Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 89 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.367.642 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:10
Septillion schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:03:
@belly89 Als je de knop niet erg vind kan je hem inderdaad gewoon disablen. Gewoon los van elkaar.

Maar er is in gebruik weinig verschil met disable en niet tonen in LoveLace. Enige is dat hij dan nog wel in entity pickers voorkomt en je hem dus zou kunnen gebruiken. Maar dat doe je toch niet dagelijks en als hij gewoon een goede naam heeft zal je hem nooit kiezen. Plus dat je dan dus die automation kunt maken.

En owja, vergeet niet in Zigbee2MQTT (of wat je ook gebruikt) om 'power_outage_memory' op 'on' te zetten. Dan gaat de plug na het het verliezen van de spanning ook weer aan.
Bedankt voor de toelichting, ik denk inderdaad dat het een automation gaat worden :)

Ik ken de optie bij Zigbee2MQTT inderdaad voor 'power_outage_memory'. Ik gebruik zelf deCONZ, hier heb ik deze optie nog niet gezien. Maar bij opnieuw opstarten blijven de switces gelijk aan de huidige status dus dit gaat wel goed denk ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik wil een Gira FoH schakelaar aanschaffen. Komen alle state wijzigingen door in HA via de Hue hub?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:55
belly89 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 09:27:
Vraagje aan de experts. Ik gebruik een Blitzwolf BW-SHP13 om een indicatie te krijgen van het verbruik van apparaten en als switch. Op 2 apparaten wil ik wel graag het energieverbruik meten maar geen mogelijkheid hebben om de switch uit te zetten, er moet continu stroom op staan.

Kan ik de entiteit .switch uitzetten bij het betreffende apparaat zodat HA (of ik) niet per ongeluk het apparaat uit kan zetten? Of heeft iemand een beter oplossing?

Of nog beter: is er een stekker die alleen energie meet en geen switch functie betreft? O
Lichtelijk offtopic. Maar als je ook Z-Wave hebt en een wat groter budget voor de plugs: de Fibaro Plugs kun je een always on mode op configureren. Als die aan staat kun je de plug echt niet uit zetten, ook niet via het knopje op de plug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:59

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Tribunus schreef op donderdag 25 november 2021 @ 22:19:
[...]

Ik heb gelukkig wat losse usb connectoren liggen, gesoldeerd en mooi 5.12v aan de ander kant van de kabel. Nu de tablet aangesloten en die geeft aan: Verbinding van uw lader controleren.

Wanneer ik de tablet aansluit krijg ik nog 4.45v aan de andere kant, dat zal wel te weinig zijn om het apparaat op te laden :X
Krijg je die melding ook bij een heel kort stukje kabel? Want wellicht wil deze USB-C tablet alleen intelligent opgeladen worden (dus met een dataverbinding met de lader).

Sowieso zul je een lader moeten nemen die het geen probleem vindt als er geen dataverbinding is (een zgn "dome lader"). Er zijn zat laders die pas echt actief worden als er een handshake is geweest tussen apparaat en lader.

In ons huis zit er 4-aderige kabel tussen elke zoneklep en thermostaat. Als dat bij jou ook het geval is dan kun je wellicht de aders 2 om 2 bij elkaar pakken om zo de kabelweerstand te verlagen.

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feenstn
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-03-2024
In een custom:button-card heb ik javascript templates toegepast zoals hieronder in de code te zien is.

YAML:
1
2
3
4
icon:
   - color: >
      [[[ if (entity.state > states["input_number.slaapkamer_temperatuur"].state
      return "orange";  else return "rgb(35, 56, 158)" ]]]

Doel is dat indien de huidige temperatuur (entity.state) boven een bepaalde waarde (input_number.slaapkamer_temperatuur) komt het icoon van kleur veranderd.
De gewenste waarde staat in een input number zodat ik deze makkelijk kan wijzigen .

Op zich werkt dit goed, echter vanmorgen is de werkelijke temperatuur onder de 10 gekomen en wordt het icoontje ook oranje.
Zodra ik de gewenste waarde hard in de code aanpas naar een getal bijv. 22 werkt het wel.

dus
9.8 > 22 = true bij input number veld
9.8 > 22 = false indien ik 22 hard in de code zet

Ik denk dus dat de entity.state en input_number niet dezelfde format hebben (string vs number?)

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
De makkeljkste manier is om de gewenste temperatuur harcoded erin te zetten, maar ik zou dit het liefst variabel houden, dus middels de input-number.

Alvast bedankt voor jullie feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:29
Raven schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:03:
[...]

Kun je in je firewall voor dat specifieke apparaat geen port redirect doen?
Heb ik geprobeerd, maar aangezien multicast niet over vlans gaat heb je normaal hier de service mdns voor maar die werkt op 5353 en niet op 9898.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:30
@feenstn Denk dat het komt omdat als je een hard coded waarde gebruikt hij al ziet dat je een int gebruikt. Maar als je twee variabele pakt dat hij voor beide text terug krijgt en een string-string comparison doen.

Probeer eens
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
icon:
      [[[
        if (parseFloat(entity.state) > parseFloat(states["input_number.slaapkamer_temperatuur"].state))
          return "orange";
        else 
          return "rgb(35, 56, 158)"
      ]]]

Ook even de missende ) toegevoegd

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 26-11-2021 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimV
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:56
Blue bundle schreef op donderdag 25 november 2021 @ 20:42:
[...]

Nog steeds geen toegang tot de UI van de home assistant.
Ik zoek dit weekend eens uit hoe ik enteries uit modem kan verwijderen of er handmatig één kan toekennen bij Telenet.

net info toont op de odroid waar home assistant opstaat toont :
[Afbeelding]

toestel pingen lukte alvast niet (Reply from 192.168.0.122: Destination host unreachable)

Weet iemand hoe ik op het uit de home assistant raak op de odroid om zo misschien meer opties te hebben?
Probeer eens
YAML:
1
 network update eth0 --ipv4-method auto --ipv6-method disabled

En dan
YAML:
1
 network info 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feenstn
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-03-2024
Septillion schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:19:
@feenstn Denk dat het komt omdat als je een hard coded waarde gebruikt hij al ziet dat je een int gebruikt. Maar als je twee variabele pakt dat hij voor beide text terug krijgt en een string-string comparison doen.

Probeer eens
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
icon:
      [[[
        if (parseFloat(entity.state) > parseFloat(states["input_number.slaapkamer_temperatuur"].state))
          return "orange";
        else 
          return "rgb(35, 56, 158)"
      ]]]

Ook even de missende ) toegevoegd
werkt perfect dank u _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:55

breinonline

Are you afraid to be known?

Septillion schreef op zondag 21 november 2021 @ 12:29:
@breinonline De volgorde van je chooser maakt hier uit. Zo moet input_datetime.carport_licht_aan_ochtend nu wel voor input_datetime.patio_licht_aan_ochtend_1 zijn. Anders al de chooser alleen "patio aan 1" uitvoeren omdat het het eerste statement is dat waar is. En zodra het 15 minuten na sunrise is zal juist "patio uit 1" altijd triggeren.

Denk dat het makkelijkste is om per licht-groep een chooser te pakken en dan per licht-groep vast te stellen om de lamp op dat moment aan of uit moet zijn. En volgens mij hebben aantal daarvoor wat werk nodig. Wat voorbeelden:

Patio 1 (en zelfde voor Carport):
Als input_datetime.patio_licht_uit_ochtend_1 voor 15 minuten na sunrise is dan zal je licht pas uit gaan bij de volgende trigger waarbij het later is dan 15 minuten na surise. Lijkt me dat je het licht aan wilt hebben na input_datetime.patio_licht_aan_ochtend_1 als dit voor 15 minuten na surise valt en weer uit om input_datetime.patio_licht_uit_ochtend_1? Misschien is uit aan de hand van de zon ook handig?

Patio 2:
Je hebt voor zowel aan als uit dezelfde sun conditie. Ik neem aan dat je het licht alleen aan wilt hebben tussen input_datetime.patio_licht_aan_ochtend_2 en 15 minuten na sunrise? Wat je hebt nu 2x befor.

Ik probeerde de boel wat te herschrijven maar is toch aardig wat werk.Probleem is dat het wel lastig is om de boel te laten werken met HA herstart omdat de zon misschien al verplaatst is en dus sommige condities niet meer juist worden gedaan. Als je HA herstart weg zou willen laten zou je natuurlijk alles via trigger id's kunnen doen.

Overigens kan je ipv
YAML:
1
2
            - condition: template
              value_template: "{{ state_attr('sun.sun', 'elevation') > -4 }}"

Ook schrijven
YAML:
1
2
3
4
  - condition: numeric_state
    entity_id: sun.sun
    attribute: elevation
    above: '-4'
Om even terug te komen op deze automation. Ik heb hem nu zo en dat lijkt goed te werken:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
#############################################################################################################
## Tuinverlichting aan/uit                                                                                 ##
#############################################################################################################
- id: '202111200646'
  alias: Tuinverlichting aan/uit
  description: Aansturen alle buitenverlichting
  trigger:
    - platform: time
      at: input_datetime.patio_licht_aan_ochtend_1
      id: '1'
      at: input_datetime.carport_licht_aan_ochtend
      id: '2'
      at: input_datetime.patio_licht_uit_ochtend_1
      id: '3'
      at: input_datetime.carport_licht_uit_ochtend
      id: '4'
      at: input_datetime.patio_licht_aan_ochtend_2
      id: '5'
    - platform: sun
      event: sunrise
      offset: '-00:15:00'
      id: '6'
    - platform: numeric_state
      below: -4.0
      id: '7'
      below: -27.0
      id: '8'
      at: input_datetime.lichten_s_avonds_uit
      id: '9'
  action:
    - choose:
        - conditions: #patio aan 1
            - condition: trigger
              id: '1'
            - condition: state
              entity_id: binary_sensor.workday_sensor
              state: 'on'
            - condition: sun
              before: sunrise
              before_offset: 00:15:00
          sequence:
            - service: light.turn_on
              entity_id: light.hue_outdoor_spot_4
        - conditions: #patio uit 1
              id: '3'
          sequence:
            - service: light.turn_off
        - conditions: #carport aan
              id: '2'
          sequence:
              entity_id: light.carport
        - conditions: #carport uit
          sequence:
            - delay:
                hours: 0
                minutes: 1
                seconds: 0
                milliseconds: 0
        - conditions: #patio aan 2
              id: '5'
          sequence:
        - conditions: #patio uit 2
              id: '6'
          sequence:
        - conditions: #buitenverlichting aan avond
              id: '7'
            - condition: time
              before: input_datetime.lichten_s_avonds_uit
              entity_id: input_boolean.buitenverlichting_mag_aan
          sequence:
              entity_id: 
                - light.hue_outdoor_spot_1
                - light.hue_outdoor_spot_2
                - light.hue_outdoor_spot_3
                - light.hue_outdoor_spot_4
                - light.hue_outdoor_spot_5
                - light.hue_outdoor_spot_6
                - light.carport
            - delay:
        - conditions: #terrasverlichting uit avond
              id: '8'
          sequence:
              entity_id: 
        - conditions: #buitenverlichting uit avond
              id: '9'
          sequence:
              entity_id: 
                - light.carport
            - delay:
              entity_id: 
                - light.carport
  mode: single

En het werkt dus met deze instellingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vhiTeyjim6UHQpFFmVHeytUSmyw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/M0JHTKjDfmyqW6bhjBt2WYyG.png?f=user_large

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@breinonline Paar dingen die me nog opvallen:

Als eerste natuurlijk dat je trigger id's iets leesbaars mogen zijn :+

Tweede, je weet dat je conditie en je trigger rond sunrise dus een half uur uit elkaar liggen? De trigger gebeurd voor zonsopgang en de conditie is voor na zonsopgang. Voor patio2 zou dit bijvoorbeeld een probleem kunnen zijn. Want als 'input_datetime.patio_licht_aan_ochtend_2' nu 7:00 uur is maar sunrise ook, dan zal om 7:00 uur het licht netjes aan gaan (immer is het voor sunrise + 0:15). Maar je zet hem 's morgens eigenlijk uit voor die tijd (namelijk sunrise - 0:15).

En sterker nog, ik zou zelfs een beetje een slag om arm nemen. Want je hebt er ook niets aan om het licht voor 1 minuut aan te zetten omdat de triggers die dag zo uit komen :+

En problemen met je 'light.carport'? :+

En bedenk dat niets je tegen houdt om de ochtend en avond tijden te verschuiven en dan krijg je dus wel wat onvoorspelbare zaken daar je erg van een volgorde uit gaat van de tijden. Hoeft op zich geen probleem te zijn als alleen jij de tijden verzet maar wel iets om rekening mee te houden.

[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 26-11-2021 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crashy
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-09 17:27
Hallo allen,

Ik lees al een tijdje mee, nou kom loop ik de laatste tijd er een beetje tegenaan dat mijn HA niet stabiel is en random volledig vastloopt, er lijkt ook niet direct een aanleiding te zijn (soms overdag, soms random midden in de nacht). Als ik er op tijd bij ben, kan ik nog de log zien, zie foto's hieronder, het vreemde is dat sommige functies van het dashboard nog steeds werken, maar het overgrote deel (Tuya, Zigbee, etc.) werkt niet en geef "unaivalable weer".
Het enige wat nog helpt is de stroom eraf, via de supervisor krijg ik hem dan ook niet gereboot / of de core herstart, allemaal vage errors. Zo ook als ik check config click, geeft hij de melding, config not found.

Wat ik al heb geprobeerd:
  • recorder verplaatsen naar MariaDB (de database was na +- 2 maanden 2Gb groot)
  • verschillende plugins en integrations uitgezet
  • Downgraden naar verschillende vorige supervisor edities
  • backups terugzetten van toen het nog wel stabiel was
  • Ik heb al de officiële stroomadapter (https://www.amazon.nl/gp/...tle_o02_s01?ie=UTF8&psc=1 maar heb nu een andere sterkere voeding eraan hangen (fingers crossed...)
Ik heb sterk het vermoeden dat het aan de SSD ligt, ik heb hem van de Pi afgehaald en via Windows met Crystal Disk Info gekeken, zie hieronder. Als jullie nog tips en/of tricks hebben hoe ik de SSD fatsoenlijk kan onderzoeken, hoor ik het graag!

Help is very much appreciated!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tSQVNwB3da_apKH_MAVklddNmiU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Sdxtlk16WyZapM6cu0JfT6Yv.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EWkV6dgvmt6iGnq_rawHi0w_LrQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3HAYwQadmxFIjunkLP18KSjV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3KMlU5Q5_XH983iKvINZEvBsUIY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PUSnf1CQbdXmWF38o2q7pXwq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9CWE5ej7a4k4kEe0EKM09ItezoA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PUNy0nIHvQ6991BRxLq0n9N3.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5nyOKmqNVF4qiMzrVcKNBvgKsiA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/inbE4GDTenMQyhoTrulZEqxp.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rg44WagKFS62rZP1Xcqaq0PO1Ts=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qmtvthYSzGh2Sdcp1bQpk4Zs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_IlfdcPgAWIvckMmvH_FuMlTklk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qrWwQOMSQ9Vkaidjx6jxwfZa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Septillion schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:02:
@breinonline Paar dingen die me nog opvallen:

Als eerste natuurlijk dat je trigger id's iets leesbaars mogen zijn :+
Tja, ik ben toch de enige die hierin werkt, ik schrijf mijn code niet voor GoT :p
Tweede, je weet dat je conditie en je trigger rond sunrise dus een half uur uit elkaar liggen? De trigger gebeurd voor zonsopgang en de conditie is voor na zonsopgang. Voor patio2 zou dit bijvoorbeeld een probleem kunnen zijn. Want als 'input_datetime.patio_licht_aan_ochtend_2' nu 7:00 uur is maar sunrise ook, dan zal om 7:00 uur het licht netjes aan gaan (immer is het voor sunrise + 0:15). Maar je zet hem 's morgens eigenlijk uit voor die tijd (namelijk sunrise - 0:15).

En sterker nog, ik zou zelfs een beetje een slag om arm nemen. Want je hebt er ook niets aan om het licht voor 1 minuut aan te zetten omdat de triggers die dag zo uit komen :+
Ah, daar had je het al eerder over. Maar het lijkt gewoon goed te werken.... Als ik hem open in het automations gebeuren geeft HASS het ook zo weer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J0ba6GSgeomtc5KdQ0cp5SPybPk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7jw0FWqUmDsjNBILPvGkgRKU.png?f=user_large
Ik zou zeggen dat before_offset altijd impliceert dat de opgegeven tijd ervoor eraf gaat. Als je offset gebruikt, dan zou de tijd negatief aangegeven moeten worden.
En problemen met je 'light.carport'? :+
Ja, die zit af en toe net buiten bereik. Hij zit om de hoek en ik heb een switch in de schuur als extra node om de carport te bereiken. Maar af en toe wil het toch niet, met twee keer schakelen lukt het meestal wel.
En bedenk dat niets je tegen houdt om de ochtend en avond tijden te verschuiven en dan krijg je dus wel wat onvoorspelbare zaken daar je erg van een volgorde uit gaat van de tijden. Hoeft op zich geen probleem te zijn als alleen jij de tijden verzet maar wel iets om rekening mee te houden.
Klopt, maar ik stel ze in inderdaad dus daar let ik wel op.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Laatst online: 22:16
breinonline schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:50:
[...]
Tja, ik ben toch de enige die hierin werkt, ik schrijf mijn code niet voor GoT :p

[...]
Ah, daar had je het al eerder over. Maar het lijkt gewoon goed te werken.... Als ik hem open in het automations gebeuren geeft HASS het ook zo weer:
[Afbeelding]
Ik zou zeggen dat before_offset altijd impliceert dat de opgegeven tijd ervoor eraf gaat. Als je offset gebruikt, dan zou de tijd negatief aangegeven moeten worden.

[...]
Ja, die zit af en toe net buiten bereik. Hij zit om de hoek en ik heb een switch in de schuur als extra node om de carport te bereiken. Maar af en toe wil het toch niet, met twee keer schakelen lukt het meestal wel.

[...]

Klopt, maar ik stel ze in inderdaad dus daar let ik wel op.
Die condition kijkt wanneer de zon op komt, telt daar 15 minuten bij op en kijkt vervolgens of de huidige tijd daar voor is.

Dus stel, zonsopkomst is om 7:00, dan geeft deze condition tot 7:15 "True" en daarna "False"

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
breinonline schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:50:
Dan nog, het maakt het voor jezelf ook een heel stuk leesbaarder als je daar iets zinnigs neer zet. Zeker als je er over een half jaar weer eens mee bezig gaat. Dan lees ik liever:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
              id: 'carport_uit'
# Dan:
Nee, dat is dus niet zo. De 'before' slaat dan ook niet op de offset. Het geeft aan dat het de offset is voor het 'before'-deel van de sun-conditie is.

YAML:
1
2
3
4
5
    before: sunset
    before_offset: '1:00'
    after: sunrise
    after_offset: '-1:00'

Is dus waar tussen 1 uur voor zonsopkomst tot 1 uur na zonsondergang.

Zie ook het plaatje uit de sun-condition
Afbeeldingslocatie: https://www.home-assistant.io/images/docs/scripts/sun-conditions.svg

Daar je trigger (sunrise - 0:15) altijd voor je conditie (sunrise + 0:15) valt zie je geen problemen. Maar zodra je 'input_datetime.patio_licht_aan_ochtend_2' dus nu na je trigger (sunrise - 0:15) komt te liggen maar voor je conditie (sunrise + 0:15) kan het dus zijn dat je het licht aan zet maar dat de trigger om hem in de ochtend uit te zetten al geweest is.

Zet je 'input_datetime.patio_licht_aan_ochtend_2' maar eens om 7:15 morgen, dan zal hij dan gewoon aan gaan. En daar zonsopgang om 7:16 is betekend dat je trigger voor uit om 7:01 geweest is (7:16 -0:15).

En ik zou dus zelfs wat extra marge houden. Morgen brandt je patio 2 verlichting welgeteld 1 minuut :+ Aan om 7:00, uit om 7:01 (7:16 zonsopgang - 0:15). Ik zou de conditie voor het aan dus nog 5 minuutjes voor de trigger voor uit zetten. Dan is het licht minimaal 5 minuten aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shorty365
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16-09 12:08
Ik ben nu een weekje aan het prutsen met HA in een Linux VirtualBox VM. Ik gebruik daar het image dat HA daarvoor beschikbaar heeft. Ik kom ondertussen met zoeken en proberen een heel eind maar ik heb wat hints nodig om een inegratie of addon te installeren. Heel specifiek wil ik het beeld van mijn, oudere, IP-camera op het dashboard hebben. Ik heb daarvoor de refreshable-picture card gevonden op https://github.com/dimagoltsman/refreshable-picture-card

De readme is net even te summier voor me en het wordt me niet duidelijk waar ik de diverse bestanden in mijn installatie moet plaatsen. Waar moeten bijvoorbeeld het .js en het .json bestand landen? Ik kom er ook niet uit waar het stukjes code die begint met resources: en de echte beeldselectie moet komen. Ik heb al geprobeerd de resouces: in de configuration.yaml te zetten maar dat geeft een foutmelding.

Ik doe vast van alles fout maar ik zou het op prijs stellen als iemand me even op weg kan helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

TheFes schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 16:09:
[...]

Die condition kijkt wanneer de zon op komt, telt daar 15 minuten bij op en kijkt vervolgens of de huidige tijd daar voor is.

Dus stel, zonsopkomst is om 7:00, dan geeft deze condition tot 7:15 "True" en daarna "False"
Ah! :o
Septillion schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 16:19:
[...]

Dan nog, het maakt het voor jezelf ook een heel stuk leesbaarder als je daar iets zinnigs neer zet. Zeker als je er over een half jaar weer eens mee bezig gaat. Dan lees ik liever:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
# Dan:

[...]

Nee, dat is dus niet zo. De 'before' slaat dan ook niet op de offset. Het geeft aan dat het de offset is voor het 'before'-deel van de sun-conditie is.

YAML:
1
2
3
4
5
    before: sunset
    before_offset: '1:00'
    after: sunrise
    after_offset: '-1:00'

Is dus waar tussen 1 uur voor zonsopkomst tot 1 uur na zonsondergang.

Zie ook het plaatje uit de sun-condition
[Afbeelding]

Daar je trigger (sunrise - 0:15) altijd voor je conditie (sunrise + 0:15) valt zie je geen problemen. Maar zodra je 'input_datetime.patio_licht_aan_ochtend_2' dus nu na je trigger (sunrise - 0:15) komt te liggen maar voor je conditie (sunrise + 0:15) kan het dus zijn dat je het licht aan zet maar dat de trigger om hem in de ochtend uit te zetten al geweest is.

Zet je 'input_datetime.patio_licht_aan_ochtend_2' maar eens om 7:15 morgen, dan zal hij dan gewoon aan gaan. En daar zonsopgang om 7:16 is betekend dat je trigger voor uit om 7:01 geweest is (7:16 -0:15).

En ik zou dus zelfs wat extra marge houden. Morgen brandt je patio 2 verlichting welgeteld 1 minuut :+ Aan om 7:00, uit om 7:01 (7:16 zonsopgang - 0:15). Ik zou de conditie voor het aan dus nog 5 minuutjes voor de trigger voor uit zetten. Dan is het licht minimaal 5 minuten aan.
Okee, ik ben nu toch bezig. Dan moet het volgens mij zo werken zoals bedacht:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
## Tuinverlichting aan/uit                                                                                 ##
- id: '202111200646'
  alias: Tuinverlichting aan/uit
  description: Aansturen alle buitenverlichting
  trigger:
      at: input_datetime.patio_licht_aan_ochtend_1
      id: 'patio_aan_1'
      at: input_datetime.carport_licht_aan_ochtend
      id: 'carport_aan'
      at: input_datetime.patio_licht_uit_ochtend_1
      id: 'patio_uit_1'
      at: input_datetime.carport_licht_uit_ochtend
      at: input_datetime.patio_licht_aan_ochtend_2
      id: 'patio_aan_2'
    - platform: sun
      event: sunrise
      offset: '-00:15:00'
      id: 'patio_uit_2'
      below: -4.0
      id: 'buitenverlichting_aan'
      below: -27.0
      id: 'terrasverlichting_uit'
      at: input_datetime.lichten_s_avonds_uit
      id: 'buitenverlichting_uit'
  action:
    - choose:
        - conditions: #patio aan 1
              id: 'patio_aan_1'
              before_offset: -00:20:00
          sequence:
        - conditions: #patio uit 1
              id: 'patio_uit_1'
          sequence:
        - conditions: #carport aan
              id: 'carport_aan'
          sequence:
          sequence:
            - delay:
        - conditions: #patio aan 2
              id: 'patio_aan_2'
              before_offset: -00:20:00
          sequence:
        - conditions: #patio uit 2
              id: 'patio_uit_2'
          sequence:
        - conditions: #buitenverlichting aan avond
              id: 'buitenverlichting_aan'
            - condition: time
              before: input_datetime.lichten_s_avonds_uit
              entity_id: input_boolean.buitenverlichting_mag_aan
          sequence:
              entity_id: 
                - light.carport
            - delay:
        - conditions: #terrasverlichting uit avond
              id: 'terrasverlichting_uit'
          sequence:
              entity_id: 
        - conditions: #buitenverlichting uit avond
              id: 'buitenverlichting_uit'
          sequence:
              entity_id: 
                - light.carport
            - delay:
              entity_id: 
                - light.carport

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:13
Iedereen extra smartstuff gekocht met BF? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Shorty365 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 16:25:
Ik ben nu een weekje aan het prutsen met HA in een Linux VirtualBox VM. Ik gebruik daar het image dat HA daarvoor beschikbaar heeft. Ik kom ondertussen met zoeken en proberen een heel eind maar ik heb wat hints nodig om een inegratie of addon te installeren. Heel specifiek wil ik het beeld van mijn, oudere, IP-camera op het dashboard hebben. Ik heb daarvoor de refreshable-picture card gevonden op https://github.com/dimagoltsman/refreshable-picture-card

De readme is net even te summier voor me en het wordt me niet duidelijk waar ik de diverse bestanden in mijn installatie moet plaatsen. Waar moeten bijvoorbeeld het .js en het .json bestand landen? Ik kom er ook niet uit waar het stukjes code die begint met resources: en de echte beeldselectie moet komen. Ik heb al geprobeerd de resouces: in de configuration.yaml te zetten maar dat geeft een foutmelding.

Ik doe vast van alles fout maar ik zou het op prijs stellen als iemand me even op weg kan helpen.
Ik zie de term hacs in het path staan. Dat wil zeggen dat je het via https://hacs.xyz kan installeren. Maar die moet je dan el eerst zelf installeren. Is misschien ook niet direct duidelijk als je net begint hoe je dat doet maar er zijn diverse youtube filmpjes die je daar weer mee kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oulewappeur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-09 16:30

Oulewappeur

OmNomNom

meer mensen die connection drops ervaren met Tuya?

Heb sinds gisteren een LSC smart christmas lights. Vandaag de plug al wezen omruilen voor een nieuwe omdat ik dacht dat er problemen waren met de plug. Nu valt de wi-fi inmiddels ook weer weg van de nieuwe....

Resultaat dat ik niet meer via de Tuya App of HA mijn lampjes kan bedienen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:39
Paar temperatuur sensor van Xiaomi Aqara en nog een extra set Blitzwolf BW-SHP15.

Sinds vorig week pas begonnen met Zigbee2MQTT voor minder belangrijke dingen omdat het goedkoper is dan Zwave die ik ook gebruik maar voor belangrijkere dingen.

Er komt ook 'back ordered' Sonoff Zigbee 3.0 plus en Sonoff th16 met sensor voor de ventilator aansturing. Ik twijfel alleen welke van de 2 coördinator ik het ga houden omdat 1 is voor de kerstkado bedoeld :P

Mijn huidige Coordinator is ZigStar Stick v4. Voorlopig tevreden maar vereist wel nog steeds extra repeater zoals stopcontact etc.
skank schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 16:42:
Iedereen extra smartstuff gekocht met BF? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:13
Ok.

Ik heb HA al een poos draaien en werkt fijn. Ook al van alles in gezet.
HA draait op een NUC in een docker

Echter 1 probleem dat ik niet krijg opgelost.

Ik heb Samba share aanstaan, maar of 1 of andere manier kan ik er niet bij vanaf mijn PC.
Als ik naar netwerk ga en ik verbinding probeer te maken, krijg ik een melding dat ik geen toegang heb. Probleemoplossing geeft ook aan niks te vinden.
Als ik dan vervolgens in de logs van HA Samba share kijk, dan zie ik iig een melding langskomen dat ik verkeerd wachtwoord geef.

Ding is echter, ik kom niet eens tot aan het veld dat ik een wachtwoord zou moeten ingeven, dus hoe kan ik dan een verkeerd ww geven.

Ik krijg dit in mijn logs;
check_ntlm_password: Authentication for user [loginnaam] -> [loginnaam] FAILED with error NT_STATUS_WRONG_PASSWORD, authoritative=1
Auth: [SMB2,(null)] user [windowscomputernaam][loginnaam] at [Sat, 27 Nov 2021 07:51:41.775492 UTC] with [NTLMv2] status [NT_STATUS_WRONG_PASSWORD] workstation [windowscomputernaam] remote host [ipv4:192.168.2.37:6564] mapped to [windowscomputernaam][loginnaam]. local host

Iemand een idee waar ik moet zoeken? Is dit een HA probleem of een windows probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
maartend schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 08:56:
Ok.

Ik heb Samba share aanstaan, maar of 1 of andere manier kan ik er niet bij vanaf mijn PC.
Als ik naar netwerk ga en ik verbinding probeer te maken, krijg ik een melding dat ik geen toegang heb. Probleemoplossing geeft ook aan niks te vinden.
Als ik dan vervolgens in de logs van HA Samba share kijk, dan zie ik iig een melding langskomen dat ik verkeerd wachtwoord geef.

Ding is echter, ik kom niet eens tot aan het veld dat ik een wachtwoord zou moeten ingeven, dus hoe kan ik dan een verkeerd ww geven.

check_ntlm_password: Authentication for user [loginnaam] -> [loginnaam] FAILED with error NT_STATUS_WRONG_PASSWORD, authoritative=1
Auth: [SMB2,(null)] user [windowscomputernaam][loginnaam] at [Sat, 27 Nov 2021 07:51:41.775492 UTC] with [NTLMv2] status [NT_STATUS_WRONG_PASSWORD] workstation [windowscomputernaam] remote host [ipv4:192.168.2.37:6564] mapped to [windowscomputernaam][loginnaam]. local host

Iemand een idee waar ik moet zoeken? Is dit een HA probleem of een windows probleem?
Heb je een andere pc die je kunt proberen? Dan kun je uitsluiten of je pc al ergens voor dit IP credentials heeft opgeslagen.

Hoe probeer je verbinding te maken? Gewoon in verkenner - netwerk - dubbelklikken op HA? En dan krijg je geen pw optie? Dan heeft je pc dus al credentials voor die locatie opgeslagen, heeft je pc geen toegang via samba (heb je je share opengesteld naar specifieke ip adressen) of zit er in je samba config iets niet goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Koepert schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 09:08:
[...]

Heb je een andere pc die je kunt proberen? Dan kun je uitsluiten of je pc al ergens voor dit IP credentials heeft opgeslagen.

Hoe probeer je verbinding te maken? Gewoon in verkenner - netwerk - dubbelklikken op HA? En dan krijg je geen pw optie? Dan heeft je pc dus al credentials voor die locatie opgeslagen, heeft je pc geen toegang via samba (heb je je share opengesteld naar specifieke ip adressen) of zit er in je samba config iets niet goed
Thnx. Bijzondere is wel ; ik heb er geen HA echt bij staan. Wel de NUC waar HA in een docker opstaat. Maar ik krijg geen eens toegang tot die NUC. Dus moet het probleem daar al zitten en is het mogelijk geen HA probleem.

Thnx, ik ga iig verder kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

maartend schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 08:56:
Ok.

Je kunt de credentials (die je wellicht ooit een keer verkeerd hebt opgegeven) wissen:

https://www.top-password....-share-or-remote-desktop/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
maartend schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 09:42:
[...]

Thnx. Bijzondere is wel ; ik heb er geen HA echt bij staan. Wel de NUC waar HA in een docker opstaat. Maar ik krijg geen eens toegang tot die NUC. Dus moet het probleem daar al zitten en is het mogelijk geen HA probleem.

Thnx, ik ga iig verder kijken
Met welk doel wil je het aan de praat? Wellicht zijn er omwegen voor te bedenken. (Portainer op docker voor webGUI toegang tot de CLI bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Koepert schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 11:56:
[...]

Met welk doel wil je het aan de praat? Wellicht zijn er omwegen voor te bedenken. (Portainer op docker voor webGUI toegang tot de CLI bijvoorbeeld).
Omdat ik in HA in custom components een volledige folder wil zetten vanaf mijn PC

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:42

TWKterry

Master Mariner

Ik heb een aantal (40) crypto currencies van iconen voor Home Assistant gemaakt.
Het is nu nog manual installeren maar bij voldoende belangstelling (STAR the repository) kan het mogelijk ook via HACS.
Icons zijn beschikbaaar in de nieuwe icon-picker en kunnen worden gebruikt door
code:
1
icon: crypto:btc

https://github.com/GH2user/hass-crypto-icons

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vzJTa_mc5xiA8r1d1o1gzhYHHRY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SmEpZT64ctEVsHUMFUUljru0.jpg?f=fotoalbum_large

Je kunt ook een request voor coins doen op de github site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:50

Sharky

Skamn Dippy!

Heeft iemand ervaring met de RGB kerstboomverlichting van LSC/Tuya? In de Tuya app werkt het zoals het hoort en kan ik allerlei scenario's kiezen om van m'n huis een kermis te maken, maar in HA heb ik alleen de aan/uit optie. Hoe configureer ik het verder dat ik kleuren kan kiezen e.d.? Ik heb al een aantal RGB bulbs van Tuya en die werken overigens perfect, ook met het kiezen van kleuren.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stitchie
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-12-2024
Op dit moment werk ik met notificaties via de android HA app. Dit werkt prima maar zou het graag willen ontvangen op mijn gmail om er bv een link bij te krijgen zodat ik daar op kan klikken.

Inmiddels heb ik diverse tutorials bv. https://www.youtube.com/watch?v=qpvnRK87vJo gekeken maar helaas loop ik elke keer vast bij het toegang geven tot app
passwords. Die heb ik namelijk niet beschikbaar in mijn account.
Bij staan de volgende opties: Wachtwoord, je telefoon gebruiken om in te loggen of verificatie in 2 stappen onder beveiliging > inloggen bij google.

Iemand een idee?

Als ik dat voor elkaar krijg moet ik onderstaande vullen in mijn configuration.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
notify:
  - name: gmail
    platform: smtp
    server: smtp.gmail.com
    port: 587
    sender: !secret email
    username: !secret email
    password: !secret email_password
    recipient: !secret email
    sender-name: Home Assistant

Ik denk dan dat ik vanaf sender het volgende moet invullen
sender: mijn emailadres
username: gebruikersnaam van het emailadres
password: het wachtwoord van het emailadres
recipient: het emailadres waar de notificatie heen moet
sender-name: naam van de notificatie verzender.

Of moet ik alles laten staan zoals hierboven met de !secret.email????
Kan iemand mij op weg helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:46

Matis

Rubber Rocket

Volgens mij moet je app wachtwoorden aanmaken/aanvragen bij Google.
Dat zijn wachtwoorden welke geen 2FA vereisen.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
@Sharky je kunt ook gewoon een URL mee geven in een notification voor de app, waar je dan ook gewoon op kunt klikken

https://companion.home-as...actionable-notifications/

[ Voor 26% gewijzigd door TheFes op 27-11-2021 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

TheFes schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 18:21:
@Sharky je kunt ook gewoon een URL mee geven in een notification voor de app, waar je dan ook gewoon op kunt klikken

https://companion.home-as...actionable-notifications/
Ik denk dat je op @Stitchie wilde reageren?

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stitchie
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-12-2024
Matis schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 18:06:
Volgens mij moet je app wachtwoorden aanmaken/aanvragen bij Google.
Dat zijn wachtwoorden welke geen 2FA vereisen.
Dat klopt... Maar kan alleen vinden dat ik derden toegang kan geven maar niet een specifieke App.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Sharky schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 19:39:
[...]

Ik denk dat je op @Stitchie wilde reageren?
Dat denk ik ook :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Als je een oplossing hebt voor mijn probleem mag je ook reageren hoor :P

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Sharky schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 19:56:
[...]

Als je een oplossing hebt voor mijn probleem mag je ook reageren hoor :P
Geen oplossing, maar volgens mij werkt via de officiële integratie alleen maar aan en uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-09 22:57
TheMystery schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:36:
Gisteren een Xiaomi Mi antobacterial humidifier binnen gekregen.
Nu wil ik deze aan HA koppelen alleen lukt me dit nog niet.

Ik heb de luchtbevochtiger eerst in de Mi Home app gekoppeld, deze werkt prima.
Via hacs deze integratie geïnstalleerd https://github.com/syssi/xiaomi_airpurifier deze ondersteun namelijk de luchtbevochtiger (deerma.humidifier.jsq5) dit doet de originele integratie niet (en die is volgens mij ook cloud based).
Middels deze token extractor https://github.com/PiotrM...mi-cloud-tokens-extractor heb ik het token kunnen bemachtigen van de DE server.

Hierna het volgende aan de configuration.yaml toegevoegd:
code:
1
2
3
4
5
6
fan:
  - platform: xiaomi_miio_airpurifier
    name: Luchtbevochtiger Kantoor
    host: ip_address
    token: token
    model: deerma.humidifier.jsq5

Na een herstart van HA heb ik nu een entiteit binnen HA maar deze blijft op unavailable staan.
Iemand deze misschien wel werkend gekregen?
Humidifier gebruik ik nu al een kleine 3 weken. deze eerst gekoppeld aan Xiaomii app op mobiel en daarna via dde xiaomi integratie dit kunnen toevoegen en dan is hij gewoon te gebruiken in HA.
Enkele automations gemaakt dat hij automatisch start en stopt bij bepaalde vochtigheidsgraad in het huis en een melding geven als de watertank leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
Nog meer mensen last van dat GitHub down is en bepaalde integraties niet werken, met name HACS en daarbijhorende intergraties ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i_FGoQFFv_fTchdDF0cYlbXkI5g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/b0a2eOBTOZIcQ6IXMYyfvKYf.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coppertop
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
tolunaygul12 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 21:49:
Nog meer mensen last van dat GitHub down is en bepaalde integraties niet werken, met name HACS en daarbijhorende intergraties ?

[Afbeelding]
Nee, ik heb ook meldingen en ik zie ook dit: https://www.githubstatus.com/
Update - API Requests is experiencing degraded availability. We are still investigating and will provide an update when we have one.
Nov 27, 20:50 UTC
Update - Git Operations is experiencing degraded availability. We are still investigating and will provide an update when we have one.
Nov 27, 20:49 UTC
Update - GitHub Packages is experiencing degraded availability. We are still investigating and will provide an update when we have one.
Nov 27, 20:48 UTC
Update - GitHub Actions, Issues, and Pull Requests are experiencing degraded availability. We are still investigating and will provide an update when we have one.
Nov 27, 20:47 UTC
Investigating - We are investigating reports of degraded performance for GitHub Actions.
Nov 27, 20:43 UTC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
Had toevallig een server restart gedaan en nu werkt shelly integration ineens niet meer, allemaal uitroep tekens :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:33
All, ik ben al een tijdje aan het meelezen in dit topic en gisteren mijn eerste HA install gedaan. Eerst HA Core op mijn Synology (niet in Dockery omdat mijn DS216Play dat niet aan kan, maar de install via synocommunkty) om te ervaren hoe dit werkt, ik ben van plan zo een RPi4 aan te schaffen om alle functionaliteit te kunnen gebruiken.

Ik wil nu eerst eens testen hoe het uitlezen van mijn slimme meter gaat. Dus via een P1 kabel en dan vanaf daar verder kijken. Mijn Synology staat echter in de woonkamer, gaat dat überhaupt lukken? Ik heb nog wel een PiZero draaien in de meterkast, kan ik op een of andere manier het signaal draadloos overbrengen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15-09 19:08
Slimme meter kopen of zelf maken met esp
https://github.com/daniel-jong/esp8266_p1meter

[ Voor 37% gewijzigd door vonkkie op 28-11-2021 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@B-Force Deze is al draadloos uit te lezen.
En neem een odroid C4 of N2+ met emmc ipv pi met sd kaartjes

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-11-2021 09:54 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
Sinds gisteren heb ik problemen met de shelly integratie, zie onderstaande screenshots.
Afgelopen weken had ik al regelmatig last van dat enkele apparaten af en toe de verbinding met HA verloren, een reboot van deze apparaten lost het probleem dan op. In de shelly cloud app blijft alles werken.

Gisteren middag kon ik ineens geen enkele lamp bedienen via HA in het huis, en zag ik hoop uitroeptekens bij de shelly apparaten bij integrations. Iemand hier ervaring mee ?
Als il een nieuwe shelly automation integration toe voeg via de + knop, dan krijg ik een nieuwe entry erbij, daarin staan dan weer alle shelly apparaten die goed werken, maar dan hebben ze allemaal een andere naam.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rhSnSkqphOuAkLTCn7Aha4pVUqU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wZQE4eiGzJzF0UQlPzoQzHQ4.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lX9BDt-PDMK2tUDarIfnteMGl5A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ce6aBEujK8Ga8CMgTfHYfLlW.jpg?f=user_large

Dit krijg je als je op configureer klikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C3YJMl3yTJEsTAe6LLLWXJJ5oAM=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xWulj3L4sXATU3MaHCD8psOQ.jpg?f=fotoalbum_small

in de logvieuwer staat deze melding.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
Logger: aiohttp.server
Source: custom_components/shelly/config_flow.py:86
Integration: Shelly smart home (documentation)
First occurred: 08:37:45 (2 occurrences)
Last logged: 09:59:19

Error handling request
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/aiohttp/web_protocol.py", line 422, in _handle_request
    resp = await self._request_handler(request)
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/aiohttp/web_app.py", line 499, in _handle
    resp = await handler(request)
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/aiohttp/web_middlewares.py", line 119, in impl
    return await handler(request)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/http/security_filter.py", line 60, in security_filter_middleware
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/http/forwarded.py", line 92, in forwarded_middleware
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/http/request_context.py", line 24, in request_context_middleware
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/http/ban.py", line 78, in ban_middleware
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/http/auth.py", line 138, in auth_middleware
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/http/view.py", line 135, in handle
    result = await result
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/config/config_entries.py", line 192, in post
    return await super().post(request)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/http/data_validator.py", line 62, in wrapper
    result = await method(view, request, *args, **kwargs)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/data_entry_flow.py", line 71, in post
    result = await self._flow_mgr.async_init(
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/data_entry_flow.py", line 197, in async_init
    flow, result = await task
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/data_entry_flow.py", line 224, in _async_init
    result = await self._async_handle_step(flow, flow.init_step, data, init_done)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/data_entry_flow.py", line 320, in _async_handle_step
    result: FlowResult = await getattr(flow, method)(user_input)
  File "/config/custom_components/shelly/config_flow.py", line 82, in async_step_init
    return await self.async_step_user(user_input)
  File "/config/custom_components/shelly/config_flow.py", line 86, in async_step_user
    self.instance = self.hass.data[DOMAIN][self.config_entry.entry_id]
KeyError: 'fd273ae484eec7011936dc87e4cadb14'

Hopelijk heeft iemand een goed antwoord/advies, anders moet ik alles gaan hernoemen en een hoop automations aanpassen :/

Meer HA probleem dan Shelly, verplaatst uit [Shelly] Ervaringen & Discussie

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 28-11-2021 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
<knip> Cross posts zijn niet toegestaan!

[ Voor 98% gewijzigd door Septillion op 28-11-2021 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:24
KC27 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 21:48:
@gasemans
Zoals @Gizz ook zegt:
Volg de aanwijzingen in die rfy paragraaf.
Maak met de rfxmanager (tabblad rfy) in Windows nieuwe commando's aan in de RfxTrx433E en geef die commando's op bij het aanmaken van je screens. Let erop dat je kleine hex getallen (bijv 2) uitvult met een nul tot twee cijfers (2 wordt 02). In Domoticz gaat het makkelijker, maar zo was het prima te doen.
Kijk ook hier nog eens:
https://community.home-as...s-blinds-as-covers/224711
wel 10 keer over het stuk dat deze niet leert overheen gelezen...

Maar ik kom er helaas niet uit.
mn HA draait op een debain server.
en de rfxmng is een windows tool.

Ik kan daarin inderdaad een ID en unit code selecteren maar het enigste wat ik dan kan doen is een transmit.
Niet een save?

Moet ik hem dan via Windows een transmit geven?
Had verwacht dat dit een stuk simpeler was.
of in ieder geval iets beter gedocumenteerd maar helaas.

Wel grappig dat ik dus nu 2 devices zie via de RFX module waarvan ik niet weet wat het is :D
Het zijn niet mijn blinds in ieder geval.
Maar wat wel?

[ Voor 6% gewijzigd door gasemans op 28-11-2021 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

tolunaygul12 schreef op zondag 28 november 2021 @ 10:39:
Sinds gisteren heb ik problemen met de shelly integratie, zie onderstaande screenshots.
Afgelopen weken had ik al regelmatig last van dat enkele apparaten af en toe de verbinding met HA verloren, een reboot van deze apparaten lost het probleem dan op. In de shelly cloud app blijft alles werken.

Gisteren middag kon ik ineens geen enkele lamp bedienen via HA in het huis, en zag ik hoop uitroeptekens bij de shelly apparaten bij integrations. Iemand hier ervaring mee ?
Als il een nieuwe shelly automation integration toe voeg via de + knop, dan krijg ik een nieuwe entry erbij, daarin staan dan weer alle shelly apparaten die goed werken, maar dan hebben ze allemaal een andere naam.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit krijg je als je op configureer klikt.

[Afbeelding]

in de logvieuwer staat deze melding.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
Logger: aiohttp.server
Source: custom_components/shelly/config_flow.py:86
Integration: Shelly smart home (documentation)
First occurred: 08:37:45 (2 occurrences)
Last logged: 09:59:19

Error handling request
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/aiohttp/web_protocol.py", line 422, in _handle_request
    resp = await self._request_handler(request)
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/aiohttp/web_app.py", line 499, in _handle
    resp = await handler(request)
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/aiohttp/web_middlewares.py", line 119, in impl
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/http/security_filter.py", line 60, in security_filter_middleware
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/http/forwarded.py", line 92, in forwarded_middleware
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/http/request_context.py", line 24, in request_context_middleware
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/http/ban.py", line 78, in ban_middleware
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/http/auth.py", line 138, in auth_middleware
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/http/view.py", line 135, in handle
    result = await result
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/config/config_entries.py", line 192, in post
    return await super().post(request)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/http/data_validator.py", line 62, in wrapper
    result = await method(view, request, *args, **kwargs)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/data_entry_flow.py", line 71, in post
    result = await self._flow_mgr.async_init(
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/data_entry_flow.py", line 197, in async_init
    flow, result = await task
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/data_entry_flow.py", line 224, in _async_init
    result = await self._async_handle_step(flow, flow.init_step, data, init_done)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/data_entry_flow.py", line 320, in _async_handle_step
    result: FlowResult = await getattr(flow, method)(user_input)
  File "/config/custom_components/shelly/config_flow.py", line 82, in async_step_init
    return await self.async_step_user(user_input)
  File "/config/custom_components/shelly/config_flow.py", line 86, in async_step_user
    self.instance = self.hass.data[DOMAIN][self.config_entry.entry_id]
KeyError: 'fd273ae484eec7011936dc87e4cadb14'

Hopelijk heeft iemand een goed antwoord/advies, anders moet ik alles gaan hernoemen en een hoop automations aanpassen
Ik heb geen problemen met ShellyForHass (dat is deze toch ook?). Je bent wel bij in HACS? En ik draai het niet via de shelly cloud, gewoon direct. Dat zou je natuurlijk ook kunnen overwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMystery
gasemans schreef op zondag 28 november 2021 @ 11:03:
[...]

wel 10 keer over het stuk dat deze niet leert overheen gelezen...

Maar ik kom er helaas niet uit.
mn HA draait op een debain server.
en de rfxmng is een windows tool.

Ik kan daarin inderdaad een ID en unit code selecteren maar het enigste wat ik dan kan doen is een transmit.
Niet een save?

Moet ik hem dan via Windows een transmit geven?
Had verwacht dat dit een stuk simpeler was.
of in ieder geval iets beter gedocumenteerd maar helaas.

Wel grappig dat ik dus nu 2 devices zie via de RFX module waarvan ik niet weet wat het is :D
Het zijn niet mijn blinds in ieder geval.
Maar wat wel?
Heb je hoofdstuk 9 gelezen uit de handleiding, hierin staat duidelijk hoe je met de Windows tool een somfy motor koppelt met de rfxcom middels de originele afstandsbediening:
http://www.rfxcom.com/Web...ads/RFXtrx_User_Guide.pdf

Als je eenmaal de rolluiken hebt gekoppeld kun je deze via de integration van rfx koppelen middels de code 071a0000[id][unit_code]
Zie: https://www.home-assistant.io/integrations/rfxtrx/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
TheMystery schreef op zondag 28 november 2021 @ 12:48:
[...]

Heb je hoofdstuk 9 gelezen uit de handleiding, hierin staat duidelijk hoe je met de Windows tool een somfy motor koppelt met de rfxcom middels de originele afstandsbediening:
http://www.rfxcom.com/Web...ads/RFXtrx_User_Guide.pdf

Als je eenmaal de rolluiken hebt gekoppeld kun je deze via de integration van rfx koppelen middels de code 071a0000[id][unit_code]
Zie: https://www.home-assistant.io/integrations/rfxtrx/
En wat moet ik zien als de koppeling gelukt is?
Dat mis ik totaal hier in.
Ik zie namelijk niet

Dit is wat ik zie.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
28-11-2021 01:14:22:154= RFY command: 0C 1A 00 07 00 00 02 01 07 00 00 00 00 
================================================
Packettype    = RFY
subtype       = RFY
Sequence nbr  = 7
id1-3         = 000002 decimal:2
Unit          = 1
Command       = program
rfu1          = 00
rfu2          = 00
rfu3          = 00
Signal level  = +10 dBm
------------------------------------------------
28-11-2021 01:14:22:900= 0402010700
Packettype        = Receiver/Transmitter Message
subtype           = Transmitter Response
Sequence nbr      = 7
response          = ACK, data correct transmitted

Ik zie een Ack dat de data correct is verzonden maar dat was het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
gasemans schreef op zondag 28 november 2021 @ 13:19:
[...]

En wat moet ik zien als de koppeling gelukt is?
Dat mis ik totaal hier in.
Ik zie namelijk niet

Dit is wat ik zie.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
28-11-2021 01:14:22:154= RFY command: 0C 1A 00 07 00 00 02 01 07 00 00 00 00 
================================================
Packettype    = RFY
subtype       = RFY
Sequence nbr  = 7
id1-3         = 000002 decimal:2
Unit          = 1
Command       = program
rfu1          = 00
rfu2          = 00
rfu3          = 00
Signal level  = +10 dBm
------------------------------------------------
28-11-2021 01:14:22:900= 0402010700
Packettype        = Receiver/Transmitter Message
subtype           = Transmitter Response
Sequence nbr      = 7
response          = ACK, data correct transmitted

Ik zie een Ack dat de data correct is verzonden maar dat was het.
Volgens mij een ack idd, maar voor mij is het al 2 jaar geleden dat ik het gekoppeld heb dus weet het niet precies. Je kun iig testen via de Windows tool of de koppeling gelukt is door een up of down te sturen als de motor reageert is het gelukt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gasemans
TheMystery schreef op zondag 28 november 2021 @ 13:32:
[...]

Volgens mij een ack idd, maar voor mij is het al 2 jaar geleden dat ik het gekoppeld heb dus weet het niet precies. Je kun iig testen via de Windows tool of de koppeling gelukt is door een up of down te sturen als de motor reageert is het gelukt.
tot op heden dus ook nog geen response op de up en down commando's
Tot dus ver dus nog niet gelukt..
Nu staan er ook meerdere down transmits in wat het verwarrend maakt.
maar geen van alle geeft een reactie.

Maar ik zie gewoon niet wat ik verkeerd doe.
Maar weet ook niet wat ik kan verwachten in de RFXmng om te zien of het nu wel of niet gelukt is.

8)7

Het werkt nu wel...
Nogmaals 1 scherm aangesloten.
program knop ingedrukt tot het scherm op en neer gaat.
Wederom de program transmit gestuurd.

2 seconden later klaar.
En nu reageren ze dus wel.
Geen idee waarom het de eerste keer niet wou.

Nu nog scherm 2 proberen.

en dan in HA zien te krijgen.

En in HA werken ze nu ook.
Dank voor de hints allen.

[ Voor 20% gewijzigd door gasemans op 28-11-2021 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Laatst online: 15-09 20:41

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

ik heb in esphome een aantal devices geupgrade naar de laatste versie:
2021.11.3
Nu ben ik echter de dimfunctie van de lampen kwijt. Iemand een idee?
Ik las al ergens dat een 2021.8.1 versie die ik draaide deze bug had. Maar esphome upgraden heeft niet geholpen

Mijn hassio versie is core-2021.8.4

[ Voor 23% gewijzigd door sander817 op 28-11-2021 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olson
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-09 22:50
Ik heb in HA de volgende automation:
Zodra de ring voordeur is geactiveerd, zet shelly lamp voor deur aan. Werkt prima.
Maar ik wil dat de shelly lamp na 5 minuten weer uit gaat. Vanalles met timers geprobeerd.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
 - type: occupied
    platform: device
    device_id: 7b6b2424907064cd6212900d95f49acc
    entity_id: binary_sensor.voordeur_ding
    domain: binary_sensor
    for:
      minutes: 0
  condition:
    after: sunset
  action:
  - type: turn_on
    device_id: 11af994297fb38f2e1e276336da338c9
    entity_id: switch.shellyplus1_02_a8032abc31f4_switch_0
    domain: switch

Waar moet die timer komen? of in de actie een FOR ? ik ben het spoor kwijt...

Compjoeters... hu?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
olson schreef op zondag 28 november 2021 @ 20:05:
Ik heb in HA de volgende automation:
Zodra de ring voordeur is geactiveerd, zet shelly lamp voor deur aan. Werkt prima.
Maar ik wil dat de shelly lamp na 5 minuten weer uit gaat. Vanalles met timers geprobeerd.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
 - type: occupied
    platform: device
    device_id: 7b6b2424907064cd6212900d95f49acc
    entity_id: binary_sensor.voordeur_ding
    domain: binary_sensor
    for:
      minutes: 0
  condition:
    after: sunset
  action:
  - type: turn_on
    device_id: 11af994297fb38f2e1e276336da338c9
    entity_id: switch.shellyplus1_02_a8032abc31f4_switch_0
    domain: switch

Waar moet die timer komen? of in de actie een FOR ? ik ben het spoor kwijt...
Na de turn on een delay zetten van 5 minuten en dan een turn off op de switch doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
sander817 schreef op zondag 28 november 2021 @ 18:42:
Mijn hassio versie is core-2021.8.4
Zal me niets verbazen als daar het probleem zit, die is al wel weer drie maanden ouderr dan je ESPhome install.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olson
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-09 22:50
golles schreef op zondag 28 november 2021 @ 20:12:
[...]

Na de turn on een delay zetten van 5 minuten en dan een turn off op de switch doen?
Delay.... (omg) dankjewel! t werkt!!! 8)7

Compjoeters... hu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry33
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21:54
Ik heb mijn Toon1 laten rooten en wil hem nu integreren in mijn Home assistant (op RPI 3B). Eerst HACS geinstalleerd met wat strubbelingen, maar dat is gelukt. Daarna toon_climate geinstalleerd en toen de aanbevolen code in configuration.yaml. Als ik dan via "Configuration" Check configuration doe dan krijg ik onderstaande melding:
Platform error climate.toon_climate - Integration 'toon_climate' not found.

Moet ik deze negeren of mist er nog iets in mijn instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Nu online
Jerry33 schreef op zondag 28 november 2021 @ 21:53:
Ik heb mijn Toon1 laten rooten en wil hem nu integreren in mijn Home assistant (op RPI 3B). Eerst HACS geinstalleerd met wat strubbelingen, maar dat is gelukt. Daarna toon_climate geinstalleerd en toen de aanbevolen code in configuration.yaml. Als ik dan via "Configuration" Check configuration doe dan krijg ik onderstaande melding:
Platform error climate.toon_climate - Integration 'toon_climate' not found.

Moet ik deze negeren of mist er nog iets in mijn instellingen?
Heb je de integratie zelf ook geïnstalleerd in Integrations? Die stap vergat ik laatst ook. Ik had wel de repo in HACS toegevoegd, maar was vergeten daarna de integratie te installeren. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasring
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:57
Ik heb zitten spelen met mijn scenes maar krijg ze nu niet meer te zien in de app, ik gebruikte deze veel in de widget in iOS. ik kan niet vinden waarom deze niet meer getoond worden, heb HA al ge-restart, de app gereset. heb de aanpassingen ruim 24 uur geleden gemaakt dus tijd genoeg om gehad om door te komen zou ik zeggen. iemand ideeën hoe ik dit kan oplossen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eBAg_ny4xbayswtcTWJjDDQFiAk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KxrWd2qwLG1WLEnSwEv4evB5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DTgtoygk1jIQXbm2aWwLALZabDA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kCJGEOF2ez1pKTfluYMlqUO8.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:00
Gizz schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 09:09:
[...]

Wauw, ik had niet verwacht dat mijn rekenvoorbeeld op de honderdste nauwkeurig zou zijn :D
Meer toeval dan expertise aan mijn kant, maar toch :P

Even een draden met een grotere diameter trekken (1,5mm2) en het zou moeten werken.
Ik heb nu de boel aangesloten op 2,5mm2 kabel (gewoon VD draad dus) en dan krijg ik aan de kant van de tablet een spanning van 4,95v tot 5,10v. Afhankelijk van de adapter. Maar dan krijg ik dus nog steeds zo'n rood kruis bij het batterij teken van de tablet. Spanning is dus naar mijn mening wel OK.

Nu heb ik toch maar even een kroonsteentje gepakt, en even het spul kort op elkaar aangesloten:
USB-A gesoldeerd en uiteinde (ca 30cm) via kroonsteentje aan de andere USB-C kan aangesloten.
Dan krijg ik dus nog steeds een rood kruis in de batterij teken te zien... Geen idee of de tablet nu wel of niet oplaadt, maar enig idee wat het dan nog kan zijn? wellicht @Septillion nog een idee?

[ Voor 26% gewijzigd door Tribunus op 29-11-2021 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Tribunus Mm, dan lijkt hij wel heel picky. Heb je hem ook al eens proberen te laden met een standaard USB-A naar USB-C kabel? Eventueel op wat verschillende adapters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
Septillion schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:52:
@Tribunus Mm, dan lijkt hij wel heel picky. Heb je hem ook al eens proberen te laden met een standaard USB-A naar USB-C kabel? Eventueel op wat verschillende adapters.
Zekers, en dat werkt gewoon, uiteraard ook met de USBC naar USBC kabel.

het lijkt me toch niet dat er iets van een signaal op de aders van data moeten staan?

[ Voor 11% gewijzigd door Tribunus op 29-11-2021 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Tribunus Mm, zou kunnen dat deze tablet niet wil laden met alleen 5V. Als je een USB-A naar USB-C kabel zou willen opofferen zou je daar het mee kunnen testen. Eerst kijken of hij wil laden daarmee. Zo ja, alleen de data draden doorknippen en nog eens testen. Als hij dan niet meer wil laden dan wil deze tablet alleen laden als de lader via de datasignalen iets aangeeft.

Het stukje USB-C kabel dat je had gekocht heeft zeker echt alleen 2 adres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
Septillion schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:18:
@Tribunus Mm, zou kunnen dat deze tablet niet wil laden met alleen 5V. Als je een USB-A naar USB-C kabel zou willen opofferen zou je daar het mee kunnen testen. Eerst kijken of hij wil laden daarmee. Zo ja, alleen de data draden doorknippen en nog eens testen. Als hij dan niet meer wil laden dan wil deze tablet alleen laden als de lader via de datasignalen iets aangeeft.

Het stukje USB-C kabel dat je had gekocht heeft zeker echt alleen 2 adres?
inderdaad alleen 2 aders voor voeding. Ander had ik wellicht nog iets kunnen proberen te simuleren op de data kabels maar dar kan dus helaas niet. En om nu nog verder te prutsen is ook zo wat. Heb alweer 2x 15m kabel verknipt om dit te testen en het is ook niet allemaal gratis |:(

Tijd om een gat te boren naar de voorraadkast en daar een extra WCDtje te maken denk ik ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Gizz schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 09:09:
[...]

Wauw, ik had niet verwacht dat mijn rekenvoorbeeld op de honderdste nauwkeurig zou zijn :D
Meer toeval dan expertise aan mijn kant, maar toch :P
In jouw berekening ging het over 2 x 0,75 kwadraat terwijl er in werkelijkheid de standaard kabel van de thermostaat gebruikt is. En het zou me echt zeer verbazen als die met 0,75 kwadraat is uitgevoerd. Veel gangbaarder is een diameter van 0.5mm oftewel een doorsnede van 0,2 kwadraat. Dus de reden dat het zo uitkomt zal zijn omdat die tablet zo'n 0.25-0,3A zal nemen in plaats van die 1A "worst case" waarmee gerekend werd.

@Tribunus Betreffende het feit dat het niet gelukt is. Ik heb eerder al diverse mogelijke valkuilen aangegeven maar bij deze nogmaals:

1. Het kan zijn dat je lader pas wil beginnen met serieus spanning afgeven als er een data handshake geweest is. Dat gaat nooit lukken als de data niet is aangesloten. Neem dus een domme lader die gewoon aangaat (zijn vaak de wat oudere, simpele laders).

2. Het kan zijn dat je tablet pas wil laden nadat er een data handshake geweest is. In dat geval kun je overwegen om een losse USB kabel bij de 2-aderige kabel te trekken en aan beide uiteinden de voeding van de USB kabel vast te knopen aan de 2-aderige kabel.

En: Zoals ik eerder al aangaf. Dit is iets dat je allemaal gewoon op de keukentafel kunt testen. Dus doe dat ook en neem pas de stap naar de muur als je zeker weet dat het allemaal werkt.

[ Voor 4% gewijzigd door HuismAndré op 29-11-2021 15:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
@HuismAndré @Tribunus

1. Zolang het een USB-A lader is kan de lader niet verwachten aan signaling. Dan is de handshake eigenlijk niets anders dan dat de lader de juiste weerstand en/of spanning op de datalijnen heeft zitten. Bij USB-C is het complexer

2. En die spanning / weerstand is dus wat de tablet waarschijnlijk echt wil zien. Maar als het kabeltje de datalijnen niet naar buiten brengt wordt het wel lastig. Maar ipv hele extra kabel zou je deze weerstanden dus ook gewoon zelf kunnen aanbrengen aan het einde.

Al naar gelang hoe makkelijk dat extra stopcontact is zou je nog steeds kunnen overwegen om een autolader te pakken. Deze zal ook al de weerstanden op de datalijn hebben zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Septillion schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:13:
@HuismAndré @Tribunus
Al naar gelang hoe makkelijk dat extra stopcontact is zou je nog steeds kunnen overwegen om een autolader te pakken. Deze zal ook al de weerstanden op de datalijn hebben zitten.
Da's zelfs een heel goed idee aangezien die én niet kritisch zijn qua ingangsspanning (alles boven de 10V DC of zo is prima) én ervoor zorgt dat de tablet de voeding slikt. Pak een beetje een compacte versie, haal die uit z'n jasje, dan past ie wellicht zo in de installatiebuis.

En test het allemaal eerst op de keukentafel (werkbank mag ook).

[ Voor 5% gewijzigd door HuismAndré op 29-11-2021 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
HuismAndré schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:42:
@Tribunus Betreffende het feit dat het niet gelukt is. Ik heb eerder al diverse mogelijke valkuilen aangegeven maar bij deze nogmaals:
Daar heb ik dan waarschijnlijk overheen gelezen. Maar dan nog, zou ik het eerst op deze manier hebben geprobeerd. Heb er wat dat betreft erg weinig kaas van gegeten (maar dat merken jullie al wel) En het was inderdaad iets slimmer geweest om e.e.a aan de keukentafel te testen, maar al doende leert men.
Septillion schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:13:
@HuismAndré @Tribunus

1. Zolang het een USB-A lader is kan de lader niet verwachten aan signaling. Dan is de handshake eigenlijk niets anders dan dat de lader de juiste weerstand en/of spanning op de datalijnen heeft zitten. Bij USB-C is het complexer

2. En die spanning / weerstand is dus wat de tablet waarschijnlijk echt wil zien. Maar als het kabeltje de datalijnen niet naar buiten brengt wordt het wel lastig. Maar ipv hele extra kabel zou je deze weerstanden dus ook gewoon zelf kunnen aanbrengen aan het einde.

Maar dan moet ik nog steeds iets aan de kant van de tablet doen toch? Kan ik dan niet beter een usb-c kabel kapot knippen? En hoe moet ik dan de D+ en/of de D- aansluiten, met welke weerstand zou dat dan moeten. Als ik naar de pinout kijk van USB-C is die aardig wat complexer dan USB-A, dus heb geen idee wat ik dan zou moeten maken qua aansluiting om het wel werkend te krijgen.

Voor wat betreft die extra WCD: Kwestie van een gaatje boren naar de andere kant van de muur, WCD plaatsen en aansluiten. Daar ben ik geen uur mee bezig gezien ik vaste spanning in de buurt heb. Z25 gootje tegen de muur en klaar.

Ik ga dus ook voor de WCD in de voorraadkast. Hiervan weet ik hoe het aangesloten moet worden etc. Vind het op zich wel grappig om uit te zoeken maar blijkbaar is dit iets te hoog gegrepen :+. Plus, die WCD zal een stuk sneller klaar zijn dan de andere opties nog proberen.

dank allen voor jullie assistentie en het vele meedenken! _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door Tribunus op 29-11-2021 17:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Tribunus Als je een USB-C naar USB-C knipt dan ga je wel wat meer draadjes vinden :+ Dus dan wel een USB-A naar USB-C pakken.

En dan Wiki quoteje:
The charging device identifies a charging port by non-data signaling on the D+ and D− terminals. A dedicated charging port places a resistance not exceeding 200 Ω across the D+ and D− terminals.
Zolang het geen iDevice is zou je zelfs D+ en D- gewoon aan elkaar moeten kunnen hangen.

Maar goed, als WCD snel te doen is, lekker dat doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Laatst online: 21:35
Ik probeer een template binairy_sensor te maken met hierin attributes.
dus:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
  - platform: template
    sensors:
      naam:
        friendly_name: MySensor
        device_class: door
        value_template: "{{ blabla }}"
        attributes:
          iets: '{{ states.sensor.anderesensor.state }}'

Dit geeft echter de melding:
Invalid config for [binary_sensor.template]: [attributes] is an invalid option for [binary_sensor.template]

Ik dacht toch dat dit mogelijk was, zie ook:
https://www.home-assistan...nd-binary_sensor-entities

of zie ik het verkeerd....

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:55
martinvdm schreef op maandag 29 november 2021 @ 21:28:
Ik probeer een template binairy_sensor te maken met hierin attributes.
dus:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
  - platform: template
    sensors:
      naam:
        friendly_name: MySensor
        device_class: door
        value_template: "{{ blabla }}"
        attributes:
          iets: '{{ states.sensor.anderesensor.state }}'

Dit geeft echter de melding:
Invalid config for [binary_sensor.template]: [attributes] is an invalid option for [binary_sensor.template]

Ik dacht toch dat dit mogelijk was, zie ook:
https://www.home-assistan...nd-binary_sensor-entities

of zie ik het verkeerd....
Je probeert nu binnen de binary sensor "integratie" een sensor van het type / platform "template". Oftewel de oude syntax. Probeer het dus eens via de nieuwe syntax? Dus een binary sensor binnen de template integratie. Sommige features zijn namelijk alleen via de nieuwe syntax beschikbaar.

En FYI: de nieuwe syntax werkt niet via packages, mocht je die gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Laatst online: 21:35
RobertMe schreef op maandag 29 november 2021 @ 21:45:
[...]

Je probeert nu binnen de binary sensor "integratie" een sensor van het type / platform "template". Oftewel de oude syntax. Probeer het dus eens via de nieuwe syntax? Dus een binary sensor binnen de template integratie. Sommige features zijn namelijk alleen via de nieuwe syntax beschikbaar.

En FYI: de nieuwe syntax werkt niet via packages, mocht je die gebruiken.
ach dat is suf zeg. Zit me blind te staren op de oude binary_sensor integratie ipv de nieuwe template platform 8)7
thanks

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtCaffran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-09 13:55
Vraagje over het uitlezen van de slimme meter dmv de P1 poort en een RPi4 icm home assistant. Heb e.e.a. werkend met een standaard P1 usb kabel direct in de RPi en de slimme meter integratie.

Echter heb ik last van pieken bij het uitlezen. Het lijkt er sterk op dat het geen piekwaardes in de meter zelf zijn maar echt fouten bij het uitlezen. De pieken zijn namelijk ontzettend kort en lijken constant qua hoogte bovenop het daadwerkelijke verbruik.

Heeft iemand dit wel eens gezien of heeft iemand dit probleem zelf ook (gehad)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HwZOdJbirqVHSQB50IjtPi-sLXo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y9zxfc4IEZczWL5NgSUts2Ok.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

Heb je een Quooker? Die geeft bij mij hetzelfde patroon.

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:50

CAP-Team

XBL: CAPTeam

heb ik ook. ik heb een keuken boiler.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SgtCaffran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-09 13:55
M3rcury schreef op maandag 29 november 2021 @ 22:40:
Heb je een Quooker? Die geeft bij mij hetzelfde patroon.
Elke keer als ik een foutieve aanname doe zeg ik tegen mezelf dat ik geen aannames meer moet doen. :F

Wij hebben inderdaad een Quooker! Dat klinkt als een logische verklaring. Volgende stap is dus om deze waarde op te nemen in mijn echte database en er een average overheen te gooien. Bedankt! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
Dat is inderdaad een boiler of een Quooker, hier hetzelfde gedrag op de 3EM meter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CbE9DjV3T1W8qVfrcM_YHtD3VU8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qrLP6e0ARtPkWU5l3q4JCRUa.jpg?f=fotoalbum_small

Ondertussen heb ik maar het complete shelly gebeuren verwijderd en compleet opnieuw begonnen met alle devices toevoegen en instellen, was even een ochtend werk. Tot nu toe blijft alles goed..
1 device verlies af en toe de verbinding met HA. Kan het via de shelly app aanzetten. dan zie ik ook de status updaten in HA, maar vanuit HA aan/uit/dim werkt niet. Hetzelfde voor de rolluik is dezelfde kamer. Eens kijken wat ik daaraan kan doen. Wifi verbinding in deze kamer is uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Boiler, Quooker, ik zie ze ook bij mijn koelkast of espressomachine.

@SgtCaffran Weergeven in een custom:mini-graph-card?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:58

timovd

Voorsprong door techniek

Hier ook een kokendwaterkraan met het zelfde gedrag op de fase waar deze op zit aangesloten. Steeds korte pieken om de boel weer op te warmen. Als je het echt zou willen weten moet je er een "slim" stopcontact tussen zetten.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:18

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

timovd schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:52:
Hier ook een kokendwaterkraan met het zelfde gedrag op de fase waar deze op zit aangesloten. Steeds korte pieken om de boel weer op te warmen. Als je het echt zou willen weten moet je er een "slim" stopcontact tussen zetten.
Ik heb mijn Quooker op een DIN-relais zitten, omdat de Quooker direct op een eigen groep zit zonder wcd. Dit vond ik makkelijker dan een apart stopcontact maken en daar een stekker insteken :)

Nu gaat de Quooker automatisch uit 's nachts en als we weg zijn. Vooral dat laatste is handig, ik vergat eigenlijk elke keer de Quooker uit te schakelen met de knop bovenop als we een paar weken op vakantie gingen. Dat krijg je als zo'n ding verstopt zit in een gootsteenkastje :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:50

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Gizz schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:02:
[...]
Nu gaat de Quooker automatisch uit 's nachts en als we weg zijn. Vooral dat laatste is handig, ik vergat eigenlijk elke keer de Quooker uit te schakelen met de knop bovenop als we een paar weken op vakantie gingen. Dat krijg je als zo'n ding verstopt zit in een gootsteenkastje :P
Een paar jaar geleden ging onze vorige boiler precies in de vakantie kapot (kortsluiting) waardoor de stroom er dus af was. niet handig .. vooral niet dat de koelkast dus uit was toen we weer thuis kwamen.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
K-Jay schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:17:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem. Volgens mij heb ik de issue ook teruggevonden op Github: https://github.com/mjj4791/python-buienradar/issues/12
Misschien een mooi moment om te switchen naar een andere weather integratie. Iemand goede ervaringen?
Helaas heb ik buienradar op dusdanig veel plekken gebruikt, dat ik liever nog even wacht op een fix dan dat ik alles over zet. Het heeft trouwens best goed gewerkt in de afgelopen ~2 jaar.

Het issue lijkt trouwens te zijn verholpen. Een nieuwe versie van python-buienradar (1.0.5) is drie dagen geleden uitgebracht. Ik heb echter geen idee hoe het nu verder gaat, Weet iemand hoe/wanneer deze wordt opgenomen in Home Assistant Core?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
scorpion303 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:16:
[...]

Helaas heb ik buienradar op dusdanig veel plekken gebruikt, dat ik liever nog even wacht op een fix dan dat ik alles over zet. Het heeft trouwens best goed gewerkt in de afgelopen ~2 jaar.

Het issue lijkt trouwens te zijn verholpen. Een nieuwe versie van python-buienradar (1.0.5) is drie dagen geleden uitgebracht. Ik heb echter geen idee hoe het nu verder gaat, Weet iemand hoe/wanneer deze wordt opgenomen in Home Assistant Core?
Al, zal in 2021.12 zitten

https://github.com/home-assistant/core/pull/60473

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:09
Weet iemand hoe je met een evohome systeem de warmtevraag per zone kan monitoren? Ik kan wel het setpoint en de meting uitlezen, maar ik zou willen weten hoeveel vermogen (evt percentages zoals ik op de evohome unit kan zien) elke zone van de ketel vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Dr_Frickin_Evil schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:21:
Weet iemand hoe je met een evohome systeem de warmtevraag per zone kan monitoren? Ik kan wel het setpoint en de meting uitlezen, maar ik zou willen weten hoeveel vermogen (evt percentages zoals ik op de evohome unit kan zien) elke zone van de ketel vraagt.
Dat lukt je niet met de 'gewone' evohome integratie. Die geeft je alleen de setpoint en de huidige temperatuur (en daarvan afgeleid of de zone verwarmd zou moeten worden). Meer is er via de standaard cloud integratie simpelweg niet te zien.

Een alternatief is https://github.com/zxdavb/evohome_cc maar daarbij ga je zelf (met behulp van extra hardware) actief lokaal met de controller communiceren. Dan kan je veel meer zien (waaronder de warmtevraag per zone in %). Ik heb er zelf nog niets mee gedaan, maar hij staat zeker nog op mijn to-do lijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
Iemand anders hier die de nest integratie gebruikt? Ik heb de handleiding gevolgd om het in te stellen en heb daar dus ook een paar euro voor betaald (aan nest) In het begin werkte het goed, alleen moest ik af en toe 2x de temperatuur instellen.

Sinds een tijdje (geen idee hoelang) updaten de sensoren voor temp en humidity heel sporadisch, verder zijn er bij mij geen aanpassingen geweest. Is er wellicht een known issue met deze integratie? Heb ook geen idee of ik bijvoorbeeld zelf kan instellen hoe vaak de waarde opgehaald moet worden?

p.s. dit gaat over de thermostaat, heb geen andere zaken zoals camera's e.d.

[ Voor 6% gewijzigd door Tribunus op 30-11-2021 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:02
@Tribunus Zie hetzelfde..
Week of twee geleden de info erin gezet en ik "mis" ook data.

Als voorbeeld
Vanochtend om 9.44 een punt, om 10.17 en dan weer 11.36.11.39 en 11.50.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
raymondw schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 16:27:
@Tribunus Zie hetzelfde..
Week of twee geleden de info erin gezet en ik "mis" ook data.

Als voorbeeld
Vanochtend om 9.44 een punt, om 10.17 en dan weer 11.36.11.39 en 11.50.
dat dus, niet echt handig als je een mooie grafiekje wilt maken :| Ik zal de machine eens een reboot geven, kijken of het veranderd. Jij enig idee hoe vaak de sensor zou moeten updaten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMystery
scorpion303 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:16:
[...]

Ik heb deze op mijn ha Python virtual environment install met pip geupdate naar 1.05 maar vanmorgen werkte het weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 20:56

R-B

Blokkert

Gizz schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:02:
[...]

Ik heb mijn Quooker op een DIN-relais zitten, omdat de Quooker direct op een eigen groep zit zonder wcd. Dit vond ik makkelijker dan een apart stopcontact maken en daar een stekker insteken :)

Ik had dat in begin van periode dat ik Quooker had ook, alleen vraag me echt af of het in normale situaties (niet vakanties) kWh scheelt? Aangezien hij dan bij aanspringen ochtends, óf thuiskomst, "langer" aan moet?

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
R-B schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 18:43:
[...]

Ik had dat in begin van periode dat ik Quooker had ook, alleen vraag me echt af of het in normale situaties (niet vakanties) kWh scheelt? Aangezien hij dan bij aanspringen ochtends, óf thuiskomst, "langer" aan moet?
Er gelden twee natuurkundige wetten hiervoor:
  1. Wet van behoud van energie: alle energie die verdwijnt moet je er ook weer instoppen.
  2. Energie verlies is evenredig met temperatuur verschil tussen binnen en buiten: bij afkoeling dus minder energieverlies.
Conclusie: 's nachts uit kost minder energie.
Met een smart plug met HA kan dit mooi geregeld worden.

[ Voor 5% gewijzigd door KC27 op 30-11-2021 20:58 ]

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry33
Polyphemus schreef op zondag 28 november 2021 @ 21:56:
[...]

Heb je de integratie zelf ook geïnstalleerd in Integrations? Die stap vergat ik laatst ook. Ik had wel de repo in HACS toegevoegd, maar was vergeten daarna de integratie te installeren. 8)7
@Polyphemus Ik weet niet of ik het process helemaal goed doe. Ik heb Toon_Climate opgehaald via HACS. Daarna ga ik naar Configuration -> Integrations -> Add Integration en zoek ik op Toon. Ik kan aan het resultaat niet zien of dat voor de standaard of gehackte Toon is, maar ga even uit van het laatste. Als ik de Toon integratie dan wil toevoegen krijg ik de melding "Aborted - The component is not configured. Please follow the documentation."

Ik heb de code uit de documentatie toegevoegd aan configuration.yaml met het juiste IP adres, maar kan verder niet vinden wat ik fout doe. Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Jerry33 Niet een herstart vergeten na toevoegen via HACS ofzo? Of climat niet als parent in je config maar ergens onder ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
Ik heb nu 3 ESP's met een DHT22 er aan via ESPHome geflashed en als ik in de LOGS kijk van elk device komen de waarden netjes elke 20 seconden voorbij. Dit is voor nu even een test, ik wil even wat gedetailleerde metingen doen.

Alleen nu valt het me op dat lang niet alle waarden ook daadwerkelijk door HA opgepikt worden. In history zie ik bijvoorbeeld na 2 minuten een waarde, dan weer na 4 minuten. Soms ook 15 minuten helemaal geen waarde. Dit snap ik niet zo goed, registreert HA alleen waarden wanneer deze verschillend zijn o.i.d.?

Heb HA al een reboot gegeven maar ook dat lijkt niet te helpen.

Daarnaast heb ik 1 ESP met een DHT22 die nog geen ingebakken weerstand heeft. Daar heb ik een 4k7 weerstand tussen de + en de data gesoldeerd. Helaas krijg ik nog steeds de melding dat de sensor waarden niet kloppen als ik de config upload. Ik moet dan eerst de ESP even stroomloos maken en dan weer aansluiten, dan komen de waarden wel door. Is dit een bekend probleem?
code:
1
2
[22:33:19][W][dht:167]: Requesting data from DHT failed!
[22:33:19][W][dht:060]: Invalid readings! Please check your wiring (pull-up resistor, pin number).

[ Voor 31% gewijzigd door Tribunus op 30-11-2021 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
Tribunus schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 22:12:
Ik heb nu 3 ESP's met een DHT22 er aan via ESPHome geflashed en als ik in de LOGS kijk van elk device komen de waarden netjes elke 20 seconden voorbij. Dit is voor nu even een test, ik wil even wat gedetailleerde metingen doen.

Alleen nu valt het me op dat lang niet alle waarden ook daadwerkelijk door HA opgepikt worden. In history zie ik bijvoorbeeld na 2 minuten een waarde, dan weer na 4 minuten. Soms ook 15 minuten helemaal geen waarde. Dit snap ik niet zo goed, registreert HA alleen waarden wanneer deze verschillend zijn o.i.d.?

Heb HA al een reboot gegeven maar ook dat lijkt niet te helpen.
Dit is logisch, last_updated vs last_changed https://www.home-assistan...nfiguration/state_object/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
Nou zo logisch vind ik dit anders niet, maar goed, ben nog lerende.. Om dan toch de waarden mooi in een grafiek te krijgen zou ik dus iets met Grafana moeten doen, elke x min de waarde toch toevoegen in de grafiek als punt bijvoorbeeld. Of kan ik met die statussen die jij aangeeft zorgen dat de waarde wel wordt "aangemaakt" in de database van HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry33
Septillion schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 22:08:
@Jerry33 Niet een herstart vergeten na toevoegen via HACS ofzo? Of climat niet als parent in je config maar ergens onder ofzo?
Herstarts heb ik diverse keren gehad. Hieronder mijn configuration.yaml, nog niet heel complex:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
# Configure a default setup of Home Assistant (frontend, api, etc)
default_config:

# Text to speech
tts:
  - platform: google_translate

group: !include groups.yaml
automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml

switch:
  - platform: mqtt
    name: "Shelly1 MQTT 1"
    state_topic: "shellies/shelly1-98F4ABD0C35C/relay/0"
    command_topic: "shellies/shelly1-98F4ABD0C35C/relay/0/command"
    payload_on: "on"
    payload_off: "off"
    retain: false

sensor:
  - platform: mqtt
    name: "Shelly relay state"
    state_topic: "shellies/shelly1-98F4ABD0C35C/relay"

influxdb:
  host: a0d8b954-influxdb
  port: 8086
  database: homeassistant
  username: homeassistant
  password: Geheim
  max_retries: 3
  default_measurement: state

climate:
  - platform: toon_climate
    name: Toon Thermostat
    host: 192.168.1.39
    port: 80
    scan_interval: 10
Pagina: 1 ... 89 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.