Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 49 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.367.705 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Brantje schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 07:13:
[...]

Ik gebruik zelf Tado, helaas wel een cloud based integration.
Tado is ook lokaal te koppelen aan HA via Homekit Controller (https://www.home-assistan...ations/homekit_controller) wanneer je Tado bridge 'HomeKit compatible' is (V3 en hoger?). Hier ook zo gedaan.

[ Voor 9% gewijzigd door JBS op 17-08-2021 07:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:47
Stampre schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 23:03:
Is er iemand die een geroote Toon heeft en deze met de nieuwe energy optie heeft gekoppeld? Toon krijg nu zijn data van de Toon p1 meter in de meterkast. Dat moet toch mogelijk zijn dit in het dashboard te krijgen. Krijg nu de mellding dat er geen statistiek beschikbaar is.
Jahoor, dat zit inmiddels al in het custom_component en is beschikbaar gemaakt via HACS.
Je moet minstens 1.0.15 hebben, hoger is beter:
https://github.com/cyberj...-toon_smartmeter/releases

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
Ok gisteravond was niet echt een topavond.
Ik vond het tijd om zowel de OS als Core up te daten naar de laatste versie. OS ging prima, maar Core was na een paar uur zonder resultaat. Daarna ook niks meer aan de praat kunnen krijgen (RPi 4b met een sd kaart systeem).

Geen probleem dacht ik, ik had nog een full snapshot staan van de avond daarvoor. Na wat uitzoekwerk een verse installatie gedaan en geprobeerd de snapshot terug te zetten. In eerste instantie lijkt alles goed te gaan. De snapshot wordt geladen en ik wordt terug gebracht naar het inlog scherm. Zodra ik ben ingelogd zie ik dat HA aan het opstarten is en steeds meer integraties komen terug online. Ik kan op dat moment ook zien dat in de app alles weer begint te werken. Helaas, vanaf het moment dat HA aangeeft 'HA has started' verlies ik de verbinding en kom ik er ook niet meer bij, ook niet na een reboot.

Ik heb 2 keer een verse installatie gedaan, 1x met een snapshot van zondagavond, en 1x met een snapshot van donderdagavond, maar beide keren hetzelfde resultaat.

Nu heb ik voordat ik de OS geupdate heb ook nog een snapshot gemaakt als onderdeel van het process, deze zie ik ook terug in my google drive back ups:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yLdyfsfVFQMRGXD4H3WZH9aQJcY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TgAAnszZQ3boVzPHEbublN9M.png?f=fotoalbum_large

Wat is nu precies het verschil met de eerder gemaakte Full Snapshots? Tot nu toe heb ik deze 'core' snapshot nog niet geprobeerd terug te zetten, maar zou dat eventueel moeten?

Ik hoop op wat tips wat ik kan proberen, aangezien ik me nu toch wat zorgen maar dat ondanks de gemaakte back ups het werk van de afgelopen 8 maanden opnieuw gedaan kan worden.

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Kire88 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 08:05:
Ok gisteravond was niet echt een topavond.
Ik vond het tijd om zowel de OS als Core up te daten naar de laatste versie. OS ging prima, maar Core was na een paar uur zonder resultaat. Daarna ook niks meer aan de praat kunnen krijgen (RPi 4b met een sd kaart systeem).

Geen probleem dacht ik, ik had nog een full snapshot staan van de avond daarvoor. Na wat uitzoekwerk een verse installatie gedaan en geprobeerd de snapshot terug te zetten. In eerste instantie lijkt alles goed te gaan. De snapshot wordt geladen en ik wordt terug gebracht naar het inlog scherm. Zodra ik ben ingelogd zie ik dat HA aan het opstarten is en steeds meer integraties komen terug online. Ik kan op dat moment ook zien dat in de app alles weer begint te werken. Helaas, vanaf het moment dat HA aangeeft 'HA has started' verlies ik de verbinding en kom ik er ook niet meer bij, ook niet na een reboot.

Ik heb 2 keer een verse installatie gedaan, 1x met een snapshot van zondagavond, en 1x met een snapshot van donderdagavond, maar beide keren hetzelfde resultaat.

Nu heb ik voordat ik de OS geupdate heb ook nog een snapshot gemaakt als onderdeel van het process, deze zie ik ook terug in my google drive back ups:
[Afbeelding]

Wat is nu precies het verschil met de eerder gemaakte Full Snapshots? Tot nu toe heb ik deze 'core' snapshot nog niet geprobeerd terug te zetten, maar zou dat eventueel moeten?

Ik hoop op wat tips wat ik kan proberen, aangezien ik me nu toch wat zorgen maar dat ondanks de gemaakte back ups het werk van de afgelopen 8 maanden opnieuw gedaan kan worden.
Ik denk dat het belangrijk is om na die snapshot restore de log-files even te checken, ben wel benieuwd wat daar in staat...

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Nu online
@DennusB Ja dat snap ik, zijn die ergens anders beschikbaar dan in het supervisor menu? Want daar kom/kwam ik dus niet meer bij.

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Kire88 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 08:24:
@DennusB Ja dat snap ik, zijn die ergens anders beschikbaar dan in het supervisor menu? Want daar kom/kwam ik dus niet meer bij.
Even via SSH inloggen op je Pi, en dan zou ie hier moeten staan : /home/homeassistant/.homeassistant/homeassistant.log

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Nu online
@DennusB Ok, dat ga ik vanavond proberen, ga eerst even uitzoeken hoe ik dat moet doen want dat is ook een eerste keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:51
Kire88 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 08:05:
Core is alleen het echte HA deel, dus zonder add-ons, zonder media, etc.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Nu online
TheFes schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 08:54:
[...]

Core is alleen het echte HA deel, dus zonder add-ons, zonder media, etc.
Ok, dus normaal gesproken zit Core ook in de full snapshot begrijp ik. Ik zal proberen de logs de achterhalen zoals @DennusB adviseerde en misschien valt daar uit te halen wat er mis gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Kire88 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 08:57:
[...]

Ok, dus normaal gesproken zit Core ook in de full snapshot begrijp ik. Ik zal proberen de logs de achterhalen zoals @DennusB adviseerde en misschien valt daar uit te halen wat er mis gaat.
Jep, core is een onderdeel van de full snapshot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:25
@Kire88 Van welke versie's kwam je? Er zijn wel wat DB wijzigingen geweest die de nodige tijd kosten om te draaien. Als je er niet aan gehecht bent zou je de DB weg kunnen gooien.

Blijft wel raar dat HA pas onderuit gaat na volle restore en start... Zijn dan de addons (SSH, Samba etc) ook niet beschikbaar? Of heb je toevallig SSL aan staan? Die zou je ook kunnen proberen uit te schakelen als test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Nu online
Septillion schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:27:
@Kire88 Van welke versie's kwam je? Er zijn wel wat DB wijzigingen geweest die de nodige tijd kosten om te draaien. Als je er niet aan gehecht bent zou je de DB weg kunnen gooien.

Blijft wel raar dat HA pas onderuit gaat na volle restore en start... Zijn dan de addons (SSH, Samba etc) ook niet beschikbaar? Of heb je toevallig SSL aan staan? Die zou je ook kunnen proberen uit te schakelen als test.
Ik zat op versie 2021.5 als ik het goed heb. SSH, Samba moet ga ik vanavond proberen (nu op het werk geen mogelijkheid toe). Ik zie wel dat de PI gewoon verbinding heeft met mijn netwerk.

Als ik de database kwijt zou zijn zou dat voor mij niet zo'n ramp zijn (ga er nu toch al ergens vanuit dat ik opnieuw moet beginnen :P ). Is dit iets wat gedaan moet worden op het moment van de snapshot restore? Ik heb nu tweemaal full restore gedaan, dus daar ook geen verdere selectie in gemaakt.

Bedankt allen voor het meedenken in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Kire88 Zou je dan kunnen doen ja (is dat een losse optie?) of anders direct na de start.

Maar even voor mijn beeld, HA geeft eerst wel aan dat de snapshot volledig is terug gezet? Pas bij de het daarna starten van HA gaat het mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Nu online
Septillion schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:42:
@Kire88 Zou je dan kunnen doen ja (is dat een losse optie?) of anders direct na de start.

Maar even voor mijn beeld, HA geeft eerst wel aan dat de snapshot volledig is terug gezet? Pas bij de het daarna starten van HA gaat het mis?
Ok!

Wat er gebeurde:
- Ik upload the snapshot
- Vervolgens selecteer ik om de full snapshot terug te zetten
- Home Assistant geeft aan dat de connectie verbroken is
- Na een tijdje (minuut of 10/15) kom ik terug in het log in scherm
- Ik log in en zie dan dat HA aan het opstarten is, alles komt langzaam terug
- Na een tijdje geeft HA aan dat hij volledig is opgestart
- Vanaf dat moment is de verbinding weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:28

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Koffie schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 17:00:
Ik heb een Pi voorzien van raspbian 10 (Buster) en daarbovenop Home Assistant in supervised mode met docker geïnstalleerd. Werkt allemaal prima, uiteraard geeft HA wel aan "You are running an unsupported installation" maar verder werkt het. Zowel HA zelf als Add-ons via de supervisor.

Echter lijkt de integration auto backup niet te werken.
Ik heb deze via HACS geinstalleerd (diverse malen al verwijderd en opnieuw geinstalleerd), maar hij doet niets.
Geen errors in de log te vinden, maar hij word niet geladen (komt niet voor in het lijstje bij Configuration -> Integrations).

Zou het kunnen dat deze om welke reden dan ook niet wil laden vanwege het not supported supervisor gedeelte?
De integration roept puur HA calls aan, dus werkt ook alleen op een supervised installatie .. logisch.
Handmatige updates en snapshots geven geen problemen.
Iemand?

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Koffie Heb je hem, nadat je hem via HACS aan HA hebt toegevoegd, daarna ook werkelijk geconfigureerd in integrations? Als je hem alleen in HACS toevoegd in hij nog niet actief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merwede
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 27-04 20:56
@Kire88 Geen defecte/corrupte SD-kaart? Heb ook met een RPi4 en een SD-kaart deze ellende gehad dat de backup niet was terug te zetten. Een verse SD-kaart ging het weer goed. Nu ruim een jaar zonder problemen met een Kingspec USB externe SSD van Ali.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Nu online
Merwede schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 10:38:
@Kire88 Geen defecte/corrupte SD-kaart? Heb ook met een RPi4 en een SD-kaart deze ellende gehad dat de backup niet was terug te zetten. Een verse SD-kaart ging het weer goed. Nu ruim een jaar zonder problemen met een Kingspec USB externe SSD van Ali.
Dat zou misschien ook kunnen. Ik heb reeds een SSD (Sandisk SSD Plus 120GB SATA SDSSDA-120G-G27) en adapter (StarTech USB3S2SAT3CB) in bestelling die ik eind deze week/begin volgende week verwacht. Dus ik zou ook direct daarop kunnen installeren. Maar het is denk ik sowieso goed om te kijken in de log files zoals eerder werd aangegeven zodat misschien een en ander uit valt te sluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:28

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Septillion schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 10:38:
@Koffie Heb je hem, nadat je hem via HACS aan HA hebt toegevoegd, daarna ook werkelijk geconfigureerd in integrations? Als je hem alleen in HACS toevoegd in hij nog niet actief.
Ik ga mij even verschrikkelijk zitten schamen in de hoek :X

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampre
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-08 12:01
Ow wat stom. ik zat nog op 1.0.14. Ik ga gelijk updaten!
RudolfR schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 07:36:
[...]

Jahoor, dat zit inmiddels al in het custom_component en is beschikbaar gemaakt via HACS.
Je moet minstens 1.0.15 hebben, hoger is beter:
https://github.com/cyberj...-toon_smartmeter/releases

http://specs.tweak.to/6635

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazkika
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 04-07 18:04
Hallo allen,

Ik zou een automation willen opzetten dat lichten aan en uitzet op een random moment binnen een specifieke timeframe.
Bijv. aan: random tussen sunset-30 min en sunset
uit: random tussen 23u15 en 23u45
ik heb al gegoogled, maar mijn goesting niet gevonden.
Ideeen hier?

Alvast bedankt

[ Voor 6% gewijzigd door tazkika op 17-08-2021 16:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15:55
tazkika schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 16:26:
Hallo allen,

Ik zou een automation willen opzetten dat lichten aan en uitzet op een random moment binnen een specifieke timeframe.
Bijv. aan: random tussen sunset-30 min en sunset
uit: random tussen 23u15 en 23u45
ik heb al gegoogled, maar mijn goesting niet gevonden.
Ideeen hier?

Alvast bedankt
Wellicht kun je gebruik maken van een random aantal minuten bij delay:? Ik zou zoiets in elkaar flansen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- id: verlichting_aan_bij_zonsondergang
  alias: Verlichting aan bij zonsondergang
  trigger:
    platform: sun
    event: sunset
    offset: "-00:30:00"
  action:
  - delay:
      minutes: '{{ (range(1, 59) | random | int) }}'
  - service: light.turn_on
    entity_id: light.slaapkamer

Hetzelfde idee geldt natuurlijk voor het uitzetten, kies een tijd en voeg een willekeurige waarde bij delay: toe om de actie een willekeurig aantal seconden/minuten/uren uit te stellen.

Niet getest dus geen garantie op succes :P

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• TheFes
Ronker32 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 16:37:
[...]

Wellicht kun je gebruik maken van een random aantal minuten bij delay:? Ik zou zoiets in elkaar flansen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- id: verlichting_aan_bij_zonsondergang
  alias: Verlichting aan bij zonsondergang
  trigger:
    platform: sun
  action:
  - delay:
      minutes: '{{ (range(1, 59) | random | int) }}'
  - service: light.turn_on

Hetzelfde idee geldt natuurlijk voor het uitzetten, kies een tijd en voeg een willekeurige waarde bij delay: toe om de actie een willekeurig aantal seconden/minuten/uren uit te stellen.

Niet getest dus geen garantie op succes :P
@tazkika

En in één automation:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
- id: verlichting_aan_en_uit
  alias: "Verlichting aan en uit"
  trigger:
    - platform: sun
      id: "on"
    - platform: time
      at: "23:15:00"
      id: "off"
  action:
    - delay:
        minutes: "{{ range(0, 30) | random }}"
    - service: "light.turn_{{ trigger.id }}"
      target:

[ Voor 1% gewijzigd door TheFes op 17-08-2021 16:59 . Reden: Paar foutjes er uit gehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazkika
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 04-07 18:04
@Ronker32
@TheFes
Bedankt allebei voor jullie hulp!! much appreciated!! ik test asap en laat het jullie weten :)
mvg,
Tazkika

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:28
Hebben meer mensen dat bij de afvalwijzer integratie de sensor.afvalwijzer_today alleen maar "geen" weergeeft? Ondanks dat de datum vandaag op papier staat?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:43
@Brantje

Het eindresultaat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ho_6o2qs6bbGWJbX5jlg1FXCZxg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AMH97CjdVeOuY3ig6rVX3Ega.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bx-7ZKHemwhY9XkKJhPQ6FnBLto=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wo4ljCfDwVGv3ETe6NolRoTQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eRmt-LsagttLy5fRSjtbU6r7AgM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GQd2ViHQo3JATsQEBHRxmkTh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iQlXrEumU7wddB0nswcSp70ScYk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DcsOJ7tpeY74fDpzj5EVzwrS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 58% gewijzigd door vonkkie op 17-08-2021 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

maxoss schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 19:41:
Hebben meer mensen dat bij de afvalwijzer integratie de sensor.afvalwijzer_today alleen maar "geen" weergeeft? Ondanks dat de datum vandaag op papier staat?
Ja. Hier ook al een paar dagen geen updates. Check je log, je zult iets zien als:
Logger: homeassistant.components.sensor
Source: helpers/entity_platform.py:692
Integration: Sensor (documentation, issues)
First occurred: 14 augustus 2021 18:26:21 (8784 occurrences)
Last logged: 20:52:45

Updating afvalwijzer sensor took longer than the scheduled update interval 0:00:30
Heb er nog niet naar gekeken verder.

[ Voor 17% gewijzigd door JBS op 17-08-2021 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Heeft iemand het signaal van de P1 wel eens gemeten?
Ik heb een kabeltje gemaakt, aangesloten op een FT232 usb-serieel kabel, 2K pull-up tussen de RX en +5v van de kabel, en zie telkens een treintje van pulsjes naar GND langskomen als ik de scoop erbij pak.
Meter = Iskra AM550 SMR 5.0

Ik zie de USB-serieel converter ook netjes als ik de integratie wil toevoegen, maar hij wil niet connecten.
Met het command minicom -D /dev/ttyUSB0 zie ik wel allemaal rare trekens voorbij komen. Maar in de integratie toevoegen wizzard kan ik geen portsettings aanpassen. Misschien is het signaal geinverteerd en moet ik het schema aanhouden met de transistor, da's ook nog een optie.

[ Voor 12% gewijzigd door _ferry_ op 17-08-2021 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:28
JBS schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 20:54:
[...]
Ja. Hier ook al een paar dagen geen updates. Check je log, je zult iets zien als:

[...]

Heb er nog niet naar gekeken verder.
Dat zag ik ook maar denk dus dat er iets in de integratie stuk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@_ferry_ Als je een scope hebt zou je dat moeten kunnen zien :D TTL serial is idle high. Maar volgens de spec zou de data inderdaad inverted moeten zijn. Geen idee waarom ze Data_GND en Power_GND intern lijken te koppelen :/

En neem aan dat je de Rx van de USB bedoelt? En aangesloten als:
RJ12 pin 5 -> USB Serial Rxi
RJ12 pin 3 -> USB Serial GND
2k: USB Serial RX <=> USB Serial 5V

Wat ik verder zie is dat de Data Request (pin 2) naar de 5v (pin 1) moet om te zorgen dat er data uit komt.

heb zelf helaas nog steeds geen RJ12 gevonden in de junk bin:/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

@Septillion
Ja daarop is het inderdaad inverted, maar dacht dat het wellicht afgevangen kon worden. Sommige chippies kunnen dat aan, staat mij bij. Maar nu een transistor ertussen en dan gaat het goed :D
Voor mensen die er evt nog tegenaan lopen:
https://rolfje.wordpress....-am550-p1-port-with-a-pi/ of https://developers.nl/blo...ter-p1-poort-over-netwerk kun je dan bijvoorbeeld aanhouden om het signaal te inverteren voor DSMR meters die dat nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@_ferry_ Gaaf :)

De versie met PNP is wel uhmm, weird.. :+ En als je nog wilt bezuinigen, de P1 is open collector dus de base weerstand (voor de NPN) kan je achterwegen laten. Enige wat hij nu eigenlijk doet is dat het feitelijk een 2k pull up wordt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ja hij is apart, maar het was het eerste wat ik tegenkwam, en het werkt, dus /care :D

Zo kan hij morgen even wat meetgegevens gaan binnenhalen. Dan graag wat meer PV productie :P En dan morgenavond eens spelen met de grafiekjes en uitlezingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimitri19921
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-08 19:38
Ik ben sinds een paar dagen aan het prutsen met HA. Installatie heb ik netjes draaien op een Centos8 VM en inrichting daarvan ging vrij soepel.

Maar ik ben nu al enige tijd bezig om de mobiele gegevens (iPhone) van mijn vriendin te pushen naar HA. Het lijkt net of het eenmalig gewerkt heeft en dat hij nu niets meer pusht. Ik heb heel wat gegoogeld en de settings van haar mobiel zouden goed moeten staan, maar er komt niets binnen.

Met mijn eigen Android telefoon komen de sensor activiteiten gewoon aan in HA.

Iemand die meer weet over de iOs app? Of is dit een bekende bug oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:54
Rianata schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 00:00:
[...]

Ik kan alleen delen dat ik heel content ben met de producten van https://www.plugwise.com/ en deze integreren prima in HA. Deze werken geheel lokaal, geen verbinding met producent nodig en dus ook geen abo.
Mooi man! Lijkt me een top oplossing. thanks!

update: ik lees best slechte reviews over deze producten. Hoe zie jij dit?

[ Voor 9% gewijzigd door TweakerVincent op 18-08-2021 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneThee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:56
Na een kort een klein beetje gespeeld te hebben met HA in een docker op mijn NAS (Synology, 1520+), ga ik binnenkort thuis alles even op de schop gooien. Mijn vraag is nu, laat ik HA op de NAS draaien of gooi ik 'm op een Raspberry Pi? Wil ook nog met Adguard Home gaan spelen of misschien PiHole.

Voorkeur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drentsemoi
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-09 13:30
GroeneThee schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 13:14:
Na een kort een klein beetje gespeeld te hebben met HA in een docker op mijn NAS (Synology, 1520+), ga ik binnenkort thuis alles even op de schop gooien. Mijn vraag is nu, laat ik HA op de NAS draaien of gooi ik 'm op een Raspberry Pi? Wil ook nog met Adguard Home gaan spelen of misschien PiHole.

Voorkeur?
Ik heb HA core (dus niet supervised) een jaar of 3 via docker op een Synology 916+ gedraaid. Hier heb ik in die tijd nooit problemen mee gehad. De enige reden dat ik nu op een PC draai, was dat ik een keer met supervised wou testen en ik toch een media-pc aan het bouwen was die altijd aan zou staan.

Maar ik zoals gezegd heb ik met de Synology 916+ nooit problemen gehad met HA, Pi-hole, Influx & Grafana dockers draaiende (ook niet als ik via Plex aan het transcoden, HW accelerated, was tijdens het kijken).

Ook weet ik dat mensen op een Synology en VM draaien met HA (volgens mij onder andere @Mimiix ?)

Met een RP zit je toch altijd met SD kaarten (al kan je ook via SSD booten volgens mij), maar de NAS staat toch altijd aan (aanname)

tldr: zou bij Synology blijven, geen geklooi met SD kaarten en geen extra machine die altijd aan staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:51

Mimiix

Professioneel Prutser

drentsemoi schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 13:24:
[...]

Ik heb HA core (dus niet supervised) een jaar of 3 via docker op een Synology 916+ gedraaid. Hier heb ik in die tijd nooit problemen mee gehad. De enige reden dat ik nu op een PC draai, was dat ik een keer met supervised wou testen en ik toch een media-pc aan het bouwen was die altijd aan zou staan.

Maar ik zoals gezegd heb ik met de Synology 916+ nooit problemen gehad met HA, Pi-hole, Influx & Grafana dockers draaiende (ook niet als ik via Plex aan het transcoden, HW accelerated, was tijdens het kijken).

Ook weet ik dat mensen op een Synology en VM draaien met HA (volgens mij onder andere @Mimiix ?)

Met een RP zit je toch altijd met SD kaarten (al kan je ook via SSD booten volgens mij), maar de NAS staat toch altijd aan (aanname)

tldr: zou bij Synology blijven, geen geklooi met SD kaarten en geen extra machine die altijd aan staat.
Ja, ik draai een Vm:)

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
Als je toch wilt gaan spelen met pihole adgaurd kan je ook exsi op een pctje zetten kan ha in vm en dan vm voor pihole en dergelijke makkelijker spelen als dat wordt het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:44
drentsemoi schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 13:24:
[...]

Ik draai HA ook op een VM in Synology en zou het ook aanraden exact voor de tldr van @drentsemoi

Vraag... is er eigenlijk een mogelijkheid om extra kolommen toe te voegen aan een Lovelace view?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drentsemoi
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-09 13:30
SonnyBBQ schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 13:44:
[...]

Ik draai HA ook op een VM in Synology en zou het ook aanraden exact voor de tldr van @drentsemoi

Vraag... is er eigenlijk een mogelijkheid om extra kolommen toe te voegen aan een Lovelace view?
Volgens mij is het niet mogelijk om de kolombreedte in Lovelace te wijzigen. Wel krijg ik meer/minder kolommen, afhankelijk van de breedte resolutie van mijn scherm. Maar ik hoop eigenlijk dat ik het mis heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je kan door middel van de grid, horizontal-stack en vertical-stack wel een suggestie van meer kolommen maken, zeker als je deze dan als Panel ipv Masonry toont.

Sowieso een aanrader om daar mee te werken, de automatische indeling is wel mijn grootste ergernis van HA. Die is nogal.. onvoorspelbaar.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:19
Sloeg toch ineens mijn Shelly dimmer op hol, ging steeds vanzelf weer aan zonder duidelijke reden.

HA toonde Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vJNwcaPzNZkA1mT47eNyFtHvi4w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TRLA8CAVv3uEjWsUysItV221.png?f=fotoalbum_large

Geen flauw idee waarom. Ik heb er niet eens een 'long press' achtige schakelaar aan hangen, enkel een normale wipschakelaar.

Heb de firmware geüpdatet en het probleem is verholpen. Wellicht had een herstart van de dimmer ook gewerkt. Een herstart van HA maakte geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
drentsemoi schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 14:14:
[...]

Volgens mij is het niet mogelijk om de kolombreedte in Lovelace te wijzigen. Wel krijg ik meer/minder kolommen, afhankelijk van de breedte resolutie van mijn scherm. Maar ik hoop eigenlijk dat ik het mis heb.
Op mijn desktop heb ik nu ruimte voor ongeveer 4-5 kolommen, maar worden er maar 3 weergegeven. Er kan dus makkelijk nog 1 kolom bij en dan houd ik nog plaats over.
Magic schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 14:23:
Je kan door middel van de grid, horizontal-stack en vertical-stack wel een suggestie van meer kolommen maken, zeker als je deze dan als Panel ipv Masonry toont.

Sowieso een aanrader om daar mee te werken, de automatische indeling is wel mijn grootste ergernis van HA. Die is nogal.. onvoorspelbaar.
Dat moet ik inderdaad misschien nog eens proberen. Had dit al eens gedaan, maar toen kwam de lengte van de kolom niet goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk
  • Laatst online: 12-09 10:11

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Is het mogelijk dat HA een soort ping stuurt naar de app, of naar iets anders en als dat 5 mins niet gebeurt, je een melding oid krijgt?

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sopi
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-05 09:20
drentsemoi schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 14:14:
[...]

Kijk eens naar de layout-card te installeren via HACS daar kun je aardig wat zaken in aanpassen waaronder de breedte van en het aantal kolommen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
sopi schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 17:12:
[...]

Kijk eens naar de layout-card te installeren via HACS daar kun je aardig wat zaken in aanpassen waaronder de breedte van en het aantal kolommen
Thanks, die ga ik ook eens proberen.

Ik ben er nu op 2 manieren geraakt, maar moet er nog even mee spelen om volledige pros/cons te identificeren.
  1. Een view in Paneelmodus en dan met horizontale en verticale stapel kaarten.
  2. Een view waarbij de Layout type op 'Grid' geplaatst is en dan het vogende toegevoegd aan de options: grid-template-columns: 25% 25% 25% 25%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:35

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

GroeneThee schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 13:14:

Voorkeur?
Ik heb HA een kleine week op een Pi-3 gedraaid. USB stick corrupt, einde verhaal. Retetraag. Nu draait het in een docker container op een DS220+ (met 10GB geheugen). Processorload is 1-2% en alles is "near instant". Database verplaatst naar MariaDb10 (vooral omdat ik er dan beter bij kan voor m'n eigen database frutsels). Draait allemaal als een zonnetje. Prima zo. Voor mij geen Pi gezeik meer.

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Nu online
Merwede schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 10:38:
Ok ik ben nog steeds aan het 'aankloten'. Het is me niet gelukt om via SSH logs te achterhalen.
Nogmaals een verse installatie proberen te doen met een verse SD-kaart. Heb deze keer een monitor aangesloten om de logs tijdens de installatie te kunnen bekijken.

Deze maal lukt een verse installatie ook niet. Er verschijnt niks in de homeassistant.local:8123.
In de logs eindigt het met:
code:
1
[WARN] Home Assistant CLI not starting! Jump into emergency console....

Na wat googlen lijkt het erop dat er een probleem met de tijdszone kan zijn wat dit veroorzaakt, maar hoe dit precies op te lossen? Nog ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:07
Tusk schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 16:35:
Is het mogelijk dat HA een soort ping stuurt naar de app, of naar iets anders en als dat 5 mins niet gebeurt, je een melding oid krijgt?
Eerste hit in google op "home assistant ping" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
Ik heb weinig geluk om met Home Assistant OS een shell_command te laten ssh-en.

Via de shell lukt het me wel, maar de service in HA haalt niets uit.
Logger: homeassistant.components.shell_command
Source: /usr/src/homeassistant/homeassistant/components/shell_command/__init__.py:115
Integration: Shell Command (documentation, issues)
First occurred: 9:45:25 PM (1 occurrences)
Last logged: 9:45:25 PM

Error running command: `ssh -vvv -o UserKnownHostsFile=/dev/null -o StrictHostKeyChecking=accept-new -i /config/.secret/.ssh/id_rsa root@esxi-host "cd /vmfs/volumes/datastore2/ ; touch test_OK"`, return code: 255
NoneType: None
Inmiddels diverse -o opties toegevoegd, en ook een poging wat extra logging te krijgen, maar het helpt niets.
Iemand de gouden tip?

Kan het ook eenvoudig andersom? Dat ik een script in cron laat draaien die periodiek een sensor ophaalt via de Home Assistant API?

Voor esxi_stats heb ik helaas niet de juiste licentie met ESXi free.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kunnen de slimmerikken hier even met mij mee denken?
Ik draai Home Assistant op een oDroid, volledige install, en probeer een Conbee II aan de praat te krijgen volgens de deConz instructies. Echter wordt de Conbee II op geen van de zes hardware locaties hieronder gevonden:
code:
1
2
3
4
5
6
/dev/ttyAML0
/dev/ttyAML1
/dev/ttyS0
/dev/ttyS1
/dev/ttyS2
/dev/ttyS3

Onder Windows 10 heb ik de Conbee II van de recentste firmware voorzien en getest, daar werk het ding prima. Kan iemand mij opweg helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@DeadMetal Als de Shelly zegt dat er een longpress gezien wordt krijg ik het vermoeden dat je hem voor een pushbutton hebt ingesteld ipv een schakelaar. Misschien dat even checken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exhar
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 22:00:
Ik draai Home Assistant op een oDroid, volledige install, en probeer een Conbee II aan de praat te krijgen volgens de deConz instructies. Echter wordt de Conbee II op geen van de zes hardware locaties hieronder gevonden:
code:
1
2
3
4
5
6
/dev/ttyAML0
/dev/ttyAML1
/dev/ttyS0
/dev/ttyS1
/dev/ttyS2
/dev/ttyS3

Onder Windows 10 heb ik de Conbee II van de recentste firmware voorzien en getest, daar werk het ding prima. Kan iemand mij opweg helpen?
Het makkelijkste is om de Conbee stick uit je oDroid te halen, dan
code:
1
ls /dev/tty*
draaien. Stick weer in de oDroid en wederom
code:
1
ls /dev/tty*
draaien. Dan zie je vrij snel 't verschil.

Alternatief is
code:
1
dmesg | grep USB
, dat zou je ook een hint moeten geven. Bijvoorbeeld:

code:
1
2
3
4
5
6
root@raspberrypi:/opt/hassio# dmesg | grep USB
[...]
[ 1056.825876] usb 1-1.3: new full-speed USB device number 10 using xhci_hcd
[ 1056.964897] usb 1-1.3: New USB device found, idVendor=1cf1, idProduct=0030, bcdDevice= 1.00
[ 1056.964918] usb 1-1.3: New USB device strings: Mfr=1, Product=2, SerialNumber=3
[ 1056.969811] cdc_acm 1-1.3:1.0: ttyACM0: USB ACM device

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
@Verwijderd

Heb je HA met Supervisor? Dan heb je op de tab 'System', bij 'Host' ook een driepuntjes menu met een 'Hardware' optie.

Mijn rasbpee zit op /dev/ttyAMA0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Exhar Ik heb de commando's even in de terminal gegooid. Tussen de twee
code:
1
ls /dev/tty*
zit geen verschil in output.

code:
1
dmesg | grep USB

spuugt ook zonder de Conbee II een hele reeks
code:
1
usb 1-1-port3: unable to enumerate device
uit. Blijkbaar zit er gewoon iets niet helemaal lekker ergens. Ik zal volledige output proberen te kopiëren.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
~ $ dmesg | grep USB
ehci_hcd: USB 2.0 'enhanced' Host Controller (EHCI) Driver
ohci_hcd: USB 1.1 'Open' Host Controller (OHCI) Driver
usbserial: USB Serial support registered for generic
usbhid: USB HID core driver
USB_PWR_EN: supplied by 5V
dwc3-meson-g12a ffe09000.usb: USB2 ports: 2
dwc3-meson-g12a ffe09000.usb: USB3 ports: 1
xhci-hcd xhci-hcd.4.auto: new USB bus registered, assigned bus number 1
hub 1-0:1.0: USB hub found
xhci-hcd xhci-hcd.4.auto: new USB bus registered, assigned bus number 2
xhci-hcd xhci-hcd.4.auto: Host supports USB 3.0 SuperSpeed
hub 2-0:1.0: USB hub found
usb 1-1: new high-speed USB device number 2 using xhci-hcd
hub 1-1:1.0: USB hub found
usb 2-1: new Superspeed Gen 1 USB device number 2 using xhci-hcd
hub2-1:1.0: USB hub found
USB_PWR_EN: disabling
usb 1-1.3: new full-speed USB device number 3 using xhci-hcd
usb 1-1.3: new full-speed USB device number 4 using xhci-hcd
usb 1-1.3: new full-speed USB device number 5 using xhci-hcd
usb 1-1.3: new full-speed USB device number 6 using xhci-hcd

dat laatste herhaalt zich tot nummer 120 of zo

lsusb geeft:
code:
1
2
3
4
5
~ $ lsusb
Bus 002 Device 002: ID 05e3:0620
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002
Bus 001 Device 002: ID 05e3:0610
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0003

@RudolfR Dat heb ik inderdaad geprobeerd, maar daar word ik niet wijzer uit... :(

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2021 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
Als je alleen wat statistieken en gebruik van exsi wil hebbeb is er een exsi plugin / adon in hacs
RudolfR schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 21:54:
Ik heb weinig geluk om met Home Assistant OS een shell_command te laten ssh-en.

Via de shell lukt het me wel, maar de service in HA haalt niets uit.

[...]

Inmiddels diverse -o opties toegevoegd, en ook een poging wat extra logging te krijgen, maar het helpt niets.
Iemand de gouden tip?

Kan het ook eenvoudig andersom? Dat ik een script in cron laat draaien die periodiek een sensor ophaalt via de Home Assistant API?

Voor esxi_stats heb ik helaas niet de juiste licentie met ESXi free.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
@vonkkie

Nee, ik wil graag het systeem uitzetten.
esxi_stats heb ik vandaag geïnstalleerd (en dat werkt super) maar helaas niet de mogelijkheid om de API voor schrijf-acties te gebruiken - want gratis licentie.

Edit: ssh werkt prima, maar het probleem was kennelijk de hostname die niet werd herkend. |:(

[ Voor 18% gewijzigd door RudolfR op 19-08-2021 10:10 ]

• -Casper
Verwijderd schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 22:27:
code:
1
ls /dev/tty*

code:
1
dmesg | grep USB

code:
1
uit. Blijkbaar zit er gewoon iets niet helemaal lekker ergens. Ik zal volledige output proberen te kopiëren.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
~ $ dmesg | grep USB

lsusb geeft:
code:
1
2
3
4
5
~ $ lsusb

@RudolfR Dat heb ik inderdaad geprobeerd, maar daar word ik niet wijzer uit... :(
Al andere USB poort geprobeerd? En even voor de dubbelcheck, je draait het niet virtueel of wat dan ook. Gewoon plain Home Assistant installatie?

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:19
Septillion schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 22:01:
@DeadMetal Als de Shelly zegt dat er een longpress gezien wordt krijg ik het vermoeden dat je hem voor een pushbutton hebt ingesteld ipv een schakelaar. Misschien dat even checken?
De instelling staat op ' Toggle switch one button - toggle mode with single switch.' da's goed toch? En zou geen 'long press' moeten kunnen veroorzaken?

• mr.inno
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-09 18:19
Verwijderd schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 22:00:
code:
1
2
3
4
5
6
/dev/ttyAML0
/dev/ttyAML1
/dev/ttyS0
/dev/ttyS1
/dev/ttyS2
/dev/ttyS3

Mijn ervaring hiermee is dat hij niet bestaat als je hem niet kan vinden in het harware schermpje door te zoeken op "conbee".
Home assistant ontsluit de conbeeII nameljk gwoon "by id" als alles goed is ontsloten.
ik heb problemen gehad met
  • usb poort stuk
  • niet via virutal box ontsloten
  • niet mogelijk door virtualisering
  • vergeten usb toe te voegen aan vm
  • vm niet herstart na toevoegen usb.

[ Voor 3% gewijzigd door mr.inno op 19-08-2021 09:22 ]

inno

• -Casper
DeadMetal schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 09:12:
[...]

De instelling staat op ' Toggle switch one button - toggle mode with single switch.' da's goed toch? En zou geen 'long press' moeten kunnen veroorzaken?
Je wil m op edge (even uit mijn hoofd) hebben.

Excuus nog even gekeken in mijn eigen shelly en deze modus zou geen long press oid moeten registreren volgens mij.

[ Voor 16% gewijzigd door -Casper op 19-08-2021 09:40 ]

• mr_derk
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:43
Zijn er mensen met de shelly integratie? Ik heb veel timeouts de laatste en heb het vermoeden dat COAP niet lekker werkt.

• tycho28
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18-09 21:14
Tusk schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 16:35:
Ik heb zoiets gemaakt voor de DSMR Reader Integratie. Die vergelijkt de timestamp van de laatste data met huidige data. Een tijdje terug verloor de DSMR Reader de verbinding met de MQTT, en die moest ik dan handmatig opnieuw connecten om te zorgen dat die de berichten weer ging doorsturen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
alias: Melding - DSMR Reader - 3 minuten geen data
description: ''
trigger:
  - platform: template
    value_template: >
      {% set last_refresh = ((as_timestamp(now()) -
      as_timestamp(states.sensor.dsmr_reading_electricity_currently_delivered.last_changed)))
      | round(0) %}
           {% if last_refresh > 180 %}
             true
           {% endif %}
condition:
  - condition: state
    entity_id: input_boolean.dsmr_data_update
    state: 'off'
action:
  - service: notify.notify
    data:
      data:
        push:
          thread-id: notify-dsmr
      title: 'Alert: DSMR!'
  - service: input_boolean.turn_on
    data: {}
mode: single

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
alias: Input Boolean - DSMR - Uit na data
trigger:
      as_timestamp(states.sensor.dsmr_reading_electricity_currently_delivered.last_changed)))
      | round(0) %}
           {% if last_refresh < 60 %}
             true
           {% endif %}
    for: '00:10:00'
condition:
    state: 'on'
action:
  - service: input_boolean.turn_off

Verwijderd

-Casper schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 08:34:
[...]

Al andere USB poort geprobeerd? En even voor de dubbelcheck, je draait het niet virtueel of wat dan ook. Gewoon plain Home Assistant installatie?
HA draait direct op de oDroid idd, volledige install. Ik heb alle USB-poorten al geprobeerd inderdaad, dus ik vrees dat er een defect in het bordje zelf zit. De errors zijn er namelijk ook zonder een USB-apparaat in te pluggen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2021 10:38 ]

• vonkkie
heeft iemand een idee hoe lang een volledige snapshot maken duurt
Van Home Assistant
het lijkt wel of hij blijft hangen
mijn exsi servertje is defect gegaan vannacht nu even de schijven in een pc gezet om back ups te maken

• Ymoona1
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 30-09-2021
Zijn hier al mensen die op Synology een vm draaien met hassio? Dit heb ik nu, en met dsm7 uit wil ik upgraden. Zijn hier al ervaringen mee?

Ik heb al tijden last dat sommige lampjes (ZigBee, IKEA via deconz) niet meer reageren. Nu heb ik via deconz firmware updates ingestalleerd op de lampen. Hopelijk word het nu stabieler. Een update duurt ongeveer 30 minuten per lamp.

• TheFes
tycho28 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:26:
[...]

Ik heb zoiets gemaakt voor de DSMR Reader Integratie. Die vergelijkt de timestamp van de laatste data met huidige data. Een tijdje terug verloor de DSMR Reader de verbinding met de MQTT, en die moest ik dan handmatig opnieuw connecten om te zorgen dat die de berichten weer ging doorsturen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
alias: Melding - DSMR Reader - 3 minuten geen data
trigger:
      | round(0) %}
           {% if last_refresh > 180 %}
             true
           {% endif %}
condition:
    state: 'off'
action:
  - service: notify.notify
    data:
      data:
        push:
      title: 'Alert: DSMR!'
  - service: input_boolean.turn_on

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
alias: Input Boolean - DSMR - Uit na data
trigger:
      | round(0) %}
           {% if last_refresh < 60 %}
             true
           {% endif %}
    for: '00:10:00'
condition:
    state: 'on'
action:
  - service: input_boolean.turn_off
Alternatief hiervoor:
Een binary_sensor die aan staat als de last refresh meer dan 180 seconden geleden is, en dan de alert integratie gebruiken om zo lang die binary_sensor actief is om de zoveel minuten een notificatie stuurt.

binary_sensor (deze gaat naar state off als de laatste update meer dan 3 minuten geleden is):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
template:
  binary_sensor:
    unique_id: dsmr_data
    name: "DSMR data"
    device_class: connectivity
    state: >-
      {% set last_refresh = (as_timestamp(now() -
      | round(0) %}
      {{ last_refresh < 180 }}

alert (deze gaat om de 10 minuten een bericht sturen zo lang de binary_sensor op off staat):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
alert:
  dsmr_no_data:
    name: "DSMR Melding na 3 minuten geen data" 
    title: "Alert: DSMR!"
      | round(0) %}
      DSMR heeft al meer dan {{ (last_refresh / 60) | int }} minuten geen data ontvangen!
    data:
      push:
    done_message: "Er is weer DSMR data ontvangen"
    entity_id: input_boolean.dsmr_data
    state: "off"
    repeat: 10
    can_acknowledge: true
    skip_first: false
    notifiers:
      - notify

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ymoona1 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:25:
Zijn hier al mensen die op Synology een vm draaien met hassio? Dit heb ik nu, en met dsm7 uit wil ik upgraden. Zijn hier al ervaringen mee?

Ik heb al tijden last dat sommige lampjes (ZigBee, IKEA via deconz) niet meer reageren. Nu heb ik via deconz firmware updates ingestalleerd op de lampen. Hopelijk word het nu stabieler. Een update duurt ongeveer 30 minuten per lamp.
ik ben overgestapt naar dsm 7 .. doe eerst een export van je "packagers" configuraties van de applicaties ..
betreft de overstap naar dsm 7 zeg ik "doen" .. maar sabnzb moest ik van "package" naar een docker instance verplaatsen .. :( is al een tijdje bekend maar ach ik hoopte dat het opgelost is/was... not dus ..

hass draaide ik op een ubuntu device (niet ondersteunt) en nu in een vm op de syno .. ik vind docker niet zo fijn .. (docker gedachte/werking is niks mis mee maar de implementatie vind ik zuigen)

Tja vanalles

• GeorgeRDG
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14:30
vso schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:30:
[...]

ik ben overgestapt naar dsm 7 .. doe eerst een export van je "packagers" configuraties van de applicaties ..
betreft de overstap naar dsm 7 zeg ik "doen" .. maar sabnzb moest ik van "package" naar een docker instance verplaatsen .. :( is al een tijdje bekend maar ach ik hoopte dat het opgelost is/was... not dus ..

hass draaide ik op een ubuntu device (niet ondersteunt) en nu in een vm op de syno .. ik vind docker niet zo fijn .. (docker gedachte/werking is niks mis mee maar de implementatie vind ik zuigen)
Ik draaide hassio in het verleden als package (dus geen vm maar op docker omgeving van synology waarbij het package de containers opzet) op mijn DS218+, echter sinds een paar maanden overgestapt op een NUC met proxmox. Uiteindelijk blij mee want volgens synology zijn ze met DSM7 gestop met ondersteuning voor USB apparaten (m.u.v. opslagmedia). Ik weet dus niet of je Zigbee/ZWave stickjes nog gaan werken na een upgrade naar DSM7, schijnt dat ze mogelijk nog wel werken als je werkt met een hassio VM maar dat valt vast wel te googelen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

GeorgeRDG schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:43:
[...]

Ik draaide hassio in het verleden als package (dus geen vm maar op docker omgeving van synology waarbij het package de containers opzet) op mijn DS218+, echter sinds een paar maanden overgestapt op een NUC met proxmox. Uiteindelijk blij mee want volgens synology zijn ze met DSM7 gestop met ondersteuning voor USB apparaten (m.u.v. opslagmedia). Ik weet dus niet of je Zigbee/ZWave stickjes nog gaan werken na een upgrade naar DSM7, schijnt dat ze mogelijk nog wel werken als je werkt met een hassio VM maar dat valt vast wel te googelen...
vmm (virtual machine manager) staat toe usb vanaf de syno te koppelen

maar eerlijk gezegd zou ik usb --> tcp -->(wifi/kabel) tcp --> usb "brug" zoeken .. zodat je ontvangers optimaal kan plaatsen

zigbee/zwave .. en ander rf meuk .. bah

Tja vanalles

• Acradavos
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:42

Acradavos

Poetsfanaat

Wij zijn ons aan het oriënteren op zonnepanelen. Natuurlijk nu de vraag, welke omvormer werkt het 'beste' in HA? Of hebben jullie persoonlijke aanbevelingen?

Ik zag al wat bekende dingen voorbij komen, maar niet echt de ervaring nog.

https://www.home-assistant.io/integrations/#energy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Acradavos schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 12:08:
Wij zijn ons aan het oriënteren op zonnepanelen. Natuurlijk nu de vraag, welke omvormer werkt het 'beste' in HA? Of hebben jullie persoonlijke aanbevelingen?

mijn growatt rapporteert naar een server . en ik hass/domoticz via een growatt plugin oid .. trekt die informatie weer naar binnen .. (zou ook direct kunnen v.d omvormer)
sommige kunnen per paneel rapporteren .. al dan niet met speciale optimizers op het paneel zelf
maar beste = 1 die werkt .. in de opensource community is zijn je beste opties de gene die het meest gebruikt worden

ik zou zelf adviseren in je meterkast (mits er ruimte is ) een 1 of meerdere "kwh meters" te plaatsen .. liefst per groep .. ik had genoeg plek voor de extra schakelaar + 1x kwh meter + de slimme meter kan je alles van elkaar optellen/aftrekken dat is wellicht intrestanter

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:30

Ik heb geen ervaring met andere omvormers, maar ik ben zelf erg tevreden met mijn SMA. Kan er echt alles uithalen wat ik maar zou willen gebruiken volgens mij. Deze plugin haakt in op de lokale webinterface van de omvormer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3RFpeuPVHxP-ya1XVVxSB44i27I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zVpNJbazui4DfN9PoYRcVbHJ.png?f=user_large

(afbeelding in twee delen gemaakt, daardoor komen sommige waarden niet overeen met elkaar)

• SonnyBBQ
vso schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 12:08:
[...]

vmm (virtual machine manager) staat toe usb vanaf de syno te koppelen

maar eerlijk gezegd zou ik usb --> tcp -->(wifi/kabel) tcp --> usb "brug" zoeken .. zodat je ontvangers optimaal kan plaatsen

Ah, dat is goed nieuws. Ik hield zelf ook nog even de boot af. Ik moet toegeven dat ik nog niet actief naar oplossingen gezocht heb.

Zigbee draait hier zeer stabiel. Wel met behulp van verschillende routers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
vso schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 12:08:

USB => TCP/IP => USB klinkt nu niet echt logisch als je de boel vervolgens weer laat uitlezen door software die het via het netwerk laat ontsluiten door HA. Als in: Zigbee2mqtt, DeCONz en Zwavejs2mqtt babbelen allemaal via het netwerk met HA. Dan kun net zo goed die software bij de stick plaatsen. Zelf heb ik HA in ieder geval draaien op mijn thuisserver die in de kelder staat. De Zigbee en ZWave stick zitten in een RPi die bij de TV ligt, en waar direct Zigbee2mqtt en ZWavejs2mqtt op draait. Via het netwerk die sticks naar de server brengen om daar als nog software te draaien die de boel via het netwerk laat ontsluiten vind ik zwaar onlogisch.

• Audi-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:56

Audi-Arjan

★★★★★

Heb nu een tijdje HomeAssistant draaien. Moet zeggen dat het onder de knie krijgen erg lastig is.

Maar het is me oa gelukt om mijn slimme meter met een pi kabel aan te sluiten op de HA.
Ik krijg daar ook wat data uit, maar ik krijg het maar niet voor elkaar dit mooi in een Card te krijgen.

Sinds gisteren ook aan de zonnepanelen en bij het instellen in HA kwam ik oa Power Wheel Card tegen (via HACS). Ik krijg dat echter niet aan de praat.

Ik maak dan een Card aan en zet erin:
YAML:
1
2
3
4
5
title: "Power wheel"
solar_power_entity: sensor.YOUR_SOLAR_POWER_SENSOR
grid_power_entity: sensor.YOUR_GRID_POWER_SENSOR
debug: true
type: custom:power-wheel-card

Ik heb een SolarEdge omvormer, die heb ik middels een API ook in HA kunnen zetten.
Maar wat moet ik nu invullen om het aan de praat te krijgen?
Als ik de sensors vul met hetgeen mij het meest logisch lijkt rkijg ik oa een fout dat de unit_of_measurement verplicht is.

Iemand die me een zetje in de juiste richting kan geven?

• RudolfR
@Audi-Arjan

Heb je de recente ontwikkelen van HA met het 'Energy dashboard' gezien?
Even updaten wellicht, voordat je het wiel opnieuw gaat uitvinden. :)

• Audi-Arjan

Audi-Arjan

★★★★★

@RudolfR Jazeker heb ik die gezien. Ik draai ook de laatste stabiele versie.
Ook daar snap ik er geen jota van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online

Growatt is te sniffen met grott. Die kan je data exporteren naar Mqtt.

https://github.com/johanmeijer/grott

• tijntjethf
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-09 21:00
Audi-Arjan schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 13:41:
Heb nu een tijdje HomeAssistant draaien. Moet zeggen dat het onder de knie krijgen erg lastig is.

Maar het is me oa gelukt om mijn slimme meter met een pi kabel aan te sluiten op de HA.
Ik krijg daar ook wat data uit, maar ik krijg het maar niet voor elkaar dit mooi in een Card te krijgen.

Sinds gisteren ook aan de zonnepanelen en bij het instellen in HA kwam ik oa Power Wheel Card tegen (via HACS). Ik krijg dat echter niet aan de praat.

Ik maak dan een Card aan en zet erin:
YAML:
1
2
3
4
5
title: "Power wheel"
solar_power_entity: sensor.YOUR_SOLAR_POWER_SENSOR
grid_power_entity: sensor.YOUR_GRID_POWER_SENSOR
debug: true

Ik heb een SolarEdge omvormer, die heb ik middels een API ook in HA kunnen zetten.
Maar wat moet ik nu invullen om het aan de praat te krijgen?
Als ik de sensors vul met hetgeen mij het meest logisch lijkt rkijg ik oa een fout dat de unit_of_measurement verplicht is.

Iemand die me een zetje in de juiste richting kan geven?
Dit is mijn config:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
title: Power wheel
solar_power_entity: sensor.solar_in_watts
grid_power_consumption_entity: sensor.dsmr_reading_electricity_currently_delivered
grid_power_production_entity: sensor.dsmr_reading_electricity_currently_returned
debug: false
power_decimals: 2
solar_energy_entity: sensor.solar_daily_energy
grid_energy_consumption_entity: sensor.dsmr_day_consumption_electricity_merged
grid_energy_production_entity: sensor.dsmr_day_consumption_electricity_returned_merged

waarbij de solar_* entiteiten afkomstig zijn van template sensors:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
    sensors:
      solar_in_watts:
        friendly_name: "Current Power generated"
        unit_of_measurement: "kW"
        value_template: "{{ states('sensor.inverter_goodwe_3000xs')|float / 1000 }}"
      solar_daily_energy:
        friendly_name: "Daily Energy"
        unit_of_measurement: "kWh"
        value_template: "{{ states.sensor.inverter_goodwe_3000xs.attributes.eday }}"
        device_class: energy

Omdat de plugin van SolarEdge dit (toen) niet terug gaf. De andere entiteiten zijn van DSMR reader die het via MQTT doorgeeft aan HomeAssistant.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 22:27:
code:
1
ls /dev/tty*

code:
1
dmesg | grep USB

code:
1

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
~ $ dmesg | grep USB

lsusb geeft:
code:
1
2
3
4
5
~ $ lsusb

Hierop terugkomend... De Odroid uit pure wanhoop een tijdje van de stroom gehad en opnieuw gestart met de Conbee II in een USB-poort.
code:
1
dmesg | grep USB

gaf geen errors, maar de Conbee II was ook nog niet zichtbaar. De Conbee II in een andere poort geduwd en
code:
1
cdc_acm 1-1.4:1.0: ttyACM0: USB ACM device

code:
1
/dev/serial/by-id/usb-dresden_elektronik_ingenieurtechnik_GmbH_ConBee_II_DE2442176-if00

Ik heb ondertussen ook een stekkerdoos vervangen, dus misschien had het iets met de stroomtoevoer te maken?

• Audi-Arjan

Audi-Arjan

★★★★★

@tijntjethf
Thanks. Ik ga er mee aan de slag.

edit: Heb het net geprobeerd, helaas.

Waar maak ik die template sensors aan? in de configuration.xml?
Als ik die van jou copy paste zegt de editor al dat de opmaak niet goed is.

Heb er dit van gemaakt en dat lust ie wel:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
template:
    sensors:
      solar_in_watts:
        friendly_name: "Current Power generated"
        unit_of_measurement: "kW"
        value_template: "{{ states('sensor.inverter_goodwe_3000xs')|float / 1000 }}"
      solar_daily_energy:
        friendly_name: "Daily Energy"
        unit_of_measurement: "kWh"
        value_template: "{{ states.sensor.inverter_goodwe_3000xs.attributes.eday }}"
        device_class: energy

De kaart geeft dan dit aan:
Units not equal for all sensors for the energy view.

en in de kaart in het midden staat Error.

Maar bijvoorbeeld de entity sensor.dsmr_reading_electricity_currently_delivered heb ik ook niet.
Hoe maak ik die aan?

[ Voor 60% gewijzigd door Audi-Arjan op 19-08-2021 16:21 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rianata
  • Laatst online: 08:41

Rianata

Have you played Atari today?

Aangezien @Hmmbob vakantie heeft 8)

https://www.home-assistan...elease-202188---august-18
Release 2021.8.8 - August 18
- Fix TPLink emeter reset not updating (@TomBrien - #54848) (tplink docs)
- Fix tplink doing I/O in event loop and optimize (@rytilahti - #54570) (tplink docs)
- Fix ‘in’ comparisons vesync light (@cdce8p - #54614) (vesync docs)
- Update PyMetEireann to 2021.8.0 (@DylanGore - #54693) (met_eireann docs)
- Fix BMW remote services in rest_of_world & north_america (@rikroe - #54726) (bmw_connected_drive docs)
- Fix HomeKit cover creation with tilt position, open/close, no set position (@bdraco - #54727) (homekit docs)

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

• Thuurke
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-01-2024
Ik heb homeassistant en deconz (met een conbee 1) via docker op een ubuntu omgeving draaien.
2 weken geleden alles van ikea overgezet naar de conbee stick (zodat ik alle ikea lampen als sub-router kon inzetten voor de xiaomi spullen).
Paar dagen terug was de conbee stick opeens niet meer connected in phoscon. Alles nagelopen en opnieuw gekoppeld en het was weer in orde.
Vandaag stroomstoring gehad en de conbee stick is weer not connected.
Hoe krijg ik die weer connected? Op windows laptop is deze gewoon werkend, dus stick lijkt in orde.

• iqcgubon
  • Registratie: Mei 2017
Heeft iemand zijn SMA SunnyBoy al kunnen koppelen aan Home Assistant? Ik heb het User en Installer wachtwoord, maar geen een van de twee lijkt te werken. "Invalid authentication". Terwijl ik er gewoon mee kan aanloggen in de web interface.

Laat maar zitten, ik moest SSL aanvinken ook al gebruik ik dat niet.

[ Voor 14% gewijzigd door iqcgubon op 19-08-2021 21:35 ]

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-09 09:13
iqcgubon schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 21:34:
Heeft iemand zijn SMA SunnyBoy al kunnen koppelen aan Home Assistant? Ik heb het User en Installer wachtwoord, maar geen een van de twee lijkt te werken. "Invalid authentication". Terwijl ik er gewoon mee kan aanloggen in de web interface.

Laat maar zitten, ik moest SSL aanvinken ook al gebruik ik dat niet.
Kom jij er in met je user PW? WAnt dat lukt mij dus niet

• vso
  • Niet online

vso

tja...

RobertMe schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 13:41:
[...]

USB => TCP/IP => USB klinkt nu niet echt logisch als je de boel vervolgens weer laat uitlezen door software die het via het netwerk laat ontsluiten door HA. Als in: Zigbee2mqtt, DeCONz en Zwavejs2mqtt babbelen allemaal via het netwerk met HA. Dan kun net zo goed die software bij de stick plaatsen. Zelf heb ik HA in ieder geval draaien op mijn thuisserver die in de kelder staat. De Zigbee en ZWave stick zitten in een RPi die bij de TV ligt, en waar direct Zigbee2mqtt en ZWavejs2mqtt op draait. Via het netwerk die sticks naar de server brengen om daar als nog software te draaien die de boel via het netwerk laat ontsluiten vind ik zwaar onlogisch.
klinkt niet logisch maar je doet "2mqtt" ... je spreekt jezelf tegen ;) hahahahaha (mqtt = tcp protocol)

Maar ff zereneus jou use-case is dus exact het voorbeeld waarom ik zoiets voorstel ..

Tja vanalles

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
vso schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 21:52:
[...]

klinkt niet logisch maar je doet "2mqtt" ... je spreekt jezelf tegen ;) hahahahaha (mqtt = tcp protocol)

Maar ff zereneus jou use-case is dus exact het voorbeeld waarom ik zoiets voorstel ..
Zereneus, je geeft aan USB => TCP => USB. In mijn woordenboek is dat een ser2net oplossing. Waarbij de "ontvangende" kant een virtueel USB apparaat heeft en de ruwe bitjes van de USB interface dus van de ene naar de andere kant gaan en je aan de "ontvangende" kant dus weer software draait die met de USB interface babbelt. Dat is toch echt iets anders dan "2mqtt" waarbij het apparaat / de PC waarin de stick zit ook de software draait die met de stick babbelt en die software sowieso al altijd over het netwerk met andere software babbelt.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

RobertMe schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 21:59:
[...]

Zereneus, je geeft aan USB => TCP => USB. In mijn woordenboek is dat een ser2net oplossing. Waarbij de "ontvangende" kant een virtueel USB apparaat heeft en de ruwe bitjes van de USB interface dus van de ene naar de andere kant gaan en je aan de "ontvangende" kant dus weer software draait die met de USB interface babbelt. Dat is toch echt iets anders dan "2mqtt" waarbij het apparaat / de PC waarin de stick zit ook de software draait die met de stick babbelt en die software sowieso al altijd over het netwerk met andere software babbelt.
eindresultaat is gelijk toch ?

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iqcgubon
  • Registratie: Mei 2017
maartend schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 21:44:
[...]

Kom jij er in met je user PW? WAnt dat lukt mij dus niet
Ik heb de User en Installer code gekregen van mijn installateur. De web interface is ook enabled dus via weg kom ik inderdaad gewoon in.

• CAD-tekenaar
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15-09 06:25
Ik heb HA werkend op een RPi en met een sensor kon ik uit een mobiel de GPS-coordinaten lezen.
Maar de sensor "device_tracker.mi_a2" wordt niet meer bijgewerkt.
1) Op de app heb ik de app Home Assistant geiinstalleerd en de locatierechten zijn toegestaan.
2) Ik heb default_config: in de configuration.yaml staan dus integratie mobile_app: is actief.
Kan iemand me op weg helpen hoe ik de actuele gps-coordianten weer bijgewerkt worden?

• vso
  • Niet online

vso

tja...

CAD-tekenaar schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 23:02:
Ik heb HA werkend op een RPi en met een sensor kon ik uit een mobiel de GPS-coordinaten lezen.
Maar de sensor "device_tracker.mi_a2" wordt niet meer bijgewerkt.
1) Op de app heb ik de app Home Assistant geiinstalleerd en de locatierechten zijn toegestaan.
2) Ik heb default_config: in de configuration.yaml staan dus integratie mobile_app: is actief.
Kan iemand me op weg helpen hoe ik de actuele gps-coordianten weer bijgewerkt worden?
sluit de app op de mobiel gooi de cache / wis gegevens .. (check of alle rechten goed staan) start de app weer op ?

Tja vanalles

• CAD-tekenaar
vso schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 23:07:
[...]

sluit de app op de mobiel gooi de cache / wis gegevens .. (check of alle rechten goed staan) start de app weer op ?
Zojuist app gestopt, cache geleegd en app geopend.
Maar ik zie de sensor "device_tracker.mi_a2" niet bijgewerkt worden.
Ik wel dat sensor "sensor.mi_a2_battery_level" wel bijgewerkt wordt.

[ Voor 8% gewijzigd door CAD-tekenaar op 19-08-2021 23:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:30
CAD-tekenaar schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 23:14:
[...]

Zojuist app gestopt, cache geleegd en app geopend.
Maar ik zie de sensor "device_tracker.mi_a2" niet bijgewerkt worden.
Ik wel dat sensor "sensor.mi_a2_battery_level" wel bijgewerkt wordt.
Heb je in de HA app, onder App configuratie, ook geolocatie sensoren aanstaan?

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAD-tekenaar
DaRk PoIsOn schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 23:41:
[...]

Heb je in de HA app, onder App configuratie, ook geolocatie sensoren aanstaan?
Stom van me!
ik heb Geolocatie Sensoren & Locatie Sensoren nu aangezet.
En ik heb nu in HA de Locatie opnieuw geladen (Instellingen > Serverbeheer > Configuratie herladen)

Nu zie ik dat de geolocatie van mobiel is bijgewerkt!
Het werkt !

Dank ! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:00
Kan iemand me vertellen of het mogelijk is om het rf signaal van een 2.4ghz remote af te vangen, te clonen, zodat dit later in HA gebruikt kan worden om de lamp zonder de remote te bedienen?

En als dit kan, wat zou ik hiervoor dan nodig hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rianata
  • Laatst online: 08:41

Rianata

Have you played Atari today?

Obelixxx schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 00:39:
Kan iemand me vertellen of het mogelijk is om het rf signaal van een 2.4ghz remote af te vangen, te clonen, zodat dit later in HA gebruikt kan worden om de lamp zonder de remote te bedienen?

En als dit kan, wat zou ik hiervoor dan nodig hebben?
Broadlink RM4 Pro

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tycho28
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18-09 21:14
TheFes schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:27:
[...]

Alternatief hiervoor:
Een binary_sensor die aan staat als de last refresh meer dan 180 seconden geleden is, en dan de alert integratie gebruiken om zo lang die binary_sensor actief is om de zoveel minuten een notificatie stuurt.

binary_sensor (deze gaat naar state off als de laatste update meer dan 3 minuten geleden is):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
template:
  binary_sensor:
    unique_id: dsmr_data
    name: "DSMR data"
    device_class: connectivity
    state: >-
      | round(0) %}
      {{ last_refresh < 180 }}

alert (deze gaat om de 10 minuten een bericht sturen zo lang de binary_sensor op on staat):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
alert:
  dsmr_no_data:
    name: "DSMR Melding na 3 minuten geen data" 
    title: "Alert: DSMR!"
      | round(0) %}
      DSMR heeft al meer dan {{ (last_refresh / 60) | int }} minuten geen data ontvangen!
    data:
      push:
    done_message: "Er is weer DSMR data ontvangen"
    entity_id: input_boolean.dsmr_data
    state: "off"
    repeat: 10
    can_acknowledge: true
    skip_first: false
    notifiers:
      - notify
Thanks, dat klinkt met de kennis van nu ook een heel stuk logischer. Heb 'm gelijk toegevoegd aan m'n setup. Ik denk dat ik op deze manier ook meldingen kan maken voor de ramen/deuren die open zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:00
@Rianata
Dit is inderdaad wat ik zoek echter ik zie alleen dat deze rf 433ondersteund. Is er ook zoiets voor rf 2.4?
Pagina: 1 ... 49 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.