfect voor een reportage dit…

You're either part of the solution or you're part of the problem

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Crasheeee schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 21:12:
Het ligt er maar net aan hoe je het bekijkt. Spreiden over verschillende brokers/banken kan je ook zo beredeneren dat er sneller een rotte appel bij zit dan wanneer je bij een zit.
Het idee van spreiden is nu juist dat je je vermogen verdeelt en dus minder kunt verliezen. Dat de kans groter wordt dat je iets verliest is misschien wel groter ja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
poehee schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 21:28:
[...]

Die advertentie is mijn guilty pleasure. Wat zou ik graag eens naar die cursus gaan zeg…lijkt me echt heerlijk.
Ik heb een periode gehad dat ik elke dag een foto van de advertentie maakte om er een collage van te maken of zo….maat ze zijn zo hardnekkig, niet bij te houden…
Lijkt me echt perfect voor een reportage dit…
Hij heeft een YouTube kanaal waarop je kunt kijken hoe hij o.a. “handelt”. Het heeft alleen weinig met handelen te maken. Het doet een beetje denken aan price scalping door op de mini beursbewegingen te gokken. Ik vraag me alleen af hoeveel geld je kwijt bent aan het platform waarop je zogenaamd handelt want dat zul je erbij af moeten nemen. Ik vermoed dat daar nog een grotere adder onder het gras ligt en dat zijn main inkomstenbron is. Immers dit systeem nodigt uit tot veel handelen en die transacties zullen niet goedkoop zijn.

Dit is dus wat je leert :+

• phantom09
de Peer schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 21:48:
[...]

Het idee van spreiden is nu juist dat je je vermogen verdeelt en dus minder kunt verliezen. Dat de kans groter wordt dat je iets verliest is misschien wel groter ja.
Als je 2 UPS'en gebruikt voor een switch met redundant powersupply maakt dat de kans groter wordt dat een UPS kapot gaat. Echter is het wel wenselijk om 2 UPS'en te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
Miki schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 21:59:
[...]

Hij heeft een YouTube kanaal waarop je kunt kijken hoe hij o.a. “handelt”. Het heeft alleen weinig met handelen te maken. Het doet een beetje denken aan price scalping door op de mini beursbewegingen te gokken. Ik vraag me alleen af hoeveel geld je kwijt bent aan het platform waarop je zogenaamd handelt want dat zul je erbij af moeten nemen. Ik vermoed dat daar nog een grotere adder onder het gras ligt en dat zijn main inkomstenbron is. Immers dit systeem nodigt uit tot veel handelen en die transacties zullen niet goedkoop zijn.

Dit is dus wat je leert :+
[YouTube: Handel Rob Wessels]
[YouTube: Zie hoe Rob handelt]
Hij zet dus ruim 20k in om €100 winst te maken.

TheS4ndm4n#1919

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

phantom09 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 22:06:
[...]

Als je 2 UPS'en gebruikt voor een switch met redundant powersupply maakt dat de kans groter wordt dat een UPS kapot gaat. Echter is het wel wenselijk om 2 UPS'en te hebben.
Dat is niet vergelijkbaar. Bij uitval van 1 ups is er niets aan de hand. Bij 'uitval' van 1 broker wel.

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:35
ik kreeg het idee om wat meer in US genoteerde aandelen te gaan. ook om wat achter de hand te hebben in dollars. Enig idee wat zoiets kost? is dat aan en verkoopkosten van dollars bij elke transactie en wordt er veel ingehouden bij het uitkeren van dividend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
aljooge schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 22:26:
ik kreeg het idee om wat meer in US genoteerde aandelen te gaan. ook om wat achter de hand te hebben in dollars. Enig idee wat zoiets kost? is dat aan en verkoopkosten van dollars bij elke transactie en wordt er veel ingehouden bij het uitkeren van dividend?
Zit je al in unhatched brede ETF's of beleggingsfondsen? Want dat heb je waarschijnlijk al een enorme dollar exposure.

• aljooge
Afas schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 22:29:
[...]

Zit je al in unhatched brede ETF's of beleggingsfondsen? Want dat heb je waarschijnlijk al een enorme dollar exposure.
nee, ik selecteer liever losse aandelen. Heb 1 op het oog waar ik graag in wil stappen, maar wil niet verrast worden met allerlei kosten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rube
  • Laatst online: 00:27
Crasheeee schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 21:12:
Kans * impact = risico.
De kans dat ik te maken krijg met een broker die omvalt is 2 x zo hoog als ik het verdeel over 2 brokers. Maar de impact als ik de helft van mijn vermogen kwijtraak is voor mij kleiner dan (de helft) wanneer ik alles kwijt zou raken. Dus per saldo is het risico voor mij kleiner als ik 2 brokers zou gebruiken, ook al is de kans dat er 1 omvalt groter.
@phantom09 en @de Peer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-09 16:05

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Bijzondere storing degiro, kan niet inloggen met mijn pincode. Zegt onjuiste code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico Klus
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
rube schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 23:15:
[...]

Kans * impact = risico.
De kans dat ik te maken krijg met een broker die omvalt is 2 x zo hoog als ik het verdeel over 2 brokers. Maar de impact als ik de helft van mijn vermogen kwijtraak is voor mij kleiner dan (de helft) wanneer ik alles kwijt zou raken. Dus per saldo is het risico voor mij kleiner als ik 2 brokers zou gebruiken, ook al is de kans dat er 1 omvalt groter.
@phantom09 en @de Peer
Niet helemaal, het risico blijft gelijk (2 × 1/2 = 1), het maakt dus niet uit.
Maar gevoelsmatig is de impact kleiner en dus 'beter'

Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
Nico Klus schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 08:39:
[...]
Niet helemaal, het risico blijft gelijk (2 × 1/2 = 1), het maakt dus niet uit.
Maar gevoelsmatig is de impact kleiner en dus 'beter'
Nee, de impact als ik de helft verlies is voor mij niet de helft, maar minder dan de helft. Het is vervelend, maar geen direct probleem. Als ik alles verlies heb ik wel een gigantisch probleem.
Hoeveel dit is, is natuurlijk persoonsafhankelijk en wat lastig te kwantificeren, maar voor mij is de impact en daardoor het risico daadwerkelijk kleiner bij spreiding over 2, ondanks dat de kans dat het gebeurt toeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
[...]

Kans * impact = risico.
@phantom09 en @de Peer
Als een broker zou omvallen zouden je effecten buiten het faillissement moeten vallen. Immers moeten deze in een apart bewaarbedrijf worden ondergebracht dus je bent niet zomaar alles kwijt.

Dus de kans dat scenario van toepassing is, is al uiterst klein. Laat staan als je gewoon een degelijke broker kiest die een heldere kostenstructuur heeft en een bewezen track record heeft. Als een partij gratis beleggen aanbiedt dan ben jij samen met je beleggingen het product en dus het verdienmodel. Zo’n partij handelt dus niet in het belang van haar cliënten en dat zou dus al een teken aan de wand moeten zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Miki op 12-08-2022 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
[...]

Kans * impact = risico.
@phantom09 en @de Peer
En dat geldt helemaal voor een ETF. Hier zitten zoveel bedrijven in dat het risico extreem klein is dat je je geld kwijt raakt als een paar bedrijven failliet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
aljooge schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 22:26:
Dat is per bank of broker verschillend. DeGiro doet aan AutoFX. Je houd euros aan op je rekening en als je wat in dollars aankoopt, dan verzorgt DeGiro de omrekening (met de nodige kosten).

Bij DeGiro betaal je 0.25% voor valuta afhandelingen en €0,50 voor aankoop van US stocks.
https://www.degiro.nl/tarieven

Bij Interactive Brokers moet je zelf je euro's omzetten naar dollars. Daarna kan je je dollard gebruiken om aankopen in dollars te doen.
Bij Interactivebrokers betaal heb ik voor tiered gekozen en dan betaal ik voor de aankoop van US dollar stock vaak rond de $ 0,35-0,50.
Euro's omzetten naar dollars kost $ 2,-

https://www.interactivebrokers.ie/en/index.php?f=49807

Als je iets meer dan € 800,- wilt wilt omruilen in dollars ben je dus voordeliger uit bij Interactvebrokers.
Aankoop van aandelen/ETF's in US dollars is ook goedkoper dan bij DeGiro.

Als je meer dan $10.000,- op je rekening hebt staan dan krijg je voor het bovenliggende bedrag 1,83% rente op jaarbasis. Leuke bijkomstigheid wat je bij DeGiro niet krijgt.

[ Voor 6% gewijzigd door phantom09 op 12-08-2022 09:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erwn
  • Niet online
Leipo schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 15:38:
die bijbalontsteking is zeker een originele reactie :+
Het was geen toeval dat ik deze foto had :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
phantom09 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 08:59:
[...]
En dat geldt helemaal voor een ETF. Hier zitten zoveel bedrijven in dat het risico extreem klein is dat je je geld kwijt raakt als een paar bedrijven failliet gaan.
Ja, dat is een goed voorbeeld van de risico "formule". De kans dat je te maken krijgt dat een bedrijf omvalt is veel groter als je een etf met tientallen of meer bedrijven koopt, dan wanneer je een aandeel van een 1 bedrijf koopt. De impact op de koers is echter veel en veel kleiner.

De impact is uiteraard wel persoonlijk en ligt o.a. hoeveel vermogen je er in hebt gestopt, je verdiencapaciteit etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robby609
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-09 20:11
De pensioenuitvoerder BeFrank geeft de mogelijkheid tot zelf belggen waar ik graag gebruik van wil maken. Ik wil dit eenmaal goed instellen met als voorbeeld NT World/EM 88/12. Helaas heeft Befrank geen NT world in de opties maar wel een NT EM.

Northern Trust EM custom ESG Equity Index F... (link in app doet het niet dus hele tekst is niet zichtbaar). Verschilt de EM bovenstaand van de NT EM MKT ESG EQUITY INDEX (NL0011515424)?

Voor vervanging van world zie ik als optie de: IShares Developed World Index Fund (IE). Dit fonds heeft een behoorlijke fee tegenover NT world nameljk: management fee 0,15 (betekent dit dat het een actief gemanaged fonds is?) lopende kosten 0,16. NT world alleen lopende kosten 0,16.

Een andere optie voor world zou zijn Vanguard FTSE Developed Europe UCITS ETF/Vanguard FTSE Emergingmarkets ECITS ETF/Vanguard S&P 500 UCITS ETF (0,07/0,07 kosten) uit hun selectie.

Hoe zou een Befrank omgaan met de dividend belasting van NT EM en voor de Vanguard optie heb je een behoorlijk dividend lek.

Verdere mogelijke fondsen/ETF zijn:
ASN Duurzaam Aandelenfonds Inc
BNY Mellon Long Term Global Equity Fund EUR W
Blackrock GF European Special Situations D2
BlackRock Global Funs Euro MArkets D2RF EUR
GSQuartix Mod Strat Bloom Comm Index Tr C
JPMorgen Funs EM Dividend C (acc) EUR
Kempen (Lux) Sustainable European Smallcap
Kempen European High dividend Fund N.V.
Kempen Orange Fund N.V.
NN (L) commodity Enhanced N Cap EUR (Hdg)
NN (L) Emerging markets High Dividend N Cap
NN Duurzaam Aandelen Fnds
NN Enhanced Index Sustainable Em MArket E
NN Glovl Sustainable Opportunities Fund
NN Hoog dividend Aandelen Fonds
Schroder ISF Global Energy CAcc EUR
Schroder ISF Global Equity Alpha C Ac EUR
Triodos Global Equities Impact Fund EUR i-II Cap
Triodos Pioneer Impact Fund EUR Z cap
Van Eck AEX UCITS ETF
Van Eck AMX UCITS ETF
Van Eck sustainablWorld Equal Wieght UCITS

Wat advies om mij te helpen met het uitzoeken zou zeer welkom zijn. Mijn horizon is nog heel erg ver daarom ga ik graag nog in 100% aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
robby609 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:24:
Northern Trust EM custom ESG Equity Index F... (link in app doet het niet dus hele tekst is niet zichtbaar). Verschilt de EM bovenstaand van de NT EM MKT ESG EQUITY INDEX (NL0011515424)?
Waarschijnlijk geen wezenlijk verschil. Maar je geeft niet de hele naam van het fonds dus ik kan het niet met zekerheid zeggen. Het zou beter zijn als je de ISIN geeft.
Voor vervanging van world zie ik als optie de: IShares Developed World Index Fund (IE). Dit fonds heeft een behoorlijke fee tegenover NT world nameljk: management fee 0,15 (betekent dit dat het een actief gemanaged fonds is?) lopende kosten 0,16. NT world alleen lopende kosten 0,16.
Lopende kosten zijn 0.16%, daar zit de management fee in. Prima keuze voor een developed world tracker. Helaas wel dividendlek inderdaad.
Een andere optie voor world zou zijn Vanguard FTSE Developed Europe UCITS ETF/Vanguard FTSE Emergingmarkets ECITS ETF/Vanguard S&P 500 UCITS ETF (0,07/0,07 kosten) uit hun selectie.
Waarom heb je het EM fonds doorgestreept? Indien niet beschikbaar dan zou ik voor NT EM+ iShares World gaan.

Als alternatief zou je voor Van Eck sustainable World Equal Weight UCITS kunnen gaan i.p.v. iShares. Deze heeft geen dividendlek maar is wel wezenlijk anders door het equal weight principe. Lopende kosten 0.2%. Zie voor verschillen Morningstar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
FOB heeft een 'nieuw' artikel dat ik nog niet had gezien: De Beste ETF 2022.

Voor mij was het nieuw dat VEVE+VFEM bij DeGiro t/m 100k goedkoper is dan de NT fondsen bij ABN.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8JQ-AiBLrOJoV0bN6iKiKfK-dic=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IP62naShMd3frRhDEDYiMwSa.png?f=user_large

Overigens ontbreekt hier AVIAW + EMIM bij IB dat nog goedkoper is dan VEVE+VFEM en is er nog een ETF combi die goedkoper is dan VEVE+VFEM (o.a. met MXUS dat geen dividendlek heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robby609
Pistachenootje schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:13:
[...]

Waarschijnlijk geen wezenlijk verschil. Maar je geeft niet de hele naam van het fonds dus ik kan het niet met zekerheid zeggen. Het zou beter zijn als je de ISIN geeft.

[...]

Lopende kosten zijn 0.16%, daar zit de management fee in. Prima keuze voor een developed world tracker. Helaas wel dividendlek inderdaad.

[...]

Waarom heb je het EM fonds doorgestreept? Indien niet beschikbaar dan zou ik voor NT EM+ iShares World gaan.

Als alternatief zou je voor Van Eck sustainable World Equal Weight UCITS kunnen gaan i.p.v. iShares. Deze heeft geen dividendlek maar is wel wezenlijk anders door het equal weight principe. Lopende kosten 0.2%. Zie voor verschillen Morningstar.
Ik ga de ISIN opvragen/opzoeken maar de app van BeFrank stopt bij de namen.

De Ishares kosten staan bij morningstar als volgt: https://www.morningstar.n....aspx?id=F00000MCMA&tab=5 dus dan moet ik de management fee en lopende kosten niet bij elkaar optellen?

EM fonds was doorgstreept omdat ik een alternatief voor world zocht en dan was niet EM, die was eerder al voorgesteld.

Bedankt voor de suggestie van de Van Eck. Het is opzich geen slecht idee om een cap op de groote te hebben voor de aankomende 30 jaar. Als het dividend lek dan wegvalt lijkt het mij ook aantrekkelijker dan de ishares.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
robby609 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:30:
[...]
De Ishares kosten staan bij morningstar als volgt: https://www.morningstar.n....aspx?id=F00000MCMA&tab=5 dus dan moet ik de management fee en lopende kosten niet bij elkaar optellen?
Inderdaad. De lopende kosten zijn gewoon 0.16% ex. dividendlek. Dit fonds is vrijwel identiek aan IWDA.
EM fonds was doorgstreept omdat ik een alternatief voor world zocht en dan was niet EM, die was eerder al voorgesteld.
Nou de combi van die 2 Vanguard fondsen is nog niet zo slecht. Het EM fonds zal wat duurder zijn dan NT, maar het Wereld fonds is iets goedkoper dan iShares (0.12 vs. 0.16%). Het zal elkaar weinig ontlopen vermoed ik.
Bedankt voor de suggestie van de Van Eck. Het is opzich geen slecht idee om een cap op de groote te hebben voor de aankomende 30 jaar. Als het dividend lek dan wegvalt lijkt het mij ook aantrekkelijker dan de ishares.
Ik zit er nu wat beter naar te kijken en kom er achter dat dit fonds wel heel erg veel afwijkt van een normaal wereld fonds. Zo zitten Apple, Microsoft, Google en Amazon er niet eens in. Lijkt me bij nader inzien dus geen geschikte vervanging. Logisch want: "De VanEck Sustainable World Equal Weight UCITS ETF draagt bij aan een betere wereld. De ETF belegt in de 250 grootste en meest liquide bedrijven ter wereld die voldoen aan de verantwoordelijk bedrijfsgedrag principes van de Verenigde Naties."

https://www.vaneck.com/nl/nl/tswe/

[ Voor 10% gewijzigd door Pistachenootje op 12-08-2022 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
Nu equal weight voor bij komt zet me dit aan het denken. Wat is de gedachte achter EQ, puur risicovermindering?
Lijkt me dat bij paar flinke stijgers binnen de portefeuille de waarde van de etf beperkt toeneemt. Omgekeerd natuurlijk ook, bij forse daling zal de etf minder snel dalen.

Meeste fondsen en etf zijn vooral op basis van market cap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Een van de gevolgen is dat je evenwichtigere spreiding krijgt. Zo zit IWDA tegenwoordig voor 72% (!) in de VS. Zo'n Van Eck equal weight fonds zit voor ~40% in de VS.

Ook wordt de gemiddelde market cap lager omdat je relatief minder gewicht hebt in de megacaps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
De absolute grootte van de market cap zou niet veel uit moeten maken toch? Weging zou daarin wel meer uitmaken. Of dat een voordeel of een nadeel is, is afhankelijk van je doel. Denk ik..?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Wat ik bedoelde was de gemiddelde marktkapitalisatie. Die van VanEck Vectors™ Global Equal Weight UCITS ETF is ~67 miljard. Van IWDA is die ~102 miljard. En het is inderdaad niet te zeggen of het een voor- of nadeel is.

Hier staat de info van dat VanEck fonds. Als ik dit fonds echter zoek op vaneck.com dan kom ik hem niet tegen. Ik vermoed dat deze vervangen is door het eerder genoemde sustainable world fonds, wat dus een totaal ander fonds is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
A zo, ja helder! Dank.
Klopt vorig jaar zijn die 2 gefuseerd en is TGET verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 06:11

SandStar

DPC-Crew

Zandster

robby609 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:24:
De pensioenuitvoerder BeFrank geeft de mogelijkheid tot zelf belggen waar ik graag gebruik van wil maken. Ik wil dit eenmaal goed instellen met als voorbeeld NT World/EM 88/12. Helaas heeft Befrank geen NT world in de opties maar wel een NT EM.

Hoe zou een Befrank omgaan met de dividend belasting van NT EM en voor de Vanguard optie heb je een behoorlijk dividend lek.

Verdere mogelijke fondsen/ETF zijn:
ASN Duurzaam Aandelenfonds Inc
BNY Mellon Long Term Global Equity Fund EUR W
Blackrock GF European Special Situations D2
BlackRock Global Funs Euro MArkets D2RF EUR
GSQuartix Mod Strat Bloom Comm Index Tr C
JPMorgen Funs EM Dividend C (acc) EUR
Kempen (Lux) Sustainable European Smallcap
Kempen European High dividend Fund N.V.
Kempen Orange Fund N.V.
NN (L) commodity Enhanced N Cap EUR (Hdg)
NN (L) Emerging markets High Dividend N Cap
NN Duurzaam Aandelen Fnds
NN Enhanced Index Sustainable Em MArket E
NN Glovl Sustainable Opportunities Fund
NN Hoog dividend Aandelen Fonds
Schroder ISF Global Energy CAcc EUR
Schroder ISF Global Equity Alpha C Ac EUR
Triodos Global Equities Impact Fund EUR i-II Cap
Triodos Pioneer Impact Fund EUR Z cap
Van Eck AEX UCITS ETF
Van Eck AMX UCITS ETF
Van Eck sustainablWorld Equal Wieght UCITS

Wat advies om mij te helpen met het uitzoeken zou zeer welkom zijn. Mijn horizon is nog heel erg ver daarom ga ik graag nog in 100% aandelen.
Ik heb ook BeFrank en heb dit jaar deze aanpassing ook gemaakt.
Ik heb de NT EM, NT Real estate en Van Eck World gedaan.

Alle andere opties zijn eigelijk allemaal te duur of specifiek op een sector.
Tot dusver outperform ik hiermee befrank's eigen opzet en loop ik redelijk gelijk met iwda performance.

Lelijke copy paste wat ik destijds verzamelde

Profiel ISIN Valuta Domicile Kosten
ASN Duurzaam Aandelenfonds NL0000441301 Euro NL ?
ASN Duurzaam Aandelenfonds Inc Duurzaam Global NL0014270225 Euro NL 0,85
BNY Mellon Long Term Global Equity Fund EUR W Global IE00B90PV268 Euro IE 0,85
BlackRock GF European Special Situations D2 EUR Europa Actief LU0252965834 Euro LU 1,07
BlackRock Global Funds Euro Markets D2RF EUR Europa Actief LU0252966485 Euro LU 1,07
GSQuartix Mod Strat Bloom Comm Index Tr C EUR Hdg LU0397156604 LU 0,44
JPMorgan Funds EM Diversified Equity C (acc) EUR
JPMorgan Funds EM Dividend C (acc) EUR LU0862450359 0,96
Kempen (Lux) Sustainable European Smallcap Fund AN Europa smallcap LU0927663814 1
Kempen European High Dividend Fund N.V. NL0000293348 0,78
Kempen Orange Fund N.V. NL0000289627 0,96
NN (L) Commodity Enhanced N Cap EUR (Hdg) LU0800559196 0,87
NN (L) Emerging Markets High Dividend N Cap EUR LU0806459888 1,05
NN Duurzaam Aandelen Fonds NL0006311789 0,83
NN Enhanced Index Sustainable Em Markets Eq Fund NL0006311771 1?
NN Global Sustainable Opportunities Fund NL0009265404 0,43
NN Hoog Dividend Aandelen Fonds NL0000289858 0,83
Northern Trust EM Custom ESG Equity Index Fd C EUR IE00BH3GZH52 0.79?
Schroder ISF Global Energy Transition C Acc EUR LU0374901725 1,3
Schroder ISF Global Equity Alpha C Acc EUR LU0248167883 1.5?
Triodos Global Equities Impact Fund EUR I-II Cap LU1782629478 1.1?
Triodos Pioneer Impact Fund EUR Z Cap LU0785618744 2?
VanEck AEX UCITS ETF NL NL0009272749 0,3
VanEck AMX UCITS ETF NL Smallcap NL0009272756 0,35
VanEck Global Equal Weight UCITS ETF Global NL0009690221 0,2
VanEck Sustainable World Equal Weight UCITS ETF Global Duurzaam NL0010408704 0,3
Vanguard FTSE Developed Europe UCITS ETF Europe IE00B945VV12 0,1
Vanguard FTSE Emerging Markets UCITS ETF Global EM IE00B3VVMM84 0,22
Vanguard FTSE Japan UCITS ETF Japan IE00B95PGT31 0,15
Vanguard S&P 500 UCITS ETF US IE00B3XXRP09 0,07
iShares Developed World Index Fund (IE) Global IE00B62WCL09 0,16

First Class Return Index Fund NL0013089006 0,15
NN First Class Return Fund I - I NL0013019219 0,2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
SandStar schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 15:33:
[...]
Ik heb ook BeFrank en heb dit jaar deze aanpassing ook gemaakt.
Ik heb de NT EM, NT Real estate en Van Eck World gedaan.
Ben je je er van bewust dat die Van Eck World totaal anders is dan de gangbare wereld fondsen? Dat is echt een soort extreem ESG/sustainable fonds.

Bij BeFrank lijkt me de Vanguard wereld plus EM fonds de meest logische combinatie. Wel wat dividendlek maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maaarkske86
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-01 09:02
Hier ook BeFrank met:

iShares Developed World Index Fund (IE) - 70% van portfolio
Vanguard FTSE Developed Europe UCITS ETF - 10% van portfolio
Vanguard FTSE Emerging Markets UCITS ETF - 10% van portfolio
VanEck Global Real Estate UCITS ETF - 10% van portfolio

Destijds een keuze gemaakt o.b.v. kosten (in mindere mate naar dividendlek gekeken), geografie (Ishares is erg US focused), mogelijke groeimarkten en persoonlijke voorkeuren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
REITS zitten al in de gangbare indexfondsen. Ik zou ze zelf niet nog eens extra gaan toevoegen. Zie hier voor een uitleg: YouTube: Real Estate Investment Trusts (REITs)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robby609
NT EM is gevestigd in Ierland zie ik op Morningstar voor ISIN: IE00BH3GZH52. Het is dus een andere dan de grootbanken NT EM. Dat is jammer!

Blijf het wel een gekke selectie vinden van BeFrank. Het komt over als een bij elkaar geraapt zooitje. Het zou ze sieren om de standaard NT World/EM toe te voegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• agravain
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-09 08:53
Pistachenootje schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 15:09:
Wat ik bedoelde was de gemiddelde marktkapitalisatie. Die van VanEck Vectors™ Global Equal Weight UCITS ETF is ~67 miljard. Van IWDA is die ~102 miljard. En het is inderdaad niet te zeggen of het een voor- of nadeel is.

Hier staat de info van dat VanEck fonds. Als ik dit fonds echter zoek op vaneck.com dan kom ik hem niet tegen. Ik vermoed dat deze vervangen is door het eerder genoemde sustainable world fonds, wat dus een totaal ander fonds is.
Ik kan bevestigen dat dit inderdaad gebeurd is. Op 14-10-2021 is VanEck Vectors™ Global Equal Weight UCITS verkocht en daar is VanEck Sustainable World Equal Weight UCITS voor in de plaats gekomen. Tenminste, bij DeGiro. Heb hier indertijd ook wat mails over gehad van DeGiro.
Geachte heer agravain,

Op 9 september 2021 informeerden wij u over de aanstaande fusie van VanEck Vectors Global Equal Weight (ISIN: NL0009690221) door middel van een mededeling in uw account.

Middels deze e-mail willen wij u nader informeren over de aanstaande fusie tussen VanEck Vectors Global Equal Weight (ISIN: NL0009690221) en haar sub-fonds VanEck Vectors Sustainable World Equal Weight (ISIN: NL0010408704).

De laatste handelsdag van VanEck Vectors Global Equal Weight was 1 oktober 2021. De fusie tussen VanEck Vectors Global Equal Weight en VanEck Vectors Sustainable World Equal Weight gaat in op 8 oktober 2021. Vervolgens zal op 15 oktober 2021 de omwisselratio bekend worden gemaakt. Wij streven er vervolgens naar uw nieuwe positie zo spoedig mogelijk in uw DEGIRO account verhandelbaar te stellen.

Let op, tot en met de verwerking kunt u daarom geen orders plaatsen in dit product.

U kunt hier meer lezen over deze fusie.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Mocht u nog vragen hebben, dan horen wij dat graag.

Met vriendelijke groet,

DEGIRO

[ Voor 40% gewijzigd door agravain op 12-08-2022 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Maaarkske86 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 16:23:
Hier ook BeFrank met:

iShares Developed World Index Fund (IE) - 70% van portfolio
Vanguard FTSE Emerging Markets UCITS ETF - 10% van portfolio
Met deze keuze mis je Zuid Korea. Het is logischer en goedkoper om Vanguard World + Vanguard EM te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 06:11

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Pistachenootje schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 17:28:
[...]

Met deze keuze mis je Zuid Korea. Het is logischer en goedkoper om Vanguard World + Vanguard EM te nemen.
Die combo is er niet volgens mij bij BeFrank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
SandStar schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 18:54:
[...]
Die combo is er niet volgens mij bij BeFrank
Ah goede catch, verkeerd gelezen.

Dan is de meest logische combinatie iShares World met NN Enhanced Index Sustainable Em voor werelddekking tegen de laagste kosten denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smily01
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-09 18:44
Hallo, ik wil gaan beleggen in het Triodos Fair Share beleggingsfonds (ik weet dat er hoge kosten worden berekend). Nu berekent de Triodos bank daarnaast erg hoge kosten voor allerlei zaken. Weten jullie eventueel een broker/bank in Nederland waar ik dit fonds ook kan kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robby609
Pistachenootje schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 19:02:
[...]

Ah goede catch, verkeerd gelezen.

Dan is de meest logische combinatie iShares World met NN Enhanced Index Sustainable Em voor werelddekking tegen de laagste kosten denk ik.
Thanks nootje! Ik ga de combi is uitzoeken. Toch fijn als iemand even meekijkt. Toch belangrijk het pensioen goed regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvV_Ying
Wat een fantastische weken op de beurs sinds half juni zeg.

Ik kwam het volgende tegen van Bloomberg:

“This remains a bear market rally until we close above the 4,232 level on the S&P. After that, history reminds us that no bear market ever recovered 50% of its decline only to set an even lower low. It would be an early signal that the bear is behind us.”

Het ziet er naar uit dat we vandaag boven dat niveau eindigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bekkerm
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-09 21:06
phantom09 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 09:07:
[...]

Dat is per bank of broker verschillend. DeGiro doet aan AutoFX. Je houd euros aan op je rekening en als je wat in dollars aankoopt, dan verzorgt DeGiro de omrekening (met de nodige kosten).

Bij DeGiro betaal je 0.25% voor valuta afhandelingen en €0,50 voor aankoop van US stocks.
https://www.degiro.nl/tarieven

Bij Interactive Brokers moet je zelf je euro's omzetten naar dollars. Daarna kan je je dollard gebruiken om aankopen in dollars te doen.
Bij Interactivebrokers betaal heb ik voor tiered gekozen en dan betaal ik voor de aankoop van US dollar stock vaak rond de $ 0,35-0,50.
Euro's omzetten naar dollars kost $ 2,-

https://www.interactivebrokers.ie/en/index.php?f=49807

Als je iets meer dan € 800,- wilt wilt omruilen in dollars ben je dus voordeliger uit bij Interactvebrokers.
Aankoop van aandelen/ETF's in US dollars is ook goedkoper dan bij DeGiro.

Als je meer dan $10.000,- op je rekening hebt staan dan krijg je voor het bovenliggende bedrag 1,83% rente op jaarbasis. Leuke bijkomstigheid wat je bij DeGiro niet krijgt.
M.b.t.DeGiro AutoFX: niet helemaal waar. Je kunt zelf kiezen voor AutoFX of EUR omzetten naar USD. Je koopt dan USD en handelt daar mee. Er wordt bij elke transactie uiteraard niet meer omgezet, immers de USD bestaan al. De kosten van omzetten is €10. Dat is in principe 2x: 1x van EUR naar USD en ooit eens terug als je van de USD weer naar EUR wil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O8yLhlOmIAmdBgkiuAbyHcZCixY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EKnGlezUkiW9ZwoJrR0jb2rX.png?f=fotoalbum_large

Daarnaast kun je er ook een vreemde valuta rekening op na houden. Hoe dat precies werkt, weet ik (nog) niet.

[ Voor 2% gewijzigd door bekkerm op 12-08-2022 21:42 . Reden: vreemde valuta rekening ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-07 19:07
SvV_Ying schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 20:49:
Wat een fantastische weken op de beurs sinds half juni zeg.

Ik kwam het volgende tegen van Bloomberg:

“This remains a bear market rally until we close above the 4,232 level on the S&P. After that, history reminds us that no bear market ever recovered 50% of its decline only to set an even lower low. It would be an early signal that the bear is behind us.”

Het ziet er naar uit dat we vandaag boven dat niveau eindigen.
Ja lees overal dat er nog een grotere daling op komst is maar moet het nog maar zien. Mocht dat wel gebeuren dan zie ik het weer als een mooi inkoop moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvV_Ying
bones schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 07:01:
[...]

Ja lees overal dat er nog een grotere daling op komst is maar moet het nog maar zien. Mocht dat wel gebeuren dan zie ik het weer als een mooi inkoop moment.
Die berichten heb je al altijd. En voor elk bericht waar een crash in verwacht wordt, is er ook weer ergens een bericht te vinden dat uitgaat van een stijgende markt. Uiteindelijk is het dus niet te timen en werkt het voor mij het best gewoon mijn strategie aan te houden.

Ik denk zelf dat het ergste achter ons ligt. Wat er nu wereldwijd speelt, is inmiddels al een tijd hetzelfde en in die zin niet nieuw. Er komt de laatste tijd, met name uit de VS, juist vaker beter nieuws: inflatie lijkt daar gepiekt, de bedrijfsresultaten waren over het algemeen prima en de vooruitzichten ook en het consumentenvertrouwen is gestegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
SvV_Ying schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 09:18:
[...]

Die berichten heb je al altijd. En voor elk bericht waar een crash in verwacht wordt, is er ook weer ergens een bericht te vinden dat uitgaat van een stijgende markt. Uiteindelijk is het dus niet te timen en werkt het voor mij het best gewoon mijn strategie aan te houden.

Ik denk zelf dat het ergste achter ons ligt. Wat er nu wereldwijd speelt, is inmiddels al een tijd hetzelfde en in die zin niet nieuw. Er komt de laatste tijd, met name uit de VS, juist vaker beter nieuws: inflatie lijkt daar gepiekt, de bedrijfsresultaten waren over het algemeen prima en de vooruitzichten ook en het consumentenvertrouwen is gestegen.
Er is een dreiging die me wel verontrust. Als de energie en gasvoorraden niet voldoende zal zijn, dan moeten er producties worden stilgelegd en schieten de prijzen omhoog en staat over de hele linie de winstgevendheid onder druk. In dat geval ligt het ergste voor ons.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pistachenootje
aljooge schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 10:01:
[...]

Er is een dreiging die me wel verontrust. Als de energie en gasvoorraden niet voldoende zal zijn, dan moeten er producties worden stilgelegd en schieten de prijzen omhoog en staat over de hele linie de winstgevendheid onder druk. In dat geval ligt het ergste voor ons.
Zo is er altijd wel een mogelijke dreiging aan de horizon. Is het niet de gasvoorraad dan is het wel China die Taiwan kan aanvallen. Of straks krijgen we weer covid gedoe. Het valt toch niet consequent goed te timen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Pistachenootje schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 10:40:
[...]

Zo is er altijd wel een mogelijke dreiging aan de horizon. Is het niet de gasvoorraad dan is het wel China die Taiwan kan aanvallen. Of straks krijgen we weer covid gedoe. Het valt toch niet consequent goed te timen.
Je bedoelt de Chinese economie die op instorten staat neem ik aan? ;) Een oorlog met Taiwan kunnen ze niet permitteren gezien ze druk zijn met hun huidige territorium in orde te houden.

Die gasvoorraad komt wel goed, de winter wordt spannend maar ik maak mij dan weer zorgen voedselvoorraad en distributie. Ik weet niet of Europa naast die hoge energieprijzen ook verhongerende vluchtelingen uit het Midden Oosten en Afrika erbij kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-09 08:28
smily01 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 20:31:
Hallo, ik wil gaan beleggen in het Triodos Fair Share beleggingsfonds (ik weet dat er hoge kosten worden berekend). Nu berekent de Triodos bank daarnaast erg hoge kosten voor allerlei zaken. Weten jullie eventueel een broker/bank in Nederland waar ik dit fonds ook kan kopen?
Ik zie 'm staan op ING (NL0013087968). Niet op DeGiro en Lynx (IB)

Lopende kosten 2,45% . Is natuurlijk enorm hoog, maar het fonds belegt in biologische landbouw projecten in ontwikkelingslanden.
Als je het vergelijkt met wat er aan de strijkstok blijft hangen bij goede doelen dan valt het wel weer mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-09 08:28
Edit: foutje

[ Voor 97% gewijzigd door helloitsme op 13-08-2022 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Deveon schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 11:21:
[...]

Je bedoelt de Chinese economie die op instorten staat neem ik aan? ;) Een oorlog met Taiwan kunnen ze niet permitteren gezien ze druk zijn met hun huidige territorium in orde te houden.

Die gasvoorraad komt wel goed, de winter wordt spannend maar ik maak mij dan weer zorgen voedselvoorraad en distributie. Ik weet niet of Europa naast die hoge energieprijzen ook verhongerende vluchtelingen uit het Midden Oosten en Afrika erbij kan hebben.
Zeker als door de droogte een groot deel van de oogst in Europa mislukt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Pistachenootje schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 10:40:
[...]

om die reden koop ik nu juist wat bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 16-09 23:33
Ik zie in dit topic vaak de volgende fondsen voorbijkomen, in ongeveer de volgende verdeling:

80% Northern Trust Wld Custom ESG Eq I NL0011225305
10% Northern Trust Em Custom ESG EQ I NL0011515424
10% NT Glob Small Cap ESG Low Carbon F NL0013552078

Mijn vraag is; waarom de onderste twee nog toevoegen? Biedt NT World op zichzelf al niet voldoende spreiding? De andere 2 fondsen lijken vrijwel altijd minder goed te presteren. Waarom vinden velen dit echter kennelijk toch de moeite/prijs waard?

De 1e en 3e uit het lijstje zijn wel nogal US heavy, respectievelijk 68% en 60% van het fonds, maar dan die 10% in het middelste fonds (Emerging Markets) zetten is dan toch ook niet echt een substantieel verschil?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TechFox
Joop schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 18:08:
Ik zie in dit topic vaak de volgende fondsen voorbijkomen, in ongeveer de volgende verdeling:

80% Northern Trust Wld Custom ESG Eq I NL0011225305
10% Northern Trust Em Custom ESG EQ I NL0011515424
10% NT Glob Small Cap ESG Low Carbon F NL0013552078

Mijn vraag is; waarom de onderste twee nog toevoegen? Biedt NT World op zichzelf al niet voldoende spreiding? De andere 2 fondsen lijken vrijwel altijd minder goed te presteren. Waarom vinden velen dit echter kennelijk toch de moeite/prijs waard?

De 1e en 3e uit het lijstje zijn wel nogal US heavy, respectievelijk 68% en 60% van het fonds, maar dan die 10% in het middelste fonds (Emerging Markets) zetten is dan toch ook niet echt een substantieel verschil?
Dit is persoonlijk en hangt er vanaf hoeveel risico wilt lopen en hoe groot bereik je wilt hebben met je beleggingen.

Hier is een goede uitleg erover https://www.nerdwallet.co...esting/what-is-market-cap

[ Voor 20% gewijzigd door TechFox op 13-08-2022 18:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joop
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 16-09 23:33
Daar staat kort samengevat staat dat je het ongeveer zo moet verdelen als je perfect wilt spreiden o.b.v. market cap.

Maar dan is mijn vraag, waarom zou je dat specifiek willen als je met een iets minder spreiding (alles op NT World) een beter rendement haalt? Puur om je risico te beperken voor dat ene jaar dat Large Cap slechter presteert dan Mid/Small Cap?

Als je belegt voor de lange termijn (15-30 jaar), kun je dat risico dan niet beter afdekken door alsnog alleen NT World te doen en de betere jaren te laten compenseren voor de slechtere?

Edit: Dit was als reactie op je originele antwoord. Ik ga de nieuwe link nu even lezen. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Joop op 13-08-2022 18:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TechFox
Joop schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 18:27:
Daar staat kort samengevat staat dat je het ongeveer zo moet verdelen als je perfect wilt spreiden o.b.v. market cap.

Maar dan is mijn vraag, waarom zou je dat specifiek willen als je met een iets minder spreiding (alles op NT World) een beter rendement haalt? Puur om je risico te beperken voor dat ene jaar dat Large Cap slechter presteert dan Mid/Small Cap?

Als je belegt voor de lange termijn (15-30 jaar), kun je dat risico dan niet beter afdekken door alsnog alleen NT World te doen en de betere jaren te laten compenseren voor de slechtere?

Edit: Dit was als reactie op je originele antwoord. Ik ga de nieuwe link nu even lezen. :)
Ja klopt, eerste link was niet duidelijk. Sorry

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Er wordt hier nogal eens gediscussieerd over ESG beleggen vs Rendementen. Ik vond dit paper wel interessant (juni 2022) van een Nederlands Kennisnetwerk mbt Pensioenen.
Project: De rekening opmaken: heeft duurzaam beleggen invloed op risico en rendement?

Duurzaam beleggen wordt steeds populairder en institutionele beleggers houden steeds vaker rekening met de ESG (Environmental, Social & Governance) criteria in hun beleggingsstrategieën. Er is nog steeds veel discussie over de consequenties hiervan voor financiële rendementen. De duizenden studies die al over dit onderwerp bestaan resulteren in tegenstrijdige uitkomsten door de grote verschillen in de gebruikte ESG ratings, empirische methodes en bestudeerde markten en tijdsperioden. Deze uitvoerige wereldwijde studie naar de ESG ratings van verschillende aanbieders biedt een paar duidelijke antwoorden.
Afbeeldingslocatie: https://www.netspar.nl//assets/uploads/B20220630_1P_Netspar_Design_Paper_209_bevindingen-1024x609.jpg

https://www.netspar.nl//a...-Design-Paper-209_WEB.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Get!em schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:04:
Er wordt hier nogal eens gediscussieerd over ESG beleggen vs Rendementen. Ik vond dit paper wel interessant (juni 2022) van een Nederlands Kennisnetwerk mbt Pensioenen.

[...]

[Afbeelding]

https://www.netspar.nl//a...-Design-Paper-209_WEB.pdf
Fijn dat er er nu ook een degelijke paper onderligt maar zelf had ik dat "onderbuik gevoel" ook al. Als je kijkt naar de laatste vijf jaar bij de NT fondsen dan is het redelijk stuivertje wisselen met de iShares fondsen kwa performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Laatst online: 19-09 12:57
bekkerm schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 21:41:
[...]

Daarnaast kun je er ook een vreemde valuta rekening op na houden. Hoe dat precies werkt, weet ik (nog) niet.
Je kunt idd een USD rekening openen. zeer handig als je niet steeds omwissel kosten wil betalen. je krijgt dan een extra regel in je portefeuille overzicht. Wanneer je dan stukken in dollars verkoopt, komt het saldo hier te staan en daarmee kun je dan weer andere usd aankopen doen. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D7uX5JKe2flVonghiDoSIJWlKF4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GjxzGT1q7nBSjgCjPQX9opyP.png?f=fotoalbum_largeik heb niet kunnen achterhalen of dit ook met andere valuta kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 21:39

oscar82

De ondertitel

Joop schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 18:27:

Eén van de belangrijkste redenen om market cap te beleggen is volgens mij omdat het blootstellen aan het risico van de markt een van de sterkste drijfveren van het te verwachten rendement is.

Voor meer info kan je googlen op het three (of five-) factor model van Fama & French. Interessante wetenschappelijke materie waar de rational reminder podcast ook vaak naar verwijst:
https://www.robeco.com/nl...e%20periode%201963%2D1990.

Er is natuurlijk ook veel onderbouwde kritiek op dit model en de theorie erachter.
The Bottom Line
The CAPM uses the principles of Modern Portfolio Theory to determine if a security is fairly valued. It relies on assumptions about investor behaviors, risk and return distributions, and market fundamentals that don’t match reality. However, the underlying concepts of CAPM and the associated efficient frontier can help investors understand the relationship between expected risk and reward as they strive to make better decisions about adding securities to a portfolio.
https://www.investopedia.com/terms/c/capm.asp
Pagina: 1 ... 119 ... 220 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij