En daarmee zit dit seizoen (helaas) erop, een winnaar werd gekroond.
Dus bij deze alvast een foto van de winnende build (zie ook
officiële website voor nog meer plaatjes vanuit andere hoeken)
Een fijne aflevering als je het mij vraagt, waarbij de uiteindelijke nummers één en twee voor mij beiden mochten winnen. Over nummer 3:
spoiler:het verbaast me enigzinds dat het dominerende duo van dit seizoen niet zo goed uit de verf kwam qua ideeën en uitwerking.
Het was leuk om te zien dat het een gebalanceerde finale was, ik had aan het begin het gevoel dat alle drie de duo's een kans maakten om te winnen. Andere jaren zag je dat er 'spek en bonen' team bijzat dat eigenlijk geen kans maakte, maar dus niet dit jaar.
Ik kan me wel vinden in het uiteindelijke klassement, al had ik de winst ook aan de nummer twee van harte gegund. Niet omdat ze sympathiek overkomen (+bonus voor Brickman imitatie), maar vanwege het traject dat ze hebben afgelegd dit seizoen. Ik had graag ook meer details gezien van hun build. Ik kan me zo inbeelden dat de bezoekers in de studio heel lang hebben staan kijken ernaar om al de verhaaltjes te ontdekken.
De winnende build was ook terecht denk ik, al had ik toch even het gevoel dat het weer meer van hetzelfde was van dit duo. Dit gezegd zijnde was het wel een indrukwekkende scene waarbij ze inderdaad deden zoals beloofd: al hun builds van dit seizoen samenvatten.
spoiler:met als duidelijkste link de spider build, brug en uiteraard... monsters!
Over het algemeen vond ik dit seizoen een pak beter dan het vorige:
- ze hebben het systeem van de immuniteiten grondig hervormd, en daarmee calamiteiten zoals vorig seizoen vermeden
- de cohesie van de groep bouwers leek ook veel beter, maar dat kan ook aan de montage gelegen hebben
- er is nog wat werk aan het filmen van de buitenlocaties, maar ze hebben tenminste weer wat nieuws geprobeerd
- hoeveel afleveringen krijgen we nu precies?
- de evolutie van één van de duo's in de finale, ik gaf ze weinig kans in het begin om eerlijk te zijn
In de categorie muggenziften:
- de 'voordelen' die werden uitgedeeld waren vaak flauwe geintjes/benadeling naar andere teams, dat voegde voor mij niets toe
- het blijft een 'reality show', dus hielden ze de 'villain' vrij lang aan boord. Jammer voor de andere kandidaat in het duo, maar dit team moest eigenlijk sneller vertrekken. Ze kregen een paar keer te horen dat hun teamwerk niet goed zat, maar bleven toch in het spel ten koste van andere teams die misschien nog meer progressie in zich hadden.
Op naar het vijfde seizoen zou ik zeggen, en in de tussentijd vermaken we ons nog met Lego Masters NZ.
Naar verluidt begint binnenkort ook de US editie weer, maar zoals ik al vroeger zei in dit topic, ik weet niet of ik nog zo happig ga zijn om dat te volgen. Als de eerste aflevering weer zo'n chaotische bedoening is haak ik waarschijnlijk af. Het vorige seizoen heb ik uitgekeken omwille van de 'sunken cost fallacy', maar dat laat ik dit keer niet meer gebeuren.