We passen de cookiewall aan en maken abo's trackingvrij Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 18 Laatste
Acties:
  • 161.755 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

World Citizen schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 21:57:
[...]

Want dan mag @crisp ons oude zakken best negeren en gewoon meegaan met de jonge lui :D.
Her en der een euro betalen.. of een klein abbo lijkt nou eenmaal prima te werken onder de jeugd.

(ik heb al moeite om Netflix/Apple music te betalen gezien ik weet wat torrents en nieuwsgroepen zijn :o )
* crisp heeft bouwjaar 1972 hoor ;)

[ Voor 83% gewijzigd door crisp op 18-03-2021 22:10 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:36

World Citizen

FreeReef.nl

crisp schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 22:06:
[...]

* crisp heeft bouwjaar 1972 hoor ;)
WOW JIJ BENT ECHT OUD.

(dit voelt gewoon even fijn om te zeggen. Ik ben uit 84. sorry >:) )

FreeReef.nl

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-07 14:53

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

https://www.adformatie.nl...noma-en-digitaal-beperken
Tweakers zag de omzet met ruim 19 procent groeien.
Mooi resultaat natuurlijk, maar hoe rijmt dit met dat DPG toch echt niet zonder de inkomsten van de cookieweigeraars kan?

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-07 15:03

NMe

Quia Ego Sic Dico.

mOrPhie schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 22:38:
Mooi resultaat natuurlijk, maar hoe rijmt dit met dat DPG toch echt niet zonder de inkomsten van de cookieweigeraars kan?
Rupsje Nooitgenoeg.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brinkiewestland
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:07

[...]

Als de kosten om deze omzetstijging te krijgen hoger zijn dan de omzet dan heb je er niks aan, bijv door die gestopte reclames

Het gaat ook om toekomstige omzet en resultaat zoals eerder al aangegeven ivm de verwachte dsling van de advertentie omzet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Het leek me inherent duidelijk dat ik mijn vraag aan @WoutF en @Bart Zoetmulder stelde natuurlijk.

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-07 23:40
dylan111111 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:45:
[...]
Ik zou als tech website van Nederland mij kapot schamen voor deze keuze en manier op dit moment. Dat Tweakers kiest voor deze "oplossing" maakt ook meteen weer pijnlijk duidelijk dat Tweakers kiest voor het geld in plaats van de privacy van zijn gebruikers.
Goed om te weten, dan kunnen we als gebruiker daar maatregelen op nemen om onze privacy wel te waarborgen.
Een ietswat overtrokken reactie gezien:
1. Je altijd een adblocker kon draaien en dan enkel de prijsvragen hoefde te missen.
2. er steeds meer websites komen waar je slechts x artikelen kunt lezen voor je de paywall tegenkomt. Daar is niet eens meer een tracking-alternatief. Betalen of daag 👋🏻.
Zelfs de lokale krantjes beginnen al met dit soort paywalls; zegt denk ik wel wat over de waarde van 1001 nieuws-sites en aggregators die ieder land momenteel wel heeft.

Dat gezegd hebbende, het is niet heel netjes om twee jaar nadien pas met deze oplossing te komen terwijl je gebruikers ook gewoon de gebruikelijke keuze had kunnen geven voor wel/geen tracking. Of zoals Ster meer dan een jaar geleden al deed, context-gebaseerde advertenties inzetten.

Dát laatste was denk ik de beste oplossing geweest. En dan had je nu alsnog kunnen zeggen, vanaf april 2021 bieden we trackingvrije reclame aan, of je kunt een abo nemen.

[ Voor 6% gewijzigd door Gody op 19-03-2021 00:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:46

Ethirty

Who...me?

Gody schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 00:23:
[...]

Dát laatste was denk ik de beste oplossing geweest. En dan had je nu alsnog kunnen zeggen, vanaf april 2021 bieden we trackingvrije reclame aan, of je kunt een abo nemen.
Heb je over dat idee ook 2 jaar nagedacht? Want het klinkt beter als wat er nu op tafel ligt.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart Zoetmulder
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 04-07 08:17

[...]

Het gaat in mijn ogen om lange termijn rendabel zijn en een goede spreiding van inkomsten (duurzame omzet). Kijken we naar de afgelopen jaren dan zien we dat we teveel afhankelijk zijn van volatiele inkomstenstromen en dat is riskant. Over de omzet en hoe die precies tot stand komt kan en mag ik niets communiceren, maar dat we in het afgelopen jaar 19% gegroeid zijn zegt niet zo heel veel over de langere termijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Bart Zoetmulder schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 01:33:
[...]

Het gaat in mijn ogen om lange termijn rendabel zijn en een goede spreiding van inkomsten (duurzame omzet). Kijken we naar de afgelopen jaren dan zien we dat we teveel afhankelijk zijn van volatiele inkomstenstromen en dat is riskant. Over de omzet en hoe die precies tot stand komt kan en mag ik niets communiceren, maar dat we in het afgelopen jaar 19% gegroeid zijn zegt niet zo heel veel over de langere termijn.
Maar het gaat hier toch juist over de korte termijn? Want op de lange termijn willen jullie helemaal trackingvrij gaan. Dan is nu op een voor de gebruikers vriendelijkere manier conformeren aan de AVG automatisch ook een tijdelijke oplossing die niks zegt over de langere termijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:37

Yucon

*broem*

Her en der een euro betalen.. of een klein abbo lijkt nou eenmaal prima te werken onder de jeugd.
Het gaat niet om 'een euro'. De prijzen die sites vragen om door hun paywall te komen zijn het 5-10 voudige daarvan, en dan loopt het allemaal bij elkaar onevenredig hard op. Als het letterlijk in de orde van zeg 1 a 2 euro per maand was dan zou ik het weer wel met je eens zijn en er veel makkelijker mee zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Het gaat in mijn ogen om lange termijn rendabel zijn en [...]duurzame omzet.
Of je spreekt jezelf nu tegen of er spreekt een ongehoord cynisme uit deze opmerking. Het tegenspreken merkt @NMe al op, maar blijkbaar denk je ook dat deze aktie geen gevolgen heeft voor de lange termijn. Dat kan twee dingen betekenen. Je denkt dat de community niet zo relevant is voor de toekomst van tweakers of je bent er van overtuigd dat dit een shitstormpje is wat wel weer overwaait en enkel wat damagecontrol nodig hebt.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Wat Bart denk ik bedoelt is dat vorig jaar nogal een uitzonderlijk jaar is geweest, en we er niet blind vanuit kunnen gaan dat dat een gegeven is voor de aankomende jaren. Eventuele extra winst moet je dus niet zomaar meteen verjubelen maar verstandig gebruiken; hetzij als extra buffer voor de korte termijn, hetzij door extra investeringen te doen.

Bij aanvang van de coronacrisis zag het er evenwel niet zo rooskleurig uit en gingen we juist uit van een forse omzetdaling. Dat is dan ook geen moment om besluiten te nemen die je nog meer geld kosten.

Overigens weet ik hier verder weinig van af en staat het naar mijn mening ook gewoon grotendeels los van de hele cookiewalldiscussie.

[ Voor 10% gewijzigd door crisp op 19-03-2021 08:01 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

crisp schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 07:57:
Eventuele extra winst moet je dus niet zomaar meteen verjubelen maar verstandig gebruiken; hetzij als extra buffer voor de korte termijn, hetzij door extra investeringen te doen.
ja maar, ja maar, dat is toch altijd zo? En is dat nu net niet waar het hele topic om draait? Een cookiekeuze in de geest van de wet zou bij tweakers in de korte termijn meer geld kosten dan bij andere sites. Daar heb je dan die extra buffer voor om dat op te vangen, of je ziet het als een extra investering in een van je belangrijkste assets.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:18
crisp schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 07:57:
Wat Bart denk ik bedoelt is dat vorig jaar nogal een uitzonderlijk jaar is geweest, en we er niet blind vanuit kunnen gaan dat dat een gegeven is voor de aankomende jaren. Eventuele extra winst moet je dus niet zomaar meteen verjubelen maar verstandig gebruiken; hetzij als extra buffer voor de korte termijn, hetzij door extra investeringen te doen.

...
Wel dus jullie hebben nu een buffer om te gebruiken tot jullie een deftige oplossing kunnen bereiken hebt voor de tracking. Dus een buffer voor de korte termijn, voor je op de lange termijn een goede oplossing hebt. Opnieuw zonder de community de dupe te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Lustucru schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 08:14:
[...]

ja maar, ja maar, dat is toch altijd zo? En is dat nu net niet waar het hele topic om draait? Een cookiekeuze in de geest van de wet zou bij tweakers in de korte termijn meer geld kosten dan bij andere sites. Daar heb je dan die extra buffer voor om dat op te vangen, of je ziet het als een extra investering in een van je belangrijkste assets.
Je snapt dat dat afwegingen zijn die ik en ook Bart niet maken. Daarbij gaat het niet om een eenmalige bedrag wat je dan moet opvangen maar om een continue substantieel verlies van inkomsten totdat er een oplossing is waarmee wij onze adverteerders weer goed kunnen bedienen en waarvan we op dit moment niet kunnen zeggen wanneer dat zal zijn. Dat is dus een fors risico.

Ik snap dat veel mensen hier zeggen 'suck it up', maar dat ligt toch behoorlijk wat gecompliceerder.

Intentionally left blank

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mschamp
crisp schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 08:32:
[...]

Je snapt dat dat afwegingen zijn die ik en ook Bart niet maken. Daarbij gaat het niet om een eenmalige bedrag wat je dan moet opvangen maar om een continue substantieel verlies van inkomsten totdat er een oplossing is waarmee wij onze adverteerders weer goed kunnen bedienen en waarvan we op dit moment niet kunnen zeggen wanneer dat zal zijn. Dat is dus een fors risico.

Ik snap dat veel mensen hier zeggen 'suck it up', maar dat ligt toch behoorlijk wat gecompliceerder.
Maar dat zeggen jullie nu eigenlijk ook naar de bezoekers. En jullie zijn er zelf ook zo fier op dat jullie het verstoppen ergens in een forum, en mensen die enkel de FP bezoeken zelf niet inlichten. Het was toch perfect mogelijk om dat in het laatste .Plan bij te vermelden, of aangezien het wel behoorlijk belangrijk is: een eigen .plan of artikel voor maken.
Ja, het is een risico, maar jullie hebben zelf (deels) invloed op de uitwerken, de bezoekers niet, en toch moeten de bezoekers de nadelen nemen, en willen jullie niets van risico nemen. Zie dat risico als een kans om er ook intern druk op te houden, want met de huidige oplossing is de druk voor Tweakers volledig weg, en niets is dan zo permanent als een tijdelijke oplossing. Daarom nogmaals de vraag: plaats er een tijdplanning op: bv tegen einde Q2 2021 brengen we een betere implementatie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

crisp schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 08:32:
[...]

Hoeveel gecompliceerder is het dan dat veel mensen hier op een gegeven moment zeggen "stik er maar in" en je die omzet permanent kwijt bent :?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Mschamp schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 08:40:
[...]

Maar dat zeggen jullie nu eigenlijk ook naar de bezoekers. En jullie zijn er zelf ook zo fier op dat jullie het verstoppen ergens in een forum, en mensen die enkel de FP bezoeken zelf niet inlichten. Het was toch perfect mogelijk om dat in het laatste .Plan bij te vermelden, of aangezien het wel behoorlijk belangrijk is: een eigen .plan of artikel voor maken.
[...]
Als we de vernieuwde cookiemuur met abonnementskeuze online zetten zal dat ook via de frontpage gecommuniceerd gaan worden.

Intentionally left blank

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mschamp
crisp schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 08:45:
[...]

Als we de vernieuwde cookiemuur met abonnementskeuze online zetten zal dat ook via de frontpage gecommuniceerd gaan worden.
Maar dan gaat deel het al niet meer lezen omdat ze weg gaan van site waar de keuze is: privacy of betalen. Ik merk van mezelf ook steeds meer dat ik bij dat soort sites een 3e keuze maak: bye bye site

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door Ernemmer op 21-03-2021 10:45 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

[...]

Dat klinkt alsof jullie zijn bereid om een deel van de mensen die privacy belangrijk vinden gedag te zeggen?

Want de "discussie" hier is voor de bühne, de beslissing al gemaakt en jullie hebben kennelijk niet de ballen om dat vooraf al op de FP kenbaar te maken?

Ik snap dat jullie niet degene zijn die het beleid bedenken, maar vind het maar een smerige manier van zaken doen richting de community, aangezien zonder hen deze hele site niet eens zou bestaan.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:35

jdh009

FP ProMod
[...]

Kun je dit niet beter communiceren op het aboforum tot er voor de rest van de gebruikers een valide oplossing is? Hier heeft de 'gewone' gebruiker niets aan en die krijgt nog gewoon een tracking cookie op zijn pc.

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

jdh009 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 10:28:
[...]

Kun je dit niet beter communiceren op het aboforum tot er voor de rest van de gebruikers een valide oplossing is? Hier heeft de 'gewone' gebruiker niets aan en die krijgt nog gewoon een tracking cookie op zijn pc.
Het gaat al onze bezoekers aan. We krijgen niet voor niets vragen over de legale status van onze cookiemuur, dus lijkt het me logisch dat we ook publiekelijk communiceren over de redenen en onze plannen daaromtrent. Daarbij zal de nieuwe cookiemuur na launch ook voor iedereen zichtbaar zijn en zullen daar ook weer vragen over komen.

Dat bezoekers zonder abonnement (en geen intentie om die aan te schaffen) hier feitelijk nog weinig mee opschieten is inderdaad waar, maar dat ontslaat ons vind ik niet van onze verantwoordelijkheid om hierover te communiceren en ook vooral in discussie te blijven.

Ook al lijkt het er misschien op dat dit topic alleen maar voor ons een aflaat is en voor jullie een uitlaatklep, het helpt ons wel om hier intern druk op te houden en mischien toch ook inzichten te doen veranderen.

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik vraag me af of dit onder de jeugd anders is. Die betalen bijvoorbeeld ook graag voor Twitch of doneren aan Youtubers. Ziet Tweakers.net dit ook terug in hun betalende leden? Dat oude lui zoals ik moeite hebben maar jonge mensen het makkelijker doen?

Want dan mag @crisp ons oude zakken best negeren en gewoon meegaan met de jonge lui :D.

(ik heb al moeite om Netflix/Apple music te betalen gezien ik weet wat torrents en nieuwsgroepen zijn :o )
Waar zie je dat terug dan, dat die jongeren zo graag abo's nemen?

Ik zie dat beeld zelf helemaal niet terug. Ik werk veel met callcenters waar heel veel jongeren werken (is typisch een instap-baan). En daar hoor ik juist alle tips op voor de nieuwe hipste torrent en usenet sites :*)

Dat bevestigt meer mijn beeld dat downloaden van content iets van alle tijden is. Het enige dat er veranderd is, is dat betaalde toegang gemakkelijker is geworden, en dus een beter alternatief. 'Toen' moest je wachten tot iets op TV kwam (Al dan niet betaald op filmnet) of naar de videotheek fietsen als je wilde betalen. Nu is betaalde content juist makkelijker dan de illegale (hoewel je met beeld nu juist weer met die idiote versplintering van tig streamingdiensten zit).

Maar de tech-savvy jongeren downloaden alles wat los en vast zit, en nog een stuk meer dan 'wij' in de Kazaa tijd ook, als ik dat zo zie. Ik ken ook niemand die Youtube betaalt. Maar het ding met Youtube is dat het zo'n enorm bereik is, dus als je miljoenen kijkers hebt, zitten er al gauw genoeg tussen om je een redelijk inkomen te geven, zelfs als het maar een fractie van een procent is.

Trouwens verder mee eens, de toegevoegde waarde van Tweakers voor mij is 100% GoT. Het nieuws is elders ook prima te vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door GekkePrutser op 19-03-2021 10:44 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

GekkePrutser schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 10:43:
[...]
Trouwens verder mee eens, de toegevoegde waarde van Tweakers voor mij is 100% GoT. Het nieuws is elders ook prima ondertussen veel beter te vinden.
FTFY

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

[...]

Eens, natuurlijk. Recurring is altijd beter.

Maar tracked ads zijn, jullie woorden, korte termijn en dus juist geen onderdeel van de duurzame omzet. En wat we nu zien is een Tweakers dat veel meer omzet heeft gehad, maar tegelijk claimt niet aan de cookiewall-regels heeft kunnen voldoen, omdat "Dat zou dat betekenen dat Tweakers dusdanig veel inkomsten verliest dat de site en content eronder gaan lijden." Ik zie een Tweakers die in 2020 19% meer ruimte heeft gehad voor het maken van keuzes en dat die ruimte niet is gebruikt voor het op korte termijn gebruikers de optie geven te opt-outen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Kapitalisme, het doel (winst/meer) heiligt alle middelen. Het was voor mij duidelijk het einde van Tweakers als eerlijke gelijke community toen DPG overnam.

[ Voor 11% gewijzigd door KleineJoop op 19-03-2021 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart Zoetmulder
mOrPhie schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:02:
[...]

Eens, natuurlijk. Recurring is altijd beter.

Maar tracked ads zijn, jullie woorden, korte termijn en dus juist geen onderdeel van de duurzame omzet. En wat we nu zien is een Tweakers dat veel meer omzet heeft gehad, maar tegelijk claimt niet aan de cookiewall-regels heeft kunnen voldoen, omdat "Dat zou dat betekenen dat Tweakers dusdanig veel inkomsten verliest dat de site en content eronder gaan lijden." Ik zie een Tweakers die in 2020 19% meer ruimte heeft gehad voor het maken van keuzes en dat die ruimte niet is gebruikt voor het op korte termijn gebruikers de optie geven te opt-outen.
Klopt dat tracked ads niet de toekomst zijn en dat privacy iets is wat toebehoort aan de gebruiker en niet aan het platform, de adverteerder of welke derde partij dan ook. Dat is een principiële kwestie waarin wij aan de kant van de community staan. We moeten echter zaken niet verwarren. Een hogere omzet in 2020, waar overigens een groot eenmalig karakter in zit vanwege Covid-19, is niet hetzelfde als een hoger resultaat. Het op korte termijn uitzetten van tracking zou dermate veel impact hebben op onze omzet, dat onze moedermaatschappij dat nooit zou goedkeuren en het zou daarmee voor het bedrijfsonderdeel en de community ook niet verstandig zijn. We zouden van een huidig gezond, in één keer naar een zeer ongezond bedrijfsonderdeel gaan, met alle gevolgen van dien.

Daarnaast speelt de lange termijn, die ik gisteravond ook aangaf, voor die lange termijn is spreiding en duurzaamheid cruciaal. Wij zijn zelf min of meer een disruptor geweest in het verleden, maar voor je het weet ben je zelf degene die te lijden heeft onder nieuwe disruptie(s). Het is dus zaak dat we goed kijken naar business modellen voor de toekomst. En daarin kiezen we er heel duidelijk voor dat we 'free riders' proberen over te halen om ook bij te dragen. Als dat lukt dan kunnen we namelijk veel van de dingen die voor de community belangrijk zijn ook verwezenlijken, zoals, meer en betere artikelen en reviews, advertentie trackingvrije omgeving, 2FA, Darkmodus, shopfilter etc. Daar wil ik overigens niet meteen zeggen dat die onderdelen er meteen allemaal zijn of snel zullen komen (iets met een volle roadmap), maar zonder de lange termijn ingrepen die we voor de business doen zijn die sowieso heel lastig haalbaar.

EDIT n.a.v. reacties: Met de term free riders bedoel ik zeker niet de community leden die Karma verdienen. Sterker nog ik ben een voorstander om Karma steeds meer en meer in te zetten als 'betaalmiddel'. Het gaat erom dat (liefst) iedereen een bijdrage doet en er zijn i.m.o. meerdere vormen;

- Gebruikersbijdragen (Karma verdieners)
- Advertenties (zonder tracking) zien
- Abonnement
- Click outs in de Pricewatch

Je zult je verbazen hoeveel 'free riders' er zijn die geen van allen doen, hoewel ik die een beetje moet nuanceren, want de clicks in de Pricewatch kunnen we niet 100% toewijzen aan een gebruikersgroep of gebruikersprofiel.

Punt is dat we heel veel bezoekers hebben die het vrijwel onmogelijk maken om een fatsoenlijke boterham te verdienen aan Tweakers. Dat is geen duurzaam model en daar proberen we wat aan te doen. Dat heeft overigens heel weinig meer te maken met de cookiewall / advertentie trackingvrij, dat is namelijk een tijdelijke oplossing van een probleem van het niet voldoen aan wettelijke kaders.

[ Voor 17% gewijzigd door Bart Zoetmulder op 19-03-2021 21:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Bart Zoetmulder schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:42:
[...]
Als dat lukt dan kunnen we namelijk veel van de dingen die voor de community belangrijk zijn ook verwezenlijken, zoals, meer en betere artikelen en reviews, advertentie trackingvrije omgeving, 2FA, Darkmodus, shopfilter etc.
Ik probeer het niet te negatief in te steken want ik begrijp de spagaat wel een beetje, maar ik krijg toch de indruk dat de worst die je hier voor houdt inhoudelijk meer het wegwerken van achterstallig onderhoud is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

[...]

Klopt dat tracked ads niet de toekomst zijn en dat privacy iets is wat toebehoort aan de gebruiker en niet aan het platform, de adverteerder of welke derde partij dan ook. Dat is een principiële kwestie waarin wij aan de kant van de community staan. We moeten echter zaken niet verwarren. Een hogere omzet in 2020, waar overigens een groot eenmalig karakter in zit vanwege Covid-19, is niet hetzelfde als een hoger resultaat.
Lees je m'n berichten wel? Daarom sprak ik van keuzes. Wat je met die omzet doet (uitkeren of investeren in content/dev/sales/marketing) is een afweging. En wellicht was de kostenplaat vooraf voor 2020 al zo hoog dat die 19% extra stomweg gewoon nodig was. Het blijft, hoe je het ook draait of keert of op z'n kant legt een keuze. Had Tweakers in 2020 mensen moeten ontslaan en half op z'n gat liggen (even gechargeerd), dan had ik de keuzes wat beter begrepen.
Daarnaast speelt de lange termijn, die ik gisteravond ook aangaf, voor die lange termijn is spreiding en duurzaamheid cruciaal. Wij zijn zelf min of meer een disruptor geweest in het verleden, maar voor je het weet ben je zelf degene die te lijden heeft onder nieuwe disruptie(s). Het is dus zaak dat we goed kijken naar business modellen voor de toekomst. En daarin kiezen we er heel duidelijk voor dat we 'free riders' proberen over te halen om ook bij te dragen.
Je actieve community downplayen tot free riders zal in elk geval niet werken, mijn hemel. Is dat hoe er op kantoor over gesproken wordt?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online

Grvy

Bot

[...]
Het op korte termijn uitzetten van tracking zou dermate veel impact hebben op onze omzet, dat onze moedermaatschappij dat nooit zou goedkeuren en het zou daarmee voor het bedrijfsonderdeel en de community ook niet verstandig zijn.
Ik begrijp het niet helemaal. De community heeft volgens mij nooit gevraagd om 80 man op een luxe kantoor ergens in Amsterdam te hebben? Dat groeien, groeien, groeien komt allemaal echt vanuit jullie zelf.

Waarom moeten wij daarvoor op de blaren zitten? Ik bedoel, ik snap dat je mensen nodig hebt maar naar mijn idee is groeien nu het doel geworden ipv gewoon tevreden zijn met wat je hebt en de community die je hebt.

Maarjah... ik zal het wel verkeerd zien. :)

Dit is een account.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

mOrPhie schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:52:
Je actieve community downplayen tot free riders zal in elk geval niet werken, mijn hemel. Is dat hoe er op kantoor over gesproken wordt?
Wauw, die schopt mij ook aardig tegen de schenen. Die "free riders" leveren misschien wel het gros van de content waar de community van aan elkaar hangt. De community is hier niet vanwege het nieuws, dat vinden ze elders ook wel. Succes met de site bij elkaar houden als je contentcreërend publiek deze denkwijze zat wordt.

[ Voor 9% gewijzigd door NMe op 19-03-2021 11:59 ]

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:45

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

[...]
Het is dus zaak dat we goed kijken naar business modellen voor de toekomst. En daarin kiezen we er heel duidelijk voor dat we 'free riders' proberen over te halen om ook bij te dragen. Als dat lukt dan kunnen we namelijk veel van de dingen die voor de community belangrijk zijn ook verwezenlijken, zoals, meer en betere artikelen en reviews, advertentie trackingvrije omgeving, 2FA, Darkmodus, shopfilter etc. Daar wil ik overigens niet meteen zeggen dat die onderdelen er meteen allemaal zijn of snel zullen komen (iets met een volle roadmap), maar zonder de lange termijn ingrepen die we voor de business doen zijn die sowieso heel lastig haalbaar.
Je snapt WIJ de community zijn? Vooral zo doorgaan met blijven schofferen van je publiek, blijft er vanzelf geen kloot meer over. Als dit is hoe je over publiek denkt, kun je beter een andere baan gaan zoeken.
Deze schiet mij echt met 200 km per uur het verkeerde keelgat in. Het zou je sieren dit heel snel te verwijdere. BAH!

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mschamp
[...]

...

Daarnaast speelt de lange termijn, die ik gisteravond ook aangaf, voor die lange termijn is spreiding en duurzaamheid cruciaal. Wij zijn zelf min of meer een disruptor geweest in het verleden, maar voor je het weet ben je zelf degene die te lijden heeft onder nieuwe disruptie(s). Het is dus zaak dat we goed kijken naar business modellen voor de toekomst. En daarin kiezen we er heel duidelijk voor dat we 'free riders' proberen over te halen om ook bij te dragen.
Het management lijkt nog steeds niet te beseffen dat die 'free riders' al heel veel bijdragen door het reageren op topic, plaatsen van comments, 'tip de redactie', ... Doe als 1 april eens op de site alle comments, topic posts, 'tip de redactie'-artikelen van de 'free riders' onzichtbaar en aanschouw wat er maar over is van 'Tweakers'

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• BoB_HenK
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:29
[...]
En daarin kiezen we er heel duidelijk voor dat we 'free riders' proberen over te halen om ook bij te dragen. Als dat lukt dan kunnen we namelijk veel van de dingen die voor de community belangrijk zijn ook verwezenlijken, zoals, meer en betere artikelen en reviews, advertentie trackingvrije omgeving, 2FA, Darkmodus, shopfilter etc.
Met free riders bedoel je dan neem ik aan de gebruikers die zich gratis en voor niets tot een product voor adverteerders zijn verworden :/ ?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Dat is een principiële kwestie waarin wij aan de kant van de community staan.
Een principiële kwestie die voor geld aan de kant wordt geschoven is natuurlijk geen principiële kwestie. Acties spreken daarin luider als (commerciële) verhaaltjes.
mOrPhie schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:52:
Gok van wel. Dan maak je ook een functie die communitymanager heet. Het is een resource die gemanaged moet worden. En als je op taal gaat letten zie je veel van dat soort uitingen die wijzen dat de community primair als middel tot een doel (geld verdienen) gezien wordt (en daarom is hij van waarde, zoals voor een timmerman zijn hamer van waarde is) maar wordt het niet gezien als iets met in intrinsieke waarde. Wellicht wel voor een individuele medewerker her en der, maar niet als bedrijf. En zal dan ook niet zo gestuurd worden.

Voor de rest is het dezelfde rituele dans. We open een topic op GoT voor de community, die kan daar lekker ranten. T.net doet damage control (met bak TINA) en eigenlijk maak het de community medeplichtig door ze te omarmen en hier ruimte te bieden om te klagen. Maar feitelijk zal er niets veranderen en zetten ze hun commerciële wensen gewoon door. Duik in de historie en zie het patroon.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

NMe schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:58:
[...]

Wauw, die schopt mij ook aardig tegen de schenen. Die "free riders" leveren misschien wel het gros van de content waar de community van aan elkaar hangt. De community is hier niet vanwege het nieuws, dat vinden ze elders ook wel. Succes met de site bij elkaar houden als je contentcreërend publiek deze denkwijze zat wordt.
Ik merk inderdaad dat na aanvankelijk enig begrip m'n irritatie in dit topic gaandeweg groter wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart Zoetmulder
[b]
Daarmee doe je de aanname dat de actieve communityleden de free riders zijn, maar dat is niet zo. Bijdragen kan op vele manieren en gebruikerscontent is er daar 1 van.

Ik vind het jammer dat er een polarisatie van wij-zij is ontstaan, het zal mij vast verweten worden dat wij daar zelf oorzaak van zijn, maar ik zie geen wij-zij.

Ik denk dat we naar de gemeenschappelijke belangen moeten en kan voor mezelf zeggen dat ik altijd vanuit die gedachte naar vraagstukken kijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Even allemaal het voorbeeld van @GlowMouse volgen? GlowMouse in "We passen de cookiewall aan en maken abo's trackingvrij"

Maar wacht eigenlijk op de grote bezem..

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:30

Dennis1812

Amateur prutser

Waarom is dit topic nog open eigenlijk?
We kunnen ranten, we kunnen oplossingen aandragen of kritische vragen stellen. Maar uiteindelijk bereiken we er een ene drol mee en komt er alleen maar meer frustratie omdat het management zichzelf of compleet klemlult, of je negeert of vage verhalen neerzet.
Concreet willen ze geen andere oplossing als dit. Anders had er wel een tijdspad bijgestaan en waren er al denk groepen met de community opgericht om tot betere oplossingen te komen.
Nee, dat kan niet want er moet een dark mode komen en nog wat achterstallig onderhoud.

Mijn verzoek, sluit dit topic en stop de poppenkast. Scheelt voor veel mensen een hoop frustratie. Zeker op t moment dat we toch maar als free riders gezien worden houd een zinvolle discussie volledig op.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Bart Zoetmulder schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 12:09:
[...]

Daarmee doe je de aanname dat de actieve communityleden de free riders zijn, maar dat is niet zo. Bijdragen kan op vele manieren en gebruikerscontent is er daar 1 van.

Ik vind het jammer dat er een polarisatie van wij-zij is ontstaan, het zal mij vast verweten worden dat wij daar zelf oorzaak van zijn, maar ik zie geen wij-zij.

Ik denk dat we naar de gemeenschappelijke belangen moeten en kan voor mezelf zeggen dat ik altijd vanuit die gedachte naar vraagstukken kijk.
En hoe ga je weer naar een wij gevoel ipv een community versus kantoor gevoel? Want het is niet je bedoeling. Het is er wel. Hoe wil DPG dat oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Ik vind het pijnlijk hoe er nu zo bovenop de term 'free rider' gesprongen wordt met de meest negatieve connotatie, terwijl (in ieder geval voor mij) toch wel duidelijk was dat daar niet actieve communitieleden mee bedoelt werden...

Intentionally left blank

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Dennis1812 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 12:13:
[...]

En hoe ga je weer naar een wij gevoel ipv een community versus kantoor gevoel? Want het is niet je bedoeling. Het is er wel. Hoe wil DPG dat oplossen?
Dat wil DPG helemaal niet oplossen. Die melden Tweakers gewoon dat ze geld moeten verdienen, linksom of rechtsom. Als dat niet lukt gaat het in de etalage of gaat de stekker er gewoon helemaal uit.

Ik heb bij DPG echt 0,0 warme gevoelens dat ze er zijn voor hun community, want zo denken ze daar overduidelijk helemaal niet. Die zijn alleen maar lastig en kritisch.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

[...]
Klopt dat tracked ads niet de toekomst zijn en dat privacy iets is wat toebehoort aan de gebruiker en niet aan het platform, de adverteerder of welke derde partij dan ook. Dat is een principiële kwestie waarin wij aan de kant van de community staan. We moeten echter zaken niet verwarren. Een hogere omzet in 2020, waar overigens een groot eenmalig karakter in zit vanwege Covid-19, is niet hetzelfde als een hoger resultaat. Het op korte termijn uitzetten van tracking zou dermate veel impact hebben op onze omzet, dat onze moedermaatschappij dat nooit zou goedkeuren en het zou daarmee voor het bedrijfsonderdeel en de community ook niet verstandig zijn. We zouden van een huidig gezond, in één keer naar een zeer ongezond bedrijfsonderdeel gaan, met alle gevolgen van dien.
Ooit al eens becijferd, wat een boete voor overtreding van AVG (want dat is die tracking) werkelijk zou kosten :? Ik denk, dat heel DPG meteen dicht kan.
Daarnaast speelt de lange termijn, die ik gisteravond ook aangaf, voor die lange termijn is spreiding en duurzaamheid cruciaal. Wij zijn zelf min of meer een disruptor geweest in het verleden, maar voor je het weet ben je zelf degene die te lijden heeft onder nieuwe disruptie(s). Het is dus zaak dat we goed kijken naar business modellen voor de toekomst. En daarin kiezen we er heel duidelijk voor dat we 'free riders' proberen over te halen om ook bij te dragen. Als dat lukt dan kunnen we namelijk veel van de dingen die voor de community belangrijk zijn ook verwezenlijken, zoals, meer en betere artikelen en reviews, advertentie trackingvrije omgeving, 2FA, Darkmodus, shopfilter etc. Daar wil ik overigens niet meteen zeggen dat die onderdelen er meteen allemaal zijn of snel zullen komen (iets met een volle roadmap), maar zonder de lange termijn ingrepen die we voor de business doen zijn die sowieso heel lastig haalbaar.
Zie eerst de zaken op korte termijn eens goed in orde te brengen en met name in overeenstemming met wet- en regelgeving.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Die gemeenschappelijke belangen schieten al jaren keer op keer weer door in de richting van de belangen van HQ, dat maar blijft groeien om het groeien. Intussen wordt er zelden tot nooit eens tijd gemaakt om wat voor de community te doen, tot op het punt dat het ineens breed uitgemeten wordt wanneer daar eenmalig eens een keer wél tijd voor gemaakt wordt. En dan krijg je gevallen zoals deze waarin al ruim twee jaar lang de wet met voeten getreden wordt in het nadeel van gebruikers en er vervolgens een "oplossing" komt die nog een trap na geeft met een vage belofte dat er in de toekomst trackingvrije ads op Tweakers komen. Een vage belofte waarbij jullie totáál geen tijdlijn willen beloven en waarvan we jullie dus maar op je blauwe ogen moeten geloven dat het eraan komt voor het eind van de eeuw.
crisp schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 12:16:
Ik vind het pijnlijk hoe er nu zo bovenop de term 'free rider' gesprongen wordt met de meest negatieve connotatie, terwijl (in ieder geval voor mij) toch wel duidelijk was dat daar niet actieve communitieleden mee bedoelt werden...
Als het geen actieve gebruikers zijn hebben ze individueel ook amper effect. Sowieso zijn die ook niet geneigd om een abo af te sluiten, dus deze aanpassing is dan voor die groep pure chantage: akkoord gaan of oprotten, want betalen doen ze niet.

[ Voor 21% gewijzigd door NMe op 19-03-2021 12:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Dit topic lijkt toch wel pijnlijk duidelijk te maken dat wat jullie denken niet zo aankomt bij de community.

Of dat het beleid is, of de manier waarop dat overgebracht wordt zal daar sterk aan ten grondslag liggen. ;)

#team_UTC+1

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Grvy
  • Nu online

Grvy

Bot

Dat maakt toch helemaal niks uit wat hij ermee bedoelde? Het feit dat die term überhaupt bestaat ook om je -niet- actieve mensen te 'categoriseren' zegt toch genoeg? :?

Laten we aub niet van de domme gaan spelen en ons achter woorden gaan verschuilen.

Dit is een account.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ethirty schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 12:17:
[...]

Dat wil DPG helemaal niet oplossen. Die melden Tweakers gewoon dat ze geld moeten verdienen, linksom of rechtsom. Als dat niet lukt gaat het in de etalage of gaat de stekker er gewoon helemaal uit.

Ik heb bij DPG echt 0,0 warme gevoelens dat ze er zijn voor hun community, want zo denken ze daar overduidelijk helemaal niet. Die zijn alleen maar lastig en kritisch.
Eens, simpel voorbeeld is al dat er aangehaald wordt dat er in 2021 aan een dark mode gewerkt wordt. Even in t custom css topic neuzen. Kies de beste uit, betaal de ontwikkelaar hiervan en je bent al een heel eind.
Maarja. Dat is je kracht gebruiken, je community. Dat is vervelend. Die moeten stil blijven en netjes betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle.
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-06 12:48
Dennis1812 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 12:12:
Concreet willen ze geen andere oplossing als dit. Anders had er wel een tijdspad bijgestaan en waren er al denk groepen met de community opgericht om tot betere oplossingen te komen.
De "andere oplossing" die we willen zijn trackingvrije advertenties. Dat komt volgens mij ook heel duidelijk naar voren in de topicstart. Als mensen daar inhoudelijke ideeën over hebben, dan gaan we met hen graag in gesprek (sterker nog: dat gebeurt al, bijvoorbeeld met een videocall). Suggesties en ideeën op technisch vlak in dit topic zijn nog steeds welkom en worden ook gewoon beantwoord door ons.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

jelle. schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 12:21:
[...]

De "andere oplossing" die we willen zijn trackingvrije advertenties. Dat komt volgens mij ook heel duidelijk naar voren in de topicstart. Als mensen daar inhoudelijke ideeën over hebben, dan gaan we met hen graag in gesprek (sterker nog: dat gebeurt al, bijvoorbeeld met een videocall). Suggesties en ideeën op technisch vlak in dit topic zijn nog steeds welkom en worden ook gewoon beantwoord door ons.
Oke, mag ik een tijdlijn zien waarin duidelijk jullie deadline staat wanneer het voor jullie gerealiseerd moet zijn?
Geen deadline of tijdspad zal betekenen dat het al snel weer naar de achtergrond zal verdwijnen. Ik neem aan dat het niet te lang meer zal zijn aangezien jullie hier al 2 jaar met man en macht aan werken toch?
Nu met de enorme kracht van de community erbij zal het een enorme boost krijgen? Hoe ziet het tijdspad eruit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Wellicht zit daar wel de kern van het probleem. Er is geen doorleving en dus herkenning van de intrinsieke waarde van community. Doordoor gaat het steeds verder uit elkaar lopen en halen de stapeling van argumenten vanuit beiden zijden ook niets uit. De grondhouding komt al overheen en elkaars taal wordt niet gesproken. Ja, wel in mooie marketing volzinnen, maar niet in betekenis.

Maar laat het lekker los joh. T.net heeft genoeg "zwijgende meerderheid" zodat die toch wel overeind blijft.
Want dit probleem is fundamenteel niet op te lossen (ja, door de community eigenaar te maken, maar daar zitten de nodige haken en ogen aan... )

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Grvy
  • Nu online

Grvy

Bot

[...]

Gebruik. De. Kracht. Van. De. Community. Nou. Eens. Eerder.

Wordt nu eens wakker op dat kantoor en gebruik nou eens de kracht van de community voordat je hele plannen als beton neer gaat knallen en dat wij het maar moeten slikken.

Dat is imho het hele probleem hier. Jullie zien de waarde van jullie community niet eens meer.
Dat er nu nog over technische dingen gepraat wordt etc nadat dit hele verhaal al speelt haalt zoveel goodwill weg.

Hoe komt dit na het debacle van Tweakers Premium, en alle andere topics nou niet naar voren?
Het bloed zelfs door naar de vrijwillige moderators die ook een wij-zij gevoel ervaren omdat dat vanuit hogerop zo doorvloeit..

;(

Dit is een account.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

[...]

Kom eens met een tijdlijn. Die vrijblijvende belofte van ooit een keer trackingvrij is een zoethoudertje...

En waarom zijn jullie nu pas aan het inventariseren hoe je het moet gaan doen? Hier hadden jullie drie jaar geleden al mee bezig moeten zijn en twee jaar geleden had het er moeten staan.

[ Voor 13% gewijzigd door NMe op 19-03-2021 12:25 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:36
[...]

Kom op nou, je zet net zelf een deel van de community weg als 'free riders'. Veel meer 'wij-zij' wordt het niet, hoor. En dan wat damage control proberen door te zeggen dat mensen die content produceren geen free riders zijn, maar ondertussen worden die precies zo behandeld als mensen die geen content produceren: als mensen die geen recht hebben op privacy tenzij ze betalen.

'Principieel', ga toch weg. Als het echt principieel was, dan had je een andere keuze gemaakt. Principes mogen geld kosten. Als je dan voor het geld kiest en vervolgens gaat beweren dat het om een principieel standpunt gaat, dan ben je gewoon hypocriet.
Ik vind het pijnlijk hoe weinig begrip er lijkt te zijn voor de achterliggende oorzaak. Waaróm voelen mensen zich zo aangevallen door die terminologie? Wat maakt dat hier opeens zoveel emotie loskomt? En in hoeverre moet je daarbij als MT de hand in eigen boezem steken, in plaats van de schuld meteen leggen bij de mensen die die emotie voelen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Het is goed dat jij dat wellicht direct zo oppakte, maar blijkbaar velen niet. Het nu af zouden doen als "erop springen" waarmee je suggereert dat er een semantisch spelletje gespeelt wordt is een gotspe.

Het zijn niet de minste die zich hier zo aangesproken voelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LightPhoenix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-07 20:37

LightPhoenix

Blood and bloody Ashes!

Mag ik dan nog eens vragen wie hier dan wel mee bedoelt worden? Om het dan even voor iedereen helder te hebben? Zijn dat de 'one time' bezoekers die zonder account hier info komen zoeken? Zijn dat de community members die wel posten en bijdragen in topics, maar een adblocker hebben? Welke categorieën van users onderscheiden jullie intern?

geeft geen reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:45

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Niet actieve leden zijn ... niet actief. En die gebruiken je site dus niet.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultra
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik denk dat de 'free-riders' eerder gaan betalen als ze voor waardevol worden aangezien, in plaats van minderwaardig/vervelend en als product. Als T.net zichtbaar als een bedrijf gerund wordt, dan raak je bovendien de goodwill kwijt die er is/was.

edit:
Ik zou bijv. best bereid zijn wat meer te betalen als ik weet dat sommige free-riders hetzelfde kunnen zien en doen als ik zonder hun privacy te verliezen. En op mijn telefoon inloggen wil ik helemaal niet, onhandig gedoe.
Mijn net afgelopen abo verleng ik voorlopig niet in elk geval.

[ Voor 37% gewijzigd door Ultra op 19-03-2021 12:33 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

[...]

Dus we mogen betalen voor de privacy waar we (wettelijk) recht op hebben én we mogen het werk van je betaalde collega's voorkauwen :?

Of staat daar dan een vergoeding tegenover?

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17:49
Ultra schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 12:30:
Als T.net zichtbaar als een bedrijf gerund wordt, dan raak je bovendien de goodwill kwijt die er is/was.
Maar 'tis toch een bedrijf?

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultra
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
iamerwin schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 12:32:
[...]

Maar 'tis toch een bedrijf?
Correct. En de MBAs staan aan het roer blijkbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Ethirty schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 12:32:
[...]
Dat lijkt me wel eigenlijk. Profiteren van gratis geproduceerde kwaliteitscontent is freeriders gedrag en dat wil men hier niet las ik net.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mschamp
[...]

...
Als dat lukt dan kunnen we namelijk veel van de dingen die voor de community belangrijk zijn ook verwezenlijken, zoals, meer en betere artikelen en reviews, advertentie trackingvrije omgeving, 2FA, Darkmodus, shopfilter etc. Daar wil ik overigens niet meteen zeggen dat die onderdelen er meteen allemaal zijn of snel zullen komen (iets met een volle roadmap), maar zonder de lange termijn ingrepen die we voor de business doen zijn die sowieso heel lastig haalbaar.
Punt is net dat de communitie veel van die punten al opgelost heeft:
  • meer/betere reviews: tussen de user reviews zitten echt al pareltjes
  • trackingvrij: iemand (in een andere community) is ooit met iets begonnen als ad blocker
  • Darkmodus: in custom CSS topic zijn al zeer goed werkende versies beschikbaar
  • shopfilter:niet ideaal, maar er zijn al custom CSS die de shops kunnen verbergen
Daarom: gebruik je community!! Werk met hen samen, in plaats van hen enkel als een bron van inkomsten te zien. Ze zijn niet enkel dat, ze zijn net zeer waardevol door hun kennis, inzet, ... Dat ze er door hun bezoek voor zorgen dat de site nog meer bezoekers brengt en zo voor inkomsten zorgt is dan goed meegenomen.

Misschien een optie om net zoals die custom CSS ook het tracking vrij toe te voegen aan de karma store. Dan kunnen gebruikers die veel bijdragen, toch de site gebruiken en waarde toevoegen zonder tracking, ervaren ze dat hun inzet/tijd gewaardeerd wordt

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:56

Marc H

- - Is wakker - -

Het feit dat je een deel van je communitieleden zo beschrijft zegt al meer dan genoeg.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle.
Dennis1812 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 12:23:
[...]

Oke, mag ik een tijdlijn zien waarin duidelijk jullie deadline staat wanneer het voor jullie gerealiseerd moet zijn?
Geen deadline of tijdspad zal betekenen dat het al snel weer naar de achtergrond zal verdwijnen. Ik neem aan dat het niet te lang meer zal zijn aangezien jullie hier al 2 jaar met man en macht aan werken toch?
Nu met de enorme kracht van de community erbij zal het een enorme boost krijgen? Hoe ziet het tijdspad eruit?
NMe schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 12:24:
[...]

Kom eens met een tijdlijn. Die vrijblijvende belofte van ooit een keer trackingvrij is een zoethoudertje...

En waarom zijn jullie nu pas aan het inventariseren hoe je het moet gaan doen? Hier hadden jullie drie jaar geleden al mee bezig moeten zijn en twee jaar geleden had het er moeten staan.
Terechte vraag die ik intern heb aangekaart. We kunnen in elk geval wel meer inzicht geven in de ontwikkelingen die afgelopen jaar/jaren hebben plaatsgevonden op dit vlak en waar we op dit moment mee bezig zijn, zoals de gesprekken met externe partijen die we deze week hebben gevoerd.
Ethirty schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 12:32:
Dus we mogen betalen voor de privacy waar we (wettelijk) recht op hebben én we mogen het werk van je betaalde collega's voorkauwen :?

Feit is dat de industrie op dit moment gewoon geen goed antwoord heeft op dit vraagstuk. (Vandaar ook dat die planning zo lastig is). Het gaat daarom om meedenken op een vrij specialistisch vlak en wellicht met andere denkrichtingen dan wij zelf hebben op dit moment. 1-op-1 biedt simpelweg meer ruimte voor een technische deep dive. De meeste mensen zijn intrinsiek gemotiveerd om dat te doen, maar als een situatie zich voordoet die om een intensievere samenwerking vraagt, moeten wij gewoon opnieuw kijken hoe dat past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Marc H schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 12:50:
[...]

Het feit dat je een deel van je communitieleden zo beschrijft zegt al meer dan genoeg.
Er wordt met die term geen communitieleden bedoelt, laat dat voorop staan. Verder is het denk ik geen geheim dat we echt wel te lijden hebben onder bannerblockgebruik. Mede daarom werken we ook aan andere verdienmodellen.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
-

[ Voor 117% gewijzigd door Ernemmer op 21-03-2021 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:24

Case_C

[Team Carrack]

Wikipedia gaat uit van het volgende:
Wikipedia: Free-rider problem

Vooruit de term is nog net niet freeloader, maar scheelt niet veel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Dennis1812 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 12:12:
Waarom is dit topic nog open eigenlijk?
We kunnen ranten, we kunnen oplossingen aandragen of kritische vragen stellen. Maar uiteindelijk bereiken we er een ene drol mee en komt er alleen maar meer frustratie omdat het management zichzelf of compleet klemlult, of je negeert of vage verhalen neerzet.
Nee, dat kan niet want er moet een dark mode komen en nog wat achterstallig onderhoud.

Mijn verzoek, sluit dit topic en stop de poppenkast. Scheelt voor veel mensen een hoop frustratie. Zeker op t moment dat we toch maar als free riders gezien worden houd een zinvolle discussie volledig op.
Nu ga je ervan uit dat deze discussie geen effect heeft. Daar ben ik het niet mee eens :)

Het zal er niet in resulteren dat dit teruggedraaid wordt ofzo, nee. Daar is volgens mij ook geen financiele ruimte voor. Maar het zal wel meegenomen worden in de gedachten bij mogelijke volgende beslissingen. Daar geloof ik wel in.

Ik heb gedurende de jaren meerdere minder populaire dingen gezien bij Tweakers waar toch uiteindelijk naar de community geluisterd werdt. Bijvoorbeeld toen heel lang geleden de abo functies gratis gemaakt werden in ruil voor karma. Toen hebben wij als bestaande abo houders deze functies voorgoed 'vast' gekregen en dat werkt nog altijd.

PS: De term 'free rider' schoot me ook in het verkeerde keelgat, maar ik begrijp dat actieve communityleden hier niet bij horen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

De AVG stelt strenge eisen aan geldige toestemming. Een belangrijke eis is dat mensen vrij moeten zijn om toestemming te geven. En dus ook om toestemming te weigeren. De AVG ziet toestemming niet als ‘vrij’ als iemand geen echte of vrije keuze heeft. Of als diegene toestemming niet kan weigeren zonder nadelige gevolgen.

Bij een cookiewall hebben websitebezoekers geen echte of vrije keuze. Weliswaar kunnen ze tracking cookies weigeren, maar dat kan niet zonder nadelige gevolgen. Want tracking cookies weigeren, betekent dat ze geen toegang krijgen tot de website. Daarom zijn cookiewalls onder de AVG verboden.
bron

De wetgeving is vrij duidelijk dat weigeren niet nadelig mág zijn voor de bezoeker. Verplicht een abonnement is dat wel degelijk en daarmee onwettig. Leuk dat de juristen van DPG denken boven de wet te staan, maar volgens mij moet iedereen zich gewoon aan de wet houden.

Sowieso is het hele concept cookiewall al vanaf dag 1 dat die term bedacht door ambtenaren is al een hoofdpijn dossier.

Eerst was het verplicht en nu is het verboden. Toch is zo'n beetje elke website er nog van voorzien, de ene alleen wat geniepiger dan de andere om ze te weigeren, maar het is tenminste wél mogelijk.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

crisp schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:05:
[...]

Er wordt met die term geen communitieleden bedoelt, laat dat voorop staan. Verder is het denk ik geen geheim dat we echt wel te lijden hebben onder bannerblockgebruik. Mede daarom werken we ook aan andere verdienmodellen.
Ik geloof best dat Tweakers buitenproportioneel te maken heeft met bannerblockers ten opzichte van de rest van het internet. Maar mensen die banners blokkeren zijn niet relevant voor deze discussie, die blokkeren tóch de trackingcookies al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle.
Ethirty schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:22:
[...]

bron

De wetgeving is vrij duidelijk dat weigeren niet nadelig mág zijn voor de bezoeker. Verplicht een abonnement is dat wel degelijk en daarmee onwettig. Leuk dat de juristen van DPG denken boven de wet te staan, maar volgens mij moet iedereen zich gewoon aan de wet houden.
Waar het hier om draait is wat "negatieve gevolgen" zijn. Onze juristen redeneren dat een bezoeker die geen toestemming geeft voor trackingcookies, geen aanzienlijke negatieve gevolgen ondervindt, maar hooguit het voordeel misloopt om kosteloos kennis te kunnen nemen van de inhoud van de website. Dat gevolg wordt dan weer ondervangen door de mogelijkheid te geven om tegen betaling de website te kunnen bezoeken zonder trackingcookies.

Dat is overigens wat AP zelf ook zegt:
Weigert iemand tracking cookies? Dan moet u deze persoon toch toegang geven tot uw website of app, bijvoorbeeld na betaling.
https://autoriteitpersoon...n-post/cookies?qa=cookies

[ Voor 12% gewijzigd door jelle. op 19-03-2021 13:30 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ethirty schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:22:
Eerst was het verplicht en nu is het verboden. Toch is zo'n beetje elke website er nog van voorzien, de ene alleen wat geniepiger dan de andere om ze te weigeren, maar het is tenminste wél mogelijk.
Wat het "geniepig" maakt is dat dit juist wél aan de regels voldoet:
Dat betekent dat u uw bezoekers of gebruikers de mogelijkheid moet geven om tracking cookies te weigeren. Bijvoorbeeld door een informatiebalk of pop-up aan te bieden met een duidelijke keuze tussen ‘ja’ en ‘nee’. U mag geen cookies plaatsen voordat de bezoeker een keuze heeft gemaakt.

Weigert iemand tracking cookies? Dan moet u deze persoon toch toegang geven tot uw website of app, bijvoorbeeld na betaling.
Bron: hier onderaan op de vraag '"Hoe vraag ik als organisatie toestemming zonder cookiewall?" klikken.

Allemaal netjes binnen de gestelde regels, maar wel op zo'n manier die gebruikers maximaal tegen de schenen schopt.

[ Voor 5% gewijzigd door NMe op 19-03-2021 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

jelle. schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:28:
[...]

Waar het hier om draait is wat "negatieve gevolgen" zijn. Onze juristen redeneren dat een bezoeker die geen toestemming geeft voor trackingcookies, geen aanzienlijke negatieve gevolgen ondervindt, maar hooguit het voordeel misloopt om kosteloos kennis te kunnen nemen van de inhoud van de website. Dat gevolg wordt dan weer ondervangen door de mogelijkheid te geven om tegen betaling de website te kunnen bezoeken zonder trackingcookies.

Dat is overigens wat AP zelf ook zegt:

[...]

https://autoriteitpersoon...n-post/cookies?qa=cookies
Dan geef je die mensen toch geen gepersonaliseerde advertenties? Denk dat de discussie ook niet gaat om advertenties (de community gunt jullie echt wel een gezond bedrijf en snapt ook wel dat dat niet zo maar komt), maar om privacy an sich.

cookies accepteren -> persoonlijke ads
niet accepteren -> generieke ads
abo -> geen ads

Is dat niet genoeg dan moeten jullie naast de inkomsten toch ook eens serieus naar de uitgave kant gaan kijken.
NMe schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:32:
[...]

Wat het "geniepig" maakt is dat dit juist wél aan de regels voldoet:

[...]

Bron: hier onderaan op de vraag '"Hoe vraag ik als organisatie toestemming zonder cookiewall?" klikken.

Allemaal netjes binnen de gestelde regels, maar wel op zo'n manier die gebruikers maximaal tegen de schenen schopt.
Ik zag het, laat het maar aan de AP over om niet duidelijk te zijn. En aan DPG om lekker te schoppen.

Prima, gooi dan gewoon de hele site op zwart: wilt u wat lezen, dan graag betalen. Kennelijk is dat de richting die de pers op wil. Dan gaan we wel zien of dat werkt. Kranten hebben er volgens mij ook last van dat het zo makkelijk is.

[ Voor 27% gewijzigd door Ethirty op 19-03-2021 13:40 ]

#team_UTC+1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelle.
Ethirty schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:37:
[...]

Dan geef je die mensen toch niet gepersonaliseerde advertenties? Denk dat de discussie ook niet gaat om advertenties (de community gunt jullie echt wel een gezond bedrijf en snapt ook wel dat dat niet zo maar komt), maar om privacy an sich.

cookies accepteren -> persoonlijke ads
niet accepteren -> generieke ads
abo -> geen ads

Is dat niet genoeg dan moeten jullie naast de inkomsten toch ook eens serieus naar de uitgave kant gaan kijken.
Dat is nu precies het hele probleem: die generieke ads willen we ook graag uitleveren, maar door technische beperkingen kan dat nu niet zonder trackingcookies. Tracking is geen issue voor de meeste adverteerders, maar het gaat om bepaalde kwaliteitseisen (HTML5 banners). Ik raad je aan om de gepinde reacties in dit topic even door te lezen, daarin staat vrij uitvoerig uitgelegd waar we nu op dit moment tegenaan lopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

jelle. schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:40:
[...]

Dat is nu precies het hele probleem: die generieke ads willen we ook graag uitleveren, maar door technische beperkingen kan dat nu niet zonder trackingcookies. Tracking is geen issue voor de meeste adverteerders, maar het gaat om bepaalde kwaliteitseisen (HTML5 banners). Ik raad je aan om de gepinde reacties in dit topic even door te lezen, daarin staat vrij uitvoerig uitgelegd waar we nu op dit moment tegenaan lopen.
Jullie kunnen het niet zonder Google bedoel je? Er zijn meer bedrijven die advertenties verkopen.

Hell, jullie hebben vaak advertenties van dezelfde soort bedrijven, ga rechtstreeks met ze praten en zet Google buiten spel. Dan maar static campagnes die een tijdje online staan ofzo. Echt alles klinkt me beter dan deze route.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

[...]

Als een niet-betalend lid geen cookies wil, moet dat nu een adblocker of tracking protector gebruiken. En je kunt dat straks niet volledig met karma betalen.

Ik heb geen idee waar je vandaan haalt dat ik er een wij-zij verhaal van wil maken. Integendeel. Ik zou willen dat jouw leidinggevenden zo betrokken waren als jij. En dat zou jij ook moeten vinden.

[ Voor 37% gewijzigd door mOrPhie op 19-03-2021 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle.
Ethirty schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:45:
[...]

Jullie kunnen het niet zonder Google bedoel je? Er zijn meer bedrijven die advertenties verkopen.
Nee, dat bedoel ik niet en dat staat ook niet in de reacties waar ik naar verwijs. Het grootste deel van de advertenties die je ziet, komt al vanuit een rechtstreekse samenwerking met onze adverteerders. Het probleem zit hem in HTML5 banners en productfeeds die daarbij gebruikt worden. En daar speelt Google's platform een hele grote rol in. Maar nogmaals, dat is al eerder en vooral veel beter uitgelegd door mijn collega:

chengbondkwok in "We passen de cookiewall aan en maken abo's trackingvrij"

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

jelle. schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:02:
[...]

Nee, dat bedoel ik niet en dat staat ook niet in de reacties waar ik naar verwijs. Het grootste deel van de advertenties die je ziet, komt al vanuit een rechtstreekse samenwerking met onze adverteerders. Het probleem zit hem in HTML5 banners en productfeeds die daarbij gebruikt worden. En daar speelt Google's platform een hele grote rol in. Maar nogmaals, dat is al eerder en vooral veel beter uitgelegd door mijn collega:

Dus je zegt dus wel degelijk dat je niet zonder Google kan.

Volgens mij bestond er al een internet voordat de marketeers cookies uitvonden. Je kan gewoon jpg's pushen. Nog mooier zelfs, dan werken de adblockers ook niet meer :P

Als ik zie wat er allemaal gemaakt wordt met slimme software dan komt de "kan niet" bij mij niet meer aan.

Niet willen, geen geld etc daar kan ik bij, maar niet kunnen niet. Sorry als ik daar heel star in ben :)

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 112755

Mijn mening; het wordt pas interessant en gaat pas werken met abonnementen als ze zero tracking en zero ads aanbieden voor €1,- per maand.
Ik ga toch niet voor elke website/nieuwssite en streamingdienst zoveel betalen?
Aangezien dit niet het plan is, succes verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:22

Punkrocker

Mostly harmless

Ethirty schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:47:
[...]

Volgens mij bestond er al een internet voordat de marketeers cookies uitvonden. Je kan gewoon jpg's pushen. Nog mooier zelfs, dan werken de adblockers ook niet meer :P
Sterker nog:
Dan ben ik zelfs nog bereid daarop te klikken ook. 8)

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de-cvd
  • Laatst online: 18-06 09:54
Ethirty schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:47:
[...]

Dus je zegt dus wel degelijk dat je niet zonder Google kan.

Als ik zie wat er allemaal gemaakt wordt met slimme software dan komt de "kan niet" bij mij niet meer aan.

Niet willen, geen geld etc daar kan ik bij, maar niet kunnen niet. Sorry als ik daar heel star in ben :)
Dat zie ik al weleens gebeuren (gewoon met adblocker aan):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T1k27GRLgWeX_Za1wNItpvp6iVw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DF4ZTXEmGqIN2MvrHuGBrf3t.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

crisp schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:05:
[...]

Wat wordt er dan wel bedoeld?

Bezoekers zonder account?

Zeg dat dan, wees duidelijk, want het zegt echt wel genoeg dat een aantal mensen hier direct struikelen over de woorden van @Bart Zoetmulder : Zij, en ik ook, zijn inmiddels zo enorm cynisch geworden dat we er direct van uitgaan dat er normale communityleden mee bedoelt worden. En eerlijk gezegd, ondanks het gebacktrack, geloof ik eigenlijk nog steeds wel dat mensen die "niet genoeg bijdragen" vrolijk onder die "free riders" vallen.
Klopt dat tracked ads niet de toekomst zijn en dat privacy iets is wat toebehoort aan de gebruiker en niet aan het platform, de adverteerder of welke derde partij dan ook. Dat is een principiële kwestie waarin wij aan de kant van de community staan.
Is natuurlijk ook een dijenkletser, 3 jaar geleden was het al duidelijk dat een cookiewall niet de bedoeling was. Jouw antwoord op mijn vraag waarom dit zo lang moest duren viel uiteen in een "we zijn het niet eens met AP" en "hunnie doen het ook".

Ja, principes joh. Echt opkomen voor de community is dat.

En dan het vreemd vinden dat mensen denken in "wij-zij".

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

RobinHood schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 17:47:

En dan het vreemd vinden dat mensen denken in "wij-zij".
De wij zij wordt natuurlijk nog harder verstrekt door t feit dat ze alle opmerkingen daarover gewoon negeren en ook hier enkel selectief reageren. En dan in marketing kantoor taal die al 10x herkauwt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.joep
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-03-2021
naitsoezn schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:08:
[...]

Dus samengevat:
- Jullie waren bezig met een oplossing die voor iedereen acceptabel is maar wegens *redenen* is dat nog niet gelukt.
- Als alternatief hadden jullie twee keuzes: a) De oplossing die door de rest van DPG gebruikt wordt; of b) de oplossing waar jullie nu voor gekozen hebben.
- Oplossing a) zou voor de gebruikers het minst slechte alternatief zijn, maar oplossing b) levert voor Tweakers meer geld op (assumption!).
- Maar: jullie blijven bezig met de 'ideale oplossing' voor iedereen en hopen dit in de nabije toekomst toch aan te kunnen bieden.

Weet je wat ook een optie was geweest? Wat interne druk op de ketel zetten en oplossing a) tijdelijk implementeren ipv via oplossing b) het probleem bij de gebruiker te leggen. :) Dat jullie gekozen hebben voor oplossing b) doet vermoeden dat jullie zelf weinig vertrouwen hebben in het vinden van een uitweg richting die ideale oplossing waar jullie naar op zoek zijn ;)
haha, dat het meer geld opbrengt kun je wel zeker van zijn.
de keuzes zijn namelijk:
* Ja jullie mogen geld verdienen door mij te tracken
* Ja ik betaal graag nog meer en jullie kennen mij nog veel persoonlijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart Zoetmulder
[b]
Ik heb geen idee waar je vandaan haalt dat ik er een wij-zij verhaal van wil maken. Integendeel. Ik zou willen dat jouw leidinggevenden zo betrokken waren als jij. En dat zou jij ook moeten vinden.
Dat was een algemeen bedoelde opmerking en zeker geen directe reactie op jou.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart Zoetmulder
RobinHood schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 17:47:
[...]

Wat wordt er dan wel bedoeld?

Bezoekers zonder account?
Ik heb mijn eerder reactie waarin ik het heb over 'free riders' aangevuld met het volgende, hopelijk geeft dat antwoord op jouw vraag.

N.a.v. reacties: Met de term free riders bedoel ik zeker niet de community leden die Karma verdienen. Sterker nog ik ben een voorstander om Karma steeds meer en meer in te zetten als 'betaalmiddel'. Het gaat erom dat (liefst) iedereen een bijdrage doet en er zijn i.m.o. meerdere vormen;

- Abonnement

Je zult je verbazen hoeveel 'free riders' er zijn die geen van allen doen, hoewel ik die een beetje moet nuanceren, want de clicks in de Pricewatch kunnen we niet 100% toewijzen aan een gebruikersgroep of gebruikersprofiel.

Punt is dat we heel veel bezoekers hebben die het vrijwel onmogelijk maken om een fatsoenlijke boterham te verdienen aan Tweakers. Dat is geen duurzaam model en daar proberen we wat aan te doen. Dat heeft overigens heel weinig meer te maken met de cookiewall / advertentie trackingvrij, dat is namelijk een tijdelijke oplossing van een probleem van het niet voldoen aan wettelijke kaders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:54
Hmm, lastig dit, tweakers wil geld verdienen maar weten niet hoe en de gebruikers zijn het niet eens met de methodes die ze nu willen hanteren om inkomsten te vergaren.

Ik zie veel geklaag en gezwoeg van de gebruikers over de cookiewall en dat er betaalt moet worden om privacy te waardborgen, terecht, het is zeker geen goede oplossing, maar ik zie ook niet zo snel iemand die dan met alternatieve oplossingen komt. "Geef tweaker users de optie om alle cookie instelling te beheren, in plaats van dit verdien model, probeer oplossing 1, 2, of 3 als verdien model" of ergens in die trend.

Wat ik persoonlijk apart vind is dat tweakers (na het lezen van verschillende pagina's) verschikkelijk afhankelijk is van tracking cookies en advertenties. Als grote techsite, is het dan niet interesanter om bijv. meer collab artikelen te schijven voor bedrijven en dat op de frontpage te zetten? Denk hierbij aan meer adventorials en bijvoorbeeld "sponsored content" artikelen. Gooi een paar verkopende sites erin zodat mensen die interesse hebben in het product het kunnen kopen via de tweakers link en dan 5 euro oid eraf kunnen krijgen als ze die link gebruiken. Zo verdienen vele mensen op youtube ook hun brood en ik denk dat het als grote techsite dit ook wel goed uit kan pakken, zeker als je een contact persoon of twee hebt bij de grote jongens zoals NVidia of Intel.

Als je meer abonnees wilt werfen en op de community wilt richten, maak een G.I.G.A.N.T.I.S.C.H.E. poll aan, maak de vraag open antwoord, maar concreet (5 tot 10 woorden bijvoorbeeld) en zet hier een man of tien op om alle antwoorden wat te generaliseren. De een wil meer css opties of forum emotes en de ander wil een darkmode of geen advertenties zien om wat uit de losse mouw te schudden, de opties zijn eindeloos, maar aan het eind van de rit kun je wel dingen op een hoop gooien en wat generaliseren. Maak hier ook weer een poll van, maar dan met een 10-tal punten die met kop en schouder boven uit stak in de eerder genoemde poll en laat de tweaker gebruiker een twee of drie kiezen en bekijk de resultaten wat de grootste vraag heeft en werk de lijst af van meest gewild naar minder gewild. Ga dan vervolgens aan de slag met die functies, als een functie makkelijk te implementeren is en redelijk hoog op het lijstje staat, doe die dan eerst zodat de abonnees er snel profijt van kunnen hebben van hun abonnement

Ik denk dat je ook meer aan de community kunt vragen wat zij vinden wat een abonnement moet hebben.
Maak hier ook een gigantische topic van (zoiets als slowchat crypto) zodat je alle data op een plek hebt.

Toegegeven, ik zit niet verschikkelijk veel op het forum (interessante forum topics op de frontpages helemaal onderaan is mijn grootste interesse), ik lees ook erg weinig artikelen gezien deze vaak niet aan mij gericht zijn. Dus ik weet niet of ik wel het recht van spreken heb betreft critisie naar tweakers toe, maar ik vind het wel belangrijk dat de site blijft bestaan, al is het omdat ik hun "vraag & aanbod" wel erg goed vind werken. Vandaar dat ik toch wat wil proberen voor een eventuele oplossing, mocht mijn beeld compleet onrealistisch wezen, excuus hier dan voor.

Ik weet ook niet het hele verhaal tussen tweakers en gebruikers van de afgelopen twee jaar, schijnbaar gaat het al jaren wat slechter met de comminucatie tussen tweakers.net en de community en dit is een van de vele druppels die de emmer doet overlopen? Hoe het ook went of keert, het gaat niet lekker met de relatie tussen bedrijf en bezoekers, dat is duidelijk. Mocht het bovenstaande punten nog niet opgenoemt zijn en tweakers.net of de gebruikers zien hier wel een toekomst in, misschien dan overleggen met de community en de mensen die bij tweakers werken om deze relatie te verbeteren, want zoals het nu gaat (afgaande van de reacties) kan het alleen maar slechter gaan ben ik bang.

Excuus als er eerder in de pagina's wel een mooie oplossing of voorstel is gedaan, ik kon het even niet op brengen om door 20 pagina's te spitten en 4 uur van mijn tijd te vragen als ik zelf wat op de lippen heb qua opties. Ik weet ook niet of tweakers hiervoor al degelijke akties ondernomen heeft, zij het advertentie artikelen, zei het een poll waar de community op reageren kan, maar ik vond het toch wel belangrijk om in iedergeval *wat* te opperen als oplossing, misschien gaat het balletje rollen en zijn er meer competente tweakers hier die betere ideeen hebben dan mij en die kunnen voorstellen hoe tweakers abonnementen of inkomsten kunnen werfen.

*insert potato*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Bart Zoetmulder schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 21:27:
[...]

Ik heb mijn eerder reactie waarin ik het heb over 'free riders' aangevuld met het volgende, hopelijk geeft dat antwoord op jouw vraag.

N.a.v. reacties: Met de term free riders bedoel ik zeker niet de community leden die Karma verdienen. Sterker nog ik ben een voorstander om Karma steeds meer en meer in te zetten als 'betaalmiddel'. Het gaat erom dat (liefst) iedereen een bijdrage doet en er zijn i.m.o. meerdere vormen;

- Abonnement

Kijk, da's duidelijk en een fijne aanvulling :)

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bytemaester
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20-03-2021
Niet inhoudelijk. Jammer waar het heen gaat onder nieuw regime.

[ Voor 73% gewijzigd door Bytemaester op 19-03-2021 22:52 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:36

World Citizen

FreeReef.nl

We moeten wel een beetje lief blijven als Tweakers. Het is een illusie dat t.net zo groot en mooi was geweest zonder "groot geld" en een backer als VNU of DPG.

De tijd dat een forum bestaat uit vrijwilligers die het doen voor wat donaties is gewoon voorbij. Zeker als je het formaat t.net gaat bereiken. Ik heb ook mooie forums dood zien gaan omdat de vrijwilligers er mee op houden en de site niet verkocht werd. Je poot stijf houden en hopen op "de ideale wereld" is ook gewoon niet slim.

Ik vind het wel begrijpelijk dat t.net deze stappen maakt en dat het weghalen van trackers niet zo makkelijk gaat. Dat we dan soms wat "corporate praat" horen is maar al te gewoon. Hoe graag we ook willen, t.net is geen vrijwilligers organisatie meer die het doet van wat donaties. Het product wat ze bieden is ook gewoon van de klasse dat er geld voor gevraagd mag worden.

Vroeger kreeg je ook geen krant op je deurmat als je er niet voor betaalde... dat is nog maar 20 jaar geleden dus "gratis internet content" is helemaal niet zo gewoon. Het is een tijdje zo geweest maar het is heel normaal dat dit nu niet meer gaat.

Een beetje kritisch zijn is prima en ik denk dat je best de rode naampjes een beetje aan de tand mag voelen, maar laten we wel realistisch blijven. Er moet geld verdiend worden. De site zoals hij nu is was onmogelijk geweest met wat vrijwilligers en een hand vol donaties.

FreeReef.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:27
World Citizen schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 23:02:
Het product wat ze bieden is ook gewoon van de klasse dat er geld voor gevraagd mag worden.
Lastige is wel dat wat ze bieden heel divers is, ik voel me niet echt een forumgebruiker maar wel een V&A struiner. En als ik het lijstje medewerkers zo zie dan denk ik wel dat de "klasse" beter kan (moet?). Zeker als je ziet wat sommige Youtubers eruit pompen. Aan de andere kant, ik gok dat ik hier toch wel blijf komen. Maar betalen, nah.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

World Citizen schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 23:02:
We moeten wel een beetje lief blijven als Tweakers. Het is een illusie dat t.net zo groot en mooi was geweest zonder "groot geld" en een backer als VNU of DPG.
De vraag is: moet Tweakers ten koste van zijn gebruikers koste wat kost blijven doorgroeien?
De tijd dat een forum bestaat uit vrijwilligers die het doen voor wat donaties is gewoon voorbij.
Het forum wordt nog steeds voor het grootste deel gerund door vrijwilligers. Dat er software en hardware nodig is hoor je mij niet ontkennen maar dat is kennelijk ook niet waar jij het over hebt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

NMe schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 00:48:
[...]

De vraag is: moet Tweakers ten koste van zijn gebruikers koste wat kost blijven doorgroeien?
Dat vind ik nou een goede vraag. Groei is slechts een economische drijfveer. Het meer meer meer van het kapitalisme heeft gewoon grenzen.

We zijn allang voorbij de kritieke massa dat de community zichzelf inhoudelijk in stand kan houden met interessante topics en waardevolle toevoegingen aan het nieuws.

DPG zal er nooit in meegaan maar ik zie meer in Tweakers als stichting: deels gerund op nét genoeg geld en deels op vrijwilligers. Voor en door het publiek. Met een redelijk bedrag als lidmaatschap en her en der een eigen bijdrage als het nodig is. Geld voor een nieuwe server heb je met een interne crowdfund zo voor elkaar gok ik.

#team_UTC+1

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:09

Killjoy

Klingon lawn products

jelle. schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:28:
[...]

Deze redenatie werkt twee kanten op. Jullie juristen zeggen hiermee eigenlijk ook dat toegang tot de content van Tweakers voor de bezoeker blijkbaar niet van echte meerwaarde is. Want dat is de keerzijde van het niet verbinden van (aanzienlijke) negatieve gevolgen. De kosten voor betaalde toegang zouden dan navenant laag moeten zijn. Want die moeten in verhouding staan tot het geleverde product/dienst.

Wat mij vooral stoort in de benadering is het leunen op wat technisch en juridisch kan. Dat het kan naar de letter van bepaalde artikelen in de AVG/Telecommunicatiewet, wil nog niet zeggen dat het ook fatsoenlijk is. Of, zoals het in de AVG wordt genoemd: behoorlijk.

Bij datalekken zie je dit ook vaak in de praktijk. Geen inbreuk op rechten en vrijheden? Dan melden we niks. Ook daarbij wordt vaak niet gekeken of het gewoon fatsoenlijk is om het wel te doen.

En dat is wat is wat ik terugzie in deze discussie. Leden uit de community zeggen dat ze het niet fatsoenlijk vinden. De crew reageert met 'ja maar de techniek en de letter van de wet'. Zo ga je geen draagvlak krijgen.

Voor de duidelijkheid: ik ben niet tegen een betaalde dienst die trackingvrij is. Maar om terug te komen bij het eerste deel van mijn post. Tweakers is niet echt belangrijk voor mij. En ik niet voor de community. Dus het abonnementsgeld zal zeer laag moeten zijn om mij over de streep te trekken.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:19
En dan nu een andere insteek - de cookiewall i.c.m. de Pricewatch.

pricewatch: Samsung Galaxy S20 FE 5G (6GB ram, 128GB opslag) Blauw

Leuk telefoontje. Die wil mijn zus hebben. Wat doe ik, als échte Tweaker? Juist, ik kopieer en verstuur de URL die in de PW staat, (de 'clickout') namelijk https://tweakers.net/pric...9418299fee75482651dc8da9e
Want op die manier krijgt Tweakers centjes voor de referral.

En wat krijgt de zus van Kuusje te zien? De cookie wall melding! Daar moet ze eerst doorheen klikken en dán komt ze uit bij de telefoon die ze wil hebben. Niet dat mijn zus een Tweaker is (of gaat worden) - haar ervaring met Tweakers is onprettig én onnodig. Gewoon doorsturen naar de webshop, de click cashen en klaar.
Op deze manier is het voor mijn zus en mijzelf fijner om 'the middle man' er tussenuit te knippen. Hoepel maar eventjes op met die melding. Dat deze simpele click-harvest geïnterrumpeerd wordt door zoiets stoms als een cookie wall, daar zakt mijn broek van af.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

5pë©ïàál_Tèkén' schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 12:48:
En dan nu een andere insteek - de cookiewall i.c.m. de Pricewatch.

pricewatch: Samsung Galaxy S20 FE 5G (6GB ram, 128GB opslag) Blauw

Leuk telefoontje. Die wil mijn zus hebben. Wat doe ik, als échte Tweaker? Juist, ik kopieer en verstuur de URL die in de PW staat, (de 'clickout') namelijk https://tweakers.net/pric...9418299fee75482651dc8da9e
Want op die manier krijgt Tweakers centjes voor de referral.

En wat krijgt de zus van Kuusje te zien? De cookie wall melding! Daar moet ze eerst doorheen klikken en dán komt ze uit bij de telefoon die ze wil hebben. Niet dat mijn zus een Tweaker is (of gaat worden) - haar ervaring met Tweakers is onprettig én onnodig. Gewoon doorsturen naar de webshop, de click cashen en klaar.
Op deze manier is het voor mijn zus en mijzelf fijner om 'the middle man' er tussenuit te knippen. Hoepel maar eventjes op met die melding. Dat deze simpele click-harvest geïnterrumpeerd wordt door zoiets stoms als een cookie wall, daar zakt mijn broek van af.
Dat is zo te zien gewoon een bug. De clickout url's waren ooit anders en werden netjes uitgesloten van de cookiewall. Met het aanpassen van de url is er blijkbaar niet over nagedacht om ook deze nieuwe url uit te sluiten. Dat gaan we zsm fixen :)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

crisp schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 13:40:
[...]
Dat is zo te zien gewoon een bug. De clickout url's waren ooit anders en werden netjes uitgesloten van de cookiewall. Met het aanpassen van de url is er blijkbaar niet over nagedacht om ook deze nieuwe url uit te sluiten. Dat gaan we zsm fixen :)
En dat zou helemaal niet nodig zijn geweest zonder die cookie-wall. Hiermee is dus duidelijk geworden, dat ook voor jullie die cookie-wall een probleem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:19
Allereerst, met stip, dank je wel @crisp dat je zo snel (in het weekend!) terugkoppeling geeft. Helder!
Waar ik wel van schrik is dat dit een bug is die er al jaren in zit. Zo lang ik me kan herinneren is dit namelijk al zo.

EDIT: Is het de bedoeling dat mensen op de clickout klikken wel een tracking cookie krijgen? Want zij hebben dan, als ik de reactie van @crisp goed lees, géén cookiewall popup gekregen en dus geen toestemming gegeven voor het plaatsen van de cookie.
Waar ik benieuwd naar ben is de precieze afkadering van deze bug.

[ Voor 42% gewijzigd door 5pë©ïàál_Tèkén op 20-03-2021 17:50 ]

Team anti-scalp - wauw..

Pagina: 1 ... 5 ... 18 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Klik hier voor het overzicht van alle reacties van HQ: We passen de cookiewall aan en maken abo's trackingvrij