Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digiman
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:31

digiman

reboot...

Hallo allemaal,

Ik ben mij ook aan het oriënteren op een 3D printer, dit topic heeft mij alvast heel erg geholpen

Oorspronkelijk dacht ik simpel te beginnen met een ender 3, maar als je m echt naar wens wil maken ben je veel onderdelen aan het vervangen waardoor hij duur wordt, en ik vind dat niet duurzaam.
Dus al snel de focus verlegd naar Prusa (mini of de i3) maar ik vind het jammer dat Klipper niet ondersteund wordt, en de levertijden zijn nogal fors. Met veel interesse de bouwverslagen van de rat-rig v core 3 en verschillende Vorons, maar die vind ik (nog) te groot en te ingewikkeld voor nu.

Maar nu viel mijn oog op de Rat-rig minion.
Vergelijkbaar met de Prusa mini, maar dan met rails. Wel een stukje duurder dan de mini, maar ook makkelijker te tweaken.
En dat is voor mij ook een beetje onderdeel van de hobby. Ja ik wil natuurlijk probleemloze prints, maar ik wil daar ook best wat moeite voor doen. En het lijkt mij heel leuk om te bouwen.

Nu ben ik benieuwd wat jullie van het concept van de minion vinden tegenover de mini.
En zien jullie onderdelen in de config die echt een upgrade verdienen?

Edit: linkje naar pagina met specs:

https://www.ratrig.com/v-minion.html

TL;DR
Geven jullie mij even het laatste zetje om op de bestelknop te drukken voor een rat-rig minion?

[ Voor 3% gewijzigd door digiman op 09-03-2022 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 08:10

Korakal

Up up up!

Nog een week of 2-3 en dan arriveert mijn eerste 3D-printer ook :) ik heb een Prusa i3 MK3S+ besteld.
Hier heb ik gelezen hoe je 'm met een Pi Zero via ethernet kan aansturen. Hoewel de Pi 2 Zero W op dit moment best lastig te krijgen is, ben ik vooral nog helemaal niks tegengekomen van de benodigde GPIO header.
Weet iemand toevallig een 18mm versie zoals je die hiervoor nodig hebt te lokaliseren? Ik heb er genoeg gevonden in andere maten, maar geen 18mm... :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:33
Met veel interesse de bouwverslagen van de rat-rig v core 3 en verschillende Vorons, maar die vind ik (nog) te groot en te ingewikkeld voor nu.
Dit lijkt me een verstandige beslissing. Ik ben heel blij met mijn Voron, maar eentje bouwen en runnen met 0 printer-ervaring zou denk ik geen succes zijn geweest.

Klipper op een Prusa kan overigens wel, maar zoals de onderstaande guide ook al aan geeft heb je daar volgens mij gewoon niet zo veel aan: https://nikolak.com/klipper-on-prusa-mk3s/

Daarnaast geef je een aantal functies die de Prusa zo waardevol maken op (gebruiksgemak, support, zaken als missed-step-detection). Dan kan je denk ik beter voor minder geld een Ender upgraden en van Klipper voorzien.
Vergelijkbaar met de Prusa mini, maar dan met rails.
Haha nee, daar ben ik het echt niet mee eens. Qua hardware/specs ziet de Minion er echt uit als een veel betere printer. Lineaire rails, LGX extruder, Dragonfly hotend, LDO motoren, Klipper....daar gaat menig zelfbouwprinterhart sneller van kloppen :9~

Ik denk dat je je absoluut geen buil valt aan de V-minion, mits je accepteert dat je (zowel qua bouw als in het gebruik) een stijlere leercurve hebt dan de Prusa. Waar je overigens wel een brutere printer voor terug krijgt :*)

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:10

Rmg

Korakal schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:31:
Nog een week of 2-3 en dan arriveert mijn eerste 3D-printer ook :) ik heb een Prusa i3 MK3S+ besteld.
Hier heb ik gelezen hoe je 'm met een Pi Zero via ethernet kan aansturen. Hoewel de Pi 2 Zero W op dit moment best lastig te krijgen is, ben ik vooral nog helemaal niks tegengekomen van de benodigde GPIO header.
Weet iemand toevallig een 18mm versie zoals je die hiervoor nodig hebt te lokaliseren? Ik heb er genoeg gevonden in andere maten, maar geen 18mm... :o
https://www.vanallesenmee...der-male-40p-Pitch-2.54mm 21mm maar dat is iets wat een tang kan oplossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 08:10

Korakal

Up up up!

Super, korter maken moet zeker lukken :) dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:15
digiman schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:54:
Geven jullie mij even het laatste zetje om op de bestelknop te drukken voor een rat-rig minion?
DUW! :+
Gewoon doen!

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
@digiman, nou weet ik verre van alles, maar iig mn eigen idee:

Prusa had zn reputatie voor probleemloosheid ontleend aan de i3, maar de Mini is niet zo probleemloos als de i3. Er zijn ook wel veel Prusa fanbois, dat maakt de eerste indruk van de Mini mss beter dan ie in werkelijkheid is.
Er zijn wel wat mods om eea te verbeteren (heatbreak/extruder/bowden dacht ik?), maar dat kost ook weer wat, vraag me af hoe groot het prijsverschil met de Minion zou zijn bij vergelijkbare "kwaliteit".
Klinkt mss negatief maar dat is niet omdat de Mini me slecht lijkt, maar meer omdat wat er positief aan is je vast al bekend is (waaronder ook tevreden gebruikers), dus meer iets om op te letten.

Ook de voordelen van Minion liggen grotendeels voor de hand lijkt mij.
Vlgs mij zit de community alleen op Discord/Facebook, waar ik geen fan van ben.
Ook hoorde ik van Rat Rig in t algemeen, dat hier en daar de onderdelen en service wat betere kwaliteit hadden mogen zijn, maar ook dat daar aan gewerkt wordt. Heeft wellicht ook te maken met de shipping crisis en de plotselinge Vcore3 populariteit.
Voordeel daarbij is weer, dat je m ook deels kan bestellen (bijv alleen frame) en dan zelf de rest bij elkaar sprokkelen naar wens.
Standaard zit er een BTT bord bij, dat merk heeft regelmatig modellen gehad met problemen, weet niet hoe het met deze precies zit. Verder is het wel een gewild merk, dat zal niet zonder reden zijn, maar over bijv Prusa borden hoor ik minder vaak over problemen.

Nogmaals ik weet verre van alles en dit zijn mn eigen afwegingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:19

Umbrah

The Incredible MapMan

digiman schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:54:
Hallo allemaal,

TL;DR
Do it. En reviewen :D -- CoreXY is inderdaad een complexe plek om te starten, zeker bij kits/zelfbouw: normale 'i3 stijl' is eenvoudiger, maar laten we eerlijk zijn: tenzij je mega dunne dingen print die niet tegen een bedsling-actie kunnen (en dan heb je ook het risico dat een kop kamikaze'd), is boven een bepaalde grootte CoreXY eigenlijk geen mega voordeel. V-Minion heeft ook op mijn lijstje gestaan maar ik kon het me niet verantwoorden tegenover de reeds bestaande Prusa Mini (die je wel kán klipperizen maar ik houd hem bewust vanilla).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Umbrah schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 16:30:
[...]

Do it. En reviewen :D -- CoreXY is inderdaad een complexe plek om te starten, zeker bij kits/zelfbouw: normale 'i3 stijl' is eenvoudiger, maar laten we eerlijk zijn: tenzij je mega dunne dingen print die niet tegen een bedsling-actie kunnen (en dan heb je ook het risico dat een kop kamikaze'd), is boven een bepaalde grootte CoreXY eigenlijk geen mega voordeel.
Doel je dan op vibraties vanwege de lange tandriemen?
V-Minion heeft ook op mijn lijstje gestaan maar ik kon het me niet verantwoorden tegenover de reeds bestaande Prusa Mini (die je wel kán klipperizen maar ik houd hem bewust vanilla).
Ik moet zeggen dat Prusa support echt een relaxte club is. De IR-sensor van mijn CW1S was stuk en na een paar stappen kreeg ik zonder al te veel morren een nieuwe opgestuurd. Dus in dat opzicht is Prusa nog steeds een goede club om van te kopen denk ik.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digiman

digiman

reboot...

citruspers schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:32:
[...]

Haha nee, daar ben ik het echt niet mee eens. Qua hardware/specs ziet de Minion er echt uit als een veel betere printer. Lineaire rails, LGX extruder, Dragonfly hotend, LDO motoren, Klipper....daar gaat menig zelfbouwprinterhart sneller van kloppen :9~

Ik denk dat je je absoluut geen buil valt aan de V-minion, mits je accepteert dat je (zowel qua bouw als in het gebruik) een stijlere leercurve hebt dan de Prusa. Waar je overigens wel een brutere printer voor terug krijgt :*)
Ja ik drukte me wat onhandig uit, ik denk zelf ook dat de specs van de v-Minion beter zijn dan de mini, wat ik vanuit Prusa ook wel begrijp. De mini is gebouwd op betrouwbaarheid, maar daarmee dus nauwelijks te tunen.

De leercurve zie ik niet tegenop, ik vind het prima om er veel tijd in te steken, als het resultaat een snelle printer oplevert. En ik vind het ook echt leuk om zelf te bouwen, dus dat komt vast goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digiman

digiman

reboot...

[...]

Do it. En reviewen :D -- CoreXY is inderdaad een complexe plek om te starten, zeker bij kits/zelfbouw: normale 'i3 stijl' is eenvoudiger, maar laten we eerlijk zijn: tenzij je mega dunne dingen print die niet tegen een bedsling-actie kunnen (en dan heb je ook het risico dat een kop kamikaze'd), is boven een bepaalde grootte CoreXY eigenlijk geen mega voordeel. V-Minion heeft ook op mijn lijstje gestaan maar ik kon het me niet verantwoorden tegenover de reeds bestaande Prusa Mini (die je wel kán klipperizen maar ik houd hem bewust vanilla).
Bedankt voor de duwtjes, hij is besteld! :)
Ben benieuwd, ze geven een leadtime van 1-2 weken aan. Zin an!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
[...]
de reeds bestaande Prusa Mini (die je wel kán klipperizen maar ik houd hem bewust vanilla).
Je moet toch fysiek een dingetje afbreken om niet-standaard firmware te installeren op een Mini, toch? Op zich voor het verlenen van service en garantie een goed systeem, al zeuren een hoop mensen dat het niet overeenkomt met het open source/open hardware verhaal.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

mphilipp schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 11:05:
[...]

Je moet toch fysiek een dingetje afbreken om niet-standaard firmware te installeren op een Mini, toch? Op zich voor het verlenen van service en garantie een goed systeem, al zeuren een hoop mensen dat het niet overeenkomt met het open source/open hardware verhaal.
Klopt. Je moet een stukje PCB doorknippen op het buddy board, om unsigned firmwares te kunnen flashen (let op: Prusa geeft hun hele firmware en alle hardware zaken wel vrij). Een nette manier wat mij betreft om garantie te bieden. Wat wel een dingetje is, is dat je werkelijk een printer in je account moet hebben om prusa parts te kunnen bestellen. Hoewel je in theorie natuurlijk een nieuw buddy-board kan bestellen (board is vernoemd naar de hond van Prusa)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Umbrah schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 11:17:
[...]
Klopt. Je moet een stukje PCB doorknippen op het buddy board, om unsigned firmwares te kunnen flashen (let op: Prusa geeft hun hele firmware en alle hardware zaken wel vrij). Een nette manier wat mij betreft om garantie te bieden. Wat wel een dingetje is, is dat je werkelijk een printer in je account moet hebben om prusa parts te kunnen bestellen. Hoewel je in theorie natuurlijk een nieuw buddy-board kan bestellen (board is vernoemd naar de hond van Prusa)
Open Hardware betekent denk ik niet dat je alles moet kunnen bestellen bij Prusa, maar dat het ontwerp open is en je de designs kunt downloaden en zelf de onderdelen (laten) maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter2203
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-09 15:44
Looney11 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:15:
[...]

Op dit moment heb ik mjin 24V heated bed aan een 24VAC, 240VA veiligheidstrafo hangen, de secundaire kant wordt geschakeld met een SSR.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb een upgraded MK3 bed besteld uit China, die ga ik er maar eens opzetten. Tevens een G10 (FR4) plaat gekocht van 1.5mm dik die ik op maat ga maken van 220x200mm en maar eens kijken hoe dat print. Eventueel kan ik, later als de MK3 binnen is, een grotere glasplaat bestellen en gebruiken.

Bedankt voor de tips!
Zou je willen delen waar je die G10 plaat gekocht hebt? Ik hoor daar ook een hoop goeds over, zeker met PETG, maar ik kan het nergens vinden in maten van 300x300 of groter, wat niet gelijk 80 euro kost met alle verzendkosten erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-09 06:47
Wouter2203 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 22:00:
[...]

Zou je willen delen waar je die G10 plaat gekocht hebt? Ik hoor daar ook een hoop goeds over, zeker met PETG, maar ik kan het nergens vinden in maten van 300x300 of groter, wat niet gelijk 80 euro kost met alle verzendkosten erbij.
Deze heb ik besteld: https://www.amazon.nl/gp/...ef_=pe_26924151_664269671

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter2203
  • Laatst online: 19-09 15:44
Bedankt, ik denk dat ik deze over het hoofd gezien had omdat de verzendkosten relatief hoog zijn. Maar totaalplaatje valt eigenlijk wel mee, ik ga hem daar ook bestellen! ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19-09 16:05
Gewoon rechtstreeks hier bestellen, ook wel hoge verzendkosten, maar de platen zelf zijn erg goedkoop, kun je misschien met iemand delen.
Ik gebruik ze ook van hun op mijn 3 printers.
http://www.lerrox.de/gfk/10-mm-staerke/index.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
Hardy8 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 18:15:
Gewoon rechtstreeks hier bestellen, ook wel hoge verzendkosten, maar de platen zelf zijn erg goedkoop, kun je misschien met iemand delen.
Ik gebruik ze ook van hun op mijn 3 printers.
http://www.lerrox.de/gfk/10-mm-staerke/index.php
hoe behou je de magnetische functie? Is het mogelijk magneten te verwerking in de plaat of iets.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19-09 16:05
Jampot007 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 20:54:
[...]

hoe behou je de magnetische functie? Is het mogelijk magneten te verwerking in de plaat of iets.
Ik gebruik ze zonder, ik heb ze gewoon vast op het bed geplakt, die platen verslijt je niet, alles houd er goed op en laat ook weer makkelijk los naar afkoelen, maar er je kunt natuurlijk twee zelfklevende magneet plaatjes bestellen, dan kun je de plaat eraf halen.
https://nl.aliexpress.com...R%253Brecommend-recommend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolter.
  • Laatst online: 01-09 16:17
Het werd tijd om mijn Anet A6 eens te updaten.
De assen van de X as en de extruder motor waren versleten.

Van mijn Hypercube project had ik nog een OMG V2 3:1 extruder over en wat 2020 alu restanten.
Begonnen met een Thingiverse ontwerp. Deze uiteindelijk flink aangepast en een eigen carriage ontworpen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cie6QDAylgK5exgMwbIVWvzsTF4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kRAoofBscDuGkc6Wdh5VnQaz.jpg?f=fotoalbum_large
De printer aangezet zonder enige calibratie (alleen de Esteps x3 gedaan)
De eerste print is een houder voor mijn bed leveling sensor.

Geprint met 123 3D PETG op 230 graden zonder part cooling (die werkt nog niet ;) )
Begonnen met 60 mm/s
De eerst paar lagen last van blobs en oozing --> print snelheid verhoogt naar 80 mm/s.
Under extrusion in de eerste paar lagen --> Flow verhoogt naar 104%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jA1wJU0Ye8t8XqhhD2kyA4cWsEA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gccREycgjc4nX7TZ0cGbE1xJ.jpg?f=fotoalbum_large
Voor de volgende keer:

- Esteps calibreren
- Temp tower printen
- Part cooling werkend maken
- Retraction speed en distance verhogen
- End stops met auto bed leveling monteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

Sebazzz

3dp

Vergeet niet met deze energieprijzen dat je TPU altijd op een koud bed kan printen, en dat je PLA op een koud bed kan printen als je bijvoorbeeld een PEI bed hebt! :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hoewel printen zeker wat stroom kost, valt het in het niet met de kosten van mijn servers. Ik maak me voorlopig nog geen zorgen :)

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:06
ocf81 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 19:27:
Hoewel printen zeker wat stroom kost, valt het in het niet met de kosten van mijn servers. Ik maak me voorlopig nog geen zorgen :)
Mijn printer gebruikt met een dagje printen toch echt meer stroom als mijn server en mijn gaming desktop :+ . Een 1500W heated bed welke gemiddeld 1.1kWh wegslurpt is dan ook wel gelijk de reden dat ik mijn CV niet aan hoef te zetten op de print-dagen _O- .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bloodhoundje schreef op maandag 14 maart 2022 @ 23:23:
[...]

Mijn printer gebruikt met een dagje printen toch echt meer stroom als mijn server en mijn gaming desktop :+ . Een 1500W heated bed welke gemiddeld 1.1kWh wegslurpt is dan ook wel gelijk de reden dat ik mijn CV niet aan hoef te zetten op de print-dagen _O- .
Ja, bij grotere printers is dat natuurlijk weer anders dan bij een bedswinger van 5 jaar geleden :)
Mijn servers zijn ook al weer wat jaartjes oud, dus dat helpt ook niet.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-09 11:31

TTROX

Christian N

Heeft er iemand hier een goed (maar tevens 'goedkoop') adres voor nozzle's voor een phaetus dragon?

Ik wou mijn Ender3 V2 een beetje upgraden maar het leek mij ook weer niet handig om aan mijn enigste printer te gaan sleutelen.
Nu komt er morgen, als het goed is, een Voron V0.1 kit binnen met Phaetus Dragon upgrade :+

Enschede | 6720wp JinkoSolar 16x420 Z 47°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:53

Hoogie2004

Whohooooo

TTROX schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 23:55:
Heeft er iemand hier een goed (maar tevens 'goedkoop') adres voor nozzle's voor een phaetus dragon?

Ik wou mijn Ender3 V2 een beetje upgraden maar het leek mij ook weer niet handig om aan mijn enigste printer te gaan sleutelen.
Nu komt er morgen, als het goed is, een Voron V0.1 kit binnen met Phaetus Dragon upgrade :+
Mijn Phaetus kwam met een hele fijne nikkel-plated copper nozzle van 0.4mm.

Inmiddels zit er een CHT in van 0.5mm (0.4 heb ik daar ook van liggen). Zolang je alleen non-abrasive print is slijtage aan zo'n dure nozzle niet echt een dingetje volgens mij.

Elke v6 nozzle zou moeten passen dacht ik?

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

Hoogie2004 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 08:18:
[...]

Mijn Phaetus kwam met een hele fijne nikkel-plated copper nozzle van 0.4mm.

Inmiddels zit er een CHT in van 0.5mm (0.4 heb ik daar ook van liggen). Zolang je alleen non-abrasive print is slijtage aan zo'n dure nozzle niet echt een dingetje volgens mij.

Elke v6 nozzle zou moeten passen dacht ik?
Oh nice, ik zal dan eerst even kijken welke nozzle ik erbij heb.
Ah toch wel V6, ik wist het niet zeker en voor mijn ender heb ik alleen Mk8 nozzles op dit moment
Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citruspers
Trianglelab op Aliexpress heeft plated copper nozzles, die gebruik ik zelf op mijn (TL) Dragon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

In welk opzicht is een plated copper nozzle beter/anders dan een messing nozzle?
Hoogie2004 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 08:18:
Inmiddels zit er een CHT in van 0.5mm (0.4 heb ik daar ook van liggen).
Wat is je ervaring met CHT? Aanrader of?

Die leek mij ook nog wel nice om eens uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Koper geleid beter en kan je, tenminste in theorie, dus sneller mee printen. Nadeel is dat het nogal zacht is, waar dus de (meestal nikkel) plating om de hoek komt kijken, om slijtage tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
Zit ook eens naar nieuwe nozzles te kijken.
Ik heb nu 2 standaard messing nozzles en een NozzleX, maar die laatste kan ik niks mee. Zelfs na een pid-tuning moet ik de temp een graad of 20 hoger zetten.

Ik heb nu die CHT in bestelling staan en ben er erg benieuwd naar.
Tevens aan het kijken naar de MicroSwiss Twinclad, om ook wat meer schurende materialen te kunnen printen. Daarnaast nog de Nickle plated copper van TriangleLabs.
Krijg een hele verzameling zo.

Ik ben overigens nu een doosje aan t printen (voor al die nozzles) met PLA+, wat is dat een heerlijk materiaal. Het lijkt een beetje op ABS, maar print als PLA (wat het ook is).
ABS voelt altijd wat zachter aan dan PLA, prettig materiaal als eindresultaat. Dat miste is altijd een beetje bij PLA.
Jammer dat PLA+ zo duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Ik vind PLA+ ook een heerlijk materiaal, durf ik best functionele parts uit te printen (ondanks dat ik daar zat ander en nog beter geschikt filament voor heb).

Qua prijs vind ik het op zich wel meevallen, 21 euro voor een kilo eSun is aan de lage kant imho: https://www.3djake.nl/esun/pla-black-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
citruspers schreef op zondag 20 maart 2022 @ 15:25:
[...]

Ik vind PLA+ ook een heerlijk materiaal, durf ik best functionele parts uit te printen (ondanks dat ik daar zat ander en nog beter geschikt filament voor heb).

Qua prijs vind ik het op zich wel meevallen, 21 euro voor een kilo eSun is aan de lage kant imho: https://www.3djake.nl/esun/pla-black-7
Dat is inderdaad wel een prettige prijs ja.
Ik heb nog nooit met eSun geprint. Misschien eens een keer proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citruspers
Ik print er voornamelijk mee. Bij de exotische materialen is het wel duidelijk dat er compromissen zijn gemaakt door (te veel) toevoegingen, maar PLA+ heb ik echt niks op aan te merken. Zelfs een DnD mini met een 0.15mm nozzle kwam er prima uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Ik print nog maar iets van een jaar en heb een aantal rollen van verschillende fabrikanten, PLA. PETG. ABS

PETG van Polymaker (PolyLite) en Kexcelled
PLA van Polymaker (5x), Kexcelled(3x) en Prusament (2x), Formfutura Vulcano (1x)
PLA+ van Kexcelled en was aan t kijken naar Polymaker
ABS van Polymaker en 123-3D

PETG van Kexcelled stringt veel meer dan Polymaker. Dus gebruik ik voornamelijk PETG van Polymaker.

Eigenlijk wil ik een beetje naar vaste merken toe (liefst 1), zodat ik de profielen niet al te veel hoef aan te passen.

Ik ben wel tevreden over Polymaker, alleen vind ik de PLA+ veel te duur.
Prusament print ook erg prettig, maar lastig te bestellen (vaak niet op voorraad).
Nu zat ik naar Fiberlogy te kijken, goede reputatie mbt PETG.

Misschien moet ik een merk per type gaan hanteren.

Hoe doen jullie dit?
Of gewoon wat er in de aanbieding is?

Ik zie dat Fiberlogy ook PLA+ heeft, 27 euro voor 850gr. Prijzig, maar goedkoper dan Polymax

[ Voor 7% gewijzigd door rinkel op 20-03-2022 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostvWillegen
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-08 17:40
Zelf redelijk wat succes gehad bij Filamentz, zowel Kexcelled als eSun! Allebei redelijk betaalbaar volgens mij!

| 3D printing | Prusa | Formlabs | Modix

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citruspers
rinkel schreef op zondag 20 maart 2022 @ 17:27:
Hoe doen jullie dit?
Of gewoon wat er in de aanbieding is?
Beetje van alles, ik vind het ook leuk om verschillende soorten/typen/merken te testen, en ik hou ervaringen, temps en voorraad bij in een spreadsheetje:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VO8cSNI.png

Idealiter zou ik ook waarden voor flow en PA per merk/type moeten gaan vastleggen, maar dat is me te veel moeite. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
JoostvWillegen schreef op zondag 20 maart 2022 @ 18:41:
Zelf redelijk wat succes gehad bij Filamentz, zowel Kexcelled als eSun! Allebei redelijk betaalbaar volgens mij!
Ik heb vooral in het begin veel geprint met Kexcelled. Op zich fijn spul, alleen begint het wat te sputteren na een (te grote?) retractie. Het lijkt erop dat er wat lucht meegezogen wordt. Filament was net gedroogd.
citruspers schreef op zondag 20 maart 2022 @ 18:54:
[...]

Beetje van alles, ik vind het ook leuk om verschillende soorten/typen/merken te testen, en ik hou ervaringen, temps en voorraad bij in een spreadsheetje:

[Afbeelding]

Idealiter zou ik ook waarden voor flow en PA per merk/type moeten gaan vastleggen, maar dat is me te veel moeite. :+
Dat zijn veel rollen.... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
rinkel schreef op zondag 20 maart 2022 @ 19:11:

Ik heb vooral in het begin veel geprint met Kexcelled. Op zich fijn spul, alleen begint het wat te sputteren na een (te grote?) retractie. Het lijkt erop dat er wat lucht meegezogen wordt. Filament was net gedroogd.

Dat zijn veel rollen.... :D
Klinkt inderdaad als te veel retractie. Weet niet wat voor printer/hotend/DD of bowden je hebt natuurlijk, maar zeker als je de spoel net hebt gedroogd zal het waarschijnlijk geen vocht zijn.

Qua veel rollen...guilty as charged O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
citruspers schreef op zondag 20 maart 2022 @ 19:15:
[...]

Klinkt inderdaad als te veel retractie. Weet niet wat voor printer/hotend/DD of bowden je hebt natuurlijk, maar zeker als je de spoel net hebt gedroogd zal het waarschijnlijk geen vocht zijn.

Qua veel rollen...guilty as charged O-)
Ik heb (sinds kort) een Prusa Mini met een V6 mod.
Heeft eSun PLA+ eigenlijk een matte of glanzende afwerking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
@rinkel Vaak kun je dat ongeveer bepalen met de temperatuur van de hotend. Door kouder te printen heb je een meer matte afwerking, door heter te printer gaat het meer glanzen.

Om echt een matte afwerking te hebben kun je beter een mat filament kopen. Voor extreme glans zijn er ook filamenten, zoals silk pla.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:53

Hoogie2004

Whohooooo

TTROX schreef op zondag 20 maart 2022 @ 14:33:
In welk opzicht is een plated copper nozzle beter/anders dan een messing nozzle?

[...]

Wat is je ervaring met CHT? Aanrader of?

Die leek mij ook nog wel nice om eens uit te proberen.
Na de installatie van klipper op mijn Ender 3 liep ik op 0.4mm tegen de flow limiet aan van een normale nozzle, daarom geswitched naar een 0.6. Maar daar miste ik wat detail.

De 0.5 CHT doet het echt prima, lekker snel printen met toch veel detail. Wat mij betreft echt een aanrader hoor.

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
pwillemske schreef op zondag 20 maart 2022 @ 21:08:
@rinkel Vaak kun je dat ongeveer bepalen met de temperatuur van de hotend. Door kouder te printen heb je een meer matte afwerking, door heter te printer gaat het meer glanzen.

Om echt een matte afwerking te hebben kun je beter een mat filament kopen. Voor extreme glans zijn er ook filamenten, zoals silk pla.
Nadeel daarvan is wel dat de print minder sterk wordt, is mijn ervaring.
Het PLA+ dat ik nu heb heeft een matte afwerking en lijkt een beetje op ABS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
@rinkel Ja dat klopt, de laaghechting wordt inderdaad minder. Op hogere temperaturen heb je ook meer last van stringing.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlainG
Ik print op 2 Prusa i3, een M3 en M2s en ben een fan van Ngen filament van NL fabricant Colorfabb. print nog makkelijker en mooier dan PLA en goede eigenschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
AlainG schreef op maandag 21 maart 2022 @ 13:18:
Ik print op 2 Prusa i3, een M3 en M2s en ben een fan van Ngen filament van NL fabricant Colorfabb. print nog makkelijker en mooier dan PLA en goede eigenschappen.
Ik heb er 1 rol van: glow in the dark. Zeker mooi spul, maar over duur gesproken...
Ik wil op zich best wel wat meer uitgeven voor goed filament, maar 35 euro voor 750 gram vind ik gewoon te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-08 07:45

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Is er hier iemand hier met een ratrig vcore 3 400x400 die mij de buiten maten kan doorgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
@InflatableMouse Die staan op de productpagina, zie link:

https://www.ratrig.com/3d.../v-core3configurable.html

Ergens onderaan staan de afmetingen van alle maten.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bloodhoundje
Soms heb je van die issues, die uiteindelijk een hele simpele fix hebben :-).
Ik ben zelf een mega-fan van printen in PETG. Bij al het printen heb ik slechts 1 probleem als ik PETG gebruik en dat zijn grote platte first layers. De nozzle krijgt build-up zelfs met hogere offsets etc en uiteindelijk trekt het of de first layer stukjes mee of het klompt ergens als een blob op etc.

Ik heb veel met retraction, flow rate, extrusion factor/speed factor, z-offsets etc zitten testen om een balans te vinden waar dit niet gebeurd maar zelfs bij de beste afstellingen krijg ik bij grote (35x35cm vlakken) nog steeds build-up.

Uiteindelijk heb ik de oplossing gevonden in een iets andere richting. Nozzles met PTFE coating. Hiermee zit je wel aan een max print temperatuur (ruim binnen range voor PETG). Voordeel hiervan is dat de kleine haartjes/stringing niet aan de nozzle meer vastplakt. Dit samen met de siliconen sok om de hotend heen heeft mijn laatste PETG print uitdaging opgelost :7 . Kan een ieder aanraden om PETG standaard met PTFE coated nozzles te printen. Ik heb de mijne bij ome Ali gevonden :+ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

pwillemske schreef op maandag 21 maart 2022 @ 21:38:
@InflatableMouse Die staan op de productpagina, zie link:

https://www.ratrig.com/3d.../v-core3configurable.html

Ergens onderaan staan de afmetingen van alle maten.
Ow ... da's suf. Ik heb al vaker naar die pagina gekeken maar blijkbaar overheen gekeken.

Tx!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Mag ik voorstellen om SuperSlicer aan de lijst met slicers toe te voegen?

Ik ben sinds kort overgestapt van Prusaslicer en ik moet zeggen dat het toch wel erg goed werkt en een aantal nuttige opties heeft. Daarnaast, waar ik ondertussen veelvuldig gebruik van maak met elke nieuwe rol filament, zijn de ingebouwde calibratie hulp tools. Duurde niet lang om niet meer om te kijken naar andere slicers, het is mijn absolute favoriet.

Is ook continue in ontwikkeling, meer dan de meeste andere open source slicers.

Ik denk zeker wel het vermelden waard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
InflatableMouse schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:50:
Mag ik voorstellen om SuperSlicer aan de lijst met slicers toe te voegen?

Ik ben sinds kort overgestapt van Prusaslicer en ik moet zeggen dat het toch wel erg goed werkt en een aantal nuttige opties heeft. Daarnaast, waar ik ondertussen veelvuldig gebruik van maak met elke nieuwe rol filament, zijn de ingebouwde calibratie hulp tools. Duurde niet lang om niet meer om te kijken naar andere slicers, het is mijn absolute favoriet.

Is ook continue in ontwikkeling, meer dan de meeste andere open source slicers.

Ik denk zeker wel het vermelden waard?
Ik ben zelf niet meteen enthousiast, maar dat komt doordat ik Slic3r en afgeleiden probeer te vermijden als het even kan. Als meerdere mensen het willen dan zal ik het wel aanpassen.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Supersic3r is best een geweldige slicer (hoewel Prusaslicer 2.4 ook een mega stap naar voren is). Actieve community, snelle builds, native klipper support, en érg goed in mijn laatste paar experimenten (STL's van rond de 2GB...) waar Cura op vastloopt. Bovendien goeie zetten met firmware retraction.

Bovendien, net zoals Prusaslicer overigens, goeie native profiles voor Ratrigs, vorons, en andere high end printers. Ik vindt cura qua supports eigenlijk nét wat beter (vooral tree support waar mogelijk), maar Superslic3r is net wat "moderner" in veel benaderingen, en de printkwaliteit is zeker zo goed mits goed geprofiled.

Ik gebruik momenteel 3 slicers erg actief (prusa, super, en cura).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Goed, ik heb er een zinnetje bijgezet waarin ik SuperSlicer vermeld.

Eigenlijk moet de hele OP eens een revisie hebben, maar ik heb de laatste tijd wat weinig energie om dat echt eens op te pakken.

[ Voor 49% gewijzigd door ocf81 op 25-03-2022 17:36 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Gaaf! :D

Ik heb overigens een Rat Rig besteld vandaag, ik ben nu naar de panelen aan het kijken voor de electronics en de enclosure.

Een offerte op cutwise.bmtec.nl voor helder 4mm policarbonaat komt op 200 euro in btw. Ik heb geen idee, is dat redelijk, als hier andere mensen zijn die hier ervaring mee hebben hoor ik het graag.

Ben behoorlijk hyped in elk geval >:) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Gaaf! Welke maat en config heb je besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
InflatableMouse schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 17:45:
Gaaf! :D

Ik heb overigens een Rat Rig besteld vandaag, ik ben nu naar de panelen aan het kijken voor de electronics en de enclosure.

Een offerte op cutwise.bmtec.nl voor helder 4mm policarbonaat komt op 200 euro in btw. Ik heb geen idee, is dat redelijk, als hier andere mensen zijn die hier ervaring mee hebben hoor ik het graag.

Ben behoorlijk hyped in elk geval >:) >:)
Weet niet welk formaat Rat Rig je hebt besteld, maar dat klinkt als een zeer redelijke prijs voor panelen :) . Ik was voor de 500mm een stukje meer kwijt B). Kan je in ieder geval vertellen dat panelen echt geweldig zijn, zowel voor het geluidsniveau alsmede voor stof buiten te houden.

Let wel op dat er geen paneel bestaat om de electronica af te schermen (alleen om op te monteren)
Ik heb dit opgelost door voor mijn 500mm een DXF file te maken hiervoor met 2 ventilatieroosters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Umbrah schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 17:46:
Gaaf! Welke maat en config heb je besteld?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Rat Rig V-Core 3 - Configurable kit [Estimated lead time: 4 weeks]
300mm x 300mm x 300mm
BTT Octopus V1.1 + 6xTMC2209 drivers + Raspberry Pi 3B/3B+
Phaetus Rapido UHF Hotend - Black
Bondtech LGX - Large Gears eXtruder
printed parts set - PETG Green
5x 48mm Nema 17 Stepper motors + 6x Motor Cables (100/200cm JST to DuPont)
FlexPlate Set - PEI 310 x 310 mm
280mm x 280mm Heater Kit (600W) - 220V (European voltage)
24V 250watt Fanless Weho PSU
2 x Fan - 1x "4010" Axial 24V DC + 1x "5015" Blower type fan 24V DC
BLTouch v3.1
2x Endstop module with cable
Spool Holder Kit V2.0 - Green
V-Core 3 Enclosure Kit - 300mm (No panels or Printed Parts)
V-Core 3 Enclosure - Printed Parts Set (Green PETG)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Bloodhoundje schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 17:49:
[...]

Let wel op dat er geen paneel bestaat om de electronica af te schermen (alleen om op te monteren)
Ik heb dit opgelost door voor mijn 500mm een DXF file te maken hiervoor met 2 ventilatieroosters.
Goed dat je het zegt, dat heb ik me niet gerealiseerd inderdaad.

Ik heb echter even geen idee wat ik me moet voorstellen bij hoe je dat hebt opgelost, heb je een screenshotje daarvan (of een foto van je printer)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Klein maar fijn :) en gelijk UHF (geen persoonlijke ervaring met de phaetus hotends). Dat ding zal SNEL printen! Uiteraard verwachten we hier wel iets van een buildblog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Haha is al stukken beter dan de Ender die ik heb staan met zn 220x220x250.

Ik wilde eigenlijk heel graag 350x350x350. Perfecte maat wat mij betreft. Voron levert het maar die wordt minstens even duur als de RR en moet allemaal zelf alle onderdelen sourcen. Zit ik echt niet op te wachten.

Om een of andere vage reden drukt de RR gewoon veel harder op mijn knopjes dan Voron. Kweenie waarom. Zal iets persoonlijks zijn denk ik.

De RR 400 past helaas niet meer op mijn werkbank en eigenlijk te weinig ruimte om het uit te breiden, anders had ik dat zeker gedaan. Niet dat ik het ergens voor nodig heb maar gewoon, omdat het kan! Helaas kan het dus niet ... :P

Hebben jullie trouwens je enclosures in helder pc? Foto's op het net zijn allemaal met dat smoky donkere pc. Ik kan geen pics vinden van iemand met heldere panelen, iemand hier wel?

En als ik dan toch vragen aan het stellen ben, ik heb van de electronics panel alleen "panel_electronics_btt_octopus_rpi_300" nodig toch? al die andere zijn voor de andere electronics optie?

[ Voor 22% gewijzigd door InflatableMouse op 25-03-2022 18:05 . Reden: vraag toegevoegd ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bloodhoundje
InflatableMouse schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 18:00:
Haha is al stukken beter dan de Ender die ik heb staan met zn 220x220x250.

Ik wilde eigenlijk heel graag 350x350x350. Perfecte maat wat mij betreft. Voron levert het maar die wordt minstens even duur als de RR en moet allemaal zelf alle onderdelen sourcen. Zit ik echt niet op te wachten.

Om een of andere vage reden drukt de RR gewoon veel harder op mijn knopjes dan Voron. Kweenie waarom. Zal iets persoonlijks zijn denk ik.

De RR 400 past helaas niet meer op mijn werkbank en eigenlijk te weinig ruimte om het uit te breiden, anders had ik dat zeker gedaan. Niet dat ik het ergens voor nodig heb maar gewoon, omdat het kan! Helaas kan het dus niet ... :P

Hebben jullie trouwens je enclosures in helder pc? Foto's op het net zijn allemaal met dat smoky donkere pc. Ik kan geen pics vinden van iemand met heldere panelen, iemand hier wel?

En als ik dan toch vragen aan het stellen ben, ik heb van de electronics panel alleen "panel_electronics_btt_octopus_rpi_300" nodig toch? al die andere zijn voor de andere electronics optie?
Ik heb de mijne in heldere panelen, met alleen de electronics panel in het zwart. Impressietje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j-wxYDA2p6fvegberEr2F0YAu3g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uv35DxUHG3uiSuQ6Lh81JHTY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q7JQIaLPb8cxgTommUXw8wbgJ7A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gI8AFr3PKKcUiwxubY7k2QTv.jpg?f=fotoalbum_large

De handgrepen op mijn RatRig heb ik zelf gedesigned omdat de originele teveel uitsteken om de deur waar die naast staat nog open te kunnen doen :+ . (https://cults3d.com/en/3d...e-3-foldable-door-handles)

Negeer verder het metalen draad dat in de bovenkap gespannen zit :+ . Dit is tijdelijk tot ik een nieuwe kabelchain heb gemaakt en voorkomt dat de huidige kabel naar de hotend over de print surface schuift.

Mijn advies voor de electronic backplate is om de kale backplate zonder extra gaten te nemen en hierop DIN rails te monteren. Hierdoor kan je in de toekomst zorgeloos upgraden naar een andere moederbord zonder dat je dan met lelijke gaten zit omdat dit niet meer past :) . Je kan een voorbeeld hiervan zien eerder in mijn posts in dit topic.
Ik zal binnenkort eens een 'af' foto van de achterkant plaatsen als de laatste panel erop zit (wacht nog op een paar kleine parts voordat ik dat kan afronden en PostNL heeft het vandaag voor elkaar gekregen mijn pakje op 'afgeleverd' te zetten terwijl ze nooit hebben geleverd |:( .)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:11

Bezulba

Formerly known as Eendje

Umbrah schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 17:27:
Supersic3r is best een geweldige slicer (hoewel Prusaslicer 2.4 ook een mega stap naar voren is). Actieve community, snelle builds, native klipper support, en érg goed in mijn laatste paar experimenten (STL's van rond de 2GB...) waar Cura op vastloopt. Bovendien goeie zetten met firmware retraction.

Bovendien, net zoals Prusaslicer overigens, goeie native profiles voor Ratrigs, vorons, en andere high end printers. Ik vindt cura qua supports eigenlijk nét wat beter (vooral tree support waar mogelijk), maar Superslic3r is net wat "moderner" in veel benaderingen, en de printkwaliteit is zeker zo goed mits goed geprofiled.

Ik gebruik momenteel 3 slicers erg actief (prusa, super, en cura).
Cura tree is godlike.
vind het een waardeloos programma, gebruik veel liever Prusaslicer, maar die tree supports... God tier.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Bloodhoundje schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 19:07:
[...]

Ik heb de mijne in heldere panelen, met alleen de electronics panel in het zwart. Impressietje:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De handgrepen op mijn RatRig heb ik zelf gedesigned omdat de originele teveel uitsteken om de deur waar die naast staat nog open te kunnen doen :+ . (https://cults3d.com/en/3d...e-3-foldable-door-handles)

Negeer verder het metalen draad dat in de bovenkap gespannen zit :+ . Dit is tijdelijk tot ik een nieuwe kabelchain heb gemaakt en voorkomt dat de huidige kabel naar de hotend over de print surface schuift.

Mijn advies voor de electronic backplate is om de kale backplate zonder extra gaten te nemen en hierop DIN rails te monteren. Hierdoor kan je in de toekomst zorgeloos upgraden naar een andere moederbord zonder dat je dan met lelijke gaten zit omdat dit niet meer past :) . Je kan een voorbeeld hiervan zien eerder in mijn posts in dit topic.
Ik zal binnenkort eens een 'af' foto van de achterkant plaatsen als de laatste panel erop zit (wacht nog op een paar kleine parts voordat ik dat kan afronden en PostNL heeft het vandaag voor elkaar gekregen mijn pakje op 'afgeleverd' te zetten terwijl ze nooit hebben geleverd |:( .)
Nice, dank je!

Ik heb ook door al jouw posts gebladerd van de afgelopen 2 maanden, sinds DHL je pakketje af heeft geleverd, je hebt hem ook nog maar net in elkaar zitten dus :*) :o . Ik ga veel aan jullie bouwervaringen hebben en reken maar dat er vragen gaan komen >:) >:)

Heb je misschien bijgehouden wat je allemaal extra nog heb besteld? Ik zie een hoop dingen volgens mij die er niet standaard bij zitten. cable sleeves, ik zie van die "dopjes" in je panels waar kabels doorheen lopen, ik zie extra dingen op je electronics panel en zo nog wel wat zaken volgens mij.

Ook weet ik nu al dat ik wat gereedschap ga missen en ik denk dat ik tijdelijk een extra tafel mag bijplaatsen om alles netjes gesorteerd uit te stallen. Alle torx, imbus, tangen, schroevendraaiers en boormachines met toebehoren heb ik allemaal wel, maar ik heb bijvoorbeeld geen krimptang ... en geen idee wat ik verder nog ga missen.

Ik ga de komende weken proberen zo veel mogelijk voor te bereiden, ik wil dan die extra onderdeeltjes bestellen, en zorgen dat ik alle gereedschap heb.

Als ik ergens een hekel aan heb is om om de haverklap iets tegen te komen dat ik nog mis, dat na te moeten bestellen, 2 dagen wachten, paar uur werken, en er achter komen dat ik nog iets anders moet bestellen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
InflatableMouse schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 18:00:
Je kunt (oa) bij Caribou gewoon een LDO Voron 2.4 kit bestellen. Er zijn meer LDO distributeurs in Europa, maar de prijs blijft hetzelfde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bloodhoundje
InflatableMouse schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 09:03:
[...]

Nice, dank je!

Ik heb ook door al jouw posts gebladerd van de afgelopen 2 maanden, sinds DHL je pakketje af heeft geleverd, je hebt hem ook nog maar net in elkaar zitten dus :*) :o . Ik ga veel aan jullie bouwervaringen hebben en reken maar dat er vragen gaan komen >:) >:)

Heb je misschien bijgehouden wat je allemaal extra nog heb besteld? Ik zie een hoop dingen volgens mij die er niet standaard bij zitten. cable sleeves, ik zie van die "dopjes" in je panels waar kabels doorheen lopen, ik zie extra dingen op je electronics panel en zo nog wel wat zaken volgens mij.

Ook weet ik nu al dat ik wat gereedschap ga missen en ik denk dat ik tijdelijk een extra tafel mag bijplaatsen om alles netjes gesorteerd uit te stallen. Alle torx, imbus, tangen, schroevendraaiers en boormachines met toebehoren heb ik allemaal wel, maar ik heb bijvoorbeeld geen krimptang ... en geen idee wat ik verder nog ga missen.

Ik ga de komende weken proberen zo veel mogelijk voor te bereiden, ik wil dan die extra onderdeeltjes bestellen, en zorgen dat ik alle gereedschap heb.

Als ik ergens een hekel aan heb is om om de haverklap iets tegen te komen dat ik nog mis, dat na te moeten bestellen, 2 dagen wachten, paar uur werken, en er achter komen dat ik nog iets anders moet bestellen. :X
Ik heb een hele grote lijst aan extra's die ik heb bijbesteld. Voornamelijk omdat ik veel kleine mods eraan heb gedaan. Uit of the box heb je weinig extra's nodig, dus puur voor het cosmetische/de extratjes.
  • Rubber kabel doorvoer
  • JST-XH connector set + tang
  • DuPont connector set + tang
  • Krimpkous
  • Kabelsleeving
  • Siliconen aardedraad
  • 45 graden LED profielen voor in de deksel
  • Witte COB LED strips voor in de deksel
  • Extra schroeven/bouten/moeren in allerlei maten voor 3d geprinte upgrades te monteren
  • 200N gasveren voor de klep (De standaard meegeleverde 100N zijn te zwak voor de 500mm deksel
  • Meanwell voedingen voor op DIN rail van 5v, 12v en 24v (5v voor Raspberry Pi, 12v voor Noctua fan in de electronica compartment los te kunnen aansturen, 24V voor de LED strip).
  • C14 IEC320 eurostekker aansluiting voor 230v
  • Ethernet doorvoer aansluiting voor behuizing montage
  • PTFIX Din rail mount doorvoerblokjes
  • Noctua ventilatoren (A4x20 FLX) Voor koeling electronica en 1tje voor later op de hotend te schroeven
  • Kleine voltmeters die op elke rail zitten en waarmee ik op de zijkant van de printer alle voltages kan checken van de voedingen om te zien als er problemen zijn of het een garen voeding is.
  • Dual Temperatuursensor met display voor in behuizing (Rood is printzone omgevingstemp, blauw electronicacompartiment temp).
  • PTFE tube om van rol printmateriaal naar hotend te trekken
  • Tiewraps in meerdere maten/breedtes
  • Tiewrap montage eilandjes met plaklaag voor kabelmanagement
Installatiedraad in meerdere maten,kleuren,soorten, voor 230v/aarde/laagspanning (12v/24v). Denk hier ook aan de dikke draden die van de 24v voeding naar het mainboard lopen.

Ben vast nog wel wat klein grut vergeten, maar dit geeft je een beetje beeld van wat er allemaal mogelijk/nodig is :). Een soldeerboutje is ook fijn om te hebben om sommige kabels te verlengen van de hotend.

Voor de JST-XH en DuPont stekkers kan ik je de kits aanraden die ik via Amazon heb besteld. Goede krimptang en kwaliteit voor een nette prijs. (Ik heb een oude krimptang liggen die pure ellende was, en met deze sets is het minuten werk om connectoren te maken).
https://www.amazon.nl/gp/product/B07VV3V6RP/ en https://www.amazon.nl/gp/product/B07VW8F1NB/
Kan je ook aanraden een goede kabel striptang te kopen. Ik gebruik onderstaande:
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/mBxxgznPDw9/550x352.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Eensch met wat @Bloodhoundje meld -- ik ben welliswaar niet voor DIN-rails gegaan (maar 3d geprintte mounts op het paneel zelf, met o.a. een 120mm Noctua voor electronics cooling). Los van hoe je het ook went of keert, je gaat een hele hoop stekkertjes moeten knijpen. Goed gereedschap is geweldig (en draagt ook bij aan zelfvertrouwen als je ooit een andere printer in elkaar wilt zetten/rewiren/etc...). Goeie klemmen (ben zelf voor wago's gegaan) maakt ook een hoop makkelijker.

Persoonlijk heb ik geen enclosure, ik print hoofzakelijk PLA en PETG, af en toe wat TPU. Daar kan ik dus niet over meepraten, maar ik heb mijn plaat gewoon van de praxis en el-cheapo in elkaar gezet.

Voor stof ben ik ondertussen wél aan het nadenken om het electronica stuk (heb het AC stuk wél dicht) helemaal dicht te maken, ik merk dat m'n noctua het ietsie té leuk vindt om... stukken kat mee te blazen.

Als ik je nog één tip kan geven naast wat je hier al hebt gehad, dan is het om alvast na te denken over kabel management voor een extruder. Je kan erg mooie hot-swap zaken maken, maar hoe dan ook: de kabels zullen ergens in moeten, en persoonlijk heb ik na veel pogingen met andere zaken de boel opgegeven en gewoon een goede dragchain in elkaar gezet + mount voor EVA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Bloodhoundje schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 10:43:
[...]

Ik heb een hele grote lijst aan extra's die ik heb bijbesteld.
Holy shit wat een lijst >:)

Super bedankt, die tangen heb ik alvast besteld.

De rest ga ik op m'n gemak eens uitzoeken. Genoeg tijd voor komende weken.

Wat mij opviel bij de Ender is dat mijn fans allemaal 24v zijn, en ik alleen 12v Noctua fans kon vinden. Is dat de reden dat je die meanwell voedingen hebt aangeschaft?

Die rubber kabel doorvoer dingen, zijn dat van die tules zoals deze:
https://www.bol.com/nl/nl...JECw.4_11.13.ProductTitle

Als je spreekt over "aansturen" van fans en verlichting, zit daar dan ook iets van logica achter, home automation iets of bedoel je puur stroom schakelen?

Ik zat daar wel aan te denken namelijk, om iets van intelligentie te maken om de temperatuur in de kast constant te houden. Opwarmen gaat vanzelf met 1500W bed maar ik kan me voorstellen dat de temperatuur oploopt bij langere prints en dat het wenselijk is om een fan zachtjes aan te laten slaan?

Laatste vraag dan laat ik je even met rust >:) welke volt- en temperatuur displays heb je gebruikt, heb je daar nog een linkje van?

Ik kan echt niet wachten haha! oOo
Umbrah schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 10:52:
...
Persoonlijk heb ik geen enclosure, ik print hoofzakelijk PLA en PETG, af en toe wat TPU. Daar kan ik dus niet over meepraten, maar ik heb mijn plaat gewoon van de praxis en el-cheapo in elkaar gezet.
...
Als ik je nog één tip kan geven naast wat je hier al hebt gehad, dan is het om alvast na te denken over kabel management voor een extruder. Je kan erg mooie hot-swap zaken maken, maar hoe dan ook: de kabels zullen ergens in moeten, en persoonlijk heb ik na veel pogingen met andere zaken de boel opgegeven en gewoon een goede dragchain in elkaar gezet + mount voor EVA.
Thanks, ja het is niet alleen om ABS en dergelijke te printen, stof maar zeker ook geluid helpt de enclosure goed voor natuurlijk. Policarbonaat is ook nog brand vertragend en zelfdovend, dus ook in het extreme geval dat er iets mis zou gaan, is het iets veiliger met enclosure.

Dank voor de tip, ik zal daar eens naar kijken (dragchain), net als de wago klemmetjes.

Last but not least, build manual uitgeprint, in een map gedaan, lijkt me handiger dan vanaf een beeldscherm. Is wel een half pak papier ... in 7 jaar dat ik die printer heb heeft tie nog nooit zoveel moeten printen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik heb het vanaf scherm gedaan puur vanwege de comments, subversies, de Eva docpages, en de cad tekeningen die je gewoon open kan hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bloodhoundje
InflatableMouse schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 15:53:
[...]

Holy shit wat een lijst >:)

Super bedankt, die tangen heb ik alvast besteld.

De rest ga ik op m'n gemak eens uitzoeken. Genoeg tijd voor komende weken.

Wat mij opviel bij de Ender is dat mijn fans allemaal 24v zijn, en ik alleen 12v Noctua fans kon vinden. Is dat de reden dat je die meanwell voedingen hebt aangeschaft?

Die rubber kabel doorvoer dingen, zijn dat van die tules zoals deze:
https://www.bol.com/nl/nl...JECw.4_11.13.ProductTitle

Als je spreekt over "aansturen" van fans en verlichting, zit daar dan ook iets van logica achter, home automation iets of bedoel je puur stroom schakelen?

Ik zat daar wel aan te denken namelijk, om iets van intelligentie te maken om de temperatuur in de kast constant te houden. Opwarmen gaat vanzelf met 1500W bed maar ik kan me voorstellen dat de temperatuur oploopt bij langere prints en dat het wenselijk is om een fan zachtjes aan te laten slaan?

Laatste vraag dan laat ik je even met rust >:) welke volt- en temperatuur displays heb je gebruikt, heb je daar nog een linkje van?

Ik kan echt niet wachten haha! oOo

[...]

Thanks, ja het is niet alleen om ABS en dergelijke te printen, stof maar zeker ook geluid helpt de enclosure goed voor natuurlijk. Policarbonaat is ook nog brand vertragend en zelfdovend, dus ook in het extreme geval dat er iets mis zou gaan, is het iets veiliger met enclosure.

Dank voor de tip, ik zal daar eens naar kijken (dragchain), net als de wago klemmetjes.

Last but not least, build manual uitgeprint, in een map gedaan, lijkt me handiger dan vanaf een beeldscherm. Is wel een half pak papier ... in 7 jaar dat ik die printer heb heeft tie nog nooit zoveel moeten printen 8)7
Met gebruik van het octopus mainboard kan je de fans gewoon op 5/12/24v instellen afhankelijk van de fan die je gebruikt met een jumper. Ik heb zelf dat ik de fans die de stepper drivers koelen onafhankelijk altijd aan wilde hebben, dus daar gebruik ik een losse 12v meanwell voeding voor. De LED verlichting komt binnenkort een touch controller voor binnen zodat ik die makkelijk aan het uit kan zetten. Ik gebruik de verlichting puur overdag en als ik s'nachts print zet ik het uit :) .

Ik heb wel een WS2812/SK6812 ledstrip gemonteerd zitten die het octopus board kan aansturen. Hier moet ik binnenkort nog even in klipper wat toevoeging aan doen zodat ik een led bar heb aan de achterkant van de printer waar in groen/rood de progress van de print grof wordt weergegeven. #gimmick 8) .

Betreffende de temp sensoren is dit niet aan enige automatisering gehangen en gebruik ik het puur als praktische indicatie.

Dual temp display betreft: https://nl.aliexpress.com/item/1005003149279191.html (Type 'Kleur: 4 Bits Red Blue')
volt metertjes zijn deze: https://nl.aliexpress.com/item/33017235960.html en kunnen direct op de 5-25v aansluitingen worden gehangen. Tip is om ze wel even te calibreren (Echte multimeter eraan en pot achterop stellen tot gelijke waarde van multimeter getoond wordt.

De rubber kabel doorvoer zijn idd van die tules, ik gebruik de gesloten versie ervan (https://www.amazon.nl/gp/product/B093DCMSKM/) welke ik met een kleine jig vastzet en uitboor tot exact de maat die ik nodig heb. Dan rek ik deze met een tang open en duw de kabel erdoorheen zodat het een hele strakke seal is.

Wat @Umbrah al aangaf, ik heb het ook van het scherm af gebouwd. De comments bij de stappen adviseer ik je zeker te lezen. Want hier zit heel veel info in die je helpt waar je anders vastloopt/veel tijd verliest. Ook een tip met als je de behuizing kit bouwt. Plaatst de bodemplaat en en electronica plaat al heel vroeg in je assemblage proces. Anders moet je hiervoor later je lineare rails etc allemaal weer loshalen.

[ Voor 9% gewijzigd door Bloodhoundje op 27-03-2022 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Super bedankt man, en ja ik ga zeker de comments lezen uiteraard, ik wil de komende weken ook de videos van teaching tech en vector3d bekijken en aantekeningen maken ter voorbereiding. Dat was mede de gedachte achter uitprinten omdat ik dan aantekeningen inline kan maken. Ik had alleen niet door dat het 200 paginas gingen zijn :X .

Ik zit nog op 1 offerte te wachten voor de panelen, die ook donker/smoked kan leveren. Als het niet veel duurder is denk ik dat ik dat liever kies, is toch mooier. Misschien dan alleen de deurtjes helder. Eigenlijk weet ik het nog niet haha :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhr. Satoshi
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02-09 01:44
Hoi 3dprintliefhebbers. Ik ben redelijk op weg en kan al stl`s printen naar hartenlust. Nu krijg ik een specifiek model niet voor elkaar.

https://www.thingiverse.com/thing:4593479/files

De slicer geeft paarse vlakken weer. Iemand een handige tutorial om dit te fixen oid? Ik kom er na veel zoeken niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:25
Dhr. Satoshi schreef op zondag 27 maart 2022 @ 22:29:
Hoi 3dprintliefhebbers. Ik ben redelijk op weg en kan al stl`s printen naar hartenlust. Nu krijg ik een specifiek model niet voor elkaar.

https://www.thingiverse.com/thing:4593479/files

De slicer geeft paarse vlakken weer. Iemand een handige tutorial om dit te fixen oid? Ik kom er na veel zoeken niet uit.
Volgens Meshmixer is er heel wat mis.
vooral dat er geen bodem in zit zal een groot probleem zijn :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6t50nDNtg21ScZk5cgh8PPD0eeY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KlHdv2bzpRBFWAe6vrUx7kXF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhr. Satoshi
Hmm jammer zeg. Gek dat het model dan op thingiverse staat. Is zoiets eenvoudig op te lossen? Mijn 3d model skills zijn nog beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:25
Dhr. Satoshi schreef op zondag 27 maart 2022 @ 23:09:
Hmm jammer zeg. Gek dat het model dan op thingiverse staat. Is zoiets eenvoudig op te lossen? Mijn 3d model skills zijn nog beperkt.
Dat het model op Thingiverse staat zegt niets :)
Van alle modellen die ik van Thingiverse gehaald heb heeft zeker 85% fouten in het STL model zitten.

Sommige FDM slicers kunnen kleine open naden, of overlappende volumes, wel goed oplossen.
Resin slicers zoals Chitubox kunnen zelfs slechte modellen tot een goed resultaat slicen en printen.

Alles is te fixen, maar dan moet je er wel tijd in stoppen, en misschien een goede oefening :)
Wat wel vreemd is dat er door de maker een watermerk getracht is aan te brengen, met een datum van 2010 ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kx8w-1v6e-hGtkn6Voz5nQiNg5o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fcucwQh60D5HFhzWYhJXRXv9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:11

Bezulba

Formerly known as Eendje

Iedereen kan wat op thingiverse mikken. Daar zit geen enkele controle op werkbaarheid of printbaarheid. Als je iets vind op thingiverse is het altijd handig even de comments te checken.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Hmm jammer zeg. Gek dat het model dan op thingiverse staat.
Staat ook in de comments trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dhr. Satoshi
absrnd schreef op zondag 27 maart 2022 @ 23:33:
[...]

Dat het model op Thingiverse staat zegt niets :)
Van alle modellen die ik van Thingiverse gehaald heb heeft zeker 85% fouten in het STL model zitten.

Sommige FDM slicers kunnen kleine open naden, of overlappende volumes, wel goed oplossen.
Resin slicers zoals Chitubox kunnen zelfs slechte modellen tot een goed resultaat slicen en printen.

Alles is te fixen, maar dan moet je er wel tijd in stoppen, en misschien een goede oefening :)
Wat wel vreemd is dat er door de maker een watermerk getracht is aan te brengen, met een datum van 2010 ?

[Afbeelding]
Bedankt voor je tips. Ik ga me wenden tot wat meer sketchup kennis. Hoop dat ik er ben met het aanbrengen van 1 vloer onder het hele model. Zal wel weer een drama worden. Als ik vastloop zal ik me weer even melden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Laatst online: 17-09 17:52
Dhr. Satoshi schreef op maandag 28 maart 2022 @ 21:43:
[...]

Bedankt voor je tips. Ik ga me wenden tot wat meer sketchup kennis. Hoop dat ik er ben met het aanbrengen van 1 vloer onder het hele model. Zal wel weer een drama worden. Als ik vastloop zal ik me weer even melden.
Zover ik weet is Sketchup juist een van de grote veroorzakers van dit soort "open" modellen dus misschien maak je het er juist erger mee.

3D printen is nog steeds vaak geen press & go proces, je zal je vaak moeten verdiepen in details en zeker als je specifieke dingen wilt dan is ontwerpen in b.v. fusion 360 wel erg handig. Die leveren namelijk echte correcte (en vooral dichte) modellen.

Succes !

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bloodhoundje
De postbode stond vandaag met een klein rechthoekig pakje voor de deur. Mijn ontworpen printjes zijn binnen *O* .

Even een setje gesoldeerd en gechecked op errors, alles goed ontworpen en toch kortsluiting op 1 print.... ah gevonden de fabriek heeft een haartje niet weggeetst tussen twee sporen waardoor kortsluiting ontstond. Gelukkig heb ik er nog 8 liggen en heb ik gewoon een nieuwe bestucked.

Om dan alles bij elkaar te rapen moest ik ook een kabel maken met twee DB-25 connectoren (met mooie echte metalen shells, niet van die geverfde stukken). Wat monnikenwerk verder en ik heb een kabel gemaakt met 23x 22AWG draad + 2x 20AWG voor de hotend.

Komend weekend wordt dat dus mijn printer naar voren halen en alle kabels door knippen naar de hotend en opnieuw bedraden aan beide kanten :) . Ik moet dan uiteraard niet vergeten nog even de nieuwe mount voor de behuizingskant te printen zodat alles ook daadwerkelijk vast zit :+ .

Fototjes uiteraard:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oCLnYzD-ucIVuUSolwnQpfPlsdg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xPS9mJmzpVSgmhk9BcvCuEKi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x7hM6zbkGiS_xpxkfZL3MatvikU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eY9aPkPdGUUrl5QHi9iKPWWQ.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CxhsQwT8ilMF_RGl_DhTVi3Svus=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GucDy81anPesJurK1cVJ2Egw.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A97p4D7xr-rYVbZ7yrs-7FSY3FQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xb80JXafNdojbXGYbuJnWUvp.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2Co8jCiWOnHN8SCyVYdP0nuPoo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A59agYWZEpvZwJQaQPeQW6pn.jpg?f=fotoalbum_large

Het blijft toch altijd spannend om te zien hoe dit straks gaat werken. Ook de kabel moet ik nog even uitzoeken of deze nog door een dragchain gaat of dat ik dit op een andere manier gebogen houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Ziet er netjes uit hoor!

Geen idee wat ik er aan heb maar... Je hebt er toch wel genoeg laten maken he >:)

[ Voor 45% gewijzigd door InflatableMouse op 30-03-2022 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhr. Satoshi
Ik ben reeds iets verder met project Waterpoort. Ik heb een bodem gemaakt onder het model. Echter weet ik nu niet echt hoe ik verder moet. Ik gokte iets met intersect maar dan lijkt er niks te gebeuren. Iemand tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cxNd_DfF73DdktB5eRS3AkRCBig=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hOJd1UZpeBjaZdDizdkV3t09.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bloodhoundje
InflatableMouse schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 20:33:
[...]

Ziet er netjes uit hoor!

Geen idee wat ik er aan heb maar... Je hebt er toch wel genoeg laten maken he >:)
Hahaha ja ik heb nog 7 printjes liggen onbestucked. En dit is bedoeld om makkelijk hotends te swappen zonder telkens alle kabels van achter opnieuw te moeten leggen etc :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Bloodhoundje schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 22:08:
[...]

Hahaha ja ik heb nog 7 printjes liggen onbestucked. En dit is bedoeld om makkelijk hotends te swappen zonder telkens alle kabels van achter opnieuw te moeten leggen etc :) .
Dat klinkt wel erg handig, ondanks dat ik in eerste instantie niet van plan ben om op korte termijn hotends te wisselen. Het feit dat daar wel direct ook alle andere zaken op aangesloten zitten maakt denk ik dat het ook zonder hotends te wisselen erg handig gaat zijn. Om namelijk die complete kabelboom los te halen als er een fan gewisseld moet worden ... hmmmm.

Ben wel benieuwd als je het er straks op heb zitten hoe het er dan uitziet enzo :*)

Keep us posted 8) .

edit:
Oh ja voordat ik het vergeet, wie gebruikte er DIN rails voor de electronica achterop z'n ratrig? Zou je daar eens een fotootje van willen maken zodat ik een idee krijg van de indeling en cable management? Hoeveel heb ik nodig qua lengte? Heb ik genoeg aan ca 90 cm (in delen)?

[ Voor 15% gewijzigd door InflatableMouse op 31-03-2022 12:10 . Reden: vraag toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bloodhoundje
InflatableMouse schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 11:37:
[...]

Dat klinkt wel erg handig, ondanks dat ik in eerste instantie niet van plan ben om op korte termijn hotends te wisselen. Het feit dat daar wel direct ook alle andere zaken op aangesloten zitten maakt denk ik dat het ook zonder hotends te wisselen erg handig gaat zijn. Om namelijk die complete kabelboom los te halen als er een fan gewisseld moet worden ... hmmmm.

Ben wel benieuwd als je het er straks op heb zitten hoe het er dan uitziet enzo :*)

Keep us posted 8) .

edit:
Oh ja voordat ik het vergeet, wie gebruikte er DIN rails voor de electronica achterop z'n ratrig? Zou je daar eens een fotootje van willen maken zodat ik een idee krijg van de indeling en cable management? Hoeveel heb ik nodig qua lengte? Heb ik genoeg aan ca 90 cm (in delen)?
Ik ben 1 van de din rail gebruikers ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JfHbN5vsdIlzm0QQq5_pHr3CJOU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1iY89yIZ8wNbTAMXQGjp9w6n.jpg?f=fotoalbum_large

Is tegenwoordig al een stuk voller achterop, zal daar binnenkort even fototje van maken als ik de kabels vervang voor mijn printjes.

Ik heb 6x een 20cm strook genomen en hiermee 2 rijen van 3 gemaakt , einde van de din rail is scherp dus hiervoor heb ik een paar plastic eindkapjes gemaakt.
Kabelmanagement etc is ook deels afhankelijk van hoe modulair/precies je het wil doen en wat je voor later als extra features erbij verzint.

Het Octopus board/rpi/voeding zijn gemonteerd met custom gemaakte din rail brackets. Daar kan ik mijn stl's altijd nog even van opduikelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
  • Laatst online: 17-09 06:47
Ben je niet bang dat zowel de kabel als het printspoor van het Hotend niet flink warm gaan worden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bloodhoundje
Looney11 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 23:03:
Ben je niet bang dat zowel de kabel als het printspoor van het Hotend niet flink warm gaan worden?
Totaal niet :) . Het vermogen van de hotend valt ontzettend mee, ik gebruik in de DB-25 2x een pin voor ground en 2x een pin voor +. Elke pin is zelf al ruim voldoende om het vermogen van de hotend te verwerken en het printspoor is ook extra breed voor de hotend aansluiting.

Verder gebruik ik voor alle kabels tussen de boards 22AWG (24AWG zou hier in theorie al voldoende voor zijn) en voor de hotend zelf gebruik ik 20AWG waar in theorie 22AWG al binnen de marges zit :) .

Een standaard hotend is meestal 30W rated, 30W bij 24V is slechts 1.25A en bij 12V 2.5A. DB-25 connectoren zijn afhankelijk van fabrikant per pin rated tussen de 2A en 5A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
Printer staat lekker te draaien. Opeens 'poef' printer uit, alle voedingen zonder prik.....
Chineese kwaliteit schakelaars. '8A rated':
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/04bSf4o4JP14KxUXc-p_l9E5Xcg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l0mnl4SlLJxLSrs1bZfKsIvZ.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fEikfCWeLyuYjW6loDaBoam4G-A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BjA41mMO5BoNzau1E04OKN1o.jpg?f=user_large

Dat heeft die dus mooi niet gehaald. Het rook ook raar na 2-3 mins power op de printer. Kon maar niet plaatsen waar de geur vandaan kwam. Dus nu maar even vervangen door een 6A rated schakelaar (1380w) Dat is met de heated bed aan denk ik nog te krap, dus ondertussen even een goede schakelaar bestellen die wat zwaarder uitgevoerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:29
Bloodhoundje schreef op zondag 3 april 2022 @ 00:58:
Chineese kwaliteit schakelaars. '8A rated':
:X

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
Precies dit, en na wat onderzoek, zijn al die schakelaars blijkbaar heel slecht. rated voor 2A continue en 8A piekbelasting. Ze geven echter al veel eerder de geest. Ben nu maar op Reichelt aan het rondshoppen om daar een paar echte 10A continues rated switches te halen. Die zijn ook gelijk een stuk groter. Dus dat wordt ook een nieuw frontje 3D printen waar alles in kan klikken.
Bij de kleinere 300mm en 400mm zal dit wssch wat langer goedgaan omdat daar geen 1500W heatbed piekvermogen trekt de eerste minuten :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoak
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:51
Waarde tweakers, daar ik zelf in de race ben wil ik graag klein advies;

-zonder veel bouwen beginnen
-zo groot mogelijke dimensies
-snel
-accuraat
-printen van houtvezel&carbon filled
-zelf levelend.

Budget < 1000 euro

Gekeken naar ender 5 7 en prusa i3 mk3s+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Laatst online: 17-09 17:52
Sjoak schreef op zondag 3 april 2022 @ 07:33:
Waarde tweakers, daar ik zelf in de race ben wil ik graag klein advies;

-zonder veel bouwen beginnen
-zo groot mogelijke dimensies
-snel
-accuraat
-printen van houtvezel&carbon filled
-zelf levelend.

Budget < 1000 euro

Gekeken naar ender 5 7 en prusa i3 mk3s+
Zo groot mogelijk + snel + <€1000 zijn zaken waar je ergens water bij de wijn zal moeten doen, vooral snel en groot past niet bij 3d printen.

Ik heb de mk3s+ en ben er zeer tevreden mee, print pla en petg dus geen ervaring met de andere materialen. Hij print gewoon wanneer je dat wil zonder gedoe.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
ocf81 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 17:35:
Goed, ik heb er een zinnetje bijgezet waarin ik SuperSlicer vermeld.

Eigenlijk moet de hele OP eens een revisie hebben, maar ik heb de laatste tijd wat weinig energie om dat echt eens op te pakken.
Zo oud is die toch nog niet? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jbhc schreef op zondag 3 april 2022 @ 09:55:
[...]

Zo oud is die toch nog niet? O-)
Die van deel 2 was wel zeer over datum toen wij begonnen met schrijven. Deze is nu alweer een jaar oud, dus een kleine update is wel aan de orde denk ik. Het veld ontwikkelt zich misschien niet zo snel als ~5 jaar geleden, maar er zijn toch wel weer wat dingen die belangrijk genoeg zijn om in de OP te vermelden.

Maar het heeft idd geen haast.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

om een of andere reden kreeg ik het in m'n kop om die bltouch terug op mn ender 3 v2 te monteren en eens te experimenteren met Jyers firmware. Ben nu 2 dagen op spoken aan het jagen en begin het compleet zat te worden :X .

Even terug naar het begin: m'n printer werkte perfect. Originele firmware zonder bltouch en handmatige bedlevel. Dat laatste heb ik tot in perfectie geoefend en eigen gemaakt.

Echter, m'n bed is wel warped. Ik kan dat deels compenseren met een paar velletjes aluminium folie om het midden (waar het inzakt) op te hogen maar uiteraard is dat verre van perfect. Ik klem de glasplaat maar aan 2 kanten dus de kanten die niet geklemd zitten komen dan ook een beetje omhoog.

Goed, op zich allemaal luxe problemen want het print gewoon fantastisch. Maar ik wil een beetje bezig blijven en ik dacht, misschien is die bltouch met zon correctieve mesh helemaal niet zo'n slecht idee. Iedereen begint te kwijlen als je over Jyers begint, dus laat ik het eens proberen. Begin er spijt van te krijgen O-)

In het kort, de stappen na het aansluiten van de bltouch:
- reset settings
- store settings
- power off
- flash jyers
- reset settings
- store settings
- restore settings (kweenie waarom maar werd geadviseerd ergens)
- power off
- power on

Dan begint het, instellen van de z-offset en nieuwe mesh genereren. Gaat op zich allemaal wel goed denk ik.

Dan sd card erin en een simpel first layer print check. Wat de printer nu doet is een auto home, op 0/0, dan naar het midden, probe Z en dan zakt tie tot z'n Z offset en loopt tie naar rechts het bed af tot tie ratelt en vast loopt (sprint in een error). Ik zet hem op tijd uit om dat te voorkomen.

Ik vermoed dat tie na de Z probe in het midden denkt dat tie op 0/0 zit, maar dat is niet zo, hij zit dan rond de 110/110.

Ik heb er nu 2 dagen in zitten, ik krijg het niet goed. Ik heb nu de originele firmware met bltouch support (volgens zelfde stapjes als boven) erop staan en die doet nu precies het zelfde.

Ik heb gecontroleerd of dat ding goed is aangesloten, ik kan me niet voorstellen dat dat er mee te maken heeft maar die stekkertjes zitten goed.

Iemand enig idee wat er nou aan de hand kan zijn?

[ Voor 6% gewijzigd door InflatableMouse op 03-04-2022 11:48 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bloodhoundje
Zo, vandaag even kabelboom herwerkt. Altijd een rotwerk om te doen, gelukkig nu klaar en in de toekomst een minuten klusje :9 .

PCB's werken naar verwachting. kleine aanpassing op een 3d geprinte backplate nog te gaan en dan zijn ze helemaal af. Printer is nu een testprint aan het doen met de nieuwe kabelboom en PCB's en dat werkt inclusief indicatie LED's perfect :) .

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EQwYTcj_ZiDRxkmIvtR-1Sf9A6c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bk6YW6waMdT9TWu98pPfnF6k.jpg?f=fotoalbum_large

Tijdens ombouw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HEO_1j8wamEAnxrUkvNtj3MD78M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sQnedYuzZwNxXImcW8lgc0dO.jpg?f=fotoalbum_large

Na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5kxjTH7YIU6_o48Zj9pLXhfKqag=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7jgGcy1TTpIeiVovkhX5QMVX.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g0mTkVYqf8xX8YBnRL8btySGcjM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H4KOkpXHu6PWJxVamA3lHe3M.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KTYPZrRdF_qfF6NtIDgzs7u0LTw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xuT12xhTO3QtrawlvtqljQX0.jpg?f=fotoalbum_large

Komende tijd maar eens zien hoe dit bevalt. En kan deze week ook gelijk de fan vervangen voor een noctua :7 .

Filmpje zegt meer als 1000 woorden *O*

[ Voor 2% gewijzigd door Bloodhoundje op 03-04-2022 22:21 . Reden: Filmpje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat ziet er wel strak uit @Bloodhoundje!

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhr. Satoshi
Ik heb project waterpoort eerst even gelaten voor wat het is. Het basismodel zit gewoon vol met slordigheden helaas.

Nu wil ik graag mijn auto gaan printen. Ik vond onderstaand model. Het leek behoorlijk waterdicht allemaal. Super mooie details en 100% accuraat op de 1 of andere manier. In dit model heeft echt veel tijd gezeten.

Enfin,

Ik heb de deuren, ramen, motorkap, wielen, en achterklep verwijderd door in Sketchup te kiezen voor explode. Het bleek dat deze onderdelen losse groups waren als het ik het goed zeg. Zodoende kon ik deze onderdelen 1 voor 1 verwijderen zodat ik deze los kan printen. Het voordeel is ook dat ik zo met treesupport de binnenkant goed kan printen zonder te veel support op het model zelf.

Nu blijkt ook dit model weer vol met fouten. Heel gek want in sketchup lijkt alles waterdicht.

Hierna ben ik overgestapt naar meshmixer. Deze maakt er zeer gekke creaties van die verre van mooi zijn.

Klopt het dat dit model gewoon niet te printen is? Of zou ik het model compleet moeten redisignen. Iets wat mij nog niet gaat lukken...

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

https://3dwarehouse.sketc...20a/Peugeot-206-GTI?hl=pl

[ Voor 7% gewijzigd door Dhr. Satoshi op 03-04-2022 20:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bloodhoundje
Dhr. Satoshi schreef op zondag 3 april 2022 @ 20:23:
Ik heb project waterpoort eerst even gelaten voor wat het is. Het basismodel zit gewoon vol met slordigheden helaas.

Nu wil ik graag mijn auto gaan printen. Ik vond onderstaand model. Het leek behoorlijk waterdicht allemaal. Super mooie details en 100% accuraat op de 1 of andere manier. In dit model heeft echt veel tijd gezeten.

Enfin,

Ik heb de deuren, ramen, motorkap, wielen, en achterklep verwijderd door in Sketchup te kiezen voor explode. Het bleek dat deze onderdelen losse groups waren als het ik het goed zeg. Zodoende kon ik deze onderdelen 1 voor 1 verwijderen zodat ik deze los kan printen. Het voordeel is ook dat ik zo met treesupport de binnenkant goed kan printen zonder te veel support op het model zelf.

Nu blijkt ook dit model weer vol met fouten. Heel gek want in sketchup lijkt alles waterdicht.

Hierna ben ik overgestapt naar meshmixer. Deze maakt er zeer gekke creaties van die verre van mooi zijn.

Klopt het dat dit model gewoon niet te printen is? Of zou ik het model compleet moeten redisignen. Iets wat mij nog niet gaat lukken...

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

https://3dwarehouse.sketc...20a/Peugeot-206-GTI?hl=pl
Aangezien ik daar geen account heb kan ik de model niet downloaden. Maar als ik het goed begrijp zijn deze models telkens in Sketchup formaat? Dat is vragen om problemen imho. Ik ontwijk alles met Sketchup omdat ik er telkens issues mee had en raak alleen nog STL's aan die in fusion360 zijn opgebouwd of .STEP files. Ik denk dat als je dit goed uit sketchup geprint wil krijgen je er bepaalde settings voor nodig hebt bij de Export die er fatsoenlijke solids van maakt.
Pagina: 1 ... 18 ... 52 Laatste