Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 51 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.367.772 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:35
Magic schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:34:
[...]

Ik zou het even afwachten, ik heb begrepen dat er al commits gedaan zijn om gas toe te voegen aan het energy dashboard :) goede kans dat we die met de 2021.9 update gaan zien.
Woensdag begint de beta-periode. Dus dan weten we het :)

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17-09 19:33
Peet3kabo schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 10:14:
Na jaren domoticz ben ik ook overstag om HA te gaan proberen. De keuze hiervoor is dat ik Domoticz toch opnieuw wou opzetten na gedoe met zwave. Nu had ik PiHole draaien als black hole in docker en op de zelfde pi draaiden influxdb en grafana. Tevens wou ik in grafana mijn unifi netwerk als grafieken tonen maar dit kreeg ik niet echt voor elkaar door de docker omgeving welke als 1 stack geïnstalleerd was.
Hoe kom ik dan bij HA? Ik heb een collega die begon over AdBlock, toen mij daar even in verdiepte kwam ik op HA en zag ik dat alles wat ik gebruikte in 1 toepassing beschikbaar was. Hierop besloot ik om dit eens te proberen ipv domoticz helemaal opnieuw op te zetten.

Mijn setup doe ik op een PI4 in een Argon One M.2 op een SSD. Dit heb ik wel al redelijk voor elkaar en alles werkt, zwave en zigbee. Later nog rfx en P1 monitor instellen, dit draait nog op domoticz. Nu had ik problemen met de stabiliteit van HA, viel telkens weg en of was niet bereikbaar. Dit was denk ik mijn eigen schuld door te proberen de I2C bus aan de gang te krijgen voor de fan in de Argon One case. Uiteindelijk heb ik nu een snapshot gemaakt van alleen configuratie en addons samen met instellingen. Deze heb ik opnieuw op een verse installatie van HA gezet en spul draait nu redelijk stabiel. Ik zie alleen in mijn log van supervisor dat er foutmeldingen zijn en deze zeggen mij niks, wellicht dat jullie mij daarmee verder kunnen helpen? Als eerst de basis maar goed is iig. Oh ja, draai gewoon HA OS aangezien programmeren nog iets is wat ik misschien nog ga ontdekken.

De meldingen welke ik krijg zal ik even in een screenshot toevoegen:
[Afbeelding]
Ondertussen stukje verder, als je het IP adres veranderd van je installatie dan is het handig dat je je poort instellingen in je router ook veranderd |:(
Ik heb nu een stuk stabielere installatie, afgelopen weekend maar 1 keer gebeurd (vanmorgen vroeg) dat ik niet meer in HA kon komen. Geeft dan aan dat de host de verbinding weigert.
Wat mij wel opvalt (dit gebeurde toen ik net weer thuis was) dat ik geen foutmeldingen krijg zoals hierboven wanneer ik niet thuis ben. Krijg dus alleen de bovenstaande meldingen (rood) wanneer ik thuis ben. Heb dus het idee dat het in de verbinding zit van mijn telefoon en HA. Heb nu ondertussen uit beide de owntrack app en add-on verwijderd, hij zit aan de hand van de app en mijn gps geloof ik wel wanneer ik wel en of niet thuis ben. Ben nu weer niet thuis en even kijken wat hij doet als ik weer thuis ben.
Wel snap ik nog steeds niet waar het genoemde IP adres in de lijst vandaan komt of van is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• _Mitchie_
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:04
In de dev demo https://demo-dev.home-assistant.io/#/energy is de gas consumption al zichtbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Peet3kabo schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 14:29:
[...]

Ondertussen stukje verder, als je het IP adres veranderd van je installatie dan is het handig dat je je poort instellingen in je router ook veranderd |:(
Ik heb nu een stuk stabielere installatie, afgelopen weekend maar 1 keer gebeurd (vanmorgen vroeg) dat ik niet meer in HA kon komen. Geeft dan aan dat de host de verbinding weigert.
Wat mij wel opvalt (dit gebeurde toen ik net weer thuis was) dat ik geen foutmeldingen krijg zoals hierboven wanneer ik niet thuis ben. Krijg dus alleen de bovenstaande meldingen (rood) wanneer ik thuis ben. Heb dus het idee dat het in de verbinding zit van mijn telefoon en HA. Heb nu ondertussen uit beide de owntrack app en add-on verwijderd, hij zit aan de hand van de app en mijn gps geloof ik wel wanneer ik wel en of niet thuis ben. Ben nu weer niet thuis en even kijken wat hij doet als ik weer thuis ben.
Wel snap ik nog steeds niet waar het genoemde IP adres in de lijst vandaan komt of van is.
Lijkt me een ip adres van één van de docker containers binnen HA OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
TheFes schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 15:01:
[...]

Lijkt me een ip adres van één van de docker containers binnen HA OS.
Ah kijk, zal eens in portainer kijken. Heb al zoveel mogelijk geprobeerd bij de verse installatie dingen welke ik nog niet gebruik buiten de installatie te houden. Zal eens kijken wat er dan nog dwars ligt en of ik daar kan vinden waar dat ip adres bij hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:47
Peet3kabo schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 15:22:
[...]

Ah kijk, zal eens in portainer kijken. Heb al zoveel mogelijk geprobeerd bij de verse installatie dingen welke ik nog niet gebruik buiten de installatie te houden. Zal eens kijken wat er dan nog dwars ligt en of ik daar kan vinden waar dat ip adres bij hoort.
Tip hiervoor is MACVLAN in Docker, je kan hiermee de containers een eigen IP geven waardoor de host zonder problemen kan wisselen van IP. Dit kan je vanuit je compose meegeven is is niet afhankelijk van de hardware. (Op interface na uiteraard)

Ik heb een paar posts terug een complete compose gepost met MACVLAN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
Portainer opnieuw geïnstalleerd, proberen server opnieuw op te starten. Kon niet in portainer komen. PI opnieuw opgestart, nog foutmelding portainer. Volgende zijn de meldingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-4ztX5dMukvmj1ZDZSLbM46TDW8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GA46eZBZAssfqnn8NWBNXH2P.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
mr.DJ95 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 15:38:
[...]

Tip hiervoor is MACVLAN in Docker, je kan hiermee de containers een eigen IP geven waardoor de host zonder problemen kan wisselen van IP. Dit kan je vanuit je compose meegeven is is niet afhankelijk van de hardware. (Op interface na uiteraard)

Ik heb een paar posts terug een complete compose gepost met MACVLAN.
Ik zeg je eerlijk, ik en docker zijn niet echt vrienden. Draaide pihole met nog een aantal programma's in docker geïnstalleerd vanuit een stack. Moet je menen dat ik het later voor elkaar kreeg om andere grafieken bijvoorbeeld in grafana kreeg........kwam door de installatie in docker. Programmeren is iets wat ik uiteindelijk voor elkaar krijg na veel speurwerk op het www

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:30

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Is er al iemand die zo'n extra device toe heeft kunnen voegen aan de energy tab van HA? Ik heb een aantal Tuya schakelaars waar ik netjes het wattage van uit kan lezen. Bijvoorbeeld
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
localtuya:
  - host: 192.168.0.112
    device_id: <ikkeweet_1>
    local_key: <ikkeweet_2>
    friendly_name: Wasmachine
    protocol_version: "3.3"
    entities:
      - platform: switch
        friendly_name: Wasmachine_Switch
        id: 1
        current: 4
        current_consumption: 5
        voltage: 6
      - platform: sensor
        friendly_name: Wasmachine_Power
        id: 5
        device_class: power
        unit_of_measurement: "W"
        scaling: 0.1

Maar die duikt niet op in de selectielijst. Ik heb geprobeerd om state_class: measurement toe te voegen maar dat mocht niet van HA.

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
Peet3kabo schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 15:47:
[...]

Ik zeg je eerlijk, ik en docker zijn niet echt vrienden. Draaide pihole met nog een aantal programma's in docker geïnstalleerd vanuit een stack. Moet je menen dat ik het later voor elkaar kreeg om andere grafieken bijvoorbeeld in grafana kreeg........kwam door de installatie in docker. Programmeren is iets wat ik uiteindelijk voor elkaar krijg na veel speurwerk op het www
Check even deze post, mocht je hulp nodig hebben hoor ik het graag:

mr.DJ95 in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4"
HuismAndré schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 15:48:
Is er al iemand die zo'n extra device toe heeft kunnen voegen aan de energy tab van HA? Ik heb een aantal Tuya schakelaars waar ik netjes het wattage van uit kan lezen. Bijvoorbeeld
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
localtuya:
    entities:

Maar die duikt niet op in de selectielijst. Ik heb geprobeerd om state_class: measurement toe te voegen maar dat mocht niet van HA.
Mijn Tasmota powerplugs werden zonder extra config opgepikt in het energy tabblad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
HuismAndré schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 15:48:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
localtuya:
    entities:

Power ga je er sowieso niet in krijgen, het energy panel heeft energy nodig. (W vs Wh)
Je zou met de integration sensor (https://www.home-assistant.io/integrations/integration) je power sensor om kunnen rekenen naar (k)Wh (zie onderaan de pagina onder het kopje Energy)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Volgens mij wordt verbruik (Wh) wel doorgegeven in een van de id's. Zou alleen niet weten welke dat dan is en of deze gewoon doortelt of elke dag reset. Iemand met een localtuya integratie die het wél weet? Ik kan online alleen maar incomplete id lists en docu vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
HuismAndré schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 16:02:
Volgens mij wordt verbruik (Wh) wel doorgegeven in een van de id's. Zou alleen niet weten welke dat dan is en of deze gewoon doortelt of elke dag reset. Iemand met een localtuya integratie die het wél weet? Ik kan online alleen maar incomplete id lists en docu vinden.
Ik heb toevallig vorige week mijn local tuya config weggegooid. Denk dat je wel gelijk had en dat het er wel in moet zitten.

Kun je ze niet vinden als je de config flow gebruikt ipv via yaml? Dan zie je in ieder geval de huidige waardes van de id's, die geven vaak een goede indicatie van wat het moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Ik ga gewoon bij 1 testen die wat te doen heeft (zodat de id's gevuld zijn en terug te vinden) en dan alle id's die ik toe mag voegen maar toevoegen en dan vergelijken met de tuya app. Wellicht rolt daar wat uit. Want verder vind ik het prima werken (en je hoeft niks te flashen).

Uiteindelijk een eenvoudigere methode gebruikt (apparaat verwijderen uit configuration.yaml en dan via integratie toevoegen). Daar blijken de volgende ID's beschikbaar te zijn:

Id1: Kanaal 1 on/off
Id2: 0 (?)
Id3: -
Id4: Current (mA x 10)
Id5: Power Consumption (W x 10)
Id6: Voltage (V x 10)
Id7: 0 (?)

Id2 en Id7 zijn mij onbekend en zijn beiden nul. Dit terwijl het verbruik op deze schakelaar zeker niet nul is (niet vandaag, niet gisteren en ook niet vorige maand). Is namelijk de switch van de gameroom (en de kids hebben deze vakantie wat afgegamed).

Ben dus nog niet verder. Ik ben bang dat de bedenker van LocalTuya ervoor gekozen heeft om niet alle Id's beschikbaar te maken. Da's erg jammer. Dan toch maar aan het flashen slaan deze week (of zo).

[ Voor 58% gewijzigd door HuismAndré op 23-08-2021 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-09 07:33
Ik heb wat ruzie met mijn configuratie van mijn DSMR Slimme meter in HA.
Ik gebruik ser2net om mijn P1 poort om te zetten naar een TCP poort, en van die Ser2Net maakt mijn Domoticz en DSMRReader dankbaar en werkend gebruik. in de settings van Ser2Net lijtk het dus niet te zitten.

Maar wanneer ik in HA probeer de DSMR Slimme Meter probeer toe te voegen met dezelfde settings, zegt hij kon niet verbinden. Ik heb al geprobeerd hem als sensor toe te voegen in configuration.yaml maar dat doet ook niet echt wat af. behalve dat hij het nu in logboek zegt, dat die functie deprecated is vanaf 2021.9.

Waar kan ik ergens logging vinden van dit hele gebeuren?

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
skai21 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 17:08:
Ik heb wat ruzie met mijn configuratie van mijn DSMR Slimme meter in HA.
Ik gebruik ser2net om mijn P1 poort om te zetten naar een TCP poort, en van die Ser2Net maakt mijn Domoticz en DSMRReader dankbaar en werkend gebruik. in de settings van Ser2Net lijtk het dus niet te zitten.

Maar wanneer ik in HA probeer de DSMR Slimme Meter probeer toe te voegen met dezelfde settings, zegt hij kon niet verbinden. Ik heb al geprobeerd hem als sensor toe te voegen in configuration.yaml maar dat doet ook niet echt wat af. behalve dat hij het nu in logboek zegt, dat die functie deprecated is vanaf 2021.9.

Waar kan ik ergens logging vinden van dit hele gebeuren?
Heb je in ser2net ook ingesteld dat er 3 connecties mogen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
TheMystery schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 18:34:
[...]

Goeie vraag, zal zo eens ff in mijn conf kijken. Heb er geen max in staan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:16

Matis

Rubber Rocket

skai21 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 18:37:
[...]

Goeie vraag, zal zo eens ff in mijn conf kijken. Heb er geen max in staan
Dan is dat per definitie 1.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:53
Ik ben net pas een paar dagen bezig met HA.
Reden hiervan is dat ik wat wil gaan automatiseren omdat er net een airco geïnstalleerd is.
Eigenlijk twee, in de huiskamer en slaapkamer, split units op één buiten unit.

Met de afstandsbediening van LG of via de LG ThinQ app is deze te bedienen maar mooier is als het nog wat geautomatiseerd kan.

Ik kwam echter tot de ontdekking dat er niet zoveel over LG airco’s en HA te vinden was.
Geen standaard integratie.
Gelukkig wel eentje die via HACS te installeren is.
Het werkt ook nog.

SmartThinQ LGE Sensors
Home Assistant custom integration for SmartThinQ LG devices configurable with Lovelace User Interface.

Terwijl de airco’s uitstaan geven ze wel de kamertemperatuur door omdat er WiFi op zit en deze altijd werkt.
Ik heb een Google assistant (mini) waarmee de temperatuur op te vragen is.
Bv “hey google, wat is de temperatuur?” Antwoord is dan dat de airco’s uitstaan en de kamertemperatuur erbij genoemd.
Dit werkte al geheel los van HA.

Nu met HA komen er gegevens binnen en wordt dit in grafieken gezet.
Wel zijn er wat kleinigheidjes bv taal klein beetje Engels rest Nederlands.
Ben er ook nog niet achter wat “Nature” betekent en het icoon met twee ronde pijltjes.
Ventilator snelheden worden op het airco display weergeven als F1 tot en met F5.
Van heel zacht tot flink hard.
Dit staat niet zo in de integratie.

Het begin is er.
Nu nog sensoren toevoegen (vochtigheid temperatuur) zodat ik de airco hierop kan laten starten om het koeler te krijgen.
Werkt nu misschien ook al omdat de temperatuur al gemeten wordt.
Ik wil echter voorkomen dat de hele dag de airco aangaat terwijl de deuren/ramen bv openstaan.
Daarom ook deur/raam sensoren besteld.
Duurt nog wel een week voordat ik alles binnen heb.

Verrassend met HA is ook wel hoeveel hij in huis vindt.
Van de iPhones tot de printer enz.
Er komt van alles opduiken.

Nu nog even zonder triggers en acties eerst kijken wat ik te zien krijg en ermee vertrouwd raken.
Weet dus nog niet of alle airco commando’s gaan werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FAoEIqyKGKyjT1ZzigCuIIyjRyk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VXLe3971lTkBVjLg1x8cQkum.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:05
Fijn! Als ze nu ook nog de update frequentie van de grafieken verhogen zou dat perfect zijn om het verbruik tijdig bij te kunnen sturen. Tot die tijd hou ik nog even het verbruik met InfluxDB en Grafana bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre-85
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Andre-85

Sid

Ik zit met het volgende irritante probleem. Ik heb Home Assistant draaien op een Raspberry Pi, dit weekend heb ik het bedraade netwerk (tijdelijk) verruild voor WiFi i.v.m. een tekort aan poortjes op mijn switch. De netwerk config heb ik via de ha cli aangepast. Ik kan het device pingen, maar iedere poging om te verbinden over HTTP resulteert in een timeout... Een IP conflict is het niet, want de pings resulteren in een timeout als ik de Pi uit zet.

Mijn netwerk topologie is eenvoudig zonder firewalling op het LAN. De logs van de HA geven me geen aanknopingspunten. Iemand tips om dit verder te debuggen?

Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skai21
Matis schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 18:38:
[...]

Dan is dat per definitie 1.
TheMystery schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 18:34:
[...]

Jep het was idd max-connections... thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TactfulRanger
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-08 17:23
Ik heb een probleem binnen mijn automations;
Ik heb een Tasmota plug achter de TV hangen om zo "eenvoudig" te bepalen of de TV aan is.
Ik gebruik de Power om dit te bepalen.

Nu wil ik wat lampen / led strips aan of uitdoen op basis van de TV. Hiervoor heb ik 4 automations:
  • IF Living Room TV turns off AFTER 22:30 THEN Living Room - Going to bed scene
  • IF Living Room TV turns off BEFORE 22:30 THEN Turn off LED Strips
  • IF Living Room TV turns on AFTER 19:00 THEN activate Living Room - Movie scene
  • IF Time = 19:00 AND Living Room TV is on THEN activate the Living Room - Movie scene
Alleen triggeren soms de OFF én ON door de Triggers:

ON
Living Room TV ENERGY Power power changes
above: 3

OFF
Living Room TV ENERGY Power power changes
below: 30

Hoe kan ik dit beter doen?

Is er daarnaast nog een betere manier om bovenstaande automations van 4 stuks terug te brengen naar 2?
Kan ik bijvoorbeeld deze samenvoegen?
  • IF Living Room TV turns off AFTER 22:30 THEN Living Room - Going to bed scene
  • IF Living Room TV turns off BEFORE 22:30 THEN Turn off LED Strips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:31
@TactfulRanger

Waarom beschouw je alles boven 3 als on, maar alles onder de 30 als off?

Kan volgens mij prima in één automation met choose.
Triggers met IDs voor de leesbaarheid, verder vage pseudo-code. :9

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
trigger:
- tv aan, id = tv_aan
- tv uit, id = tv_uit
- 19.00 uur, id = tv_tijd

action:
  choose:
     trigger.id == tv_aan && now.hour > 18 or trigger.id == tv_tijd
          activate scene.movie
     trigger.id == tv_aan && now.hour < 19
          ff lekker niks doen, wachten op de trigger van 19.00 uur
     trigger.id == tv_uit
           hier evt. nog een choose met de tijd; een voor voor 22.30 en de andere na 22.30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TactfulRanger
RudolfR schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 21:51:
@TactfulRanger

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
trigger:
- tv aan, id = tv_aan
- tv uit, id = tv_uit

action:
  choose:
          activate scene.movie
     trigger.id == tv_uit
Terechte vraag. Ik denk dat ik dat puur heb gedaan voor de snelheid waarmee de lampen aan gaan... Hij zit natuurlijk snel boven 3 Watt bij aangaan, en snel onder 30 bij uitgaan. Anders heb ik geloof ik dat de lampen best wel vetraagd aan of uit gaan.

Thanks, Choose had ik nog niet gevonden!
Dit werkt natuurlijk alleen als de Trigger hetzelfde is he? Het mergen van deze twee wordt wat lastiger denk ik:
  • IF Living Room TV turns on AFTER 19:00 THEN activate Living Room - Movie scene
  • IF Time = 19:00 AND Living Room TV is on THEN activate the Living Room - Movie scene
Bij de eerste is het tijdstip de conditie, bij de tweede de trigger.

EDIT: Sodeknetter, ik snap nu pas dat je pseudo code alles in één samenvoegt!! Hier ga ik morgen eens mee stunten. Interessant!!

[ Voor 4% gewijzigd door TactfulRanger op 23-08-2021 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bhartman
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
witterholt schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 21:56:
Een klusje wat ik tot nu toe steeds vooruit heb geschoven: vandaag heb ik mijn OpenZwave integratie gemigreerd naar Zwave JS. Met tien Zwave apparaten was dat nog goed te doen; het handmatig hernoemen van de entiteiten was nog het meeste werk. Uiteindelijk is alles prima gelukt door de migratie handleiding te volgen en is dit onderdeel nu weer toekomstbestendig. De communicatie met de devices lijkt zelfs iets sneller te zijn geworden.
Welke migratiehandleiding heb je precies gevolgd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

TactfulRanger schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 21:55:
[...]

Terechte vraag. Ik denk dat ik dat puur heb gedaan voor de snelheid waarmee de lampen aan gaan... Hij zit natuurlijk snel boven 3 Watt bij aangaan, en snel onder 30 bij uitgaan. Anders heb ik geloof ik dat de lampen best wel vetraagd aan of uit gaan.
20W is boven de 3 dus is hij aan en onder de 30 dus is hij uit. Je kiest dus een methode die tegelijk aan en uit als resultaat kan hebben en vraagt je daarna af waarom aan en uit soms tegelijk uitgevoerd worden. ;-)

Ik zou het verbruikverloop van de TV eens een paar uur volgen (inclusief zeer donkere scenes) en aan de hand daarvan één omslagpunt kiezen. Wellicht boven de 10W is aan en anders is ie uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:16

Matis

Rubber Rocket

HuismAndré schreef op maanda 23 augustus 2021 @ 22:38:
20W is boven de 3 dus is hij aan en onder de 30 dus is hij uit. Je kiest dus een methode die tegelijk aan en uit als resultaat kan hebben en vraagt je daarna af waarom aan en uit soms tegelijk uitgevoerd worden. ;-)

Ik zou het verbruikverloop van de TV eens een paar uur volgen (inclusief zeer donkere scenes) en aan de hand daarvan één omslagpunt kiezen. Wellicht boven de 10W is aan en anders is ie uit.
Feitelijk ben je op zoek naar een stukje hysterese.

Je zou een derde variabele kunnen introduceren: staat de tv aan en zakt het verbruik onder de 10 Watt, dan concludeer ik dat de tv uit gaat.
Staat de tv uit en komt het verbruik boven de 30 Watt, dan concludeer ik dat de tv aan gaat.

Op die manier voorkom je Dender in je systeem.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Ik zou altijd beginnen te kijken wat het werkelijke gedrag van de TV is. In mijn geval neemt de TV ca. 1W als deze uit staat en tussen de 35W en 60W als deze aan staat. Tussen die 1W en 35W zit verder helemaal niets waardoor het toevoegen van een hysterese in dat geval niet nodig is. Hooguit een delay om valse triggers veroorzaakt door een meetfout o.i.d. te voorkomen. Als de meter elke 5 seconden z'n waarde doorgeeft dan zou je bijvoorbeeld voor 6 seconden kunnen kiezen (dan zitten er zeker altijd 2 metingen in aangezien die 5 seconden interval niet altijd rotsvast is (zal door afrondfoutjes komen)).

Bij TV's die de backlight volledig uitgooien zal het wellicht een ander verhaal zijn. Die van mij regelt de achtergrond wel maar ik zie dat niet terug in de meting (voeding zal het uitsmeren wellicht). Overigens kun je het, als het om een (android) smart TV gaat, ook oplossen door de android TV integratie gebruiken (moet network debugging wel aangezet worden). Je kunt dan namelijk de "from off to whatever" en "from whatever to off" gebruiken om de staat van de TV uit te vogelen. Of, als je router connectivity doorgeeft zoals bijvoorbeeld een Fritz.Box dat doet, en je TV verbonden is met het netwerk, via de route "If available then on, else off".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik probeer mijn zonnepanelen toe te voegen aan het energie dashboard maar het wil niet lukken. De sensoren van mijn solar productie komen niet tevoorschijn in het dropdown menu:

Afbeeldingslocatie: https://xbackbone.freek.info/selA6/fOFuPexE64.png/raw

Ik heb reeds op de link geklikt 'Waarom staat mijn entiteit niet in de lijst?' maar daar ben ik niet veel wijzer uit geworden. Ja, dat de 'developer' ervoor moet zorgen dat mijn entiteit erbij komt, maar hoe weet ik welke entiteiten wel zijn toegestaan zodat ik kan kijken of ik er wat omheen kan knutselen?

Mijn omvormer spugt de volgen entiteiten uit m.b.v. de Growatt plugin:
Afbeeldingslocatie: https://xbackbone.freek.info/selA6/PEVuSehE30.png/raw

Lijken mij valide sensoren te zijn voor PV output te kunnen rapporteren... iemand een idee hoe ik dit aan de praat krijg?

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:05
bhartman schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 22:23:
[...]

Welke migratiehandleiding heb je precies gevolgd?
Deze twee:
https://www.home-assistan...us-z-wave-implementations
https://community.home-as...e-beta-to-zwave-js/276723

En dit filmpje:

[ Voor 18% gewijzigd door witterholt op 24-08-2021 06:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Freekers schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 23:11:
Ik probeer mijn zonnepanelen toe te voegen aan het energie dashboard maar het wil niet lukken. De sensoren van mijn solar productie komen niet tevoorschijn in het dropdown menu:

[Afbeelding]

Ik heb reeds op de link geklikt 'Waarom staat mijn entiteit niet in de lijst?' maar daar ben ik niet veel wijzer uit geworden. Ja, dat de 'developer' ervoor moet zorgen dat mijn entiteit erbij komt, maar hoe weet ik welke entiteiten wel zijn toegestaan zodat ik kan kijken of ik er wat omheen kan knutselen?

Mijn omvormer spugt de volgen entiteiten uit m.b.v. de Growatt plugin:
[Afbeelding]

Lijken mij valide sensoren te zijn voor PV output te kunnen rapporteren... iemand een idee hoe ik dit aan de praat krijg?
Even wachten op de developer. De changes hiervoor zijn al klaar gezet. Die zullen denk ik in 2021.9 komen (of eventueel nog in een 2021.8.x versie als die nog komt).

Je kunt de lifetime entity ook aanpassen zodat ie nu werkt, maar dan krijg je juist in 2021.9 issues met last_reset.
Je kunt ook via utility_meter een yearly sensor aanmaken en die gebruiken.

[ Voor 12% gewijzigd door TheFes op 24-08-2021 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Pe
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10:12
Is het mogelijk om de hoogte van de grafieken in history ergens op te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TactfulRanger
RudolfR schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 21:51:
@TactfulRanger

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
trigger:
- tv aan, id = tv_aan
- tv uit, id = tv_uit

action:
  choose:
          activate scene.movie
     trigger.id == tv_uit
Ik heb een dappere poging gedaan, maar ik zie allemaal errors in de automations.yaml terwijl ik het vrolijk in elkaar heb geklikt via de UI:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
- id: "1629787112136"
  alias: Living Room TV
  description: ""
  trigger:
    - platform: numeric_state
      entity_id: sensor.living_room_tv_energy_power
      above: "10"
      id: tv_on
      id: tv_off
      below: "10"
    - platform: time
      at: "19:00:00"
      id: tv_time
  condition: []
  action:
    - choose:
        - conditions:
            - condition: trigger
            - condition: time
              after: "19:00:00"
          sequence:
            - scene: scene.living_room_movie
        - conditions:
          sequence:
        - conditions:
              before: "19:00:00"
          sequence: []
        - conditions:
          sequence:
            - choose:
                - conditions:
                      before: "22:30:00"
                  sequence:
                    - type: turn_off
                      device_id: 779cc979f15540079cadb4b27c776200
                      entity_id: light.strip_fireplace
                      domain: light
                      device_id: daaa4644b42899f7c5b609b5014fe063
                      entity_id: light.strip_tv
                - conditions:
                      after: "22:30:00"
                  sequence:
                    - scene: scene.living_room_going_to_bed
              default: []
  mode: single

In de VScode plugin ziet dit er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IMFNVLobTP77bY5e8u1Fu9i2p0A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AG5WJbiuXHnE93W3CILxJrAT.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
TactfulRanger schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 09:06:
[...]

Ik heb een dappere poging gedaan, maar ik zie allemaal errors in de automations.yaml terwijl ik het vrolijk in elkaar heb geklikt via de UI:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
- id: "1629787112136"
  alias: Living Room TV
  description: ""
  trigger:
      above: "10"
      below: "10"
    - platform: time
      at: "19:00:00"
  condition: []
  action:
    - choose:
        - conditions:
              after: "19:00:00"
          sequence:
        - conditions:
          sequence:
        - conditions:
              before: "19:00:00"
          sequence: []
        - conditions:
          sequence:
            - choose:
                - conditions:
                      before: "22:30:00"
                  sequence:
                      device_id: 779cc979f15540079cadb4b27c776200
                      entity_id: light.strip_fireplace
                      device_id: daaa4644b42899f7c5b609b5014fe063
                      entity_id: light.strip_tv
                - conditions:
                      after: "22:30:00"
                  sequence:
                    - scene: scene.living_room_going_to_bed
  mode: single

In de VScode plugin ziet dit er zo uit:
[Afbeelding]
Welke HA versie gebruik je? Heb je nog 2021.6 of eerder?
trigger_id's zijn nieuw sinds 2021.7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb de volgende situatie:

De ikea tradfri integratie geeft bij mij vaak problemen, bij elke update van de gateway lijkt dat een thema te zijn. Nu zit ik al een poosje te kijken om een zigbee adapter als de Conbee ii aan te schaffen en de lampen /afstandbedieningen zo rechtstreeks te koppelen aan HA.

Nu heb ik 1 bedenking die mij daarop tegenhoud. Ik mag graag "the latest and greatest" gebruiken en Home Assistant zie ik voor een groot deel als spielerij. De kans dat er vroeg of laat wat omvalt is zeer aanwezig, en dan wil ik niet dat ik basale zaken als verlichting niet meer kan schakelen. De situatie nu is al valt mijn hele netwerk om, ik kan nog steeds de lampen schakelen met de Tradfri afstandbedieningen. Is dat nog steeds in te richten wanneer ik een Conbee II gebruik? Of zijn er andere fallback mogelijkheden?

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TactfulRanger
TheFes schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 09:10:
[...]

Welke HA versie gebruik je? Heb je nog 2021.6 of eerder?
trigger_id's zijn nieuw sinds 2021.7
Ik heb versie 2021.8.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Oh wacht, je zei al dat je dit bij elkaar geklikt had in de UI.
Ik vermoed dat je VSCode (HA extension) wat achterloopt. Wellicht die even updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Magic schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 09:10:

De ikea tradfri integratie geeft bij mij vaak problemen, bij elke update van de gateway lijkt dat een thema te zijn. Nu zit ik al een poosje te kijken om een zigbee adapter als de Conbee ii aan te schaffen en de lampen /afstandbedieningen zo rechtstreeks te koppelen aan HA.

Nu heb ik 1 bedenking die mij daarop tegenhoud. Ik mag graag "the latest and greatest" gebruiken en Home Assistant zie ik voor een groot deel als spielerij. De kans dat er vroeg of laat wat omvalt is zeer aanwezig, en dan wil ik niet dat ik basale zaken als verlichting niet meer kan schakelen. De situatie nu is al valt mijn hele netwerk om, ik kan nog steeds de lampen schakelen met de Tradfri afstandbedieningen. Is dat nog steeds in te richten wanneer ik een Conbee II gebruik? Of zijn er andere fallback mogelijkheden?
Problemen in de zin van... ? Ik ken iemand waarbij de Tradfri integratie soms de verbinding met een aantal lampen lijkt te verliezen (lampen reageren niet meer op HASS), het zijn altijd dezelfde 2 terwijl de rest blijft werken. Het is hierbij alleen de verbinding tussen HASS en een paar lampen die weggevallen lijkt te zijn, de Tradfri afstandsbedieningen blijven werken. We hebben nog geen oorzaak kunnen vinden :/

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TactfulRanger
TheFes schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 09:18:
[...]

Oh wacht, je zei al dat je dit bij elkaar geklikt had in de UI.
Ik vermoed dat je VSCode (HA extension) wat achterloopt. Wellicht die even updaten.
Zeeeeeer scherp... Today I learned!

Dan heb ik alleen nog een inhoudelijke vraag over dit stukje:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
        - conditions:
          sequence:

Werkt dit?
Twee triggers als condition die beiden true moeten zijn?

[ Voor 37% gewijzigd door TactfulRanger op 24-08-2021 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Bij mij werkt de koppeling HA met Tradfri eigenlijk altijd goed, maar loopt IKEA zelf te klooien met lampen die opeens niet meer verbinden na een update. Moet ik ze eerst spanningsloos maken bijvoorbeeld. Pas was een groep lampen ontkoppeld van de remote bijvoorbeeld.

Maar goed, ik heb nu wat extra uitlezingen, de P1 poort en PV omvormer. En de energie module natuurlijk.
Merk alleen dat de grafieken traag beginnen te worden. Misschien is de Pi4 net te licht geworden? Zou het ook in een docker op mijn ds-220+ kunnen gaan draaien. Die heeft sowieso meer geheugen.

[ Voor 3% gewijzigd door _ferry_ op 24-08-2021 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Raven schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 09:23:
[...]

Problemen in de zin van... ? Ik ken iemand waarbij de Tradfri integratie soms de verbinding met een aantal lampen lijkt te verliezen (lampen reageren niet meer op HASS), het zijn altijd dezelfde 2 terwijl de rest blijft werken. Het is hierbij alleen de verbinding tussen HASS en een paar lampen die weggevallen lijkt te zijn, de Tradfri afstandsbedieningen blijven werken. We hebben nog geen oorzaak kunnen vinden :/
https://github.com/home-assistant/core/issues/42563

Maar dan elke paar uur in plaats van elke paar dagen. De integration gaat dan naar "not loaded". Reload is dan niet meer beschikbaar bij de integratie en HA herstarten is dan de enige optie. Dan doet hij het prima een aantal uren.

Na het verwijderen en opnieuw toevoegen van de integratie gaat het dan weer een poosje goed (2 a 3 dagen). dit allemaal sinds de laatste firmware update van de gateway. daarvoor werkte het feilloos.

[ Voor 10% gewijzigd door Magic op 24-08-2021 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

_ferry_ schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 09:29:
Maar goed, ik heb nu wat extra uitlezingen, de P1 poort en PV omvormer. En de energie module natuurlijk.
Merk alleen dat de grafieken traag beginnen te worden. Misschien is de Pi4 net te licht geworden? Zou het ook in een docker op mijn ds-220+ kunnen gaan draaien. Die heeft sowieso meer geheugen.
Bij mij draait HA als een zonnetje op m'n DS220+ (met 10GB werkgeheugen). De docker container gebruikt ongeveer 1GB geheugen en 2-2.5% processorload. Ik heb wel de database naar MariaDb10 verhuisd maar dat was vooral omdat ik graag bij de data wil kunnen voor m'n eigen gefrutsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

HuismAndré schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 12:53:
Ik heb nu een paar dagen de nieuwe energy module in gebruik binnen HA. Daarbij doet zich iets raars voor: Tijdens het "nachttarief" wordt er door de app ook een teruglevering geregistreerd van 30Wh. Dat is raar aangezien wij geen panelen hebben en de sensor.power_production, sensor.energy_production_tarif_1 en sensor.energy_production_tarif_2 alle 3 de waarde 0 bevatten. De dagwaarden van afgelopen zaterdag en zondag zitten beiden inderdaad 0,7kW te laag vergelen met een externe logger (umeter) Iemand een idee waar deze fout vandaan komt?
[edit] Het lijkt erop dat de negatieve waarden van Energy Consumption (tarif 2) komen (hoge tarief). Die waarde is echter het hele weekend niet gewijzigd!

[Afbeelding]
Een dag verder en helaas pindakaas. De fout zit er nog steeds in. De niet bestaande teruglevering (ook nog in het verkeerde tarief) is nu zelfs een beetje variabel geworden. Tijdens het daltarief wordt er dus een teruglevering in het normaaltarief gezien. De werkelijkheid is dat het normaaltarief_verbruik en normaaltarief_teruglevering én laagtarief)teruglevering getalsmatig tijdens deze periode keurig stilstaan. Iemand een idee? Integratie verwijderen en opnieuw toevoegen wellicht?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8t3WkGis-wcyEQVVOCCbSN-HpYA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3sFoeHX2V5W0EtnTSAsZijXe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
HuismAndré schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:04:
[...]

Een dag verder en helaas pindakaas. De fout zit er nog steeds in. De niet bestaande teruglevering (ook nog in het verkeerde tarief) is nu zelfs een beetje variabel geworden. Tijdens het daltarief wordt er dus een teruglevering in het normaaltarief gezien. De werkelijkheid is dat het normaaltarief_verbruik en normaaltarief_teruglevering én laagtarief)teruglevering getalsmatig tijdens deze periode keurig stilstaan. Iemand een idee? Integratie verwijderen en opnieuw toevoegen wellicht?

[Afbeelding]
Gebruik deze sensoren ook je enery panel: sensor.energy_consumption_tarif_1 en sensor.energy_consumption_tarif_2?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
HuismAndré schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 09:57:
[...]

Bij mij draait HA als een zonnetje op m'n DS220+ (met 10GB werkgeheugen). De docker container gebruikt ongeveer 1GB geheugen en 2-2.5% processorload. Ik heb wel de database naar MariaDb10 verhuisd maar dat was vooral omdat ik graag bij de data wil kunnen voor m'n eigen gefrutsel.
Exact hetzelfde hier, toch begon de database wat langzaam te draaien vooral bij grafieken die bijvoorbeeld alle metingen van de afgelopen 7 dagen aggregeerden.

MariaDB vond ik ook verdacht weinig geheugen gebruiken. Na controle bleek dat de standaard MariaDB buffer size op 16MB stond. Na "innodb buffer pool size" op 1GB gezet te hebben laadt ie de hele database in het geheugen en is eigenlijk elke query direct klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

TheFes schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:12:
[...]

Gebruik deze sensoren ook je enery panel: sensor.energy_consumption_tarif_1 en sensor.energy_consumption_tarif_2?
Jazeker. Tot aan de . en _ aan toe. Sowieso zijn er maar 4 te kiezen (sensor.energy_consumption_tarif_1, sensor.energy_consumption_tarif_2, sensor.energy_production_tarif_1 en sensor.energy_production_tarif_2). Die laatste 2 doe ik niets mee en zijn ook beiden 0. Daarnaast kom ik, als ik in ontwikkelhulpmiddelen kijk, nog een sensor.energy_consumption_total tegen (value: unknown) en een sensor.energy_consumption_tarif_1_cost en sensor.energy_consumption_tarif_2_cost (bevatten elk het verbruik in euro's voor vandaag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
HuismAndré schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:21:
[...]

Jazeker. Tot aan de . en _ aan toe. Sowieso zijn er maar 4 te kiezen (sensor.energy_consumption_tarif_1, sensor.energy_consumption_tarif_2, sensor.energy_production_tarif_1 en sensor.energy_production_tarif_2). Die laatste 2 doe ik niets mee en zijn ook beiden 0. Daarnaast kom ik, als ik in ontwikkelhulpmiddelen kijk, nog een sensor.energy_consumption_total tegen (value: unknown) en een sensor.energy_consumption_tarif_1_cost en sensor.energy_consumption_tarif_2_cost (bevatten elk het verbruik in euro's voor vandaag).
Als je naar de grafiekjes van die sensoren kijkt, zie je dan gekke dingen? Ze zouden alleen op moeten lopen. (of stabiel moeten blijven als het andere tarief actief is.

Zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zrmc9_Tgc8PVZ8r-FyLTDKFNG6s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5x2rRZXlt494kx7XoRmUrb5J.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vAGWK8JrBm-amZAa05ZRZhthsxE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QmzEXS8KzwrVw5dsZ0eEeJRD.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Magic schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:14:
[...]
MariaDB vond ik ook verdacht weinig geheugen gebruiken. Na controle bleek dat de standaard MariaDB buffer size op 16MB stond. Na "innodb buffer pool size" op 1GB gezet te hebben laadt ie de hele database in het geheugen en is eigenlijk elke query direct klaar.
Hé, da's nieuw voor mij. Ik zit nu in /var/packages/MariaDB10/etc$ en heb daar een my.cnf aangemaakt met daarin
code:
1
2
[mysqld]
innodb_buffer_pool_size = 1073741824
Klopt dat? En/Of deze erbij:
code:
1
max_allowed_packet = 1073741824
En daarna herstarten met /usr/syno/bin/synopkg restart MariaDB10?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

TheFes schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:25:
[...]

Als je naar de grafiekjes van die sensoren kijkt, zie je dan gekke dingen? Ze zouden alleen op moeten lopen. (of stabiel moeten blijven als het andere tarief actief is.

Zoiets dus:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Jazeker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ri79qWQaBQu7EgvCzwlQXf6JJU8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BFEwRHuoOMSx7X5zaOZ3zEip.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LusEdLDYu82pSaD07BcIuE2dnXs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wchp0ufSLsQZUkwlKSRGaLTm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
HuismAndré schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:35:
[...]

Hé, da's nieuw voor mij. Ik zit nu in /var/packages/MariaDB10/etc$ en heb daar een my.cnf aangemaakt met daarin
code:
1
2
[mysqld]
innodb_buffer_pool_size = 1073741824
Klopt dat? En/Of deze erbij:
code:
1
max_allowed_packet = 1073741824
En daarna herstarten met /usr/syno/bin/synopkg restart MariaDB10?
Hoe dat precies in de config files moet durf ik niet te zeggen, ik heb in docker gewoon phpmyadmin draaien die verbind met de mariadb op de synology. Via daar is het eenvoudig de variabelen aan te passen :)

Na het aanpassen was een restart van mariadb niet eens nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door Magic op 24-08-2021 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Dan weet ik het ook niet meer..
Ik gebruik dezelfde sensoren, en bij mij zie ik geen production in de nacht.
Ik heb wel zonnepanelen, dus heb overdag wel production.

Je zou dus wellicht nog kunnen proberen om de production sensoren wel toe te voegen.

Anders een issue inschieten op github.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Magic schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:39:
[...]

Hoe dat precies in de config files moet durf ik niet te zeggen, ik heb in docker gewoon phpmyadmin draaien die verbind met de mariadb op de synology. Via daar is het eenvoudig de variabelen aan te passen :)

Na het aanpassen was een restart van mariadb niet eens nodig.
Ik had als eerste in phpMyAdmin gekeken maar kwam daar niets tegen. Welke parameters moet ik hebben binnen phpMyAdmin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
HuismAndré schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:44:
[...]

Ik had als eerste in phpMyAdmin gekeken maar kwam daar niets tegen. Welke parameters moet ik hebben binnen phpMyAdmin.
Vreemd, bij mij staan ze er gewoon:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FUUwVrBfzHVvMHLcen_UuciJE04=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F51mAHxA7Z0TG9r4WSgHzEdR.png?f=fotoalbum_large

Misschien ben je er als homeassistant user ingegaan in plaats van root/admin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Magic schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:49:
[...]

Vreemd, bij mij staan ze er gewoon:[Afbeelding]

Misschien ben je er als homeassistant user ingegaan in plaats van root/admin?
Ik had niet goed gekeken. Ze stonden onder het "meer" stukje. De my.cnf route heeft gewerkt. Hij stond al op 1GiB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

TheFes schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:40:
[...]

Dan weet ik het ook niet meer..
Ik gebruik dezelfde sensoren, en bij mij zie ik geen production in de nacht.
Ik heb wel zonnepanelen, dus heb overdag wel production.

Je zou dus wellicht nog kunnen proberen om de production sensoren wel toe te voegen.

Anders een issue inschieten op github.
Ik heb de production toegevoegd. Zien of het nu foutloos gaat. En anders ga ik de "DSMR Slimme Meter" integratie verwijderen en opnieuw toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
HuismAndré schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 11:02:
[...]

Ik heb de production toegevoegd. Zien of het nu foutloos gaat. En anders ga ik de "DSMR Slimme Meter" integratie verwijderen en opnieuw toevoegen.
Verwacht dat dat weinig effect gaat hebben, aangezien de sensoren zelf geen gekke dingen laten zien.
Maar je kunt het altijd proberen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Briggy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-08-2024

Briggy

No Xpectations

HuismAndré schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:04:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb hier precies hetzelfde ;(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KLfldN-Y6Mt4TbqNdSVnZyXc0vo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U4tOU44OA4Y46Iu4XhGlcdck.png?f=fotoalbum_large

Ook geen zonnepanelen.
Ik heb al geprobeerd daar sensoren voor toe te voegen die 0 zijn, maar dat hielp niet :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Laatst online: 14:38
Ik kan niet zeggen dat ik dat gezien heb bij mijn installatie, maar er zitten zeker nog wat bugs hier en daar in de energy feature...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lztlEJSmgyg-YpSiz4pzdepqHAc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xb2iWQyDqsw1vZv95OaVqpT6.png?f=fotoalbum_large

Bij mij werken de tellers prima via de DSMR Slimme Meter integration maar de valuta conversie werkt niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g8nOtMCmob1LTeZza5BdaZIdpEw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MSyKAJ7ppChOezflqUNHXHbx.png?f=fotoalbum_large

Alle tellers staan gewoon vast op 0. Terwijl ik wel een tarief heb ingevuld in de energy config.

Edit:
Ik bedacht me net dat het mogelijk zo is dat de integratie om wat voor reden dan ook misschien gebruik maakt van een komma als decimal separator en dat het daarom niet werkt, maar als ik in de tariff wil invoeren via de 'static rate' optie dan kan ik helemaal geen komma gebruiken, dus dat lijkt het niet te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-9WXqQcnq4D9HoFHcSmvC83HnZI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YcRJ1IM0wu1t1nMfyanENAGk.png?f=user_large

Dus ik heb geen idee nog...

[ Voor 21% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 24-08-2021 13:00 ]

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

@Dutchess_Nicole
Misschien 0,22 proberen IPV 0.22? Ik zeg ook maar wat, maar in Excel is dat vaak wel het verschil tussen wel en geen waarde.

[ Voor 30% gewijzigd door _ferry_ op 24-08-2021 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
_ferry_ schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 13:06:
@Dutchess_Nicole
Misschien 0,22 proberen IPV 0.22? Ik zeg ook maar wat, maar in Excel is dat vaak wel het verschil tussen wel en geen waarde.
Dat probeerde ik dus net maar de input accepteert geen komma. Ik kan alleen cijfers en een punt invoeren. Dus helaas kan ik dat dus niet testen

Nog een edit:

Ik ben het er wel mee eens dat dit riekt naar een localization issue: Nu ik het dashboard een beetje beter inspecteer staan er in het hele dashboard idd overal komma's voor getallen met decimalen waar ik punten zou verwachten. Ik denk dat daar idd nog een te fixen issue in zit.

Omdat mijn hele HA in default Engels staat gebruikt die dus ook die normen voor input en dan is de punt de decimal separator.

[ Voor 34% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 24-08-2021 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-09 07:15
Dutchess_Nicole schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 13:10:
[...]

Dat probeerde ik dus net maar de input accepteert geen komma. Ik kan alleen cijfers en een punt invoeren. Dus helaas kan ik dat dus niet testen
?? ik heb komma's, zie onderstaand.(tarieven werken)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJAUzv0bB97v9vFXH3AgfOQ3wtM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dh11Q68u2YRdEnhYX0Tthxmf.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
tingbrouwer schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 13:16:
[...]

[Afbeelding]
Precies, maar jij hebt je HA ook in het Nederlands ingesteld staan. En dus krijg je alle number localization options. Waarschijnlijk als jij een tarief in wil voeren kun je geen punt gebruiken als separator. De input staat dat niet toe.

En daarin zit hem het issue.

Het energy system moet de current localization gebruiken om getallen te herkennen. Ik denk dat dat nu vast gezet is op het Nederlandse systeem, waardoor het stuk gaat in andere talen die er een ander systeem op nahouden.

[ Voor 14% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 24-08-2021 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:08
Dutchess_Nicole schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 13:19:
[...]

Precies, maar jij hebt je HA ook in het Nederlands ingesteld staan. En dus krijg je alle number localization options. Waarschijnlijk als jij een tarief in wil voeren kun je geen punt gebruiken als separator. De input staat dat niet toe.

En daarin zit hem het issue.

Het energy system moet de current localization gebruiken om getallen te herkennen. Ik denk dat dat nu vast gezet is op het Nederlandse systeem, waardoor het stuk gaat in andere talen die er een ander systeem op nahouden.
Ik draai hem ook in het engels en het werkt bij mij wel gewoon met 0.22. Voor de rest werkt het bij mij ook niet lekker met hoeveel verbruikt en opgewekt.wordt. Om 00:00 - 01:00 opeens heel veel opwek en verbruik :/

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

tingbrouwer schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 13:16:
[...]

[Afbeelding]
Zal te maken hebben met de ingestelde "locale" of zo. Ik kan probleemloos punt of komma invoeren en het systeem maakt er (bij mij) zelf een komma van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
Kodess schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 13:31:
[...]

Ik draai hem ook in het engels en het werkt bij mij wel gewoon met 0.22. Voor de rest werkt het bij mij ook niet lekker met hoeveel verbruikt en opgewekt.wordt. Om 00:00 - 01:00 opeens heel veel opwek en verbruik :/
Misschien als je eens zin/tijd hebt om te prutsen kun je proberen om iets als deze graph in elkaar te zetten. Dan kun je zien of het een HA/Energy panel issue is of een reporting issue van DSMR/iets anders?

Ik had dit grafana energy dashboard al staan voordat de energy panel geintroduceerd werd dus vandaar dat ik nu handig vergelijkingsmateriaal heb ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m0gVI4zBihpgXjxh1H6-eULgUxQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GaFsiGszXViKSaRKCSwb3MAO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
Welke integratie gebruiken jullie dan?

Ik gebruik (na wat gepruts) gewoon weer DSMR Reader
https://dsmr-reader.readthedocs.io/en/latest/

daarmee geen issues. Het is wel weer een extra proces etc. Maar zolang ik het niet met de "gewone" integratie goed werkend krijgt vind ik dit wel even prima. Sowieso omdat ik gas etc ook er in wil hebben nog.

Mijn settings:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P9JQ-bUVBtMNRbsDBGRKCuimDHc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z6OWawWvyL0lKsjZRsRV06YK.png?f=fotoalbum_large
De DSMR Reader gebruikt Tariff met dubbel F. De normale p1 meter integratie gebruikt Tarif met 1 F. Handig om ze uit elkaar te houden.

Met deze heb ik géén vreemd gedoe tussen 12 en 1 snachts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Ik gebruik deze DSMR Slimme Meter

Heb DSMR reader ook draaien, maar daarmee doe ik verder niets in HA. Mogelijk stop ik daar mee zodra gas ook in HA Energy zit.

Hier werkt alles prima met DSMR Slimme meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
Same, ik gebruik de reguliere DSMR Slimme Meter integratie die je gewoon in de Integrations sectie kan installeren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5XzNvRp45cLiF1jWocn1XFG-MIM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lKpebbdKBjwfWik3OFBnyiRg.png?f=user_large

Die doet het hier prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Het probleem zit hem volgens mij ook niet in de "DSMR Slimme Meter" aangezien die keurig de juiste getalletjes uitspuwt (controleerbaar). Het probleem zit hem in de energy integratie die daar dan foute dingen mee doet. Overigens heeft die van mij 29 entiteiten (niet 30 zoals hierboven). Zal wel afhangen van het type slimme meter dat je hebt. Hier is dat een Landis Gyr E360 SMR 5.0.

[ Voor 27% gewijzigd door HuismAndré op 24-08-2021 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
Het is denk ik even afwachten wat de volgende update met zich mee gaat brengen dus.

Hopelijk lost het een flinke hoeveelheid van onze gezamelijke ergernissen in 1 keer op!

Sowieso kan ik niet wachten tot de volgende versie (heb nu 2021.8.8 draaien uiteraard) omdat ik net een Broadlink RM4C Pro heb gekocht en die is net te nieuw en wordt dus nog niet ondersteund door de python-broadlink library, en dus HA.

Schijnt wel al toegevoegd te zijn inmiddels dus als het goed is gaat ie met de volgende update werken O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
Dutchess_Nicole schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 13:37:
[...]

Misschien als je eens zin/tijd hebt om te prutsen kun je proberen om iets als deze graph in elkaar te zetten. Dan kun je zien of het een HA/Energy panel issue is of een reporting issue van DSMR/iets anders?

Ik had dit grafana energy dashboard al staan voordat de energy panel geintroduceerd werd dus vandaar dat ik nu handig vergelijkingsmateriaal heb ;)

[Afbeelding]
Ja ik heb DSMR Reader draaien waar wel alles al 3 jaar netjes in wordt gedocumenteerd zonder fouten. Dus ik zie gewoon dat er iets fout gaat bij HA Energy op het moment dat de volgende dag begint. Waarom is nu dus de vraag. Ik gebruik namelijk de lifetime sensor, dus het is niet dat er een reset fout gaat ofzo.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
Peet3kabo schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 15:43:
Portainer opnieuw geïnstalleerd, proberen server opnieuw op te starten. Kon niet in portainer komen. PI opnieuw opgestart, nog foutmelding portainer. Volgende zijn de meldingen:

[Afbeelding]
FF een update betreffende dit verhaal.
Heb de huidige installatie op een reserve PI4 gezet om de Argon M.2 helemaal opnieuw deel voor deel op te bouwen.
Op de PI4 dezelfde foutmeldingen nog steeds en heb op de Argon M.2 bijna alles weer geïnstalleerd en tot nu toe zonder foutmeldingen, zodra alle add-ons er weer op staan eerst een snapshot maken van de verse installatie. Hierna de instellingen terug zetten zonder iets van HA bestanden en dan kijken hoe het dan lijkt.

Portainer werkt nu wel weer na een verse installatie en na omstoeien om de HA community add-ons lijst compleet te krijgen, hier stond portainer eerst niet tussen maar dat schijnt een bekende bug te zijn.
Het IP adres is er 1 van de containers zie ik nu in portainer, welke weet ik nu nog even niet. Op de defekte installatie kan ik namelijk niet in portainer komen.

Verder draait de nieuwe verse installatie nu wel stabiel en kan ik er iedere keer nog in komen.

We gaan verder beleven hoe dit eindigt...................

Tot nu toe denk ik dat ik zelf de grootste boosdoener ben met iets te ongeduldig zijn bij installeren en opnieuw opstarten. Waarschijnlijk ergens een te snelle harde reset gegeven, kan het even niet anders verklaren.

[ Voor 6% gewijzigd door Peet3kabo op 24-08-2021 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
[...]

Wel opvallend dat tijdstip. Zou te maken kunnen hebben met in welke tijdzone de verschillende integraties werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
[...]

Eerste waar ik dan aan denk is het gebruik van sensoren die dagelijks resetten in plaats van lifetime waardes. Zou dat het geval kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
TheFes schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 15:36:
[...]

Eerste waar ik dan aan denk is het gebruik van sensoren die dagelijks resetten in plaats van lifetime waardes. Zou dat het geval kunnen zijn?
Helaas, ik gebruik de lifetime sensor van DSMR Reader.
synoniem schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 15:33:
[...]

Wel opvallend dat tijdstip. Zou te maken kunnen hebben met in welke tijdzone de verschillende integraties werken.
Met de lifetimesensor zou dat dan niet uitmaken omdat die dus niet reset.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Kodess schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 16:27:

Als de ene integratie UTC is en de ander UTC +2 (Europe Amsterdam) en beide kijken naar stand per 0:00 uur dan zit daar twee uur verschil tussen en dus ook twee uur verbruik verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:45

Mimiix

Professioneel Prutser

synoniem schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 16:36:
[...]

Als de ene integratie UTC is en de ander UTC +2 (Europe Amsterdam) en beide kijken naar stand per 0:00 uur dan zit daar twee uur verschil tussen en dus ook twee uur verbruik verschil.
Tot de wintertijd weer in gaat...

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Mimiix schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 16:45:
[...]

Tot de wintertijd weer in gaat...
Dan is het nog UTC +1 dus 1 uur verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 04-01-2022
Magic schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 09:10:

Ik had hetzelfde issue. Nu overgestapt naar de conbee en sindsdien geen problemen meer gehad. Of dit ook een garantie gaat zijn durf ik niet te zeggen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus
Kodess schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 14:50:
[...]

Ja ik heb DSMR Reader draaien waar wel alles al 3 jaar netjes in wordt gedocumenteerd zonder fouten. Dus ik zie gewoon dat er iets fout gaat bij HA Energy op het moment dat de volgende dag begint. Waarom is nu dus de vraag. Ik gebruik namelijk de lifetime sensor, dus het is niet dat er een reset fout gaat ofzo.
Ik kan ook geheel de plank misslaan hoor..maar aangezien het steeds lijkt te gebeuren tussen 0:00 en 01:00 wellicht een tijdzone verschuiving ergens waar geen of niet correct rekening mee wordt gehouden in de code?

edit: eerst verder lezen, dan pas antwoorden 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door bafplus op 24-08-2021 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 08:41

Rianata

Have you played Atari today?

Dutchess_Nicole schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 14:26:
Sowieso kan ik niet wachten tot de volgende versie (heb nu 2021.8.8 draaien uiteraard) omdat ik net een Broadlink RM4C Pro heb gekocht en die is net te nieuw en wordt dus nog niet ondersteund door de python-broadlink library, en dus HA.

Schijnt wel al toegevoegd te zijn inmiddels dus als het goed is gaat ie met de volgende update werken O+
Hoezo moet je wachten, met standaard integratie werkt het nu al op de laatste (major) versie 8)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uHUj95S.png

EDIT!
wacht ik zie nu pas de extra 'C' in Broadlink RM4C Pro 8)7 maar het enige verschil tussen de twee zou zijn "RM4 (Pro and Mini) compatible with HTS2 Sensor Cable; While RM4C (Pro and Mini) does NOT." Ik snap dan niet waarom jouw versie niet gewoon met de standaard integratie zou kunnen werken.

[ Voor 19% gewijzigd door Rianata op 24-08-2021 19:06 ]

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:01
Ik heb hier even een 2e homeassist opgezet waar ik even wat mee experimenteren wil nu probeer ik hacs te installeren.
Dat gaat wel goed totdat hij moet starten.
Hacs blijft maar aangeven dat hij aan het opstarten is.
De log geeft een fout.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
2021-08-24 19:18:03 WARNING (SyncWorker_0) [homeassistant.loader] We found a custom integration hacs which has not been tested by Home Assistant. This component might cause stability problems, be sure to disable it if you experience issues with Home Assistant
2021-08-24 19:18:05 ERROR (MainThread) [homeassistant.config_entries] Error setting up entry for hacs
Traceback (most recent call last):
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/config_entries.py", line 293, in async_setup
result = await component.async_setup_entry(hass, self) # type: ignore
File "/config/custom_components/hacs/__init__.py", line 27, in async_setup_entry
return await hacs_ui_setup(hass, config_entry)
File "/config/custom_components/hacs/operational/setup.py", line 75, in async_setup_entry
return await async_startup_wrapper_for_config_entry()
File "/config/custom_components/hacs/operational/setup.py", line 99, in async_startup_wrapper_for_config_entry
startup_result = await async_hacs_startup()
File "/config/custom_components/hacs/operational/setup.py", line 182, in async_hacs_startup
reset = datetime.fromtimestamp(int(hacs.github.client.ratelimits.reset))
TypeError: int() argument must be a string, a bytes-like object or a number, not 'NoneType'

HA herstart host herstart een keer opnieuw geïnstalleerd maar helpt niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
Ik heb sinds kort ook een NUC en ben van plan om mijn HA-installatie over te zetten.

Ik ben nu een extra VM aan het inrichten voor containers en lees ook met interesse over een aparte database voor (o.a.) Home Assistant, bijv. Postgres, wat de snelheid ten goede zou moeten komen.

Combineren jullie dat in dezelfde VM, of wellicht is ook Postgres zelf een container?
't Apparaat heeft 8GB RAM, en 128GB opslag, dus minder VMs is beter.
Weet niet of Postgres in een container ook een beetje performt t.o.v. de standaard sqlite?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus
ComTech schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 19:31:
Ik heb hier even een 2e homeassist opgezet waar ik even wat mee experimenteren wil nu probeer ik hacs te installeren.
Dat gaat wel goed totdat hij moet starten.
Hacs blijft maar aangeven dat hij aan het opstarten is.
De log geeft een fout.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
2021-08-24 19:18:03 WARNING (SyncWorker_0) [homeassistant.loader] We found a custom integration hacs which has not been tested by Home Assistant. This component might cause stability problems, be sure to disable it if you experience issues with Home Assistant
2021-08-24 19:18:05 ERROR (MainThread) [homeassistant.config_entries] Error setting up entry for hacs
Traceback (most recent call last):
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/config_entries.py", line 293, in async_setup
result = await component.async_setup_entry(hass, self) # type: ignore
File "/config/custom_components/hacs/__init__.py", line 27, in async_setup_entry
return await hacs_ui_setup(hass, config_entry)
File "/config/custom_components/hacs/operational/setup.py", line 75, in async_setup_entry
return await async_startup_wrapper_for_config_entry()
File "/config/custom_components/hacs/operational/setup.py", line 99, in async_startup_wrapper_for_config_entry
startup_result = await async_hacs_startup()
File "/config/custom_components/hacs/operational/setup.py", line 182, in async_hacs_startup
reset = datetime.fromtimestamp(int(hacs.github.client.ratelimits.reset))
TypeError: int() argument must be a string, a bytes-like object or a number, not 'NoneType'

HA herstart host herstart een keer opnieuw geïnstalleerd maar helpt niet veel.
"github.client.ratelimits" Kwestie van wachten, rate limit op github, wordt na 1 uur gereset en loopt ie weer door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Recent hier HA geïnstalleerd, werkt ook.
Heb HACS al eerder gebruikt voor de LG ThinQ sensors, dat ging goed.

Nu opnieuw HACS gebruikt met Afvalwijzer.
Installatie gaat goed.
De geïnstalleerde files staan ook op de server.
Gecontroleerd met de SSH terminal.

Ga ik naar Instellingen, Integraties, klik op “+ Integratie toevoegen”, klik uit de lijst op Afvalwijzer, dan krijg ik een foutmelding.
Afvalwijzer verwijderen, server herstarten, opnieuw installeren, helpt niet.

Zie ik iets over het hoofd? :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D6fC0AeWqAJa1jhjZx0MUaZ2nXc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tgyU5k1pzBE2X5dLGwrqn7hB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ShFoPpmslnDCJSa6OHv2d7PwYR4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TwbbXldyO61qX0326XNsVXPb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0j4dJGKidDFiSpDxfD7-ZNGIR9k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dEekyxPGxTGqFe7pcvueCXdU.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
De logging misschien? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:09
Kodess schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 16:27:
[...]

Helaas, ik gebruik de lifetime sensor van DSMR Reader.

[...]

Wil jij je stukje sensors eens delen rondom de DSMR Reader? Ik probeer het energy dashboard werkend te krijgen maar het lukt mij niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
Rianata schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 19:00:
[...]

EDIT!
wacht ik zie nu pas de extra 'C' in Broadlink RM4C Pro 8)7 maar het enige verschil tussen de twee zou zijn "RM4 (Pro and Mini) compatible with HTS2 Sensor Cable; While RM4C (Pro and Mini) does NOT." Ik snap dan niet waarom jouw versie niet gewoon met de standaard integratie zou kunnen werken.
Inderdaad. er is feitelijk geen verschil tussen die twee. Het enige dat er in feite hoeft te gebeuren is het toevoegen van 1 regeltje in de python-broadlink library om de juiste deviceID te herkennen.

Ik heb het namelijk getest met een aanpassing in de library en dat werkt gewoon prima. Helaas kan ik niet even een nieuwe library HA in schoppen dus daar zal ik even op moeten wachten.

Het is stom, maar ach...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bafplus
HoppyF schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 20:27:
Recent hier HA geïnstalleerd, werkt ook.
Heb HACS al eerder gebruikt voor de LG ThinQ sensors, dat ging goed.

Nu opnieuw HACS gebruikt met Afvalwijzer.
Installatie gaat goed.
De geïnstalleerde files staan ook op de server.
Gecontroleerd met de SSH terminal.

Ga ik naar Instellingen, Integraties, klik op “+ Integratie toevoegen”, klik uit de lijst op Afvalwijzer, dan krijg ik een foutmelding.
Afvalwijzer verwijderen, server herstarten, opnieuw installeren, helpt niet.

Zie ik iets over het hoofd? :?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Check ff of jpuw postcode herkent wordt op mijnafvalwijzer.nl, afvalstoffendienstkalender.nl of rova.nl.
Mijn plaats wordt niet door 1 van die 3 beheert dus werkt het niet |:(

Werkt jouw postcode ook niet zul je naar een andere afval plugin moeten zoeken die dat wel kan.

Zoals deze, die heeft meer regio's, maar is weer minder qua uistraling: https://github.com/heyajohnny/afvalinfo

[ Voor 5% gewijzigd door bafplus op 24-08-2021 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
bafplus schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 20:59:
[...]

Check ff of jpuw postcode herkent wordt op mijnafvalwijzer.nl, afvalstoffendienstkalender.nl of rova.nl.
Mijn plaats wordt niet door 1 van die 3 beheert dus werkt het niet |:(

Werkt jouw postcode ook niet zul je naar een andere afval plugin moeten zoeken die dat wel kan.

Zoals deze, die heeft meer regio's, maar is weer minder qua uistraling: https://github.com/heyajohnny/afvalinfo
Mijn postcode is bekend in mijnafvalwijzer.nl.
Echter, ik heb nog niet eens de kans gekregen mijn postcode ergens in te voeren.
Ik had het idee dat dit pas ingevuld kon worden bij Instellingen, + Integratie toevoegen, Afvalwijzer.
Op dat punt krijg ik de pop-up met foutmelding.

Kortom, niets terug te vinden zo.
Er staat ook niets in het Logboek.
Wellicht staat er nog ergens uitgebreide logging.
Staat niks….

[ Voor 8% gewijzigd door HoppyF op 24-08-2021 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus
HoppyF schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 21:18:
[...]

Mijn postcode is bekend in mijnafvalwijzer.nl.
Echter, ik heb nog niet eens de kans gekregen mijn postcode ergens in te voeren.
Ik had het idee dat dit pas ingevuld kon worden bij Instellingen, + Integratie toevoegen, Afvalwijzer.
Op dat punt krijg ik de pop-up met foutmelding.

Kortom, niets terug te vinden zo.
Er staat ook niets in het Logboek.
Wellicht staat er nog ergens uitgebreide logging.
Heb je dit aan je configuration.yaml toegevoegd?

code:
1
2
3
4
5
  sensor:
    - platform: afvalwijzer
      provider: mijnafvalwijzer        # (required, default = mijnafvalwijzer) either choose mijnafvalwijzer, afvalstoffendienstkalender or rova
      postal_code: 1234AB              # (required, default = '')
      street_number:  5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
Lijkt alsof dat component de 'config flow' wel implementeert, maar ergens nog iets niet helemaal goed doet waardoor configuratie in de yaml de enige werkbare manier is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus
RudolfR schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 21:33:
Lijkt alsof dat component de 'config flow' wel implementeert, maar ergens nog iets niet helemaal goed doet waardoor configuratie in de yaml de enige werkbare manier is.
handmatig aanpassen in de yaml staat ook gewoon bij de installatie instructies ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
bafplus schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 21:21:
[...]

Heb je dit aan je configuration.yaml toegevoegd?

code:
1
2
3
4
5
  sensor:
    - platform: afvalwijzer
      provider: mijnafvalwijzer        # (required, default = mijnafvalwijzer) either choose mijnafvalwijzer, afvalstoffendienstkalender or rova
      postal_code: 1234AB              # (required, default = '')
      street_number:  5
Net aan de file configuration.yaml toegevoegd.
Er stond ook niet veel in deze file.

Ik heb Visual Studio Code gebruikt.
Even opgezocht wat de makkelijkste manier is om files te wijzigen.
Bij het openen van VSC zag ik een interessante log.
Blijkbaar is dit het probleem!

2021-08-24 20:23:48 ERROR (MainThread) [homeassistant.config_entries] Error occurred loading configuration flow for integration afvalwijzer: No module named 'custom_components.afvalwijzer.config_flow'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
RudolfR schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 21:33:
Logboek nu ook gevonden…
Ik keek in het verkeerde logboek.
Moet dus het Home Assistant Logboek hebben.
Wel logisch als je het weet.
Er zijn meerdere logs dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:01
RudolfR schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 20:01:
Ik heb sinds kort ook een NUC en ben van plan om mijn HA-installatie over te zetten.

Ik ben nu een extra VM aan het inrichten voor containers en lees ook met interesse over een aparte database voor (o.a.) Home Assistant, bijv. Postgres, wat de snelheid ten goede zou moeten komen.

Combineren jullie dat in dezelfde VM, of wellicht is ook Postgres zelf een container?
't Apparaat heeft 8GB RAM, en 128GB opslag, dus minder VMs is beter.
Weet niet of Postgres in een container ook een beetje performt t.o.v. de standaard sqlite?
Zelf draai ik zoveel mogelijk applicaties die te maken hebben met smart home in de VM van home assistant. Andere applicaties draai ik zoveel mogelijk in LXCs (ik draai proxmox) waarbij ik eventueel applicaties combineer als ze bij elkaar horen.

Uiteindelijk is dat meer persoonlijke voorkeur denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-09 23:08
idef1x schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 08:12:
[...]

Bij mij heb je geen sudo nodig voor 'systemctl status ' (is denk ik standaard?) en deze werkt ook. Het gaat om die met 'ps aux...'
Als ik 'ps -e...' gebruikt werkt ie indmiddels wel, maar snappen doe ik het niet, want geeft uiteindelijk dezelfde output.
argh ik was dubbel in de war denk ik 7(8)7 je hebt helemaal gelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

freestyler2

Moderator

Inmiddels heb ik mij volledig gestort op een floorplan - dat had ik natuurlijk veel eerder moeten doen!
De opzet van mijn floorplan is vooralsnog eenvoudig maar in de nabije toekomst wil ik er een 3d versie van maken maar ik wil eerst de functies en toepassingen onder de knie hebben.

In mijn floorplan wil ik ook de rolluiken en robotstofzuiger verwerken maar ik kan niet de juiste tools hiervoor vinden. Wie kan mij verder op weg helpen?

Ik heb Shelly 2.5 shutter modules in mijn huis, wat functioneel prima werkt maar waar ik dus naar op zoek ben is een visuele weergave in mijn floorplan. In het dasboard heb ik wel de (middels HACS geinstalleerde) shutter-card opgenomen.
Afbeeldingslocatie: https://raw.githubusercontent.com/Deejayfool/hass-shutter-card/master/images/shutter-card.gif
Kort gezegd zou ik precies deze layout willen opnemen in mijn floorplan maar ik kom niet uit de kaartconfiguratie.

Het 2e punt waar ik tegen aan loop is de Robotstofzuiger, nu loop ik daar al vast vanaf het begin en is deze op zijn geheel nog niet aan te sturen via Home Assistant dus dat zal ik eerst moeten oplossen voor ik verder kan maar de documentatie lijkt zeer beperkt. Ik ben in het bezit van een Xiaomi Dreame l10, wat via de Xiaomi Home App prima werkt maar dit wil ik dus ook vanuit Home Assistant kunnen aansturen. Wellicht zoek op de verkeerde termen of valt de l10 buiten de boot...

[ Voor 3% gewijzigd door freestyler2 op 25-08-2021 09:19 ]

Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

TheFes schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 11:07:
[...]

Verwacht dat dat weinig effect gaat hebben, aangezien de sensoren zelf geen gekke dingen laten zien.
Maar je kunt het altijd proberen
Gisteren toch maar verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Vandaag weer dezelfde rare "energy consumption tarif 2" onderkantjes in de nacht. Is gewoon echt een bug. Wat ook grappig is, is dat er bij de mouse-over gemeld wordt dat er sprake is van een verbruik tarif 2 (positief getal) terwijl in het overzichtje eronder het getal ineens negatief is ("dus" een teruglevering). Hoe kun je hier het meest eenvoudig een bug report voor indienen?

Pagina: 1 ... 51 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.