Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 47 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.367.667 views
golles schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 14:13:
[...]

Dat ligt volgens mij aan de redio, bij mij ambu wel. Politie niet, zie alleen af en toe dit soort dingen: proefalarm alleen de dienstdoende functionaris ontvangst bevestiging via de PreCom pager
Hmm als ik in mijn regio kijk zie ik altijd alleen brandweermeldingen. Zal deze integratie 's configureren, benieuwd of ik dan meer zie.

Hoi trouwens! :+
Flapperbol schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 14:19:
[...]

Die van de keuken ligt achterin onder de keukenkast. Daar zit de afvoer voor de vaatwasser en kraan. Ook zit al onze Quooker apparatuur daar, dus dat leek mij wel een verstandige plek aangezien ik dat zelf aangesloten heb ;)

De andere drie liggen:
Bij de vloerverwarming verdeler
Bij de wasmachine/droger
In de kelder waar de hoofdkraan van het water zit
Goed idee om 'm ook bij verdeler te leggen. Wasmachine/droger is denk ik minder relevant aangezien daar tegenwoordig goede watersloten op zitten (zo'n lekbak is ook niet meer nodig tegenwoordig, is ingebouwd). Al is het natuurlijk mogelijk dat de afvoer verstopt raakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 21:39
sOid schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 14:23:
[...]

Hmm als ik in mijn regio kijk zie ik altijd alleen brandweermeldingen. Zal deze integratie 's configureren, benieuwd of ik dan meer zie.

Hoi trouwens! :+
hoihoi, je zou hier eens kunnen kijken, dit is tegenwoordig de bron voor de p2000 integratie: https://p2000.brandweer-berkel-enschot.nl/

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:10
Ik ben bezig met wat nieuwe sensoren in HA die gegevens verzamelen vanuit mail met 'imap_email_content'

Omdat bij een herstart van HA (vrijwel) alle e-mails opnieuw lijken te worden verwerkt sla ik voor iedere sensor de meeste actuele wijziging op in een input_datetime.

De tijd van de mail sla ik op in een variabele en schuif ik later door naar de juiste input_datetime, afhankelijk van inhoud van de mail etc.
Als e-mails opnieuw verwerkt worden gebeurt er hopelijk niets.

YAML:
1
2
variables:
  email_date_local: "{{ strptime(state_attr('sensor.mail', 'date'), '%a, %d %b %Y %H:%M:%S %z') | as_timestamp | timestamp_local }}"

Bij het testen kom ik er echter achter dat de helpers geen input van de seconden accepteren, en zelfs de seconden naar 00 drukken op het moment dat ik de entity open via developer tools.
Is voor de test wel aardig (want: meteen notificatie), maar ook een beetje gek.

Bekend issue van de input_datetime dat seconden niet gaat? Kan ik m'n variabele eenvoudig afronden naar hele minuten? Andere suggesties?

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 11:50

CAP-Team

XBL: CAPTeam

gjhuisman schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 13:42:
[...]

Heb je toevallig de release notes gelezen?
Vanaf versie 2.6 zijn er wat breaking changes.

https://github.com/iMicknl/ha-tahoma/releases/tag/v2.6.0

Ik kan je vertellen dat o.a. de zonnecel ook een ander id heeft gekregen.
Ik had ook geprobeerd om de integratie te updaten waarna mijn rolluiken niet meer werden herkend dus maar weer vorige versie teruggezet. Ik wacht wel even af tot de kinderziektes er weer uit zijn en ga dan wel ff rustig updaten.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:01
@RudolfR Hoe vul je de helper?

Als ik doe:
YAML:
1
2
3
4
5
service: input_datetime.set_datetime
data:
  time: '12:34:56'
target:
  entity_id: input_datetime.test

Heb ik daarna gewoon:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n2kLDjG_9LogihHobQfS2riyk9o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KKRdaYLNh1qunnFBfkAIHoqp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-09 20:21
sOid schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:57:
[...]

Enigsins offtopic maar p2000-meldingen voor politie en ambulances zijn toch helemaal niet (meer) openbaar?
Het P2000 systeem is gewoon openbaar. De website 112meldingen.nl of de app Alarmfase 1 zijn ook bekend.
Omwille van de privacy worden straatnamen en huisnummers in steeds meer regio's verborgen. Als dagelijks gebruiker van P2000 en C2000 als hulpverlener is dat best prettig. De politie daarentegen stuurt ook via P2000 persinformatie en daar staan vaak wel straatnamen in. In de tekst van de Lifeliner trouwens ook. In sommige regio's wordt de toevoeging DIA nog gebruikt in P2000 meldingen. Maar denk dat we daarmee iets teveel offtopic gaan :)

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

• makaa
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-09 17:11
Ik heb een automation gemaakt die ervoor zorgt dat 1 minuut voor mijn volgende alarm op mijn telefoon een push bericht stuurt naar mijn telefoon omtrent reistijd.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
- id: '1628775225427'
  alias: Test reistijd
  description: ''
  trigger:
  - platform: template
    value_template: '{{ states(''sensor.date_time'') == (as_timestamp(states.sensor.telefoon_kevin_next_alarm.state)
      |int -60)| timestamp_custom(''%Y-%m-%d, %H:%M'', True) }} '
  condition: []
  action:
  - service: notify.mobile_app_telefoon_kevin
    data:
      message: Reistijd naar werk is {{ states('sensor.waze_travel_time') | int }}
        minuten.
      title: Reistijd
  mode: single

Nu wil ik ook graag een automation 15 minuten na de wekker af laten gaan, hoe krijg ik dit voor elkaar?

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:14

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik heb een Pi voorzien van raspbian 10 (Buster) en daarbovenop Home Assistant in supervised mode met docker geïnstalleerd. Werkt allemaal prima, uiteraard geeft HA wel aan "You are running an unsupported installation" maar verder werkt het. Zowel HA zelf als Add-ons via de supervisor.

Echter lijkt de integration auto backup niet te werken.
Ik heb deze via HACS geinstalleerd (diverse malen al verwijderd en opnieuw geinstalleerd), maar hij doet niets.
Geen errors in de log te vinden, maar hij word niet geladen (komt niet voor in het lijstje bij Configuration -> Integrations).

Zou het kunnen dat deze om welke reden dan ook niet wil laden vanwege het not supported supervisor gedeelte?
De integration roept puur HA calls aan, dus werkt ook alleen op een supervised installatie .. logisch.
Handmatige updates en snapshots geven geen problemen.

Tijd voor een nieuwe sig..

makaa schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 16:49:
Ik heb een automation gemaakt die ervoor zorgt dat 1 minuut voor mijn volgende alarm op mijn telefoon een push bericht stuurt naar mijn telefoon omtrent reistijd.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
- id: '1628775225427'
  alias: Test reistijd
  trigger:
  - platform: template
    value_template: '{{ states(''sensor.date_time'') == (as_timestamp(states.sensor.telefoon_kevin_next_alarm.state)
      |int -60)| timestamp_custom(''%Y-%m-%d, %H:%M'', True) }} '
  action:
  - service: notify.mobile_app_telefoon_kevin
    data:
      message: Reistijd naar werk is {{ states('sensor.waze_travel_time') | int }}
        minuten.
      title: Reistijd

Nu wil ik ook graag een automation 15 minuten na de wekker af laten gaan, hoe krijg ik dit voor elkaar?
Ofwel 15 minuten bij de timestamp van je wekker optellen (15*60=900 dus), of een delay van 15 minuten gebruiken in je actions.

edit: dus in je voorbeeld vervang je -60 door +900 zie ik nu :o

[ Voor 3% gewijzigd door Hmmbob op 12-08-2021 17:05 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@makaa Als je tijdens het sturen van deze notificatie de alarmtijd ook opslaat in een 'input_datetime' kan je daar weer een autoation mee maken.

Overigens kan je de template tegenwoordig wat makkelijker schrijven:
code:
1
{{ states('sensor.telefoon_kevin_next_alarm')|as_datetime - timedelta(minutes=1) == now() }}

@Hmmbob Die (eerste) vlieger gaat niet op :+ Na het afgaan van je alarm zal de sensor de volgende aan gaan geven.

Gewoon een delay kan natuurlijk wel. Moet je alleen geen restart doen tussendoor maar die kans is ook wel klein als je ligt te pitten :+

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:14
Septillion schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 17:07:
@makaa Als je tijdens het sturen van deze notificatie de alarmtijd ook opslaat in een 'input_datetime' kan je daar weer een autoation mee maken.

Overigens kan je de template tegenwoordig wat makkelijker schrijven:
code:
1
{{ states('sensor.telefoon_kevin_next_alarm')|as_datetime - timedelta(minutes=1) == now() }}

@Hmmbob Die (eerste) vlieger gaat niet op :+ Na het afgaan van je alarm zal de sensor de volgende aan gaan geven.

Gewoon een delay kan natuurlijk wel. Moet je alleen geen restart doen tussendoor maar die kans is ook wel klein als je ligt te pitten :+
Gaat dat goed? Krijg je dan niet een vergelijking die op de microseconde moet kloppen terwijl het template waarschijnlijk maar eens in de zoveel seconden wordt geüpdate / uitgevoerd?

Zelf heb ik in ieder geval ook een "X tijd voor wekker" automation, maar die heb ik gemaakt op basis van een input_datetime die ik update als de telefoon sensor wijzigt.

En concreet m.b.t. de vraag: is het issue niet dat het nooit 15 minuten na het alarm wordt? Want als de wekker op telefoon af gaat komt er ook een nieuw volgend alarm dat de companion app meteen pusht. Dus als vanmorgen om 9u de wekker ging dan update de next_alarm sensor meteen naar het alarm van morgen (bv). Dus als het dan 9:15 is dan kijkt die naar "morgen 9:00 + 15 minuten" en die is het niet. Dus of eerder triggeren met een delay van 15 minuten of een extra sensor / input_datetime gebruiken die bv middernacht wordt bijgewerkt.

• Septillion
@RobertMe Misschien... Maar goed, doe je:
code:
1
{{ states('sensor.telefoon_kevin_next_alarm')|as_datetime - timedelta(minutes=1) >= now() }}

Anders kant, ik zie ook steeds mensen floats vergelijken met == +)

Middernacht (/fixt tijdstip) of gewoon samen met deze. Afhankelijk van of je het mogelijk wilt hebben om meer dan 1 alarm per dag (en/of rond middernacht) te hebben.

• iMick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:14
ComTech schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:34:
Ik heb 4 rolluiken en 1 zonnescherm met een connexoon box.
Nu werkt dat prima in HA met deze add-on https://github.com/iMicknl/ha-tahoma/
Nu na een update ineens niet meer, hij pakt de inloggegevens niet meer van Somfy.
Ik vind het sowieso een ontzettend zooitje met alle verschillende apps enzo.
Voor de rolluiken heb je de Somfy windows app, voor het zonnescherm de terrace app.
Nu heb ik in HA maar de somfy integratie geïnstalleerd deze werkt ook prima alleen staan daar alleen de rolluiken in en niet het zonnescherm.
Wat is nu de beste manier om alles werkend te krijgen in HA ?
Het lijkt er op dat Somfy vandaag kort een storing had, waardoor gebruikers een 'Bad Credentials' error konden krijgen. Dit is in het verleden ook al eens voorgekomen en in de integratie zijn al een aantal dingen aangepast, zodat dit zichzelf kan oplossen, of na een herstart. Ik kwam er vandaag achter dat we nog een kleine aanpassing kunnen maken, maar we blijven erg afhankelijk van Somfy...
CAP-Team schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 15:33:
[...]

Ik had ook geprobeerd om de integratie te updaten waarna mijn rolluiken niet meer werden herkend dus maar weer vorige versie teruggezet. Ik wacht wel even af tot de kinderziektes er weer uit zijn en ga dan wel ff rustig updaten.
Weet je nog welke foutmelding je had? In v2.6.1 in combinatie met de nieuwste Home Assistant versie zijn ons eigenlijk geen fouten bekend rondom de cover implementatie. Het helpt enorm als je een nieuw issue kunt aanmaken met je logs! 😉

• RudolfR
@Septillion
Thanks voor het meekijken, ik kan via een automation prima de seconden invullen, maar in de gui heb ik alleen minuten en seconden. Bijv. via het (i)-symbool in het status-overzicht.

@makaa
MIsschien gewoon een delay in je reisduur-notificatie van 15 minuten en daarna de volgende actie in gang zetten?
Of met een template-sensor het tijdstip 15 minuten ná de wekker vastleggen op een bepaald moment in de nacht, bijv. 03:00, zodat-ie niet verschuift als de wekker afloopt.
https://www.home-assistan...er-based-template-sensors

• Oulewappeur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-09 16:30

Oulewappeur

OmNomNom

Ik ben aan het stoeien met de Energy Dashboard, maar krijg het deel van de zonnepanelen niet goed werkende naar mijn idee.

Ik heb lees data uit via DSMR reader integratie, dat gaat perfect, die data komt keurig binnen via MQTT.

Ik heb zonnepanelen met een SolarEdge inverter en gebruik de solardedge integratie(local is niet mogelijk met mijn inverter). Ook die data komt in Home Assistant, ik heb tenslotte een entity card waarop alles netjes wordt weergeven.

Nu het probleem met het energy dashboard:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9pn-YIiostTtXzGCe5ztC1p0xdE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sm95wOcoCDJnr595wNmVJJ8b.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je op de printscreen kunt zien heb ik de entiteit liftetime energy geselecteerd, maar dit is naar mijn idee onjuist. Echter heb ik géén enkele andere optie die ik hier kan selecteren.
Ik heb templates in mijn config staan voor mijn solaredge waardes om te zetten van Wh naar kWh, maar ook dit heeft niet het gewenste resultaat.

Resultaat in mijn overzicht is dat er s'ochtends een heel hoge uitschieter is die nergens op slaat...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jk2TdZPxnkomnw86REnWqmxgMJM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KMSFtdJX7vy7YLA5LrqOhBGo.jpg?f=fotoalbum_large

Wie o wie kan mij helpen?
Septillion schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 17:07:

Scherp!
RobertMe schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 17:27:
En concreet m.b.t. de vraag: is het issue niet dat het nooit 15 minuten na het alarm wordt? Want als de wekker op telefoon af gaat komt er ook een nieuw volgend alarm dat de companion app meteen pusht. Dus als vanmorgen om 9u de wekker ging dan update de next_alarm sensor meteen naar het alarm van morgen (bv). Dus als het dan 9:15 is dan kijkt die naar "morgen 9:00 + 15 minuten" en die is het niet. Dus of eerder triggeren met een delay van 15 minuten of een extra sensor / input_datetime gebruiken die bv middernacht wordt bijgewerkt.
Jep, dit dus.

• TactfulRanger
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-08 17:23
Wie-o-wie kan mij helpen. Het idee is (dacht ik) simpel. Zodra de wasmachine (was-droog combi) klaar is, wil ik op de google home een TTS geven:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
- id: "1628711935666"
  alias: IF Washing Machine is done NOTIFY on Living Room Display
  description: ""
  trigger:
    - type: power
      platform: device
      device_id: 957698432932b6ce0bedcd1f50b0d181
      entity_id: sensor.washing_machine_energy_power
      domain: sensor
      below: 50
      for:
        hours: 0
        minutes: 10
        seconds: 0
        milliseconds: 0
  action:
    - service: tts.google_translate_say
      data:
        entity_id: media_player.living_room_display
        language: nl

Echter loop ik net door de woonkamer en hoor ik mijn announcement, terwijl we de wasmachine nog niet aan hebben gehad vandaag. Ik zie ook Last triggered inderdaad het tijdstip staan dat ik de announcement hoorde.

Mijn vraag is, hoe kan dit? Of kan ik ergens zien wat exact de automation heeft getriggered? Bv. welke waarde had "sensor.washing_machine_energy_power" waardoor hij de automation heeft afgetrapt?
Ik gebruik daar een extra input_boolean voor, die ik op "aan" zet als de power boven een bepaalde grens komt.

Die input_boolean gebruik ik dan weer in de conditie van de notificatie.

https://github.com/hmmbob...tion/washing_machine.yaml

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Oulewappeur schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 19:07:
Ik ben aan het stoeien met de Energy Dashboard, maar krijg het deel van de zonnepanelen niet goed werkende naar mijn idee.

Ik heb lees data uit via DSMR reader integratie, dat gaat perfect, die data komt keurig binnen via MQTT.

Ik heb zonnepanelen met een SolarEdge inverter en gebruik de solardedge integratie(local is niet mogelijk met mijn inverter). Ook die data komt in Home Assistant, ik heb tenslotte een entity card waarop alles netjes wordt weergeven.

[Afbeelding]

Zoals je op de printscreen kunt zien heb ik de entiteit liftetime energy geselecteerd, maar dit is naar mijn idee onjuist. Echter heb ik géén enkele andere optie die ik hier kan selecteren.
Ik heb templates in mijn config staan voor mijn solaredge waardes om te zetten van Wh naar kWh, maar ook dit heeft niet het gewenste resultaat.

Resultaat in mijn overzicht is dat er s'ochtends een heel hoge uitschieter is die nergens op slaat...
[Afbeelding]

An sich gebruik je de juiste sensor. HA berekend het op basis van die lifetime sensor.
Kijk even via HACS naar de solaredgemodbus integration. Dan kun je lokaal je omvormer over IP uitlezen. Deze integration heeft al de aanpassing voor de energyboards.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 23:21
Oulewappeur schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 19:07:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Probeer het eens met de totaal kwh standen (dus de standen van je kwh-meter) vanuit DSMR reader. Je gebruikt nu dag totalen en voor de solaredge zijn totaal gebruik. Misschien dat hier iets mis gaat.

• Septillion
@RudolfR Maar dat is toch geen probleem? De waarde ga je toch niet via de UI invullen?

• Septillion
@Oulewappeur Volgens mij moet je voor energy juist gewoon de cumulatieve sensoren pakken. Dus juist voor solar heb je de juiste maar van je meter niet zoals @Mich ook aangaf.

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 13-08-2021 08:53 ]

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:34

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

TactfulRanger schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 19:10:
Wie-o-wie kan mij helpen. Het idee is (dacht ik) simpel. Zodra de wasmachine (was-droog combi) klaar is, wil ik op de google home een TTS geven:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
  trigger:
      for:
  action:
      data:

Echter loop ik net door de woonkamer en hoor ik mijn announcement, terwijl we de wasmachine nog niet aan hebben gehad vandaag. Ik zie ook Last triggered inderdaad het tijdstip staan dat ik de announcement hoorde.

Mijn vraag is, hoe kan dit? Of kan ik ergens zien wat exact de automation heeft getriggered? Bv. welke waarde had "sensor.washing_machine_energy_power" waardoor hij de automation heeft afgetrapt?
Je wasmachine heeft waarschijnlijk tijdens de cyclus een periode van 10 minuten waarin het opgenomen vermogen onder de 50W komt. Het beste kun je een complete trace bekijken van een wasbeurt (via geschiedenis) en aan de hand daarvan je automatisering kiezen. In mijn geval bleek 10 seconden onder de 1W nooit foutief getriggerd te worden (maar zit verder ook niets op de wifi smart socket).

André Huisman (www.new-line.nl)

• Septillion
@TactfulRanger Denk dat HA bekijkt dat hij 10 minuten onder de 50W is. An sich is dit dus ook waar 10 minuten na een HA herstart (of automations reload). Ik doe net als @Hmmbob Ik heb ook een automation (maar goed, zou ik met een triggerId makkelijk samen kunnen voegen nu) die een input boolean aanzet om aan te geven dat de wasmachine actief is. Vooral ook omdat als ik hem alleen aan zet hij ook even een piekje heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

@TactfulRanger Je kunt ervoor kiezen om een eenvoudige begintrigger te kiezen. Bijvoorbeeld de laatste centrifugegang. Die start de automatisering. Daarna wordt gedurende maximaal 30 minuten (bijvoorbeeld) gekeken of het opgenomen vermogen onder een bepaalde waarde komt (in mijn geval 1W). De trace van de laatste centrifugegang ziet er bij onze machine als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bhfFrBXXXxkUNOBH69Tk4tbUPqs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lL423zc9LjBBqmvoEJJ6zuPk.jpg?f=fotoalbum_large
De code die het afhandelt is vrij eenvoudig:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
alias: Wasmachine klaar Notificatie
description: Wasmachine klaar Notificatie
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.wasmachine_power
    for: '00:00:10'
    above: '500'
action:
  - wait_for_trigger:
        below: '1'
    timeout: '00:30:00'
    continue_on_timeout: false
  - repeat:
      count: '2'
      sequence:
        - service: script.speel_melding_af
          data:
            player: media_player.huiskamer_nest
        - delay:
            seconds: 10
          data:
            player: media_player.keuken_nest
        - delay:
          data:
            player: media_player.loods
        - delay:
mode: restart
max_exceeded: silent

Het zal allemaal vast mooier en ingewikkelder kunnen maar vooralsnog werkt dit foutloos. De reden dat ik voor 10 seconden heb gekozen is omdat er dan altijd minimaal 2 metingen verricht zijn (polling is eens per 5 seconden). De piekjes aan het einde is het anti-kreukprogramma van Miele. Je kunt de machine dan al stoppen en de zoemer is ook al gegaan.

• TactfulRanger
HuismAndré schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 20:08:
[...]

Je wasmachine heeft waarschijnlijk tijdens de cyclus een periode van 10 minuten waarin het opgenomen vermogen onder de 50W komt. Het beste kun je een complete trace bekijken van een wasbeurt (via geschiedenis) en aan de hand daarvan je automatisering kiezen. In mijn geval bleek 10 seconden onder de 1W nooit foutief getriggerd te worden (maar zit verder ook niets op de wifi smart socket).
Heb ik meer (gedetaileerdere) geschiedenis dan dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2oa0tAlFhuV_YAuxEgPtI6KTVUA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kAR7GBGep2Ug06fy1x3y5huF.png?f=user_large

Op dit moment loopt de wasmachine wel, dat is die spike op het einde. Ik probeer nog de rootcause te vinden waarom hij daarstraks ineens een TTS gaf, terwijl op de geschiedenis in bovenstaande afbeelding te zien is dat hij geen stroom verandering heeft gehad.

EDIT: Ik ben een amateur, ik zie zojuist een knop History aan de linker zijkant. Echter zit daar geen hover functie op de graph waardoor ik niet kan zien hoeveel Watt hij daadwerkelijk gebruikt. Verder zie ik een strakke lijn en dus inderdaad geen reden waarom mijn automation is afgegaan daarstraks... Misschien toch eens gaan kijken naar die input_boolean of hoe dat precies werkt.

[ Voor 15% gewijzigd door TactfulRanger op 12-08-2021 20:30 ]

• HuismAndré

HuismAndré

Als je een herstart van HA doet dan wordt er al snel aan je voorwaarde voldaan (10 minuten of langer onder de 50W). Immers 10 minuten niks doen voldoet daar ook aan. Daarom moet je ook een begintrigger hebben waar niet zomaar aan voldaan kan worden. In mijn geval is dat die "above 500 for 10 seconds" maar iets soortgelijks moet ook bij jou wel gevonden kunnen worden.

[ Voor 7% gewijzigd door HuismAndré op 12-08-2021 20:30 ]

• TactfulRanger
HuismAndré schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 20:21:
@TactfulRanger Je kunt ervoor kiezen om een eenvoudige begintrigger te kiezen. Bijvoorbeeld de laatste centrifugegang. Die start de automatisering. Daarna wordt gedurende maximaal 30 minuten (bijvoorbeeld) gekeken of het opgenomen vermogen onder een bepaalde waarde komt (in mijn geval 1W). De trace van de laatste centrifugegang ziet er bij onze machine als volgt uit:
[Afbeelding]
De code die het afhandelt is vrij eenvoudig:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
alias: Wasmachine klaar Notificatie
description: Wasmachine klaar Notificatie
trigger:
    for: '00:00:10'
    above: '500'
action:
  - wait_for_trigger:
        below: '1'
    timeout: '00:30:00'
  - repeat:
      count: '2'
      sequence:
          data:
            player: media_player.huiskamer_nest
        - delay:
          data:
            player: media_player.keuken_nest
        - delay:
          data:
            player: media_player.loods
        - delay:
mode: restart
max_exceeded: silent

Het zal allemaal vast mooier en ingewikkelder kunnen maar vooralsnog werkt dit foutloos. De reden dat ik voor 10 seconden heb gekozen is omdat er dan altijd minimaal 2 metingen verricht zijn (polling is eens per 5 seconden). De piekjes aan het einde is het anti-kreukprogramma van Miele. Je kunt de machine dan al stoppen en de zoemer is ook al gegaan.
Interessante aanpak! (ik ben nog lerende)

Wat ik me afvraag is waarom je zou werken met een timeout van in dit geval 30 minuten. Aangezien de programma duur nogal uit elkaar kan lopen. Kun je de timeout niet weglaten?

• HuismAndré

HuismAndré

Zoals ik al zei: Ik heb me hier gebaseerd op "het eindspel" van onze specifieke machine. Alle getallen zijn daarbij vrij ruim gekozen zodat het eindspel ook werkt bij mini wasjes. Die time-out zit erin zodat de automatisering nooit kan blijven hangen. Altijd een goed idee om automatiseringen zo in elkaar te draaien dat ze altijd afgewerkt worden.

• TactfulRanger
HuismAndré schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 20:59:
Zoals ik al zei: Ik heb me hier gebaseerd op "het eindspel" van onze specifieke machine. Alle getallen zijn daarbij vrij ruim gekozen zodat het eindspel ook werkt bij mini wasjes. Die time-out zit erin zodat de automatisering nooit kan blijven hangen. Altijd een goed idee om automatiseringen zo in elkaar te draaien dat ze altijd afgewerkt worden.
Zeg ik het goed dat het script in een wachtende stand blijft totdat óf het vermogen onder 1 Watt komt óf 30 minuten gepasseerd zijn? Gaat dan niet in jouw geval altijd na 30 minuten de TTS af, ook als het programma nog 2,5 muur moet bijvoorbeeld?

EDIT: Ahhh de automation start bij jou pas tijdens de laatste cyclus? En dan geeft hij een TTS als hij onder 1 Watt komt óf na 30 minuten? Of zorgt de continue_on_timeout: false ervoor dat de automation wordt afgebroken en er dus geen TTS komt, en er dus alleen TTS komt als hij binnen 30 minuten onder de 1 Watt is gezakt?

[ Voor 18% gewijzigd door TactfulRanger op 12-08-2021 21:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Script blijft inderdaad maximaal 30 minuten draaien. Is in die tijd de waarde niet 10 seconden onder de 1 gebleven dan eindigt het script stilletjes dankzij de "continue_on_timeout: false". Gaat de waarde in de tussentijd boven de 500 dan herstart het script. Gaat de waarde in de tussentijd beneden de 1W gedurende 10 seconden dan klinkt het "eindsignaal".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oulewappeur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-09 16:30

Oulewappeur

OmNomNom

Koffie schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 19:18:
[...]

An sich gebruik je de juiste sensor. HA berekend het op basis van die lifetime sensor.
Kijk even via HACS naar de solaredgemodbus integration. Dan kun je lokaal je omvormer over IP uitlezen. Deze integration heeft al de aanpassing voor de energyboards.
Hmm, ken die integratie niet, heb m geïnstalleerd, krijg er alleen nog geen data in. Even uitzoeken nog
Mich schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 19:28:
[...]

Probeer het eens met de totaal kwh standen (dus de standen van je kwh-meter) vanuit DSMR reader. Je gebruikt nu dag totalen en voor de solaredge zijn totaal gebruik. Misschien dat hier iets mis gaat.
Septillion schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 20:04:
@Oulewappeur Volgens mij moet je voor enery juist gewoon de cumulatieve sensoren pakken. Dus juist voor solar heb je de juiste maar van je meter niet zoals @Mich
Thanks, dit geeft inderdaad een veel beter beeld :*) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Oulewappeur schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 21:51:
[...]

Hmm, ken die integratie niet, heb m geïnstalleerd, krijg er alleen nog geen data in. Even uitzoeken nog
Dat zal niet automagisch gaan nee. Je moet de modbus optie op je SolarEdge omvormer eenmalig enablen, maar dat is voor een ander topic :)

• makaa
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-09 17:11
@makaa
MIsschien gewoon een delay in je reisduur-notificatie van 15 minuten en daarna de volgende actie in gang zetten?
Of met een template-sensor het tijdstip 15 minuten ná de wekker vastleggen op een bepaald moment in de nacht, bijv. 03:00, zodat-ie niet verschuift als de wekker afloopt.
https://www.home-assistan...er-based-template-sensors
Ik heb het inderdaad met een delay gedaan, dat was de makkelijkste en meest betrouwbare oplossing imo.
Thnx allen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aka Razorback
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-09 19:50
Ik heb net alles zitten updaten en nu werkt de deCONZ intergratie niet meer.

Ik krijg de volgende melding: "Instellen mislukt: could not authenticate"
Koppel met deCONZ

Ontgrendel je deCONZ gateway om te registreren met Home Assistant.

1. Ga naar deCONZ systeeminstellingen (Instellingen -> Gateway -> Geavanceerd)
2. Druk op de knop "Gateway ontgrendelen"
Ik kan alleen nergens binnen de instellingen komen van deCONZ.

ConBee II stick is direct aangesloten op een NUC waar Home Assistant OS op draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@aka Razorback

Deconz niet zichtbaar in de sidebar van HA?
Of anders via de Supervisor-tab, daar de Deconz-tegel aanklikken en vervolgens 'Open web UI'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 11:50

CAP-Team

XBL: CAPTeam

iMick schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 18:56:
[...]
Weet je nog welke foutmelding je had? In v2.6.1 in combinatie met de nieuwste Home Assistant versie zijn ons eigenlijk geen fouten bekend rondom de cover implementatie. Het helpt enorm als je een nieuw issue kunt aanmaken met je logs! 😉
Ik had een melding bij de integratie dat de update niet (goed) kon worden gedaan, en mijn rolluiken stonden op unavailable.
Dus maar weer teruggedraaid.
Zal van het weekend nog eens proberen.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aka Razorback
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-09 19:50
RudolfR schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 07:45:
@aka Razorback

Deconz niet zichtbaar in de sidebar van HA?
Of anders via de Supervisor-tab, daar de Deconz-tegel aanklikken en vervolgens 'Open web UI'?
Daar krijg ik de melding: 401: Unauthorized

Ik merk dat dit ook zo is voor andere de andere add-ons welke geinstalleerd zijn, node-red bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@TactfulRanger Je kan altijd nog gewoon een (tijdelijke) graph card maken met een tijdsbestek van 3 uur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TactfulRanger schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 20:22:
EDIT: Ik ben een amateur, ik zie zojuist een knop History aan de linker zijkant. Echter zit daar geen hover functie op de graph waardoor ik niet kan zien hoeveel Watt hij daadwerkelijk gebruikt. Verder zie ik een strakke lijn en dus inderdaad geen reden waarom mijn automation is afgegaan daarstraks...
Daar zit wél een hoverfunctie in, maar alleen op "het meest linkse punt van ieder horizontaal stukje lijn", als je begrijpt wat ik bedoel.

Heb je in de history tab gezien dat je bovenin kan filteren op entity en datum/tijd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-09 12:13
Ze zijn momenteel ook bezig om het Energy Dashboard uit te breiden voor bijvoorbeeld een Powerwall of Gas verbruik. Zeker het gasverbruik zou een mooie toevoeging zijn, kunnen mijn oude grafieken weg.
https://twitter.com/matth...tatus/1425172870188122115

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:01
TactfulRanger schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 19:10:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
  trigger:
      for:
  action:
      data:

Vrij simpel maar dit werkt bij mij perfect, tijdens de was cyclus komt ie nooit onder de 5 watt, melding komt iets voordat de wasmachine zelf signaal geeft, ook geen trigger bij herstart van HA.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
- id: washingmachine_ready
  trigger:
    entity_id: sensor.washing_machine_watts
    below: 5
    for: 00:00:20
    platform: numeric_state
  action:
  - service: input_select.select_option
    data:
      entity_id: input_select.state_washingmachine
      option: Ready
  - service: telegram_bot.send_message
    data:
      message: Laundry ready. {{ states('sensor.washing_machine_today_kwh') }}KWh
        today
- id: washingmachine_washing
  trigger:
    entity_id: sensor.washing_machine_watts
    above: 5
    for: 00:00:10
    platform: numeric_state
  action:
  - service: input_select.select_option
    data:
      entity_id: input_select.state_washingmachine
      option: Washing
  - service: telegram_bot.send_message
    data:
      message: Laundry started. {{ states('sensor.washing_machine_today_kwh') }}KWh
        today

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
Iemand enig idee of ik onderstaande kan omzetten/ombouwen zodat ik het mee kan nemen in de Energy Dashboard? Dit is een Xiaomi lichtschakelaar is het verbruik in W opslaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TmqLbbhyWgTHfiFGZTEW4uu-t3Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HBtrArewN2VPKXh3PrfEQmej.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Energy dashboard voor gas zou wel leuk zijn, komt toch al uit de P1. Maar dan zou ik water er eigenlijk ook in willen hebben.

@JustinoFTW Volgens mij kan dat door de benodigde attributen via customize toe te voegen.

[edit]Ah, ja. Als er echt alleen W uit komt zal je het zelf nog moeten integreren en genoegen moeten nemen met de resolutie / afwijking die dat eventueel geeft.

[ Voor 27% gewijzigd door Septillion op 13-08-2021 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
Septillion schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:22:
Energy dashboard voor gas zou wel leuk zijn, komt toch al uit de P1. Maar dan zou ik water er eigenlijk ook in willen hebben.

@JustinoFTW Volgens mij kan dat door de benodigde attributen via customize toe te voegen.
Daar heb ik nog niet eens aan gedacht! Water zou inderdaad ook gaaf zijn al heb ik die sensor nog niet helemaal lekker aan de praat.

Ik ga even kijken naar de customize optie, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
JustinoFTW schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:09:
Iemand enig idee of ik onderstaande kan omzetten/ombouwen zodat ik het mee kan nemen in de Energy Dashboard? Dit is een Xiaomi lichtschakelaar is het verbruik in W opslaat.

[Afbeelding]
Ik gebruik zelf https://www.home-assistant.io/integrations/integration/ om W om te zetten naar kWh voor mijn Blitzwolf stekkers. Zie snippet beneden:

code:
1
2
3
4
5
- platform: integration
  source: sensor.blitzwolf_shp13b_electrical_measurement
  unit: kWh
  unit_prefix: k
  name: blitzwolf_shp13b_energy_used

Source veranderen naar jouw sensor en een andere naam geven 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Septillion schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:22:
Het toevogen van last_reset wordt afgeraden door Frenck en anderen die betrokken zijn bij het energy dashboard.
De werking gaat vanaf de volgende versie ook weer veranderen, dus mogelijk werken je sensoren dan niet meer.
Zij raden aan om een issue aan te maken voor de integratie, zodat het daar opgelost wordt.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@TheFes Ja, als je zelf de boel aanpast ben je bij een update natuurlijk ook gewoon zelf verantwoordelijk dat het nog klopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-09 08:39
Ik zie een vreemde melding in mijn logs, maar ik kan hem niet plaatsen. Iemand die deze begrijpt?

Logger: zigpy_deconz.api
Source: /usr/local/lib/python3.9/site-packages/zigpy_deconz/api.py:307
First occurred: 11 augustus 2021 17:07:09 (260 occurrences)
Last logged: 10:15:53

No response to 'Command.aps_data_indication' command with seq id '0x1f'
No response to 'Command.aps_data_indication' command with seq id '0x69'
No response to 'Command.aps_data_indication' command with seq id '0x88'
No response to 'Command.aps_data_indication' command with seq id '0xa1'
No response to 'Command.aps_data_indication' command with seq id '0x1d'

Water-Escape

Acties:
  • +2 Henk 'm!
JustinoFTW schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 09:48:
Ze zijn momenteel ook bezig om het Energy Dashboard uit te breiden voor bijvoorbeeld een Powerwall of Gas verbruik. Zeker het gasverbruik zou een mooie toevoeging zijn, kunnen mijn oude grafieken weg.
https://twitter.com/matth...tatus/1425172870188122115
Ik zag vandaag de eerste commit daarvoor in de code. Grote kans dat dit in 2021.9 komt.

https://github.com/home-assistant/core/pull/54560

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:42
Kan je bron meegeven zodat ik topic kan meevolgen?
Wat als er geen integratie voor is op kin kloppen :/
TheFes schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:44:
[...]

Het toevogen van last_reset wordt afgeraden door Frenck en anderen die betrokken zijn bij het energy dashboard.
De werking gaat vanaf de volgende versie ook weer veranderen, dus mogelijk werken je sensoren dan niet meer.
Zij raden aan om een issue aan te maken voor de integratie, zodat het daar opgelost wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Septillion schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 09:13:
@Magic Eerste staat bij Tasmota compatible, die zou dus erg fijn via MQTT moeten integreren. Als ik zo lees moet je hem dan wel zelf openen en flashen.

In alle andere gevallen ben je overgeleverd aan de Tuya Cloud met de gelinkte pluggen. Misschien zijn ze ook Open Source te maken maar dat blijft een gok. Helaas zijn de meeste fabrikanten daar niet zo open over en zijn sommige ook overgegaan op niet ESP-chips :/

Met een Zigbee plug heb je geen cloud gedonder maar zijn bij mij wel wat trager en onnauwkeuriger.
Nou, uiteindelijk toch 2 van die NOUS A1 plugs gekocht, eentje met tuya-convert OTA geflashed met tasmota en dat ging boven verwachting makkelijk. Wel even aan het klooien geweest om MQTT aan de praat te krijgen, daar had ik nog niks mee draaien, dus was even uitzoeken hoe ik mosquitto in docker goed kon laten draaien. Het gebrek aan benodigde configuratie zette mij op een dwaalspoor. Na het toevoegen van MQTT en de Tasmota integratie in HA was hij meteen zichtbaar. :)

Wel even moeten calibreren, De standaard calibratie gaf 280V aan en bijbehorende veel te hoge stroomverbruik. na correctie naar 233V (op dat moment via multimeter bekeken) geeft ie praktisch dezelfde waarde als mijn "domme" stopcontact kwh-meter.

Ik denk dat ik er nu nog maar 4 bij koop als die ander ook probleemloos gaat en dit het komende weekend mooi blijft draaien :)

Enige waar ik niet bij nagedacht heb is dat dit wel weer een aanslag op mijn database is. ik draai al MariaDB, maar die per X seconde energieverbruik tikt wel behoorlijk aan. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Magic op 13-08-2021 11:49 ]

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!
royalt123 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:37:
Kan je bron meegeven zodat ik topic kan meevolgen?
Wat als er geen integratie voor is op kin kloppen :/

[...]
Was op de Dutch Domoticz Discord.

Kan er dus niet echt naar linken, maar het komt er op neer dat de werking van last_reset vanaf de volgende release gaat veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Magic Fijn dat ze nog zo makkelijk over te zetten zijn! Vergeet ze voor het monitoren niet te kalibreren justeren.

En afgelopen jaar zijn wel wel veel veranderingen geweest aan de HA db. Sinds dien blijft hij bij mij prima werken ondanks dat ik dus aardig wat sensoren heb die aardig spammen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Ik probeer een custom card aan te gang te krijgen, maar krijg het laatste stukje niet voor elkaar.
Kaart :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hssdmbglE_k7K-BdQR1P2SC-SIM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IjYanbbSoTjZWfnu9ACIGr3S.png?f=user_large

Ik wil dat als ik op 1 van die kleuren druk er een custom script word aangeroepen, dat script zet eerst de "Lamp stand" in de eetkamer op "Handmatig" en vervolgens de lampen op de aangegeven kleur. Het script werkt, maar ik krijg vanuit m'n LoveLace card gewoon niet de kleurvariabele meegestuurd naar het script. Iemand enig idee wat ik fout doe?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
type: entities
show_header_toggle: false
entities:
  - type: custom:rgb-light-card
    entity: light.eetkamer
    colors:
      - type: call-service
        service: script.turn_on
        service_data:
          entity_id: script.woonkamer_color
           data:
            color: blue
        icon_color: '#90b2ec'
        service_data:
           data:
            color: pink
        icon_color: '#FF3374'
        service_data:
          data:
            color: green
        icon_color: '#8AFF33'
title: Eetkamer lampen
state_color: true

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

mijn foscam VD1 deurbel (na firmware update van 12-aug-2021) stuurt naar predefined url's

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<CGI_Result>
    <result>0</result>
    <AlarmUrl>aHR0cDovLzE5Mi4xNjguMS4zNzo4ODg4L2FsYXJt</AlarmUrl>
    <MDLinkUrl>aHR0cDovLzE5Mi4xNjguMS4zNzo4ODg4L01vdGlvbkRldGVjdGVk</MDLinkUrl>
    <SDLinkUrl>aHR0cDovLzE5Mi4xNjguMS4zNzo4ODg4L1NvdW5kRGV0ZWN0aW9u</SDLinkUrl>
   <HumanLinkUrl>aHR0cDovLzE5Mi4xNjguMS4zNzo4ODg4L0h1bWFuRGV0ZWN0aW9u</HumanLinkUrl>
    <BKLinkUrl>aHR0cDovLzE5Mi4xNjguMS4zNzo4ODg4L0J1dHRvbnByZXNzZWQ%3D</BKLinkUrl>
    <FaceLinkUrl>aHR0cDovLzE5Mi4xNjguMS4zNzo4ODg4L0ZhY2VkZXRlY3RlZA%3D%3D</FaceLinkUrl>
</CGI_Result>

dit is base64 encoded url's bijvoorbeeld "http://192.168.x.x:port/alarmurl"
maar kan van alles zijn

De response is een html pagina .. (dit trek ik uit node red btw )
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
GET &#x2F;alarm HTTP&#x2F;1.1
Host: 192.168.x.x
Accept: *&#x2F;*
Content-Type: application&#x2F;json
Content-Length:64 
Connection: Close

{&quot;devname&quot;:&quot;foscam-vd1-naam&quot;,&quot;alarm_type&quot;:&quot;8&quot;,&quot;timestamp&quot;:&quot;1628852853&quot;}
 !

hoe krijg ik het beste deze notification in HA ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

dat is exact het omgekeerde :)

de foscam stel je in om naar ha-ip:8123/<blablabla> een bericht te sturen .. blablabla kan natuurlijk alles zijn wat je wilt ..

de eerde geposte cgi output zijn de 6 verschilde urls die je aan kan roepen (het zijn er minder want het is
motion detection
of
Sound Detection )

maar goed dat is een hindernis voor later .. nu zoek ik een manier dat Home assistant iets met dat bericht kan doen ..

ps die scrape is ook wel grappig voor andere projecten

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:34
DennusB schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 13:25:
Ik probeer een custom card aan te gang te krijgen, maar krijg het laatste stukje niet voor elkaar.
Kaart :

[Afbeelding]

Ik wil dat als ik op 1 van die kleuren druk er een custom script word aangeroepen, dat script zet eerst de "Lamp stand" in de eetkamer op "Handmatig" en vervolgens de lampen op de aangegeven kleur. Het script werkt, maar ik krijg vanuit m'n LoveLace card gewoon niet de kleurvariabele meegestuurd naar het script. Iemand enig idee wat ik fout doe?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
entities:
    colors:
        service_data:
           data:
        service_data:
           data:
        service_data:
          data:
Ik mis misschien wat de bedoeling van dat handmatig is, maar je kan dit toch rechtstreeks vanuit de RGB light card.
Zie een deel van mijn card hieronder. Wanneer ik op 1 van de gekleurde bolletjes klik gaat de lamp aan, met de juiste kleur.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
    entity: light.led_strip
    colors:
      - rgb_color:
          - 255
          - 0
          - 95
        brightness: 220
        transition: 1
      - rgb_color:
          - 255
          - 0
          - 0
      - rgb_color:
          - 255
          - 171
          - 15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Septillion schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:11:
@Magic
En afgelopen jaar zijn wel wel veel veranderingen geweest aan de HA db. Sinds dien blijft hij bij mij prima werken ondanks dat ik dus aardig wat sensoren heb die aardig spammen.
De database houd het ook wel prima, maar ik merk dat het laden van sommige charts (apexcharts, mini-graph-card en zelfs grafana) wel even duurt. Een gedeelte daarvan is te wijten aan de SOC in mn tablet, die is niet zo snel met javascript, maar ook op mijn desktops duurt het soms even voordat ze geladen zijn, zeker wanneer het bijvoorbeeld de eerste keer die dag is dat ik de charts opvraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
@vso

Post het apparaat iets naar die URL?
Dan wellicht met de webhook trigger:
https://www.home-assistan.../trigger/#webhook-trigger

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Magic Nouwja, dat bedoel ik ook wel met "houden". Mijn grafieken zijn niet mega snel (maar custom:mini-graph-card is sneller dan de ingebouwde) maar ze zijn tegenwoordig wel te doen. In het verleden wilde ze vaak niet eens laden :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@DennusB Daar toen ook eens mee zitten stoeien. Je geeft ze mee via 'service_data', niet 'data'.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
entities:
    colors:
        service: script.woonkamer_color
        service_data:
        service_data:
        service_data:

[edit]
Ow, er zit wel verschil in of je ze zelf als service aan roept of via turn on. Beide is mogelijk maar met iets andere syntax en of ze parallel kunnen draaien of niet. Nu aangepast dat je ze direct als service call doet.

[ Voor 26% gewijzigd door Septillion op 13-08-2021 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
SonnyBBQ schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 14:27:
[...]

Ik mis misschien wat de bedoeling van dat handmatig is, maar je kan dit toch rechtstreeks vanuit de RGB light card.
Zie een deel van mijn card hieronder. Wanneer ik op 1 van de gekleurde bolletjes klik gaat de lamp aan, met de juiste kleur.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
    entity: light.led_strip
    colors:
      - rgb_color:
          - 255
          - 0
          - 95
      - rgb_color:
          - 255
          - 0
          - 0
      - rgb_color:
          - 255
          - 171
          - 15
Ik heb paar kamer een input_select waarin we kunnen kiezen of de verlichting "Automatisch" werkt (met motion, adaptive lighting etc) of "Handmatig" waarin alle automatisering uitvalt en je zelf los kan. Als ik die dus niet omzet en ik verander de kleur dan verandert Adaptive Lighting hem vrolijk terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampie1979
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-08 17:04

lampie1979

Hoepla!

tarlitz schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:25:
[...]

Ik gebruik zelf https://www.home-assistant.io/integrations/integration/ om W om te zetten naar kWh voor mijn Blitzwolf stekkers. Zie snippet beneden:

code:
1
2
3
4
5
- platform: integration
  source: sensor.blitzwolf_shp13b_electrical_measurement
  unit: kWh
  unit_prefix: k
  name: blitzwolf_shp13b_energy_used

Source veranderen naar jouw sensor en een andere naam geven 👍
Zit er toch al standaard in?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cYDiOwyxVaaTfQNyvWCTk8zNvjM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nkvTkpuVSx4TbnZP6xEo66S1.png?f=fotoalbum_large

They call her... c*ck juggeling Thunderc*nt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Klopt, dit schijnt blijkbaar goed te werken met Deconz, maar niet met ZHA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Septillion schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 14:52:
@DennusB Daar toen ook eens mee zitten stoeien. Je geeft ze mee via 'service_data', niet 'data'.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
entities:
    colors:
        service_data:
        service_data:
        service_data:

[edit]
Ow, er zit wel verschil in of je ze zelf als service aan roept of via turn on. Beide is mogelijk maar met iets andere syntax en of ze parallel kunnen draaien of niet. Nu aangepast dat je ze direct als service call doet.
Dat werkt hier helaas niet :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I1BCg6IAO0fMFdK8aVJ8-mT2I3c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/S21vw5gNVkYpoLwIqZh9U01H.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Septillion schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 14:48:
@Magic Nouwja, dat bedoel ik ook wel met "houden". Mijn grafieken zijn niet mega snel (maar custom:mini-graph-card is sneller dan de ingebouwde) maar ze zijn tegenwoordig wel te doen. In het verleden wilde ze vaak niet eens laden :+
Ah, dan spreken we inderdaad wel over hetzelfde :P

Ik vraag mij af of er in de database ook niet wat optimalisaties te doen zijn. Als ik in de aanbevelingen van MariaDB kijk dan geeft hij bijvoorbeeld aan dat er veel sorts en joins zijn op niet-geindexeerde kolommen. Geen idee wat de impact ervan is om deze te indexeren. Ik kan me redelijk redden met SQL om gegevens op te halen, maar databaseinrichting is niet mijn forte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:41

Rianata

Have you played Atari today?

En voor BlitzWolf WiFi varianten, die je bijvoorbeeld via Tuya API in HA hebt zitten kun/moet je ook deze 'conversie' toepassen 8) Ik heb beide varianten.

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zo te zien aan je error heb jij iets anders als @Septillion. In zijn voorbeeld staan namelijk nergens de key data:, maar alleen service_data:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

RudolfR schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 14:46:
@vso

Post het apparaat iets naar die URL?
Dan wellicht met de webhook trigger:
https://www.home-assistan.../trigger/#webhook-trigger
dank u dat was wat ik zocht ..

nu ja post .. het stuurt wel wat .. je kan er niet veel instellen maar ach dat is punt 2 :) indien nodig bouw ik met Node-red er wel wat tussen

[ Voor 19% gewijzigd door vso op 13-08-2021 16:46 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Koffie schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 19:18:
[...]

Ik heb vandaag ook de solaredge cloud integratie toegevoegd. Maar ook in mijn dashboard nog geen gegevens. De solaredge heeft bij lifetime nog Wh in ipv kWh. Zal dit nog een misser in de integratie zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Tito129 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 17:00:
[...]

Ik heb vandaag ook de solaredge cloud integratie toegevoegd. Maar ook in mijn dashboard nog geen gegevens. De solaredge heeft bij lifetime nog Wh in ipv kWh. Zal dit nog een misser in de integratie zijn?
Nee, bij mij voert ie die conversie automatisch uit.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

aansluitende vraag

Weten jullie of ik via de "companion" app bv gesproken berichten en geluid (heen en weer) kan sturen?
andere interacties (bv berichtjes sturen .. of de deur openen .. (via de Nuki ) die heb ik al gevonden

- kunnen praten met degene aan de deur is de laatste hindernis .. (een richting induwen of een mogelijke oplossing wat ik precies moet hebben binnen HA is wel prettig de rest lees ik wel )

[ Voor 17% gewijzigd door vso op 13-08-2021 17:19 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:16
Kan iemand mij op weg helpen, ik heb een deursensor op de WC deur en wil graag een automatisering daarop.
Het handigst lijkt mij dat de lamp aangaat en aanblijft als de deur open gaat en pas weer uitgaat als de deur weer open en dicht is geweest (met eventueel een timer van xx minuten voordat hij echt uitgaat).
Of heeft iemand een "gezin" vriendelijk idee voor de automatisering?
Ik moet denk ik een helper aanmaken met wcbezet en een teller misschien hoe vaak de deur open en dicht gaat maar deze moet ook weer een reset hebben.
Of denk ik nu veel te ingewikkeld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DFKT
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-09 22:35
Voor als iemand op zoek is naar info over integreren van Magnum vloerverwarming via Wifi:
https://community.home-as...-heating/296985/13?u=dfkt

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
KC27 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 17:03:
[...]

Nee, bij mij voert ie die conversie automatisch uit.
Dat was het. Net even naar de laatste versie ge-update. Blijkbaar zat daar een kleine fix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:09
ComTech schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 17:40:
Kan iemand mij op weg helpen, ik heb een deursensor op de WC deur en wil graag een automatisering daarop.
Het handigst lijkt mij dat de lamp aangaat en aanblijft als de deur open gaat en pas weer uitgaat als de deur weer open en dicht is geweest (met eventueel een timer van xx minuten voordat hij echt uitgaat).
Ik moet denk ik een helper aanmaken met wcbezet en een teller misschien hoe vaak de deur open en dicht gaat maar deze moet ook weer een reset hebben.
Kan je het niet beter met een beweging sensor triggeren? Mijn WC verlichting gaat aan bij beweging. Heb hem nu op 7 minuten staan na de laatste beweging (voor de stille po*pers).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
ComTech schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 17:40:
Je zou dit ook met een wait_for_trigger kunnen doen. Automation start bij het openen van de deur en dan doe je de verlichting aan, vervolgens een wait_for_trigger binnen de actions totdat de deur (weer) open gaat, vervolgens wachten dat de deur (weer) dicht gaat, of een korte delay, en dan de verlichting uit doen. Met een mode: single en een max_exceeded: silent voorkom je dat de automation telkens opnieuw wordt afgetrapt.

Of je doet het "ouderwets" in twee automations. Een automation die standaard aan staat, en bij openen van de deur de verlichting aan doet. Deze automation zet vervolgens ook de tweede automation aan, en "zichtzelf uit". De tweede automation gaat vervolgens "af" als de deur open gaat, doet het licht uit, schakelt zichzelf als automation uit, en zet de eerste automation weer aan. Dus i.p.v. de wait_for_trigger heb je dan twee automations waarbij de een steeds zichzelf "uit" zet en de ander "aan". Maar dan moet je wel opletten dat je het "uit" zetten van zichzelf als laatste doet. Want een automation.turn_off stopt ook direct de nog lopende "instanties" van deze automation.

Overigens sluit ik mij wel bij @mr.DJ95 aan. Ik zou het waarschijnlijk met een bewegingssensor, of beiden, doen. Too name a few reasons: wat als iemand even zijn handen gaat wassen op de WC? (en dus de deur niet dicht doet) Doe je uberhaupt altijd de deur dicht als je naar de WC gaat? In de zin van als ik alleen (op) ben ik nog wel eens de deur voor die halve minuut open / op een kier laat staan. In beide gevallen zou jou automation dan "scheef" gaan lopen en steeds als je binnen komt het licht uit doen en als je uit loopt het licht weer aan doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bhartman
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
iMick schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 18:56:
Het lijkt er op dat Somfy vandaag kort een storing had, waardoor gebruikers een 'Bad Credentials' error konden krijgen. Dit is in het verleden ook al eens voorgekomen en in de integratie zijn al een aantal dingen aangepast, zodat dit zichzelf kan oplossen, of na een herstart. Ik kwam er vandaag achter dat we nog een kleine aanpassing kunnen maken, maar we blijven erg afhankelijk van Somfy...
Hoe moet de ha-tahoma addon reageren? Ik had in totaal meer dan 1500 error m.b.t. Bad credentials en had niet het idee dat het zichzelf zou oplossen. Na 2x een herstart werkte alles weer. Zou de addon uit zichzelf ook weer correct connecten, of moet je altijd een herstart van HA forceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:09
Wellicht een mega simpel probleem met bijbehorende simpele oplossing maar mijn Google Hub wilt geen cast ontvangen van mijn lovelace.

Dit wil ik doen middels deze blueprint: https://community.home-as...ew-to-a-google-hub/259631

Via https://cast.home-assistant.io/ laat mijn hub hem wel netjes zien.

In de logs zie ik terug:

code:
1
2
3
4
5
6
7
Logger: homeassistant.components.cast.media_player
Source: components/cast/media_player.py:332
Integration: Google Cast (documentation, issues)
First occurred: 7:30:44 PM (1 occurrences)
Last logged: 7:30:44 PM

Failed to cast media https://www.home-assistant.io/images/cast/splash.png. Please make sure the URL is: Reachable from the cast device and either a publicly resolvable hostname or an IP address

Ik heb de url in configuration.yaml allowed middels:

code:
1
2
3
homeassistant:
  allowlist_external_urls:
    - "https://www.home-assistant.io/images/cast/splash.png"

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TactfulRanger
Ik heb thuis wat problemen met de Yeelight integratie:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YTyx-xg1tRM24o1y4GnytWY_7-I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hijnKsiV0qipM9WiIdarHLxa.png?f=fotoalbum_large

Buiten dat te zien is in bovenstaande screenshot dat bijna achteraan praktisch alle lampen op hetzelfde tijdstip "unavailable" waren, zit mijn grootste probleem in de "Ceiling - Bedroom"-entiteiten. Deze stotteren de hele dag door. Het kan theoretisch niet liggen aan de wifi verbindingen, want bijvoorbeeld de lampen helemaal op de zolder hebben nauwelijks "unavailable" blokjes.

Iemand een idee?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
M.b.t. de discussie van afgelopen week van hoe condition: state werkt met een for:, of dat werkt op basis van de last_changed van de entity en daarmee soort van verklaart waarom dit niet mogelijk is bij condition: numeric_state omdat de condition wel true zou moeten blijven als de waarde boven/onder de gestelde waarde blijft maar binnen de gestelde periode alsnog veranderd, ben ik eens de code ingedoken.

En dan blijkt inderdaad dat wordt gekeken naar de last_changed:
Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
    if for_period is None or not is_state:
        condition_trace_set_result(is_state, state=value, wanted_state=state_value)
        return is_state

duration = dt_util.utcnow() - for_period
    duration_ok = duration > entity.last_changed
    condition_trace_set_result(duration_ok, state=value, duration=duration)
    return duration_ok

Bron

Dit heeft dus ook een aantal implicaties voor condition: state. Ten eerste: als je gebruik maakt van meerdere mogelijke states, dan is de for: alleen van toepassing als de state de gestelde periode niet gewijzigd is. Als de state binnen de gestelde periode wijzigt tussen twee toegestane states zal de condition dus alsnog false zijn. En ten tweede: als je gebruik maakt van attribute: ... wordt ook naar de last_changed gekeken, terwijl deze volgens mij niet wordt bijgewerkt op het moment dat de state van een entity niet veranderd, maar wel de attributen. Dus enerzijds kan een for false zijn terwijl het attribuut niet veranderd is (maar de state wel), en anderzijds kan de for true zijn terwijl het attribuut wel veranderd is (maar de state niet).

Dit zijn dus twee belangrijke dingen om rekening mee te houden bij het gebruik van condition: state in combinatie met for en is voor mij dé beargumentering waarom for niet mogelijk is in combinatie met condition: numeric_state. Immers zal een nummerieke sensor vaker van state veranderen waardoor het gebruik van last_changed niet werkt zoals je zou verwachten (als in: de state zou dan constant moeten zijn voor de gestelde periode, i.p.v. voldoen aan de gestelde conditie voor de gestelde periode).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _knakker_
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 21:22
Heeft iemand al ervaring met het upgraden van HA OS 32bit naar HA OS 64bit op een Raspberry Pi 4?

Ik draai namelijk de UniFi Controller add-on, maar ik kan die niet updaten naar de nieuwste versie (1.0.0). Die ondersteunt namelijk alleen nog maar 64-bits systemen en OS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:14
bhartman schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 18:53:
[...]

Hoe moet de ha-tahoma addon reageren? Ik had in totaal meer dan 1500 error m.b.t. Bad credentials en had niet het idee dat het zichzelf zou oplossen. Na 2x een herstart werkte alles weer. Zou de addon uit zichzelf ook weer correct connecten, of moet je altijd een herstart van HA forceren?
Dit zou niet meer moeten voorkomen wanneer je de laatste versie van de integratie en de laatste versie van Home Assistant gebruikt. Komt het wel voor, kun je het beste een issue maken op GitHub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 09:46:
M.b.t. de discussie van afgelopen week van hoe condition: state werkt met een for:, of dat werkt op basis van de last_changed van de entity en daarmee soort van verklaart waarom dit niet mogelijk is bij condition: numeric_state omdat de condition wel true zou moeten blijven als de waarde boven/onder de gestelde waarde blijft maar binnen de gestelde periode alsnog veranderd, ben ik eens de code ingedoken.

En dan blijkt inderdaad dat wordt gekeken naar de last_changed:
Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
    if for_period is None or not is_state:
        condition_trace_set_result(is_state, state=value, wanted_state=state_value)
        return is_state

duration = dt_util.utcnow() - for_period
    duration_ok = duration > entity.last_changed
    condition_trace_set_result(duration_ok, state=value, duration=duration)
    return duration_ok

Bron

Dit heeft dus ook een aantal implicaties voor condition: state. Ten eerste: als je gebruik maakt van meerdere mogelijke states, dan is de for: alleen van toepassing als de state de gestelde periode niet gewijzigd is. Als de state binnen de gestelde periode wijzigt tussen twee toegestane states zal de condition dus alsnog false zijn. En ten tweede: als je gebruik maakt van attribute: ... wordt ook naar de last_changed gekeken, terwijl deze volgens mij niet wordt bijgewerkt op het moment dat de state van een entity niet veranderd, maar wel de attributen. Dus enerzijds kan een for false zijn terwijl het attribuut niet veranderd is (maar de state wel), en anderzijds kan de for true zijn terwijl het attribuut wel veranderd is (maar de state niet).

Dit zijn dus twee belangrijke dingen om rekening mee te houden bij het gebruik van condition: state in combinatie met for en is voor mij dé beargumentering waarom for niet mogelijk is in combinatie met condition: numeric_state. Immers zal een nummerieke sensor vaker van state veranderen waardoor het gebruik van last_changed niet werkt zoals je zou verwachten (als in: de state zou dan constant moeten zijn voor de gestelde periode, i.p.v. voldoen aan de gestelde conditie voor de gestelde periode).
Goed onderzoekswerk! En bedankt voor het gebruik van de mono-tag. Die ga ik ook vaker toepassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@DennusB Precies wat @TheFes zegt, ik had er geen data meer in staan :D

Maar er zijn twee manier om een scrip aan te roepen, het script direct als service call of als parameter van script.turn_on. Eerste wacht op script on af te ronden maar doet er voor korte scripts niet toe. Daar doe je alle variabele onder 'service_data'. Via script.turn_on wordt er niet gewacht en moet je de variabele onder "data['variables']" zetten.

Zie passing variables.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@ComTech Ik doe hem aan als de deur open gaat en trap ik een timer af. Voor uit kan je dan gewoon de schakelaar gebruiken of wachten op de timer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Klein opstapje om me wat in te lezen in de codebase. Binnenkort toch maar eens kijken om een feature toe te voegen waarvan het mij verbaast dat die nog niet erin zit. Niet dat ik hem zelf perse vaak mis (1x maar), maar afgelopen week bleek die hier ook weer nodig te zijn. Code change heb ik momenteel denk ik al gedaan, nu nog zorgen voor een werkende ontwikkelomgeving zodat ik het ook kan testen :+

spoiler:
Gaat om het toevoegen van offset ondersteuning aan de time trigger, voor input_datetime met has_date & has_time en sensors met datetime device class. Ook in mijn geval voor: "X tijd voordat de wekker op de telefoon gaat wil ik...". Dan kan ik mooi de next_alarm sensor direct als trigger gebruiken. I.p.v. een automation die bij wijzigen een aangepaste tijd in een input_datetime zetten en die als trigger gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaneV
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:00
Ik probeer de kleur van de status te wijzigen op basis van de staat van het apparaat (aqara deur/raam sensor). Het lukt mij echter niet. Steeds blijft hij staan op de kleur rood ipv groen. Wat doe ik hier verkeerd?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
entities:
  - entity: sensor.screen_sensor_opslagkamer
    card_mod:
      style: |
        :host {
         color:
          {% if is_state(config.entity,'off') %}
           green
          {% else %}
          red
           {% endif %}
           ;
          }

//edit : ok :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
ShaneV schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 16:26:
Ik probeer de kleur van de status te wijzigen op basis van de staat van het apparaat (aqara deur/raam sensor). Het lukt mij echter niet. Steeds blijft hij staan op de kleur rood ipv groen. Wat doe ik hier verkeerd?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
entities:
  - entity: sensor.screen_sensor_opslagkamer
    card_mod:
      style: |
        :host {
         color:
          {% if is_state(config.entity,'off') %}
           green
          {% else %}
          red
           {% endif %}
           ;
          }
Spatie teveel bij green?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:20
Net mijn eerste automatie in elkaar proberen knutselen. Hij zou de temperatuur pollen en testen of die hoger is dan 23 graden. Dan stuurt hij een message met de temperatuur.
Nu zou ik graag hebben dat hij/zij/het me niet blijft volspammen met meldingen. Daarom had ik een actie gezet na het sturen van de notifactie dat hij wacht tot en met de temperatuur opnieuw gezakt is onder de 23°. Dat lijkt niet te werken...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
alias: Send notification when temp rises
trigger:
    entity_id: sensor.zwijver_temperatuur
    attribute: unit_of_measurement
    above: '23'
action:
  - service: notify.mobile_app_realme_matthias
    data:
        Opgepast, de temperatuur van het zwembad loopt hoog op. De temperatuur
        bedraagt {{states('sensor.zwijver_temperatuur')}} °C.
      title: Hoge temperatuur
  - wait_for_trigger:
        below: '23'
max: '2'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 23:04
Waah schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 12:53:
[...]

Dus als ik het goed begrijp: Die EM3 sluit je aan in je meterkast, en meet dus zowel wat je zonnepanelen opwekken, alswel je productie en consumptie volgens de meter?

https://shelly.cloud/wp-c.../3EM-1phasing-768x534.jpg
Dus met 1 fase (zoals ik heb) doe je één zo'n klem om de invoer zonnepanelen, en de andere klem om de invoer vanaf de straat naar je slimme meter?

Hoe ga je dan om met hoog/laagtarief trouwens?
Wat is dan het voordeel hiervan boven de gewone EM, als je toch maar één fase hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.plop
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 16-08-2021
Iemand ervaring met Home Assistant op de Revolution van Kunbus?
https://revolution.kunbus.com/
Dit is een RPi3 compute module op een DIN rail. Een RP4 is in de maak.

Wat ik voorlopig mis, in mijn eerste stapjes in deze wereld, zijn actuators op DIN rail met modbus, CAN, RS422 ...?
Alles wat ik kan vinden op de normale online elektriciteitwinkels zijn met 24V sturing (aan/of).
Waarom kan ik geen dingen met een bus verbinding vinden?

PS: De schakelaars zou ik met Zigbee willen doen.

[ Voor 1% gewijzigd door dr.plop op 14-08-2021 16:46 . Reden: het moet niet modbus zijn, als het maar een bus is ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Nu online

DUX

blijft ook nu voor Oranje

DFKT schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 18:03:
Voor als iemand op zoek is naar info over integreren van Magnum vloerverwarming via Wifi:
https://community.home-as...-heating/296985/13?u=dfkt
Wat een gedoe. Ik dacht er ooit over om m'n controlepaneeltje te vervangen maar dit is natuurlijk gekkenwerk, zo. Nu was het antwoord op "Toilet- en badkamervloerverwarming in HA?" toch al "omdat het kan", maar dit demotiveert me alleen maar meer eerlijk gezegd.

Desalniettemin, knap gedaan!

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 08:46
asvogel schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 16:42:
[...]

Wat is dan het voordeel hiervan boven de gewone EM, als je toch maar één fase hebt?
Heb je bij 1 fase dan we 2 klemmen? Voor retour en aanvoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zierbeek schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 16:39:
Net mijn eerste automatie in elkaar proberen knutselen. Hij zou de temperatuur pollen en testen of die hoger is dan 23 graden. Dan stuurt hij een message met de temperatuur.
Nu zou ik graag hebben dat hij/zij/het me niet blijft volspammen met meldingen. Daarom had ik een actie gezet na het sturen van de notifactie dat hij wacht tot en met de temperatuur opnieuw gezakt is onder de 23°. Dat lijkt niet te werken...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
alias: Send notification when temp rises
trigger:
    attribute: unit_of_measurement
    above: '23'
action:
  - service: notify.mobile_app_realme_matthias
    data:
        Opgepast, de temperatuur van het zwembad loopt hoog op. De temperatuur
        bedraagt {{states('sensor.zwijver_temperatuur')}} °C.
      title: Hoge temperatuur
  - wait_for_trigger:
        below: '23'
max: '2'
Hij zal je sowieso niet gaan spammen, aangezien een numeric_state trigger triggert alleen op het moment het van (in jouw geval) onder de 23 graden naar daar boven gaat.
Zodra hij boven de 23 graden is, zal hij dus niet nogmaals triggeren. Dat zal hij pas weer doen zodra hij onder de 23 komt, en dan daarna dus weer daar boven.

Je zou dus alleen meerdere notificaties krijgen alle de temperatuur precies rond de 23 blijft hangen, een er dus af en toe onder gaat en dan weer boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-09 17:32

Tim Schuhmacher

abasios

Ik heb de volgende automation die op basis van of de entity met 1 van mijn wifi punten een device_tracker defineert:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
- id: '1622361929316'
  alias: Mobile tracker
  description: Custom device tracker based on wifi connected
  trigger:
  - platform: state
    entity_id: sensor.fp3_wifi_connection
  action:
  - service: device_tracker.see
    data_template:
      dev_id: l_fairphone
      location_name: "{% if is_state('sensor.fp3_wifi_connection', 'ssid24') or is_state('sensor.fp3_wifi_connection',\
        \ 'ssid5') %}\n  home\n{% else %}\n  not_home\n{% endif %}\n"

Nu wil ik dat hij pas na een tijdje home / not_home aangeeft. Dus wil ik een condition toevoegen ala

YAML:
1
2
3
4
5
6
condition:
  condition: state
  state: "???"   <-- deze wil ik weg hebben
  for:

Maar ik wil helemaal geen state toevoegen. Ik wil dat hij onafhankelijk van de waarde van de entity die 10 minuten conditie uitvoert.

Dit lijkt me een basis iets, maar ik zie het even niet. Iemand hier suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Tim Schuhmacher schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 23:48:
Ik heb de volgende automation die op basis van of de entity met 1 van mijn wifi punten een device_tracker defineert:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
- id: '1622361929316'
  alias: Mobile tracker
  description: Custom device tracker based on wifi connected
  trigger:
  action:
  - service: device_tracker.see
    data_template:
      dev_id: l_fairphone
      location_name: "{% if is_state('sensor.fp3_wifi_connection', 'ssid24') or is_state('sensor.fp3_wifi_connection',\
        \ 'ssid5') %}\n  home\n{% else %}\n  not_home\n{% endif %}\n"

Nu wil ik dat hij pas na een tijdje home / not_home aangeeft. Dus wil ik een condition toevoegen ala

YAML:
1
2
3
4
5
6
condition:
  condition: state
  state: "???"   <-- deze wil ik weg hebben
  for:

Maar ik wil helemaal geen state toevoegen. Ik wil dat hij onafhankelijk van de waarde van de entity die 10 minuten conditie uitvoert.

Dit lijkt me een basis iets, maar ik zie het even niet. Iemand hier suggesties?
for kun je ook op de trigger plaatsen:
YAML:
1
2
3
4
5
  trigger:
    for:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brantje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-09 19:13

Brantje

De post is daar >>

Vandaag weer lekker aan het prutsen geweest met ESP32.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/glQLgz7.png

Wil er uiteindelijk stuk of 5 hier ophangen, straks maar 'even' een PCB ontwerpen en een case.
Alles komt op github te staan.

Mocht er advies zijn mbt welke sensors ik gebruik, dan hoor ik het graag.
Pagina: 1 ... 47 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.