Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MindBender
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 14:29

MindBender

Bite my shiny metal ass!

ernstoud schreef op maandag 13 februari 2023 @ 21:11:
Welke distro op Linux heb je? Of betere vraag: draait er een GUI op? Nog beter:
https://atlas.ripe.net/

Gratis probe aanvragen. Heb ik ook, ethernet kabeltje aansluiten op een poort, 5V voeding en klaar:
https://atlas.ripe.net/probes/1005104/#tab-builtins
Hm; Dit is wel voor doorzetters, zeg. Zelfs een software probe moet je aanvragen. Ik wil best een programmaatje downloaden en een paar weken laten draaien. En als het me bruikbare informatie oplevert, wil ik best overwegen om het permanent te hebben draaien. Maar aanvragen wekt verwachtingen en dat vind ik teveel commitment.
Te laat; Ik heb het opgegeven.
POTS :? Als in bruikbaar voor xDSL of zo ?!
Nee, als ik VOIP client. Delta levert ook telefonie. En ook daar kun je je eigen hardware gebruiken, maar als die in je ONT zit ingebouwd, zul je die zelf moeten configureren, of je zult wat anders moeten gebruiken. Want hoewel het vast wel mogelijk is om hem via OMCI door Delta te laten configureren, doen ze dat niet. Geeft ook niet, hoor.
Hoe dan ook : Beiden lijken een produkt te zijn dat alleen Business to Business of beter gezegd door Nokia aan ISP's wordt geleverd :-(
Nu is het allemaal wild west; anything goes. Maar ze zullen toe moeten werken naar een draaiboek, diagnose tools en training voor de helpdesk. En een lijst met door hen gekwalifeerde ONTs. Maar zo lang die nergens te krijgen zijn, heeft dat laatste weinig zin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MindBender schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 20:01:
[...]

Hm; Dit is wel voor doorzetters, zeg. Zelfs een software probe moet je aanvragen. Ik wil best een programmaatje downloaden en een paar weken laten draaien. En als het me bruikbare informatie oplevert, wil ik best overwegen om het permanent te hebben draaien. Maar aanvragen wekt verwachtingen en dat vind ik teveel commitment.
Een software probe? Nee hoor. Je moet een account aanmaken, logisch want je moet je probe beheren en de logging kunnen zien. En als de probe geïnstalleerd is moet je de public SSH key in het registratieformulier invullen en verzenden. Een half uur later werkt de probe. Daar krijg je bericht van.

Een HW probe moet je gratis (!) aanvragen… hoe zou dat anders moeten? Ze moeten je adres weten. Een HW probe is een kwestie van aansluiten en klaar. Gaat zichzelf aanmelden, duurt een tiental minuten en klaar. Ik heb er drie (KPN VDSL, Vodafone 4G en T-Mobile 4G). En dan heb ik nog een TP-Link travelrouter met OpenWRT op Caiway. Die routertjes kosten EUR 20 op Amazon (https://www.amazon.nl/TP-...link+tr%2Caps%2C91&sr=8-4) en zijn prima in te zetten als alternatief. Vond het teveel van het goede om er nog 1 te vragen aan RIPE :) .

Reader hoe dat laatste moet heb ik voor RIPE gemaakt:

http://www.kineta.nl/atlas/wr802n-write-up-v1.pdf

Echt een gemiste kans als je om de genoemde reden er vanaf ziet. Je kunt 24/7 zien hoe naar ping.ripe.net de latency is, idem voor de rootservers en je ziet dus je uptime. Daarnaast kun je eigen metingen doen. Bijvoorbeeld jouw latency vergelijken met die van de plm. 30 probes in de Delta infra. Of ten opzichte van de probes in heel NL.

En er is een Docker container met daarin een distro met een SW probe. Hoef je helemaal niets te installeren. En er is een Docker container met Magellan, de CLI waarmee je statussen kunt opvragen, metingen kunt doen etc. etc.

En je werkt ook nog eens mee aan de research over de kwaliteit van het internet worldwide.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Digicien
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-09 20:31
ernstoud schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 17:13:
[...]

Ja, dat is een beetje gemeen van ze… na het plaatsen van de order krijg je de pro-forma factuur met 21% BTW. Uiteraard, want binnen de EU betaal je als consument de BTW in het land van de verkoper. Als consument kun je die niet terugvorderen. Zakelijk wel. Ze laten de BTW zoals het hoort afhangen van het land waarnaartoe verzonden wordt, op de factuur staat NL-21. Dus 21% BTW. Volgens mij niet geheel juist, ze moeten de Poolse percentages (23%) aanhouden.
Als je zakelijk koopt buiten Nederland, hoef je normaal geen BTW te betalen aan de verkopende partij. Amazon stort het terug zodra je het product hebt ontvangen. (BTW verlegd)

Als een buitenlandse partij BTW in rekening brengt (en niet terugstort zoals Amazon), kan je niet terugvragen via BTW aangifte. Maar via https://www.belastingdien...agen_uit_andere_eu_landen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik weet het. Zoals hierboven gezegd… moeizaam, drempel, website die draait op een C64. Kortom… gedoe.

En daarbij vind ik het opvallend dat mijn trouwe accountant altijd alle inkomsten wil zien, de BTW afdracht etc., maar nauwelijks geïnteresseerd is in de uitgaven. Die ik overigens zeer nauwgezet bij hou… O-) . Nu maar weer on-topic zou ik zo zeggen. Voordat we de hele belastingwet in de EU gaan bespreken :O .

[ Voor 7% gewijzigd door ernstoud op 14-02-2023 20:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ter aanvulling. De Huawei HN8010Ts is wel BBF.247 gecertificeerd. Ik zei ergens hierboven niet.

https://www.broadband-for...U-Products-2021-03-09.pdf

En ik lees op het forum van een Italiaanse ISP dat ze daar de Nokia xs-010x-q en de Huawei HN8010Ts door elkaar gebruiken, dat geeft hoop dat de Huawei zal werken. (Bron: https://forum.fibra.click...wer-10-gbps-a-3490eur/41.)

Rest natuurlijk het probleem dat de Chinese overheid dan alles weet wat je uitspookt :-( .

[ Voor 9% gewijzigd door ernstoud op 14-02-2023 22:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jllerk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-09 00:26
Heb een response op mijn vragen of het registreren van SFP+ met HMAC
https://ecin.ca/xgs-pon-s...n-mounted-on-sfp-package/
https://www.prolabs.com/p.../sfpp-xgs-onu-mac-asc-i-c
https://www.championone.c...nsceiver-powered-by-tibit
Met bovenstaande modules mogelijk was.

Beste jllerk,

Het is helaas niet mogelijk om direct de Unifi apparatuur aan te sluiten. Dit is omdat Unifi geen ondersteuning heeft voor XGS-PON voor zover dat ik kon vinden. De eis die we stellen voor CPE’s(Customer Premise Equipment) is BBF.247 certificering. Dit is de standaard die wordt aangehouden voor ons XGS-PON netwerk. Via deze link kunt u een up-to-date lijst ophalen van BBF.247 gecertificeerde CPE’s. Deze CPE’s kunnen direct op de vezel aangesloten worden.

Als u toch voor de UDM pro wilt gaan is mijn advies om een mediaconverter te kopen die het signaal van XGS-PON omzet naar een ethernet signaal. Vanaf daar kan de UDM Pro met een Ethernet SFP het signaal weer overnemen en doorzetten naar het thuisnetwerk.

Mocht u verder nog vragen hebben dan hoor ik dat graag.

Met vriendelijke groet,

xxxx xxxxxx
Netwerk engineer

We moeten dus op zoek naar een SFP+ HMAC module die BBF.247 gecertificeerd is lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:53

ThaHandy

Discovery Channel

SFPP - XGS - ONU - MAC - ASC - I - C **

1 st 599,00

Totaal prijs 599,00
C1-TXM-MPONU-01I Currently it is our only “stick” offering and is around $600. (de C, consument versie hebben ze niet)

En dan moet er nog invoer rechten en BTW overheen :F

Het je het er voor over?

De CIG XG-99S staat bij mij hoog op de lijst van must have.
Deze wordt ook gebruik in Zweden icm. een Zyxel AX7501-B0 (Router met SFP+)
Tevens is deze dus ook BBF.247 certified

[ Voor 15% gewijzigd door ThaHandy op 15-02-2023 00:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

ernstoud schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 20:23:
Een software probe? Nee hoor. Je moet een account aanmaken
Het account had ik inderdaad al aangemaakt, en toch moest ik een software probe aanvragen.
Een HW probe moet je gratis (!) aanvragen…
Ik voel me een beetje bezwaard dat te doen. En gratis bestaat niet; Je betaalt hem met data en aan je energiemaatschappij.
En dan heb ik nog een TP-Link travelrouter met OpenWRT op Caiway. Die routertjes kosten EUR 20 op Amazon (https://www.amazon.nl/TP-...link+tr%2Caps%2C91&sr=8-4)
Is besteld; Wordt vanmiddag(!) geleverd. Ik hoop dat ik de versie krijg die jij bedoelt, want Amazon bood hem aan in 3 'smaken'.
Daarom dus besteld; Erg leuk dat je de moeite hebt genomen het te documenteren. Daar heb ik veel respect voor.
Zelf heb ik ooit U-Boot naar de Adm5120 geport (https://www.linux-mips.org/wiki/Adm5120), maar buiten een Wiki stukje heb ik nooit wat gedocumenteerd. Ik zie nog een dead link naar website die ik al heel lang niet meer heb voor een patch.
En je werkt ook nog eens mee aan de research over de kwaliteit van het internet worldwide.
Ik zal eens gaan spelen met de TP-Link en jouw document. Bedankt voor de suggestie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

@jllerk & @ThaHandy Wellicht ten overvloede, maar ik denk dat het allemaal een stuk duidelijker wordt met het gebruik van correcte terminology.

GPON en XGSPON zijn geen Ethernet Ze maken wel gebruik van de 802 specificatie, maar buiten dat zijn het fundamenteel verschillende protocollen. Doordat je met verschillende andere gebruikers een fiber deelt, en wel elkaars downstream verkeer kunt zien, maar niet elkaars upstream kunt zien, kan Ethernet niet werken op deze topologie. GPON en XGSPON hebben voorzieningen die downstream nodes een tijdslot geven waarin ze upstream data mogen sturen, zodat er geen collisions plaatsvinden, en encryptie om ervoor te zorgen dat gebruikers op dezelfde fiber elkaars data niet zomaar te zien krijgen. Om al dat moois te kunnen configureren en sleutels uit te kunnen wisselen, is er een ook nog eens OMCI protocol. Zwaar versimpeld, en vast niet helemaal correct, maar wat ik probeer aan te geven is: Er bestaat niet zoiets als een PON-Ethernet media converver.

Een media converter is namelijk een passief apparaat, dat optische signalen omzet in elektrische, en terug, zonder enig begrip te hebben van protocollen, of zelfs maar framing, pre-embles, etc.

Wat vaak een media converter genoemd wordt, heet in OSI terminology een bridge. In glasvezelcontext wordt dat een ONT of een ONU genoemd.

Deze zijn er in verschillende soorten en maten, vormfactors. Veel daarvan zijn 'kastjes', die vaak ook nog veel meer kunnen, omdat er nogal wat soft- en hardware voor nodig is. En met dat eenmaal in place, is extra functionaliteit als routing, dns, etc. ook niet zoveel meer extra moeite.

Een andere vormfactor is die van een SFP+ module. En die maakt het geheel verwarrend. Een 'normale' SFP+ module is namelijk een eenvoudige media converter, iets dat vroeger 'MAU' genoemd wordt (niet te verwarren met de Toking Ring MAU). Een ONT in SFP+ vormfactor is echter een complete bridge, compleet met Ethernet interface, maar dan zonder PHY, zodat hij rechtstreeks op de SFP+ interface kan worden aangesloten. SFP+ is hier eigenlijk nooit voor bedoeld, maar het is wel handig dat ze er nu zijn.

Je ziet ook dat ONT SPF+ modules een stuk groter zijn dan andere modules. En ik denk dat ze ook flink warm worden, vanwege de koelvinnen vaak nog uitsteken.

Als je er eentje hebt, zijn wij hier allemaal zeer benieuwd naar je avonturen om hem werkend te krijgen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 5V1NA70G
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-07 13:50
Wat een verschrikkelijk drama met Delta.

Vorige week is de 621i binnengekomen. Via de chat met Delta heb ik het SN, MAC en PON-ID gegeven.
Ik zou bericht krijgen wanneer het gelukt zou zijn.
Na een paar dagen niets gehoord te hebben, zelf maar weer contact opgenomen. Ik zou een whatsapp hebben gehad dat het niet kon, want het modem staat niet op de lijst. Aangezien ik geen whatsapp heb, heb ik dat bericht nooit gekregen...
De lijst die men mij toonde was voor GPON i.p.v. XGS-PON :'). Aangegeven met een link naar dit topic dat het een tweaker wel was gelukt. Ze zouden het gaan regelen.
Uiteraard weer niets gehoord, dus zelf maar weer contact gezocht. Men zou mij hebben gemeld dat het niet mogelijk is en dat het bij de tweaker (hoi MindBender) wel gelukt is, omdat het een 622 is en geen 621i...
Wederom een verwijzing naar de G-PON lijst erbij...

Naast dat Delta dus de techniek blijkbaar niet meester is, zijn ze ook nog eens communicatief onbekwaam :|

[ Voor 0% gewijzigd door 5V1NA70G op 15-02-2023 12:33 . Reden: typo's ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
5V1NA70G schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:28:
Wat een verschrikkelijk drama met Delta.

Vorige week is de 621i binnengekomen. Via de chat met Delta heb ik het SN, MAC en PON-ID gegeven.
Ik zou bericht krijgen wanneer het gelukt zou zijn.
Na een paar dagen niets gehoord te hebben, zelf maar weer contact opgenomen. Ik zou een whatsapp hebben gehad dat het niet kon, want het modem staat niet op de lijst. Aangezien ik geen whatsapp heb, heb ik dat bericht nooit gekregen...
De lijst die men mij toonde was voor GPON i.p.v. XGS-PON :'). Aangegeven met een link naar dit topic dat het een tweaker wel was gelukt. Ze zouden het gaan regelen.
Uiteraard weer niets gehoord, dus zelf maar weer contact gezocht. Men zou mij hebben gemeld dat het niet mogelijk is en dat het bij de tweakers (hoi MindBender) wel gelukt is, omdat het een 622 is en geen 621i...
Wederom een verwijzing naar de G-PON lijst erbij...

Naast dat Delta dus de techniek blijkbaar niet meester is, zijn ze ook nog eens communicatief onbekwaam :|
En dit is dus verboden en een klacht bij de ACM waard! Want dit betekent dat ze dus een zwarte lijst hanteren en dat is volgens de ACM regeling niet toegestaan. Ze mogen uiteraard weigeren support te verlenen maar onderscheid maken bij identificeren tussen devices mag niet.

Oplossing: inloggen met SSH en in de config het PON ID naar een BBF.247 device wijzigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 5V1NA70G
Net maar telefonisch contact opgenomen met Delta met name om te klagen over het contact.

Vandaag of morgen wordt ik door iemand van de technische dienst teruggebeld om aan de slag te gaan met het modem.

Protip: geef extreem duidelijk wanneer je GEEN whatsapp hebt.

Wordt vervolgd dus...

[ Voor 4% gewijzigd door 5V1NA70G op 15-02-2023 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 19:27
ernstoud schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:41:
[...]

En dit is dus verboden en een klacht bij de ACM waard! Want dit betekent dat ze dus een zwarte lijst hanteren en dat is volgens de ACM regeling niet toegestaan. Ze mogen uiteraard weigeren support te verlenen maar onderscheid maken bij identificeren tussen devices mag niet.

Oplossing: inloggen met SSH en in de config het PON ID naar een BBF.247 device wijzigen.
Lastig, ligt er aan wat ze bedoelen, als ze zeggen dat het apparaat niet BB.247 is gecertificeerd durf ik niet zo hard te zeggen of dit verboden is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
ernstoud schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 22:39:
Ter aanvulling. De Huawei HN8010Ts is wel BBF.247 gecertificeerd. Ik zei ergens hierboven niet.

https://www.broadband-for...U-Products-2021-03-09.pdf

En ik lees op het forum van een Italiaanse ISP dat ze daar de Nokia xs-010x-q en de Huawei HN8010Ts door elkaar gebruiken, dat geeft hoop dat de Huawei zal werken. (Bron: https://forum.fibra.click...wer-10-gbps-a-3490eur/41.)

Rest natuurlijk het probleem dat de Chinese overheid dan alles weet wat je uitspookt :-( .
Of je maakt een aanname die helemaal niet klopt... :P

Mijn enige beef met Hauwei is dat ze de Mate 9 niet meer maken inclusief een Bootloader Unlock mogelijkheid, zodat we wat leukers dan Android erop kunnen draaien! :Y)
5V1NA70G schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:28:
Maar... maar... maar... Ze hebben Glasvezel Experts!!! :') _O- :+
5V1NA70G schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 12:01:
Zo fijn dat we van dat soort troep afhankelijk zijn geworden voor serieuze communicatie met bedrijven! :X :F

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

Als ze nou gewoon een keer kenbaar maken wat het probleem is (van link tot IP) en wat er wel/niet werkt. Misschien kunnen we er dan met z'n allen aan meewerken om het wel voor elkaar te krijgen.

Die "BBF.247" stempel komt er namelijk niet vanzelf op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• webafast
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-06 10:36
ernstoud schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 16:54:
[...]

@Tadango e.a. :

Ik kan inmiddels bevestigen dat deze Poolse leverancier kan leveren. Ik heb er 1 voor een kennis die binnenkort Delta krijgt besteld. Kosten zijn EUR 179 inclusief Poolse BTW (zakelijk terug te vorderen voor mij) en verzendkosten. Het risico waard.

Ben benieuwd. Volgens de sticker op de achterzijde heeft het device een GUI, lijkt me handig want de PON ID staat niet op de sticker. Die staat hopelijk in die GUI of je kunt hem daarin zelf configureren.

Zal laten weten hier of hij werkt.
Heb hem ook besteld. Is vandaag verzonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-09 20:25

duderuud

Sliden is koel

Als het goed is wordt mijn verbinding in maart opgeleverd (verdeelkast moet geplaatst worden, rest is al klaar).

Ik neig er naar om ook alvast die HN8010TS te bestellen.

Echt onbegrijpelijk dat ze niks aan te bieden hebben voor mensen die een wat meer geavanceerde setup willen :? :?

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-09 18:55
duderuud schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 20:14:
Als het goed is wordt mijn verbinding in maart opgeleverd (verdeelkast moet geplaatst worden, rest is al klaar).

Ik neig er naar om ook alvast die HN8010TS te bestellen.

Echt onbegrijpelijk dat ze niks aan te bieden hebben voor mensen die een wat meer geavanceerde setup willen :? :?
Ben beetje nieuw op Deze topic ivm binnenkort mijn glasvezel aangelegd wordt.
en ben al aardig in verdiepen wat er allemaal mogelijk of werkt met het Delta netwerk. ik zoek juist een 10gbit bridge voor xgs-pon, zoals die jij stuurt, is die werkend op Delta?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-09 20:25

duderuud

Sliden is koel

Een bridge? Ik denk dat je er goed aan doet dit topic eens goed door te lezen....

Motor-Forum.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

ThaHandy schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 17:21:Die "BBF.247" stempel komt er namelijk niet vanzelf op.
De Adtran 621i en 622v lijken inderdaad niet BBF.247 gecertificeerd te zijn. Maar ze werken wel...
Ik denk dat Delta ze wel wil commission-en, maar dat als het niet werkt, ze verder weinig bereid zijn te doen. (Alsof dat bij BBF.247 gecertificeerde ONTs wel het geval is)

Maar verder moet ik toch ook wel weer even een lans breken voor Delta; De klantenservice is uitermate vriendelijk, doen alles wat ze kunnen om je te helpen en de internetverbinding is erg goed. Dat de klantenservice niet veel kan, is een organisatorisch probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

ernstoud schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 20:23:
En dan heb ik nog een TP-Link travelrouter met OpenWRT op Caiway. Die routertjes kosten EUR 20 op Amazon (https://www.amazon.nl/TP-...link+tr%2Caps%2C91&sr=8-4) en zijn prima in te zetten als alternatief. Vond het teveel van het goede om er nog 1 te vragen aan RIPE :) .

Gisterenavond mijn TP-link binnengekregen; Amazon same day delivery is echt een klein logistiek wonder. Ik heb hem meteen naar OpenWRT geflashed, en dat maakt het meteen een heel leuk stukje Linux speelgoed.

Echter, voor RIPE vind ik hem niet zo geschikt; Flash storage is namelijk veel te klein, zoals je in je document al beschrijft. Dat is, zoals je ook beschrijft, op te lossen door boot-time de benodigde binaries van een server naar ramfs te copieren, en er op de verwachtte paden met symlinks naar te verwijzen. Dat streeft naar mijn idee toch zijn doel voorbij: Ik heb dan een apparaat dat voor zijn functioneren afhankelijk is van een ander apparaat, terwijl dat laatste apparaat eigenlijk veel beter in staat is die functies uit te voeren. Maar het blijft een leuk dingetje voor weinig geld.

Ik zal eens een grotere SPI flash bestellen en kijken of ik de Kernel opnieuw kan bouwen met een andere MTD partitietabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ruurdjan
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 29-08 14:28
ernstoud schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:41:
[...]

Nee hoor, blacklists zijn zeker niet verboden - zou ook niet best zijn als je ongecertificeerde apparatuur niet zou mogen weren van je netwerk.
Whitelists zijn wel verboden - want een operator mag geen beperkende lijst verplicht stellen.
En een BBF.247 ID wijzigen en onder valse voorwendselen aansluiten op het netwerk kan tot flinke problemen leiden waar je aansprakelijk voor gesteld kan worden. Opletten geblazen, wat de straffen voor het beschadigen van een openbaar communicatienetwerk zijn niet mild...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• valhalla77
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-06 19:15
Trouwens weet iemand als je je eigen modem gebruikt (die op de BFF.247 lijst staat) ook je volledige 8Gbit abo kunt gebruiken (uiteraard op xg-pon) ? Mijn vermoeden is van wel, gezien het enkel een QoS policy zal zijn bij Delta maar zou goed zijn om dit bevestigd te hebben :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• justdaboo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:37
valhalla77 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:46:
Trouwens weet iemand als je je eigen modem gebruikt (die op de BFF.247 lijst staat) ook je volledige 8Gbit abo kunt gebruiken (uiteraard op xg-pon) ? Mijn vermoeden is van wel, gezien het enkel een QoS policy zal zijn bij Delta maar zou goed zijn om dit bevestigd te hebben :)
Dat zou wel moeten kunnen, ik heb pas een gesprek gehad met een technische man van Delta. Die gaf aan dat het het 1 volledige lijn is, het limiet zit hem nu enkel in de 2,5Gb poort van de router. De bedoeling is dat er snel een router komt met een 10Gb poort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• valhalla77
justdaboo schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:16:
[...]

Dat zou wel moeten kunnen, ik heb pas een gesprek gehad met een technische man van Delta. Die gaf aan dat het het 1 volledige lijn is, het limiet zit hem nu enkel in de 2,5Gb poort van de router. De bedoeling is dat er snel een router komt met een 10Gb poort.
Dat lijkt me ook, gezien idd hun huidige modem aanbod fysiek is op 2.5gbit als max zit. Ze gaan hier (Bemelen, Limburg) nog aanleggen, zodat ik goed voorbereid ben :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nero355
ruurdjan schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:16:
Nee hoor, blacklists zijn zeker niet verboden - zou ook niet best zijn als je ongecertificeerde apparatuur niet zou mogen weren van je netwerk.
Whitelists zijn wel verboden - want een operator mag geen beperkende lijst verplicht stellen.
En een BBF.247 ID wijzigen en onder valse voorwendselen aansluiten op het netwerk kan tot flinke problemen leiden waar je aansprakelijk voor gesteld kan worden. Opletten geblazen, wat de straffen voor het beschadigen van een openbaar communicatienetwerk zijn niet mild...
BBF.247 is geen reet waard gebleken na wat onderzoek van @ernstoud ;)

Zie : ernstoud in "[Delta glasvezel] Eigen router installeren"

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justdaboo
valhalla77 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:20:
[...]

Dat lijkt me ook, gezien idd hun huidige modem aanbod fysiek is op 2.5gbit als max zit. Ze gaan hier (Bemelen, Limburg) nog aanleggen, zodat ik goed voorbereid ben :9
Ja hier nog een, hier zijn ze al met de aanleg bezig en ik heb gekozen voor de 8Gbps variant. Intern op kantoor, thuis en tussen de gebouwen is alles nu 10Gb in de basis :)

Bijkomend voordeel…
Ik heb een video productie bedrijf dus mijn storage en werkplekken zijn allemaal uitgerust met 10GbEthernet. Dus ik hoe niet telkens naar de studio te lopen als ik in huis ben :) en kan ik de meeste projecten snel benaderen.

[ Voor 21% gewijzigd door justdaboo op 16-02-2023 17:21 ]

MindBender schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:00:
[...]

Gisterenavond mijn TP-link binnengekregen; Amazon same day delivery is echt een klein logistiek wonder. Ik heb hem meteen naar OpenWRT geflashed, en dat maakt het meteen een heel leuk stukje Linux speelgoed.

Echter, voor RIPE vind ik hem niet zo geschikt; Flash storage is namelijk veel te klein, zoals je in je document al beschrijft. Dat is, zoals je ook beschrijft, op te lossen door boot-time de benodigde binaries van een server naar ramfs te copieren, en er op de verwachtte paden met symlinks naar te verwijzen. Dat streeft naar mijn idee toch zijn doel voorbij: Ik heb dan een apparaat dat voor zijn functioneren afhankelijk is van een ander apparaat, terwijl dat laatste apparaat eigenlijk veel beter in staat is die functies uit te voeren. Maar het blijft een leuk dingetje voor weinig geld.

Ik zal eens een grotere SPI flash bestellen en kijken of ik de Kernel opnieuw kan bouwen met een andere MTD partitietabel.
Zeker, het is een heel geknutsel om dat werkend te krijgen. Maar de uitdaging aan gaan is ook leuk. En ik heb een webservertje 24/7 dus op een Apple Timecapsule die sowieso aan moet staan als access point en NAS. Het uitgebreidere model, de AC750 kost iets meer en heeft een USB poort, daar kun je storage mee vergroten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ruurdjan schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:16:
[...]

Heb je je er in verdiept? Ik wel:

Artikel 7 Blacklist, whitelist en vrijwillige certificeringsschema’s
1. De ACM is van oordeel dat door een aanbieder van een openbaar elektronisch communicatienetwerk niet in overeenstemming wordt gehandeld met artikel 3 van het Besluit eindapparaten indien deze:
a. limitatieve lijsten hanteert met eindapparaten die aangesloten mogen worden (whitelist); b. een eindapparaat weigert aan te sluiten dat in een belangrijke mate functioneel is om de aangeboden diensten af te nemen zonder dat daarbij sprake is van een inbreuk op het netwerk dan wel van andere gebruikers of de aangeboden diensten. Dit soort eindapparaten behoren dan ook niet op een blacklist.

Bron: https://www.acm.nl/system...besluit-eindapparaten.pdf

Een BBF.247 ID? Waar heb je het over? Dat bestaat niet. Wat ik zei in mijn post is dat als de SDX621i niet geaccepteerd wordt door Delta (wat dus - zie hierboven niet mag - want hij werkt gewoon) en de SDX622v wel, je de ID van een 622v zou kunnen configureren. Dat PON ID wordt voor niets anders gebruikt dan identificatie, al maak je er AAP1234567890 van is het ok.

Beschadigen van een openbaar netwerk? Door een ID aan te passen? Hoe dan? Kom op zeg. Geen ongefundeerde paniek zaaien. Tweakers onwaardig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
valhalla77 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:46:
Als de ONT een 10Gbps. poort heeft wel. Dan zul je 8Gbps. effectief kunnen behalen. Als dat op jouw abonnement leverbaar is (nog beperkt, vooral Zeeland).

Acties:
  • +4 Henk 'm!
justdaboo schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:16:
[...]

Net zoals het de bedoeling is om:

- een ONT in bridge te leveren?
- een bridge optie voor de Nokia router te releasen?
- 8 Gbps. in heel NL aan te bieden eind 2022?
- ONT identificatie via mijn.delta.nl mogelijk te maken?

Zoiets?

Beloftes… Delta/Caiway is er makkelijk in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• valhalla77
ernstoud schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 19:46:
[...]

Als de ONT een 10Gbps. poort heeft wel. Dan zul je 8Gbps. effectief kunnen behalen. Als dat op jouw abonnement leverbaar is (nog beperkt, vooral Zeeland).
Ja ONT zal het probleem niet zijn, heb een HN8010s besteld en als backup een SDX621i. en qua BW was 8gbit te bestellen. Voor een tweede off-site backup zou die 8gbit upload wel van pas komen met mijn redelijk grote (RAW/multilayered TIF) fotografie collectie. ;)
valhalla77 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:44:
[...]

Ja ONT zal het probleem niet zijn, heb een HN8010s besteld en als backup een SDX621i. en qua BW was 8gbit te bestellen. Voor een tweede off-site backup zou die 8gbit upload wel van pas komen met mijn redelijk grote (RAW/multilayered TIF) fotografie collectie. ;)
Mag ik vragen welke regio? Zeeland?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• valhalla77
Limburg. Let wel, dit gaat nog niet om de volledige 8 zelf (dat moet ik nog regelen) maar de combi met de 2.5gbit Nokia modem was het te bestellen. En als dat mogelijk is dan lijkt me de volledige 8 met het juist ONT mogelijk.

Dat gezegd hebbende, Eerst zien dan geloven, want ik heb niet echt het idee dat men buiten de vakjes kleuren goed beheerst.

[ Voor 115% gewijzigd door valhalla77 op 16-02-2023 20:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
valhalla77 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:47:
Limburg. Let wel, dit gaat nog niet om de volledige 8 zelf (dat moet ik nog regelen) maar de combi met de 2.5gbit Nokia modem was het te bestellen. En als dat mogelijk is dan lijkt me de volledige 8 met het juist ONT mogelijk.

Dat gezegd hebbende, Eerst zien dan geloven, want ik heb niet echt het idee dat men buiten de vakjes kleuren goed beheerst.
Als je 8Gbps. kunt bestellen dan krijg je dat. Het geleverde Nokia modem/router/ap device heeft geen 10Gbps. LAN poort maar “verdeelt” de 8Gbps. over WiFi en de LAN poorten. Mooie marketing praat om te verbloemen dat je dus nooit 8Gbps. via 1 poort hebt. Met een juiste ONT lukt dat dus wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justdaboo
ernstoud schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:19:
[...]

Als je 8Gbps. kunt bestellen dan krijg je dat. Het geleverde Nokia modem/router/ap device heeft geen 10Gbps. LAN poort maar “verdeelt” de 8Gbps. over WiFi en de LAN poorten. Mooie marketing praat om te verbloemen dat je dus nooit 8Gbps. via 1 poort hebt. Met een juiste ONT lukt dat dus wel.
Haha ja ik moest ook lachen om dat verhaaltje met filmpje. Uiteraard voor het bestellen van op de hoogte. Die ene poort van 2.5 is het voor mij tijdelijk al waard.

Ik verstuur voor mijn werk dagelijks heel veel gigabytes aan video.

En uiteraard onderzoek ik de mogelijkheden, anders zat ik hier niet… zeer benieuwd naar alle ontwikkelingen bij jullie…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

ernstoud schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 19:32:
Zeker, het is een heel geknutsel om dat werkend te krijgen. Maar de uitdaging aan gaan is ook leuk.
Maar als het geen uitdaging meer is, omdat het zo'n beetje dagelijks werk is, is het gewoon werk.
Gelukkig kon ik de originele firmware weer terug flashen, dus kan hij weer terug.
En ik heb een webservertje 24/7 dus op een Apple Timecapsule die sowieso aan moet staan als access point en NAS.
Ik weet al precies hoe dat gaat: Volgend jaar weet ik niet meer dat die probe de TimeCapsule nodig heb. Een half jaar later gaat de TimeCapsule stuk, of eruit omdat'ie out-dated is. En weer een paar maanden later power-cycle ik de TP-link, en vervolgens werk'ie niet meer. Nou, dan kan het zoeken beginnen, hoor! Maar begrijp me niet verkeerd: Ik vind het een super-leuk project, maar je onderstaand gesuggereerde model is echt veel geschikter.
Het uitgebreidere model, de AC750 kost iets meer en heeft een USB poort, daar kun je storage mee vergroten.
Is besteld; Wordt morgen bezorgd. Voor dat tientje meer, kan ik nog niet eens een grotere flash chip bestellen, laat staan dat dat werkend te krijgen is. Het stroomverbruik is wel iets hoger, maar ik zal het dit weekend even meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MindBender schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 00:21:
[...]

Maar als het geen uitdaging meer is, omdat het zo'n beetje dagelijks werk is, is het gewoon werk.
Gelukkig kon ik de originele firmware weer terug flashen, dus kan hij weer terug.

[...]

Ik weet al precies hoe dat gaat: Volgend jaar weet ik niet meer dat die probe de TimeCapsule nodig heb. Een half jaar later gaat de TimeCapsule stuk, of eruit omdat'ie out-dated is. En weer een paar maanden later power-cycle ik de TP-link, en vervolgens werk'ie niet meer. Nou, dan kan het zoeken beginnen, hoor! Maar begrijp me niet verkeerd: Ik vind het een super-leuk project, maar je onderstaand gesuggereerde model is echt veel geschikter.

[...]

Is besteld; Wordt morgen bezorgd. Voor dat tientje meer, kan ik nog niet eens een grotere flash chip bestellen, laat staan dat dat werkend te krijgen is. Het stroomverbruik is wel iets hoger, maar ik zal het dit weekend even meten.
Inderdaad. Ik ga met je mee dat als de complexiteit te groot wordt, je jezelf in de nesten werkt. Genoeg ervaring mee. Mijn setup hier is ook veel te ingewikkeld maar ik zie het als een leerzame speeltuin. In mijn werk (security auditor / docent) moet ik de juiste vragen stellen. Aan de directie van een ziekenhuis maar ook aan de Cisco beheerder. En als ZZP’er is er dan maar 1 manier om die kennis op te doen: zelf knutselen.

Jammer dat ik je niet bijtijds kon melden dat er een meer geschikt model is. Maar goed, Amazon is goed met retouren.

Overigens, niet hetzelfde image flashen, maar deze: https://openwrt.org/toh/tp-link/tl-wr902ac_v3

Ik heb er ook een liggen, zal er ook eens mee aan de slag.

[ Voor 4% gewijzigd door ernstoud op 17-02-2023 01:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

duderuud schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 21:12:
Een bridge? Ik denk dat je er goed aan doet dit topic eens goed door te lezen....
Dat helpt, maar @Soppyscroll is we correct: Het wordt doorgaans media converter genoemd, maar het is toch echt een bridge.
Idealiter zou je een Nokia moeten hebben, maar het is helaas allemaal niet zo ruim voorhanden dat we ze kunnen uitkiezen. Ik heb een gebruikte Adtran SDX622v gekocht, en die lijkt vooralsnog prima te werken, Maar er zijn hier ook Tweakers bij wie dat niet gelukt is.

Één van de problemen daarbij is dat activate bij Delta lang duurt en dat je nooit echt zeker weet of ze het allemaal goed hebben gedaan. De helpdesk kan niets diagnostiseren en met een gebruikte ONT (want dat, of ONU, is de officiële glasvezelterminologie voor zo’n apparaat) is er ook nog eens een kans dat hij defect is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

ernstoud schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 00:46:Inderdaad. Ik ga met je mee dat als de complexiteit te groot wordt, je jezelf in de nesten werkt. Genoeg ervaring mee.
Je slaat de spijker op zijn kop: Complexity is the enemy of reliability.
Jammer dat ik je niet bijtijds kon melden dat er een meer geschikt model is. Maar goed, Amazon is goed met retouren.
Geen probleem. Ik vond het alleen lullig om hem met OpenWRT terug te sturen, dus dat was even puzzelen. Maar het originele firmware image is bij TP-Link te downloaden, en als je daar met dd de header (eerste 512 bytes) van af stript, kun je het op dezelfde manier flashen als het OpenWRT image. Misschien is het vermelden van deze alternatieve TP-Link een waardevolle toevoeging aan je document.
Overigens, niet hetzelfde image flashen, maar deze: https://openwrt.org/toh/tp-link/tl-wr902ac_v3
Ik heb er ook een liggen, zal er ook eens mee aan de slag.
Ga ik doen; dank voor de link. Als ik hem dit weekend als RIPE probe online heb, zal ik de link hier posten, zodat iedereen kan zien hoe goed (of slecht) mijn Adtran het doet op Delta glasvezel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 15:57
Nou net mn 621i binnengekregen, lees ik dat delta m niet wilt ondersteunen.

Is het uberhaubt nog een poging waard of vangt iedereen nu bot bij delta?

De huawei is interessant maar dacht dat we in nederland van de ‘huawei’ af moesten, gaat delta dat wel okay vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
joon schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 09:11:

De huawei is interessant maar dacht dat we in nederland van de ‘huawei’ af moesten, gaat delta dat wel okay vinden?
Ik denk eigenlijk dat die wel gewoon gaat lukken hoor. Zover ik het onthouden heb is het S/N doorgegeven ipv PON-ID. Je moet dus echt alleen maar PON-ID en MAC address doorgeven van je 621i (met dat MAC address doen ze volgens mij niet veel).

En volgens mij heeft @TheEagle een 621i. Zie TheEagle in "[Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie"

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-04 11:14

TheEagle

Master (of my own) universe

EWS99 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 09:33:
[...]

Ik denk eigenlijk dat die wel gewoon gaat lukken hoor. Zover ik het onthouden heb is het S/N doorgegeven ipv PON-ID. Je moet dus echt alleen maar PON-ID en MAC address doorgeven van je 621i (met dat MAC address doen ze volgens mij niet veel).

En volgens mij heeft @TheEagle een 621i. Zie TheEagle in "[Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie"
Klopt, en bij mij werkte het. Ik heb het MAC address en Serie nummer van de ONT doorgegeven aan de helpdesk. Ik had op een vrijdag de gegevens doorgegeven en dinsdag/woensdag begon de ONT te werken. Daar zat natuurlijk wel het wekend tussen. Dus als je maandag contact opneemt met de helpdesk zullen er minder dagen tussen zitten neem ik aan.

Vanwege een gebrek aan logica slaat dit bericht helemaal nergens op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Aangezien Delta aangegeven heeft de Adtran 400 serie te “ondersteunen”, ondanks het feit dat dat een totaal ongeschikte GPON serie is, gewoon de ONT ID (op de sticker: ADTN1234567890) doorgeven, vraagt men naar het model dan heb je dus een device uit de 400 serie. Ze vragen er zelf om dat klanten meegaan in deze flauwekul :) .

En ze mogen niet blacklisten. Of de 621i werkt of niet is irrelevant. Ze moeten hem authenticeren. Lukt dat niet mogen ze uiteraard wel verdere support weigeren. Probleem is dat je als klant dus niet kunt zien of men een poging waagt om het device te authenticeren. Je moet maar wachten tot een LED op de ONT groen wordt,

Waarom het meer dan 5 minuten moet kosten is me een raadsel. En onbegrijpelijk dat er na anderhalf jaar nog steeds geen mogelijkheid is om in mijn.delta.nl dit zelf te doen. Webpagina met wat info, veld waarin je de ONT ID invult en via een API verwerken in de back-end systemen. Uurtje werk voor een UX/back-end programmeur.

Nee, je laat dat door ongetrainde helpdeskmedewerkers doen die het dan doorgeven aan de tweede lijn, per kleitablet denk ik want dat duurt dan een week. En je moet bellen, bellen en bellen begrijp ik. Omdat je geen enkele indicatie hebt over voortgang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
ernstoud schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 19:42:
[...]

Heb je je er in verdiept? Ik wel:

Artikel 7 Blacklist, whitelist en vrijwillige certificeringsschema’s
1. De ACM is van oordeel dat door een aanbieder van een openbaar elektronisch communicatienetwerk niet in overeenstemming wordt gehandeld met artikel 3 van het Besluit eindapparaten indien deze:
a. limitatieve lijsten hanteert met eindapparaten die aangesloten mogen worden (whitelist); b. een eindapparaat weigert aan te sluiten dat in een belangrijke mate functioneel is om de aangeboden diensten af te nemen zonder dat daarbij sprake is van een inbreuk op het netwerk dan wel van andere gebruikers of de aangeboden diensten. Dit soort eindapparaten behoren dan ook niet op een blacklist.

Bron: https://www.acm.nl/system...besluit-eindapparaten.pdf
Oef ik denk dat je het niet goed leest:
Het artikel begint met de algemene notie dat ACM vrije keuze onterecht belemmert ziet worden in 2 situaties:

a. white list (je mag alleen de apparaten aansluiten die op de lijst staan)
b. weigeren van apparaten die in belangrijke mate functioneel zijn om aangeboden diensten af te nemen en daarbij geen in breuk maken op het netwerk of andere gebruikers.

Apparaten die onder de categorie b vallen horen niet op een blacklist thuis vindt ACM. Daarmee is een blacklist dus niet persé verboden. Want als je apparaten hebt die wel het netwerk of andere gebruikers verstoren kan ik me zo voorstellen dat je die wel op een blacklist zet....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
ernstoud schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:50:
[...]

Aangezien Delta aangegeven heeft de Adtran 400 serie te “ondersteunen”, ondanks het feit dat dat een totaal ongeschikte GPON serie is, gewoon de ONT ID (op de sticker: ADTN1234567890) doorgeven, vraagt men naar het model dan heb je dus een device uit de 400 serie. Ze vragen er zelf om dat klanten meegaan in deze flauwekul :) .

En ze mogen niet blacklisten. Of de 621i werkt of niet is irrelevant. Ze moeten hem authenticeren. Lukt dat niet mogen ze uiteraard wel verdere support weigeren. Probleem is dat je als klant dus niet kunt zien of men een poging waagt om het device te authenticeren. Je moet maar wachten tot een LED op de ONT groen wordt,
Over niet mogen blacklisten heb ik al bericht dat dit wellicht niet klopt (verkeerde lezing). Over certificeringen is het wellicht ook interessant om dit te lezen: https://www.acm.nl/sites/.../nota-van-bevindingen.pdf

"6.4 Blacklist, whitelist en vrijwillige certificeringsschema’s

I. Aanbieders wijzen op artikel 7 Beleidsregel die aangeeft dat een aanbieder geen limitatieve
lijsten van geschikte apparatuur mag hanteren en andersoortige lijsten door ACM getoetst
zullen worden. Aannemende dat hier wordt gedoeld op ‘blacklisten’ van apparatuur, lijkt dit
niet in het belang van de consument.

Reactie van de ACM: De ACM doelt hier niet op een zwarte lijst maar enerzijds op de
zogenaamde white list (het enkel mogen gebruiken van apparaten die op een lijst zijn
opgenomen) en anderzijds op lijsten met gecertificeerde eindapparaten waar een fabrikant
met een geschikt eindapparaat alleen met veel moeite ook op kan komen. Dergelijke lijsten
zijn inderdaad problematisch voor eindgebruikers omdat deze dan onnodig gelimiteerd
worden in hun keuze. De ACM zal dan ook artikel 3 van het Besluit eindapparaten
handhaven. Advieslijsten waarop makkelijk toegang kan worden verkregen door fabrikanten
van eindapparaten zijn naar oordeel van de ACM niet problematisch.

De ACM beschouwt certificeringsschema’s om met een bepaald apparaat op een dergelijke advies lijst te komen in beginsel wel als een overtreding van artikel 3 van het Besluit eindapparaten. Het gebruik
van de zogenaamde zwarte lijsten is alleen mogelijk voor eindapparaten die het netwerk
en/of andere eindgebruikers verstoren. Fabrikanten van eindapparaten die op deze blacklist
staan moet wel de mogelijkheid gegeven worden om van de blacklist afgehaald te worden
als zij de problemen hebben opgelost. In een geschilprocedure kan de ACM uiteindelijk
vaststellen of een aanbieder wel afdoende de technische specificaties van het
netwerkaansluitpunt gepubliceerd heeft.

II. Aanbieders beargumenteren dat artikel 7 lid 1 onder b Beleidsregel miskent dat de
internationale standaardisering niet zo volledig is dat er zelfs maar certificering zal bestaan
die garandeert dat apparatuur onder alle omstandigheden werkt op alle netwerken. Het
probleem aan deze bepaling is dat internationale standaarden vaak meerdere
implementaties kennen, waardoor het goed mogelijk is dat de implementatie op een
bepaald netwerk niet overeenkomst met de implementatie van een eindapparaat, terwijl
beide wel aan internationaal erkende standaarden voldoen.

Reactie van de ACM: De ACM creëert ruimte voor aanbieders om rekening te houden met
internationale standaarden die een vorm van certificering voorschrijven. Dat dit thans nog
niet aan de orde is, sluit niet uit dat dit in de toekomst nog wel kan gaan voorkomen. Verder
schetsen deze reacties wederom het belang van adequaat specificeren van de
netwerkaansluitpuntspecificaties inclusief eventuele implementatiekeuzes door de
aanbieders zodat fabrikanten eindapparaten kunnen ontwikkelen die met desbetreffende
gekozen implementatie compatibel zijn. Niet compatibel eindapparaten kunnen op een
zwarte lijst gezet worden."

Acties:
  • +2 Henk 'm!
zuma schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:50:
[...]

Oef ik denk dat je het niet goed leest:
Het artikel begint met de algemene notie dat ACM vrije keuze onterecht belemmert ziet worden in 2 situaties:

a. white list (je mag alleen de apparaten aansluiten die op de lijst staan)
b. weigeren van apparaten die in belangrijke mate functioneel zijn om aangeboden diensten af te nemen en daarbij geen in breuk maken op het netwerk of andere gebruikers.

Apparaten die onder de categorie b vallen horen niet op een blacklist thuis vindt ACM. Daarmee is een blacklist dus niet persé verboden. Want als je apparaten hebt die wel het netwerk of andere gebruikers verstoren kan ik me zo voorstellen dat je die wel op een blacklist zet....
De ACM is van oordeel dat door een aanbieder van een openbaar elektronisch communicatienetwerk niet in overeenstemming wordt gehandeld met artikel 3 van het Besluit eindapparaten indien deze:

b. een eindapparaat weigert aan te sluiten dat in een belangrijke mate functioneel is om de aangeboden diensten af te nemen

Dat doet Delta dus als ze de 621i weigert te authenticeren. Je hebt dit device immers nodig.

zonder dat daarbij sprake is van een inbreuk op het netwerk dan wel van andere gebruikers of de aangeboden diensten. Dit soort eindapparaten behoren dan ook niet op een blacklist.

De 621i - is bewezen - werkt gewoon. Maakt geen inbreuk. Verstoort ander gebruikers niet. En mag dus niet op een blacklist.

Wel zal Delta zich kunnen verweren na een klacht bij de ACM dat ze een bewezen werkende ONT blacklisten, dat door ontbrekende BBF.247 certificering er potentie is voor verstoring. Dat is dan te pareren door het feit dat de BBF.247 daar helemaal geen garantie tegen geeft. Dat heb ik zwart op wit van Genexis en van het BBF.

De Genexis XGS-PON is BBF.247 gecertificeerd en is op DFN infra totaal instabiel. De Adtran 621i is niet gecertificeerd en is stabiel.

Delta; doe je klanten een plezier en lever gewoon de Nokia ONT/media converter. Zoals toegezegd. Meerdere malen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zuma
ernstoud schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:01:
[...]

De ACM is van oordeel dat door een aanbieder van een openbaar elektronisch communicatienetwerk niet in overeenstemming wordt gehandeld met artikel 3 van het Besluit eindapparaten indien deze:

b. een eindapparaat weigert aan te sluiten dat in een belangrijke mate functioneel is om de aangeboden diensten af te nemen

Dat doet Delta dus als ze de 621i weigert te authenticeren. Je hebt dit device immers nodig.

zonder dat daarbij sprake is van een inbreuk op het netwerk dan wel van andere gebruikers of de aangeboden diensten. Dit soort eindapparaten behoren dan ook niet op een blacklist.

De 621i - is bewezen - werkt gewoon. Maakt geen inbreuk. Verstoort ander gebruikers niet. En mag dus niet op een blacklist.

Wel zal Delta zich kunnen verweren na een klacht bij de ACM dat ze een bewezen werkende ONT blacklisten, dat door ontbrekende BBF.247 certificering er potentie is voor verstoring. Dat is dan te pareren door het feit dat de BBF.247 daar helemaal geen garantie tegen geeft. Dat heb ik zwart op wit van Genexis en van het BBF.
Lijkt de moeite waard om de weigering van de 621i bij de ACM aanhangig te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Absoluut! Bij mijn Adtran SDX-622v merkten ze nog op dat ze die niet vaak zagen, maar verder was het geen probleem. Ze vragen je om zowel het serienummer als het PON-ID. Bij Adtran is dat hetzelfde nummer (begint met ADTN).
Als je het geen probleem vindt dat de Chinese Communistische Party met je meekijkt, kun je Huawei overwegen.
Al is het niet gegarandeerd dat een ander merk product geen Huawei firmware bevat voor bijvoorbeeld de PON controller...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 5V1NA70G
5V1NA70G schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 12:01:
Net maar telefonisch contact opgenomen met Delta met name om te klagen over het contact.

Vandaag of morgen wordt ik door iemand van de technische dienst teruggebeld om aan de slag te gaan met het modem.

Wordt vervolgd dus...
Helaas niet zo'n blije update =\ Delta weigert de 621i te accepteren. Hij staat namelijk niet op de lijst.

Aangezien ik gisteren niet ben teruggebeld, heb ik gisteren toch zelf weer contact gezocht. De medewerker daar heeft z'n excuses aangeboden en gezegd dat er miscommunicatie was. Hij ging een heel nieuw ticket aanmaken met nogmaals alle gegevens van de 621i erin. Hij was zelfs nog naar de 2e-lijns toegelopen. Hij zou alles per mail bevestigen en ik zou in ieder geval die dag nog teruggebeld worden door hem, maar hopelijk eerder door z'n 2elijns collega's.

Helaas gisteren niets meer gehoord, dus vandaag maar weer opnieuw gebeld.

De medewerker wist mij te vertellen dat de 2elijns wederom heeft gemeld dat het modem niet op de lijst staat en daarom niet is gekoppeld. In dit gesprek wederom verwezen naar dit topic en specifiek dat het bij TheEagle wel werkt. Hierop werd gereageerd dat dit heel vreemd is, het modem staat niet op de lijst en daarom zou niet moeten kunnen werken (worden toegelaten?).
Tijdens dit gesprek werd het mij redelijk onduidelijk of de 2elijns het echt heeft geprobeerd of gewoon een 'computer says no' actie heeft uitgevoerd.

@TheEagle sorry =\, Delta-medewerker heeft me verteld dat ze, voor hen zelf, gaan uitzoeken wie je bent. Tussen de regels door kreeg ik het vermoeden dat ze niet zo blij met je zijn. Mochten ze je modem eraf gooien, nogmaals sorry =/

Inmiddels heb ik nu wel een klacht bij de ACM ingediend.

Ohja... Schijnbaar komt er Q1 of Q2 een router met bridge functie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

De Genexis XGS-PON is BBF.247 gecertificeerd en is op DFN infra totaal instabiel. De Adtran 621i is niet gecertificeerd en is stabiel.
Delta Fiber Networks moet kennis hebben over welke ONTs wel, en welke ONTs niet goed presteren op hun netwerk. Een goed begin zou het ordenen en publiceren van deze gegevens zijn.

Een volgende stap zou kunnen zijn dat ze een aantal - voor particuleren verkrijgbare - ONTs in een testfarm opstellen en dat ze met die ervaringen klanten een aantal merken/types aanbevelen. Dat maakt het ook gemakkelijker voor ze om weinig extra diagnostische inspanningen te verrichten voor klanten die toch een andere ONT willen.

Voor mij had de aanschaf van een gebruikte Adtran ONT, in ongeteste staat en onbekend conditie uit de VS. niet de voorkeur. Als ik een nieuwe Nokia dat kunnen kopen had ik daar geen moment aan getwijfeld.
Delta; doe je klanten een plezier en lever gewoon de Nokia ONT/media converter. Zoals toegezegd. Meerdere malen.
Precies dat dus. Kunnen ze nog wat op verdienen ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-09 16:28
[...]
Ik baal er van dat ik op het moment van de mail van de prijsverhoging nog niet een halfjaartje weg was bij Ziggo. Dat was het perfecte moment om het abonnement op te zeggen geweest voor nieuwe korting.

Ik heb de klantenservice laatst nog gesproken en die zeiden eind Q1 begin Q2. Maar of dat gehaald gaat worden is de vraag. De pilot duurt al zo lang en het is al bewezen lijkt mij.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • +2 Henk 'm!
5V1NA70G schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:36:
[...]

Helaas niet zo'n blije update =\ Delta weigert de 621i te accepteren. Hij staat namelijk niet op de lijst.
Ach gut… ze hanteren een whitelist. Dat mag dus niet.

En terecht.

Zien is geloven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MindBender schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:42:

Een volgende stap zou kunnen zijn dat ze een aantal - voor particuleren verkrijgbare - ONTs in een testfarm opstellen en dat ze met die ervaringen klanten een aantal merken/types aanbevelen. Dat maakt het ook gemakkelijker voor ze om weinig extra diagnostische inspanningen te verrichten voor klanten die toch een andere ONT willen.
Dat is precies wat het BroadBand Forum regelmatig organiseert. Maar totaal ondoorzichtig natuurlijk of bijvoorbeeld de Genexis ONT tegen een Nokia OLT getest is. Vermoedelijk niet want die twee lusten elkaar niet.

Het zou inderdaad helpen als ze advies geven. Maar ja, welk advies… wordt een hele korte lijst. Met zover ik kan zien maar 1 verkrijgbaar product, de Huawei. In Polen. Niet echt een imposante lijst |:( .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

@TheEagle sorry =\, Delta-medewerker heeft me verteld dat ze, voor hen zelf, gaan uitzoeken wie je bent. Tussen de regels door kreeg ik het vermoeden dat ze niet zo blij met je zijn. Mochten ze je modem eraf gooien,
Ik hoop wel dat mijn Adtran SDX-622v blijft werken; anders heb je ons geen dienst bewezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 5V1NA70G
MindBender schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:31:
[...]

Ik hoop wel dat mijn Adtran SDX-622v blijft werken; anders heb je ons geen dienst bewezen.
Ik hoop dat je begrijpt dat dat niet mijn bedoeling is geweest...

Had niet zo'n BOFH reactie verwacht van ze...

[ Voor 16% gewijzigd door 5V1NA70G op 17-02-2023 13:43 . Reden: Linkje toegevoegd voor zij die het niet kennen. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

5V1NA70G schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:35:
Ik hoop dat je begrijpt dat dat niet mijn bedoeling is geweest...
Uiteraard begrijp ik dat.

Maar als ze zeggen dat het hun policy is je Adtran niet toe te laten, moet je je voordat je ze naar andere gebruikers verwijst, wel eerst even goed realiseren dat ze dat verschil in behandeling van gebruikers mogelijk niet op de door jou gewenste manier gelijk gaan trekken…

Maar goed; Het is volbracht. Niets meer aan te doen. We gaan het wel zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Larry
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:23
MindBender schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:31:
[...]

Ik zou hier niet te bang voor zijn. Het lijkt me strek dat ze de kennis of kunde in huis hebben om dit uit te zoeken. Bij nieuwe apparaten zou ik ook gewoon aangeven dat je de andere variant van Adtran hebt, ook die kennis hebben ze niet in huis om het verschil op te maken. Verschil tussen XGS-PON en GPON is ook niet bekend namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 5V1NA70G
MindBender schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:43:
[...]

Uiteraard begrijp ik dat.

Maar als ze zeggen dat het hun policy is je Adtran niet toe te laten, moet je je voordat je ze naar andere gebruikers verwijst, wel eerst even goed realiseren dat ze dat verschil in behandeling van gebruikers mogelijk niet op de door jou gewenste manier gelijk gaan trekken…

Maar goed; Het is volbracht. Niets meer aan te doen. We gaan het wel zien.
In eerste instantie suggereerde ze dat het niet lukte in plaats van dat ze niet wilde.
Met de verwijzing hoopte ik dat ze zouden zien dat het wel lukt en daarmee verder gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

5V1NA70G schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:46:
In eerste instantie suggereerde ze dat het niet lukte in plaats van dat ze niet wilde.
Met de verwijzing hoopte ik dat ze zouden zien dat het wel lukt en daarmee verder gaan.
Dat begrijp ik wel.
Laten we in dit specifieke geval hopen op voldoende incompetentie bij Delta. Zoals @Larry als zei, is daar waarschijnlijk geen gebrek aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Hoe kom je daarbij :?
MindBender schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:29:
Als je het geen probleem vindt dat de Chinese Communistische Party met je meekijkt, kun je Huawei overwegen.
Al is het niet gegarandeerd dat een ander merk product geen Huawei firmware bevat voor bijvoorbeeld de PON controller...
Zonder daadwerkelijk bewijs zou ik me daar niet al te druk over maken! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:39:

Zonder daadwerkelijk bewijs zou ik me daar niet al te druk over maken! :)
Inderdaad. Echte bewijs voor dat soort spionage is er niet... wel allerlei verhalen door de VS de wereld ingeschopt. Dat zou kunnen zijn om eigen industrie te beschermen.

Bewijs is er wel geleverd voor Juniper en Cisco apparatuur. Maar dat is ook al jaren geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

KPN en T-Mobile gebruiken ook gewoon Huawei apparatuur voor hun zendmasten. (hier hagel nieuw geplaatst) Als die het gebruiken, dan zal het wel goed zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 15:57
Kan mij een hele goop getoeter herinneren over idd de CCP en chinese netwerk apparatuur, niet dat ik mij daar druk om maak maar mocht ik er een kopen zou het zonde zijn als het merk actief geweerd zou worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
  • Nu online
Ik heb voor het aanmelden van mijn eigen modem (Gelukkig een Nokia XS-010X-q) gewoon de web chat gebruikt. Moet zeggen dat dat nog redelijk vlot ging. Vroegen om PON-ID en MAC. Die doorgegeven. Volgende werkdag nog een keer de status gevraagd en in de middag was ik online. Ik denk dus dat web-chat wat beter gaat dan bellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
  • Nu online
[...]

Aangezien ik gisteren niet ben teruggebeld, heb ik gisteren toch zelf weer contact gezocht. De medewerker daar heeft z'n excuses aangeboden en gezegd dat er miscommunicatie was. Hij ging een heel nieuw ticket aanmaken met nogmaals alle gegevens van de 621i erin. Hij was zelfs nog naar de 2e-lijns toegelopen. Hij zou alles per mail bevestigen en ik zou in ieder geval die dag nog teruggebeld worden door hem, maar hopelijk eerder door z'n 2elijns collega's.

Helaas gisteren niets meer gehoord, dus vandaag maar weer opnieuw gebeld.

De medewerker wist mij te vertellen dat de 2elijns wederom heeft gemeld dat het modem niet op de lijst staat en daarom niet is gekoppeld. In dit gesprek wederom verwezen naar dit topic en specifiek dat het bij TheEagle wel werkt. Hierop werd gereageerd dat dit heel vreemd is, het modem staat niet op de lijst en daarom zou niet moeten kunnen werken (worden toegelaten?).
Tijdens dit gesprek werd het mij redelijk onduidelijk of de 2elijns het echt heeft geprobeerd of gewoon een 'computer says no' actie heeft uitgevoerd.

@TheEagle sorry =\, Delta-medewerker heeft me verteld dat ze, voor hen zelf, gaan uitzoeken wie je bent. Tussen de regels door kreeg ik het vermoeden dat ze niet zo blij met je zijn. Mochten ze je modem eraf gooien, nogmaals sorry =/

Kunnen we niet gewoon die PDF die ze aanleveren met zogenaamde ondersteunde apparaten bewerken en de 621i toevoegen? >:). Als ze dan moeilijk doen zeg je gewoon dat die wel op de lijst staat en stuur je die bewerkte PDF? >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
EWS99 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:27:
[...]

Kunnen we niet gewoon die PDF die ze aanleveren met zogenaamde ondersteunde apparaten bewerken en de 621i toevoegen? >:). Als ze dan moeilijk doen zeg je gewoon dat die wel op de lijst staat en stuur je die bewerkte PDF? >:)
Nee joh, je gebruikt immers de nieuwste Adtran 400, je weet wel, het XGS-PON model, de 421i of de 422v. Geweldige apparaten _/-\o_ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
EWS99 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:27:
Doe eens niet! :P

Mijn PTSD over collega's die PDF bestanden willen aanpassen komt gelijk naar boven! :/

Hoe vaak ik dat heb moeten uitleggen... brr... :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• valhalla77
Ik weet ik ga een vraag stellen waarvan ik het antwoord waarschijnlijk al weet (een NEE), maar heeft Delta er bezwaar tegen als men de boel op een BiDi SFP's laten termineren ? Bedoel voor de handige Harrie's onder ons zou dat natuurlijk ook een optie kunnen zijn, zeker als je het zakelijke abo neemt en toch enkel internet gaat gebruiken.

Ik weet dit is waarschijnlijk een hele niche use case, maar genoeg zakelijke providers die dit aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
valhalla77 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 18:29:
Ik weet ik ga een vraag stellen waarvan ik het antwoord waarschijnlijk al weet (een NEE), maar heeft Delta er bezwaar tegen als men de boel op een BiDi SFP's laten termineren ? Bedoel voor de handige Harrie's onder ons zou dat natuurlijk ook een optie kunnen zijn, zeker als je het zakelijke abo neemt en toch enkel internet gaat gebruiken.

Ik weet dit is waarschijnlijk een hele niche use case, maar genoeg zakelijke providers die dit aanbieden.
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt? Bedoel je dat ze een SFP+ leveren aangesloten op de FTU? Of los leveren?

Die SFP+ met MAC devices zijn zo mogelijk nog schaarser dan ONT's. En kosten een vermogen. Genoeg info over te vinden in deze thread en de Delta en Caiway threads.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valhalla77
ernstoud schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 18:42:
[...]

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt? Bedoel je dat ze een SFP+ leveren aangesloten op de FTU? Of los leveren?

Die SFP+ met MAC devices zijn zo mogelijk nog schaarser dan ONT's. En kosten een vermogen. Genoeg info over te vinden in deze thread en de Delta en Caiway threads.
Daarom, toen ik het verzonden had had ik al zoiets van. Well, that is a bit far fetched :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timwat
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-07 17:46
EWS99 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:26:
Ik heb voor het aanmelden van mijn eigen modem (Gelukkig een Nokia XS-010X-q) gewoon de web chat gebruikt. Moet zeggen dat dat nog redelijk vlot ging. Vroegen om PON-ID en MAC. Die doorgegeven. Volgende werkdag nog een keer de status gevraagd en in de middag was ik online. Ik denk dus dat web-chat wat beter gaat dan bellen
Ik ga ook maar speuren voor de Nokia xs010x-q de manier die zeker goed werkt zo te zien.. kan ik daar achter mooi mijn UDM Pro gebruiken

[ Voor 5% gewijzigd door timwat op 17-02-2023 20:58 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• fagao
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 17:01
De Nokia XS010X-Q, Adtran 62X en Fritzbox 5590/5530 (Routed) zijn de ONT's die ik goed heb zien werken.
Genexis XGSPON is een lastig verhaal. Hij schijnt met de juiste firmware en settings wel te kunnen werken op Nokia OLT's, maar ik heb hier nog niet zoveel tijd ingestoken.

De beste optie is inderdaad om de XS-010X-Q te bemachtigen, die heb ik uitvoerig getest en haalt de maximal 8,7 gigabit op XGSPON.
Het grootste issue is dat Nokia alleen via ISP's levert en geen retail kanaal heeft. De reden hiervoor is, dat ze niet zelf een heel support desk voor consumenten hebben zoals AVM dat wel heeft bijvoorbeeld.

Ik heb nog weinig ervaringen met XGSPON SFP+ interfaces die OMCI/PLOAM praten. Heb wel een keer een examplaar uit China gehad, maar die ging meteen de boel verzieken als Rogue ONT. Een ander nadeel van de SFP's is dat je ook maar net een device moet hebben die dat ondersteund.

Bridge mode op de Nokia XS-2426G-A/B CPE's zou in theorie moeten kunnen, maar Nokia heeft daar de config nog niet voor beschikbaar voor zover ik het weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
timwat schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 20:57:
[...]

Ik ga ook maar speuren voor de Nokia xs010x-q de manier die zeker goed werkt zo te zien.. kan ik daar achter mooi mijn UDM Pro gebruiken
Veel succes. De enige keer in 2022 dat dit device voor consumenten te koop was, was een aanbod op eBay. Daarna nergens meer gezien.

Laat het vooral hier weten als je een aanbieder vindt die levert in NL aan consumenten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@fagao Het lijkt erop dat jij goede contacten hebt bij onze vrienden van Nokia. Kun jij wellicht een aantal XS010X-Q ONT’s regelen voor wat über-tweakers die hier bijna een moord zouden willen doen? Of via een opdrachtgever voor wie je werkt. Hoeft uiteraard niet voor niets natuurlijk.

En support doen we zelf wel 😀

[ Voor 36% gewijzigd door robertwebbe op 18-02-2023 00:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

ernstoud schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:35:
Laatste regel op blz. 1. Staat er al in vanaf dag 0. ;)
Voor de versie met USB is dit ook een erg handige link:
https://openwrt.org/docs/...are/extroot_configuration
Ik ben namelijk al de hele avond aan het copieren en symlinks aan het maken, maar met bovenstaande link kun je dus gewoon je overlay aanpassen naar een USB drive.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

@ernstoudMijn probe is online! Voor de volledigheid: Het is een software probe op een Delta 1Gb/s XGS-PON aansluiting met een Adtran SDX-622v. Zodra 8Gb/s beschikbaar wordt, ga ik upgraden.

Ik heb nog wel wat vragen over de instellingen; Zo lijkt hij een DHCP server op mijn netwerk te zetten. Dat moet absoluut uit. Ook lijkt hij zijn eigen DNS te gebruiken en dat is ook sub-ideaal. Verder zijn er vast nog wat andere instellingen die ik moet wijzigen; Mag dat via de PM?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MindBender schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 09:36:
@ernstoudMijn probe is online! Voor de volledigheid: Het is een software probe op een Delta 1Gb/s XGS-PON aansluiting met een Adtran SDX-622v. Zodra 8Gb/s beschikbaar wordt, ga ik upgraden.

Ik heb nog wel wat vragen over de instellingen; Zo lijkt hij een DHCP server op mijn netwerk te zetten. Dat moet absoluut uit. Ook lijkt hij zijn eigen DNS te gebruiken en dat is ook sub-ideaal. Verder zijn er vast nog wat andere instellingen die ik moet wijzigen; Mag dat via de PM?
Uiteraard mag dat via PM.

De probe SW is open source: https://github.com/RIPE-NCC/ripe-atlas-software-probe

Volgens mij zit er geen DHCP server in, de software is qua wel opzet bijzonder. Alle uitvoerbare code zit in een busybox multi-function executable. Dat zie je normaal alleen op embedded devices. Heeft historische gronden, er komt een keer een nieuwe opzet. Ook het gebruik van telnetd en ssh is wat komisch, die telnetd staat niet open naar buiten maar wordt voor communicatie tussen de processen gebruikt.

Ik heb dus een SW probe op CentOS in een VM op Windows 10 en een probe op OpenWRT op de TP-Link. En voor de grap in de Oracle cloud op een CentOS VM, dat laatste om te vergelijken wat voor (imposant lage!) latencies bereikbaar zijn als je dichterbij de internet core zit.

Jouw probe t.o.v. all probes op de DFN infra, latency naar de b rootserver farm (de groene is mijn TP-Link, 1005396 wat links daarvan):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ulegIkdT64J1UhhTVfhOVYzYSZs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y0FtA1r7ZAVpoQgPXuuHNzzN.jpg?f=fotoalbum_large

Rest maar via PM want we dwalen af.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• EWS99
  • Nu online
Kijk dan wat ik heb via Caiway :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
en0: flags=8863<UP,BROADCAST,SMART,RUNNING,SIMPLEX,MULTICAST> mtu 1500
    options=6463<RXCSUM,TXCSUM,TSO4,TSO6,CHANNEL_IO,PARTIAL_CSUM,ZEROINVERT_CSUM>
    ether a0:78:xx:xx:xx:e7
    inet6 fe80::18f9:6887:xxxx:xxxx%en0 prefixlen 64 secured scopeid 0xc
    inet 192.168.xxx.xxx netmask 0xffffff00 broadcast 192.168.250.255
    inet6 2001:4c3c:xxxx:xxxx:xxxx:xxxx:1d6:d0e4 prefixlen 64 autoconf secured
    inet6 2001:4c3c:xxxx:xxxx:xxxx:xxxx:17e4:d42c prefixlen 64 autoconf temporary
    nd6 options=201<PERFORMNUD,DAD>
    media: autoselect
    status: active

Ik loop mee in een IPv6 pilot via XGS-PON, dus daar lijkt ook wat schot in te komen

Acties:
  • +2 Henk 'm!
EWS99 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 12:57:
Kijk dan wat ik heb via Caiway :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
en0: flags=8863<UP,BROADCAST,SMART,RUNNING,SIMPLEX,MULTICAST> mtu 1500
    options=6463<RXCSUM,TXCSUM,TSO4,TSO6,CHANNEL_IO,PARTIAL_CSUM,ZEROINVERT_CSUM>
    ether a0:78:xx:xx:xx:e7
    inet6 fe80::18f9:6887:xxxx:xxxx%en0 prefixlen 64 secured scopeid 0xc
    inet 192.168.xxx.xxx netmask 0xffffff00 broadcast 192.168.250.255
    inet6 2001:4c3c:xxxx:xxxx:xxxx:xxxx:1d6:d0e4 prefixlen 64 autoconf secured
    inet6 2001:4c3c:xxxx:xxxx:xxxx:xxxx:17e4:d42c prefixlen 64 autoconf temporary
    nd6 options=201<PERFORMNUD,DAD>
    media: autoselect
    status: active

Ik loop mee in een IPv6 pilot via XGS-PON, dus daar lijkt ook wat schot in te komen
Sinds de 3.16 FW update op de Genexis 7840 zie ik op de bridge tussen LAN en WAN ook IPv6 adressen. Werk in uitvoering dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fietspomp86
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 03-08 19:37
ernstoud schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 14:22:
Wat extra info...

Commando om veel over het device te weten te komen is : "app-cli", dan "list" geeft alle commando's in die shell, dan "config", dan "opm" en dan "show basic-info" geeft dan bijvoorbeeld de ddm info van de optiek.

In /mnt/data/scfg/scfg.txt dus bij "INT CFG_ID_PON_VSSN" het ONT ID.

In de config file staat ergens:

##GPON OLT Vendor name, support ZTE,ADTRAN,ALCL,CALIX,SUMITOMO,CORTINA,HUAWEI
##ISP type, support VERIZON,ORANGE,CTC

Geen idee of het relevant is maar dat zijn dus de standaard ondersteunde (?) OLT's en ISP's...

In het genoemde config file staat:

INT CFG_ID_IS_PROVISIONED = 1

Dat zou kunnen betekenen dat bij opstarten het device geen poging doet om de config te hernieuwen omdat hij al provisioned is (allemaal aanname van mij!). Als de SDX 621 of 622 dus niet wil werken op DFN is het de moeite waard daar eens "INT CFG_ID_IS_PROVISIONED = 0" van te maken...

Wordt vervolgd.
Nu net dit even geprobeerd.
Adtran via SSH, inlog gelukt met serienummer (dus die komt overeen met de sticker in ieder geval).

Heb de betreffende parameter op 0 gezet, nog steeds een rode fiber LED....

Nog even uurtje of iets wachten en dan verder kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fietspomp86 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 11:55:
[...]

Nu net dit even geprobeerd.
Adtran via SSH, inlog gelukt met serienummer (dus die komt overeen met de sticker in ieder geval).

Heb de betreffende parameter op 0 gezet, nog steeds een rode fiber LED....

Nog even uurtje of iets wachten en dan verder kijken...
Jij had via het verzonken knopje een reset gedaan toch? Bijzonder dat die parameter dan nog op 1 staat. Dat betekent m.i. dat een reset het device niet terug zet naar fabrieksinstellingen. En dus instellingen gebruikt van de vorige ISP.

Het kan dus de moeite waard zijn meer instellingen naar default terug te zetten, maar ik heb geen geen idee welke dat zijn. Wellicht wil @MindBender zijn instellingen in /mnt via PM met ons delen? Dan weten we dat het daar aan ligt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietspomp86
ernstoud schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:44:
[...]

Jij had via het verzonken knopje een reset gedaan toch? Bijzonder dat die parameter dan nog op 1 staat. Dat betekent m.i. dat een reset het device niet terug zet naar fabrieksinstellingen. En dus instellingen gebruikt van de vorige ISP.

Het kan dus de moeite waard zijn meer instellingen naar default terug te zetten, maar ik heb geen geen idee welke dat zijn. Wellicht wil @MindBender zijn instellingen in /mnt via PM met ons delen? Dan weten we dat het daar aan ligt of niet.
Ik had in de map /opt/addons/clish een Factory_setup script gevonden, maar dat doet ook niks verder geloof ik...

Iemand nog tips om met ssh iets te te loggen zodra ik aan het glas ga?

Ik heb reset knop meerdere keren gedaan, is niks anders dan een reboot geloof ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Fietspomp86 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:56:
[...]

Ik had in de map /opt/addons/clish een Factory_setup script gevonden, maar dat doet ook niks verder geloof ik...

Iemand nog tips om met ssh iets te te loggen zodra ik aan het glas ga?

Ik heb reset knop meerdere keren gedaan, is niks anders dan een reboot geloof ik.
Zul je vast wel gedaan hebben, maar heb je dat knopje langer dan 5 sec. ingedrukt gehouden?

Uit de (summiere) handleiding:

Resetting the ONT
A reset button is available if the 621i ONT needs to be rebooted. To reset the 621i ONT, press the RESET button for 5 seconds or longer.

Dit lijkt te suggereren dat het knopje twee functies heeft: reboot en reset. Ik zal vanmiddag mijn 621i nog eens aansluiten en kijken hoe een fabrieksreset uitgevoerd moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fietspomp86
ernstoud schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:04:
[...]

Zul je vast wel gedaan hebben, maar heb je dat knopje langer dan 5 sec. ingedrukt gehouden?

Uit de (summiere) handleiding:

Resetting the ONT
A reset button is available if the 621i ONT needs to be rebooted. To reset the 621i ONT, press the RESET button for 5 seconds or longer.

Dit lijkt te suggereren dat het knopje twee functies heeft: reboot en reset. Ik zal vanmiddag mijn 621i nog eens aansluiten en kijken hoe een fabrieksreset uitgevoerd moet worden.
Ja dat lijkt het suggereren.
Maar en korte druk, of in ieder geval minder dan 5 seconden, dan gebeurt er niks. Ook geen reboot.
5 seconden of meer indrukken dan reboot apparaat na loslaten.

Overigens is de SSH verbinding direct weg zodra de glaskabel erin gaat....

Dus dan kan ik niet echt iets zien op afstand ofzo.

Dit is mijn sfcg.txt trouwens (serienummer weg gehaald):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
#===== Customized Startup Configurations ========
# This file contains default startup configuration values
# specific to ASCI: Saturn - 8271A
# Values in this field will overwrite values in /config/default_scfg.txt
INT CFG_ID_L2_IGMP_SNOOPING = 1; ## IGMP snooping
INT CFG_ID_L2_UMC_DROP = 1;
INT-ARRAY CFG_ID_NI5_DRV_INIT = {5, 5, 0}; ## interface 5 driver configure eth5
CHAR CFG_ID_NE_CPU_CPU_PORT_COUNT = 6;
INT CFG_ID_L2FP_CPU_PORT_START = 0x16;
INT CFG_ID_L2FP_CPU_PORT_END = 0x16;
STRING CFG_ID_MODEL_NAME = 621i;
INT CFG_ID_NUM_MAC_ADDRESS = 4;
CHAR-ARRAY CFG_ID_NE_TX_LDPID = {0x07,0x19,0x19,0x3,0xFF,0x19,0xFF,0xFF};
CHAR CFG_ID_PON_MAC_MODE = 5;
STRING CFG_ID_PART_NUMBER = 1287844F2;
STRING CFG_ID_PON_VENDOR_ID = ADTN;
STRING CFG_ID_HARDWARE_REVISION = Rev-A;
MAC CFG_ID_NE_MAC_ADDR0 = 00:24:45:95:25:42;
MAC CFG_ID_MAC_ADDRESS = 00:24:45:95:25:42;
MAC CFG_ID_NE_MAC_ADDR1 = 00:24:45:95:25:43;
MAC CFG_ID_NE_MAC_ADDR3 = 00:24:45:95:25:44;
INT CFG_ID_PON_VSSN = 0xXXXXXXX;
INT CFG_ID_IS_PROVISIONED = 1;
CHAR CFG_ID_WAN_TO_L3FE = 1;

[ Voor 37% gewijzigd door Fietspomp86 op 19-02-2023 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Fietspomp86 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:15:
[...]

Ja dat lijkt het suggereren.
Maar en korte druk, of in ieder geval minder dan 5 seconden, dan gebeurt er niks. Ook geen reboot.
5 seconden of meer indrukken dan reboot apparaat na loslaten.

Overigens is de SSH verbinding direct weg zodra de glaskabel erin gaat....

Dus dan kan ik niet echt iets zien op afstand ofzo.

Dit is mijn sfcg.txt trouwens (serienummer gegehaald):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
#===== Customized Startup Configurations ========
# This file contains default startup configuration values
# specific to ASCI: Saturn - 8271A
# Values in this field will overwrite values in /config/default_scfg.txt
INT CFG_ID_L2_IGMP_SNOOPING = 1; ## IGMP snooping
INT CFG_ID_L2_UMC_DROP = 1;
INT-ARRAY CFG_ID_NI5_DRV_INIT = {5, 5, 0}; ## interface 5 driver configure eth5
CHAR CFG_ID_NE_CPU_CPU_PORT_COUNT = 6;
INT CFG_ID_L2FP_CPU_PORT_START = 0x16;
INT CFG_ID_L2FP_CPU_PORT_END = 0x16;
STRING CFG_ID_MODEL_NAME = 621i;
INT CFG_ID_NUM_MAC_ADDRESS = 4;
CHAR-ARRAY CFG_ID_NE_TX_LDPID = {0x07,0x19,0x19,0x3,0xFF,0x19,0xFF,0xFF};
CHAR CFG_ID_PON_MAC_MODE = 5;
STRING CFG_ID_PART_NUMBER = 1287844F2;
STRING CFG_ID_PON_VENDOR_ID = ADTN;
STRING CFG_ID_HARDWARE_REVISION = Rev-A;
MAC CFG_ID_NE_MAC_ADDR0 = 00:24:45:95:25:42;
MAC CFG_ID_MAC_ADDRESS = 00:24:45:95:25:42;
MAC CFG_ID_NE_MAC_ADDR1 = 00:24:45:95:25:43;
MAC CFG_ID_NE_MAC_ADDR3 = 00:24:45:95:25:44;
INT CFG_ID_PON_VSSN = 0xXXXXXXX;
INT CFG_ID_IS_PROVISIONED = 1;
CHAR CFG_ID_WAN_TO_L3FE = 1;
Dit deel van scfg.txt is identiek met de scfg.txt in mijn 621i. Echter; ik heb de volgende regels aan het eind extra:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
INT CFG_ID_SATURN_L2TE_VOQ_THRSH_PROFILE_0_THL = 0x1400;
INT CFG_ID_SATURN_L2TE_VOQ_THRSH_PROFILE_0_THH = 0x1600;
INT CFG_ID_SATURN_L2TE_VOQ_THRSH_PROFILE_1_THL = 0x1400;
INT CFG_ID_SATURN_L2TE_VOQ_THRSH_PROFILE_1_THH = 0x1600;
CHAR-ARRAY CFG_ID_L2FE_CLS_PORT_EGR_ENTRY_NUM = {0,0,0,14,14,14,14,0,0,0,0,0,0,0,0,0,4,4,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,16,16,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0};
CHAR-ARRAY CFG_ID_L2FE_CLS_PORT_ENTRY_NUM = {0,0,0,22,6,22,6,0,0,0,0,0,0,0,0,0,4,4,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2};
INT CFG_ID_PUC_VOQBUFLIMIT_A = 0x7800;
INT CFG_ID_PUC_VOQBUFLIMIT_B = 0x7800;
INT CFG_ID_PUC_VOQBUFLIMIT_C = 0x7800;

Ik neem aan dat je die vergeten bent te plakken in je bericht? Of ontbreken ze echt?

Ik speur nog even verder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietspomp86
ernstoud schreef op zondag 19 februari 2023 @ 14:33:
[...]

Dit deel van scfg.txt is identiek met de scfg.txt in mijn 621i. Echter; ik heb de volgende regels aan het eind extra:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
INT CFG_ID_SATURN_L2TE_VOQ_THRSH_PROFILE_0_THL = 0x1400;
INT CFG_ID_SATURN_L2TE_VOQ_THRSH_PROFILE_0_THH = 0x1600;
INT CFG_ID_SATURN_L2TE_VOQ_THRSH_PROFILE_1_THL = 0x1400;
INT CFG_ID_SATURN_L2TE_VOQ_THRSH_PROFILE_1_THH = 0x1600;
CHAR-ARRAY CFG_ID_L2FE_CLS_PORT_EGR_ENTRY_NUM = {0,0,0,14,14,14,14,0,0,0,0,0,0,0,0,0,4,4,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,16,16,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0};
CHAR-ARRAY CFG_ID_L2FE_CLS_PORT_ENTRY_NUM = {0,0,0,22,6,22,6,0,0,0,0,0,0,0,0,0,4,4,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2,2};
INT CFG_ID_PUC_VOQBUFLIMIT_A = 0x7800;
INT CFG_ID_PUC_VOQBUFLIMIT_B = 0x7800;
INT CFG_ID_PUC_VOQBUFLIMIT_C = 0x7800;

Ik neem aan dat je die vergeten bent te plakken in je bericht? Of ontbreken ze echt?

Ik speur nog even verder...
Nee dat is echt het enige wat erin staat?

Misschien eens interessant om te kijken welke firmware erop staat, maar ik weet niet waar ik die informatie kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Fietspomp86 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:56:
Heb je ook
# ./Factory_setup.sh 

geprobeerd :?

Let op de # i.p.v. een $ ;)
ernstoud schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:44:
Ik ken apparaten waar je zo'n knop echt 40 seconden lang moet indrukken voordat er daadwerkelijk wat gebeurt! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 14:58:
[...]

Heb je ook
# ./Factory_setup.sh 

geprobeerd :?

Let op de # i.p.v. een $ ;)
Dat factory_setup.sh script toont/zet een aantal variabelen zoals het serienummer:

code:
1
./factory_setup.sh serial-number show

Maar het kent geen reset mode o.i.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Fietspomp86 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 14:39:
[...]

Nee dat is echt het enige wat erin staat?

Misschien eens interessant om te kijken welke firmware erop staat, maar ik weet niet waar ik die informatie kan vinden.
Lijkt me dan de moeite waard om die regels eens toe te voegen aan /mnt/data/scfg/scfg.txt

Overigens: ik zie dat er iets merkwaardigs is... als je een bestand maakt in /mnt/data en kort daarna de 621i herstart staat het bestand er wel maar de inhoud niet :? , wacht je een tijdje voordat je herstart staat de inhoud er wel. Het lijkt er dus op dat een flush (sync) elke 30 secondes o.i.d. plaats vindt. Dus na het wijzigen van een bestand het commando sync uitvoeren of even wachten.

/mnt/data is een partitie op flash dus daar staat zeer zeker de enige configuratie die het device nodig heeft.

Software versie opvragen:

code:
1
2
[root@saturn-sfu-eng clish]# /opt/addons/clish/factory_setup.sh sw-version show
ML-860

Overigens is dit gedoe om mijn 621i met die van jou te vergelijken drijfzand, want ik heb geen idee of die van mij wel werkt, hier immers AON.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Fietspomp86 Ik geef het even op. Ik zie nergens een manier om het device terug te brengen naar een maagdelijke toestand.

Het zou erg helpen als we de config files van @MindBender zouden hebben. Maar die wil natuurlijk niet aan zijn werkende apparaat gaan knutselen.

Ik vermoed dat die parameter:

INT CFG_ID_IS_PROVISIONED = 1

of andere parameters bepalen of de OMCI daemon een soort van reset initieert. We hebben te weinig info om hier zinvolle info uit te halen.

Interessant is nog het commando CLISH... dat lijkt een command line interface te geven voor allerlei configuratie commando's. Start je het blanco op dan wordt er gevraagd met een challenge/response naar adtran.com te valideren.... maar de site die genoemd wordt (valen.adtran.com) geeft geen sjoege.

Zucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

ernstoud schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:44:Jij had via het verzonken knopje een reset gedaan toch? Bijzonder dat die parameter dan nog op 1 staat. Dat betekent m.i. dat een reset het device niet terug zet naar fabrieksinstellingen. En dus instellingen gebruikt van de vorige ISP.
Zorg er hierbij voor, dat de reset knop bij power-up is ingedrukt, en na poer-up nog 10 seconden ingedrukt blijft. Ik vraag me overigens af of dat zin heeft. Want als dat nodig is, zou dat betekenen dat eenmaal commisioned, hij niet meer opnieuw commisioned kan worden. Maar goed, misschien worden er sleutels uitgewisseld, en is het juist de bedoeling dat er voor recommissioning fysieke toegang tot dat knopje nodig is.
Ik ben niet genoeg bekend met GPON om te kunnen beoordelen of het verstandig is de intieme details van mijn configuratie met anderen te delen.

Daarbij denk ik ook dat het niet veel zin heeft; Als je ONT een factory reset heeft gehad, en hij kan niet remote gecommissioned worden, dan denk ik niet dat hij ineens probleemloos gaat werken als je mijn configuratie erin kopieert. Het is waarschijnlijker dat blijft niet-werken, om dezelfde reden dat de commissioning niet slaagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MindBender schreef op zondag 19 februari 2023 @ 16:49:
[...]

Zorg er hierbij voor, dat de reset knop bij power-up is ingedrukt, en na poer-up nog 10 seconden ingedrukt blijft. Ik vraag me overigens af of dat zin heeft. Want als dat nodig is, zou dat betekenen dat eenmaal commisioned, hij niet meer opnieuw commisioned kan worden. Maar goed, misschien worden er sleutels uitgewisseld, en is het juist de bedoeling dat er voor recommissioning fysieke toegang tot dat knopje nodig is.

[...]

Ik ben niet genoeg bekend met GPON om te kunnen beoordelen of het verstandig is de intieme details van mijn configuratie met anderen te delen.

Daarbij denk ik ook dat het niet veel zin heeft; Als je ONT een factory reset heeft gehad, en hij kan niet remote gecommissioned worden, dan denk ik niet dat hij ineens probleemloos gaat werken als je mijn configuratie erin kopieert. Het is waarschijnlijker dat blijft niet-werken, om dezelfde reden dat de commissioning niet slaagt.
Kon je zien of jouw exemplaar echt gebruikt was? Bijvoorbeeld omdat de plug in de fiber aansluiting ontbrak? Het zou best kunnen zijn dat een gebruikt exemplaar niet eenvoudig opnieuw ingezet kan worden. Want stel dat dat zo is, dan zou bij XGS-PON mijn device als ik die in de tweedehands markt verkoop, gekocht kunnen worden door mijn buurman. Die dan de identificatie en authenticatie krijgt op zijn fiber van mijn data.

Kwam jouw exemplaar uit de UK of de USA? Kan wel iets uitmaken, ik zie wat bestanden op het device met EU, UK en US info.

Maar dan zou je dus echt verwachten dat een hardware reset alle data verwijdert. Dat lijkt niet zo te zijn.

In de scfg.txt is volgens mij de enige relevante data het serienummer. Maar dat is een aanname dus begrijp ik goed dat je het bestand scfg.txt niet wil delen.

[ Voor 3% gewijzigd door ernstoud op 19-02-2023 17:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Fietspomp86

Wat we nog zouden kunnen proberen is dat ik in mijn 621i jouw serienummer zet en we dan proberen of hij bij jou wil werken.

Zo ja, is jouw device defect, zo niet, dan werkt of de 621i gewoon niet (kleine kans, er is weinig verschil in de relevante elecronica van onze 621i en de 622v van MindBender).

Of werken geconfigureerde devices niet (iets grotere kans), of allebei onze devices zijn defect (kleine kans).

Dat doen? Waar woon je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5V1NA70G
ernstoud schreef op zondag 19 februari 2023 @ 17:08:
@Fietspomp86

Wat we nog zouden kunnen proberen is dat ik in mijn 621i jouw serienummer zet en we dan proberen of hij bij jou wil werken.

Zo ja, is jouw device defect, zo niet, dan werkt of de 621i gewoon niet (kleine kans, er is weinig verschil in de relevante elecronica van onze 621i en de 622v van MindBender).

Of werken geconfigureerde devices niet (iets grotere kans), of allebei onze devices zijn defect (kleine kans).

Dat doen? Waar woon je?
Hier ben ik ook geïnteresseerd in :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

ernstoud schreef op zondag 19 februari 2023 @ 17:02:
Kon je zien of jouw exemplaar echt gebruikt was? Bijvoorbeeld omdat de plug in de fiber aansluiting ontbrak? Het zou best kunnen zijn dat een gebruikt exemplaar niet eenvoudig opnieuw ingezet kan worden. Want stel dat dat zo is, dan zou bij XGS-PON mijn device als ik die in de tweedehands markt verkoop, gekocht kunnen worden door mijn buurman. Die dan de identificatie en authenticatie krijgt op zijn fiber van mijn data.
Ik kon duidelijk zien dat hij gebruikt was. Het stofkapje op de fiberaansluiting ontbrak inderdaad, maar hij had ook nogal wat krassen op de onderkant, rondom de bevestigingsgaten.
Kwam jouw exemplaar uit de UK of de USA? Kan wel iets uitmaken, ik zie wat bestanden op het device met EU, UK en US info.
De mijne komt uit de VS. Ik schrok een beetje toen in de datasheet verschillende SKUs zag voor EU, UK, VS en nog wat andere regio's, maar dat heeft waarschijnlijk alleen met de netadapter te maken.
Maar dan zou je dus echt verwachten dat een hardware reset alle data verwijdert. Dat lijkt niet zo te zijn.
Ik betwijfel eerlijk gezegd of dat relevant is. Het remote kunnen resetten het (her-)configureren is zo'n beetje de allereerste requirement bij dit soort apparaten. Normaliter zijn ze dan ook niet in particulier bezit. En kabelmaatschappijen willen er remote alles mee kunnen doen, ongeacht in welke staat van configuratie hij is, want een mannetje langssturen, of per post om laten wisselen is altijd duurder.
In de scfg.txt is volgens mij de enige relevante data het serienummer. Maar dat is een aanname dus begrijp ik goed dat je het bestand scfg.txt niet wil delen.
PM me het defecte bestand maar, dan wil ik het wel even met de mijne vergelijken, maar dat wordt dan wel over een paar dagen.

Toen ik bij Delta klaagde over dat het niet werkte, zeiden zij dat ze alles gedaan hadden wat nodig was en dat het zou moeten werken. Is dan bij jullie ook het geval?

Zo ja, dan moet je fiber LED groen worden. Het kan zijn dat dat even duurt, want ONTs mogen niet uit eigen beweging data op de fiber zetten; Dat mag alleen in een zeer strict tijdslot. En wat dat tijdslot is, weet hij alleen als hij commissioned is. En ik geloof niet dat die commissioning data continu gestuurd wordt. Misschien doen ze dat maar eens per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MindBender schreef op zondag 19 februari 2023 @ 19:04:
[...]

Ik kon duidelijk zien dat hij gebruikt was. Het stofkapje op de fiberaansluiting ontbrak inderdaad, maar hij had ook nogal wat krassen op de onderkant, rondom de bevestigingsgaten.

[...]

De mijne komt uit de VS. Ik schrok een beetje toen in de datasheet verschillende SKUs zag voor EU, UK, VS en nog wat andere regio's, maar dat heeft waarschijnlijk alleen met de netadapter te maken.

[...]

Ik betwijfel eerlijk gezegd of dat relevant is. Het remote kunnen resetten het (her-)configureren is zo'n beetje de allereerste requirement bij dit soort apparaten. Normaliter zijn ze dan ook niet in particulier bezit. En kabelmaatschappijen willen er remote alles mee kunnen doen, ongeacht in welke staat van configuratie hij is, want een mannetje langssturen, of per post om laten wisselen is altijd duurder.

[...]

PM me het defecte bestand maar, dan wil ik het wel even met de mijne vergelijken, maar dat wordt dan wel over een paar dagen.

Toen ik bij Delta klaagde over dat het niet werkte, zeiden zij dat ze alles gedaan hadden wat nodig was en dat het zou moeten werken. Is dan bij jullie ook het geval?

Zo ja, dan moet je fiber LED groen worden. Het kan zijn dat dat even duurt, want ONTs mogen niet uit eigen beweging data op de fiber zetten; Dat mag alleen in een zeer strict tijdslot. En wat dat tijdslot is, weet hij alleen als hij commissioned is. En ik geloof niet dat die commissioning data continu gestuurd wordt. Misschien doen ze dat maar eens per uur.
Ok. Ik heb geen XGS-PON maar AON dus weten we niets over de werking van mijn 621i.

Ik denk dat het beste is dat @Fietspomp86 jou het bestand stuurt met de default config (ben even de naam kwijt maar is iets van “config_default_scfg.txt”) en het bestand “/mnt/data/scfg/scfg.txt”. Dat laatste bevat het unieke ADTN12345678 serienummer en is volgens mij het enige unieke bestand. Ook andere bestanden in /mnt/data/ en /config vergelijken kan nuttig zijn.

Ik stap er even tussenuit want vergelijken met mijn device heeft geen zin, dan weet je niets. Mijn 621i komt overigens uit de UK. Duidelijk ook gebruikt.

En inderdaad remote configureren is voor een telco een must, dus resetten van dit device moet mogelijk zijn. Ik speur t.z.t. wel verder maar vond het voor vandaag wel weer genoeg.

Pagina: 1 ... 8 ... 30 Laatste

Dit topic is gesloten.