en
davidov schreef op zondag 1 juni 2025 @ 17:32:
De eerste nieuwe ep van LM AU was vanochtend en staat inmiddels ergens op Reddit. Net even op wiki gekeken wie de deelnemers zijn (nu nog veilig, met 1 ep uit staat wiki nog niet vol met spoilers) en ziet er goed uit! Zin in

Omdat ik in vakantie ben en wat tijd op overschot heb dacht ik een soort van experiment te doen. Ik heb zonet beide 1e episodes van de nieuwe seizoenen US en AU bekeken
Wat betreft de Amerikaanse versie kan ik zeggen dat het me niet tegenstond, maar de Australische versie is nog steeds superieur naar mijn smaak. Alleen al de totale tijd per aflevering toont een groot verschil:
- US - 11 teams (waarvan direct 1 eliminatie) op 45 minuten montage
- AU - 10 teams (wat ook een primeur is, normaal doen ze er 8 ) op 1u15 minuten
Ik heb opzettelijk enkele seizoenen van de US versie overgeslagen om verschillende redenen, maar deze aflevering viel best mee. Er kwam bv. geen onnozele kledingdracht aan te pas om bepaalde clichés uit te vergroten. Voor de rest was het wel nog steeds teveel Red Bull/hyperkinetisch voor mij, dus ik weet niet of ik de tweede aflevering ook nog ga kijken.
Ik wil wel als positief punt aangeven dat na Lego Masters Benelux het fijn was om weer eens de vertrouwde studio en brickpit te zien, en minifigs! Het centrale thema was Star Wars icm vul een half object (in dit geval een planeet) uitdaging aan. 11 teams en all de sketches van Will Arnett in beeld brengen in 45 minuten is natuurlijk heel krap. Vooral tijdens de jurering was de montage dan ook een beetje 'wonky'.
Ik had hier graag een foto gezet van de winnende build, maar heb er helaas nog geen gevonden.
Gewoon uit nieuwsgierigheid, is er een bepaalde nuance in het aanduiden van een team als 'brother & sister' t.o.v. 'siblings'? Het viel mij op dat ze dus verschillende teams op een andere manier benoemen.
Anyhoo, de Australische versie dan. Nuja, Australisch is nogal een stretch met 4 Aussie teams tegen 6 globale teams

Van de internationale selectie kan ik helaas niet zoveel zeggen, op de NZ versie na die ik ooit bekeken heb en weinig memorabel was. Het Nieuw-Zeelandse team herinnerde ik mij niet jammer genoeg.
Het Zweedse team is blijkbaar een samenstelling. De andere landen: US, Finland, China en Canada.
Wat mij opviel bij de Australische selectie: twee teams uit seizoen 1 en twee samengestelde van andere seizoenen.
- Gabby & Owen (beide S3, Owen won S5 met Jackson, terwijl Gabby ook in het vorige GM seizoen zat)
- Trent & Alex (de juffrouw) (S2, S4 en GM)
- Henry & Cade (winnaars S1, Henry ook nog andere seizoenen en specials)
- David & G (finalisten S1)
Eerlijk gezegd dacht ik na het verloop van vorig grand master seizoen dat Australië alleen zou opteren voor hun sterkste teams (Owen & Scott, Alex & Jackson,...), maar na de eerste aflevering denk ik wel dat er muziek zit in de samengestelde teams.
De eerste opdracht leek wel symbolisch, een verbinding/knikkerbaan bouwen tussen verschillende werelden

Teams kregen punten op 20 voor hun build en de tijd die het balletje spendeerde in hun bouwsel. Zat het balletje vast dan kregen ze 0 punten. Alhoewel dat er geen eliminatie aan vasthing was een hoge score wel belangrijk.
De eerste 3 builds van dit seizoen worden op een ranking gezet, de winnaar krijgt de 1e 'magic brick' van dit seizoen. De 'running gag' die Jordy is mocht deze brick presenteren

Het concept van deze brick werd nog niet uitgelegd, maar ik ben sowieso geen fan van immuniteit of een sabotage van teams naar keuze.
De build was voor de rest vrij te kiezen, deze moest alleen aansluiten op de reeds voorziene buizen.
Het was meteen duidelijk dat sommige teams voor hun sterkten kozen en volle bak aan de slag gingen met mechanieken en technische elementen, anderen gingen eerder voor een mooie build met een failproof traject voor het balletje.
Welke teams voldeden uiteindelijk aan de gevraagde elementen van Brickmaster?
spoiler:Twee teams kregen helaas dus een brilscore omdat de bal niet door hun bouwwerk geraakte, Finland en US.
Henry & Cade vielen me wat tegen, ze verloren veel tijd met een poging tot een complexe build die ze uiteindelijk heel zwaar moesten vereenvoudigen waardoor er niet veel overbleef qua bouwsel.
Wat mij betreft een spectaculaire build en terechte winnaar van deze eerste aflevering (klikbaar):
Ongeveer elk element op deze foto is een bewegende mechaniek, en dit gecombineerd met een mooie build/verhaal.
Bij het toonmoment van de builds was het verschil tussen de US en AU versie van dit programma heel duidelijk. De Australische versie liet alle builds uitgebreid aan bod komen, met hier en daar nog wat tijd voor een kwinkslag door Hamish en Brickman.
Als ik mij niet vergis is er morgen en overmorgen weer een episode van de AU versie, ik kijk er alvast naar uit.
*edit* nog vergeten te melden, maar er zitten behoorlijk wat spoilers in de begin- en eindgeneriek, dus misschien is het best even weg te kijken op dat punt van het programma.