Wel grappig dat er hier zo over gediscussieerd terwijl Hamilton, Verstappen, Wolff en Horner een half uurtje na de race waarschij
nlijk aan de toog samen een pint stonden te drinken

Voor alle duidelijkheid, is bijna van spreken dat ik het vorige zeg.
Wat ik wel beetje gemist heb, is de ganse discussie dat Aston Martin beweert dat de low rake wagens zo benadeeld worden door nieuwe reglementen. Dat het beetje een samenzwering is. Had er hier en daar wel iets over gelezen maar niet dat het blijkbaar zo hoog zat.
redwing schreef op maandag 29 maart 2021 @ 09:59:
[...]
Je mist hierbij de regel uit het standaard regelement dat je ten alle tijde zoveel mogelijk moet proberen binnen de lijnen te blijven. En die telt altijd. Het enige wat ze tijdens de briefing hebben gedaan is gemeld dat ze tijdens de kwalificatie hier heel streng op zouden controleren en dat je tijd gelijk ongeldig wordt gemaakt als je buiten de lijnen komt.
Tijdens de race zouden echter weer de normale regels gelden. En die zijn normaal gesproken dat het geen probleem is als je een paar keer buiten de lijnen komt behalve als het echt een voordeel oplevert. Je moet echter wel moeite doen om binnen de lijnen te blijven. Oftewel Hamilton had na de 2e of 3e keer al een waarschuwing gehad moeten hebben. Een andere optie is dat ze tegen Red Bull hadden moeten zeggen dat wat Hamilton doet gewoon mag en er verder niet op in gaan. Doordat Hamilton echter een waarschuwing krijgt, geeft dat duidelijk aan dat het niet toegestaan is.
Er zijn dus helemaal geen regels verandert tijdens de race, dit staat altijd al in het standaard regelement. Het grote probleem is echter dat de FIA dat standaard regelement naar willekeur 'vergeet' toe te passen en dan vooral als het in het voordeel van Merc en Ferrari is. En dat is gewoon jammer omdat het teveel discussie geeft om de regels ipv de race zelf en daarnaast doet het ook nog eens af aan de overwinningen.
Het grote probleem is dus vooral dat de FIA niet eenduidig om gaat met de regels. Terwijl ze dat heel makkelijk wel zouden kunnen. En daardoor worden de regels continue opgerekt en misbruikt.
De eerste alinea,
volgens mij, klopt niet. Er zijn algemene regels die de stewards, circuit per circuit, kunnen aanpassen. Als de stewards zeggen dat er geen track limits, dan zijn er geen track limits. Of ze dat moesten doen, is een andere discussie.
Maar in principe heeft Hamilton niets verkeerd gedaan. Eige
nlijk kan je het ook omdraaien. Als het mocht, waarom heeft Verstappen dat dan niet gedaan. Fout van Verstappen eige
nlijk. Of van Red Bull dat ze het zo laat hebben laten weten dat het mocht.
Op het moment dat er gezegd werd dat het niet meer mocht, heeft Hamilton het ook niet meer gedaan. Maar voor dat moment mocht het gewoon.
Als mensen de regel van "gaining an advantage" gebruiken, vergeten ze soms het belangrijkste stukje namelijk dat het "gaining a
lasting advantage". Er wordt een beetje verondersteld dat je, als je buiten de baan gaat, je banden vuil zijn en zo en dat je het voordeel weer verliest door minder grip. Als je iemand voorbij gaat buiten het circuit, is dat een lasting advantage.
poor Leno schreef op maandag 29 maart 2021 @ 10:09:
[...]
HAM heeft zelf aangegeven dat ie 'met opzet' laat remde en daardoor VER naar buiten heeft geduwd. Omdat volgens hem VER te gretig was en had moeten wachten. En hij wist dat VER hem de plek had moeten teruggeven. (Nogal hypocriete reactie na de race..)
VER is gewoon door HAM gepiepeld.
Wanneer heeft ie dat gezegd? Heb eige
nlijk enkel nog maar de post-race interviews op youtube bekeken maar dat herinner ik me niet. Wel interessant