Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:45
Ammo123 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 14:23:
[...]

De PTFE tube heb ik goed tegen de heatbreak aan gedrukt en de retraction is 3.5mm met 10mm/s snelheid. het is een V6, dus er zit een fan tegen de heatsink aan, ik weet niet of dat goed genoeg is.
Dat is wat aan de trage kant, maar ik zie ook niet hoe dat voor verstoppingen zou moeten zorgen. Maar je kan eens op 40mm/s proberen, kijken of dat verschil maakt.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:39

Boullie

Da Bulster

Boullie schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 12:56:
[...]

Ben nu zelf een vergelijkend waren onderzoek aan het doen. Heb een aantal strips van 50*25*3mm geprint en ga ze verlijmen.
Heb Bison hard PVC lijm, Bison Super Glue, Bison kit transparant, Pattex Epoxy en de fles Mek in huis gehaald.
Zal de resultaten wel laten weten als ik ze allemaal heb.
Spoiler: De hard PVC lijm plakt al als een malle. :)
De uitslag van mijn testje:
De MEK en 2 Pattex Epoxy zijn makkelijk los te halen. Bison Kit Transparant(contactlijm) is niet veel moeilijker.
De PVC lijm is al iets harder los te halen.
De absolute winnaar is de Bison Super glue secondelijm. Deze krijg ik niet van elkaar af voordat je de hele print gesloopt hebt.

[ Voor 0% gewijzigd door Boullie op 09-05-2021 19:25 . Reden: tiepfaut ]

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Boullie schreef op zondag 9 mei 2021 @ 16:50:
[...]

De uitslag van mijn testje:
De MEK en 2 Pattex Epoxy zijn makkelijk los te halen. Bison Kit Transparant(contactlijm) is niet veel moeilijker.
De PVC lijm is al iets harder los te halen.
De absolute winnaar is de Bison Super glue secondelijm. Deze krijg ik niet van elkaar af zonder voordat je de hele print gesloopt is.
En die secondelijm is cyanoacrylaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

ManIkWeet schreef op zondag 9 mei 2021 @ 16:57:
[...]

En die secondelijm is cyanoacrylaat?
Jup. Bison Super Glue Gel 2x2gram bij de Action voor 99 cent.

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinky-H9
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-10-2023
citruspers schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 15:24:
[...]

Dat is wat aan de trage kant, maar ik zie ook niet hoe dat voor verstoppingen zou moeten zorgen. Maar je kan eens op 40mm/s proberen, kijken of dat verschil maakt.
Voor een Prusa met V6 zou ik meer voor 0.8mm retract gaan met speed van 60mm/s en deretract 30mm/s
(Hier meerdere Prusa's draaien allen met die settings)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:06
Vraagje: Ik heb een E3D V6, daar komen van die socks bij die om de hotend moeten. Waar zijn deze voor? Hebben ze echt een functie, of is het om te voorkomen dat je je vingers aan brand?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
@ge-flopt Dat is om je heaterblock te isoleren, dan houdt ie zn warmte beter vast en straalt het minder warmte uit naar de print. Ook plakt er geen filament aan je metalen blok dus het blijft altijd netjes.

Oja, je vingers verbranden net zo goed kan ik je uit ervaring vertellen :P

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:12

thijsco19

KTM 990 SMT

Zonet even een klein onderdeel ontworpen, zet ik de printer aan en druk op start zie ik niks uit de nozzle komen...

Blijkt dat het filament op is. :D

Gebruikte nog PLA, nu een rol PETG besteld. Eens kijken of dat wat is.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flufsor
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-05 16:50
Vraagje als upgrade in men FLSUN QQS-Pro kan ik best vanaf men A4988 steppermotoren upgraden naar TMC2208 of naar TMC 2209. Prjisverschil is niet super groot maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Maakt imho niet echt uit, heb zelf 2209's omdat de 2208 overal uitverkocht waren toen ik wou upgraden. :)

Praktisch gezien zijn ze voor 3d printer gebruik identiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 24-05 10:51
AlexanderB schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 15:30:
Maakt imho niet echt uit, heb zelf 2209's omdat de 2208 overal uitverkocht waren toen ik wou upgraden. :)

Praktisch gezien zijn ze voor 3d printer gebruik identiek.
Mmm, ik vind het gebruik van sensorless-homming van de 2209 toch wel erg fijn, scheelt in iedergeval extra bedrading en ook geen last meer van eventueel defecte sensoren, ik heb het inmiddels op mijn beide zelfbouw printers ingesteld, werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Ik heb dan weer iets minder vertrouwen in sensorless homing, maar als je die feature wil, die zit idd op de 2209.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
AlexanderB schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 16:07:
Ik heb dan weer iets minder vertrouwen in sensorless homing, maar als je die feature wil, die zit idd op de 2209.
Leg even uit wat je niet vertrouwd, Prusa gebruikt het ook al lang op hun printers, dus moet het toch wel te vertrouwen zijn, ik was ook even huiverig, maar het werkt gewoon en ook alleen maar bij het homen, daarna is het gewoon uitgeschakeld, dus je hoeft niet bang te zijn dat er layerschifting optreed mocht er even iet in de weg zitten/zwaar lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op een standaard x/y as werkt sensorless gewoon prima (mits goed afgesteld)

Met een corexy iets minder, ik home eerst de X en dan de Y, maar de collisie van de Y schuift de X weer een beetje op.

Het is ook extra stress op je (geprinte) onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Dat, en omdat sensorless homing afrond op hele steps ipv microsteps.

Heb zelf een delta printer, en de limit switches werken prima en leveren vooral erg consistente resultaten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
OK, ik heb geen delta en ook geen core-x/y, zijn beide cartesian, wel cube's, core-x/y ben ik nu wel aan het ontwerpen, dus ga ik het zien hoe het daar werkt, anders komen daar gewoon weer mijn optische sensoren in, die werkten voorheen ook prima, maar minder bedrading is wel opgeruimder en minder storing gevoelig.

[ Voor 12% gewijzigd door Hardy8 op 19-05-2021 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Hardy8 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 16:13:
daarna is het gewoon uitgeschakeld, dus je hoeft niet bang te zijn dat er layerschifting optreed mocht er even iet in de weg zitten/zwaar lopen.
Volgens mij klopt dit niet, want de sensorless homing wordt voor zover ik weet ook gebruikt voor de missed step detection?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hardy8
citruspers schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 20:06:
Volgens mij klopt dit niet, want de sensorless homing wordt voor zover ik weet ook gebruikt voor de missed step detection?
Klopt wel, althans bij mij, er zal vermoedelijk nog wel ergens in marlin een extra instelling voor zijn, maar wanneer er bij mij eenmaal geprint wordt, kan ik de assen echt niet zomaar tegen houden terwijl ik tijdens het homen maar heel weinig kracht hoef uit te oefenen om het te laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

Daniel. schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:14:
[...]

Motedis kan je ook doen, maar ondanks dat Alux bij mij ook dicht was had Alux het 2 dagen nadat ze open waren het verzonden en op het pakje van Motedis moest ik ruim een maand wachten!
Dus ook al moet je voor nu langer wachten bij Alux dan is het alsnog sneller. Met pasen waren ze ook dicht en ik had de zaterdag besteld 2 dagen voordat ze weer open gingen en lang hoefde ik daarvoor dus niet te wachten. Houd er dus rekening mee dat Motedis absoluut niet sneller hoeft te zijn.
Scheelt inderdaad bar weinig deze keer. Pakketje wordt vandaag bezorgd.

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Vandaag de ender 2 grotendeels uit elkaar gehaald. De z as en x as waren niet helemaal haaks / parallel.
De z as extrusie heb ik wat moeten vijlen en een kleine shim van een stukje a4 eronder moeten leggen om deze haaks te krijgen.

Maar iedere keer als ik ermee werk of wat print zit ik eraan te denken om een prusa mini te kopen.
Nu ook weer, de eerste laag gaat soms goed en some niet helemaal lekker. Tevens is de bovenste laag nog steeds niet zo mooi als het zou moeten.

Oke, ik heb nu PETG erin zitten en de settings moet ik dan natuurlijk weer helemaal fine tunen. Maar het blijft een beetje tobben heb ik het idee.

Ook wel jammer dat ik beperkt ben in mijn ruimte, had graag 1 stapje groter gewild.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
@thijsco19 Dat heb ik ook wel eens, tot ik de prijs van zo’n apparaat zie en kijk wat mijn hobby in 3d printers nou echt is. Zodra ik zo’n ding heb zou ik vrijwel non stop kunnen printen, dan ben ik zo klaar. Stiekem vind ik het wel leuk om een chinesium printer te tunen tot ie echt goed print.

Daarnaast is het wel tegenstrijdig dat je een Mini wil maar eigenlijk ook een grotere printer terwijl de Mini kleiner is :P

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Prijs van de mini vind ik nog meevallen. Al is het inderdaad 'veel' gezien ik er natuurlijk al 1 heb en ook niet zó veel print..
De kwaliteit out of the box en de consistentie van het printen doet wel weer veel goed. Gewoon een print starten en weten dat het goed gaat heeft natuurlijk waarde.

Nou, de plek waar m'n printer nu staat is niet groot. Dus voor een upgrade zou ik alleen een mini kwijt kunnen.

Op het moment een prototype aan het printen van een actief gekoelde 'zaklamp', iets waar ik inmiddels al paar jaar mee bezig bent. Mede door de problemen met de ender 2 het project een tijd in de koelkast gezet.
Dat is eigenlijk ook het enigste op dit moment waarvoor ik een printer nodig heb. :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• citruspers
Sinds ik de Voron heb gebouwd gaat het ook lekker met mijn hobbyprojectjes. Onderschat inderdaad niet hoe veel effect een printer die "het gewoon doet" kan hebben.

Juist in dat kader vind ik de Mini geweldig, je kan dan als maker voor 400 euro een printer hebben en het behandelen als gereedschap, in plaats van een extra hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

citruspers schreef op maandag 24 mei 2021 @ 18:58:
Sinds ik de Voron heb gebouwd gaat het ook lekker met mijn hobbyprojectjes. Onderschat inderdaad niet hoe veel effect een printer die "het gewoon doet" kan hebben.

Juist in dat kader vind ik de Mini geweldig, je kan dan als maker voor 400 euro een printer hebben en het behandelen als gereedschap, in plaats van een extra hobby.
Dat dus, ging ik net kijken hoe het erbij stond, was de print losgekomen en was de printer in het niks aan het printen...
Zag al dat de hoekjes omhoog gekomen waren dus was mogelijk te verwachten.

De mini komt steeds dichter bij.. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Ik start inmiddels printjes zonder uberhaupt de 1e laag te checken, geloof het wel voor kortere printjes :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-05 20:59

spacy

+++

citruspers schreef op maandag 24 mei 2021 @ 22:05:
Ik start inmiddels printjes zonder uberhaupt de 1e laag te checken, geloof het wel voor kortere printjes :+
maar ook met de Mini gaat er wel eens iets mis.

-Een bijna-los schroefje op de x as, zorgde voor warping, dit was na aflevering. Al beschouw ik dit als eigen fout, dit had ik ook zelf beter moeten controleren.
-Een net iets te korte PTFE-tube bij aflevering, zorgde voor opstoppingen, na vervangen door iets meer lengte geen probleem meer gehad.
-Een PLA print die loskwam, mogelijk omdat ik niet goed had schoongemaakt, en 1 grote blob van plastic rondom de kop had gevormd.
-Ontwerpen die je niet goed hebt bekeken in de slicer en toch ergens support nodig hadden gehad... 8)7

Maar idd, ik zie de Mini ook als een betrouwbaar stukje gereedschap, maar ik kom ondertussen het printen toch wel regelmatig even een kijkje nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:43
spacy schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 09:05:
[...]

maar ook met de Mini gaat er wel eens iets mis.

-Een bijna-los schroefje op de x as, zorgde voor warping, dit was na aflevering. Al beschouw ik dit als eigen fout, dit had ik ook zelf beter moeten controleren.
-Een net iets te korte PTFE-tube bij aflevering, zorgde voor opstoppingen, na vervangen door iets meer lengte geen probleem meer gehad.
-Een PLA print die loskwam, mogelijk omdat ik niet goed had schoongemaakt, en 1 grote blob van plastic rondom de kop had gevormd.
-Ontwerpen die je niet goed hebt bekeken in de slicer en toch ergens support nodig hadden gehad... 8)7

Maar idd, ik zie de Mini ook als een betrouwbaar stukje gereedschap, maar ik kom ondertussen het printen toch wel regelmatig even een kijkje nemen.
Daarom is het denk ik wel fijn om ervaring te hebben met een 'china' printer zodat je weet wat er belangrijk is en wat er mis kan gaan. Als je dan naar een meer kant en klaar printer gaat denk ik dat je heel consistent kan printen en problemen al in een vroeg stadium kan opsporen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-05 22:04
citruspers schreef op maandag 24 mei 2021 @ 18:58:

Na lang wachten op de Prusa XL heb ik ook besloten maar een Voron 2.4 te bouwen als eerste printer. Echt alles is zo'n beetje verkeerd gegaan en wacht nu nog op nieuwe onderdelen, maar ben toch wel ontzettend trots het resultaat!

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-05 13:46
Klopt mijn aaname dat als je een stl bestand in Pronterfae laadt en deze naar je printer stuurt, dit (soms) niet goed print?
Ik merk verschil tussen wat Pronterface doet met mijn printer versus wat ik lokaal op het display doe mbt bewegingen.

Ik zal eens een slicer gaan proberen en dan het gcode bestand op een SDkaart zetten in in mijn printer drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Looney11 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:36:
Klopt mijn aaname dat als je een stl bestand in Pronterfae laadt en deze naar je printer stuurt, dit (soms) niet goed print?
Ik merk verschil tussen wat Pronterface doet met mijn printer versus wat ik lokaal op het display doe mbt bewegingen.

Ik zal eens een slicer gaan proberen en dan het gcode bestand op een SDkaart zetten in in mijn printer drukken.
Je kan voor zover ik weet geen STL bestanden in pronterface laden en naar je printer sturen. Wel GCODE bestanden. Het kan zo zijn dat dit problemen geeft, als er veel details in je print zitten en je printer dus veel korte bewegingen moet maken, dan kan de USB interface een bottleneck veroorzaken waardoor je printer hapert, dit zorgt dan weer voor blobs/strings etc.

Dit zou minder zijn met een SD-kaart, zeker als je controller 32bit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
Ik ga eens een SDkaartje proberen en een andere slicer, Cura oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
ManIkWeet schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 14:53:
Je kan voor zover ik weet geen STL bestanden in pronterface laden en naar je printer sturen. Wel GCODE bestanden. Het kan zo zijn dat dit problemen geeft, als er veel details in je print zitten en je printer dus veel korte bewegingen moet maken, dan kan de USB interface een bottleneck veroorzaken waardoor je printer hapert, dit zorgt dan weer voor blobs/strings etc.
Dit zou minder zijn met een SD-kaart, zeker als je controller 32bit is.
Ik zou sowieso altijd van een SD kaartje printen, van de computer heb je altijd kans dat er een interup optreed, doordat er iets op de achtergrond voorrang krijgt op de print opdracht, waardoor er onregelmatigheden optreden in de print, de USB poort zelf kan het wel aan, maar er zitten gewoon er veel storing bronnen in de PC die roet in het eten kunnen gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Ja dat heb ik ook een keer gehad, de laptop besloot om te gaan updaten (Windows) dus klaar was de printer :P . Sindsdien automatische updates uitgezet. SD kaart heb ik nooit gebruikt, vind ik niet fijn werken. Toen maar een Pi aangeschaft en dat werkt perfect.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:58

Bezulba

Formerly known as Eendje

Pi for life.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-05 14:17
Tja er was een versie van Windows waarbij werd geclaimd "geschikt voor 3D printen". Had inderdaad iets te maken met uitstellen van updates of slaapfuncties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
pwillemske schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 20:08:
Ja dat heb ik ook een keer gehad, de laptop besloot om te gaan updaten (Windows) dus klaar was de printer :P . Sindsdien automatische updates uitgezet. SD kaart heb ik nooit gebruikt, vind ik niet fijn werken. Toen maar een Pi aangeschaft en dat werkt perfect.
De Pi is ook een computertje waar nog van alles extra uitgevoerd wordt op de achtergrond, ook hiervan zijn verschillende problemen bekend, ik zelf heb er ook een PI 3 aanhangen en gebruik het ook regelmatig, maar wanneer ik bijvoorbeeld een mooi rond object print in vase modus dan is het oppervlak toch niet zo mooi vlak is als met een SD kaartje, ik heb hier een hele tijd naar lopen zoeken, en het blijkt toch in het printen vanaf de PI te zitten, is ook algemeen bekend dat er soms onverklaarbare fouten in een print zitten die dan later toe te schrijven zijn aan het printen via de Raspberry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Ik heb gisteren nog een prachtig setje M27x0.75 threads geprint met mijn Pi3, die ivm Klipper ook nog eens de hele motion planning doet en doorstuurt naar niet 1, maar 2 MCU's. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Persoonlijk heb ik nooit problemen gehad met 't gebruik van mijn RPI3B en Octoprint, maar ik weet wel dat Octoprint, en zeker ook de plugins die erbij zitten, voor best wat overhead kan zorgen. Misschien dat ie dan uiteindelijk niet meer snel genoeg is.

Toch is 't vaak dat de USB verbinding de bottleneck is, zeker als je een 8bit marlin bordje hebt (die moet dus gcode ontvangen, cachen, omrekenen naar motion, uitvoeren etc.).
Met Klipper heb je dat minder, want 't enige wat die over de usb stuurt is de exacte steps over een gegeven tijd. Nouja en nog wat extra dingetjes zoals sensors en scherm natuurlijk...

't is ook niet voor niks dat Marlin ~250KB is terwijl Klipper ~22KB is die je moet flashen :P
citruspers schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 16:19:
Ik heb gisteren nog een prachtig setje M27x0.75 threads geprint met mijn Pi3, die ivm Klipper ook nog eens de hele motion planning doet en doorstuurt naar niet 1, maar 2 MCU's. :X
Hoe uh... print je die?

Als je de schroef op z'n kop zet, dan krijg je nooit een doorlopende thread.

Als je de schroef op z'n zijkant print, dan heb je met supports te maken, die het oppervlakte niet zo mooi achter laten (en afhankelijk van je contact distance ook buiten spec, maar dat zal bij M27 niet zo veel uitmaken denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
@Hardy8 Zover ik weet komt dat door de usb aansluiting, die bandbreedte is niet hoog genoeg. Maar ik kan het ook mis hebben hoor :P

@citruspers MCU? Wat bedoel je daar mee

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• citruspers
@pwillemske MCU, wat versimpeld eigenlijk jet bordje van je 3D printer. Voor de Voron gebruik je er twee, voornamelijk omdat je meer stepperdrivers nodig hebt dan gangbaar zijn op 1 bordje.

Het verschil is dat normaal gesproken dat bordje ook de motion planning doet. Met Klipper zorg je er voor dat de Pi dat voor je doet, en wordt je 3D printer bordje puur "uitvoerend", niet "bedenkend"

@ManIkWeet Gewoon, platte kant naar beneden, threads "in de hoogte". Op 0.1mm laaghoogte zit er genoeg schuinheid in de threads dat ze prima zonder supports te printen zijn. Hier een foto van een setje M14x1 CCW threads die ik laatst heb geprint. Het ruwe uiterlijk komt door het nylon+carbonfiber filament:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/A6YQL8K.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:57
@citruspers Werkt dat schroefdraad een beetje? Het draad lijkt namelijk pas te beginnen onder die chamfer die de volledige buitendiameter lijkt te hebben. Kan de moer er dan nog op?

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citruspers
haarbal schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 19:12:
@citruspers Werkt dat schroefdraad een beetje? Het draad lijkt namelijk pas te beginnen onder die chamfer die de volledige buitendiameter lijkt te hebben. Kan de moer er dan nog op?
Ja hoor, werkt prima. Die chamfer was eigenlijk niet nodig, maar was een experimentje om te kijken of dat makkelijker uitlijnde. Het lijkt hoe-dan-ook niet in de weg te zitten, het schroeft prima op en af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sympa
Schroefdraad printen gaat best. In een wilde bui heb ik m6x1 geprint, zowel boutje als moertje. Gedoe om passend te maken (gaatjes worden op de print kleiner dan je aangeeft) maar het werkt prima. Nog best stevig ook.
Daarna aan M5 gegaan, ook dat is gelukt.
Met PETG geprint, niet vezelversterkt. Ik gebruik overigens ook Klipper. Maar goed, M27x0.75 is kritischer dan M5.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• haarbal
Ik heb ook een stukje schroefdraad geprint laatst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RPPgQHYXF3Fa5Zfx9uBrR4YhX7g=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/xj84FvK21nn4KOMcgAZKEzVm.png?f=fotoalbum_medium
Is een onderdeel om een buisje teflon in de cr10 heatsink op z'n plek te houden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ECpWYumgW3kdshrD5bNc58vdbBk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IfQzfGRjVSp3XoXok3qfi3EN.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AWUqI9f7RLDIj8752_fOVjI6CfQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/94L2IeWSPvnT3ZGnLuuS3MsA.jpg?f=fotoalbum_medium
En verder niet in de weg te zitten voor deze extruder mod
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nb-H9BGcJ_1LaG-GNm97BnZOlI8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/91d80Yifo1F06RgdVvFRlYmy.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:50
Iemand ervaring met dit soort nozzles?
wat is het voordeel hiervan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qyvhNbF-VQr3sBM5PY0FElYNwd8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qcyotcsRJvpP6XVA0yldCtSG.png?f=fotoalbum_large

Ik kwam ze per toeval tegen, en er staat totaal geen uitleg bij.

Mij lijkt het voordeel dat de eigenlijke nozzle rvs is en daardoor geschikt is voor carbon additieven.
En petg plakt blijkbaar minder aan rvs.

nadeel is dat ik hoogte verlies, en de bltouch weer moet afstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@FRANQ Die nozzles lijken mij vooral interessant voor non-planar 3d printen (iets dat nog niet echt een ding is, want slicer ondersteuning...)

Een nadeel lijkt me bij deze nozzles dat er geen plat stukje naast de mond zit die het neergelegde plastic een beetje kan uitspreiden (ironing)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citruspers
FRANQ schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:04:

Mij lijkt het voordeel dat de eigenlijke nozzle rvs is en daardoor geschikt is voor carbon additieven.
En petg plakt blijkbaar minder aan rvs.

nadeel is dat ik hoogte verlies, en de bltouch weer moet afstellen.
Een kwaliteits hardened+blackened steel nozzle van Trianglelab kost je een tientje, en dan heb je een nozzle met een hogere hardheid en betere hittegeleiding dan RVS. Werkt in mijn ervaring ook prima voor PLA en ABS, heb hem permanent in mijn toolhead zitten. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
citruspers schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:56:
[...]

Een kwaliteits hardened+blackened steel nozzle van Trianglelab kost je een tientje, en dan heb je een nozzle met een hogere hardheid en betere hittegeleiding dan RVS. Werkt in mijn ervaring ook prima voor PLA en ABS, heb hem permanent in mijn toolhead zitten. :)
Niet de 20 euro verwerkingskosten vergeten, tegen de tijd dat dat ding hier in Nederland aan komt natuurlijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

FRANQ schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:04:
Iemand ervaring met dit soort nozzles?
wat is het voordeel hiervan?

[Afbeelding]

Ik kwam ze per toeval tegen, en er staat totaal geen uitleg bij.
Zijn nozzles die voor airbrush gebruikt worden. Je kan er waarschijnlijk ook wel mee printen, maar ik zou er geen hele hoge verwachtingen van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
ManIkWeet schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:08:
[...]

Niet de 20 euro verwerkingskosten vergeten, tegen de tijd dat dat ding hier in Nederland aan komt natuurlijk :)
Trianglelab heeft volgens mij 10 day shipping, dat moet lukken voor 1 juli. Maar inderdaad, als je nog consumables moet hebben van Ali is nu het moment, want volgende maand gaat het (tijdelijk?) een shitshow worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
citruspers schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:12:
[...]

Trianglelab heeft volgens mij 10 day shipping, dat moet lukken voor 1 juli. Maar inderdaad, als je nog consumables moet hebben van Ali is nu het moment, want volgende maand gaat het (tijdelijk?) een shitshow worden.
Klopt, 12 dagen voor mijn laatste bestelling (Dragon hotend, die gewoon hetzelfde is als vroeger).
Ik hoop dat de shitshow tijdelijk zal zijn, maar ik gok van niet, die Chinezen moeten slimmer gaan worden en EU opslag gaan regelen denk ik.

De meeste dingen die je nu koopt komen al te laat aan met "free shipping", je krijgt ze nog net op tijd binnen als je de wat duurdere optie kiest (AliExpress standard)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
citruspers schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:56:
[...]

Die heb ik ook, maar nog niet gemonteerd :D

Ik was voor een projectje wat ik niet mooi genoeg krijg met 0.4mm naar een 0.2/0.25/0.3mm nozzle aan het zoeken, en kwam ze toen tegen.

Bij Ali bestellen doe ik voorlopig even niet.
Laat anderen wel proefkonijn zijn.

Ik verwacht in het begin ook giga vertragingen bij postnl als ze alles moeten gaan controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:58

Bezulba

Formerly known as Eendje

FRANQ schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:35:
[...]

Die heb ik ook, maar nog niet gemonteerd :D

Ik was voor een projectje wat ik niet mooi genoeg krijg met 0.4mm naar een 0.2/0.25/0.3mm nozzle aan het zoeken, en kwam ze toen tegen.

Bij Ali bestellen doe ik voorlopig even niet.
Laat anderen wel proefkonijn zijn.

Ik verwacht in het begin ook giga vertragingen bij postnl als ze alles moeten gaan controleren.
Postnl gaat ook niet alles controleren, daar hebben ze compleet de capaciteit niet voor. Ik verwacht hetzelfde als hoe het nu gaat. Bestel je boven bedrag is heb je zo'n 10% kans dat je moet betalen.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-04 14:50
Oke, ik hoop dat iemand mij hier kan helpen want ik word helemaal gek. Ik had mn hotend vervangen voor een E3D V6, sinds dien heb ik clogs waardoor prints halverwege dus stoppen en er helemaal geen filament meer uit komt.

Ik heb cold pulls geprobeerd, ik heb een grotere fan erop gezet, ik heb temperaturen lopen wisselen tussen 190 en 210 graden, de ptfe geslepen met een punten slijper zodat die beter aan sloot, daarna heb ik de ptfe weer recht gesneden omdat het niet hielp.

De printer staat in een enclosure, maar ik hou de deuren open en had zelfs een fan die de lucht circuleerde in de enclosure. De laatste keer dat ik heb geprint had ik een print temperatuur van 210, bed 60, max snelheid 60mm/s met prusaslicer waar de slicer zelf snelheden berekend word. Volumetric speed heb ik op 10. Ik had partcooling fan op 50%. Ik gebruik de Hydra cooling setup.

Iemand nog enig idee wat er aan de hand is? Wat kan ik proberen?

De reden dat ik was geswitcht naar de E3D V6 was om uiteindelijk over te gaan op een volcano hotend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
@Ammo123 De nozzle zit goed tegen de heatbreak aangedraaid? (en dus niet vastgedraaid tegen de heater block?)

Als dat goed zit zou ik eens een print zonder retractions maken, als dat wel werkt de retraction settings gaan tunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Ammo123 Kan aantal dingen zijn, hier een paar ideeën:
  • Teveel retraction length
  • Verkeerd gemonteerd (heb je hot-tighten gedaan?)
  • Slechte kwaliteit (kan gebeuren met knock-offs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
haarbal schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:02:
@Ammo123 De nozzle zit goed tegen de heatbreak aangedraaid? (en dus niet vastgedraaid tegen de heater block?)

Als dat goed zit zou ik eens een print zonder retractions maken, als dat wel werkt de retraction settings gaan tunen.
De nozzle zit goed tegen de heatbreak en niet tegen de heaterblock. Ik heb ook een keer zonder retractions geprint en dat werkte wel. Ik heb een bowden setup en ik gebruik een LA van 0.04, nozzle van 0.6mm en een retraction van 2.5mm met een snelheid van 30mm/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
ManIkWeet schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:03:
@Ammo123 Kan aantal dingen zijn, hier een paar ideeën:
  • Teveel retraction length
  • Verkeerd gemonteerd (heb je hot-tighten gedaan?)
  • Slechte kwaliteit (kan gebeuren met knock-offs)
Retraction is 2.5mm, voor een bowden is dat volgens mij niet al te hoog.
Ik heb een hot tighten gedaan en het zit goed aan de heatbreak.
Ik had de hotend gedouble checked en het zag er goed uit en ik had een andere heatbreak gebruikt, maar het hielp niet. Het is een V6 clone.

Volgens mij clogged het tussen de ptfe en de heatbreak, wat ik tot nu to heb gezien is dat door retraction de filament uit de heatbreak komt, verdikt en daardoor niet meer in de heatbreak past en een clog veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
Ik loop tegen een paar dingen aan waarvan ik de Z as verdenk.

Na ca 2.5 cm hoogte lijkt de kop van de hot end tegen de print aan te komen. Ik heb het vermoeden dat de rechter kant van de z as niet altijd lekker omhoog gaat. Er zit nu een flexibele coupler op. Ik heb een tijdje geleden gezien dat deze coupler uit elkaar leek te draaien. Ik wil de coupler dus gaan vervangen door een andere (beide kanten natuurlijk). Nu heb ik gekeken en kan voor 2 verschillende types gaan: een spider coupler of een rechte aluminium. Ik kan niet echt een eenduidige vergelijking tussen beide vinden.
Iemand ervaring met beide?

Ook wil ik meteen een anti-backlash set erop zetten. Ik merk namelijk (ook weer aan de rechter kant) dat als de stepper motor de as naar boven draait, de z as soms wat achter blijft. Iemand met zo'n back-lash set ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Ammo123 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:09:
[...]

Ik heb een hot tighten gedaan en het zit goed aan de heatbreak.
Ik had de hotend gedouble checked en het zag er goed uit en ik had een andere heatbreak gebruikt, maar het hielp niet. Het is een V6 clone.

Volgens mij clogged het tussen de ptfe en de heatbreak, wat ik tot nu to heb gezien is dat door retraction de filament uit de heatbreak komt, verdikt en daardoor niet meer in de heatbreak past en een clog veroorzaakt.
Wat voor extruder heb je?
misschien heeft die niet genoeg grip, waardoor hij het filament niet doorgeduwd krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
FRANQ schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:30:
[...]

Wat voor extruder heb je?
misschien heeft die niet genoeg grip, waardoor hij het filament niet doorgeduwd krijgt.
Het is zo'n BMG(?) extruder clone, die heeft best goede grip, dus ik denk niet dat het daar aan ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:38

Edd

@Ammo123 Als je print wel goed gaat zonder retraction zou ik het toch daar in zoeken. 2.5mm (ook al is het icm een bowden) vind ik toch vrij hoog. E3D geeft zelf aan om te beginnen bij 2mm.

Ik heb zelf een Voron staan met een bowden tube van +40cm. Daarbij gebruik ik een retraction van 0.75mm @ 50mm/s (en een deretraction van 30 mm/s)

Het is geen bowden.. Domoor dat ik ben..

[ Voor 6% gewijzigd door Edd op 02-06-2021 12:28 ]

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
Edd schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:36:
@Ammo123 Als je print wel goed gaat zonder retraction zou ik het toch daar in zoeken. 2.5mm (ook al is het icm een bowden) vind ik toch vrij hoog. E3D geeft zelf aan om te beginnen bij 2mm.

Ik heb zelf een Voron staan met een bowden tube van +40cm. Daarbij gebruik ik een retraction van 0.75mm @ 50mm/s (en een deretraction van 30 mm/s)
Ik heb lagere retraction snelheden geprobeerd, maar ik kreeg last van stringing en blobs. Daarom staat die nu op 2.5mm. Ik kan het nog eens proberen met een lagere retraction, maar ik betwijfel of het veel gaat helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd

Edd

Ammo123 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:41:
[...]

Ik heb lagere retraction snelheden geprobeerd, maar ik kreeg last van stringing en blobs. Daarom staat die nu op 2.5mm. Ik kan het nog eens proberen met een lagere retraction, maar ik betwijfel of het veel gaat helpen
Je kan nog spelen met de retraction snelheid. Dit heeft bij mij toen wel geholpen. Zoals ik al aangaf in mijn eerdere reactie, gebruik ik 50mm/s

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Edd schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:36:

.75mm is de standaard voor een direct feed Voron, voor een bowden setup is het heel werg weinig. Ik gok dat jij daarnaast pressure advance gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLo
  • Laatst online: 27-05 11:34

BiLo

PSN: toiletcleaner

citruspers schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:28:
[...]

.75mm is de standaard voor een direct feed Voron, voor een bowden setup is het heel werg weinig. Ik gok dat jij daarnaast pressure advance gebruikt?
idd, het profiel van Doc heeft een retract_length = 5.8mm

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd

Edd

[...]

F....
Sorry, ik maak een denkfout. Het is inderdaad een direct drive. Hoe ik kom op een bowden..., Ik zat denk ik nog te denken aan mijn Voron 2.0..

* Edd kruipt weg en gaat even koffie halen..

-

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ammo123 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:09:
Het lijkt mij dat je heatbreak langer is dan 2.5mm, dus ik denk niet dat je retraction instellingen ervoor zorgen dat je filament uit je heatbreak komt ;) (ding loopt door tot in je cold-end, waar de ventilator/ptfe buis is)

Het kan wel zijn dat de muur van de nozzle een grotere diameter heeft dan de muur/het gat van de heatbreak, maar op dat moment is 't plastic gesmolten dus zou dat niet zo'n probleem moeten zijn...

Heb je de meegeleverde koelpasta op de juiste plek gedaan? Die moet op de cold-end van je heatbreak, niet op de hot-end van je heatbreak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
ManIkWeet schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 12:50:
[...]

Het lijkt mij dat je heatbreak langer is dan 2.5mm, dus ik denk niet dat je retraction instellingen ervoor zorgen dat je filament uit je heatbreak komt ;) (ding loopt door tot in je cold-end, waar de ventilator/ptfe buis is)

Het kan wel zijn dat de muur van de nozzle een grotere diameter heeft dan de muur/het gat van de heatbreak, maar op dat moment is 't plastic gesmolten dus zou dat niet zo'n probleem moeten zijn...

Heb je de meegeleverde koelpasta op de juiste plek gedaan? Die moet op de cold-end van je heatbreak, niet op de hot-end van je heatbreak :)
Ik heb er geen koelpasta op gesmeerd nee, maakt dat erg veel uit? ik weet niet waar ik het heb gelaten dus heb een nieuwe besteld die morgen aan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ammo123 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:21:
[...]

Ik heb er geen koelpasta op gesmeerd nee, maakt dat erg veel uit? ik weet niet waar ik het heb gelaten dus heb een nieuwe besteld die morgen aan komt.
't Zit er niet voor niks bij hè :+

De koelpasta is bedoeld om het kleine beetje warmte dat WEL via je heatbreak naar boven kruipt, zo snel mogelijk kwijt te raken via de heatsink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
[...]

Ik gebruik inderdaad pressure advance, maar ik had het probleem ook zonder pressure advance ingeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
ge-flopt schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:11:
Ik loop tegen een paar dingen aan waarvan ik de Z as verdenk.

Na ca 2.5 cm hoogte lijkt de kop van de hot end tegen de print aan te komen. Ik heb het vermoeden dat de rechter kant van de z as niet altijd lekker omhoog gaat. Er zit nu een flexibele coupler op. Ik heb een tijdje geleden gezien dat deze coupler uit elkaar leek te draaien. Ik wil de coupler dus gaan vervangen door een andere (beide kanten natuurlijk). Nu heb ik gekeken en kan voor 2 verschillende types gaan: een spider coupler of een rechte aluminium. Ik kan niet echt een eenduidige vergelijking tussen beide vinden.
Iemand ervaring met beide?

Ook wil ik meteen een anti-backlash set erop zetten. Ik merk namelijk (ook weer aan de rechter kant) dat als de stepper motor de as naar boven draait, de z as soms wat achter blijft. Iemand met zo'n back-lash set ervaring?
Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ge-flopt Ik zou kijken waarom je coupler uit elkaar draait in plaats van het bed omhoog duwt, klinkt alsof je bed vast loopt/last heeft van 'binding'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

De spidercouplers springen van elkaar af als je de printkop te laag laat gaan zodat je machine zich niet helemaal in de soep draait. Voor de rest maakt het niet zo'n verschil.

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
ManIkWeet schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:42:
@ge-flopt Ik zou kijken waarom je coupler uit elkaar draait in plaats van het bed omhoog duwt, klinkt alsof je bed vast loopt/last heeft van 'binding'
Heb het probleem al een paar weken geleden opgelost. De schroefdraad stond niet heel lekker uitgeleind (2e hands printer). Maar heb nu dus het idee dat de coupler niet heel lekker meer is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ge-flopt schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 15:37:
[...]

Heb het probleem al een paar weken geleden opgelost. De schroefdraad stond niet heel lekker uitgeleind (2e hands printer). Maar heb nu dus het idee dat de coupler niet heel lekker meer is.
De linkerkant gaat wel goed, toch? Kan je de couplers omdraaien? Weet je of het aan de coupler ligt...

Als je ze dan toch los hebt, beweeg je z-as even met de hand om te voelen of er nog ergens weerstand is :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
Kleine update met betrekking tot de clogs, heb dus thermal paste gesmeerd op de heatbreak en een nieuwe fanshroud geprint en geinstalleerd. De printer print nu *Chef's kiss*.
0.6 Nozzle, Linear advance aan en best goeie print snelheid weer. Moet de retraction nog een beetje tweaken maar erg tevreden nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
Ik snap het niet, ik heb mijn Z offset op -1.275mm staan en ik start mijn Gcode met G28 / G29, homing en bed mesh wordt uitgevoerd maar als de print dan begint, staat ie 5cm boven het bed te "printen".. ikke niet begrijp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
Looney11 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:19:
Ik snap het niet, ik heb mijn Z offset op -1.275mm staan en ik start mijn Gcode met G28 / G29, homing en bed mesh wordt uitgevoerd maar als de print dan begint, staat ie 5cm boven het bed te "printen".. ikke niet begrijp.
Die 5cm is overdreven hoop ik?

Als het meer in de buurt van 2.5mm zit dan heb je de offset negatief ingevuld

Ik moest de offset als positieve waarde invullen.
Heb dat ook op internet gezien toen ik dat probleem had.
Je moet de - dus weglaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63072

Looney11 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:19:
Wat voor printer heb je?

Ik heb nu een maandje mijn CR-10S Pro V2 en heb hier een beetje pech mee, zo stond mijn printer ook regelmatig boven het bed te printen.

Bleek de BLTouch te zijn, random dropte het pinnetje niet, waardoor hij bij het homen voor de print de positie ca 5cm boven het bed, waarvandaan hij normaal daalt tot de BLTouch triggert zag als het triggerpunt en daar begon te printen! Ik heb wat aan de BLTouch zitten stellen (imbus schroefje aan de bovenkant) en het leek beter te zijn.

Helemaal goed heb ik het nog niet kunnen testen, aangezien vorige week ik een hels kabaal hoorde, naar de printer liep en zag dat mid print de z-as het begeven had.

Ik dacht dat 1 van de 2 stepper motoren het begeven had, want daar kwam de herrie vandaan. Op verzoek van de verkoper even getest door de beide z-as motoren te switchen en het probleem bleef aan dezelfde kant optreden. Links doen beide motoren het goed, rechts wissellen de motoren random van draairichting. Aangezien het letterlijk een enkel draadje van moederbord naar steppermotor is en ik aan de draad niets bijzonders zie vrees ik dat de zomerse temperaturen het moederbord fataal zijn geworden (Het was 30 graden die dag, maar dat zou toch geen issue mogen zijn?)

De leverancier gaf me de keuze dat ze de printer kwamen halen en de boel repareren (lees moederbord vervangen) of dat ze mij een nieuw bord toesturen, dan kan ik het oude bord terugmailen. Ik heb voor dat laatste gekozen en meteen twee anti-backlash nuts bestelt om het grootste (niet defect) probleem van de printer op te lossen.

Tip voor mensen die en CR 10 variant willen kopen; bestel er meteen anti backlash nuts bij anders blijf je bezig de x gantry te calibreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
Bij mijn E3 v2 met dubbel spindel upgrade loopt de Z-as zo soepel omhoog en omlaag dat anti baacklash niet nodig is. Hij ligt links en rechts gewoon op de moeren. Als ik hem aan 1 kant optil komt ie door zijn gewicht gewoon weer naar beneden op de moer. Ik zie niet in hoe zo'n anti backlash moer zal helpen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:27
sympa schreef op maandag 21 juni 2021 @ 23:07:
Bij mijn E3 v2 met dubbel spindel upgrade loopt de Z-as zo soepel omhoog en omlaag dat anti baacklash niet nodig is. Hij ligt links en rechts gewoon op de moeren. Als ik hem aan 1 kant optil komt ie door zijn gewicht gewoon weer naar beneden op de moer. Ik zie niet in hoe zo'n anti backlash moer zal helpen dan.
Anti backlash heeft niets met soepelheid van doen. Een spindel heeft altijd speling bij verandering van richting. Anti backlash haalt die speling er (bijna) helemaal uit. Aangezien een 3D printer normaal of alleen omhoog gaat of omlaag is dit niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
Een spindel heeft speling als de kracht van richting verandert. En dat is niet de beweging.
Als de gantry soepel op en neer gaat dan is er altijd een neerwaartse kracht op de moeren. Anti-backlash moeren zouden daar nog wat veerkracht aan toevoegen maar dat is dus niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
Anoniem: 63072 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 16:29:
[...]

Wat voor printer heb je?

Ik heb nu een maandje mijn CR-10S Pro V2 en heb hier een beetje pech mee, zo stond mijn printer ook regelmatig boven het bed te printen.

Bleek de BLTouch te zijn, random dropte het pinnetje niet, waardoor hij bij het homen voor de print de positie ca 5cm boven het bed, waarvandaan hij normaal daalt tot de BLTouch triggert zag als het triggerpunt en daar begon te printen! Ik heb wat aan de BLTouch zitten stellen (imbus schroefje aan de bovenkant) en het leek beter te zijn.
Ik heb een zelfgemaakte Prusa i3steel clone, Toolson MK2 editie. Mijn BLtouch maakt wel netjes contact met mijn bed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 63072

sympa schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 10:02:
Een spindel heeft speling als de kracht van richting verandert. En dat is niet de beweging.
Als de gantry soepel op en neer gaat dan is er altijd een neerwaartse kracht op de moeren. Anti-backlash moeren zouden daar nog wat veerkracht aan toevoegen maar dat is dus niet nodig.
In het geval van de CR-10S Pro is het probleem de ongelijke verdeling van het gewicht op de dubbele Z-as. Als ik de printer uitzet dan zakt de zwaardere kant een beetje naar beneden en de lichtere kan niet. Hierdoor is de gantry niet meer 100% waterpas en moet ik elke keer als de printer aan gaat een volledige bedlevelling doen.

Anti backlash nuts voorkomen dit probleem, waardoor de printer bij aanzetten gewoon meteen printklaar is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ammo123
Hoi ben ik weer, even weer een kleine update. Ik heb uiteindelijk mijn heatbreak vervangen voor een van betere kwaliteit en alle problemen zijn verleden tijd. ik heb een bimetal heatbreak nu met koelpasta in de coldend en het print geweldig. Dus tip voor de volgende keer, betere kwaliteit spullen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
@Anoniem: 63072 ik snap hem nu, met een dubbele stepper. Dan kan de ene kant inderdaad wegzakken en is de boel out of sync. De anti backlash is dan alleen maar om meer wrijving te geven, dan zakt het niet weg.
Ik heb het met een riem gedaan, dan heb je dat probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-05 23:57
sympa schreef op maandag 21 juni 2021 @ 23:07:
Heeft dat overigens veel geholpen qua printkwaliteit of snelheid of whatever? Ofwel: is dat een nuttige upgrade voor een Ender 3?

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
Die dubbele Z-as is denk ik vooral handig vanwege het bed levelen. Het is nu erg stabiel. Snelheid verbeter je er niet mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• C4veman
  • Laatst online: 31-05 22:26
fun build, morgen electrisch aansluiten en hopelijk aanslingeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xoTAIG2xFkB41l0P8zRle4jF1HA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VnwFDkKrXpUigEaFjwdjr759.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLo
  • Laatst online: 27-05 11:34

BiLo

PSN: toiletcleaner

C4veman schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 22:53:
fun build, morgen electrisch aansluiten en hopelijk aanslingeren.

[Afbeelding]
Ik kan het niet zo goed zien op de foto, maar het uiteinde van je belt moet aan de onderkant flush zijn en overtollig maak je aan de bovenkant van de belt vast :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/16AYVxLn4I-JSJ6lhoqL1dF118o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WX9odXe6eMV20Z5ZIjexZsDc.jpg?f=fotoalbum_large

En inderdaad, dat was het leukste gedeelte van de build, de bedrading is wat minder😅

Succes!

[ Voor 5% gewijzigd door BiLo op 22-06-2021 23:59 ]

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-05 23:57
Wat denken we van deze creatieve mod voor een Ender 3?

Deze knul heeft er de Global Creative Modification Contest van Creality mee gewonnen blijkbaar derde plaats is ook mooi (Creality heeft zelf gereageerd op de video). Ziet er extreem uit, maar volgens hem is het vrij eenvoudig en binnen een uurtje gepiept.

Hij heeft nog een follow-up waar ie linear rails toevoegt aan de Z-as.

En zo te zien heeft ie er een Voron extruder op zitten. Lijkt zo een beetje op een Switchwire.

[ Voor 22% gewijzigd door mphilipp op 24-06-2021 00:19 ]

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
Ik zou juist de Y-as met rails doen als ik klaar was metd e X-as. De Z-as kan me gestolen worden als er zowel links als rechts steun is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenGF
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-03 15:02
Over Ender 3 modificaties gesproken, is er al een Tweakers draadje met wat de must-have upgrades draadje voor deze printer en/of de V2? Voor zover ik de reacties hier begrijp is het nog steeds een van de betere sets om mee te beginnen, mits je een waslijst aan punten in de gaten houdt. Bedleveling wordt veelvuldig op gescholden, maar dat is al door zoveel mensen opgelost dat dat iemand ook niet hoeft te weerhouden. Hetzelfde voor de fans.

Niet iedereen zal z'n Ender 3 op dezelfde manier verbouwd hebben, maar ik kan mij zo voorstellen dat er een collectie met must-haves en bijna-must-haves is. Ik ben zelf wel benieuwd in ieder geval.

Ik weet dat dit draadje een lijst heeft in de eerste post, maar die informatie lijkt verouderd en zegt niks over fans.

[ Voor 13% gewijzigd door GenGF op 26-06-2021 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12:27
Sinds gisteren mijn eerste 3d-printer (ender 3 v2) gekocht. Nou lukt de testprint (creality dog) niet helemaal lekker. Probleem waar ik tegen aan loop:

De nozzle wordt (voor)verwarmd naar 200 graden voordat hij gaat printen. Maar voordat hij begint met printen komt er al wat filament uit?

Ook lijkt de eerste laag/bodem mis te gaan. Lijkt dat het soms niet goed plakt, waardoor hij de print verschuift als hij over een eerdere lijn heen gaat.

Het bed is met de hand uitgeleveld en 60 graden. Ik print met het meegeleverde pla filament. Iemand tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

De nozzle wordt (voor)verwarmd naar 200 graden voordat hij gaat printen. Maar voordat hij begint met printen komt er al wat filament uit?
Dat noemen ze 'oozing' eenvoudigst is om op moment dat de printkop naar het bed vertrekt er even met een staafje (bijv tandenstoker) of met een zijkniptangetje het gesmolten draadje weg te halen.
Wat ook helpt is eerst een skirt te printen. Dan ben je sowieso de eerste rommel kwijt.
Ook lijkt de eerste laag/bodem mis te gaan. Lijkt dat het soms niet goed plakt, waardoor hij de print verschuift als hij over een eerdere lijn heen gaat.
bijna zeker is dit een level probleem. Een beetje spelen met je eerste laagdikte en vooral je bed heel goed afstellen. Als er een auto bed level systeem op zit, dan spelen met je offset.

[ Voor 33% gewijzigd door michielRB op 29-06-2021 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nDirect090
michielRB schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 17:55:
[...]

Dat noemen ze 'oozing' eenvoudigst is om op moment dat de printkop naar het bed vertrekt er even met een staafje (bijv tandenstoker) of met een zijkniptangetje het gesmolten draadje weg te halen.
Wat ook helpt is eerst een skirt te printen. Dan ben je sowieso de eerste rommel kwijt.

[...]

bijna zeker is dit een level probleem. Een beetje spelen met je eerste laagdikte en vooral je bed heel goed afstellen. Als er een auto bed level systeem op zit, dan spelen met je offset.
Top dat maakt het een stuk duidelijker, ik ga nog een keer proberen om het bed te levellen. Ook al dacht ik dat ik dit inmiddels wel goed had gedaan. Het is idd niet automatisch maar handmatig. Weet nu in ieder geval welke richting ik het in moet zoeken, thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Zelf gebruik ik een voelermaatje van 0,2mm om m'n bed te levelen. Op de 4 hoeken zo instellen dat het voelermaatje er precies onder door kan. Dat een aantal malen achter elkaar doen zodat je steeds dichter bij de goede afstelling komt.
Als je ook ander filament hebt liggen, probeer dat ook eens. Soms kan het zo maar zijn dat het aan het filament ligt en gaat het met een nieuwe rol wel perfect.
Ik ben zelf volledig over op PETG ipv PLA. Ik vind het veel makkelijker printen. De hechting van PETG is een stuk beter dan van PLA, is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pla is meestal het makkelijkst om te printen, dus niet gelijk een rol petg kopen als 't niet lukt.

De pla die bij je printer zit is goedkope rommel, zal je meer moeite mee hebben.

Vziw is de meegeleverde Creality hond met een raft, dus dat kan haast niet fout gaan, of heb je zelf gesliced?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nDirect090
michielRB schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 23:01:
Zelf gebruik ik een voelermaatje van 0,2mm om m'n bed te levelen. Op de 4 hoeken zo instellen dat het voelermaatje er precies onder door kan. Dat een aantal malen achter elkaar doen zodat je steeds dichter bij de goede afstelling komt.
Als je ook ander filament hebt liggen, probeer dat ook eens. Soms kan het zo maar zijn dat het aan het filament ligt en gaat het met een nieuwe rol wel perfect.
Ik ben zelf volledig over op PETG ipv PLA. Ik vind het veel makkelijker printen. De hechting van PETG is een stuk beter dan van PLA, is mijn ervaring.
Ahja ik deed dat nu met papier. Heb inderdaad nog een rol pla erbij gekocht, dus kan ik proberen als het na een paar keer opnieuw levellen echt niet wil lukken.
ManIkWeet schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 23:13:
Pla is meestal het makkelijkst om te printen, dus niet gelijk een rol petg kopen als 't niet lukt.

De pla die bij je printer zit is goedkope rommel, zal je meer moeite mee hebben.

Vziw is de meegeleverde Creality hond met een raft, dus dat kan haast niet fout gaan, of heb je zelf gesliced?
Nope direct van het sd kaartje. Ik wil ook pas verder gaan als deze print is gelukt, aangezien dit het minimale is wat wel moet lukken volgens mij. Ik heb nog een rol pla extra gekocht, dus dat is misschien beter. Proberen waard als het niet lukt met het pla dat mee kwam bij de printer.

Het beste is om PLA ook in een afgesloten box te bewaren toch?
Pagina: 1 ... 5 ... 52 Laatste