Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 68 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.367.974 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feenstn
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-03-2024
Mich schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 20:03:
[...]
Ook ga ik eens kijken naar wall panel
[edit] hmm de github wordt al 3 jaar niet bijgewerkt, dus die skip ik denk maar
Ik gebruik deze https://github.com/thanksmister/wallpanel-android/

Die wordt nog wel bijgehouden ... vraag is alleen hoelang nog gezien de vraag voor overname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:39
LJ80 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 20:46:
[...]

Goed idee, ik ga morgen even kijken wat er gebeurd als de wifi aan en uit gaat met HA aan en afgekoppeld van het netwerkt. tnx.

will be continued ;-)
Ik heb dat ook. Ik gebruik een esp bordje om de cve aan te sturen maar ook regelmatig gaat je vanzelf aan. Bij mij is het op een of andere manier netwerk gerelateerd. Niet zo zeer home assistant. Als ik bijv WiFi of router herstart dan wil die ook nog wel eens aanspringen. Blijft vaag.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:20
Hier vannacht de lampen in de slaapkamers ook ineens aan. Zijn naar ESPHome geflashte Action lampen, en die resetten zichzelf na 15 minuten geen wifi.
Zag echter op de Google Nest hub op het nachtkastje naast me dat er nog geen wifi was.

Ik denk dat ik die optie maar uit zet, als een reset nodig is, doe ik dat wel met de aangesloten Shelly 1 achter de schakelaar

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-09 12:21
TheFes schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 07:02:
Hier vannacht de lampen in de slaapkamers ook ineens aan. Zijn naar ESPHome geflashte Action lampen, en die resetten zichzelf na 15 minuten geen wifi.
Zag echter op de Google Nest hub op het nachtkastje naast me dat er nog geen wifi was.

Ik denk dat ik die optie maar uit zet, als een reset nodig is, doe ik dat wel met de aangesloten Shelly 1 achter de schakelaar
Ik had dit ook onlangs he, midden in de nacht
Ik zag toen dat HA restarted was wegens onbekende reden nog steeds

Was jouw HA ook gerestart of enkel de wifi weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
skank schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 08:14:
[...]

Ik had dit ook onlangs he, midden in de nacht
Ik zag toen dat HA restarted was wegens onbekende reden nog steeds

Was jouw HA ook gerestart of enkel de wifi weg?
Enkel wifi, uptime van HA is 11 uur, wat klopt met wat ik zou verwachten (gisteravond wel wat reboots gedaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJ80
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-07 16:08
martinvdm schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 23:53:
[...]

Ik heb dat ook. Ik gebruik een esp bordje om de cve aan te sturen maar ook regelmatig gaat je vanzelf aan. Bij mij is het op een of andere manier netwerk gerelateerd. Niet zo zeer home assistant. Als ik bijv WiFi of router herstart dan wil die ook nog wel eens aanspringen. Blijft vaag.
Ik moet het nog even testen nog niet aan toegekomen.
Anders ga ik voor een extra accespoint voor een stabliere wifi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skank
TheFes schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 08:20:
[...]

Enkel wifi, uptime van HA is 11 uur, wat klopt met wat ik zou verwachten (gisteravond wel wat reboots gedaan)
Das wel sneu als je lampen automatisch aangaan na 15 min geen wifi
Kun je dat niet uitzetten?
Je moet wel heel erg zeker zijn dat je wifi ten alle tijde stabiel blijft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
skank schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 08:33:
[...]

Das wel sneu als je lampen automatisch aangaan na 15 min geen wifi
Kun je dat niet uitzetten?
Je moet wel heel erg zeker zijn dat je wifi ten alle tijde stabiel blijft
Ja, dat kan uit.
Heb daarin zelfs meerdere opties, kan de periode langer maken of de optie helemaal uitzetten. Kan ook aanpassen dat de lampen automatisch als ze opgestart zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
TheFes schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 08:36:
[...]

Ja, dat kan uit.
Heb daarin zelfs meerdere opties, kan de periode langer maken of de optie helemaal uitzetten. Kan ook aanpassen dat de lampen automatisch als ze opgestart zijn
Gewoon uitzetten zoals je eerder aangeeft lijkt me de betere optie niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Leuke gevonden, mocht iemand lg web os hebben

https://community.home-as...bos-remote-control/188376

Ik wou het toch ff delen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-09 12:45
skank schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 17:34:
[...]

Dat denk ik niet.
Die powerplug zal enkel aan/uit stroom doen, hij zal niet de kachel harder of zachter kunnen zetten
Ik heb ook een electrische en die is niet te sturen door HA (cosyflame)
https://www.home-assistan...tions/generic_thermostat/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feenstn
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-03-2024
(y) die bedoelde ik ook inderdaad, kon de integratie niet zo snel vinden gisteren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:00
Ik weet niet of deze tool al eens voorbij gekomen is:

https://github.com/mrvnklm/homeassistant-desktop

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wdudfiBPlf8iYfVD5t0NHWZf0tc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1JkieFuKHsIQ5dQiCd95hJtl.png?f=fotoalbum_large

Home assistant snel beschikbaar in je taakbalk

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Versie 2021.10.0 is onderweg:

Afbeeldingslocatie: https://user-images.githubusercontent.com/195327/136217082-1c377a2f-660a-42a2-9cf3-a92f904677d3.png

Release notes hier: https://home-assistant.io/blog/2021/10/06/release-202110/
Build status F5-en hier: https://github.com/home-a...e/actions/runs/1312442096

Release party 21:00 vanavond:

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 04-01-2022
Mich schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 16:39:

[Afbeelding]

Cool! Krijg t alleen niet draaien op ubuntu 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:03
Mich schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 16:39:

[Afbeelding]

Mooie AppImage! d:)b

Alleen de weergave is wel beperkt voor mijn dashboard, zal eens wat spelen met de indeling of de view.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Een mindere versie wat mij betreft :p
Nog es alles lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus
Mooi dat tuya v2 nu in HA zelf zit...maar ik zie nergens iets over wat je moet doen als je nu al v2 via HACS draait? Pakt hij die zelf over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
bafplus schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 17:05:
[...]

Cool! Krijg t alleen niet draaien op ubuntu 8)7
Zorgen dat de image uitvoerbaar is, werkt als een zonnetje op de laatste Ubuntu RC

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus
raymondw schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 17:09:
[...]

Zorgen dat de image uitvoerbaar is, werkt als een zonnetje op de laatste Ubuntu RC
Heb je wellicht complete instructie? Want ik zie enkel een yml file maar beats me wat ik daarmee aanmoet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
bafplus schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 17:11:
[...]

Heb je wellicht complete instructie? Want ik zie enkel een yml file maar beats me wat ik daarmee aanmoet...
Van de website de laatste versie downloaden (Voor je gemak : link)
Op de opgeslagen locatie even rechter muis en zorgen dat het bestand uitvoerbaar is.
Daarna opslaan en openen zoals elke andere applicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus
raymondw schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 17:14:
[...]

Van de website de laatste versie downloaden (Voor je gemak : link)
Op de opgeslagen locatie even rechter muis en zorgen dat het bestand uitvoerbaar is.
Daarna opslaan en openen zoals elke andere applicatie.
Kijk ik had om te beginnen al t verkeerde bestandje, thanks!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Hoe hebben jullie de shield toegevoegd?
Ik heb die al staan in de google cast integratie (maar daarmee kan ik em niet starten/bedienen
Ik lees dat ik em kan toevoegen als android tv integratie maar dan adb debugging nodig heeft
En dan heb ik hem nog eens staan onder de kodi integratie ook maar daar vermoedelijk enkel binnen de app kodi iets mee kan doen
Ohja en nog eens binnen emby ook :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
skank schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 17:32:
Hoe hebben jullie de shield toegevoegd?
Ik heb die al staan in de google cast integratie (maar daarmee kan ik em niet starten/bedienen
Ik lees dat ik em kan toevoegen als android tv integratie maar dan adb debugging nodig heeft
En dan heb ik hem nog eens staan onder de kodi integratie ook maar daar vermoedelijk enkel binnen de app kodi iets mee kan doen
Ohja en nog eens binnen emby ook :p
Wat is je vraag?

Ik heb die van mij via de AndroidTV integratie gekoppeld. En zoals je zelf ook aangeeft "daar bovenop" ook de Kodi integratie in gebruik. Maar beiden hebben natuurlijk compleet verschillende, en soms ook overlappende, functionaliteit.

Overigens gebruik ik vervolgens beiden niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
RobertMe schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 18:00:
[...]

Wat is je vraag?

Ik heb die van mij via de AndroidTV integratie gekoppeld. En zoals je zelf ook aangeeft "daar bovenop" ook de Kodi integratie in gebruik. Maar beiden hebben natuurlijk compleet verschillende, en soms ook overlappende, functionaliteit.

Overigens gebruik ik vervolgens beiden niet :+
De vraag is wat best practice is ):

Wel grappig dat dat je op het einde zegt overigens gebruik ik beide niet :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
skank schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 18:25:
[...]

De vraag is wat best practice is ):
Er is geen best practice? Als je Kodi gebruikt is de Kodi integratie natuurlijk beter. Gebruik je ook Netflix, Prime Video, Disney+, ... waarvoor geen integratie is kun je de AndroidTV integratie gebruiken.
Wil je de SHIELD aan en uit zetten kan dat alleen via de AndroidTV integratie. Wil je apps starten kan dat alleen via de AndroidTV integratie.
Wil je casten naar de SHIELD kan dat alleen via de Cast integratie.

Je vraagt nu of je een hamer of schroevendraaier moet gebruiken, zonder te vermelden wat je doel is, en beiden hebben hun voor en nadelen.
Wel grappig dat dat je op het einde zegt overigens gebruik ik beide niet :p
Ik heb de integraties ingesteld, en wat met de media player card gespeeld, maar ik heb geen automations of zo ervoor gemaakt. Dat is wat ik bedoel. Het werkt verder gewoon. Alleen heb ik geen verder doel ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
RobertMe schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 18:36:
[...]

Er is geen best practice? Als je Kodi gebruikt is de Kodi integratie natuurlijk beter. Gebruik je ook Netflix, Prime Video, Disney+, ... waarvoor geen integratie is kun je de AndroidTV integratie gebruiken.
Wil je de SHIELD aan en uit zetten kan dat alleen via de AndroidTV integratie. Wil je apps starten kan dat alleen via de AndroidTV integratie.
Wil je casten naar de SHIELD kan dat alleen via de Cast integratie.

Je vraagt nu of je een hamer of schroevendraaier moet gebruiken, zonder te vermelden wat je doel is, en beiden hebben hun voor en nadelen.

[...]

Ik heb de integraties ingesteld, en wat met de media player card gespeeld, maar ik heb geen automations of zo ervoor gemaakt. Dat is wat ik bedoel. Het werkt verder gewoon. Alleen heb ik geen verder doel ervoor.
Thx dan denk ik dat ik die androidtv integratie maar es probeer :)
doel is idd aan/uitzetten

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Frenck
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 12:10

Frenck

Home Assistant

bafplus schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 17:08:
[...]

Mooi dat tuya v2 nu in HA zelf zit...maar ik zie nergens iets over wat je moet doen als je nu al v2 via HACS draait? Pakt hij die zelf over?
Home Assistant pakt niks over. Het draaien van een custom integratie is niet gerelateerd aan de Core, er is geen migratie pad. Custom integraties zijn niet supported door Home Assistant.

Je kan op de HACS versie blijven zitten als je dat wilt, je kan ook die verwijderen en de versie uit de Core gebruiken, of zelfs beide gebruiken. Wat je doet, is jouw keuze.

Of the HACS versie blijft bestaan en onderhouden wordt door Tuya, is onbekend. Die vraag zie ik nu al veel voorbij komen, maar is iets wat men Tuya zou moeten vragen. Wij van Home Assistant hebben hier geen invloed op en/of kennis van.

Lead engineer @ Home Assistant | GitHub Star 🌟 | Alles over mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus
Frenck schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 18:40:
[...]

Home Assistant pakt niks over. Het draaien van een custom integratie is niet gerelateerd aan de Core, er is geen migratie pad. Custom integraties zijn niet supported door Home Assistant.

Je kan op de HACS versie blijven zitten als je dat wilt, je kan ook die verwijderen en de versie uit de Core gebruiken, of zelfs beide gebruiken. Wat je doet, is jouw keuze.

Of the HACS versie blijft bestaan en onderhouden wordt door Tuya, is onbekend. Die vraag zie ik nu al veel voorbij komen, maar is iets wat men Tuya zou moeten vragen. Wij van Home Assistant hebben hier geen invloed op en/of kennis van.
Duidelijk Frenck, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:39
LJ80 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 08:27:
[...]

Ik moet het nog even testen nog niet aan toegekomen.
Anders ga ik voor een extra accespoint voor een stabliere wifi.
Bij mij is het geen WiFi. AP hangt er zowat naast. En zelfs al reboot ik de router welke geen AP is dan gebeurt het zelfs. Blijft vaag.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJ80
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-07 16:08
martinvdm schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 20:49:
[...]

Bij mij is het geen WiFi. AP hangt er zowat naast. En zelfs al reboot ik de router welke geen AP is dan gebeurt het zelfs. Blijft vaag.
Indien is uitgesloten dat het geen HA of AP probleem is, dan toch maar in het itho wifi forum checken of ze verder kunnen helpen. Aankomend weekend kan ik er zelf pas weer verder mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-09 21:22
De update naar 2021.10 heeft mijn systeem om zeep geholpen. Supervisor start niet meer. HA herstart om de haverklap, Ik kan niet eens een restore doen.

edit: supervisor komt heeeeel traag op. Een restore aangezet en na enige tijd bleek een van de herstarts zowaar de downgrade te zijn.

ik wacht een versie af :X

edit2: ik heb het wel vaker dat ineens een configuratie instabiel is. Ik lees op het HA forum dat dit vaker voorkomt, en je dan het install script moet draaien om de boel weer te repareren. Maar ik kan alleen in HA OS komen, en daar kan ik werkelijk geen install script aftrappen. In dat HA OS heb je wel supervisor repair. Maar dat heb ik na 10 minuten maar afgebroken (geen geduld voor, ik koos voor downgraden).
Als iemand weet hoe je in het OS menu dit soort dingen kan reparen. Ik ga het maar niet opnieuw proberen. Voorlopig heb ik geen van de nieuwe features nodig. @Jelte Nee, ik had goed naar de breaking changes gekeken :D

[ Voor 85% gewijzigd door oltk op 06-10-2021 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@oltk hmm, hier geen problemen. Niet een Breaking change toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:59
Hier werkt het ook perfect de nieuw shelly plus device werken nu ook met HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:44
Ik zoek wat hulp met het volgende. Ik heb net een TCRT5000 aan de praat gekregen via ESPHome om een watermeter uit te lezen. Ik gebruik de analoge output die dus een bepaald voltage teruggeeft op basis van de waargenomen reflectie. Nu zou ik graag elke keer een puls (en dus liter) willen tellen zodra de waarde van deze output boven een bepaalde waarde uitkomt.

Volgens mij zou ik eerst een binaire sensor kunnen maken:
code:
1
2
3
4
5
6
binary_sensor:
  - platform: template
    sensors:
      water_meter_binary:
        friendly_name: "Binary counter water meter"
        value_template: '{{ states("sensor.tcrt5000_voltage) | float > 0.3 }}'

En deze dan op de een of andere manier optellen.

Probleem wat ik nog wel zie is dat eigenlijk pas een volgende puls geteld moet worden zodra de waarde ook weer onder een bepaalde waarde is gezakt.

Zit ik op het goede spoor of is er een andere manier die ik moet bekijken?

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:59
@Kire88

Waarom niet met de meest gebruikte oplossing een nabijheids sensor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:44
vonkkie schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 23:20:
@Kire88

Waarom niet met de meest gebruikte oplossing een nabijheids sensor
Heb ik geprobeerd. Maar helaas zonder resultaat. Heb twee watermeters (een voor het hele huis en een voor alleen de tuin) en helaas werkt de proximity sensor alleen op de meter voor de tuin.

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Ik wil de uvlamp in mijn vijver automatiseren maar weet nog niet goed, hoe ik dit in een automation zou gieten.
Wat ik nu doe , is dat deze automatisch uit moet gaan vanaf savonds x uur tot smorgens x uur

Nu wil ik dit toch iets anders, in de zin dat deze in zomermaanden (meer zon) overdag zeker moet branden en snachts ook enkele uren, maar dan in de wintermaanden helemaal NIET en in de tussenmaanden, enkel paar uur overdag

Hoe zouden jullie zoiets doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
skank schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 09:52:
Ik wil de uvlamp in mijn vijver automatiseren maar weet nog niet goed, hoe ik dit in een automation zou gieten.
Wat ik nu doe , is dat deze automatisch uit moet gaan vanaf savonds x uur tot smorgens x uur

Nu wil ik dit toch iets anders, in de zin dat deze in zomermaanden (meer zon) overdag zeker moet branden en snachts ook enkele uren, maar dan in de wintermaanden helemaal NIET en in de tussenmaanden, enkel paar uur overdag

Hoe zouden jullie zoiets doen?
Je zou iets kunnen doen met de tijd tussen sunrise en sunset. Als die onder een bepaalde waarde is, dan helemaal niet aan. Als die tussen een bepaalde waarde is, dan alleen als de zon boven de horizon is, en als hij boven een bepaalde waarde is, dan ook 's nachts een aantal uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
TheFes schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 10:03:
[...]

Je zou iets kunnen doen met de tijd tussen sunrise en sunset. Als die onder een bepaalde waarde is, dan helemaal niet aan. Als die tussen een bepaalde waarde is, dan alleen als de zon boven de horizon is, en als hij boven een bepaalde waarde is, dan ook 's nachts een aantal uur.
Mmm das misschien een idee ja.
Alleen dat wordt wel heel veel trial en error en moeilijk testen toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:37
skank schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 10:11:
[...]

Mmm das misschien een idee ja.
Alleen dat wordt wel heel veel trial en error en moeilijk testen toch
Niet perse: je kan om te testen een input_number maken die de hoeveelheid uren/minuten simuleert en dat dan in de template checker doortesten. Hoeft niet moeilijk te zijn hoor.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:51

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@skank Je kunt conditions maken op basis van maanden. Met now().month krijg je terug in welke maand we zijn (in oktober is dat 10, verrassend :P ). Zie bijvoorbeeld Using ‘Month’ in a condition:

YAML:
1
condition: '{{ now().month in [1, 12] }}'

Dit is een condition voor iets dat alleen in december en januari moet gebeuren.

Dus als het voor jou voldoende is om het in drie stappen te doen (zomermaanden, wintermaanden, de rest) ben je met 3 conditions klaar.

[ Voor 14% gewijzigd door Gizz op 07-10-2021 10:19 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Gizz schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 10:15:
@skank Je kunt conditions maken op basis van maanden. Met now().month krijg je terug in welke maand we zijn (in oktober is dat 10, verrassend :P ). Zie bijvoorbeeld Using ‘Month’ in a condition:

YAML:
1
condition: '{{ now().month in [1, 12] }}'

Dit is een condition voor iets dat alleen in december en januari moet gebeuren.

Dus als het voor jou voldoende is om het in drie stappen te doen (zomermaanden, wintermaanden, de rest) ben je met 3 conditions klaar.
Dit lijkt me handiger !
Super thx ! Es mee spelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drentsemoi
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-09 13:30
skank schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 17:32:
Zijn er mensen die hun lg webos tv geintegreerd hebben in HA?

Ik kan de tv aan/uitzetten maar ik wil graag apps starten ook

Ik heb een volledige lijst gevonden van alle mogelijke actions
https://github.com/bendav...ce/aiopylgtv/endpoints.py

Is er iemand die dit al succesvol heeft gedaan?
Volgens mij heeft hier nog niemand op geantwoord. Maar je kan je 'source' veranderen via een automation (hieronder mijn action-deel van automation)
YAML:
1
2
3
4
5
 action:
  service: media_player.select_source
  entity_id: media_player.tv
  data:
    source: Netflix

De verschillende sources kun je vinden onder "Developer Tools --> Status" en dan bij je media_player."jouwTV".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skank
drentsemoi schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 10:44:
[...]

Volgens mij heeft hier nog niemand op geantwoord. Maar je kan je 'source' veranderen via een automation (hieronder mijn action-deel van automation)
YAML:
1
2
3
4
5
 action:
  service: media_player.select_source
  entity_id: media_player.tv
  data:

De verschillende sources kun je vinden onder "Developer Tools --> Status" en dan bij je media_player."jouwTV".
Yes lukt, heb nu 3 scripts
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
##############################
## TV aanzetten
tv_aanzetten:
  alias: TV aanzetten
  icon: "mdi:television"
  sequence:
    - service: media_player.toggle
      entity_id: media_player.living_tv
    - delay: 00:00:15
    - service: media_player.select_source
      target:
      data:
        source: TV VLAANDEREN 

## Netflix aanzetten
netflix_aanzetten:
  alias: Netflix aanzetten
  icon: "mdi:netflix"
  sequence:
      target:
      data:

## Film aanzetten
film_aanzetten:
  alias: Film aanzetten
  icon: "mdi:movie-open-outline"
  sequence:
      entity_id: media_player.shield_tv
      target:
      data:
        source: HDMI2

Aanzetten doen wij altijd via google, dat lukt ook, maar ik kan ze ook via het dashboard de boolean aanzetten.
Uitzetten doen we met de ab of met de google routine "slaapwel"
Momenteel wel nog het probleem dat stel dat ze de tv uitzet met de ab en dan gebruikt ze de routine, dan gaat de tv terug aan ipv uitblijven

Ook als ik eerst tv kijk en hem aanzet, dan kan ik niet zeggen om netflix te kijken, of hij schakelt hem uit :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Laatst online: 22:14

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

skank schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 10:55:
[...]
Ook als ik eerst tv kijk en hem aanzet, dan kan ik niet zeggen om netflix te kijken, of hij schakelt hem uit :)
Kun je dan niet beter media_player.turn_on gebruiken in plaats van toggle?

[ Voor 4% gewijzigd door HuismAndré op 07-10-2021 11:10 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is wel specifieker en zorgt er voor dat ook gebeurd wat denkt dat zou moeten gebeuren

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
HuismAndré schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 11:08:
[...]

Kun je dan niet beter media_player.turn_on gebruiken in plaats van toggle?
Ja ga ik eens proberen, dus dan gewoon 6 automations opzetten ipv 3
en on/off gebruiken

Voor de vijver nog aan het nadenken als ik die maandconditions gebruik, wat ik dan als trigger zal gebruiken.. (nu de tijd, maar dat valt weg dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

skank schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 11:23:
[...]

Ja ga ik eens proberen, dus dan gewoon 6 automations opzetten ipv 3
en on/off gebruiken
Als je de shield niet met de remote uitzet, dan wel ja. Overigens iets dat wellicht nog niet iedereen met een Shield weet. Je kunt de Shield (in ieder geval de 2017 versie) in standby zetten door gelijktijdig op rondje en driehoekje te drukken. Als je TV CEC ondersteunt dan zal die netjes mee uit gaan.
Voor de vijver nog aan het nadenken als ik die maandconditions gebruik, wat ik dan als trigger zal gebruiken.. (nu de tijd, maar dat valt weg dan)
Ik zou ook eens kijken naar "hours of sunlight" en daar iets mee doen. Wellicht dat je hier een beginnetje vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
HuismAndré schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 11:27:
[...]

Als je de shield niet met de remote uitzet, dan wel ja. Overigens iets dat wellicht nog niet iedereen met een Shield weet. Je kunt de Shield (in ieder geval de 2017 versie) in standby zetten door gelijktijdig op rondje en driehoekje te drukken. Als je TV CEC ondersteunt dan zal die netjes mee uit gaan.

[...]

Ik zou ook eens kijken naar "hours of sunlight" en daar iets mee doen. Wellicht dat je hier een beginnetje vindt.
Ik heb geen shield remote :)
Wel CEC

Die maandelijke conditions vond ik net goed :)
Ik zal es kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

@skank Een andere mogelijkheid is dat je gaat controleren wat hij aan het doen is. Kies je Netflix terwijl hij aan het netflixen is, dan moet ie uit. Idem bij de andere mogelijkheden. Je kunt pollen wat een mediaspeler aan het doen is. Voorbeeld van mijn netflixende media_player.shield_beneden:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
source_list:
  - com.android.systemui
  - com.google.android.tv.remote.service
  - com.google.android.gms.persistent
  - com.nvidia.blakepairing
  - com.nvidia.shieldtech.accessoryui
  - com.nvidia.shield.remote.server
  - com.nvidia.osc
  - com.nvidia.app.messaging
  - com.google.android.leanback.ime
  - mobi.bytearray.refreshrate
  - com.google.android.tvrecommendations
  - Android TV Launcher
  - com.android.providers.tv
  - com.nvidia.shield.ask
  - Google Cast
  - com.google.android.apps.mediashell:privileged_process1
  - com.google.android.katniss:search
  - com.google.android.katniss:interactor
  - com.nvidia.tegrazone3:telemetry
  - com.google.android.gms
  - com.google.process.gservices
  - com.nvidia.tegrazone3:PersonalGridService
  - Netflix
  - NLZIET
  - Live Channels
  - Play Store
  - com.google.android.gms:snet
  - com.nvidia.tegrazone3
volume_level: 1
is_volume_muted: false
app_id: com.netflix.ninja
app_name: Netflix
adb_response: null
hdmi_input: null
friendly_name: Shield_beneden
entity_picture: >-
  /api/media_player_proxy/media_player.shield_beneden?token=d09bb6b759b9f1fd267b2a09c1f339120c511a73dc7b160a4cbedc0f9c0132af&cache=1633599291.691387
supported_features: 23997

[ Voor 61% gewijzigd door HuismAndré op 07-10-2021 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
HuismAndré schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 11:27:
[...]

Ah, dat is een hele goeie tip!

Ik heb nu nog een Harmony Hub, maar die komt nog uit de tijd dat ik ook nog een TV kastje aan de TV heb hangen.
Nu alleen nog maar een Shield icm met NLZiet.

Moet ik alleen even kijken hoe ik het beste alles aansluit. Heb een Samsung soundbar met HDMI ARC en een extra HDMI poort, en uiteraard een TV met een HDMI ARC poort, en nog 3 extra.

Ik heb de Shield op de Soundbar gehad, maar dan ging de Soundbar telkens naar de TV stand ipv HDMI.
Vermoed dat ik de Shield dan beter op de TV aan kan sluiten, en dan zou de soundbar automatisch naar de goeie stand moeten gaan.

Maar ik liep er nog tegenaan dat het voor de WAF niet zo goed is als ze elke keer naar een menuutje moet om de Shield naar standby te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
TheFes schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 11:35:
[...]

Ik heb nu nog een Harmony Hub, maar die komt nog uit de tijd dat ik ook nog een TV kastje aan de TV heb hangen.
Nu alleen nog maar een Shield icm met NLZiet.

Moet ik alleen even kijken hoe ik het beste alles aansluit. Heb een Samsung soundbar met HDMI ARC en een extra HDMI poort, en uiteraard een TV met een HDMI ARC poort, en nog 3 extra.

Ik heb de Shield op de Soundbar gehad, maar dan ging de Soundbar telkens naar de TV stand ipv HDMI.
Vermoed dat ik de Shield dan beter op de TV aan kan sluiten, en dan zou de soundbar automatisch naar de goeie stand moeten gaan.

Maar ik liep er nog tegenaan dat het voor de WAF niet zo goed is als ze elke keer naar een menuutje moet om de Shield naar standby te krijgen.
Ik heb ook een harmony hangen voor de tv , shield en orange tv, nu is die orange weg, en ben ik alles met HA aan het doen en gaat die harmony weg

Mijn shield gaat ook naar mn lg soundbar en dan de soundbar naar tv (earc)
Ik kom er wel denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

TheFes schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 11:35:
[...]

En dat het smalle stukje onder de microfoonknop een volumeregelaar is (die via CEC doorgegeven wordt aan je TV of je soundbar)... Had je die wél ontdekt? Als je dus zit te NL-zieten (of netflixen) dan kun je alles af met de Shield remote (een verademing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
HuismAndré schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 11:33:
@skank Een andere mogelijkheid is dat je gaat controleren wat hij aan het doen is. Kies je Netflix terwijl hij aan het netflixen is, dan moet ie uit. Idem bij de andere mogelijkheden. Je kunt pollen wat een mediaspeler aan het doen is. Voorbeeld van mijn netflixende media_player.shield_beneden:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
source_list:
  - com.android.systemui
  - com.google.android.tv.remote.service
  - com.google.android.gms.persistent
  - com.nvidia.blakepairing
  - com.nvidia.shieldtech.accessoryui
  - com.nvidia.shield.remote.server
  - com.nvidia.osc
  - com.nvidia.app.messaging
  - com.google.android.leanback.ime
  - mobi.bytearray.refreshrate
  - com.google.android.tvrecommendations
  - Android TV Launcher
  - com.android.providers.tv
  - com.nvidia.shield.ask
  - Google Cast
  - com.google.android.apps.mediashell:privileged_process1
  - com.google.android.katniss:search
  - com.google.android.katniss:interactor
  - com.nvidia.tegrazone3:telemetry
  - com.google.android.gms
  - com.google.process.gservices
  - com.nvidia.tegrazone3:PersonalGridService
  - Netflix
  - NLZIET
  - Live Channels
  - Play Store
  - com.google.android.gms:snet
  - com.nvidia.tegrazone3
volume_level: 1
is_volume_muted: false
app_id: com.netflix.ninja
app_name: Netflix
adb_response: null
hdmi_input: null
friendly_name: Shield_beneden
entity_picture: >-
  /api/media_player_proxy/media_player.shield_beneden?token=d09bb6b759b9f1fd267b2a09c1f339120c511a73dc7b160a4cbedc0f9c0132af&cache=1633599291.691387
supported_features: 23997
Dan gewoon naar de source kijken? Dus als hij op source staat en ik duw terug toggle source, dan uit?
Als hij uit staat verliest hij echter alle sources

Dan is het moeilijk om out out te laten

Ik ben met 2 dingen tegelijk bezig, die tv en de vijvjer :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
HuismAndré schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 11:38:
[...]

En dat het smalle stukje onder de microfoonknop een volumeregelaar is (die via CEC doorgegeven wordt aan je TV of je soundbar)... Had je die wél ontdekt? Als je dus zit te NL-zieten (of netflixen) dan kun je alles af met de Shield remote (een verademing).
Ja dat wist ik wel, die is soms wel at overgevoelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

skank schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 11:39:
[...]

Dan gewoon naar de source kijken? Dus als hij op source staat en ik duw terug toggle source, dan uit?
Als hij uit staat verliest hij echter alle sources

Dan is het moeilijk om out out te laten
Ja. De automatisering (of script) Netflix controleert je of de source Netflix is. Is dat het geval dan doe je de mediaspeler uit, is dat niet het geval dan zet je de mediaspeler aan (maakt niet uit of hij al aan staat) en zet je de source op Netflix.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:10
skank schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 10:36:
[...]

Dit lijkt me handiger !
Super thx ! Es mee spelen
nog een optie: sun.sun heeft het attribuut altitude. Dat loopt van rond de 50 graden in de zomer tot 14 graden in de winter, rond het middaguur. Je zou een trigger kunnen maken die aanslaat boven een bepaald getal (en uit er onder). Wat dat getal is moet je zelf bepalen.

Zie ook deze tool:
https://www.suncalc.org/#...9,11/2021.12.21/12:45/1/3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Of je maakt een mooie formule waarbij je uitgangspunt is dat het getal 50 (elevation summer) ervoor zorgt dat de UV lamp bijna de hele dag brandt en het getal 14 (elevation winter) ervoor zorgt dat de lamp amper brandt. Die elevation kun je op die manier in de offset stoeien om zo een mooi verlopend patroon te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-09 15:05
Kan iemand mij helpen met mijn probleempje waar ik afgelopen maandag over schreef? Het probleem is dat ik dezelfde automation opnieuw wil triggeren wanneer een unlock/lock-trigger van diezelfde automation gedaan wordt.
Zonnescherm moet van status Vergrendeld naar ontgrendeld gaan. Wanneer dat gebeurt, wil ik dat alle triggers van de automation opnieuw bekeken worden.

op het internet had ik dit stukje code gevonden om als action op te nemen:
YAML:
1
2
  - service: automation.trigger
    entity_id: automation.XYZ

Misschien kan ik hier de naam van dezelfde automation in zetten maar ik las ook ergens dat bij deze aanroep de conditions en triggers overgeslagen worden..
badkuip schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 22:09:
Ik heb een automation gemaakt voor een zonnescherm. Op basis van de hoeveelheid licht wordt het scherm geopend, een kwart gesloten, half gesloten, driekwart of helemaal. Daarvoor heb ik triggers aangemaakt en die worden met een choose gebruikt bij een conditie:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
- alias: Zonnescherm - alle automations
  initial_state: 'on'
  trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.gang_sensor_light_level
    below: 100
    for:
      minutes: 1
    id: open
    above: 100
    below: 199
    for:
    id: kwart_dicht
    above: 200
    below: 299
    for:
    id: half_dicht
    above: 300
    below: 399
    for:
    id: driekwart_dicht
    above: 400
    for:
    id: helemaal_dicht
    entity_id: sensor.buienradar_precipitation_forecast_average
    above: 0
    id: regen
  - platform: state
    entity_id: input_boolean.zonnescherm_vergrendeld
    from: 'on'
    to: 'off'
  condition:
  - condition: time
    after: 06:00:00
    before: '23:59:00'
  - condition: state
    state: 'off'
  action:
    - choose:
        - conditions:
            - condition: or
              conditions:
                - condition: trigger
          sequence:
            - service: cover.open_cover
              entity_id: cover.shelly_rolluik_cover
        - conditions:
          sequence:
            - service: cover.set_cover_position
              target:
              data:
                position: 75
        - conditions:
          sequence:
              target:
              data:
                position: 50
        - conditions:
          sequence:
              target:
              data:
                position: 25
        - conditions:
          sequence:
            - service: cover.close_cover

Wat is nog niet goed gaat, is bij de trigger dat de vergrendeling uitgeschakeld wordt. De vergrendeling gebruik ik om te voorkomen dat het scherm omhoog gaat of omlaag gaat.
Als de vergrendeling eraf gaat, dan wil ik dat de andere triggers dan opnieuw bekeken worden en dat de juiste trigger dan afgevuurd wordt. Dat gaat nu dus niet goed omdat het vanmiddag erg zonnig was en het bijbehorende lichtsterkte ongewijzigd hoog bleef. Wanneer ik de sensorwaarde even kort op 1 of op 0 zet, verandert de sensorwaarde daarna weer terig naar de daadwerkelijke waarde waardoor de trigger na 1 minuut wordt afgevuurd.

Hoe doe ik dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
badkuip schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 13:00:
Kan iemand mij helpen met mijn probleempje waar ik afgelopen maandag over schreef? Het probleem is dat ik dezelfde automation opnieuw wil triggeren wanneer een unlock/lock-trigger van diezelfde automation gedaan wordt.
Zonnescherm moet van status Vergrendeld naar ontgrendeld gaan. Wanneer dat gebeurt, wil ik dat alle triggers van de automation opnieuw bekeken worden.

op het internet had ik dit stukje code gevonden om als action op te nemen:
YAML:
1
2
    entity_id: automation.XYZ

Misschien kan ik hier de naam van dezelfde automation in zetten maar ik las ook ergens dat bij deze aanroep de conditions en triggers overgeslagen worden..

[...]
Je moet dit als trigger opnemen in je automation:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
@TheFes
Heb ik gedaan, zie regels 41 tot en met 44 in de automation.
Hoe handel ik deze af/welke action hang ik eraan zodat HA de hele automation opnieuw langsloopt en bepaalt of het zonnescherm een kwart, half of helemaal moet zakken?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
  trigger:
    for:
    for:
    for:
    for:
    for:
  condition:
  action:
    - choose:
        - conditions:
              conditions:
          sequence:
        - conditions:
          sequence:
              target:
              data:
        - conditions:
          sequence:
              target:
              data:
        - conditions:
          sequence:
              target:
              data:
        - conditions:
          sequence:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
badkuip schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 13:05:
@TheFes
Heb ik gedaan, zie regels 41 tot en met 44 in de automation.
Hoe handel ik deze af/welke action hang ik eraan zodat HA de hele automation opnieuw langsloopt en bepaalt of het zonnescherm een kwart, half of helemaal moet zakken?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
  trigger:
    for:
    for:
    for:
    for:
    for:
  condition:
  action:
    - choose:
        - conditions:
              conditions:
          sequence:
        - conditions:
          sequence:
              target:
              data:
        - conditions:
          sequence:
              target:
              data:
        - conditions:
          sequence:
              target:
              data:
        - conditions:
          sequence:
Met extra conditions in je choose. Waarbij je eigenlijk de bestaande triggers dupliceert (maar dan als conditon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
@TheFes Thanks, die oplossing werkt inderdaad altijd. Misschien is er een makkelijkere manier waarbij je een action kan maken om langs alle andere triggers te lopen. helaas niet dus :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:02
Nu we toch bezig zijn met LG WebOs, heb ik hier nog een vraag over.

De onderstaande heb ik configuration.yaml zitten om mijn LG G1 toe te voegen aan HA.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
webostv:
  host: 192.168.0.69
  name: Woonkamer tv
  customize:
    sources:
      - YouTube
      - netflix
      - amazon prime
      - plex
      - spotify

Als ik dan via ontwikkelhulpmiddelen kijk naar de Woonkamer Tv,
Zie ik een totaal andere lijst met sources.
Iemand een idee of tip om deze lijst aan te passen.

Wil dit gebruiken om verlichting in de woonkamer aan te passen naar status van de tv.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
source_list:
  - AirPlay
  - Live TV
  - HDMI 1
  - LG Sound Bar
  - HDMI 3
  - HDMI 4
  - LOGICAL HDMI 1
  - LOGICAL HDMI 2
  - LOGICAL HDMI 3
  - LOGICAL HDMI 4
  - LOGICAL HDMI 5
  - LOGICAL HDMI 6
  - LOGICAL HDMI 7
  - LOGICAL HDMI 8
  - LOGICAL HDMI 9
  - LOGICAL HDMI 10
  - LOGICAL HDMI 11
source: LG Sound Bar
friendly_name: LG webOS TV 6EBA
supported_features: 18433
device_class: tv

Via de integratie kan ik de bovenstaande items kiezen als source,
Maar niet de lijst die ik gemaakt heb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bzMjwFlYgN71hGBJjW3i_z8YknE=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/ppj1dZYrVmSFO1J0a7YrMioT.png?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
HuismAndré schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 11:54:
Of je maakt een mooie formule waarbij je uitgangspunt is dat het getal 50 (elevation summer) ervoor zorgt dat de UV lamp bijna de hele dag brandt en het getal 14 (elevation winter) ervoor zorgt dat de lamp amper brandt. Die elevation kun je op die manier in de offset stoeien om zo een mooi verlopend patroon te krijgen.
Mm er zijn idd meerdere wegen nr Rome
Ik heb het nu zo, ik denk dat dit zal werken?
De overige maanden heb ik er uitgehaald omdat ze dan helemaal NIET moeten branden, en dat zal automatisch zo zijn door mn huidige automaties dacht ik:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
- id: 'Turn on UV'
  alias: Turn on UV-lamp in the morning
  trigger:
    platform: state
    entity_id: input_boolean.vijver_uv
  action:
    - choose:
        - conditions:
            - condition: and
              conditions:
                - condition: '{{ now().month in [4, 5, 9, 10] }}'
                  at: "10:00:00"
          sequence:
            - service: homeassistant.turn_on
              entity_id: switch.uv_lamp_vijver
        - conditions:
              conditions:
                - condition: '{{ now().month in [6, 7, 8] }}'
                  at: "6:00:00"
          sequence:

- id: 'Turn off UV'
  alias: Turn off UV-lamp in the evening
  trigger:
  action:
    - choose:
        - conditions:
              conditions:
                  at: "21:55:00"
          sequence:
            - service: homeassistant.turn_off
        - conditions:
              conditions:
                  at: "2:00:00"
          sequence:

Niet helemaal zeker van die trigger
Zien jullie daar graten in ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
tolunaygul12 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 13:35:

De onderstaande heb ik configuration.yaml zitten om mijn LG G1 toe te voegen aan HA.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
webostv:
  customize:
    sources:
      - YouTube
      - netflix
      - amazon prime
      - plex
      - spotify

Wil dit gebruiken om verlichting in de woonkamer aan te passen naar status van de tv.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
source_list:
  - AirPlay
  - Live TV
  - HDMI 1
  - LG Sound Bar
  - HDMI 3
  - HDMI 4
  - LOGICAL HDMI 1
  - LOGICAL HDMI 2
  - LOGICAL HDMI 3
  - LOGICAL HDMI 4
  - LOGICAL HDMI 5
  - LOGICAL HDMI 6
  - LOGICAL HDMI 7
  - LOGICAL HDMI 8
  - LOGICAL HDMI 9
  - LOGICAL HDMI 10
  - LOGICAL HDMI 11

[Afbeelding]
Bij mij is het zo , als ik die customize lijst niet gebruik in mijn config , dan zie ik ALLE inputs
Gebruik ik de customize, dan worden ze beperkt tot enkel die die ik opgesomd heb
Vreemd gedrag dan bij jou denk ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
skank schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 13:45:
[...]

Mm er zijn idd meerdere wegen nr Rome
Ik heb het nu zo, ik denk dat dit zal werken?
De overige maanden heb ik er uitgehaald omdat ze dan helemaal NIET moeten branden, en dat zal automatisch zo zijn door mn huidige automaties dacht ik:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
  trigger:
  action:
    - choose:
        - conditions:
              conditions:
                  at: "10:00:00"
          sequence:
        - conditions:
              conditions:
                  at: "6:00:00"
          sequence:

trigger:
  action:
    - choose:
        - conditions:
              conditions:
                  at: "21:55:00"
          sequence:
        - conditions:
              conditions:
                  at: "2:00:00"
          sequence:

Niet helemaal zeker van die trigger
Zien jullie daar graten in ? :)
Dit gaat niet werken, nu triggert je automation op elke state change, maar wordt er alleen iets gedaan als hij precies om 06:00:00 en 10:00:00 triggert.

Je moet de tijden als trigger gebruiken, en dan ook opnemen in de condtions.

Dus elke dag om 6:00 en 10:00 laten triggeren,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-09 14:24
badkuip schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 13:32:
@TheFes Thanks, die oplossing werkt inderdaad altijd. Misschien is er een makkelijkere manier waarbij je een action kan maken om langs alle andere triggers te lopen. helaas niet dus :-)
Kun je niet een id toevoegen aan de laatste trigger, en vervolgens in de chooser op dit id een sequence zetten die de service automation.trigger aanroept? Zie https://www.home-assistant.io/docs/automation/services/ voor de opties, als je dan de entity_id van deze automation weer opgeeft en skip_condition op 'no' zet, loopt hij alsnog netjes door je conditions. Is dat ongeveer wat je zoekt, of begrijp ik je verkeerd?

Dus even als voorbeeld een deel van je automation:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
    id: vergrendeld
  condition:
  action:
    - choose:
        - conditions:
          sequence:
              entity_id: automation.entity_id_zelf_aanpassen_naar_het_entity_id_van_deze_automation
              skip_condition: no

P.S. Niet getest dus check zelf indentations en namen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drentsemoi
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-09 13:30
tolunaygul12 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 13:35:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
webostv:
  customize:
    sources:
      - YouTube
      - netflix
      - amazon prime
      - plex
      - spotify

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
source_list:
  - AirPlay
  - Live TV
  - HDMI 1
  - LG Sound Bar
  - HDMI 3
  - HDMI 4
  - LOGICAL HDMI 1
  - LOGICAL HDMI 2
  - LOGICAL HDMI 3
  - LOGICAL HDMI 4
  - LOGICAL HDMI 5
  - LOGICAL HDMI 6
  - LOGICAL HDMI 7
  - LOGICAL HDMI 8
  - LOGICAL HDMI 9
  - LOGICAL HDMI 10
  - LOGICAL HDMI 11

[Afbeelding]
Weet je zeker dat je naar dezelfde TV zit te kijken?

In je config staat namelijk dat je friendly name "Woonkamer TV" is en in je ontwikkelhulpmiddelen en je bijgevoegde afbeelding staat LG WebOS TV 6EBA als friendly name.

Dit lijkt dus dat je naar een meerdere TV's met elkaar vergelijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
TheFes schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 13:48:
[...]

Dit gaat niet werken, nu triggert je automation op elke state change, maar wordt er alleen iets gedaan als hij precies om 06:00:00 en 10:00:00 triggert.

Je moet de tijden als trigger gebruiken, en dan ook opnemen in de condtions.

Dus elke dag om 6:00 en 10:00 laten triggeren,
Dat gaat niet volgens mij, de tijd gebruiken als trigger, net omdat dit anders is in bv augustus dan september

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
skank schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 13:54:
[...]

Dat gaat niet volgens mij, de tijd gebruiken als trigger, net omdat dit anders is in bv augustus dan september
Daar heb je die choose toch voor

Als het 6 uur en 10 uur is, dan laat je de choose aflopend op tijd lopen.
Eerste choose check je of het na 09:59 is, en of het in de bijbehorende maanden zit
Tweede choose check je of het na 05:59 is, en of de maanden met die tijd kloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:17
@skank Wel hoor, je triggert gewoon op tijd. Alleen voer je simpelweg niets uit in de winter ;) Ook is een time condition niet at maar before/after.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
TheFes schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 13:56:
[...]

Daar heb je die choose toch voor

Als het 6 uur en 10 uur is, dan laat je de choose aflopend op tijd lopen.
Eerste choose check je of het na 09:59 is, en of het in de bijbehorende maanden zit
Tweede choose check je of het na 05:59 is, en of de maanden met die tijd kloppen.
Dti zou beter moeten zijn dan
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
  trigger:
    - platform: time
      at: '06:00:00'
      at: '10:00:00'
  action:
    - choose:
        - conditions:
              conditions:
                  after: "09:59:00"
          sequence:
        - conditions:
              conditions:
                  after: "05:59:00"
          sequence:

trigger:
      at: '02:00:00'
      at: '21:55:00'
  action:
    - choose:
        - conditions:
              conditions:
                  after: "21:54:00"
          sequence:
        - conditions:
              conditions:
                  after: "01:59:00"
          sequence:

En in de winter blijft hij dan gewoon uit he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
drentsemoi schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 13:54:
[...]

In je config staat namelijk dat je friendly name "Woonkamer TV" is en in je ontwikkelhulpmiddelen en je bijgevoegde afbeelding staat LG WebOS TV 6EBA als friendly name.

Daar gaat mijn vermoeden ook naar uit.
Er klopt iets niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
[...]

@tolunaygul12 als aanvulling hierop. Volgens mij is de LG integratie ook naar de UI verplaatst en kan deze niet meer via YAML geconfigureerd worden. Dan heb je dus inderdaad best kans dat de YAML helemaal niks doet (en je daarnaast de TV via de UI hebt toegevoegd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
skank schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 14:05:
[...]

Dti zou beter moeten zijn dan
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
  trigger:
      at: '06:00:00'
      at: '10:00:00'
  action:
    - choose:
        - conditions:
              conditions:
          sequence:
        - conditions:
              conditions:
          sequence:

trigger:
      at: '02:00:00'
      at: '21:55:00'
  action:
    - choose:
        - conditions:
              conditions:
          sequence:
        - conditions:
              conditions:
          sequence:

En in de winter blijft hij dan gewoon uit he
Dit mag ook:
YAML:
1
2
3
4
5
  trigger:
      at: 
        - '06:00:00'
        - '10:00:00'

Verder moet dit werken ja, in de winter zal hij niets doen omdat dat niet aan één van de twee choose opties voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
RobertMe schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 14:06:
[...]

@tolunaygul12 als aanvulling hierop. Volgens mij is de LG integratie ook naar de UI verplaatst en kan deze niet meer via YAML geconfigureerd worden. Dan heb je dus inderdaad best kans dat de YAML helemaal niks doet (en je daarnaast de TV via de UI hebt toegevoegd).
Wel, ik heb dit nog maar gisteren gedaan via yaml
Geen problemen hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@skank Maar dan doe je niets meer met je input helper, is dat de bedoeling?

Enkele automation voor alles incl helper waarmee je wisselt tussen override uit en automatisch aan/uit.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
alias: Automatically turn on/off UV-lamp during the day/night
trigger:
    at: '2:00'
    at: '6:00'
    at: '10:00'
    at: '21:55'
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
          - service: switch.turn_off
      - conditions:
            after: '21:55'
        sequence:
      - conditions:
            after: '10:00'
        sequence:
          - service: switch.turn_on
      - conditions:
            after: '6:00'
        sequence:
      - conditions:
            after: '2:00'
        sequence:
mode: single

Let op, de order van de chooser is belangrijk :) Deze moet van laag op de dag naar vroeg op de dag checken. Ook moet de test of de helper uit staat bovenaan zodat deze de overhand heeft. Voor alle andere opties moet de helper dus wel impliciet aan staan om te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
TheFes schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 14:07:
[...]

Dit mag ook:
YAML:
1
2
3
4
5
  trigger:
      at: 

Verder moet dit werken ja, in de winter zal hij niets doen omdat dat niet aan één van de twee choose opties voldoet.
Invalid config for [automation]: Unexpected value for condition: '{{ now().month in [4, 5, 9, 10] }}'. Expected and, device, not, numeric_state, or, state, sun, template, time, trigger, zone @ data['action'][0]['choose'][0]['conditions'][0]['conditions'][0]. Got None. (See /config/configuration.yaml, line 68).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
##########################
## Vijver

trigger:
      at: 
  action:
    - choose:
        - conditions:
              conditions:
          sequence:
        - conditions:
              conditions:
          sequence:

trigger:
      at: 
        - '02:00:00'
        - '21:55:00'
  action:
    - choose:
        - conditions:
              conditions:
          sequence:
        - conditions:
              conditions:
          sequence:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Septillion schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 14:12:
@skank Maar dan doe je niets meer met je input helper, is dat de bedoeling?

Enkele automation voor alles incl helper waarmee je wisselt tussen override uit en automatisch aan/uit.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
trigger:
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
      - conditions:
        sequence:
      - conditions:
        sequence:
      - conditions:
        sequence:
      - conditions:
        sequence:

Let op, de order van de chooser is belangrijk :) Deze moet van laag op de dag naar vroeg op de dag checken. Ook moet de test of de helper uit staat bovenaan zodat deze de overhand heeft. Voor alle andere opties moet de helper dus wel impliciet aan staan om te werken.
Wacht, ik ben niet meer mee :) nu gooi je beide automations samen?
Ik doe idd niets meer met die input_boolean, hoeft volgens mij niet?
edit: eigenlijk wel een gedacht om ze samen te zetten ja, maar ik snap het nut van die boolean niet meer _/-\o_
Waarom is het belangrijk dat je de choose van laat naar vroeg zet?

[ Voor 3% gewijzigd door skank op 07-10-2021 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
skank schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 14:15:
Wacht, ik ben niet meer mee :) nu gooi je beide automations samen?
Ja, waarom niet? :D
Ik doe idd niets meer met die input_boolean, hoeft volgens mij niet?
Ligt eraan wat je wilt bereiken. Zoals ik hem er nu in heb gezet gaat het alleen automatisch als de helper aan staat. Staat deze uit dan is de lamp ook uit. Heb je dat niet nodig dan kan je de helper natuurlijk weglaten.

Met nadruk op uit, want heb er niets ingebouwd dat je een override aan zou kunnen doen. Als je hem nu handmatig aan zou zetten als de helper uit staat zal de lamp op de trigger-tijdstippen (allemaal) nog steeds uit gaan.
Omdat een chooser altijd voor de eerste optie gaat die waar is. En als je om 22:00 zou triggeren maar je komt eerste de conditie 'after: 6:00' tegen is deze natuurlijk ook al waar. Door de aflopend neer te zetten zeg je eigenlijk impliciet dat het nog voor de tijd van de voorgaande conditie is, immers is die overgeslagen op dat moment.

[ Voor 26% gewijzigd door Septillion op 07-10-2021 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
skank schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 14:15:
[...]
Als je het andersom doet zal hij altijd de eerste uitvoeren.

Tenzij je dan begint met een condition met before: "02:01:00"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Septillion schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 14:18:
[...]

Ja, waarom niet? :D

[...]

Ligt eraan wat je wilt bereiken. Zoals ik hem er nu in heb gezet gaat het alleen automatisch als de helper aan staat. Staat deze uit dan is de lamp ook uit. Heb je dat niet nodig dan kan je de helper natuurlijk weglaten.

Met nadruk op uit, want heb er niets ingebouwd dat je een override aan zou kunnen doen. Als je hem nu handmatig aan zou zetten als de helper uit staat zal de lamp op de trigger-tijdstippen (allemaal) nog steeds uit gaan.
JA das beter he, 1 automation
Ik hoef eigenlijk geen helper, dus heb hem er ff uitgezwierd :)
Nu geen foutmeldingen meer, bedankt voor jullie hulp
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
## Vijver

trigger:
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
      - conditions:
        sequence:
      - conditions:
        sequence:
      - conditions:
        sequence:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
TheFes schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 14:21:
[...]

Als je het andersom doet zal hij altijd de eerste uitvoeren.

Tenzij je dan begint met een condition met before: "02:01:00"
Precies! Amai jullie denken echt aan alles :)
Goed nu verder zien naar die wbe os tv, en echt dedicated on/off's te maken ipv toggle

[ Voor 12% gewijzigd door skank op 07-10-2021 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lalalampje
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18-11-2024
Hoi, ik kom van plugwise en was heel happy met 1 meting per uur voor mijn zonnepanelen.
Nu in HA ziet het er mooier uit met iedere paar seconde een waarde maar ik ben bang dat mijn database zo vol loopt..

Dus.. home assistant met Grafana en influx DB
Ik kan in Grafana kiezen dat ik ieder uur een stukje grafiek zie maar het lijkt me dat de database nog steeds vol loopt met veel waardes.

Klopt het dat HA dit zelf in Influx zet en Grafana het enkel uitleest.
En zo ja hoe pas je dit dan aan ?

Voor mijn test speel ik met de kwh waardes in DSMR
Die kan je natuurlijk ieder kwartier bereken en opslaan.. Denk ik..Geen idee hoe
Zit ik in de goede richting ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@skank Belangrijk om te bedenken met triggers dat een triggers de momenten zijn waar je eventueel wat wilt gaan doen. Immers kan je met de condities (zowel de automation conditions, chooser condition of de condition-action) altijd nog besluiten dat je iets niet gaat doen. Andersom kan niet, je kan in de automation niet een ander moment kiezen dan waar je op getriggerd hebt.

Daarom zou ik de start van HA ook toevoegen. Mocht je dan een herstart doen precies om 10 uur dan zal die trigger ervoor zorgen dat nadat HA weer gestart is de lamp toch wordt aangezet.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
trigger:
  - platform: homeassistant
    event: start
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
      - conditions:
        sequence:
      - conditions:
        sequence:
      - conditions:
        sequence:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Lalalampje Als je alles naar InfluxDB stuurt dan zal hij daar alles opslaan. Je bent dan zelf verantwoordelijk om weer dingen weg te (laten) gooien.

Maar de long-term statistics in HA zijn juist bedoelt om voor de lange termijn alleen een grovere set te bewaren zodat de db in bedwang blijft. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Nog beter! niet aan gedacht :)thx
Hoewel, zal hij dan niet nodeloos starten?
Stel ik herstart om 15u, dan zal hij terug aanzetten terwijl hij mss al aan staat

[ Voor 65% gewijzigd door skank op 07-10-2021 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@skank Is je lamp ooit ontploft toen je per ongeluk de schakelaar aan probeerde te doen toen deze al aan stond? :+ Dus nee, geen probleem :) Als je maar geen stormvloed aan onnodige acties (of zelfs triggers) genereert.

[ Voor 21% gewijzigd door Septillion op 07-10-2021 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
Ronker32 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 13:51:
[...]

Kun je niet een id toevoegen aan de laatste trigger, en vervolgens in de chooser op dit id een sequence zetten die de service automation.trigger aanroept? Zie https://www.home-assistant.io/docs/automation/services/ voor de opties, als je dan de entity_id van deze automation weer opgeeft en skip_condition op 'no' zet, loopt hij alsnog netjes door je conditions. Is dat ongeveer wat je zoekt, of begrijp ik je verkeerd?

Dus even als voorbeeld een deel van je automation:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
  condition:
  action:
    - choose:
        - conditions:
          sequence:
              entity_id: automation.entity_id_zelf_aanpassen_naar_het_entity_id_van_deze_automation
              skip_condition: no

P.S. Niet getest dus check zelf indentations en namen e.d.
Dat is inderdaad waar ik zelf ook al aan dacht dus dat zou een poerfecte oplossing zijn. Het nadeel van deze oplossing is denk ik dat de triggers dan overgeslagen worden. Als ik de documentatie goed begrijp dan gaat ie in een keer door naar condities en de actions. Dat is nogal een probleem omdat de actions bepaald worden op basis van mijn trigger. Als de trigger afwezig is, dan zal de action niet worden uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@badkuip Dat klopt, het wordt dan gewoon een script. Immers kan je voor een trigger ook niet bepalen of hij waar is of niet, het is een moment.

Beste dus om in je chooser los van de triggers te bepalen wat je wilt dat moet gebeuren. En ja, dan kom je er vaak op dat je de overgang naar de andere conditie ook als trigger wilt toevoegen.

Ander probleem dat ik nu zie, als er nu erg wisselvallig licht is zal de stand van nooit aangepast worden. Ook niet als het bijvoorbeeld wel constant licht genoeg is voor een kwart dicht. Misschien een idee om meer naar een gemiddelde te kijken?

[ Voor 26% gewijzigd door Septillion op 07-10-2021 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Een ganse brok, maar ik denk dat ik nu een harmony remote functie kan uitschakelen...
Ik gebruik lg web os + shield (android tv integratie)
Hopelijk dek ik alle mogelijke situaties :)
Meestal gebeurd het aanzetten met google en het uitzetten met routine (in de routine zit dan het uitzetten).
Maar het kan ook gebeuren dmv knoppen in het dashboard, of door de ab van de tv :)
Hier komt hij

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
## TV aanzetten
tv_aanzetten:
  alias: Activiteit: TV kijken
  choose:
    - conditions:
          state: "off"
      sequence:
        - service: media_player.turn_on
          target:
          data:
    - conditions:
          state: "on"
        - condition: template
          value_template: '{{is_state_attr("media_player.living_tv","source","HDMI2")}}'
      sequence:
          target:
          data:
        - service: media_player.turn_off
  default:      
    - sequence:
          target:
          data:

## Netflix aanzetten
netflix_aanzetten:
  alias: Activiteit: Netflix kijken
  choose:
    - conditions:
      sequence:
          target:
          data:
    - conditions:
      sequence:
          target:
          data:
  default:      
    - sequence:
          target:
          data:

## Film aanzetten
film_aanzetten:
  alias: Activiteit: Film kijken
  choose:
    - conditions:
      sequence:
          target:
          data:
    - conditions:
          value_template: '{{not is_state_attr("media_player.living_tv","source","HDMI2")}}'
      sequence:
          target:
          data:
  default:      
    - sequence:
          target:
          data:

## TV uit
tv_uit:
  alias: Activiteit: Off
  icon: mdi:power
  choose:
    - conditions:
      sequence:
  default:      
    - sequence:

Tis niet zo simpel, althans voor mij p:
Tenzij ik het gecompliceerder maak dan nodig :)

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 07-10-2021 17:37 . Reden: code tags YAML ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus
Ik ben sinds de storing vandeweek bezig over te gaan naar local tuya maar kom bij de laatste "stap" er niet uit. Ik krijg het niet voor elkaar om de goede settings te vinden voor mijn lamp (je weet wel brightness, colormodes etc) iemand goede tips om de correcte waardes voor die settings te achterhalen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
skank schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 16:50:
Een ganse brok, maar ik denk dat ik nu een harmony remote functie kan uitschakelen...
Ik gebruik lg web os + shield (android tv integratie)
Hopelijk dek ik alle mogelijke situaties :)
Meestal gebeurd het aanzetten met google en het uitzetten met routine (in de routine zit dan het uitzetten).
Maar het kan ook gebeuren dmv knoppen in het dashboard, of door de ab van de tv :)
Hier komt hij

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
## TV aanzetten
tv_aanzetten:
  sequence:
  -   choose:
        - conditions:
          sequence:
              target:
              data:
        - conditions:
          sequence:
              target:
              data:
      default:      
        - sequence:
              target:
              data:

## Netflix aanzetten
netflix_aanzetten:
  alias: Activiteit: Netflix kijken
  choose:
    - conditions:
      sequence:
          target:
          data:
    - conditions:
      sequence:
          target:
          data:
  default:      
    - sequence:
          target:
          data:

## Film aanzetten
film_aanzetten:
  alias: Activiteit: Film kijken
  choose:
    - conditions:
      sequence:
          target:
          data:
    - conditions:
          value_template: '{{not is_state_attr("media_player.living_tv","source","HDMI2")}}'
      sequence:
          target:
          data:
  default:      
    - sequence:
          target:
          data:

## TV uit
tv_uit:
  alias: Activiteit: Off
  icon: mdi:power
  choose:
    - conditions:
      sequence:
  default:      
    - sequence:

Tis niet zo simpel, althans voor mij p:
Tenzij ik het gecompliceerder maak dan nodig :)
Je maakt het inderdaad gecompliceerder dan nodig.
Binnen je choose zit elke keer dezelfde actie (bijv de source op TV VLAANDEREN zetten).
Dan kun je die ook gewoon uit je choose halen, en als actie na de choose zetten.

Verder mist er een sequence: in je scripts.

Zoiets dus:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
tv_aanzetten:
  sequence:
    - choose:
        - conditions:
          sequence:
        - conditions:
          sequence:
          target:
          data:

[ Voor 4% gewijzigd door TheFes op 08-10-2021 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoFoX
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-09 08:56
Ok.. misschien domme vraag; maar ik heb HASS opnieuw geïnstalleerd en heb nu HACS er op staan. Dus dacht ff mooi Custom Lovelance kaartje installen:

YAML:
1
2
3
4
5
type: entities
entities:
  - light.shellydimmer2_40f520019cb4
  - type: custom:slider-entity-row
    entity: light.shellydimmer2_40f520019cb4

Krijg ik error:
Custom element doesn't exist: slider-entity-row.

Mmm... heeft iets te maken met de Resources van Lovelance? Wat moet ik nu aanpassen dan:
Dit is het path van de JS file: /config/www/community/lovelace-slider-entity-row/slider-entity-row.js
Dit is de resource path in Lovelance: /hacsfiles/lovelace-slider-entity-row/slider-entity-row.js

Moet ik nu voor elke nieuwe integratie dit aanpassen?

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 07-10-2021 17:41 . Reden: Graag volgende keer zelf yaml code tags toevoegen ]

- The Neo and Only -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:02
[...]

Ja heb maar 1 config gemaakt, volgens de documentatie van HA zelf.
https://www.home-assistant.io/integrations/webostv/
Eerst de config gemaakt in config.yaml en hierna een notificatie gekregen van een nieuwe device en dan pairen met de TV zelf.

Heb alle gegevens verwijderd, inclusief de webosconfig file en vanaf nul begonnen.
Alle stappen uitgevoerd, krijg netjes een melding dat er een nieuwe tv ingesteld kan worden.
Klik op beginnen en krijg netjes een melding op de TV, deze accepteer en daarna krijg ik niet meer de volgende stap te zien :/
HA laat ook een lege vak zien bij configuratie.. Ik volg het even niet meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ISKcUaV4hmAVzPbZ_3TNB8EZwg=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vjLVoVFbYxiL6LZrVl1aiMLO.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
NeoFoX schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 16:59:
Ok.. misschien domme vraag; maar ik heb HASS opnieuw geïnstalleerd en heb nu HACS er op staan. Dus dacht ff mooi Custom Lovelance kaartje installen:

type: entities
entities:
- light.shellydimmer2_40f52001 nu9cb4
- type: custom:slider-entity-row
entity: light.shellydimmer2_40f520019cb4

Krijg ik error:
Custom element doesn't exist: slider-entity-row.

Mmm... heeft iets te maken met de Resources van Lovelance? Wat moet ik nu aanpassen dan:
Dit is het path van de JS file: /config/www/community/lovelace-slider-entity-row/slider-entity-row.js
Dit is de resource path in Lovelance: /hacsfiles/lovelace-slider-entity-row/slider-entity-row.js

Moet ik nu voor elke nieuwe integratie dit aanpassen?
/hacsfiles/ == /www/communit/

Dat hoef je niet aan te passen dus. Heb je een reboot gedaan en een Ctrl + F5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
TheFes schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 16:58:
[...]

Je maakt het inderdaad gecompliceerder dan nodig.
Binnen je choose zit elke keer dezelfde actie (bijv de source op TV VLAANDEREN zetten).
Dan kun je die ook gewoon uit je choose halen, en als actie na de choose zetten.

Verder mist er een sequence: in je scripts.

Zoiets dus:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
tv_aanzetten:
  sequence:
  - choose:
        - conditions:
          sequence:
        - conditions:
          sequence:
          target:
          data:
Dat scheelt al idd, en dan hoeft die "default niet"?
Waar mis ik die sequence dan? Ik kijk er overheen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
skank schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 17:13:
[...]

Dat scheelt al idd, en dan hoeft die "default niet"?
Waar mis ik die sequence dan? Ik kijk er overheen
Nadat je je icoon definieert..
Je begint meteen met je choose zonder aan te geven dat je je script sequence begint.

Pagina: 1 ... 68 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.