Even snel paar reacties
Ligt eraan wat je mee vallen vindt of technisch weet van wat 'tracking' inhoudt. Wist/weet je bijvoorbeeld dat vrijwel alles op tweakers, wat je ook doet of bekijkt, tevens doorgestuurd wordt naar Facebook?
Misschien vindt jij het 'aantal' dat gebruikt wordt meevallen, persoonlijk snap ik niet waarom jullie letterlijk elke beweging of klik door de site heen naar hen willen doorgeven.
Gewoon even een voor de hand liggend voorbeeld, maar dat is net wat menige tweaker beweegt naar adblockers/piholes en andere oplossingen om zichzelf te beschermen.
Jij ziet meevallen denk ik in de technische zin van 'hoeveel gebruiken we', telt dan bijvoorbeeld tot 5, kijkt naar andere websites en denkt dat valt wel mee. Wij gebruikers kijken ernaar in de zin van 'wat is de impact ervan' en zien dan 'alles', en voegt tweakers toe aan het blokkeer lijstje net als al die andere websites zonder verder moeite te doen.
Waar doel je precies op? Zogenaamde takeovers doen wij al een hele tijd niet meer.
Als je advertenties/banners toe staat, helemaal op mobiel, kunnen ze rustig >75% van je scherm innemen. Dat je moet zoeken naar het artikel dat je leest. Zo was er laast nog deze mooie in het premium topic. Past nog nét 1 regel tekst op het complete scherm bij openen van de frontpage.
Dus je zegt misschien dat je hele grote reclame niet meer toe staat, praktisch gezien krijg je zonder adblock alsnog zoveel kleine stukjes dat het verschil er praktisch niet is.
Zou bijna vergelijking trekken richting de trackers. Wordt totaal niet naar de praktische of gebruikers kant gekeken, wat de impact is of hoe dingen uitvallen. Enkel de technische achterkant van de site.
Kevinp in "Het grote Tweakers Plus topic"Waar doel je hier precies op? Ik kan mij niet herinneren dat er via Tweakers ooit op grote schaal malware via banners is verspreid. We hebben wel eens uit voorzorg banners uitgezet toen andere sites met dat probleem kampten, en er zijn wel eens verdachte banners gespot waar wij volgens mij ook altijd snel op geacteerd hebben, maar ik kan mij niet herinneren dat hier ooit sprake was van een 'hot issue'.
Even googlen:
2004: tweakers bericht over verspreiden trojan via advertenties.
nieuws: Grote Nederlandse sites verspreiden urenlang trojan
2007: tweakers bericht over verspreiding via advertenties.
nieuws: Hackers verspreiden malware via advertentienetwerk
2013:
nieuws: Telegraaf.nl verspreidde malware via banners - update
2014:
nieuws: 'NU.nl verspreidde malware via geïnfecteerd advertentienetwerk' - upd...
2015:
nieuws: Criminelen verspreiden malware via advertenties op Telegraaf.nl
Note dat in elk geval in 2015 tweakers getroffen is en zooi verspreid. Ondanks dat het toen al dik 10 jaar bekend was en ze er zelf met regelmaat actief over berichtten ook. Onbekend was het type aanval dus allerminst.
Dubbele ironie: dat was 1 jaar na het tweakers adblock debacle.. toen bleek dus maar hoe hard adblockers nodig zijn om jezelf te beschermen, want zelfs high-tech tweakers was na 10 jaar nog altijd niet up to date op dat vlak. Degene die namelijk adblock actief haddeb/hebben op tweakers waren beschermd.
Heb zelf geen .plan of ander groot bericht gezien, waarin uitgebreid is ingegaan op het risico van banners/reclame. Of hoe die aanzienlijke performance gevolgen hebben voor mobiel/pc (laadproblemen, dataverbruik, etc). In elk geval als gevolg daarvan de adblock adoptie versnellen, en hoe tweakers dus xxx en yy gaat doen en geimplementeerd heeft om de users te beschermen. Of ander bericht dat whitelisten weer veilig kan hier.
De cookiewall technisch aanpassen is het probleem ook niet. Het probleem zit hem in het feit dat een keuzeoptie op dit moment zal resulteren in aanzienlijk omzetverlies. Dat heeft te maken met het feit dat wij op dit moment nog geen mogelijkheden hebben om bepaalde soort banners te serveren zonder tracking.
Tweakers is zo high techie techie, dat heb je in dik 2 jaar met een team eraan werken toch wel ondertussen opgelost...?
De frontpage bijvoorbeeld staat vol grote banners en plaatjes, daar kun je prima reclame kwijt - kwestie van ander plaatje op je server zetten en laden. Stel je haalt dat premium-artikel bannertje weg en plaatst daar op exact dezelfde manier een plaatje van coolblue (of wie dan ook dat je contract mee afsluit). Dan kom je voorbij alle adblockers en kun je inkomsten genereren.
Bonus: heb je niet eens 2 jaar ontwikkel tijd voor nodig met een heel team, maar had jaren terug al ingevoegd kunnen worden.
[
Voor 21% gewijzigd door
Xanaroth op 22-03-2021 10:38
]