Ik begrijp dat je ze hebt laten installeren? Heb je de installateur al gevraagd om eens een inspectie te doen?The_MAN schreef op maandag 14 juni 2021 @ 17:07:
Ok, zit al een tijdje (eigenlijk sinds September) met een gevoel dat onze panelen een stuk minder opbrengen dan zou moeten/kunnen. Ik heb hier een beetje meegelezen en dat gevoel wordt eigenlijk alleen maar bevestigd. Beetje info op de situatie:
- 16 x 340Wp Trina Solar panelen (eigenmerk gelabelled door SolarGroupTwente, maar staan zo in de omvormer)
- Geinstalleerd vermogen: 5440 Wp
- 3 fasen Solax X3 5.0-T omvormer
- plat dak, orientatie Z, hellingshoek van 4-5 graden (erg weinig vind ik)
Beste dag tot nu toe was 1 juni dit jaar. Bijna geen wolkje aan de lucht, maar nog maar een opbrengs van 32.9kWh.
Of wel: 6.1 kWh/kWp
Rest alleen maar lager tot nu toe.
Ligt dat aan de hellingshoek? Zou er iets anders fout zijn? Ben er niet blij mee, haal aan de PV kant niet meer dan ongeveer 4kW midden op de dag. Zou denken dat dat toch wel meer moet zijn?
Daarnaast snoept de omvormer er zo nog 260w af op een piek van 4kW... is dat normaal?
Wat je ook eens zou kunnen proberen is kijken of je ergens (tijdelijk) een micro-omvormer kunt bemachtigen met voldoende vermogen (b.v. een APS YC600Y of QS1, Enphase IQ7+ of IQ7A of hoger) en daarop 1 of enkele panelen aan te sluiten. Je moet dan nog wel een mogelijkheid hebben om de opbrengst te monitoren (voor APS een ECU-R of een goedkope hack oplossing op basis van een CC2531, of voor Enphase een Envoy, of gewoon een kWh meter). Zie ook mijn experimentje.
Je kunt dan kijken wat de individuele panelen kunnen opbrengen en eventueel wat experimenteren met hellingshoeken (aangenomen dat je die met een beetje "knutselen" tijdelijk kunt aanpassen op je plat dak).
Oh ja, en zeker eigen topic aanmaken, gaat zeker ondersneeuwen hier (en je wordt geacht hier te "braggen" met je opbrengst
[ Voor 4% gewijzigd door Batilan op 14-06-2021 19:06 ]
/f/image/L8IthuvZ0KgY9MBOUdLgU7Yk.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OMpayiXzXkz7j4lSmjYUtV0K.jpg?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/qU2P3Fkfx5lMMueV2giZK5IG.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/hW43iqSiQt6tgPmmUCmZLxIm.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/oZwkS64VmFfGkbI0fgbPhimh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tdPtQRlKb2j3SBN7qiuCRQ1X.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/e2X9Q4HWloTgvXg8DfWvLnv0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9Bd3NghAXid1YKukPfQW09oU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mOMuIsxS1wumSKBui7KBXBXm.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/ngN7tvyHxWfIcB7uwgeSxRJW.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GmJw9ec3WiRsPaz4gmM8H1oU.jpg?f=fotoalbum_large)