We passen de cookiewall aan en maken abo's trackingvrij Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 18 Laatste
Acties:
  • 161.509 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MuVo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:17
Ik weet dat het een keer is uitgelegd, maar ik merk dat ik het apart blijf vinden dat reacties van crew en moderators alleen worden gepind. Terwijl er volgens mij ook goede reacties en vragen van gebruikers zijn, de community welke alleen plusjes krijgen maar niet worden gepind. Ik zeg niet dat er geen goede gepinde berichten zijn van de crew en moderators waar ook de reactie en vragen van gebruikers worden gequote. Maar de
gepinde berichten zien er zo rood uit (door de rode gebruikersnamen), komt over als eenrichtingsverkeer terwijl het misschien niet zo is omdat ik niet alle berichten lees.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SteenMSc-IA
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 30-04-2021
Joeri.Bijlsma schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 22:30:
Ga dan vervolgens aan de slag met die functies, als een functie makkelijk te implementeren is en redelijk hoog op het lijstje staat, doe die dan eerst zodat de abonnees er snel profijt van kunnen hebben van hun abonnement
Voor mij heeft een abonnement nu nog niet genoeg waarde. Er wordt heel veel verteld "er komen functies/voordelen/etc. bij". Nou, die wil ik dan wel is zien.
Ik zou graag willen weten wat er op de planning staat. Als er over 2 weken een topfunctie bijkomt, wil ik best nu al een abonnement afsluiten. Ik ga er nu geen afsluiten in de hoop op goede ideeen.
Een grote poll kan helpen, maar er is eigenlijk al een heel forum voor, het Mooie Features topic: Mooie Features

Wel wil ik echt meer zien van de abonnementen, zeker voor deze prijzen. Ik heb meerdere abonnementen, maar ik zie niet de meerwaarde in een abonnement bij Tweakers. Deze hele discussie zorgte er juist voor dat ik Ghostery heb geactiveerd op Tweakers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Wat ik persoonlijk apart vind is dat tweakers (na het lezen van verschillende pagina's) verschikkelijk afhankelijk is van tracking cookies en advertenties. Als grote techsite, is het dan niet interesanter om bijv. meer collab artikelen te schijven voor bedrijven en dat op de frontpage te zetten? Denk hierbij aan meer adventorials en bijvoorbeeld "sponsored content" artikelen. Gooi een paar verkopende sites erin zodat mensen die interesse hebben in het product het kunnen kopen via de tweakers link en dan 5 euro oid eraf kunnen krijgen als ze die link gebruiken. Zo verdienen vele mensen op youtube ook hun brood en ik denk dat het als grote techsite dit ook wel goed uit kan pakken, zeker als je een contact persoon of twee hebt bij de grote jongens zoals NVidia of Intel.
Ugh nee. Beste manier om mij weg te krijgen is van die "Wij van WC Eend..." advertorial shit. Dan gooi je ook je reputatie als onafhankelijke pers in de prullenbak. Die praktijken zijn ook een van de redenen dat ik nooit youtube kijk tenzij ik de informatie echt nergens anders kan krijgen (bijvoorbeeld als beeldmateriaal echt belangrijk is). Maar de meeste youtubers betitelen zichzelf ook niet als onafhankelijke pers, iets dat ik van Tweakers wel verwacht.
Als je meer abonnees wilt werfen en op de community wilt richten, maak een G.I.G.A.N.T.I.S.C.H.E. poll aan, maak de vraag open antwoord, maar concreet (5 tot 10 woorden bijvoorbeeld) en zet hier een man of tien op om alle antwoorden wat te generaliseren.
Als ik me niet vergis, is dat ook gebeurd ongeveer een jaar geleden :Y)

Daarop is de melding van "Jullie vroegen om meer diepgang in artikelen vandaar plus" ook van afkomstig, dit was de belangrijkste uitkomst uit die grote enquete.
Ik weet ook niet het hele verhaal tussen tweakers en gebruikers van de afgelopen twee jaar, schijnbaar gaat het al jaren wat slechter met de comminucatie tussen tweakers.net en de community en dit is een van de vele druppels die de emmer doet overlopen? Hoe het ook went of keert, het gaat niet lekker met de relatie tussen bedrijf en bezoekers, dat is duidelijk.
Valt wel mee hoor. Ik draai hier al lang mee als bezoeker en elke verandering heeft tegenstand. Ik vind dit ook geen fijne verandering (echter begrijp ik hem wel), maar de reacties zijn niet uitzonderlijk wat mij betreft. Ik denk dat de meeste mensen die er om geven gewoon toch al hun cookies lokaal blocken dus het ze niet zo heel veel uitmaakt. Immers moet je dat voor 99% van de andere sites ook al doen. Die hoor je hier niet.

Trouwens moest ik net denken aan een van die andere discussies die ik een paar jaar geleden heb meegemaakt die ik hier een goed voorbeeld over vind. Er werd een balk ingevoerd op GoT waarmee producten uit de pricewatch getoond werden die in het bekeken topic besproken werden.

Ik heb toen zelf als een van de velen geklaagd, immers als abonnee betaal ik voor het uitzetten van reclame. De insteek van tweakers (volgens mij Wilbert toen) was toen iets van 'dit is geen reclame want het is onze eigen dienst'. Zelf zag ik dit totaal niet zo. Maar die hebben we toen wel kunnen overtuigen. En die functie hebben we toen ook uit kunnen zetten en heb ik nooit meer gezien. Dit is nog weer een voorbeeld waarin ik zie dat er wel degelijk naar ons geluisterd wordt.
World Citizen schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 23:02:
We moeten wel een beetje lief blijven als Tweakers. Het is een illusie dat t.net zo groot en mooi was geweest zonder "groot geld" en een backer als VNU of DPG.

De tijd dat een forum bestaat uit vrijwilligers die het doen voor wat donaties is gewoon voorbij. Zeker als je het formaat t.net gaat bereiken. Ik heb ook mooie forums dood zien gaan omdat de vrijwilligers er mee op houden en de site niet verkocht werd. Je poot stijf houden en hopen op "de ideale wereld" is ook gewoon niet slim.
Hier geloof ik niet in, er zijn zat forums die nog steeds uit liefde oud papier werk bestaan. Tweakers heeft een dermate betrokken community dat dit best had gekund. Immers wordt de moderatie op GoT nog steeds puur vrijwillig uitgevoerd en dat is een van de grootste time sinks tegenwoordig bij het runnen van een forum. Ook omdat de wetgever tegenwoordig verwacht dat dit gedaan wordt.

Maargoed het is gewoon een gepasseerd station, en heel lang al. We hebben destijds geluk gehad met VNU, en wat minder met DPG hun rendements verwachtingen (afgaande van de post van Daniel). Maar ik blijf het waarderen dat Tweakers bijvoorbeeld GoT nogal ontziet met advertenties (al zie ik ze toch niet O-) )
Ethirty schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 10:25:
[...]
Dat vind ik nou een goede vraag. Groei is slechts een economische drijfveer. Het meer meer meer van het kapitalisme heeft gewoon grenzen.
Vind ik ook, ik ben ook bang dat dit nadelige gevolgen heeft (zoals te veel gang naar de mainstream zoals ik eerder al noemde).
Ethirty schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 10:25:
[...]
We zijn allang voorbij de kritieke massa dat de community zichzelf inhoudelijk in stand kan houden met interessante topics en waardevolle toevoegingen aan het nieuws.

DPG zal er nooit in meegaan maar ik zie meer in Tweakers als stichting: deels gerund op nét genoeg geld en deels op vrijwilligers. Voor en door het publiek. Met een redelijk bedrag als lidmaatschap en her en der een eigen bijdrage als het nodig is. Geld voor een nieuwe server heb je met een interne crowdfund zo voor elkaar gok ik.
Ik had dit ook gezien, maar ik vind dit vooral belangrijk voor GoT en dat wordt toch al erg vrijgelaten, het is eigenlijk vooral een community project. Er zijn nauwelijks pogingen om dit te monetiseren en daar ben ik erg blij mee.

[ Voor 22% gewijzigd door GekkePrutser op 21-03-2021 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:51

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Geen idee of dit iets recents is, maar ik heb het nog nooit gezien, en het viel mij op....
Ik ging net in incognito-tabblad naar tweakers.nl (dus geen .net) toe, en werd gewoon naar tweakers.net doorgestuurd. Nog niks mis.... ;)

Toen ik daar op de accepteerknop van de cookiewall drukte, zag ik vervolgens de melding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Skcfppmyz93J2Kyl7zwvF-N9kA4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WErsVMbnNnVD6hC9mc4112oO.png?f=user_large

Dit is in FF 86.0.1

Hoe kan dat? Feit dat je van de 'foute' domein .nl komt, mag toch niks uitmaken?
(tekst was hier bij screenshot per ongeluk geselecteerd overigens)

Verder ben ik benieuwd naar de nieuwe cookiewall die voor mij een verademing zal zijn. :)

[ Voor 14% gewijzigd door AW_Bos op 21-03-2021 22:45 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
AW_Bos schreef op zondag 21 maart 2021 @ 22:41:
Geen idee of dit iets recents is, maar ik heb het nog nooit gezien, en het viel mij op....
[...]
Wat gek, voor mij werkt dit gewoon, ook als ik naar tweakers.nl ga. Heb exact dezelfde FF versie (wel met uBlock Origin erin). Ik was wel ingelogd op dat moment, misschien was je dat zelf niet?

[ Voor 9% gewijzigd door GekkePrutser op 21-03-2021 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

GekkePrutser schreef op zondag 21 maart 2021 @ 23:54:
[...]

Wat gek, voor mij werkt dit gewoon, ook als ik naar tweakers.nl ga. Heb exact dezelfde FF versie (wel met uBlock Origin erin). Ik was wel ingelogd op dat moment, misschien was je dat zelf niet?
Niet in die incognito-sessie.

Hmmm, apart.
Op een andere PC waar ik nu op zit, met dezelfde browser, werkt het wel?

[ Voor 10% gewijzigd door AW_Bos op 22-03-2021 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:42

crisp

Devver

Pixelated

AW_Bos schreef op maandag 22 maart 2021 @ 00:29:
[...]

Niet in die incognito-sessie.

Hmmm, apart.
Op een andere PC waar ik nu op zit, met dezelfde browser, werkt het wel?
Ik kan het ook niet reproduceren. De situatie die je omschrijft wordt veroorzaak wanneer er bij het acepteren geen sessie-cookie mee terug wordt gestuurd. Deze cookie zou je bij het opvragen (of in dit geval na de redirect naar tweakers.net) moeten hebben gekregen.

Dus tenzij je cookies geheel blokkeerd of iets gebruikt waardoor cookies na een redirect afgewezen worden heb ik hier geen verklaring voor.

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Hmm, lastig dit, tweakers wil geld verdienen maar weten niet hoe en de gebruikers zijn het niet eens met de methodes die ze nu willen hanteren om inkomsten te vergaren.

Ik zie veel geklaag en gezwoeg van de gebruikers over de cookiewall en dat er betaalt moet worden om privacy te waardborgen, terecht, het is zeker geen goede oplossing, maar ik zie ook niet zo snel iemand die dan met alternatieve oplossingen komt. "Geef tweaker users de optie om alle cookie instelling te beheren, in plaats van dit verdien model, probeer oplossing 1, 2, of 3 als verdien model" of ergens in die trend.

Wat ik persoonlijk apart vind is dat tweakers (na het lezen van verschillende pagina's) verschikkelijk afhankelijk is van tracking cookies en advertenties. Als grote techsite, is het dan niet interesanter om bijv. meer collab artikelen te schijven voor bedrijven en dat op de frontpage te zetten? Denk hierbij aan meer adventorials en bijvoorbeeld "sponsored content" artikelen. Gooi een paar verkopende sites erin zodat mensen die interesse hebben in het product het kunnen kopen via de tweakers link en dan 5 euro oid eraf kunnen krijgen als ze die link gebruiken. Zo verdienen vele mensen op youtube ook hun brood en ik denk dat het als grote techsite dit ook wel goed uit kan pakken, zeker als je een contact persoon of twee hebt bij de grote jongens zoals NVidia of Intel.

Als je meer abonnees wilt werfen en op de community wilt richten, maak een G.I.G.A.N.T.I.S.C.H.E. poll aan, maak de vraag open antwoord, maar concreet (5 tot 10 woorden bijvoorbeeld) en zet hier een man of tien op om alle antwoorden wat te generaliseren. De een wil meer css opties of forum emotes en de ander wil een darkmode of geen advertenties zien om wat uit de losse mouw te schudden, de opties zijn eindeloos, maar aan het eind van de rit kun je wel dingen op een hoop gooien en wat generaliseren. Maak hier ook weer een poll van, maar dan met een 10-tal punten die met kop en schouder boven uit stak in de eerder genoemde poll en laat de tweaker gebruiker een twee of drie kiezen en bekijk de resultaten wat de grootste vraag heeft en werk de lijst af van meest gewild naar minder gewild. Ga dan vervolgens aan de slag met die functies, als een functie makkelijk te implementeren is en redelijk hoog op het lijstje staat, doe die dan eerst zodat de abonnees er snel profijt van kunnen hebben van hun abonnement

Ik denk dat je ook meer aan de community kunt vragen wat zij vinden wat een abonnement moet hebben.
Maak hier ook een gigantische topic van (zoiets als slowchat crypto) zodat je alle data op een plek hebt.

Toegegeven, ik zit niet verschikkelijk veel op het forum (interessante forum topics op de frontpages helemaal onderaan is mijn grootste interesse), ik lees ook erg weinig artikelen gezien deze vaak niet aan mij gericht zijn. Dus ik weet niet of ik wel het recht van spreken heb betreft critisie naar tweakers toe, maar ik vind het wel belangrijk dat de site blijft bestaan, al is het omdat ik hun "vraag & aanbod" wel erg goed vind werken. Vandaar dat ik toch wat wil proberen voor een eventuele oplossing, mocht mijn beeld compleet onrealistisch wezen, excuus hier dan voor.

Ik weet ook niet het hele verhaal tussen tweakers en gebruikers van de afgelopen twee jaar, schijnbaar gaat het al jaren wat slechter met de comminucatie tussen tweakers.net en de community en dit is een van de vele druppels die de emmer doet overlopen? Hoe het ook went of keert, het gaat niet lekker met de relatie tussen bedrijf en bezoekers, dat is duidelijk. Mocht het bovenstaande punten nog niet opgenoemt zijn en tweakers.net of de gebruikers zien hier wel een toekomst in, misschien dan overleggen met de community en de mensen die bij tweakers werken om deze relatie te verbeteren, want zoals het nu gaat (afgaande van de reacties) kan het alleen maar slechter gaan ben ik bang.

Excuus als er eerder in de pagina's wel een mooie oplossing of voorstel is gedaan, ik kon het even niet op brengen om door 20 pagina's te spitten en 4 uur van mijn tijd te vragen als ik zelf wat op de lippen heb qua opties. Ik weet ook niet of tweakers hiervoor al degelijke akties ondernomen heeft, zij het advertentie artikelen, zei het een poll waar de community op reageren kan, maar ik vond het toch wel belangrijk om in iedergeval *wat* te opperen als oplossing, misschien gaat het balletje rollen en zijn er meer competente tweakers hier die betere ideeen hebben dan mij en die kunnen voorstellen hoe tweakers abonnementen of inkomsten kunnen werfen.

*insert potato*
Menige tweaker post al jaren over dat ze graag willen steunen, maar niet kunnen omdat Tweakers technologisch zo hopeloos ver achter loopt.

- Irritante cookiewall
- Hopeloos veel trackers
- Pagina grote advertenties
- Af en toe virus/malware/troep (incl tweakers jaaaren later slachtoffer na de eerste grote aanvallen, al die tijd niks mee gedaan en afaik nog altijd een hot issue).

Komt al door tig mensen in dit draadje ook naar voren - na 2 jaar werken aan cookie wall lukt tweakers niet, wat tal andere sites binnen 1-2 maanden voor elkaar hebben gekregen. Waarom niet? Wat is het probleem dat Tweakers niet kan, wat al die andere nieuws/fora sites die lopen op vrijwilligers wél met gemak kunnen?

Ze hoeven slechts 1 keer iets van een stagiar eens te laten werken aan het gebruiksvriendelijk maken van tweakers, zoals dit soort problemen oplossen (als die hobby sites het gratis kunnen, moet een stagiar genoeg zijn) en dan kunnen 'wij' vanzelf de site veilig en verantwoord gaan whitelisten. Komt ook vanzelf het geld weer binnen.

Maar men werkt liever jaaaren (en daarmee veel te laat in implementatie) aan een eigen unieke cookie wall oplossing die het minst prettig is voor gebruikers en op de meest minimaal mogelijke manier voldoet aan de wetgeving. Net zoals dat men heel veel tijd en effort stopte in het premium gebeuren.
Ik kan alleen maar sidderen aan het idee, dat ze al die manjaren (moet zoiets hebben gekost, gezien hoe laat/traag tweakers is hiermee) aan effort hadden gestopt in het echt oplossen met gewoon een goed werkende standaard off-the-shelf cookiewall en fixen van onveilige advertenties. Krijg het bijna warm van dat idee.

TLDR; alternatieve oplossing? Gewoon wat menige tweaker al jaren zegt: Zorg ervoor dat je zaken als advertenties en cookies/trackers eens goed en fatsoenlijk implementeert zodat whitelisten mogelijk wordt. Win-Win.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:46

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

crisp schreef op maandag 22 maart 2021 @ 08:14:
[...]
Ik kan het ook niet reproduceren. De situatie die je omschrijft wordt veroorzaak wanneer er bij het acepteren geen sessie-cookie mee terug wordt gestuurd. Deze cookie zou je bij het opvragen (of in dit geval na de redirect naar tweakers.net) moeten hebben gekregen.

Dus tenzij je cookies geheel blokkeerd of iets gebruikt waardoor cookies na een redirect afgewezen worden heb ik hier geen verklaring voor.
Standaard blokkade voor third party cookies :?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Xanaroth schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:00:
[...]

Menige tweaker post al jaren over dat ze graag willen steunen, maar niet kunnen omdat Tweakers technologisch zo hopeloos ver achter loopt.

- Irritante cookiewall
- Hopeloos veel trackers
Volgens mij valt het aantal 'trackers' dat wij hebben, zeker buiten banners, nog best wel mee. Wat zie jij als veel, en wat zie jij allemaal als tracker?
- Pagina grote advertenties
Waar doel je precies op? Zogenaamde takeovers doen wij al een hele tijd niet meer.
- Af en toe virus/malware/troep (ook toen was tweakers jaaaren later slachtoffer na de eerste grote aanvallen, al die tijd niks mee gedaan en afaik nog altijd een hot issue).
Waar doel je hier precies op? Ik kan mij niet herinneren dat er via Tweakers ooit op grote schaal malware via banners is verspreid. We hebben wel eens uit voorzorg banners uitgezet toen andere sites met dat probleem kampten, en er zijn wel eens verdachte banners gespot waar wij volgens mij ook altijd snel op geacteerd hebben, maar ik kan mij niet herinneren dat hier ooit sprake was van een 'hot issue'.
Komt al door tig mensen in dit draadje ook naar voren - na 2 jaar werken aan cookie wall lukt tweakers niet, wat tal andere sites binnen 1-2 maanden voor elkaar hebben gekregen. Waarom niet? Wat is het probleem dat Tweakers niet kan, wat al die andere nieuws/fora sites die lopen op vrijwilligers wél met gemak kunnen?
De cookiewall technisch aanpassen is het probleem ook niet. Het probleem zit hem in het feit dat een keuzeoptie op dit moment zal resulteren in aanzienlijk omzetverlies. Dat heeft te maken met het feit dat wij op dit moment nog geen mogelijkheden hebben om bepaalde soort banners te serveren zonder tracking.
Ze hoeven slechts 1 keer iets van een stagiar eens te laten werken aan het gebruiksvriendelijk maken van tweakers, zoals dit soort problemen oplossen (als die hobby sites het gratis kunnen, moet een stagiar genoeg zijn) en dan kunnen 'wij' vanzelf de site veilig en verantwoord gaan whitelisten. Komt ook vanzelf het geld weer binnen.

Maar men werkt liever jaaaren (en daarmee veel te laat in implementatie) aan een eigen unieke cookie wall oplossing die het minst prettig is voor gebruikers en op de meest minimaal mogelijke manier voldoet aan de wetgeving. Net zoals dat men heel veel tijd en effort stopte in het premium gebeuren.
Ik kan alleen maar sidderen aan het idee, dat ze al die manjaren (moet zoiets hebben gekost, gezien hoe laat/traag tweakers is hiermee) aan effort hadden gestopt in het echt oplossen met gewoon een goed werkende standaard off-the-shelf cookiewall en fixen van onveilige advertenties. Krijg het bijna warm van dat idee.

TLDR; alternatieve oplossing? Gewoon wat menige tweaker al jaren zegt: Zorg ervoor dat je zaken als advertenties en cookies/trackers eens goed en fatsoenlijk implementeert zodat whitelisten mogelijk wordt. Win-Win.
Wellicht zouden wij een klein deel kunnen bewegen tot whitelisting, maar ik denk dat dat niet opweegt tegenover het aandeel gebruikers dat zal aangeven geen tracking te willen waardoor wij in de huidige situatie met bepaalde banners die we dan niet meer kunnen tonen accuut in een probleemsituatie komen.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Freee!! schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:29:
[...]

Standaard blokkade voor third party cookies :?
Nee, dat heb ik ook uitgeprobeert door o.a. ook protection settings op 'strict' te zetten. Pas als ik cookies wholesale weigerde kon ik het reproduceren. En feitelijk gaat het hier natuurlijk ook niet om 3rd-party cookies maar 1st-party (onze eigen sessiecookie).

Intentionally left blank

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xanaroth
Even snel paar reacties
crisp schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:38:
[...]

Volgens mij valt het aantal 'trackers' dat wij hebben, zeker buiten banners, nog best wel mee. Wat zie jij als veel, en wat zie jij allemaal als tracker?
Ligt eraan wat je mee vallen vindt of technisch weet van wat 'tracking' inhoudt. Wist/weet je bijvoorbeeld dat vrijwel alles op tweakers, wat je ook doet of bekijkt, tevens doorgestuurd wordt naar Facebook?
Misschien vindt jij het 'aantal' dat gebruikt wordt meevallen, persoonlijk snap ik niet waarom jullie letterlijk elke beweging of klik door de site heen naar hen willen doorgeven.

Gewoon even een voor de hand liggend voorbeeld, maar dat is net wat menige tweaker beweegt naar adblockers/piholes en andere oplossingen om zichzelf te beschermen.

Jij ziet meevallen denk ik in de technische zin van 'hoeveel gebruiken we', telt dan bijvoorbeeld tot 5, kijkt naar andere websites en denkt dat valt wel mee. Wij gebruikers kijken ernaar in de zin van 'wat is de impact ervan' en zien dan 'alles', en voegt tweakers toe aan het blokkeer lijstje net als al die andere websites zonder verder moeite te doen.
Waar doel je precies op? Zogenaamde takeovers doen wij al een hele tijd niet meer.
Als je advertenties/banners toe staat, helemaal op mobiel, kunnen ze rustig >75% van je scherm innemen. Dat je moet zoeken naar het artikel dat je leest. Zo was er laast nog deze mooie in het premium topic. Past nog nét 1 regel tekst op het complete scherm bij openen van de frontpage.
Dus je zegt misschien dat je hele grote reclame niet meer toe staat, praktisch gezien krijg je zonder adblock alsnog zoveel kleine stukjes dat het verschil er praktisch niet is.

Zou bijna vergelijking trekken richting de trackers. Wordt totaal niet naar de praktische of gebruikers kant gekeken, wat de impact is of hoe dingen uitvallen. Enkel de technische achterkant van de site.

Kevinp in "Het grote Tweakers Plus topic"
Waar doel je hier precies op? Ik kan mij niet herinneren dat er via Tweakers ooit op grote schaal malware via banners is verspreid. We hebben wel eens uit voorzorg banners uitgezet toen andere sites met dat probleem kampten, en er zijn wel eens verdachte banners gespot waar wij volgens mij ook altijd snel op geacteerd hebben, maar ik kan mij niet herinneren dat hier ooit sprake was van een 'hot issue'.
Even googlen:
2004: tweakers bericht over verspreiden trojan via advertenties. nieuws: Grote Nederlandse sites verspreiden urenlang trojan
2007: tweakers bericht over verspreiding via advertenties. nieuws: Hackers verspreiden malware via advertentienetwerk
2013: nieuws: Telegraaf.nl verspreidde malware via banners - update
2014: nieuws: 'NU.nl verspreidde malware via geïnfecteerd advertentienetwerk' - upd...
2015: nieuws: Criminelen verspreiden malware via advertenties op Telegraaf.nl

Note dat in elk geval in 2015 tweakers getroffen is en zooi verspreid. Ondanks dat het toen al dik 10 jaar bekend was en ze er zelf met regelmaat actief over berichtten ook. Onbekend was het type aanval dus allerminst.
Dubbele ironie: dat was 1 jaar na het tweakers adblock debacle.. toen bleek dus maar hoe hard adblockers nodig zijn om jezelf te beschermen, want zelfs high-tech tweakers was na 10 jaar nog altijd niet up to date op dat vlak. Degene die namelijk adblock actief haddeb/hebben op tweakers waren beschermd.

Heb zelf geen .plan of ander groot bericht gezien, waarin uitgebreid is ingegaan op het risico van banners/reclame. Of hoe die aanzienlijke performance gevolgen hebben voor mobiel/pc (laadproblemen, dataverbruik, etc). In elk geval als gevolg daarvan de adblock adoptie versnellen, en hoe tweakers dus xxx en yy gaat doen en geimplementeerd heeft om de users te beschermen. Of ander bericht dat whitelisten weer veilig kan hier.
De cookiewall technisch aanpassen is het probleem ook niet. Het probleem zit hem in het feit dat een keuzeoptie op dit moment zal resulteren in aanzienlijk omzetverlies. Dat heeft te maken met het feit dat wij op dit moment nog geen mogelijkheden hebben om bepaalde soort banners te serveren zonder tracking.
Tweakers is zo high techie techie, dat heb je in dik 2 jaar met een team eraan werken toch wel ondertussen opgelost...?
De frontpage bijvoorbeeld staat vol grote banners en plaatjes, daar kun je prima reclame kwijt - kwestie van ander plaatje op je server zetten en laden. Stel je haalt dat premium-artikel bannertje weg en plaatst daar op exact dezelfde manier een plaatje van coolblue (of wie dan ook dat je contract mee afsluit). Dan kom je voorbij alle adblockers en kun je inkomsten genereren.
Bonus: heb je niet eens 2 jaar ontwikkel tijd voor nodig met een heel team, maar had jaren terug al ingevoegd kunnen worden.

[ Voor 21% gewijzigd door Xanaroth op 22-03-2021 10:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 05-06 07:00

Daniel

Kapitein NCC-1701
Xanaroth schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:13:
Tweakers is zo high techie techie, dat heb je in dik 2 jaar met een team eraan werken toch wel ondertussen opgelost...?
De frontpage bijvoorbeeld staat vol grote banners en plaatjes, daar kun je prima reclame kwijt - kwestie van ander plaatje op je server zetten en laden. Stel je haalt dat premium-artikel bannertje weg en plaatst daar op exact dezelfde manier een plaatje van coolblue (of wie dan ook dat je contract mee afsluit). Dan kom je voorbij alle adblockers en kun je inkomsten genereren.
Bonus: heb je niet eens 2 jaar ontwikkel tijd voor nodig met een heel team, maar had jaren terug al ingevoegd kunnen worden.
Dat is toch net wat te simplistisch gedacht helaas, in 2001 ging het zo (kreeg je gewoon een gifje in de mail, zet het plaatje op een server en hoppa dat was de banner) maar zelfs zónder alle tracking moet er toch op z'n minst door een vertrouwde partij geregistreerd worden hoe vaak een advertentie is getoond. Plus dat het een adverteerder niet boeit of de ad nu met of zonder tracking wordt gezien, die boekt gewoon een campagne in. Het mag dus niet in twee verschillende systemen zitten en het huidige systeem kan trackingvrij (nog) niet aan blijkbaar. Dus in de praktijk is het óf geen advertenties kunnen tonen als iemand tracking weigert, óf de optie om tracking te weigeren niet aanbieden (of alleen tegen betaling). Ik kan me wel iets voorstellen bij de afweging die Tweakers daarom nu maakt, het is alleen nogal schrijnend in het licht van de enorme hoeveelheid tijd die al is verstreken en de astronomische winstcijfers die het moederbedrijf boekt. Als gebruiker blijft het beeld hangen dat Tweakers pas in actie is gekomen toen de eigen belangen wezenlijk gevaar begonnen te lopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Xanaroth schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:13:
Even snel paar reacties

[...]

Ligt eraan wat je mee vallen vindt of technisch weet van wat 'tracking' inhoudt. Wist/weet je bijvoorbeeld dat vrijwel alles op tweakers, wat je ook doet of bekijkt, tevens doorgestuurd wordt naar Facebook?
Misschien vindt jij het 'aantal' dat gebruikt wordt meevallen, persoonlijk snap ik niet waarom jullie letterlijk elke beweging of klik door de site heen naar hen willen doorgeven.

Gewoon even een voorbeeld, maar dat is net wat menige tweaker beweegt naar adblockers/piholes en andere oplossingen om zichzelf te beschermen.
Wij includen helemaal niets van facebook. De socialmediaknopjes bij artikelen zijn statische plaatjes met een link, daar wordt niets getracked.
[...]

Als je advertenties/banners toe staat, helemaal op mobiel, kunnen ze rustig >75% van je scherm innemen.
Op mobiel serveren wij als topbanner maximaal 320x100, en vaak pas na een artikel 320x250. Dat zijn volgens mij geen overdreven grote formaten, laat staan beeldvullend.
Dat je moet zoeken naar het artikel dat je leest. Zo was er laast nog deze mooie in het premium topic. Past nog nét 1 regel tekst op het complete scherm bij openen van de frontpage.

Kevinp in "Het grote Tweakers Plus topic"
Dat is inderdaad het grootste formaat voor desktop: 970x250. Ook lang niet beeldvullend.
[...]

Even googlen:
2004: tweakers bericht over verspreiden trojan via advertenties. nieuws: Grote Nederlandse sites verspreiden urenlang trojan
2007: tweakers bericht over verspreiding via advertenties. nieuws: Hackers verspreiden malware via advertentienetwerk
2013: nieuws: Telegraaf.nl verspreidde malware via banners - update
2014: nieuws: 'NU.nl verspreidde malware via geïnfecteerd advertentienetwerk' - upd...
2015: nieuws: Criminelen verspreiden malware via advertenties op Telegraaf.nl

Note dat in elk geval in 2015 tweakers getroffen is en zooi verspreid. Ondanks dat het toen al dik 10 jaar bekend was en ze er zelf met regelmaat actief over berichtten ook. Onbekend was het type aanval dus allerminst.

[...]
Wij hebben in 2015 een keer automated banners uitgezet; dat was echter uit voorzorg: nieuws: 'Groot advertentienetwerk serveert malware' - update 3

Volgens mij handelen wij zelfs heel erg snel op het moment dat we signalen krijgen dat er iets niet klopt, zie ook Rare of twijfelachtige reclames: geef ze hier door

Intentionally left blank

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xanaroth
Daniel schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:35:
[...]
maar zelfs zónder alle tracking moet er toch op z'n minst door een vertrouwde partij geregistreerd worden hoe vaak een advertentie is getoond.
Waarom? De halve reclame wereld werkt zo (folders, bushokjes, flyers..). Gaat ook allemaal zonder trackers of andere slimme technieken, gewoon domweg pushen. Onbekend wie/hoeveel mensen je bereikt, gaat puur op potentieel bezoekers aantal.

Natuurlijk krijg je een andere prijs per bezoeker dan met waanzinnige interactieve ads en trackers. Alleen je krijgt tenminste geld, want dat 2e verdwijnt achter blokkades.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 15:48

Ethirty

Who...me?

crisp schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:41:
[...]

Dat is inderdaad het grootste formaat voor desktop: 970x250. Ook lang niet beeldvullend.
Leuk dat je je eigen post pinned en die banner niet "beeldvullend" noemt, maar als je naar de afbeelding kijkt is >90% van die pagina gevuld met nutteloze inhoud of whitespace.

Dus misschien niet létterlijk beeldvullend, maar wel zéér irritant kijken. Normaal gesproken negeer ik websites die meer rommel dan inhoud tonen. Jullie zijn eigenlijk de enige uitzondering.

(gelukkig komt het niet vaak voor, maar het komt voor)

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Ethirty schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:19:
[...]

Leuk dat je je eigen post pinned en die banner niet "beeldvullend" noemt, maar als je naar de afbeelding kijkt is >90% van die pagina gevuld met nutteloze inhoud of whitespace.

Dus misschien niet létterlijk beeldvullend, maar wel zéér irritant kijken. Normaal gesproken negeer ik websites die meer rommel dan inhoud tonen. Jullie zijn eigenlijk de enige uitzondering.

(gelukkig komt het niet vaak voor, maar het komt voor)
Ik had mijn post niet gepinned, maar heb hem voor je unpinned ;)

De kritiek op de zogenaamde 'ankeilers' is ons bekend. Veel gebruikers bieden daar ook Custom CSS snippets voor aan, en gezien je karmatotaal kan je daar ook gewoon gebruik van maken ;)

Maar we dwalen hier volgens mij af van het onderwerp, namelijk tracking en cookies :)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

True, maar de onderliggende discussie gaat ook over wat jullie denken en wat wij verwachten (met name qua communicatie). Dat is in dit topic nu al een paar keer naar boven geborrelt. ;)

Maar laten we het weer over de inhoud hebben. En die ging over alternatieve manieren om banners te laten zien. Ik vond de bushokjes referentie wel een goede, aangezien jullie zelf zo'n campagne hebben gedaan.

Daar betaal je X voor, je weet dat je poster in Y bushokjes komt, maar je hebt geen énkel idee van het aantal views of nieuwe bezoekers als gevolg daarvan. Vindt je dan dat zo'n campagne het geld niet waard was?

Want dat is wat je in feite zegt als je aangeeft niet zonder Google (of andere aanbieder) je advertenties kan tonen.

("je" is T.net, niet crisp als persoon :P)

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 05-06 07:00

Daniel

Kapitein NCC-1701
Xanaroth schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:42:
[...]

Waarom? De halve reclame wereld werkt zo (folders, bushokjes, flyers..). Gaat ook allemaal zonder trackers of andere slimme technieken, gewoon domweg pushen. Onbekend wie/hoeveel mensen je bereikt, gaat puur op potentieel bezoekers aantal.

Natuurlijk krijg je een andere prijs per bezoeker dan met waanzinnige interactieve ads en trackers. Alleen je krijgt tenminste geld, want dat 2e verdwijnt achter blokkades.
Tsja da's een beetje als klagen tegen een buschauffeur dat er maar 40 mensen mee kunnen omdat er in de trein 400 passen. Het is ook openbaar vervoer, maar daar houden de vergelijkingen wel een beetje op. Outdoor en huis-aan-huis is een wezenlijk andere business dan online advertising.

Wat niet wegneemt dat het imho ook wel mogelijk zou moeten zijn om hier iets voor te verzinnen. Desnoods door een 2e adserver te implementeren die je alleen aanroept als iemand tracking heeft geweigerd. Dat zal niet voor alle adverteerders een alternatief zijn, maar het zal allicht beter zijn dan helemaal geen ads kunnen tonen.

[ Voor 5% gewijzigd door Daniel op 22-03-2021 11:44 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-06 14:11
Los van technische implicaties etc, het is gewoon moreel verwerpelijk dat je je eigen privacy alleen kan behouden door ervoor te betalen. Je privacy wordt dus een luxe product. Kan je er niet voor betalen? Dan volgen we je tot we alles uit je halen.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
crisp schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:23:
[...]

Ik had mijn post niet gepinned, maar heb hem voor je unpinned ;)

De kritiek op de zogenaamde 'ankeilers' is ons bekend. Veel gebruikers bieden daar ook Custom CSS snippets voor aan, en gezien je karmatotaal kan je daar ook gewoon gebruik van maken ;)

Maar we dwalen hier volgens mij af van het onderwerp, namelijk tracking en cookies :)
Het is, wederom, voor jullie aan de achterkant iets anders. Voor ons als gebruikers is het allemaal hetzelfde. Voor ons als gebruikers gaat het allemaal om 'wat is het beste voor onze directe rekening' en niet om 'hoe zetten we het beste product neer'.

Dat je verweer tegen 1 hele regel text op de frontpage (want rest is witveld en reclame plaatjes, omdat het slecht in elkaar zit) is 'dat ziet er prima uit' laat eigenlijk zien hoe ver weg je af staat van wat wij als gebruikers zien en meemaken. En dan ondertussen toch raar vinden dat inkomsten teruglopen en men 3rd party programma's als adblocker gebruikt...

Krijg sterk het gevoel dat je enkel bekijkt vanuit de achterkant, als iemand die enkel code ziet en tikt, en niet bedrijfsbreed (laat staan bedrijf+klant/gebruikers samen) de onderlinge interacties overziet. Oorzaak-gevolg enzo.

Wij proberen slechts aan te geven, dat als je gaat omdenken dat prima alsnog tot hetzelfde doel kan leiden. Namelijk niet alles super traag nét aan voldoen, maar gewoon snel en goed te doen, kan leiden tot meer inkomsten (want meer gebruikers, meer whitelists, etc).
Belangrijkste is vooral: het zijn geen losstaande punten. Dus probeer ze ook niet los van elkaar te zien, of geforceerd te scheiden van elkaar.

[ Voor 33% gewijzigd door Xanaroth op 22-03-2021 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Xanaroth schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:58:

Krijg sterk het gevoel dat je enkel bekijkt vanuit de achterkant, als iemand die enkel code ziet en tikt, en niet bedrijfsbreed (laat staan bedrijf+klant/gebruikers samen) de onderlinge interacties overziet. Oorzaak-gevolg enzo.
Eens. Zo kan het bijvoorbeeld ook, ziet er toch gelikter uit dan dat plaatje wat hier eerder gelinkt werd :P :
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0bqeOCY.png

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd1 op 22-03-2021 12:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Xanaroth schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:58:
[...]

Het is, wederom, voor jullie aan de achterkant iets anders. Voor ons als gebruikers is het allemaal hetzelfde. Voor ons als gebruikers gaat het allemaal om 'wat is het beste voor onze directe rekening' en niet om 'hoe zetten we het beste product neer'.

Dat je verweer tegen 1 hele regel text op de frontpage (want rest is witveld en reclame plaatjes, omdat het slecht in elkaar zit) is 'dat ziet er prima uit' laat eigenlijk zien hoe ver weg je af staat van wat wij als gebruikers zien en meemaken. En dan ondertussen toch raar vinden dat inkomsten teruglopen en men 3rd party programma's als adblocker gebruikt...

Wij proberen slechts aan te geven, dat als je gaat omdenken dat prima alsnog tot hetzelfde doel kan leiden. Namelijk niet alles super traag nét aan voldoen, maar gewoon snel en goed te doen, kan leiden tot meer inkomsten (want meer gebruikers, meer whitelists, etc).
Belangrijkste is vooral: het zijn geen losstaande punten. Dus probeer ze ook niet los van elkaar te zien, of geforceerd te scheiden van elkaar.
Je zult mij niet horen zeggen dat ik het er allemaal "prima uit vind zien". Ook ik ben al jaren gebruiker van deze site en ben (vooral intern) ook uitermate kritisch, en probeer ook zo goed als mogelijk het sentiment van gebruikers door te spelen wanneer er weer veranderingen worden voorgesteld. Daar wordt over het algemeen vaak ook wel iets mee gedaan, maar uiteindelijk is het lastig om het iedereen volledig naar de zin te maken.

En uiteraard staat het je vrij om ook op het gebied van design en dergelijke input te leveren. Dat kan je overigens het beste doen in Mooie Features waar ook onze productowners en designers meelezen :)

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-06 13:43
menn0 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:45:
Los van technische implicaties etc, het is gewoon moreel verwerpelijk dat je je eigen privacy alleen kan behouden door ervoor te betalen. Je privacy wordt dus een luxe product. Kan je er niet voor betalen? Dan volgen we je tot we alles uit je halen.......
Anderzijds is het ook moreel verwerpelijk gratis gebruik te maken van een medium als Tweakers.net waar veel mensen keihard aan werken om interessante content aan te bieden :) Tweakers.net is uit eindelijk geen liefdadigheidsinstelling, er moet ook geld worden verdiend om het personeel te betalen en de servers draaiend te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

1 van de grotere autoclubs van Nederland draait op vrijwilligers, hebben een bak geld in kas uitsluitend door contributie, brengen meermaals per jaar gratis een full color tijdschrift uit en hebben bij elk evenement gratis hapjes en drankjes "uit de pot". Kan het evenement niet kostendekkend georganiseerd worden dan wordt een eigen bijdrage verwacht.

Alles staat of valt met een balans tussen werk, inkomen en publiek. Als het inkomen te weinig is moet je constateren dat of het werk of het publiek te groot is. Zolang die vraag niet opgelost wordt snap ik wel dat ze geen afscheid van cookies kunnen nemen.

Misschien moet je site en forum wel helemaal verstoppen achter een betaalde inlog, maar ik denk dat ik ook wel weet wat er dan gaat gebeuren...

Het topic gaat over cookies, maar er zit zoveel meer achter.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

q-enf0rcer.1 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 13:28:
Anderzijds is het ook moreel verwerpelijk gratis gebruik te maken van een medium als Tweakers.net waar veel mensen keihard aan werken om interessante content aan te bieden :) Tweakers.net is uit eindelijk geen liefdadigheidsinstelling, er moet ook geld worden verdiend om het personeel te betalen en de servers draaiend te houden.
Als het een kostendekkend verhaal was had je een punt. Maar is het ook moreel verwerpelijk als het hele businessmodel erop gericht is om je met gratis content binnen te trekken zodat de aandeelhouder van de toko een grotere winstuitkering krijgt? Of ligt het geheel complexer in minder zwart wit dan wij hier stellen?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Ethirty schreef op maandag 22 maart 2021 @ 13:37:
[...]
Alles staat of valt met een balans tussen werk, inkomen en publiek. Als het inkomen te weinig is moet je constateren dat of het werk of het publiek te groot is. Zolang die vraag niet opgelost wordt snap ik wel dat ze geen afscheid van cookies kunnen nemen.
Wij willen zelf juist ook afscheid nemen van die trackingcookies. Ook voor onze adverteerders is dat niet het probleem. Het probleem zit hem in het feit dat er op dit moment geen trackingvrije technische oplossing voorhanden is waarmee we wel kunnen voldoen aan de andere eisen van die adverteerders (HTML5, dynamische content, animatie).

De trackingvrije alternatieven voorzien op dit moment eigenlijk alleen maar in statische banners (plaatjes). Daarmee zouden we een groot deel van onze inkomsten kwijtraken.

Om dat vraagstuk op te lossen zijn we met verschillende partijen in overleg (en daar kunnen we ook best nog wel wat hulp bij gebruiken van mensen die in die advertismentbusiness zitten of daar heel veel vanaf weten). Op dit moment is daar echter nog geen tijdspad aan te hangen helaas.

Intentionally left blank

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-07-2024
Ethirty schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:51:
[...]

Als reclame én abonnees niet genoeg is, wat dan wel? Dan moet je toch eens goed naar de kostenkant kijken. Misschien eens wat dure managers minder, of... vul maar in.
Ik kan er echt met de beste wil van de wereld niet bij dat je niet een paar redacteuren en wat test spulletjes kunt financieren vanuit de opbrengsten in de pricewatch.

Dat bedoelde ik ook een beetje met poten in de modder... Nee dit is geen vetpot en gaat het ook niet worden, en ja, misschien is 50% van de inzet wel gewoon filantropie. Gek genoeg levert die passie namelijk toch de beste content op. Met andere woorden, doe het met liefde, of sluit de tent gewoon want die onmogelijke spagaat ga je echt niet zonder flink uit te scheuren voltooien. Amputeer van tevoren nou maar gewoon een been, dan zijn we eerlijk naar elkaar.

En waarom zeg ik dat? Omdat er talloze mensen zijn die met die passie en eigen inbreng veel betere content neerzetten tegenwoordig. Het kan dus wel, en als je het zo nodig moet vermarkten... succes, maar je bent eigenlijk begonnen aan je ondergang. Het is een dunne lijn. Net zoiets als muziek maken en vele andere jobs in de entertainment business. Zit er geen passie in, dan sterft het, tenzij er een wurgmodel wordt toegepast om geld te verdienen. Maar omdat communities zo krachtig zijn, gaat dat wurgmodel toch afsterven.

Ik wil ook even in herinnering brengen dat Internet an sich, en al zijn bedrijvigheid, in de eerste plaats tot stand komt doordat communities iets willen en iets gaan doen. Community driven, heet het dan zo mooi. Hier is het 'Community Abuse' aan het worden. Wel de lusten niet de lasten... en wel zaniken over het feit dat er nog adblockers gebruikt worden. Voelen ze zich bij de redactie wel helemaal goed?

*Je= royal you natuurlijk.

[ Voor 38% gewijzigd door Vayra op 22-03-2021 15:42 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Vayra schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:37:
[...]

Ik kan er echt met de beste wil van de wereld niet bij dat je niet een paar redacteuren en wat test spulletjes kunt financieren vanuit de opbrengsten in de pricewatch.
Een paar? Heb even geen zin om exact te tellen maar ik geloof dat de teller op 50-60 man zat. Daarvoor heb je een serieuze inkomstenstroom nodig.

#team_UTC+1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:28
Ethirty schreef op maandag 22 maart 2021 @ 16:40:
[...]

Een paar? Heb even geen zin om exact te tellen maar ik geloof dat de teller op 50-60 man zat. Daarvoor heb je een serieuze inkomstenstroom nodig.
Op de over pagina staan al 74 personen en nog 8 freelancers. Wil je die salarissen betalen dan heb je een aardige inkomstenbron nodig. En om nu echt te zien dat er dagelijks 74 man/vrouw met tweakers bezigs is uhm nee.

[ Voor 19% gewijzigd door HKLM_ op 22-03-2021 16:47 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brinkiewestland
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:45
En de pricewatch brengt al 50% van de omzet binnen, dus daar betalen ze inderdaad al wat redacteuren en testspullen van

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
crisp schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:38:
[...]
Wellicht zouden wij een klein deel kunnen bewegen tot whitelisting, maar ik denk dat dat niet opweegt tegenover het aandeel gebruikers dat zal aangeven geen tracking te willen waardoor wij in de huidige situatie met bepaalde banners die we dan niet meer kunnen tonen accuut in een probleemsituatie komen.
Ik denk dat whitelisting ook een gepasseerd station is op dit moment. Steeds meer mensen (en zeker binnen de Tweakers doelgroep) gebruiken technieken als Pihole waar je gewoon niet meer kan whitelisten. Ik hier ook. Zelfs op mobiel (ik gebruik een always on VPN die routeert via een cloud VPS)

Ik heb verder ook uBlock Origin om het extra dicht te timmeren en daar maak ik nooit uitzonderingen voor welke site dan ook. Ik blokkeer ook DoH (DNS over HTTPS) in al mijn browsers omdat dat de pihole natuurlijk kan omzeilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:56

bloody

0.000 KB!!

Onderschat niet wat het kost aan mankracht en geld om een goed ad systeem te implementeren en onderhouden...
Ik mag mezelf een ervaren software engineer noemen, maar toen ik bezig ging met ads voelde ik me 3 maanden lang weer een ultieme rookie. Het ecosysteem is _zo_ super uitgebreid en zit zo complex in elkaar, echt creepy.

Zelf best veel gewerkt met prebid.js voor header bidding + adobe dmp / crm en herken me prima in alle privacy 'gedoe'. nasty stuff!

@crisp al eens gekeken naar prebid.js icm user id module?
https://adtelligent.com/b...ro-in-the-cookieless-era/
https://docs.prebid.org/d...ules/userId.html#overview

nope

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
bloody schreef op maandag 22 maart 2021 @ 16:57:
Onderschat niet wat het kost aan mankracht en geld om een goed ad systeem te implementeren en onderhouden...
Ik mag mezelf een ervaren software engineer noemen, maar toen ik bezig ging met ads voelde ik me 3 maanden lang weer een ultieme rookie. Het ecosysteem is _zo_ super uitgebreid en zit zo complex in elkaar, echt creepy.

Zelf best veel gewerkt met prebid.js voor header bidding + adobe dmp / crm en herken me prima in alle privacy 'gedoe'. nasty stuff!
Dit is dus exact waarom ik keihard overal ads block en geen enkele uitzondering meer maak. Die industrie maakt het expres zo moeilijk mogelijk om hun privacyschending te verbergen en er het maximale uit te halen qua profilering. Pas nu onder enorme druk (verplichte cookiewalls) komen ze met trackingvrije oplossingen.

Ik weet dat ik de websites hiermee benadeel maar dat is dan maar zo. Het vertrouwen in de ad industrie is bij mij 100% weg en ik sta ook niet meer open voor verbetering op dit punt. De websites waar ik echt om geef neem ik een abo indien mogelijk en anders hebben ze maar pech...

[ Voor 4% gewijzigd door GekkePrutser op 22-03-2021 17:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Dat is een feit. Heb wel eens een poging gedaan om een lijst te maken van wat sommige websites aan cookies van 3rd parties meesturen. Maar na 10 A4tjes onder elkaar aan namen van de meest vage bedrijven ben ik gestopt en besloot ik om dan maar alles te gaan blokkeren. Uit elke uithoek van de wereld zijn bedrijven in je gedrag geïnteresseerd voor een euro.

Eerlijk is eerlijk, dat is hier al een stuk fijner.

#team_UTC+1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chengbondkwok
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:27

@crisp al eens gekeken naar prebid.js icm user id module?
https://adtelligent.com/b...ro-in-the-cookieless-era/
https://docs.prebid.org/d...ules/userId.html#overview
Wij werken niet met header bidding, omdat er ontzettend weinig controle is over de banners en het niet transparant is en schimmig is. Verder is ons dev team altijd bezig om snelheid van de website op één te zetten, en met de huidige manier van advertising zijn de laadtijden acceptabel. Zonder ads nog sneller uiteraard, maar goed. Header bidding zou voor nog meer vertraging zorgen. DPG heeft vaak gepolst hiervoor, maar daar hebben we altijd weerstand tegen geboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:40
menn0 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:45:
Verdienmodellen voor websites zijn veranderd. Waar je als website eigenaar/beheerder er mee weg kwam om wat bescheiden advertenties te tonen is dat nu niet meer genoeg. Tegenwoordig moet je databases beheren, website zelf bijwerken, updates/patches installeren en, afhankelijk van je traffic, je beveiliging op orde hebben. Laat Tweakers nou nét een schitterende 'hoge boom' zijn waar men al te graag Ddos'jes op los laat 'omdat het kan'. Een beetje ITer komt zijn nest niet uit voor een habbekrats - zeker niet degene die specifieke kennis moeten hebben (en bijhouden) om dergelijke shitstorms buiten de deur te houden. Tja, dan zijn een paar reclames over kattenvoer niet afdoende.

Draai trouwens de boel niet om - je bent en blijft zelf verantwoordelijk voor je privacy. Als je niet akkoord gaat met de cookie melding, dan plaatst Tweakers nul cookies. Ik heb het letterlijk 5 minuten geleden getest.
Je kan ook van tijd tot tijd je cookies weggooien, Pi-hole installeren en weet ik wat allemaal om je privacy te waarborgen. Maak websites niet verantwoordelijk voor jou privacy - daar ben je toch echt zelf bij als gebruiker.
'tot we alles uit je halen'. Alsof het hier een club is voor orgaanhandelaren :+

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-06 14:11
5pë©ïàál_Tèkén' schreef op maandag 22 maart 2021 @ 18:30:
[...]

Verdienmodellen voor websites zijn veranderd. Waar je als website eigenaar/beheerder er mee weg kwam om wat bescheiden advertenties te tonen is dat nu niet meer genoeg. Tegenwoordig moet je databases beheren, website zelf bijwerken, updates/patches installeren en, afhankelijk van je traffic, je beveiliging op orde hebben. Laat Tweakers nou nét een schitterende 'hoge boom' zijn waar men al te graag Ddos'jes op los laat 'omdat het kan'. Een beetje ITer komt zijn nest niet uit voor een habbekrats - zeker niet degene die specifieke kennis moeten hebben (en bijhouden) om dergelijke shitstorms buiten de deur te houden. Tja, dan zijn een paar reclames over kattenvoer niet afdoende.

Draai trouwens de boel niet om - je bent en blijft zelf verantwoordelijk voor je privacy. Als je niet akkoord gaat met de cookie melding, dan plaatst Tweakers nul cookies. Ik heb het letterlijk 5 minuten geleden getest.
Je kan ook van tijd tot tijd je cookies weggooien, Pi-hole installeren en weet ik wat allemaal om je privacy te waarborgen. Maak websites niet verantwoordelijk voor jou privacy - daar ben je toch echt zelf bij als gebruiker.
'tot we alles uit je halen'. Alsof het hier een club is voor orgaanhandelaren :+
Ik bedoel het natuurlijk in een bredere context ook, je ziet op veel terreinen dat je privacy kan inleveren tegen korting. Als privacy dan alleen maar aan hoogopgeleiden en of ruim bedeelden besteedt is, mag je je afvragen of dat is waar wij naar toe willen.

Uiteraard hoeft Tweakers informatie niet vrij toegangelijk beschikbaar te maken, maar er zit ergens een balans, en ik denk dat er ook een hoop bezoekers zijn die niet allerlei stappen nemen ter bescherming. Qua uitgangspunt ben ik het ook niet met je eens, in beginsel moet je privacy gewaarborgd zijn met of zonder tools. Als je nu al de stap gemaakt hebt dat privacy je eigen dikke schuld is als je die niet kan beschermen zal ik een prive detective op je afsturen ;)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

Zo kan het ook:
https://www.motor-forum.n...dvertenties-op-mf.458343/

Is ook tijdelijk, maar in de tussentijd is daar in iedergeval gekozen voor de beste oplossing voor de gebruiker.
Ipv de tijdelijke oplossing kiezen voor het grote geld over de rug van de gebruikers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hgbtf91
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 24-03-2021
JBplap schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 22:17:
Zo kan het ook:
https://www.motor-forum.n...dvertenties-op-mf.458343/

Is ook tijdelijk, maar in de tussentijd is daar in iedergeval gekozen voor de beste oplossing voor de gebruiker.
Ipv de tijdelijke oplossing kiezen voor het grote geld over de rug van de gebruikers.
Die hebben niemand in dienst en een eigenaar die bereid is om te betalen voor het plezier van een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4gnax
  • Laatst online: 06-06 19:14
crisp schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:58:
Het probleem zit hem in het feit dat er op dit moment geen trackingvrije technische oplossing voorhanden is waarmee we wel kunnen voldoen aan de andere eisen van die adverteerders (HTML5, dynamische content, animatie).

De trackingvrije alternatieven voorzien op dit moment eigenlijk alleen maar in statische banners (plaatjes).
Wat, niet eens een simpele webm om in wat animate te voorzien (met een fallback op mp4 voor Safari)?
Compacter dan een animated gif; betere framerate en kleurbereik; een fractie van de bandbreedte; en autoplay (mits geen audiotrack) in alle browsers -- ook mobile -- met een simpele <video> tag.

Daar moet je toch al heel wat mee kunnen boven een statisch plaatje.

[ Voor 6% gewijzigd door R4gnax op 26-03-2021 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chengbondkwok
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:27
R4gnax schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 19:09:
[...]

Wat, niet eens een simpele webm om in wat animate te voorzien (met een fallback op mp4 voor Safari)?
Compacter dan een animated gif; betere framerate en kleurbereik; een fractie van de bandbreedte; en autoplay (mits geen audiotrack) in alle browsers -- ook mobile -- met een simpele <video> tag.

Daar moet je toch al heel wat mee kunnen boven een statisch plaatje.
Waarom .webm of .gif niet zou werken heb ik hier proberen uit te leggen: chengbondkwok in "We passen de cookiewall aan en maken abo's trackingvrij"

Het is helaas meer dan alleen bewegend beeld kunnen tonen, het is ook het kunnen tonen van realtime waarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4gnax
  • Laatst online: 06-06 19:14
chengbondkwok schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 09:59:
[...]

Waarom .webm of .gif niet zou werken heb ik hier proberen uit te leggen: chengbondkwok in "We passen de cookiewall aan en maken abo's trackingvrij"

Het is helaas meer dan alleen bewegend beeld kunnen tonen, het is ook het kunnen tonen van realtime waarden.
Thanks. Die had ik gemist.
Tja... theoretisch zou je natuurlijk 'near-realtime' (zeg elk half uur?) plaatjes of video kunnen her-genereren met actuele waardes; maar inderdaad: efficiënt is dat niet. Tenminste: niet voor de adverteerder. Voor de bezoeker maakt het weinig verschil, maar de adverteerder zit dan wel veel resources te verstoken aan die dingen te genereren en telkens via het ad-platform nieuwe versies aan te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foreign Agent
  • Registratie: December 2020
  • Niet online
Een tijd gelede had gevraagd en of cookiewall word opgelost/zijn verbonden met premius/plus.
Kreeg Nee te horen.
Het is een toeval.
Eerst cookie accepteren hoe dan ook. Kan toch niet inloggen zonder cookie?

Ik kom hier voor content die wordt gemaakt door mede tweakers (comments). Nogmaals bedankt voor het creëren! Gratis ook nog.

Tweakers zelf goed bezig. Het gaat goede kant op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Foreign Agent schreef op maandag 29 maart 2021 @ 11:34:
[...]
Eerst cookie accepteren hoe dan ook. Kan toch niet inloggen zonder cookie?
Voor functionele cookies zoals sessiecookies is geen consent (toestemming) benodigd.

Intentionally left blank

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Hierbij een update met betrekking tot de lancering van de vernieuwde cookiewall waarbij we, zoals vermeld in de topicstart, een optie gaan geven om een abonnement af te sluiten. Alle abonnementen zullen vanaf de lancering de mogelijkheid hebben om thirdpartytracking uit te kunnen zetten.

Dit hebben we op moment van schrijven technisch helemaal af en we zijn nu druk bezig met de voorbereidingen voor livegang. We wachten echter nog op akkoord voor onder andere een herziening van de cookie-infopagina en we willen ook de tijd nemen om de communicatie naar de buitenwereld, in de vorm van een .plan, goed voor te bereiden. Omdat dit natuurlijk geen 1-aprilgrap is en met het paasweekend voor de deur hebben we besloten om de release pas volgende week dinsdag of woensdag te doen zodat er dan ook voldoende gelegenheid is voor ons om in te spelen op vragen en opmerkingen die er zullen komen.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuVo
crisp schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:17:
Hierbij een update met betrekking tot de lancering van de vernieuwde cookiewall waarbij we, zoals vermeld in de topicstart, een optie gaan geven om een abonnement af te sluiten. Alle abonnementen zullen vanaf de lancering de mogelijkheid hebben om thirdpartytracking uit te kunnen zetten.

Dit hebben we op moment van schrijven technisch helemaal af en we zijn nu druk bezig met de voorbereidingen voor livegang. We wachten echter nog op akkoord voor onder andere een herziening van de cookie-infopagina en we willen ook de tijd nemen om de communicatie naar de buitenwereld, in de vorm van een .plan, goed voor te bereiden. Omdat dit natuurlijk geen 1-aprilgrap is en met het paasweekend voor de deur hebben we besloten om de release pas volgende week dinsdag of woensdag te doen zodat er dan ook voldoende gelegenheid is voor ons om in te spelen op vragen en opmerkingen die er zullen komen.
Bij een goed voorbereid plan en keuzes die goed zijn af afgestemd met feedback uit de community (dit topic) hoef je toch niet veel opmerkingen te krijgen? Vragen krijg je altijd bij nieuwe features. Maar goed het is geen eenvoudig onderwerp en implementatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

MuVo schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:32:
[...]

Bij een goed voorbereid plan en keuzes die goed zijn af afgestemd met feedback uit de community (dit topic) hoef je toch niet veel opmerkingen te krijgen? Vragen krijg je altijd bij nieuwe features. Maar goed het is geen eenvoudig onderwerp en implementatie.
We voorzien dat deze tijdelijke oplossing toch nog wel een en ander aan reacties zal oproepen, zeker gezien het feit dat we door deze aanpassingen ook iedereen weer de cookiewall moeten laten zien.

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:11
crisp schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:42:
[...]

We voorzien dat deze tijdelijke oplossing toch nog wel een en ander aan reacties zal oproepen, zeker gezien het feit dat we door deze aanpassingen ook iedereen weer de cookiewall moeten laten zien.
Voordeel gaat wel zijn, dat velen bij het zien van de wall gewoon de site gaan verlaten, en dus de kans niet gaan hebben om te reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Mschamp schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:43:
[...]

Voordeel gaat wel zijn, dat velen bij het zien van de wall gewoon de site gaan verlaten, en dus de kans niet gaan hebben om te reageren.
Die mensen hebben eerder ook de cookiewall geaccordeerd, dus ik denk dat dat wel los zal lopen. Uiteraard hadden wij graag de cookiemuur meteen geslecht, maar op dit moment is dit de minst slechte optie om toch aan de wet te kunnen voldoen.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mschamp
crisp schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:49:
[...]

Die mensen hebben eerder ook de cookiewall geaccordeerd, dus ik denk dat dat wel los zal lopen. Uiteraard hadden wij graag de cookiemuur meteen geslecht, maar op dit moment is dit de minst slechte optie om toch aan de wet te kunnen voldoen.
Ja, jaren geleden. In tussentijd zijn de mensen wel meer bewust geworden van hun privacy. Voor mij houdt het dan in elk geval op. Ik besef in tussentijd dat ik dat geen 2e keer ga accepteren. En zoals in het ander topic al aangegeven, €45 per jaar kan ik gewoon niet geven (nog buiten beschouwing of ik het wil/het waard vindt). En als Belg vind ik het onrespectvol dat ik met de huidige betaalmethode 20% meer moet betalen voor zelfde abonnement omdat ik geen iDeal heb, waardoor ik nu ook geen supporter ben (moest prijsverschil er niet zijn, neem ik met plezier dat abo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Mschamp schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:53:
[...]

Ja, jaren geleden. In tussentijd zijn de mensen wel meer bewust geworden van hun privacy. Voor mij houdt het dan in elk geval op. Ik besef in tussentijd dat ik dat geen 2e keer ga accepteren. En zoals in het ander topic al aangegeven, €45 per jaar kan ik gewoon niet geven (nog buiten beschouwing of ik het wil/het waard vindt). En als Belg vind ik het onrespectvol dat ik met de huidige betaalmethode 20% meer moet betalen voor zelfde abonnement omdat ik geen iDeal heb, waardoor ik nu ook geen supporter ben (moest prijsverschil er niet zijn, neem ik met plezier dat abo).
Spijtig om te horen. Voor wat het waard is: voor het Plus project zijn we nu wel bezig om te switchen naar een andere payment provider, mede om ook onze Belgische bezoekers dezelfde betaalmogeliikheden te bieden.

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MuVo
crisp schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:42:
[...]

Als inderdaad iedereen opnieuw de cookiewall moet accepteren, krijg je mogelijk ook opmerkingen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

crisp schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:49:
[...]

Kijkend naar dit topic zou ik dit niet "de minst slechte optie" noemen. Alle users in dit topic hebbendaar een iets andere mening over.

Dit is de "financieel het meest interessante waarmee het minimumvan het minimum doen"-optie.

Ben er nog steeds pissig om, waarschijnlijk ook nog velen met mij,maar net als in het Premium topic: reageren heeft geen enkel nut.

Het wordt toch wel doorgedrukt, er komt toch geen enkele roadmap met wanneer jullie stoppen met "betaal maar voor privacy". Alles is al besloten, dit topic is er puur voor de vorm. Kijk ons de community eens serieus nemen.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mschamp
En wat ik me dan ook afvraag: jullie hebben tot het opnieuw accepteren van de voorwaarden geen recht meer om tracking data te bewaren. Wordt die van alle gebruikers dan bij alle derden verwijderd?
Dus op de manier zoals hier gevraagd? Verwijderen tracking-data
Is ook noodzakelijk om aan het wettelijk minimum te voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

RobinHood schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:25:
[...]

Kijkend naar dit topic zou ik dit niet "de minst slechte optie" noemen. Alle users in dit topic hebbendaar een iets andere mening over.

Dit is de "financieel het meest interessante waarmee het minimumvan het minimum doen"-optie.
Vanuit ons bekeken inderdaad 'minst slecht' (want voldoet wel aan wettelijke kaders), maar wel nog steeds slecht helaas.
Ben er nog steeds pissig om, waarschijnlijk ook nog velen met mij,maar net als in het Premium topic: reageren heeft geen enkel nut.

Het wordt toch wel doorgedrukt, er komt toch geen enkele roadmap met wanneer jullie stoppen met "betaal maar voor privacy". Alles is al besloten, dit topic is er puur voor de vorm. Kijk ons de community eens serieus nemen.
Zodra we zicht hebben op een finale oplossing zullen we dat zo snel mogelijk delen. Op dit moment kunnen we daar echter geen roadmap naar de toekomst aan hangen omdat er nog teveel onzekerheden spelen.
Mschamp schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:32:
En wat ik me dan ook afvraag: jullie hebben tot het opnieuw accepteren van de voorwaarden geen recht meer om tracking data te bewaren. Wordt die van alle gebruikers dan bij alle derden verwijderd?
Die vraag van Floort ligt bij onze Legal afdeling, en ik kan me voorstellen dat ze dat een hele lastige vinden.

Intentionally left blank

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-06 11:50

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Mschamp schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:32:
Ik zou hoe dan ook tracking protection gebruiken. Websites kunnen het niet laten blijkbaar, dus dan moeten users zichzelf maar beschermen.

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:17
mOrPhie schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:40:
[...]

Ik zou hoe dan ook tracking protection gebruiken. Websites kunnen het niet laten blijkbaar, dus dan moeten users zichzelf maar beschermen.
Dit, gebruikers moeten zelf hun privacy beschermen. Gaat het wel een keer fout (en de vraag is dan of dat wordt opgemerkt) dan zegt de website oepsie en zit de gebruiker met de gebakken peren en een hoop spammails in het minst erge geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

mOrPhie schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:40:
[...]

Als website heb je, voornamelijk als het om advertising gaat, niet echt veel keuze daarin. Of, nou ja, de keuze van geen of statische banners met veel minder inkomsten. Dat terwijl tracking voor veel adverteerders eigenlijk helemaal niet hoeft, maar er technisch nog geen mogelijkheden zijn om dan wel bepaalde banners te kunnen serveren.

Voor de rest zijn het vaak ook niet de websites zelf die tracken, maar wel verantwoordelijk gehouden worden voor de tracking van derden (de prijs die je dus betaald voor het gebruik van handige 'gratis' tooltjes - dat zijn we op Tweakers dus ook behoorlijk aan het terugschroeven).
dylan111111 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:50:
[...]

Dit, gebruikers moeten zelf hun privacy beschermen. Gaat het wel een keer fout (en de vraag is dan of dat wordt opgemerkt) dan zegt de website oepsie en zit de gebruiker met de gebakken peren en een hoop spammails in het minst erge geval.
Verkoop van data is wel iets anders dan tracking (door derden) natuurlijk. Daar zijn de regels ook nog een stuk strenger voor (maar wie leest er nu een EULA?). En een datalek is natuurlijk weer iets anders.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-06 11:50

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

crisp schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:02:
[...]

Als website heb je, voornamelijk als het om advertising gaat, niet echt veel keuze daarin. Of, nou ja, de keuze van geen of statische banners met veel minder inkomsten. Dat terwijl tracking voor veel adverteerders eigenlijk helemaal niet hoeft, maar er technisch nog geen mogelijkheden zijn om dan wel bepaalde banners te kunnen serveren.
Ja, dat is wat ik bedoel met "niet kunnen laten". Er is vast ergens een oplossing, maar die zal ook vast erg ingewikkeld zijn. Zowel financieel als technisch als organisatorisch. Het zal allemaal.

Tot die tijd zullen users zichzelf moeten beschermen en moeten websites niet vreemd opkijken als users dat dan ook doen.

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

mOrPhie schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:11:
[...]

Ja, dat is wat ik bedoel met "niet kunnen laten". Er is vast ergens een oplossing, maar die zal ook vast erg ingewikkeld zijn. Zowel financieel als technisch als organisatorisch. Het zal allemaal.

Tot die tijd zullen users zichzelf moeten beschermen en moeten websites niet vreemd opkijken als users dat dan ook doen.
Helemaal mee eens hoor. Ik heb het altijd een gemiste kans gevonden dat DNT nooit een wettelijk kader heeft gekregen (maar er wordt zo te zien wel een nieuwe poging gedaan).

Intentionally left blank

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:12
Alle abonnementen zullen vanaf de lancering de mogelijkheid hebben om thirdpartytracking uit te kunnen zetten.
Dit klinkt als een opt-out, wellicht voor de gemoederen beter om hier een opt-in van te maken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

eric.1 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 20:37:
[...]

Dit klinkt als een opt-out, wellicht voor de gemoederen beter om hier een opt-in van te maken?
Het is een opt-in, standaard staan elementen met (mogelijke) thirdpartytracking uit. Je kan er voor kiezen om bepaalde dingen, zoals bijvoorbeeld YouTube embeds, aan te zetten.

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
crisp schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:02:
[...]
Die "technische mogelijkheden" zouden er zo zijn als alle betrokken partijen het zouden willen. Maar waarom komen die er zo moeilijk? Nou, omdat de adverteerders en jullie niet de enige partijen zijn in deze discussie. Ja het zijn de meest merkbare effecten van tracking, omdat reclames het middel zijn voor de tracking, en bovendien gebruikers merken dat ze 2 weken lang reclame krijgen voor een ventilator die ze een keer gegoogled hebben. Maar het verhaal ligt veel dieper.

Google heeft niet alleen baat bij tracking omdat de advertenties dan beter verkopen. Dit is maar 1 kant van het verhaal. De andere kant is dat Google met elke pageview meegluurt en zo een enorm big data profiel opbouwt van gebruikers en hun interesses. Dit kunnen ze niet alleen voor de reclameverkoop gebruiken maar ook voor het vullen van hun big data orakels.

Die orakels kunnen gebruikt worden om waardevolle vragen te beantwoorden van bijvoorbeeld fabrikanten. "Stel dat wij een nieuwe gamingmuis in de markt zetten voor 99 euro, hoe valt die dan bij de gebruikers die interesse hebben in dit soort produkten?". Zonder tracking wordt het big data monster niet meer gevoed.

Dan kan je de vraag stellen: Is het erg? Al deze informatie wordt gebruikt voor geanonimiseerde analyse, ze willen niet (alleen) weten wat @GekkePrutser precies gaat kopen volgende week, maar het gaat om hele groeperingen als geheel. Persoonlijk is mijn antwoord: Ja. Dat vind ik wel erg.

Waarom? Nou, omdat het niet alleen voor marketing gebruikt wordt. Het Cambridge Analytica schandaal laat zien dat het ook gebruikt wordt voor heel andere vragen. Zoals door politici "wat moet ik precies roepen om een meerderheid te krijgen". Mede hierdoor zijn Trump en Brexit erdoor gekomen. En hebben een enorm negatief effect gehad op de wereld.

Het is niet voor niets dat de reclame industrie honderden miljarden geld verdient. Dit wordt absoluut niet alleen door de kattenvoer reclames opgebracht, hier zit veel meer achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

GekkePrutser schreef op donderdag 1 april 2021 @ 21:44:
[...]

Die "technische mogelijkheden" zouden er zo zijn als alle betrokken partijen het zouden willen. Maar waarom komen die er zo moeilijk? Nou, omdat de adverteerders en jullie niet de enige partijen zijn in deze discussie.

[...]
Je hebt in zoverre gelijk dat ook (of vooral) Google hier een hele grote rol in speelt, maar dan technisch voornamelijk op het vlak van facilitator. Het is niet zo makkelijk om wat Google heeft opgebouwd met al z'n mogelijkheden even te kopieëren naar een privacyvriendelijk advertentieplatform. Zowel adverteerders als publishers zitten zo gevangen in het web van Google (pun intended).

En Google zet sterk in op cohorts met FLoC, mede mogelijk gemaakt door hun dominante positie op de browsermarkt met Chrome, want dan kunnen zij data blijven verzamelen en audiences blijven verkopen. Dat is ook de reden dat er voor hun geen incentive is om met een echt privacyvriendelijke optie te komen binnen hun AdManager platform.

[ Voor 18% gewijzigd door crisp op 01-04-2021 21:57 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
crisp schreef op donderdag 1 april 2021 @ 21:50:
[...]

Je hebt in zoverre gelijk dat ook (of vooral) Google hier een hele grote rol in speelt, maar dan technisch voornamelijk op het vlak van facilitator. Het is niet zo makkelijk om wat Google heeft opgebouwd met al z'n mogelijkheden even te kopieëren naar een privacyvriendelijk advertisingplatform. Zowel adverteerders als publishers zitten zo gevangen in het web van Google (pun intended).
Ja dat snap ik en dat is inderdaad de reden dat het er niet komt. En ja, Google is alleen maar facilitator tussen jullie en de adverteerder.

Maar wat er gebeurt is dat Google (en een hele enorme data industrie die er nog achter zit) niet alleen baat heeft bij het verkopen van reclames maar ook de tracking zelf gebruikt voor big data doeleinden. En dat is waar ik zelf vooral bezwaar bij heb.

Dit plaatje verduidelijkt het wat meer:
Afbeeldingslocatie: https://image.slidesharecdn.com/searchablelumascape-120422115158-phpapp01/95/searchable-luma-scape-1-728.jpg

Jullie, de adverteerders en zelfs Google zijn lang niet de enige partijen die aan onze data verdienen. Aan het analyseren daarvan wordt meer verdiend dan aan de reclame zelf. Geen wonder dat het voor Google zo 'lastig' is om trackingvrije ad platformen te bouwen. En dit plaatje is al enige jaren oud en neemt niet eens goed de analytische big data kant mee in het verhaal. Het geeft eigenlijk alleen maar het bidding en ad-distributie proces weer. Er zit nog een veel diepere kant aan de analyse van al die data. Het stopt niet bij reclame, het gaat om het inschatten van de behoeften van de massa voor meer doeleinden dan alleen marketing.

En het is de reden dat elke deurknop en tandenborstel tegenwoordig continu 'naar huis wil bellen'. Data is money. En niet alleen voor reclamedoeleinden.

Dit is iets waar ik zelf absoluut niet aan mee wil doen.

[ Voor 11% gewijzigd door GekkePrutser op 01-04-2021 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

GekkePrutser schreef op donderdag 1 april 2021 @ 21:58:
[...]

Dit plaatje verduidelijkt het wat meer:
[Afbeelding]

[...]
Die ken ik inderdaad, maar feit is dat bidding en audiences voor ons eigenlijk helemaal niet zo relevant zijn. Wij bedienen voornamelijk adverteerders direct, en die kunnen prima uit de voeten met contextual targetting. Alleen zitten zowel wij als die adverteerders redelijk vast aan het Google AdManager platform (de een meer dan de ander), en daar is op dit moment niet echt een goed alternatief voor (met gelijke mogelijkheden mbt dynamische banners).

[ Voor 3% gewijzigd door crisp op 01-04-2021 22:08 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
crisp schreef op donderdag 1 april 2021 @ 22:07:
[...]

Die ken ik inderdaad, maar feit is dat bidding en audiences voor ons eigenlijk helemaal niet zo relevant zijn. Wij bedienen voornamelijk adverteerders direct, en die kunnen prima uit de voeten met contextual targetting. Alleen zitten zowel wij als die adverteerders redelijk vast aan het Google AdManager platform (de een meer dan de ander), en daar is op dit moment niet echt een goed alternatief voor.
Ik denk dat ik nog steeds mijn punt niet goed overbreng :) Ik snap ook dat jullie niet zonder Google kunnen.

Heel in het kort: Ik snap dat jullie Google gebruiken als tussenpartij. Waar ik het probleem mee heb is dat Google zelf ook gebruik maakt van al die data die heen en weer gaat, en het ook inzet voor heel andere doeleinden die niets met Tweakers, jullie adverteerders of zelfs reclame te maken hebben.

Ik wil alleen maar aangeven dat dit de reden is dat ik aan adblocking doe, en hier nooit meer mee zal stoppen. Door de data zo te misbruiken is mijn vertrouwen gewoon weg. En niet in jullie, en jullie adverteerders hoor. Maar in wat er tussen zit.

De sites die ik erg waardeer zoals Tweakers compenseer ik wel met een abo, want ik begrijp ook dat het ergens vandaan moet komen.

[ Voor 5% gewijzigd door GekkePrutser op 01-04-2021 22:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

AW_Bos schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 18:05:
[...]

Waarom krijgt de 'cookiemonster' eigenlijk geen prominentere plek op Tweakers? Alleen mensen die van het bestaan afweten kunnen deze vinden. En in deze tijd dat cookies steeds meer waarde hebben in verband met privacy-redenen lijkt het toch wel interessant om mensen wat meer inzicht te geven welke .tweakers.net cookies ze momenteel op hun PC hebben staan, en wat ze doen.

Misschien kan je de lijst ook updaten met wat voor cookie iets is. :)

Onderaan de site staat wel een link naar jullie cookiebeleid, maar mensen vinden het vast ook belangrijk om te weten welke ze hebben.
Ik heb net gezien dat jullie cookiemonster inmiddels een update heeft gekregen.
netjes :) _O_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

GekkePrutser schreef op donderdag 1 april 2021 @ 22:12:
[...]

Ik denk dat ik nog steeds mijn punt niet goed overbreng :)
Oh, ik begreep je post wat dat betreft prima hoor, maar in het kader van dit topic vond ik het vooral belangrijk om ook te belichten hoe dat zich verhoudt tot onze situatie ;)
Ik snap ook dat jullie niet zonder Google kunnen.
Ik denk wel dat het belangrijk is dat we ons daar niet bij neerleggen en vooral toch te kijken naar andere mogelijkheden. Het is moeilijk, maar volgens mij niet onmogelijk. Het is, zoals je zelf al aangaf, vooral een kwestie van willen, en die wil is er volgens mij wel bij velen (maar wel binnen grenzen hoeveel moeite het mag kosten).
Heel in het kort: Ik snap dat jullie Google gebruiken als tussenpartij. Waar ik het probleem mee heb is dat Google zelf ook gebruik maakt van al die data die heen en weer gaat, en het ook inzet voor heel andere doeleinden die niets met Tweakers, jullie adverteerders of zelfs reclame te maken hebben.

Ik wil alleen maar aangeven dat dit de reden is dat ik aan adblocking doe, en hier nooit meer mee zal stoppen. Door de data zo te misbruiken is mijn vertrouwen gewoon weg. En niet in jullie, en jullie adverteerders hoor. Maar in wat er tussen zit.

De sites die ik erg waardeer zoals Tweakers compenseer ik wel met een abo, want ik begrijp ook dat het ergens vandaan moet komen.
O+

Intentionally left blank

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021

Goed om te horen dat het bijna af is voor launch. Hoe gaan jullie inspelen op de volgende mogelijke vragen: (a) hoe gaan jullie actief er voor zorgen dat alle tracking data van users waarbij op een onjuiste manier toestemming is verkregen wordt verwijderd al dan niet bij partners en (b) wat gaan jullie doen om de users te compenseren voor het jarenlange data-gebruik via een illegale cookiemuur en daaruit onwettelijke verkregen toestemming. (C) hoe zeker zijn jullie dat deze nieuwe tijdelijke oplossing in lijn is met de ePrivacy EU. Dat de AP wat beweert wil nog niet zeggen dat het klopt. Bijv in de UK wordt "Cookies or Cash" niet altijd gezien als een vrije keuze onder het privacyrecht. Dus hoe zeker zijn jullie dat nu wel klopt met de Europese ePrivacy regels, anders dan de AP interpretatie (dat niet de hoogste instantie is om er over te oordelen). Maw in hoeverre hebben jullie de nieuwe "Cookies or cash" laten toetsen door onafhankelijke experts itt alleen de eigen afdelingen/consultants. Maw hoe zeker zijn jullie dat "Cookies or cash" is toegestaan onder de ePrivacyregels, aangezien de AP niet de hoogste instantie en ook slechts een interpretatie maar is van EU regels. Het lijkt me dat je zulke vragen wel kunt gaan verwachten, vandaar alvast. Ik weet niet of het klopt, maar denk wel dat je deze lastige vragen dan kunt krijgen.

Zie bijv: https://www.theregister.com/2018/11/19/ico_washington_post/
The Washington Post newspaper's online subscription options don't comply with European Union data protection rules – but the UK's privacy watchdog can only issue it with a firm telling off.

The US newspaper offers three options to would-be readers, but only one of those – the most expensive one, costing $9 a month – allows you to switch off tracking and cookies.

For the other two, which are either free (for a limited number of articles) or $6 a month (for unlimited articles), the Post said readers must consent to the use of cookies, tracking and ads by the paper and third partjes.

Article 7 (4) of the EU's General Data Protection Regulation states: "When assessing whether consent is freely given, utmost account shall be taken of whether, inter alia, the performance of a contract, including the provision of a service, is conditional on consent to the processing of personal data that is not necessary for the performance of that contract."

Since the WaPo hasn't offered a free alternative to accepting cookies, the ICO said, "consent cannot be freely given and is invalid".
En (d) toestemming moet vrij zijn gegeven, dus zelfs als het mag, staat het bij de abo's niet standaard aangevinkt, dat je het uit moet zetten maar andersom? Uit...tenzij? Want de woorden "uit te kunnen zetten" lijken op een andere richting te wijzen. Maar goed ik ben geen expert maar default aan mag volgens mij niet. Dus volgens mij hoort het gewoon standaard bij abbo's uit te staan, tenzij je in je settings aanvinkt vrijwillig expliciet wel tracking cookies te willen hebben. Dus ik snap dat die opmerking over het kunnen uitzetten nu niet

[ Voor 43% gewijzigd door CyberMania op 03-04-2021 22:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

@CyberMania met betrekking tot a) & b) ben ik bang dat ik je zal moeten doorverwijzen naar het contactformulier voor inzage, rectificering of verwijdering van persoonsgegevens op https://consumentenrecht.dpgmedia.net/nl. Zie ook het e-mailadres daar onderin voor andere vragen.

Met betrekking tot c): daar is in dit topic al eerder over gesproken en wij volgen hierin het standpunt van DPG Media en gaan er dus vanuit dat dat een solide juridische basis heeft.

En dan als laatste d): vanaf het moment van release krijgen alle abonnees een keuzemogelijkheid met betrekking tot de verschillende elementen die door ons niet worden gezien als noodzakelijk en die trackinggevoelig zijn. Standaard zullen die uit staan, dus het gaat feitelijk om een opt-in. Dit zal in de vorm zijn van een soort van 'cookie-keuzebalk' die we uiteindelijk aan iedereen als vervanging van de cookiewall willen gaan aanbieden zodra we een oplossing hebben voor het advertentievraagstuk.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
Dankjewel voor de snelle reactie. Mbt d heel goed, de woorden "uit te kunnen zetten" leek te wijzen op een opt-out ipv opt-in.

[ Voor 15% gewijzigd door CyberMania op 03-04-2021 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

CyberMania schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 22:29:
Dankjewel voor de snelle reactie. Mbt d heel goed, de woorden "uit te kunnen zetten" leek te wijzen op een opt-out ipv opt-in.
Dat hadden we inderdaad wat duidelijker kunnen omschrijven. Het gaat dus om 'standaard thirdpartytracking-vrij' waarbij je wel de keuze krijgt om bepaalde elementen toch toe te staan, zoals bijvoorbeeld YouTube embeds.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
Nvm domme vraag

[ Voor 121% gewijzigd door CyberMania op 03-04-2021 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

CyberMania schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 22:53:
[...]

Top en als je (zonder abbo) toestemming geeft, dan is het mogelijk die ook weer in te trekken toch? Dus je zou bijv elke week een verzoek tot verwijdering kunnen indienen toch?
Als je het consent van de cookiewall intrekt* dan geef je dus vanaf dat moment feitelijk geen consent meer en moet je de facto eerst weer consent geven voordat je weer toegang krijgt tot de site (of dus een abonnement nemen). Dat doet verder niets met een eerder gegeven of ingetrokken consent en staat volgens mij ook los van een verzoek tot verwijdering van je gegevens. Dat laatste kan je vziw ook niet oneindig blijven doen; wij gaan geen 'weggooi-accounts' faciliteren, dus zullen daar uiteindelijk maatregelen tegen gaan nemen op basis van data die we wel mogen (geëigende grond) of moeten bewaren.

Met andere woorden: ik denk dat je hier intrekken van consent mbt cookies van derden verwart met het intrekken van toestemming mbt het gebruik van je gegevens op basis van het recht van vergetelheid. Dat laatste faciliteren wij dus door de mogelijkheid te bieden je account te (laten) anonimiseren ;)

Note dat IANAL, dus dit is puur op basis van mijn beperkte kennis op dit gebied en hier kan je dus geen rechten aan ontlenen.

* die optie is er nu nog niet maar komt volgende week ook mee met de release van de vernieuwde cookiemuur

[ Voor 30% gewijzigd door crisp op 03-04-2021 23:21 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bart Zoetmulder
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07-06 04:25
Ik las vanmorgen vlak voor het Paasontbijt dit artikel.

Geeft zonder al te gedetailleerd en technisch te worden wel een aardig beeld van het dilemma van de advertising wereld. Ik wil niet te romantisch en filosofisch worden, maar wij als Tweakers proberen onderdeel te zijn van die voorhoede die deze wereld een klein beetje mooier probeert te maken, een reset.

Dat houdt voor ons in dat we de gebruiker opnieuw centraal zetten. Dat doen we al jaren door contextual adverteren echt als één van de beste van Nederland te doen, maar daar hoort ook bij dat we gaan stoppen met het onnozele en de ongewenste tracking van alles en nog wat. Met meer dan 50% adblocking is het signaal van de consument meer dan helder.

Aanvullend onderzoek specifiek op onze platformen (Tweakers en Hardware Info) leert ons dat de crux zit in tracking en niet in de advertentie uiting zelf. Mits, die geïntegreerd onderdeel is van de pagina, geen content wegdrukt of ervaring vestoord en dat het altijd duidelijk is dat het reclame is. Daar komt tegenwoordig steeds vaker de roep om te stoppen met a-synchroon laden bij, ofwel de reden waarom de site verspringt bij het laden van de banner.

Interessante topics, waarbij ik kan bevestigen dat we met al het bovenstaande druk bezig zijn. Om hopelijk in the end inderdaad (opnieuw) een voorloper te zijn waar het gaat om reclame en betaalde content.

Quote uit het artikel:
In de woorden van Keith Weed, voormalig Chief Marketing Communications Officer bij Unilever en nu president bij de Advertising Association (AA):

"We have a problem and that is how the public feels about advertising. They simply don’t trust it in a way they once did. Without trust, advertising has no future. A brand without trust is simply a product, and advertising without trust is just noise."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Bart Zoetmulder schreef op zondag 4 april 2021 @ 10:36:
[...]

Daar komt tegenwoordig steeds vaker de roep om te stoppen met a-synchroon laden bij, ofwel de reden waarom de site verspringt bij het laden van de banner.
Met synchroon laden van banners ruilen we het ene probleem weer vrolijk in voor een (in mijn ogen) nog groter probleem. Dan zitten we straks weer tot seconden lang te wachten op de content omdat er eerst nog een banner opgehaald moet worden. Asynchroon laden is niet voor niets uiteindelijk de de facto standaard geworden.

Wat mij vooral is opgevallen is dat de responsetijden van banners in de loop der jaren gewoon steeds beroerder zijn geworden. Vroeger zat er veel minder tijd tussen het laden van de content en het verschijnen van de banners. Dit komt mijns inziens doordat het systeem steeds complexer is geworden. Zaken als automated bidding, veel complexere matchingalgoritmes (vooral de niet-contextuele varianten) en dynamic data hebben het allemaal trager gemaakt met als gevolg hogere responsetijden (nog een reden waarom je nu zeker niet meer terug moet willen naar synchroon laden). Daarbij zijn ook de bannerformaten nog een stuk groter geworden wat het probleem van content-shift nog verder verergerd.

De enige echte oplossing voor dit probleem is naar mijn mening ruimte reserveren voor een standaard formaat topbanner, en dan vooral die grotere formaten dus uitbannen of lager op de pagina plaatsen. Je zou ook nog iets kunnen doen met het delen van ruimte bij bijvoorbeeld artikelen met grote hero-images.

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Ik moet ook zeggen dat asynchroon laden voor mij ook een enorme irritatie was, met name op mobiel.

Sinds ik Firefox met uBlock Origin gebruik op de mobiel, ben ik eindelijk af van het probleem dat ik 'tap' op een link die net een milliseconde daarvoor is verschoven door een ladende advertentie. En mobiel browsen is sowieso een heel stuk trager dan op een desktop waardoor het veel irritanter is om terug te moeten gaan. Maar wat Bart hieronder zegt; dat het me voornamelijk om de tracking gaat, kan ik ook beamen.

Dit is inderdaad een enorme bron van irritatie. Wat je misschien zou kunnen doen als website op het moment dat de reclames niet meer targeted zijn op de gebruiker, is deze gewoon cachen via je eigen site? Dan kan deze in een moeite door meegeladen worden. De industrie zal dat niet fijn vinden omdat die zelf niet meer kan monitoren maargoed, zoals Bart al zei is de industrie ook degene die dit probleem veroorzaakt heeft. Dan mogen ze ook met een oplossing komen. Wellicht een door hen gemonitorde server op lokatie ofzo?

Alhoewel een standaard formaat ook wel helpt ja, dat is wel een goed punt. Of desnoods het formaat van tevoren aanmelden zodat jullie site het weet, en dan het plaatje toch laden vanaf de adverteerder zodat die kan zien of hij echt getoond wordt.

[ Voor 15% gewijzigd door GekkePrutser op 04-04-2021 12:36 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

"We have a problem and that is how the public feels about advertising. They simply don’t trust it in a way they once did. Without trust, advertising has no future. A brand without trust is simply a product, and advertising without trust is just noise."
Daar heeft de advertentie markt zelf voor gezorgd. Van een bannertje op een website om wat kosten terug te verdienen, tot grote websites die meer reclame dan content hebben als verdien model.

Denk dat ik wel kan stellen dat voor mij persoonlijk reclame sowieso tot noise is verworden. Helemaal hoe het nu gaat dat je 3 weken na aanschaf nog steeds hetzelfde product voorgeschoteld krijgt, of nog erger: de compleet irrelevante spullen door 1x wat voor een ander op te zoeken.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart Zoetmulder
Ethirty schreef op zondag 4 april 2021 @ 13:28:
[...]

Daar heeft de advertentie markt zelf voor gezorgd. Van een bannertje op een website om wat kosten terug te verdienen, tot grote websites die meer reclame dan content hebben als verdien model.

Denk dat ik wel kan stellen dat voor mij persoonlijk reclame sowieso tot noise is verworden. Helemaal hoe het nu gaat dat je 3 weken na aanschaf nog steeds hetzelfde product voorgeschoteld krijgt, of nog erger: de compleet irrelevante spullen door 1x wat voor een ander op te zoeken.
Daarover zijn we het helemaal eens. Goede reclame kan prachtig en relevant zijn. De praktijk is helaas veelal anders. Ik vind dat wij relatief aan de goede kant van het verhaal zitten, maar ook voor ons is er nog een wereld te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart Zoetmulder
GekkePrutser schreef op zondag 4 april 2021 @ 12:35:

Dit is inderdaad een enorme bron van irritatie. Wat je misschien zou kunnen doen als website op het moment dat de reclames niet meer targeted zijn op de gebruiker, is deze gewoon cachen via je eigen site? Dan kan deze in een moeite door meegeladen worden. De industrie zal dat niet fijn vinden omdat die zelf niet meer kan monitoren maargoed, zoals Bart al zei is de industrie ook degene die dit probleem veroorzaakt heeft. Dan mogen ze ook met een oplossing komen. Wellicht een door hen gemonitorde server op lokatie ofzo?
Dat is zeker een oplossing om te overwegen, zou in de ideale wereld een hele fijne oplossing zijn omdat we dan de volledige controle krijgen en daarmee ook onze eigen koers kunnen varen.

Punt wat we dan wel eerst moeten oplossen is het feit dat de adverteerder een flinke lock-in heeft bij de grote advertentie netwerken, waar Google met Admanager, voorheen Dfp, heer en meester is. Uit dat ecosysteem stappen zou naast een technische uitdaging, een enorm financieel risico met zich meebrengen. Vandaar dat we vooral kjken naar een manier om samen te werken met andere adservers (advertentienetwerken) zoals Admanager, maar vanuit een eigen (white labeled) advertentiesysteem, die aan onze eisen voldoet.

We maken stappen, langzaam maar zeker komen we dichterbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Bart Zoetmulder schreef op zondag 4 april 2021 @ 16:11:
[...]

We maken stappen, langzaam maar zeker komen we dichterbij.
Alleen de abo's tracking-vrij maken helpt daar niet aan mee. If you're not part of the solution, you're part of the problem.

[ Voor 11% gewijzigd door Osiris op 04-04-2021 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart Zoetmulder
Osiris schreef op zondag 4 april 2021 @ 16:16:
[...]

Alleen de abo's tracking-vrij maken helpt daar niet aan mee. If you're not part of the solution, you're part of the problem.
Dat is dan ook stap 1, hopelijk kunnen we snel ook de volgende stappen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Maar in feite eigenlijk helemaal geen stap, toch? Beetje half/half. Beetje over je eigen voeten struikelen als we bij de stap-analogie willen blijven.

Kun je 'em net zo goed overslaan als je tóch ook andere stappen gaat ondernemen.

[ Voor 12% gewijzigd door Osiris op 04-04-2021 16:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Bart Zoetmulder schreef op zondag 4 april 2021 @ 16:20:
[...]

Dat is dan ook stap 1, hopelijk kunnen we snel ook de volgende stappen maken.
Het blijft toch een beetje zoals in de hele advertentiewereld, de vos die de passie preekt.
En woorden zijn er vanuit de commercie altijd meer als genoeg, herkenbare en duidelijke actie is het enige dat nog enige overtuigingskracht heeft.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultra
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Geeft zonder al te gedetailleerd en technisch te worden wel een aardig beeld van het dilemma van de advertising wereld. Ik wil niet te romantisch en filosofisch worden, maar wij als Tweakers proberen onderdeel te zijn van die voorhoede die deze wereld een klein beetje mooier probeert te maken, een reset.

Dat houdt voor ons in dat we de gebruiker opnieuw centraal zetten. Dat doen we al jaren door contextual adverteren echt als één van de beste van Nederland te doen, maar daar hoort ook bij dat we gaan stoppen met het onnozele en de ongewenste tracking van alles en nog wat. Met meer dan 50% adblocking is het signaal van de consument meer dan helder.

Aanvullend onderzoek specifiek op onze platformen (Tweakers en Hardware Info) leert ons dat de crux zit in tracking en niet in de advertentie uiting zelf. Mits, die geïntegreerd onderdeel is van de pagina, geen content wegdrukt of ervaring vestoord en dat het altijd duidelijk is dat het reclame is. Daar komt tegenwoordig steeds vaker de roep om te stoppen met a-synchroon laden bij, ofwel de reden waarom de site verspringt bij het laden van de banner.

Interessante topics, waarbij ik kan bevestigen dat we met al het bovenstaande druk bezig zijn. Om hopelijk in the end inderdaad (opnieuw) een voorloper te zijn waar het gaat om reclame en betaalde content.

Quote uit het artikel:
In de woorden van Keith Weed, voormalig Chief Marketing Communications Officer bij Unilever en nu president bij de Advertising Association (AA):

Ik lees daar geen dilemma in. De conclusie is glashelder, het moet anders.

Je schrijft het mooi op, maar met de randjes van de regels opzoeken gaat T.net nog steeds de mist in volgens dat artikel:
Waar zit de sweet-spot? Volgens meerdere bronnen in het vertrouwen van de klant in jouw merk. En nu blijkt dat marketeers juist dat vertrouwen de afgelopen jaren uit het oog zijn verloren.
Door je afhankelijk op te stellen van advertenties (begrijpelijk maar kwetsbaar) word je in de ogen van de/sommige bezoekers geassocieerd met die nare marketeers. Weg vertrouwen, weg merk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyberMania
Ja en het blijft wel echt de vraag of de gekozen richting: Cookies or Cash echt mag, ondanks standpunt van DPG/AP. En zelfs als het mag dan is bijv. 10 cent betalen voor toegang of verplicht een maandelijks abonnement moeten afsluiten een wereld van verschil. Terwijl het hele idee achter tracking cookies is dat het een vrije keuze moet zijn, en 10 cent betaling vs tracking is denkbaar dan, maar een heel abonnement moeten afsluiten heel wat anders. Maar goed, zou kunnen ben geen expert.

[ Voor 46% gewijzigd door CyberMania op 05-04-2021 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

CyberMania schreef op maandag 5 april 2021 @ 23:43:
Ja en het blijft wel echt de vraag of de gekozen richting: Cookies or Cash echt mag, ondanks standpunt van DPG/AP. En zelfs als het mag dan is bijv. 10 cent betalen voor toegang of verplicht een maandelijks abonnement moeten afsluiten een wereld van verschil. Terwijl het hele idee achter tracking cookies is dat het een vrije keuze moet zijn, en 10 cent betaling vs tracking is denkbaar dan, maar een heel abonnement moeten afsluiten heel wat anders. Maar goed, zou kunnen ben geen expert.
DPG heeft lange tijd een cookie wall gehad tegen het zin van het AP in, en dat veranderde ook niet. ;) Als het AP expliciet met deze oplossing akkoord gaat, verwacht ik weinig van de uitvoerende macht in ons land qua handhaving. Je zult dan zelf naar de rechter moeten om dit aan te vechten.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
Krisp schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 07:58:
[...]

DPG heeft lange tijd een cookie wall gehad tegen het zin van het AP in, en dat veranderde ook niet. ;) Als het AP expliciet met deze oplossing akkoord gaat, verwacht ik weinig van de uitvoerende macht in ons land qua handhaving. Je zult dan zelf naar de rechter moeten om dit aan te vechten.
De AP zegt tegen betaling als alternatief. De vraag is of een abonnement van een maand daar ook onder verstaan wordt. Een micro-payment en een heel abonnement zijn nog al verschillende dingen. Het zou goed kunnen hoor, maar wat meer duidelijkheid hierover zou fijn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle.
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-06 13:40

jelle.

Product Owner
CyberMania schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 08:03:
De AP zegt tegen betaling als alternatief. De vraag is of een abonnement van een maand daar ook onder verstaan wordt. Een micro-payment en een heel abonnement zijn nog al verschillende dingen. Het zou goed kunnen hoor, maar wat meer duidelijkheid hierover zou fijn zijn.
AP geeft een normuitleg van de AVG, wat voor zover ik weet (maar ik ben geen jurist) zoveel betekent dat als websites zich aan deze uitleg houden, ze niet (of nauwelijks) risico lopen dat er tegen gehandhaafd wordt. Ik ben het met je eens dat "betaling" van alles kan betekenen, maar zolang dit niet verder gespecificeerd wordt door AP, is het voor verschillende interpretaties vatbaar. De onderbouwing dat onze abonnementen compenseren voor de gemiste inkomsten uit advertenties (die we uit moeten zetten vanwege trackingcookies), lijkt me dan in juridisch opzicht behoorlijk gedegen.

(NB: het huidige Supporter-abonnement compenseert met €1 per maand nu niet die gemiste inkomsten; als Plus straks live gaat is het nieuwe Hero-abonnement daarmee wel in lijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart Zoetmulder
Zonder tegenbericht zal er vandaag om 13:00 uur een .plan gepubliceerd worden waarin de nieuwe cookiewall en het trackingvrije abonnement gecommuniceerd worden. Op dat moment zal de nieuwe wall ook live gaan en zijn alle abonnementvormen trackingvrij.

Update: Zie hier de .plan

[ Voor 22% gewijzigd door Bart Zoetmulder op 06-04-2021 13:03 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• _Mystikal_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:09

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

Ehm, op zich is het een beetje stuk... Ik krijg een cookiewall met 3 opties: accepteren, abonnement afsluiten en 'heb je al een account klik hier om in te loggen'. Dat laatste knopje doet exact helemaal niets. Klik ik op 'cookies accepteren' dan heb ik 15 regels in een geel vlak dat ik al ingelogd ben.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mhindrik
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-06 10:03
https://autoriteitpersoon...cookiewall-gebruiken-7111

is dit niet een keiharde cookie wall, accepteren of je krijgt niks te zien van deze webiste anders neem je maar een abbo af? En druist dat nou net niet tegen wat hier boven staat?

Alle vragen hebben een antwoord

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Hakker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-05 13:59

Hakker

a.k.a The Dude

Euhm De huidige cookiewall is niet conform de regels. Het is nu of alles of niets en dat is in strijd met de regels. 3rd party spul moet je zelf nog altijd uit kunnen zetten.

Schandelijk hoe Nederlands grootste tech site zo slecht omgaat met de privacy van zijn gebruikers.

En weer een reden waarom er hier gewoon pi-hole en ublock draaien. Jullie willen het gewoon niet leren!

Artificial Intelligence is no match for natural stupidity | Mijn DVD's | Mijn Games | D2X account: Hakker9

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:35

Grvy

Bot

Wat een ongelooflijk nare smaak zeg.

Ik kreeg 2 opties

"Accepteer alles" of "Betaal ons"

en dan in het klein "Log hier in" die exact niks deed.

Bah.

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mystikal_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:09

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

Quote uit het artikel:

Je bent een stukje te vergeten te quoten ;)
Einde third-party cookies als reset-knop
Nu er een historisch moment plaatsvindt zoals het uitfaseren van third-party cookies, branden de bloggers onder ons vak los met artikelen over oplossingen zoals server-side-tracking, registratiemuren en samenwerkingen omtrent ID’s. In plaats van onmiddellijk op zoek te gaan naar nieuwe technologieën om hetzelfde resultaat te bereiken, hebben we nu een once in a lifetime kans om de reset-knop in te drukken en het anders te doen.

Overigens vind ik deze column wel komisch in het kader van dit topic:

reviews: Wachtwoordmanagers zonder ethiek

[ Voor 3% gewijzigd door _Mystikal_ op 06-04-2021 13:36 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Postman
  • Laatst online: 06-04 13:49
Grvy schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:14:

Ik kreeg 2 opties

Bah.
Precies dit. :(

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:36

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Best humor dat je heel dat .plan niet kan lezen zonder te accepteren, briljante catch22...

Blijkbaar is de afweging makkelijk gemaakt dat niet-ingelogde bezoekers over het algemeen toch wel blind 'akkoord' klikken bij zulke walls, dus zelfs optie tot aanpassen welke cookies actief mogen zijn, is het programmeertechnisch niet waard dus gewoon skippen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Grvy schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:14:

Ik kreeg 2 opties

Bah.
Hij doet wel iets maar lijkt niet helemaal jofel te zijn indien je ingelogd bent maar de cookies niet accepteert dan wel je toestemming intrekt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/l9PV6Cq.png

Maar goed, positief voor de gebruikerservaring is deze nieuwe cookiewall niet :|
Pagina: 1 ... 6 ... 18 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Klik hier voor het overzicht van alle reacties van HQ: We passen de cookiewall aan en maken abo's trackingvrij