Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 98 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.363.365 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:48
Septillion schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:28:
@crimby Door niet beschikbaar zou ik denken dat ze slechte wifi hebben. Hoe heb je ze geïntegreerd? Local Tuya?
Mijn wifi is prima. Alle andere integraties zijn ook stabiel (oa Shelly werkt via wifi). In de Tuya app doen ze het ook perfect.
Ik heb ze geïntegreerd via Tuya, niet Local Tuya.

Ik heb dus op het Tuya IOT platform een account en project aangemaakt precies volgens de instructies. De apparaten komen ook allemaal netjes in Home Assistant en zijn altijd beschikbaar, behalve dat ze blijkbaar dus af en toe wegvallen.
Ook wordt er geen of nauwelijks data vastgelegd. Als ik Home Assistant herstart dan doet ie het wel even...

Ik heb trouwens geen MQTT geinstalleerd, maar dat zou al in Tuya geïntegreerd moeten zitten toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:02
@crimby Geen ervaring met de Tuya integratie. Is cloud dus blijf ik van weg... Maar zou inderdaad geen MQTT nodig hebben dus die MQTT error is beetje raar of compleet niet gerelateerd.

Maar even een stap terug, zie je wel gewoon het verbruik (in watt) zodra je het apparaat aan zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:47
dutchnltweaker schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:33:
[...]

Het merk zou ik even moet kijken :) , maar hoe heb jij dit gekoppeld?
door de camera url the laden: voor hikvision bijvoorbeeld dit: https://www.ispyconnect.com/camera/hikvision

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Septillion schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:40:
@crimby Geen ervaring met de Tuya integratie. Is cloud dus blijf ik van weg... Maar zou inderdaad geen MQTT nodig hebben dus die MQTT error is beetje raar of compleet niet gerelateerd.

Maar even een stap terug, zie je wel gewoon het verbruik (in watt) zodra je het apparaat aan zet?
De koelkast staat natuurlijk continu aan, die geeft wel regelmatig verbruik door. De oven gisteren getest en toen deed ie het ook (nadat ik e.e.a. heb aangepast in mijn configuratie), zojuist weer even kort aan gehad en dan geeft de 'current' ook meteen een waarde. Ook is de berekening naar kWh ook goed gegaan lijkt. D
De afwasmachine heeft vannacht aangestaan en daar zie ik geen waardes van binnen komen. Toen stond de Tuya app wel uit (apparaat vrije tijd), zou dat het geweest zijn? Dat zou betekenen dat de Tuya app altijd actief moet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16:25
TheFes schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 21:09:
[...]

Sorry, foutje.
.split moet .split('_') zijn. Zal het aanpassen in de originele post.

Inmiddels aangepast.
Ik heb geprobeerd aan deze automation een action te koppelen.. maar nu krijg ik bij een handmatige trigger (dus " Uitvoeren" in de UI) deze error. Komt dat door de manier waarop de automation is opgebouwd of heb ik ergens iets om zeep geholpen?

code:
1
Template variable error: 'dict object' has no attribute 'id' when rendering 'sensor.afvalwijzer_{{ trigger.id.split('_')[1] }}_formatted'

Ik heb er nu dit van gemaakt:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
- id: 3f3a1b56-9c34-47e1-b50f-2b96838b7133
  alias: "Notificaties for trash containers"
  mode: single
  max_exceeded: silent
  trigger:
    - platform: time
      at:
        - "07:00:00"
      id: "Vandaag_today"
      at:
        - "20:00:00"
      id: "Morgen_tomorrow"
  variables:
    sensor: "sensor.afvalwijzer_{{ trigger.id.split('_')[1] }}_formatted"
  condition:
    - alias: "Notification needed?"
      condition: template
      value_template: "{{ states(sensor) != 'Geen' }}"
  action:
    - alias: "Notification phones"
      service: notify.mobile_app_xxx
      data:
        title: "Denk aan de {{ states(sensor) }} container"
        message: "{{ trigger.id.split('_')[0] }} moet {{ states(sensor) }} naar buiten"
        data:
          channel: Trash
          ttl: 0
          priority: high
          actions:
            - action: MARK_TRASH_MOVED
              title: Afval verwerkt
              icon: sfsymbols:trash.circle

waarbij dus dit nieuw is

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
      data:
        data:
          actions:

Het aanpassen van de Title en Message lijkt me geen oorzaak, daar heb ik letterlijk alleen plain text bij tussen gezet.

PS: Ik heb n iOS device, dus volgens mij kan Channel & TTL er sowieso uit klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:40
Koepert schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:43:
[...]

Ik heb geprobeerd aan deze automation een action te koppelen.. maar nu krijg ik bij een handmatige trigger (dus " Uitvoeren" in de UI) deze error. Komt dat door de manier waarop de automation is opgebouwd of heb ik ergens iets om zeep geholpen?

code:
1
Template variable error: 'dict object' has no attribute 'id' when rendering 'sensor.afvalwijzer_{{ trigger.id.split('_')[1] }}_formatted'

Ik heb er nu dit van gemaakt:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
  trigger:
      at:
      at:
  variables:
  condition:
  action:
      data:
        data:
          actions:

waarbij dus dit nieuw is

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
      data:
        data:
          actions:

Het aanpassen van de Title en Message lijkt me geen oorzaak, daar heb ik letterlijk alleen plain text bij tussen gezet.

PS: Ik heb n iOS device, dus volgens mij kan Channel & TTL er sowieso uit klopt dat?
Hij werkt inderdaad niet bij handmatig aanroepen. Er wordt gebruik gemaakt van het trigger.id en er is geen trigger bij handmatig aanroepen.
Je zult de tijd moeten aanpassen naar een paar minuten in de toekomst.
Verder zal hij alleen werken op een ophaaldag, of de dag er voor. Let dus ook goed op welke tijd je aanpast, als het morgen de ophaaldag is, moet je die met trigger.id "Morgen_tomorrow" aanpassen.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:35
badkuip schreef op zondag 19 december 2021 @ 21:46:
Kunnen jullie naar een stukje code van mij kijken?
Ik heb een automation (met triggers) die de mechanische ventilatie aanstuurt van de badkamer.
De grenswaarde wordt opgeslagen als een input boolean bij aanvang van het douchen en de ventilator slaat pas af wanneer de grenswaarde weer bereikt wordt.

Huidige trigger om af te slaan
YAML:
1
2
3
4
5
  trigger:
    - platform: numeric_state
      entity_id: sensor.badkamer_mv_luchtvochtigheid
      below: input_number.badkamer_mv_luchtvochtigheid_grenswaarde
      id: normale_snelheid

Nu ben ik niet tevreden met deze trigger omdat de fan dan wel erg lang moet draaien, makkelijk 2 uur om weer op de grenswaarde te komen. Nu had ik gedacht dat de fan al wel mag afslaan wanneer de grenswaarde + 5% bereikt heeft. Stel dat de grenswaarde luchtvochtigheid dus 40% is, dan mag de trigger voor het afslaan van de fan, al afgaan wanneer 45% luchtvochtigheid bereikt heeft.

Nu ben ik nog niet zo bekend met templates gebruiken als een sensor, maar ik had het onderstaande stukje code in elkaar geklust:

YAML:
1
2
3
    - platform: template
      value_template: '{{ states.sensor.badkamer_mv_luchtvochtigheid|float(0) }} < {{ states.input_number.badkamer_mv_luchtvochtigheid_grenswaarde|float(0) + 5}}'
      id: testje

Hopende dat je op deze manier on the fly 5% erbij op kan tellen...
Wat denken jullie ervan?
Deze door mijzelf bedachte code werkt dus niet. De fan slaat niet af bij grenswaarde + 5%.
Dat zou kunnen komen doordat ik er niet 5 bij op kan tellen in de trigger.
Misschien moet ik de automation zelf aanpassen zodat ik eerder in het proces er 5 bij optel.

Maar dat lukt me niet. Ik gebruik de voorbeelden van hier en hier

Heb het volgende al geprobeerd:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- service: input_number.set_value
  target:
    entity_id: input_number.badkamer_mv_luchtvochtigheid_grenswaarde
  data:
    value: {{ states('sensor.badkamer_mv_luchtvochtigheid') }}
  target:
  data:
    value: '{{ states.input_number.badkamer_mv_luchtvochtigheid_grenswaarde.state | int ) + 5 }}'

In het eerste blokje schrijft ie de sensorwaarde weg in het input number en in het tweede blokje telt ie er 5 bij op
Het eerste blokje is bestaande code. Als ik dat alleen al copy paste in de HA Ontwikkelhulpmiddelen - services dan krijg ik deze foutmelding:

Kan service input_number.set_value niet aanroepen expected float for dictionary value @ data['value']. Got None

Ik kan de bestaande code dus niet gebruiken om te testen. Ik snap de foutmelding niet helemaal, wat doe ik fout?

Ik heb ook al dit geprobeerd:
YAML:
1
2
3
4
5
  target:
  data:
    value: {{ states('sensor.badkamer_mv_luchtvochtigheid') | float + 5 }}

Maar dan ook weer een melding over een dictionary value:
Kan service input_number.set_value niet aanroepen expected float for dictionary value @ data['value']. Got None

Of dit:
YAML:
1
2
3
4
5
  target:
  data:
    value: {{ states('sensor.badkamer_mv_luchtvochtigheid.state) | float + 5 }}

Hier ook weer een foutmelding over dat stomme woordenboek (dictionary) :P

Op internet staan de voorbeelden met een |int maar ik denk dat ik een float moet gebruiken omdat de waarde een getal is met een komma erin.

Wat zie ik over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soganta
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:30
ComTech schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 22:04:
Sinds de laatste update zien mijn meterkaarten er zo uit.

[Afbeelding]

Heb ze al een keer verwijderd en opnieuw toegevoegd maar dat lost het ook niet op.
Vreemd, hier niets aan de hand met 2021.12.4:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xo9fuCAy2eIHMVLjVU3yw02DGAU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YbDIS6iPCyzUuihFdMLf7hUq.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
badkuip schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:57:
[...]

Deze door mijzelf bedachte code werkt dus niet. De fan slaat niet af bij grenswaarde + 5%.
Dat zou kunnen komen doordat ik er niet 5 bij op kan tellen in de trigger.
Misschien moet ik de automation zelf aanpassen zodat ik eerder in het proces er 5 bij optel.

Maar dat lukt me niet. Ik gebruik de voorbeelden van hier en hier

Heb het volgende al geprobeerd:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
-service: input_number.set_value
target:
data:
  value: {{ states('sensor.badkamer_mv_luchtvochtigheid') }}
target:
data:
  value: '{{ states.input_number.badkamer_mv_luchtvochtigheid_grenswaarde.state | int ) + 5 }}'

In het eerste blokje schrijft ie de sensorwaarde weg in het input number en in het tweede blokje telt ie er 5 bij op
Het eerste blokje is bestaande code. Als ik dat alleen al copy paste in de HA Ontwikkelhulpmiddelen - services dan krijg ik deze foutmelding:

Ik kan de bestaande code dus niet gebruiken om te testen. Ik snap de foutmelding niet helemaal, wat doe ik fout?

Ik heb ook al dit geprobeerd:
YAML:
1
2
3
4
5
target:
data:
  value: {{ states('sensor.badkamer_mv_luchtvochtigheid') | float + 5 }}

Maar dan ook weer een melding over een dictionary value:

Of dit:
YAML:
1
2
3
4
5
target:
data:
  value: {{ states('sensor.badkamer_mv_luchtvochtigheid.state) | float + 5 }}

Hier ook weer een foutmelding over dat stomme woordenboek (dictionary) :P

Op internet staan de voorbeelden met een |int maar ik denk dat ik een float moet gebruiken omdat de waarde een getal is met een komma erin.

Wat zie ik over het hoofd?
Als dit inderdaad het code is, is je indentation (spatiegebruik) fout. En er moet een spatie achter het minteken staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
Dat was een foutje in het copy pasten van de code. Zal die aanpassen.
De foutmelding blijft nog steeds komen.

[ Voor 6% gewijzigd door badkuip op 22-12-2021 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Weet iemand of het mogelijk is om op basis van een totaal een grafiek te tonen?

Mijn Home Wizard P1-meter geeft alleen het totale gasverbruik door (zoals te zien op de fysieke gasmeter), niet zoals energie dat je het actieve verbruik ziet en het verbruik in het laatste uur oid. Er zit ook een timestamp bij, vermoedelijk omdat gas niet actief doorgegeven wordt?

Ik wil graag een sensor grafiekje zoals ik nu voor mijn stroomverbruik heb, maar als ik dat doe met gas krijg in een stijgende lijn. Het maakt me niet super veel uit hoe precies het is (hoeft niet per minuut, per kwartier of halfuur is ook prima) maar wel dat ik dus een grafiek heb die ook weer een keer naar beneden komt, die ik dan weer enigszins kan matchen aan de grafiek van de thermostaat.

Kan dit in Home Assistant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:01

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ik heb sinds de laatste update een issue met de integratie van mijn SMA omvormer. Dat probleem is bekend en gefixt, maar hoe krijg ik nu m'n statistieken weer ok. Doordat de productieteller in bepaalde gevallen naar nul kan gaan en bij reboot weer ok is lijkt er dus in 1 keer de totale productie opgewerkt te zijn. Ik heb de 0-waarde al uit de 'states' tabel gehaald maar hoe reset ik nu de statistieken en krijg ik m'n energiedashboard weer ok?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cq3Z-I-kZm4-0Q8_jP7h23z2Ws4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SgeIqKob9Ubk98gdpbGJigrU.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-06 14:25
soganta schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:59:
[...]
Vreemd, hier niets aan de hand met 2021.12.4:
Het lijkt een IOS probleem. Op de Dashboard op mijn Windows 10 PC ziet het er prima uit.. Ook op mijn Android telefoon alles ok. Maar op mijn iPad echter kloppen ze niet met de vreemde visuele glitches die hier al gepost zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
badkuip schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:06:
@Septillion dat was een foutje in het copy pasten van de code. Zal die aanpassen.
De foutmelding blijft nog steeds komen.
Je templates moeten tussen quotes staan, aangezien je single quotes in je template gebruikt, moet je om je template dubbele quotes zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
@TheFes welke template bedoel je? Waar zit hier een template?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
badkuip schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:14:
@TheFes welke template bedoel je? Waar zit hier een template?
Die dingen tussen dubbele accolades ( {{ en }} ) zijn templates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
@TheFes Held! Dat was het! Het werkt. Ik wist niet eens dat dit een template was. ik dacht dat alleen code met het het woord template daadwerkelijk een template was.

Moeten berekeningen zoals deze altijd met een template gebeuren? Of kan je ook waarden optellen en aftrekken zonder gebruik te maken van een template?

En de dictionary foutmelding snap ik nog niet helemaal. Waarom wordt er hier iets gemeld over een dictionary value terwijl het probleem in de template zit? Weet jij dat?

[ Voor 21% gewijzigd door badkuip op 22-12-2021 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
badkuip schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:26:
@TheFes Held! Dat was het! Het werkt. Ik wist niet eens dat dit een template was. ik dacht dat alleen code met het het woord template daadwerkelijk een template was.

Moeten berekeningen zoals deze altijd met een template gebeuren? Of kan je ook waarden optellen en aftrekken zonder gebruik te maken van een template?
Daar zul je inderdaad templates voor moeten gebruiken ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:08

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Twixie schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:08:
[...]
Het lijkt een IOS probleem. Op de Dashboard op mijn Windows 10 PC ziet het er prima uit.. Ook op mijn Android telefoon alles ok. Maar op mijn iPad echter kloppen ze niet met de vreemde visuele glitches die hier al gepost zijn.
Van 12.3 naar 12.4 is er dus iets veranderd in de charts die ze gebruiken.

Die gauge is SVG, en het is een gegeven dat Safari in bepaalde gevallen dit anders implementeert dan zowat elke andere browser, die zich wél aan de standaard houdt.

Zal in 12.5 wel weer gefixed zijn als het in 12.3 werkt. Ff de verschillen bekijken en klaar 8)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Die gauge card is een known issue:

https://github.com/home-assistant/frontend/issues/10910

Is inderdaad een iOS specific issue.

[ Voor 17% gewijzigd door Hmmbob op 22-12-2021 11:05 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Hmmbob schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:04:
Die gauge card is een known issue:

https://github.com/home-assistant/frontend/issues/10910

Is inderdaad een iOS specific issue.
Ik zie het. Heb bij de PR nog maar ff gevraagd of de gauge op iOS 14 dan nog wel werkt, want Apple ondersteund die versie ook nog gewoon voor de net wat oudere devices of mensen die iOS 15 niet willen.

Ik heb met mijn kaart tot nu toe geen problemen met rotate() tussen iOS 14 en iOS 15. Het expliciet opgeven van het rotatiepunt zou het probleem niet moeten zijn. Er moet iets anders veranderd zijn, want iOS 15 is al tijdje beschikbaar en had op 12.3 geen Gauge problemen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:56

TWKterry

Master Mariner

RobertMe schreef op maandag 20 december 2021 @ 07:53:
[...]

Je hebt het over 2 uur, maar de code is 3 uur? :P In ieder geval zou je een delay kunnen gebruiken, iets als dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
    alias: Lampen achter aan in de ochtend
    initial_state: True  
    trigger:
        at: '06:00:00'
    action:
      - service: switch.turn_on
        entity_id: switch.lamp_achter_switch
      - delay: '02:00:00'
      - service: switch.turn_off

Enige nadeel hiervan is echter dat als Home Assistant herstart binnen deze periode dat de automation dan uiteraard niet meer uitgevoerd wordt en het licht dus ook niet uit gaat.

Andere optie, afhankelijk van wat je lelijk vind, is gebruik maken van trigger ids en die gebruiken in het template.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
    alias: Lampen achter aan in de ochtend
    initial_state: True  
    trigger:
        at: '06:00:00'
        id: 'on'
        at: '09:00:00'
        id: 'off'
    action:
      - service: 'service.turn_{{ trigger.id }}'

Oplossing werd onder het maken van het voorbeeld nog iets mooier door de on/off naming :p

Overigens is service_template (& data_template) niet meer nodig en kun je tegenwoordig ook dan service & data gebruiken en wordt het template herkent en verwerkt.
Je kunt ook trigger op de tijdsduur dat hij aan was,
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
platform: state
entity_id: switch.plug_bathroom_heating
from: 'off'
to: 'on'
for:
  hours: 0
  minutes: 45
  seconds: 0
  milliseconds: 0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:08
TWKterry schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:47:
[...]

Je kunt ook trigger op de tijdsduur dat hij aan was,
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
entity_id: switch.plug_bathroom_heating
from: 'off'
to: 'on'
for:
  hours: 0
  minutes: 45
  seconds: 0
  milliseconds: 0
Ook dat is inderdaad een oplossing die @Vaevictis_ kan toepassen. Echter heeft dit hetzelfde nadeel als het gebruik van delay: als je HA herstart dan doet dit het niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:14
deWit schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:07:
Ik heb sinds de laatste update een issue met de integratie van mijn SMA omvormer. Dat probleem is bekend en gefixt, maar hoe krijg ik nu m'n statistieken weer ok. Doordat de productieteller in bepaalde gevallen naar nul kan gaan en bij reboot weer ok is lijkt er dus in 1 keer de totale productie opgewerkt te zijn. Ik heb de 0-waarde al uit de 'states' tabel gehaald maar hoe reset ik nu de statistieken en krijg ik m'n energiedashboard weer ok?

[Afbeelding]
Je moet de database handmatig aanpassen, bijvoorbeeld met behulp van de SQLite Web-addon. Het gaat dan zowel om de tabellen 'statistics' als 'statistics_short_term'. Via 'statistics_meta' kun je het juiste metadata_id vinden. Zie ook https://community.home-as...data-in-energy-tab/347792

Ik heb hetzelfde probleem gehad vannacht. De vorige keer was het na een herstart van HA, maar nu spontaan rond 1.00u.

[ Voor 5% gewijzigd door dennistd op 22-12-2021 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:05

-CJ

Not remastered

Ik ben volledig nieuw in de wereld van smarthomes en me nu vooral aan het inlezen, maar was over 1 ding nieuwsgierig; is het mogelijk om een bestaande wandschakelaar om te bouwen naar een pulsschakelaar en die ergens op aan te sluiten zodat ik vervolgens draadloos een stel slimme stekkers aan en uit kan zetten?

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:05
Maikie18 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 22:21:
Ik ben bezig met de afvalwijzer integratie, heb alles er nu inzitten (op de pictogrammen na) en werkend volgens mij, vraag me alleen af of hoe ik de notificatie instellingen op dezelfde kaart kan krijgen met een scheidingslijn ertussen zodat ze altijd bij elkaar blijven

[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
type: glance
entities:
  - entity: sensor.afvalwijzer_plastic
  - entity: sensor.afvalwijzer_papier
  - entity: sensor.afvalwijzer_gft
  - entity: sensor.afvalwijzer_restafval
sort:
  attribute: days_until_collection_date
  method: attribute
  numeric: true

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
type: entities
entities:
  - entity: sensor.afvalwijzer_next_item
    name: Volgende container
  - entity: input_boolean.waste_moved
    name: Afval is buiten gezet
  - entity: input_boolean.waste_reminder
    name: Afval herinnering ingeschakeld

Het is gelukt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
type: vertical-stack
cards:
  - type: entities
    entities:
      - entity: sensor.afvalwijzer_plastic
      - entity: sensor.afvalwijzer_papier
      - entity: sensor.afvalwijzer_gft
      - entity: sensor.afvalwijzer_restafval
    sort: null
    attribute: days_until_collection_date
    method: attribute
    numeric: true
  - type: entities
    entities:
      - entity: sensor.afvalwijzer_next_item
        name: Volgende container
      - entity: input_boolean.waste_moved
        name: Afval is buiten gezet
      - entity: input_boolean.waste_reminder
        name: Stuur herinnering
    state_color: false
Is het jou gelukt om de pictogrammen er in te krijgen of te veranderen? Zelf worstel ik daar nog mee.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
automation:
  - alias: Afval - Herstel notificatie
    trigger:
      entity_id: input_boolean.waste_moved
      to: "on"
      for:
        hours: 12
    action:
      - service: input_boolean.turn_off
      - service: input_boolean.turn_on
        entity_id: input_boolean.waste_reminder

- alias: Afval - Bevestig notificatie
    trigger:
      - platform: event
        event_type: mobile_app_notification_action
        event_data:
          action: "MARK_WASTE_MOVED"
    action:
      - service: notify.family
        data:
          title: 'Afval'
          message: 'Afvaltype(n): {{ states.sensor.afvalwijzer_tomorrow_formatted.state }} zijn aan de straat gezet.'
          data:
            push:
              badge: 0        

- alias: Afval - Verzend notificatie - Tomorrow
    trigger:
      platform: time_pattern
      hours: "/1"
    condition:
      condition: and
      conditions:
        - condition: state
          state: "off"
          state: "on"
        - condition: time
          after: "18:00:00"
          before: "23:00:00"
        - condition: template
          value_template: "{{ states('sensor.afvalwijzer_tomorrow_formatted') != 'Geen' }}"
    action:
        data:
          message: 'Het is vandaag - {{ now().strftime("%d-%m-%Y") }}. Afvaltype(n): {{ states.sensor.afvalwijzer_tomorrow_formatted.state }} wordt opgehaald op: {{ (as_timestamp(now()) + (24*3600)) | timestamp_custom("%d-%m-%Y", True) }}!'
          data:
            actions:
              - action: "MARK_WASTE_MOVED"
                title: "Afval verwerkt"
                activationMode: "background"
                authenticationRequired: no
                destructive: yes
                behavior: "default"
            push:
              badge: 5

Krijg deze foutmelding binnen de file editor van HA (in deze kopie is het line 1, maar in in yaml file is hij 32):
duplicated mapping key at line 32, column -2114:
automation:
^
Ik ben best wel nieuw in het yaml file gebeuren, hopelijk kan iemand me hier mee helpen. Tot en met stap AUTOMATION loop ik vast https://github.com/xirixiz/homeassistant-afvalwijzer#readme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:14
-CJ schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:57:
Ik ben volledig nieuw in de wereld van smarthomes en me nu vooral aan het inlezen, maar was over 1 ding nieuwsgierig; is het mogelijk om een bestaande wandschakelaar om te bouwen naar een pulsschakelaar en die ergens op aan te sluiten zodat ik vervolgens draadloos een stel slimme stekkers aan en uit kan zetten?
Bij sommige exemplaren schijn je er een veertje in te kunnen maken ja. Maar je kunt hem natuurlijk ook gewoon zo instellen dat bij een wijziging in de stand (dus uit->aan of aan>uit) iets geschakeld wordt. Als je niets direct wil schakelen kun je bijvoorbeeld een Shelly i3 gebruiken, die kan drie schakelaars 'uitlezen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
dutchnltweaker schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:59:
[...]

Is het jou gelukt om de pictogrammen er in te krijgen of te veranderen? Zelf worstel ik daar nog mee.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
automation:
    trigger:
      to: "on"
      for:
        hours: 12
    action:
      - service: input_boolean.turn_off

- alias: Afval - Bevestig notificatie
    trigger:
      - platform: event
        event_data:
          action: "MARK_WASTE_MOVED"
    action:
        data:
          message: 'Afvaltype(n): {{ states.sensor.afvalwijzer_tomorrow_formatted.state }} zijn aan de straat gezet.'
          data:
            push:
              badge: 0        

- alias: Afval - Verzend notificatie - Tomorrow
    trigger:
      platform: time_pattern
      hours: "/1"
    condition:
      condition: and
      conditions:
          state: "off"
          state: "on"
        - condition: time
          after: "18:00:00"
          before: "23:00:00"
        - condition: template
          value_template: "{{ states('sensor.afvalwijzer_tomorrow_formatted') != 'Geen' }}"
    action:
        data:
          message: 'Het is vandaag - {{ now().strftime("%d-%m-%Y") }}. Afvaltype(n): {{ states.sensor.afvalwijzer_tomorrow_formatted.state }} wordt opgehaald op: {{ (as_timestamp(now()) + (24*3600)) | timestamp_custom("%d-%m-%Y", True) }}!'
          data:
            actions:
              - action: "MARK_WASTE_MOVED"
                title: "Afval verwerkt"
                activationMode: "background"
                behavior: "default"
            push:
              badge: 5

Krijg deze foutmelding binnen de file editor van HA (in deze kopie is het line 1, maar in in yaml file is hij 32):

[...]

Ik ben best wel nieuw in het yaml file gebeuren, hopelijk kan iemand me hier mee helpen. Tot en met stap AUTOMATION loop ik vast https://github.com/xirixiz/homeassistant-afvalwijzer#readme.
Staat die code in automations.yaml? Als dat het geval is moet je automation: weg halen en de rest twee spaties naar voren schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:40
-CJ schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:57:
Kijk es aan. Jazeker dat kan!
Toevallig heb ik dat gisteren nog gedaan. De draden aan elkaar gekoppeld zodat de hue lamp continu stroom heeft. Daarna een xiaomi aqara button met 2 draden aan een impulsschakelaar gekoppeld. Werkt perfect.

Ik heb impuls gekocht, maar je kan je normale wandschakelaar veranderen in een impuls door een veer toe te voegen. Als je hem open maakt zie je waar die moet zitten

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ

-CJ

Not remastered

Bedankt voor de reacties, klinkt goed. In feite heb je dan dus twee componenten (probeer het simpel te houden): wandschakelaar communiceert met kastje A en stekker/lamp is kastje B. Alles communiceert met Home Assistant en zodra kastje A een signaal krijgt, wordt kastje B in- of uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:24

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@-CJ moet het per se een pulsschakelaar worden? Ook een normale wipschakelaar (heet dat zo?) kun je gebruiken. Alleen kun je niet meer garanderen dat naar boven altijd uit is en naar onder altijd aan (of andersom) als je zowel via software als de schakelaar zelf de lamp aan- en uitzet. Maar goed, met een lamp is het vrij duidelijk of hij aan of uitstaat dus verwarring zal het niet opleveren :P

Zo gaat bij mij het licht in de wc aan met behulp van een bewegingsmelder. Je kunt vervolgens weglopen zonder iets te doen, dan gaat het licht na 5 minuten uit. Maar je kunt ook als je het toilet verlaat even op de wipschakelaar drukken, dan gaat het licht meteen uit.

[ Voor 25% gewijzigd door Gizz op 22-12-2021 14:20 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:57
Gizz schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:16:
@-CJ moet het per se een pulsschakelaar worden? Ook een normale wipschakelaar (heet dat zo?) kun je gebruiken. Alleen kun je niet meer garanderen dat naar boven altijd uit is en naar onder altijd aan (of andersom) als je zowel via software als de schakelaar zelf de lamp aan- en uitzet. Maar goed, met een lamp is het vrij duidelijk of hij aan of uitstaat dus verwarring zal het niet opleveren :P
Als je met een Shelly werkt, gaat het toch om een wisseling van signaal? Dan maakt de fysieke stand van de schakelaar niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
Dat kan inderdaad maar dan kan je dus maar 1 functie eraan hangen toch?

Ik heb nu single, double, triple en long press die ik aan de lamp in de kamer hang.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:24

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

CappieL schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:19:
[...]

Als je met een Shelly werkt, gaat het toch om een wisseling van signaal? Dan maakt de fysieke stand van de schakelaar niets uit.
Niet alleen bij Shelly, zo werkt dat bij eigenlijk alle relais waar je een schakelaar op kunt aansluiten. Zelf gebruik ik Zigbee relais van een paar euro. Daarom mijn vraag of het echt omgebouwd moet worden naar een pulsschakelaar. Meestal is dat inderdaad helemaal niet nodig.
Kodess schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:22:
Dat kan inderdaad maar dan kan je dus maar 1 functie eraan hangen toch?

Ik heb nu single, double, triple en long press die ik aan de lamp in de kamer hang.
Dat klopt, het is vrij binair :)

Voor uitgebreide functionaliteit heb ik de standaard knoppen laten zitten en knoppen met een batterijtje toegepast. Dan kun je ze opplakken waar je wilt. Met dit soort knoppen heb je 12 functies (4 knoppen * 3 functies per knop), dat schiet lekker op :P

[ Voor 34% gewijzigd door Gizz op 22-12-2021 14:25 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
TheFes schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:19:
[...]

Staat die code in automations.yaml? Als dat het geval is moet je automation: weg halen en de rest twee spaties naar voren schuiven.
Ja klopt, zou hij dan ergens anders moeten staan?

Dank! Gedaan en nu krijg ik dit:
end of the stream or a document separator is expected at line 32, column 1:
^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
dutchnltweaker schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:34:
[...]

Ja klopt, zou hij dan ergens anders moeten staan?

Dank! Gedaan en nu krijg ik dit:

[...]
Wat staat er nu precies in de configuration.yaml en wat staat er in automations.yaml?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Vraagje, ik heb in Home-Assistant meerder "Personen" aangemaakt en die springen netjes op Home of Away afhankelijk van de locatie van de mobiele telefoon, dat werkt perfect. Maar is er ook ergens een counter of een boolean standaard te gebruiken om te checken of er mensen thuis zijn?

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DennusB schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:37:
Vraagje, ik heb in Home-Assistant meerder "Personen" aangemaakt en die springen netjes op Home of Away afhankelijk van de locatie van de mobiele telefoon, dat werkt perfect. Maar is er ook ergens een counter of een boolean standaard te gebruiken om te checken of er mensen thuis zijn?
Je gebruikers persons in een group zetten, die group gaat op not_home als iedereen weg is, en als er minimaal één persoon thuis is staat de group op home (maar dat is ook andersom in te stellen, dat de group pas op home gaat als iedereen thuis is)

https://www.home-assistan...ons/group/#group-behavior

[ Voor 12% gewijzigd door Hmmbob op 22-12-2021 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
TheFes schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:36:
[...]

Wat staat er nu precies in de configuration.yaml en wat staat er in automations.yaml?
Dit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
# Configure a default setup of Home Assistant (frontend, api, etc)
default_config:

# Text to speech
tts:
  - platform: google_translate

group: !include groups.yaml
automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml
# Afval
sensor:
    - platform: afvalwijzer
      provider: mijnafvalwijzer        # (required, default = mijnafvalwijzer) either choose mijnafvalwijzer, afvalstoffendienstkalender or rova
      postal_code: 1234AB              # (required, default = '')
      street_number:  1                # (required, default = '')
      suffix: ''                       # (optional, default = '')
      include_date_today: false        # (optional, default = false) to take or not to take Today into account in the next pickup.
      default_label: Geen              # (optional, default = Geen) label if no date found
      id: ''                           # (optional, default = '') use if you'd like to have multiple waste pickup locations in HASS
      exclude_list: ''                 # (optional, default = '') comma separated list of wast types (case ignored). F.e. "papier, gft"
input_boolean:
  waste_moved:
    name: Waste has been moved
    initial: 'off'
    icon: mdi:delete-empty
  waste_reminder:
    name: Waste reminder enabled
    initial: 'on'

En helemaal niks in automations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
dutchnltweaker schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:42:
[...]

Dit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
# Configure a default setup of Home Assistant (frontend, api, etc)
default_config:

# Text to speech
tts:
  - platform: google_translate

group: !include groups.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml
# Afval
sensor:
    - platform: afvalwijzer
      provider: mijnafvalwijzer        # (required, default = mijnafvalwijzer) either choose mijnafvalwijzer, afvalstoffendienstkalender or rova
      postal_code: 1234AB              # (required, default = '')
      street_number:  1                # (required, default = '')
      suffix: ''                       # (optional, default = '')
      include_date_today: false        # (optional, default = false) to take or not to take Today into account in the next pickup.
      default_label: Geen              # (optional, default = Geen) label if no date found
      id: ''                           # (optional, default = '') use if you'd like to have multiple waste pickup locations in HASS
      exclude_list: ''                 # (optional, default = '') comma separated list of wast types (case ignored). F.e. "papier, gft"
input_boolean:
  waste_moved:
    name: Waste has been moved
    initial: 'off'
    icon: mdi:delete-empty
  waste_reminder:
    name: Waste reminder enabled
    initial: 'on'

En helemaal niks in automations.
Waar heb je die automation die he net gepost had dan gelaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
TheFes schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:45:
[...]

Waar heb je die automation die he net gepost had dan gelaten?
Die had ik in de configuration.yaml geplaats, maar als ik zo lees had ik hem in de automations.yaml moeten plaatsen?

Zo ja, hoe houd ik het beste een goede structuur aan binnen deze 2 .yaml files?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ

-CJ

Not remastered

Gizz schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:16:

Zo gaat bij mij het licht in de wc aan met behulp van een bewegingsmelder. Je kunt vervolgens weglopen zonder iets te doen, dan gaat het licht na 5 minuten uit. Maar je kunt ook als je het toilet verlaat even op de wipschakelaar drukken, dan gaat het licht meteen uit.
Pulsschakelaar is zeker geen vereiste maar biedt (zoals ik het las) wel meer opties. Zoals 1x drukken is normaal aan, 2x kort drukken is gedimd aan. Maar zoals ik al zei, ben nu per ruimte het potentieel aan het bedenken dus jullie antwoorden hebben me zeker verder geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Mars Warrior schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:38:
[...]
Ik zie het. Heb bij de PR nog maar ff gevraagd of de gauge op iOS 14 dan nog wel werkt, want Apple ondersteund die versie ook nog gewoon voor de net wat oudere devices of mensen die iOS 15 niet willen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WdRiGGbWqmOQeqFckAYSunxtn4k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GuJCWYebYUHA1DBl6EI709cB.png?f=fotoalbum_large

Mooi. Zowel iOS 14 als iOS 15 blijven dus ondersteund _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
Mars Warrior schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:06:
[...]

[Afbeelding]

Mooi. Zowel iOS 14 als iOS 15 blijven dus ondersteund _/-\o_
Eh, bram zegt toch dat het een regressie is?
En met een reden zegt dat hij safari haat? :9 (mee eens)

[ Voor 6% gewijzigd door Kodess op 22-12-2021 15:09 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nou, een regression betekent dat het ergens ander stuk gaat.....

Edit: Wat @Kodess zegt dus

[ Voor 19% gewijzigd door Hmmbob op 22-12-2021 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
dutchnltweaker schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:48:
[...]

Die had ik in de configuration.yaml geplaats, maar als ik zo lees had ik hem in de automations.yaml moeten plaatsen?

Deze code in je configuration.yaml geeft aan dat je automations in automation.yaml staan:
YAML:
1

Omdat je daar al aangeeft dat het om automations gaat, moet je dat in automations.yaml dus niet meer doen.

Als je hem rechtstreeks in configuration.yaml wil zetten kan dat ook, maar dat wordt snel onoverzichtelijk omdat je config dan heel groot en lang wordt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Kodess schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:08:
[...]

Eh, bram zegt toch dat het een regressie is?
En met een reden zegt dat hij safari haat? :9 (mee eens)
Ik heb niet de hele Github discussie gepost, maar vond enkel het commentaar wel grappig :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dutchnltweaker schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:48:
[...]

Klopt.
Nou, je automations zet je allemaal in je automations.yaml, en de rest niet.

Mocht je inspiratie zoeken, in de TS staan een aantal github configs - kan je kijken wat anderen hebben gedaan.

Mijn repo staat hier: https://github.com/hmmbob/HomeAssistantConfig

[ Voor 6% gewijzigd door Hmmbob op 22-12-2021 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Is iemand al flink bezig met de conversie van Actionable Notifications naar " Category-loos" ?

Wat ik niet helemaal uit de docs haal (https://companion.home-as...migrating-from-categories)

In je configuration.yaml geef je binnen IOS aan welke categories je gebruikt:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
ios:
  push:
    categories:
      - name: Afval
        identifier: 'afval'
        actions:
          - identifier: 'MARK_TRASH_MOVED'
            title: 'Afval verwerkt'
            activationMode: 'background'
            behavior: 'default'
      - name: Medicijnen
        identifier: 'MEDICIJNEN_GEHAD'
        actions:
          - identifier: 'MEDS_GEHAD'
            title: 'Medicijnen gehad'
      - name: Lampen uit
        identifier: 'LAMPEN_UIT'
        actions:
          - identifier: 'LAMPEN_UIT'
            title: 'Lampen uit graag'

En in je automations heb je 2 automations: 1) Verzending van de melding met X actie.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
- id: 'Meds Reminder'
  alias: 'Medicijnen genomen'
  trigger:
        at: '08:00:00'
  condition:
        entity_id: input_boolean.medicijnen
        state: 'off' 
  action:
      - service: notify.mobile_app_iphone_se_qper
        data:
          data:
            push:
              category: "MEDICIJNEN_GEHAD" # Needs to match the top level identifier you used in the ios configuration
            action_data: # Anything passed in action_data will get echoed back to Home Assistant.
              state: 'on'

Deze is inmiddels al herzien naar ' nieuw' ..maar de categorie staat nog in configuration.yaml.

2) Verwerking van de reactie.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
- alias: Medicijnen gehad
  trigger:
    platform: event
    event_data:
      action: MEDS_GEHAD
  action:
      - service: input_number.decrement
        target:
          entity_id:
            - input_number.dymista
            - input_number.arcadizax
            - input_number.desloratadine
            - input_number.foster_inhaler
            - input_number.grazax

Ook deze is van ActionName naar action hernoemd.

De migratiegids hierboven benoemd dat je dus 1) voorziet van 2) eigenlijk.. maar vervang je daarmee dus ook eigenlijk je configuration.yaml regels? Lees: Eigenlijk voorzie je 1) dus van je configurationcategorie (ander format) ?

[ Voor 34% gewijzigd door Koepert op 22-12-2021 15:29 . Reden: Voorzien van voorbeeld code ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
DennusB schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:37:
Met welke devices en hoe heb je dit werkend gekregen ?

Hier krijg ik dergelijke presence detection totaal niet werkend. De device_tracker van de iPhones hier blijven op Unknown staan. En de device_tracker van mijn eigen Galaxy S21 blijft gewoon op Home staan, zelfs als ik weg van huis ben. De ermee geassocieerde Personen zijn dan ook compleet onbruikbaar in mijn automations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan heb je dus een device tracker probleem ;-)

Hebben de HA apps op je Galaxy en iPhone toegang tot je locatie en netwerk gegevens? is je HA van buiten bereikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Hmmbob schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:34:
Hebben de HA apps op je Galaxy en iPhone toegang tot je locatie en netwerk gegevens? is je HA van buiten bereikbaar?
Ja, op alle devices zijn de nodige rechten toegekend.
Mijn HA is nog niet ingesteld om van buitenaf bereikbaar te zijn, maar voor het detecteren van 'Home' zou dat ook niet nodig moeten zijn, zou ik dan denken. Sowieso zouden de toestellen dan sowieso via mijn lokaal netwerk moeten kunnen doorgeven wat de locatie is, en dat doen de iPhones al helemaal niet. Device_Tracker is Unknown over de gehele lijn. Omgekeerd zou ik ook denken dat de device_tracker van mijn Galaxy dan Unknown zou aangeven van zodra ik buitenshuis ben en de HA app de server niet kan bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Twixie schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:32:
[...]

Hier krijg ik dergelijke presence detection totaal niet werkend. De device_tracker van de iPhones hier blijven op Unknown staan. En de device_tracker van mijn eigen Galaxy S21 blijft gewoon op Home staan, zelfs als ik weg van huis ben. De ermee geassocieerde Personen zijn dan ook compleet onbruikbaar in mijn automations.
Is je HA wel extern bereikbaar? Anders kan je telefoon niet het seintje sturen dat je niet meer thuis bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twixie
Ja, ik had wel direct door dat een remote locatie doorsturen niet ging kunnen, gezien ik geen external access doe, maar ik hoopte toch van een Home vs Unknown te kunnen gebruiken.

Ik ga dan eens zien om op basis van de lokale wifi (bvb met nmap) lokale presence te detecteren, al denk ik dat smartphones ook gewoon de wifi regelmatig uitzetten als ze in sleep gaan...

Overigens lees ik dat je voor remote access beter via een VPN doet, maar dan lijkt het me dat je toestel vanop afstand evenzeer geen updates zal kunnen doorsturen, want ik denk niet dat je zomaar even transparant een VPN kunt laten opzetten. Of zijn jullie dan geabonneerd op HA Cloud ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:31
Volgens mij update de iphone toch ook alleen de locatie wanneer de app actief is? Ik gebruik presence detectie icm de firewall thuis. Dus wanneer mac x "aanwezig" is dan gaat de persoon ook op aanwezig.

Je zou het ook met een ping kunnen doen naar de apparatuur. Maar ook dat werkt volgens mij met iOS niet lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:06
Twixie schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:09:
Ja, ik had wel direct door dat een remote locatie doorsturen niet ging kunnen, gezien ik geen external access doe, maar ik hoopte toch van een Home vs Unknown te kunnen gebruiken.

Ik ga dan eens zien om op basis van de lokale wifi (bvb met nmap) lokale presence te detecteren, al denk ik dat smartphones ook gewoon de wifi regelmatig uitzetten als ze in sleep gaan...

Overigens lees ik dat je voor remote access beter via een VPN doet, maar dan lijkt het me dat je toestel vanop afstand evenzeer geen updates zal kunnen doorsturen, want ik denk niet dat je zomaar even transparant een VPN kunt laten opzetten. Of zijn jullie dan geabonneerd op HA Cloud ?
Ik heb de Wireguard addon geinstalleerd. Je moet dan wel 1 poort van buitenaf toegankelijk maken, maar daarna kun je via VPN werken alsof je in je eigen netwerk zit. Je kunt het ook nog afhankelijk maken van welke wifi je verbonden bent etc. Werkt nu een week bij mij prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Twixie schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:32:
[...]

2 iPhones met de officiele Home-Assistant app. Werkt perfect!

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes

Je home zone is over het algemeen te groot om dan nog op wifi te zitten, dus kan dat signaal niet verzonden worden.

Ik heb zelf een eigen domein en gebruik dat in combinatie met Nginx proxy manager, maar een gratis alternatief is via DuckDNS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
TheFes schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:09:
[...]

Deze code in je configuration.yaml geeft aan dat je automations in automation.yaml staan:
YAML:
1

Omdat je daar al aangeeft dat het om automations gaat, moet je dat in automations.yaml dus niet meer doen.

Als je hem rechtstreeks in configuration.yaml wil zetten kan dat ook, maar dat wordt snel onoverzichtelijk omdat je config dan heel groot en lang wordt
@TheFes Tnx het is nu gelukt :)

[ Voor 13% gewijzigd door dutchnltweaker op 23-12-2021 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Hmmbob schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:10:
[...]
Klopt.

[...]

Nou, je automations zet je allemaal in je automations.yaml, en de rest niet.

Mocht je inspiratie zoeken, in de TS staan een aantal github configs - kan je kijken wat anderen hebben gedaan.

Mijn repo staat hier: https://github.com/hmmbob/HomeAssistantConfig
Tnx zal er binnenkort induiken, genoeg mogelijkheden. Te veel op dit moment voor mij haha, maar dit moet je ook beetje bij beetje aanpassen denk ik zo :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:03

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Ik gebruik de Solax cloud API om de waarden van mijn omvormer uit te lezen, en dat gaat prima als hij aan staat. Echter in de avond werkt hij niet meer, de uitgelezen waarde is dan niet meer beschikbaar. Dit oogt natuurlijk niet netjes, en ik wil dit dan ook graag afvangen.

De output van de omvormer is nu hij uit staat:
code:
1
{"success":false,"exception":"Query success!","result":"this sn did not access!"}

Mijn template:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
sensor:
  - platform: rest
    name: "Solax vermogen nu"
    scan_interval: 300
    unit_of_measurement: "kW"
    resource: https://www.solaxcloud.com:9443/blablabla
    value_template: >
      {% set waarde = value_json.result.acpower %}
      {{ ( waarde / 1000 | int | round(1) ) }}

Ik weet dat je iets met availability kan doen maar hoe werkt dat 8)7
Ik probeerde een availability_template maar dat vond de configuratie niet goed.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
Septillion schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:40:

Het lijkt er op dat er iets mis zit aan de Tuya kant. Meer mensen hebben er last van las ik op oa Reddit. Heb nu een reload van de integratie elke 55 minuten geautomatiseerd. Dit zou het (hopelijk) moeten verhelpen voor nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Twixie schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:57:
[...]

Ja, op alle devices zijn de nodige rechten toegekend.
Mijn HA is nog niet ingesteld om van buitenaf bereikbaar te zijn, maar voor het detecteren van 'Home' zou dat ook niet nodig moeten zijn, zou ik dan denken. Sowieso zouden de toestellen dan sowieso via mijn lokaal netwerk moeten kunnen doorgeven wat de locatie is, en dat doen de iPhones al helemaal niet. Device_Tracker is Unknown over de gehele lijn. Omgekeerd zou ik ook denken dat de device_tracker van mijn Galaxy dan Unknown zou aangeven van zodra ik buitenshuis ben en de HA app de server niet kan bereiken.
Hoe zie je dit voor je dan? Hoe moet de HA app aan HA doorgeven dat je niet meer thuis bent, als je HA niet van buiten je huis kan bereiken?

Ik ben het met je eens dat je thuis gewoon als "home" gemeld zou moeten worden, maar daar zouden ze dan eigenlijk ook altijd op moeten staan (aangezien je telefoon nooit gaat door kunnen geven dat je niet thuis bent).

Lang verhaal kort: zorg dat je HA van buitenaf bereikbaar is en je zou al een stuk verder moeten kunnen komen. Makkelijkste is via Nabu Casa (kost je 5$/maand), anders moet je zelf met wat portforwarding en certificaten aan de gang.

Ikzelf heb HA achter een Traefik reverse proxy zitten, maar ik host nog veel meer thuis.

[ Voor 3% gewijzigd door Hmmbob op 22-12-2021 18:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HA Cloud is inderdaad voor velen de meest makkelijke optie. VPN is overkill in de meeste gevallen, mits je de externe toegang maar goed inricht. Met HA cloud hoef je daar niet over na te denken én heb je geen VPN nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tribunus schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:11:
Volgens mij update de iphone toch ook alleen de locatie wanneer de app actief is?
Dat zou de hele use case van device tracking met een iPhone onderuit halen, dus dat lijkt me niet.

Inderdaad: https://companion.home-assistant.io/docs/core/location
The Home Assistant Companion App receives significant location changes from iOS. Whenever an update is received, it is sent to Home Assistant. Roughly, an update is received every time that your device transfers to a new cellular tower, a significant amount of time has passed (usually a couple hours) or a connection state changes and the system notices your location recently changed.

Apple defines significant significant-change location updates as:

The significant-change location service delivers updates only when there has been a significant change in the device’s location, such as 500 meters or more.

They also say in the Energy Efficiency Guide:

Significant-change location updates wake the system and your app once every 15 minutes, at minimum, even if no location changes have occurred.

Finally, I think this answer from Stack Overflow says it best:

The significant location change is the least accurate of all the location monitoring types. It only gets its updates when there is a cell tower transition or change. This can mean a varying level of accuracy and updates based on where the user is. City area, more updates with more towers. Out of town, interstate, fewer towers and changes.

What's the real story on significant-change location updates? Who knows, because Apple keeps it private.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dutchnltweaker schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:58:
[...]

Tnx zal er binnenkort induiken, genoeg mogelijkheden. Te veel op dit moment voor mij haha, maar dit moet je ook beetje bij beetje aanpassen denk ik zo :) .
Dat is wel de key: stapje voor stapje. Eerst één ding werkend krijgen, dan pas het volgende. Anders raak je snel de weg kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@Hmmbob
Met Wireguard (standaard addon) gaat het prima, heb je geen cloud nodig.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
CAP-Team schreef op woensdag 22 december 2021 @ 18:26:
Ik gebruik de Solax cloud API om de waarden van mijn omvormer uit te lezen, en dat gaat prima als hij aan staat. Echter in de avond werkt hij niet meer, de uitgelezen waarde is dan niet meer beschikbaar. Dit oogt natuurlijk niet netjes, en ik wil dit dan ook graag afvangen.

De output van de omvormer is nu hij uit staat:
code:
1
{"success":false,"exception":"Query success!","result":"this sn did not access!"}

Mijn template:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
sensor:
  - platform: rest
    name: "Solax vermogen nu"
    scan_interval: 300
    unit_of_measurement: "kW"
    resource: https://www.solaxcloud.com:9443/blablabla

Ik weet dat je iets met availability kan doen maar hoe werkt dat 8)7
Ik probeerde een availability_template maar dat vond de configuratie niet goed.
https://www.home-assistant.io/integrations/sensor.rest/
Zo te zien heeft de rest sensor niets voor availibility.

Je zult het dus in je value_template moeten zetten.

Iets als:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
      {% if json.success %}
      {% else %}
        unavailable
      {% endif %}

Je moet ook even naar je template kijken, je maakt van 1000 een int (dat is het al) en rond dan die integer af op 1 decimaal (1000.0 dus). Dan deel je de waarde door 1000.0.
Ik gok dat je dit bedoelt: {{ ( waarde / 1000 ) round(1) }}
En dan ga ik er vanuit dat die waarde al een integer of float is.

[ Voor 9% gewijzigd door TheFes op 22-12-2021 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KC27 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 19:08:
@Hmmbob
Met Wireguard (standaard addon) gaat het prima, heb je geen cloud nodig.
Moet je wel de volledige HA draaien (in add-ons) maar idd (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:02
Omdat SlimmeLezer+ een "plug and play" optie ding is en samen met HA is ontwikkeld heb ik er een gekocht (geen zin om er uren aan te besteden). Helaas kost het toch alweer behoorlijk wat tijd. Ten eerste heb ik toch een losse voeding nodig omdat mijn meter kennelijk DSMR 2.2 is. Nou vooruit, toen ik daar achter was werd het ding herkend in HA, maar geen waarden. Okay, kennelijk moet ik hem zelf gaat flashen naar andere firmware die DSMR 2.x ondersteund. Drivers gedownload, tooltje gedownload, geflashed, en nu heb ik wel elektra waarden en een sensor.gas_delivered, maar die laatste kan ik dan weer niet in het HA energiedashboard kiezen. :-( Hebben jullie een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravedek
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Stiggy schreef op woensdag 22 december 2021 @ 21:39:
Omdat SlimmeLezer+ een "plug and play" optie ding is en samen met HA is ontwikkeld heb ik er een gekocht (geen zin om er uren aan te besteden). Helaas kost het toch alweer behoorlijk wat tijd. Ten eerste heb ik toch een losse voeding nodig omdat mijn meter kennelijk DSMR 2.2 is. Nou vooruit, toen ik daar achter was werd het ding herkend in HA, maar geen waarden. Okay, kennelijk moet ik hem zelf gaat flashen naar andere firmware die DSMR 2.x ondersteund. Drivers gedownload, tooltje gedownload, geflashed, en nu heb ik wel elektra waarden en een sensor.gas_delivered, maar die laatste kan ik dan weer niet in het HA energiedashboard kiezen. :-( Hebben jullie een idee?
Heb een P1 Ethernet Reader van dezelfde maker draaien. Installatie ging gelukkig wat makkelijker :P

Heb je al een 'Gas Source' toegevoegd onder Configuration > Energy > Gas Consumption?

Anders kan je eens proberen om de sensor als volgt toe te voegen aan het dashboard:
Ga naar Configuration > Devices & Services > Bij de Slimme Meter staat een linkje naar de devices: Energy Meter en Gas Meter. Kies voor de Gas Meter, binnen de Device Info staat dan de sensor met daaronder de optie 'Add to Lovelace'.

• Stiggy
ravedek schreef op woensdag 22 december 2021 @ 22:36:
[...]

Heb een P1 Ethernet Reader van dezelfde maker draaien. Installatie ging gelukkig wat makkelijker :P

Heb je al een 'Gas Source' toegevoegd onder Configuration > Energy > Gas Consumption?

Anders kan je eens proberen om de sensor als volgt toe te voegen aan het dashboard:
Ga naar Configuration > Devices & Services > Bij de Slimme Meter staat een linkje naar de devices: Energy Meter en Gas Meter. Kies voor de Gas Meter, binnen de Device Info staat dan de sensor met daaronder de optie 'Add to Lovelace'.
Probleem is juist dat ik die gas source niet toe kan voegen onder Energy: hij staat niet in het lijstje (met de firmware die erop stond wel, maar die werkt dan weer niet met mijn meter).

Add to lovelace kan ik zo niet vinden bij de sensoren (mijn dashboard is opgebouwd in yaml, misschien daarom). Maar daar zou hij ook niet mee in het energiedashboard komen toch?

• breinonline

breinonline

Are you afraid to be known?

Stiggy schreef op donderdag 23 december 2021 @ 00:11:
[...]

Probleem is juist dat ik die gas source niet toe kan voegen onder Energy: hij staat niet in het lijstje (met de firmware die erop stond wel, maar die werkt dan weer niet met mijn meter).

Add to lovelace kan ik zo niet vinden bij de sensoren (mijn dashboard is opgebouwd in yaml, misschien daarom). Maar daar zou hij ook niet mee in het energiedashboard komen toch?
Voorwaarde om dat te kunnen dien is dat de waarden opgeslagen worden. Dus geb je deze enitities toegevoegd aan je recorder?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-06 11:40
Koepert schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:43:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
  trigger:
      at:
      at:
  variables:
  condition:
  action:
      data:
        data:
          actions:

waarbij dus dit nieuw is

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
      data:
        data:
          actions:
Heb dit stukje code ook ook als automation toegevoegd, maar krijg nu de melding dat vandaag de container unknown aan de weg moet, terwijl er niets aan de weg moet. Maar in ieder geval komt er een melding. Benieuwd of ie zondagavond/maandagochtend gaat zeggen dat de groene container aan de weg moet.

aka pluim003

• Stiggy
breinonline schreef op donderdag 23 december 2021 @ 06:31:
[...]

Voorwaarde om dat te kunnen dien is dat de waarden opgeslagen worden. Dus geb je deze enitities toegevoegd aan je recorder?
Eh, kun je dat uitleggen? Op de site van slimmelezer staat niets over entities toevoegen aan een recorder en voor de elektra entities hoef ik toch ook niets toe te voegen? Ik heb geen idee wat je bedoeld.

• Koepert
DikkieDick schreef op donderdag 23 december 2021 @ 07:45:
[...]

Heb dit stukje code ook ook als automation toegevoegd, maar krijg nu de melding dat vandaag de container unknown aan de weg moet, terwijl er niets aan de weg moet. Maar in ieder geval komt er een melding. Benieuwd of ie zondagavond/maandagochtend gaat zeggen dat de groene container aan de weg moet.
Welke Integratie voor afval gebruik je ? @TheFes is de master achter deze code, maar deze is wel ' integratie-afhankelijk'... Deze versie is voor MijnAfvalwijzer.

• TheFes
DikkieDick schreef op donderdag 23 december 2021 @ 07:45:
[...]

Welke sensoren heb je voor afval vandaag en afval morgen? Daar moeten de templates wel voor kloppen.

• DikkieDick
TheFes schreef op donderdag 23 december 2021 @ 08:17:
[...]

Welke sensoren heb je voor afval vandaag en afval morgen? Daar moeten de templates wel voor kloppen.
sensor.afvalwijzer_today en sensor.afvalwijzer_tomorrow. Beiden geven overigens nu 'Geen'.

En ik gebruik idd MijnAfvalwijzer. Liep er eerst tegenaan toen ik het stuk code mbt notificaties erin jaste dat ie mekkerde, maar ja, moest alles, omdat ik het in een aparte automations.yaml-file heb 2 spaties naar voren zetten. Ondertussen ook de code van Knoepert er in, maar zou, als de andere meldingen werken weer kunnen verwijderen.

Overigens had ik eerst Garbage-Collect toegevoegd totdat ik gisteren deze Afvalwijzer-implementatie tegenkwam welke natuurlijk veel handiger is. En hoef van alle afvalmogelijkheden er maar 3 te gebruiken (GFT, rest en papier). In Garbage-Collect kon ik papier al niet opnemen omdat ie zo onregelmatig is.

aka pluim003

• breinonline

breinonline

Are you afraid to be known?

Stiggy schreef op donderdag 23 december 2021 @ 08:04:
[...]

Eh, kun je dat uitleggen? Op de site van slimmelezer staat niets over entities toevoegen aan een recorder en voor de elektra entities hoef ik toch ook niets toe te voegen? Ik heb geen idee wat je bedoeld.
https://www.home-assistant.io/integrations/recorder/

Je recorder neemt zaken op. Die opgeslagen statussen kunnen dan door het energy dashboard getoond worden. Daar moet je ze dus wel zichtbaar hebben.

Daarnaast moeten de eigenschappen van de sensoren juist zijn om in het dashboard te verschijnen maar dat zouden ze moeten hebben gezien de integratie die je gebruikt.
Ga anders eens naar de developer tools (hamertje in de linkerbalk) en post eens wat de sensoren van je slimmelezer nu als attribute informatie hebben?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• TheFes
DikkieDick schreef op donderdag 23 december 2021 @ 08:26:
[...]

sensor.afvalwijzer_today en sensor.afvalwijzer_tomorrow. Beiden geven overigens nu 'Geen'.

En ik gebruik idd MijnAfvalwijzer. Liep er eerst tegenaan toen ik het stuk code mbt notificaties erin jaste dat ie mekkerde, maar ja, moest alles, omdat ik het in een aparte automations.yaml-file heb 2 spaties naar voren zetten. Ondertussen ook de code van Knoepert er in, maar zou, als de andere meldingen werken weer kunnen verwijderen.

Overigens had ik eerst Garbage-Collect toegevoegd totdat ik gisteren deze Afvalwijzer-implementatie tegenkwam welke natuurlijk veel handiger is. En hoef van alle afvalmogelijkheden er maar 3 te gebruiken (GFT, rest en papier). In Garbage-Collect kon ik papier al niet opnemen omdat ie zo onregelmatig is.
Gebruik je dan deze integratie?
https://github.com/xirixiz/homeassistant-afvalwijzer

In dat geval zou je ook een sensor.afvalwijzer_today_formatted en sensor.afvalwijzer_tomorrow_formatted moeten hebben. Ik gebruik de integratie zelf niet, dus ik kan het ook niet echt testen.

• DikkieDick
TheFes schreef op donderdag 23 december 2021 @ 08:48:
[...]

Gebruik je dan deze integratie?
https://github.com/xirixiz/homeassistant-afvalwijzer

In dat geval zou je ook een sensor.afvalwijzer_today_formatted en sensor.afvalwijzer_tomorrow_formatted moeten hebben. Ik gebruik de integratie zelf niet, dus ik kan het ook niet echt testen.
Yep, die gebruik ik. Ik duik er thuis wel weer dieper in. Thanx, en dank voor de integratie.

aka pluim003

• TheFes
DikkieDick schreef op donderdag 23 december 2021 @ 08:55:
[...]

Yep, die gebruik ik. Ik duik er thuis wel weer dieper in. Thanx, en dank voor de integratie.
Met de integratie heb ik niets te maken hoor ;)
Heb alleen de automation gemaakt.

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:31
Ik probeer al een tijdje te achterhalen hoe vaak de Nest integratie (via google SDM) een update vraagt / krijgt. Als ik bij history is de waarde vanaf 05:00 al gelijk. Nu kan dat natuurlijk zijn dat de waarde inderdaad niet veranderd is en dus niet "geupdated" is maar hoe kan ik zien hoe vaak de update gedaan word? Bij logbook zie ik helemaal niets staan?

• DikkieDick
TheFes schreef op donderdag 23 december 2021 @ 08:55:
[...]

Met de integratie heb ik niets te maken hoor ;)
Heb alleen de automation gemaakt.
O, ok. Nou dan dank voor de automation. :-)
ik zie het al, ik had nav de reactie van Knoepert aangenomen dat je de persoon achter de integratie was. Foute aanname dus, danwel te snel geconcludeerd.

[ Voor 23% gewijzigd door DikkieDick op 23-12-2021 08:58 ]

aka pluim003

• dutchnltweaker
Ik heb 2 vragen, Hoe kan ik controleren of de automation met afval herinnering ook juist werkt? Kan dit alleen op de dag wanneer er een afval bak komt of kan dit ook op een andere manier? en hoe kan ik andere pictogrammen implementeren zodat je gelijk ziet welke afval het is (andere afbeeldingen).

• TheFes
dutchnltweaker schreef op donderdag 23 december 2021 @ 08:58:
Ik heb 2 vragen, Hoe kan ik controleren of de automation met afval herinnering ook juist werkt? Kan dit alleen op de dag wanneer er een afval bak komt of kan dit ook op een andere manier? en hoe kan ik andere pictogrammen implementeren zodat je gelijk ziet welke afval het is (andere afbeeldingen).
Bedoel je die automation die ik hier geplaatst heb? Die is afhankelijk van de de state van de sensoren voor vandaag en morgen. Als die op 'Geen' staan, zal de automation niets doen.
Je kunt het dus alleen testen als er vandaag of morgen daadwerkelijk afval opgehaald wordt.

Omdat hij afhankelijk is van het id van de trigger, moet er dus ook wel een trigger zijn, als je hem zelf draait zal hij een error geven omdat de trigger.id's missen.

Als je automation niet afhankelijk is van trigger.id's, kun je hem vanuit configuration -> Automation & Scenes handmatig starten.

• DikkieDick
dutchnltweaker schreef op donderdag 23 december 2021 @ 08:58:
Dat eerste weet ik nog niet, want heb hem net geïmplementeerd en moet zien of ie het de 1e keer goed gaat doen.
Was wel op zoek gegaan naar de pictogrammen om het wat mooier te maken. Was ook nog puzzelen voor de locatie om ze te plaatsen en op te nemen in de config. Mijn HA draait in Docker en de config staat in /config. Dus had een directory images gemaakt en daaronder de plaatjes gezet en in configuration.yaml de regel opgenomen entity_picture verwezen nar /config/images/gft.png maar geen plaatje. Blijkt dat ik er toch /local/iets/gft.png moet zetten en dan is 'iets' een subdirectory van /config/www . En dat werkt nu.

aka pluim003

• Stiggy
breinonline schreef op donderdag 23 december 2021 @ 08:28:
[...]

https://www.home-assistant.io/integrations/recorder/

Je recorder neemt zaken op. Die opgeslagen statussen kunnen dan door het energy dashboard getoond worden. Daar moet je ze dus wel zichtbaar hebben.

Daarnaast moeten de eigenschappen van de sensoren juist zijn om in het dashboard te verschijnen maar dat zouden ze moeten hebben gezien de integratie die je gebruikt.
Ga anders eens naar de developer tools (hamertje in de linkerbalk) en post eens wat de sensoren van je slimmelezer nu als attribute informatie hebben?
Ik heb geen recorder sectie in mijn configuration.yaml staan. Desalniettemin deden de elektra sensoren het wel.

Ik lees hier discussie over een state bug voor gas en verschillende firmware versies. Nu "slimmelezer-dsmr2.2-ha-fix.bin.zip" van die site gepakt en geflashed. Opnieuw slimmelezer met mijn WiFi geconnect, integratie uit HA gegooid en gereboot. Helaas wordt de integratie nu niet opnieuw gevonden. :X Nu dus helemaal geen device en sensoren meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Stiggy schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:16:
[...]

Ik heb geen recorder sectie in mijn configuration.yaml staan. Desalniettemin deden de elektra sensoren het wel.

Ik lees hier discussie over een state bug voor gas en verschillende firmware versies. Nu "slimmelezer-dsmr2.2-ha-fix.bin.zip" van die site gepakt en geflashed. Opnieuw slimmelezer met mijn WiFi geconnect, integratie uit HA gegooid en gereboot. Helaas wordt de integratie nu niet opnieuw gevonden. :X Nu dus helemaal geen device en sensoren meer.
recorder is een onderdeel van default_config. Als die in je configuration.yaml staat, heb je ook de recorder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:27
[...]

Wat inspiratie voor je:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
- alias: App notificatie - Afval aan de weg
  id: app_notificatie_afval
  trigger:
      at: "07:45:00"
  condition: 
    - condition: not
      conditions:
          entity_id: sensor.afvalinfo_today
          state: none
  variables:
    bak: >
      {% if state_attr('sensor.afvalinfo_gft', 'days_until_collection_date') == 0 %}
      de groene bak
      {%elif state_attr('sensor.afvalinfo_restafval', 'days_until_collection_date') == 0 %}
      de grijze bak
      {%elif state_attr('sensor.afvalinfo_papier', 'days_until_collection_date') == 0 %}
      het oud papier
      {%endif%}
  action:
    - service: notify.casper
      data:
        title: "{{ bak|capitalize }} wordt vandaag opgehaald"

• Stiggy
Stiggy schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:16:
[...]

@breinonline Opnieuw geflashed, nu met een oudere versie van esphome-flasher (vanwege het COM issue dat hier staat). Sensoren weer terug. Dit geeft the gas sensor:

Entiteit Toestand Attributen

Filter entiteiten
gas

Filter toestanden

Filter attributen
sensor.gas_delivered
Gas Delivered
(211223090000)(00)(60)(1)(0-1:24.2.1)(m3) (17586.795) friendly_name: Gas Delivered

• 19roland70
  • Laatst online: 21:21
Ik heb een ledtrip in het stucwerk aan de zijkant van de trap gemaakt nu wil ik deze koppelen aan HA.
Het liefst zou ik dat met Zigbee doen en deze laten praten met de Philips Hue bridge.
Wat kan ik hier het beste voor kopen en welk protocol moet ik op letten bij de aanschaf?

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:27
19roland70 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:42:
Ik heb een ledtrip in het stucwerk aan de zijkant van de trap gemaakt nu wil ik deze koppelen aan HA.
Het liefst zou ik dat met Zigbee doen en deze laten praten met de Philips Hue bridge.
Wat kan ik hier het beste voor kopen en welk protocol moet ik op letten bij de aanschaf?
Je wil de ledstrip via de Hue bridge aan je HA koppelen bedoel je dan denk ik?
In dat geval ben je gelimiteerd tot led strips die je kan koppelen aan de Hue bridge.
Zal vast ergens een lijst te vinden zijn van compatible devices met de Hue bridge.

• 19roland70
-Casper schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:46:
[...]

Je wil de ledstrip via de Hue bridge aan je HA koppelen bedoel je dan denk ik?
In dat geval ben je gelimiteerd tot led strips die je kan koppelen aan de Hue bridge.
Zal vast ergens een lijst te vinden zijn van compatible devices met de Hue bridge.
Ik bedoel eigenlijk meer een losse Zigbee module die kan praten met de bridge.

• Koepert
Koepert schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:22:
Is iemand al flink bezig met de conversie van Actionable Notifications naar " Category-loos" ?

Wat ik niet helemaal uit de docs haal (https://companion.home-as...migrating-from-categories)

In je configuration.yaml geef je binnen IOS aan welke categories je gebruikt:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
ios:
  push:
    categories:
      - name: Afval
        identifier: 'afval'
        actions:
          - identifier: 'MARK_TRASH_MOVED'
            title: 'Afval verwerkt'
            activationMode: 'background'
            behavior: 'default'
      - name: Medicijnen
        identifier: 'MEDICIJNEN_GEHAD'
        actions:
          - identifier: 'MEDS_GEHAD'
            title: 'Medicijnen gehad'
      - name: Lampen uit
        identifier: 'LAMPEN_UIT'
        actions:
          - identifier: 'LAMPEN_UIT'
            title: 'Lampen uit graag'

En in je automations heb je 2 automations: 1) Verzending van de melding met X actie.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
- id: 'Meds Reminder'
  alias: 'Medicijnen genomen'
  trigger:
        at: '08:00:00'
  condition:
        state: 'off' 
  action:
      - service: notify.mobile_app_iphone_se_qper
        data:
          data:
            push:
              category: "MEDICIJNEN_GEHAD" # Needs to match the top level identifier you used in the ios configuration
            action_data: # Anything passed in action_data will get echoed back to Home Assistant.
              state: 'on'

Deze is inmiddels al herzien naar ' nieuw' ..maar de categorie staat nog in configuration.yaml.

2) Verwerking van de reactie.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
- alias: Medicijnen gehad
  trigger:
    platform: event
    event_data:
      action: MEDS_GEHAD
  action:
      - service: input_number.decrement
        target:
          entity_id:
            - input_number.dymista
            - input_number.arcadizax
            - input_number.desloratadine
            - input_number.foster_inhaler
            - input_number.grazax

Ook deze is van ActionName naar action hernoemd.

De migratiegids hierboven benoemd dat je dus 1) voorziet van 2) eigenlijk.. maar vervang je daarmee dus ook eigenlijk je configuration.yaml regels? Lees: Eigenlijk voorzie je 1) dus van je configurationcategorie (ander format) ?
Iemand hier toevallig nog input over? Ik loop n beetje vast..

• TheFes
[...]

Ik heb de integratie ook eens geïnstalleerd, en krijg ook geen sensoren die eindigen op "_formatted".

Ik had dat uit de readme van de GitHub pagina gehaald, vandaar dat ik er vanuit ging dat die zouden bestaan.

Aangezien de volgende container pas maandag opgehaald wordt hier, kan ik nu ook niet echt zien wat de weergave is van de sensoren. Ik zal wel even iets instellen als test, zodat ik kan zien wat de automation voor deze integratie zou moeten zijn.

Vooralsnog vind ik het voordeel van Afvalbeheer (die ik nu gebruik) wel dat die de weekdag ook bij het eerstvolgende ophaalmoment zet.

Voor nu is dit mijn automation:
edit:
Aangepast om ook een omschrijving te geven omdat die mist (zonder het aanmaken van template sensoren)

https://github.com/TheFes...t_trash_notification.yaml

@Koepert heb jij wel die sensoren die eindigen op "_formatted"?

[ Voor 16% gewijzigd door TheFes op 23-12-2021 12:13 ]

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:57
19roland70 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:48:
[...]

Ik bedoel eigenlijk meer een losse Zigbee module die kan praten met de bridge.
Dan zul je nog steeds een Zigbee-LEDstrip controller moeten vinden die met de Hue-bridge communiceert.
Onlangs heb ik mijn smart plugs en Hue-lampen losgekoppeld van mijn Hue bridge en laat ik de communicatie via de Conbee II-stick lopen. Zodoende creëerde ik een mesh waardoor ik een groter Zigbee-bereik heb en ook niet-Hue-compatibel Zigbee devices kan koppelen aan HA.
Zo heb je meer opties voor Zigbee-ledstrips / ledstrip-controllers.

Waar heb je nu je HA op draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
TheFes schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:55:
[...]

Ik heb de integratie ook eens geïnstalleerd, en krijg ook geen sensoren die eindigen op "_formatted".

Ik had dat uit de readme van de GitHub pagina gehaald, vandaar dat ik er vanuit ging dat die zouden bestaan.

Aangezien de volgende container pas maandag opgehaald wordt hier, kan ik nu ook niet echt zien wat de weergave is van de sensoren. Ik zal wel even iets instellen als test, zodat ik kan zien wat de automation voor deze integratie zou moeten zijn.

Vooralsnog vind ik het voordeel van Afvalbeheer (die ik nu gebruik) wel dat die de weekdag ook bij het eerstvolgende ophaalmoment zet.

Voor nu is dit mijn automation: https://github.com/TheFes...t_trash_notification.yaml

@Koepert heb jij wel die sensoren die eindigen op "_formatted"?
Beide:
Deze komt uit de integratie: sensor.afvalwijzer_tomorrow
Deze komt uit mn YAML (handmatig dus) sensor.afvalwijzer_tomorrow_formatted

Bijbehorende code in sensors.yaml:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
    afvalwijzer_tomorrow_formatted:
      value_template: >-
        {% if is_state('sensor.afvalwijzer_tomorrow', 'gft') %}GFT
        {% elif is_state('sensor.afvalwijzer_tomorrow', 'papier') %}Papier
        {% elif is_state('sensor.afvalwijzer_tomorrow', 'pmd') %}PMD
        {% elif is_state('sensor.afvalwijzer_tomorrow', 'restafval') %}Restafval
        {% else %}Geen
        {% endif %}
      friendly_name: 'Morgen'

En die heb ik dus ook voor Today en Day after Tomorrow.

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:04

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Bij de Hue integratie kon je ooit aangeven of groepen/ruimtes hun staat door moesten geven, ook als ze niet beschikbaar waren. Standaard stond dat volgens mij aan. Het blijkt nu in de praktijk erg onhandig te zijn als je, net als wij, nog heel veel dingen met aan/uit schakelaars bedient. Ik kan echter nergens deze optie uitzetten. Moet ik, om bij die instelling te komen, daarvoor de bridge opnieuw koppelen, is er een andere manier om die instelling te wijzigen of is die optie wellicht compleet komen te vervallen bij de fiks verbouwde Hue integratie?

André Huisman (www.new-line.nl)

• 19roland70
CappieL schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:09:
[...]

Dan zul je nog steeds een Zigbee-LEDstrip controller moeten vinden die met de Hue-bridge communiceert.
Onlangs heb ik mijn smart plugs en Hue-lampen losgekoppeld van mijn Hue bridge en laat ik de communicatie via de Conbee II-stick lopen. Zodoende creëerde ik een mesh waardoor ik een groter Zigbee-bereik heb en ook niet-Hue-compatibel Zigbee devices kan koppelen aan HA.
Zo heb je meer opties voor Zigbee-ledstrips / ledstrip-controllers.

Waar heb je nu je HA op draaien?
HA draait bij mij op een RPi 4 met ssd ,supervisor.
De reden dat ik het op de Hue bridge wil hebben is dat mijn sd-kaartje (daarom nu een ssd)het een keertje had begeven en ik nergens meer het licht aan kon zetten totdat ik een nieuw kaartje had.
Ik zie wel verschillende Zigbee modules die met de Hue bridge kunnen praten maar die moeten dan weer met een aparte app toegevoegd worden.
Pagina: 1 ... 98 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.