Dankzij het assymetrische uitzendschema kregen we de finale pas gisteren te zien hier in België.
Dat is meteen ook mijn grootste kritiek op dit seizoen, ik begrijp niet waarom het verschil in uitzenden tussen beide landen nodig was.
Mijn commentaar op de finale aflevering ligt in lijn met wat ik hier reeds gelezen heb:
- de aflevering an sich werd terecht gewonnen door Tom en Peter
=> ze hielden zich gewoon het best aan het concept van 'duidelijk van ver, ontdekken van dichtbij'
- op basis van het hele seizoen verwachtte ik dat Arne en Sander LM gingen winnen
=> hun idee vond ik wel het meest intelligente, maar helaas voor het publiek dus moeilijker toegankelijk
=> van ver zag ik alleen maar een berg stenen in 50/50 licht/donker verdeling, maar geen direct verhaal
=> ik ben ook niet zo thuis in de mythologie waarover deze build handelde, dus zelfs van dichtbij zou ik waarschijnlijk ook moeite gehad hebben om het allemaal te begrijpen
- de derde plaats voor Jaap en Matthijs was ook terecht vond ik
=> laat ik eerst aangeven dat ik het wel ontzettend moedig vond om niet te kiezen voor een minifig scale verhaal (kom ik nog even op terug)
=> mooie sculpting van de schilder, maar zoals de gastjury ook al aangaf klopte de schaal van het hele bouwwerk gewoon niet
=> om een finale te winnen met sculpting moet het wel 'above and beyond' zijn, zoals David en Gus toonden in LM Australië (seizoen 3):
En de gekende reactie/epiloog van Brickman (vanaf minuut 2:55) :
uitslag finale LM AU
Wat betreft de rest van het seizoen:
- ik denk dat alleen de opdracht met de ballon exclusief was voor de Benelux editie, al de rest had ik reeds gezien in AU en US edities
- de jury vond ik inderdaad een beetje 'meh', als er nog een seizoen zou komen (wat wel geïmpliceerd werd door één van de presentatoren) zou ik liever hebben dat ze opteren voor een 'brickman (of women

)'/LCP. Ik zou zelfs durven zeggen om niet voor een Nederlander of Belg te gaan.
- de presentatie liet mij warm noch koud, maar ik ben al blij dat ze niet de afschuwelijke Amerikaanse stijl hebben gekopieerd
- vergeleken met de Amerikaanse stijl ben ik wel tevreden met de looptijd van de afleveringen (en doorspoelen van reclame ftw)
- het was zeker niet zo levendig en interessant als de Australische versie, maar vergeleken met NZ dan weer wel beter
- het gouden steentje... daar heb ik al veel bomen over doorgezaagd. Ik ben vooral blij dat het niet gebruikt werd.
Ik las hier van een medetweaker een interessant punt ivm de terugkeer van een eerder uitgeschakeld (Belgisch) duo. Eerlijk gezegd dacht ik initieel ook dat ze dat deden om 'quota' te hanteren, maar dan eerder in de richting van 2 BE en 2 NL duo's in de halve te finale te hebben ipv 1 vs 3.
Het is wel zo dat dit specifiek scenario (tot de bouwuitdaging toe) exact werd overgenomen uit een eerdere editie van LM Australië (ik geloof seizoen 2). In seizoen 3 gingen ze daarop nog verder door zelfs 4 teams een kans te geven om terug in het spel te geraken. In seizoen 4 maakten ze een eind aan dit scenario (en terecht).
Over LM Australië gesproken, er komt dit jaar nog een Kersteditie zoals vorig jaar.
Deze bestaat uit twee afleveringen, en het concept draait om voormalige kandidaten die een duo vormen met 4 'celebrities'. Dit alles in de context van een liefdadig doel.
Seizoen 5 van LM Australië werd aangekondigd als een 'all stars editie', dus met duo's van afgelopen edities.
Wanneer deze precies zal worden uitgezonden (volgend jaar, duh

) weet ik nog niet.