Acties:
  • 0 Henk 'm!
nDirect090 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 09:55:
Het beste is om PLA ook in een afgesloten box te bewaren toch?
PLA is praktisch niet gevoelig voor vocht, 't kan nooit kwaad natuurlijk, maar ik bewaar mijn rol gewoon in de 'buitenlucht'.

Zie ook
https://all3dp.com/2/hygrosopy-3d-printing-guide/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 04:13
met mijn e3d v6 (origineel) had ik telkens last van dat de petg filament vastloopt in het cold end. Het knikt en jamt dan.
Het filament ziet eruit alsof het warm is geworden.

Nu las ik gister ineens iemand die hetzelfde had en daar werd het op heatcreap gegooid.

Dus ventilatortje er even af gehad, en hij blaast echt amper.
(ik kan het met mijn vinger amper voelen)

Had er met mijn vorige dual hotend een 505015 radial fan op zitten, en nu omdat ik weer een enkele nozzle heb de standaard fan.
Deze kan het dus niet aan bij 240+ graden.

Houdertje geprint voor de 505015 fan, vanavond of morgen maar even proberen of dat het probleem oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 02-06 10:00
ManIkWeet schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 09:58:
[...]

PLA is praktisch niet gevoelig voor vocht, 't kan nooit kwaad natuurlijk, maar ik bewaar mijn rol gewoon in de 'buitenlucht'.

Zie ook
https://all3dp.com/2/hygrosopy-3d-printing-guide/
Ah top! Het lag trouwens inderdaad aan het bedlevel. Ik had hem gelevelled door de switch helemaal in te klikken. De z-axis stopt al nadat de switch klikt, dat scheelt een enkele mm, waardoor teveel ruimte kwam tussen de nozzle en het bed. Eerste print is aardig gelukt. Ook al heb ik het idee dat toch nog steeds niet alle vier de punten, of in ieder geval afstand er tussen evengoed gelevelled is. Misschien dat het bed lichtjes warped is, ondanks dat het glas is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melmer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-05 13:22
@nDirect090 Het klinkt dan toch dat je wat meer aandacht aan je bed level moet besteden. Is je hotend/bed warm tijdens het levelen? Schuift het papier er makkelijk onderdoor of heb je een beetje weerstand van de nozzle?

Tuurlijk het kan warped zijn. Je kan altijd even het bed een keer omdraaien en proberen.

Daarnaast zou ik ook zelf even aan de slag gaan met een slicer. Dan kan je de layerheight bijv naar 0.2mm zetten. Als die hond op 0.16 staat moet je level net even wat strakker staan.

Ik heb zelf net een maand een V2. In het begin ook veel trial & error maar inmiddels komen er nette staat printjes uit.

Voor het levelen heeft deze video heeft mij aardig op weg geholpen:

YouTube: Creality Ender 3- Easy Way To Level Your Bed

En deze gcode (verbeterde versie van de CHEP code voor de v2): https://www.thingiverse.com/thing:4559687

[ Voor 7% gewijzigd door Melmer op 03-07-2021 06:26 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• C4veman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 01-06 20:16
Dit weekend maar eens kijken of ik een serial request video kan maken.
onwijs happy met de voron.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4al9GPcTV9oIF1iO5r_5yKh2Ebk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QZKYgAls6iUpTADOXrBG35lk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kDusF1sQBTfpsTtEKDPLVQ2dJZ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oRQOUYk9kpy7bdtWBbWYbRC6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RIouM9ppI1XorkXDNC5App1eCUA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RLKFZSig3Qbg3kv2h4hsNXzu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 02-06 10:00
Melmer schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 06:11:
@nDirect090 Het klinkt dan toch dat je wat meer aandacht aan je bed level moet besteden. Is je hotend/bed warm tijdens het levelen? Schuift het papier er makkelijk onderdoor of heb je een beetje weerstand van de nozzle?

Tuurlijk het kan warped zijn. Je kan altijd even het bed een keer omdraaien en proberen.

Daarnaast zou ik ook zelf even aan de slag gaan met een slicer. Dan kan je de layerheight bijv naar 0.2mm zetten. Als die hond op 0.16 staat moet je level net even wat strakker staan.

Ik heb zelf net een maand een V2. In het begin ook veel trial & error maar inmiddels komen er nette staat printjes uit.

Voor het levelen heeft deze video heeft mij aardig op weg geholpen:

YouTube: Creality Ender 3- Easy Way To Level Your Bed

En deze gcode (verbeterde versie van de CHEP code voor de v2): https://www.thingiverse.com/thing:4559687
Ah thanks voor de tip! Merk idd dat het trial en error is. Volgende stap is nu idd aan de slag met een slicer gaan en vanuit daar verder kijken. Heb in ieder geval wel genoeg om uit te proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostvWillegen
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-05 19:37
Iemand ervaring met het Kexcelled filament dat Filamentz aanbied op hun website? Vooral benieuwd naar de ervaringen met de Mat Zwarte PLA filament.

| 3D printing | Prusa | Formlabs | Modix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• encryped
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-06 17:30
Iemand ervaring met deze goedkope nozzles van tinytronics?
https://www.tinytronics.n...-printen/extrusie/nozzles
Zijn wel erg goedkoop, wellicht te goedkoop

Ik ben opzoek naar 0.25mm e3d nozzle om miniatures te printen, dus wellicht clogged deze wel te snel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:40

Rmg

encryped schreef op maandag 12 juli 2021 @ 10:23:

Ik ben opzoek naar 0.25mm e3d nozzle om miniatures te printen, dus wellicht clogged deze wel te snel
tjah e3d compatible staat er, dus dat zijn gewoon de standaard aliexpress china nozzles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-06 11:32
encryped schreef op maandag 12 juli 2021 @ 10:23:

Zeker voor zoiets precies zou ik een goede kwaliteit nozzle halen. Die via Trianglelab op Aliexpress niet duurder zal zijn dan tinytronics ;)

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-05 23:57
C4veman schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 20:41:
Gave machines zijn dan. Ik speel nog even een poosje met de Ender 3, en dan denk ik dat mijn volgende machine iets als een Voron zal zijn. Of wat er dan ook op dat moment is, want het zal hier niet bij blijven. Dat is wel het mooie aan die hele beweging: alles is open source en mensen werken samen om het te blijven verbeteren. Het is wel opvallend hoe populair die Voron ineens is. En afhankelijk van hoe je er naar kijkt, is ie niet eens zo gruwelijk duur. Kijk wat je betaalt voor een Prusa (ja, I know, commercieel product, support etc) en dan wat je méér krijgt met een Voron of Rat Rig.
Op zich trouwens ook erg bijzonder dat Prusa met een open source product nog zoveel verkoopt. Je kunt 'm letterlijk zelf maken van (misschien wel) goedkopere onderdelen, maar zij verkopen alsnog genoeg kits om de business winstgevend te houden.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:38

Boullie

Da Bulster

mphilipp schreef op maandag 12 juli 2021 @ 15:39:
[...]
Op zich trouwens ook erg bijzonder dat Prusa met een open source product nog zoveel verkoopt. Je kunt 'm letterlijk zelf maken van (misschien wel) goedkopere onderdelen, maar zij verkopen alsnog genoeg kits om de business winstgevend te houden.
Denk dat je aardig aan de prijs(€769,-) zit hoor als je dezelfde kwaliteitsonderdelen erin stopt. Tevens zijn ze niet aan te slepen bij Prusa. Ze hebben momenteel een wachtrij(tje) van max 2 weken.
Zoals bekend is het een printer zonder geneuzel voor als je gewoon wilt printen en minder wilt sleutelen. Ik heb hem daar zelf voor gekocht en denk dat veel mensen hetzelfde hebben.

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Boullie schreef op maandag 12 juli 2021 @ 16:08:
[...]
Denk dat je aardig aan de prijs(€769,-) zit hoor als je dezelfde kwaliteitsonderdelen erin stopt.
Nou, er zijn een paar klonen te koop in China (Fysetc bv) die niet eens zo slecht zijn. Na klachten over bepaalde onderdelen hebben zij zelf al eea aangepast, maar als je die kit koopt en ik meen de lagers vervangt, je al een heel eind komt. Zo uit de doos (behalve de lagers dan) waren ze niet eens zo slecht. Zeker niet voor het geld. Een gast op YT heeft ze naast elkaar gehouden en de resultaten waren identiek. Ik weet niet meer uit het hoofd welke onderdelen vervangen zouden moeten worden, maar het was geen lange lijst en je bleef echt wel dik onder het bedrag van een echte Prusa.

Op zich ook niet zo vreemd, want bij Prusa betaal je natuurlijk geen materiaalkosten alleen. Hun support, R&D, marketing etc moet ook betaald worden. En meneer Prusa doet het ook niet voor de greater good of mankind. Een mens moet nu eenmaal centjes verdienen.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

mphilipp schreef op maandag 12 juli 2021 @ 16:15:
[...]

Nou, er zijn een paar klonen te koop in China (Fysetc bv) die niet eens zo slecht zijn. Na klachten over bepaalde onderdelen hebben zij zelf al eea aangepast, maar als je die kit koopt en ik meen de lagers vervangt, je al een heel eind komt. Zo uit de doos (behalve de lagers dan) waren ze niet eens zo slecht. Zeker niet voor het geld. Een gast op YT heeft ze naast elkaar gehouden en de resultaten waren identiek. Ik weet niet meer uit het hoofd welke onderdelen vervangen zouden moeten worden, maar het was geen lange lijst en je bleef echt wel dik onder het bedrag van een echte Prusa.

Op zich ook niet zo vreemd, want bij Prusa betaal je natuurlijk geen materiaalkosten alleen. Hun support, R&D, marketing etc moet ook betaald worden. En meneer Prusa doet het ook niet voor de greater good of mankind. Een mens moet nu eenmaal centjes verdienen.
Ja deze is dat volgens mij YouTube: The best Prusa MK3s 3D printer alternative?
Koopt hem natuurlijk ook voor de e-peen omdat je kunt zeggen dat je een ekte Prusa hebt 8)

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Boullie schreef op maandag 12 juli 2021 @ 16:18:
[...]
Ja deze is dat volgens mij YouTube: The best Prusa MK3s 3D printer alternative?
Koopt hem natuurlijk ook voor de e-peen omdat je kunt zeggen dat je een ekte Prusa hebt 8)
Klopt. Hij heeft er inmiddels nog een paar gekocht en ze werken prima volgens hem. Ik heb er over getwijfeld, maar heb besloten het eerst maar eens te doen met een Ender 3 Pro die ik van iemand heb overgenomen. Daar even mee spelen en kijken hoe het allemaal werkt en dan misschien op termijn een keer iets als een Voron in elkaar zetten. Thomas heeft er een gebouwd in de afgelopen weken en dit is zijn conclusie:

Maar voorlopig ben ik nog niet uitgespeeld met de Ender. Prima ding; valt mij tot nu toe zeker niet tegen. Je moet alleen een beetje geduld hebben.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-06 16:21
Als je naar een Voron gaat kijken, kijk dan ook naar ontwerpen van Annex Engineering of een HevORT of zo.

[ Voor 10% gewijzigd door sympa op 12-07-2021 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
sympa schreef op maandag 12 juli 2021 @ 22:16:
Als je naar een Voron gaat kijken, kijk dan ook naar ontwerpen van Annex Engineering of een HevORT of zo.
Dat bedoel ik; er zijn meerdere mogelijkheden: Hevort, Voron, Rat Rig. Lijkt mij wél belangrijk om te kiezen voor een met een beetje grote community er omheen, zodat er wat support is. Dat lijkt bij Voron wel snor te zitten. Maar zoals gezegd, ik ben nog lang niet zover. Eerst lekker spelen met de Ender.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Als iemand die een HEVO/HevORT hybride printer heeft... Raad ik voron of ratrig aan!

Niks mis met het ontwerp van de HevORT maar de documentatie en omliggende community zijn vrij karig.
En je wordt zo'n beetje gedwongen om met een air compressor te werken want de standaard 5015 fan is vloeken daar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Even iets dat ik mij afvraag als n00b: stel dat ik een aantal dingen heb om te printen, in dit geval de hulpstukken om Ikea Lack tafeltjes op te stapelen als printer kabinet. Dat kost best wel wat tijd, maar maakt het nou uit als ik het hele bed vol leg met die stukken? Ik moet er best wel wat printen en één voor één duurt zo lang, dus dacht ik om gewoon te kijken hoeveel erop passen en het dan in één keer te doen. Qua tijdswinst zal er niet zoveel in zitten, maar ik hoeft het maar één keer aan te slingeren.

Waar ik mij 'zorgen' om maak is of het wel verstandig is, omdat het zo lang duurt voor ie de volgende laag kan printen en dan is de helft dan de stukken misschien alweer afgekoeld. Is dat erg? Maakt het uit in de kwaliteit van het eindresultaat? Op zich ook een risico in geval er iets mis gaat, want dan is alles naar de kloten. Maar afgezien daarvan, is het afkoelen van de werkstukken erg? Ik kan ook bijvoorbeeld 3 of 4 van die dingen tegelijk printen. Het hele bed vol leggen is misschien overdreven.

Iemand een inzicht hierin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afkoelen van je print is juist goed! De laag onder je huidge heb je liever sterk dan nog half gesmolten.

MAAR... Als je abs print is dat iets minder het geval, je wilt wel afkoelen maar minder snel anders trekt 't krom.

Ja het is een risico om een hele plaat vol te printen als er iets fout gaat, maar daar zijn tegenwoordig ook wel weer' cancel object' technieken voor, dat ie dat object dat fout is gegaan overslaat bij alle volgende lagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:30
Ik voor mij zou zeker als beginner onderdeel voor onderdeel printen. Er kan zo ontzettend veel mis gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-06 11:32
ManIkWeet schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 18:23:
MAAR... Als je abs print is dat iets minder het geval, je wilt wel afkoelen maar minder snel anders trekt 't krom.
Bij ABS is het JUIST wenselijk om meerdere parts tegelijk te printen, omdat je zo zonder geforceerde koeling toch de parts genoeg af kan laten koelen voordat je aan een nieuwe laag begint. :)

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDaniel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-03 21:36
Ik print ABS meestal zonder part cooling, dan krijg je veel stevigere onderdelen. Voor bridges gebruik je andere snelheden en flow instellingen v.g.m. bijvoorbeeld PLA, en steile overhangen gaan minder gemakkelijk dan met PLA. ABS is veel vloeibaarder (om het zo maar te noemen) dan PLA op hun printtemperatuur waardoor die dingen iets moeilijker gaan. Mijn vuistregel is dat elk laag langer dan 1 minuut moet duren om mooie prints te krijgen (door o.a. krimp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
Om weinig last te hebben van kromtrekken moet alles onder de neergelegde laag zo warm mogelijk zijn. Zodat het krimpen egaal gebeurt, na afloop van het printen.
En de printtemperatuur zo hoog mogelijk, zodat een dikkere laag wordt "hersmolten". De krimp in % is hetzelfde, maar verdeeld over meer hoogte heeft het minder spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-06 18:17
Iemand ervaring met een behuizing voor een printer?
De wel of niet slecht voor je gezondheid zijnde dampen ontsnappen weer op het moment dat je de behuizing opent om je print te bekijken of mis ik iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ragnar9999 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 09:11:
Iemand ervaring met een behuizing voor een printer?
De wel of niet slecht voor je gezondheid zijnde dampen ontsnappen weer op het moment dat je de behuizing opent om je print te bekijken of mis ik iets?
Je mist iets :)
Zodra de temperaturen afkoelen slaan de dampen neer (op je print en alle printer onderdelen...) dus dan is het probleem minder (ik zeg niet weg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 04:13
En je kan de lucht in de behuizing natuurlijk ook filteren of simpelweg naar buiten afzuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
Zijn dit soort prints uberhaupt te maken met een PLA printer of heb ik dan een resin printer nodig ?

https://www.cgtrader.com/...ames/orc-horde-miniatures

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hortz
  • Laatst online: 23:33
Ragnar9999 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:14:
Zijn dit soort prints uberhaupt te maken met een PLA printer of heb ik dan een resin printer nodig ?

https://www.cgtrader.com/...ames/orc-horde-miniatures
Ligt aan de kwaliteit die je wilt halen. Met een resin krijg je ook echt de kleinste details.
FDM (PLA is gewoon een plastic soort, netzoals ABS, PETG etc). krijg je wel de goede indrukken en vormen, maar kleine details vallen weg.

https://i.redd.it/6g665hn9rzd41.jpg is wel een goed voorbeeld qua verschil (links resin, rechts is FDM)

Verder moet je een FDM printer echt goed calibreren en tijd besteden om het echt netjes te krijgen terwijl dit bij Resin minder tijd kost.

Resin is verder wel chemischer en gevaarlijker qua materiaal. Ook qua dampen, afwerking en alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kan wel, maar of je het ook wilt...
Je zou dan naar een kleinere nozzle willen gaan (zeg 0.2mm) en kleinere laaghoogte.
Die combinatie betekend dat je printer veel langer moet draaien. En je blijft de standaard FDM problemen houden (ringing, extrusieproblemen zoals clogs, cooling, etc).

SLA printen is relatief simpel en goede kwaliteit. De prints zijn structureel wat zwakker maar dat maakt niet uit voor figurines. Kwaliteit van het model maakt niet uit voor resin, die heeft een vaste laag-tijd. Je hebt alleen te maken met de cleanup achteraf, en afvalverwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Miniaturen printen met een fdm printer vergt daarnaast ook veel aandacht als het om supports gaat. Één verkeerde setting of niet ondersteund deel en je mini polymorps in een spaghetti monster, vaak met het onderste deel er naast of helemaal bedolven. Details van fdm liggen ook een beetje rond de minder gedetaileerde plastic modellen echter met prominente print lagen.

Heel rendabel vindt ik die 5 trolls niet. $17,50 of $25 zonder korting is $3,50/$5 per miniatuur. Kan je net zo goed een doos plastic orcs kopen of een paar metale miniaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
Heel rendabel vindt ik die 5 trolls niet. $17,50 of $25 zonder korting is $3,50/$5 per miniatuur. Kan je net zo goed een doos plastic orcs kopen of een paar metale miniaturen.
Ging me om het voorbeeld en dan vooral om de details
FDM gaat het niet worden voor me, zal me moeten focussen op een resin printer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLo
  • Laatst online: 01-06 22:39

BiLo

PSN: toiletcleaner

Ragnar9999 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:32:
[...]

Ging me om het voorbeeld en dan vooral om de details
FDM gaat het niet worden voor me, zal me moeten focussen op een resin printer
In de omschrijving geeft hij ook aan dat hij een Anycubic Photon heeft gebruikt. :)

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63072

Ik heb nu ruim twee maanden een CR-10S pro v2 en hij heeft het wel twee hele weken gedaan.

Ik was voor Creality en in het bijzonder dit model gegaan vanwege de goede reviews, mijn ervaring is helaas anders. Onderstaand mijn ervaringen.

Twee maanden geleden de printer ontvangen, twee onderdelen aan elkaar schroeven en hiuj was print klaar.

De eerste test prints waren zonder tuning eigenlijk al van een goede kwaliteit, dus ik was erg tevreden.

Na twee weken maakte de printer midden in een print ineens een hels kabaal en 1 van de 2 x-assen draaide niet meer. Samen met de winkel (123-3d.nl, die geweldig heeft geholpen!) erachter gekomen dat de fout op de controler zat. Zij haden die helaas niet meer op voorraad dus daar begon een 5 weken wachttijd tot de controler binnen kwam.

Deze kwam afgelopen weekend binnen en ik heb de oude uitgebouwd en dat had ik eerder moeten doen! Bij het uitbouwen zag ik voor het eerst de onderkant en een soldeerbreuk. De JST connector voor de 2e z as had een breuk en door het trillen bij het printen is dat waarschijnlijk helemaal los gegaan, waar de eerste twee weken er nog enig contact was. Ik heb de connector opnieuw gesoldeert en de controler functioneerde weer foutloos.

Helaas ook ontdekt dat creality gek is op hot glue, zoveel hot glue dat ik twee kabels gesloopt heb bij pogingen de connector los te koppelen. Ook deze gerepareerd en twee nieuwe kabels getrokken en ik kon weer printen.

Na twee succesvolle prints sloeg tijdens de derde print na reparatie het noodlot weer toe. Mid print wilde het filament geen kant meer op. Hoop geratel van de extruder en een half ageslepen stuk filament. Zelf met de hand was het filament niet meer door de (verhitte!) printkop te krijgen.

Na de gesoldeerde controller en de kabels reparatie drie op het programma. Ik heb de bowden tube verwijderd en het hot end gedemonteerd en daar kwam de volgende verassing. Af fabriek had creality de bowden kabel niet vergenoeg in het hot end gestoken, deze kwam dus niet helemaal tegen de nozzle waardoor er ruimte was waas zich een klomp filament afgezet had die de boel verstopte.

De Nozzle zat door dit alles natuurlijk ook vol met pla, dus hotend op 1990 graden in de oven en proberen los te maken. De nozzle zat zo vast dat de door creality meegeleverde steeksleutel eromheen boog en nu dus bij het vuild ligt... Uiteindelijk met een baco en een waterpomptang los gekregen...

Geen nood, creality had een zakje met een spare nozzle meegeleverd en ik had een nozzle kit specifiek voor deze printer gekocht. Dus genoeg spares ... zou je denken.

Alleen zowel de door creality geleverde nozzle als de spares hebben een grovere schroefdraad als de nozzle die ik uit de hotend draide. Ze passen er dus allemaal niet in. Nu zit ik dus met de vraag hebbenm creality en 123-3d allebei nozzles met de verkeerde schroefdraad geleverd, of heeft creality een hotend met een afwijkende schroefdraad op de printer gemonteerd? Hoe dan ook zit ik met een zak nutteloze nozzles.

Al met al ben ik dus wel klaar met de firma creality, maar heb ik toch een printer die ik graag weer aan de praat krijg.

Ik wil nu een Micro Swiss all metal hot end bestellen als vervanging voor de Creality troep, iemand daar ervaring mee? Micro Swiss geeft aan dat het drop in is, dus dat is bemoedigend.

Mijn volgende printer wordt gegarandeerd zelfbouw nu ik de mogelijkheid heb om onderdelen zelf te printen (na reparatie) Twijfel nog of dat een RatRig v-core wordt of een IDEx model. Creality komt er in ieder geval niet meer in, maar 123-3d mag blijven. Die hebben echt goed hun best gedaan me te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

C4veman schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 20:41:

[Afbeelding]
Fystec Spider met TMC2209 drivers? en de 5v PSU kun je skippen omdat de raspberry zijn 5v van de spider krijgt?
Vraag het omdat ik zelf nu ook aan het kijken ben of ik de HevORT ga slopen en een Voron ga bouwen(moet toch wat in de zomervakantie :P )

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-06 21:03
Anoniem: 63072 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 17:29:
Ik heb nu ruim twee maanden een CR-10S pro v2 en hij heeft het wel twee hele weken gedaan.

Ik was voor Creality en in het bijzonder dit model gegaan vanwege de goede reviews, mijn ervaring is helaas anders. Onderstaand mijn ervaringen.

Twee maanden geleden de printer ontvangen, twee onderdelen aan elkaar schroeven en hiuj was print klaar.

De eerste test prints waren zonder tuning eigenlijk al van een goede kwaliteit, dus ik was erg tevreden.

Na twee weken maakte de printer midden in een print ineens een hels kabaal en 1 van de 2 x-assen draaide niet meer. Samen met de winkel (123-3d.nl, die geweldig heeft geholpen!) erachter gekomen dat de fout op de controler zat. Zij haden die helaas niet meer op voorraad dus daar begon een 5 weken wachttijd tot de controler binnen kwam.

Deze kwam afgelopen weekend binnen en ik heb de oude uitgebouwd en dat had ik eerder moeten doen! Bij het uitbouwen zag ik voor het eerst de onderkant en een soldeerbreuk. De JST connector voor de 2e z as had een breuk en door het trillen bij het printen is dat waarschijnlijk helemaal los gegaan, waar de eerste twee weken er nog enig contact was. Ik heb de connector opnieuw gesoldeert en de controler functioneerde weer foutloos.

Helaas ook ontdekt dat creality gek is op hot glue, zoveel hot glue dat ik twee kabels gesloopt heb bij pogingen de connector los te koppelen. Ook deze gerepareerd en twee nieuwe kabels getrokken en ik kon weer printen.

Na twee succesvolle prints sloeg tijdens de derde print na reparatie het noodlot weer toe. Mid print wilde het filament geen kant meer op. Hoop geratel van de extruder en een half ageslepen stuk filament. Zelf met de hand was het filament niet meer door de (verhitte!) printkop te krijgen.

Na de gesoldeerde controller en de kabels reparatie drie op het programma. Ik heb de bowden tube verwijderd en het hot end gedemonteerd en daar kwam de volgende verassing. Af fabriek had creality de bowden kabel niet vergenoeg in het hot end gestoken, deze kwam dus niet helemaal tegen de nozzle waardoor er ruimte was waas zich een klomp filament afgezet had die de boel verstopte.

De Nozzle zat door dit alles natuurlijk ook vol met pla, dus hotend op 1990 graden in de oven en proberen los te maken. De nozzle zat zo vast dat de door creality meegeleverde steeksleutel eromheen boog en nu dus bij het vuild ligt... Uiteindelijk met een baco en een waterpomptang los gekregen...

Geen nood, creality had een zakje met een spare nozzle meegeleverd en ik had een nozzle kit specifiek voor deze printer gekocht. Dus genoeg spares ... zou je denken.

Alleen zowel de door creality geleverde nozzle als de spares hebben een grovere schroefdraad als de nozzle die ik uit de hotend draide. Ze passen er dus allemaal niet in. Nu zit ik dus met de vraag hebbenm creality en 123-3d allebei nozzles met de verkeerde schroefdraad geleverd, of heeft creality een hotend met een afwijkende schroefdraad op de printer gemonteerd? Hoe dan ook zit ik met een zak nutteloze nozzles.

Al met al ben ik dus wel klaar met de firma creality, maar heb ik toch een printer die ik graag weer aan de praat krijg.

Ik wil nu een Micro Swiss all metal hot end bestellen als vervanging voor de Creality troep, iemand daar ervaring mee? Micro Swiss geeft aan dat het drop in is, dus dat is bemoedigend.

Mijn volgende printer wordt gegarandeerd zelfbouw nu ik de mogelijkheid heb om onderdelen zelf te printen (na reparatie) Twijfel nog of dat een RatRig v-core wordt of een IDEx model. Creality komt er in ieder geval niet meer in, maar 123-3d mag blijven. Die hebben echt goed hun best gedaan me te helpen.
Ik zou gewoon voor een Voron 2.4 gaan. We hebben een erg gezellige en actieve NL discord server.

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C4veman
  • Laatst online: 01-06 20:16
Boullie schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 18:24:
[...]

Fystec Spider met TMC2209 drivers? en de 5v PSU kun je skippen omdat de raspberry zijn 5v van de spider krijgt?
Vraag het omdat ik zelf nu ook aan het kijken ben of ik de HevORT ga slopen en een Voron ga bouwen(moet toch wat in de zomervakantie :P )
Klopt zijn idd 2209 drivers en 5v krijgt ie van uart aansluiting van bord dus die voeding is overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Boullie schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 18:24:
[...]
Waarom dan? Voldoet die Hevort niet of bouw je graag printers? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

mphilipp schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 00:21:
[...]

Waarom dan? Voldoet die Hevort niet of bouw je graag printers? :+
Beide. Ook is de HevORT die ik bouwde te groot en de community te klein.
Ga binnenkort een x aantal onderdelen in VA zetten zoals duet3, hiwin rails en het massive 49*49 5083 toolingplate heatbed e.d.

[ Voor 3% gewijzigd door Boullie op 22-07-2021 08:30 ]

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar als jij vertrekt wordt de community nog kleiner :+
Nee maar het probleem zit hem inderdaad vooral daarin...
De printer zelf is prima (als je eindelijk door het oerwoud van opties bent gewaand...) maar in de community gebeurt niet zo veel.
De (enige) hoofdontwerper heeft het blijkbaar ook erg druk met persoonlijke kwesties de laatste tijd, dus ook geen nieuwe updates/videos/onderdelen.
En je ziet ook niet veel builds van mensen voorbij komen om je te inspireren wat je volgende stap is. Daar doe ik zelf ook een beetje aan mee omdat die van mij er niet uit ziet :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

ManIkWeet schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 08:40:
[...]

Maar als jij vertrekt wordt de community nog kleiner :+
Nee maar het probleem zit hem inderdaad vooral daarin...
De printer zelf is prima (als je eindelijk door het oerwoud van opties bent gewaand...) maar in de community gebeurt niet zo veel.
De (enige) hoofdontwerper heeft het blijkbaar ook erg druk met persoonlijke kwesties de laatste tijd, dus ook geen nieuwe updates/videos/onderdelen.
En je ziet ook niet veel builds van mensen voorbij komen om je te inspireren wat je volgende stap is. Daar doe ik zelf ook een beetje aan mee omdat die van mij er niet uit ziet :P
Heb destijds zelfs een "serienummer" gekregen. Nummertje 18 was ie. Maar sindsdien heeft hij alleen maar verdwaald in de hoek gestaan de laatste 1,5 jaar en ik was het nu zat.
Gisteravond al de buildplate, heatermat en magnetic bed sticker besteld bij fermiolabs. Eerder deze week al schroevenset via ali. Dus het sourcen is al weer begonnen :)

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Boullie schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:48:
[...]
Heb destijds zelfs een "serienummer" gekregen. Nummertje 18 was ie. Maar sindsdien heeft hij alleen maar verdwaald in de hoek gestaan de laatste 1,5 jaar en ik was het nu zat.
Maar als ie af is, kun je er toch mee werken? Ik probeer even te begrijpen wat het 'probleem' is. Is ie te groot om op een goede plek neer te zetten zodat je 'm kunt gebruiken? Of is het zo'n geval van 'het is nooit af' en je blijft eraan rommelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

mphilipp schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:01:
[...]

Maar als ie af is, kun je er toch mee werken? Ik probeer even te begrijpen wat het 'probleem' is. Is ie te groot om op een goede plek neer te zetten zodat je 'm kunt gebruiken? Of is het zo'n geval van 'het is nooit af' en je blijft eraan rommelen?
Hij is inderdaad te groot om relaxed in mijn kamer te zetten. Het past wel maar blijft net te weinig ruimte over.
Tevens is het een geval dat nooit af is, de ondersteuning is echt minimaal tot niet bestaand(ook nog eens via facebook wat compleet niet overzichtelijk is) en je blijft er idd maar mee bezig aangezien er geen 1 standaard is.
Concept is heel moi maar achteraf had ik er niet aan moeten beginnen. Maar leuk aan kunnen hobbien en veel geleerd.

Boullie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
Boullie schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:37:
[...]
Concept is heel moi maar achteraf had ik er niet aan moeten beginnen. Maar leuk aan kunnen hobbien en veel geleerd.
Dat op zich is al best waardevol. Voorlopig zit ik nog midden in een leertraject met het Endertje. Op zich een prima ding, maar ik ken mezelf, dus op den duur zal ik wel 'meer' willen. Dat punt heb ik nog niet bereikt, en ik moet nog meer ervaring opdoen voordat ik aan zoiets zal beginnen. Eerst zien dat ik mijn Micro Swiss hotend goed aan het werk krijg zonder steeds te verstoppen, dan kan ik weer verder. Dat is mijn puzzeltje voor de komende dagen.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mphilipp schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:18:
[...]

Dat op zich is al best waardevol. Voorlopig zit ik nog midden in een leertraject met het Endertje. Op zich een prima ding, maar ik ken mezelf, dus op den duur zal ik wel 'meer' willen. Dat punt heb ik nog niet bereikt, en ik moet nog meer ervaring opdoen voordat ik aan zoiets zal beginnen. Eerst zien dat ik mijn Micro Swiss hotend goed aan het werk krijg zonder steeds te verstoppen, dan kan ik weer verder. Dat is mijn puzzeltje voor de komende dagen.... :+
Ik heb net mijn Micro Swiss in tweeën gedraaid. IK wilde de nozzle vaster draaien na verhitten en had me een 'beetje' vergist in de hefboom van twee grote Bahco's 8)7

Nieuwe hot end is alweer onderweg en komt morgen, wel even snel 60 euro weggepist :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tja, leergeld betalen is altijd een zuur verhaal. Maar als het goed is doe je het dan niet meer :)

BTW, weet iemand ook of het bed leveling mechanisme van de HevORT pre se met ball screws uitgevoerd moet worden? Of zou het ook aangepast kunnen worden zodat je het met belts of met gewone lead screws gemaakt zou kunnen worden?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ocf81 ratrig gebruikt lead screws, voron gebruikt 4 punten met belts, ik zou niet weten waarom het per se ballscrews zouden moeten zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sympa
De ballscrews zijn voor snel verticaal bewegen, iets wat gewone slicers niet kunnen uitbuiten.
Mechanisch wordt het iets anders, maar ik kwam wel een bericht tegen van iemand die het zo gebouwd had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ManIkWeet schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 23:05:
@ocf81 ratrig gebruikt lead screws, voron gebruikt 4 punten met belts, ik zou niet weten waarom het per se ballscrews zouden moeten zijn?
Dat idee heb ik ook, maar ik ben inhoudelijk niet echt bekend met het project, dus vandaar dat ik het hier even vraag :)
sympa schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 23:07:
De ballscrews zijn voor snel verticaal bewegen, iets wat gewone slicers niet kunnen uitbuiten.
Mechanisch wordt het iets anders, maar ik kwam wel een bericht tegen van iemand die het zo gebouwd had.
Oké goed om te weten dat het vooral voor de verticale snelheid gaat. Wat bedoel je precies met: "Mechanisch wordt het iets anders"?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Anoniem: 63072 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 19:32:
[...]
Ik heb net mijn Micro Swiss in tweeën gedraaid. IK wilde de nozzle vaster draaien na verhitten en had me een 'beetje' vergist in de hefboom van twee grote Bahco's 8)7
Oef! Bij mij zit ie om onduidelijke reden verstopt. Ik heb 'n al een paar keer weer uit elkaar gehaald, maar hij blijft verstoppen. De nozzle is ook best moeilijk helemaal schoon te krijgen en ik heb het idee dat die rommel het nieuwe filament 'aantrekt'. Ik heb maar even 2 reservenozzles besteld, is sowieso nooit weg om te hebben. En dan maar weer eens heel zorgvuldig de boel in elkaar zetten en een hot-fasten uitvoeren (niet te hard...)
Hopelijk gaat het dan goed, want met de oude hotend deed ie het prima, en die MicroSwiss zou een verbetering moeten zijn :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

mphilipp schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 23:24:
[...]

Oef! Bij mij zit ie om onduidelijke reden verstopt. Ik heb 'n al een paar keer weer uit elkaar gehaald, maar hij blijft verstoppen. De nozzle is ook best moeilijk helemaal schoon te krijgen en ik heb het idee dat die rommel het nieuwe filament 'aantrekt'. Ik heb maar even 2 reservenozzles besteld, is sowieso nooit weg om te hebben. En dan maar weer eens heel zorgvuldig de boel in elkaar zetten en een hot-fasten uitvoeren (niet te hard...)
Hopelijk gaat het dan goed, want met de oude hotend deed ie het prima, en die MicroSwiss zou een verbetering moeten zijn :X
Is het misschien een idee om een momentsleutel aan te schaffen? Dan kun je hem niet te hard aandraaien. Moet je alleen even opzoeken op hoeveel Nm die nozzle erin moet.
Je kunt ze trouwens ook afdrukken, staan wel op prusaprinters.org geloof ik

Boullie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
Boullie schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 07:47:
[...]
Je kunt ze trouwens ook afdrukken, staan wel op prusaprinters.org geloof ik
Ja, goed idee....ohwacht.... :+

Inderdaad, ik heb die dingen gezien. Best handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

mphilipp schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 08:00:
[...]

Ja, goed idee....ohwacht.... :+
2e printer kopen om de momentsleutels af te drukken om je 1e printer te fixen?

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Boullie schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 08:18:
[...]
2e printer kopen om de momentsleutels af te drukken om je 1e printer te fixen?
Je zou het bijna gaan doen. Was er niet iemand met een Hevort die naar de sloop ging? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

Ja, ga vanmiddag of vanavond onderdelen op de VA zetten denk ik.

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLo

BiLo

Anoniem: 63072 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 19:32:
[...]

Nieuwe hot end is alweer onderweg en komt morgen, wel even snel 60 euro weggepist :'(
Beetje flauw en Mister Hindsight maar de instructie filmpjes van Micro swiss zijn behoorlijk duidelijk toch? 8)7

Desalniettemin altijd zuur als je iets sloopt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

BiLo schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 08:50:
[...]

Beetje flauw en Mister Hindsight maar de instructie filmpjes van Micro swiss zijn behoorlijk duidelijk toch? 8)7

Desalniettemin altijd zuur als je iets sloopt :D
Er is absoluut niets mis met de filmpjes en die volgde ik tot dat punt prima. Maar het bleek erg makkelijk de kracht die je uitoefent met twee van de onderstaande te onderschatten:
https://www.hevutools.nl/...utel-gefosfateerd-45.html |:(

Ze leveren een heel klein steeksleuteltje mee, maar die werd binnen twee seconden net zo heet als de printkop :X

Vandaag komt een nieuwe binnen en ik denk dat ik een vochtig doekje om die kleine sleutel wikkel zodat ik niet te veel kracht kan uitoefenen :)

Moraal van het verhaal: niet met een kanon op een mug schieten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLo

BiLo

Anoniem: 63072 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 09:10:

Moraal van het verhaal: niet met een kanon op een mug schieten!
haha very true! Zoals hierboven vermeld print die Fixed torque wrench zodra het weer werkt :)

https://www.thingiverse.com/thing:2613057

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
Anoniem: 63072 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 17:29:
Ik denk dat je een zogenaamd maandagmorgenexemplaar hebt gehad. Creality is uiteindelijk een budgetmerk, maar dat wil niet zeggen dat de onderdelen je om de oren vliegen bij gebruik. Er zijn tenslotte zat mensen die met een Ender 3, helemaal stock, prima kunnen printen zonder ellende. Alleen is de kans denk ik wel iets groter op probleempjes, gezien het budgetverhaal. Ze maken die dingen nu eenmaal zo goedkoop door goedkopere onderdelen te gebruiken en de constructie ook zodanig te maken dat het goedkoop in massa geproduceerd kan worden.
Uiteraard geen excuus voor slechte soldeerverbindingen natuurlijk. Wel erg jammer dat je zo'n slechte ervaring hebt met een in principe leuke printer.

Met die Micro Swiss zou je in ieder geval aan de slag moeten kunnen, dat is inderdaad drop in. Hopelijk lost dat je problemen op en kun je eindelijk probleemloos printen en genieten van de nieuwe hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Mijn problemen zijn zo te zien ook weer opgelost. Nog niet helemaal tevreden over hoe het initiëel door de nozzle gaat, maar ik heb alles goed gedaan en uiteindelijk komt er een goede print uit, en hij tikt niet meer.
Ik heb overigens de Ender met één simpele (nouja...de supports verwijderen was een bitch) print omgebouwd naar Direct Drive met de extruder die erop zat en de eigen extruder stepper motor.
De extruder die erop zit is al een geüpgrade versie van de standaard extruder. Geen Creality, maar wel eentje van metaal en met 2 gears om het filament te geleiden. Kijken hoe het daarmee gaat, maar het ziet er veelbelovend uit.
Omdat het zo bespottelijk goedkoop was, heb ik een Bondtech clone bij Bangood besteld. Gewoon nieuwsgierig of ze voor dat geld iets goed hebben gemaakt. Ik lees nl best positieve verhalen over de BMG clones. Ze zullen vast niet zo goed zijn als de echte, maar voor het prijsverschil kun je er wel een stuk of 6 verslijten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
  • Laatst online: 24-05 10:51
mphilipp schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 17:17:
Omdat het zo bespottelijk goedkoop was, heb ik een Bondtech clone bij Bangood besteld. Gewoon nieuwsgierig of ze voor dat geld iets goed hebben gemaakt. Ik lees nl best positieve verhalen over de BMG clones. Ze zullen vast niet zo goed zijn als de echte, maar voor het prijsverschil kun je er wel een stuk of 6 verslijten :+
Die clones zijn net zo goed, ik heb ze ook (soms, wisselconstructie) in het gebruik, werkt gewoon goed, ik zie alleen niet echt de toegevoegde waarde, je kunt inderdaad wat eenvoudiger flexibel materiaal printen, maar hoe vaak gebruik je dat en het is ook wel goed met bowden te doen wanner je geen haast hebt, verder breng je wel weer extra gewicht op de X as en er moet ook nog eens de bedrading van de motor verlegd worden die ook nog eens mee beweegt en daardoor weer een extra storingskans met zich mee brengt, in print kwaliteit zie ik geen verschil alleen wel extra gosting bij hogere snelheid bij DirectDive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Hardy8 schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 18:50:
[...]
Die clones zijn net zo goed, ik heb ze ook (soms, wisselconstructie) in het gebruik, werkt gewoon goed, ik zie alleen niet echt de toegevoegde waarde, je kunt inderdaad wat eenvoudiger flexibel materiaal printen, maar hoe vaak gebruik je dat en het is ook wel goed met bowden te doen wanner je geen haast hebt, verder breng je wel weer extra gewicht op de X as en er moet ook nog eens de bedrading van de motor verlegd worden die ook nog eens mee beweegt en daardoor weer een extra storingskans met zich mee brengt, in print kwaliteit zie ik geen verschil alleen wel extra gosting bij hogere snelheid bij DirectDive.
Je bent inderdaad flexibeler. Flexibele filamenten zijn er in soorten. De 'hardste' kun je met een bowden nog wel doen, maar de echt zachte zijn naar verluid zelfs een uitdaging op een DD.
Het extra gewicht schijnt eigenlijk geen bal uit te maken in de praktijk:
Our tests have demonstrated that the increased effector mass on the X axis is not heavy enough to cause significant unwanted deflection or drop, even higher than average travel speeds. This is partly due to the rigid coupling and alignment of the stepper motor with the MDD's solid carriage plate, which restricts unwanted movements and vibrations, and effectively translates those forces to the rollers, which are more than strong enough to bear the load without deforming. This is even more true for linear rail-based systems.
Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
mphilipp schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 18:59:
Het extra gewicht schijnt eigenlijk geen bal uit te maken in de praktijk:
bij een Ender 3 maakt het ook niet uit, want het bed is nog een vele malen zwaarder dan het hotend, dus hoge snelheden kun je daar ook wel vergeten en al de verhalen die overal verspreid worden zeggen ook niet altijd alles, ik gebruik het hier op mijn zelfbouw Cube met staand bed en daar kan ik gewoon tot 200mm/sec printen met bowden, maar met de DD kop heb ik dan gewoon gosting en dat is inherent aan massa traagheid, daar kun je niets aan veranderen ook niet met een hele massieve constructie, daarbij moeten ook de riemen met die krachten kunnen omgaan.
Ik heb de DD gewoon gebouwd om eens te kijken of er verschil is, en dat is er niet bij normale snelheid t/m 100mm/sec op mijn printer.
Tevens heb ik nu een kop voor wat moeilijke materialen, maar ik gebruik hem eigenlijk nooit, bowden bevalt uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Hardy8 schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 19:23:
[...]
maar met de DD kop heb ik dan gewoon gosting en dat is inherent aan massa traagheid
Misschien iets voor Klipper met input shaping? Als je een accelerometer op je toolhead zet, kan ie dat zelfs automatisch bepalen. Net als ABL zeg maar. Helpt best wel wat zo te zien, maar ik heb er zelf geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Ik geloof trouwens dat ik, na de wissel van hotend, allerlei calibratie opnieuw moet doen. Dat had ik al een keer ergens gelezen, maar het klopt echt :X
Het gekke is dat ik de temperatuur (voor PLA iig) een stuk omlaag moest, terwijl Micro Swiss zegt dat de temperatuur juist omhoog moest. En nu lijkt het er ook op dat de flow terug moet. Ik probeerde nl voor de kleindochter van mijn vriendin een flexibele dofijn te printen, maar de gewrichten zitten vast. De stringing is vrijwel weg, maar de gewrichten zitten nog steed vast, dus ik denk flow rate.

Morgen maar eens de hele guide van Teaching Tech doorlopen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
mphilipp schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 22:42:
Ik geloof trouwens dat ik, na de wissel van hotend, allerlei calibratie opnieuw moet doen. Dat had ik al een keer ergens gelezen, maar het klopt echt :X
Klopt, ik heb voor beide verschillende PID waarden en ook de extruders hebben andere instellingen, tevens is natuurlijk de retraction voor DD veel korter ingesteld in de slicer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mphilipp schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 22:42:
Het gekke is dat ik de temperatuur (voor PLA iig) een stuk omlaag moest, terwijl Micro Swiss zegt dat de temperatuur juist omhoog moest. En nu lijkt het er ook op dat de flow terug moet. Ik probeerde nl voor de kleindochter van mijn vriendin een flexibele dofijn te printen, maar de gewrichten zitten vast. De stringing is vrijwel weg, maar de gewrichten zitten nog steed vast, dus ik denk flow rate.

Morgen maar eens de hele guide van Teaching Tech doorlopen....
Ja, ik verbaasde me er ook over, maar na de wissel van orgineel creality hotend naar micro swiss had ik ineens last van underextrusion. Gek genoeg is de nozzel net als op de creality 0.4, je zou denken dat daar dezelfde hoeveelheid PLA doorheen moet voor het zelfde effect?

Temperatuur moest bij zoals Micro Swiss zei juist iets omhoog. stringing heb ik vrijwel geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 63072 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 07:42:
[...]

Ja, ik verbaasde me er ook over, maar na de wissel van orgineel creality hotend naar micro swiss had ik ineens last van underextrusion. Gek genoeg is de nozzel net als op de creality 0.4, je zou denken dat daar dezelfde hoeveelheid PLA doorheen moet voor het zelfde effect?

Temperatuur moest bij zoals Micro Swiss zei juist iets omhoog. stringing heb ik vrijwel geen last van.
Ligt aan de tegendruk, ik ben geen expert maar volgens mij werkt het zo:
De tanden bijten in het Filament, hoe meer tegendruk hoe harder te tanden bijten. Daardoor zitten ze dieper in het Filament en dus is de diameter ervan iets kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Hardy8 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 00:32:
[...]
Klopt, ik heb voor beide verschillende PID waarden en ook de extruders hebben andere instellingen, tevens is natuurlijk de retraction voor DD veel korter ingesteld in de slicer.
Inderdaad, PID is heel anders, retraction sowieso vanwege het ontbreken van de lange bowden tube. Het zal ongetwijfeld aan de andere constructie van de hele hotend liggen, andere metalen, andere heatbreak, dus andere temperatuurontwikkeling binnenin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Anoniem: 63072 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 07:42:
[...]
Kan zomaar zijn dat bij mij de temperatuur anders is... :X Ik kijk net nog eens een keer naar de thermistor en zie dat ie nog maar nét vast zat en bijna door was. Even loshalen en jawel...in 2-en. Kan dus zijn dat ie al een beetje kapot was en daardoor de verkeerde temp gaf. Ik zal wel een keer met (de)monteren te hard hebben gedraaid ofzo. Ik snapte al niet dat de grafiek in Octoprint zo grillig was, zelfs al had in net een PID autotune gedaan. Het bleef grillig. Maar goed, mijn spaarvarken kapot gegooid en €3,50 bij elkaar geschraapt voor een nieuwe. Hopelijk morgen in de bus Kijken wat een temp tower dan oplevert... :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:54
Vorige week de Prusa Mini+ besteld, en nu al verzonden. Prusa loopt voor op hun genoemde levertijden. :o

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:31
MewBie schreef op maandag 26 juli 2021 @ 19:13:
Vorige week de Prusa Mini+ besteld, en nu al verzonden. Prusa loopt voor op hun genoemde levertijden. :o
Gaaf, moet ook een erg leuke primter zijn.

Moet met een beetje schaamrood bekennen dst ik er ook al een paar keer naar heb gekeken, terwijl er hier een prima weekende mk3s met mmu2s staat te draaien. Heb zelfs al het excuus gebruikt dst tpu printen met de mmu erg lastig gaat en daarvoor de mini zou willen gaan gebruiken. Over 1e wereld problemen gesproken... :9~

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:34
Ook gelijk naar die mini zitten kijken door @MewBie , maar nu wil ik de grote broer :) Nog steeds blij met mijn Tevo Tornado, maar als ik zie wat dat ding allemaal zelf kan dan zal ik het getob niet missen :+

Nu zie ik dat die al uit 2017 is. Komt er weer een nieuw model aan of krijgt deze steeds updates?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Beakzz schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 00:44:
Ook gelijk naar die mini zitten kijken door @MewBie , maar nu wil ik de grote broer :) Nog steeds blij met mijn Tevo Tornado, maar als ik zie wat dat ding allemaal zelf kan dan zal ik het getob niet missen :+

Nu zie ik dat die al uit 2017 is. Komt er weer een nieuw model aan of krijgt deze steeds updates?
De mk3 heef5 ondertussen al een update naar mk3s en mk3s+ gehad dus is hiet hetzelfde model maar de nodige verbeteringen. De mk3s+ is van afgelopen najaar dacht ik.

Ik kan na bijna een jaar zeggen dat het elke cent waard is, gewoon printen zonder gerommel, getune en in 99% van de gevallen gewoon een succesvolle print (bij mij in ieder geval).

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Beakzz schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 00:44:

Het zal me niets verbazen als ze aan een mk4 werken die vergelijkbare electronica heeft als de mini, maar daar zijn nog geen berichten over naar buiten gebracht geloof ik.

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tsja, waarom zouden ze een mk4 oid maken als ze nog genoeg vraag hebben voor de mk3(s+)?
Maakt 't alleen maar moeilijker voor ze om de onderdelen te verkrijgen.

De enige reden voor een mk4 die ik kan bedenken is dat ze de onderdelen voor mk3(s+) niet meer kunnen krijgen/te duur worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
ManIkWeet schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 08:40:
Tsja, waarom zouden ze een mk4 oid maken als ze nog genoeg vraag hebben voor de mk3(s+)?

De enige reden voor een mk4 die ik kan bedenken is dat ze de onderdelen voor mk3(s+) niet meer kunnen krijgen/te duur worden...
Prusa werkt aan firmware met ondersteuning voor print farms, en de print farm software. De huidige mk3 electronica heeft geen netwerk mogelijkheid, dat moet via een Rpi gedaan worden middels octoprint, of andere software.

Vanuit dat oogpunt is het makkelijker om de electronica van de printers gelijk te trekken zodat het in dat opzicht identieke printers zijn met alleen een ander formaat printbed, en er geen externe hardware voor nodig is.

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20:13
ManIkWeet schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 08:40:

MK3 is toch ook niet perfect, ik zie nog voldoende opties voor een mk3.

En tussen de eerste MK3 en + versie zitten een aantal niet aangegeven tussenversies wat heel irritant is met onderhoud

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Wil Prusa ook niet graag een upgradepad hebben voor bestaande klanten? Tot nu toe is het steeds zo geweest dat je je Prusa kon upgraden naar het volgende model. Met beperkingen soms, maar je kunt van een Original Prusa I3 dacht ik nog wel een Mk3s+ maken. Het model daarvoor had een andere filamentdiameter, dus dat zal wel niet gaan.

Maarja...als je een I4 zou willen maken kan ik mij ook weer voorstellen dat je jezelf niet teveel wilt gaan beperken door compatibiliteit te willen waarborgen met de I3. Maar het zou zomaar kunnen dat ze een I4 maken met een 32 bit bordje (en allerhande andere upgrades) en dat bord ook voor de I3 aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Jampot007 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 10:19:
[...]

MK3 is toch ook niet perfect, ik zie nog voldoende opties voor een mk3.

En tussen de eerste MK3 en + versie zitten een aantal niet aangegeven tussenversies wat heel irritant is met onderhoud
Dit klinkt erg vreemd, het is een open source printer en daarmee kan je tot het laatste detail zien wat de verschillen zijn. Daarnaast zijn (vrijwel) alle omderdelen te printen of te bestellen om een mk3 om te bouwen naar een mk3s+.

Ik ben erg benieuwd waar je deze info vandaan hebt.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Jampot007 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 10:19:
[...]
Het staat hier helemaal uit elkaar gelegen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MewBie
De Mini+ is vanmorgen binnen gekomen en is nu al in elkaar gezet, gecalibreerd en een eerste test print aan het maken. :)

Tot nu toe geen enkel probleem tegen gekomen.

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-06 10:13
@Boullie Ik dacht dat dat kleine printertje een Voron was maar het was dus een hevo?

Ik vond het wel een gaaf ding ok te zien. En nee, de Hevo is nog steeds niet klaar. :x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

jbhc schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 17:08:
@Boullie Ik dacht dat dat kleine printertje een Voron was maar het was dus een hevo?

Ik vond het wel een gaaf ding ok te zien. En nee, de Hevo is nog steeds niet klaar. :x
Ja was een HevORT. Frame is nu een werkbank geworden en de meeste onderdelen staan nog in de VA

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Inmiddels lijkt het er nu écht op dat ik mijn problemen heb opgelost. Ik kreeg er op een gegeven moment geen goede print meer uit.... stringing galore zeg maar. En bed adhesion was ook ver te zoeken, terwijl dat juist altijd perfect was. Ik hoefde niets te doen (origineel glazen bed van Crealitie, carborenum oid). Ik heb het alleen steeds met IPA schoon gemaakt, en het blijkt dat je dat juist niet moet doen met dát bed. Dus ik denk dat ik een of ander laagje eraf heb gepoetst ofzo. Niets wilde meer aan dat bed vast blijven zitten, echt heel irritant. Toen uit wanhoop een beetje Pritt geprobeerd en dat werkte. Had ik iig één probleem opgelost.

Tussendoor heb ik ook nog zitten spelen met nieuwe firmware. Zelf gecompileerd vanaf de Marlin source. Heel leuk, maar die heeft ook nog bepaalde presets/defaults van mij gewist natuurlijk. Heel slim van mij 8)7

Nu heb ik de hele riedel van Teaching Tech doorlopen en nu ook pressure advance goed ingesteld. En er kwam zowaar net een hele mooie Voron testcube uit. Met mooie scherpe randjes, ziet er clean uit.

Uiteindelijk veel geleerd, en dat maakt een hoop frustratie goed. Eigen stomme schuld, meerdere dingen tegelijk veranderen :X . Maar ja, hij is nu weer goed ingesteld en ik heb de belangrijkste waarden ook nog bewaard zodat ik dat altijd nog heb.

Ik ga alleen toch nog even een temperature tower printen, want ik vind het nog steeds vreemd dat ik er geen goede uit kreeg boven de 200 graden. Ik had alleen geen stringing op 185/190 graden. Zodra ik boven de 200 kwam, had ik één groot stringfeest in die toren. Het werd alleen maar erger. Maar nu heb ik e-steps, retraction en linear advance goed, dus ik ga het tóch nog een keer proberen. Kijken of het wel lukt nu alle andere parameters goed staan. Want met de bowden setup en de originele hotend printte ik zonder problemen op 215 of 220.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@mphilipp ja maar ja maar pressure advance is afhankelijk van je printtemperatuur :+

Het zou heel goed kunnen dat jij jouw PLA op 185/190°C moet printen, er schijnt een behoorlijk verschil in de precisie van de thermistors te zitten (of je hebt de verkeerde instelling in Marlin gedaan...)

Stringing bij hogere temperatuur is normaal, en je weet dat je temperatuur te laag is als je extrusieproblemen krijgt ;)
Natuurlijk is een hogere temperatuur beter voor layer-adhesion, maar dan krijg je wel wat strings ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
ManIkWeet schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 21:25:
Het zou heel goed kunnen dat jij jouw PLA op 185/190°C moet printen, er schijnt een behoorlijk verschil in de precisie van de thermistors te zitten (of je hebt de verkeerde instelling in Marlin gedaan...)
De thermistor is nieuw, de vorige heb ik stuque gemaakt door te hard aan te draaien. Je bedoelt met de verkeerde instelling dat ik het verkeerde type themistor heb gekozen?
Ik vind het ook heel typisch dat ie zo vreselijk stringt ineens op de hogere temperaturen. Nouja...voorlopig komen er weer goede prints uit, dus ik ben een beetje klaar met klooien voorlopig. Ik kan geen testprint meer zien. Ik heb een kilo PLA klaar liggen om de onderdelen te printen voor een Ikea Lack tafel/kastje te maken, dus dat wil ik eerst doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 08:19:
[...]

De thermistor is nieuw, de vorige heb ik stuque gemaakt door te hard aan te draaien. Je bedoelt met de verkeerde instelling dat ik het verkeerde type themistor heb gekozen?
Ja zou kunnen, weet niet of jij exact weet welke je hebt.

Maar ook als je de juiste selecteert, kan de temperatuur per thermistor behoorlijk afwijken van de specificatie, Chinesium :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
ManIkWeet schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:47:
[...]

Ja zou kunnen, weet niet of jij exact weet welke je hebt.

Maar ook als je de juiste selecteert, kan de temperatuur per thermistor behoorlijk afwijken van de specificatie, Chinesium :Y)
Nee, maar zo kun je overal aan twijfelen. Ik heb 'm niet bij Oom Ali besteld, maar in NL en men beweerde op de site dat het de originele was die Creality ook gebruikt. Ik kan alleen maar een PID tune doen en er het beste van hopen. Het lijkt voorlopig goed te gaan. Kan voor de gein een keer die pressure advance test op een hogere temp, kijken wat ie dan doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 16:13:
[...]

Nee, maar zo kun je overal aan twijfelen. Ik heb 'm niet bij Oom Ali besteld, maar in NL en men beweerde op de site dat het de originele was die Creality ook gebruikt. Ik kan alleen maar een PID tune doen en er het beste van hopen. Het lijkt voorlopig goed te gaan. Kan voor de gein een keer die pressure advance test op een hogere temp, kijken wat ie dan doet.
Ja het maakt ook niet uit, betekend vooral dat jouw printtemperatuur sterk af kan wijken van wat de anderen noemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
De hotend en bed temperatuur is gewoon een indicatie. Vrijwel niemand heeft een gekalibreerde sensor :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mitchelll010
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-05 23:31
Holy ffing shit! ik ben zojuist van DRV8825 drivers naar TMC2209 gegaan.

Ik hoor mijn printer NIET meer.
Er komt echt amper geluid af! enige wat ik hoor is de fan!

Sick, aanrader voor iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
@Mitchelll010 Ik vond dat ook wel een van de gaafste upgrades :)

Mijn partner heeft een vrij prijzige snijmachine van cricut en daar zitten volgens mij nog gewoon a4988's in.
Dat begrijp je echt niet als je de tmc's eenmaal hebt zien werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
jbhc schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 23:25:
@Mitchelll010 Ik vond dat ook wel een van de gaafste upgrades :)

Mijn partner heeft een vrij prijzige snijmachine van cricut en daar zitten volgens mij nog gewoon a4988's in.
Dat begrijp je echt niet als je de tmc's eenmaal hebt zien werken.
Dan moet je even goed naar het verdien model achter dat merk/die hardware kijken :+

Hier staan dat spul ook alleen van een andere fabrikant, werkt op zich prima maar veelal vendor-locked aangaande software plus soms een abonnement er bij. En dat terwijl de hardware al met gigantische winst worden verkocht.

Die bedrijven snappen hoe ze geld moeten binnen harken, marges van meer dan 100% naar ik verwacht, terwijl een 3d printer bedrijf blij mag zijn als er marginaal wat wordt verdient. Elk jaar een nieuw type, buitenkant net iets mooier en software die oudere modellen beperkt.

Aangaande geluid zal ook de duur dat zo een apparaat gebruikt wordt nog meetellen, een cutter draait geen uren achter elkaar. De gebruiker zal er normaal bij blijven zitten tijdens het snijden (wat overigens juist een reden zou zijn voor stillere drivers).

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
Snijmachine heeft wel meer koppel nodig, begreep dat die TMC's super stil zijn maar wel inleveren op koppel hierdoor. Zal er ook mee te maken hebben.

Maar ik ga er wel gelijk nog meer bestellen voor mn laser engraver en 2-3 reserve hahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mitchelll010 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 10:51:
Snijmachine heeft wel meer koppel nodig, begreep dat die TMC's super stil zijn maar wel inleveren op koppel hierdoor. Zal er ook mee te maken hebben.

Maar ik ga er wel gelijk nog meer bestellen voor mn laser engraver en 2-3 reserve hahaha
In stealthchop schijn je iets minder koppel te hebben (standaard is spreadcycle, en die is ook een stuk stiller dan die ouderwetse drivers), dus ik weet niet in hoeverre dat waar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
Ja dat is waar, maar die trinamic drivers interpoleren naar 1/256e step size.
Dus lijkt me dat je sowieso minder koppel hebt dan.
Maar dat is puur speculatie haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mitchelll010 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 13:11:
Ja dat is waar, maar die trinamic drivers interpoleren naar 1/256e step size.
Dus lijkt me dat je sowieso minder koppel hebt dan.
Maar dat is puur speculatie haha.
Kan je instellen in de drivers, da's het hele idee achter uart/spi

Uiteindelijk gaat er net zoveel stroom door de motoren lijkt me, dus zal 't allemaal wel mee vallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
ManIkWeet schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 13:24:
[...]

Kan je instellen in de drivers, da's het hele idee achter uart/spi

Uiteindelijk gaat er net zoveel stroom door de motoren lijkt me, dus zal 't allemaal wel mee vallen
Das waar, maar moet je controller maar net ondersteunen.
Ik heb ze nu in mijn ramps gewoon in legacy mode.
Super blij mee al. Had geen zin om teveel om te bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sympa
Microsteps verlagen het koppel niet.
Alleen als je de nauwkeurigheid van 1/256e stap verlangt mag je maar een heel kleine belasting op de motor hebben.
(Alleen als je van full naar half step gaat, lever je koppel in. 1 spoel aan vs beide.)
Pagina: 1 ... 6 ... 52 Laatste