Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Afgelopen weekend mijn Prusa eens goed onderhanden genomen en voorzien van nieuwe lagers, riemen en motoren op de X en Y as.
Ook gelijk de hotend ventilator vervangen want deze maakte ook aardig wat lawaai.

Nu draait alles weer maar merk ik op dat de X-as een whining geluid maakt bij lage snelheden.
Motoren heb ik origineel besteld bij Prusa.
Zijn dit datn de steppers of kan dit nog ergens anders uit komen?

Ook rammelt de Y-as meer omdat er speling op de lagers lijkt te zitten.
Als ik een vinger op het heatbed leg dan wordt dit een stuk minder.
Is dit nog af te stellen dat dit minder wordt of heb ik te goedkope lagers gebruikt?
Ik heb deze lagers bij 123-3d besteld.
Of helpt het dat ik de assen smeer zodat alles wat minder speling heeft door het vet?

Verder ook een Raspberry pi zero ingebouwd en heb nu Prusalink draaiende.
Nu nog een juiste kabel hebben voor mijn pi camera zodat ik deze er ook op aan kan sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Crxtreem schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 17:30:
Afgelopen weekend mijn Prusa eens goed onderhanden genomen en voorzien van nieuwe lagers, riemen en motoren op de X en Y as.
Ook gelijk de hotend ventilator vervangen want deze maakte ook aardig wat lawaai.

Nu draait alles weer maar merk ik op dat de X-as een whining geluid maakt bij lage snelheden.
Motoren heb ik origineel besteld bij Prusa.
Zijn dit datn de steppers of kan dit nog ergens anders uit komen?
Vraag één is over welke Prusa we het dan hebben. De steppers maken meestal geluid omdat de drivers ze op een bepaalde manier aansturen. Heb je een MK2(S) of een MK3(S)
Ook rammelt de Y-as meer omdat er speling op de lagers lijkt te zitten.
Als ik een vinger op het heatbed leg dan wordt dit een stuk minder.
Is dit nog af te stellen dat dit minder wordt of heb ik te goedkope lagers gebruikt?
Ik heb deze lagers bij 123-3d besteld.
Of helpt het dat ik de assen smeer zodat alles wat minder speling heeft door het vet?
Ik zou ze eerst wassen in IPA en dan eens goed invetten met Superlube o.i.d. Op Printables heb je wel van die speciale spuitmonden voor op Superlube tubes, die werken heel goed. Maar eerlijk gezegd koop ik bij 123-3D alleen maar merkspul en filament. En alleen als ik het morgen nodig heb, want anders kan ik het ergens anders in Europa goedkoper krijgen.
Verder ook een Raspberry pi zero ingebouwd en heb nu Prusalink draaiende.
Nu nog een juiste kabel hebben voor mijn pi camera zodat ik deze er ook op aan kan sluiten.
Eerlijk gezegd ben ik niet bijzonder enthousiast over hoe Prusalink omgaat met de camera. Je krijgt maar eens per x seconden een plaatje te zien. De aansluiting op mijn MK3S is ook nog eens onhandig omdat de kabel de Pi langzaamaan van zijn pinnen los trekt. Ik moet die eens per maand ofzo aandrukken om ervoor te zorgen dat alles op zijn plek blijft zitten.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
ocf81 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 17:45:
[...]

Vraag één is over welke Prusa we het dan hebben. De steppers maken meestal geluid omdat de drivers ze op een bepaalde manier aansturen. Heb je een MK2(S) of een MK3(S)

[...]

Ik zou ze eerst wassen in IPA en dan eens goed invetten met Superlube o.i.d. Op Printables heb je wel van die speciale spuitmonden voor op Superlube tubes, die werken heel goed. Maar eerlijk gezegd koop ik bij 123-3D alleen maar merkspul en filament. En alleen als ik het morgen nodig heb, want anders kan ik het ergens anders in Europa goedkoper krijgen.

[...]

Eerlijk gezegd ben ik niet bijzonder enthousiast over hoe Prusalink omgaat met de camera. Je krijgt maar eens per x seconden een plaatje te zien. De aansluiting op mijn MK3S is ook nog eens onhandig omdat de kabel de Pi langzaamaan van zijn pinnen los trekt. Ik moet die eens per maand ofzo aandrukken om ervoor te zorgen dat alles op zijn plek blijft zitten.
Het is een MK3S+.
Voorheen viel het whinen best mee.
Ben nu een Honeycomb rand aan het printen en de printer is best aanwezig qua gejank.
Toen ik de printer net had heb ik gelijk voetjes geprint voor squash ballen zodat hij al rustiger is.

Dan zal ik de lagers eens reinigen en vol blubberen met vet.
Heb nog een tubetje liggen van Prusa dus die er maar eens in spuiten.
Ik zag wel dat de lagers van 123-3D geen merk hebben en die uit de Prusa kwamen van Misumi zijn.
Anders kan ik die ook eens reinigen en kijken of die dan rustiger zijn.

Ik heb ga voor de camera nog een ander kapje printen waarop een kabel adapter komt zodat ik voldoende lengte heb om bij mijn camera steun kan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTROX
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-09 11:31

TTROX

Christian N

ocf81 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 16:05:
Ik heb ook nog een vraag voor de menden die CANBUS gebruiken met klipper: Welke oplossing gebruiken jullie om de CANBUS communicatie met de Raspberry Pi te faciliteren?
Toevallig vorige week overgestapt op Canbus.

Ik heb een BTT U2C Module aan de raspberry pi hangen met USB.
Daarnaast moet je ook nog Voltage IN en GND aansluiten.

Hierop heb ik mijn EBB36 aangesloten die aan de toolhead hangt.

Werkt goed en is een aanrader wat mij betreft (y)

Enschede | 6720wp JinkoSolar 16x420 Z 47°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hardy8
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13:27
Hier ook sinds vandaag canbus in het gebruik BttU2c in combinatie met EBB42 en de raspberry pi3, werkte in één keer goed, omdat ik mijn printer onderdelen zelf ontwerp ben ik nu bezig om een geheel nieuwe printkop te maken waar ik alle bedrading ook netjes weg kan werken, zoals ik het nu heb is het een warboel aan de kop.
Maar uiteindelijk is de kans dat er nu iets misgaat is veel kleiner en kan ook veel makkelijker opgelost worden, er gaan nu nog maar 4 draadjes door de slang naar het mainboard (+/-24v en 2x data), je zelf geen losse extra sensor nodig om input shaper te gebruiken, dat zit allemaal op de EBB42/36.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vtlfhPkUvS7XiHYjdyh6E_45ZGw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A6fJvNPfJucVTKtVx0DOAVBI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Hardy8 op 20-06-2024 23:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

Voorheen had ik een 14 polige kabel en na een tijd had je gewoon weer een kabelbreuk, die kabels waren echt drama om te maken/repareren.

Nu met 4p is het echt een stuk makkelijker, en simpeler om zelf kabels te maken.

Toolhead is nog niet heel netjes nu maar wel een fatsoenlijk beugeltje gemaakt met een beetje trekontlasting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8a7JhD3WIAufJr4hdd6zy04w1uw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pxRtwLdTGrAHpFCTCGOYLRYj.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben toch maar voor de EBB42 gegaan. Ik ga ze op mijn bondtech i3 extruders plaatsen met de standoffs die bondtech verkoopt om hun zaken op hun motoren te kunnen plaatsen. op die manier zitten ze gelijk op de plek waar ik ze wil hebben. En dan gaan de printers waar ze op zitten denk ik t.z.t. in de verkoop. De Prusa MK3S blijft en er komt een printer met toolchanger naast. Of dat dan een Prusa XL wordt of iets anders, daar moet ik nog even over nadenken.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Weet iemand toevallig ook welk soort plug wordt gebruikt bij de BTT42 voor stroom en CAN signalen? Het lijkt op een MicroFit, maar het kan ook een MiniFit zijn.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hardy8
Aan de BTT42 zit een MiniFit en aan de U2C kan zowel een MiniFit als ook een MicroFit, worden trouwens allemaal bijgeleverd wanneer je de printjes besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hardy8 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 19:04:
Aan de BTT42 zit een MiniFit en aan de U2C kan zowel een MiniFit als ook een MicroFit, worden trouwens allemaal bijgeleverd wanneer je de printjes besteld.
Dat stond niet in de documentatie of de beschrijvingen van de sites van RatRig en Lab4450, waar ik de EBB en de U2C heb besteld, dus ik ben alvast aan het voorbereiden op het geval dat niet wordt meegeleverd. Maar nu ik het weet kan ik, als dat toch niet in de doos blijkt te zitten gelijk de bestelling doen :)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hardy8
Ik heb inmiddels een hele nieuwe printkop ontworpen waardoor de bedrading wat beter weg gewerkt kan worden, moet alleen nog een kapje overheen komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dRsH1lvrABSRX-SQaNj-GQ5zisg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cJWfZrG8EM5ULNGhdg6VgdjR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hardy8 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 20:03:
Ik heb inmiddels een hele nieuwe printkop ontworpen waardoor de bedrading wat beter weg gewerkt kan worden, moet alleen nog een kapje overheen komen.
[Afbeelding]
Aardig compacte oplossing. Mooi gedaan! Ga je er nog een vorm van trekontlasting op bouwen, of is dat niet nodig?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
Ga je er nog een vorm van trekontlasting op bouwen, of is dat niet nodig?
Ben nog aan het kijken hoe ik dat ga oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Iemand enig idee hoeveel impact een kabelketting heeft op de input shaper? Om alles netjes te maken wil ik een kabelketting gebruiken maar heb gelezen dat door de verandering in gewicht de input shaper minder effectief is.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik weet het niet precies, maar denk dat de bijdrage van de massa van de ketting in het niet valt in vergelijking met de onderdelen op de printkop.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hardy8
Het zal zeker wel iets invloed hebben, maar dat wordt wel in de meting meegenomen, dus ik vraag mij af of er in het printresultaat iets negatiefs van terug te vinden is, de printkop heeft hierop de meeste invloed zoals ocf81 ook al aanmerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-09 15:36

BiLo

PSN: toiletcleaner

ik denk dat het niet voor niets een dragchain heet :)

Maar ik vermoed dat je je speeds en accelerations behoorlijk moet pushen om daadwerkelijk verschil te ervaren tussen dragchains en een umbilical setup

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-09 20:55
(jarig!)
De eerste print met een nieuwe rol PETG kwam er niet meteen goed uit. De laatste met PLA wel.
Ik heb toen maar opnieuw de Z offset bepaald en toen ging het wel goed.

Is het normaal dat de Z offset opnieuw gedaan moet worden bij het wisselen tussen PLA en PETG?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:59

Rmg

badkuip schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:47:
De eerste print met een nieuwe rol PETG kwam er niet meteen goed uit. De laatste met PLA wel.

Is het normaal dat de Z offset opnieuw gedaan moet worden bij het wisselen tussen PLA en PETG?
Waarschijnlijk fix je nu een flowrate probleem door een Z-Offset te verlagen.

Meestal moet de flowrate iets omhoog bij PLA vs PETG. oa. door de dichtheid, maar ook krimp/uitzetting spelen een rol tussen filament-types.

[ Voor 7% gewijzigd door Rmg op 24-06-2024 13:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 16:14
badkuip schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:47:

Wat ik ook altijd doe als ik van PLA naar PETG ga en andersom is de nozzle goed 'doorspoelen' met het nieuwe filament. PLA en PETG stoten elkaar af als het ware. Dus als ik van PLA naar PETG ga doe ik eerst echt een flink stuk PETG door de nozzle extruden zodat het echt alleen PETG is dat de printer print en niet een vleugje PLA nog is.

Al een aantal keer vergeten in het begin en dan zijn je eerst paar lagen van je PETG printje echt ruk qua laaghechting.

YouTube: MotorcycleGeek

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik gebruik voor het schoonmaken altijd schoonmaakfilament. Dat lijkt in eerste instantie een gimmick, maar voor mij werkt het beter om verstoppingen te voorkomen dan gewoon een zut nieuw filament erdoorheen jassen.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:29
ocf81 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 22:22:
Ik gebruik voor het schoonmaken altijd schoonmaakfilament. Dat lijkt in eerste instantie een gimmick, maar voor mij werkt het beter om verstoppingen te voorkomen dan gewoon een zut nieuw filament erdoorheen jassen.
Gebruik ik ook, vooral bij wisselen van ABS naar PLA en PC naar PLA.
Het heeft me een paar keer uren gekost om uit te zoeken waarom ik onderextrusie had, bleek er nog resten van PC in de nozzle te zitten.
Schoonmaakfilament helpt dan heel goed.

Misschien moet ik maar een nozzle per filamenttype hanteren, gebruik Revo nozzles, dus zo te wisselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haarbal
  • Laatst online: 12:55
Ouwe filament met een cold pull loshalen. Is het ook schoon.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aristo_eef
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 30-06-2024
Goedemorgen,

Heb zojuist een gebruikte Voron 0.1 gekocht. Paar vragen:
- Upgrade kit naar 0.2. Ik zie dat er een revB versie is. Zijn er nog nieuwere. En waar kan ik die het best (kwaliteit vooral, prijs secundair) bestellen?
- Welke upgrades nog meer? Er zit een CNC gantry bij.
- Welke printhead? (ik moet hem nog ophalen, dus weet niet wat er precies op zit). Wil graag Revo gebruiken, maar mag gerust wat anders zijn, als de precisie maar beter wordt (snelheid secundair).

Alvast bedankt voor jullie reacties Vriendelijke groet, Eef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hardy8
haarbal schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:55:
Ouwe filament met een cold pull loshalen. Is het ook schoon.
Ik doe gewoon bij wisselen, het nieuwe filament er met de hand een paar keer, in hete toestand, er door persen en steeds weer een stukje terug het heatbreak in trekken, en dat dus een paar keer tot er alleen nog maar het nieuwe eruit komt, werkt perfect ik heb eigenlijk nooit verstoppingen, alleen wel eens wanneer ik dit dus even vergeet te doen 8)7 .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-08 07:45

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

InflatableMouse schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 16:24:
[...]

Geen tijd meer voor, en ik heb niet genoeg te printen om die Ratrig te verantwoorden. Te veel andere dingen in het leven daarnaast. Nu staat tie meer in de weg dan wat anders.

De Ender zal blijven staan voor wanneer ik een keer een dingetje te printen heb.
Gelukkig nooit verkocht O-)

Heb 'em weer aangeslingerd, had nieuw hotend nodig bleek na meerdere blocks en failures. Heater zat los en keramiek gescheurd. Geen idee hoe dat is gekomen.

Is een Phaetus Rapido plus 2 geworden. Ik had vlak voordat ik 'em uitzette van die ultra high flow nozzle adapters (met die 3 van die gaatjes), en bijbehorende nozzles. Werkt weer goed.

Nu wat minder op het tweaken en tunen (was ik op een gegeven moment 90% van de tijd mee bezig) en meer printen.

Een idee dat ik heb om eens uit te werken is om te zien of het mogelijk is een kleine drone in onderdelen te printen. Niet zelf designen dus de onderdelen moeten wel beschikbaar zijn, maar het in elkaar knutselen, de motortjes, bedrading, besturing, lijkt me wel geinig projectje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Ik heb iets wat naar voren is gekomen bij prusaslicer 280.
Ik had dit probleem dus eigenlijk al, maar 280 laat het beter zien

Links 2.8.0, rechts 2.74 en orcaslicer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hY8E6hvrMCVgrutDOEUNNwBcxCc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Q7d1IyBxmLwICFi5N6gQZ2S.jpg?f=fotoalbum_large
Het vreemde is ook dat het altijd op dezelfde plek zit.
Ik zal de cube eens iets verhogen, kijken wat dat doet.

Ik heb dit alleen bij de xyz-cube, niet bij een gewone cube.
Wat heb ik al geprobeerd
- Pressure advance hoger, lager
- Retraction hoger, lager
- Lagere snelheid, zowel alles als perimeters.

Ik ga nu de cube iets verhogen, om hardware op de Z uit te sluiten.

Edit
Cube iets verhoogt met 5mm, nu zit deze plek ook 5mm hoger. Het lijkt dus iets te zijn in de cube dat dit veroorzaakt, niet iets met de Z-as.

Edit2
Met 3 perimeters is het weg... infill...

[ Voor 9% gewijzigd door rinkel op 01-07-2024 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

rinkel schreef op maandag 1 juli 2024 @ 18:46:
Ik heb iets wat naar voren is gekomen bij prusaslicer 280.
Ik had dit probleem dus eigenlijk al, maar 280 laat het beter zien

Links 2.8.0, rechts 2.74 en orcaslicer:
[Afbeelding]
Het vreemde is ook dat het altijd op dezelfde plek zit.
Ik zal de cube eens iets verhogen, kijken wat dat doet.

Ik heb dit alleen bij de xyz-cube, niet bij een gewone cube.
Wat heb ik al geprobeerd
- Pressure advance hoger, lager
- Retraction hoger, lager
- Lagere snelheid, zowel alles als perimeters.

Ik ga nu de cube iets verhogen, om hardware op de Z uit te sluiten.

Edit
Cube iets verhoogt met 5mm, nu zit deze plek ook 5mm hoger. Het lijkt dus iets te zijn in de cube dat dit veroorzaakt, niet iets met de Z-as.

Edit2
Met 3 perimeters is het weg... infill...
Ik denk als je een andere zijde bekijkt, verwacht ik dat de lijntjes op de foto gelijk zijn aan iets op de andere zijde, klopt dat?
bv de zijde links van de lijntjes (tegen de klok in kwart slag draaien dus). Wat zit daar?

ik heb dit zo vaak gezien (als het hetzelfde is) maar nooit getest met meer perimeters. Dat is wel interessant.

[ Voor 4% gewijzigd door InflatableMouse op 01-07-2024 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
InflatableMouse schreef op maandag 1 juli 2024 @ 20:48:
[...]

Ik denk als je een andere zijde bekijkt, verwacht ik dat de lijntjes op de foto gelijk zijn aan iets op de andere zijde, klopt dat?
bv de zijde links van de lijntjes (tegen de klok in kwart slag draaien dus). Wat zit daar?

ik heb dit zo vaak gezien (als het hetzelfde is) maar nooit getest met meer perimeters. Dat is wel interessant.
Nee, die lijntjes starten vanaf het startpunt van de layer, het is dus vanaf de seam. Als ik de seam verplaats, verplaats ik ook die lijntjes.

Ik heb net nog een cube geprint met 15% infill (dat maakt overigens niet uit) en 3 perimeters.
Het is absoluut een stuk minder, maar nog niet helemaal weg. De lijntjes wel, maar de seam is niet mooi (kartelig). Eigenlijk over de gehele print. Ik zie dit dus pas (beter) met PS 2.8.0, bij 2.7.4 was dit echt een stuk minder.

Dit moet wel iets te maken hebben met pressure advance of accelleration. Die laatste staat echter maar op 1000 (Voron Trident) en zou dus eigenlijk wel wat hoger kunnen (ga nu 2000 proberen)

Edit.
Zoals verwacht heeft 2000 acc voor external perimeters niet geholpen.
Ik ga verder met kubusjes printen.

[ Voor 4% gewijzigd door rinkel op 01-07-2024 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Interessant. Ik ken het effect alleen van patronen van een andere zijde die dan layer lines veroorzaken aan een andere zijde. Soms ook op tegenoverliggende vlakken.

Hoe staan je seam settings? Ik heb het volgende onder advanced staan:
position: aligned
staggered: enabled
external perim first: disabled
fill gaps: enabled
perimeter generator: arachne

heb je nog iets aan je external perimeter width gewijzigd? met 0.4 of 0.5 nozzle zou die op 0.4 staan denk ik. Je zou die eens een 0.05 hoger of lager kunnen zetten met testen eens kijken wat dat doet.

Ik weet het ook niet hoor, dit zijn dingen die ik zou proberen in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
InflatableMouse schreef op maandag 1 juli 2024 @ 22:00:
Interessant. Ik ken het effect alleen van patronen van een andere zijde die dan layer lines veroorzaken aan een andere zijde. Soms ook op tegenoverliggende vlakken.

Hoe staan je seam settings? Ik heb het volgende onder advanced staan:
position: aligned
staggered: enabled
external perim first: disabled
fill gaps: enabled
perimeter generator: arachne

heb je nog iets aan je external perimeter width gewijzigd? met 0.4 of 0.5 nozzle zou die op 0.4 staan denk ik. Je zou die eens een 0.05 hoger of lager kunnen zetten met testen eens kijken wat dat doet.

Ik weet het ook niet hoor, dit zijn dingen die ik zou proberen in elk geval.

Edit
Snellere retraction heeft niet geholpen.
Misschien heel stom, maar ligt het gewoon aan t filament (nat?), dus even een swap.
Top dat je meedenkt, altijd leuk!
Ik heb idd mijn settings ook zo staan, alleen staggered op uit.
mijn external perimeter staat op 0.42 bij een 0.4 nozzle, volgens mij wel ok.
Het moet iets zijn met accelleration / pressure advance / retraction
Dat laatste ga ik eens wat ophogen, heb t tot nu toe alleen verlaagd.

Ik kom er eigenlijk altijd wel uit, maar dit is wel een speciaaltje. Komt eigenlijk pas naar boven met 2.8.0

Edit
Snellere retraction heeft niet geholden.
Misschien heel stom en ligt het gewoon aan t filament (nat?) even een swap.
Ik gebruik hetzelfde filament waarmee ik ooit problemen had op de Prusa Mini met een bowden setup. Bij teveel retraction kreeg ik altijd bubbels.
Ik ga na de swap dat eens proberen (swap weer terug), misschien gewoon teveel retraction.

Edit2
Heb even goed filament gebruikt (Polymaker), wel iets beter, maar nog niet goed.
Ik bedenk me overigens dat het geen retraction kan zijn, dat had ik al een keer uitgezet zonder effect.
Overigens gaat een 20x20x20 mm kubus gewoon goed, dit speelt alleen bij een xyz-kubus.

[ Voor 23% gewijzigd door rinkel op 01-07-2024 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Opgelost: z-hop

Althans,
Bij 2.8.0 is het bijna weg
Bij 2.7.4 is het volledig weg.

Ergens is er in 2.8.0 iets niet helemaal goed. Er staat wel in de release notes: betere seams. Niet dus in dit geval.

Ik blijf nog even bij 2.7.4 (kan niet wennen aan Orca)

[ Voor 89% gewijzigd door rinkel op 02-07-2024 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:58

Toppe

Oké ✅

Geen idee of dit helemaal het juiste topic is, maar ga het toch proberen.

Ik heb een statief met daarop een losse antenne. Dit statief gebruik ik bij klanten om signalen te kunnen meten, het moet dus wel ‘handzaam’ blijven.

Nu heb ik dit beugeltje met 2 klemmen (hier één gemonteerd) maar dat is best arbeidsintensief en blijft niet goed zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BBpYvXpNAZ2yyMCLyn9jBDjqqbA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EhZl3rTgE9z1mkDdq6nOgXeA.jpg?f=fotoalbum_large

Nu zit ik aan zoiets te denken, centimeter of 7/8 hoog zodat hij goed blijft zitten aan de paal maar ook aan de antenne.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Tc-JqrPWz0AwepL53Sd3zehFSA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RHUbo6bCPL19HeD8kFGbS7zn.webp?f=user_large

Nu alleen de vraag, hoeveel procent van de opening moet ik open laten? 50% of minder en hij valt er direct af, 75% en hij klemt niet…

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006

_Eend_

🌻🇺🇦

Toppe schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 18:20:
Geen idee of dit helemaal het juiste topic is, maar ga het toch proberen.

Ik heb een statief met daarop een losse antenne. Dit statief gebruik ik bij klanten om signalen te kunnen meten, het moet dus wel ‘handzaam’ blijven.

Nu heb ik dit beugeltje met 2 klemmen (hier één gemonteerd) maar dat is best arbeidsintensief en blijft niet goed zitten.

[Afbeelding]

Nu zit ik aan zoiets te denken, centimeter of 7/8 hoog zodat hij goed blijft zitten aan de paal maar ook aan de antenne.
[Afbeelding]

Nu alleen de vraag, hoeveel procent van de opening moet ik open laten? 50% of minder en hij valt er direct af, 75% en hij klemt niet…
Kun je dat beugeltje niet beter met borgmoeren vastzetten? Nadeel is dan wel dat je het niet heel makkelijk los krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

_Eend_ schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 18:56:
[...]

Kun je dat beugeltje niet beter met borgmoeren vastzetten? Nadeel is dan wel dat je het niet heel makkelijk los krijgt.
Wil de antenne er af kunnen halen…

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Toppe Wellicht is het een idee om twee delen te maken die je dan met ingelijmde magneten bij elkaar houdt als je het statief opzet? Dan kan je wellicht iets maken dat toch goed aan elkaar blijft zitten maar dat ook makkelijk weer los te halen valt.

edit:
Zoiets als dit: Afbeeldingslocatie: https://rotjes.bangblog.eu/tweakers/gathering/2059884/2024-07-03_antennehouder_voor-links-onder.jpeg
(licentie CreativeCommons by-nc-nd 3.0, als je dit commercieel wil gebruiken, neem dan contact op)

[ Voor 40% gewijzigd door ocf81 op 03-07-2024 16:50 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Toppe schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 19:57:
[...]

Wil de antenne er af kunnen halen…
telescoop principe. Net als een hengel of tent stokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

InflatableMouse schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:52:
[...]

telescoop principe. Net als een hengel of tent stokken.
Er moet nog een kabel aan de onderkant worden aangesloten. Dat is een dik stug ding van 8mm doorsnee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-09 21:04
Ik heb een leuke uitdaging met Klipper waar ik niet uit kom. Korte samenvatting, ik ben een printer aan het bouwen (aangepaste HyperCube) op basis van een MKS 1.4 bordje. Ik dacht laat ik Klipper eens een kans geven en vol goede moed binnen Proxmox een Debian VM gemaakt Kiauh geinstalleerd, stappen doorlopen:
1. Klipper installeren
2. Firmware flashen
3. Octoprint installeren
4. OctoKlipper plugin installeren
5. Printer.cfg aanmaken en vullen met de juiste poorten

Alles werkt (voor zo ver ingesteld) en Octorpint kan netjes de termperaturen zien. Nu dacht ik zo'n printer aan mn homeserver is niet handig, ik heb nog een oude celeron NUC die hiervoor kan dienen, met wifi, kan fijn onder de printer en klaar. Stappen doorlopen:
1. Debian installeren
2. Kiauh installeren
3. Klipper installeren
4. Octoprint installeren
5. Octoklipper installeren
6. printer.cfg kopieren van de werkende installatie
7. /dev/serial/by-id/... aangepast

Na meerder pogingen is het me niet gelukt om verbinding te krijgen op de NUC, zelfs de firmware opnieuw flashen werkt niet. Wanneer ik het bordje weer op mn server inprik, wordt alles direct gezien. Wat mis ik hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:21
gastje01 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 22:53:
1. Klipper installeren
2. Firmware flashen
3. Octoprint installeren
Ik weet geen oplossing voor je probleem, maar ik vraag mij alleen (uit persoonlijke interesse) af wat je met Octoprint moet als je Klipper hebt? Zijn er bijzondere plugins die je nodig hebt oid? Ik vond Klipper altijd iets voor printers die (nog) geen Klipper konden draaien.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Edd

@gastje01 Zie je wel een foutmelding in Octoprint of niet?
Zelf ben ik meer van Klipper + Moonraker + Mainsail als combi, dus de combinatie met Octoprint en klipper ken ik zelf niet. Je zou eventueel nog even in de klippy.log kunnen kijken.

Wat het misschien eventueel wel kan zijn is rechten? Uit mijn hoofd heeft de gebruiker (waar Klipper onder draait) wel dialout rechten nodig. Heb je Klipper op de Celeron NUC ook geinstalleerd met Kiauh?

-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
mphilipp schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 00:20:
[...]

Ik weet geen oplossing voor je probleem, maar ik vraag mij alleen (uit persoonlijke interesse) af wat je met Octoprint moet als je Klipper hebt? Zijn er bijzondere plugins die je nodig hebt oid? Ik vond Klipper altijd iets voor printers die (nog) geen Klipper konden draaien.
De voornaamste reden is eigenlijk dat ik het ken in combinatie met aan Marlin printer (Ender 3 Pro) en ik deze met plug-ins aan HomeAssistant heb geknoopt zodat wanneer de printer na het printen afgekoeld is de raspberry netjes wordt afgesloten en er een ZigBee plug geschakeld wordt die de boel stroomloos maakt. Ik heb nog geen ervaring met klipper dus mijn idee was een zelfde setup waarbij ik Marlin vervang door klipper. Als ik dit op een andere manier ook kan bereiken prima.
Edd schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 00:37:
@gastje01 Zie je wel een foutmelding in Octoprint of niet?
Zelf ben ik meer van Klipper + Moonraker + Mainsail als combi, dus de combinatie met Octoprint en klipper ken ik zelf niet. Je zou eventueel nog even in de klippy.log kunnen kijken.

Wat het misschien eventueel wel kan zijn is rechten? Uit mijn hoofd heeft de gebruiker (waar Klipper onder draait) wel dialout rechten nodig. Heb je Klipper op de Celeron NUC ook geinstalleerd met Kiauh?
Ik heb ook Kiauh gebruikt op de NUC maar geen extra dialout rechten ingesteld. Kan me ook niet heugen dat ik dit op m’n servertje wel gedaan heb, maar proberen kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

@gastje01 Gaaf projectje waar je mee bezig bent!

Ik begrijp dat je de neiging hebt om te blijven bij wat je kent en waar je vertrouwd mee ben, maar geloof me dat je Octoprint heel snel gaat vergeten wanneer je eenmaal gewend bent aan Klipper + Mainsail + Moonraker. Ik zou die combi dan ook echt willen aanraden. Jouw home assistant dingetjes kan je ook werkend krijgen met die combinatie (volgens mij verschenen mijn Mainsail/Moonraker pi's automatisch in Home Assistant).

In plaats van Debian en alle spulleboel zelf installeren kan je ook Mainsail OS proberen? maar als je het allemaal al hebt draaien is dat wel weer extra werk zonder garantie dat het dan wel in een keer gaat werken. Je kan nu ook die KIAHUHUH (wat een naam!) setup starten dacht ik, en een andere combinatie kiezen? Is al lang geleden dat ik dat zelf heb gebruikt, ik pak overal voor mijzelf RatOS. Dat is eigenlijk gewoon MainsailOS rebranded met modulaire configatie templates voor verschillende printers. Heb je niet veel aan wanneer je printer niet wordt ondersteund. En de macro's natuurlijk zijn heel handig maar die kan je overal vandaan halen.

Ik denk om je verder te helpen zullen we toch specifieke meldingen en logs nodig hebben. Linux kernel logs, biijvoorbeeld sudo dmesg -T --follow en je bordje inprikken, sudo lsusb -v. Het usb device krijgt als het goed is een symbolic link, die kan je controleren. Het is al genoemd, permissies (eigenlijk ownership ;) ) moet goed staan. Als je dat hebt gecheckt en goed staat moet je naar klippy.log kijken wat er staat.

Met Octo kan ik je niet verder helpen, dat is te lang geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Dat zijn 3 duidelijke berichten achter elkaar, Moonraker+Mainsail it is. Mainsail OS lijkt alleen op een ARM sbc te draaien en ik heb X86/64 nodig voor deze NUC, dus Kiauh nog een keer het werk laten doen.

OctoPrint verwijderd, via dat zelfde Kiauh script Moonraker + Mainsail geinstalleerd, serialport aangepast en direct verbinding. Dit moet aan Octo gelegen hebben, want verder is er 0,0 veranderd aan de NUC of Debian installatie. Ik kan alleen niet begrijpen waarom het in een VM wel direct werkte, maar laten we daar vooral niet te lang naar om kijken.

Mogelijk dat ik er in de toekomst nog een keer een RPi of vergelijkbaar inbouw, maar dat is voor latere zorg en valt in het niet bij wat er nog aan de printer moet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

De grap is ik ben net zelf aan het kijken hoe ik een NUCje of iets vergelijkbaars kan inzetten met RatOS. Dat draait ook alleen op ARM maar er zijn trucjes om het met de hand te installeren.

De Pi is eigenlijk niet krachtig genoeg, ik heb problemen met USB webcam. Vermoeden is dat de USB port niet genoeg stroom kan leveren voor mijn webcam, en 4K op 30fps trekt zo'n rPi ook maar moeilijk. De stream valt soms helemaal weg, de cam verdwijnt soms uit de lijst van usb devices (alsof die ontkoppelt is) en usb fouten zorgen er soms voor dat de klipper firmware helemaal niet meer wilt starten. Ligt niet aan de usb kabel ;) .

Ik weet van de NUC dat tie genoeg stroom kan leveren op de usb poort en genoeg cpu power heeft om een 4K stream te verwerken. Houd me van de straat, zeg maar :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Welke PI gebruik je? Even snel zoeken leert me dat mijn NUC (dual core Celeron N3050) single core iets sneller is dan een Raspberry Pi4, maar multicore langzamer. Voornaaste voordeel wat de NUC heeft is dat je er makkelijk meer werkgeheugen in kan zetten en dat de storage (SSD) sneller is dan een SD kaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Als de SD kaart een probleem is kun je ook booten vanaf de USB poort toch? Kun je een SSD aansluiten.

De Pi5 heeft zelfs een HAT beschikbaar voor een M2 SSD.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

gastje01 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:58:
Welke PI gebruik je? Even snel zoeken leert me dat mijn NUC (dual core Celeron N3050) single core iets sneller is dan een Raspberry Pi4, maar multicore langzamer. Voornaaste voordeel wat de NUC heeft is dat je er makkelijk meer werkgeheugen in kan zetten en dat de storage (SSD) sneller is dan een SD kaartje.
4b met 2 giegeltjes. Te weinig eigenlijk voor 64-bit. De nucjes hier hebben core i3, 8 of 16GB RAM en SSDtje.

@pwillemske van dat kaartje heb ik nog nooit last gehad. Is niet snel maar als het eenmaal geboot is doet tie ook niet veel meer op dat kaartje.

[ Voor 12% gewijzigd door InflatableMouse op 05-07-2024 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
kom ik aan met mn pi3 en btt pi
Draaien hier prima, wel zonder camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Niks mis hoor met een pi3 of 4, meer dan genoeg voor klipper. Enige reden voor mij om de nuc te proberen is voor de 4K webcam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
Ik draai klipper volledig op een oud 32 bits netbookje met een intel atom-n270 met daarop debian 11 geinstalleerd, werkt perfect, alleen een camera heb ik nog niet geprobeerd en ook input-shaper nog niet, want de sensor moet ik dan ook via Usb gaan gebruiken, op mijn andere printer draai ik met een raspberry pi3b+, waar ik wel een camera en ook input-shaper gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

gastje01 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 07:02:
[...]

De voornaamste reden is eigenlijk dat ik het ken in combinatie met aan Marlin printer (Ender 3 Pro) en ik deze met plug-ins aan HomeAssistant heb geknoopt zodat wanneer de printer na het printen afgekoeld is de raspberry netjes wordt afgesloten en er een ZigBee plug geschakeld wordt die de boel stroomloos maakt. Ik heb nog geen ervaring met klipper dus mijn idee was een zelfde setup waarbij ik Marlin vervang door klipper. Als ik dit op een andere manier ook kan bereiken prima.
Moonraker heeft ook een plugin voor HA.
Exact hetzelfde doe ik met mijn printer met Klipper/Mainsail/HA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
TTROX schreef op zondag 7 juli 2024 @ 16:58:
[...]
Moonraker heeft ook een plugin voor HA.
Exact hetzelfde doe ik met mijn printer met Klipper/Mainsail/HA.
Dat heb ik inmiddels ook gevonden, er is geen enkele reden meer om naar OctoPrint te grijpen anders dan dat ik het al kende, maar dat ga ik niet meer doen. Printer is nog in aanbouw en ik ga vast nog vanalles tegenkomen, maar het feit dat ik even snel een pin-out kan aanpassen zonder opnieuw te hoeven flashen of compilen is wel een enorme winst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakHm
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16-09 14:56
Toppe schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 18:20:

Ik gebruik 240 tot 260 graden als klemoppervlak voor vergelijkbare beugels.

Tot op heden heb ik daar alles mee kunnen klemmen en is het ook weer goed los te nemen.
Printmateriaal PETG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Even terug heb ik een yt video gepost over een Kickstarter campagne voor een desktop SLS printer van Micronics. Uit de review bleek duidelijk dat het nog niet helemaal klaar is voor prime time, maar wel een aardige start.
Gisteravond vond ik een follow up van een andere youtuber die eerst liet zien welke problemen hij had met de printer en hoe de CEO van Micronics hem hielp en nieuwe onderdelen opstuurde enzo, maar het hielp niet echt. Later vertelde hij dat Micronics is overgenomen door Formlabs en dat de Kickstarter is gecancelled.

Klinkt als een typisch Kickstarter drama, maar ze doen het goed. Deelnemers krijgen hun geld terug én krijgen een $1000 voucher voor een Formlabs machine. Formlabs heeft 2 SLS printers, een van $2500 en een van $4500. Bovendien krijg je nog een of andere licentie erbij waar ik zo snel niets van snap.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:38

iMars

Full time prutser

mphilipp schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 14:05:
Even terug heb ik een yt video gepost over een Kickstarter campagne voor een desktop SLS printer van Micronics. Uit de review bleek duidelijk dat het nog niet helemaal klaar is voor prime time, maar wel een aardige start.
Gisteravond vond ik een follow up van een andere youtuber die eerst liet zien welke problemen hij had met de printer en hoe de CEO van Micronics hem hielp en nieuwe onderdelen opstuurde enzo, maar het hielp niet echt. Later vertelde hij dat Micronics is overgenomen door Formlabs en dat de Kickstarter is gecancelled.

Klinkt als een typisch Kickstarter drama, maar ze doen het goed. Deelnemers krijgen hun geld terug én krijgen een $1000 voucher voor een Formlabs machine. Formlabs heeft 2 SLS printers, een van $2500 en een van $4500. Bovendien krijg je nog een of andere licentie erbij waar ik zo snel niets van snap.

[YouTube: We've got EXCITING news!]
Die printers staan dan nog niet op de website..?
Ik zie staan Hardware starting at €28,675.79 (daar haakte ik al af :+ )

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
iMars schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 14:35:
[...]
Die printers staan dan nog niet op de website..?
Ik zie staan Hardware starting at €28,675.79 (daar haakte ik al af :+ )
Hij had het over nieuwe machines. Geen idee of dat misschien wel alleen in de USA is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
Zo, na eindeloos knutselen, printen, opnieuw printen, nog een keer opnieuw printen: klaar met mijn (2e) printer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZluzorttF6Q_yth2yDNfr7XlvD8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E2PgRxBmZDbguUgKSAxFuQm8.jpg?f=fotoalbum_large

Aardig wat aanpassingen op de standaard Trident, waarvan de belangrijkste (must have)
Tap en Nitehawk (toolhead board).

De Tap was de eerste, aangezien mijn first layer continu mislukte. Nu altijd perfecte first layer, afwijking 0.070.
Daarna de Nitehawk, meteen toen deze uitkwam besteld. Heerlijk al die dradenwarboel weg. Ook nog eens simpel te installeren.

Ik heb de Galileo2 als toolhead, maar moet eerlijk zeggen dat dit niet zo heel veel verschil maakt.

De panelen zijn allen vervangen door 5mm en een dichte deur. Als ik alles dicht doe haal ik nu 66 graden in de behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

De reacties onder de video spreken voor zich. Goed concept, voordelig -> opgekocht door formlabs -> printer zal nooit echt verkocht gaan worden, formlabs heeft een concurrent minder, en verwijst je tot slot nog even door naar hun veel duurdere printers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
_ferry_ schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 20:32:
[...]
De reacties onder de video spreken voor zich. Goed concept, voordelig -> opgekocht door formlabs -> printer zal nooit echt verkocht gaan worden, formlabs heeft een concurrent minder, en verwijst je tot slot nog even door naar hun veel duurdere printers.
Iedereen kan zijn eigen ideën hebben natuurlijk. Hun printers zijn duurder, maar de deelnemers krijgen die $1000, waardoor ze bij het duurdere model even veel kwijt zouden zijn als de printer uit de Kickstarter.
Ik verdedig het ook helemaal niet ofzo. Ik vond het alleen een opmerkelijk verhaal. De eerste reviews waren ook niet echt super positief. Aan de ene kant wel omdat het de eerste 'desktop' SLS printer is. Wat meteen duidelijk maakte dat je de term 'desktop' heel ruim moet nemen. Je moet gewoon een werkplaats hebben. Een zolderkamertje of schuurtje is niet voldoende voor dit soort printers.
Verder ben ik er niet van overtuigd dat Formlabs even snel dit bedrijf opkoopt om van een concurrent af te zijn. Ik wil er ook geen discussie over gaan starten, maar als Formlabs deze jongens hun gang had laten gaan, waren ze tegen het einde van het jaar zelf wel failliet gegaan. Die priinter was nog helemaal niet klaar. En als je iedereen extra onderdelen moet gaan sturen, trek je dat op enig moment niet meer.
Formlabs heeft leuke IP gezien en die hebben zij nu, en kunnen ze verder werken. Die dude van Micronics is nu iets van head of development geloof ik, dus er komt misschien over een poosje een 'echte' desktop SLS pinter van Formlabs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
  • Laatst online: 19-09 21:09
mphilipp schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 21:37:
[...]

Iedereen kan zijn eigen ideën hebben natuurlijk. Hun printers zijn duurder, maar de deelnemers krijgen die $1000, waardoor ze bij het duurdere model even veel kwijt zouden zijn als de printer uit de Kickstarter.
Ik verdedig het ook helemaal niet ofzo. Ik vond het alleen een opmerkelijk verhaal. De eerste reviews waren ook niet echt super positief. Aan de ene kant wel omdat het de eerste 'desktop' SLS printer is. Wat meteen duidelijk maakte dat je de term 'desktop' heel ruim moet nemen. Je moet gewoon een werkplaats hebben. Een zolderkamertje of schuurtje is niet voldoende voor dit soort printers.
Verder ben ik er niet van overtuigd dat Formlabs even snel dit bedrijf opkoopt om van een concurrent af te zijn. Ik wil er ook geen discussie over gaan starten, maar als Formlabs deze jongens hun gang had laten gaan, waren ze tegen het einde van het jaar zelf wel failliet gegaan. Die priinter was nog helemaal niet klaar. En als je iedereen extra onderdelen moet gaan sturen, trek je dat op enig moment niet meer.
Formlabs heeft leuke IP gezien en die hebben zij nu, en kunnen ze verder werken. Die dude van Micronics is nu iets van head of development geloof ik, dus er komt misschien over een poosje een 'echte' desktop SLS pinter van Formlabs.
Het zal inderdaad niet zijn geweest om de concurent uit te schakelen. Formlabs heeft nu voor een prikkie een nieuwe assemblagelijn met personeel erbij en mogelijk een nieuw product als bonus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 19:58

Toch even hier op inhaken als iemand die veel professioneel werkt met Formlabs apparatuur en al behoorlijk wat jaren ervaring heeft. Formlabs is de HP onder 3D printer fabrikanten. Alles zit dichtgetimmerd en dwingt je om hun dure consumables te gebruiken. Formlabs heeft geen betaalbare SLS printers en ik zie dit ook niet snel gebeuren. De printers waar jij over praat zijn SLA printers dus de Kickstarter backers hebben er niks aan tenzij ze een SLA printer willen (waarvan er al veel goedkopere hobby modellen zijn in de vorm van MSLA en DLP).

Bij ons is er destijds een Formlabs Fuse 1 SLS gepreorderd toen deze net werd aangekondigd voor zo'n 8000 euro. Lang verhaal kort: deze hele hele set heeft ruim 20K gekost tegen de tijd dat ie geleverd werd doordat hun prijs omhoog ging, de sift duurder was geworden en je uiteindelijk voor de sift ook nog een industriële stofzuiger van bijna 2000 euro nodig had. (En hier heb ik de benodigde zandstraal cabine nog niet in meegenomen. Van 'desktop' zie ik bij SLS dus ook niet echt snel sprake zijn).

De Fuse 1 was echter geen af product. Tal van problemen mee gehad totdat deze functioneerde en na iets meer dan een jaar kwamen ze met de Fuse 1+. Het voelde voor ons dus alsof we een beta product hadden gekocht en alle nieuwe materialen die uitgekomen zijn werken dus ook niet op onze Fuse 1, maar enkel op de Fuse 1+. Ook werd ie destijds gepromoot als geschikt voor op de werkvloer, maar de stank was niet te harden dus de machine ging al snel de werkplaats in.

Dan komen we bij hun SLA printers uit. Je betaalt simpelweg voor gemak. Bij ons moeten de printers simpelweg functioneren en hun Form 3 SLA printer is voor ons behoorlijk betrouwbaar geweest (Form 2 minder). Met alle accessoires is het proces fool-proof en zijn er praktisch geen gefaalde prints. Echter moet wel gezegd worden dat van de 7 Form 3's die wij hebben er ook al 1 compleet stuk is gegaan en de reparatie was gewoon niet rendabel meer (support is dus matig...). Als ze werken doen ze het goed, maar de consumables zijn ook extreem duur. Vanaf 135 euro per liter (+ tanks) en er is geen mogelijkheid tot het gebruik van eigen resins. Totdat onlangs de Form 4 uitkwam. Toen brachten ze 'nieuwe' resins uit voor een lagere prijs, maar die werken dus enkel met de Form 4. Je hebt nu dus bijvoorbeeld 2 clear resins: 1 voor de Form 3 van 135 euro en 1 voor de Form 4 van 99 euro...Belachelijk als je het mij vraagt. Ook geeft de Form 4 de mogelijkheid om voor het eerst eigen resins te gebruiken (binnenkort??) met een 'open material' license van tussen de 2 en 4k....

Formlabs is gewoon altijd al een extreem commercieel bedrijf geweest dat absoluut geen belang heeft bij de hobby markt. Dit is dus gewoon de boel opkopen voor IP en het doodmaken van een potentieel disruptive product. Echter denk ik dat je wel gelijk hebt over Micronics. Zij zijn ook niet dom en alle problemen met de review units lieten zien dat het geen af product is. Datzelfde zagen we eigenlijk ook met de Fuse 1. SLS blijft een stuk moeilijker dan SLA en FFF. Het zou me trouwens niks verbazen als ze de boel enkel hebben gekocht voor de software, want ik heb niks gezien in de Micronics machine waar de Fuse profijt van zou kunnen hebben. Echter is de software best gelimiteerd en zou de 'nesting' optie van Micronics bijvoorbeeld best wat waarde toevoegen aan de huidige software van Formlabs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
zynex schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 00:26:
[...]

Toch even hier op inhaken als iemand die veel professioneel werkt met Formlabs apparatuur en al behoorlijk wat jaren ervaring heeft. Formlabs is de HP onder 3D printer fabrikanten. Alles zit dichtgetimmerd en dwingt je om hun dure consumables te gebruiken. Formlabs heeft geen betaalbare SLS printers en ik zie dit ook niet snel gebeuren. De printers waar jij over praat zijn SLA printers dus de Kickstarter backers hebben er niks aan tenzij ze een SLA printer willen (waarvan er al veel goedkopere hobby modellen zijn in de vorm van MSLA en DLP).

Bij ons is er destijds een Formlabs Fuse 1 SLS gepreorderd toen deze net werd aangekondigd voor zo'n 8000 euro. Lang verhaal kort: deze hele hele set heeft ruim 20K gekost tegen de tijd dat ie geleverd werd doordat hun prijs omhoog ging, de sift duurder was geworden en je uiteindelijk voor de sift ook nog een industriële stofzuiger van bijna 2000 euro nodig had. (En hier heb ik de benodigde zandstraal cabine nog niet in meegenomen. Van 'desktop' zie ik bij SLS dus ook niet echt snel sprake zijn).

De Fuse 1 was echter geen af product. Tal van problemen mee gehad totdat deze functioneerde en na iets meer dan een jaar kwamen ze met de Fuse 1+. Het voelde voor ons dus alsof we een beta product hadden gekocht en alle nieuwe materialen die uitgekomen zijn werken dus ook niet op onze Fuse 1, maar enkel op de Fuse 1+. Ook werd ie destijds gepromoot als geschikt voor op de werkvloer, maar de stank was niet te harden dus de machine ging al snel de werkplaats in.

Dan komen we bij hun SLA printers uit. Je betaalt simpelweg voor gemak. Bij ons moeten de printers simpelweg functioneren en hun Form 3 SLA printer is voor ons behoorlijk betrouwbaar geweest (Form 2 minder). Met alle accessoires is het proces fool-proof en zijn er praktisch geen gefaalde prints. Echter moet wel gezegd worden dat van de 7 Form 3's die wij hebben er ook al 1 compleet stuk is gegaan en de reparatie was gewoon niet rendabel meer (support is dus matig...). Als ze werken doen ze het goed, maar de consumables zijn ook extreem duur. Vanaf 135 euro per liter (+ tanks) en er is geen mogelijkheid tot het gebruik van eigen resins. Totdat onlangs de Form 4 uitkwam. Toen brachten ze 'nieuwe' resins uit voor een lagere prijs, maar die werken dus enkel met de Form 4. Je hebt nu dus bijvoorbeeld 2 clear resins: 1 voor de Form 3 van 135 euro en 1 voor de Form 4 van 99 euro...Belachelijk als je het mij vraagt. Ook geeft de Form 4 de mogelijkheid om voor het eerst eigen resins te gebruiken (binnenkort??) met een 'open material' license van tussen de 2 en 4k....

Formlabs is gewoon altijd al een extreem commercieel bedrijf geweest dat absoluut geen belang heeft bij de hobby markt. Dit is dus gewoon de boel opkopen voor IP en het doodmaken van een potentieel disruptive product. Echter denk ik dat je wel gelijk hebt over Micronics. Zij zijn ook niet dom en alle problemen met de review units lieten zien dat het geen af product is. Datzelfde zagen we eigenlijk ook met de Fuse 1. SLS blijft een stuk moeilijker dan SLA en FFF. Het zou me trouwens niks verbazen als ze de boel enkel hebben gekocht voor de software, want ik heb niks gezien in de Micronics machine waar de Fuse profijt van zou kunnen hebben. Echter is de software best gelimiteerd en zou de 'nesting' optie van Micronics bijvoorbeeld best wat waarde toevoegen aan de huidige software van Formlabs.
Micronics was wel degelijk een SLS printer, geen SLA.
3Dprintingnerd had de printer al getest

Ik vind het teveel gemodder met poeders. Voor mij (persoonlijk) nog een lange weg te gaan.
Ik moet wel zeggen dat SLS echt mooie prints oplevert (ik heb mijn extruder laten printen in SLS)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 19:58
rinkel schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 10:49:
[...]

Micronics was wel degelijk een SLS printer, geen SLA.
3Dprintingnerd had de printer al getest
[YouTube: SLS 3D Printing AT HOME?]

Ik vind het teveel gemodder met poeders. Voor mij (persoonlijk) nog een lange weg te gaan.
Ik moet wel zeggen dat SLS echt mooie prints oplevert (ik heb mijn extruder laten printen in SLS)
Dat zeg ik toch ook niet haha. :+ Ik refereerde naar deze opmerking:
mphilipp schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 21:37:
[...]

Dit 'duurdere' model van Formlabs waar over gepraat wordt zijn hun SLA printers. De vergelijkbare SLS printer van Formlabs start vanaf 28K. Daarmee bedoelde ik dat mensen die een betaalbare SLS wilde dus nog steeds geen goede optie hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door zynex op 13-07-2024 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
zynex schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 11:06:
[...]
Dit 'duurdere' model van Formlabs waar over gepraat wordt zijn hun SLA printers. De vergelijkbare SLS printer van Formlabs start vanaf 28K. Daarmee bedoelde ik dat mensen die een betaalbare SLS wilde dus nog steeds geen goede optie hebben.
Ik baseer mij op wat een gast op YT zei, en ik kan mij vergissen, maar ik dacht toch echt dat hij het over SLS printers had. Maar goed, ik vond het gewoon een opmerkelijk verhaal over een bijzondere 3D print techniek die ineens bereikbaar leek voor de hobbyïst. Ik heb er verder geen belang bij ofzo.

Voorlopig, hoe goedkoop ze het ook maken, is dat hele SLS verhaal niet echt geschikt voor thuis. Het lijkt mij nog erger dan een resin printer qua rommel en bescherming die je moet hebben tegen dat poeder. Wie weet komen ze over een paar jaar met iets dat wat beter werkt. Dan is het misschien iets voor iemand met een printfarm en een mooie aparte ruimte. Je kunt er nl wel hele bijzondere ontwerpen mee printen die met FDM niet mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In het segment waar Formlabs SLS printers aanbiedt is er natuurlijk al redelijk wat concurrentie, zoals Sinterit en Sintratec. Ergens wel jammer dat micronics de brui eraan heeft gegeven, maar gezien de staat van het product was het wellicht ook een te optimistische prijsstelling.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vraagje: wat is de beste keuze als het om isolatie van printer en ventilatiegeluiden gaat? noppenschuim of vlokkenschuim?

Ik ben bezig met een kast om mijn printers permanent in te huisvesten;
Afbeeldingslocatie: https://rotjes.bangblog.eu/tweakers/gathering/2059884/2024-07-26_Printerkast_01.jpg
N.B. de cache van tweakers laat soms een oudere versie van het plaatje zien. Er zit een deur/deksel voor (waarvan ik in eerste instantie was vergeten de weergave ervan weer aan te zetten)

[ Voor 15% gewijzigd door ocf81 op 26-07-2024 18:19 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:32
T was een dagje pielen met de printer, maar ik heb nu klipper via raspberry pi 3B op mijn artillery sidewinder X2. En dat werkt top!

Alleen al t printed is veel beter te levellen. En alles makkelijk aan te passen en monitoren. En relaxed om gelijk vanuit cura (via moonraker plugin) te kunnen printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Vraagje voor de zelfbouwers;

Waar schakelen jullie 230v mee? Ik wil de stekker naar het stopcontact er in laten maar dan staat de printer altijd aan. Ik wil de 230v vóór de voeding al schakelen, maar niet de stroom van de gehele printer over de schakelaar laten lopen.

Ik heb zelf gekeken naar een relais, iets in de richting van een Finder 55, welke ook met AC te schakelen is.
Wat gebruiken jullie en hoe gebruiken jullie het?

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pwillemske schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 19:55:

Waar schakelen jullie 230v mee? Ik wil de stekker naar het stopcontact er in laten maar dan staat de printer altijd aan. Ik wil de 230v vóór de voeding al schakelen, maar niet de stroom van de gehele printer over de schakelaar laten lopen.

Ik heb zelf gekeken naar een relais, iets in de richting van een Finder 55, welke ook met AC te schakelen is.
Ik ben persoonlijk gewoon lui en schakel niet af. Lekker gelijk kunnen printen vanuit de slicer :) Sowieso, die paar Watt vallen in het niet bij mijn serverpark, dus voor mij levert het niet draaien van een controller die minder bijna niks verbruikt ook weinig op. De motoren en de verwarmingselementen staan toch al uit als je niet print. ook de fans staan bij mij uit als er niet geprint wordt. (thermostatische regeling in de firmware)

Maar ik kan mij indenken dat het regelen van de stroomtoevoer wel aan te sturen moet zijn via zoiets als een RPi die dan zijn prik onafhankelijk van de (rest van de) printer krijgt en welke dan een relais o.i.d. aanstuurt of de inschakelingspin van sommige wat beter uitgeruste voedingen.
Voorheen kon je op sommige controllers zoals RAMPS (en op Duet kan dat nog steeds) de voeding direct aansturen als je bijvoorbeeld een ATX voeding had die genoeg 5v SB leverde om de controller in leven te houden.

Eventueel kan je ook nog overwegen een RPi in leven te houden via PoE, in plaats van een extra voeding in de printer te drukken. Mijn ervaring leert dat dit uiteindelijk meer gedoe oplevert dan dat het waard is. Het is praktischer om alle voedingszaken in de printer zelf te regelen, zodat deze niet afhankelijk is van externe factoren. Op zich is het prima te doen als de printer al een vaste plek heeft, maar als je de printer vaak verplaatst wordt het een hoofdpijndossier.

Zonder een extra voeding om een controller in leven te houden ben je toch beperkt tot het fysiek overhalen van de schakelaar of het lostrekken van de stekker, en dan is een C14 contact met tuimelschakelaaar denk ik het meest praktisch.

[ Voor 7% gewijzigd door ocf81 op 02-08-2024 12:39 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

pwillemske schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 19:55:

Gefeliciteerd met je verjaardag :+ :9B

Bij mij hangen mijn printers achter 2 UPS'en dus die kan ik daarmee uitzetten. Mijn printers printen met grote regelmaat, dus ben ik te lui om ze iedere keer aan en uit te zetten. Heb er over nagedacht om dat te automatiseren, maar dan kom ik op een punt waar ik dat maar niet doe... nog meer "risico's" ertussen zetten met de kans dat iets mid print in ene uit kan gaan... neu.

Ook wat @ocf81 zegt, het gemak van altijd paraat hebben van een printer is erg fijn (voor een luie printer als ik). Als ik op vakantie ga, of meerdere dagen niet ga/kan printen, zet ik ze wel uit. Want de standby stroom van 15 printers is al gauw 200~300 watt (pin me er niet op vast, heb niet de exacte getallen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

ocf81 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 17:39:
Vraagje: wat is de beste keuze als het om isolatie van printer en ventilatiegeluiden gaat? noppenschuim of vlokkenschuim?

Ik ben bezig met een kast om mijn printers permanent in te huisvesten;
[Afbeelding]
N.B. de cache van tweakers laat soms een oudere versie van het plaatje zien. Er zit een deur/deksel voor (waarvan ik in eerste instantie was vergeten de weergave ervan weer aan te zetten)
Nice! Ik ben met een 200x70x85 (bxdxh) bench bezig voor 4 printers met lades eronder waar ik ~200 rollen kwijt kan :Y)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pEl1OI_A7bKzCPpCBA4iFsZLC3E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zvS7tBo5Svd87mM87EFnbifj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2IwjFukiM2o_oabL6BH1PhTWWGo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y2UbGL9QdYecMCZqxKWZp6Iu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wa8fYmFXk3dH21cqoFVBxpJZEfU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mb9lVjevCQGs8LBKeN1I4vZm.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is inderdaad ook mooi. Wellicht moet ik nog eens nadenken over hoe ik mijn zaken in wil richten.

Mijn ontwerp heb ik nog wat aangepast:
Afbeeldingslocatie: https://rotjes.bangblog.eu/tweakers/gathering/2059884/2024-08-02_printerkast_03.jpeg
Ik ga toch maar voor 8mm plexiglas om zo meer van de printer te kunnen zien. ik hoop dat het warmteverlies niet te veel oploopt. Met 8mm zou dit op zich wel mee moeten vallen en het doorbuigen bij het lostrekken zou ook minder moeten zijn.

(en de cache van tweakers is weer eens irritant bezig)

[ Voor 5% gewijzigd door ocf81 op 02-08-2024 12:53 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
ocf81 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:51:
Ik ga toch maar voor 8mm plexiglas om zo meer van de printer te kunnen zien. ik hoop dat het warmteverlies niet te veel oploopt.
Maak je er toch dubbel glas van :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:53:
[...]

Haha, grapjas. :) Het moet ook nog wel een beetje betaalbaar blijven en te monteren zijn. De magneetjes zijn niet ingetekend (maar de uitsparingen wel), maar ik ben dus van plan om magneetjes te gebruiken, welke ik met bouten wil bevestigen in voorgeboorde gaten. Met een houdkracht van 3½ kg per stuk zouden 4 magneetjes wel genoeg moeten zijn om die plaat op zijn plek te houden. Eventueel is 6mm ook nog wel een optie, als ik erachter kan komen hoe makkelijk dat doorbuigt. (4mm is te dun)
Ik heb een bedrijf gevonden dat alles voor je op maat maakt, waardoor het risico op een mislukking bij het bewerken kan worden uitbesteed.

[ Voor 11% gewijzigd door ocf81 op 02-08-2024 13:23 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

ocf81 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:51:
Dat is inderdaad ook mooi. Wellicht moet ik nog eens nadenken over hoe ik mijn zaken in wil richten.

[Afbeelding]
Ik ga toch maar voor 8mm plexiglas om zo meer van de printer te kunnen zien. ik hoop dat het warmteverlies niet te veel oploopt. Met 8mm zou dit op zich wel mee moeten vallen en het doorbuigen bij het lostrekken zou ook minder moeten zijn.

(en de cache van tweakers is weer eens irritant bezig)
Plexiglas is prima! Voor normaal printen (dus geen PEEK enzo :+ ) zal het allemaal wel los lopen, kijk naar de Vorons, die hebben allemaal plexiglas panelen. Als je wil isoleren, zou ik wel van dat isolatie wat je achter de radiator doet gebruiken voor de rest (zij, boven, onder en achterpanelen). Printers op een stoeptegel, die weer ook een stevige schuimmat staat is al heel goed voor printertrillingern. Fan geluid kan je met standaard geluidsisolatie absorberen (behalve plexiglas want je wil wel naar je printer kijken :+ )
mphilipp schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:53:
[...]

_O- _O- _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006

_Eend_

🌻🇺🇦

Dubbel plexiglas? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wally1987
ocf81 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:57:
[...]

Haha, grapjas. :) Het moet ook nog wel een beetje betaalbaar blijven en te monteren zijn. De magneetjes zijn niet ingetekend (maar de uitsparingen wel), maar ik ben dus van plan om magneetjes te gebruiken, welke ik met bouten wil bevestigen in voorgeboorde gaten. Met een houdkracht van 3½ kg per stuk zouden 4 magneetjes wel genoeg moeten zijn om die plaat op zijn plek te houden. Eventueel is 6mm ook nog wel een optie, als ik erachter kan komen hoe makkelijk dat doorbuigt. (4mm is te dun)
Ik heb een bedrijf gevonden dat alles voor je op maat maakt, waardoor het risico op een mislukking bij het bewerken kan worden uitbesteed.
Ik had mijn ender 3 in een Lack behuizing staan, 3 zijde 8mm dik mdf met een deur van 5mm dik plexiglas.
Enige merkbare warmteverlies was als de deur openging, verder bleef de warmte in de kast stabiel zonder verhoogt verbruik. (ik weet niet of je wat aan deze info hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
@ocf81 Ik ben niet zo lui maar wil de printer uit zetten omdat ik ooit weken niet print, en als ik een print start toch altijd bij de printer ben.

Ik heb een schakelaar die 230v kan schakelen, alleen maar 0,2A. Die wil ik dus aan een relais o.i.d. hangen welke te schakelen is met 230V AC. Een SSR leek me ideaal alleen die worden met 12-24V aangestuurd.

@iMars Hahah dankjewel!
UPS ga ik nog niet aan beginnen omdat ik dat niet nodig heb. De printer is puur een hobby waarbij ik meer aan de printer sleutel dan echt print. Ik heb niet een super betrouwbare printer te hebben, hij mag het gerust een keer niet doen.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
pwillemske schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 18:04:
@ocf81 Ik ben niet zo lui maar wil de printer uit zetten omdat ik ooit weken niet print, en als ik een print start toch altijd bij de printer ben.

Ik heb een schakelaar die 230v kan schakelen, alleen maar 0,2A. Die wil ik dus aan een relais o.i.d. hangen welke te schakelen is met 230V AC. Een SSR leek me ideaal alleen die worden met 12-24V aangestuurd.
Je kunt ook een shelly stekker nemen. (Of klik aan / klik uit of nog goedkoper ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!
wally1987 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 15:03:
[...]

Ik had mijn ender 3 in een Lack behuizing staan, 3 zijde 8mm dik mdf met een deur van 5mm dik plexiglas.
Enige merkbare warmteverlies was als de deur openging, verder bleef de warmte in de kast stabiel zonder verhoogt verbruik. (ik weet niet of je wat aan deze info hebt)
Dat is zeker nuttige info, dank voor het delen.
Ik heb nu zelf ook een LACK behuizing. Deze heb ik erbij gekregen toen ik mijn 2e-hands MK3S kocht.
Wellicht moet ik eens kijken naar het meer luchtdicht maken van de voorkant van die kast. De maximumtemperatuur die ik nu haal is ca 38°C. Ik denk dat het komt omdat de deurtjes er scheef in ziiten. Dat was al toen ik deze overnam. Maar eerlijk gezegd moet ik ook gewoon eens de printers een vaste plek geven om zo niet steeds mijn werkblad vol te hebben staan.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jbhc schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 18:42:
[...]

Je kunt ook een shelly stekker nemen. (Of klik aan / klik uit of nog goedkoper ;) )
Ja, dat kan inderdaad ook. Maar dan moet je ergens wel een controller hebben draaien en dat kost ook weer stroom.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
ocf81 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 20:03:
[...]

Ja, dat kan inderdaad ook. Maar dan moet je ergens wel een controller hebben draaien en dat kost ook weer stroom.
Shelly werkt via wifi en kan via een app op je telefoon. Of je kunt het in ap mode laten draaien, er zijn veel mogelijkheden mee. Octoprint heeft er ook een plugin voor die gebruik ik zelf.

(Ik gebruik shelly voor mijn home automation omdat het stand alone blijft werken mocht er iets mis gaan met home assistent)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
ocf81 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 20:03:
[...]

Een Raspberry Pi 4 kost je hooguit <20 euro per jaar aan stroom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mphilipp
wally1987 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 11:37:
[...]
Zeg dat maar eens tegen Guy... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSlegend
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19-09 14:37
Heeft iemand aanraden voor de lokaal (nl) verkrijgbare variant van dingen als 3d gloop, bondo filler primer, bondo glazing en spot potty?
Mijn doel is om de onderdelen voor een Fallout helm die ik geprint heb aan elkaar te gaan 'plastic welden' om vervolgens het oppervlak glad te maken en te verfen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:13

thijsco19

KTM 990 SMT

Je bedoelt gewoon plamuur?
Bij de lokale bouwmarkt en automaterialen winkels te vinden. Is verder niks bijzonders. Het enigste dat belangrijk is dat het op plastic gebruikt kan worden.

3d Gloop is dan het enigste waarvoor geen standaard alternatief voor is denk ik.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
wally1987 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 11:37:
[...]

Een printercontroller kost ook niet zo veel als je de fans uitzet? Maar als ik het goed begrijp wil @pwillemske dat niet, dus had ik die mogelijkheid verder niet meegenomen.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb gisteren een plaatje PC en wat isolatietape bij de Gamma gehaald en wat bevestigingsstukjes geprint:
Afbeeldingslocatie: https://rotjes.bangblog.eu/tweakers/gathering/2059884/20240804_LACK_printerkast_upgrade.jpg

Helaas is de aansluiting met de isolatieband niet perfect, dus ik ben nu nog wat extra aandrukpunten aan het printen. (dat is de print die op het printbed ligt)

[ Voor 3% gewijzigd door ocf81 op 04-08-2024 19:40 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Mij maakt de stroomkosten etc. niet veel uit. Ik wil mijn printer volledig uit hebben als ik die niet gebruik, ik vind het onnodig om de printer altijd aan te hebben als ik 1x in de week iets print.

Mijn pc staat bij mijn printer, dus handmatig aan doen kost geen moeite. De stekker zit wel op een 'vervelende' plaats dus wil ik de printer gewoon met een schakelaar aan doen.

De stroom van de hele printer wil ik niet via die schakelaar laten lopen (inbranden, warm worden etc.). Dit wil ik via iets van een relais doen, wat gemaakt is om relatief hoge stromen te schakelen. Ik vroeg mij daarom af hoe jullie dat doen of wat gebruiken jullie? Puur ter inspiratie :)

Overigens ben ik me aan het verdiepen in de toolboards. Steeds meer mensen gebruiken die en ik zie zeker de winst er van in, maar hoe doen mensen dat met een (heated) chamber. Temperaturen lopen al snel op richting de 50 graden maar daar lijkt mij de stepper driver niet voor geschikt. Buiten de printer moeten die krengen al gekoeld worden.

Met de sensoren en extra dingetjes op de toolhead is een board bijna een must, want de hoeveelheid kabels wordt er niet minder op.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pwillemske schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 19:37:
Mij maakt de stroomkosten etc. niet veel uit. Ik wil mijn printer volledig uit hebben als ik die niet gebruik, ik vind het onnodig om de printer altijd aan te hebben als ik 1x in de week iets print.

Mijn pc staat bij mijn printer, dus handmatig aan doen kost geen moeite. De stekker zit wel op een 'vervelende' plaats dus wil ik de printer gewoon met een schakelaar aan doen.
Oké, duidelijk. Zit er op de printer schakelaar dan? Ik heb op mijn printers C14 contacten zitten, en daar zit dan een schakelaar naast die je over kan halen.
De stroom van de hele printer wil ik niet via die schakelaar laten lopen (inbranden, warm worden etc.). Dit wil ik via iets van een relais doen, wat gemaakt is om relatief hoge stromen te schakelen. Ik vroeg mij daarom af hoe jullie dat doen of wat gebruiken jullie? Puur ter inspiratie :)
Ik zou dat dan via een smart home opstelling doen, dus in lijn met wat @jbhc en @wally1987 suggereren maar dan heb je dus wel een opstelling nodig die dat kan doen. En op zich zijn die pluggen van Shelly etc daar prima geschikt voor. ik gebruik zelf IKEA Tradfri voor mijn HA opstelling, maar heb daar mijn printers (nog?) niet op aangesloten.
Overigens ben ik me aan het verdiepen in de toolboards. Steeds meer mensen gebruiken die en ik zie zeker de winst er van in, maar hoe doen mensen dat met een (heated) chamber. Temperaturen lopen al snel op richting de 50 graden maar daar lijkt mij de stepper driver niet voor geschikt. Buiten de printer moeten die krengen al gekoeld worden.

Met de sensoren en extra dingetjes op de toolhead is een board bijna een must, want de hoeveelheid kabels wordt er niet minder op.
Op zich een terechte vraag denk ik. Mijn inschatting is dat dit nog net moet kunnen bij 50°C, maar wellicht is een groter koelblok dan wel een idee. Ik ga over een paar maanden een printer ombouwen, dus dan kan ik dat uitproberen.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
@ocf81 Ik heb een schakelaar liggen welke ik wil gebruiken. Deze kan op 230V AC 0,2A schakelen. Lang niet genoeg dus om de maximaal 5A daarover te laten gaan.

Ik ga kijken naar die smart pluggen, misschien is dat wel iets en heb ik geen schakelaar op de printer zelf nodig.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:13

thijsco19

KTM 990 SMT

@pwillemske Als je het heel simpel wilt houden:
https://www.praxis.nl/ger...2-polig-10a-zwart/5624520.
Of gewoon zoiets die je in de printer zet.
https://groot.nl/schakelaar-aan-uit-smal-230v

Ik weet dat we op tweakers zitten maar om hiervoor nou een smartplug oid te gebruiken vind ik net een beetje te. Zeker als je, zoals je zegt, naast de printer zit met de computer en dus binnen hand bereik is.

[ Voor 27% gewijzigd door thijsco19 op 04-08-2024 20:24 ]

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
thijsco19 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 20:22:
Ik weet dat we op tweakers zitten maar om hiervoor nou een smartplug oid te gebruiken vind ik net een beetje te. Zeker als je, zoals je zegt, naast de printer zit met de computer en dus binnen hand bereik is.
Mijn printer staat vlak bij mij, maar de aan/uit schakelaar zit achterop, dus ik vind zo'n smart switch helemaal niet zo gek. Ik heb gewoon zo'n TP-Link (nu Tapo) verlengdoos waar ik 3 apparaten in kan steken op zo aan/uit te kunnen zetten. Prima oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987

Een klikaanklikuit schakelaar misschien?

Ik ben nu bezig met de bouw van een eigen ontwerp printer, het is de bedoeling dat deze ook op afstand aan/uit te zetten is. Ben alleen bang dat ik mijzelf in de vingers heb gesneden met de aanschaf van een BTT manta e3ez moederbord, daar lijkt het niet mogelijk mee te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
@wally1987 De klikaanklikuit staat toch volledig los van je moederbord? Alleen voor je pi (als je klipper gebruikt) is het belangrijk dat deze goed afgesloten wordt.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel

Ik kan je de LDO Nitehawk aanbevelen. Gaat over USB, dus geen gedoe met CAN instellingen.
Ik gebruik deze nu al een tijdje en zeer tevreden.
Ik print regelmatig ABS/ASA en het wordt dan tussen de 45 en 65 graden in de chamber, geen enkel probleem (tot nu toe)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
pwillemske schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 06:40:
@wally1987 De klikaanklikuit staat toch volledig los van je moederbord? Alleen voor je pi (als je klipper gebruikt) is het belangrijk dat deze goed afgesloten wordt.
Klopt helemaal, met de manta e3ez zit de Pi "geïntegreerd" op het moederbord.
Dus als je de een uitzet, gaat de ander ook uit.(althans zover ik dit in de informatie kan terugvinden)

Maar voor een "Headless" opstelling zonder bijv. klipper, kun je de klikaanklikuit setjes prima gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
@wally1987 Ah ja zo, dat was ik even vergeten. Ik heb zelf geen ervaring met zo’n opstelling dus kan er niet veel over zeggen helaas.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19-09 16:20
Sinds een aantal dagen een neptune 4 max aangeschaft.
Ding komt met ingebouwde klipper etc etc.

Dus ik kan het volgen via de (orca)slicer en een app.
Maar enkel als ik op het thuisnetwerk zit.

Is er een mogelijkheid dat ik dit ook buitenshuis kan meevolgen ?
Pagina: 1 ... 46 ... 52 Laatste