Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 72 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.367.941 views

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bafplus
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 04-01-2022
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pepxt8wbuOa2k_Aec-dMe_7yn1s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xCX14lWIStxoXIVbHHmPIZUM.png?f=fotoalbum_large

Go Franck!
Doet ie gewoon ff 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaymzHetfield
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-04 14:57
DynamicDreams schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 16:47:
[...]

De event code van mijn switch:
code:
1
0b11004500a34d960a010f70

Deze wijzig ik conform de instructie naar:
code:
1
0b11004500a34d960a020f70

Na het plakken krijg ik echter een foutmelding:
[Afbeelding]

Ik snap er echt helemaal niets van. Kom langzaam op het punt dat ik de resterende kaku-devices eruit trek en vervang door z-wave.
@DynamicDreams heb je hier ooit nog een oplossing voor gevonden waarbij niet de hele integratie verwijderd hoeft te worden? Ik zit namelijk met precies hetzelfde probleem. Heb twee kaku dimmers die er als switches in staan.

[ Voor 5% gewijzigd door JaymzHetfield op 16-10-2021 17:02 ]

Metal up your ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheus2003
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-09 22:53
Goedenavond,

Ik probeer HA OS te installeren op mijn Brix m.b.v. deze handleiding; https://www.home-assistant.io/installation/generic-x86-64/

Als ik de Brix opstart vanaf de USB Stick met het OS in UEFI modus dan zie ik even wat code voorbij komen en vervolgens kom ik op een wit scherm waar ik kan kiezen voor de Shell maar dan? Iemand enig idee wat ik verkeerd doe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Morpheus2003 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 21:07:
Goedenavond,

Ik probeer HA OS te installeren op mijn Brix m.b.v. deze handleiding; https://www.home-assistant.io/installation/generic-x86-64/

Als ik de Brix opstart vanaf de USB Stick met het OS in UEFI modus dan zie ik even wat code voorbij komen en vervolgens kom ik op een wit scherm waar ik kan kiezen voor de Shell maar dan? Iemand enig idee wat ik verkeerd doe?
Dat klinkt alsof er bij het kopiëren iets fout gegaan is en het UEFI bios de *.efi bestanden niet ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheus2003
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-09 22:53
synoniem schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 21:10:
[...]

Dat klinkt alsof er bij het kopiëren iets fout gegaan is en het UEFI bios de *.efi bestanden niet ziet.
Inderdaad, dat was het. Blijkbaar voldeed de USB stick niet. Inmiddels gelukt door het OS direct op de SSD te installeren.

Dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ik ben aan het testen met de voordeur(bel) en een nuki (deurslot)

weten jullie hoe ik een onderscheid maak tussen intern/externe url berichten ?

ik wil bv dat iedereen thuis een bericht krijgt dat er iemand bij de voordeur staat maar ben je op school/werk dan is het pech hebben ..
Maar ik zou wel graag weten op afstand of de lichten uit zijn, verwarming uit enzv die ik nu in HA heb zitten dus selectief berichten sturen naar diverse gebruikers (mama en pappa ja .. kids buiten de deur .. nope)

ook merk ik best wel een verschil tussen intern/extern berichten .. beetje vervelend als de deurbel berichten bv 10-20 minuten later op je gsm binnen komen kortom je bezoeker is allang weg.

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 16-10-2021 23:11 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
vso schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 23:10:
ik ben aan het testen met de voordeur(bel) en een nuki (deurslot)

weten jullie hoe ik een onderscheid maak tussen intern/externe url berichten ?

ik wil bv dat iedereen thuis een bericht krijgt dat er iemand bij de voordeur staat maar ben je op school/werk dan is het pech hebben ..
Maar ik zou wel graag weten op afstand of de lichten uit zijn, verwarming uit enzv die ik nu in HA heb zitten dus selectief berichten sturen naar diverse gebruikers (mama en pappa ja .. kids buiten de deur .. nope)

ook merk ik best wel een verschil tussen intern/extern berichten .. beetje vervelend als de deurbel berichten bv 10-20 minuten later op je gsm binnen komen kortom je bezoeker is allang weg.
Wat wil je precies?

Op basis van device trackers kun je al dan niet meldingen sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-09 08:55

Tetsuo55

*~*GrahF Emperor of Darkness*~

Raven schreef op zondag 5 september 2021 @ 11:40:
[...]

Welk merk/type? Heb hier een niet-slimme met IR poort en die kan zonder problemen uitgelezen worden, je moet echter wel een paar karakters naar de meter sturen en geduld hebben om data eruit te krijgen, gaat niet zo als bij de P1-poort.
Welke hardware gebruik je daarvoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-09 12:21
Zijn er mensen die hun fietsen tracken?
1. Ter diefstalbeveiliging
2. Omdat je dan ook zaken kan automatiseren :)

Ik ben erg benieuwd wat mogelijke en vooral goeie oplossingen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Tetsuo55 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 02:03:
[...]

Welke hardware gebruik je daarvoor?
https://www.blusky.com.tr/en/urun/21/bsc1111 + RS232-USB adapter, er is ook een diy versie: https://wiki.hal9k.dk/projects/kamstrup I.i.g. Googlen (of zoeken op Ali en Ebay) op IEC62056, dat is de gebruikte standaard. Mocht je een script willen, geef maar een gil ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 17-10-2021 11:36 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:59
skank schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 10:52:
Zijn er mensen die hun fietsen tracken?
1. Ter diefstalbeveiliging
2. Omdat je dan ook zaken kan automatiseren :)

Ik ben erg benieuwd wat mogelijke en vooral goeie oplossingen zijn?
Wat heb je zelf al gevonden? Want ik heb serieus het idee dat je hier wel heel vaak dingen vraagt "ter inspiratie" terwijl ik mij niet kan indenken dat je met Google / DuckDuckGo / op het HA forum geen voorbeelden kunt vinden. Ik kan mij in ieder geval niet indenken dat er snel een diefstal gerelateerde oplossing zal zijn die goed werkt. Immers zul je iets op / aan de fiets vast moeten maken, dus kan een dief het ook weer los maken. En verder zullen er maar twee soorten oplossingen zijn. Of een GPS module die dan ook internet zal moeten hebben, of een beacon systeem zoals Apple AirTag, maar dan moet je dus er op vertrouwen dat er altijd "Find My" compatible hardware in de buurt is (iPhone, iPad, Mac?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:48
golles schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 11:30:
[...]

Probeer dit eens:

YAML:
1
2
3
4
5
[[[
  if (entity.state = 'Playing' && entity.attributes.media_content_id) == 'http://playerservices.streamtheworld.com/api/livestream-redirect/RADIO538AAC.aac') return 'lime';
  if (entity.state = 'Idle') return 'black';
  else return 'red';
]]]

Je moet dan voor elke knop de juiste stream checken
SUPER! d:)b
Er zit wel een extra ) in je voorbeeld, hieronder de code zoals ik hem nu ingesteld heb

YAML:
1
2
3
4
[[[
  if (entity.state = 'Playing' && entity.attributes.media_content_id == 'http://playerservices.streamtheworld.com/api/livestream-redirect/RADIO538AAC.aac') return 'lime';
]]]

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-09 19:25
raymondw schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 11:27:
[...]

SUPER! d:)b
Er zit wel een extra ) in je voorbeeld, hieronder de code zoals ik hem nu ingesteld heb

YAML:
1
2
3
4
[[[
  if (entity.state = 'Playing' && entity.attributes.media_content_id == 'http://playerservices.streamtheworld.com/api/livestream-redirect/RADIO538AAC.aac') return 'lime';
]]]
Dat was natuurlijk om je te testen :+ 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
RobertMe schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 11:22:
[...]

Wat heb je zelf al gevonden? Want ik heb serieus het idee dat je hier wel heel vaak dingen vraagt "ter inspiratie" terwijl ik mij niet kan indenken dat je met Google / DuckDuckGo / op het HA forum geen voorbeelden kunt vinden. Ik kan mij in ieder geval niet indenken dat er snel een diefstal gerelateerde oplossing zal zijn die goed werkt. Immers zul je iets op / aan de fiets vast moeten maken, dus kan een dief het ook weer los maken. En verder zullen er maar twee soorten oplossingen zijn. Of een GPS module die dan ook internet zal moeten hebben, of een beacon systeem zoals Apple AirTag, maar dan moet je dus er op vertrouwen dat er altijd "Find My" compatible hardware in de buurt is (iPhone, iPad, Mac?)
Google levert vrij veel resultaten op he,dat zie jij ook.
De vraag werd gesteld om echt gebruikerservaringen.. als je zelf geen hebt hoef je niet te antwoorden want google'n kan ik idd ook.
Er zijn wel vrij veel diefstal gerelateerde oplossingen..
Zoals je zelf zegt, zaken die ze ook makkelijk kunnen losmaken, het moet vooral onopvallend zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:09
Stitchie schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 20:28:
[...]

Inderdaad bedoelde ik niet supervisor maar instellingen. De advanced mode ook gevonden.
Maar waar vind ik de optie logins
Überhaupt de documentatie van de addon (= gelijk aan de info op documentation-tab) gelezen? Veel duidelijker dan dat + mijn voorbeeld kan ik het toch niet maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
HuismAndré schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 11:06:
Elke knop z'n eigen input-boolean geven,
Of een enkele input_select, hoef je niet zelf te hannessen om ze elkaar te laten uitsluiten :)

@raymondw Maar als je de huidige stream ook kunt zien (in een atrribute ofzo) is dat natuurlijk nog makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Raven schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 11:07:
[...]

https://www.blusky.com.tr/en/urun/21/bsc1111 + RS232-USB adapter, er is ook een diy versie: https://wiki.hal9k.dk/projects/kamstrup I.i.g. Googlen (of zoeken op Ali en Ebay) op IEC62056, dat is de gebruikte standaard. Mocht je een script willen, geef maar een gil ;)
Thanks, script zal zeker handig zijn, maar waar sluit je de sensor op aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Tetsuo55 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 12:51:
[...]

Thanks, script zal zeker handig zijn, maar waar sluit je de sensor op aan?
Plaatje van wiki pagina van die standaard:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f4/IEC62056-Voorbeeld1.png
Dat is de IR-interface, ziet er bij andere niet-slimme digitale meters vergelijkbaar uit, de kabel wordt met magneetjes op de plek gehouden.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Raven schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 12:53:
[...]

Plaatje van wiki pagina van die standaard:
[Afbeelding]
Dat is de IR-interface, ziet er bij andere niet-slimme digitale meters vergelijkbaar uit, de kabel wordt met magneetjes op de plek gehouden.
Sorry ik bedoel aan de rs interface

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Tetsuo55 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 13:00:
[...]

Sorry ik bedoel aan de rs interface
Dat had ik eerder al aangegeven: RS232-USB adapter, die zijn wel te vinden, of je moet een kabel vinden waar al een USB poort aan zit. Bij de zelfbouwlink is een FTDI-kabel voldoende, of iets a la https://www.ebay.nl/itm/252713824136

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:17
Vanwege Warning meldingen in de log over de template heb ik mijn Afvalwijzer card aangepast en de default items eraan toegevoegd. (default=none)
Dit volgens voorbeelden waarbij soortgelijke meldingen zich voordoen.
Helaas helpt dit alleen niet want ik blijf Warning meldingen in de log zien.

Heb ik iets over het hoofd gezien soms?? :?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
type: custom:auto-entities
card:
  type: entities
  title: Volgende ophaaldata
filter:
  exclude:
    - entity_id: sensor.afvalwijzer*next*
    - entity_id: sensor.afvalwijzer*to*
  include:
    - entity_id: sensor.afvalwijzer_*
      options:
        type: custom:template-entity-row
        state: >
          {{as_timestamp(strptime(states(config.entity),'%d-%m-%Y',
          'default=none'))
              |timestamp_custom('%-d %b', default='none')}}
        secondary: >
          {% set count =
          state_attr(config.entity,'days_until_collection_date')|int %} {% set
          day = as_timestamp(strptime(states(config.entity),'%d-%m-%Y',
          default='none'))
             |timestamp_custom('%A', default='none') %}
          {% set dagen =
            {'Monday': 'maandag',
             'Tuesday': 'dinsdag',
            'Wednesday': 'woensdag',
             'Thursday': 'donderdag',
            'Friday': 'vrijdag',
            'Saturday': 'zaterdag',
            'Sunday': 'zondag'} %}
           {% set dag = dagen[day] if day in dagen else day %}
           {% set unit = 'Dag' if count == 1 else 'dagen' %}

{% if count >= 14 %} {% set phrase = dag + ' over 2 weken' %}
           {% elif count >= 7 %} {% set phrase = 'volgende week ' + dag %}
           {% elif count >= 3 %} {% set phrase = 'komende ' + dag %}
           {% elif count == 2 %} {% set phrase = dag + ', overmorgen' %}
           {% elif count == 1 %} {% set phrase = 'morgen, ' + dag %}
           {% else %} {% set phrase = 'vandaag, ' + dag %}
           {% endif %}
           {{phrase}} {% if count != 0%} ({{count}} {{unit}}) {% endif %}
sort:
  method: attribute
  attribute: days_until_collection_date
  numeric: true
  reverse: false

Stukje uit de HA log, er zijn meerdere van dit soort Warning meldingen.

YAML:
1
2
3
2021-10-17 15:42:59 WARNING (MainThread) [homeassistant.helpers.template] Template warning: 'as_timestamp' got invalid input 'default=none' when rendering template '{{as_timestamp(strptime(states(config.entity),'%d-%m-%Y', 'default=none'))
|timestamp_custom('%-d %b', default='none')}}' but no default was specified. Currently 'as_timestamp' will return 'None', however this template will fail to render in Home Assistant core 2021.12
2021-10-17 15:42:59 WARNING (MainThread) [homeassistant.helpers.template] Template warning: 'as_timestamp' got invalid input 'none' when rendering template '{% set count = state_attr(config.entity,'days_until_collection_date')|int %} {% set day = as_timestamp(strptime(states(config.entity),'%d-%m-%Y', default='none'))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus
Heeft Tuya weer eens problemen?

Ik probeer iemand te helpen met Local Tuya.
Local keys via CLI opgehaald.
Bij het toevoegen van de integratie blijft de "discovered devices" lijst leeg.
Handmatig toevoegen geeft error op device/local key.
Ook via yaml werkt niet.
Ga je naar de iot.tuya.com website en probeer je daar via api explorer->find device information de key te achterhalen krijg je deze respons:

YAML:
1
2
3
4
5
6
{
  "code": 1106,
  "msg": "permission deny",
  "success": false,
  "t": 1634486804503
}

Daar waar je voorheen de gehele response terugkreeg incl local key.

Er staat wel een melding:
Announcement
On October 15, 2021, Tuya has adjusted some API services, allowing you to manage them conveniently. We have integrated all the basic device management and control APIs into the Device Connection Service.You only need to subscribe to one service to get the complete device management capabilities.

This adjustment involves the following cloud services: industrial general device registration, industrial general device management, industrial general device status query, industrial general device control, industrial general user management, industrial general asset management, smart home devices management, and smart home family management.

If you have subscribed to any of the above services, the platform will automatically help you subscribe to the device connection service without affecting your normal API calls.
Hebben ze weer de api om zeep geholpen?

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 17-10-2021 20:57 . Reden: UBB codes teogepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

barrymossel schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 23:44:
[...]

Wat wil je precies?

Op basis van device trackers kun je al dan niet meldingen sturen?
tja op dit moment is er zoiezo "vertraging" in de meldingen dus dat is bijzonder vervelend. vertraging varieert tussen direct en 20 minuten later.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 07:00
Crossposten is niet toegestaan

[ Voor 93% gewijzigd door Septillion op 17-10-2021 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@HoppyF Je kan wel overall none van maken maar dat lost juist niet op dat je dan niet weet wat je terug krijgt als je ergens een ongeldige input in drukt. none is net zo ongeldig als 'blablabla' Je moet juist zorgen dat je altijd een geldige waarde in as_timestamp() stopt of anders hem niet uitvoeren.

[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 17-10-2021 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenvbins
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-05 13:18
Vraagje over de compatibiliteit van de DSMR-integratie, het hernoemen van variabelen en meer:

Met het toevoegen van zonnepanelen aan mijn Home Assistant ben ik erachter gekomen dat mijn naamgeving van meterkast-gerelateerde variabelen niet ideaal was. Ik zou deze graag aanpassen, maar de "Configuration-->Entities-->{Selecteer Entity}" methode werkt niet omdat alle relevante variabelen geen unieke ID hebben.
This entity ('sensor.power_returned') does not have a unique ID, therefore its settings cannot be managed from the UI. See the documentation for more detail.
Ik begrijp dat dit het resultaat is van het creëren van deze variabelen mbv een YAML script, zoals in het voorbeeld hieronder:
YAML:
1
2
3
4
5
- platform: mqtt
  name: Energy Delivered T2
  state_topic: "DSMR-API/energy_delivered_tariff2"
  unit_of_measurement: "kWh"
  value_template: "{{ value_json.energy_delivered_tariff2[0].value | round(3)}}"

De data die hier wordt opgevraagd wordt via een ESP-bordje uitgelezen van de slimme meter, en via MQTT naar HA gestuurd. (Via dit systeem, V4.5, inmiddels echter ook met restAPI geupdate.)

Kloppen de volgende vermoedens?
  1. Variabelen die geen "Unique ID" hebben, kunnen niet hernoemd worden.
  2. Verander je de naam tóch (bijvoorbeeld in het bovenstaande YAML-voorbeeld) dan krijg je simpelweg een nieuwe variabele met die naam, de oude data is enkel beschikbaar onder de oude naam.
  3. Het is niet mogelijk handmatig een "Unique ID" aan een self-made variabele toe te voegen.
Het gaat om ~1.5j aan data, het zou geen ramp zijn als ik die ga missen, maar als ik het met een beetje moeite kan bewaren is het toch fijn!

Overigens krijgen variabelen van (correct opgezette) integraties wel automatisch een unique ID. Ik zat te kijken naar de DSMR integratie (https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr/) maar die lijkt que connectiviteit beperkt te zijn tot een seriele of USB-verbinding. Externe data 'gebruiken' (kant-en-klaar verwerkt uit de MQTT messages, of desnoods het volledige telegram van de slimme meter via MQTT) lijkt mij niet mogelijk.

4. Klopt dat, oftewel, heb ik niets aan de DSMR-integratie als ik m'n hardware niet upgrade?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
1. Ja
2. Ja / nee. Oude zal verdwijnen
3. Prima mogelijk, zie documentatie
4. Geen ervaring met DSMR-integratie, gebruik ESPhome

Maar HA slaat pas sinds kort long term data op, of heb je dat ergens anders heen gedrukt? Want dat zou door het het noemen dan als nog stuk kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenvbins
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-05 13:18
Superfijn, concrete antwoorden!

3. Geweldig, ga ik zeker naar kijken!

Wat betreft de long-term data: je hebt volledig gelijk. Ik heb ook InfluxDB en Grafana draaien (zij het voornamelijk met dank aan het stap-voor-stap volgen van een set instructies, ik zal niet beweren dat ik volledig snap hoe het werkt :+ ) waarbij InfluxDB mijn data wel langer opslaat. Voor dagelijks gebruik is de HA-data voldoende, maar zo af en toe ben ik even benieuwd hoe iets het afgelopen jaar was, en daar gebruik ik die grote set dan voor. Maar goede herinnering dus, zal ook nog even kijken of dit binnen InfluxDB een probleem zal geven, en zo ja, of/hoe ik dat ga fixen.

[ Voor 12% gewijzigd door svenvbins op 17-10-2021 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus
bafplus schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 18:10:
Heeft Tuya weer eens problemen?

Ik probeer iemand te helpen met Local Tuya.
Local keys via CLI opgehaald.
Bij het toevoegen van de integratie blijft de "discovered devices" lijst leeg.
Handmatig toevoegen geeft error op device/local key.
Ook via yaml werkt niet.
Ga je naar de iot.tuya.com website en probeer je daar via api explorer->find device information de key te achterhalen krijg je deze respons:

YAML:
1
2
3
4
5
6
{
  "code": 1106,
  "msg": "permission deny",
  "success": false,
  "t": 1634486804503
}

Daar waar je voorheen de gehele response terugkreeg incl local key.

Er staat wel een melding:

[...]

Hebben ze weer de api om zeep geholpen?
probleem gevonden.
Ze zijn aan het shuffelen geweest met de menu's.
Local keys vindt je voortaan hier:

- Ga naar API Explorer->Smart Home Management->Device Management->Get Device Details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Septillion schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 21:01:
@HoppyF Je kan wel overall none van maken maar dat lost juist niet op dat je dan niet weet wat je terug krijgt als je ergens een ongeldige input in drukt. none is net zo ongeldig als 'blablabla' Je moet juist zorgen dat je altijd een geldige waarde in as_timestamp() stopt of anders hem niet uitvoeren.
Daar heb je misschien wel gelijk in maar het punt is dat de bewuste card precies doet wat hij moet doen.
Er IS dus geen ongeldige invoer!

Alle data, bv een dag van de week, het aantal dagen enz. worden keurig getoond.
Er zijn dus geen fouten, de vraag is dus waarom ik dan een default waarde ergens zou moeten invullen en wat deze waarde dan zou moeten zijn.
Ik ben geen programmeur maar probeer te begrijpen wat nu eigenlijk het probleem is.
Nu heb ik inderdaad een “default=none” er tussen geplakt omdat ik anders niet zou weten wat moet zijn.
In wat voorbeelden stond dit ook zo.
Nu is een voorbeeld maar een voorbeeld.
De Warning laat echter niet veel anders zien dan none.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:43
vso schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 17:39:
[...]

Vind het wel verbazend, dat HA dat niet echt geschikt heeft gemaakt

Je kan wel data verzamelen maar op zich is het ook wel makkelijk als je de kosten /verbruik inzichtelijk kan maken teminste ligt een beetje aan je opzet natuurlijk

ik ben mijn huis aan het verbouwen en daarbij is het dus ook handig dat je water(flow meters) of gasverbruik (meter) oid ertussen kan proppen ..

Dus wat ik moet doen (als het kan :?) is de data in een (SQL) database stoppen en dan daar weer uit de data opvragen oid ? lees je zet er wat tussen die de data produceert oid .. kan op vele vormen sql is er 1 van
Hij geeft die warnings alleen als de template niet correct uitgevoerd kon worden, en hij nu dus nog default None terug geeft.
Als je templates altijd een geldige waarde zouden hebben zou je deze warnings niet krijgen.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
HoppyF schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 21:56:
[...]
Er IS dus geen ongeldige invoer!
Als de state nog niet beschikbaar is bij het starten bijvoorbeeld is deze nog niet geldig.

Volgens mij staat nu gewoon niet goed waar je de default aangeeft. Maar volgens mij is default als parameter een 2021.10 dingetje (moet nog upgrade doen) maar volgens mij staan ze nu gewoon niet goed. Alles default=none geven is ook niet de magische oplossing. Ik zou even weer terug gaan naar wat je had en dan met de warning die je dan hebt verder werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Septillion schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 22:26:
[...]

Als de state nog niet beschikbaar is bij het starten bijvoorbeeld is deze nog niet geldig.

Volgens mij staat nu gewoon niet goed waar je de default aangeeft. Maar volgens mij is default als parameter een 2021.10 dingetje (moet nog upgrade doen) maar volgens mij staan ze nu gewoon niet goed. Alles default=none geven is ook niet de magische oplossing. Ik zou even weer terug gaan naar wat je had en dan met de warning die je dan hebt verder werken.
De betreffende sensors (sensor.afvalwijzer_*) geven nu keurig een datum terug.
Die wordt dan in de card ook getoond.
Het zou inderdaad zo kunnen zijn dat een sensor door bepaalde omstandigheden geen datum krijgt.
De vraag is dan wat de default van een niet ontvangen datum zou moeten zijn.
Moet er dan een willekeurige datum als default gekozen worden om een Warning (straks Error?) te voorkomen?
Bv een default=01-01-21
Ziet er raar uit maar ik noem maar even wat.
De Warnings doen nu nog niet veel meer dan de log vullen maar uit de tekst kun je opmaken dat er in de nabije toekomst met een volgende release, wel een fout zou kunnen ontstaan.
Ondertussen zoek ik verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@HoppyF Dat is een optie. Andere optie is er gewoon op te checken en de hele opzetting niet aan te roepen en gewoon "Ongeldig" in de UI te printen bijvoorbeeld.

Hele punt is dat HA niet meer wil dat je vertrouwd op de soms wat rare uitkomsten die dingen terug geven als je er geen geldige data in stopt. Ook al is dit misschien maar heel even. Ongeldige input = error (straks).

En qua warnings, ik zou dus weer even terug gaan naar een versie zonder enige default erin en dan kijken welke meldingen je krijgt. Nu lijkt er gewoon random met "default=None" gestrooid te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:13

robertwebbe

Robert Webbe

Vraagje: ik heb in een 2e woning Home Assistant draaien om de boel een beetje in de gaten te houden. Via een ZigBee CC2531 USB stick en de ZigBee Home Automation integratie heb ik onder andere een aantal IKEA draadloze bewegingssensoren gekoppeld. Dit werkt perfect maar vanavond zag ik wat vreemds in het overzicht van de detectie sensoren. De 2 IKEA bewegingssensoren (gang beneden en gang boven) hadden enkele minuten na elkaar beweging gedetecteerd. Bij die van boven hangt ook nog een Elgato Eve welke Apple HomeKit gekoppeld is en geeft push berichten af als ik daar niet ben en er beweging is. Maar deze sensor heeft geen enkele beweging gedetecteerd vandaag en ook alle ramen en deuren zijn niet open geweest.

Wat zou dit geweest kunnen zijn? Een vlieg lijkt me uitgesloten gezien daar al 2 weken geen deur of raam heeft open gestaan. Kan het wellicht een automatische firmware update geweest zijn die voor een false positive trigger heeft gezorgd? Kunnen deze sensoren überhaupt geupdate worden via deze constructie?

Ik zit me rot te tobben wat het nu is en hoop dat iemand een idee heeft wat hier gaande is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:58
Ik ben nieuw met home assistant en ik ga jullie heel veel vragen stellen want mijn vorige vraag is perfect beantwoord :)
In de hue app is er een optie voor een motion sensor: ga terug naar vorige status. Deze optie heb ik niet in HA, dus vooralsnog laat ik dit via de hue app lopen (ookal heeft het z'n gebreken). Ik kwam wel dit tegen: https://github.com/pnbruc...aster/docs/light_store.md, iemand ervaringen mee? Werkt het goed?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@sig69 Geen ervaring met dat script maar het zit zeker wel in HA :) Daarvoor kan je een scene snapshot maken. Tweede voorbeeld laat dat mooi zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@robertwebbe Volgens mij ondersteund ZHA geen updates, laat staan automatisch. Never mind...

[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 18-10-2021 09:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Septillion schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 08:52:
@robertwebbe Volgens mij ondersteund ZHA geen updates, laat staan automatisch.
Ik lees hier toch iets anders
ZHA component has the ability to automatically download and perform OTA (Over-The-Air) firmware updates of Zigbee devices if the OTA firmware provider source URL for updates is available. OTA firmware updating is set to disabled (false) in the configuration by default.

Currently, OTA providers for firmware updates are only available for IKEA and LEDVANCE devices. OTA updates for device of other manufactures could also be supported by ZHA dependencies in the future, if these manufacturers publish their firmware publicly.

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Kenhas Mooie toevoeging :+

Ook al ben ik geen van van automagisch...

[ Voor 43% gewijzigd door Septillion op 18-10-2021 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
Septillion schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 08:50:
@sig69 Geen ervaring met dat script maar het zit zeker wel in HA :) Daarvoor kan je een scene snapshot maken. Tweede voorbeeld laat dat mooi zien.
Oh nice, daar ga ik mee aan de slag. Thanks!

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-09 21:06
2021.10.5:
  • Log reason for DLNA-DMR device becoming unavailable (@chishm - #57516) (dlna_dmr docs)
  • Bump Mill library to 0.6.2 (@Danielhiversen - #57533) (mill docs)
  • Fix Fast.com autoupdate (@Z1ni - #57552) (fastdotcom docs)
  • Bump simplisafe-python to 11.0.7 (@bachya - #57573) (simplisafe docs)
  • Correct detection of row_number support for MariaDB (@emontnemery - #57663) (recorder docs)
  • Ensure Notion device name is stored as a string (@bachya - #57670) (notion docs)
  • Bump spiderpy to 1.4.3 (@peternijssen - #57675) (spider docs)
  • Fix Shelly humidity sensor available condition (@thecode - #57721) (shelly docs)
  • Reconnect and retry yeelight commands after previous wifi drop out (@bdraco - #57741) (yeelight docs)
  • Always send color/temp when switching from an effect in yeelight (@bdraco - #57745) (yeelight docs)
  • Fix Youless state class for power total sensor (@gjong - #57758) (youless docs)
  • Fix broken upnp derived sensors reporting b/s instead of kb/s (@StevenLooman - #57681) (upnp docs)
2021.10.6:
  • Avoid setting up harmony websocket from discovery (@bdraco - #57589) (harmony docs)
  • Fix device class for energy plugwise sensors (@squio - #57803) (plugwise docs)
  • Prevent yeelight discovery from overloading the bulb (@bdraco - #57820) (yeelight docs)
  • Bump bond-api to 0.1.14 (@bdraco - #57874) (bond docs)
  • Revert "Fix bmw_conntected_drive check_control_message short description" (@cdce8p - #57928) (bmw_connected_drive docs)
  • Fix bug that prevents multiple instances of Tile (@bachya - #57942) (tile docs)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
robertwebbe schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 23:45:
Vraagje: ik heb in een 2e woning Home Assistant draaien om de boel een beetje in de gaten te houden. Via een ZigBee CC2531 USB stick en de ZigBee Home Automation integratie heb ik onder andere een aantal IKEA draadloze bewegingssensoren gekoppeld. Dit werkt perfect maar vanavond zag ik wat vreemds in het overzicht van de detectie sensoren. De 2 IKEA bewegingssensoren (gang beneden en gang boven) hadden enkele minuten na elkaar beweging gedetecteerd. Bij die van boven hangt ook nog een Elgato Eve welke Apple HomeKit gekoppeld is en geeft push berichten af als ik daar niet ben en er beweging is. Maar deze sensor heeft geen enkele beweging gedetecteerd vandaag en ook alle ramen en deuren zijn niet open geweest.

Wat zou dit geweest kunnen zijn? Een vlieg lijkt me uitgesloten gezien daar al 2 weken geen deur of raam heeft open gestaan. Kan het wellicht een automatische firmware update geweest zijn die voor een false positive trigger heeft gezorgd? Kunnen deze sensoren überhaupt geupdate worden via deze constructie?

Ik zit me rot te tobben wat het nu is en hoop dat iemand een idee heeft wat hier gaande is geweest.
Ik zou me er niet te druk om maken en er een goedkope camera bij hangen volgende keer als je er weer komt.
En even in alle logs kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golles
robertwebbe schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 23:45:

Ik had een keer iets soortgelijks toen ik van huis was, toen ik thuiskwam zat er een libelle op de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Hmmbob Weet jij of daarmee dan de problemen rond Energy dashboard ook zijn opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-09 21:06
Septillion schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 10:15:
@Hmmbob Weet jij of daarmee dan de problemen rond Energy dashboard ook zijn opgelost?
Geen idee :+

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aesculapius
  • Laatst online: 00:20
Septillion schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 10:15:
Net geupgrade naar 2021.10.6 en nog steeds geen data in energy dashboard. Toch maar eens ticket op git aanmaken dan, vervelend zo.

[ Voor 8% gewijzigd door Aesculapius op 18-10-2021 11:56 ]

Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynamicDreams
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-09 15:36
JaymzHetfield schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 17:01:
[...]

@DynamicDreams heb je hier ooit nog een oplossing voor gevonden waarbij niet de hele integratie verwijderd hoeft te worden? Ik zit namelijk met precies hetzelfde probleem. Heb twee kaku dimmers die er als switches in staan.
Helaas niet. Zit nu volledig op Z-wave.

12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:18
Omdat ie gewoon tof is, hoewel ik me best zou irriteren aan de ' hakkelende voice' ..

Jarvis in Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:07
Ik heb een Sonos player in HA staan. Hiermee kan ze in of uit de groep zetten om te bepalen welke ik aan wil hebben. Maar ik kan niet vinden of het mogelijk is om ook nog per device het volume te regelen. Nu gaat alles harder of zachter.

Iemand tips om meerdere Sonos op verschillende locaties te bedienen.

Wat ik vooral gebruik:
- Alles aan met dezelfde muziek
- Soms moet er een uit (bijvoorbeeld keuken niet nodig)
- Volume per locatie (device) bedienbaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lDIsCQNkYMvjB9pVIz1M__-b1yQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y7u1BfwTwkYzNULoNe1n9ok1.png?f=fotoalbum_large

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
type: custom:mini-media-player
speaker_group:
  platform: sonos
  show_group_count: true
  sync_volume: true
  entities:
    - entity_id: media_player.sonos_woonkamer
      name: Sonos Woonkamer
    - entity_id: media_player.sonos_keuken
      name: Sonos Keuken
    - entity_id: media_player.sonos_tuinkamer
      name: Sonos Tuinkamer
volume_stateless: false
group: false
name: Sonos
entity: media_player.sonos_woonkamer

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@water_escape sync_volume: false ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaymzHetfield
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-04 14:57
DynamicDreams schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 11:09:
[...]

Helaas niet. Zit nu volledig op Z-wave.
Ok jammer, bedankt voor je reactie. Vind het wel zonde als ik een goed werkende kaku dimmer zou moeten vervangen voor zo'n kleinigheidje.

Metal up your ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Sorry, had ik er misschien bij moeten zeggen.
Wanneer je die op FALSE zet bedien je met de slider alleen de "master", de rest niet. Maar de rest kan je dan helemaal niet harder of zachter zetten.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@water_escape En als je daar dan losse card voor maakt?

Anders misschien mooi request voor de maker van de custom card.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Septillion schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 16:21:
@water_escape En als je daar dan losse card voor maakt?

Anders misschien mooi request voor de maker van de custom card.
Ik kan van iedere Sonos een losse kaart maken idd. Maar ik hoopte dat iemand ook meerdere sonos heeft en zoiets als had. Heel bijzondere request is het niet toch :). Maar inschieten kan altijd idd.

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@water_escape Niet geheel nee maar wel lastig in een interface te gieten denk ik. Misschien dat je buiten dat nog kunt spelen door de sync_volume te templaten. Misschien dat je de volume_offset ook kunt templaten, dat weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:08
We zitten bijna op .7, dus bijna tijd om te upgraden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Hoi

Weet iemand toevallig een entity-card (achtige) welke state-colors (en vooral edits daarvan) ondersteunt zoals custom:button-card dat doet?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  - type: custom:button-card
    entity: binary_sensor.werkdag_jeroen
    icon: mdi:bag-suitcase-outline
    color: var(--state-icon-color)
    show_state: false
    state:
      - value: 'off'
        color: red

Dit wilde ik samen met die sensor van mn vrouw in 1 view. de pagina van dashboard is n variatie op die van Hmmbob (dus single pane) er zitten 4 custom buttons boven, dus zou leuk zijn als deze niet te veel ruimte innemen. Maar de status is "AAN" dus dat vind k lelijk, dus liever had ik de custom button card zodat die rood werd bij Off en blauw bij On en ik de state kon hiden. Maar de entities card maakt er een mooiere view van.. Iemand nog tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IfZhe7my9sBhwjy4xjZY3wPQ-30=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/h04CpEDZwDie8VNobNxhjl9Q.jpg?f=user_large

Dit dus maar dan ZONDER State en MET kleur afhankelijk van State. Mag dus ook n andere card zijn. Nu entities.

[ Voor 16% gewijzigd door Koepert op 18-10-2021 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Koepert schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 18:31:
Hoi

Weet iemand toevallig een entity-card (achtige) welke state-colors (en vooral edits daarvan) ondersteunt zoals custom:button-card dat doet?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  - type: custom:button-card
    entity: binary_sensor.werkdag_jeroen
    color: var(--state-icon-color)
    show_state: false
    state:
      - value: 'off'
        color: red

Dit wilde ik samen met die sensor van mn vrouw in 1 view. de pagina van dashboard is n variatie op die van Hmmbob (dus single pane) er zitten 4 custom buttons boven, dus zou leuk zijn als deze niet te veel ruimte innemen. Maar de status is "AAN" dus dat vind k lelijk, dus liever had ik de custom button card zodat die rood werd bij Off en blauw bij On en ik de state kon hiden. Maar de entities card maakt er een mooiere view van.. Iemand nog tips?

[Afbeelding]

Dit dus maar dan ZONDER State en MET kleur afhankelijk van State. Mag dus ook n andere card zijn. Nu entities.
Ziet er leukt uit, geen zin om eens alles te tonen in het show e dashboard topic? :) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
skank schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 18:35:
[...]

Ziet er leukt uit, geen zin om eens alles te tonen in het show e dashboard topic? :) _/-\o_
Thx.. maar t is grotendeels @Hmmbob zn dash..en die staat er al in ;)

- iOS theme (met Quicksand font)
- Wat custom dingen omdat IK die er in wilde (niet alleen afval VANDAAG als conditional, maar ook MORGEN).
- ik denk ruim 80% Hmmbob zn config ongemoeid en alleen omgebouwd naar mijn entities/wensen/situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Ik zie de gelijkenissen uiteraard wel maar toch ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan®
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-09 12:49
ik van rob shop een schakelaar gekocht, deze is te gebruiken met HA icm conbee II/ZHA stick volgens de shop.
Ik krijg de schakelaar niet zichtbaar in HA Heeft iemand ervaring met deze schakelaar: ROBB Smarrt Wall Switch Zigbee 4V

He who laughs last.. Thinks slowest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Daan® schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 07:54:
ik van rob shop een schakelaar gekocht, deze is te gebruiken met HA icm conbee II/ZHA stick volgens de shop.
Ik krijg de schakelaar niet zichtbaar in HA Heeft iemand ervaring met deze schakelaar: ROBB Smarrt Wall Switch Zigbee 4V
Dus je ziet hem ook niet in de phoscon app?
Is hij wel compatible met de conbee 2 stick?
Check ff deze lijst
https://zigbee.blakadder.com/deconz.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Laatst online: 11:43
Daan® schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 07:54:
Ik verwacht dat je deze moet integreren via events. Luister via developer tools -> events eens naar deconz_event

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-08 12:11
Ik ben een tweede HA configuratie aan het maken en ga langzaam over naar de nieuwe om te zorgen dat het gezin er zo min mogelijk last van heeft. Al weken bezig en gaat op zich prima alleen duurt wel lang. :)

Nu werkte onderstaande configuratie bij de oude HA prima maar bij de nieuwe krijg ik constant foutmeldingen in mijn logboek. Wat gaat er mis?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
# Elektra optelling    
  - platform: template
    sensors:
      house_consumed_energy:
        friendly_name: "House Consumed Energy"
        value_template: >
         {{ ((states("sensor.consumed_energy") | float + states("sensor.daily_electra_low") | float) + (states("sensor.daily_electra_high") | float))  | round(2) }}
        unit_of_measurement: 'kWh'
    sensors:
      house_returned_energy:
        friendly_name: "House Returned Energy"
         {{ ((states("sensor.consumed_energy") | float + states("sensor.daily_electra_high_return") | float) + (states("sensor.daily_electra_low_return") | float))  | round(2) }}

En dit zijn de foutmeldingen, waar zit het probleem?

Template warning: 'float' got invalid input 'unknown' when rendering template '{{ ((states("sensor.consumed_energy") | float + states("sensor.daily_electra_low") | float) + (states("sensor.daily_electra_high") | float)) | round(2) }}' but no default was specified. Currently 'float' will return '0', however this template will fail to render in Home Assistant core 2021.12

en

The unit of sensor.daily_electra_low_return (kWh) does not match the unit of already compiled statistics (None). Generation of long term statistics will be suppressed unless the unit changes back to None

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Laatst online: 22-09 22:45
@RoTeK70

Nieuw is dat templates tegenwoordig een default kunnen hebben, en binnenkort ook moeten hebben.
Die heb je niet, dus vandaar de waarschuwing.

Zie de breaking change over de templates:
https://www.home-assistan...-202110/#breaking-changes

Bij de tweede lijkt het issue te zijn dat de eenheid is gewijzigd (van None > kWh), waardoor de statistieken zijn uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
RoTeK70 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 08:42:
Ik ben een tweede HA configuratie aan het maken en ga langzaam over naar de nieuwe om te zorgen dat het gezin er zo min mogelijk last van heeft. Al weken bezig en gaat op zich prima alleen duurt wel lang. :)

Nu werkte onderstaande configuratie bij de oude HA prima maar bij de nieuwe krijg ik constant foutmeldingen in mijn logboek. Wat gaat er mis?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
# Elektra optelling    
    sensors:
      house_consumed_energy:
        friendly_name: "House Consumed Energy"
         {{ ((states("sensor.consumed_energy") | float + states("sensor.daily_electra_low") | float) + (states("sensor.daily_electra_high") | float))  | round(2) }}
    sensors:
      house_returned_energy:
        friendly_name: "House Returned Energy"
         {{ ((states("sensor.consumed_energy") | float + states("sensor.daily_electra_high_return") | float) + (states("sensor.daily_electra_low_return") | float))  | round(2) }}

En dit zijn de foutmeldingen, waar zit het probleem?

Template warning: 'float' got invalid input 'unknown' when rendering template '{{ ((states("sensor.consumed_energy") | float + states("sensor.daily_electra_low") | float) + (states("sensor.daily_electra_high") | float)) | round(2) }}' but no default was specified. Currently 'float' will return '0', however this template will fail to render in Home Assistant core 2021.12

en

The unit of sensor.daily_electra_low_return (kWh) does not match the unit of already compiled statistics (None). Generation of long term statistics will be suppressed unless the unit changes back to None
Deze haak ik even op aan. K heb namelijk ook 3 template sensoren die nu stuk gaan. Deze 2 inzake de wasmachine en droger.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
  sensors:
    wasmachine_state_template:
      friendly_name: 'Wasmachine - Status'
      icon_template: mdi:washing-machine
      value_template: >-
        {%- if is_state("switch.smart_plug_15", "off") %}
            Schakelaar Uit
        {%  elif states('sensor.power_35') | float >= 0.1 and states('sensor.power_35') | float < 10.0 | float %}
            Standby
        {%  elif states('sensor.power_35') | float >= 10.0 and states('sensor.power_35') | float < 3600.0 | float %}
            In gebruik
        {% else %}
            Uit
        {%- endif %}
    droger_state_template:
      friendly_name: 'Droger - Status'
      icon_template: mdi:tumble-dryer
        {%- if is_state("switch.smart_plug_14", "off") %}
            Schakelaar Uit
        {%  elif states('sensor.power_33') | float >= 0.1 and states('sensor.power_33') | float < 10.0 | float %}
            Standby
        {%  elif states('sensor.power_33') | float >= 10.0 and states('sensor.power_33') | float < 3600.0 | float %}
            In gebruik
        {% else %}
            Uit
        {%- endif %}

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  sensors:
    daily_energy:
      friendly_name: Daily Energy
      unit_of_measurement: kWh
      value_template: "{{ states('sensor.daily_energy_offpeak')|float + states('sensor.daily_energy_peak')|float }}"
    monthly_energy:
      friendly_name: Monthly Energy
      value_template: "{{ states('sensor.monthly_energy_offpeak')|float + states('sensor.monthly_energy_peak')|float }}"

Deze laatste krijg ik nog geen melding van, maar dat is n kwestie van tijd gok ik..
Uiteraard de melding:

code:
1
Template warning: 'float' got invalid input 'unavailable' when rendering template '{%- if is_state("switch.smart_plug_14", "off") %} Schakelaar Uit {% elif states('sensor.power_33') | float >= 0.1 and states('sensor.power_33') | float < 10.0 | float %} Standby {% elif states('sensor.power_33') | float >= 10.0 and states('sensor.power_33') | float < 3600.0 | float %} In gebruik {% else %} Uit {%- endif %}' but no default was specified. Currently 'float' will return '0', however this template will fail to render in Home Assistant core 2021.12

Mijn punt zit in: Ik haal uit de documentatie (nog) niet hoe je die 'default' dient toe te voegen. Wat zijn als het ware spelregels voor toevoegen default. Hier --> https://www.home-assistant.io/docs/configuration/templating/ Staat ergens in de tekst:
code:
1
 float(default) filter will attempt to convert the input to a float. If that fails, returns the default value, or if omitted 0.0.

Maar is dat dan ook de juiste manier dit 'standaard' te doen? Alleen het woord default? Of in geval van de was en droger juist default = UIT oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Koepert schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 08:58:
[...]

Deze haak ik even op aan. K heb namelijk ook 3 template sensoren die nu stuk gaan. Deze 2 inzake de wasmachine en droger.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
  sensors:
        {%- if is_state("switch.smart_plug_15", "off") %}
            Schakelaar Uit
        {%  elif states('sensor.power_35') | float >= 0.1 and states('sensor.power_35') | float < 10.0 | float %}
            Standby
        {%  elif states('sensor.power_35') | float >= 10.0 and states('sensor.power_35') | float < 3600.0 | float %}
            In gebruik
        {% else %}
            Uit
        {%- endif %}
    droger_state_template:
      friendly_name: 'Droger - Status'
      icon_template: mdi:tumble-dryer
        {%- if is_state("switch.smart_plug_14", "off") %}
            Schakelaar Uit
        {%  elif states('sensor.power_33') | float >= 0.1 and states('sensor.power_33') | float < 10.0 | float %}
            Standby
        {%  elif states('sensor.power_33') | float >= 10.0 and states('sensor.power_33') | float < 3600.0 | float %}
            In gebruik
        {% else %}
            Uit
        {%- endif %}

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  sensors:
    daily_energy:
      friendly_name: Daily Energy
      value_template: "{{ states('sensor.daily_energy_offpeak')|float + states('sensor.daily_energy_peak')|float }}"
    monthly_energy:
      friendly_name: Monthly Energy
      value_template: "{{ states('sensor.monthly_energy_offpeak')|float + states('sensor.monthly_energy_peak')|float }}"

Deze laatste krijg ik nog geen melding van, maar dat is n kwestie van tijd gok ik..
Uiteraard de melding:

code:
1
Template warning: 'float' got invalid input 'unavailable' when rendering template '{%- if is_state("switch.smart_plug_14", "off") %} Schakelaar Uit {% elif states('sensor.power_33') | float >= 0.1 and states('sensor.power_33') | float < 10.0 | float %} Standby {% elif states('sensor.power_33') | float >= 10.0 and states('sensor.power_33') | float < 3600.0 | float %} In gebruik {% else %} Uit {%- endif %}' but no default was specified. Currently 'float' will return '0', however this template will fail to render in Home Assistant core 2021.12

Mijn punt zit in: Ik haal uit de documentatie (nog) niet hoe je die 'default' dient toe te voegen. Wat zijn als het ware spelregels voor toevoegen default. Hier --> https://www.home-assistant.io/docs/configuration/templating/ Staat ergens in de tekst:
code:
1
 float(default) filter will attempt to convert the input to a float. If that fails, returns the default value, or if omitted 0.0.

Maar is dat dan ook de juiste manier dit 'standaard' te doen? Alleen het woord default? Of in geval van de was en droger juist default = UIT oid.
In de Breaking Changes staat duidelijk:
In Home Assistant Core 2021.12 the template will fail to render if no default value is specified. You can specify a default value by passing to the filter like this: {{ "abc" | float(default=0) }}.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
KC27 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:15:
[...]

In de Breaking Changes staat duidelijk:

[...]
Klopt. En de door mij gequote tekst staat duidelijk (default) .. kortom --> is de default afhankelijk van de template? Of is de default altijd 0, ongeacht wat je precies template.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
RudolfR schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 08:55:
@RoTeK70

Nieuw is dat templates tegenwoordig een default kunnen hebben, en binnenkort ook moeten hebben.

Bij de tweede lijkt het issue te zijn dat de eenheid is gewijzigd (van None > kWh), waardoor de statistieken zijn uitgeschakeld.
Die had ik gemist!, Gaat ook heel snel tegenwoordig. :)
Bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Koepert schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:17:
[...]

Klopt. En de door mij gequote tekst staat duidelijk (default) .. kortom --> is de default afhankelijk van de template? Of is de default altijd 0, ongeacht wat je precies template.
Je mag zelf je default invullen maar er moet wel iets achter staan, bijvoorbeeld "default=200".

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Koepert De default mag alles zijn wat ij wilt. Alleen nu weet je expliciet wat je terug krijgt als de boel fout gaat en dat eventueel zelf kunt opvangen. Dus bijvoorbeeld "Error" tonen ipv "Uit" omdat de boel simpelweg 0 terug geeft bij error nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
RudolfR schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 08:55:
@RoTeK70

Het tweede deel snap ik toch niet helemaal, want originele sensor waar de daily uit gegenereerd wordt is ook kWh. Wat ik ook wijzig aan unit_of_measurement bij originele sensor of de gegenereerde blijven de foutmeldingen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:14
Met de winter voor de deur, wil ik toch iets kritischer zijn op het gasgebruik.
Ik heb reeds overal Honeywell Evohome op de radiatoren zitten. En ik wil nu de baby kamer qua verwarming verder automatiseren.

Nu heb ik al een deurdranger op de deur zitten. Dus de verwarming in/uit schakelen middels een deursensor is geen optie meer. Nu ben ik aan het denken om iets van een druksensor (welke?) te gebruiken en deze onder de matras te leggen. En aan de hand hiervan + temperatuur sensor (xiaomi) wil ik de verwarming gaan sturen.

Hebben jullie hier ideeën over, die wel veilig moeten zijn (om onder een matras te leggen). Of hebben jullie compleet andere ideeën? Ik zie namelijk door de bomen het bos niet meer.

Ik gebruik zigbee/zwave/wifi, voorkeur is zigbee (lager stroomverbruik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Septillion schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:18:
@Koepert De default mag alles zijn wat ij wilt. Alleen nu weet je expliciet wat je terug krijgt als de boel fout gaat en dat eventueel zelf kunt opvangen. Dus bijvoorbeeld "Error" tonen ipv "Uit" omdat de boel simpelweg 0 terug geeft bij error nu.
Die snap ik nie helemaal.. bedoel je dan dat ik (default=Error) invul zodat ik daadwerkelijk een Error melding krijg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Koepert Het is net wat je wilt. Maar het is volgens mij vooral om bewust te worden wat er gebeurd als iets bijvoorbeeld niet beschikbaar is. Door impliciete afhandeling gebeurd er nu regelmatig iets dat de gebruiker niet verwacht.

Mogelijke manier zou volgens mij zijn:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
  sensors:
        {% set pwr = states('sensor.power_35')|float(default='error') %}
        {% if pwr is 'error' %}
            Error
        {%- elif is_state("switch.smart_plug_15", "off") %}
            Schakelaar Uit
        {%  elif pwr >= 0.1 and pwr < 10.0 | float %}
            Standby
        {%  elif pwr >= 10.0 %}
            In gebruik
        {% else %}
            Uit
        {%- endif %}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Septillion schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:48:
@Koepert Het is net wat je wilt. Maar het is volgens mij vooral om bewust te worden wat er gebeurd als iets bijvoorbeeld niet beschikbaar is. Door impliciete afhandeling gebeurd er nu regelmatig iets dat de gebruiker niet verwacht.

Mogelijke manier zou volgens mij zijn:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
  sensors:
        {% if pwr is 'error' %}
            Error
        {%- elif is_state("switch.smart_plug_15", "off") %}
            Schakelaar Uit
            Standby
        {%  elif pwr >= 10.0 %}
            In gebruik
        {% else %}
            Uit
        {%- endif %}
Niet helemaal

code:
1
Invalid config for [sensor.template]: invalid template (TemplateSyntaxError: expected token 'name', got 'string') for dictionary value @ data['sensors']['wasmachine_state_template']['value_template']. Got '{% set pwr = states(\'sensor.power_35\')|float(default=\'error\') %} {% if pwr is \'error\' %}\n    Error\n{%- elif is_state("switch.smart_plug_15", "off") %}\n    Schakelaar Uit\n{%  elif pwr >= 0.1 and pwr < 10.0 | float %}\n    Standby\n{%  elif pwr >= 10.0 %}\n    In gebruik\n{% else %}\n    Uit\n{%- endif %}'. (See ?, line ?).

Maar ik piel nog wel ff verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Koepert Ik zie een extra - voor elif en endif :| Die had jij al staan en weet niet waarom eigenlijk :p

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
  sensors:
        {% if pwr is 'error' %}
            Error
        {% elif is_state("switch.smart_plug_15", "off") %}
            Schakelaar Uit
            Standby
        {%  elif pwr >= 10.0 %}
            In gebruik
        {% else %}
            Uit
        {% endif %}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:04

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@prekz Een vriend van me gebruikt dit in de bedden van z'n kinderen: https://medium.com/@qz_li/smart-bed-7de9ad55276e (overigens maar een zo'n sensor per bed, geen vier zoals in het artikel).

Ik geloof dat er soms wel eens wat rare readings uitkomen, maar over het algemeen is hij er wel tevreden over.

[ Voor 14% gewijzigd door Yukkie op 19-10-2021 12:06 ]

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Septillion schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 11:57:
@Koepert Ik zie een extra - voor elif en endif :| Die had jij al staan en weet niet waarom eigenlijk :p

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
  sensors:
        {% if pwr is 'error' %}
            Error
            Schakelaar Uit
            Standby
        {%  elif pwr >= 10.0 %}
            In gebruik
        {% else %}
            Uit
        {% endif %}
Bijzonder.. maar ook deze gaat over zn nek op eigenlijk dezelfde melding.. Nou ja.. K kijk wel ff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Nu online
prekz schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:32:
Met de winter voor de deur, wil ik toch iets kritischer zijn op het gasgebruik.
Ik heb reeds overal Honeywell Evohome op de radiatoren zitten. En ik wil nu de baby kamer qua verwarming verder automatiseren.

Nu heb ik al een deurdranger op de deur zitten. Dus de verwarming in/uit schakelen middels een deursensor is geen optie meer. Nu ben ik aan het denken om iets van een druksensor (welke?) te gebruiken en deze onder de matras te leggen. En aan de hand hiervan + temperatuur sensor (xiaomi) wil ik de verwarming gaan sturen.

Hebben jullie hier ideeën over, die wel veilig moeten zijn (om onder een matras te leggen). Of hebben jullie compleet andere ideeën? Ik zie namelijk door de bomen het bos niet meer.

Ik gebruik zigbee/zwave/wifi, voorkeur is zigbee (lager stroomverbruik).
Dan gaat je verwarming pas aan als er iets op de matras ligt? Dat is toch te laat? Je wilt toch dat de verwarming al gaat vooraleer je de kleine erin gooit te slapen legt?
Bij vrienden heb ik het gedaan met een knop aan de ververstafel. Een kwartierke voor de kleine in zijn bed wordt gelegd, wordt ie verkleed en krijgt ie te eten. Aan de ververstafel ligt er een Aqara knop (een tiental euro dacht ik). Daar drukken ze op en de verwarming in de kinderkamer gaat aan. In de kamer zelf is er ook zo'n knop. Halen ze de kleine uit bed, drukken ze daar op en gaat de verwarming uit.

Eigenlijk beetje nutteloos in mijn ogen. Die kleine heeft redelijk vaste uren om te slapen dus met die Honeywell programmeer je gewoon die uren. En eigenlijk moet de ruimte relatief opgewarmd zijn als je de kleine in bed stopt. Als het éénmaal warm genoeg is, mag de verwarming alweer uit want de warmte blijft nog goed bewaard. Maar ja, ze wilden het persé met een knop doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:34
Dutchess_Nicole schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 14:31:
[...]

[Afbeelding]

Momenteel heb ik dit draaien. Heb alleen geen rekening gehouden met dingen als vastrecht ed. Dus dit zijn puur gebruiksgegevens.

https://pastebin.com/Q3EKBRh6

uiteraard zul je wel zelf even met de datasources ed. moeten spelen. In mijn geval komt dit uit Prometheus.
Dank je voor je reactie,
Ik kreeg het allemaal niet lekker aan de praat moet ik zeggen Ik hoopte dat het allemaal even iets makkelijker zou zijn. Er zijn zoveel mogelijkheden dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Ik kwam er in ieder geval achter dat Home Assistant nu zelf ook een energy dashboard heeft, en dit werkt echt extreem veel makkelijker.

Ik kon hier gewoon de energiemeters Energy Consumption (tarif 1) en Energy Consumption (tarif 2) aanklikken, daarna de kosten aangeven en klaar.
Hetzelfde voor het gasgebruik en de losse Smart plugs die ik gebruik.

Zijn er nog veel dingen die echt anders of beter zijn met Grafana, want anders werkt dit voor mij wat handiger denk ik, en zie nog niet direct iets wat ik mis.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Laatst online: 22-09 10:52
Septillion schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 11:57:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
  sensors:
        {% if pwr is 'error' %}
            Error
            Schakelaar Uit
            Standby
        {%  elif pwr >= 10.0 %}
            In gebruik
        {% else %}
            Uit
        {% endif %}
de - bij de jinja {% en %} markers geven aan dat eventuele newlines voor of na de desbetreffende tags moet woden weggelaten. Het maakt voor het renderen van de content zelf niks uit, maar de output zal dus anders geschikt worden afhankelijk van welke tags die min erbij hebben.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk
  • Laatst online: 12-09 10:11

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Ik benaderde mijn HA tot nu toe via LetsEncrypt en duckdns maar wil dat nu via cloudflare en mijn eigen domein laten lopen en dit mijn router laten doen.

Ik heb op HA duckdns disabled en in de config de http: gecomment. Ik kan nu lokaal weer op http connecten. Maar als ik deze port forward dan kom ik er niet op van buitenaf. Andere apparaten werken wel met port forward, dus daar ligt het niet aan.

Is er nog iets anders in HA wat ik uit of juist aan moet zetten om er onbeveiligd via http van buitenaf bij te kunnen?

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:12

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ligt het aan mijn HA setup of ligt de GroWatt server er weer uit, waardoor ik geen informatie over mijn zonnepanelen krijg?
Setup of sensor platform growatt_server is taking over 10 seconds.
Alsof er een server uit ligt, of een API aangepast is qua endpoint?

[ Voor 39% gewijzigd door AW_Bos op 19-10-2021 14:00 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:14
Kenhas schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 12:24:
[...]

Dan gaat je verwarming pas aan als er iets op de matras ligt? Dat is toch te laat? Je wilt toch dat de verwarming al gaat vooraleer je de kleine erin gooit te slapen legt?
Bij vrienden heb ik het gedaan met een knop aan de ververstafel. Een kwartierke voor de kleine in zijn bed wordt gelegd, wordt ie verkleed en krijgt ie te eten. Aan de ververstafel ligt er een Aqara knop (een tiental euro dacht ik). Daar drukken ze op en de verwarming in de kinderkamer gaat aan. In de kamer zelf is er ook zo'n knop. Halen ze de kleine uit bed, drukken ze daar op en gaat de verwarming uit.

Eigenlijk beetje nutteloos in mijn ogen. Die kleine heeft redelijk vaste uren om te slapen dus met die Honeywell programmeer je gewoon die uren. En eigenlijk moet de ruimte relatief opgewarmd zijn als je de kleine in bed stopt. Als het éénmaal warm genoeg is, mag de verwarming alweer uit want de warmte blijft nog goed bewaard. Maar ja, ze wilden het persé met een knop doen ;)
Daar heb je een aantal hele valide punten! Dank voor het meedenken. Dan gaan we inderdaad de verwarming instellen op de vaste slaap uurtjes (die zijn bekend). En op de dagen dat hij naar de opvang is niet.

Wel een deur/raam sensor om te meten als de raam openstaat, dan mag de verwarming uit.

Dank voor het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golles
prekz schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:02:
[...]
Wel een deur/raam sensor om te meten als de raam openstaat, dan mag de verwarming uit.
Ik heb een blueprint gemaakt die ik gebruik voor al mijn kamers met een Tado en raam/deur sensor:
https://github.com/golles...ndow-climate-control.yaml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-09 14:14

Matis

Rubber Rocket

Tusk schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:56:
Is er nog iets anders in HA wat ik uit of juist aan moet zetten om er onbeveiligd via http van buitenaf bij te kunnen?
Laat ik voorop stellen dat ik het erg onverstandig vind om HA via een onbeveiligde verbinding aan het internet te knopen. Niet om te testen en niet om te gebruiken, gewoon nevernooitniet.

Om een beter beeld van jouw situatie te krijgen wil ik graag het volgende weten:
  • Hoe verbind jij lokaal naar jouw HA instantie?
  • Hoe ziet de port forward er in jouw router uit?
  • Hoe verbind je van extern naar jouw HA instantie?
Houd er tevens rekening mee dat je vanuit je eigen thuisnetwerk niet (zonder meer) op jouw eigen domeinnaam kunt verbinden met jouw HA instantie.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003

strandbal

Was het maar zo'n feest.

AW_Bos schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:58:
Ligt het aan mijn HA setup of ligt de GroWatt server er weer uit, waardoor ik geen informatie over mijn zonnepanelen krijg?

[...]

Alsof er een server uit ligt, of een API aangepast is qua endpoint?
Ik zie wel wat errors van vanochtend in de logs staan, maar bij mij komt er nu wel gewoon data binnen.

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-09 16:44

eagle00789

Est. November 2005

Ik heb een uitdaging voor de geleerde onder ons (en ik denk dat ik hierin zelf ook een keus moet maken als ik dit goed snap)
Ik heb 2 split unit airco's met een semi slimme afstandsbediening.
De airco's zijn niet wifi enabled (bij aanschaf niet op gelet)
De afstandsbediening laat mij de ingestelde temp en programma en swing zien. Als ik via bijvoorbeeld een esp de temp zou instellen, dan klopt de instelling niet meer met dat wat op het display staat van de afstandsbediening.
Is er een methode (ik denk het niet, zonder omslachtige methode toe te moeten passen) om de afstandsbediening de ingestelde waarde te laten weergeven die ik via HA instel.

Als 2e vraag is een ESP hier geschikt voor en zou ik dan inderdaad hiervoor het beste een ESP32 kunnen gebruiken (dankzij de ingebouwde temp sensor) samen met een kleine IR module (eigen vraag al beantwoorden: https://esphome.io/compon...climate.html?highlight=ir)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk
  • Laatst online: 12-09 10:11

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Matis schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:32:
[...]

Om een beter beeld van jouw situatie te krijgen wil ik graag het volgende weten:
  • Hoe verbind jij lokaal naar jouw HA instantie?
  • http://lokaalip:8123
  • Hoe ziet de port forward er in jouw router uit?
  • WAN dest TCP/UPD IP4 8123 -> hassioip:8123
  • Hoe verbind je van extern naar jouw HA instantie?
  • http://internetip:8123
Zie antwoorden in je quote.
De forward werkt. Als ik de poort dicht zet zie ik de requests naar het hassio ip worden geblokt en als ik die openzet en online een openport check is ie open. Heb dat ook ff met RDP getest en daarna weer dichtgezet.

Ik ben aan het knutselen met HAProxy :)

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-09 17:07
eagle00789 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:37:
Ik heb een uitdaging voor de geleerde onder ons (en ik denk dat ik hierin zelf ook een keus moet maken als ik dit goed snap)
De afstandsbediening laat mij de ingestelde temp en programma en swing zien. Als ik via bijvoorbeeld een esp de temp zou instellen, dan klopt de instelling niet meer met dat wat op het display staat van de afstandsbediening.
Is er een methode (ik denk het niet, zonder omslachtige methode toe te moeten passen) om de afstandsbediening de ingestelde waarde te laten weergeven die ik via HA instel.

Als 2e vraag is een ESP hier geschikt voor en zou ik dan inderdaad hiervoor het beste een ESP32 kunnen gebruiken (dankzij de ingebouwde temp sensor) samen met een kleine IR module (eigen vraag al beantwoorden: https://esphome.io/compon...climate.html?highlight=ir)
ESP weet ik zo niet maar zelfs met m'n WIFI-airco's wijken de waarde's af van de afstandsbediening en HomeAssistant als ik ze via HA bedien. Daarom gebruik ik de afstandsbedieningen ook niet meer.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus
Tusk schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:56:
Ik benaderde mijn HA tot nu toe via LetsEncrypt en duckdns maar wil dat nu via cloudflare en mijn eigen domein laten lopen en dit mijn router laten doen.

Ik heb op HA duckdns disabled en in de config de http: gecomment. Ik kan nu lokaal weer op http connecten. Maar als ik deze port forward dan kom ik er niet op van buitenaf. Andere apparaten werken wel met port forward, dus daar ligt het niet aan.

Cloudflare zorgt ook voor een veilige verbinding dus waarom niet gewoon een veilige poort gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-09 14:14

Matis

Rubber Rocket

Tusk schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:50:
Ik ben aan het knutselen met HAProxy :)
Ikzelf gebruik Traefik Proxy voor het TLS (LetsEncrypt) forwarding naar mijn HA instantie.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenhas
  • Nu online

Net toevallig bezig geweest met zoeken hierop voor iemand die Home Assistant begint te gebruiken en een infrarood binnen unit heeft. De afstandsbediening ga je niet kunnen aanpassen want infrarood is 1 richting.

Het plan was een beetje om de Logitech afstandsbediening te gebruiken om de infrarood opdrachten in te leren. Dat gaf eigenlijk maar een matig succes. Ontvangt iedere keer wel het infrarood signaal maar gaat niet altijd aan/uit.

Ook wel eens zitten kijken naar ESPHome maar dat wordt toch een uitdaging denk ik. Maar ja, moet ook niet altijd gemakkelijk zijn ;)
prekz schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:02:
[...]

Daar heb je een aantal hele valide punten! Dank voor het meedenken. Dan gaan we inderdaad de verwarming instellen op de vaste slaap uurtjes (die zijn bekend). En op de dagen dat hij naar de opvang is niet.

Dank voor het meedenken.
Deur/raam sensoren gebruik ik ook in combinatie met Honeywell. Op het badkamerraam zit er een sensor die de verwarming in de badkamer uitschakelt als het venstertje opengaat. Ook aan de terrasdeur maar daar nog in combinatie met een timer. Gaat de deur open, dan begint er een timer van 5min. Als de deur dan nog openstaat, gaat de verwarming uit. We gebruiken altijd de achterdeur (onze voordeur gaat ongeveer 5 keer per jaar open) en dan is het natuurlijk niet de bedoeling dat de verwarming iedere keer uitgaat als we buiten gaan/binnen komen. Maar nu en dan is het gemakkelijker om de deur open te laten staan als er bijvoorbeeld bezoek komt en we zitten op het terras. En dan is het natuurlijk niet nodig om de verwarming aan te laten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:34
Hebben meer mensen problemen met de Conbee integratie met Home Assistant?
Op de een of andere manier worden veranderingen die ik in Deconz doe, niet meer overgenomen door Home Assistant.

Ik probeer bijvoorbeeld al een tijdje een Smart Plug toe te voegen. Deze komt wel netjes in mijn Deconz terecht, maar Home Assistant ziet hem maar niet. Ook niet na een reboot, of het herladen van de Deconz integratie.

----------------
EDIT:

Ik weet nog niet heel zeker of het werkt, maar hier wordt gesproken over het verwijderen van de Addon, en deze opnieuw toe te voegen. Dit ga ik zo even proberen.

[ Voor 19% gewijzigd door Wachten... op 19-10-2021 15:53 ]

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:12

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

strandbal schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:32:
[...]

Ik zie wel wat errors van vanochtend in de logs staan, maar bij mij komt er nu wel gewoon data binnen.
Hij werkt weer na een herstart. Geen idee wat ze daar hebben zitten prutsen dat het zolang duurt :P

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF

Is dit iets voor je?
https://www.tado.com/nl-nl/slimme-aircobediening-page
Pagina: 1 ... 72 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.