Acties:
  • 0 Henk 'm!
@mphilipp Bij printers geldt gewoon dubbel en dwars: Goedkoop is duurkoop. Ik snap dat mensen zich doodstaren op de prijs, maar het is wat mij betreft eeuwig zonde om zo'n goedkope prul van een Ender 3 aan te schaffen. Voor mij was de Anet A8 de eerste printer, maar ook gelijk de laatste goedkope printer. Hij bleek uiteindelijk ook erg duur te zijn. Ik denk dat ik er wel €500 aan upgrades tegenaan gesmeten heb.

[ Voor 80% gewijzigd door ocf81 op 05-10-2021 16:05 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:24
ocf81 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 16:01:
@mphilipp Bij printers geldt gewoon dubbel en dwars: Goedkoop is duurkoop. Ik snap dat mensen zich doodstaren op de prijs, maar het is wat mij betreft eeuwig zonde om zo'n goedkope prul van een Ender 3 aan te schaffen. Voor mij was de Anet A8 de eerste printer, maar ook gelijk de laatste goedkope printer. Hij bleek uiteindelijk ook erg duur te zijn. Ik denk dat ik er wel €500 aan upgrades tegenaan gesmeten heb.
Wat is er mis met een ender 3? Kwestie van weten wat je doet. Voordeel vind ik die ender is grotendeels uit metaal. Kijkende naar een anet of prusa….
Had in het begin opstart problemen meteen ender 3. Nu lukt 9 van de 10 printjes goed. Ook abs ( zonder behuizing ) en petg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vincent_1971 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 17:33:
[...]

Wat is er mis met een ender 3? Kwestie van weten wat je doet. Voordeel vind ik die ender is grotendeels uit metaal. Kijkende naar een anet of prusa….
Had in het begin opstart problemen meteen ender 3. Nu lukt 9 van de 10 printjes goed. Ook abs ( zonder behuizing ) en petg.
De Ender printers zijn printers die veel onderhoud vereisen en snel kuren vertonen. Een Ender of een Anet is juist op kritieke delen niet opgebouwd met kwaliteits onderdelen (vaak plastic in plaats van metaal), waar dat juist profijt zou kunnen hebben. Dat een willekeurige Anet printer in dezelfde categorie valt, dat lijkt me duidelijk. dat is ook precies de reden dat ik die nooit meer zal kopen en er meer dan €500 aan moest worden uitgegeven om hem betrouwbaar te maken.
Sowieso is 9 van de 10 best een hoge failure rate. Een goed afgestelde printer moet toch wel minstens vijf keer beter kunnen printen dan dat.
Overigens is het ook niet zo dat elke dure printer gelijk een goede printer is, maar die prijsstelling biedt de fabrikant wel de mogelijkheid om kwaliteit te bieden.
Een Prusa heeft wat dat betreft een veel betere balans van onderdelen om eindeloos onbezorgd te kunnen printen.

Maar een lijstje voor de Ender 3 in het bijzonder:
  • Wielen die snel slijten en lastig écht goed af te stellen zijn. Er zijn echt talloze voorbeelden op youtube te vinden van mensen die printfarms hebben die hier over klagen.
  • Teflon lined hotend die over tijd bijna zeker weten gaat verkruimelen bij gebruik van alles dat heter geprint moet worden dan ca 220º C. Ik heb hetzelfde gehad met mijn Anet, en ik zie deze klacht ook vaak terug op Reddit en youtube.
  • Bowden aandrijvng maakt nauwkeurige prints veel lastiger. Dat is gewoon een probleem dat inherent aan het bowden systeem is.
  • Plastic onderdelen die héél rap slijten, zoals bijv. de extruderarm. talloze voorbeelden van op interent.
Een printer in de categorie van de Enders en Anets is als een Halfords fiets. Hij doet het, maar niet voor lang en met veel onderhoud. Een fiets van een beter merk gaat langer mee met minder onderhoud, maar je betaalt er wel meer voor bij aanschaf.

[ Voor 7% gewijzigd door ocf81 op 05-10-2021 18:00 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:58

de Peer

under peer review

Misschien ben ik dan gewoon niet zo veeleisend. Maar ik heb echt nooit problemen met mijn Ender.
Voor pro-users snap ik wel dat er snel tekortkomingen zullen/kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:25
ocf81 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 17:53:
[...]
Maar een lijstje voor de Ender 3 in het bijzonder:
  • Wielen die snel slijten en lastig écht goed af te stellen zijn. Er zijn echt talloze voorbeelden op youtube te vinden van mensen die printfarms hebben die hier over klagen.
  • Teflon lined hotend die over tijd bijna zeker weten gaat verkruimelen bij gebruik van alles dat heter geprint moet worden dan ca 220º C. Ik heb hetzelfde gehad met mijn Anet, en ik zie deze klacht ook vaak terug op Reddit en youtube.
  • Bowden aandrijvng maakt nauwkeurige prints veel lastiger. Dat is gewoon een probleem dat inherent aan het bowden systeem is.
  • Plastic onderdelen die héél rap slijten, zoals bijv. de extruderarm. talloze voorbeelden van op interent.
En toch zijn er mensen die een printfarm bedrijven met Ender 3's. Zoveel mods heeft dat ding écht niet nodig hoor. En een direct drive ook niet. Je kunt ook gewoon flexibles printen als je weet wat je doet. Ja, er zijn beperkingen, maar dat is voornamelijk in de snelheid. Als je je veertjes vervangt, de plastic extruder een schop geeft (of wacht tot ie kapot gaat, dan kan ook) en een fatsoenlijke PTFE tube gebruikt, kom je al een heel eind. Eenmaal goed afgesteld is het best een aardige printer, zeker voor dat geld.

Ik ga 'm niet weer posten, maar even terug heb ik een filmpje aangehaald van iemand die er 10.000 uur mee had geprint. Bone-stock. Nul problemen.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:24
Afgezien van dat ik een metalen extruder gekocht heb voor de ender 3 heb ik geen problemen. Enkel keertje de boel uit elkaar halen schoonmaken en smeren met naaimachine olie. Maar dat is met halford fietsen ook zo. Hebben de nodige onderhoud nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De reden dat ik even Halfords fietsen aanhaal is dat ik in mijn studententijd een paar Halfords fietsen heb gehad. Steeds gezeik, zelfs met het frame. om de twee jaar had ik een nieuwe nodig. Toen eens een Van Moof gehaald. Ook geen geweldige onderdelen, maar wel een oersterk frame. Mettertijd alles wat eraf kon vervangen met kwaliteitsonderdelen en sindsdien een superfiets die nu al meer dan 10 jaar meegaat. Ergens rond diezelfde tijd ook afgestapt van Acer laptops en overgestapt op ThinkPad laptops. Nooit spijt van gehad.

Het zou inderdaad goed kunnen dat ik door schade en schande een veeleisend persoon ben geworden en niet langer genoegen neem met mindere kwaliteit. Het moet gewoon werken zonder gezeur, anders haak ik af. Met mijn Anet vol onwetendheid in de wereld van 3D printers gestapt. Nu weet ik wel beter.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
ocf81 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 18:21:
Het moet gewoon werken zonder gezeur, anders haak ik af.
Daar ben ik het mee eens. En hoewel ik (nu dan) redelijk tevreden ben met mijn Ender, ben ik wel langzaam een beetje aan het rondkijken wat de volgende stap is. Ik heb bewust een Ender 3 gekozen om de instap laag te houden. Niet uit geldgebrek, maar gewoon om 'verstandig' te investeren. Als bleek dat ik deze hobby toch niet leuk zou vinden, was er geen hek van de dam. Nu ik het interessant en erg leuk vind, weet ik dat de investering in een duurdere, betere machine geen weggegooid geld is. Ik ben er alleen niet over uit of ik een Voron moet gaan bouwen of toch gewoon een kant en klare machine kopen. De nieuwe Prusa misschien?

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, dat kan ik nog wel begrijpen. Maar moet je als community wel blij zijn met dit soort inferieure printers? Als "gateway drug" zijn dat soort goedkope printers natuurlijk geweldig omdat ze beloven veel waar voor je geld te bieden. Maar op de lange duur is het dan een dure grap. Voor sommigen wellicht goed genoeg. Zou het niet beter zijn om een levendige 2e-hands markt te hebben met kwalitatief hoogwaardige machines?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:46
ocf81 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 18:51:
Ja, dat kan ik nog wel begrijpen. Maar moet je als community wel blij zijn met dit soort inferieure printers? Als "gateway drug" zijn dat soort goedkope printers natuurlijk geweldig omdat ze beloven veel waar voor je geld te bieden. Maar op de lange duur is het dan een dure grap. Voor sommigen wellicht goed genoeg. Zou het niet beter zijn om een levendige 2e-hands markt te hebben met kwalitatief hoogwaardige machines?
ik denk dat enkel met tweedehands printers je niet aan de enorme vraag voldoet aan de onderkant van de markt.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jampot007 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 19:02:
[...]

ik denk dat enkel met tweedehands printers je niet aan de enorme vraag voldoet aan de onderkant van de markt.
Daar heb je wellicht een punt. Wat ik me wel afvraag is of men dan nieuwe gebruikers niet beter kan wijzen op de betere alternatieven. Ik denk zelf (ondertussen overduidelijk, neem ik aan) van wel. Om twee redenen: plezier in gebruik en restwaarde van een betere printer bij stopzetten hobby.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Zijn er buiten Prusa om écht goede 3d printers die kant en klaar zijn? De meeste zijn van de bekende Chinese merken maar die houden op bij zo'n 500 euro. Niet dat geld iets zegt over kwaliteit maar een grote (300x300) kant en klare 3d printer is er niet echt.

Heeft iemand een suggestie van zo'n printer? Ik ben al een tijdje op zoek.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:13
pwillemske schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 21:10:
Heeft iemand een suggestie van zo'n printer? Ik ben al een tijdje op zoek.
Ultimaker S5 :P

Mag hopen dat het een goeie printer is voor 5000+

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!
haarbal schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 21:21:
[...]

Nah, die gebruikt nog steeds 2.85mm filament, wat breekt in de PTFE buis, waardoor je retractions niet werken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
haarbal schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 21:21:
[...]

Grapjas :+ Laten we zeggen een Prusa alternatief :P Max 1000 euro.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tja, da's nog best lastig als het om commercieel verkrijgbare printers gaat. Er zit zeg maar een gat tussen de supergoedkope printers die nagenoeg altijd een projectje zijn zoals de Anet's en de Enter's en de betere printers die al snel €2000 of meer kosten. De Prusa zit daar precies tussenin met een aanbod dat eigenlijk nog lang zo slecht niet is. Misschien een Flashforge Creator Pro 2 o.i.d.?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
ocf81 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 18:51:
Ja, dat kan ik nog wel begrijpen. Maar moet je als community wel blij zijn met dit soort inferieure printers?
Ik ben nog steeds van mening dat je de kwaliteit van oa Creality een beetje overdrijft. Je moet natuurlijk wel een onderscheid maken tussen het doel en het middel. Zo'n Ender is niet voor niets razend populair: hij is betaalbaar en voor zijn geld helemaal niet zo slecht. Het kan beter, maar niet voor dat geld.
Als je doel is direct uit de doos perfect printen zonder problemen, moet je een Prusa kopen. Dan heb je nog support ook. Maar daar betaal je dan wél weer voor. Ik kan 3 Ender 3's kopen voor het geld van 1 i3 Mk3. Of je koopt een Mini, maar die heeft weer eigen problemen (soms). En die is alsnog 2x zo duur als een Ender 3.

Er zijn best wel wat Ender clones op de markt, en soms probeert een fabrikant het goed te doen, lijkt het. Ze adresseren dan precies de problemen van een Ender 3. Neem de Biqu BX. Hoop tamtam rondom de introductie, maar nu hoor je er niets meer van. De pre-productiemodellen hadden wat eigenaardigheden en sommige dingen werkten gewoon niet. Maar op papier is het bijna een ideale printer: superlichte direct drive extruder (soort Hemera clone), dual lead screw, silent steppers, groot touch screen, waar je een Rpi op aan kon sluiten voor Octoprint. Maar is ie in de praktijk ook zo ideaal? Geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-09 09:36

gday

TENACIOUS D TIME!!!

ocf81 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 18:21:
De reden dat ik even Halfords fietsen aanhaal is dat ik in mijn studententijd een paar Halfords fietsen heb gehad. Steeds gezeik, zelfs met het frame. om de twee jaar had ik een nieuwe nodig. Toen eens een Van Moof gehaald. Ook geen geweldige onderdelen, maar wel een oersterk frame. Mettertijd alles wat eraf kon vervangen met kwaliteitsonderdelen en sindsdien een superfiets die nu al meer dan 10 jaar meegaat. Ergens rond diezelfde tijd ook afgestapt van Acer laptops en overgestapt op ThinkPad laptops. Nooit spijt van gehad.

Het zou inderdaad goed kunnen dat ik door schade en schande een veeleisend persoon ben geworden en niet langer genoegen neem met mindere kwaliteit. Het moet gewoon werken zonder gezeur, anders haak ik af. Met mijn Anet vol onwetendheid in de wereld van 3D printers gestapt. Nu weet ik wel beter.
Ik kan je helemaal volgen. Voor mij was de CR-6 SE via Kickstarter de instap in de wereld van 3D-printen maar ik ben ook klaar met alle pijntjes en het troubleshooten. Mijn vrouw heeft me vaak uitgelachen omdat het voor haar leek alsof ik een printer had gekocht en eigenlijk alleen maar bezig was om dat ding draaiend te houden ipv daadwerkelijk dingen te printen. :) Uiteindelijk heb ik meer uitgegeven aan mods en (reserve-)onderdelen dan aan de printer zelf. Ik heb deze week een Prusa MK3S+ besteld. Wilde eigenlijk wachten op de XL, maar het duurt me te lang. Als die uit is zal er nog wel een lead time van maanden op zitten, dus terwijl ik daar op wacht kan ik gewoon door met de MK3S+. Heb nog wel getwijfeld over de MINI+.

[ Voor 7% gewijzigd door gday op 06-10-2021 12:31 ]

ingen vill veta var du köpt din tröja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

mphilipp schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 20:45:
[...]

Hoe lezen we dat precies? De Prusa XL printers zijn groter en hebben tool changing options? Dat is inderdaad een (misschien onbedoelde) reveal, toch?
Volgens mij is al een tijdje bekend dat het een corexy wordt van 400x400x400 met tool changing. Dat laatste gingen ze volgens mij toevoegen omdat ze meer tijd hebben doordat part sourcing zo tegenvalt deze periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
gday schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 02:14:
[...]
Wilde eigenlijk wachten op de XL, maar het duurt me te lang. Als die uit is zal er nog wel een lead time van maanden op zitten, dus terwijl ik daar op wacht kan ik gewoon door met de MK3S+. Heb nog wel getwijfeld over de MINI+.
Ik denk ook dat de eerste release van de XL niet zonder de nodige problemen zal zijn. Ze kunnen testen tot ze blauw (oranje) zien, maar bij de klant is altijd alles anders. Dus rustig afwachten tot de meeste problemen eruit gestreken zijn. Ik hoop dat dat ding snel komt, want wie weet wordt Marktplaats dan wel overspoeld door i3's... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21-09 13:27
Ik ben het niet helemaal eens met alle negatieve reactie, en dat je met een prusa beter af zou zijn, wanneer ik echt objectief op internet ga zoeken, dan lees ik wel net zo veel problemen met prusas als met clones, alleen de acryl anets zijn echt slechter, ook over de Ultimaker b.v. lees je veel problemen, alleen de aftersales zijn bij die merken wel veel beter, het is allemaal relatief en je kunt gewoon pech hebben natuurlijk.
Hier een Ender 3 zonder problemen.
YouTube: Creality Ender 3 Langzeittest. Tipps und Tricks damit euer Drucker 1...
en hier Prusa met problemen.
YouTube: First issue with Prusa i3 mk3 "ERR: MINTEMP" and how I fixed it.
YouTube: How to Fix Extruder Clicking with the Prusa I3 Mk3
YouTube: Prusa Printing Problems (Extruder issues/How to fix it)
en hier iemand die profesioneel dat ding test.
YouTube: LOHNT SICH DER 999€ PRUSA i3 MK3S+? | 3D DRUCKER [TEST / REVIEW / DE...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Hardy8 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 12:07:
Ik ben het niet helemaal eens met alle negatieve reactie, en dat je met een prusa beter af zou zijn, wanneer ik echt objectief op internet ga zoeken, dan lees ik wel net zo veel problemen met prusas als met clones, alleen de acryl anets zijn echt slechter, ook over de Ultimaker b.v. lees je veel problemen, alleen de aftersales zijn bij die merken wel veel beter, het is allemaal relatief en je kunt gewoon pech hebben natuurlijk.
Hier een Ender 3 zonder problemen.
YouTube: Creality Ender 3 Langzeittest. Tipps und Tricks damit euer Drucker 1...
en hier Prusa met problemen.
YouTube: First issue with Prusa i3 mk3 "ERR: MINTEMP" and how I fixed it.
YouTube: How to Fix Extruder Clicking with the Prusa I3 Mk3
YouTube: Prusa Printing Problems (Extruder issues/How to fix it)
en hier iemand die profesioneel dat ding test.
YouTube: LOHNT SICH DER 999€ PRUSA i3 MK3S+? | 3D DRUCKER [TEST / REVIEW / DE...
Als je naar problemen zoekt, zul je altijd die problemen vinden. Ik denk dat de algemene ervaring is dat telefoons van Apple van hogere kwaliteit zijn dan een telefoon van een gemiddelde Chinese fabrikant, maar als je zoekt naar problemen met iPhones zul je die ook genoeg vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21-09 13:27
gday schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 12:22:
Als je naar problemen zoekt, zul je altijd die problemen vinden. Ik denk dat de algemene ervaring is dat telefoons van Apple van hogere kwaliteit zijn dan een telefoon van een gemiddelde Chinese fabrikant, maar als je zoekt naar problemen met iPhones zul je die ook genoeg vinden.
Dat is Apple(s) met peren vergelijken en ook discutabel, 3D printen is een hele andere discipline, hier moet je altijd veel zelf hand aan leggen met daarbij behorende expertise van mechaniek, ik heb hier inmiddels 3 DIY printers staan die zonder problemen werken met goedkope Chinese onderdelen en ik ken iemand die al regelmatig bij z'n Prusa's de rollagers heeft vervangen (gedeeltelijk onder garantie), er zitten inmiddels Mitsumis in, maar ook daar was er één niet goed van.
Het is in ieder geval algemeen bekent dat wanneer een goedkoper product problemen oplevert er direct over de kwaliteit geklaagd word op sociaal media, bij duurdere apparaten wordt het eerder geaccepteerd dat er iets niet goed gaat en dan op eigen onkunde gegooid, er wordt dan bij de fabrikant aanklopt voor de oplossing.
Maar hiermee wil ik niets negatiefs over Prusa zeggen, het zijn fantastische machines, en hun geld ook wel waard doordat er een hele goede support bij zit, maar mechanisch gezien is bv een Ender en Anicunic I3 zeker zo goed, mist alles goed is ingesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Hardy8 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 12:50:
[...]

Dat is Apple(s) met peren vergelijken en ook discutabel, 3D printen is een hele andere discipline, hier moet je altijd veel zelf hand aan leggen met daarbij behorende expertise van mechaniek, ik heb hier inmiddels 3 DIY printers staan die zonder problemen werken met goedkope Chinese onderdelen en ik ken iemand die al regelmatig bij z'n Prusa's de rollagers heeft vervangen (gedeeltelijk onder garantie), er zitten inmiddels Mitsumis in, maar ook daar was er één niet goed van.
Het is in ieder geval algemeen bekent dat wanneer een goedkoper product problemen oplevert er direct over de kwaliteit geklaagd word op sociaal media, bij duurdere apparaten wordt het eerder geaccepteerd dat er iets niet goed gaat en dan op eigen onkunde gegooid, er wordt dan bij de fabrikant aanklopt voor de oplossing.
Maar hiermee wil ik niets negatiefs over Prusa zeggen, het zijn fantastische machines, en hun geld ook wel waard doordat er een hele goede support bij zit, maar mechanisch gezien is bv een Ender en Anicunic I3 zeker zo goed, mist alles goed is ingesteld.
Wat ik eigenlijk bedoelde is dat niets perfect is, maar dat individuele gevallen statistisch insignificant zijn. Natuurlijk zullen er Prusa's zijn met problemen. En natuurlijk zijn er Ender 3's die als een zonnetje draaien. Wil dat zeggen dat ze dezelfde kwaliteit herbergen? Dat lijkt me niet het geval.

Uiteindelijk bedienen ze ook een iets ander segment. Als je het geen probleem vindt om te 'tinkeren', dan ben je ongetwijfeld prima af met een Ender 3. Maar aangezien ik een druk gezinsleven heb en ik alleen met 3D-printen bezig ben als andere prioriteiten afgehandeld zijn heb ik daar gewoon geen zin meer in. Ik wil gewoon printen en niet tweaken. Ik heb vele nachtelijke uren zitten in het tweaken van m'n Marlin-builds om de boel goed draaien te krijgen, maar eigenlijk vind ik het ook wel fijn om gewoon eens goed te slapen. ;) Als ik de kans (kans != garantie) daarop vergroot door over te stappen op een Prusa, dan vind ik dat het geld wel waard.

En het gaat niet eens alleen om support wat mij betreft (Creality support heeft mij nooit geholpen met mijn problemen), maar in het geval van mijn CR-6 SE ook dingen als leads die getint zijn (standaard bij Creality begrijp ik?), kortsluiting bij bedclips waardoor 24V op het chassis komt te staan, power switch die na een week stuk gaat en arcing veroorzaakt, power supply die m'n lampen laat knipperen, etc etc

[ Voor 8% gewijzigd door gday op 06-10-2021 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Hardy8 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 12:50:
[...]
ik ken iemand die al regelmatig bij z'n Prusa's de rollagers heeft vervangen (gedeeltelijk onder garantie), er zitten inmiddels Mitsumis in, maar ook daar was er één niet goed van.
Volgens mij is er dan iets mis met zijn frame. Als het een inherent probleem van de i3 zou zijn, had iedereen er last van. Ik denk dat Prusa dat ook wel door heeft, als iemand dat al meerdere keren gehad heeft, maar een nieuw rollagertje sturen is goedkoper dan een heel frame...

Kijk, met élk apparaat kunnen problemen optreden. Maar je kunt pas van slechte kwaliteit spreken als een bepaald onderdeel bij de overgrote meerderheid stuk gaat. Er zal best wel een keer een Prusa voeding in rook op zijn gegaan, maar dat wil niet zeggen dat het slechte printers zijn. Bij een Creality is het allemaal wat fragieler omdat ie nu eenmaal is opgebouwd uit goedkopere componenten. Maar dat maakt 'm niet per definitie slecht. Slechte kwaliteit is subjectief, en afhankelijk van wat je er zelf van verwacht, de kosten en het beoogde gebruik. Lada's worden doorgaans beschouwd als auto's van mindere kwaliteit, maar toch zijn er mensen die er vele (relatief) probleemloze kilometers mee maken. Het feit alleen al dat de Ender 3 bijvoorbeel razend populair is, maakt ook dat er heel veel bekend is. Er zijn talloze manieren om aan hulp te komen en veel zaken kun je vooraf al opzoeken. Idem voor de Prusa printers trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Laatst online: 08:13
Als je de prusa echt nooit smeert gaan de rods en lagers er op den duur ook aan.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:27
Krijg net bericht dat "mijn" prusa verstuurd is, ik ga hem op mijn werk gebruiken. Ik zal eens kijken hoe het werkt voor een dummy. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Harmvdw schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 13:56:
Krijg net bericht dat "mijn" prusa verstuurd is, ik ga hem op mijn werk gebruiken. Ik zal eens kijken hoe het werkt voor een dummy. :)
Welk model en wanneer heb jij je bestelling geplaatst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:27
gday schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 14:25:
[...]

Welk model en wanneer heb jij je bestelling geplaatst?
Ik heb de Prusa i3 MK3S+ ik heb hem vorige week donderdag besteld (geld overgemaakt, dus duurt iets langer dan creditcard denk ik) en kreeg vandaag het bericht dat hij verstuurd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eens kijken of mijn RatRig V Core 3 500 deze week verstuurd wordt.

Ben al een week of 9 aan het wachten.
Maar het lijkt het wachten zeker waard als ik YouTube een beetje in de gaten houd.

Vraag me wel af of ik gelijk wat aanpassingen doorvoer.

Ten tijde van de aankoop maar de default kit gekozen, ondertussen vernomen dat een mosquito sneller / beter kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geerbeer94
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 17-09 10:31
Verwijderd schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 15:07:
Ten tijde van de aankoop maar de default kit gekozen, ondertussen vernomen dat een mosquito sneller / beter kan zijn.
Een mosquito is qua prijs kwaliteit verhouding erg slecht, je kan beter voor een phaetus dragon(fly) gaan. Of als je kan wachten tot het einde van het jaar, de E3d Revo hotend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:13
Ik heb nu een jaar een Prusa MK3S en hij print super, geen tweaking nodig. Gewoon in elkaar zetten en gaan met die banaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:42
Ik heb eens wat reviews gekeken over de bekende MK3s "clones", aangezien Prusa opensource is, is zo'n beetje alles los te verkrijgen en zelf op te bouwen.
De prints zien er echt heel goed uit.
Als ik dan een goedkope printer zou willen, zou ik denk ik voor zoiets gaan, ipv bijvoorbeeld een Ender 3.

Of mis ik nu iets wezenlijks (behalve support)?

(ik kijk overigens zelf naar een originele prusa)

Edit
Er zit nog wel een prijsverschil zie ik net
Volgens reviewers was die ongeveer 250 euro, maar nu met die btw e.d. komt de prijs zo'n beetje uit op 400 euro.

[ Voor 20% gewijzigd door rinkel op 07-10-2021 21:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
@rinkel, mijn indruk in het zeer algemeen is, als je meer uitgeeft krijg je betere hardware.
Aanvankelijk komt dat de printkwaliteit wel ten goede, maar op een gegeven moment is dat allemaal in de basis wel prima en verbetert dat niet meer zo.
Als je dan nog meer uitgeeft, krijg je daar niet zozeer nog meer printkwaliteit voor terug, maar meer betrouwbaarheid/consistentie.

In elk geval staat originele Prusa i3 wel bekend om zijn betrouwbaarheid/consistentie.
Een goedkopere kloon kan wellicht vrijwel dezelfde printkwaliteit leveren, maar op dat andere vlak kan ie wel minder zijn.
Dat hoeft niet per definitie zo te zijn, maar het is wel iets om ook rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
N8w8 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 21:16:
@rinkel, mijn indruk in het zeer algemeen is, als je meer uitgeeft krijg je betere hardware.
Aanvankelijk komt dat de printkwaliteit wel ten goede, maar op een gegeven moment is dat allemaal in de basis wel prima en verbetert dat niet meer zo.
Als je dan nog meer uitgeeft, krijg je daar niet zozeer nog meer printkwaliteit voor terug, maar meer betrouwbaarheid/consistentie.

In elk geval staat originele Prusa i3 wel bekend om zijn betrouwbaarheid/consistentie.
Een goedkopere kloon kan wellicht vrijwel dezelfde printkwaliteit leveren, maar op dat andere vlak kan ie wel minder zijn.
Dat hoeft niet per definitie zo te zijn, maar het is wel iets om ook rekening mee te houden.
Dat is natuurlijk een goed punt. Het prijsverschil met een Ender 3 is ook een flink stuk toegenomen.

Bij de mini is overigens het prijsverschil niet echt heel erg groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
rinkel schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 20:55:
Er zit nog wel een prijsverschil zie ik net
Volgens reviewers was die ongeveer 250 euro, maar nu met die btw e.d. komt de prijs zo'n beetje uit op 400 euro.
Ik heb ook een tijdje naar zo'n Fysetc clone gekeken. Ze zitten op zich goed in elkaar en werken ook prima. Alleen zijn bepaalde componenten niet van de beste kwaliteit. Echter, dat verandert blijkbaar. Een Duitse gast die een YT filmpje heeft over zijn clone zei dat ie later een nieuwe had besteld en die had al andere lagers. Want dat was het grootste probleem: Fysetc leverde bagger lagers af. Zo uit het hoofd weet ik het niet helemaal meer, maar er waren een paar onderdelen die je eigenlijk beter meteen kon vervangen. Dan zit je nog steeds ruim onder de prijs van een echte Prusa. In principe is het niet eens een illegale kopie, want Prusa heeft alles open source gemaakt. Ik heb er toen vanaf gezien want ik was een beetje bang dat het ding na een jaartje ineens allerlei gebreken zou gaan vertonen omdat alles toch nét iets minder van kwaliteit is. Maar ik meen dat het best nog meevalt achteraf. Ik heb even terug nog een keer aan die Duitse gast gevraagd en die zegt dat hij er nog een paar besteld heeft en ze doen het allemaal nog goed.

Zo'n clone lijkt mij in ieder geval niet geschikt als eerste printer. Als je niet weet wat je moet verwachten is het denk ik geen goed idee om iets te kopen waarvan de kwaliteit een beetje twijfelachtig is. Je kunt nergens op terug vallen. Dat is nu het sterke punt van Prusa, maar daar betaal je dan ook dik voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Even zitten Googlen, en dan stuit ik op deze review op Reddit, mét commentaar van Joe Prusa himself. Nice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
mphilipp schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 22:45:
[...]

Ik heb ook een tijdje naar zo'n Fysetc clone gekeken. Ze zitten op zich goed in elkaar en werken ook prima. Alleen zijn bepaalde componenten niet van de beste kwaliteit. Echter, dat verandert blijkbaar. Een Duitse gast die een YT filmpje heeft over zijn clone zei dat ie later een nieuwe had besteld en die had al andere lagers. Want dat was het grootste probleem: Fysetc leverde bagger lagers af. Zo uit het hoofd weet ik het niet helemaal meer, maar er waren een paar onderdelen die je eigenlijk beter meteen kon vervangen. Dan zit je nog steeds ruim onder de prijs van een echte Prusa. In principe is het niet eens een illegale kopie, want Prusa heeft alles open source gemaakt. Ik heb er toen vanaf gezien want ik was een beetje bang dat het ding na een jaartje ineens allerlei gebreken zou gaan vertonen omdat alles toch nét iets minder van kwaliteit is. Maar ik meen dat het best nog meevalt achteraf. Ik heb even terug nog een keer aan die Duitse gast gevraagd en die zegt dat hij er nog een paar besteld heeft en ze doen het allemaal nog goed.

Zo'n clone lijkt mij in ieder geval niet geschikt als eerste printer. Als je niet weet wat je moet verwachten is het denk ik geen goed idee om iets te kopen waarvan de kwaliteit een beetje twijfelachtig is. Je kunt nergens op terug vallen. Dat is nu het sterke punt van Prusa, maar daar betaal je dan ook dik voor.
Als eerste printer lijkt het me idd niet zo’n goed idee, maar als je de zwakke onderdelen meteen vervangt, of op een later tijdstip lijkt me dat niet zo’n probleem. Het is toch een bouwpakket, dus dan weet je de onderdelen meteen te vinden.
Ik zat voor de grap eens op Ali te kijken, maar de printers zijn een stuk duurder geworden door de nieuwe invoerregels.
De mini is eigenlijk al niet meer interessant. De Mk3s zou op een 450 euro komen, wat nog wel een stuk goedkoper is dan de originele kit.

(Ik heb overigens een printer dus zou niet de eerste worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLo
  • Laatst online: 18-09 15:36

BiLo

PSN: toiletcleaner

voor wie zin/tijd heeft:

V&A gevraagd: 3d Printservice gezocht

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Kijk dan ook eens naar een P3STEEL/3DSTEEL https://www.hta3d.com/en/...of-p3steel-prusa-i3-steel

Prima ding met stalen frame en betaalbaar. Ik heb deze al 5 jaar en geen gedoe mee. Dwz begonnen met de HTA3D P3STEEL en in de loop van de jaren langzaam gemigreerd naar uiteindelijk de 3DSTEEL.
En prima support als je vragen hebt. En geheel opensource natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-09 14:56
Nog even als follow-up nadat ik vroeg om een betrouwbaar alternatief voor de ender3 OG (prusa bijvoorbeeld).
De vorige post bevatte een ondermaatste print, maar was wel de eerste na 2jaar stil te hebben gestaan.

Inmiddels beter leren levellen:
YouTube: Creality Ender 3- Easy Way To Level Your Bed
Desondanks zit de BLTouch er al op gemonteerd en die kan ik pas gebruiken als mijn nieuwe moederbord is geleverd:
https://www.creality3doff...y-silent-mainboard-v4-2-7

bltouch bracket op thingiverse:
https://www.thingiverse.com/thing:3148733

Ook een paar kleine upgrades uitgevoerd:
https://www.amazon.nl/gp/...itle_o00_s01?ie=UTF8&th=1
Ik vind 13euro voor metalen bowden extruder,bowden tube en betere springs een mooie prijs.

Ook nog een magnetische mat besteld, die samen met het moederbord word geleverd:
https://www.creality3doff...pro-ender-5pro-ender-3-v2

Zelf heel erg blij met het resultaat en hoop met het nieuwe moederbord vooral een stillere 3d printer te krijgen, want dat is nu nog een doorn in het oog.

In ieder geval wat plaatjes van de test cube.
En wellicht helpt het anderen die voor een zelfde keuze staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dSnrm_xkJSQpwFSXpFncvvd9sYI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wws5nxoKFi6TVZg7OTL1Qw6k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EmkgKLAoLElxacMDYBMeJwx1vbg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N2OwkSPW23EuO177O9DPs4Pt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GRgkDUw7LsXEi5Rx3KpYZ00jtoI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K6x7WLjfwILjdssIJ24vowqx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OmHHmDRdpEBIOgby9QrltWlgYJs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S9vobQRmZHiRhxTbDAOoWmbA.jpg?f=fotoalbum_large

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

jobr schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 18:17:
Kijk dan ook eens naar een P3STEEL/3DSTEEL https://www.hta3d.com/en/...of-p3steel-prusa-i3-steel

Prima ding met stalen frame en betaalbaar. Ik heb deze al 5 jaar en geen gedoe mee. Dwz begonnen met de HTA3D P3STEEL en in de loop van de jaren langzaam gemigreerd naar uiteindelijk de 3DSTEEL.
En prima support als je vragen hebt. En geheel opensource natuurlijk.
Mee eens. Heb er zelf ook 1, en de enige 2 mancos die ik had zijn al lang aangepast zie ik in de huidige generaties. Namelijk het bed wat met moeite de 80-90 graden haalde (met een iets hogere spanning lukte dat veel beter). En bij mij zaten de assen met koppelstukken aan de z assen, dat gaf een beetje wobble. Die heb ik toen aangepast.

En het frame is super stijf. Ik hoef nooit te levelen, staat niet te wiebelen, geen buigend plastic. Super.

Misschien nog eens wat upgrades doen qua controller board, dat is volgens mij met de huidige stand van zaken een stuk sneller en stiller te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
_ferry_ schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 07:57:
Misschien nog eens wat upgrades doen qua controller board, dat is volgens mij met de huidige stand van zaken een stuk sneller en stiller te krijgen.
Dat heb ik ook gedaan (https://www.hta3d.com/en/...8-bits-to-24v-and-32-bits).
Vooral door de nieuwe TMC2209 drivers is ie stiller. En geen limit switches meer.
Qua snelheid weet ik het niet. Ik heb nooit haast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hehe, de P3Steel gang is aanwezing :9B

Ik kan niet anders zeggen dat het een heel fijn frame is.

Alleen jammer dat Orballo zulke eindeloze treuzelaars is/zijn. (ik heb stiekem het vernoeden dat Hugo F. inmiddels de enige overgebleven werknemer is daar) Als je mailt heb je na 2 weken nog steeds geen antwoord. :(

HTA3D was tamelijk rap toen er bij mijn vorige zending wat kabels niet goed waren ingepakt. Ik kreeg zonder blikken of blozen een vervangende set en mocht de verkeerde kabels houden.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Laatst online: 21:17
Ik wil wat doppen van pootjes van tuinstoelen vervangen welke versleten zijn. Het lijkt dat polycarbonaat (PCj hiervoor het meest geschikt is.

Heeft iemand hier ervaring met een specifiek merk in combinatie met een Prusa mk3s ? Prusament is er ook in PC maar niets op voorraad.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
@Pixelmagic Ik heb laatst wat pootjes voor de schotelbraai geprint in Fillamentum CPE, welliswaar niet op een Prusa maar dat maakt niet veel uit. Ik heb ook een Direct Drive E3D hotend.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Iets meer info en een stukje praktijkervaring met de E3D Revo. Het is dan wel een beta unit, dus Meneer Nero geeft (nog) geen kritiek. Hij heeft een paar minpuntjes/aandachtspuntjes, maar daar wil hij mee wachten tot hij de productieversie een tijdje gebruikt heeft. Dat is wel zo eerlijk. Maar hij heeft er in ieder geval geen issues mee gehad. Hij warmt zeer snel op, is erg stabiel vwb temperatuur, kortom hij is er erg positief over. Met dat voorbehoud dat het een beta unit is. Het is dus geen review.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:30

Sebazzz

3dp

Geen kritiek, wel positief zijn. Dat klopt niet helemaal :p

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:18

BM

Moderator Spielerij
mphilipp schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 21:16:
Iets meer info en een stukje praktijkervaring met de E3D Revo. Het is dan wel een beta unit, dus Meneer Nero geeft (nog) geen kritiek. Hij heeft een paar minpuntjes/aandachtspuntjes, maar daar wil hij mee wachten tot hij de productieversie een tijdje gebruikt heeft. Dat is wel zo eerlijk. Maar hij heeft er in ieder geval geen issues mee gehad. Hij warmt zeer snel op, is erg stabiel vwb temperatuur, kortom hij is er erg positief over. Met dat voorbehoud dat het een beta unit is. Het is dus geen review.
[YouTube: E3D Revo - The future of hotends? Impressions from the beta]
Ik vind het beetje raar dat dat opwarmen van de hotend ineens een dingetje is. Mijn bed heeft vele malen meer tijd nodig. Op mijn Voron mag ik rustig 30/45 minuten wachten voor dat die goed pp temperatuur is, dan kan 1 minuutje wachten op hotend er ook nog wel bij :+

Verder nog niks gezien hierover, dus inhoudelijk ook geen mening over.

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
BM schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 21:38:
[...]
Ik vind het beetje raar dat dat opwarmen van de hotend ineens een dingetje is.
Klopt, je moet doorgaans op het bed wachten. Maar het punt is wel dat ie daardoor ook zeer stabiel is. Het element reageert gewoon heel erg snel. Dat is denk ik het grootste voordeel. En dat is wat ie ook zegt: het is het meest stabiele hotend dat ie ooit gezien heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, die vergelijking van Nero werd ook in de laatste Meltzone podcast besproken. Tom en Stefan dachten dat het waarschijnlijk meer een meetafwijking was door de verplaatsing van de thermistor dan dat het de temperatuur in de spuitmond écht goed werd weergegeven. Ik denk dat ik het met hen eens ben. vooral omdat er nu eigenlijk een beetje smering bij moet om de overdracht van warmte goed mogelijk te maken. Net als met CPU koelers zal de warmte alleen bij een perfecte fit goed worden overgebracht. Ik weet zo -1-2-3 niet welke pasta dat zo tussen de 200°C en pak en beet 350°C goed zal doen zonder te veranderen in een soort cement zoals die boron nitridepasta dat doet. We gaan het zien. Wat ik stiekem wel hoop is dat ze een nozzle uitbrengen die werkt met de Chimera. Maar ergens denk ik niet dat ze dat gaan doen. De huidige trend met multi extrusion is om dat met aparte tools te doen. (IDEX, Tool Changer) MMU's lijken stilaan uit de gratie te raken. Te veel gezeik om goed aan de praat te krijgen.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@ocf81 heb je wel eens gehoord van de Enraged Rabbit Carrot Feeder? Is een opensource mmu alternatief die mogelijk beter werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:50

thijsco19

KTM 990 SMT

ocf81 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 01:40:
Ik denk dat ik het met hen eens ben. vooral omdat er nu eigenlijk een beetje smering bij moet om de overdracht van warmte goed mogelijk te maken. Net als met CPU koelers zal de warmte alleen bij een perfecte fit goed worden overgebracht.
Is het primaire contact vlak nu juist niet axiaal? Door de veer word het element toch axiaal tegen de nozzle aangeduwd? Radiaal zal je dan inderdaad wat ruimte kunnen houden maar er zijn manieren en materialen waardoor dat geminimaliseerd word. Toch een goede warmte overdracht zonder een TIM.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
ocf81 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 01:40:
Ja, die vergelijking van Nero werd ook in de laatste Meltzone podcast besproken. Tom en Stefan dachten dat het waarschijnlijk meer een meetafwijking was door de verplaatsing van de thermistor dan dat het de temperatuur in de spuitmond écht goed werd weergegeven.
Hoe werkt dat dan? Hoe loopt de temp sneller op door een meetafwijking? De thermistor zit toch altijd al vrij dicht bij het verwarmingselement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
thijsco19 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 08:17:
[...]

Is het primaire contact vlak nu juist niet axiaal? Door de veer word het element toch axiaal tegen de nozzle aangeduwd? Radiaal zal je dan inderdaad wat ruimte kunnen houden maar er zijn manieren en materialen waardoor dat geminimaliseerd word. Toch een goede warmte overdracht zonder een TIM.
Goeie vraag. Als ik kijk naar wat we tot nu gezien hebben, dan denk dat het zowel de verticale als de horizontale vlakken als contactoppervlak dienen. Het oppervlak van het stuk buis is een stukje groter dan van de horizontale component aan de onderkant van het verwarmingselement. Mijn indruk is dat de veer voornamelijk dient om ervoor te zorgen dat het ding zonder schroefdraad op zijn plaats wordt gehouden, en niet voor het aandrukken van pasta, zoals bij CPU-koelers. Ik kan het natuurlijk mis hebben.
mphilipp schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 08:36:
[...]

Hoe werkt dat dan? Hoe loopt de temp sneller op door een meetafwijking? De thermistor zit toch altijd al vrij dicht bij het verwarmingselement?
Wat je wil meten is niet de temperatuur van het verwamingselement, maar de temperatuur van (idealiter de punt van) de spuitmond. Door de thermistor in het verwarmingselement te plaatsten meet je het verkeerde ding, namelijk de temperatuur van het verwarmingselement i.p.v. de temperatuur van de nozzle. Misschien dat tests met een thermokoppel kunnen uitwijzen hoe groot het verschil is.
Deze analogie laat dat in extteme vorm zien: Als je de thermostaat van jouw woning boven de radiatoren zou inbouwen zou je een heel ander verwarmingspatroon hebben dan wanneer je thermostaat zo ver mogelijk van de radiator plaatst.
Je bent in wezen geïnteresseerd in de temperatuur in het midden van de kamer waar van de radiator is. Wat ze nu hebben gedaan lijkt juist meer op het boven de radiator hangen van je thermostaat.
Bij de V6 is de opstelling juist dat de themostaat aan de andere kant van de kamer gehangen (voorbij de nozzle)

[ Voor 4% gewijzigd door ocf81 op 15-10-2021 10:28 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ManIkWeet schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 07:58:
@ocf81 heb je wel eens gehoord van de Enraged Rabbit Carrot Feeder? Is een opensource mmu alternatief die mogelijk beter werkt
Die zou ik eens moeten opzoeken. Ik zie wel berichten dat de Palette 2 en 3 niet zo veel beter zijn dan een MMU. Daar had ik het verhaal eigenlijk op gebaseerd.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
ocf81 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 10:18:
[...]
Wat je wil meten is niet de temperatuur van het verwamingselement, maar de temperatuur van (idealiter de punt van) de spuitmond. Door de thermistor in het verwarmingselement te plaatsten meet je het verkeerde ding, namelijk de temperatuur van het verwarmingselement i.p.v. de temperatuur van de nozzle.
Ah, ok. Ik wist niet dat die twee gecombineerd waren. Maar dan dringt zich de vraag op: als er een te groot verschil in zit, merk je dat toch aan je printresultaten? Die Nero heeft dat ding een paar maanden gebruikt in zijn Voron 2.4 en je zou denken dat hij slim genoeg is om te zien dat ie met 230 print ipv 240. En je merkt het nóg sneller als het verschil groter is dan 10 graden. In principe, en dat hebben we in een ander post geloof ik al een keer aan de orde gehad, kloppen die thermistors nooit echt. Maar je stelt je profiel in zodat het voor jou werkt. Dat zal wel de verklaring zijn waarom de ene PLA print op x en de ander op y, met hetzelfde resultaat.
Ik denk dat het in de praktijk dus wel meevalt. Het blok is ook nog eens erg klein, dus denk ik dat dat ook nog eens compenseert.

Het effect valt zo te zien in de praktijk reuze mee. Er zal altijd wel iets theoretisch aan te merken zijn op welke willekeurige constructie dan ook. Maar of het in de praktijk iets uitmaakt, dát is het belangrijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
ManIkWeet schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 07:58:
Heb je zelf ervaring met de mmu of alleen ervaring van anderen ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 10:28:
[...]

Ah, ok. Ik wist niet dat die twee gecombineerd waren. Maar dan dringt zich de vraag op: als er een te groot verschil in zit, merk je dat toch aan je printresultaten? Die Nero heeft dat ding een paar maanden gebruikt in zijn Voron 2.4 en je zou denken dat hij slim genoeg is om te zien dat ie met 230 print ipv 240. En je merkt het nóg sneller als het verschil groter is dan 10 graden.
Het verschil kan best een paar graden Celcius zijn. Ik denk dat het voornamelijk afhangt van van de printsnelheid en de eigenschappen van het filament hoe veel het uitmaakt.
In principe, en dat hebben we in een ander post geloof ik al een keer aan de orde gehad, kloppen die thermistors nooit echt. Maar je stelt je profiel in zodat het voor jou werkt. Dat zal wel de verklaring zijn waarom de ene PLA print op x en de ander op y, met hetzelfde resultaat.
In zekere zin wel, maar zoals ook opgemerkt in de video die ik toen linkte kan een andere thermistor die gemaakt is om zo rond kamertemperatuur te werken een héél andere foutmarge hebben bij de smelttemperaturen van plastic als wanneer de thermistor gemaakt is voor het temperatuurbereik waarin we printen. Momenteel gebruiken we dus thermistors die gemaakt zijn voor veel lagere temperaturen, waardoor de foutmarge veel groter is.
Ik denk dat het in de praktijk dus wel meevalt. Het blok is ook nog eens erg klein, dus denk ik dat dat ook nog eens compenseert.

Het effect valt zo te zien in de praktijk reuze mee. Er zal altijd wel iets theoretisch aan te merken zijn op welke willekeurige constructie dan ook. Maar of het in de praktijk iets uitmaakt, dát is het belangrijkste.
De verschillen zullen inderdaad niet groot zijn, en mensen zullen inderdaad gaan compenseren.

[edit] Wat natuurlijk ook zo is, is dat doordat nu de heater om de hele buis zit, in plaats van ernaast, er ook meer oppervlak is dat warmte afgeeft. Hierdoor zijn er minder nadelen omtrent thermische traagheid en richting van voortplanting van de warmte.

[ Voor 7% gewijzigd door ocf81 op 15-10-2021 11:12 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ocf81 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 10:22:
[...]

Die zou ik eens moeten opzoeken. Ik zie wel berichten dat de Palette 2 en 3 niet zo veel beter zijn dan een MMU. Daar had ik het verhaal eigenlijk op gebaseerd.
https://github.com/EtteGit/EnragedRabbitProject

Scheelt weer een zoekactie :)
Voron-branded maar gewoon te gebruiken op elke printer (met Klipper, misschien andere firmwares)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pixelmagic schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 10:30:
[...]

Heb je zelf ervaring met de mmu of alleen ervaring van anderen ?
Ik heb zelf helaas geen ervaring met wat voor vorm van multi-filament dan ook :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
ManIkWeet schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 12:47:
[...]

Ik heb zelf helaas geen ervaring met wat voor vorm van multi-filament dan ook :-(
Ik wel met de mmu2s, als je hem goed en geduldig in elkaar zet en afregelt werkt hij net zo vlekkeloos als de mk3s zelf. Sterker nog, ik denk dat ik vaker heb dat ik adhesion problemen heb dan dat ik filament priblemen heb (en adhesion probleem is ook zeldzaam).

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:39

Boullie

Da Bulster

Pixelmagic schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 14:46:
[...]

Ik wel met de mmu2s, als je hem goed en geduldig in elkaar zet en afregelt werkt hij net zo vlekkeloos als de mk3s zelf. Sterker nog, ik denk dat ik vaker heb dat ik adhesion problemen heb dan dat ik filament priblemen heb (en adhesion probleem is ook zeldzaam).
Ik ga hem zelf ook bouwen, zit nu te wachten op de onderdelen.
Het is niet alleen dat je multimaterial kunt printen maar je kunt verder printen op een andere rol bij een langere print. Zo kun je ook die rollen met restjes een keer opmaken.
Hiervoor heb je endless spoolmode. Hij detecteert dat er 1 leeg is en begint dan automatisch de volgende rol te laden.
Ook kun je kiezen hoe breed je hem maakt. Kunt tussen 4, 6, 9 en 12 rollen kiezen(hoewel die laatste geloof ik ongetest is). Eventueel is de kit hier te vinden. De BOM is te vinden op Github
En als iemand die Nem14 uit de BOM kan vinden dan zou ik dat graag weten.

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Boullie schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 15:54:
[...]
Zo kun je ook die rollen met restjes een keer opmaken.
Dat vind ik op zich in het kader van zo'n MMU wel een grappig voordeel. Zeker gezien de hoeveelheid filament die zo'n ding verprutst met een wipetower. Soms valt het mee, maar je kunt ook hebben dat je wipetower evenveel of zelfs meer filament gebruikt dan je model. Dat zal bij kleine details in een andere kleur bijvoorbeeld het geval zijn. Een vertikale streep in een andere kleur bijvoorbeeld.

Verder vind ik het prachtig hoor, multimaterial printen, en dan voornamelijk meerdere kleuren. Echt hele mooie resulaten. Alleen die verspilling...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Boullie Ik ben wel benieuwd hoe dat uitpakt. Misschien wel leuk om plaatjes van te zien etc. Succes in ieder geval.

BTW, leuk motto voor die webshop: "Shit You Don't Need - at prices you can't afford"

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
mphilipp schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 16:48:
[...]

Dat vind ik op zich in het kader van zo'n MMU wel een grappig voordeel. Zeker gezien de hoeveelheid filament die zo'n ding verprutst met een wipetower. Soms valt het mee, maar je kunt ook hebben dat je wipetower evenveel of zelfs meer filament gebruikt dan je model. Dat zal bij kleine details in een andere kleur bijvoorbeeld het geval zijn. Een vertikale streep in een andere kleur bijvoorbeeld.

Verder vind ik het prachtig hoor, multimaterial printen, en dan voornamelijk meerdere kleuren. Echt hele mooie resulaten. Alleen die verspilling...
De purge tower heb je alleen alleen als je multicolor in één print doet. Ik gebruik hem vooral om makkelijk van kleur te kunnen wisselen.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

mphilipp schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 16:48:
[...]

De wipetower heb je straks niet eens meer nodig.
Kunt namelijk, zodra hij af is, een Kings Seat maken. Dat is een pellet purge systeem zodat je de tower niet meer nodig hebt.
Betekend niet dat je niet alsnog plastic verprutst net zoals bij een tower.
Zoals het op de Git staat:
"The Enraged Rabbit King's Seat (ERKS). The King’s Seat is a pellet-purge system to remove the need for a wipe-tower and make faster filament purges. This system is designed for Voron V2s only so far."

Boullie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
Boullie schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 17:22:
[...]

De wipetower heb je straks niet eens meer nodig.
Kunt namelijk, zodra hij af is, een Kings Seat maken. Dat is een pellet purge systeem zodat je de tower niet meer nodig hebt.
Betekend niet dat je niet alsnog plastic verprutst net zoals bij een tower.
Zoals het op de Git staat:
"The Enraged Rabbit King's Seat (ERKS). The King’s Seat is a pellet-purge system to remove the need for a wipe-tower and make faster filament purges. This system is designed for Voron V2s only so far."
Zo een systeem is er ook voor de mmu ( https://www.bigbrain3d.co...ractable-purge-mechanism/ ) maar is niet echt doorgebroken, mogelijk omdat het toch niet zo betrouwbaar is en afregelen naar ik begreep erg lastig is. Daarnaast moest je toch nogal wat aanpassen in de gcode, wat bij de purge tower niet hoeft.

En wat je zegt, je hebt nog steeds afval, maar wel minder. In theorie purge je alleen wanneer je van kleur wisselt, dus als je alleen lagen hebt met een andere kleur heb je minder afval. Bij kleurwissel op dezelfde laag zal het niet veel schelen denk ik.

Ben wel benieuwd wanneer er plaatjes komen, ben wel nieuwsgierig naar het ontwerp.

[ Voor 3% gewijzigd door Pixelmagic op 15-10-2021 20:13 ]

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pixelmagic schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 20:12:
[...]

Zo een systeem is er ook voor de mmu ( https://www.bigbrain3d.co...ractable-purge-mechanism/ ) maar is niet echt doorgebroken, mogelijk omdat het toch niet zo betrouwbaar is en afregelen naar ik begreep erg lastig is. Daarnaast moest je toch nogal wat aanpassen in de gcode, wat bij de purge tower niet hoeft.

En wat je zegt, je hebt nog steeds afval, maar wel minder. In theorie purge je alleen wanneer je van kleur wisselt, dus als je alleen lagen hebt met een andere kleur heb je minder afval. Bij kleurwissel op dezelfde laag zal het niet veel schelen denk ik.

Ben wel benieuwd wanneer er plaatjes komen, ben wel nieuwsgierig naar het ontwerp.
Ik zou dit niet kopen, maar zelf maken. Of een open source ontwerp gebruiken.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
ocf81 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 20:41:
[...]

Ik zou dit niet kopen, maar zelf maken. Of een open source ontwerp gebruiken.
Het ontwerp staat gewoon op thingiverse, dus dat gaat prima werken :)

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Te lui om het op te zoeken, maar wat is een pellet purge systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Systeem dat na een filamentwissel een klein poepje gemengd plastic in een bakje doet en dat dan wegtieft.

[ Voor 16% gewijzigd door ocf81 op 16-10-2021 02:12 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

mphilipp schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 01:28:
Te lui om het op te zoeken, maar wat is een pellet purge systeem?
Dit:

Komt uit de link van @Pixelmagic

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Dat is nog steeds best veel waste als je dat elke laag 2x of vaker doet...

[ Voor 6% gewijzigd door pirke op 16-10-2021 19:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pirke schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 19:33:
Dat is nog steeds best veel waste als je dat elke laag 2x of vaker doet...
Ja en nee...
Als je 5 lagen maar 1 kleur hebt, hoef je niet te purgen. Met een purge tower moet je dat nog wel doen en dus kan je best wat plastic extra kwijt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
ManIkWeet schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 20:25:
[...]
Ja en nee...
Als je 5 lagen maar 1 kleur hebt, hoef je niet te purgen. Met een purge tower moet je dat nog wel doen en dus kan je best wat plastic extra kwijt zijn.
Dat snap ik niet. Met een MMU gaat ie toch niet purgen na elke laag? Zo dom is zo'n systeem toch niet? Pas als er kleuren gewisseld worden, doet ie purgen. En nu een pellet. Is dat niet dezelfde hoeveelheid? Of gaat dat pellet systeem er vanuit dat je die pellets gaat recyclen?
De hoeveelheid die het ding purged voor elke wissel is toch te programmeren. of het nu een stuk op een tower is of een pellet, maakt in mijn ogen niets uit. Dit zal wel om recyclen gaan. Handig als je zo'n ding hebt of als er ergens in de buurt een inzamelpunt is waar je heen kunt.

[edit]
Aha...het system IS echt zo dom met een purge tower. Elke laag móet ie purgen. Zal wel met de hoogte(verschil) te maken hebben dan. Is zoiets dan echt niet te programmeren dat ie even omlaag gaat? Even onthouden waar ie was gebleven? Als je exact naar de locatie gaat waar die tower staat, en je zakt dan naar beneden, dan heb je toch geen kans om je model van het bed te tikken?
Dat had ik dus nooit gehoord dat die purge towers voor elke laag aangevuld werden. Vandaar die mega verkwisting. Dat maakt het voor mij in ieder geval redelijk nutteloos. Prachtig dat je multicolor kunt printen, maar als ik dan zoveel verkwisting heb, hoeft het van mij niet. Dan is inderdaad een pellet systeem een stuk beter.

[ Voor 29% gewijzigd door mphilipp op 16-10-2021 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:46
In theorie kan een purgetower ook een 2e object zijn waarbij kleur niet uitmaakt of wat toch nabewerkt word. Geen idee of t mogelijk is met de huidige software, maak zelf geen gebruik van multicolour printen

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Je kan tegenwoordig een purge tower hebben die inderdaad aan de zijkant achterin staat zodat je je normale object niet raakt bij het purgen, en dan alleen purgen indien nodig. Zolang je ruimte op je printbed hebt werkt dat.

Verder kun je natuurlijk purgen in de infill.

(Ik heb zelf helaas nog geen MMU)

[ Voor 6% gewijzigd door pirke op 17-10-2021 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 23:38:
[...]

Dat snap ik niet. Met een MMU gaat ie toch niet purgen na elke laag? Zo dom is zo'n systeem toch niet? Pas als er kleuren gewisseld worden, doet ie purgen. En nu een pellet. Is dat niet dezelfde hoeveelheid? Of gaat dat pellet systeem er vanuit dat je die pellets gaat recyclen?
De hoeveelheid die het ding purged voor elke wissel is toch te programmeren. of het nu een stuk op een tower is of een pellet, maakt in mijn ogen niets uit. Dit zal wel om recyclen gaan. Handig als je zo'n ding hebt of als er ergens in de buurt een inzamelpunt is waar je heen kunt.

[edit]
Aha...het system IS echt zo dom met een purge tower. Elke laag móet ie purgen. Zal wel met de hoogte(verschil) te maken hebben dan. Is zoiets dan echt niet te programmeren dat ie even omlaag gaat? Even onthouden waar ie was gebleven? Als je exact naar de locatie gaat waar die tower staat, en je zakt dan naar beneden, dan heb je toch geen kans om je model van het bed te tikken?
Dat had ik dus nooit gehoord dat die purge towers voor elke laag aangevuld werden. Vandaar die mega verkwisting. Dat maakt het voor mij in ieder geval redelijk nutteloos. Prachtig dat je multicolor kunt printen, maar als ik dan zoveel verkwisting heb, hoeft het van mij niet. Dan is inderdaad een pellet systeem een stuk beter.
Als je een purge tower maakt met een hoogte die onafhankelijk is van je print, krijg je met botsingen te maken, je hele toolhead moet dan voorbij je print kunnen in de z.

Purge towers zijn niet helemaal dom, ze zullen bij lagen met dezelfde kleur veel minder massief geprint worden, alleen wat er structureel nodig is.

Pellets hebben ook nog als voordeel dat 't veel sneller is, de toolhead hoeft namelijk niet een berg complexe bewegingen te maken, en de extruder kan in 1 actie de hele purge doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Voor de mensen zonder mmu die een écht beeld willen krijgen, start PrusaSlicer eens op en stel de mmu2s in als config. Laad dan een aantal van de multicolor ontwerpen die je leuk vind en slice deze.

Je zal dan zien dat de purge tower per keer van maat anders is. Daarnaast kan je ook dingen instellen zoals hier gemeld, purge in infill of object en wat al niet meer,
Daarnaast geeft de slicer exact de hoeveelheden filament aan die gebruikt worden voor object en purgetower.

En ja, natuurlijk is elke laag 5 keer van kleur veranderen op een klein object verkwistend, het mooiste voorbeeld zijn de 5 kleuren rondjes tegen elkaar aan. Maar als je ergens een paar kleurverschillen wilt doen valt het allemaal erg mee vind ik persoonlijk. Tegelijk als je een "knutsel" printer hebt en regelmatig mislukte prints hebt verspil je veel meer (eerste hand ervaring).

Zoals gemeld, ik heb een mmu2s en gebruik hem vooral om snel te kunnen wisselen tussen kleuren en soorten filament.

P.s. ik denk dat het opvullen van de purge tower gebeurd omdat je dan het gehele printbed kan blijven gebruiken en er geen risico is dat de printkop je objecten raakt.

[ Voor 7% gewijzigd door Pixelmagic op 17-10-2021 09:47 . Reden: Ps toegevoegd ]

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Pixelmagic schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 09:40:
En ja, natuurlijk is elke laag 5 keer van kleur veranderen op een klein object verkwistend, het mooiste voorbeeld zijn de 5 kleuren rondjes tegen elkaar aan. Maar als je ergens een paar kleurverschillen wilt doen valt het allemaal erg mee vind ik persoonlijk.
Precies. Als je laten we zeggen een poppetje print met een kostuum aan: blauwe jas, wit hemd en een zwarte stropdas...zeg maar dag tegen je rol filament... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
mphilipp schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 12:18:
[...]

Precies. Als je laten we zeggen een poppetje print met een kostuum aan: blauwe jas, wit hemd en een zwarte stropdas...zeg maar dag tegen je rol filament... :+
Overdrijven is ook een vak, weg is je rol 8) :+

Maar mooi voorbeeld van minder efficient gebruik is deze: https://www.prusaprinters...ulti-material-mmu2-tester

Tegelijk is deze weer een mooi voorbeeld van efficient: https://www.prusaprinters...d-benchy-handles-5-colors

Ik heb deze zelf geprint en door slim ontwerpen is het afval daar weer minimaal mee (de voor en achterkant tegelijk printen en relatief laag) : https://www.prusaprinters...-thwomp-pencil-holder-mmu

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Maar bij die Benchy zie ik toch ook geel, groen, rood en blauw in dezelfde laag. Dan blijft ie ook wel even gaan... Het is blijkbaar niet anders. Op zich is het doel van MMU (in de zin van multicolor dan) dat je fijn multicolor kunt printen. Dan zou het niet zo hoeven te zijn dat je op moet letten hoe je het ontwerpt vanwege het afval. In principe zou die pellet toestand dan wel beter zijn. Zeker als je ergens die pellets kunt inleveren om te laten recyclen. Zelf zo'n ding kopen is voorlopig nog veel te duur. Je zou dat standaard kunnen gebruiken bij een filament wissel. Lijkt mij wel handig.Nu extrude ik ook soms wel 70mm filament. En toch had ik laatst nog een prutje rommel door het wit heen. Bijna aan het einde van de print zelfs. Was een kleine print in 2 delen/kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
mphilipp schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 20:43:
[...]

Maar bij die Benchy zie ik toch ook geel, groen, rood en blauw in dezelfde laag. Dan blijft ie ook wel even gaan... Het is blijkbaar niet anders. Op zich is het doel van MMU (in de zin van multicolor dan) dat je fijn multicolor kunt printen. Dan zou het niet zo hoeven te zijn dat je op moet letten hoe je het ontwerpt vanwege het afval. In principe zou die pellet toestand dan wel beter zijn. Zeker als je ergens die pellets kunt inleveren om te laten recyclen. Zelf zo'n ding kopen is voorlopig nog veel te duur. Je zou dat standaard kunnen gebruiken bij een filament wissel. Lijkt mij wel handig.Nu extrude ik ook soms wel 70mm filament. En toch had ik laatst nog een prutje rommel door het wit heen. Bijna aan het einde van de print zelfs. Was een kleine print in 2 delen/kleuren.
Belangrijk detail, mmu staat NiET voor multicolor maar voor Multi Material Unit...

En laten we reeel zijn, de prijs van pla/petg gaat je niet de kop kosten als je multi color wilt printen. Zoals ik zei, een keer een misprint kost minstens evenveel én is meer verspilling dan iets functioneels.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Pixelmagic schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 20:50:
[...]
Belangrijk detail, mmu staat NiET voor multicolor maar voor Multi Material Unit...
Je moet ook lezen wat ik schrijf: 'in de zin van multicolor printen' Ik snap dat ik ook meerder materialen of meerdere spools van dezelfde kleur/soort kan plaatsen om zo lekker door te printen, maar je kunt ook multicolor printen. Ik kan het mis hebben, maar ik vermoed dat ie daar toch wel het meest voor gebruikt wordt. Het is namelijk erg mooi en zeker mensen die modellen verkopen zullen graag multicolor willen printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
mphilipp schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 20:53:
[...]

Je moet ook lezen wat ik schrijf: 'in de zin van multicolor printen' Ik snap dat ik ook meerder materialen of meerdere spools van dezelfde kleur/soort kan plaatsen om zo lekker door te printen, maar je kunt ook multicolor printen. Ik kan het mis hebben, maar ik vermoed dat ie daar toch wel het meest voor gebruikt wordt. Het is namelijk erg mooi en zeker mensen die modellen verkopen zullen graag multicolor willen printen.
Ik moet niets :+

De reden dat ik het er bij zet is dat lang niet iedereen het weet. Ik heb veelal petg en pla tegelijk er aan hangen, ik denk trouwens dat veel mensen dat doen en het aantal multicolor prints redelijk laag ligt, zeker al ik thingiverse of prusaprinters zie.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Hey hoi, ben niet zo'n actieve poster hier, maar als het goed (mits DHL hun werk goed doet...) is komt morgen mijn pricewatch: Rat Rig V-Core 3 400 binnen. De configuratie:

- BTT SKR
- RBPi 4
- Bondtech BMG
- Slice Mosquito Magnum

Ik ga werken met Klipper.

Ik vroeg me af of iemand interesse had in updates over de bouw, configuratie, etc binnen dit topic. Ik zal nadat de bouw af is sowieso een review plaatsen in de pricewatch.

De ratrig is m'n 3e printer (1e: Ender 3, 2e: CR10S Pro V2 zwaar gemod). Een van m'n doelen is print snelheid.

[ Voor 9% gewijzigd door Umbrah op 21-10-2021 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-09 08:47
Umbrah schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 18:53:
Hey hoi, ben niet zo'n actieve poster hier, maar als het goed (mits DHL hun werk goed doet...) is komt morgen mijn pricewatch: Rat Rig V-Core 3 400 binnen. De configuratie:

- BTT SKR
- RBPi 4
- Bondtech BMG
- Slice Mosquito Magnum

Ik vroeg me af of iemand interesse had in updates over de bouw, configuratie, etc binnen dit topic. Ik zal nadat de bouw af is sowieso een review plaatsen in de pricewatch.

De ratrig is m'n 3e printer (1e: Ender 3, 2e: CR10S Pro V2 zwaar gemod). Een van m'n doelen is print snelheid.
Ik ben wel benieuwd naar de Ratrig ja, alles lijkt er op dat het een waardige tegenhanger van de Voron 2.4 is.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Umbrah schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 18:53:

- BTT SKR
- RBPi 4
- Bondtech BMG
- Slice Mosquito Magnum

Jaaaa, ga ons even lekker maken en dan verzaken. 8)7 Natuurlijk zijn wij benieuwd, wat dacht je anders?!?

Foto's zijn welkom. Het liefst natuurlijk ook updates over alle successen en tegenvallers. Dat helpt iedereen om meer te weten te komen over dit soort printers.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Ik sluit mij daarbij aan. Heel interessant om te horen hoe dat verloopt en vooral welke 'uitdagingen' je tegenkomt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Umbrah
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Nou bij deze dan. De printer is binnen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iRrkBnc76NaF6NsT9OPkC5nqWkU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zG4GV4cGeNVOkjVbILjd0mtN.jpg?f=fotoalbum_large

Uitgestald:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1nEkc1siL4e4uo8Z1DDrj8QaEkA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u46QJOhbvUkJIAgZXagki2b5.jpg?f=fotoalbum_large

En direct al begonnen. Krijg wel wat zwarte vingers van de galvanisering, maar het is het waard, hoop ik! _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aPFa3wAxj4u_Al6netJG90ljKKg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bQZDCJhkVO6wyrbyWj16ZCuh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Anodisering neem ik aan? galvaniseren is met zink op ijzer en metaalkleur :)

Edit: de schroefjes die afgeven zeker? Dat zal wel idd wel verzonken zijn met zwarte toplaag of "zwart gefosfateerd".

[ Voor 50% gewijzigd door _ferry_ op 22-10-2021 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Dat bedoel ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is het wel anodisering als het er van afbladdert? Klinkt meer als verf.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Het bladdert niet echt, als ik de buitenkant van de zakjes zo bekijk lijkt het van de schroeven af te komen, niet van de hoekstukken.

Ondertussen ben ik op (een van de) stukken die me het meest tegenstaat: het elektra paneel.

Omdat ik redelijk afhankelijk ben van wat de praxis te bieden heb, en geen toegang heb tot een freesmachine, wordt het handwerk. Heb gekozen voor een 3mm dik stuk melkwit polystyreen-plastic voor nu. Omdat er helaas alleen 50*100cm stukken te koop zijn; uiteraard dus met een snee in het midden...

Dit is iets waar een voron een streepje voor heeft, vooralsnog.

[ Voor 63% gewijzigd door Umbrah op 22-10-2021 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Umbrah schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 15:39:
Het bladdert niet echt, als ik de buitenkant van de zakjes zo bekijk lijkt het van de schroeven af te komen, niet van de hoekstukken.
Ah, ok. Die zwarte oxide schroeven zouden inderdaad wel wat stof kunnen afgeven als je ze tegen elkaar wrijft.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

Die schroeven worden toch gekookt in een soort olie om ze zwarte te maken. Denk dat je dat op je handen krijgt.

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Umbrah schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 15:39:
Ondertussen ben ik op (een van de) stukken die me het meest tegenstaat: het elektra paneel.

Omdat ik redelijk afhankelijk ben van wat de praxis te bieden heb, en geen toegang heb tot een freesmachine, wordt het handwerk. Heb gekozen voor een 3mm dik stuk melkwit polystyreen-plastic voor nu. Omdat er helaas alleen 50*100cm stukken te koop zijn; uiteraard dus met een snee in het midden...
Je kunt die panelen toch ook vast wel ergens online bestellen op maat? Net als plexiglas enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Was nog verdraaid lastig en duur. Praxis plaat + decoupeerzaag is niet zo lastig gebleken. Inmiddels een redelijk paneel, en een flink stuk van het frame staan. Ik zal morgen weer wat foto's posten en door bouwen. Moet nog een hoop 'af-vierkanten'.
Pagina: 1 ... 9 ... 52 Laatste