Toon posts:

Mechanische ventilator smart maken

Pagina: 1
Acties:

• BasD89
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19-03-2021
Goedemorgen,

Ik probeer mijn mechanische ventilator met 3 standen schakelaar smart te maken, maar hoe kan ik dit het beste doen. Ik heb het in eerste instantie geprobeerd met een Tuya Smart fan switch maar dit werkte niet. Ik heb al een systeem dat werkt met Tuya en wil het hier graag verder op aansluiten.

Ik zat nu te denken om dit te doen met een gordijn schakelaar aangezien het lijkt dat ik hier wel alle kabels op aan kan sluiten.

Iemand een tip/idee hoe ik dit het beste kan doen?

Alvast dank

Groet
Bas

[Voor 14% gewijzigd door BasD89 op 10-03-2021 09:34]

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:04

Gigabyte B360M D3H, Intel i7-8700, 4Gig x 2 DDR4 2400, Samsung PM951 NVMe, Crusial M500 & 2 x 1TB, Gigabyte GTX 1070 G1 Gaming, Fractal Design Define Mini C, LG 24EA53 & Iiyama Prolite B2783QSU, Epson Workforce WF-3620

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@BasD89 Welke MV heb je? Vaak zijn er namelijk mooiere oplossingen dan alleen stand 1 t/m 3 met een switch in je domotica opnemen. Traploze ventilatie bijvoorbeeld, i.p.v. 3 lompe stappen. Of direct draadloze aansturing van de MV zonder iets met de draden / perilexstekker te hoeven doen.

Topics op GoT zijn onder andere:

Orcon ventilator aansturen 868,3 MHz
Zehnder comfofan s aansturen via RPi, Arduino
Itho daalderop CVE wifi control add-on module

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• BasD89
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19-03-2021
@Gizz Ik heb een vrij oude ventilatiebox met een perilex aansluiting en een 3 standen schakelaar in de keuken. Enige sticker op de box is van comair. Basis stand, zacht en hard.

Het enige dat ik zou willen is de handschakelaar vervangen voor een smartschakelaar, zodat ik niet naar beneden hoef om de ventilator aan te zetten. Ben niet super technisch maar een schakelaar vervangen moet me wel lukken. Het toevoegen van printplaat/modules aan de ventilator is niet iets wat ik kan. Wellicht is het niet mogelijk wat ik wil.

[Voor 6% gewijzigd door BasD89 op 10-03-2021 14:48]

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@BasD89 Direct de knop vervangen door een apparaat van Tuya zal lastig zijn. Wel kan je (vanwege de ruimte vaak handig aan de kant van de MV-box) de verschillende aders in de kabel met een apart relais aan elkaar verbinden voor de specifieke snelheden. Dat is namelijk ook wat de handschakelaar doet: bepaalde aders met elkaar verbinden.

@SpiriTNL heeft al een link gegeven waarin je ziet hoe het verbonden moet zijn. Je hebt dus een relais nodig waarop je twee schakelaars kunt aansluiten (simpele modules hebben maar ruimte voor 1 schakelaar). Bijvoorbeeld een Shelly 2.5, maar Tuya zal ook vast zoiets hebben. Vaak worden de modules gepresenteerd als geschikt voor rolgordijnen, garagedeur of zonwering, maar voor je mechanische ventilatie werken ze ook. Zo zie ik na een snelle zoekactie op aliexpress deze module van Tuya.

edit: als je ventilatiebox vrij oud is, is de kans vrij groot dat hij nog op wisselspanning werkt. Als je die vervangt door een moderne variant op gelijkspanning verdient die zich binnen de kortste keren terug (veel zuiniger!) en heb je meteen mogelijkheden voor o.a. draadloze aansturing, traploze aansturing door 0-10V etc. :)

[Voor 29% gewijzigd door Gizz op 10-03-2021 15:35]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:08
@Gizz en welke zou je dan aanraden?

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:33
Gizz schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:26:

edit: als je ventilatiebox vrij oud is, is de kans vrij groot dat hij nog op wisselspanning werkt. Als je die vervangt door een moderne variant op gelijkspanning verdient die zich binnen de kortste keren terug (veel zuiniger!) en heb je meteen mogelijkheden voor o.a. draadloze aansturing, traploze aansturing door 0-10V etc. :)
Dat dus.

Hier de oude mv vervangen voor een nieuwe met een co2 sensor in de woonkamer en een vochtsensor in de box. Bij douchen gaat de mv vanzelf naar de hoogste stand en als de co2 in de woonkamer stijgt door bezoek ofzo gaat de mv ook hoger. Hierdoor geen knop in de badkamer nodig die je kan vergeten aan te zetten.

Ik heb toen gekozen voor Orcon, maar er zijn meer merken met vergelijkbare mogelijkheden.

Enigste nadeel is dat een co2 sensor het wat duurder maakt in aanschaf, maar als je daardoor te veel ventileren voorkomt verdient het zich weer terug op de lange termijn. (Helemaal uit moeit je nooit doen)

[Voor 10% gewijzigd door Erwin_83 op 03-04-2021 10:43]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Megalomania Bedoel je een nieuwe ventilatiebox? Het kan handig zijn om de opvolger te nemen van het model dat je nu hebt. Zo heb ik mijn oude Stork vervangen door de Zehnder Stork Comfofan. Alle aansluitingen voor de kanalen zitten dan op dezelfde plek, dus vervangen is 5 minuten werk. Later ben ik erachter gekomen dat ik ook alleen de motorplaat/fan had kunnen vervangen, want de behuizing is precies hetzelfde. Dan was het vervangen nog eenvoudiger geweest.

@Erwin_83 Als je al een domotica-systeem hebt (bijvoorbeeld op basis van Home Assistant of Domoticz), dan kun je onafhankelijk van de fabrikant aan de slag gaan. Voor €25 maak je een eigen wifi CO2-sensor door een ESP8266 bordje aan een MH-Z19 CO2-sensor te verbinden met 4 draadjes. Firmware erop, instellen via de webinterface dat de meetwaardes naar je domotica-server wordt gestuurd. Zo heb ik hier thuis voor €75 CO2-sensoren in zowel huiskamer, slaapkamer als kantoor. Dat is toch even andere koek dan de ruim €300 die men voor 1 officiële Zehnder-sensor durft te vragen :X

Uiteraard is dit alternatief vooral voor tweakers weggelegd, maar als je het aandurft kun je dus fijnmaziger meten voor een fractie van de prijs. Meer info: CO2-meters voor in huis

• Megalomania
@Gizz Ik heb wel de zelfbouw CO2 sensor in huis maar nog geen enkel ventilatie systeem dus ik kan nog alle kanten op! Het zoveelste rabbit hole van het jaren 30 huis verbouwen :) De badkamer gaat eruit dus ik ben me druk aan het inlezen.

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:46
Hey @Megalomania,

ik heb net ook een jaren 30-huis verbouwd, inclusief het aanleggen van een systeem C. Ik wil ook graag dat de ventilator zo slim mogelijk is, maar het is soms moeilijk door alle opties het bos nog te zien ;) Welke keuze heb jij uiteindelijk gemaakt hierin?

• Megalomania
@marvel27 ik ben voor de orcon gegaan. Heb 5 losse ventilatie kanalen 125mm, 2 naar elke verdieping en 1 naar de zolder. Ooit ga ik nog wel ombouwen naar een wtw, eerst dit maar eens in orde krijgen.

Wat betreft smart, ik heb kleppen icm een motor van ali. Die ga ik met shelly 2.5 aansturen. Zie ook deze discussie voor meer info: ik ben er nog vol mee bezig :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee