Hier ondertussen aan het afwachten op een paar nieuwe rollen PETG zodat ik weer verder kan printen. In de tussentijd komen langzaam mijn bestellingen binnen voor mijn EVA carriage verder te bouwen met optische sensor en Dragon hotend.
Aangezien ik ondertussen mijn makeshift hotendkabel alle behalve ideaal vindt werken ben ik alvast begonnen met daar een oplossing voor te maken. Er zijn online allerlei opties te vinden van CAN-bus/misbruikte USB-C kabels (die hierdoor niet verkeerd om ingeplugd mogen worden etc). Ik heb besloten om de weg in te slaan van mijn oude printer en een mooie kabel te maken gebaseerd op D-SUB25 connectoren. Mooie breede stekkers die op de plek worden vastgeschroefd en waar zonder zorgen genoeg vermogen over de pennen heen kan voor de hotend. De hele kabelboom kan dan 1 dikke kabel worden en mogelijk 2 losse kabels voor de hotend power ernaast als het echt niet anders kan.
Als eerste stap heb ik de EVA carriage designs in Fusion gegooid. een DXF geëxporteerd van de EVA kabelmount. Het doel is dat ik zonder de EVA carriage te modificeren een modulaire kabel/aansluiting hierop kan plaatsen in plaats van de getywrapte kabel.
Met de DXF file van de mount heb ik deze ingeladen in KICAD (PCB design software), en ben ik tot onderstaande printje gekomen:
Op de 3D render mist de hotend connector, KICAD heeft hier geen 3d file voor als voorbeeld. Ik gebruik voor alle connectoren JST-XH headers, met uitzondering van de hotend. Hiervoor gebruik in een JST-VH header. de XH Series zijn tot 3 ampere rated, de VH series tot 10 ampere. Ruim voldoende voor de hotend

.
De PCB heeft van de DB-25 connector 1.5mm dikke traces naar de hotend en stepper aansluiting. De andere traces zijn 0.5mm aangezien het vermogen hier overheen verwaarloosbaar is. De hotend traces zijn daarnaast dubbel uitgevoerd (2x 2 pennen van de DB-25 header).
Hiermee kom ik precies op 25 pennen gebruik uit van de connector voor:
- Hotend
- Hotend thermistor
- Part cooling fan
- Hotend cooling fan
- Eindstop sensor
- Filament sensor
- Stepper motor
- Z-probe (BL-Touch of andere alternatieven)
De keuze voor de grote DB-25 aansluiting ipv een DB-15 is omdat ik geen kabels wil "recyclen" voor de ground etc. Ik wil alle kabels gescheiden van elkaar houden zodat ik in de toekomst ook makkelijk kan aanpassen/upgraden zonder dat ik dan opeens in de knoop kom met voltages die niet meer hetzelfde zijn etc.
De gehele PCB wordt dus als een soort 'backpack' gemonteerd op de huidige plek van de kabelmount. Een 2e PCB hiervan wordt als kopie achterop de printer gemonteerd waar de andere kant van de kabel gemonteerd wordt. Hierdoor kan ik dus bij een kabelbreuk etc gewoon de hele kabel uit de printer halen en is alles modulair en makkelijk te repareren/veranderen.
Nu even een avondje over het design slapen zodat ik zeker weet dat ik niets vergeten ben of ergens een fout zit. En morgen de order eruit sturen voor de PCB's te laten maken. Mocht alles goed werken dan deel ik uiteraard met plezier de design files

.