• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:22
Geen matches
@EricEB : Ik weet even niet meer wat voor caravan je hebt. Zit je incl caravan ruim boven de 3500kg? Anders kun je overwegen om de TTM van caravan of auto iets te verlagen via de RDW. En na het behalen van de BE weer terug laten zetten op de originele waarde.

• EricEB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12-02 10:13
Geen matches
Franciesco schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 11:54:
@EricEB : Ik weet even niet meer wat voor caravan je hebt. Zit je incl caravan ruim boven de 3500kg? Anders kun je overwegen om de TTM van caravan of auto iets te verlagen via de RDW. En na het behalen van de BE weer terug laten zetten op de originele waarde.
Helaas...beide MTM samen is 3825 kg....

• Joer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-04-2025
Geen matches
Voor BE rijbewijs gaan ze toch uit van het ledig gewicht van de auto en Max beladen gewicht van de aanhanger/caravan? Althans zo was het een aantal jaren geleden. Tenzij dit tussentijds verandert is.

Want als dat nog zo is of zou zijn is het ledig gewicht van de Plus-line 1895kg en mag je dus Max 1600kg trekken. Deze twee bij elkaar is dan 3496kg.

• ruudje1983
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-08-2024
Geen matches
Dartlink schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 11:41:
[...]

Ik laad regelmatig mijn laptop op als ik van klant naar klant rij, tevens ook al eens mijn makita oplader aangesloten, die is niet geaard.

Auto moet dus wel in ready stand staan.
Ook geprobeerd tijdens het rijden, dan doet ie het ook niet. Dealer maar eens bellen.

• Joer
Geen matches
Sorry ik zat fout is inderdaad verander op 19 Jan. 2013. Nooit geweten 😱😱

- De rijbewijscategorie B is grotendeels hetzelfde gebleven. De totale toegestane maximum massa van een trekkend voertuig plus een aanhangwagen of oplegger met een toegestane maximum massa van meer dan 750 kg blijft 3500 kg. De regel dat de toegestane maximum massa van de aanhangwagen of oplegger niet zwaarder mag zijn dan de ledige massa van het trekkend voertuig is komen te vervallen. Een bestuurder met rijbewijs categorie B mag met een voertuig altijd een aanhanger of oplegger met een toegestane maximum massa van ten hoogste 750 kg trekken.

Per 19 januari 2013 is een nieuwe categorie B met code 96 ingevoerd.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:22
Geen matches
EricEB schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 11:59:
[...]

Helaas...beide MTM samen is 3825 kg....
Nee, dan red je het inderdaad niet met een kleine verlaging. Jammer.

• alwinus
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-02 20:23

alwinus

Tweaked

Geen matches
Decal1981 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 07:46:
iemand die ook afwijking ziet tss auto en kia connect app, op 1 rit verbruik auto op +-15kWh/100km, in de app staat dan 13,06kWh/100km bij energieverbruik?
Alsook om de instellingen bij het gebruikersprofiel aan te passen krijg ik melding 502 bad gateway en kan ik via app nx aanpassen.
Hier ook nu 😑

Ik had mijn laadlimiet op 90% gezet. Kreeg een melding laden over 20 minuten klaar, melding over 10 minuten klaar en toen niets meer.... En auto opgeladen tot 93%...

Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Meer mensen al gehad?

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-02 17:31
Geen matches
alwinus schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 12:53:
[...]

Hier ook nu 😑

Ik had mijn laadlimiet op 90% gezet. Kreeg een melding laden over 20 minuten klaar, melding over 10 minuten klaar en toen niets meer.... En auto opgeladen tot 93%...

Heb gisteravond geen melding dat hij over 10min klaar zou zijn, wel dat hij volgens schema voltooid was.

En ja, ik heb ook altijd 82 of 92/93% i,p.v. de ingestelde 80 of 90%.
Maar ja, daar maak ik me niet heel druk om.

• stimpyrulez
  • Laatst online: 14-02 17:31
Geen matches
Joer schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 12:38:

- De rijbewijscategorie B is grotendeels hetzelfde gebleven. De totale toegestane maximum massa van een trekkend voertuig plus een aanhangwagen of oplegger met een toegestane maximum massa van meer dan 750 kg blijft 3500 kg. De regel dat de toegestane maximum massa van de aanhangwagen of oplegger niet zwaarder mag zijn dan de ledige massa van het trekkend voertuig is komen te vervallen. Een bestuurder met rijbewijs categorie B mag met een voertuig altijd een aanhanger of oplegger met een toegestane maximum massa van ten hoogste 750 kg trekken.

Tja... het veranderd nog wel eens (niet heel vaak).
Vroeger kreeg je de B er gratis bij....

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:22
Geen matches
Joer schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 12:38:

Ja, veranderd, maar die 3500 kg max toelaatbaar gewicht voor de combinatie was altijd al een harde grens waarboven je E nodig had. Het verhaal met ledig gewicht voertuig gold alleen voor dat als de aanhanger daarboven kwam, je sowieso ook E nodig had.

bron
de aanhangwagen mag zwaarder zijn dan 750 kg. Voorwaarde is, dat de aanhangwagen inclusief laadvermogen niet zwaarder is dan de ledige massa van het trekkende voertuig. Daarbij mag de toegestane maximum massa van de totale combinatie (trekkend voertuig plus aanhangwagen) niet zwaarder zijn dan 3500 kg.
Wij hadden dat bijvoorbeeld met een pickup die 2800 kg mocht wegen, daar moest je bij elke aanhanger boven de 750 kg een E rijbewijs hebben.

Die code 96 is overigens vrij nutteloos, je moet daarvoor namelijk exact hetzelfde examen doen als voor volledig E... Je mag er alleen minder mee trekken.

[ Voor 16% gewijzigd door Wild Chocolate op 05-05-2022 14:01 ]

iRacing Profiel

• Decal1981
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 02-12-2024
Geen matches
alwinus schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 12:53:
[...]

Hier ook nu 😑

Bij opladen bij mij ingesteld op 80% en eindigd ook op een 82% wat ik ook niet zo erg vind. Het valt me vooral op dat het verbruik in de auto niet hetzelfde is of het verbruik volgens de app...

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-02 14:19
Geen matches
Vandaag de auto een keer tot 100% opgeladen om te zien wat de range zou worden.. Helemaal top dus! 😎

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZDM7esCYpL26NjT-1YZ4BKY6m94=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FGnCAYsTEN7SCcuhept6ivYo.png?f=fotoalbum_large

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

• --HOOLIE--
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-02 15:46

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Geen matches
Yilar schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 14:43:
Vandaag de auto een keer tot 100% opgeladen om te zien wat de range zou worden.. Helemaal top dus! 😎

[Afbeelding]
WOW....

Hoe lang heb je jouw auto al?

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

• FrankvdB1972
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16-07-2022
Geen matches
Hallo allemaal,

Weet iemand of je de snelheidsmeter kan aanpassen van km/u naar mile per hour? Wij gaan op vakantie naar Engeland 🏴󠁧󠁢󠁥󠁮󠁧󠁿 😉

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-02 14:19
Geen matches
--HOOLIE-- schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 14:52:
[...]

WOW....

Hoe lang heb je jouw auto al?
Sinds half december vorig jaar.. Overigens is de range sinds de lente al een stuk beter! Ik laad meestal op tot 90% (AC) en dan kwam ik zo rond de 480/490 uit de afgelopen weken. Was nu wel benieuwd wat 100% zou opleveren *O*

[ Voor 62% gewijzigd door Yilar op 05-05-2022 14:58 ]

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Geen matches
Yilar schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 14:54:
[...]

Sinds half december vorig jaar.. Overigens is de range sinds de lente al een stuk beter! Ik laad meestal op tot 90% (AC) en dan kwam ik zo rond de 480/490 uit de afgelopen weken. Was nu wel benieuwd wat 100% zou opleveren *O*
Goed hoor...

Ik haal het bij lange na niet...en laad altijd tot 100%

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:42
Geen matches
FrankvdB1972 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 14:53:
Hallo allemaal,

Weet iemand of je de snelheidsmeter kan aanpassen van km/u naar mile per hour? Wij gaan op vakantie naar Engeland 🏴󠁧󠁢󠁥󠁮󠁧󠁿 😉
Je kunt ook de limieten opzoeken en omrekenen. ;)

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14-02 19:16
Geen matches
Joer schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 02:59:
Een vraagje. Heeft er iemand ervaring met de nav app van Plugshare? Had wel al gelezen dat een hoop ev gebruikers ABRP gebruiken.
En Pump ben ik ook benieuwd naar.

Catch my drift?

• MChellinga
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13-02 21:03
Geen matches
Yilar schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 14:43:

[Afbeelding]
Netjes! Ik had 554 staan vanmorgen met m'n AWD versie.

• Joer
Geen matches
Er was toch pas iemand met de vraag voor full screen met AA? Ik weet niet of jullie iets aan hebben of dat het al eerder benoemt is.

- Public service announcement, if you get the new radio update (Apr 28th in US) and install from USB and use A Better Route Planner (ABRP) with Android Auto (AA) you will need to change AA to full screen mode in the car for ABRP to work.

Short video on how to do change setting. You want to turn off "enable split screen..."

YouTube: Android Auto (and Car Play) Split Screen Kia EV6

• Joer
Geen matches
DaMenaz schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 16:43:
[...]

En Pump ben ik ook benieuwd naar.
En de functie zit toch ook in de nav van Kia zelf. Route plannen met laadpaal stops? Heeft iemand hier al ervaring mee??

• BelgNL
  • Laatst online: 28-11-2024
Geen matches
-Burner- schreef op donderdag 14 april 2022 @ 20:12:
Wij hebben 2 iPad houders die met klittenband vastgemaakt kunnen worden. Deze hadden wij bij de vorige auto nodig, maar werkt in de EV6 ook prima.
Zie bijvoorbeeld https://www.bol.com/nl/nl...e-armen/9200000114732655/
Beste "Burner": zou je hier eventueel een foto kunnen posten van de tablethouder bij de EV6, want ik zie niet direct hoe je dit met klittenband zou vastmaken. alvast bedankt.

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Geen matches
Aangezien we hier op tweakers zitten:
Weet iemand of KIA de toegang naar de EV6 beschikbaar maakt via een (open?) protocol?
Dat zou een mooie manier zijn om de batterij te gebruiken voor beheer van onbalans bij overproductie op het net, ofwel om overproductie van je eigen zonnepanelen op getimede momenten naar de auto te sturen ipv tegen lage opbrengst naar het net.

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14-02 19:16
Geen matches
Joer schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 17:17:
[...]

En de functie zit toch ook in de nav van Kia zelf. Route plannen met laadpaal stops? Heeft iemand hier al ervaring mee??
Ik heb de mijne nog niet, maar wat ik lees is dat de KIA-navi daar nog te dom voor is. Die stuurt je naar palen in je directe omgeving en niet naar de paal die je over 400 km nodig hebt.

Catch my drift?

• Joer
Geen matches
DaMenaz schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 19:00:
[...]

Ik heb de mijne nog niet, maar wat ik lees is dat de KIA-navi daar nog te dom voor is. Die stuurt je naar palen in je directe omgeving en niet naar de paal die je over 400 km nodig hebt.
Dacht namelijk ergens gezien te hebben dat het wel kon maar weet het namelijk niet zeker.

• roelwillems
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-02 09:11
Geen matches
Mini-me schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 18:43:
Aangezien we hier op tweakers zitten:
Weet iemand of KIA de toegang naar de EV6 beschikbaar maakt via een (open?) protocol?
Dat zou een mooie manier zijn om de batterij te gebruiken voor beheer van onbalans bij overproductie op het net, ofwel om overproductie van je eigen zonnepanelen op getimede momenten naar de auto te sturen ipv tegen lage opbrengst naar het net.
Als het puur gaat over het laden als je overproductie hebt van je PV systeem (minus actueel verbruik van de rest van het huis) dan kan dat met een Zappi laadpaal. Of voor als je echt wil klussen met Alfen Pro (via modbus). Over beide is veel geschreven in het topic over thuis laden van je EV.

Zelf heb ik de Zappi v2 en dat werkt perfect met de EV6. Over-productie gaat naar de auto (zolang het via de auto ingestelde accu % nog niet is gehaald). De Zappi stopt met laden als er (te) veel huis verbruik is of bijv te weinig productie is door wolken.

• Papa73
  • Laatst online: 04-01 12:43
Geen matches
--HOOLIE-- schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 14:55:
[...]

Goed hoor...

Ik haal het bij lange na niet...en laad altijd tot 100%
Ik dus ook niet (en nu nog steeds niet). Hoe doen jullie dat allemaal, aaien jullie het stroompedaal, een spons eronder, nooit harder rijden dan de maximaal toegestane snelheid, alleen bebouwde kom? Welke instellingen gebruiken jullie (eco/normal/sport) en regen op 0,1,2,3? Mag blij zijn als ik 420km haal met mijn RWD 77Kw.

• -Burner-
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 31-01 14:44
Geen matches
BelgNL schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 17:26:
[...]

Beste "Burner": zou je hier eventueel een foto kunnen posten van de tablethouder bij de EV6, want ik zie niet direct hoe je dit met klittenband zou vastmaken. alvast bedankt.
Zeker, bij deze. Je kunt hem dus op twee manieren vastmaken. Het klittenband komt dan om de hoofdsteun.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZzR9HbxSQrhB7_nnBPDEan2R8eI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8aDhxyFbGXY5v0TX1QS0sklw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZlmAN2TdaiSSRTr7U7LGe5Y17KE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NQQ5QiVVOtSOt8AY3PDVCoUl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B1ugJJuVgnZoVIKYRuxJ8ZoKVFI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pej9TNWEACJfXZQgtjBGd5wz.jpg?f=fotoalbum_large

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:50
Geen matches
Joer schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 19:12:
[...]

Dacht namelijk ergens gezien te hebben dat het wel kon maar weet het namelijk niet zeker.
Ja. Je hebt een optie om oplaadstations te zoeken langs je route. Maar hij geeft je geen optimale planning zoals bijvoorbeeld Tesla of Volvo.

• Joer
Geen matches
Dartlink schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 19:42:
[...]

Ja. Je hebt een optie om oplaadstations te zoeken langs je route. Maar hij geeft je geen optimale planning zoals bijvoorbeeld Tesla of Volvo.
Is dat wel iets wat ze willen gaan toe passen met toekomstige updates? Dus vandaag dat mensen ABRP gebruiken?

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Geen matches
Papa73 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 19:32:
[...]

Ik dus ook niet (en nu nog steeds niet). Hoe doen jullie dat allemaal, aaien jullie het stroompedaal, een spons eronder, nooit harder rijden dan de maximaal toegestane snelheid, alleen bebouwde kom? Welke instellingen gebruiken jullie (eco/normal/sport) en regen op 0,1,2,3? Mag blij zijn als ik 420km haal met mijn RWD 77Kw.
Dus dat!... 411KM is nog steeds de max...

• Kezayes
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19-10-2025
Geen matches
Hey! Misschien al voorbij gekomen, maar heeft iemand toevallig goeie zonneschermen voor (achterin) de EV6 gevonden? Lijken er voor elk model te zijn, behálve de EV6.

• Loei123
Geen matches
[...]

Volgens mij zijn de personen hier die dit bereik halen echte lange afstands rijders.

Wat voor afstand rij jij dagelijks en in wat voor verkeer?

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-02 20:01
Geen matches
[...]

Normal, regen stand 3, 20 graden, niet heel veel snelweg en dan meestal net iets boven de max snelheid op ACC.

Ik haal ook zo'n 530km met een 100% batterij volgens de auto. Maar als AC of heat aanstaat gaat er 30km vanaf.

• Dartlink
Geen matches
Joer schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 19:51:
[...]

Is dat wel iets wat ze willen gaan toe passen met toekomstige updates? Dus vandaag dat mensen ABRP gebruiken?
Mijn glazen bol is toevalligerwijs even voor onderhoud weg :+

• Papa73
Geen matches
1Mark schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 20:33:
[...]

Normal, regen stand 3, 20 graden, niet heel veel snelweg en dan meestal net iets boven de max snelheid op ACC.

Ik haal ook zo'n 530km met een 100% batterij volgens de auto. Maar als AC of heat aanstaat gaat er 30km vanaf.
530 volgens de auto en in de praktijk? Sowieso meer dan 100km meer dan ik.. :(

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:55
Geen matches
[...]

Dito hier, rond de 430km....
Probleem is dat deze auto zo stil is en zo heerlijk rijdt ik eigenlijk vaak wat harder en sneller optrek dan een 'gewone' auto.

• Papa73
Geen matches
Loei123 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 20:08:
[...]

Volgens mij zijn de personen hier die dit bereik halen echte lange afstands rijders.

Wat voor afstand rij jij dagelijks en in wat voor verkeer?
gemiddeld 120km per dag waarvan 80% snelweg, de rest 80 weg en bebouwde kom. Zelfs als ik mijn best doe om niet 5% boven maximale snelheid te rijden kom ik er bij lange na niet aan wat de anderen hier laten zien..

• EricEB
Geen matches
Gister schreef ik al...toeval ?
Na uitzetten Wintermodus ging auto supersnel.laden met 198kw...

Zojuist 2e laadbeurt bij 6% soc. Binnen 40 sec al 145 kw, binnen 2 minuten al 199kw....en hij ging door naar 225kw !!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cRcz2yHfI6rkXOvW0c4QcH0Xbe0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kyCbrE5BKsHLbvxGqzHqJcJo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GCVyTgXqjpMDJcjbqWQ0lYVxC5E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B0l3C4L2Ttj6oZZ0EohnjNqL.jpg?f=fotoalbum_large

• Papa73
Geen matches
grotegok schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 20:49:
[...]

Dito hier, rond de 430km....
Probleem is dat deze auto zo stil is en zo heerlijk rijdt ik eigenlijk vaak wat harder en sneller optrek dan een 'gewone' auto.
Okay.. maar wat doen de andere EV6 rijders dan, lekker achter vrachtwagens en tractoren blijven hangen?
Snap er niets van :(

• Dartlink
Geen matches
Lange afstanden, rustig optrekken, constante snelheid.

• FrankvH
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 05-10-2024
Geen matches
Phusebox schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:01:
Heeft iemand deze al gekocht? Wat is hier de meerwaarde van ten opzicht van geen mat?
Er staat antislip bij, maar lijkt mij niet echt antislip?

[Afbeelding]

https://webshop.kia.nl/ac...0/CV120ADE00&modelid=162/
Ja, besteld maar nog niet geleverd. Gekocht omdat hier de bumperflap aan vast gemaakt kan worden en dat leek me met een hond wel handig…

• HansAuutB
  • Laatst online: 22:32
Geen matches
EricEB schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 20:53:
Gister schreef ik al...toeval ?
Na uitzetten Wintermodus ging auto supersnel.laden met 198kw...

Zojuist 2e laadbeurt bij 6% soc. Binnen 40 sec al 145 kw, binnen 2 minuten al 199kw....en hij ging door naar 225kw !!
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit mag KIA wel eens aan de grote klok hangen.
Mooie laadsnelheden.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

• FrankvH
Geen matches
Weet zeker dat ik een keer iets in dit forum gelezen heb over de aanbieding van Kia mbt een laadpas. Was iets van eerste jaar geen abonnementskosten, of lager laadtarief oid. Kan het niet meer vinden en mijn dealer zei het ook niets toen ik er gisteren bij aflevering naar vroeg.

Wie kan helpen? (zoekfunctie met ‘Kia laadpas’ heb ik al geprobeerd)

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:40
Geen matches
FrankvH schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 21:52:
Weet zeker dat ik een keer iets in dit forum gelezen heb over de aanbieding van Kia mbt een laadpas. Was iets van eerste jaar geen abonnementskosten, of lager laadtarief oid. Kan het niet meer vinden en mijn dealer zei het ook niets toen ik er gisteren bij aflevering naar vroeg.

Op deze pagina staat het:
https://www.kia.com/nl/kies-je-kia/acties/ev6/

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• cruysen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-02 13:11
Geen matches
Ik heb de laatste tijd het probleem dat als de kofferbak open gaat, dat dan meteen weer dicht gaat. Heb alleen paar keer mijn hoofd gestoten daarmee 😠 Heeft iemand daar ook gehad?

Binnenkort toch nog naar de garage. Maar dan zal het daar natuurlijk niet voorkomen. 🤷🏻‍♂️

• FrankvH
Geen matches

• Joer
Geen matches
Dartlink schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 20:38:
[...]

Mijn glazen bol is toevalligerwijs even voor onderhoud weg :+
Dat word dan je tarot kaarten pakken :)

• Rethink
  • Laatst online: 06-01 14:21
Geen matches
FrankvH schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 21:52:

ik kreeg bij aflevering een keurige enveloppe op kenteken. registreren en aan de slag. Idd geen abonnementskosten voor het eerste jaar.

• Rethink
Geen matches
ruudje1983 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 12:38:
[...]

Ook geprobeerd tijdens het rijden, dan doet ie het ook niet. Dealer maar eens bellen.
Ik krijg het ook niet draaiende, ondanks al jullie tips.

• Rethink
Geen matches
Phusebox schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:01:
Heeft iemand deze al gekocht? Wat is hier de meerwaarde van ten opzicht van geen mat?
Er staat antislip bij, maar lijkt mij niet echt antislip?

[Afbeelding]

https://webshop.kia.nl/ac...0/CV120ADE00&modelid=162/
Ja, die heb ik gekocht. Voornamelijk voor de combinatie met bumperflap ivm hond. Mat is netjes, goed op te tillen.

• Phusebox
Geen matches
Rethink schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 22:27:
[...]

Ja, die heb ik gekocht. Voornamelijk voor de combinatie met bumperflap ivm hond. Mat is netjes, goed op te tillen.
En aan 2 kanten te gebruiken?

Kan volgens mij niet eens want de kofferbak is asymmetrisch bedenk ik me net?

[ Voor 13% gewijzigd door Phusebox op 05-05-2022 22:35 ]

• Rethink
Geen matches
Phusebox schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 22:34:
[...]

En aan 2 kanten te gebruiken?

Kan volgens mij niet eens want de kofferbak is asymmetrisch bedenk ik me net?
klopt. aan 1 zijde. pas op, het is geen rubber maar eerder een soort tapijt.

• Phusebox
Geen matches
Rethink schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 22:37:
[...]

klopt. aan 1 zijde. pas op, het is geen rubber maar eerder een soort tapijt.
Ja beetje verwarrend dat ze het reversible anti slip noemen want volgens mij is het beide niet.

Dus dan zie ik het nut niet van nog een laag van ongeveer hetzelfde materiaal erop leggen. Ik heb die flap niet nodig.

• Phusebox
Geen matches
De laatste tijd lopen hier weer de nodige steenmarters rond. Iemand een idee hoe goed de motor ruimte is afgesloten? Voorheen had ik een kastje met ultrasoon geluid in de motorruimte maar bij de EV6 ben ik bang dat het de 12V accu leeg trekt.

• Joer
Geen matches
Wel ff leuk om te kijken voor de mensen die graag mods willen toepassen

YouTube: Modifying my electric 2022 Kia EV6: Mods so far and what's next?

• Decal1981
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 02-12-2024
Geen matches
Papa73 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 20:49:
[...]

gemiddeld 120km per dag waarvan 80% snelweg, de rest 80 weg en bebouwde kom. Zelfs als ik mijn best doe om niet 5% boven maximale snelheid te rijden kom ik er bij lange na niet aan wat de anderen hier laten zien..
Ik haal +-530km op 100%soc met een AWD, ik rij op eco gebruik i-pedal en doe geen enkele snelweg, enkel 70km/u en 50km/u. Vanaf hier snelweg tss zit dan haal ik dit bijlange niet meer... Range heel afhankelijk van de snelheid en met of tegen wind... Dit is ook met ac/heat uit, vanaf deze aan staat dan ook 30km eraf.

[ Voor 5% gewijzigd door Decal1981 op 06-05-2022 07:36 ]

• Loei123
Geen matches
Dartlink schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 21:17:
Lange afstanden, rustig optrekken, constante snelheid.
Rustig optrekken werkt beter dan snel optrekken om eerder een constante snelheid te kunnen rijden?

• Phusebox
Geen matches
Hebben jullie range allemaal zo hard nodig elke dag? Ik ga gewoon rijden zoals ik graag rij, en nee dat is niet als een gek (ik rij niet voor niks 6.0 l/100km in een BMW met benzine motor). Maar ik ga ook niet elke dag de maximale range proberen te halen. Wanneer ik een lange reis moet maken pas ik mijn rijgedrag wel aan om er meer uit te halen, maar dagelijks verkeer ga ik me daar niet druk over maken.

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:11
Geen matches
Decal1981 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 07:35:
[...]

Ik haal +-530km op 100%soc met een AWD, ik rij op eco gebruik i-pedal en doe geen enkele snelweg, enkel 70km/u en 50km/u. Vanaf hier snelweg tss zit dan haal ik dit bijlange niet meer... Range heel afhankelijk van de snelheid en met of tegen wind... Dit is ook met ac/heat uit, vanaf deze aan staat dan ook 30km eraf.
Denk dat hier wel het geheim zit achter een aantal vd 'hypermilers' hier. Lage gemiddelde snelheid/weinig snelwegkms. Dat zit er voor de meesten echter niet in.

• xxander968
  • Laatst online: 00:58
Geen matches
cruysen schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 21:57:
Ik heb de laatste tijd het probleem dat als de kofferbak open gaat, dat dan meteen weer dicht gaat. Heb alleen paar keer mijn hoofd gestoten daarmee 😠 Heeft iemand daar ook gehad?

Binnenkort toch nog naar de garage. Maar dan zal het daar natuurlijk niet voorkomen. 🤷🏻‍♂️
Hier hebben meer mensen last van gehad. Is een keer eerder voorbij gekomen. Het kan voor Kia niet heel erg onbekend zijn.

• sn0x0r
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:41
Geen matches
Phusebox schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 08:17:
Hebben jullie range allemaal zo hard nodig elke dag? Ik ga gewoon rijden zoals ik graag rij, en nee dat is niet als een gek (ik rij niet voor niks 6.0 l/100km in een BMW met benzine motor). Maar ik ga ook niet elke dag de maximale range proberen te halen. Wanneer ik een lange reis moet maken pas ik mijn rijgedrag wel aan om er meer uit te halen, maar dagelijks verkeer ga ik me daar niet druk over maken.
Ik ben geneigd te zeggen dat ik het met je eens ben. Ik moet 40 km rijden voor werk als ik naar kantoor rijd, en dat is heen EN terug, oftewel, range kan mij niet zoveel boeien. M'n ouders en schoonouders wonen respectievelijk 120 en 80 km verderop en hebben beide een laadpaal (want die rijden al elektrisch). Het verste dat ik denk ik ooit heb gereden niet voor vakantie was van Goes naar Nooitgedacht in Drenthe, maar ik woon niet meer in (de buurt van) Goes en ik werk niet meer voor het bedrijf waarvoor ik naar Nooitgedacht moest.

Tegelijkertijd... het is denk ik een beetje de gamification van alle metrics die je voor je geschoteld krijgt om 'beter' te willen presteren, ik weet in ieder geval van mijzelf dat ik hiervoor vatbaar ben (zo nu en dan ;;)). In mijn huidige auto krijg ik zowel tijdens het rijden als aan het einde wanneer de auto wordt uitgezet info te zien over de gemaakte rit, inclusief een verbruiksgemiddelde. Ik probeer daar soms wel eens bewust onder te komen om zo een nieuw 'record' neer te zetten, want hij laakt ook het laagste verbruiksgemiddelde ooit zien (totdat iemand hem reset uiteraard).

Daarnaast, het is stroom, voor velen vermoedelijk ook nog eens groene stroom, maar dat neemt niet weg dat er genoeg reden is om nog steeds te ambiëren om zuinig te rijden. Slijtage van de banden bijvoorbeeld verminderen (Wikipedia: Tire recycling), of proberen de accu spaarzaam te gebruiken en laden om zijn levensduur te verhogen.

edit:

Gezien het feit dat ik overigens zakelijk ga leasen en 15.000 km per jaar 'mag' rijden, vermoed ik dat ik niet op vakantie ga met deze auto, en als het al gebeurt zeker niet verder dan het zuiden van Duitsland.

[ Voor 5% gewijzigd door sn0x0r op 06-05-2022 08:33 ]

• Phusebox
Geen matches
sn0x0r schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 08:29:
[...]

Ik ben geneigd te zeggen dat ik het met je eens ben. Ik moet 40 km rijden voor werk als ik naar kantoor rijd, en dat is heen EN terug, oftewel, range kan mij niet zoveel boeien. M'n ouders en schoonouders wonen respectievelijk 120 en 80 km verderop en hebben beide een laadpaal (want die rijden al elektrisch). Het verste dat ik denk ik ooit heb gereden niet voor vakantie was van Goes naar Nooitgedacht in Drenthe, maar ik woon niet meer in (de buurt van) Goes en ik werk niet meer voor het bedrijf waarvoor ik naar Nooitgedacht moest.

Tegelijkertijd... het is denk ik een beetje de gamification van alle metrics die je voor je geschoteld krijgt om 'beter' te willen presteren, ik weet in ieder geval van mijzelf dat ik hiervoor vatbaar ben (zo nu en dan ;;)). In mijn huidige auto krijg ik zowel tijdens het rijden als aan het einde wanneer de auto wordt uitgezet info te zien over de gemaakte rit, inclusief een verbruiksgemiddelde. Ik probeer daar soms wel eens bewust onder te komen om zo een nieuw 'record' neer te zetten, want hij laakt ook het laagste verbruiksgemiddelde ooit zien (totdat iemand hem reset uiteraard).

Daarnaast, het is stroom, voor velen vermoedelijk ook nog eens groene stroom, maar dat neemt niet weg dat er genoeg reden is om nog steeds te ambiëren om zuinig te rijden. Slijtage van de banden bijvoorbeeld verminderen (Wikipedia: Tire recycling), of proberen de accu spaarzaam te gebruiken en laden om zijn levensduur te verhogen.
Nee tuurlijk, je koopt geen EV als je niet bewust bezig bent met besparing van energie. En ja, ik ben daar ook gevoelig voor, maar ik wil ook gewoon normaal kunnen rijden zonder daar altijd mee bezig te zijn.

Je kunt plezier halen uit het 'verbreken van je records', maar ook gewoon genieten van het rijden met een EV zonder je er druk over te maken. Het moet een mix zijn van dat.

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Geen matches
Nee, ik heb de range zeker niet compleet nodig elke dag...
MAAR, als ik lees dat anderen ruim 100km meer halen terwijl ik gewoon normaal rijd , eco modus en geen stoplicht sprints, dan vind ik dat raar..
Als de dealer dan ook nog eens bevestigd dat hij eerder "klachten/opmerkingen" over de batterij heeft gehad, dan is 1+1 voor mij 2. ( overigens nog niks vernomen van KIA waar de dealer de bevindingen heeft neergelegd )

• sn0x0r
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:41
Geen matches
Phusebox schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 08:34:
[...]

Nee tuurlijk, je koopt geen EV als je niet bewust bezig bent met besparing van energie. En ja, ik ben daar ook gevoelig voor, maar ik wil ook gewoon normaal kunnen rijden zonder daar altijd mee bezig te zijn.

Je kunt plezier halen uit het 'verbreken van je records', maar ook gewoon genieten van het rijden met een EV zonder je er druk over te maken. Het moet een mix zijn van dat.
Ik denk dat de meesten er hetzelfde in staan (of vooral zitten :+), maar ik vermoed dat het met name iets is als je auto nog erg nieuw is voor je en je op deze manier kennis aan het maken bent met de auto. Na een jaar rijden zal dat vermoed ik aanzienlijk minder zijn.

Daarnaast is het ook simpelweg om te kijken of je auto een beetje presteert zoals geadverteerd. Kia heeft een behoorlijke claim op range gemaakt en je wilt weten of die waargemaakt kan worden, zelfs als je het zelf niet echt nodig hebt.

Ik zal zelf iig vooral doen wat je al zegt, namelijk vooral rijden en genieten, en daarna kijken wat er gebeurt. O+

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Geen matches
marcel3 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 08:21:
[...]

Denk dat hier wel het geheim zit achter een aantal vd 'hypermilers' hier. Lage gemiddelde snelheid/weinig snelwegkms. Dat zit er voor de meesten echter niet in.
Ik heb een RWD, climate staat altijd op auto, drive mode normal met regeneratie op auto en haal met ongeveer de helft snelweg (107) zo’n 415 kilometer.

Ik vind comfort, van de climate control, maar zeker ook van de normal drive mode, een stuk belangrijker dan extra range. Ik vind de EV6 in eco mode echt een gedrocht om in te rijden.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• alwinus
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-02 20:23

alwinus

Tweaked

Geen matches
marcel3 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 08:21:
[...]

Valt wel mee hoor. 75km enkele reis waarvan 50km snelweg ongeveer. Ga met een AWD dan ook over 500km range. Scc op 105. Af en toe wat sneller inhalen. Rijd rondom de spits. Weinig files maar ook weer zo druk dat te hard rijden weinig zin heeft.

En dat zuinig rijden zit er gewoon nog in 😉 Daarnaast heb ik de auto wel zakelijk gekocht maar als ZZP'er. Is toch van mij (straks). Ik ben er zuinig mee en kijk wat die kan eigenlijk. En ik trek heerlijk mee op hoor. Zeker als er een Enyaq naast je komt staan naast het stoplicht 😅

• Mini-me
  • Niet online
Geen matches
Aangezien ik binennkort over ga op continu tarief, gaat mijn wagen ook als reserve thuisbatterij kunnen worden ingezet en stroom afnemen op de "goedkope" momenten. En Eneco mag me dan 33ct/kWh terug betalen. 's Avonds dus verplicht wat toeristische ritjes doen met slechte verbruikscijfers om de SoC weer voldoende te verlagen voor de volgende dag.

Omgekeerde wereld - elektrisch gaan rijden om geen fossiele brandstoffen te verbruiken, maar dan energie gaan verspillen om een ander te helpen met het overschot van zijn zonnepanelen :-)

• Dartlink
Geen matches
Loei123 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 08:13:
[...]

Rustig optrekken werkt beter dan snel optrekken om eerder een constante snelheid te kunnen rijden?
Voor mij wel. Ik ben in de weekenden vaak op Go Planet te vinden en rij dan binnendoor via Hengelo. Laatst even getest. Gelijke weer condities, heel hard optrekken om zo snel mogelijk op 85 kmh te zitten. Terugweg langzaam optrekken naar de 85 kmh.

Heenweg verbruikte ik 5% van de accu. En terugweg 3%.

Als test ook eens opgelet wat het doet als ik de terugweg ook hard op trek, en dan ook 5% verbruik.

Niet heel wetenschappelijk. Maar sinds ik rustig optrek gaat mijn range wel enorm hard omhoog.

• Dartlink
Geen matches
Ik voor mijn werk wel :)

Maar ik rij ook zoals ik zelf wel. Dan maar iets vaker en sneller aan de lader (ik lease dus kijk niet naar de kosten van elektriciteit)

Maar ik vind het leuk om te testen wat verschillende dingen doen. Zo ben ik ook aan de temperatuur range gekomen van de maximum snelheid bij snelladen.

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:11
Geen matches
alwinus schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 08:42:
[...]

Valt wel mee hoor. 75km enkele reis waarvan 50km snelweg ongeveer. Ga met een AWD dan ook over 500km range. Scc op 105. Af en toe wat sneller inhalen. Rijd rondom de spits. Weinig files maar ook weer zo druk dat te hard rijden weinig zin heeft.

En dat zuinig rijden zit er gewoon nog in 😉 Daarnaast heb ik de auto wel zakelijk gekocht maar als ZZP'er. Is toch van mij (straks). Ik ben er zuinig mee en kijk wat die kan eigenlijk. En ik trek heerlijk mee op hoor. Zeker als er een Enyaq naast je komt staan naast het stoplicht 😅
Goed om te horen. Mijn ww is 77km enkele reis, grotendeels snelweg. Zo te zien ook ongeveer zelfde rijstijl. Moet hopelijk straks gaan lukken met de 58kwh zonder perse bij te laden op het werk.

• roelwillems
Geen matches
alwinus schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 08:42:
[...]

Gisteren heb ik een behoorlijke rit gemaakt (naar en van Maastricht vanuit regio Rotterdam). Totaal 431km gereden waarvan 95% snelweg. Totaal 61.8kW energie verbruikt aldus de app, wat ik eerlijk gezegd helemaal prima vindt qua range.
Sluit me aan bij de andere opmerkingen in het topic. Het is leuk om een beetje te spelen met bijv. zuinig rijden of bekijken welk effect verwarming/AC op de range heeft, maar aan de andere kant is comfort en gewoon rijden zoals je wil voor mij het uitgangspunt. En met het bereik wat ik nu haal is opletten qua range voor 99% van mijn ritten helemaal niet belangrijk.

Wel enorm aan het balen dat er een steentje op de auto is gekomen.

Een vrachtwagen en kiepwagen hadden ruzie bij het invoegen op de snelweg. Extreem gevaarlijk rijgedrag van zowel het vrachtwagen als de kiepwagen.
Kon er niet achteruit maar gelukkig wel veel afstand kunnen houden. Resultaat, behoorlijk steentje die van de kiepwagen na een paar keer stuiteren op de weg ter hoogte van de wielkast achter op m'n EV6 is geland :'( .

Helaas geen kentekens kunnen onthouden, daar was de situatie niet naar. Schade valt overigens wel erg mee, ook gezien de horror verhalen qua lak die soms voorbij komen. Heel klein putje in de lak waarbij de onderlaag nog niet zichtbaar is. Dus die zachte lak heeft ook voordelen ;)

Zijn er al mensen die weten waar je de juiste lakstift kan kopen? Met de juiste kleur en wat polijsten kan ik deze schade zelf waarschijnlijk wel onzichtbaar maken.

p.s. overigens behoorlijk aantal EV6'en tegengekomen onderweg! Eén rode en daarnaast veel volledig zwart (of ook Gravity Blue, want op de snelweg zou dat zomaar ook praktisch zwart kunnen ogen).

• roelwillems
Geen matches
Mini-me schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 09:04:
Aangezien ik binennkort over ga op continu tarief, gaat mijn wagen ook als reserve thuisbatterij kunnen worden ingezet en stroom afnemen op de "goedkope" momenten. En Eneco mag me dan 33ct/kWh terug betalen. 's Avonds dus verplicht wat toeristische ritjes doen met slechte verbruikscijfers om de SoC weer voldoende te verlagen voor de volgende dag.

Omgekeerde wereld - elektrisch gaan rijden om geen fossiele brandstoffen te verbruiken, maar dan energie gaan verspillen om een ander te helpen met het overschot van zijn zonnepanelen :-)
Ik weet niet zeker of ik je helemaal goed begrijp. Maar de EV6 is niet als thuisaccu in te zetten. Je kan natuurlijk laden op (over)capaciteit van je zonnepanelen waardoor het je €0,- kost (effectief "kost" het je natuurlijk wel de terugleververgoeding die je anders voor je stroom had gekregen).

Het bewust op gaan rijden van de accu om daarna weer te kunnen laden is dus vanuit kosten perspectief niet logisch (maar toeristische ritjes kunnen natuurlijk wel gewoon leuk zijn). Je kan beter je EV6 gewoon laden op gunstige momenten (overcapaciteit van je zonnepanelen of bijv in daltarief) en als je voldoende SoC hebt de overige stroom terugleveren en daarvoor de vergoeding pakken.

Wat wél gunstig kan zijn is met de vele kortingscodes voor de Bonnet app de auto ergens aan de lader hangen en zelf gewoon thuis met je PV-systeem alles terugleveren ;)
Bonnet kortingscodes geven vaak een laadbeurt volledige gratis dus interessant als je de accu behoorlijk leeg hebt.

• HansAuutB
  • Laatst online: 22:32
Geen matches
FirePuma142 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 08:39:
[...]

Ik heb een RWD, climate staat altijd op auto, drive mode normal met regeneratie op auto en haal met ongeveer de helft snelweg (107) zo’n 415 kilometer.

Ik vind comfort, van de climate control, maar zeker ook van de normal drive mode, een stuk belangrijker dan extra range. Ik vind de EV6 in eco mode echt een gedrocht om in te rijden.
Wat zijn de grote verschillen tussen normal en eco mode?
Zijn de verschillen direct en altijd het gevolg van de gekozen mode?
Of is een mode nog weer te tweaken, naar zeg maar een personal mode?

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

• Ouwkes
  • Laatst online: 19-04-2024
Geen matches
HansAuutB schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:37:
[...]

Wat zijn de grote verschillen tussen normal en eco mode? Vlot weggedrag / Trage slak
Zijn de verschillen direct en altijd het gevolg van de gekozen mode? Ja
Of is een mode nog weer te tweaken, naar zeg maar een personal mode? Not sure, Denk van niet..
Zie inlines.

• Mini-me
  • Niet online
Geen matches
roelwillems schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 09:53:
[...]

Ik weet niet zeker of ik je helemaal goed begrijp. Maar de EV6 is niet als thuisaccu in te zetten. Je kan natuurlijk laden op (over)capaciteit van je zonnepanelen waardoor het je €0,- kost (effectief "kost" het je natuurlijk wel de terugleververgoeding die je anders voor je stroom had gekregen).

Het bewust op gaan rijden van de accu om daarna weer te kunnen laden is dus vanuit kosten perspectief niet logisch (maar toeristische ritjes kunnen natuurlijk wel gewoon leuk zijn). Je kan beter je EV6 gewoon laden op gunstige momenten (overcapaciteit van je zonnepanelen of bijv in daltarief) en als je voldoende SoC hebt de overige stroom terugleveren en daarvoor de vergoeding pakken.

Wat wél gunstig kan zijn is met de vele kortingscodes voor de Bonnet app de auto ergens aan de lader hangen en zelf gewoon thuis met je PV-systeem alles terugleveren ;)
Bonnet kortingscodes geven vaak een laadbeurt volledige gratis dus interessant als je de accu behoorlijk leeg hebt.
Het punt is: overschot naar het net leveren, geeft ~10ct/kWh. Eneco (leverancier van de laadpas die bij mijn leasewagen komt) vergoedt het opladen met 33ct/kWh. Dus sowieso verdien ik 23ct/kWh dat mijn wagen afneemt van de PV installatie.
Maar door het continutarief wordt dit een ander verhaal. De netbeheerder kan op sommige momenten zelfs geld betalen aan mij als klant voor afgenomen stroom. Twee weken geleden was het tarief tijdelijk zelfs -10ct/kWh. Dus als ik op dat moment ga laden, betaalt Eneco mij 43ct/kWh terug. Als dat iedere dag gebeurt omdat er zoveel zonnepanelen teveel stroom leveren, kan ik de energie 's avonds gratis uitgeven met plezierritjes en de volgende dag opnieuw mijn accu betaald gaan opladen.

En het business model wordt nog leuker als die plezierritjes voor Uber klanten worden gedaan...

[ Voor 3% gewijzigd door Mini-me op 06-05-2022 10:53 ]

• roelwillems
Geen matches
HansAuutB schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:37:
[...]

Wat zijn de grote verschillen tussen normal en eco mode?
Zijn de verschillen direct en altijd het gevolg van de gekozen mode?
Of is een mode nog weer te tweaken, naar zeg maar een personal mode?
Er zitten vooral verschillen tussen de driving modes (ECO, Normal, Sport) qua gasresponse en hoe snel het vermogen wordt vrijgegeven. In sport is dat redelijk instant, dus gaspedaal indrukken en de electro motor(en) leveren snel veel/vol vermogen. In ECO wordt de gasrespons zeer geleidelijk opgebouwd. Dus je drukt het pedaal in en de hoeveelheid vermogen bouwt langzaam (over enkele seconden) op. Normal zit er tussen in.

Afhankelijk van de gekozen mode merk je dit verschil direct. Meen gelezen te hebben dat er ook een verschil zit tussen de regeneratie, maar dat heb ik zelf nog niet uitgeprobeerd, dus kan er naast zitten.

Het scherm voor je veranderd ook qua uiterlijk (dat kan je overigens ook anders instellen, zodat je bijv. altijd het sport cluster voor je ziet ongeacht welke modus je rijdt). En je hebt ook nog een Snow mode (die waarschijnlijk vermogensopbouw nog verder beperkt en wellicht iets sneller ingrijpt qua traction/stability control).

ECO mode is overigens best comfortable als je in de stad rijdt (met bijvoorbeeld iemand achter in die snel wagenziek wordt). Als je echt zo snel mogelijk bij het stoplicht weg wil zijn is Sport modus, regeneratie op 0 en stability/traction control uit de optimale instelling (maar dat is dan weer minder als er mensen meerijden die snel wagenziek worden :9 ).

[ Voor 11% gewijzigd door roelwillems op 06-05-2022 10:54 ]

• BelgNL
Geen matches
-Burner- schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 19:35:
[...]

Zeker, bij deze. Je kunt hem dus op twee manieren vastmaken. Het klittenband komt dan om de hoofdsteun.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Super! Bedankt! _/-\o_

• roelwillems
Geen matches
Mini-me schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:50:
[...]

Het punt is: overschot naar het net leveren, geeft ~10ct/kWh. Eneco (leverancier van de laadpas die bij mijn leasewagen komt) vergoedt het opladen met 33ct/kWh. Dus sowieso verdien ik 23ct/kWh dat mijn wagen afneemt van de PV installatie.
Maar door het continutarief wordt dit een ander verhaal. De netbeheerder kan op sommige momenten zelfs geld betalen aan mij als klant voor afgenomen stroom. Twee weken geleden was het tarief tijdelijk zelfs -10ct/kWh. Dus als ik op dat moment ga laden, betaalt Eneco mij 43ct/kWh terug. Als dat iedere dag gebeurt omdat er zoveel zonnepanelen teveel stroom leveren, kan ik de energie 's avonds gratis uitgeven met plezierritjes en de volgende dag opnieuw mijn accu betaald gaan opladen.

En het business model wordt nog leuker als die plezierritjes voor Uber klanten worden gedaan...
Aha, dan had ik je inderdaad verkeerd begrepen. Dan worden plezierritjes wel heel interessant inderdaad!

• Kezayes
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19-10-2025
Geen matches
Nóg een vraag! Ik ga in de zomer op vakantie en in het huisje waar we zitten kunnen we de auto laden, maar moeten we zelf een verbruiksmeter meenemen om per kwh te betalen. Heeft iemand tips voor een goeie meter tussen de druppellader en het stopcontact?

• EricEB
Geen matches
roelwillems schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:51:
[...]

Er zitten vooral verschillen tussen de driving modes (ECO, Normal, Sport) qua gasresponse en hoe snel het vermogen wordt vrijgegeven. In sport is dat redelijk instant, dus gaspedaal indrukken en de electro motor(en) leveren snel veel/vol vermogen. In ECO wordt de gasrespons zeer geleidelijk opgebouwd. Dus je drukt het pedaal in en de hoeveelheid vermogen bouwt langzaam (over enkele seconden) op. Normal zit er tussen in.

Afhankelijk van de gekozen mode merk je dit verschil direct. Meen gelezen te hebben dat er ook een verschil zit tussen de regeneratie, maar dat heb ik zelf nog niet uitgeprobeerd, dus kan er naast zitten.

Het scherm voor je veranderd ook qua uiterlijk (dat kan je overigens ook anders instellen, zodat je bijv. altijd het sport cluster voor je ziet ongeacht welke modus je rijdt). En je hebt ook nog een Snow mode (die waarschijnlijk vermogensopbouw nog verder beperkt en wellicht iets sneller ingrijpt qua traction/stability control).

ECO mode is overigens best comfortable als je in de stad rijdt (met bijvoorbeeld iemand achter in die snel wagenziek wordt). Als je echt zo snel mogelijk bij het stoplicht weg wil zijn is Sport modus, regeneratie op 0 en stability/traction control uit de optimale instelling (maar dat is dan weer minder als er mensen meerijden die snel wagenziek worden :9 ).
Toevallig kwam ik deze YT tegen.
Hier wordt uitgelegd dat je per drive mode (eco, normal, sport) ook nog regeneratie verschillend kan inzetten en dan ook nog AUTO(matisch) functie per reg niveau kan bepalen.
Kortom, je kan er een matrix op loslaten....

En dat heeft deze beste man gedaan. Zeer duidelijk en bruikbare info !

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 25-01 08:21
Geen matches
Phusebox schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 08:34:
[...]

Wij moeten gewoon van de baas ;)

• roelwillems
Geen matches
Nu voor de eerste keer snelladen (leuk om een keer gratis te proberen icm de kortingscode van Bonnet).

Laadsnelheid 127 kW (tussen de 20-30% SoC bij de Fastned snellader (hypercharger) Knorrestein A12. Bij 50% SoC loopt het op naar 150kW.

Ideaal in de EV6 is dat de stoel echt heel ver achteruit kan. Kan zo prima comfortable met de laptop op schoot nog wat werk doen.

• Joer
Geen matches
Misschien wel interessant voor draadloos opladen. Kwam het tegen en dacht deel het hier fftjes. En de link voor de handleiding

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tJuHiy3RyALnePC-vMpuPKzfryc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yO8viJ5s1wvdfDqqajwjsQBU.png?f=fotoalbum_large

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-02 19:57
Geen matches
Kezayes schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:00:
Nóg een vraag! Ik ga in de zomer op vakantie en in het huisje waar we zitten kunnen we de auto laden, maar moeten we zelf een verbruiksmeter meenemen om per kwh te betalen. Heeft iemand tips voor een goeie meter tussen de druppellader en het stopcontact?
Hier kan je bijna iedere verbruiksmeter voor gebruiken.

• Electrocar
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 26-10-2025
Geen matches
Er rijden nu al ongeveer 2600 EV zessen rond, maar ik kom er nog zelden één tegen. Soms ga ik zomaar een rondje rijden kunnen andere weggebruikers genieten van het uitzicht ;)

• Mini-me
  • Niet online
Geen matches
Electrocar schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:06:
Er rijden nu al ongeveer 2600 EV zessen rond, maar ik kom er nog zelden één tegen. Soms ga ik zomaar een rondje rijden kunnen andere weggebruikers genieten van het uitzicht ;)
Gisteravond eentje gesignaleerd. Nummer 4 in mijn omgeving sinds het begin van het jaar.
Maar om een of andere reden altijd in het donker, dus geen idee welke kleur of uitvoering. Alleen de verlichting is genoeg om te weten waar je mee te maken hebt :-)

• roelwillems
Geen matches
Mini-me schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:29:
[...]

Gisteravond eentje gesignaleerd. Nummer 4 in mijn omgeving sinds het begin van het jaar.
Maar om een of andere reden altijd in het donker, dus geen idee welke kleur of uitvoering. Alleen de verlichting is genoeg om te weten waar je mee te maken hebt :-)
Zie er best veel rijden (al let je er nu ook extra op natuurlijk). Gisteren 5 stuks op de route naar en van Maastricht. 1x rood Basic of Plus en tenminste één GT-line. Vandaag een bij de snellader een donkere Basic/Plus.

Je hebt er niets aan, maar vind het toch leuk (als mx-5 rijder let ik sowieso altijd op andere weggebruikers, ivm het groeten wat er wel bij hoort) :9

[ Voor 11% gewijzigd door roelwillems op 06-05-2022 12:37 ]

• Dartlink
Geen matches
Haha ja dat groeten doe ik ook naar andere EV6'jes :D

Alleen sommige berijders kijken enkel chagrijnig vooruit :( Man man man, je rijdt in een enorm mooie auto en dan kijk je chagrijnig...

• Loei123
Geen matches
Dartlink schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:46:
Haha ja dat groeten doe ik ook naar andere EV6'jes :D

Alleen sommige berijders kijken enkel chagrijnig vooruit :( Man man man, je rijdt in een enorm mooie auto en dan kijk je chagrijnig...
In mijn gevoel ook nog weinig wedergroeten gekregen, misschien ziet men het gewoon niet. :>

• Dartlink
Geen matches
Loei123 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 13:01:
[...]

In mijn gevoel ook nog weinig wedergroeten gekregen, misschien ziet men het gewoon niet. :>
Waar rij je nu? Rij ik je even tegemoet :+

• Phusebox
Geen matches
[...]

Afgaande op de gemiddelde rijder hier zitten ze constant naar hun verbruik en bereik te kijken dus dan missen ze jouw groet. :+

• EricEB
Geen matches
Gister stond auto niet op oprit maar aan kant van de weg...loopt er een stel langs, draaien zich om, lopen terug, doen een rondje om de auto en kijken door de ramen naar binnen...wat brutaal :-)

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-02 18:21

The Wizard

Moderator Mobile
Geen matches
[...]

Groeten? Ben de koning niet 😋.

7740 kWp, 3 subsystemen (20x 320 Wp / 2x 230 Wp / 2x 440 Wp)

• Mini-me
  • Niet online
Geen matches
EricEB schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 13:10:
Gister stond auto niet op oprit maar aan kant van de weg...loopt er een stel langs, draaien zich om, lopen terug, doen een rondje om de auto en kijken door de ramen naar binnen...wat brutaal :-)
Bij ons rijdt sinds kort 1 taxi EV6 rond. Op de standplaats stopte mijn vrouw met de fiets vlak naast de taxi. Meneer dacht een klant te hebben maar ze moest hem teleurstellen "nee ik bewonder alleen uw auto".
Ik denk dat hij het toch leuk vond, want hij was tenminste niet bezig met de flippers of zijn batterij :*)

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:29

PB-powell

Mr. Laziness

Geen matches
[...]

Tsja ik ga auto's niet groeten omdat iemand toevallig dezelfde heeft... Leuk voor motorrijders of buschauffeurs die ook collega's zijn, maar verder beetje nutteloos. Kom er wel regelmatig een tegen op weg naar huis als ik Apeldoorn in rijd, deze gaat dan de andere kant op.

Qua verbruik cijfers zit ik nu, doorgerekend naar 100% rond de ~425km. Ik rijd 120km dagelijks waarvan zo'n 80 op de snelweg. Regelmatig file maar waar het kan dan ongeveer 115 op de teller. Op de snel- en N-weg heb ik standje 1 qua pedaal en de eerste/laatste 6km in de stad I-pedal. Climate control op laagste auto-stand op 21 graden.
Afgelopen weekend reed ik van Herenveen naar Apeldoorn in de nacht, bijna lege weg dus de hele rit de CC op 130 gehad, maar toen schrok ik wel van het verbruik. Dat lag toen ongeveer op 24,4kWh/100km, van de zomer gaan we naar Zwitserland op vakantie, dat wordt dan nog wel even goed uitzoeken wat een iets beter verbruik vs snelheid oplevert.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

• Joer
Geen matches
Het schijnt dat de luchtweerstand vanaf 130kmpu significant toe neemt vandaar ook het hoge verbruik

• EricEB
Geen matches
Joer schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:52:
Het schijnt dat de luchtweerstand vanaf 130kmpu significant toe neemt vandaar ook het hoge verbruik
Klopt... mijn zoon reed met volle accu (475 km range) van Rotterdam naar Assen (240 km) met 5 personen aan boord.
Meeste snelheid (s nachts) was 140/145 km/h.
Hij ging het niet redden...moest plm 20 km voor huis nog bijladen... 8)7

• Mini-me
  • Niet online
Geen matches
EricEB schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:58:
[...]

Klopt... mijn zoon reed met volle accu (475 km range) van Rotterdam naar Assen (240 km) met 5 personen aan boord.
Meeste snelheid (s nachts) was 140/145 km/h.
Hij ging het niet redden...moest plm 20 km voor huis nog bijladen... 8)7
:D

Ik vraag me af of iemand de GT ooit kan gaan uittesten op maximale snelheid. Bij 260km/u spreek je niet meer van luchtweerstand maar van een betonnen barrière waar je doorheen moet breken.

Snel rekenen:
- 430kW motorvermogen
- 72.5kWh netto accu
=> Op max vermogen zou de accu in 0.16 uur leeg zijn = 607 seconden (!)

Op vol vermogen met maximale 260km/h haal je in die tijd dan 43.8km. Op sommige plaatsen misschien genoeg om net de volgende snellader te halen. En daar dan 18 minuten wachten tot je weer aan 80% zit.
In de praktijk haal je niet gemiddeld 260km/u en je rijdt de wagen niet van 100% SoC naar 0% maar het zal niet veel verschillen.

[ Voor 29% gewijzigd door Mini-me op 06-05-2022 18:36 ]

• BelgNL
Geen matches
Op 11 april plaatste ik hier mijn reisverslag van en naar Sölden. Ondertussen alle facturen ontvangen en ik weet dus perfect mijn verbruik.
Nog even een samenvatting:
- we reden met een volle auto (twee kindjes op de achterbank, koffer stampvol + volle towbox v1 op de trekhaak)
- Buitentemperaturen bij heenrit gemiddeld 0 °C, de helft van de tijd was het aan het sneeuwen
- Terugrit gemiddeld 6 °C, geen neerslag

1860 km gereden, 341,16 kWh geladen onderweg, vertrokken met 100% SOC, terug thuis met 61% SOC (dus 30,3 kWh moet er nog worden bijgerekend) = 371,46 kWh

Komt dus uit op een verbruik van 19,97 kWh/100 km
Pagina: 1 ... 143 ... 461 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic