Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 99 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.363.355 views

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:52
Koepert schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:17:
[...]

Beide:
Deze komt uit de integratie: sensor.afvalwijzer_tomorrow
Deze komt uit mn YAML (handmatig dus) sensor.afvalwijzer_tomorrow_formatted

Bijbehorende code in sensors.yaml:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
    afvalwijzer_tomorrow_formatted:
      value_template: >-
        {% if is_state('sensor.afvalwijzer_tomorrow', 'gft') %}GFT
        {% elif is_state('sensor.afvalwijzer_tomorrow', 'papier') %}Papier
        {% elif is_state('sensor.afvalwijzer_tomorrow', 'pmd') %}PMD
        {% elif is_state('sensor.afvalwijzer_tomorrow', 'restafval') %}Restafval
        {% else %}Geen
        {% endif %}
      friendly_name: 'Morgen'

En die heb ik dus ook voor Today en Day after Tomorrow.
Ah, dat zijn template sensoren die je zelf moet aanmaken.
Ik heb wel gezocht op die Github pagina maar zag daar niets over terugkomen, wel apart aangezien hij ze wel zelf gebruikt.

Je zou overigens ook dit als code kunnen gebruiken, vooral omdat je eigenlijk de tekst niet verandert, maar alleen hoofdletters toevoegt.

Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
        {% set state = states('sensor.afvalwijzer_tomorrow') %}
        {% if state in ['gft', 'pmd'] %}
          {{ state | upper }}
        {% else %}
          {{ state[0] | upper ~ state[1:] }}
        {% endif %}

Als de state ofwel gft ofwel pmd is, zal hij helemaal in uppercase zetten, anders alleen de eerste letter.

Home Assistant configuratie

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:57
19roland70 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:23:
[...]

HA draait bij mij op een RPi 4 met ssd ,supervisor.
De reden dat ik het op de Hue bridge wil hebben is dat mijn sd-kaartje (daarom nu een ssd)het een keertje had begeven en ik nergens meer het licht aan kon zetten totdat ik een nieuw kaartje had.
Daar zit wat in. Draai HA zelf ook op RPi4 met SSD.
Hoe belangrijk vind je het dat die ledstrip via de Hue bridge loopt.
Voor zover ik weet beperk je jezelf daar wel mee.

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22-06 20:44
CappieL schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:57:
[...]

Daar zit wat in. Draai HA zelf ook op RPi4 met SSD.
Hoe belangrijk vind je het dat die ledstrip via de Hue bridge loopt.
Voor zover ik weet beperk je jezelf daar wel mee.
Zoals in mijn vorige post ,de verlichting blijft redundant zodat ik bij uitval van HA alles blijft werken.
Dat de ledstrip dan niet werkt is geen groot probleem.
Als ik de leestrip op een andere manier aan HA kan koppelen maakt eigenlijk niet uit.
Deze zou ook bedraad aangesloten mogen worden , alles komt toch in de meterkast uit.

• Koepert
  • Laatst online: 16:25
Volgende vraag, sinds de laatste update heb ik vrij vaak dat in mijn mobile app mijn dash wit blijft en niet 'doorlaadt' de error in de log is dit:

code:
1
frontend_latest/app.2b82fe2c.js:887:295032 TypeError: null is not an object (evaluating 'e.length')

Dat is in de basis een error in HA zelf/frontend/de app toch ? En niet iets dat ik in dash/card verkeerd heb staan? T komt sinds updaten app en HA, niet na aanpassen Card oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:15
Ik heb nu reactie van Marcel Zuidwijk zelf met een nieuwe FW om te proberen. Die erop geflasht. Nu is de gas sensor wel selecteerbaar in het energiedashboard. Stapje verder dus. Helaas geen waardes, de state blijft op 'Unknown' staan.

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17:44

-CJ

Not remastered

Na het inlezen in dit topic en dat van het uitlezen van de slimme meter nog een checkvraag; ik wil via HA, met een Pi, de slimme meters uitlezen. Bij mij hangt sinds kort een 3-fase Iskra AM550 en ik zag dat deze een inverted signaal uitzenden. Kan ik dat ondervangen met een speciale kabel zoals deze: https://www.bol.com/nl/nl...geboden/9200000123520111/ ? En heeft iemand ervaring met deze combi tussen kabel, AM550 en HA?

All I had to do was follow the damn train.

Stiggy schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:19:
Ik heb nu reactie van Marcel Zuidwijk zelf met een nieuwe FW om te proberen. Die erop geflasht. Nu is de gas sensor wel selecteerbaar in het energiedashboard. Stapje verder dus. Helaas geen waardes, de state blijft op 'Unknown' staan.
Duurt een uurtje of wat voor er resultaten in het dashboard zichtbaar zijn.

Sometimes you need to plan for coincidence

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:44
-CJ schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:34:
Na het inlezen in dit topic en dat van het uitlezen van de slimme meter nog een checkvraag; ik wil via HA, met een Pi, de slimme meters uitlezen. Bij mij hangt sinds kort een 3-fase Iskra AM550 en ik zag dat deze een inverted signaal uitzenden. Kan ik dat ondervangen met een speciale kabel zoals deze: https://www.bol.com/nl/nl...geboden/9200000123520111/ ? En heeft iemand ervaring met deze combi tussen kabel, AM550 en HA?
Kan, maar dan betaal je wel 3x zoveel als wanneer je een kabel van AliExpress haalt. Ik heb zelf deze in gebruik:
https://a.aliexpress.com/_veUgFA

[ Voor 65% gewijzigd door dennistd op 23-12-2021 12:46 ]

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:03

Mars Warrior

Earth, the final frontier

-CJ schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:34:
Cedel, https://webshop.cedel.nl/...b938c75eb596d1e3ed5f395fe heeft ook kabels vanaf €7 voor diverse P1 koppelingen 8)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:15
Hmmbob schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:44:
[...]

Duurt een uurtje of wat voor er resultaten in het dashboard zichtbaar zijn.
Niet als de sensor op Unkown blijft staan. Dan gaat het heeeeeel lang duren :)

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:03
Ik wil graag een automation maken op basis van twee Hue bewegingssensoren. Een hangt boven op de overloop, de tweede hangt beneden bij de trap in de gang. Nu wil ik graag een volgorde kunnen aangeven waarin gedetecteerd moet worden. De automation moet namelijk afgaan als iemand naar beneden loopt, dus niet bij het naar boven lopen.

Eerst moet de sensor boven iets detecteren en daarna de sensor beneden. Hoe verwerk ik dat in een automation?

• TheFes
badkuip schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:56:
Ik wil graag een automation maken op basis van twee Hue bewegingssensoren. Een hangt boven op de overloop, de tweede hangt beneden bij de trap in de gang. Nu wil ik graag een volgorde kunnen aangeven waarin gedetecteerd moet worden. De automation moet namelijk afgaan als iemand naar beneden loopt, dus niet bij het naar boven lopen.

Eerst moet de sensor boven iets detecteren en daarna de sensor beneden. Hoe verwerk ik dat in een automation?
Je zou dit kunnen proberen. Daarbij ga ik er vanuit dat je binary_sensoren hebt voor die motion sensors, en dat die op "on" gaan bij beweging. Wel zelf even de namen van de sensoren wijzigen uiteraard.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
trigger:
  - platform: state
    entity_id: binary_sensor.motion_beneden
    to: "on"
condition:
  - condition: template
    value_template: >
      {% set upstairs = 'binary_sensor.motion_boven' %}
      {% set downstairs = 'binary_sensor.motion_beneden' %}
      {% set downwards = states[upstairs].last_changed < states[downstairs].last_changed %}
      {% set both_on = states(upstairs) == 'on' and states(downstairs) == 'on' %}
      {{ downwards and both_on }}

Of, met een simpeler template:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
trigger:
condition:
  - condition: state
    entity_id:
      - binary_sensor.motion_boven
      - binary_sensor.motion_beneden
    state: "on"
      {{ 
        states.binary_sensor.motion_boven.last_changed 
        < states.binary_sensor.motion_beneden.last_changed 
      }}

[ Voor 22% gewijzigd door TheFes op 23-12-2021 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feenstn
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-03-2024
19roland70 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:48:
[...]

Ik bedoel eigenlijk meer een losse Zigbee module die kan praten met de bridge.
Je zou hier even kunnen kijken.
https://www.ledstripkonin...losse-zigbee-controllers/

Heb ik laatst ledstripje besteld en toegevoegd aan HA, welliswaar direct via Conbee II, maar zou ook via HUE bridge moeten kunnen schat ik in.
Heb zelf geen HUE bridge, dus geen ervaring, maar staat er specifiek bij op de site.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:01

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

-Casper schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:46:
[...]
Zal vast ergens een lijst te vinden zijn van compatible devices met de Hue bridge.
Dat zou je denken, maar ik heb een uitgebreide lijst nooit kunnen ontdekken. De mensen van Hue/Signify/Philips doen in ieder geval geen enkele moeite om deze informatie te delen. Verder ken ik alleen dit overzicht van een derde partij, maar dat lijkt me erg beperkt. Maar misschien zijn er gewoon niet meer apparaten die ondersteund worden, dat kan ook.

Voor mijzelf niet echt relevant; ik gebruik gewoon een usb-stick en zigbee2mqtt en heb daarom niets te klagen over een duidelijke lijst met ondersteunde apparaten. Maar soms wil je meedenken met iemand die alleen een Hue-hub heeft en dan wordt het vaag verhaal qua compatibiliteit vind ik :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:05
TheFes schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:02:
[...]

Bedoel je die automation die ik hier geplaatst heb? Die is afhankelijk van de de state van de sensoren voor vandaag en morgen. Als die op 'Geen' staan, zal de automation niets doen.
Je kunt het dus alleen testen als er vandaag of morgen daadwerkelijk afval opgehaald wordt.

Omdat hij afhankelijk is van het id van de trigger, moet er dus ook wel een trigger zijn, als je hem zelf draait zal hij een error geven omdat de trigger.id's missen.

Als je automation niet afhankelijk is van trigger.id's, kun je hem vanuit configuration -> Automation & Scenes handmatig starten.
Is goed, zal het in de gaten houden.

Heeft er voor de rest iemand ervaring met de neerslag kaart?
https://github.com/aex351/home-assistant-neerslag-card

Ik heb hem via HACS geïnstalleerd, ik kan hem ook toevoegen op het scherm. Maar krijg dan uiteindelijk niks..
Als ik dan handmatig dit toevoeg:
YAML:
1
2
3
type: 'custom:neerslag-card'
title: Neerslag
entity: sensor.neerslag_buienalarm_regen_data

Dan krijg ik uiteindelijk geen enkel info weergegeven op het home scherm.

Ik heb ook voor de rest geen foutmeldingen in de configuration.yaml file
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
# Configure a default setup of Home Assistant (frontend, api, etc)
default_config:

# Text to speech
tts:
  - platform: google_translate

group: !include groups.yaml
automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml
# Afval
sensor:
    - platform: afvalwijzer
      provider: mijnafvalwijzer        # (required, default = mijnafvalwijzer) either choose mijnafvalwijzer, afvalstoffendienstkalender or rova
      postal_code: 1234ab              # (required, default = '')
      street_number:  1                # (required, default = '')
      suffix: ''                       # (optional, default = '')
      include_date_today: false        # (optional, default = false) to take or not to take Today into account in the next pickup.
      default_label: Geen              # (optional, default = Geen) label if no date found
      id: ''                           # (optional, default = '') use if you'd like to have multiple waste pickup locations in HASS
      exclude_list: ''                 # (optional, default = '') comma separated list of wast types (case ignored). F.e. "papier, gft"
input_boolean:
  waste_moved:
    name: Waste has been moved
    initial: 'off'
    icon: mdi:delete-empty
  waste_reminder:
    name: Waste reminder enabled
    initial: 'on'
# Neerslag - Weer
sensor buien:
  - platform: command_line
    command: python3 -c "import requests; import json; import random; dataRequest = requests.get('https://gpsgadget.buienradar.nl/data/raintext?lat=55&lon=5&c='+str(random.randint(0,999999999999999)) ).text; dataRequest = dataRequest.replace('\r\n',' '); data = '{\"data\":\"'+dataRequest+'\"}';    print(data);"
    name: Neerslag_Buienradar_Regen_Data
    json_attributes:
      - data
    value_template: 'last_changed: {{states.sensor.neerslag_buienradar_regen_data.last_changed | default(now())}}'
    scan_interval: 240

Ik zou niet weten wat ik fout doe, eerste had ik een conflict met 2 keer sensor: in de yaml file. Dit heb ik opgelost de sensor voor neerslag sensor buien te noemen. Toch lukt het niet om de neerslag kaart actief te krijgen op het home scherm. Hopelijk heeft er iemand een tip?

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:37
dutchnltweaker schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:37:
[...]

Ik heb hem via HACS geïnstalleerd, ik kan hem ook toevoegen op het scherm. Maar krijg dan uiteindelijk niks..
YAML:
1
2
3

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
default_config:

# Text to speech
tts:

# Afval
sensor:
      provider: mijnafvalwijzer        # (required, default = mijnafvalwijzer) either choose mijnafvalwijzer, afvalstoffendienstkalender or rova
      include_date_today: false        # (optional, default = false) to take or not to take Today into account in the next pickup.
      default_label: Geen              # (optional, default = Geen) label if no date found
      id: ''                           # (optional, default = '') use if you'd like to have multiple waste pickup locations in HASS
      exclude_list: ''                 # (optional, default = '') comma separated list of wast types (case ignored). F.e. "papier, gft"
input_boolean:
  waste_moved:
  waste_reminder:
# Neerslag - Weer
sensor buien:
    command: python3 -c "import requests; import json; import random; dataRequest = requests.get('https://gpsgadget.buienradar.nl/data/raintext?lat=55&lon=5&c='+str(random.randint(0,999999999999999)) ).text; dataRequest = dataRequest.replace('\r\n',' '); data = '{\"data\":\"'+dataRequest+'\"}';    print(data);"
    json_attributes:
      - data
    value_template: 'last_changed: {{states.sensor.neerslag_buienradar_regen_data.last_changed | default(now())}}'

Ik zou niet weten wat ik fout doe, eerste had ik een conflict met 2 keer sensor: in de yaml file. Dit heb ik opgelost de sensor voor neerslag sensor buien te noemen. Toch lukt het niet om de neerslag kaart actief te krijgen op het home scherm. Hopelijk heeft er iemand een tip?
Heb je redenen om doelbewust deze te gebruiken en niet te doen wat er staat op de pagina?
Recommendation: Use the Neerslag App or migrate from the Neerslag Card to the Neerslag App (all-one-package: sensors + card). The Neerslag App is part of the default HACS repository.

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
[...]

YAML:
1
2
3

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
default_config:

# Text to speech
tts:

# Afval
sensor:
input_boolean:
  waste_moved:
  waste_reminder:
# Neerslag - Weer
sensor buien:
    json_attributes:
      - data

De card is vervangen door de app, is ook te lezen boven aan de repository. Zie https://github.com/aex351/home-assistant-neerslag-app voor de app, dan wordt de installatie een stuk eenvoudiger. Ik gebruik dit element, werkt als een trein.

Overigens: pas op dat je je configuration.yaml niet te rommelig maakt, alle sensors zou je ook in sensors.yaml kunnen plaatsen en dan een include gebruiken om daar naar te verwijzen. Dat doe je op dezelfde manier als dat je op dit moment met je automations e.d. doet. Dan heb je alle sensors bij elkaar staan en weet je precies wat je waar moet wijzigen. Staar je niet blind op (oude) stukken code die je online vindt waarin men verwijst naar configuration.yaml, het is prima om de boel op te knippen en overzichtelijk te houden.

• Koepert
[...]

YAML:
1
2
3

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
default_config:

# Text to speech
tts:

# Afval
sensor:
input_boolean:
  waste_moved:
  waste_reminder:
# Neerslag - Weer
sensor buien:
    json_attributes:
      - data

Je zit in de buurt.

- Sensor_buien verwijderen (alleen deze tekst/regel)
- Knippen vanaf "-platform: commandline" tm laatste regel
- Plak dit tussen de Input_boolean & de afvalwijzer sensor..

Daarom werken veel met packages of sensoren in een sensors.yaml --> Onderscheid makkelijker te maken.
Sensoren moeten namelijk onder 1x Sensor: staan, idem met inputboolean etc.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
sensor:
  - platform: mijnafvalwijzer 
    etc
  - platform: commandline
    etc..
  - platform:  xxx

input_boolean:
  - waste_moved: etc
  - waste_reminder: etc..

[ Voor 0% gewijzigd door Koepert op 23-12-2021 14:55 . Reden: @TheFes had natuurlijk gelijk.. slordig ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Koepert schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:45:
[...]

Je zit in de buurt.

- Sensor_buien verwijderen (alleen deze tekst/regel)
- Knippen vanaf "-platform: commandline" tm laatste regel
- Plak dit tussen de Input_boolean & de afvalwijzer sensor..

Daarom werken veel met packages of sensoren in een sensors.yaml --> Onderscheid makkelijker te maken.
Sensoren moeten namelijk onder 1x Sensor: staan, idem met inputboolean etc.
Of je maakt zelfs aparte yaml files per sensor (zoals ik heb).
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
sensor:
  platform: mijnafvalwijzer 
  etc
  platform: commandline
  etc..
  platform:  xxx

input_boolean:
  waste_moved: etc
  waste_reminder: etc..
Bijna goed, onder sensor: moet een list, met streepjes dus. Anders krijg je voor elke keer platform: een dubbele key, en dat mag niet, die moeten uniek zijn.
Zo dus:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
sensor:
    etc
    etc..

input_boolean:

[ Voor 3% gewijzigd door TheFes op 23-12-2021 15:15 ]

• mbuurman
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:28
Ik ben aan het onderzoeken in hoeverre ik HA kan inzetten voor een basis alarmsysteem. Of op zijn minst een systeem om te zien of er iemand binnen is/komt.
Ik gebruik PIR's en magneetcontacten van Aqara die via zigbee/MQTT binnen komen in HA. De MQTT-server draait op een aparte Pi met daarin een zigbee-stick die dmv zigbee2mqtt de states naar HA doorzetten.

Voor de magneetcontacten kijk ik naar de state-change. Het maakt niet uit of ze open of dicht zijn, maar of er een verandering plaats vindt (een raam kan al open staan, dat kan in een dorp nog 8) ).
In een automation kan je in een Condition makkelijk op beide states controleren:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
trigger:
    entity_id:
      - binary_sensor.1_slaapkamer_1_achterraam_contact
    id: idle
    for:
      hours: 0
      minutes: 10
      seconds: 0
    attribute: contact
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
            entity_id: binary_sensor.1_slaapkamer_1_achterraam_contact
            state:
              - 'on'
              - 'off'

Maar bij een restart van HA ga je nat met de 'for', deze klopt dan niet meer en dan wordt de Automation niet meer getriggerd.

Nu heb ik geëxperimenteerd met een 'value-template' welke controleerd op het attribute 'last_changed'. Deze wordt door HA elke minuut bijgewerkt, dus wordt ook de Automation netjes getriggerd.
Alleen wordt bij een restart van HA dit attribute van de sensor opnieuw via MQTT geleerd en dus is de 'last_changed' timestamp gelijk met de restart timestamp van HA.

Uit de onderstaande template komt gedurende de eerste 3 minuten na HA restart een 'true' en betekend dat in mijn Automation dat er iemand binnenkomt/is. Als ik HA als alarmsysteem wil gebruiken en HA wordt/is om een of andere reden restart dan zijn alle ruimten in huis gedurende deze 3 minuten 'true' en wordt dit gezien als inbraak... false-positive dus.... en niet gewenst in een alarmsysteem.

YAML:
1
2
3
4
5
              {{ (as_timestamp(now()) -
              as_timestamp(states.binary_sensor.slaapkamer_raam_rechts_contact.last_changed))
              / 60 < 3}}

Ik heb ook geprobeerd of ik met de 'ha restart'-trigger iets kon bereiken, maar het 'last_changed'-attribuut wordt later bijgewerkt dan de 'ha restart-trigger', waardoor ik toch 3 minuten met de verkeerde state zit opgescheept |:(

Lang verhaal kort: Wie gebruikt HA als alarmsysteem en hoe hebben jullie dit opgelost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:10
CAP-Team schreef op woensdag 22 december 2021 @ 18:26:
Ik gebruik de Solax cloud API om de waarden van mijn omvormer uit te lezen, en dat gaat prima als hij aan staat. Echter in de avond werkt hij niet meer, de uitgelezen waarde is dan niet meer beschikbaar. Dit oogt natuurlijk niet netjes, en ik wil dit dan ook graag afvangen.

De output van de omvormer is nu hij uit staat:
code:
1
{"success":false,"exception":"Query success!","result":"this sn did not access!"}

Mijn template:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
sensor:
  - platform: rest
    name: "Solax vermogen nu"
    scan_interval: 300
    unit_of_measurement: "kW"
    resource: https://www.solaxcloud.com:9443/blablabla
      {% set waarde = value_json.result.acpower %}
      {{ ( waarde / 1000 | int | round(1) ) }}

Ik weet dat je iets met availability kan doen maar hoe werkt dat 8)7
Ik probeerde een availability_template maar dat vond de configuratie niet goed.
Ik heb ook een Solax cloud API rest sensor en ik gebruik onderstaande als code waarbij ik controleer of property "result" en "acpower" gedefinieerd zijn:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
- platform: rest
  resource: !secret solax_api_url
    {% if value_json.result is defined and value_json.result.acpower is defined %}
      {{ ( value_json.result.acpower | round(0) ) }}
    {% endif %}
  name: "Solax now"
  unit_of_measurement: "W"

Nog een tip: zet je API URL in secrets...

PS:
Je nick afbeelding is een beetje gedateerd; "do Windows 10" terwijl versie 11 al een poosje uit is... :+

[ Voor 6% gewijzigd door witterholt op 23-12-2021 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
mbuurman schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:24:
Ik ben aan het onderzoeken in hoeverre ik HA kan inzetten voor een basis alarmsysteem. Of op zijn minst een systeem om te zien of er iemand binnen is/komt.
Ik gebruik PIR's en magneetcontacten van Aqara die via zigbee/MQTT binnen komen in HA. De MQTT-server draait op een aparte Pi met daarin een zigbee-stick die dmv zigbee2mqtt de states naar HA doorzetten.

Voor de magneetcontacten kijk ik naar de state-change. Het maakt niet uit of ze open of dicht zijn, maar of er een verandering plaats vindt (een raam kan al open staan, dat kan in een dorp nog 8) ).
In een automation kan je in een Condition makkelijk op beide states controleren:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
trigger:
    entity_id:
    for:
action:
  - choose:
      - conditions:
            state:
              - 'on'
              - 'off'

Maar bij een restart van HA ga je nat met de 'for', deze klopt dan niet meer en dan wordt de Automation niet meer getriggerd.

Nu heb ik geëxperimenteerd met een 'value-template' welke controleerd op het attribute 'last_changed'. Deze wordt door HA elke minuut bijgewerkt, dus wordt ook de Automation netjes getriggerd.
Alleen wordt bij een restart van HA dit attribute van de sensor opnieuw via MQTT geleerd en dus is de 'last_changed' timestamp gelijk met de restart timestamp van HA.

Uit de onderstaande template komt gedurende de eerste 3 minuten na HA restart een 'true' en betekend dat in mijn Automation dat er iemand binnenkomt/is. Als ik HA als alarmsysteem wil gebruiken en HA wordt/is om een of andere reden restart dan zijn alle ruimten in huis gedurende deze 3 minuten 'true' en wordt dit gezien als inbraak... false-positive dus.... en niet gewenst in een alarmsysteem.

YAML:
1
2
3
4
5
              / 60 < 3}}

Ik heb ook geprobeerd of ik met de 'ha restart'-trigger iets kon bereiken, maar het 'last_changed'-attribuut wordt later bijgewerkt dan de 'ha restart-trigger', waardoor ik toch 3 minuten met de verkeerde state zit opgescheept |:(

Lang verhaal kort: Wie gebruikt HA als alarmsysteem en hoe hebben jullie dit opgelost?
Eerste vraag? Is er theoretisch een mogelijkheid dat er een HA restart uitgevoerd wordt als je niet thuis bent? Als dat niet het geval is, zou ik die trigger voor een HA restart toevoegen, met bijvoorbeeld id: restart, en dan via een choose een delay toevoegen bij die trigger. Je geeft het systeem dan de tijd om alle sensors weer even up and running te krijgen.

De condition kun je dan eventueel nog daarna toevoegen, in het action deel dus.

• dutchnltweaker
new_guy schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:42:
[...]

Heb je redenen om doelbewust deze te gebruiken en niet te doen wat er staat op de pagina?

[...]
en @Ronker32 Nee geen reden.. Ik heb er echt overheen gekeken zie ik nu. Wat stom :+ . Ik zie inderdaad dat via de app versie het veel gemakkelijker gaat en hij is nu al werkende :). Jammer dat je alleen 2 uur vooruit kan kijken,

• dutchnltweaker
Ronker32 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:45:
[...]

De card is vervangen door de app, is ook te lezen boven aan de repository. Zie https://github.com/aex351/home-assistant-neerslag-app voor de app, dan wordt de installatie een stuk eenvoudiger. Ik gebruik dit element, werkt als een trein.

Overigens: pas op dat je je configuration.yaml niet te rommelig maakt, alle sensors zou je ook in sensors.yaml kunnen plaatsen en dan een include gebruiken om daar naar te verwijzen. Dat doe je op dezelfde manier als dat je op dit moment met je automations e.d. doet. Dan heb je alle sensors bij elkaar staan en weet je precies wat je waar moet wijzigen. Staar je niet blind op (oude) stukken code die je online vindt waarin men verwijst naar configuration.yaml, het is prima om de boel op te knippen en overzichtelijk te houden.
Dank voor de tip, ja inderdaad klinkt het zo logischer en wordt het een stuk overzichtelijker ipv alles in 1 file te zetten waarmee het overzicht meer kwijt raakt.

• dutchnltweaker
TheFes schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:53:
[...]

Of je maakt zelfs aparte yaml files per sensor (zoals ik heb).

[...]

Bijna goed, onder sensor: moet een list, met streepjes dus. Anders krijg je voor elke keer platform: een dubbele key, en dat mag niet, die moeten uniek zijn.
Zo dus:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
sensor:
    etc
    etc..

input_boolean:
Tnx @Anoniem: 664315
Hoe bedoel je elk apart sensor file? Komt die verwijzing elke keer dan vanuit configuration.yaml? Dus sensor : en daarna sensor 2:?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:01

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@mbuurman ik snap die 10 minuten in je automation niet zo goed en waarom je apart on en off in de gaten wil houden als state.
Waarom niet gewoon als trigger een state change van je magneetsensor, als condition als er niemand thuis hoort te zijn en als actie stuur een berichtje met alarm naar je telefoon?

Dan heb je niks te maken met reboots van HA en bij elk contact dat van status verandert terwijl er niemand thuis hoort te zijn krijg je een melding.

Voorbeeldje:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
alias: Voorbeeld
description: "Als er niemand thuis is én het voordeurcontact verandert van state, dan hebben we een boef te pakken"
mode: single
trigger:
    entity_id: binary_sensor.voordeur_contact
condition:
    entity_id: group.allemensendiehierwonen
    state: not_home
action:
  - device_id: 5ec57df3119041b02735b88b8fa15feb
    domain: mobile_app
    type: notify

[ Voor 41% gewijzigd door Gizz op 23-12-2021 15:54 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
dutchnltweaker schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:35:
[...]

Tnx @Anoniem: 664315
Hoe bedoel je elk apart sensor file? Komt die verwijzing elke keer dan vanuit configuration.yaml? Dus sensor : en daarna sensor 2:?
Ik ben wellicht een beetje doorgeslagen in de includes hoor, bij mij is het een hele route om bij een sensor te komen.

In configuration.yaml include ik een folder met onderdelen die onder home_assistant: komen. Daarin inlcude ik vervolgens packages.yaml.
Die verwijst naar een folder waarin eigenlijk al mijn integrations staan. Eén daarvan is de sensor integration. En die verwijst weer naar een folder waar vervolgens alle sensors (met losse yaml files) staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mbuurman
TheFes schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:33:
[...]

Eerste vraag? Is er theoretisch een mogelijkheid dat er een HA restart uitgevoerd wordt als je niet thuis bent? Als dat niet het geval is, zou ik die trigger voor een HA restart toevoegen, met bijvoorbeeld id: restart, en dan via een choose een delay toevoegen bij die trigger. Je geeft het systeem dan de tijd om alle sensors weer even up and running te krijgen.

De condition kun je dan eventueel nog daarna toevoegen, in het action deel dus.
Die restart trigger met id: restart had ik al geprobeerd, maar zonder een delay waardoor de sensor na 30 seconden toch een verkeerde update deed. Nu met de delay van een minuut én 'single execution' wordt de eerste update van de sensor 'geblokkeerd'.... top dus

Bedankt voor het creatieve meedenken _/-\o_
TheFes schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:46:
[...]

Ik ben wellicht een beetje doorgeslagen in de includes hoor, bij mij is het een hele route om bij een sensor te komen.

In configuration.yaml include ik een folder met onderdelen die onder home_assistant: komen. Daarin inlcude ik vervolgens packages.yaml.
Die verwijst naar een folder waarin eigenlijk al mijn integrations staan. Eén daarvan is de sensor integration. En die verwijst weer naar een folder waar vervolgens alle sensors (met losse yaml files) staan.
Vet, die database grootte is de eerste keer dat ik die zie!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-06 11:40
Koepert schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:17:
[...]

Bijbehorende code in sensors.yaml:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
    afvalwijzer_tomorrow_formatted:
        {% if is_state('sensor.afvalwijzer_tomorrow', 'gft') %}GFT
        {% elif is_state('sensor.afvalwijzer_tomorrow', 'papier') %}Papier
        {% elif is_state('sensor.afvalwijzer_tomorrow', 'pmd') %}PMD
        {% elif is_state('sensor.afvalwijzer_tomorrow', 'restafval') %}Restafval
        {% else %}Geen
        {% endif %}
      friendly_name: 'Morgen'
Ik probeer dit maar krijg:

Logger: homeassistant.config
Source: config.py:469
First occurred: 17:43:53 (2 occurrences)
Last logged: 17:43:53

Invalid config for [sensor]: required key not provided @ data['platform']. Got None. (See /config/sensor.yaml, line 35). Please check the docs at https://www.home-assistant.io/integrations/sensor
Invalid config for [sensor]: required key not provided @ data['platform']. Got None. (See /config/sensor.yaml, line 45). Please check the docs at https://www.home-assistant.io/integrations/sensor

En dat zijn net de regels waarop dat stukje code begint. Ook geprobeerd met platform: afvalwijzer er boven maar haalde ook niks uit. Ik zie het ff niet.

En voeg ik :

- platform: template
sensors:

toe boven het stukje code zoals ook beschreven op https://github.com/xirixiz/homeassistant-afvalwijzer dan gaat ie in safe mode.

2021-12-23 18:03:41 ERROR (SyncWorker_0) [homeassistant.util.yaml.loader] while parsing a block mapping
in "/config/sensor.yaml", line 38, column 7
expected <block end>, but found '<block mapping start>'
in "/config/sensor.yaml", line 48, column 8
2021-12-23 18:03:41 ERROR (MainThread) [homeassistant.bootstrap] Failed to parse configuration.yaml: while parsing a block mapping
in "/config/sensor.yaml", line 38, column 7
expected <block end>, but found '<block mapping start>'

[ Voor 19% gewijzigd door DikkieDick op 23-12-2021 18:09 ]

aka pluim003

• Bartske
  • Laatst online: 11:39
Ik probeer een critical notification te sturen als het alarm af gaat naar een IOS device, ik heb alleen geen kaas gegeten van IOS. Ik krijg het wel voor elkaar een notificatie te sturen, alleen speelt hij geen geluid af (wat ik wel graag wil. Iemand een idee wat ik fout doe?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Action
  - service: notify.mobile_app_iphone_XXX
    data:
      title: HET ALARM GAAT AF
      data:
        push:
          sound:
            name: default
            ciritical: 1
            volume: 1

Ik heb in het notification center van het device gekeken en critical alerts staat wel aan bij de settings. Mogelijk is het een andere instelling?

[ Voor 12% gewijzigd door Bartske op 23-12-2021 18:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:08
mbuurman schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:24:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
trigger:
    entity_id:
    for:
action:
  - choose:
      - conditions:
            state:
              - 'on'
              - 'off'

YAML:
1
2
3
4
5
              / 60 < 3}}

Altijd leuk om zelf te knutselen, gebruik maken van andermans werk is wel makkelijker.

Ik gebruik deze. Werkt top. Notificaties verzenden. Entities selecteren, verschillende soorten alarm statussen, home, not home etc.
Aanrader!

• mbuurman
denuz schreef op donderdag 23 december 2021 @ 18:16:
[...]

Altijd leuk om zelf te knutselen, gebruik maken van andermans werk is wel makkelijker.

Ik gebruik deze. Werkt top. Notificaties verzenden. Entities selecteren, verschillende soorten alarm statussen, home, not home etc.
Aanrader!
Bedankt!
Deze zet ik even in mijn lijstje om door te nemen! :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
2021.12.5 met veel Hue fixes:
  • Require RPi.GPIO and bump adafruit-circuitpython-dht to 3.7.0 in dht (@TheGardenMonkey - #61751) (dht docs)
  • Fix deconz light service parameter handling (@schmyd - #62128) (deconz docs)
  • Fix broken Vallox integration in 2021.12 (@andre-richter - #62308) (vallox docs)
  • Fix Sonos updating when entities are disabled (@jjlawren - #62456) (sonos docs)
  • Fix repetier crash when printer is offline (@ShadowBr0ther - #62490) (repetier docs)
  • Bump soco to 0.25.1 (@jjlawren - #62523) (sonos docs)
  • Update xknx to version 0.18.15 (@marvin-w - #62557) (knx docs)
  • Bump pytile to 2021.12.0 (@bachya - #62559) (tile docs)
  • Bump flux_led to 0.27.12 to fix legacy cct controllers (@bdraco - #62573) (flux_led docs)
  • Fix missing object assignment for Fritz (@chemelli74 - #62575) (fritz docs)
  • Fix timezone trafikverket_train (@gjohansson-ST - #62582) (trafikverket_train docs)
  • Improve google cast state reporting (@emontnemery - #62587) (cast docs)
  • Fix pvpc_hourly_pricing by changing data source and modernise integration (@azogue - #62591) (pvpc_hourly_pricing docs)
  • Bump flux_led to 0.27.13 to fix discovery of legacy devices (@bdraco - #62613) (flux_led docs)
  • Fix missing exception handling from upstream lib in Fritz (@chemelli74 - #62617) (fritz docs)
  • Round Hue transition to steps of 100ms (@krys1976 - #62619) (hue docs)
  • Bump aiohue to 3.0.8 (@balloob - #62651) (hue docs)
  • Bump aiohue to 3.0.9 (@marcelveldt - #62658) (hue docs)
  • Bump aiohue to 3.0.10 (@marcelveldt - #62664) (hue docs)
  • Adjust Hue retry logic to changes in the aiohue library (@marcelveldt - #62665) (hue docs)
  • Fix Hue button events (@marcelveldt - #62669) (hue docs)
  • Never use availability workaround for certified Hue devices (@marcelveldt - #62676) (hue docs)
  • Fix Hue docstring (@marcelveldt - #62684) (hue docs)

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:56
@mbuurman
Geen alarm hier. Maar wel device trackers per persoon.
Daar gebruik ik een ping naar de telefoons voor.
Is niet instant, maar werkt goed genoeg.

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:09
@DikkieDick

Volgens mij is dit nog legacy configuratie:
https://www.home-assistan...nsor-configuration-format

Dit staat in mijn sensors.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
  sensors:
    naam_van_sensor:
      friendly_name: "friendly-name"
      value_template: "{{ some_template }}"

Let op de inspringing van - platform: template én sensors.
Volgens mij kun je dit platform maximaal één keer in je sensors.yaml hebben staan.

• TheFes
RudolfR schreef op donderdag 23 december 2021 @ 20:01:
@DikkieDick

YAML:
1
2
3
4
5
  sensors:
    naam_van_sensor:

Volgens mij kun je dit platform maximaal één keer in je sensors.yaml hebben staan.
Dit is inderdaad een verouderd template senor format. Die wordt niet meer verder ontwikkeld, daardoor je bijvoorbeeld nieuwe attributes als state_class niet kunt toekennen.

Overigens kun je meerdere keren platform: template definiëren.

• mitchdc
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-06 11:38
Bartske schreef op donderdag 23 december 2021 @ 18:11:
Ik probeer een critical notification te sturen als het alarm af gaat naar een IOS device, ik heb alleen geen kaas gegeten van IOS. Ik krijg het wel voor elkaar een notificatie te sturen, alleen speelt hij geen geluid af (wat ik wel graag wil. Iemand een idee wat ik fout doe?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Action
  - service: notify.mobile_app_iphone_XXX
    data:
      title: HET ALARM GAAT AF
      data:
        push:
          sound:
            name: default
            ciritical: 1

Ik heb in het notification center van het device gekeken en critical alerts staat wel aan bij de settings. Mogelijk is het een andere instelling?
Probeer eens het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
service: notify.mobile_app_iphone_XXX
data: 
  data:
    push:
      thread-id: "alarm-group"
    sound: 
      name: "default"
      critical: 1

Deze werkt bij mij, je had push & sound verkeerd gezet. :)

• TheFes
mitchdc schreef op donderdag 23 december 2021 @ 20:18:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
data: 
  data:
    push:
    sound: 

Wat hij had staan klopt wel volgens de docs
https://companion.home-as...s/critical-notifications/

• mitchdc
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-06 11:38
Ah ik zie het, heb dit uit mijn config en heb het ook nog even met zijn melding getest (niet dat dat wat uit maakt :P)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 17:16

breinonline

Are you afraid to be known?

-Casper schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:30:
[...]

Wat inspiratie voor je:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
- alias: App notificatie - Afval aan de weg
  id: app_notificatie_afval
  trigger:
    - platform: time
      at: "07:45:00"
  condition: 
    - condition: not
      conditions:
          entity_id: sensor.afvalinfo_today
          state: none
  variables:
    bak: >
      {% if state_attr('sensor.afvalinfo_gft', 'days_until_collection_date') == 0 %}
      de groene bak
      {%elif state_attr('sensor.afvalinfo_restafval', 'days_until_collection_date') == 0 %}
      de grijze bak
      {%elif state_attr('sensor.afvalinfo_papier', 'days_until_collection_date') == 0 %}
      het oud papier
      {%endif%}
  action:
    - service: notify.casper
      data:
        title: "{{ bak|capitalize }} wordt vandaag opgehaald"
Dank, je hebt mij ook geïnspireerd. Ik maak gebruik van afvalbeheer via HACS en heb nu een melding de avond van te voren en de ochtend zelf:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
- id: '202112231520'
  alias: 'Notification: afval morgen'
  trigger:
      at: "18:30:00"
  condition: 
      conditions:
          entity_id: sensor.afvalbeheer_morgen
          state: geen
  variables:
      {% if state_attr('sensor.afvalbeheer_gft', 'Days_until') == 1 %}
      GFT
      {%elif state_attr('sensor.afvalbeheer_restafval', 'Days_until') == 1 %}
      Rest
      {%elif state_attr('sensor.afvalbeheer_pmd', 'Days_until') == 1 %}
      Plastic
      {%elif state_attr('sensor.afvalbeheer_takken', 'Days_until') == 1 %}
      Takken
      {%endif%}
  action:
    - service: notify.all_devices
      data:
        title: "{{ bak }} aval wordt morgen opgehaald"
        data:
          push:
            interruption-level: passive

- id: '202112231504'
  alias: 'Notification: afval vandaag'
  trigger:
      at: "08:00:00"
  condition: 
      conditions:
          entity_id: sensor.afvalbeheer_vandaag
  variables:
      {% if state_attr('sensor.afvalbeheer_gft', 'Days_until') == 0 %}
      GFT
      {%elif state_attr('sensor.afvalbeheer_restafval', 'Days_until') == 0 %}
      Rest
      {%elif state_attr('sensor.afvalbeheer_pmd', 'Days_until') == 0 %}
      Plastic
      {%elif state_attr('sensor.afvalbeheer_takken', 'Days_until') == 0 %}
      Takken
      {%endif%}
  action:
      data:
        title: "{{ bak }} afval wordt vandaag opgehaald"
        data:
          push:

En aangezien ik net gestart was met notificaties schrijven, ook maar meteen een voor de updater in elkaar geflanst:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
- id: '202112231818'
  alias: "Notification: updater"
  trigger:
      entity_id: binary_sensor.updater
      from: "off"
  action:
    - service: notify.mobile_app_kladdkaka
      data:
        title: "Home Assistant update is available"
        message: "Home Assistant {{ state_attr('binary_sensor.updater', 'newest_version') }} can be downloaded. \nLong press to open the release notes."
        data:
          push:
            badge: 1
          actions:
            - action:
              title: "Open release notes"
              uri: "{{ state_attr('binary_sensor.updater', 'release_notes') }}"

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
breinonline schreef op donderdag 23 december 2021 @ 20:34:
[...]

Dank, je hebt mij ook geïnspireerd. Ik maak gebruik van afvalbeheer via HACS en heb nu een melding de avond van te voren en de ochtend zelf:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
- id: '202112231520'
  alias: 'Notification: afval morgen'
  trigger:
      at: "18:30:00"
  condition: 
      conditions:
          entity_id: sensor.afvalbeheer_morgen
  variables:
      {% if state_attr('sensor.afvalbeheer_gft', 'Days_until') == 1 %}
      GFT
      {%elif state_attr('sensor.afvalbeheer_restafval', 'Days_until') == 1 %}
      Rest
      {%elif state_attr('sensor.afvalbeheer_pmd', 'Days_until') == 1 %}
      Plastic
      {%elif state_attr('sensor.afvalbeheer_takken', 'Days_until') == 1 %}
      Takken
      {%endif%}
  action:
      data:
        title: "{{ bak }} aval wordt morgen opgehaald"
        data:
          push:

- id: '202112231504'
  alias: 'Notification: afval vandaag'
  trigger:
      at: "08:00:00"
  condition: 
      conditions:
          entity_id: sensor.afvalbeheer_vandaag
  variables:
      {% if state_attr('sensor.afvalbeheer_gft', 'Days_until') == 0 %}
      GFT
      {%elif state_attr('sensor.afvalbeheer_restafval', 'Days_until') == 0 %}
      Rest
      {%elif state_attr('sensor.afvalbeheer_pmd', 'Days_until') == 0 %}
      Plastic
      {%elif state_attr('sensor.afvalbeheer_takken', 'Days_until') == 0 %}
      Takken
      {%endif%}
  action:
      data:
        data:
          push:

En aangezien ik net gestart was met notificaties schrijven, ook maar meteen een voor de updater in elkaar geflanst:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
- id: '202112231818'
  alias: "Notification: updater"
  trigger:
      entity_id: binary_sensor.updater
      from: "off"
  action:
    - service: notify.mobile_app_kladdkaka
      data:
        title: "Home Assistant update is available"
        message: "Home Assistant {{ state_attr('binary_sensor.updater', 'newest_version') }} can be downloaded. \nLong press to open the release notes."
        data:
          push:
            badge: 1
          actions:
            - action:
              title: "Open release notes"
              uri: "{{ state_attr('binary_sensor.updater', 'release_notes') }}"
Ik heb ook afvalbeheer geïnstalleerd staan, en had eerder deze week deze automation al geplaatst.
Die combineert de notificatie voor de avond van te voren en de dag zelf in één, en heeft geen if/else template nodig.

https://github.com/TheFes.../trash_notifications.yaml

Overigens is de state als er geen afval opgehaald wordt Geen, met een hoofdletter dus. Je condition zal nu niet werken.

• Bartske
  • Laatst online: 11:39
mitchdc schreef op donderdag 23 december 2021 @ 20:18:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
data: 
  data:
    push:
    sound: 

Dank, het werkt nu!

• badkuip
TheFes schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:38:
[...]

Je zou dit kunnen proberen. Daarbij ga ik er vanuit dat je binary_sensoren hebt voor die motion sensors, en dat die op "on" gaan bij beweging. Wel zelf even de namen van de sensoren wijzigen uiteraard.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
trigger:
condition:
      {% set upstairs = 'binary_sensor.motion_boven' %}
      {% set downstairs = 'binary_sensor.motion_beneden' %}
      {% set downwards = states[upstairs].last_changed < states[downstairs].last_changed %}
      {% set both_on = states(upstairs) == 'on' and states(downstairs) == 'on' %}
      {{ downwards and both_on }}

Of, met een simpeler template:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
trigger:
condition:
    entity_id:
      - binary_sensor.motion_boven
      - binary_sensor.motion_beneden
    state: "on"
      {{ 
        states.binary_sensor.motion_boven.last_changed 
        < states.binary_sensor.motion_beneden.last_changed 
      }}
Bedankt! ik heb uiteindelijk het laatste voorbeeld gepakt. Heb er dit van gemaakt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  trigger:
  condition:
      value_template: "{{ as_timestamp(states('binary_sensor.motion_beneden.last_changed'), 0) - as_timestamp(states('binary_sensor.motion_boven.last_changed'), 0) < 30 }}"

Beide sensoren moeten binnen 30 seconden na elkaar getriggerd worden. Anders zou je dit kunnen activeren door door naar beneden te lopen, 3 minuten op de bank te gaan zitten en opnieuw langs de beneden-sensor te lopen.

• breinonline

breinonline

TheFes schreef op donderdag 23 december 2021 @ 20:37:
[...]

Ik heb ook afvalbeheer geïnstalleerd staan, en had eerder deze week deze automation al geplaatst.
Die combineert de notificatie voor de avond van te voren en de dag zelf in één, en heeft geen if/else template nodig.

https://github.com/TheFes.../trash_notifications.yaml

Overigens is de state als er geen afval opgehaald wordt Geen, met een hoofdletter dus. Je condition zal nu niet werken.
Die jij had gepost kreeg ik niet werkend met mijn sensors :(

De hoofdletter heb ik nu weggehaald, dank.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• TheFes
badkuip schreef op donderdag 23 december 2021 @ 20:43:
[...]

Bedankt! ik heb uiteindelijk het laatste voorbeeld gepakt. Heb er dit van gemaakt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  trigger:
  condition:
      value_template: "{{ as_timestamp(states('binary_sensor.motion_beneden.last_changed'), 0) - as_timestamp(states('binary_sensor.motion_boven.last_changed'), 0) < 30 }}"

Beide sensoren moeten binnen 30 seconden na elkaar getriggerd worden. Anders zou je dit kunnen activeren door door naar beneden te lopen, 3 minuten op de bank te gaan zitten en opnieuw langs de beneden-sensor te lopen.
Om dat te voorkomen had ik juist die condition er in gezet dat beide aan moeten staan, maar dit is een betere optie denk ik inderdaad.

• badkuip
@TheFes
Ik heb het zelf weer verprutst.

Wanneer ik dit doe, wordt de automation uitgevoerd zonder dat de sensor boven op "on" staat. Dat is dus niet goed.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  trigger:
  condition:

Wanneer ik dit doe gaat het goed:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  trigger:
  condition:
      value_template: "{{ as_timestamp(states('binary_sensor.motion_beneden.last_changed')) - as_timestamp(states('binary_sensor.motion_boven.last_changed')) < 30 }}"

maar dan krijg ik deze foutmeldingen:
code:
1
Template warning: 'as_timestamp' got invalid input 'unknown' when rendering template '{{ as_timestamp(states('binary_sensor.motion_boven.last_changed')) - as_timestamp(states('binary_sensor.motion_beneden.last_changed')) < 30 }}' but no default was specified. Currently 'as_timestamp' will return 'None', however this template will fail to render in Home Assistant core 2022.1

en
code:
1
Error evaluating condition in 'Trap af': In 'condition': In 'template' condition: TypeError: unsupported operand type(s) for -: 'NoneType' and 'NoneType'

Had die nullen genoteerd om de melding van de ontbrekende default value te voorkomen maar dan werkt m'n automation dus niet meer goed...

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:43

tozzke

aka tozzert

badkuip schreef op donderdag 23 december 2021 @ 21:43:
@TheFes
Ik heb het zelf weer verprutst.

Wanneer ik dit doe, wordt de automation uitgevoerd zonder dat de sensor boven op "on" staat. Dat is dus niet goed.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  trigger:
  condition:

Wanneer ik dit doe gaat het goed:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  trigger:
  condition:
      value_template: "{{ as_timestamp(states('binary_sensor.motion_beneden.last_changed')) - as_timestamp(states('binary_sensor.motion_boven.last_changed')) < 30 }}"

maar dan krijg ik deze foutmeldingen:
code:
1
Template warning: 'as_timestamp' got invalid input 'unknown' when rendering template '{{ as_timestamp(states('binary_sensor.motion_boven.last_changed')) - as_timestamp(states('binary_sensor.motion_beneden.last_changed')) < 30 }}' but no default was specified. Currently 'as_timestamp' will return 'None', however this template will fail to render in Home Assistant core 2022.1

en
code:
1
Error evaluating condition in 'Trap af': In 'condition': In 'template' condition: TypeError: unsupported operand type(s) for -: 'NoneType' and 'NoneType'

Had die nullen genoteerd om de melding van de ontbrekende default value te voorkomen maar dan werkt m'n automation dus niet meer goed...
Maak er eens dit van:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  trigger:
  condition:
      value_template: "{{ as_timestamp(states.binary_sensor.motion_beneden.last_changed,default=0) - as_timestamp(states.binary_sensor.motion_boven.last_changed,default=0) < 30 }}"

• badkuip
@tozzke

Dat werkt. Zelfs al als ik dit doe krijg ik geen foutmeldingen meer over missende default values:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
trigger:
  condition:
      value_template: "{{ as_timestamp(states.binary_sensor.motion_beneden.last_changed) - as_timestamp(states.binary_sensor.motion_boven.last_changed) < 30 }}"

De notatie as_timestamp(states('binary_sensor.motion_beneden.last_changed')) werkt dus niet.
Terwijl hier geadviseerd wordt die notatie wel te gebruiken (zie warning):
Avoid using states.sensor.temperature.state, instead use states('sensor.temperature'). It is strongly advised to use the states(), is_state(), state_attr() and is_state_attr() as much as possible, to avoid errors and error message when the entity isn’t ready yet (e.g., during Home Assistant startup).

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
badkuip schreef op donderdag 23 december 2021 @ 22:30:
@tozzke
De notatie as_timestamp(states('binary_sensor.motion_beneden.last_changed')) werkt dus niet.
Terwijl hier geadviseerd wordt die notatie wel te gebruiken (zie warning):
[...]
Het betreft een attribute dus zou dan dit moeten zijn:
YAML:
1
as_timestamp(state_attr('binary_sensor.motion_beneden','last_changed'))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
verjager schreef op donderdag 23 december 2021 @ 23:55:
[...]

Het betreft een attribute dus zou dan dit moeten zijn:
YAML:
1
as_timestamp(state_attr('binary_sensor.motion_beneden','last_changed'))
@badkuip
Er staat dat je het moet voorkomen, en dat die andere notatie de voorkeur heeft.
Echter is last_changed geen attribute van die sensor, dus die is niet beschikbaar via state_attr.
De enige manier waarop je waardes als last_changed en ook bijvoorbeeld context kunt benaderen is via states.entitit.id.iets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
Ik heb een kaart gemaakt voor de verlichting in de woonkamer.
De menu's zijn uitrolmenu's , bv de spots daar zitten 3lampjes in die ik met 1 handeling kan bedienen maar als ik het aanklik kan ik ook iedere lamp apart bedienen.
Ik mis alleen de toggle schakelaar bovenaan in het menu ,wat ik fout doe zie ik niet.Heeft iemand een idee om dit voor elkaar te krijgen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tqLfakDOKZJhqNhi7_v5tNKTkBE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZWFvvYkjNCfqxy37m4SKAlFU.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yb0WenLvTkv8cbVdHBe63kSpf7c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3Fgauqtf0q2gYlImG09Q5YEh.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronker32
19roland70 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:11:
De menu's zijn uitrolmenu's , bv de spots daar zitten 3lampjes in die ik met 1 handeling kan bedienen maar als ik het aanklik kan ik ook iedere lamp apart bedienen.
Ik mis alleen de toggle schakelaar bovenaan in het menu ,wat ik fout doe zie ik niet.Heeft iemand een idee om dit voor elkaar te krijgen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Volgens mij moet je daar show_header_toggle: voor gebruiken, zie documentatie: https://www.home-assistant.io/lovelace/entities/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
19roland70 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:11:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
dat moet moet show_header_toggle: true. Echter is dat de default setting (ik zet hem zelf altijd op false). Als je daar niets over invoert, zou hij die dus moeten weergeven.

Zie: https://www.home-assistant.io/lovelace/entities/

Die toggle: die je nu op regel 4 hebt staan is volgens mij geen geldige optie daar, die zou ik weg halen als ik jou was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:04

Nhz

DVNTR

Iemand die me op de goede weg kan helpen? Ik heb een virtuele switch toegevoegd, door middel van een input_boolean. Nu wil ik de waarde hiervan gebruiken in een data_template.
code:
1
2
3
input_boolean:
  my_first_boolean:
    name: My Virtual Switch

Hoe kan ik de waarde van deze boolean nu terug krijgen in een voor automation bruikbare variabele? Voor bijvoorbeeld input_number gebruik ik de volgende code.
code:
1
{% set myvariable= states('input_number.my_input_variable') | float %}

Deze kan ik mooi bedienen met een slidertje in 1 van mijn dashboards. Ik zou ook graag een 'aan/uit' knop toevoegen die op dezelfde virtuele manier werkt. Hij hoeft zelf niets aan te sturen, maar wil wel graag de waarde ervan kunnen gebruiken in mijn automations.

Groetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Nhz schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:35:
Iemand die me op de goede weg kan helpen? Ik heb een virtuele switch toegevoegd, door middel van een input_boolean. Nu wil ik de waarde hiervan gebruiken in een data_template.

code:
1
2
3
input_boolean:
  my_first_boolean:
    name: My Virtual Switch

Hoe kan ik de waarde van deze boolean nu terug krijgen in een voor automation bruikbare variabele? Voor bijvoorbeeld input_number gebruik ik de volgende code.

code:
1
{% set myvariable= states('input_number.my_input_variable') | float %}

Deze kan ik mooi bedienen met een slidertje in 1 van mijn dashboards. Ik zou ook graag een 'aan/uit' knop toevoegen die op dezelfde virtuele manier werkt. Hij hoeft zelf niets aan te sturen, maar wil wel graag de waarde ervan kunnen gebruiken in mijn automations.
Een input_boolean kan alleen maar uit en aan staan. De state is dan ook on of off.
Je kunt de input_boolean gewoon op je dashboard zetten en dan krijg je een schakelaar die je aan en uit kunt zetten, net zoals bij een lamp of een smart plug.

Je kunt de state opvragen met states('input_boolean.my_first_boolean'), maar over het algemeen is het handiger om gewoon een state trigger of state condition te gebruiken in automations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
TheFes schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:17:
[...]

dat moet moet show_header_toggle: true. Echter is dat de default setting (ik zet hem zelf altijd op false). Als je daar niets over invoert, zou hij die dus moeten weergeven.

Zie: https://www.home-assistant.io/lovelace/entities/

Die toggle: die je nu op regel 4 hebt staan is volgens mij geen geldige optie daar, die zou ik weg halen als ik jou was.
Ronker32 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:12:
[...]

Volgens mij moet je daar show_header_toggle: voor gebruiken, zie documentatie: https://www.home-assistant.io/lovelace/entities/
Ik heb het nu veranderd maar er is nog steeds geen toggle zichtbaar

[ Voor 8% gewijzigd door 19roland70 op 24-12-2021 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
19roland70 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:43:
[...]

[...]

Ik heb het nu veranderd maar er is nog steeds geen toggle zichtbaar
Ik zie nog iets geks in je code nu, je definieert 2x entities.
Die op regel 6 van je screenshot is niet nodig. Misschien komt het daardoor.

Kun je de code eens plaatsen (tussen code tags, zie topic warning), dat werkt wat makkelijker als met een screenshot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
Bij deze de volledige code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
type: entities
title: Woonkamer
state_color: true
show_header_toggle: true
entities:
  - entities:
      - entity: light.hue_ambiance_spot_1
        hide_when_off: false
        hold_action:
          action: more-info
        icon: mdi:track-light
        name: Hue spot 1
        toggle: true
        type: custom:slider-entity-row
      - entity: light.hue_ambiance_spot_2
        hold_action:
        name: Hue spot 2
      - entity: light.hue_ambiance_spot_3
        hold_action:
        name: Hue spot 3
    head:
      entity: light.spots_achter
      hold_action:
      name: Spots achter
    hold_action:
    type: custom:fold-entity-row
  - entities:
      - entity: light.hue_ambiance_spot_4
        hold_action:
        name: Hue spot 4
      - entity: light.hue_ambiance_spot_5
        hold_action:
        name: Hue spot 5
      - entity: light.hue_ambiance_spot_6
        hold_action:
        name: Hue spot 6
    head:
      entity: light.spots_midden
      hold_action:
      name: Spots midden
    hold_action:
  - entities:
      - entity: light.schemerlamp_woonkamer
        hold_action:
        icon: mdi:lamp
        name: Schemerlampen
    head:
      entity: light.schemerlampen
      hold_action:
    hold_action:
  - entities:
      - entity: light.hue_ambiance_lamp_1
        hold_action:
        icon: mdi:ceiling-light
        name: Eetkamer
    head:
      entity: light.eetkamer
      hold_action:
    hold_action:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mhl_6xA5b08I1UfrWpqSpKksXho=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PPeYny7FNEd8jW98gqWKXV4x.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk
  • Laatst online: 02-06 14:44

Tusk

Sticky Bomb likes you!

ik wil het ip van mijn Solaredge wijzigen in mijn Solaredge modbus addon...maar ik vind nergens die instelling...

bij de addon zelf valt nix in te stellen en in de config zie ik ook nix staan..

Ben ik nou zo scheef?

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:10
Ik kan me goed voorstellen dat de default HA door jouw custom folding ding niet registreert dat er entiteiten onder zitten.

Sowieso moet je volgens mij de volgorde aanpassen:
code:
1
2
3
entities:
  - type: custom:fold-entity-row
      entities:

Zie: https://github.com/thomasloven/lovelace-fold-entity-row

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
19roland70 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:51:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
entities:
  - entities:
        hold_action:
        hold_action:
        hold_action:
    head:
      hold_action:
    hold_action:
  - entities:
        hold_action:
        hold_action:
        hold_action:
    head:
      hold_action:
    hold_action:
  - entities:
        hold_action:
    head:
      hold_action:
    hold_action:
  - entities:
        hold_action:
    head:
      hold_action:
    hold_action:
Ah, dat maakt het wel duidelijker. Je hebt custom:fold-entity-row cards in een entities card gezet.
Ik heb daar verder geen ervaring mee, maar ik gok dat daardoor de header_toggle niet werkt. Die verwacht entities en checkt daar de state van om de stand van die header_toggle te bepalen. Hij krijgt nu cards. Een card heeft geen state.

Volgens mij wordt hier mijn vermoeden bevestigd:
https://github.com/thomas...old-entity-row/issues/194

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
I-King schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:01:
Ik kan me goed voorstellen dat de default HA door jouw custom folding ding niet registreert dat er entiteiten onder zitten.

Sowieso moet je volgens mij de volgorde aanpassen:
code:
1
2
3
entities:
      entities:

Zie: https://github.com/thomasloven/lovelace-fold-entity-row
De volgorde is prima, als je iets in de GUI aanmaakt, en dan opslaat, wordt alles in een dictionary op alfabetische volgorde gezet.
Dat was zo ongeveer mijn hoofdreden om niet meer de GUI te gebruiken voor automations, scripts en lovelace config, omdat ik het compleet onleesbaar vond.

In dit geval is het dus:
YAML:
1
2
3
4
5
entities:
  - entities: []
    head: {}
    hold_action: {}

Helemaal onlogisch naar mijn idee, maar wel netjes alfabetisch.

[ Voor 12% gewijzigd door TheFes op 24-12-2021 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:22
Ik heb een vraagje over hacs.
Ik heb dit geinstallerd, en het lukt mij ook daar zaken te installeren.

Echter heb ik bij veel plugins/integrations dat ik ze niet kan vinden.
Doe ik dan iets verkeerd.
Voorbeeld: https://github.com/gadgetchnnel/lovelace-card-templater
Wat ik ook zoek, ik krijg hem niet gevonden. En zo zijn er meerdere.

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Driek schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:08:

Cards zitten onder "Frontend", niet onder "Integrations"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
TheFes schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:10:
[...]

Cards zitten onder "Frontend", niet onder "Integrations"
ik zoek op alle plekken, waaronder frontend, maar er wordt niks gevonden.

Ik krijg overal No repositories 😕
No downloaded repositories matching "Lovelace Card Templater" found in this section.
Try searching for something else!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
Driek schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:08:

En wellicht logisch, maar zoek niet bovenin, maar rechtsonderin, de blauwe knop 'Explore & Downlaod Repositories'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
I-King schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:12:
[...]

En wellicht logisch, maar zoek niet bovenin, maar rechtsonderin, de blauwe knop 'Explore & Downlaod Repositories'
Bovenin is inderdaad om in je reeds geïnstalleerde components te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
I-King schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:12:
[...]

Ja die gebruikte ik ook.
Bijzonder, maar nu vindt hij hem wel :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
Driek schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:13:
[...]

Ja die gebruikte ik ook.
Jouw foutmelding geeft aan dat je toch op de verkeerde plek zocht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Driek schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:13:
[...]

Ja die gebruikte ik ook.
Weet je het zeker? :>
Ik krijg namelijk precies die error melding die jij vermeld had als ik in de balk bovenin zoek :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jqi-J6HtTGZzouCfRCQkNeHfq-I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xd1XqICe6vTKwIH1b1PWIFi7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
TheFes schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:15:
[...]

Weet je het zeker? :>
Ik krijg namelijk precies die error melding die jij vermeld had als ik in de balk bovenin zoek :)

[Afbeelding]
de foutmelding kwam inderdaad toen ik daar zocht, maar had ook onderin gezocht.
Waarschijnlijk een typfout.
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feenstn
19roland70 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:51:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
entities:
  - entities:
        hold_action:
        hold_action:
        hold_action:
    head:
      hold_action:
    hold_action:
  - entities:
        hold_action:
        hold_action:
        hold_action:
    head:
      hold_action:
    hold_action:
  - entities:
        hold_action:
    head:
      hold_action:
    hold_action:
  - entities:
        hold_action:
    head:
      hold_action:
    hold_action:

[Afbeelding]
Volgens mij staat je head sectie niet goed.
Dit is mijn code en dat werkt ook gewoon in een entities card.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
              entities:
                - entity: sensor.lichtsensor_wk
                  name: Lichtsterkte
                  icon: mdi:brightness-5
                  head: group.lichten_woonkamer
                  open: true
                  entities:
                    - entity: light.stalamp_woonkamer_2
                      icon: mdi:floor-lamp
                      name: Stalamp wk
                    - entity: light.dimmable_light_21
                      icon: mdi:lamp-outline
                      name: Hoge kast
                    - entity: light.dimmable_light_20
                      name: TV kast
                    - entity: light.dimmable_light_19
                      name: Stalamp ek

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z307im1kIPcfgS9kupLfHP5_p98=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bDgorlfaLpX049vbqtNf6LKa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
feenstn schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:00:
[...]

Volgens mij staat je head sectie niet goed.
Dut us mijn code en dat werkt ook gewoon in een entities card.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
              entities:
                - entity: sensor.lichtsensor_wk
                  name: Lichtsterkte
                  icon: mdi:brightness-5
                  head: group.lichten_woonkamer
                  open: true
                  entities:
                    - entity: light.stalamp_woonkamer_2
                      name: Stalamp wk
                    - entity: light.dimmable_light_21
                      name: Hoge kast
                    - entity: light.dimmable_light_20
                      name: TV kast
                    - entity: light.dimmable_light_19
                      name: Stalamp ek

[Afbeelding]
Zie mijn eerder post over de volgorde, die klopt gewoon (alfabetisch).

En zijn kaart werkt wel, maar hij wil graag een header_toggle om alles in één keer uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feenstn
TheFes schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:01:
[...]

Zie mijn eerder post over de volgorde, die klopt gewoon (alfabetisch).

En zijn kaart werkt wel, maar hij wil graag een header_toggle om alles in één keer uit te zetten.
Klopt, en die is er in mijn voorbeeld wel...
Mss werkt die slider in de head sectie niet?

[ Voor 6% gewijzigd door feenstn op 24-12-2021 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
feenstn schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:03:
[...]

Klopt, en die is er in mijn voorbeeld wel...
Nee, die is er in jouw voorbeeld ook niet. :)
Je hebt een toggle per fold-entity-row kaart.

Hij wil de header_toggle van de entities card zelf, om alles binnen die entities card uit te zetten. Dus alle entities binnen de fold-entity-row kaarten. En dat werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feenstn
TheFes schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:07:
[...]

Hij wil de header_toggle van de entities card zelf, om alles binnen die entities card uit te zetten. Dus alle entities binnen de fold-entity-row kaarten. En dat werkt niet.
Ah... dan heb ik het verkeerd begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

TheFes schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:07:
[...]

Hij zou natuurlijk een losse slider bovenin kunnen toevoegen die hetzelfde doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Koepert schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:49:
[...]

Iemand hier toevallig nog input over? Ik loop n beetje vast..
Sorry ik kick m nog maar n keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17:44

-CJ

Not remastered

Balen, stond op het punt om een Pi4 te kopen met Home Assistant erop maar vanwege de chiptekorten nergens te krijgen :'(

Tenzij iemand nog een tip heeft waar ze nog op voorraad zijn.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JivZ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:50
De meeste winkels verwachten een nieuwe voorraad per 27 December, dus nog heeeeel even wachten (hopelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:47
ik ben aan het overstappen van domoticz naar HA.
ik heb een docker draaien met HA, en die werkt erg goed, bijna alles werd herkend en was zo up-and-running.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
docker run -d \
  --name homeassistant \
  --privileged \
  --restart=unless-stopped \
  -e TZ=Europe/Amsterdam \
  -v /media/data/has:/config \
  --network=host \
  ghcr.io/home-assistant/home-assistant:stable

Alleen kan ik geen automation maken.
Als ik klik op "automatisering toevoegen" - "begin met lege automatisering" dan zie ik een scherm voorbij flitsen, en dat was het. Ik kom dan weer in de hoofdpagina van automatisering terecht.
Ik kan wel een blue print selecteren en daar wat mee stoeien, maar dus geen nieuwe aanmaken.

in de configuration.yaml staat "automation: !include automations.yaml"
automations.yaml is leeg

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:03

Mars Warrior

Earth, the final frontier

insomniac schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:56:
ik ben aan het overstappen van domoticz naar HA.
ik heb een docker draaien met HA, en die werkt erg goed, bijna alles werd herkend en was zo up-and-running.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
docker run -d \
  --name homeassistant \
  --privileged \
  --restart=unless-stopped \
  -e TZ=Europe/Amsterdam \
  -v /media/data/has:/config \
  --network=host \
  ghcr.io/home-assistant/home-assistant:stable

Alleen kan ik geen automation maken.
Als ik klik op "automatisering toevoegen" - "begin met lege automatisering" dan zie ik een scherm voorbij flitsen, en dat was het. Ik kom dan weer in de hoofdpagina van automatisering terecht.
Ik kan wel een blue print selecteren en daar wat mee stoeien, maar dus geen nieuwe aanmaken.

in de configuration.yaml staat "automation: !include automations.yaml"
automations.yaml is leeg
Wel schrijfrechten op het volume /media/data/has ?

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
breinonline schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:26:
[...]

Hij zou natuurlijk een losse slider bovenin kunnen toevoegen die hetzelfde doet.
@19roland70
Is inderdaad een optie, ik denk dat het dan het makkelijkst is om een group aan te maken met alle lampen er in, die zal aan gaan als minstens één lamp aan is, en zal bij schakelen alles uit of aan zetten.

Dat dus hetzelfde wat die header_toggle ook doet, het nadeel is dat je het nu op twee plekken moet gaan beheren.

Aangezien je al wel light.groups hebt, zou ik die dan in die groep gooien, al heeft dat wellicht wel als effect dat als een light groep aan staat omdat er 1 lamp uit die groep aan staat, die andere lampen uit de light groep niet aan gaan als je de overkoepelende groep aan zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:47
Mars Warrior schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:03:
[...]

Wel schrijfrechten op het volume /media/data/has ?
jazeker, scripts b.v. worden gewoon gemaakt, en opgeslagen. zelfde volume
Ik kom niet eens op het punt om de automations te maken, laat staan opslaan.

edit:
ik heb een blueprint gekopieerd van de voorbeelden, deze handmatig erin gestopt via ssh en nano.
Nu kan ik wel nieuwe aanmaken, alleen zie ik de handmatig ingevoegde niet in de UI verschijnen.

[ Voor 23% gewijzigd door insomniac op 24-12-2021 13:16 ]

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Koepert schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:22:
Is iemand al flink bezig met de conversie van Actionable Notifications naar " Category-loos" ?

Wat ik niet helemaal uit de docs haal (https://companion.home-as...migrating-from-categories)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
- id: 'Meds Reminder'
  alias: 'Medicijnen genomen'
  trigger:
        at: '08:00:00'
  condition:
        entity_id: input_boolean.medicijnen
        state: 'off' 
  action:
      - service: notify.mobile_app_iphone_se_qper
        data:
          data:
            push:
              category: "MEDICIJNEN_GEHAD" # Needs to match the top level identifier you used in the ios configuration
            action_data: # Anything passed in action_data will get echoed back to Home Assistant.
              state: 'on'

Deze is inmiddels al herzien naar ' nieuw' ..maar de categorie staat nog in configuration.yaml.
Je geeft aan dat je de automation om de notificatie te verzenden al omgezet hebt naar nieuw, maar dat klopt volgens mij niet.

wat je daar hebt staan zie ik helemaal niet in de docs.

Volgens mij moet het zoiets zijn:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  action:
        data:
          data:
            action: "MEDICIJNEN_GEHAD"
            title: "Medicijnen gehad"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
RudolfR schreef op donderdag 23 december 2021 @ 20:01:
@DikkieDick

YAML:
1
2
3
4
5
  sensors:
    naam_van_sensor:

Aha...
Heb na wat codes bij elkaar snuffelen en vergelijken het volgende gebakken.
Ben afgestapt van het _formatted en overigens ook nog afvalbeheer gedownload/geïnstalleerd maar nog niet geconfigueerd. Kan een volgende stap worden als dit niet naar behoren werkt.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
- id: 'afval_vandaag'
  alias: 'Afval vandaag - melding'
  trigger:
      at: "07:00:00"
  condition: 
      conditions:
          entity_id: sensor.afvalwijzer_today
  variables:
      {% if state_attr('sensor.afvalwijzer_today', 'gft') %}
      GFT
      {%elif state_attr('sensor.afvalwijzer_today', 'restafval') %}
      Rest
      {%elif state_attr('sensor.afvalwijzer_today', 'papier') %}
      Papier
      {% else %}Geen
      {%endif%}
  action:
    - service: notify.mobile_app_sm_a725
      data:
        data:
          push:

Idem voor een melding op de dag ervoor maar dan met sensor.afvalwijzer_tomorrow . Benieuwd of dit zondagavond een fatsoenlijke melding oplevert.

Update: ik heb de automatisering gerund maar dan krijg ik alsnog een popup dat de Geen container aan de weg moet. :-)

[ Voor 3% gewijzigd door DikkieDick op 24-12-2021 13:24 ]

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
@19roland70 ik ben even in mijn code gedoken, en ik heb dit (de extra indentation komt doordat deze kaart in een vertical-stack card zit, maar dat zou in mijn optiek geen effect moeten hebben op de uitwerking):

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
  - type: entities
    theme: Google Light Theme
    title: Lampen
    entities:
      - type: custom:slider-entity-row
        entity: light.keuken_group
        name: Keukenlampen
        icon: mdi:lightbulb
        entity: light.eettafel
        entity: light.vensterbank
        entity: light.kantoor
        entity: light.slaapkamer
      - light.tuinlampen
      - light.kerstboom
      - light.kerstverlichting
        head: light.overige_lampen
        group_config:
        entities:
          - light.kelder
          - light.hal
          - entity: light.overlooplampen
            name: Overloop

En dat ziet er dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nt16fglKGXOXVJkhnTqM-Q5ycZs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZWOrGFYfkc1YIg1mSENXIlMw.png?f=user_large

Kortom, wat jij volgens mij wil zou gewoon moeten werken, dus kijk even goed of je code wel klopt. Er is al genoemd dat je 2x entities: gebruikt, misschien is dat het.

[ Voor 4% gewijzigd door Ronker32 op 24-12-2021 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Ronker32 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:23:
@19roland70 ik ben even in mijn code gedoken, en ik heb dit:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
  - type: entities
    theme: Google Light Theme
    title: Lampen
    entities:
        entity: light.keuken_group
        name: Keukenlampen
        entity: light.eettafel
        entity: light.vensterbank
        entity: light.kantoor
        entity: light.slaapkamer
      - light.tuinlampen
      - light.kerstboom
      - light.kerstverlichting
        head: light.overige_lampen
        group_config:
        entities:
          - light.kelder
          - light.hal
          - entity: light.overlooplampen
            name: Overloop

En dat ziet er dan zo uit:
[Afbeelding]

Kortom, wat jij volgens mij wil zou gewoon moeten werken, dus kijk even goed of je code wel klopt. Er is al genoemd dat je 2x entities: gebruikt, misschien is dat het.
@19roland70 heeft alleen maar custom-fold-entity objecten in zijn kaart staan, daarom werkt het bij hem niet.
Hij gebruikt verder ook niet 2x entities: want dat is onderdeel van de fold-entity-row.
(en ga nou niet weer zeggen dat de volgorde verkeerd is hè)

Bij jou werkt de header_toggle wel omdat jij ook losse entities in je kaart hebt staan, alleen jouw laatste item is een fold-entity-row.

Waarschijnlijk gaat jouw header_toggle ook niet aan als je alleen één van de overige lampen aan zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
DikkieDick schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:19:
[...]

Aha...
Heb na wat codes bij elkaar snuffelen en vergelijken het volgende gebakken.
Ben afgestapt van het _formatted en overigens ook nog afvalbeheer gedownload/geïnstalleerd maar nog niet geconfigueerd. Kan een volgende stap worden als dit niet naar behoren werkt.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
- id: 'afval_vandaag'
  alias: 'Afval vandaag - melding'
  trigger:
      at: "07:00:00"
  condition: 
      conditions:
          entity_id: sensor.afvalwijzer_today
  variables:
      {% if state_attr('sensor.afvalwijzer_today', 'gft') %}
      GFT
      {%elif state_attr('sensor.afvalwijzer_today', 'restafval') %}
      Rest
      {%elif state_attr('sensor.afvalwijzer_today', 'papier') %}
      Papier
      {% else %}Geen
      {%endif%}
  action:
    - service: notify.mobile_app_sm_a725
      data:
        data:
          push:

Idem voor een melding op de dag ervoor maar dan met sensor.afvalwijzer_tomorrow . Benieuwd of dit zondagavond een fatsoenlijke melding oplevert.

Update: ik heb de automatisering gerund maar dan krijg ik alsnog een popup dat de Geen container aan de weg moet. :-)
2 dingen:
  1. De state is Geen en niet geen. Dus je condition werkt zo niet.
  2. Bij manueel runnen van een automation worden trigger en condition genegeerd, dus dan zal hij inderdaad een melding geven dat de Geen container aan de straat moet als er vandaag/morgen geen ophaaldag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:32
-CJ schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:37:
Balen, stond op het punt om een Pi4 te kopen met Home Assistant erop maar vanwege de chiptekorten nergens te krijgen :'(

Ik zat met hetzelfde probleem en was het zat om langer te wachten. Heb daarom mijn Pi 4 gekocht bij www.thepihut.com Daar hebben ze nog wel de Pi 4 2GB versie. 4 en 8GB zijn daar nu ook uitverkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Campo di Casa schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:34:
[...]

Ik zat met hetzelfde probleem en was het zat om langer te wachten. Heb daarom mijn Pi 4 gekocht bij www.thepihut.com Daar hebben ze nog wel de Pi 4 2GB versie. 4 en 8GB zijn daar nu ook uitverkocht.
offtopic:
Doet PiHut inmiddels btw innen zodat er geen inklaringskosten bij komen? Paar maanden terug nog niet :/ DHL heeft namelijk hogere importkosten (€17,nogwat) dan PostNL (€4) :|

[ Voor 12% gewijzigd door Raven op 24-12-2021 13:38 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Raven schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:36:
[...]

offtopic:
Doet PiHut inmiddels btw innen zodat er geen inklaringskosten bij komen? Paar maanden terug nog niet :/ DHL heeft namelijk hogere importkosten (€17,nogwat) dan PostNL (€4) :|
Zo te zien niet:
International customers: We remove UK VAT during checkout. You may be charged local taxes/customs/fees on delivery (more info).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:32
Raven schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:36:
[...]

offtopic:
Je krijgt een aangepast factuur zonder BTW. Vervolgens krijg je van bijvoorbeeld DHL een melding wanneer je bestelling in NL is je nog invoerrechten en BTW moet betalen.
Je bent wel wat duurder uit, maar dat had ik er nu wel voor over.

Bestelling Pi Hut
Official Pi Power Supply 5.1V 3A
Micro SD Card 32GB
Flirc Pi 4 case
Raspberry Pi 4 8GB
Verzendkosten DHL (€ 20) (kan goedkoper)

totaal betaald via Paypal na conversie € 132,90 (£108,33 GBP)
komt nog bij € 39,59 voor import en BTW
totaal zat ik met een dure grap van € 172,49

zelfde bij SOS Solutions zit je op € 144,84 + € 6,75 voor verzendkosten

Als ik geduld had was ik nu € 20,90 rijker geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Campo di Casa schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:56:
[...]

Je krijgt een aangepast factuur zonder BTW. Vervolgens krijg je van bijvoorbeeld DHL een melding wanneer je bestelling in NL is je nog invoerrechten en BTW moet betalen.
Je bent wel wat duurder uit, maar dat had ik er nu wel voor over.

Bestelling Pi Hut
Official Pi Power Supply 5.1V 3A
Micro SD Card 32GB
Flirc Pi 4 case
Raspberry Pi 4 8GB
Verzendkosten DHL (€ 20) (kan goedkoper)

totaal betaald via Paypal na conversie € 132,90 (£108,33 GBP)
komt nog bij € 39,59 voor import en BTW
totaal zat ik met een dure grap van € 172,49

zelfde bij SOS Solutions zit je op € 144,84 + € 6,75 voor verzendkosten

Als ik geduld had was ik nu € 20,90 rijker geweest.
offtopic:
Technisch gezien was je € 20,90 minder arm geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
TheFes schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:14:
[...]

Je geeft aan dat je de automation om de notificatie te verzenden al omgezet hebt naar nieuw, maar dat klopt volgens mij niet.

wat je daar hebt staan zie ik helemaal niet in de docs.

Volgens mij moet het zoiets zijn:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  action:
        data:
          data:
nee dat klopt, daar heb je gelijk in. maar wat ik bedoelde --> Zo stond alles in mn yaml. Inmiddels heb ik die herzien naar nieuw (dus zoals jij aangeeft) maar weet ik niet goed wat ik met het stuk in mn configuration.yaml moet (IOS: Push Categories) en wat je nu precies kunt verwijderen/anders moet doen.

Je hebt 3 componenten in de 'oude' stijl:

1) IOS Push Categorieën (Configuration.yaml)
2) Melding naar mobiel incl ACTIE (automations/medicijnen.yaml (of elders))
3) Verwerking van ACTIE van mobiel (zelfde plek als optie 2 meestal, maar losse automation)

Ik weet nu niet goed welke waarvoor in de plek komen. Dus uit welke onderdelen de "nieuwe" stijl zonder categories is opgebouwd. Dat mis ik (of lees ik verkeerd) in de docs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Koepert schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 14:27:
[...]

nee dat klopt, daar heb je gelijk in. maar wat ik bedoelde --> Zo stond alles in mn yaml. Inmiddels heb ik die herzien naar nieuw (dus zoals jij aangeeft) maar weet ik niet goed wat ik met het stuk in mn configuration.yaml moet (IOS: Push Categories) en wat je nu precies kunt verwijderen/anders moet doen.

Je hebt 3 componenten in de 'oude' stijl:

1) IOS Push Categorieën (Configuration.yaml)
2) Melding naar mobiel incl ACTIE (automations/medicijnen.yaml (of elders))
3) Verwerking van ACTIE van mobiel (zelfde plek als optie 2 meestal, maar losse automation)

Ik weet nu niet goed welke waarvoor in de plek komen. Dus uit welke onderdelen de "nieuwe" stijl zonder categories is opgebouwd. Dat mis ik (of lees ik verkeerd) in de docs.
Ik heb het even getest met mijn werk telefoon
1) Is niet meer nodig, die heb ik niet gedaan en het werkt gewoon.
2) Is zoals de config die ik gelinkt had, dus zoiets:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
service: notify.mobile_app_<your_device_id_here>
data:
  data:
    actions:
      - action: "ALARM" # The key you are sending for the event
        title: "Sound Alarm" # The button title

3)
Als er dan op de knop Sound Alarm op de iphone (of android telefoon, want die config is hetzelfde) gedrukt wordt, dan wordt er een event gestuurd. Dat event kun je dan gebruiken als trigger in je automation.

Het kan zelfs in dezelfde automation, door na het verzenden van de notificatie een wait_for_trigger: op te nemen.

Daar staat ook een voorbeeld van op die pagina:
https://companion.home-as...tification-action-scripts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
@Koepert

Zoiets wordt het in één automation (alleen het action gedeelte):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
action:
    data:
      data:
  - alias: "Wacht op reactie"
    wait_for_trigger:
      - platform: event
        event_type: mobile_app_notification_action
        event_data:
  - alias: "Input boolean omzetten"
    choose:
      - conditions: "{{ wait.trigger.event.data.action == 'MEDICIJNEN_GEHAD' }}"
        sequence:
          - service: input_boolean.turn_on
            target:

In het voorbeeld op de pagina gebruiken ze variables die een uniek id mee krijgen, om te voorkomen dat er een mismatch is tussen de notificatie en het script (bijvoorbeeld een oude notificatie)
Dat lijkt me hier niet per se nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:59

darkrain

Moderator Discord

Geniet

insomniac schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:07:
[...]

jazeker, scripts b.v. worden gewoon gemaakt, en opgeslagen. zelfde volume
Ik kom niet eens op het punt om de automations te maken, laat staan opslaan.

edit:
ik heb een blueprint gekopieerd van de voorbeelden, deze handmatig erin gestopt via ssh en nano.
Nu kan ik wel nieuwe aanmaken, alleen zie ik de handmatig ingevoegde niet in de UI verschijnen.
Ik zag van de week ook zoiets geks na de update, blijkt dit https://github.com/home-assistant/frontend/issues/10946 te zijn in Firefox...

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
TheFes schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:34:
[...]

2 dingen:
  1. De state is Geen en niet geen. Dus je condition werkt zo niet.
  2. Bij manueel runnen van een automation worden trigger en condition genegeerd, dus dan zal hij inderdaad een melding geven dat de Geen container aan de straat moet als er vandaag/morgen geen ophaaldag is.
Ok, dat laatste wist ik niet. Dus dan ga ik geduldig afwachten...

aka pluim003

Pagina: 1 ... 99 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.