Anoniem: 63072 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 17:29:
Ik heb nu ruim twee maanden een CR-10S pro v2 en hij heeft het wel twee hele weken gedaan.
Ik was voor Creality en in het bijzonder dit model gegaan vanwege de goede reviews, mijn ervaring is helaas anders. Onderstaand mijn ervaringen.
Twee maanden geleden de printer ontvangen, twee onderdelen aan elkaar schroeven en hiuj was print klaar.
De eerste test prints waren zonder tuning eigenlijk al van een goede kwaliteit, dus ik was erg tevreden.
Na twee weken maakte de printer midden in een print ineens een hels kabaal en 1 van de 2 x-assen draaide niet meer. Samen met de winkel (123-3d.nl, die geweldig heeft geholpen!) erachter gekomen dat de fout op de controler zat. Zij haden die helaas niet meer op voorraad dus daar begon een 5 weken wachttijd tot de controler binnen kwam.
Deze kwam afgelopen weekend binnen en ik heb de oude uitgebouwd en dat had ik eerder moeten doen! Bij het uitbouwen zag ik voor het eerst de onderkant en
een soldeerbreuk. De JST connector voor de 2e z as had een breuk en door het trillen bij het printen is dat waarschijnlijk helemaal los gegaan, waar de eerste twee weken er nog enig contact was. Ik heb de connector opnieuw gesoldeert en de controler functioneerde weer foutloos.
Helaas ook ontdekt dat creality gek is op hot glue, zoveel hot glue dat ik twee kabels gesloopt heb bij pogingen de connector los te koppelen. Ook deze gerepareerd en twee nieuwe kabels getrokken en ik kon weer printen.
Na twee succesvolle prints sloeg tijdens de derde print na reparatie het noodlot weer toe. Mid print wilde het filament geen kant meer op. Hoop geratel van de extruder en een half ageslepen stuk filament. Zelf met de hand was het filament niet meer door de (verhitte!) printkop te krijgen.
Na de gesoldeerde controller en de kabels reparatie drie op het programma. Ik heb de bowden tube verwijderd en het hot end gedemonteerd en daar kwam de volgende verassing. Af fabriek had creality de bowden kabel niet vergenoeg in het hot end gestoken, deze kwam dus niet helemaal tegen de nozzle waardoor er ruimte was waas zich een klomp filament afgezet had die de boel verstopte.
De Nozzle zat door dit alles natuurlijk ook vol met pla, dus hotend op 1990 graden in de oven en proberen los te maken. De nozzle zat zo vast dat de door creality meegeleverde steeksleutel eromheen boog en nu dus bij het vuild ligt... Uiteindelijk met een baco en een waterpomptang los gekregen...
Geen nood, creality had een zakje met een spare nozzle meegeleverd en ik had een nozzle kit specifiek voor deze printer gekocht. Dus genoeg spares ... zou je denken.
Alleen zowel de door creality geleverde nozzle als de spares hebben een grovere schroefdraad als de nozzle die ik uit de hotend draide. Ze passen er dus allemaal niet in. Nu zit ik dus met de vraag hebbenm creality en 123-3d allebei nozzles met de verkeerde schroefdraad geleverd, of heeft creality een hotend met een afwijkende schroefdraad op de printer gemonteerd? Hoe dan ook zit ik met een zak nutteloze nozzles.
Al met al ben ik dus wel klaar met de firma creality, maar heb ik toch een printer die ik graag weer aan de praat krijg.
Ik wil nu een Micro Swiss all metal hot end bestellen als vervanging voor de Creality troep, iemand daar ervaring mee? Micro Swiss geeft aan dat het drop in is, dus dat is bemoedigend.
Mijn volgende printer wordt gegarandeerd zelfbouw nu ik de mogelijkheid heb om onderdelen zelf te printen (na reparatie) Twijfel nog of dat een RatRig v-core wordt of een IDEx model. Creality komt er in ieder geval niet meer in, maar 123-3d mag blijven. Die hebben echt goed hun best gedaan me te helpen.