Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.367.290 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TravockMD
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-09 11:07
Cheffed schreef op zondag 28 maart 2021 @ 11:17:
[...]

Dank, deze heb ik al een tijdje en ik kan hier goed mee uit te voeten. Wat ik graag zou willen berekenen is - op basis van deze sensoren - de dagelijkse toename van het virus.
Verder ben ik niet zo thuis in coding/scripting. Maar persoonlijk zou ik een automation/script/oid maken die dagelijks de waarde opslaat in een sensor ofzo (previous-day) en die dan gebruiken in een andere sensor (template) om het verschil te tonen?

code:
1
{{ ((states('sensor.covid-nummer-vandaag') | float) - (states('sensor.covid-nummer-gisteren') | float)) | round(0) }}

Even een stukje template gepakt en aangepast. Waarschijnlijk niet werkend maar meer voor het idee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:39

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

De Rijksoverheid biedt een JSON file met alle data dat ook op het corona dashboard terug te vinden is: https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/json/NL.json
Deze wordt dagelijks geüpdate (dacht ik). Ik heb daar zelf al eens mee zitten experimenteren, maar nooit echt doorgezet. Zo wilde ik ook de vaccinatie cijfers in grafieken terug zien. Maar door tijdgebrek nooit aan toe gekomen.

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Hmmbob schreef op zondag 28 maart 2021 @ 11:19:
[...]

Nou, dit is geen GUI om automations te maken: dit is een GUI om de automations tijdens executie te bekijken. Oftewel: welke stappen worden doorlopen, welke conditions waren true etc. Dus in dat opzicht zeker geen complete vervanger van Node-Red (niet dat ik dat gebruik, maar soit)
Ah, dat had ik even gemist. Er handig tijdens het troubleshooten dus! En wat er nog niet is, kan nog komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheffed
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-06-2024
TravockMD schreef op zondag 28 maart 2021 @ 11:22:
[...]

Verder ben ik niet zo thuis in coding/scripting. Maar persoonlijk zou ik een automation/script/oid maken die dagelijks de waarde opslaat in een sensor ofzo (previous-day) en die dan gebruiken in een andere sensor (template) om het verschil te tonen?

code:
1
{{ ((states('sensor.covid-nummer-vandaag') | float) - (states('sensor.covid-nummer-gisteren') | float)) | round(0) }}

Even een stukje template gepakt en aangepast. Waarschijnlijk niet werkend maar meer voor het idee
Dit is dus wat ik wil! Alleen hier ben ik - ook - niet in thuis helaas... super bijdrage iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheffed
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-06-2024
Yukkie schreef op zondag 28 maart 2021 @ 11:23:
De Rijksoverheid biedt een JSON file met alle data dat ook op het corona dashboard terug te vinden is: https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/json/NL.json
Deze wordt dagelijks geüpdate (dacht ik). Ik heb daar zelf al eens mee zitten experimenteren, maar nooit echt doorgezet. Zo wilde ik ook de vaccinatie cijfers in grafieken terug zien. Maar door tijdgebrek nooit aan toe gekomen.
Inderdaad, het zou mooi zijn als je die cijfers kunt scrapen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Disclaimer: onderstaande kan werken, maar ik heb het recentelijk niet meer getest. Dit was het resultaat van een uurtje trial and error op een test installatie van HA van een tijdje terug. Of het nu nog volledig functioneert, weet ik niet. Maar misschien is het een basis om op verder te borduren.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36

- platform: rest
    resource: https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/json/NL.json
    name: corona dashboard
# scan interval verlagen, hoeft alleen indien je vaak "not available" foutmeldingen ziet
    scan_interval: 60
    value_template: '{{ value_json.status }}'
    json_attributes:
    - reproduction_index
    - infected_people_total
    - intake_intensivecare_ma
    - intake_hospital_ma
    - infected_people_total

- platform: template
    sensors:
        reproduction_index:
          value_template: '{{ states.sensor.corona_dashboard.attributes.reproduction_index.value }}'
          friendly_name: "Reproduction index"
          unit_of_measurement: persons
          icon_template: mdi:human-male
        intake_intensivecare_ma:
          value_template: '{{ states.sensor.corona_dashboard.attributes.intake_intensivecare_ma.value }}'
          friendly_name: "New intensivecare Intakes"
          icon_template: mdi:alpha-i-box
        intake_hospital_ma:
          value_template: '{{ states.sensor.corona_dashboard.attributes.intake_hospital_ma.value }}'
          friendly_name: "New Hospital Intakes"
          icon_template: mdi:hospital-building
        infected_people_total:
          value_template: '{{ states.sensor.corona_dashboard.attributes.infected_people_total.value }}'
          friendly_name: "Total Infected People"
          icon_template: mdi:emoticon-sad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
Cheffed schreef op zondag 28 maart 2021 @ 11:17:
[...]

Dank, deze heb ik al een tijdje en ik kan hier goed mee uit te voeten. Wat ik graag zou willen berekenen is - op basis van deze sensoren - de dagelijkse toename van het virus.
Je kunt gebruik maken van de utility-meter integratie (bijvoorbeeld dagelijks waarden bijhouden. DIe heeft een attribuut waarde previous (in dit geval vorige dag). Verschil bereken je dan door de vorige waarde van de huidige af te halen.

What's the speed of dark?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peetgate
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-07 23:24
Eppo © schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 10:51:
Even een korte vraag, is er ergens iets van een best practise te vinden van Home Assistant?

Ben er namelijk nieuw ingedoken en merk dat ik van het ene op het andere spring en eigenlijk wat structuur mis. Snap dat heel veel mogelijk is, maar dat is ook gelijk de valkuil waar ik ingevallen ben.

Hetgeen ik nu heb draaien:
- Home Assistant in Docker
- Zigbee2MQTT
- Mosquitto
- Node-Red

Heb Xiaomi en sonoff sensoren, Shelly en Sonoff schakelaars en Philips Hue lampen

Eerste instantie was het idee om alles via MQTT te laten lopen en op MQTT Node-Red en Home-Assistant te laten aansluiten. Nu was ik bezig en zag dat er ook een goede Home-Assistant integratie is met Node-Red. Is het dan makkelijker om MQTT op Home-Assistant aan te sluiten en Node-Red enkel met Home-Assistant te laten communiceren?
Zelfde als Zigbee2MQTT, is het handig/mogelijk om mijn sensoren alvast in het juiste topic te zetten, dat je dus \kamer\sensor\sensornaam krijgt (of is het handiger om \sensor\kamer\sensornaam te gebruiken? of is het onderscheid tussen sensoren en lampen niet noodzakelijk en werkt \kamer\sensornaam en \kamer\lampnaam net zo makkelijk?) of zou je het in Zigbee2MQTT alleen een vriendelijke naam geven en maak je de onderscheid tussen lampen, sensoren en locatie pas in HA?
Hmmja, ik denk dat het meeste toch gewoon een kwestie van voorkeur is. Het is maar net wat je prettig vindt werken. Ikzelf gebruik geen MQTT, tot nu toe heb ik het niet nodig gehad en het is weer een extra laag die je eigenlijk niet nodig hebt voor de meeste dingen en wel kapot kan gaan/uitvallen. Wat betreft automatiseringen, de eenvoudige recht-toe-recht-aan automatiseringen doe ik in home assistant zelf, en de meer complexe gaan via Node-RED. Je hoeft dus niet voor het een of het ander te kiezen.
Als laatste zou ik eens kritisch kijken naar de Docker-installatie. Dit is niet de installatie die in de meeste gevallen de voorkeur heeft voorzover ik weet (maar please correct me if i'm wrong). Als je nog niet veel hebt opgebouwd zou ik eens kijken of het mogelijk is om hem in een virtual machine te gooien. Maar goed, nogmaals, ieder z'n voorkeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:05
Eppo © schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 10:51:
Even een korte vraag, is er ergens iets van een best practise te vinden van Home Assistant?

Ben er namelijk nieuw ingedoken en merk dat ik van het ene op het andere spring en eigenlijk wat structuur mis. Snap dat heel veel mogelijk is, maar dat is ook gelijk de valkuil waar ik ingevallen ben.

Hetgeen ik nu heb draaien:
- Home Assistant in Docker
- Zigbee2MQTT
- Mosquitto
- Node-Red

Heb Xiaomi en sonoff sensoren, Shelly en Sonoff schakelaars en Philips Hue lampen

Eerste instantie was het idee om alles via MQTT te laten lopen en op MQTT Node-Red en Home-Assistant te laten aansluiten. Nu was ik bezig en zag dat er ook een goede Home-Assistant integratie is met Node-Red. Is het dan makkelijker om MQTT op Home-Assistant aan te sluiten en Node-Red enkel met Home-Assistant te laten communiceren?
Zelfde als Zigbee2MQTT, is het handig/mogelijk om mijn sensoren alvast in het juiste topic te zetten, dat je dus \kamer\sensor\sensornaam krijgt (of is het handiger om \sensor\kamer\sensornaam te gebruiken? of is het onderscheid tussen sensoren en lampen niet noodzakelijk en werkt \kamer\sensornaam en \kamer\lampnaam net zo makkelijk?) of zou je het in Zigbee2MQTT alleen een vriendelijke naam geven en maak je de onderscheid tussen lampen, sensoren en locatie pas in HA?
Tja het is maar net welke weg je in wil slaan. Ik ben erg fan van Node-red, voor mij persoonlijk veel makkelijker dan de automations van home assistant zelf.

Ik draai:
Home assistant
Node-Red
Mosquito mqtt
Zigbee2mqtt

In NR heb ik de Home assistant node, dat werkt erg goed. Ik zou ook ook de MQTT spulllen direct in NR kunnen zetten, maar de maniet zoals ik het doe werkt het goed.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 21:30
Voor degene die die DSMR reader gebruiken icm Home Assistant, zojuist een pull request geplaatst en inmiddels goedgekeurd om ook de maand- en jaartotalen als sensor in Home Assistant zichtbaar te maken :)

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-09 15:31

icecreamfarmer

en het is

Ik kom van een domoticz setup af en ben bezig deze over te zetten naar een HA omgeving.
Nu heb ik heel mijn verlichting al geprogrameerd end at ging verre van makkelijk maar is gelukt.
Mijn z-wave netwerk heb ik gekoppeld echter werkt het niet zoals het hoort.
Ik heb 3x een fibaro roller shutter v2 en die heeft volgende knoppen opties:
- 1x omhoog;
- 2x omhoog;
- 3x omhoog;
- ingedrukt houden omhoog;

En het zelfde voor omlaag. Echter in HA ziet hij maar 1 knop ipv 8 die ik in Domoticz heb.

Hoe los ik dit op? Want ik gebruik bv 2x omlaag om alle rolluiken tegelijkertijd omlaag te laten gaan.

Ik gebruik de addon Z-wave JS. Al mis ik daar ook opties om het netwerk te regeen zoals healen en een node map.

[ Voor 8% gewijzigd door icecreamfarmer op 28-03-2021 17:39 ]

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
icecreamfarmer schreef op zondag 28 maart 2021 @ 17:36:
Ik gebruik de addon Z-wave JS. Al mis ik daar ook opties om het netwerk te regeen zoals healen en een node map.
ZwaveJS2mqtt gebruiken, die heeft wel die opties waar je naar op zoek bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Peutpeut schreef op zondag 28 maart 2021 @ 18:41:
[...]

Zwave2mqtt gebruiken, die heeft wel die opties waar je naar op zoek bent.
Kan ik daarmee ook de knoppen vinden?
En ik moet de functie omdraaien omhoog is nu omlaag en vice versa. In domoticz was dit softwarematig makkelijk te doen maar hier vind ik niets.
Zelfs niet in de config file.

Edit: Nu toegevoegd maar klopt het dat die module constant de processor belast? Mijn thin client ging van 6w naar 22 w nadat ik het geinstalleerd had.

[ Voor 15% gewijzigd door icecreamfarmer op 28-03-2021 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb weinig verschil gemerkt in cpu belasting met zwavejs2mqtt - ding staat nog steeds bijna niets te doen.

Was je opgevallen dat zijn post aangepast was van zwave2mqtt naar zwavejs2mqtt?

[ Voor 25% gewijzigd door Hmmbob op 28-03-2021 20:35 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
icecreamfarmer schreef op zondag 28 maart 2021 @ 18:45:
[...]

Kan ik daarmee ook de knoppen vinden?
En ik moet de functie omdraaien omhoog is nu omlaag en vice versa. In domoticz was dit softwarematig makkelijk te doen maar hier vind ik niets.
Zelfs niet in de config file.

Edit: Nu toegevoegd maar klopt het dat die module constant de processor belast? Mijn thin client ging van 6w naar 22 w nadat ik het geinstalleerd had.
Dat weet ik niet, ik heb geen ervaring met die module.

En inderdaad zoals @Hmmbob al zei,aangepast naar ZwaveJS2mqtt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Hmmbob schreef op zondag 28 maart 2021 @ 20:35:
Ik heb weinig verschil gemerkt in cpu belasting met zwavejs2mqtt - ding staat nog steeds bijna niets te doen.

Was je opgevallen dat zijn post aangepast was van zwave2mqtt naar zwavejs2mqtt?
Ja die heb ik ook gebruikt (de JS) versie. Na allebei verwijderd te hebben (zowel de mqtt als de officiele addon) gebruikt hij gewoon weer 6 watt.

Heb nu mijn domoticz maar weer opgestart want dit krijg ik vandaag niet meer werkend.
Overigens als ik het in Node Red wil gebruiken moet ik dan nog iets speciaals doen?

En ik zie dat Domoticz de openzwave implementatie gebruikt. Daar werkt alles wel gewoon in en zorgt het drukken van de knoppen ervoor dat ze toegevoegd worden. In HA is mij dat niet gelukt.
Zou dat de betere implementatie dan zijn voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
  • Laatst online: 30-08 10:30
Ik probeer mijn HomeKit integratie werkend te krijgen maar kom er niet uit. Ik heb de integratie aangezet in mijn HA Core install (Docker) en vervolgens op mijn iPhone de gegenereerde QR-code van de aangemaakte HomeKit Bridge binnen HA ook gescand.

So far, so good. Alles binnen de HomeKit app op mijn iPhone ook ingesteld in de juiste ruimtes e.d. maar, het lijkt erop dat alles slechts 10 seconden werkt waarna alles ong. 1 minuut op "Not Responding" komt te staan. Vervolgens werkt het weer ong. 10 seconden om daarna weer 1 minuut op "Not Responding" te staan.

Ik heb al rondgezocht en kwam veel tegen over IGMPv3 wat roet in het eten kan gooien, echter ook met dit overal uit te zetten binnen mijn netwerk blijven de issues zich voordoen.

Iemand hier ervaring mee? Siri vragen om de lichten uit te zetten in de hoop dat ik binnen het 10-seconden window zit is nou niet echt een fijne ervaring.. :D :+

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met welk commando draai je HA in Docker? Meer specifiek; draai je HA met "network_mode: host"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
Ik draai mijn container met de volgende docker-compose file:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
version: '2'
services:
    home_assistant:
        container_name: 'home-assistant'
        image: 'homeassistant/home-assistant:latest'
        volumes:
            - './config:/config'
            - '/etc/localtime:/etc/localtime:ro'
            - '/volume1/docker/shared:/shared'
        devices:
            - '/dev/ttyUSB-conbee:/dev/ttyUSB-conbee'
            # - '/dev/ttyUSB-aeotec:/dev/ttyUSB-aeotec'
        environment:
            TZ: 'Europe/Amsterdam'
        restart: 'unless-stopped'
        cap_add:
            - NET_ADMIN
        network_mode: 'host'

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:25
Ik heb een Eufy deurbel met een homebase 2 en HA ziet hem als nieuwe integratie als homekit accessoire .
Als ik echter op toevoegen klik begint mijn Eufy homebase ineens te praten en zegt "Press the reset button on the back to pair with homekit accessoire ).
Iemand daar ervaring mee? Gaat de homebase dan weer compleet resetten ofzo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Septillion schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 08:56:
@Majesty Dat is een ding van de sensor zelf. Zie ook Septillion in "Home Assistant - Show je setup"

Bij een Aqara kun je een hardware mod doen waarmee deze tijd terug gaat naar 5 seconden.
Daar was ik al achter inderdaad, mooie test die je gedaan hebt trouwens. Uiteindelijk nog een Xiaomi RTCGQ12LM aan kunnen schaffen om mee te testen? Die zou tussen 2 - 199 seconden ingesteld kunnen worden.
Waah schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 11:01:
@Majesty ik zou het licht lekker 2 minuten laten branden. De energiebesparing die je pakt kan nooit uit ten opzichte van wat je verder ook doet.

100 watt aan verlichting, 2 minuten aan, dat kost je 0,0033 kWh. Of 0,066 eurocent

Dus tenzij het licht je irriteert ;-) wist ik het wel.

Anders de Aqara met modificatie. Maar dan ga je een stuk sneller door je batterij heen, en dat zijn batterijen die vaak niet standaard bij de supermarkt liggen, sowieso niet heel goedkoop zijn etc.
Haha dank voor de berekening. Het gaat me niet om de kosten, maar inderdaad meer omdat ik het irritant vind als het licht 2 minuten aan blijft terwijl het ook binnen 10 seconden uit zou kunnen gaan. Ik zou op meer plekken in huis bewegingssensoren op willen hangen om deze te laten schakelen met de lampen in die ruimtes, maar deze 2 minuten timer houd me wel echt tegen.

Kan me niet voorstellen dat bij iedereen die dit geautomatiseerd heeft met behulp van bewegingssensors de lichten dus minimaal 2 minuten aan blijven staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 13:24

CAP-Team

XBL: CAPTeam

De Fibaro bewegingssensor blijft iets van 8 seconden aan en dan gaat hij uit. Dan laat ik een timer starten op 5 minuten. Wordt er weer opnieuw beweging gedetecteerd dan wordt de timer gereset. Na het aflopen van de timer gaat de lamp uit.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
CAP-Team schreef op zondag 28 maart 2021 @ 22:46:
De Fibaro bewegingssensor blijft iets van 8 seconden aan en dan gaat hij uit. Dan laat ik een timer starten op 5 minuten. Wordt er weer opnieuw beweging gedetecteerd dan wordt de timer gereset. Na het aflopen van de timer gaat de lamp uit.
Helder, dat is in ieder geval al een stuk korter. Ik heb maar een nieuwe variant Aqara T1 aangeschaft, die zou vanaf 2 seconden - 199 moeten kunnen. Ik laat hier uiteraard weten zodra ik ermee heb kunnen testen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

CAP-Team schreef op zondag 28 maart 2021 @ 22:46:
Ik gebruik er een van Neo, minimale bij die is 5 seconden. Beweging -> lamp 1 minuut aan, is er tussentijds beweging dan reset de timer. Enige probleem wat ik daarmee heb is, wat ik ook doe, als er constant beweging is, wordt die niet meer getriggered en gaat de lamp toch uit na een minuut. Ik gebruik nodered en heb al zitten klooien met die statechanges, maar het wil er echt niet uit. Enige wat ik dan kan doen om de lamp weer aan te krijgen is 5 seconden stilstaan of weglopen en dan weer opnieuw bewegingen maken...

Iemand een idee hoe hiermee om te gaan? :?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TravockMD
Sp33dFr34k schreef op zondag 28 maart 2021 @ 23:51:
[...]

De timer om de lamp uit te doen pas starten als er een "off" signaal wordt gegeven door de motion detector ipv het "on" signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-09 13:34
Majesty schreef op zondag 28 maart 2021 @ 23:07:
[...]

Helder, dat is in ieder geval al een stuk korter. Ik heb maar een nieuwe variant Aqara T1 aangeschaft, die zou vanaf 2 seconden - 199 moeten kunnen. Ik laat hier uiteraard weten zodra ik ermee heb kunnen testen :).
Waar heb je die besteld als ik vragen mag? De afgelopen tijd leek die overal uitverkocht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RevellNL schreef op zondag 28 maart 2021 @ 22:28:
Ik draai mijn container met de volgende docker-compose file:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
version: '2'
services:
    home_assistant:
        container_name: 'home-assistant'
        image: 'homeassistant/home-assistant:latest'
        volumes:
            - './config:/config'
            - '/etc/localtime:/etc/localtime:ro'
            - '/volume1/docker/shared:/shared'
        devices:
            - '/dev/ttyUSB-conbee:/dev/ttyUSB-conbee'
            # - '/dev/ttyUSB-aeotec:/dev/ttyUSB-aeotec'
        environment:
            TZ: 'Europe/Amsterdam'
        restart: 'unless-stopped'
        cap_add:
            - NET_ADMIN
        network_mode: 'host'
Ok, dan lijkt 1 van de meest voor de hand liggende issues niet van toepassing (mDNS / zeroconf) - daarvoor heb je die network_mode: host nodig.

Dan.... kan ik je ook niet verder helpen :+ Heb geen ervaring met homekit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:30
Sp33dFr34k schreef op zondag 28 maart 2021 @ 23:51:
[...]

Ik gebruik er een van Neo, minimale bij die is 5 seconden. Beweging -> lamp 1 minuut aan, is er tussentijds beweging dan reset de timer. Enige probleem wat ik daarmee heb is, wat ik ook doe, als er constant beweging is, wordt die niet meer getriggered en gaat de lamp toch uit na een minuut. Ik gebruik nodered en heb al zitten klooien met die statechanges, maar het wil er echt niet uit. Enige wat ik dan kan doen om de lamp weer aan te krijgen is 5 seconden stilstaan of weglopen en dan weer opnieuw bewegingen maken...

Dit is wat bij mij werkt met een Aqara motion sensor:

https://www.robbshop.nl/bewegingsmelder-zigbee-aqara-xiaomi

-Beweging gedetecteerd true -> lamp aan
-Beweging gedetecteerd true -> Uitschakelvertraging 5 min -> lamp uit.

Die uitschakelvertraging wordt opnieuw gestart als er binnen de 5 minuten opnieuw beweging gedetecteerd is.

Ik kan ‘m vanavond wel delen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Laatst online: 23:17
Majesty schreef op zondag 28 maart 2021 @ 22:35:
[...]

Daar was ik al achter inderdaad, mooie test die je gedaan hebt trouwens. Uiteindelijk nog een Xiaomi RTCGQ12LM aan kunnen schaffen om mee te testen? Die zou tussen 2 - 199 seconden ingesteld kunnen worden.
Nee, helaas. De T1 nog niet echt in de schappen zien liggen. Maar punt is dus ook niet hoe lang de "aan" tijd is maar hoe lang de dead-lock daarna is. Ook al ligt voor de hand dat dit geen 60 seconden is als je hem op 2 seconden aan instelt. Dus ben wel benieuwd. Heb nu dus MiJia (Aqara - licht) sensoren met mod en dat bevalt ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
Hmmbob schreef op maandag 29 maart 2021 @ 08:03:
[...]

Ok, dan lijkt 1 van de meest voor de hand liggende issues niet van toepassing (mDNS / zeroconf) - daarvoor heb je die network_mode: host nodig.

Dan.... kan ik je ook niet verder helpen :+ Heb geen ervaring met homekit.
Helaas.. Toch bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Sp33dFr34k Volgens mij heeft mijn Konke sensor dat ook. Die moet ik ook nog eens aan de tand voelen zoals ik bij de Xiaomi gedaan heb. Kost alleen best veel tijd...

@TravockMD Probleem is, meeste sensoren sturen geen 'off' (of wordt niet gebruikt). Dit is puur een tijd trigger op de controller (bijvoorbeeld Zigbee2MQTT) die x tijd na een 'on' gebeurd en reset met een nieuwe 'on'. Maar als je sensor deze opvolgende 'on' niet stuurt schiet je daar dus niets mee op.

@MBgek Dat werkt dus niet als de sensor nooit opnieuw 'on' stuurt als hij beweging blijft zien. ;)

Daar ik het gedrag wel raar zou vinden ben ik dus ook benieuwd of die Konke niet gewoon een 'off' stuurt die nu niet gebruikt wordt. Dus als ik de Konke aan de tand ga voelen zal ik ook de sniffer weer eens afstoffen. Maar mede daardoor nog niet gedaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavat
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-09 16:07
Van het weekend een 5 tal Shelly's geinstalleerd en geconfigureerd,
Echter met 1 automation heb ik ruzie,

Wat ik ook probeer te doen het werkt maar 1 kant op.
Ik probeer een automation te krijgen dat als de zon onder is en de voordeur open gaat dat de lamp in de gang voor een 3 minuten aan blijft om dan vanzelf weer uit te gaan.
En komt de zon op dan hoeft deze automation natuurlijk geen lamp aan te doen.

Echter de minuten krijg ik er niet in. En hij lijkt geen rekening te houden met de zon,
Terwijl een andere lamp wel gewoon aan gaat als de zon onder is.
en uit gaat als de zon op is.

Dit heb ik er in staan momenteel:
De shelly wordt geschakeld door een Xiaomi deur sensor

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25

- id: '1616925205148'
  alias: Lamp gang
  description: ''
  trigger:
  - type: opened
    platform: device
    device_id: 07187476faa311ea94bbff0c669344d1
    entity_id: binary_sensor.door_window_sensor_158d000225130b
    domain: binary_sensor
    for:
      hours: 0
      minutes: 3
      seconds: 0
      milliseconds: 0
  condition:
  - condition: sun
    before: sunrise
    after: sunset
  action:
  - type: turn_on
    device_id: c25894815fb1c05ac78d53774b48bd5b
    entity_id: switch.gang
    domain: switch
  mode: single

PSN: McMillan0984

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

TravockMD schreef op maandag 29 maart 2021 @ 07:05:
[...]

De timer om de lamp uit te doen pas starten als er een "off" signaal wordt gegeven door de motion detector ipv het "on" signaal.
Heb je daar wellicht een voorbeeld/exportje van?
MBgek schreef op maandag 29 maart 2021 @ 08:53:
[...]

Dit is wat bij mij werkt met een Aqara motion sensor:

https://www.robbshop.nl/bewegingsmelder-zigbee-aqara-xiaomi

-Beweging gedetecteerd true -> lamp aan
-Beweging gedetecteerd true -> Uitschakelvertraging 5 min -> lamp uit.

Die uitschakelvertraging wordt opnieuw gestart als er binnen de 5 minuten opnieuw beweging gedetecteerd is.

Ik kan ‘m vanavond wel delen :)
Dit is de flow die ik nu heb, soortgelijk aan die van jou denk ik @MBgek. Maar dat werkt bij mijn PIR dus niet. Ik heb ook al eens een 433mhz PIR geprobeerd die overigens hetzelfde gedrag vertoonde.

JSON:
1
[{"id":"966c94e1.4ebcb8","type":"server-state-changed","z":"b68c8d70.a0596","name":"Closet PIR","server":"20284331.d2250c","version":1,"exposeToHomeAssistant":false,"haConfig":[{"property":"name","value":""},{"property":"icon","value":""}],"entityidfilter":"binary_sensor.sensor_bedroom_closet_home_security_motion_detection","entityidfiltertype":"exact","outputinitially":false,"state_type":"habool","haltifstate":"true","halt_if_type":"bool","halt_if_compare":"is","outputs":2,"output_only_on_state_change":false,"for":"","forType":"num","forUnits":"minutes","ignorePrevStateNull":false,"ignorePrevStateUnknown":false,"ignorePrevStateUnavailable":false,"ignoreCurrentStateUnknown":false,"ignoreCurrentStateUnavailable":false,"x":80,"y":280,"wires":[["512e82f1.146d0c"],[]]},{"id":"512e82f1.146d0c","type":"trigger","z":"b68c8d70.a0596","name":"","op1":"on","op2":"off","op1type":"str","op2type":"str","duration":"60","extend":true,"overrideDelay":false,"units":"s","reset":"","bytopic":"all","topic":"topic","outputs":1,"x":270,"y":280,"wires":[["9e013c29.c6c66"]]},{"id":"9e013c29.c6c66","type":"switch","z":"b68c8d70.a0596","name":"Switch","property":"payload","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"on","vt":"str"},{"t":"eq","v":"off","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":2,"x":450,"y":280,"wires":[["e21b3978.3d6558"],["85f290e0.0df2b"]]},{"id":"e21b3978.3d6558","type":"api-call-service","z":"b68c8d70.a0596","name":"Closet Light ON","server":"20284331.d2250c","version":1,"debugenabled":false,"service_domain":"switch","service":"turn_on","entityId":"switch.switch_bedroom_closet_lights","data":"","dataType":"json","mergecontext":"","output_location":"","output_location_type":"none","mustacheAltTags":false,"x":660,"y":240,"wires":[[]]},{"id":"85f290e0.0df2b","type":"api-call-service","z":"b68c8d70.a0596","name":"Closet Light OFF","server":"20284331.d2250c","version":1,"debugenabled":false,"service_domain":"switch","service":"turn_off","entityId":"switch.switch_bedroom_closet_lights","data":"","dataType":"json","mergecontext":"","output_location":"","output_location_type":"none","mustacheAltTags":false,"x":670,"y":320,"wires":[[]]},{"id":"20284331.d2250c","type":"server","name":"Home Assistant","legacy":false,"addon":true,"rejectUnauthorizedCerts":true,"ha_boolean":"y|yes|true|on|home|open","connectionDelay":true,"cacheJson":true}]

Actie wordt getriggered door de PIR, dan een trigger met 60s delay die de payload aanmaakt, dan een switch die op basis van de payload de lamp aan of uit zet.

@Septillion daar ben ik ook bang voor ja... ;(

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Clavat De classic. Zie de warning.

[ Voor 10% gewijzigd door Septillion op 29-03-2021 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TravockMD
@TravockMD Probleem is, meeste sensoren sturen geen 'off' (of wordt niet gebruikt). Dit is puur een tijd trigger op de controller (bijvoorbeeld Zigbee2MQTT) die x tijd na een 'on' gebeurd en reset met een nieuwe 'on'. Maar als je sensor deze opvolgende 'on' niet stuurt schiet je daar dus niets mee op.
Ik heb "onze hele hut" volhangen met zigbee (zigbee2mqtt) motionsensoren van Xiaomi, Aquara en Sonoff (20+ stuks) en ondervind geen enkele problemen hiermee. Tijd terug een stuk code geaddopteerd (weet niet of het hier vandaan kwam of elders) die per lamp/ruimte een drietal automations draaide.
- een "lamp aan" bij detectie van beweging (welke ook een eventueel lopende timer uitzet ivm her-trigger)
- een "start timer" wanneer de beweging sensor(en allen) uit melden
-een "lamp uit" als de timer voorbij was.

Dus ik blijf het probleem niet zien eigenlijk?

Edit: Even een stukje code erbij gepakt:

Onderstaande staat in in 1 file in het mapje "integration" om het overzichtelijk te houden.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
timer:
  motion_countdown_timer_toilet:
    name: Time remaining
    duration: 60    #1 minuut doorloop ivm afzuiging en stilzitten op de pot ;)

automation:
  - id: start_motion_countdown_toilet
    alias: Start Motion Detected Countdown Timer Toilet
    initial_state: on
    trigger:
      - platform: state
        entity_id:    
          - binary_sensor.toilet_occupancy
          - binary_sensor.toilet_2_occupancy
        to: 'off'
    condition:
      - condition: state
        entity_id: binary_sensor.toilet_occupancy
        state: 'off'
        entity_id: binary_sensor.toilet_2_occupancy
        state: 'off'
    action:
    - service: timer.start
      data:
        entity_id: timer.motion_countdown_timer_toilet

- id: turn_on_toilet_light_when_there_is_motion
    alias: Turn on Toilet light when there is movement or door is opened
    trigger:
      - platform: state
        entity_id:    
          - binary_sensor.toilet_deur_contact
          - binary_sensor.toilet_occupancy
          - binary_sensor.toilet_2_occupancy   
        from: 'off'
        to: 'on'
    condition: []
    action:
    - service: switch.turn_on
      entity_id: switch.shelly_toilet_3276d1   
    - service: timer.cancel
      data:

- id: turn_toilet_off_timer_expire
    alias: Turn off toilet when timer expires
    trigger:
    - platform: event
      event_type: timer.finished
      event_data:
    action:
    - service: switch.turn_off
      entity_id: switch.shelly_toilet_3276d1  

[ Voor 52% gewijzigd door TravockMD op 29-03-2021 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@TravockMD Zeg ook niet dat je er problemen mee moet hebben. ;) Geef alleen aan hoe ze werken en hoe dat bij kort licht willen hebben dus een probleem is. Mag ik je ook verwijzen naar de eerder gelinkte Septillion in "Home Assistant - Show je setup"? En als je dan een sensor hebt die ook geen nieuwe 'on' stuurt als de beweging niet weg is geweest dan heb je dus echt een probleem.

[ Voor 19% gewijzigd door Septillion op 29-03-2021 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TravockMD
Septillion schreef op maandag 29 maart 2021 @ 09:20:
@TravockMD Zeg ook niet dat je er problemen mee moet hebben. ;) Geef alleen aan hoe ze werken en hoe dat bij kort licht willen hebben dus een probleem is. Mag ik je ook verwijzen naar de eerder gelinkte Septillion in "Home Assistant - Show je setup"? En als je dan een sensor hebt die ook geen nieuwe 'on' stuurt als de beweging niet weg is geweest dan heb je dus echt een probleem.
En toch zie ik doorlopende balken bij mijn motionsensoren. Het lijkt me dus niet per definitie dat er automatisch door zigbee2mqtt vanuit wordt gegaan dat het na 60sec automatisch op off wordt gezet?

Onderstaande is van 1 van mijn sensoren als voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ry9QtU5qOTcB9bcstvyubGsx4E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XEXB6svmm9jpkoiC2SsjZUcK.png?f=user_large

edit: Ik zie nu dat dit een voorbeeld is met een Sonoff motion detector. Misschien dat dit nog verschil maakt.
edit2: Nope, ook bij andere sensoren van Xiaomi en Aquara zie ik dit

[ Voor 8% gewijzigd door TravockMD op 29-03-2021 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@TravockMD Standaard tijd van Zigbee2MQTT is 90 seconden (volgens mij voor alle bewegingsmelders maar weet ik niet zeker). Maar deze timer krijgt een reset als de sensor weer stuurt dat er beweging is. Een Xiaomi doet dit voor 60 seconden niet maar daarna wel weer. Daar 60 < 90 wordt die timer in Zigbee2MQTT dus gereset voor Zigbee2MQTT de status naar 'off' zet.

Maar twee mogelijke problemen:
- Je wilt korter dan 60 voor je actie (of eigenlijk al 90 want je hebt wat tijd nodig om een nieuw bericht van de sensor te ontvangen). Je hebt dan geen mogelijkheid om te zien er er nog beweging is (of alweer is) tot de deadlock stopt.
- Er lijken sensoren te zijn die niet alleen een tijd deadlock hebben maar ook niets sturen als er continue beweging is. Daardoor wordt de timer in Zigbee2MQTT ook niet gereset, loopt af en state gat naar 'off' (niet bezet).

Met jou sensoren en je minimale tijd van 150 seconden heb je inderdaad nooit een probleem ;)

PS Je kunt dus hetzelfde bereiken door "occupancy_timeout" in Zigbee2MQTT op 150 sec te zetten en alleen een automation voor aan en voor uit te pakken. Zeg niet dat het beter is maar om aan te geven wat je doet en waar de pijnpunten zitten.

[ Voor 16% gewijzigd door Septillion op 29-03-2021 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ik zie dat ik een bepaalde parameter heb die mij misschien wel kan helpen bij mijn PIR:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Parameter 12: Motion Event Report One Time Enable

Size: 1 Byte, Default Value: 1

Setting Description

0
The motion detected event will be sent to controller when device detects a movement event

1
The motion detected event will be sent to controller only once until device report motion cleared event.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
Septillion schreef op maandag 29 maart 2021 @ 09:05:
@Sp33dFr34k Volgens mij heeft mijn Konke sensor dat ook. Die moet ik ook nog eens aan de tand voelen zoals ik bij de Xiaomi gedaan heb. Kost alleen best veel tijd...

@MBgek Dat werkt dus niet als de sensor nooit opnieuw 'on' stuurt als hij beweging blijft zien. ;)

Daar ik het gedrag wel raar zou vinden ben ik dus ook benieuwd of die Konke niet gewoon een 'off' stuurt die nu niet gebruikt wordt. Dus als ik de Konke aan de tand ga voelen zal ik ook de sniffer weer eens afstoffen. Maar mede daardoor nog niet gedaan :+
Die sensor heeft een blindtijd van 60 sec. Zolang je je lamp uit timer langer dan de blindtijd van de sensor zet moet dat goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@MBgek Maar schijnbaar niet alle als je meegelezen had ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavat
Die warning heb ik gezien en aangepast maar de lamp gaat aan maar niet meer uit.
Deze blijft branden als de deur dicht is.
Of moet ik een nieuwe automation toevoegen die na 3 minuten de state van de lamp uitleest en dan uit zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TravockMD
Septillion schreef op maandag 29 maart 2021 @ 09:44:
@TravockMD Standaard tijd van Zigbee2MQTT is 90 seconden (volgens mij voor alle bewegingsmelders maar weet ik niet zeker). Maar deze timer krijgt een reset als de sensor weer stuurt dat er beweging is. Een Xiaomi doet dit voor 60 seconden niet maar daarna wel weer. Daar 60 < 90 wordt die timer in Zigbee2MQTT dus gereset voor Zigbee2MQTT de status naar 'off' zet.

Maar twee mogelijke problemen:
- Je wilt korter dan 60 voor je actie (of eigenlijk al 90 want je hebt wat tijd nodig om een nieuw bericht van de sensor te ontvangen). Je hebt dan geen mogelijkheid om te zien er er nog beweging is (of alweer is) tot de deadlock stopt.
- Er lijken sensoren te zijn die niet alleen een tijd deadlock hebben maar ook niets sturen als er continue beweging is. Daardoor wordt de timer in Zigbee2MQTT ook niet gereset, loopt af en state gat naar 'off' (niet bezet).

Met jou sensoren en je minimale tijd van 150 seconden heb je inderdaad nooit een probleem ;)
Dus eigenlijk zou er ten minste een Feature Request moeten zijn/komen bij Zigbee2mqtt die de 90 seconden variabel instelbaar maakt (als die FR er niet al is)
En er moeten sensoren komen die een stuk kortere "blackout" hebben. (Of die Xiaomi hack doen)

Overigens is het niet 90 seconden voor alle sensoren zie ik nu. Bij mijn Sonoff sensoren waar enkel voorbij gelopen word is het "slechts" 1 minuut zie ik nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
TravockMD schreef op maandag 29 maart 2021 @ 09:54:
[...]

Dus eigenlijk zou er ten minste een Feature Request moeten zijn/komen bij Zigbee2mqtt die de 90 seconden variabel instelbaar maakt (als die FR er niet al is)
Sterker nog, dat is al sinds jaar en dag ingebakken. Maar daar verwijder je de 60 deadlock op een Xiaomi (zonder hack) niet mee of gaat een Konke niet opeens die timer wel resetten.

Overigens is het niet 90 seconden voor alle sensoren zie ik nu. Bij mijn Sonoff sensoren waar enkel voorbij gelopen word is het "slechts" 1 minuut zie ik nu.
Gelukkig dat ik een slag om de arm hield :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Sp33dFr34k Waar heb je die info gevonden? Dat zou suggereren dat je hem kunt instellen op hoe een Xiaomi werkt of om werkelijk een no-motion bericht te sturen. Waarbij het er op lijkt dat hij nu staat op het laatste maar dat Zigbee2MQTT niet met het "motion cleared event" doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TravockMD
Septillion schreef op maandag 29 maart 2021 @ 09:56:
Sterker nog, dat is al sinds jaar en dag ingebakken. Maar daar verwijder je de 60 deadlock op een Xiaomi (zonder hack) niet mee of gaat een Konke niet opeens die timer wel resetten.
Je hebt mijn nieuwsgierigheid aangewakkerd :+ en ben benieuwd wat die deadlock is op die sonoff sensoren. Ik zal binnenkort eens 1 van mijn spare usb stickjes omflashen naar een sniffer en kijken of ik iets kan achterhalen.
(En ook opzoek naar waar/hoe ik die timeout kan veranderen)
Gelukkig dat ik een slag om de arm hield :+
Was ook bedoeld ter bevestiging van die slag om de arm ;) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Clavat Dingen wijzigen = opnieuw posten. Nieuw tegoed voor mijn glazen bol is om maandag morgen altijd wat lastig te krijgen :+

Maar na aanleiding van je opmerking: een lamp doet niets vanzelf. Dus als je alleen een automation maakt om hem aan te zetten zal de lamp aan blijven tot jij hem uit zet. Wil je dat hij automatisch uit gaat zal je ook daar een automation voor moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Septillion schreef op maandag 29 maart 2021 @ 09:59:
@Sp33dFr34k Waar heb je die info gevonden? Dat zou suggereren dat je hem kunt instellen op hoe een Xiaomi werkt of om werkelijk een no-motion bericht te sturen. Waarbij het er op lijkt dat hij nu staat op het laatste maar dat Zigbee2MQTT niet met het "motion cleared event" doet.
Ik zag het ineens in de zwave2mqtt panel staan, bij de "oude" integratie was me deze nooit opgevallen. Uitleg komt uit deze PDF: https://cdn.webshopapp.co...olcam-motion-sensor-2.pdf

Of het ook daadwerkelijk werkt moet ik nog zien, ben vanavond pas weer thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavat
Ik heb de code bijgesloten
Nu moet ik de time wel op 0 laten staan anders zit er een vertraging van de tijd die ik aangeef in de schakeling.
Dus gaat de deur open en er zal bij tijd een 1 staan schakelt hij de lamp na 1 minuut in

ik dacht dat hier ook in te stellen was dat hij maar een x aantal minuten aan mocht en dan weer uit.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
  trigger:
    for:
      minutes: 0
  condition:
  action:

Je code blokken niet vergeten te sluiten.

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 29-03-2021 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Sp33dFr34k Ahh, door alle andere melders die erbij getrokken waren ging ik er bij jou ook vanzelf vanuit dat het een Zigbee(2MQTT) sensor betrof. Maar goed, implementatie klinkt wel gelijk. Excuses voor de verwarring!

@TravockMD Ik zie dat hij er bij de Sonoff niet bij staat maar bij een Xiaomi wel. Daar het een "device type specific configuration" betreft zou ik verachten dat "occupancy_timeout" bij de Sonoff ook werkt (maar goed, assumption is the... :+). Als je mijn eerder geplaatste link ook even leest zie je hoe ik het toen bekeken heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Clavat Ik zie alleen "turn_on" staan, geen "turn_off". Zoals gezegd gaat niets automagisch dus die uit zal je dus ook zelf moeten maken.

En van de vele vele mogelijke manieren waarop je dat kunt doen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
  trigger:
    for:
  condition:
  action:
  - delay:
      minutes: 2
  - type: turn_off

[ Voor 74% gewijzigd door Septillion op 29-03-2021 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Septillion schreef op maandag 29 maart 2021 @ 10:07:
@Sp33dFr34k Ahh, door alle andere melders die erbij getrokken waren ging ik er bij jou ook vanzelf vanuit dat het een Zigbee(2MQTT) sensor betrof. Maar goed, implementatie klinkt wel gelijk.
Sorry voor de teleurstelling... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12-09 15:25
Clavat schreef op maandag 29 maart 2021 @ 10:05:
Ik heb de code bijgesloten
Nu moet ik de time wel op 0 laten staan anders zit er een vertraging van de tijd die ik aangeef in de schakeling.
Dus gaat de deur open en er zal bij tijd een 1 staan schakelt hij de lamp na 1 minuut in

ik dacht dat hier ook in te stellen was dat hij maar een x aantal minuten aan mocht en dan weer uit.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
  trigger:
    for:
  condition:
  action:
Niet om verwarring te scheppen maar puur om even te checken: als nu de door/window sensor wordt getriggerd om 23:59 uur gaat de lamp aan. Als de door/window sensor getriggerd wordt om 00:01 gebeurt dat niet (omdat het op die dag niet meer after sunset is, maar before sunrise in dat geval).

Wil je dat wel, gebruik dan de state van sun.sun (below_horizon) in plaats van condition sunset. Je kan ook een or-condition bouwen, waarbij je checkt op ofwel after sunset, ofwel before sunrise.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
barrymossel schreef op maandag 29 maart 2021 @ 07:54:
[...]

Waar heb je die besteld als ik vragen mag? De afgelopen tijd leek die overal uitverkocht...
Ik heb 'm hier besteld. In de product omschrijving staat 11, maar er was een review die aan gaf (met foto's) dat het om de 12 ging. Ook reviews die zeggen dat het niet om de 'nieuwe' variant gaat. Dus is nog even afwachten. Mocht het niet de juiste zijn, stuur ik 'm terug met de internationale verzend vergoeding van Paypal of ga ik voor de hardware mod.

Overigens wordt hier deze shop ook aangehaald. Ik zal in ieder geval meteen laten weten of het inderdaad T1 betreft. Als die boot in het Suez vandaag weggehaald wordt loopt het hopelijk geen vertraging op :).
Septillion schreef op maandag 29 maart 2021 @ 08:57:
[...]

Nee, helaas. De T1 nog niet echt in de schappen zien liggen. Maar punt is dus ook niet hoe lang de "aan" tijd is maar hoe lang de dead-lock daarna is. Ook al ligt voor de hand dat dit geen 60 seconden is als je hem op 2 seconden aan instelt. Dus ben wel benieuwd. Heb nu dus MiJia (Aqara - licht) sensoren met mod en dat bevalt ook wel.
Goed punt, maar inderdaad dat lijkt mij ook voor de hand liggen. We gaan het zien. Al zou het 30 seconden deadlock ipv 2 minuten (mijn IKEA sensor) zijn vind ik het al een enorme winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Laatst online: 03-09 19:06
Is er iemand die de PoE poort op een unifi switch kan aan/uit zetten via HA?
Dit zou moeten lukken als ik dit lees:

CONTROL CLIENTS POWERED BY POE
Entities appear automatically for each connected POE client. If no POE client device is in operation, no entity will be visible. Note: UniFi infrastructure devices such as access points and other switches are not (yet) supported, even if they are powered over ethernet themselves.

Echter ik heb een AP gekoppeld op die poe, dit zal dan niet gaan ? :-/
Al snap ik niet goed waarom dat dan niet zou gaan.
Als je enkel die poe aan/uit zet, staat dit toch los van wat er aan de poort hangt? Hij kan dit toch niet weten?
Of ben ik fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
Zwave gerelateerd vraagje in HA. Ik heb meerdere Zwave schakelaars en dimmers van Qubino in gebruik via een Aeotec Stick, aangestuurd via ZwaveJS2Mqtt. Dit werkt naar behoren, het schakelen via de GUI werkt vrijwel direct.

Om de WAF zo hoog mogelijk te houden wil ik zoveel mogelijk fysieke knoppen behouden, ook voor een eventuele uitval van HA en/of het Zwave gedeelte. Nu is het zo dat bij het schakelen van de betreffende lamp de lamp aan gaat, maar de entiteit in HA niet voorzien wordt van een update. Dit gebeurt wél bij een Qubino switch maar niet bij een Qubino dimmer. Weet iemand hoe dit kan en of er een instelling voor is dat deze gepolled kunnen worden? Vroeger in Domoticz kon dit namelijk en was dit ook noodzakelijk bij deze dimmers en bij de schakelaars was dit niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-09 13:34
Majesty schreef op maandag 29 maart 2021 @ 10:47:
[...]

Ik heb 'm hier besteld. In de product omschrijving staat 11, maar er was een review die aan gaf (met foto's) dat het om de 12 ging. Ook reviews die zeggen dat het niet om de 'nieuwe' variant gaat. Dus is nog even afwachten. Mocht het niet de juiste zijn, stuur ik 'm terug met de internationale verzend vergoeding van Paypal of ga ik voor de hardware mod.

Overigens wordt hier deze shop ook aangehaald. Ik zal in ieder geval meteen laten weten of het inderdaad T1 betreft. Als die boot in het Suez vandaag weggehaald wordt loopt het hopelijk geen vertraging op :).
[...]
Ah, daar had ik hem om die reden ook besteld. Helaas was dat geen T1 voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Laatst online: 21:16
Gebruikt hier iemand Eufy Video Doorbell i.c.m. Home Assistant?

Ik ben van plan deze deurbel aan te schaffen, maar ik wil als "gongs" de Google Homes gebruiken die ik nu ook via HA als gongs gebruik met mijn Zigbee deurbel.

Het enige wat ik dus wel weten of ik deze deurbel als trigger in HA kan gebruiken? En mocht iemand hier ervaring mee hebben, zit er veel vertraging in?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:11
Dag iedereen!

Ik zit al een tijdje met een ideetje in mijn hoofd en ik vroeg mij af als er hier misschien al mensen waren dit dit/iets gelijkaardigs uitgewerkt hebben:

Via een barcodescanner een elektrisch slot van een deur / kist ontgrendelen.

mijn idee zou zijn om als ik een pakje besteld heb de track and trace code hiervan te registreren (bij voorkeur automatisch via API van PostNL/BPost/UPS/... als dit bestaat en anders manueel invoeren in homeassistant)

een barcodescanner aan de deur/kist integreren.

op moment dat de pakjesdienst hier dan is kan hij/zij het pakje dan scannen zodat vervolgens het slot ontgrendeld wordt. zodat de pakjes dienst veilig het pakje kan achterlaten.

eenmaal de barcode gescand geweest is, zou ik deze dan uit het systeem halen zodat iedere track and trace code maar 1 keer kan gebruikt worden om het slot te ontgrendelen.

mijn grootste bedenking hierbij is: zijn alle barcodes dezeflde 'taal'? - zal de barcodescanner alle barcodes van de verschillende diensten correct uitlezen.

Groeten,
Thomas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeorgeRDG
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12-09 08:53
@thomke Ik denk dat dit vooral afhankelijk is van de manier waarop je de barcode in eerste instantie in je systeem zet. Als je de barcode van bijv. postnl op het pakketje gelijk is aan de barcode in de postnl-app en je leest deze handmatig in met de scanner op je box/bak vanaf je telefoon/tablet dan zouden ze overeen moeten komen.

Omzetting door bijv. de 3S code is misschien ook mogelijk maar dan moet de barcode wel direct vertaalt kunnen worden vanuit de code (dus zonder tussentabel/omzetting van de bezorgdienst oid), dit zou je wellicht kunnen toetsen door een oud pakketje in te lezen met de scanner en dan te kijken wat dit genereert qua data.

Ik zou er wel voor zorgen dat je dit systeem uitvoerig test, want als het 1x niet werkt zal de gehaaste bezorger deze manier van bezorgen gewoon negeren bij volgende bezorgingen...

Buiten dat wel een tof idee overigens als het werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 12:49
Danielson schreef op maandag 29 maart 2021 @ 15:26:
Gebruikt hier iemand Eufy Video Doorbell i.c.m. Home Assistant?

Ik ben van plan deze deurbel aan te schaffen, maar ik wil als "gongs" de Google Homes gebruiken die ik nu ook via HA als gongs gebruik met mijn Zigbee deurbel.

Het enige wat ik dus wel weten of ik deze deurbel als trigger in HA kan gebruiken? En mocht iemand hier ervaring mee hebben, zit er veel vertraging in?
Ik gebruik deze mooie oplossing om mn bel in HA te krijgen:
https://github.com/matijse/eufy-ha-mqtt-bridge
De vertraging is vergelijkbaar met de app (logisch), denk rond een seconde. In ieder geval niet stored veel langzamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:11
GeorgeRDG schreef op maandag 29 maart 2021 @ 16:17:
@thomke Ik denk dat dit vooral afhankelijk is van de manier waarop je de barcode in eerste instantie in je systeem zet. Als je de barcode van bijv. postnl op het pakketje gelijk is aan de barcode in de postnl-app en je leest deze handmatig in met de scanner op je box/bak vanaf je telefoon/tablet dan zouden ze overeen moeten komen.

Omzetting door bijv. de 3S code is misschien ook mogelijk maar dan moet de barcode wel direct vertaalt kunnen worden vanuit de code (dus zonder tussentabel/omzetting van de bezorgdienst oid), dit zou je wellicht kunnen toetsen door een oud pakketje in te lezen met de scanner en dan te kijken wat dit genereert qua data.

Ik zou er wel voor zorgen dat je dit systeem uitvoerig test, want als het 1x niet werkt zal de gehaaste bezorger deze manier van bezorgen gewoon negeren bij volgende bezorgingen...

Buiten dat wel een tof idee overigens als het werkt!
Ik heb het reeds met de barcode scanner app op mijn smartphone getest,
PostNL en UPS track&Trace code zijn de barcode codes. (staat er ook gewoon nog in 'textvorm' bij ook)
maar dus het uitlezen van PostNL en UPS zou alvast geen probleem mogen zijn..

Ik denk als dit systeem zou werken. de bezorger er wel snel vertrouwd mee zou zijn, en minder tijd zou verliezen en het aanbellen misschien wel helemaal zal overslaan.

Het idee zal ik zeker proberen toe te passen.
de integratie in Home Assistant zal ik nog moeten uitzoeken.
(input_text --> opslaan in variable /database (database zal waarschijnlijk de voorkeur hebben omdat dit waarschijnlijk makkelijker zal zijn om de gescande barcode te vergelijken met een barcode in een database ipv een variabele in home assistant)

HomeAssistant is nog nieuw voor mij, tot nu toe altijd Domoticz gebruikt. nu zitten we in een nieuw huis voorzien van PLC ik denk de automation vooral in node-red te doen en de UI in homeAssistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
Septillion schreef op maandag 29 maart 2021 @ 09:53:
@MBgek Maar schijnbaar niet alle als je meegelezen had ;)
Excuus, volgende keer beter lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:18
In de tuin heb ik een Gardena Micro Drip system.
Momenteel stuur ik dit aan via een "Gardena Besproeiingscomputer EasyControl" (artikel 1881-20).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nQgq68fAm3TbNahmKOopUj113Vk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/H4Joh81Yj08ljOYvWLB8fUTd.png?f=user_large

Liever zou ik dit kunnen aansturen (en opvolgen) vanuit HomeAssistant.
Ik heb niks van Gardena Smart producten.

Liefst gebruik ik een simpele sturing via WiFi of via Zigbee.
Iemand ervaring met zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
GoBieN-Be schreef op maandag 29 maart 2021 @ 20:07:
In de tuin heb ik een Gardena Micro Drip system.
Momenteel stuur ik dit aan via een "Gardena Besproeiingscomputer EasyControl" (artikel 1881-20).
[Afbeelding]

Liever zou ik dit kunnen aansturen (en opvolgen) vanuit HomeAssistant.
Ik heb niks van Gardena Smart producten.

Liefst gebruik ik een simpele sturing via WiFi of via Zigbee.
Iemand ervaring met zoiets?
Misschien dat je in dit topic meer informatie kunt halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hubertgruber
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12-09 13:37
Hebben jullie ervaring met templating voor de Apple Watch? Ik wil een temperatuur weergeven uit HA via een 'gauge' in de hoek, maar daarvoor wil ik geen bandbreedte tussen 0-100 maar tussen 16-24. Ik heb het onderstaande geprobeerd, maar helaas krijg ik bij de eerste code een negatief getal en bij de tweede '0'. Naar ik begrijp moet de waarde tussen 0-1 zijn voor de gauge.

YAML:
1
{{ ((states("states.sensor.ironing_room_temperature") | float) -16 ) / 24 }}

YAML:
1
2
3
4
5
{% set original = states("states.sensor.ironing_room_temperature") | float %}
{% set minimum = 16.0 %}
{% set maximum = 24.0 %}
{% set constrained_original = [maximum, [minimum, original] | max] | min %}
{{ (constrained_original - minimum) / (maximum - minimum) }}

[ Voor 4% gewijzigd door hubertgruber op 29-03-2021 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik probeer in ESPHome een aan/uit-schakelaar te configureren om het OLED-scherm van dit apparaatje te kunnen schakelen, om inbranden te voorkomen.
Nou is het mij gelukt om dit te doen dmv een momentary switch (GPIO binary_sensor), ik kan daarmee een templatebinary_sensor schakelen en een switch lukt ook, maar op het moment dat ik de switch in de Homeassistant integration omzet, floept deze direct weer terug :?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
binary_sensor:
  - platform: gpio
    id: '${device_name}_button'
    name: '${device_friendly} Button'
    pin:
      number: D4 # GPIO2
      mode: INPUT_PULLUP
      inverted: True
    filters:
      - delayed_on: 20ms
      - delayed_off: 20ms
      - delayed_on_off: 200ms
    on_press:
      then:
        - binary_sensor.template.publish:
            id: '${device_name}_blank_screen'
            state: !lambda 'return not(id(${device_name}_blank_screen).state);'

switch:
    id: screen_on
    name: "${device_friendly} Show screen"
    lambda: 'return not(id(${device_name}_blank_screen).state);'
    on_turn_on:
      binary_sensor.template.publish:
        state: OFF
    on_turn_off:
      binary_sensor.template.publish:
        state: ON

Ik heb nu deze overmatig complexe constructie, maar die werkt net zo min als:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
binary_sensor:
  - platform: gpio
    id: '${device_name}_button'
    name: '${device_friendly} Button'
    pin:
      number: D4 # GPIO2
      mode: INPUT_PULLUP
      inverted: True
    filters:
      - delayed_on: 20ms
      - delayed_off: 20ms
      - delayed_on_off: 200ms
    on_press:
      then:
        - switch.toggle: ${device_name}_screen_on
switch:
    id: ${device_name}_screen_on

Als ik dus op de fysieke knop druk schakelt de geconfigureerde switch (en daarmee mijn scherm, dat werkt allemaal) maar vanuit Homeassistant dus niet.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik heb net influxdb2 geïnstalleerd en geconfigureerd. Het is geen migratie van 1.8 want ik was toch al van plan om opnieuw te beginnen. Was redelijk eenvoudig, maar toch het een en ander uitzoeken.

Configuratie van influxdb via de nieuwe UI gaat op zich prima. Maar er werd eerst geen (configuratie)data weggeschreven naar docker volume waardoor ik steeds opnieuw de onboarding te zien kreeg. Bleek dat het pad wat is aangepast: - $PWD:/var/lib/influxdb2 |:(

Nou ja, misschien heeft iemand hier wat aan!

docker-compose.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  influxdb2:
    image: influxdb:latest
    container_name: influxdb2
    ports:
      - 8086:8086
    volumes:
      - ~/docker/influxdb2:/var/lib/influxdb2
    environment:
      - PUID=${PUID}
      - PGID=${PGID}
      - TZ=${TZ_NL}
    restart: always

configuration.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
#-----InfluxDB -- https://www.home-assistant.io/integrations/influxdb
influxdb:
  api_version: 2
  ssl: false
  host: influxdb2
  port: 8086
  token: !secret influxdb_token
  organization: !secret influxdb_org
  bucket: HA_bucket
  max_retries: 3
  default_measurement: units
  tags:
    source: HA
  tags_attributes:
    - friendly_name
  include:
    entities:
      - sensor.kelder_vochtvreter_consumption
      - sensor.myip # IP address
      - person.bla
    entity_globs:
      - sensor.current_phase* # Power use
      - sensor.energy_consumption* # Power use
      - sensor.power_consumption* # Power consumption
      - sensor.voltage* # Power voltages
      - sensor.gas* # Gas use
      - sensor.hourly_gas* # Gas use
      - climate.* # Nest
      - sensor.downstairs* # Nest
      - sensor.ping* # Ping sensor, Google and Cloudflare
      - sensor.temp* # Temperature sensors
  exclude:
    entity_globs:
      - sensor.*battery_level

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 12:20

Toppertje

www.davideografie.nl

Nadat ik in Home assistant continue een laadrondje bij de temperatuurmeter kreeg, heb ik geprobeerd de raspberry pi opnieuw op te starten, echter kreeg ik daarna geen contact...niks.
USB stick eruit en in de PC, krijg ik de melding: "De schijf is tegen schrijven beveiligd".
Toen ik op internet las dat de USB stick dan wel eens corrupt geraakt kan zijn heb ik nu een schone installatie van HA OS op een SSD gezet en ingeplugd, echter start de boel niet op en krijg ik geen contact.

Iemand de gouden tip om de boel weer aan de praat te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Septillion schreef op maandag 29 maart 2021 @ 10:07:
@Sp33dFr34k Ahh, door alle andere melders die erbij getrokken waren ging ik er bij jou ook vanzelf vanuit dat het een Zigbee(2MQTT) sensor betrof. Maar goed, implementatie klinkt wel gelijk. Excuses voor de verwarring!
Helaas kan ik die parameters weer niet geupdate krijgen in het z-wave JS panel. Ben eigenlijk wel klaar met zwave nu. Ik ga eens kijken naar zigbee spul, misschien dat dat wel werkt zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:22

Mars Warrior

Earth, the final frontier

sOid schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:34:
Ik heb net influxdb2 geïnstalleerd en geconfigureerd. Het is geen migratie van 1.8 want ik was toch al van plan om opnieuw te beginnen. Was redelijk eenvoudig, maar toch het een en ander uitzoeken.

Configuratie van influxdb via de nieuwe UI gaat op zich prima. Maar er werd eerst geen (configuratie)data weggeschreven naar docker volume waardoor ik steeds opnieuw de onboarding te zien kreeg. Bleek dat het pad wat is aangepast: - $PWD:/var/lib/influxdb2 |:(

Nou ja, misschien heeft iemand hier wat aan!

docker-compose.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  influxdb2:
    image: influxdb:latest
    container_name: influxdb2
    ports:
      - 8086:8086
    volumes:
      - ~/docker/influxdb2:/var/lib/influxdb2
    environment:
      - PUID=${PUID}
      - PGID=${PGID}
      - TZ=${TZ_NL}
    restart: always

configuration.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
#-----InfluxDB -- https://www.home-assistant.io/integrations/influxdb
influxdb:
  api_version: 2
  ssl: false
  host: influxdb2
  port: 8086
  token: !secret influxdb_token
  organization: !secret influxdb_org
  bucket: HA_bucket
  max_retries: 3
  default_measurement: units
  tags:
    source: HA
  tags_attributes:
    - friendly_name
  include:
    entities:
      - sensor.kelder_vochtvreter_consumption
      - sensor.myip # IP address
      - person.bla
    entity_globs:
      - sensor.current_phase* # Power use
      - sensor.energy_consumption* # Power use
      - sensor.power_consumption* # Power consumption
      - sensor.voltage* # Power voltages
      - sensor.gas* # Gas use
      - sensor.hourly_gas* # Gas use
      - climate.* # Nest
      - sensor.downstairs* # Nest
      - sensor.ping* # Ping sensor, Google and Cloudflare
      - sensor.temp* # Temperature sensors
  exclude:
    entity_globs:
      - sensor.*battery_level
Je gebruikt een bind mount, geen volume. Dus ik begrijp niet helemaal wat nu het probleem was?

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op maandag 29 maart 2021 @ 22:06:
[...]

Je gebruikt een bind mount, geen volume. Dus ik begrijp niet helemaal wat nu het probleem was?
Haha als het onder -volume staat, noem ik het ook zo. Blijkbaar heet dat dus anders?

Anyway, het verschil zit ‘m in de 2 achteraan: /var/lib/influxdb2. Met de 1.8 config was dat niet zo. Daardoor kon de container niets wegschrijven. Na het toevoegen van die 2 ging het allemaal wel goed en bleef het ook bestaan na docker-compose down. Zoals zo moeten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peetgate
  • Laatst online: 18-07 23:24
thomke schreef op maandag 29 maart 2021 @ 16:03:
Dag iedereen!

Ik zit al een tijdje met een ideetje in mijn hoofd en ik vroeg mij af als er hier misschien al mensen waren dit dit/iets gelijkaardigs uitgewerkt hebben:

Via een barcodescanner een elektrisch slot van een deur / kist ontgrendelen.

mijn idee zou zijn om als ik een pakje besteld heb de track and trace code hiervan te registreren (bij voorkeur automatisch via API van PostNL/BPost/UPS/... als dit bestaat en anders manueel invoeren in homeassistant)

een barcodescanner aan de deur/kist integreren.

op moment dat de pakjesdienst hier dan is kan hij/zij het pakje dan scannen zodat vervolgens het slot ontgrendeld wordt. zodat de pakjes dienst veilig het pakje kan achterlaten.

eenmaal de barcode gescand geweest is, zou ik deze dan uit het systeem halen zodat iedere track and trace code maar 1 keer kan gebruikt worden om het slot te ontgrendelen.

mijn grootste bedenking hierbij is: zijn alle barcodes dezeflde 'taal'? - zal de barcodescanner alle barcodes van de verschillende diensten correct uitlezen.

Groeten,
Thomas
Leuk idee man! Als het goed is moet dit lukken inderdaad. De code die onder een barcode staat is over het algemeen ook de daadwerkelijke code die is ingeprogrammeerd in de code (in de supermarkt is dat een nummer). Op zich wel interessante materie, er zijn veel conventies over waar de gecodeerde cijfers voor staan, maar de cijfers zijn eigenlijk met elke barcodescanner gewoon uit te lezen. Ik zou het gewoon een keer proberen met een oud pakketje inderdaad.

Postbodes zijn gewend om de hele dag door dingen te scannen, dus het zal bekend voor ze aanvoelen.
Leuk feitje, de barcodescanner doet een pariteitscheck met de laatste bars. Dat is de reden dat een barcodescanner praktisch nooit fouten maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavat
Ik blijf er mee knoeien

ik krijg de timing er niet in
De lamp gaat netjes aan als de zon weg is.
so far so good.
Maar wat ik ook probeer
Hij gaat niet uit na 2 minuten
Hij blijft constant branden,

Ik heb al een action turn off bijgevoegd werkt niet
nu een delay erin werkt niet.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21

- id: '1617048716556'
  alias: Light Hallway
  trigger:
  condition:
    after_offset: "-01:00:00"
  action:
- delay: 00:02:00

Alle opties werken niet
ok mode single weg gehaald maakt geen verschil.

Kan het zijn dat het een magneet is die de trigger uitvoert en geen motion detection? dat het daardoor niet kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

sOid schreef op maandag 29 maart 2021 @ 22:41:
[...]

Haha als het onder -volume staat, noem ik het ook zo. Blijkbaar heet dat dus anders?

Anyway, het verschil zit ‘m in de 2 achteraan: /var/lib/influxdb2. Met de 1.8 config was dat niet zo. Daardoor kon de container niets wegschrijven. Na het toevoegen van die 2 ging het allemaal wel goed en bleef het ook bestaan na docker-compose down. Zoals zo moeten dus.
Ah, nu snap ik je probleem 8)

En een volume kan van het type bind, volume, of tmpfs zijn. Dus ik snap de verwarring wel.
Meestal is het dus beter om het type te noemen, want het gedrag is per type (flink) anders, en dat levert nog wel eens problemen op als je dat niet begrijpt/doorhebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:18
JayOne schreef op maandag 29 maart 2021 @ 20:10:
[...]

Misschien dat je in dit topic meer informatie kunt halen.
Had ik reeds gezien, dat is voor de Smart producten van Gardena met een Smart Gateway. Ik zoek iets simpels, mag evengoed een Aliexpress iets zijn.
toch bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roxy707
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-07 20:36
Clavat schreef op maandag 29 maart 2021 @ 23:04:
Ik blijf er mee knoeien

so far so good.
Maar wat ik ook probeer

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21

trigger:
  condition:
  action:

Alle opties werken niet

Kan het zijn dat het een magneet is die de trigger uitvoert en geen motion detection? dat het daardoor niet kan?
Ik heb 2 losse automations voor het aan- en uitschakelen van verlichting (in dit geval een lamp boven het aanrecht, die alleen aan gaat als de zon onder de horizon is.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
- id: '1613946163598'
  alias: motion_sensor_kitchen_counter_motion_detected
  description: Motion sensor kitchen counter motion detected
  trigger:
  - type: motion
    device_id: ca3aa0764e37066f6bc2c18220163833
    entity_id: binary_sensor.0x00124b0022cd9ca8_occupancy
  condition:
  - condition: numeric_state
    entity_id: sun.sun
    attribute: elevation
    below: '1.5'
  action:
    device_id: 81451bf300d6b0a6975aefcff2aa1578
    entity_id: switch.0xec1bbdfffea8852e

- id: '1613946334399'
  alias: motion_sensor_kitchen_counter_motion_stopped
  description: Motion sensor kitchen counter motion stopped
  trigger:
  - type: no_motion
    device_id: ca3aa0764e37066f6bc2c18220163833
    entity_id: binary_sensor.0x00124b0022cd9ca8_occupancy
  condition:
  - condition: numeric_state
    attribute: elevation
    below: '1.5'
  action:
  - delay:
      seconds: 20
    device_id: 81451bf300d6b0a6975aefcff2aa1578
    entity_id: switch.0xec1bbdfffea8852e

Bovenstaande code werkt bij mij als een zonnetje, al heb ik nu nog zo'n SonOff motion sensor hangen, die bij detectie desondanks na een bepaalde tijd "no motion" stuurt, moet dus nog even op zoek naar een andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hubertgruber
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12-09 13:37
Ik blijf er mee knoeien

so far so good.
Maar wat ik ook probeer

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21

trigger:
  condition:
  action:

Alle opties werken niet

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
alias: Deur open 3
description: Deur open 3
trigger:
  - device_id: xxx
    entity_id: binary_sensor.openclose_5
    type: opened
  - device_id: xxx
    entity_id: binary_sensor.openclose_5
    type: not_opened
condition:
    state: below_horizon
action:
  - brightness_pct: 100
    device_id: yyy
    domain: light
    entity_id: light.e27a9
    type: turn_on
  - delay: '00:06:00'
    brightness_pct: 10
  - delay: '00:01:00'
mode: restart

Dit werkt bij mij als een trein. Gebruik je wel de GUI? Dat helpt enorm bij het voorkomen van YAML-fouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op maandag 29 maart 2021 @ 23:18:
[...]

Ah, nu snap ik je probleem 8)

En een volume kan van het type bind, volume, of tmpfs zijn. Dus ik snap de verwarring wel.
Meestal is het dus beter om het type te noemen, want het gedrag is per type (flink) anders, en dat levert nog wel eens problemen op als je dat niet begrijpt/doorhebt.
Ik zal ‘ns kijken wat de verschillen zijn, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik blijf er mee knoeien

so far so good.
Maar wat ik ook probeer

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21

trigger:
  condition:
  action:
Hij gaat niet uit omdat je ook niet aangeeft dat hij uit moet.... Je hebt een "delay", daarna nog een losse "domain" key (🤷🏼‍♂️) maar nergens een "type: turn_off". HA wacht nu 2 minuten, om vervolgens.... niets te doen. Dat gaat dus best goed eigenlijk :+ (en dan negeer ik even de missende spaties voor de delay).

Kijk even goed naar het voorbeeld in de post voor mij van hurbertgraber, en het advies daarin voor het gebruiken van de UI voor het bouwen van automations.

[ Voor 3% gewijzigd door Hmmbob op 30-03-2021 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavat
Ik ga er vanavond eens mee aan de slag bedankt voor het duwen in de goede richting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:11
GoBieN-Be schreef op maandag 29 maart 2021 @ 23:33:
[...]

Had ik reeds gezien, dat is voor de Smart producten van Gardena met een Smart Gateway. Ik zoek iets simpels, mag evengoed een Aliexpress iets zijn.
toch bedankt
offtopic:
Misschien kun je hier wat inspiratie vandaan halen, de klep uit de reactie heb ik zelf ook besteld voor mijn tuinbesproeiing en gaat i.c.m. een Zigbee stekker aan/uit.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
Voor gebruikers van de Yeelight integratie, er is zojuist een waarschuwing uitgegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
JayOne schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 08:59:
Voor gebruikers van de Yeelight integratie, er is zojuist een waarschuwing uitgegaan.
Goedkoop is duurkoop zeggen ze wel eens, Sonoff flash je naar Tasmota, net zoals een andere hoop apparaten. Alle Zigbee is te koppelen met Zigbee2MQTT, maar alles wat je origineel koppelt via een LOCAL network heb je kans op dit soort acties. (Hue en Tradfri = Zigbee)

Wel cool dat diegene nu in 7 dagen even ze eigen firmware aan het maken is!

https://community.home-as...ing-lan-control/284406/79

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
Vorkie schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 09:11:
[...]

Goedkoop is duurkoop zeggen ze wel eens, Sonoff flash je naar Tasmota, net zoals een andere hoop apparaten. Alle Zigbee is te koppelen met Zigbee2MQTT, maar alles wat je origineel koppelt via een LOCAL network heb je kans op dit soort acties. (Hue en Tradfri = Zigbee)

Wel cool dat diegene nu in 7 dagen even ze eigen firmware aan het maken is!

https://community.home-as...ing-lan-control/284406/79

[Twitter]
Sonoff flash je nu niet meer naar Tasmota, maar naar ESPHome (tenminste als je gebruik maakt van HA)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
JayOne schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 09:14:
[...]

Sonoff flash je nu niet meer naar Tasmota, maar naar ESPHome (tenminste als je gebruik maakt van HA)
You get the point :) (mijn schakelaars hier werken nu alleen op Tasmota, geen nut nog om naar ESPHome te gaan) en zie ook geen toegevoegde waarde?

Tasmota/ESPHome, kies wat, als het maar in eigen beheer is en niet automatisch gaat zitten updaten.

En ESPhome ... handig, dacht eens te kijken of het makkelijk was :+

https://esphome.io/guides/migrate_sonoff_tasmota.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gbz8tos9EQSQrSoo2VGz8novc3k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IBbwaTcneijetjjnB39Zb9L7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

JayOne schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 09:14:
[...]

Tasmota doet het perfect met HA, dus ik zou niet weten waarom ik ESPHome zou moeten gebruiken 8)

Het zal op voorkeur neerkomen of waar je ooit mee bent begonnen denk ik :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
Mars Warrior schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 09:21:
[...]

Tasmota doet het perfect met HA, dus ik zou niet weten waarom ik ESPHome zou moeten gebruiken 8)

Een migratie zal niet veel meerwaarde hebben. De Sonoff blijft op precies hetzelfde moment aan- of uitgaan. Maar door de overname van ESPHome door HA (Nabu Casa) zal de ondersteuning die ESPHome nu al binnen HA heeft alleen maar groter worden. Zelf vind ik het reuzehandig om vanuit mijn HA instantie ook mijn ESPHome devices te configuren/updaten met Yaml.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:39
Mars Warrior schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 09:21:
[...]

Omdat ESPHome en HA via een API communiceren, wat een snellere communicatie betekent dan via http/mqtt

Hoef je dus geen MQTT data te versturen om sensoren uit te kunnen lezen/aan te sturen.

[ Voor 4% gewijzigd door lolgast op 30-03-2021 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

lolgast schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 09:28:
[...]

Omdat ESPHome en HA via een API communiceren, wat een snellere communicatie betekent dan via http/mqtt

Hoef je dus geen MQTT data te versturen om sensoren uit te kunnen lezen/aan te sturen.
Damn, hier zit ik dan, nog steeds alles op Tasmota te flashen... kun je ze ook OTA updaten naar ESPHome? Moet ik alleen nog even uitzoeken hoe dat werkt qua template enzo, ben alleen Tasmota gewend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
lolgast schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 09:28:
[...]

Het idee is goed, maar hoeveel verschil maakt dit dan in tijd e/o belasting? Als ik nu klik op mijn *tuinverlichting aan* knop, hoor ik klik en staat mijn Sonoff/Tuinverlichting aan. Als ik daarna kijk naar de Sonoff POW zie ik het actuele verbruik van de droger/wasmachine/airco1/airco2 etc als deze aanstaat.

Ik ben serieus benieuwd waar de winst zit voor HA. (ik subscribe ook met andere apparaten op de MQTT topics voor andere acties buiten HA om)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
JayOne schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 08:59:
Ligt het aan mij of is de waarschuwing weer verdwenen?

Ben toch nog steeds benieuwd wat ze (alle bedrijven die local API dicht zetten) in gedachten hebben als verdienmodel. Wanneer komt het moment dat die clouds opeens $15,- de maand kosten? :X

Overigens heb ik MQTT als benaderbare laag juist al vaak als enorm voordeel gezien. Oa voor debuggen. En juist door het lightweight is vormt het dus eigenlijk gewoon een gestandaardiseerde en snelle API. Dus ook ik zie daar geen pluspunt. Zeg ik overigens niet mee dat ESPhome slecht is, ik vind het nog steeds ook een interessant project.

[ Voor 16% gewijzigd door Septillion op 30-03-2021 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
Vorkie schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 09:44:
[...]

Het idee is goed, maar hoeveel verschil maakt dit dan in tijd e/o belasting? Als ik nu klik op mijn *tuinverlichting aan* knop, hoor ik klik en staat mijn Sonoff/Tuinverlichting aan. Als ik daarna kijk naar de Sonoff POW zie ik het actuele verbruik van de droger/wasmachine/airco1/airco2 etc als deze aanstaat.

Ik ben serieus benieuwd waar de winst zit voor HA. (ik subscribe ook met andere apparaten op de MQTT topics voor andere acties buiten HA om)
Just the messenger he ;)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aFAxune.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
Sp33dFr34k schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 09:44:
[...]

Damn, hier zit ik dan, nog steeds alles op Tasmota te flashen... kun je ze ook OTA updaten naar ESPHome? Moet ik alleen nog even uitzoeken hoe dat werkt qua template enzo, ben alleen Tasmota gewend...
Yep, je kunt nadat je een ESPHome template hebt gemaakt (*.bin) deze als nieuwe firmware OTA-upgraden binnen Tasmota. Uitleg hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@lolgast Ze hebben in ieder geval goed hun best gedaan om van een mug een olifant te maken :+ Meeste zijn drogredenen (stability of SPoF) of komen gewoon met andere nadelen (leesbaarheid van berichten vs kort zijn). Of ze hadden zelf gewoon een brakke MQTT implementatie...

Nogmaals, niets tegen ESPhome en wil heb zeker ook nog proberen want Tasmota kent ook gekke beperkingen. Maar MQTT is wat mij betreft daar geen onderdeel van.

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 30-03-2021 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
@Septillion Natuurlijk, dat lees ik ook tussen de regels door. Maar het integratie deel is wel echt fijn in mijn ogen. De sensoren per device zijn ook veel beter gescheiden zo dan via bijvoorbeeld MQTT autodiscover waar alles 1 grote lijst is als je bij de integraties aan het zoeken bent. Los daarvan is het kunnen beheren van de sensoren vanuit de HA omgeving ook wel fijn. Plus dat de beheerpagina om alle devices te beheren (hoewel Tasmota daar ook iets voor heeft tegenwoordig met TasmoAdmin). Mijn persoonlijke mening echter is dat de omgeving van ESPHome een stuk prettiger werkt dan TasmoAdmin
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9NWhaSF.png

Máár, ESPHome heeft ook nadelen. Tasmota kun je heel eenvoudig via een CLI configureren en daarmee anders laten gedragen afhankelijk van sensor waardes. Bijvoorbeeld een andere timeout voor het rapporteren van waardes als iets aan/uit is. Dat kan bij ESPHome niet (volgens mij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@lolgast Ja, ze hebben beide sterke en zwakke punten. Denk ook dat dat de reden is dat ze zo goed naast elkaar kunnen bestaan. :)

Zelf vind ik alleen juist altijd projecten in HA moeten aanmaken een nadeel. En of ik nu veel devices onder de MQTT integratie heb hangen of onder de ESPhome integratie is naar mijn idee vestzak vs broekzak. Maar ben het met je eens dat er geen goede manier is om ze overzichtelijk te managen. TasmoAdmin was een leuk beginnetje maar is nooit meer dan dat geworden.

Maar goed, ESPhome staat nog steeds eens op de planning omdat ik aantal ESP's heb waar ik graag losse groepen led's aan zou willen hebben (1x RGB en 2x WW ofzo) en dat is met Tasmota niet mogelijk. Gewoon gescheiden RGB en CCT is zelfs nog steeds brak. Dus daarvoor wil ik ESPhome hier nog weer eens een kans geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
  • Laatst online: 11-09 13:43
Septillion schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:23:
@lolgast Ja, ze hebben beide sterke en zwakke punten. Denk ook dat dat de reden is dat ze zo goed naast elkaar kunnen bestaan. :)

Zelf vind ik alleen juist altijd projecten in HA moeten aanmaken een nadeel. En of ik nu veel devices onder de MQTT integratie heb hangen of onder de ESPhome integratie is naar mijn idee vestzak vs broekzak. Maar ben het met je eens dat er geen goede manier is om ze overzichtelijk te managen. TasmoAdmin was een leuk beginnetje maar is nooit meer dan dat geworden.

Maar goed, ESPhome staat nog steeds eens op de planning omdat ik aantal ESP's heb waar ik graag losse groepen led's aan zou willen hebben (1x RGB en 2x WW ofzo) en dat is met Tasmota niet mogelijk. Gewoon gescheiden RGB en CCT is zelfs nog steeds brak. Dus daarvoor wil ik ESPhome hier nog weer eens een kans geven :)
Ik vind het wel overzichtelijker met de ESPHome integratie, dat ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_yRTzslhfQ90ZmTxfF80_5TjuH4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dOPv82ZOtPC2EdMYzWGDJTqk.png?f=user_large

Daar kun je dus inzoomen per esphome en heb je niet 1 grote bak wat je met mqtt wel hebt.

PSN: PcDCch

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@JayOne @Septillion Misschien begrijp ik het verkeerd, maar een local API dicht zetten, dan is het toch niet local? Dat kan toch alleen als ze over the air firmware updates naar hun devices kunnen pushen? Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-09 11:50
Ik probeer mijn Nice poortcontroller toe te voegen aan HA volgens onderstaande procedure:
I can confirm that I made the IT4WIFI work with Home Kit Controller integration. As fimlgarage said, it is a bit tricky. I followed this procedure:

Reset your IT4WIFI so it enters in Pair Mode. Follow vendor instructions.
You will need an Apple device that supports Home Kit. I did using an iPad.
Start configuring IT4WIFI with the Apple device: it should be detected nearby. iOS will ask you permissions to join the device to your WiFi network. Grant the permission as Home Assistant needs to actually see the device.
iOS will ask you the Home Kit code of the device to finish configuration. HALT HERE AND DO NOT PROVIDE THE CODE TO IOS. Go instead to Home Assistant -> Configuration -> Integrations.
Add a new Home Kit Controller integration. The integration should detect the IT4WIFI.
When adding the integration, Home Assistant will request the Home Kit code and maybe it warns you that the integration will fail because there is an already initiated pairing process with other device. Ignore the warning and provide the code.
Select the area and the integration setup is finished. You should be able to see the control of your Garage Door in the Lovelace dashboard
Echter loop ik elke keer vast op het punt dat HA mijn poort zou moeten zien via die HomekitController dit doet hij gewoon niet. Op welke manier werkt dit? Doet HA dit via mijn bestaand wifi netwerk oid?

Met gestrekt been.

Pagina: 1 ... 8 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.