Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hoogie2004 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 17:41:
Zo, dit was een interessante print op mijn Ender 3.

5 kleuren en tussentijds wisselen is toch wel lastig. Met Cura een pause at layer toegevoegd op de juiste plekken en dan filmen wisselen.

Na elke wissel auto-homen om verloop tijdens de filament wissel te voorkomen.... Als iemand daar nog tips voor heeft, graag! Voor deze print werkte dat redelijk goed, omdat hij niet te hoog is en op het achterste deel van het printbed past. De blauwe laag hechtte net niet lekker, dus die heb ik op 1 hoek vastgelijmd.

[Afbeelding]
Als het goed is blijven je motoren onder spanning tijdens een pause (M600 in Marlin), dus die verliezen dan geen stappen.
Als je opnieuw homed, is er geen garantie dat je motoren op exact dezelfde locatie 'gehomed' zijn, omdat je endstop niet 100% nauwkeurig is. Nou is het bij de meestgebruikte microswitches over het algemeen best netjes, maar hoe vaker je 't doet hoe meer de nauwkeurigheid kan afwijken.

Tenzij je echt als een aap of 2 jarige peuter aan die printer gaat zitten hannesen tijdens het vervangen van het filament, zou ik die homing stap lekker weg later ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:51

Hoogie2004

Whohooooo

ManIkWeet schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 17:48:
[...]

Als het goed is blijven je motoren onder spanning tijdens een pause (M600 in Marlin), dus die verliezen dan geen stappen.
Als je opnieuw homed, is er geen garantie dat je motoren op exact dezelfde locatie 'gehomed' zijn, omdat je endstop niet 100% nauwkeurig is. Nou is het bij de meestgebruikte microswitches over het algemeen best netjes, maar hoe vaker je 't doet hoe meer de nauwkeurigheid kan afwijken.

Tenzij je echt als een aap of 2 jarige peuter aan die printer gaat zitten hannesen tijdens het vervangen van het filament, zou ik die homing stap lekker weg later ;)
Tja. De eerste print mislukte omdat de z-as verschoof :(

de ender is omgebouwd naar direct drive dus ik moet onder een lompe hoek wat kracht zetten op de extruder... Misschien eens een andere mount printen zodat ik er beter bij kan....

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-09 21:01
De boel verstop af en toe. Ik heb een e3d en de nozzle is strak tegen een all metal aangedraaid maar toch kruipt er wat tussen en koekt aan. Wat kan ik hier tegen doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QSYWOQzFxC-mkyQKPEaijjmZavU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ry7KEEq1ifrMsqlJDLQmCqV6.jpg?f=fotoalbum_medium

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
Jawel dat witte is wit filament. Er komt dus filament tussen de nozzle en de all metal heat brake.

Een nozzle is altijd all metal.

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Btje schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 20:08:
Jawel dat witte is wit filament. Er komt dus filament tussen de nozzle en de all metal heat brake.

Een nozzle is altijd all metal.

[...]
Verkeerd gezien dan, leek mij op PTFE buis

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Argh, vandaag wilde ik mijn printer uopgraden van 12V naar 24V, blijkt dat de gaten in het bed dat ik gekocht had een paar mm afwijken van het standaardpatroon. :(
Nu maar een MK3 erop gedaan die ik nog had liggen.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20-09 23:05
haarbal schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 17:44:
Je moet juist niet homen bij kleuren wisselen
Moet je wel de steppers actief houden, zodat niks kan verschuiven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

FRANQ schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 21:54:
[...]

Moet je wel de steppers actief houden, zodat niks kan verschuiven.
ManIkWeet schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 17:48:
[...]

Ok,hier ga ik dus de mist in.

Ik gebruik in Cura de 'Pause At Height' in plaats van de filament change,en die gebruikt M0 ipv M600 om te pauzeren, en M0 houd de steppers niet actief. Ik ga dit even opnieuw slicen en proberen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:24
Btje schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 18:54:
De boel verstop af en toe. Ik heb een e3d en de nozzle is strak tegen een all metal aangedraaid maar toch kruipt er wat tussen en koekt aan. Wat kan ik hier tegen doen?

[Afbeelding]
Is de nozzle strak tegen het heater blok aangedraaid, of is de nozzle strak tegen de heatbreak aangedraaid? Dat laatste is hoe je het wil hebben.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
Heatbrake, maar ik heb het koud gedaan en dat moet niet lees ik.
citruspers schreef op woensdag 8 september 2021 @ 10:24:
[...]

Is de nozzle strak tegen het heater blok aangedraaid, of is de nozzle strak tegen de heatbreak aangedraaid? Dat laatste is hoe je het wil hebben.

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Btje schreef op woensdag 8 september 2021 @ 11:32:
Heatbrake, maar ik heb het koud gedaan en dat moet niet lees ik.
Dat kan alleen met de mosquito/dragon hotends, omdat die ander, zachter materiaal zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

Ok. Even een test print met M600, maar mijn firmware support dat niet :+

Vanavond dus maar even de nieuwste firmware downloaden, configuratie uitzoeken e.d. en maar eens kijken of we dat aan de praat krijgen.

#Edit:
Ok, Firmware compileren was een eitje, flashen nog veel simpeler, en met dat M600 command is het echt gruwelijk veel beter om filament te wisselen (aangezien de steppers aan blijven). :)
Ook gesliced met Cura 4.11, en de nieuwe monotonic top/bottom order voor strakkere top layers en dynamic layer heights om 40 minuten printtijd te besparen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9cA7bsOrOwssN277KV0p4lOGDh8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jksE9XeOTDthuWBr9gnGc3l5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 68% gewijzigd door Hoogie2004 op 09-09-2021 08:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melmer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 11:38
@Hoogie2004 Netjes hoor.

Ook al eens naar de Ironing optie gekeken in Cura? Dat geeft volgens mij nog een gladdere top layer.

En in Cura kan je volgens mij ook bepaalde delen van je print andere settings meegeven. Zodat je bijvoorbeeld ironing /monotonic per laatste kleur laag kan instellen.

Ironing: https://youtu.be/gh5wC4Ti95s
Settings per deel: https://youtu.be/su_m5zV9rvA

[ Voor 15% gewijzigd door Melmer op 09-09-2021 16:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

Melmer schreef op donderdag 9 september 2021 @ 16:54:
@Hoogie2004 Netjes hoor.

Ook al eens naar de Ironing optie gekeken in Cura? Dat geeft volgens mij nog een gladdere top layer.

En in Cura kan je volgens mij ook bepaalde delen van je print andere settings meegeven. Zodat je bijvoorbeeld ironing /monotonic per laatste kleur laag kan instellen.

Ironing: https://youtu.be/gh5wC4Ti95s
Settings per deel: https://youtu.be/su_m5zV9rvA
Ja. Ironing kost nog wat moeite om goed te krijgen. Ben er wel mee aan het experimenteren.

Ik print vaak al met adaptive layer height e.d. Dus ben volop alle opties aan het verkennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• encryped
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21-09 10:25
Hoi allemaal,

Ik heb sinds kort m'n Prusa in een enclosure staan en wil dmv een fan de temperatuur constant houden. Tegelijkertijd wil ik dan ook de uitgaande lucht filteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vxL0Y6xVF5KTfyagLQp62Wfh-hU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o1xTmIDGAa4Qjk07t9PBWNSu.jpg?f=fotoalbum_large

Ben al een paar leuke designs tegengekomen voor een filter + fan
https://www.prusaprinters...bon-extractor-fan-for-3d-

Maar deze maken gebruik van de relatief dure en lastig verkrijgbare Zotrax hepa & carbon filter.
https://www.3djake.nl/zortrax/hepa-cover-filter-set

Weet hier iemand een leuke shop waar ik gemakkelijk goede hepa & carbon filters kan kopen met afmetingen van ca. 120x120mm ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
encryped schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 12:11:
Hoi allemaal,

Ik heb sinds kort m'n Prusa in een enclosure staan en wil dmv een fan de temperatuur constant houden. Tegelijkertijd wil ik dan ook de uitgaande lucht filteren.

[Afbeelding]

Ben al een paar leuke designs tegengekomen voor een filter + fan
https://www.prusaprinters...bon-extractor-fan-for-3d-

Maar deze maken gebruik van de relatief dure en lastig verkrijgbare Zotrax hepa & carbon filter.
https://www.3djake.nl/zortrax/hepa-cover-filter-set

Weet hier iemand een leuke shop waar ik gemakkelijk goede hepa & carbon filters kan kopen met afmetingen van ca. 120x120mm ?
Even zoeken naar stofzuiger hepafilter en koolstoffilter.

Je hebt ook afzuigkap koolstof filter van 1m2 daar kun je kleine stukjes van knippen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:36

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Iemand dit gezien? ja het is "slechte" kwaliteit maar damn dat is snel.

[ Voor 15% gewijzigd door Damic op 10-09-2021 21:49 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

Ja. Ziek snel. Er is er ook 1 waar iemand een benchy print op 1000mm/s ofzo....

Het is schijnbaar handig om met een speed benchy de zwakste plek van je printer te vinden en daarmee op lagere snelheden betere prints te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09:47
ff dubbelpost van mijn vraag in het creality topic, zoekbereik naar een 3d printer is namelijk uitgebreid en niet alleen creality.

Ik ben op zoek naar een 3d printer, budget was eerst max 300 euro maar dat is inmiddels 500,- á 600,-

Liefst zo klein mogelijke minimale nozzle voor meer detail ( maar vooral gladdere minder ribbelige oppervlakte)
Indien mogelijk wil ik ook een dual nozzle zodat supports van PVA en/of 2 kleuren prints mogelijk worden.

123-3d heeft wel het grootste aanbod volgens mij zijn de prijzen daar ook goed, wel vind ik de site niet makkelijk om te vergelijken.

Had al naar de XYZ serie gekeken, maar die ondersteunen alleen eigen filament dus die vallen af, de Flashforge Creator Pro 3D-Printer leek me in 1e instantie wel iets, maar daarvan wordt dualcolor print afgeraden omdat die daar niet voor geschikt zou zijn.

Dan kom ik weer bij de Creality 3D CR X Pro 3D Printer uit, maar 2 rollen boven op de arm die de printkop aanstuurt lijkt me zo onstabiel worden...
Iemand nog een tip voor me ?

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rejer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-09 16:26
harley schreef op zondag 12 september 2021 @ 13:31:
ff dubbelpost van mijn vraag in het creality topic, zoekbereik naar een 3d printer is namelijk uitgebreid en niet alleen creality.

Ik ben op zoek naar een 3d printer, budget was eerst max 300 euro maar dat is inmiddels 500,- á 600,-

Liefst zo klein mogelijke minimale nozzle voor meer detail ( maar vooral gladdere minder ribbelige oppervlakte)
Indien mogelijk wil ik ook een dual nozzle zodat supports van PVA en/of 2 kleuren prints mogelijk worden.

123-3d heeft wel het grootste aanbod volgens mij zijn de prijzen daar ook goed, wel vind ik de site niet makkelijk om te vergelijken.

Had al naar de XYZ serie gekeken, maar die ondersteunen alleen eigen filament dus die vallen af, de Flashforge Creator Pro 3D-Printer leek me in 1e instantie wel iets, maar daarvan wordt dualcolor print afgeraden omdat die daar niet voor geschikt zou zijn.

Dan kom ik weer bij de Creality 3D CR X Pro 3D Printer uit, maar 2 rollen boven op de arm die de printkop aanstuurt lijkt me zo onstabiel worden...
en de Flashforge Creator Pro 2 (net wat duurder) (niet de 1) dan?

https://all3dp.com/1/flas...r-pro-2-3d-printer-specs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
@harley laat de zoektocht naar de nozzel los, deze kan je ter alle tijden vervangen met een andere maat. Anet zou ik niet aanraden, de touch firmware die ze gebruiken is echt waardeloos, basis functies werken zoals ze moeten maar al het andere slaat de plank mis. Bij deze moet je echt nieuwe firmware flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@harley Ik zou inderdaad de Anet printers laten staan. Creality eigenlijk ook Ik ben door schade en schande erachter gekomen dat kwaliteit zich dubbel en dwars terugbetaalt. De instapprijs is wel een stuk hoger, maar het niet hoeven dealen met gezeik, gegis over problemen en het constant moeten kopen van vervangende onderdelen is op de lange termijn ook gewoon goedkoper.

Als ik jouw tekst zo lees ben jij op zoek naar een MK3S + MMU2S, maar dat kost wel een stuk meer dan wat jij er voor wil betalen. (ca €1175)

Voor €500 zou ik een 3DSteel V2 kopen bij HTA3D (de versie met igus blokken, RVS frame en de PEI buildplate)
Als je echt veel detail wil, dan kan je ook voor een 4K mono MSLA printer + CW kit gaan. kost ook wel iets van 500 bij elkaar

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
harley schreef op zondag 12 september 2021 @ 13:31:

Wat wil je printen?

Bij een zo klein mogelijke nozzle diameter denk ik aan kleine prints met veel detail.

Ik zou dan voor een msla printer gaan.
Fdm is daar naar mijn mening niet gedetailleerd genoeg voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Fdm is inderdaad geen preciese manier van printen, maar je eindegd vrijwel altijd op resin als je beter wilt, overige technieken zit nog steeds een flink prijskaartje aan of zijn vaak vrij experimentele diy projecten.

Voor het meeste werk voldoet fdm wel, maar is het niet zo mooi en zijn de toleranties kwa sterkte en kwa preciese achter de komma iets waar je rekening mee moet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Btje schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 18:54:

[Afbeelding]
eerst even warm stoken of wat ook wel kan gebeuren is dat de ingang niet haaks is. dan blijft er na het aandraaien een kiertje aan een kant zitten. Je hebt dan wel iemand nodig met een draaibank om het te verhelpen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:09

BM

Moderator Spielerij
Soms is het ook een frustrerende hobby hoor :)

* BM kwam van de week leuk model tegen om te printen. In verschillende delen, toevallig allemaal kleurtjes die ik nog had liggen. Dat kan ik! Kom ik eindelijk van dat groene PLA af wat er nog lag.

Filament laden, print slicen, starten. 1e 3 lagen helemaal top, daarna liet het los. Hmm, dat is raar. Bed goed schoongemaakt, nog een keer, idem. Oke, dat heb ik nog nooit gehad.
Beetje gegoogled, kan je nozzle zijn die niet lekker meer is. Zou prima kunnen, ik gebruik spotgoedkope nozzles op mijn Prusa. Bij vervangen daarvan brak de mount waar mijn hotend in zit. Tijdje terug een Dragon Hotend geinstalleerd, inclusief mount die 1-hand nozzle changes mogelijk maakt. Misschien wel, maar in dit geval kwam er een mount-change bij :+

Uiteindelijk besloten om de boel maar terug om te bouwen naar de stock E3D V6 hotend om vanaf stock maar verder te gaan troubleshooten. Uiteindelijk alles weer op de rit, calibratie gedaan, print gestart. Zelfde probleem. Oke nu word ik pissig :(

Uiteindelijk via slicer er een joekel van een brim omheen gezet, en hoewel niet van harte, bleef de print nu wel zitten! Hoera, succes!

Na half uurtje kom ik terug om te kijken hoe het gaat (print zat er nog steeds op), en ineens valt mijn oog op de rol filament die ik gebruik....

&@$*#$& dat is geen PLA, maar ABS+ 7(8)7 Ammehoela dat dat met PLA settings niet blijft plakken. Tis bijna jammer dat dat eSun filament al bij zulke lage temperaturen ook 'prima' extrude, anders had ik het al veel eerder gezien.
* BM voelt zich nog steeds een beetje dom.

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citruspers
BM schreef op donderdag 16 september 2021 @ 19:02:

* BM kwam van de week leuk model tegen om te printen. In verschillende delen, toevallig allemaal kleurtjes die ik nog had liggen. Dat kan ik! Kom ik eindelijk van dat groene PLA af wat er nog lag.

Filament laden, print slicen, starten. 1e 3 lagen helemaal top, daarna liet het los. Hmm, dat is raar. Bed goed schoongemaakt, nog een keer, idem. Oke, dat heb ik nog nooit gehad.
Beetje gegoogled, kan je nozzle zijn die niet lekker meer is. Zou prima kunnen, ik gebruik spotgoedkope nozzles op mijn Prusa. Bij vervangen daarvan brak de mount waar mijn hotend in zit. Tijdje terug een Dragon Hotend geinstalleerd, inclusief mount die 1-hand nozzle changes mogelijk maakt. Misschien wel, maar in dit geval kwam er een mount-change bij :+

Uiteindelijk besloten om de boel maar terug om te bouwen naar de stock E3D V6 hotend om vanaf stock maar verder te gaan troubleshooten. Uiteindelijk alles weer op de rit, calibratie gedaan, print gestart. Zelfde probleem. Oke nu word ik pissig :(

Uiteindelijk via slicer er een joekel van een brim omheen gezet, en hoewel niet van harte, bleef de print nu wel zitten! Hoera, succes!

Na half uurtje kom ik terug om te kijken hoe het gaat (print zat er nog steeds op), en ineens valt mijn oog op de rol filament die ik gebruik....

&@$*#$& dat is geen PLA, maar ABS+ 7(8)7 Ammehoela dat dat met PLA settings niet blijft plakken. Tis bijna jammer dat dat eSun filament al bij zulke lage temperaturen ook 'prima' extrude, anders had ik het al veel eerder gezien.
Gedeelde smart is halve smart. Ik heb precies hetzelfde gehad, maar dan met een rol HIPS ipv ABS |:(

"Waarom warpt dit zo!?"

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Voor mensen die zelf een printer bij elkaar sprokkelen is dit wellicht een goede video:

[Video: https://yewtu.be/watch?v=lftsMrksdTA]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie
  • Laatst online: 09:56

Boullie

Da Bulster

Zo zette ik vorige week bijna een rol PETG op de printer om verder te printen met mijn ABS+ print.
Bleek dat Esun een rol PETG in een ABS+ doos gedaan te hebben. :(

Boullie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:32

Herkenbaar. Zo had ik laatst in PrusaSlicer en PLA settting gekozen voor en print met PETG. Duurde even voor ik begreep waarom de print steeds los liet 8)7

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:42
Weet iemand misschien waar deze strepen in de print vandaan komen. Ik weet ook niet hoe dit fenomeen heet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jl3H0DcfgIuOZvJ8wMBJx_Jldjk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qLW7S23DNzcUfL5ekQbHaGD8.jpg?f=fotoalbum_medium

Enige waar ik aan kan denken is over-extrusion?

[ Voor 4% gewijzigd door rinkel op 26-09-2021 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21-09 21:30

Sebazzz

3dp

Soms heb je ook gewoon dagen waarop het echt niet wil lukken :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Laatst online: 08:13
rinkel schreef op zondag 26 september 2021 @ 19:24:
Enige waar ik aan kan denken is over-extrusion?
Lijkt idd op overextrusion. En ringing.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
haarbal schreef op zondag 26 september 2021 @ 20:02:
[...]

Lijkt idd op overextrusion. En ringing.
Top,

Ik heb de extrusion nu 4% lager gezet. De benchy wordt weer geprint. Ik had daar ook flink wat lijnen in.
Het eerste stukje ziet er nog niet heel veel beter uit.
Zo nog maar wat lager zetten en even een kubus printen om te kijken dat ik geen under-extrusion krijg.

Bij sommige kleuren valt het ook meer op, zeker bij mat filament.
Sebazzz schreef op zondag 26 september 2021 @ 19:50:
Soms heb je ook gewoon dagen waarop het echt niet wil lukken :)
Echt? heb ik nou nooit >:)

[ Voor 23% gewijzigd door rinkel op 26-09-2021 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Laatst online: 08:13
Als je de ringing ook wil verminderen kan je proberen de acceleration en jerk waarden te verlagen.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

Vandaag deze geprint (https://www.thingiverse.com/thing:3142367):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fR-YAoc4UC_rBfqPZd-YcEyjLR4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zu4kHGhKbEbL1mvqV5lxUJJs.jpg?f=fotoalbum_large

Erg leuk model, maar kwam er door de filament changes wel achter dat ik wat x gantry issues heb... Na elke filament change, aan de rechterkant van het bed, liggen de lagen niet goed op elkaar :(

Bij de filament change gaat de z as iets omhoog en na de filament change terug. Echter klopt de rechterzijde dan niet meer....

Heb wat met die excentrische moeren gespeeld, en het is al een klap beter, maar nog niet perfect.
Iemand nog tips om dat perfect af te stellen?

[ Voor 17% gewijzigd door Hoogie2004 op 26-09-2021 20:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rinkel schreef op zondag 26 september 2021 @ 20:26:
[...]

De benchy wordt weer geprint. Ik had daar ook flink wat lijnen in.
Waarom gelijk een benchy? Begin met een extrusion test (100en van te vinden en 1 ingebouwd in SuperSlicer). Dan ben je ipv een uur+ maar 15 minuten kwijt en heb je een beter antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
ManIkWeet schreef op zondag 26 september 2021 @ 21:52:
[...]

Waarom gelijk een benchy? Begin met een extrusion test (100en van te vinden en 1 ingebouwd in SuperSlicer). Dan ben je ipv een uur+ maar 15 minuten kwijt en heb je een beter antwoord
Heb ik ook nog gedaan ;)

Welke wallcount gebruiken jullie eigenlijk?
Bij 2 zie ik vaak nog de achtergrond er doorheen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:16
Hoogie2004 schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 09:12:
Het is schijnbaar handig om met een speed benchy de zwakste plek van je printer te vinden en daarmee op lagere snelheden betere prints te krijgen.
Klopt, there's method to the madness :+
Teching Tech legt hier uit hoe de reis naar een speedbenchy je daarbij helpt:

[ Voor 11% gewijzigd door mphilipp op 27-09-2021 08:31 ]

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

mphilipp schreef op maandag 27 september 2021 @ 08:31:
[...]

Klopt, there's method to the madness :+
Teching Tech legt hier uit hoe de reis naar een speedbenchy je daarbij helpt:
[YouTube: How the #speedboatrace helped me slash time from quality prints | Rat Rig V-core 3 Part 5]
Klopt. Had ik ook gezien. Sowieso heeft teachingtech ontzettend goeie en informatieve videos vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Ik heb een magnetisch printbed gelijkwaardig aan dat wat bijvoorbeeld op een Ender 3 Pro komt. Weet iemand of ik daar PETG op kan printen, en zo ja, of ik nog voorzorgmaatregelen moet nemen om te voorkomen dat ik straks een stuk uit mijn bed scheur?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Sebazzz schreef op maandag 27 september 2021 @ 17:32:
Ik heb een magnetisch printbed gelijkwaardig aan dat wat bijvoorbeeld op een Ender 3 Pro komt. Weet iemand of ik daar PETG op kan printen, en zo ja, of ik nog voorzorgmaatregelen moet nemen om te voorkomen dat ik straks een stuk uit mijn bed scheur?
Als er PEI ofzo op zit wil je misschien wat interface materiaal hebben, zoals bijvoorbeeld pritt, zodat de PETG niet fuseert met je bed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Sebazzz schreef op maandag 27 september 2021 @ 17:32:
Meestal heb je een rubberen "mat" met magneetjes die je op je bed plakt. Daar boven op komt dan meestal een springsteel plaat met bijv een PEI laagje. Die wordt dan magnetisch op zijn plaats gehouden.
Het hang af van dat laagje wat je daarop kunt printen.
PETG kan wel direct op een powder coated PEI laag (schoonmaken met IPA). Op zo'n spiegel gladde PEI laag vaak niet omdat de hechting te groot is. Dan bijv glassex erbij gebruiken (en geen IPA).
Wel zorgen dat je geen vingerafdrukken op je PEI laag hebt.
Check de specs van waar je die plaat hebt gekocht wat wel en niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Misschien ben ik niet duidelijk, maar ik vraag of je op het printbed van een Ender 3 Pro PETG kan printen. Ik weet wel dat je niet op de magnetische sticker print ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Je kent het wel...je hebt een 3D printer en dan ben je ineens de expert... Een kennis wil haar zoontje een 3D printer voor zijn verjaardag geven. Het is best een slim joch, maar nog best jong. Ik geloof dat ie 12 is ofzo. Nou moet ik 'adviseren' over welke aan te schaffen. Zit ik erg fout als ik zeg dat ze het beste een Prusa Mini kan nemen? Een Ender 3 is natuurlijk lekker goedkoop, maar dat is toch echt een hobbymachine waarbij je soms wat meer moeite moet doen voor een goed resultaat. Prusa's zijn (zo gaat het verhaal) iets meer doorontwikkeld en de vrijwel automatische setup en het hele Prusa ecosysteem geven meer kans op een happyflow, dus minder frustraties.

Qua budget redden ze dat wel, anders zou ik het ook niet willen voorstellen. Ik wil ze iig wel duidelijk proberen te maken dat het niet zoiets als een gewone printer is, en dat er best wel eens iets zal mislukken. Ik wil ze ook weer niet meteen ontmoedigen; het kan een erg leuke hobby zijn en als ie het in zijn vingers krijgt, kan ie er een hoop plezier aan beleven.

Is zo'n Prusa Mini een goede start? Volgens mij een van de meest beginnersvriendelijke machines.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Sebazzz schreef op maandag 27 september 2021 @ 19:10:
Misschien ben ik niet duidelijk, maar ik vraag of je op het printbed van een Ender 3 Pro PETG kan printen. Ik weet wel dat je niet op de magnetische sticker print ;)
Misschien niet het antwoord waar je op zit te wachten, maar ik print gewoon PETG op mijn glazen bed. Ook op een Ender 3 Pro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@mphilipp hoeveel support wil je geven? Prusa mini zal weinig nodig hebben, is mechanisch betrouwbaar, heeft een volledige slicer met goede profielen. Ender 3 heeft plastic wieltjes over een goedkope extrusie, krom bed en achterhaalde extruder.

Prusas zijn niet snel of zo, maar dat zal ie ook niet nodig hebben, als het budget het toe laat...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:09

BM

Moderator Spielerij
Ik zou denk ik ook op Prusa uitkomen. Heb hier een MK3S staan, die het eigenlijk altijd prima doet. Inderdaad niet bijster snel, maar het hele plaatje 'klopt' gewoon. Slicen, printen --> prima kwaliteit. De Voron die ik hier heb staan is welliswaar een stuk sneller, maar haalt het qua printkwaliteit (nog) niet bij mijn Prusa. Misschien tijd dat ik daar eens wat tuning-tijd in ga steken :+

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
Ik wil zelf het liefst geen support medewerker spelen :+
Gelukkig wonen ze niet in de buurt, dus even langs komen zit er niet in.

Maar het is min of meer wat je zegt: een Ender is een machine die ze zo goedkoop mogelijk hebben gemaakt om de instap zo laag mogelijk te maken. Dat betekent ook dat je wat sneller tegen issues aan kan lopen. Een Prusa is gemaakt om zo goed mogelijk te werken zonder al teveel gedoe tegen een acceptabele prijs. Daarbij heb je ook nog support, wat bij Ender non-existing is. Vandaar dat ik dat wel durf aan te bevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Prusa Mini's hadden wat problemen met extrusion - is dat inmiddels opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Sebazzz schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 08:05:
Prusa Mini's hadden wat problemen met extrusion - is dat inmiddels opgelost?
Ik zag dat in een filmpje van een jaar geleden. Je mag toch hopen dat ze dat probleem inmiddels hebben opgelost? Grootste probleem was een te kort stukje ptfe tube. Maar ondertussen is er een Mini+, en meerdere firmware update, Prusaslicer (profiel) updates...ik denk dat ze het wel onder controle hebben. Sowieso was het ook niet bij iedereen. Er waren genoeg mensen die totaal geen probleem hadden met de Mini, en een deel die (soms hele erge) problemen hadden. Ik denk een combinatie van QA en 'nieuwigheid'. Volgens mij had de MK3 ook geen heel soepele start.

Volgens mij is dat met alles zo, ook met een Ender. Ik herinner mij een filmpje van een Duitse gast die al 10.000 uur met een ongemodificeerde Ender 3 print tot grote tevredenheid. En er zijn mensen die kopen desnoods een Prusa en hebben niets anders dan problemen. En vice versa. Alleen denk ik dat er meer mensen zijn die met een ongemodificeerde Prusa printen en tevreden zijn dan die met een Ender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Zit ook met een schuin ook naar een Prusa Mini te kijken, maar zijn lastig leverbaar in NL. De Nederlandse site van Prusa heeft em in iedergeval niet meer op de site staan (of ik kijk verkeerd)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoostvWillegen
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-08 17:40
rinkel schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 09:35:
Zit ook met een schuin ook naar een Prusa Mini te kijken, maar zijn lastig leverbaar in NL. De Nederlandse site van Prusa heeft em in iedergeval niet meer op de site staan (of ik kijk verkeerd)
Let wel op dat dit geen officieel kanaal is van Prusa, puur inkopen en weer doorverkopen met marge. Mocht je de keuze hebben zou ik altijd officieel kopen, qua support ook beter.

Hier verschillende MK3(s)'en en Mini's draaien en de voorkeur hier gaat toch nog naar de MK3's op dit moment. Hadden één van de eerste Mini's draaien denk ik, maar dat blijft hit en miss qua resultaten. Soms weken geen enkel probleem en dan uit het niets speelt er zo nu en dan toch iets op.

| 3D printing | Prusa | Formlabs | Modix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

En allemaal Europese Unie dus geen gezeur met belastingen :)

Ik hoop dat ze eindelijk eens met een upgrade van de MK3S komen. Een MK3S met de nieuwe extra van de Prusa Mini.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
rinkel schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 09:35:
Ik denk dat je Prusa3d.nl bedoelt? Dat lijkt mij meer een reseller. Zij verkopen inderdaad de Mini niet. Maar je kunt gewoon bij Prusa zelf bestellen. 3-4 weken levertijd staat er op de site.

Maar ik verbaas mij erover dat de Mini nog steeds dezelfde problemen lijkt te kennen. Niet iedereen heeft er last van, maar dat hangt er natuurlijk vanaf waarvoor je 'm gebruikt. Het lijken mij toch een beetje QA problemen, als ik lees dat er te weinig thermal past op de heatbreak zit en de PTFE tube te kort is... Dat verwacht je niet van een merk als Prusa. Ik zie wel dat ze eindelijk, vanaf firmware 4.3.3, die nu RC is, het mogelijk maken om PID values en e-steps in memory te saven. Dat vond ik wel een beetje bizar. Wat zou de reden zijn om zoiets niet in je firmware te bouwen? Misschien een fundamenteler probleem of gewoon teveel issues om te fixen, zodat deze nu pas aan de beurt komt.
Nou is het altijd lastig om een beeld te krijgen van zo'n apparaat zonder er zelf mee te spelen. De klagers hebben op Internet altijd een hardere stem, gewoon omdat zij problemen hebben. Dat zie je met alles. De mensen die tevreden zijn, schreeuwen dat niet constant van de daken. En veel issues worden misschien ook overdreven. Naomi Wu (ja, die) zei bevoorbeeld een keer dat je op een stock Ender 3 best TPU kan printen, als je maar langzaam genoeg print. Een andere Youtuber zei ook al een keer zoiets: zet niet alles op de hoogste snelheid, dan kan ie 'alles'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Dat klopt natuurlijk ook, als je traag gaat dan gaat alles. Ik heb onlangs een berg TPU prints op mijn stock Ender 2 Pro gedaan, met de standaard single-gear extruder. Gaat prima, ook met 85A TPU, als je maar traag gaat. (20mm/s)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Sebazzz schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 10:32:
Dat klopt natuurlijk ook, als je traag gaat dan gaat alles. Ik heb onlangs een berg TPU prints op mijn stock Ender 2 Pro gedaan, met de standaard single-gear extruder. Gaat prima, ook met 85A TPU, als je maar traag gaat. (20mm/s)
Het ligt allemaal aan die Youtubers die elkaar bijna allemaal napraten en iedereen vertellen dat je bepaalde mods MOET hebben omdat er anders niet met die printer te werken is. Uiteindelijk zijn er voor bv een Ender 3 maar een handvol mods die 'noodzakelijk' zijn, en ik denk dat je dan als eerste praat over die veren onder het bed en die plastic extruder. Hoewel je die laatste kunt gebruiken tot ie breekt :+ en dan pas vervangen. Zolang ie heel is, doet ie het prima.
Het gaat erom wat je met dat ding doet, en wat je eisen zijn. En sommigen vinden het leuk om te modden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:24
mphilipp schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 12:06:
[...]

Het ligt allemaal aan die Youtubers die elkaar bijna allemaal napraten en iedereen vertellen dat je bepaalde mods MOET hebben omdat er anders niet met die printer te werken is. Uiteindelijk zijn er voor bv een Ender 3 maar een handvol mods die 'noodzakelijk' zijn, en ik denk dat je dan als eerste praat over die veren onder het bed en die plastic extruder. Hoewel je die laatste kunt gebruiken tot ie breekt :+ en dan pas vervangen. Zolang ie heel is, doet ie het prima.
Het gaat erom wat je met dat ding doet, en wat je eisen zijn. En sommigen vinden het leuk om te modden.
Enige mod die ik heb uitgevoerd is aanschaf van een metalen extruder. Voor de rest een glazenplaat eronder. Werkt prima zo op mijn ender 3 pro. Het is maar waar je prioriteiten liggen inderdaad

[ Voor 6% gewijzigd door vincent_1971 op 28-09-2021 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Mijn probleem is de ruimte. Ik heb geen plaats voor een grotere printer om mijn buro (mijn enige plekje in het huishouden ;) )
Mijn huidige printer heeft een 15x15 bed, waar ik prima mee uit de voeten kom.
Een Mini zou dus perfect zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-09 15:10

spacy

+++

@rinkel gewoon bij Prusa in Praag bestellen, bij gebruik van creditcard is het prima verzekerd, en het is gewoon een betrouwbaar en net bedrijf wat hun support betreft. Ze pakken het bovendien goed in en houden je prima op de hoogte. Ook genoeg keuze in verzendmethodes naar NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
spacy schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 14:57:
@rinkel gewoon bij Prusa in Praag bestellen, bij gebruik van creditcard is het prima verzekerd, en het is gewoon een betrouwbaar en net bedrijf wat hun support betreft. Ze pakken het bovendien goed in en houden je prima op de hoogte. Ook genoeg keuze in verzendmethodes naar NL
Top!

Nu de vraag natuurlijk nog: is de Mini een goede printer. Ik had daar eigenlijk nog niet echt naar gezocht of reviews gelezen. Ik ken alleen zn grotere broer.
Heeft iemand hier een Mini?

Zal nog eens gaan zoeken op tweakers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mphilipp
rinkel schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 17:34:
[...]
Prusa heeft zelf ook een forum. Daar lees je alle ellende.... :+ én ook positieve verhalen. Er is zo te zien géén censuur, want iemand heeft zelfs een post geplaatst over de Mini kloon (van Fysetc) die hij heeft gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Ik heb vandaag eens een nieuwe rol van een wat beter filament gepakt, PolyLite PETG en en nieuwe rol PolyTerra PLA, vooral PETG is erg prettig te verwerken. Alleen waren deze gewoon niet droog. Dat heb ik nog niet eerder meegemaakt.

Heb ze maar in de oven gelegd voor een uur of 4, maar vreemd is het wel.

[ Voor 9% gewijzigd door rinkel op 28-09-2021 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-09 15:10

spacy

+++

@rinkel ik heb een mini+ en bevalt prima, wel wat aanloop probleempjes gehad, zie eerdere posts, maar nu gewoon printen en gaan. Maar ik gebruik hem maar soms hoor, tijdsgebrek, er moet veel geklust worden, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 19:58
Hier ook al een Mini in gebruik sinds de launch. Out of the box had ik wat kleine problemen doordat de pulleys van de x as niet helemaal goed zaten, maar verder altijd prima. Nu al honderden uren gedraaid zonder echt onderhoud. Hetzelfde geldt trouwens ook voor mijn Prusa MK3. Mijn zelfgebouwde Hypercube Evolution daarentegen ligt half uit elkaar. Je zal dus altijd hit/miss gevallen hebben, maar over het algemeen is de kwaliteit van Prusa printers gewoon erg goed. (echter, zoals hierboven ook al werd gezegd, er zijn ook veel clones in omloop waar de kwaliteit niet van gegarandeerd kan worden. En er zijn dus ook mensen met clones die posten op het officiële Prusa forum).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joey54
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:09
rinkel schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 17:34:
[...]

Top!

Nu de vraag natuurlijk nog: is de Mini een goede printer. Ik had daar eigenlijk nog niet echt naar gezocht of reviews gelezen. Ik ken alleen zn grotere broer.
Heeft iemand hier een Mini?

Ik heb hier 2 printers staan. De Tevo Tarantula (I3 clone). Alleen maar problemen en stress mee gehad. Uiteindelijk met heel veel pijn en moeite 1,5kg op 4 jaar tijd kunnen printen. De rest van de tijd vooral veel problemen oplossen (Onderdelen die kapot gaan ect) en ondertussen is nog alleen maar de voeding origineel. Rest is ALLES al vervangen.
Dan heb ik nog de Prusa Mini+. Ik heb dankzij de Mini+ serieus getwijfeld om de tevo in de prullenbak te gooien en een MK3S te kopen. Wat een apparaat, geweldig. Iedereen die mij ook vraagt naar 3D printing vertel ik wat een verademing het apparaat is. 2 maanden terug verhuist, kreeg de printer even wat issues dankzij de verplaatsing. Een factory reset en het apparaatje print weer perfect. Heb er nu PLA, ABS, PETG en HIPS mee geprint. Werkt allemaal heel erg goed. Tevo kreeg ik alleen maar PLA soms mee geprint.

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-09 14:56
Wat is op dit moment een no-nonsense (met autobed leveling) printer voor ~350euro (lager mag ook hoor). Eentje waar ik niet constant aan het uitzoeken ben waarom printjes nu weer niet lukken.

Ik heb een Ender3, maar dat is tot nu toe geen gelukkig huwelijk geweest.

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

• mphilipp
Sinned123 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 20:47:
Wat is op dit moment een no-nonsense (met autobed leveling) printer voor ~350euro (lager mag ook hoor). Eentje waar ik niet constant aan het uitzoeken ben waarom printjes nu weer niet lukken.
Dat ga je in die prijscategorie denk ik ook niet vinden. Voor zover probleemloos printen bestaat, betekent het dat de componenten van goede kwaliteit moeten zijn en goed geconstrueerd. In feite is dát de sleutel. Het is een voornamelijk mechanisch ding en dat is gewoon erg moeilijk om daar een consistent resultaat uit te krijgen. Zeker als het on a budget is gemaakt, want dan zijn niet de stevigste onderdelen gebruikt en is de engineering ook minimaal. Kijk naar de prijs van een Prusa, daar zit best wat research in om zo'n consistent mogelijke output te krijgen.

Met een Ender kun je dat ook krijgen, want als je ze beide goed instelt/afstelt, krijg je qua printkwaliteit vrijwel dezelfde output. Ik denk alleen dat bij een Ender de sweetspot wat lastiger te bereiken in en de bandbreedte waarin ie goed print erg smal. Maar er zijn zeer zeker Ender 3 eigenaren die relatief probleemloos printen.
Ik weet niet wat er aan de hand is, maar in principe moet er goed mee te printen zijn. En volgens mij is het ook niet nodig om 'm elke maand opnieuw af te stellen oid.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Prusa mini.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Sinned123
mphilipp schreef op woensdag 29 september 2021 @ 21:15:
[...]
Dat ga je in die prijscategorie denk ik ook niet vinden. Voor zover probleemloos printen bestaat, betekent het dat de componenten van goede kwaliteit moeten zijn en goed geconstrueerd. In feite is dát de sleutel. Het is een voornamelijk mechanisch ding en dat is gewoon erg moeilijk om daar een consistent resultaat uit te krijgen. Zeker als het on a budget is gemaakt, want dan zijn niet de stevigste onderdelen gebruikt en is de engineering ook minimaal. Kijk naar de prijs van een Prusa, daar zit best wat research in om zo'n consistent mogelijke output te krijgen.
3 jaar geleden 188euro voor de Ender betaald.
Dat is nog een flinke marge richting 350euro voor betere onderdelen, bovendien is er ook 3jaar aan ontwikkeling geweest in de tussentijd...
[...]
Met een Ender kun je dat ook krijgen, want als je ze beide goed instelt/afstelt, krijg je qua printkwaliteit vrijwel dezelfde output. Ik denk alleen dat bij een Ender de sweetspot wat lastiger te bereiken in en de bandbreedte waarin ie goed print erg smal. Maar er zijn zeer zeker Ender 3 eigenaren die relatief probleemloos printen.
Uiteraard al eens eerder geprobeerd.
Maar nooit echt goed voor elkaar gekregen.
Zou lekker zijn een stabiele printer als main te hebben en dan kunnen prutsen met de ender.
Ipv moeten prutsen en vervolgens je halve rol moeten weg donderen zonder resultaat.
[...]
Ik weet niet wat er aan de hand is, maar in principe moet er goed mee te printen zijn. En volgens mij is het ook niet nodig om 'm elke maand opnieuw af te stellen oid.
Dat kan van alles zijn tussen niet goed kunnen levellen, gare PLA rollen of een frame wat niet helemaal haaks staat.
Ik zal nog eens een paar uur steken in het opnieuw opbouwen, uitzoeken wat de beste manier is van levellen etc
Dat is wel wat ik een beetje mee krijg in dit topic.
Zijn er nog alternatieven die de kwaliteit evenaren?

[ Voor 24% gewijzigd door Sinned123 op 29-09-2021 23:06 ]

• mphilipp
Sinned123 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 23:03:
3 jaar geleden 188euro voor de Ender betaald.
Dat is nog een flinke marge richting 350euro voor betere onderdelen, bovendien is er ook 3jaar aan ontwikkeling geweest in de tussentijd...
Er worden volgens mij voornamelijk Ender clones geproduceerd. Elke Chinees met een fabriekje of toegang tot de onderdelen brengt een nieuw merk uit en het is meer van hetzelfde. Volgens mij heb je de Ender/Creality achtigen en dan een tijdje niets, en dan Prusa. Ik heb niet echt gehoord van merken in het sub-Prusa segment met een beetje reputatie. Creality maakt een hoop machines en hebben best een verwarrende lineup met Pro en V2 varianten die door elkaar heen lopen wat generatie betreft. Ze zijn niet slecht, maar het zijn toch budget machines. En Prusa ken je. Goede reputatie enzo, yada yada yada...

Verder zijn er merken als Artillery, Biqu en Anycubic, maar ik heb niet echt de indruk dat die nou zoveel beter zijn als een Creality. De Sidewinder heeft wel een paar voordelen, maar of de printer zelf nou zoveel beter is dan een ge-upgrade Ender 3...ik weet het niet.

Bouw gewoon een Voron :+ Ben je meteen hip!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Voron? Rat-rig V-core 3 is nu hip, Voron is oud :+

• Sinned123
mphilipp schreef op woensdag 29 september 2021 @ 23:31:
[...]
Bouw gewoon een Voron :+ Ben je meteen hip!
moet ik daarvoor niet eerst kunnen printen 8)7

[ Voor 64% gewijzigd door Sinned123 op 29-09-2021 23:41 ]

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
Sinned123 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 20:47:

Ik heb een Ender 3 pro sinds kort. Bed veertjes zijn vervangen door silicone bussen en voor de rest istie standaard. Krijg er best nette prints uit.
Af en toe wel een webje maar ben erachter gekomen dat de extruder temp te hoog is. Met andere laptop gesliced per ongeluk op een hoger temp en veel webbing gehad. Voor de rest idd even goed levelen.

Foto's van je probleem gevallen?

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
@Sinned123, ipv Voron onderdelen zelf printen kan je ze ook bestellen (trefwoord "PIF").
Maar die is te duur. edit: Oh wacht, er is ook Voron Switchwire, die is wat goedkoper.
Binnenkort zou nog uitkomen de Rat Rig V-Minion. Ze lijken doorgaans wel mooie spullen te maken, en dat model is n stuk eenvoudiger dus ws goedkoper. Hoe goed ie is moet natuurlijk nog blijken, maar wellicht het bekijken waard.

[ Voor 8% gewijzigd door N8w8 op 30-09-2021 00:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Sinned123 er is een mod beschikbaar om je ender 3 om te bouwen naar een voron switchwire.

Maar 't kan ook simpeler, bijvoorbeeld bltouch en Klipper firmware, dan kom je al een heel eind.

Dual z mod zou kunnen, maar imo kan je dan beter gelijk naar switchwire, dan heb je geen ellende met kromme leadscrews etc. De switchwire is relatief eenvoudig. Inductive probe zou ik niet aan beginnen, ik hoor teveel ellende daarmee

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 10:20
@Sinned123

De Cetus 3D printer lijkt wel ingericht op jou wensen, https://shop.tiertime.com/product/cetus-3d-printer-mk3/

Disclaimer: heb m zelf niet

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

• mphilipp
Sebazzz schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 10:23:
Ik hoop dat ze eindelijk eens met een upgrade van de MK3S komen. Een MK3S met de nieuwe extra van de Prusa Mini.
Ja, je zou zeggen dat ze de I3 ook wel kunnen voorzien van dat 32bit bordje. Maar het zal allemaal wel niet zo simpel zijn als ik denk... Ze hebben denk ik ook wel problemen genoeg met de groei. De enorme vraag naar die printers zorgt ervoor dat ze maar moeten blijven groeien. En productie opschalen is best lastig, vooral als dat allemaal nieuw is voor je als bedrijf. Kijk maar naar de worstelingen van Tesla en wat Musk zei over productie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van de P3Steel frames, zoals bijv. de HTA3D. Voor ca €450 heb je een hele stevige printer met goede opties. (vandaag aanbieding voor €379 - uitgaande van drylin glijlagers en beide sheets als kit)

[ Voor 42% gewijzigd door ocf81 op 30-09-2021 09:30 ]

© ocf81 1981-infinity

• mphilipp
ocf81 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:00:
Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van de P3Steel frames, zoals bijv. de HTA3D. Voor ca €450 heb je een hele stevige printer met goede opties. (vandaag aanbieding voor €379 - uitgaande van drylin glijlagers en beide sheets als kit)
Dat ziet er goed uit. Lekker industrial!

mphilipp schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:00:
[...]

Dat ziet er goed uit. Lekker industrial!
Ik heb zelf 2 orballo P3Steel frames, maar Orballo heeft een dusdanig slechte bedrijfsvoering dat ik afraad om daar te bestellen. Ik heb wel goede ervaring met bestellen bij HTA3D, hoewel ik er alleen onderdelen heb gekocht en nog geen printers.

[ Voor 18% gewijzigd door ocf81 op 30-09-2021 10:15 ]

© ocf81 1981-infinity

• mphilipp
ocf81 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:13:
[...]
Ik heb zelf 2 orballo P3Steel frames, maar Orballo heeft een dusdanig slechte bedrijfsvoering dat ik afraad om daar te bestellen. Ik heb wel goede ervaring met bestellen bij HTA3D, hoewel ik er nog geen printers heb gekocht.
Maar dit zijn ook niet echt beginner machines denk ik. Je moet nl zelf de juiste settings uitvogelen en ermee leren omgaan. Er zal uiteraard wel een community zijn, maar zoiets is zeg maar je tweede machine na iets als een Ender of een Anet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mphilipp schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:17:
[...]

Maar dit zijn ook niet echt beginner machines denk ik. Je moet nl zelf de juiste settings uitvogelen en ermee leren omgaan. Er zal uiteraard wel een community zijn, maar zoiets is zeg maar je tweede machine na iets als een Ender of een Anet.
Ik ben begonnen met een Anet, die nu is omgetoverd naar een P3Steel door er een TATARA frame voor te gebruiken. Maar dit is gewoon een metalen i3 kloon, dus de algemene bedslinger principes zijn van toepassing. Ik zou zeggen dat door de toegenomen stijfheid en stabiliteit deze machines juist makkelijker zouden moeten zijn om mee te werken als beginneling. Gewoon vragen in dit topic of op reddit in de subreddits r/3Dprinting of r/FixMyPrint.

[ Voor 4% gewijzigd door ocf81 op 30-09-2021 10:26 ]

© ocf81 1981-infinity

• mphilipp
Sebazzz schreef op woensdag 29 september 2021 @ 23:37:
Voron? Rat-rig V-core 3 is nu hip, Voron is oud :+
Zei iemand laatst niet iets over Rat Rig dat de community wat klein is?

• Sinned123
[...]
Na lange tijd weer aangedaan.
Boven een bepaalde hoogte heeft het motortje moeite de printkop naar boven de duwen +-120mm
Bed geleveld met een gcode van YouTube. Dat ging op zich goed.
Test printje, geen filament uit de nozzle en getik vanaf de filament aanvoerschroef, op YouTube gezocht naar mogelijke oorzaken en zou een verstopte nozzle kunnen zijn.
Verwarmen naar 230graden en met een naald geprobeerd er in te komen.
Al met al nog niet gelukt, ik zal wel een keer de nozzle eraf halen en kijken hoe dat eruit ziet.

Maar kort samengevat. Gedoe dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
ocf81 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:13:
Ik heb wel goede ervaring met bestellen bij HTA3D, hoewel ik er alleen onderdelen heb gekocht en nog geen printers.
Ik heb mijn P3Steel daar vandaan. Ook goede ervaringen met HTA3D.
Je krijgt o.a. snel antwoord op vragen e.d. En als er wat kapot is tijdens garantie periode krijg je het nieuwe onderdeel opgestuurd.

• rinkel
Vandaag weer iets ontdekt en geleerd.
Bij het wijzigen van het aantal shells naar 3 of 4 kreeg ik steeds een gap tussen de shells.
Ik dus de extrusion omhoog gooien, temp omhoog, shell speed omlaag....
Hielp maar ten dele.

En toen bedacht ik me: waarom steeds op dezelfde plaats? Dat is ook het beginpunt van de print.
Retraction speed omhoog gezet, en voila: geen gap meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
Prutzertje schreef op woensdag 29 september 2021 @ 23:43:
[...]

Ik heb een Ender 3 pro sinds kort. Bed veertjes zijn vervangen door silicone bussen en voor de rest istie standaard. Krijg er best nette prints uit.
Af en toe wel een webje maar ben erachter gekomen dat de extruder temp te hoog is. Met andere laptop gesliced per ongeluk op een hoger temp en veel webbing gehad. Voor de rest idd even goed levelen.

Foto's van je probleem gevallen?
Hij printte eerst helemaal niet.
Dat is nu opgelost.
Verstopte hotend was de boosdoener.
En zelfs na vervangen hotend was de eerste 20cm ook nog van de oude rol.

Na het vervangen van de hotend opnieuw gelevelled en de foto's zijn het resultaat.
Op thingiverse van de meest geprint designs het eerste fluitje.
Las later pas 100% infull.
Dit is met de standaard slicer settings met de creality versie van cura. 0,2mm en 10% infill
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lPNaFQrH71gweCGYfNLqjnjUfmg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4LE3VAlZmndc0bP311oAPI29.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xJSluABNOfuGPj5doz8xYscw4T4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8MpXuNXnKkUuAH1UyvjnG2cR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OcQ_lMiimfTvnsBcbMsw5BYdnag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZvkOfS8MPfiJOs31HO8vZJtd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j1jQoRkrE5gFVdDExbqAiUWgEuA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CvYxgTAcHNoPibq2zJPJB5y8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yoEE0VeqavB9sJ85eqMi-tSuirc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WKrUQ95IgdiWHFMvCfGlpUTQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iB3C80rRNBX_fEn-qJscg6d0uEA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QZlK3GJ6EbFDbCsslpZNtFqW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Sinned123 op 01-10-2021 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
.

[ Voor 199% gewijzigd door Sinned123 op 01-10-2021 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostvWillegen
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-08 17:40
Jampot007 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 08:14:
@Sinned123

De Cetus 3D printer lijkt wel ingericht op jou wensen, https://shop.tiertime.com/product/cetus-3d-printer-mk3/

Disclaimer: heb m zelf niet
Wij hebben hier een tijdje mee mogen werken, alweer een paar jaar geleden. Prima printer, stil in gebruik en goede resultaten. Echter was toen de slicer niet praktisch ingericht, miste er heel veel functies en kon je weinig instellen zelf. Ook het platform waarop geprint werd was toen nog niet helemaal uit ontwikkeld. Ze zullen vast en zeker stappen hebben gemaakt, dat hoop ik in ieder geval.

| 3D printing | Prusa | Formlabs | Modix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Heeft één van jullie ervaringen met enclosure heaters en waar je die kan krijgen? Ik heb een generieke Creality enclosure, maar deze is niet zo temperatuurvast als ik zou willen, dus ik zou qua verhitten wat extra oomph willen toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLo
  • Laatst online: 18-09 15:36

BiLo

PSN: toiletcleaner

Sebazzz schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 17:23:
Heeft één van jullie ervaringen met enclosure heaters en waar je die kan krijgen? Ik heb een generieke Creality enclosure, maar deze is niet zo temperatuurvast als ik zou willen, dus ik zou qua verhitten wat extra oomph willen toevoegen.
Hoe warm wil je het gaan maken? Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, maar op de voron discord heb ik dit soort dingen wel eens voorbij zien komen.

[ Voor 19% gewijzigd door BiLo op 04-10-2021 09:03 ]

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mphilipp
Prusa heeft een klein bommetje opgegooid vandaag. Ze hebben in het geniep (ze hadden mij niet gebeld) een productiesysteem ontwikkeld voor printfarms. Dit rondom een nieuw ontwikkelde Original Prusa Cora-XY printer, die in een serverrack past. Printer stuk of moet maintenance hebben: slide out en steek er een andere in. Een en ander is gepresenteerd op Expo 2020 in Dubai, waar ze een opstelling hebben met 34 van die dingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z8oDLHPCWlF83tlhnw-sbTcZNJo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qCk4AHq4bdKTx6YGKhwxwblk.jpg?f=fotoalbum_large

Een opmerking vond ik wel een beetje gemeen van Joe: "I have deliberately skipped detailed technical specifications for now. Since these machines share certain parts with our yet-to-be-announced devices, I have to keep a lid on the details." Het grote speculeren kan dus beginnen, maar ik zou zo zeggen dat de i4 van Prusa een Core-XY moet zijn. Verdere specs uiteraard up for grabs, maar het wordt spannend.
Lees het verhaal hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

Staat wel nuttige info in die ik nog niet wist:
"while these are not the expected “Prusa XL” printers exactly (they are smaller and there are no tool-changing options yet), they share certain features and technologies."

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paar interessante dingen die me opvallen in die afbeelding:
Het bed zit via extrusies vast aan de XY extrusies, en het lijkt erop dat die naar voren toe te trekken zijn, om zo 't geheel te vervangen. Lijkt me dat 't allemaal niet super rigide (stijf, hoe je 't wil noemen) is, dus zal wel geen extreem hoge snelheden bereiken.

Direct extrusion met reverse bowden, misschien een kleiner dan NEMA17 motor?

Bed assembly lijkt volledig metaal, dus dat zal moeilijk te DIYen zijn... Wel op lineare rails, en een plastic coupler?

Part cooling ziet er raar uit, hebben ze een deel van de luchtinlaat (oranje) geblokkeerd? of is dat een esthetisch ding? Maar waar zit dan de part fan... Of trekken ze lucht van de hotend kant???(!)

Nog meer bed: aan de voorkant van de printer die midden-boven te zien is in de afbeelding, zitten 2 hexagonale gaten, is dit voor dat automatische bed vervang systeem dat ze hebben? Ziet er wel interessant uit, dan halen ze meer los dan alleen de flexplate!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Boullie schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 17:41:
[...]
Staat wel nuttige info in die ik nog niet wist:
"while these are not the expected “Prusa XL” printers exactly (they are smaller and there are no tool-changing options yet), they share certain features and technologies."
Hoe lezen we dat precies? De Prusa XL printers zijn groter en hebben tool changing options? Dat is inderdaad een (misschien onbedoelde) reveal, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

mphilipp schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 20:45:
[...]

Hoe lezen we dat precies? De Prusa XL printers zijn groter en hebben tool changing options? Dat is inderdaad een (misschien onbedoelde) reveal, toch?
Ja, zo las ik het wel.

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk dat we fin dat geval wel de dood van de bedslinger kunnen aankondigen. Als Prusa overgaat is er eigenlijk geen serieuze partij meer binnen de wereld van de consumentenprinters die nog dat paradigma aanhangt.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
ocf81 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 15:23:
Ik denk dat we fin dat geval wel de dood van de bedslinger kunnen aankondigen. Als Prusa overgaat is er eigenlijk geen serieuze partij meer binnen de wereld van de consumentenprinters die nog dat paradigma aanhangt.
Nou, dat zou ik niet zo snel willen roepen. Er zal best een leuk prijskaartje aan zo'n nieuwe Prusa hangen. Ik zou niet staan te kijken als ie richting €1000 gaat. En sowieso heeft Creality ook al een Core XY in het pakket met de Ender 7 voor €6-700. Maar dat is voor veel mensen veel teveel geld. Dus er is denk ik nog genoeg markt over door de low budget bed slingers. Ik denk dat zelfs Prusa nog wel even door gaat met zijn Mini. En misschien zelfs met de i3. Gewoon om de markt te bedienen van mensen die geen €1000 in zo'n ding willen steken.

Pas op met iets dood te verklaren. Dat heeft men al heel vaak met de C64 gedaan... :+

Pagina: 1 ... 8 ... 52 Laatste