Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.367.657 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Septillion schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 09:13:
@Magic Eerste staat bij Tasmota compatible, die zou dus erg fijn via MQTT moeten integreren. Als ik zo lees moet je hem dan wel zelf openen en flashen.

In alle andere gevallen ben je overgeleverd aan de Tuya Cloud met de gelinkte pluggen. Misschien zijn ze ook Open Source te maken maar dat blijft een gok. Helaas zijn de meeste fabrikanten daar niet zo open over en zijn sommige ook overgegaan op niet ESP-chips :/

Met een Zigbee plug heb je geen cloud gedonder maar zijn bij mij wel wat trager en onnauwkeuriger.
Het stukje "Tasmota en Home Assistant vriendelijk" verwarde mij inderdaad, ook omdat ik het apparaat niet terugvond in de integratiedatabase. Ik zal me eens in tasmota gaan verdiepen, ik kan er altijd eentje bestellen om mee te stoeien, mocht het niet lukken dan kom ik wel over die 15 euro heen. En als het werkt dan koop ik zo'n 4 pack :)

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:09
@Magic Om er Tasmota op te zetten heb je waarschijnlijk nog een USB naar Serial adapter nodig. Maar misschien werkt hij nog met Tuya Convert. Hij lijkt verder aardig op een Blitzwolf SHP6. Zelf een stuk of 8 van die SHP6 in bezit en die zijn erg fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Septillion schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 09:27:
@Magic Om er Tasmota op te zetten heb je waarschijnlijk nog een USB naar Serial adapter nodig. Maar misschien werkt hij nog met Tuya Convert. Hij lijkt verder aardig op een Blitzwolf SHP6. Zelf een stuk of 8 van die SHP6 in bezit en die zijn erg fijn.
Ik zag het inderdaad, bij amazon stond het al bij "vaak samen gekocht" :)

Voor het flashen van mijn 3d printer heb ik het kopen van zo'n adapter kunnen uitstellen door een arduino uno ervoor te gebruiken. Even zoeken of dit hier ook kan, en anders maar zo'n stickje erbij, heb het gevoel dat die vaker van pas gaat komen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:13
Magic schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 09:05:
Ik wil graag wat meer inzicht krijgen in het stroomverbruik van specifieke apparaten, met het nieuwe energiepaneel is dat ook mooi inzichtelijk te krijgen. Nu ben ik dus op zoek naar (bij voorkeur goedkope) compatibele smartplugs, maar ik krijg maar niet duidelijk welke precies (goed) ondersteund worden. De home assistant help pagina waarnaar verwezen wordt bied geen uitkomst: https://www.home-assistan...nergy/individual-devices/

De "integrations" pagina op de website bied ook geen uitkomst, in het kopje "energie" gaat het enkel om DSMR en PV integraties.

Heeft iemand ervaring met goede plug-in energiemeters? Bijvoorbeeld goedkopere als deze of dezelfde met een ander merkje of deze?
heb je ook een Zigbee stick? of enkel wifi?
Met Wifi zit je al snel aan tuya "vast". Of dat erg is, moet je zelf bepalen. Zo ja, flashen.
Met wat geluk wordt het hele tuya-stuk straks lokaal te draaien zonder naar huis te bellen. Maar dat is nog niet gereed.

Als je Zigbee hebt, Dan wil je de Blitzwolf bw-shp13. Hier heb ik zelf 4 van draaien en werken perfect. En werken ook direct met de energy dashboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Waah schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 09:35:
[...]

heb je ook een Zigbee stick? of enkel wifi?
Met Wifi zit je al snel aan tuya "vast". Of dat erg is, moet je zelf bepalen. Zo ja, flashen.
Met wat geluk wordt het hele tuya-stuk straks lokaal te draaien zonder naar huis te bellen. Maar dat is nog niet gereed.

Als je Zigbee hebt, Dan wil je de Blitzwolf bw-shp13. Hier heb ik zelf 4 van draaien en werken perfect. En werken ook direct met de energy dashboard.
Ik heb (nog) geen zigbee, behalve dan Tradfri lampen met de bijbehorende Hub. Misschien is dit wel het excuus wat ik nodig heb om zigbee aan mijn HA toe te voegen, dank voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• happylife
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-09 08:49
Hallo iedereen, na een aantal jaar een vrij 'domme' home assistant setup te hebben gedraaid wilde ik aan de slag met wat automations.

Ik heb een bureau met allerlei apparatuur dat niet op standby hoeft te staan wanneer ik niet aan het werk ben of gebruik maak van mijn bureau. Ik heb hiervoor al een automation die op werkdagen om 07:45 het bureau inschakelt via een shelly plug S. Het automatisch uitschakelen lukt niet, hiervoor heb ik de volgende automation:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
- id: '1628537035032'
  alias: Turn desk off
  description: 'Turn desk off if time is after 18:00 and desk is not in use'
  trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.shellyplug_s_workstation_power
    id: watt_below_10
    below: '10'
    for:
      minutes: 5
  condition:
  - condition: time
    after: '18:00:00'
  action:
  - service: switch.turn_off
    target:
      entity_id: switch.shellyplug_s_workstation
  mode: single

De trigger lijkt niet te werken, ik zie het verbruiken van de shelly plug terugzakken naar ~5, maar de automation wordt nooit getriggerd.

Ik heb de numeric state trigger 'below' waarde al geprobeerd als number en als string, ook heb ik dit geprobeerd met een template trigger waarbij ik de state van sensor.shellyplug_s_workstation_power eerst omzet naar een float, maar ook dat lijkt niet te werken. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Waah schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 09:35:
[...]
Hoe heb jij ze direct werkende gekregen met het Energy dashboard? Ik gebruik ZHA en het was toch even wat uitzoekwerk. Uiteindelijk kon ik met de integration integration 8)7 ( https://www.home-assistant.io/integrations/integration/ ) totaalwaardes in kWh krijgen die ik in het dashboard kon weergeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 04:15
happylife schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 09:41:
Hallo iedereen, na een aantal jaar een vrij 'domme' home assistant setup te hebben gedraaid wilde ik aan de slag met wat automations.

Ik heb een bureau met allerlei apparatuur dat niet op standby hoeft te staan wanneer ik niet aan het werk ben of gebruik maak van mijn bureau. Ik heb hiervoor al een automation die op werkdagen om 07:45 het bureau inschakelt via een shelly plug S. Het automatisch uitschakelen lukt niet, hiervoor heb ik de volgende automation:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
- id: '1628537035032'
  description: 'Turn desk off if time is after 18:00 and desk is not in use'
  trigger:
    for:
  condition:
  action:
    target:

De trigger lijkt niet te werken, ik zie het verbruiken van de shelly plug terugzakken naar ~5, maar de automation wordt nooit getriggerd.

Ik heb de numeric state trigger 'below' waarde al geprobeerd als number en als string, ook heb ik dit geprobeerd met een template trigger waarbij ik de state van sensor.shellyplug_s_workstation_power eerst omzet naar een float, maar ook dat lijkt niet te werken. Iemand een idee?
Mijn gevoel zegt dat het verbruik al die 5 minuten onder de 10W is voordat het 18u is. Maar wat zegt de automations debugger? Instellingen => Automatiseringen => "terugdraaiend klokje" bij de automatisering. Dan zou je bv moeten zien dat die wel triggert maar een condition voorkomt dat de actions worden uitgevoerd, of dat die helemaal niet wordt getriggerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happylife
RobertMe schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 09:49:
[...]

Mijn gevoel zegt dat het verbruik al die 5 minuten onder de 10W is voordat het 18u is. Maar wat zegt de automations debugger? Instellingen => Automatiseringen => "terugdraaiend klokje" bij de automatisering. Dan zou je bv moeten zien dat die wel triggert maar een condition voorkomt dat de actions worden uitgevoerd, of dat die helemaal niet wordt getriggerd.
De debugger geeft aan 'No traces found', ik denk dat hij dan nooit getriggerd is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
Magic schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 09:31:
Voor het flashen van mijn 3d printer heb ik het kopen van zo'n adapter kunnen uitstellen door een arduino uno ervoor te gebruiken. Even zoeken of dit hier ook kan, en anders maar zo'n stickje erbij, heb het gevoel dat die vaker van pas gaat komen :)
Ligt er een beetje aan welke chip op je Uno zit. Op zich zit daar inderdaad ook een USB-Serial chip op. Maar een ESP kan niet tegen 5V. Nu zijn er genoeg clone Uno's die de serial chip gewoon op 3V3 draaien. Kan je gewoon meten, aansluiten, zorgen dat je niets met serial doet (zowel computer als de sketch) en dan even de spanning tussen Arduino Rx (= USB-Serial Tx) en GND meten. In rust is deze hoog en om te kunnen gebruiken met een ESP moet deze 3V3-ish zijn.

Anders inderdaad een sticky kopen, zijn erg handig om in de hobbydoos te hebben liggen. Dan zou ik voor een CH340 versie gaan.

Zelf ook twee BW-SHP13's, fijn dat ze Zigbee zijn maar gebruik ze niet echt voor energie omdat ze naar mijn mening wat te traag updaten en te onnauwkeurig zijn. (Voor laatste kan ik mijn post daarover niet meer vinden... Misschien toch nog eens meten.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@happylife Ik gok dat @RobertMe gelijk heeft. Traces worden verwijdert bij een HA herstart dus dat zou het kunnen verklaren.

Als dit je eerste automation is zou ik hem gewoon eens rustig uitbouwen. Haal eerst eens de conditie eruit en kijk of het dan werkt zoals verwacht.

Tijdens testen is wel belangrijk dat je verbruik eerst even boven de 10W is geweest. Als deze al <10W is als je de automation maakt/start dan wordt hij niet getriggerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 20:13
tarlitz schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 09:43:
[...]

Hoe heb jij ze direct werkende gekregen met het Energy dashboard? Ik gebruik ZHA en het was toch even wat uitzoekwerk. Uiteindelijk kon ik met de integration integration 8)7 ( https://www.home-assistant.io/integrations/integration/ ) totaalwaardes in kWh krijgen die ik in het dashboard kon weergeven.
Ik gebruik Deconz :+ dan is het koppelen en kan je ze bij Energy gewoon toevoegen.
je krijgt dan 1 switch (om aan en uit te zetten) en 2 sensors (power en consumption).
Die consumption gebruik voor de Energy-tab.

[ Voor 11% gewijzigd door Waah op 11-08-2021 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Over slimme stekkers gesproken. Zijn er ook slimme stekkerblokken? Volgens mij is er hier jaren terug wel eens een langs gekomen maar was die uit de verkoop gegaan.

Z-Wave, Zigbee, ik heb het allemaal (wifi ook, maar geen fan van IoT op wifi). Maar uiteraard liever geen Chinees spul met "China Export" logo i.p.v. "Conformité Européenne".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:53
RobertMe schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:09:
Over slimme stekkers gesproken. Zijn er ook slimme stekkerblokken? Volgens mij is er hier jaren terug wel eens een langs gekomen maar was die uit de verkoop gegaan.

Z-Wave, Zigbee, ik heb het allemaal (wifi ook, maar geen fan van IoT op wifi). Maar uiteraard liever geen Chinees spul met "China Export" logo i.p.v. "Conformité Européenne".
De Lidl heeft ze in hun smarthome lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:43
Ah, deze:
https://www.lidl.nl/p/smart-home/usb-tafelcontactdoos/p43242
geen idee of die individueel schakelbaar zijn.

tp-link heeft een Kasa HS300 en 303, maar die zijn niet voor de Europese markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Volgens Zigbee2mqtt worden er drie switches geexposed. Dus zal dan individueel te schakelen zijn. Maar daarmee is (helaas) ook alles gezegd. Als in: ik zou dan ook graag het verbruik zien, maar dat rapporteert deze dus niet. Op de Supported devices pagina van Zigbee2mqtt ook even snel door de lijst van hits op "power" gegaan, vele losse tussenstekkers die dus het verbruik rapporteren, maar geen enkele van de stekkerblokken (en dat zijn er überhaupt al een stuk minder dan de tussenstekkers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 07:59

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Magic schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 09:05:
Heeft iemand ervaring met goede plug-in energiemeters? Bijvoorbeeld goedkopere als deze of dezelfde met een ander merkje of deze?
Met die van Nous heb ik wel ervaring (maar dan met een ander logo, namelijk van Gosund). Ze lieten zich niet via WiFi flashen naar Tasmota dus heb ik uiteindelijk gekozen voor de local tuya oplossing.

https://github.com/rospogrigio/localtuya

Daarvoor moet je diverse handelingen verrichten die hier goed uitgelegd worden:

https://github.com/codeth...blob/master/docs/SETUP.md

Daarna kun je ze met local tuya uitlezen in HA (inclusief energieverbruik, waar het hier dus om ging). Dit geldt voor alle merken die achterliggend gebruik maken van de Tuya software (al dan niet herverpakt en voorzien van hun eigen strik). Dat schijnen er nogal eens een paar te zijn. Je gebruikt dan dus niet meer de app van het originele merk maar de app van Tuya (en zelfs die heb je na afloop niet meer nodig).

Een nadeel: Die dingen hebben waardeloze wifi. En dan bedoel ik ook echt waardeloos. Ik heb uiteindelijk een Unifi access point moeten verplaatsen tot deze op ongeveer 2-3 meter van het stopcontact in kwestie zat. Elk stopcontact dat meer dan 2-3 meter verwijderd zit van je Wifi punt gaat klagen en valt af en toe een aantal seconden weg. Kun je omheen programmeren maar is wel iets om rekening mee te houden.

Voorbeeldje uit mijn configuration.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
localtuya:
  - host: 192.168.0.112
    device_id: yadayada
    local_key: yadayada2
    friendly_name: Wasmachine
    protocol_version: "3.3"
    entities:
      - platform: switch
        friendly_name: Wasmachine_Switch
        id: 1
        current: 4
        voltage: 6
      - platform: sensor
        friendly_name: Wasmachine_Power
        id: 5
        device_class: power
        unit_of_measurement: "W"
        scaling: 0.1

[ Voor 12% gewijzigd door HuismAndré op 11-08-2021 12:06 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@HuismAndré Of er zijn echt versies met compleet andere binnenkant of je hebt een maandag morgen modelletje :/ De BW-SHP6's die ik heb werken zonder issues.

En let met local Tuya wel op dat ze daarmee niet van het internet af zijn, daarvoor moet je zelf (in je netwerk) de internet toegang ontzeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Septillion schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 12:10:
@HuismAndré Of er zijn echt versies met compleet andere binnenkant of je hebt een maandag morgen modelletje. De BW-SHP6's die ik heb werken zonder issues.

En let met local Tuya wel op dat ze daarmee niet van het internet af zijn, daarvoor moet je zelf (in je netwerk) de internet toegang ontzeggen.
Ik heb ze uit meerdere reeksen, inclusief de eerste SP111 versies die je nog uit elkaar kon halen en de nieuwere versie die gelijmd in plaats van geschroefd zit. Bij allen is de Wifi implementatie naadje. De dubbele versies doen het wat dat aangaat in mijn ervaring beter (heb ik maar 2 stuks van dus is wel kleine N). Op plekken waar bijvoorbeeld een Google Nest speakertje nog prima werkt hebben ze er al geen zin meer in (hemelsbreed wellicht 3-4 meter verwijderd van het dichtstbijzijnde access point, op dezelfde verdieping). Meest grappige was wel een Gosund switch onder mijn aquarium. Hemelsbreed 2 meter verwijderd van het access point (en maar klagen over zwakke wifi).

Reden dat ik Local Tuya gebruik is omdat ik alleen op die manier het verbruik binnen HA kan zien. Ik heb het dus niet gedaan uit angst voor de Tuya servers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-09 17:32

Tim Schuhmacher

abasios

RobertMe schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:09:
Nuon had ze een tijdje, ze waren van Greenwave (ik denk http://www.3lectrik.com/greenwave/ ). Maar daar zie ik ze zo nergens meer staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
HuismAndré schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 12:24:
[...]

Ik heb ze uit meerdere reeksen, inclusief de eerste SP111 versies die je nog uit elkaar kon halen
Allemaal Gosund?

Maar klinkt dan inderdaad alsof er versies zijn die van binnen compleet anders zijn. Alle BW-SHP6's die ik over de tijd verzameld heb zijn dan ook nog open te schroeven.

Blijft gewoon vervelend dat er weinig fabrikanten zijn die ze gewoon leveren met iets voor lokaal.
Reden dat ik Local Tuya gebruik is omdat ik alleen op die manier het verbruik binnen HA kan zien. Ik heb het dus niet gedaan uit angst voor de Tuya servers.
Goed dat jij dat weet, maar was ook als aanvulling voor anderen. Door de naam Local Tuya is dit niet iets dat iedereen vermoedt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Yep. In eerste instantie deed ik dat omdat ik dan maar één app op m'n telefoon hoefde te installeren. Pas vrij recent kwam ik erachter dat het onderhuids allemaal gebruik maakt van een standaard (Tuya) platform. De SP111's die ik uit elkaar kan halen zijn tot op het laatste weerstandje identiek aan de Blitzwolf SHP6 (versie 2). Zie ook: https://tasmota.github.io/docs/devices/BlitzWolf-SHP6/

Wellicht ga ik bij 1 exemplaar nog eens kijken wat voor effect het heeft als ik de antenne wat hoger in de cup zet (zit nu vlak bij het printje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happylife
Septillion schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:06:
@happylife Ik gok dat @RobertMe gelijk heeft. Traces worden verwijdert bij een HA herstart dus dat zou het kunnen verklaren.

Als dit je eerste automation is zou ik hem gewoon eens rustig uitbouwen. Haal eerst eens de conditie eruit en kijk of het dan werkt zoals verwacht.

Tijdens testen is wel belangrijk dat je verbruik eerst even boven de 10W is geweest. Als deze al <10W is als je de automation maakt/start dan wordt hij niet getriggerd.
Ik heb de automation net in mijn pauze even wat aangepast, deze lijkt nu wel te werken wanneer ik hem bijvoorbeeld op elke 2 minuten zet met enkel een notificatie trigger en de tijd range 13:00 - 13:30. Even afwachten wat hij vanavond om 18:00 gaat doen :)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
- id: desk_turn_off
  description: "Check every 15 minutes between 18:00 and 02:00 if the workstation can be turned off (power < 10)"
  trigger:
    - platform: time_pattern
      minutes: "/15"
  condition:
    condition: and
    conditions:
      - condition: state
        state: 'on'
        after: "18:00"
        before: "02:00"
      - condition: numeric_state
        below: 10
  action:
      target:
    - service: persistent_notification.create
      data:
        title: Workstation turned off
        notification_id: workstation_turned_off_notification

De trace van de test run:
code:
1
2
3
4
Triggered by the time pattern at 11 August 2021, 13:28:00
Test multiple conditions using "and"
Call service persistent_notification.create
Finished at 11 August 2021, 13:28:00 (runtime: 0.02 seconds)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 18-09 12:25
happylife schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 13:35:
[...]

Ik heb de automation net in mijn pauze even wat aangepast, deze lijkt nu wel te werken wanneer ik hem bijvoorbeeld op elke 2 minuten zet met enkel een notificatie trigger en de tijd range 13:00 - 13:30. Even afwachten wat hij vanavond om 18:00 gaat doen :)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
- id: desk_turn_off
  description: "Check every 15 minutes between 18:00 and 02:00 if the workstation can be turned off (power < 10)"
  trigger:
    - platform: time_pattern
      minutes: "/15"
  condition:
    condition: and
    conditions:
        state: 'on'
        after: "18:00"
        before: "02:00"
        below: 10
  action:
      target:
    - service: persistent_notification.create
      data:
        title: Workstation turned off
        notification_id: workstation_turned_off_notification

De trace van de test run:
code:
1
2
3
4
Triggered by the time pattern at 11 August 2021, 13:28:00
Test multiple conditions using "and"
Call service persistent_notification.create
Finished at 11 August 2021, 13:28:00 (runtime: 0.02 seconds)
Kan je niet beter een trigger numeric_state op sensor.shellyplug_s_workstation_power below: 10 for: 15min ofzo doen? Dan triggerd hij op het event wat je écht wil hebben, in plaats van iedere 15 minuten

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:51

Rianata

Have you played Atari today?

Hmmbob schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 13:57:
[...]

Kan je niet beter een trigger numeric_state op sensor.shellyplug_s_workstation_power below: 10 for: 15min ofzo doen? Dan triggerd hij op het event wat je écht wil hebben, in plaats van iedere 15 minuten
Precies, dat doe ik ook voor wasmachine, droger en vaatwasser die niet van zichzelf smart zijn maar middels een Zigbee BlitzWolf plug iig power meten en obv waarden < 3W een notificatie triggeren.

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@happylife Dat is natuurlijk geen echte oplossing ;) Of in ieder geval ver van een slimme oplossing.

Wat je wilt is denk ik:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
description: Turn desk off if time is after 18:00 and desk is not in use
trigger:
  - platform: time
    at: '18:00:00'
    for: '0:05:00'
condition:
action:
    target:

De automation draait dan:
- Het is 6 uur (trigger) en er is al minimaal 5 minuten geen gebruik (condition)
- Er is 5 minuten geen gebruik (trigger) en het is na 6 uur (condition)

De andere conditie is steeds vanzelf al waar omdat deze waar is geworden door de trigger zelf.

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 11-08-2021 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happylife
Hmmbob schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 13:57:
[...]

Dat pakt hij dus om een of andere reden niet, in mijn eerdere post had ik het als volgt:

YAML:
1
2
3
4
5
6
    for:

Maar dit werkte niet, hij werd nooit getriggered. Zelfs zonder additionele condities pakte hij deze trigger niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:52
Ik heb een aparte situatie. Ik heb een ESP32 Cam besteld met een USB aansluiting. Via ESPHome firmware aangemaakt en via ESP flasher geprobeerd deze te flashen. Dit lukte niet (error op de COM poort) en een aantal maal geprobeerd een nieuwe configuratie aan te maken in ESPHome. Nadat ik een nieuwe configuratie had verwijderd (die zo te zien niet online kwam) kreeg ik echter een nieuw bericht dat ik een nieuwe integratie had in ESPHome. Dit was dus de configuratie die ik inmiddels had verwijderd.

Nu is de situatie dat ik in mijn ESPHome integratie een device en 2 sensoren heb die ook werken (ik heb de camera geintegreerd in mijn Lovelace), maar dat ik in de ESPHome add-on geen configuratie zie die bij de integratie hoort. Dus ik kan die frmware niet aanpassen etc. Heeft iemand zoiets ooit gezien?

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:29
golles schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 23:48:
[...]

Het mooie van docker is, is dat het vrij makkelijk is om te experimenteren, haal het eens weg en kijk of er wat kapot gaat, anders zet je het weer terug. Helemaal als je regelmatig backups maakt kan er weinig fout gaan.

Ik heb avahi voornamelijk voor homekit inegratie (ik expose wat entiteiten naar homekit) en heb dit in mijn eigen comments staan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
This feature requires running an mDNS forwarder on your Docker host, e.g., avahi-daemon in reflector mode.

In /etc/avahi/avahi-daemon.conf 
- server section, set cache-entries-max to 0, this prevents zeroconf.NonUniqueNameException.
- reflector section, make sure those 3 lines are not commented out.

[server]
cache-entries-max=0

[reflector]
enable-reflector=yes
reflect-ipv=no

Restart the Avahi daemon to reload config:
sudo service avahi-daemon restart

Ik draai het op de host, als ik me goed herinner stond het al geïnstalleerd op mijn ubuntu server, ik geef toe, het zou nog mooier zijn als je het in docker draait.

Misschien helpt dit ook nog, dit is mijn HA docker-compose gedeelte:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
  homeassistant:
    container_name: home-assistant
    restart: unless-stopped
    image: homeassistant/home-assistant:latest
    depends_on:
      - mariadb
    volumes:
      - ${DATA_DIR}/hass:/config
      - /etc/localtime:/etc/localtime:ro
    devices:
      - /dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT230X_Basic_UART_D307PBVY-if00-port0:/dev/svp
    ports:
      - 8123:8123
      - 21063:21063
      - 21064:21064
    environment:
      - PUID=${PUID}
      - PGID=${PGID}
      - TZ=${TZ}

de device is een usb infrarood adapter die mijn stadsverwarming uitleest en de poorten zijn frontend en de andere 2 voor homekit
Bedankt voor deze tips. Heb deze config gebruikt voor mijn avahi daemon. Werkt nu top zonder dat ie in host modus staat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happylife
Septillion schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:19:
@happylife Dat is natuurlijk geen echte oplossing ;) Of in ieder geval ver van een slimme oplossing.

Wat je wilt is denk ik:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
trigger:
condition:
action:
    target:

De automation draait dan:
- Het is 6 uur (trigger) en er is al minimaal 5 minuten geen gebruik (condition)
- Er is 5 minuten geen gebruik (trigger) en het is na 6 uur (condition)

De andere conditie is steeds vanzelf al waar omdat deze waar is geworden door de trigger zelf.
Deze werkt helaas ook niet, ik moest eerst de 'for' uit de conditie halen, hier kreeg ik een foutmelding op. Vervolgens de tijden en waarde aangepast naar 14:35 en < 100 zodat hij 5 minuten na activeren zou moeten triggeren, maar dit gebeurt niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@happylife Ah, de numeric_state-condition doet schijnbaar in tegenstelling tot de state-conditon geen for :| Dat is wel stom eigenlijk...

Maar goed, is het heel erg als hij direct om 6 uur uit gaat als er op dat moment geen gebruik is, ook al was er pas 10 seconden geen gebruik?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
trigger:
condition:
action:
    target:

Dit zou dat prima moeten doen. Als je dit test en daarmee wat aanpast zal je dat even hier ook moeten posten en dan aan moeten geven hoe je dat precies hebt getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:39
Septillion schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 15:09:
@happylife Ah, de numeric_state-condition doet schijnbaar in tegenstelling tot de state-conditon geen for :| Dat is wel stom eigenlijk...
Volgens mij wel hoor, maar ik denk dat het fout gaat omdat je het nummer als een string definieert en niet als een nummer (zonder quotes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@golles In de notatie 00:00:00 is het voor HA volgens mij dan ook gewoon altijd een string... Ik zie nu inderdaad ook dat hij echt zeurt om de for-key zelf, niet de waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik gebruik deze constructie ook voor onze wasmachine, krijgt zojuist (als in: 2 tellen terug) nog een notificatie binnen :+ :

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  trigger:
    # Low power state for over a minute: washing done
    platform: numeric_state
    entity_id: sensor.wasmachine_power
    below: 5
    for:
      minutes: 1

https://github.com/hmmbob...hing_machine.yaml#L34-L40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
golles schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 15:11:
[...]

Volgens mij wel hoor, maar ik denk dat het fout gaat omdat je het nummer als een string definieert en niet als een nummer (zonder quotes).
Dit zou wel eens het probleem kunnen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happylife
Septillion schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 15:09:

Maar goed, is het heel erg als hij direct om 6 uur uit gaat als er op dat moment geen gebruik is, ook al was er pas 10 seconden geen gebruik?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
trigger:
condition:
action:
    target:

Dit zou dat prima moeten doen. Als je dit test en daarmee wat aanpast zal je dat even hier ook moeten posten en dan aan moeten geven hoe je dat precies hebt getest.
Nee is niet heel erg en ik denk dat het ook wel bruikbaar is. De reden dat ik vanaf 18:00 tot XX:XX wilde doen is omdat ik af en toe nog wat langer doorwerk, of aan het hobby'en ben. Dan wil ik niet dat de stroom opeens uitgeschakeld wordt.

Wanneer enkel mijn monitor en laptop aan staan, met PS4 en Switch in standby modus is het verbruik zo'n 56 watt. Wanneer hij onder de 10 zakt is het zeer waarschijnlijk dat ik het bureau niet in gebruik heb. Dan maakt het niet uit dat hij slechts een korte tijd < 10 is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
@Hmmbob Trigger vs conditie ;) Numeric_state-trigger kan dus prima met een for. state-condition kan ook prima met een for. numeric_state-condition schijnbaar stom genoeg niet.

@happylife Dan zou mijn automation het moeten doen. Als het 6 uur is en je bent nog aan het werk en dus gebruikt stroom zal er niets gebeuren. Maar gebruik je om 6 uur niets gaat hij uit. Was je om 6 uur nog aan het werk dan zal hij uit gaan zodra hij later(tussen 18:00 en 0:00) voor 5 minuten geen gebruik ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
happylife schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 15:30:
[...]

Nee is niet heel erg en ik denk dat het ook wel bruikbaar is. De reden dat ik vanaf 18:00 tot XX:XX wilde doen is omdat ik af en toe nog wat langer doorwerk, of aan het hobby'en ben. Dan wil ik niet dat de stroom opeens uitgeschakeld wordt.

Wanneer enkel mijn monitor en laptop aan staan, met PS4 en Switch in standby modus is het verbruik zo'n 56 watt. Wanneer hij onder de 10 zakt is het zeer waarschijnlijk dat ik het bureau niet in gebruik heb. Dan maakt het niet uit dat hij slechts een korte tijd < 10 is.
Dan werkt mijn code voorbeeld prima, normaal gesproken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golles
Septillion schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 15:20:
@golles In de notatie 00:00:00 is het voor HA volgens mij dan ook gewoon altijd een string... Ik zie nu inderdaad ook dat hij echt zeurt om de for-key zelf, niet de waarde.
Ik bedoel natuurlijk het nummer bij below, niet de tijd - sorry :+
Ik schrijf net als in het voorbeeld van Hmmbob de minutes/seconds altijd uit in de for, dat leest veel makkelijker imo.

Dit werkt bij mij prima:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
- id: bed_light_off_or_standby
  alias: Automatisch bed ledstrip uit of standby zetten
  initial_state: on
  trigger:
      entity_id: sensor.slaapkamer_lichtsterkte_illuminance_lux
      below: 15
      for:
        minutes: 10
      above: 25
      for:
        minutes: 10
  action:
    - choose:
      - conditions:
            below: 15
        sequence:
          - service: switch.turn_on
            data:
              entity_id:
                - switch.bed_ledstrip_switch
      default:
          data:
            entity_id:
              - switch.bed_ledstrip_switch

[ Voor 59% gewijzigd door golles op 11-08-2021 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

happylife schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 13:35:
[...]

Waarom gebruik je de waarde van sensor.shellyplug_s_workstation_power niet als trigger?

Bijvoorbeeld:
YAML:
1
2
3
4
5
trigger:
    for: '00:01:00'

Die gaat dan aan het werk zodra de computer meer dan een minuut lang minder dan 10W neemt.

[Edit]Was dus al aan de orde geweest. Je geeft aan dat het niet werkt. Dat komt dan wellicht door een andere fout dan de below zelf (want dat werkt hier in alle automatiseringen waarin ik het gebruik). Wellicht niet de juiste ID gekozen? Moet immers een sensor zijn en niet bijvoorbeeld de switch zelf.

[ Voor 17% gewijzigd door HuismAndré op 11-08-2021 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Vraagje op basis van bovenstaande discussie, en wellicht ook de verklaring waarom condition: numeric_state geen for ondersteund.
Moet de state constant zijn voor die periode, of mag deze wel veranderen? Dus als je een state trigger of condition hebt met to / state [A, B]. Vervolgens veranderd de state van C naar A en even later naar B. Wordt de "for" dan weer "gereset" bij de change van A naar B, of telt deze door?

Want wat ik dus denk:
Een trigger ziet wanneer de state voldoen en kan dat tijdstip opslaan / for timer starten. Elke daarop volgende keer dat de state veranderd kan die dus ook kijken of deze nog aan de trigger voldoet en of de timer verder laten lopen of stoppen.
Een condition daarentegen kan dat niet. Die kijkt naar "is de state nu ...". En HA houd wel bij sinds wanneer dat de geldende state is, maar niet de historie (die staat alleen in de recorder als die aan staat en niet excluded is). Dus een state condition met meerdere opties, zoals bovengenoemde "A" of "B" in combinatie met een for zal lijkt mij alleen aan voldaan worden als de state de "for" periode helemaal niet gewijzigd is, en dus "A" of "B" is. Maar dus niet als in de gestelde periode de state van "A" naar "B" veranderd. Want de state is te kort "B" en dat die daarvoor "A" was weet alleen de recorder. En dat verklaart ook meteen waarom condition: numeric_state niet kan. Want dan zou de state dus ook een vaste periode onveranderd moeten zijn. Iets wat je helemaal niet verwacht bij below / above. En daarnaast is het maar de vraag hoe stabiel numerieke states zijn. Want bij power plugs met iets aangesloten in standby zie je ook al kleine schommelingen in het verbruik, laat staan als je een "for" gaat toepassen op een apparaat onder load. (Mijn TV zal tijdens gebruik echt niet 5 minuten hetzelfde verbruik hebben, want wisselende beelden zorgen dus ook ervoor dat de lanp feller of minder fel moet branden etc).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

@RobertMe Mag schommelen zolang maar aan de voorwaarde voldaan wordt (bijvoorbeeld < 10 geldt voor 9, 8, 7 etc). Wordt er bij 1 meting niet aan de voorwaarde voldaan dan begint het verhaal weer opnieuw.

Ik heb er in 1 van de automatiseringen een 'above 200' in zitten. De werkelijke waarde schommelt alle kanten op (tussen 400 en 2000). Geen probleem.

[ Voor 29% gewijzigd door HuismAndré op 11-08-2021 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
HuismAndré schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 16:50:
@RobertMe Mag schommelen zolang maar aan de voorwaarde voldaan wordt (bijvoorbeeld < 10 geldt voor 9, 8, 7 etc). Wordt er bij 1 meting niet aan de voorwaarde voldaan dan begint het verhaal weer opnieuw.

Ik heb er in 1 van de automatiseringen een 'above 200' in zitten. De werkelijke waarde schommelt alle kanten op (tussen 400 en 2000). Geen probleem.
Maar dat is dan met trigger? Nu ben ik nog wel benieuwd of condition: state met een for en meerdere states ook werkt als de state tussendoor veranderd. Of dat die dus een constante state moet hebben. Als de state constant moet zijn zal HA dus gewoon kijken naar de "last change" die altijd beschikbaar is, en daardoor dus niet weten dat de voorgaande state ook aan de conditie voldeed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Yep. Met trigger. Hier is de complete passage:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
alias: Wasmachine klaar Notificatie
description: Wasmachine klaar Notificatie
trigger:
    for: '00:00:30'
    above: '200'
condition: []
action:
  - wait_for_trigger:
        below: '1'
    timeout: '00:30:00'
    continue_on_timeout: false
  - repeat:
      count: '2'
      sequence:
        - service: script.speel_melding_af
          data:
            player: media_player.huiskamer_nest
        - delay:
            seconds: 10
          data:
            player: media_player.keuken_nest
        - delay:
mode: restart
max_exceeded: silent
Deze wordt dus in de hele wasbeurt meerdere keren getriggerd maar nooit afgemaakt (vanwege die "below 1") behalve bij de laatste centrifuge ronde.

[ Voor 7% gewijzigd door HuismAndré op 11-08-2021 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
HuismAndré schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 17:01:
Yep. Met trigger. Hier is de complete passage:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
alias: Wasmachine klaar Notificatie
description: Wasmachine klaar Notificatie
trigger:
    for: '00:00:30'
    above: '200'
action:
  - wait_for_trigger:
        below: '1'
    timeout: '00:30:00'
    continue_on_timeout: false
  - repeat:
      count: '2'
      sequence:
          data:
            player: media_player.huiskamer_nest
        - delay:
          data:
            player: media_player.keuken_nest
        - delay:
mode: restart
max_exceeded: silent
Deze wordt dus in de hele wasbeurt meerdere keren getriggerd maar nooit afgemaakt (vanwege die "below 1") behalve voor de laatste centrifuge cyclus.
Maar waarom dat werkt heb ik al uitgelegd. Als nieuwe state aan conditie voldoet => start timer als deze nog niet gestart is. Als niet voldaan wordt stop de timer.

Voor een condution kan dit niet, want dat is een momentopname / die kijkt naar "nu". En intern houd HA alleen de last_changed bij. Dus een condition met een for heeft geen beschikking over de historie. Die weet alleen "nu wordt er wel aan voldaan, en deze state is X minuten/seconden actief" (want nu - last_changed). Die weet niet wat de voorgaande state ook voldeed aan de conditie en hoe lang die state actief was (en of daarmee alsnog aan de totale for werd voldaan).
En bij "state" kun je dit nog onder een kleine beperking gooien (want een state is een meestal een vaste set aan waardes die niet vaak van state wisselt). Maar een numeric state heeft een oneindige set aan waardes die constant kan veranderen. Een temperatuur sensor kan nu "20.01" zijn, 5 seconden geleden 20.00 en 10 seconden geleden 20.02. En gebruikers zullen dan verwachten dat "above: 19, for: '00:05:00' werkt. En gezien condition naar mijn idee alleen kan kijken naar het tijdstip waarop de waarde het laatst is gewijzigd (in dit voorbeeld ergens tussen de 5 seconden geleden en nu) kan die condition dus niet true zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Zal wel mijn beperking zijn maar het lijkt mij zo simpel. Trigger wordt geactiveerd als aan de voorwaarde voldaan wordt (above 200) en code gaat pas naar de volgende stap als aan de for 00:01:00 voldaan is mits alle tussentijdse metingen ook aan die voorwaarde (above 200) voldoen. Wat de waardes op tijdstippen vóór de trigger conditie waren zal me verder jeuken (immers ik wil dat deze pas geactiveerd wordt als de waarde boven de 200 komt en blijft gedurende 1 minuut). In mijn geval wordt de sensor in kwestie trouwens elke 5 seconden ververst.

[ Voor 12% gewijzigd door HuismAndré op 11-08-2021 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
HuismAndré schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 17:18:
Zal wel mijn beperking zijn maar het lijkt mij zo simpel. Trigger wordt geactiveerd als aan de voorwaarde voldaan wordt (above 200) en code gaat pas naar de volgende stap als aan de for 00:01:00 voldaan is mits alle tussentijdse metingen ook aan die voorwaarde (above 200) voldoen. Wat de waardes voor de trigger conditie waren zal me verder jeuken (immers ik wil dat deze pas geactiveerd wordt als de waarde boven de 200 komt).
Die verklaring had ik ook al gegeven ;)

Alleen blijkt dit ook te kunnen:
YAML:
1
2
3
4
5
conditions:
    entity_id: ...
    state: X
    for: '00:05:00

(Maar dus niet met numeric_state). En mijn grootste vraag is dus "(hoe) werkt dit als je meerdere valide states opgeeft?". Lijkt mij dus dat dat alleen kan als die 5 minuten de state helemaal niet veranderd is. En dus de verklaring voor @Septillions "huh, for kan niet bij numeric_state".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@RobertMe @HuismAndré Het zou inderdaad kunnen dat de 'for' bij een state-condition stiekem gebruik maakt van de last_changed. Immers als die verandert is betekend dat de state niet al minimaal zo lang hetzelfde is. Dat zou verklaren waarom het bij een numeric_state niet kan. Immers mag de waarde daar wel veranderen zolang deze maar erboven/eronder blijft. Je kan het daar dus niet afleiden van last_changed.

Bij triggers worden hier waarschijnlijk een achtergrond taak voor gemaakt die de automation pas aftrapt als aan de 'for' voldaan is. Blijft het wel jammer dat een 'for' bij een numeric_state niet werkt.

Ik kan wel een workaround bedenken en dat is door een template binary sensor aan te maken die de vergelijking doet. Die sensor zou je dan kunnen gebruiken als state-condition met 'for' ipv de numeric_state-condition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Septillion schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 17:42:
Ik kan wel een workaround bedenken en dat is door een template binary sensor aan te maken die de vergelijking doet. Die sensor zou je dan kunnen gebruiken als state-condition met 'for' ipv de numeric_state-condition.
Dat is inderdaad wel de mooiste workaround. Uiteraard was ik in mijn verhaal ook al erover aan het denken maar kwam niet verder dan een input_boolean (met losse automation(s)). Dus +1 voor de template binary_sensor. En volgens mij heeft die zelfs een ingebakken on_delay en off_delay. Waarschijnlijk heb je dan uiteindelijk de for dus niet nodig :p

Edit:
Overigens staat de vraag m.b.t. condition: state dan nog open :p Als die én meerdere states ondersteund (als zijnde or) maar de for alleen kijkt naar hoe lang de huidige state actief is dan is dat wat mij betreft de bevestiging dat er naar de last_changed wordt gekeken. Want nogmaals, ik zou niet weten hoe het anders te doen, zonder gebruik te maken van de recorder (die dus uit kan staan, of dat de entity excluded is).

[ Voor 24% gewijzigd door RobertMe op 11-08-2021 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ik heb nog een paar vraagjes (na het lezen van de startpost en vele sites etc.. ..
+ overstappen van domoticz naar HA

1) kan ik backlog data invoeren .. o.a domoticz import script oid ? maar denk ook aan water verbruik/elektra verbruik etc ..

2) waaraan worden entiteiten / apparaten herkent ? (primairy identityer) .. mac-adres of IP ? ik wil namelijk mijn ip-range opsplitsen / veranderen etc ..

3a) gerelateerd aan 2 .. ik zag ergens dat je alles per entiteit kan "bundelen" .lijkt handig als je tv/gsm/pc verandert dat je alle "diensten" weer terugzet oid . ook beetje informatie bij houden ..

3b) denk een soort cmdb / database achtige zaken waar je een verloren telefoon makkelijk swapt ..

4) zijn er dingen die je "vooraf" wilt doen .. ? mag best veel werk zijn als het maar op de lange termijn zijn vruchten afwerpt, bepaalde configuratie zaken denk ik dan aan.

5) kan ik meerdere "google"/facebook/twitter accounts koppelen ? bv wij gebruiken google agenda apart per persoon maar ook gedeelde agenda(s) .

6) hoe ga je om met kinderen / gasten etc ? denk aan een aparte "adresboek" .. beetje zoals 3b denk ik dan.

om een beetje tekst en uitleg te geven:
Ik draai nu diverse domotica (hass/domoticz, nodered,mqtt etc ..) met tradfri,fritzbox,shelly;s, tuya(nog geen local tuya) tasmota devices, nuki, foscam vd1 deurbel, samsung "smart" wasmachine, sony tv, growatt omvormer, nefit cv (+ nefit easy), unfi, dsmr 3.5 (nog geen esp32 eraan met watermeter connectie) ps4's en diverse tablets,gsm's en andere meuk die ik vast vergeet ;) zoals een synology en de opnsens gateway

het lukt me wel alles seperaat aan te sturen en ontvangen maar mijn ervaring met domoticz en herinstalls is dat ik wel gericht ben op consolidatie, unformiteit .. en dat componenten relatief makkelijk uitwisselbaar zij zonder de "stats" te verliezen ..
- denk bv een temp sensor die nu via een esp32 loopt verplaatst word naar een shelly zowel fysiek als virtueel.

btw ik verwacht geen gedetaileerde uitleg maar een uitwisseling van idee-en of iets haalbaar is liefst met voorbeeldje oid

Ondertussen ga ik op zoek of ik de interface iets minder blokkering kan .. en voorbeelden van anderen er is zoveel mogelijk maar daardoor word het wel een grote warboel.. dus jullie commentaar word gewaardeerd

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nike
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ook ik ben nog niet zo lang geleden overstapt van domoticz naar Hass.
Nu zit ik enorm te tobben met de automatisations.
Dit simpel scriptje werkt niet, en kom kom er niet achter wat ik fout doe.
Zodra ik de schakelaar omzet moet de ventilator aan gaan... maar ja.. er gebeurt niks.
Trace zegt niet want er word niet getriggerd??

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
alias: Badkamer ventilatie aan state
description: ''
trigger:
  - platform: state
    entity_id: switch.double_relay_switch_2x1_5kw_2_2
    to: 'on'
    attribute: friendly_name
    from: 'off'
action:
  - type: turn_on
    device_id: 61aec46cdc47df54fdf52844e136e3e8
    entity_id: switch.flush_1d_relay
    domain: switch

-edit-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happylife
nike schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 21:00:
Ook ik ben nog niet zo lang geleden overstapt van domoticz naar Hass.
Nu zit ik enorm te tobben met de automatisations.
Dit simpel scriptje werkt niet, en kom kom er niet achter wat ik fout doe.
Zodra ik de schakelaar omzet moet de ventilator aan gaan... maar ja.. er gebeurt niks.
Trace zegt niet want er word niet getriggerd??

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
alias: Badkamer ventilatie aan state
trigger:
    attribute: friendly_name
action:
  - type: turn_on
    device_id: 61aec46cdc47df54fdf52844e136e3e8
    domain: switch
Probeer dit eens

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
- id: '1628708965954'
  alias: Badkamer ventilatie aan
  trigger:
    id: double_relay_switch
  action:
    target:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@nike NIet alle parameters zijn verplicht. Jij kijkt nu echt alleen naar het "friendly_name" attribute dat zou moeten veranderen. Ook is het lang niet altijd nodig om from in te vullen.

Dus simpelweg:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  trigger:
  action:
    target:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nike
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
@happylife die van jou werkte niet maar die van @Septillion wel!
Bedankt beide, ik snap het nog niet helemaal, maar nu heb ik wel een begin en een referentie wat werkt!

-edit-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Kire88 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:31:
Ik heb een aparte situatie. Ik heb een ESP32 Cam besteld met een USB aansluiting. Via ESPHome firmware aangemaakt en via ESP flasher geprobeerd deze te flashen. Dit lukte niet (error op de COM poort) en een aantal maal geprobeerd een nieuwe configuratie aan te maken in ESPHome. Nadat ik een nieuwe configuratie had verwijderd (die zo te zien niet online kwam) kreeg ik echter een nieuw bericht dat ik een nieuwe integratie had in ESPHome. Dit was dus de configuratie die ik inmiddels had verwijderd.

Nu is de situatie dat ik in mijn ESPHome integratie een device en 2 sensoren heb die ook werken (ik heb de camera geintegreerd in mijn Lovelace), maar dat ik in de ESPHome add-on geen configuratie zie die bij de integratie hoort. Dus ik kan die frmware niet aanpassen etc. Heeft iemand zoiets ooit gezien?
De configuratie in ESPHome (Add-on) staat in principe los van van de integratie ESPHome.

Wat je kunt doen is in de Add-on een nieuwe configuratie toevoegen met willekeurige gegevens. Daarna deze bewerken en de inhoud van de eerdere .yaml erin plakken (gehele inhoud overschrijven). Daarna zou je weer op de gewone manier de firmware moeten kunnen bewerken en updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happylife
Septillion schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 21:25:
@nike NIet alle parameters zijn verplicht. Jij kijkt nu echt alleen naar het "friendly_name" attribute dat zou moeten veranderen. Ook is het lang niet altijd nodig om from in te vullen.

Dus simpelweg:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  trigger:
  action:
    target:
Enig idee waarom jouw versie zonder 'from' wel werkt, en die van mij met 'from' niet? Is de 'from' state niet altijd bekend?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

nike schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 21:30:
@happylife die van jou werkte niet maar die van @Septillion wel!
Bedankt beide, ik snap het nog niet helemaal, maar nu heb ik wel een begin en een referentie wat werkt!
Het zou best kunnen dat de schakelaar van "unknown" (bijvoorbeeld indien spanningsloos) naar "on" gaat. Dan gaat je automatisering (die specifiek zegt van "off" naar "on") niet werken. Eventueel kun je in de ontwikkelhulpmiddelen in tabblad toestanden even kijken welke toestanden de schakelaar kent. Simpelweg de "from" weglaten is dan de makkelijkste oplossing (immers je wilt alleen de "on" detecteren ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 11:13
TheFes schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 09:50:
@Waah
Ik heb voor zoiets template lights aangemaakt. Die nemen in principe de gegevens van de gewone lamp over, maar als turn_on action draaien ze een script in plaats van gewoon de lamp aan te zetten.
In dat script zit dan verder de logica (in mijn geval langzaam aan in de ochtend, langzaam uit in de avond etc).

Nu is dat voor mij meer een soort van extra bijkomstigheid, omdat ik de template lights eigenlijk nodig had om de brightness om te rekenen, aangezien ze pas bij 18% of zo een beetje licht begonnen te geven.
Top bedankt gasten (jullie twee), ik kan er weg mee.
Zoals gezegd wel op vakantie (verdikke 4 paginas replies al, het gaat hier erg hard)
Ik bekijk het als ik terug ben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
verjager schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 21:57:
[...]

De configuratie in ESPHome (Add-on) staat in principe los van van de integratie ESPHome.

Wat je kunt doen is in de Add-on een nieuwe configuratie toevoegen met willekeurige gegevens. Daarna deze bewerken en de inhoud van de eerdere .yaml erin plakken (gehele inhoud overschrijven). Daarna zou je weer op de gewone manier de firmware moeten kunnen bewerken en updaten.
Bedankt voor je reactie. Kan ik die eerdere .yaml nog ergens terug vinden? De add-on bestaat dus niet meer en ik zie ook geen .yaml file meer staan in de esphome map in de file editor.

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Niet online
Kire88 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 22:27:
[...]

Bedankt voor je reactie. Kan ik die eerdere .yaml nog ergens terug vinden? De add-on bestaat dus niet meer en ik zie ook geen .yaml file meer staan in de esphome map in de file editor.
Als de configuratie is verwijderd, denk ik niet. Maar je kunt m wel opnieuw maken, op dezelfde manier als de eerste keer. Had je ota: erin staan voor over-the-air firmware updates? Anders moet je alsnog via USB aan de gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
@verjager Het is me gelukt om een nieuwe configuratie aan te maken die ook 'online' zichtbaar is. Als ik nu echter de file opnieuw naar de ESP32 wil laden krijg ik de volgende melding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3-zyY1pxxaiGS0DUvWEtY_Jd6Mw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Fz6p2lQAOEwDLT1oRLw0k6KT.png?f=user_large

Ik ben er vrij zeker van dat het wachwoord voor de ota correct is (en hetzelfde als de originel configuratie) en ook van de wifi verbinding (gecontroleerd). Verwijst deze melding naar de wifi verbinding?

• Hmmbob
Nee, naar de OTA.

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:16
Septillion schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 17:42:
@RobertMe @HuismAndré
Je zou ook een on_delay kunnen toevoegen van 5 minuten in de binary_sensor, dan heb je de for niet nodig in de condition.

Home Assistant configuratie

• Septillion
@TheFes Je bent de tweede +) maar ja, dat kan ook, net wat je handig / duidelijk vind.

Maar blijf er wel bij dat dit een aardige feature request is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Septillion schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 08:36:
@TheFes Je bent de tweede +) maar ja, dat kan ook, net wat je handig / duidelijk vind.

Dat krijg als je per se de noodzaak voelt 67 nieuwe berichten nog door te lezen. Dan mis je er nog wel eens eentje.. :)

Ben het met je eens dat het voor een numeric_state condition ook fijn zou zijn om for te ondersteunen :)

• Donixon
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19-08 14:45

Donixon

Move is de tip.

Mooie projecten hier te vinden! Zelf bezig met het uitbreiden van mijn automation stukje binnen HASSIO. De dingen die ik al heb ingeregeld:
- Als ik van werk wegrijd en buiten een bepaald kader ga, zal thuis op de SONOS een TTS gestart worden die zal zeggen binnen hoeveel minuten ik thuis ben. Het aantal minuten is een Waze-intergration die kijkt hoe lang het duurt van werk naar huis, files meegerekend.
- Ik heb een Shelly-button beneden liggen. Als ik 1x klik gaan de huiskamer lampen aan en 2x klik gaan ze uit.
- Als ik de TV aanzet, zullen de andere SONOS apparaten waar nog muziek op aan staat, op pauze gaan.
- Als ik in de ochtend wakker word en mijn laatste wekker uitzet, zal beneden de waterkoker aangaan, zodat ik als ik beneden kom meteen mijn koffie kan zetten.

Daarnaast in ESP-home een WEMOS gehangen met daarop een IR-transmitter die voor de ventilator ligt. Van de afstandbediening de IR-codes gecloned en die gehangen aan knoppen. Zo kunnen we in HASSIO de ventilator ook besturen.

Ik ben nog opzoek naar ideeën die jullie gebruiken en handig zijn in de dagelijkse bezigheden. Wat voor automations gebruiken jullie?

[ Voor 10% gewijzigd door Donixon op 12-08-2021 09:21 ]

<o/

• Hmmbob
Donixon schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:20:
Ik ben nog opzoek naar ideeën die jullie gebruiken en handig zijn in de dagelijkse bezigheden. Wat voor automations gebruiken jullie?
https://github.com/hmmbob/HomeAssistantConfig

[ Voor 75% gewijzigd door Hmmbob op 12-08-2021 09:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 21:52
Donixon schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:20:
Mooie projecten hier te vinden! Zelf bezig met het uitbreiden van mijn automation stukje binnen HASSIO. De dingen die ik al heb ingeregeld:
- Als ik van werk wegrijd en buiten een bepaald kader ga, zal thuis op de SONOS een TTS gestart worden die zal zeggen binnen hoeveel minuten ik thuis ben. Het aantal minuten is een Waze-intergration die kijkt hoe lang het duurt van werk naar huis, files meegerekend.
- Ik heb een Shelly-button beneden liggen. Als ik 1x klik gaan de huiskamer lampen aan en 2x klik gaan ze uit.
- Als ik de TV aanzet, zullen de andere SONOS apparaten waar nog muziek op aan staat, op pauze gaan.
- Als ik in de ochtend wakker word en mijn laatste wekker uitzet, zal beneden de waterkoker aangaan, zodat ik als ik beneden kom meteen mijn koffie kan zetten.

Hier hebben we een ander topic voor :) Home Assistant - Show je setup heeft een hoop inspiratie voor je

• Donixon
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19-08 14:45

Donixon

Move is de tip.

<o/

• Danielson
  • Laatst online: 21:59
Gebruikt iemand deze P2000 integratie nog?

Zo ja, zou je je werkende config eens kunnen posten? :)

• Hmmbob
Dan moet je misschien de TS nog eens van wat dichterbij bekijken 8)

• verjager
  • Niet online
Danielson schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:23:

Ja, via HACS geïnstalleerd.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
# P2000
  - platform: p2000
    name: "P2000"
    regios: 00*
    disciplines: 1,2,3,4
    scan_interval: 10
    radius: 600
    latitude: 00.000*
    longitude: 0.000*
    # nolocation: true
    # capcodes:

De straal is niet zo groot, laatste melding dateert van 26-06 zie ik nu...

• RobertMe
Septillion schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 08:36:
Dat was toch mijn hele discussie? :P "ik verwacht dat numeric_state het niet kan omdat de state veel vaker zal wijzigen en als de for gebaseerd is op last_changed dan is de kans cele malen groter dat die niet 'geraakt' wordt".
Maar ja, het zou zeker een mooie feature zijn. Wellicht dat iemand hem ook daadwerkelijk als feature request kan aanmaken?

• Danielson
verjager schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:29:
[...]

Ja, via HACS geïnstalleerd.
De straal is niet zo groot, laatste melding dateert van 26-06 zie ik nu...
Thx, maar dat is dus ook mijn probleem! :)

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:09
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_FEUX83oGuV0slUlQEkEoFHohlE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kjsT5SOukBX4A1nKEeFJcv8W.png?f=user_large

Is er voor mij als no no een makkelijke manier om alsnog de juiste info in het energy dashboard te krijgen?

De integration (https://github.com/TimSoethout/goodwe-sems-home-assistant) die ik gebruik voor het uitlezen van mijn zonnepanelen werkt blijkbaar nog niet lekker...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-09 16:59
new_guy schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:34:
[Afbeelding]

Is er voor mij als no no een makkelijke manier om alsnog de juiste info in het energy dashboard te krijgen?

De integration (https://github.com/TimSoethout/goodwe-sems-home-assistant) die ik gebruik voor het uitlezen van mijn zonnepanelen werkt blijkbaar nog niet lekker...
Ik gebruik die andere goodwe integration (lokaal).
Wat ik de makkelijkste manier vond is: Configuration>Customization (onderaan)
Dan de entity opzoeken en 2 attributen toevoegen.
state_class met als waarde 'measurement'
last_reset met als waarde '1970-01-01-T00:00:00+00:00'

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20:46
new_guy schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:34:
[Afbeelding]

Wat @ComTech postte werkt bij mij prima: ComTech in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4"

• new_guy
Dank Kodess en Jesse- uit eindelijk gelukt met deze post ComTech in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4" inderdaad. Lukte eerder niet (staat ook op de Git). Maar lijkt het nu wel te doen.

Althans, de sensoren zijn er nu wel, nu nog wachten tot mijn energy dashboard daadwerkelijk gevuld gaat worden. Al kan dat een paar uur duren lees ik :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• golles
Danielson schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:23:

De api die gebruikt wordt is een poosje terug veranderd, ik was ook verrast dat er breaking changes waren, maar door de hulp in de issues daar heb ik het weer aan de praat gekregen.
Weet je zeker dat met een kleine radius er wel echt meldingen waren?

Ik heb dit trouwens:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
sensor:
    name: P2000 Ambulance
    icon: mdi:ambulance
    regios: 11
    disciplines: Ambulancediensten
    scan_interval: 60
    radius: 5000
    nolocation: True

name: P2000 Brandweer
    icon: mdi:fire-truck
    disciplines: Brandweerdiensten

name: P2000 Dichtbij
    icon: mdi:alert
    # disciplines: Ambulancediensten,Brandweerdiensten,Politiediensten
    radius: 250

name: P2000 Politie
    icon: mdi:car-emergency
    disciplines: Politiediensten

name: P2000 Lifeliner 1
    icon: mdi:helicopter
    regios: 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20,21,22,23,24,25
    capcodes: 0120901

automation:
  - id: p20000_notification
    alias: P2000 melding
    trigger:
        entity_id: sensor.p2000_dichtbij
    condition:
      - condition: template
        value_template: "{{ trigger.to_state.state != trigger.from_state.state }}"
    action:
      - alias: Sent a notification with url
        service: notify.all_phones_and_tv
        data:
          title: >-
            {% set state = state_attr("sensor.p2000_dichtbij", "discipline") | lower %}
            {% if "ambulance" in state %} 🚑
            {% elif "brandweer" in state %} 🚒
            {% elif "politie" in state %} 🚓
            {% else %}🚨 {% endif %}
            P2000 melding
            {{ states("sensor.p2000_dichtbij") }}
          data:
            group: p2000
            url: >-
              https://www.google.com/maps/search/?api=1&query={{ state_attr("sensor.p2000_dichtbij", "latitude") }},{{ state_attr("sensor.p2000_dichtbij", "longitude") }}

• Septillion
RobertMe schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:32:
[...]

Dat was toch mijn hele discussie? :P "ik verwacht dat numeric_state het niet kan omdat de state veel vaker zal wijzigen en als de for gebaseerd is op last_changed dan is de kans cele malen groter dat die niet 'geraakt' wordt".
Maar ja, het zou zeker een mooie feature zijn. Wellicht dat iemand hem ook daadwerkelijk als feature request kan aanmaken?
Denk dat het kwartje van wat je probeerde te zeggen nog niet gevallen was :X

Ben slecht in feature requests aanmaken, zeker omdat ik eht idee heb dat dit soort dingen makkelijk ondersneeuwen. Maar hij gaat wel op de lijst met punten voor een What the heck maand.+) Net als "waarom is TriggerId het tweede veld in de UI?". Heb daar echt al tig keer een entityId ingevuld |:(

• Danielson
golles schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:11:
[...]

De api die gebruikt wordt is een poosje terug veranderd, ik was ook verrast dat er breaking changes waren, maar door de hulp in de issues daar heb ik het weer aan de praat gekregen.
Thx! Alleen snap ik dit niet helemaal:

code:
1
2

Hoe weet hij waar je je bevind? En je hebt nolocation aan staan?

• golles
Danielson schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:29:
[...]

Thx! Alleen snap ik dit niet helemaal:

code:
1
2

Hoe weet hij waar je je bevind? En je hebt nolocation aan staan?
Default maakt hij gebruik van je home loactie, dus een locatie hoef je alleen op te geven als je ergens anders meldingen van wilt zien :) nolocation is voor P2000 meldingen zonder locatie. meer info in deze issue als ik me het goed herinner: https://github.com/cyberjunky/home-assistant-p2000/issues/40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 23:21
[...]

Ik heb dit trouwens:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
sensor:
    name: P2000 Ambulance
    icon: mdi:ambulance
    disciplines: Ambulancediensten

name: P2000 Brandweer
    icon: mdi:fire-truck
    disciplines: Brandweerdiensten

name: P2000 Dichtbij
    icon: mdi:alert
    # disciplines: Ambulancediensten,Brandweerdiensten,Politiediensten
    radius: 250

name: P2000 Politie
    icon: mdi:car-emergency
    disciplines: Politiediensten

name: P2000 Lifeliner 1
    icon: mdi:helicopter
    regios: 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20,21,22,23,24,25
    capcodes: 0120901

automation:
  - id: p20000_notification
    alias: P2000 melding
    trigger:
        entity_id: sensor.p2000_dichtbij
    condition:
      - condition: template
        value_template: "{{ trigger.to_state.state != trigger.from_state.state }}"
    action:
      - alias: Sent a notification with url
        service: notify.all_phones_and_tv
        data:
          title: >-
            {% set state = state_attr("sensor.p2000_dichtbij", "discipline") | lower %}
            {% if "ambulance" in state %} 🚑
            {% elif "brandweer" in state %} 🚒
            {% elif "politie" in state %} 🚓
            {% else %}🚨 {% endif %}
            P2000 melding
            {{ states("sensor.p2000_dichtbij") }}
          data:
            group: p2000
            url: >-
              https://www.google.com/maps/search/?api=1&query={{ state_attr("sensor.p2000_dichtbij", "latitude") }},{{ state_attr("sensor.p2000_dichtbij", "longitude") }}
Hetl leuke aan dit topic is dat je soms is wat nieuwe leuke integraties voorbij ziet komen. Ik heb hem gelijk erop gezet. Nu afwachten tot er wat gebeurt in de wijk :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danielson
Mich schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:46:
[...]

Hetl leuke aan dit topic is dat je soms is wat nieuwe leuke integraties voorbij ziet komen. Ik heb hem gelijk erop gezet. Nu afwachten tot er wat gebeurt in de wijk :9
Dat kun je zelf ook regelen onder het motto van een test! ;)

• golles
Danielson schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:00:
[...]

Dat kun je zelf ook regelen onder het motto van een test! ;)
Haha ja, ik weet nu dat het ongeveer 8 minuten duurt tussen de notifiactie en dat de ambu hier in de buurt is (er zit een bejaardentehuis hier in de buurt waar soms wel eens een ambu heen moet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:16
Ik heb 4 rolluiken en 1 zonnescherm met een connexoon box.
Nu werkt dat prima in HA met deze add-on https://github.com/iMicknl/ha-tahoma/
Nu na een update ineens niet meer, hij pakt de inloggegevens niet meer van Somfy.
Ik vind het sowieso een ontzettend zooitje met alle verschillende apps enzo.
Voor de rolluiken heb je de Somfy windows app, voor het zonnescherm de terrace app.
Nu heb ik in HA maar de somfy integratie geïnstalleerd deze werkt ook prima alleen staan daar alleen de rolluiken in en niet het zonnescherm.
Wat is nu de beste manier om alles werkend te krijgen in HA ?

• TheFes
ComTech schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:34:
Nu na een update ineens niet meer, hij pakt de inloggegevens niet meer van Somfy.
Voor de rolluiken heb je de Somfy windows app, voor het zonnescherm de terrace app.
Nu heb ik in HA maar de somfy integratie geïnstalleerd deze werkt ook prima alleen staan daar alleen de rolluiken in en niet het zonnescherm.
Bij mij werkt ha-tahoma prima. Geen problemen met credentials.

[...]

Enigsins offtopic maar p2000-meldingen voor politie en ambulances zijn toch helemaal niet (meer) openbaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• new_guy
sOid schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:57:
[...]

Enigsins offtopic maar p2000-meldingen voor politie en ambulances zijn toch helemaal niet (meer) openbaar?
Zeker wel. Alleen steeds vaker beperkt in de informatie welke in melding staat. Van complete adressen naar alleen plaatsnamen bijvoorbeeld.

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:16
TheFes schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:35:
[...]

Bij mij werkt ha-tahoma prima. Geen problemen met credentials.
Vreemd na een 2e herinstallatie werkt het nu wel weer met de ingevoerde credentials.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:28
Ik ben wel blij met Home Assistant.
Afgelopen nacht om 04:00 door het systeem wakker gemaakt:
"Warning, kitchen is flooded" (Bleef elke 10 seconden herhalen)

Bleek de afvoer van de vaatwasser verstopt te zijn, dus gelukkig meteen kunnen fixen in plaats van 's ochtends een natte vloer (parket) tegen te komen :*)

• Dacuuu
  • Laatst online: 18-09 16:31
Flapperbol schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 13:14:
Ik ben wel blij met Home Assistant.
Afgelopen nacht om 04:00 door het systeem wakker gemaakt:
"Warning, kitchen is flooded" (Bleef elke 10 seconden herhalen)

Bleek de afvoer van de vaatwasser verstopt te zijn, dus gelukkig meteen kunnen fixen in plaats van 's ochtends een natte vloer (parket) tegen te komen :*)
Maar wat heb je als sensor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flapperbol
Dacuuu schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 13:17:
[...]

Maar wat heb je als sensor?
Shelly Floods heb ik hier in huis liggen, op elk punt waar een wateraansluiting zit.
Besef me net wel dat ik ook nog even een automation moet maken voor een low battery warning voor die dingen :+
@Flapperbol Ha, mooi ja. Waar heb je dat ding liggen? Echt onder de afvoer of zo?

@Dacuuu Ik heb wat Xiaomi water-sensors. Werken ook prima. (Bij tests iig, in de praktijk gelukkig nog niet nodig gehad ;))

• gjhuisman
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:45
Heb je toevallig de release notes gelezen?
Vanaf versie 2.6 zijn er wat breaking changes.

https://github.com/iMicknl/ha-tahoma/releases/tag/v2.6.0

Ik kan je vertellen dat o.a. de zonnecel ook een ander id heeft gekregen.

• golles
sOid schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:57:
[...]

Dat ligt volgens mij aan de regio, bij mij ambu wel. Politie niet, zie alleen af en toe dit soort dingen: proefalarm alleen de dienstdoende functionaris ontvangst bevestiging via de PreCom pager

• golles
Ik had vanmorgen ook geupdate en hij wil bij mij ook niet inloggen, ik heb dat wel eens eerder gehad en moest toen een paar uur wachten voordat hij het weer deed. Er is ook een sticky issue over auth problemen https://github.com/iMicknl/ha-tahoma/issues/466

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:49

OMX2000

By any means necessary...

Ik zoek hele betrouwbare bewegingssensors. En daarmee bedoel sensors die stabiel blijven werken met bijvoorbeeld zigbee2mqtt. Ik heb meerder Hue motions een tijd in gebruik gehad, maar die blijven maar uitvallen. Batterij vervangen helpt niet, laatste zigbee2mqtt installeren leek te helpen, maar naar een paar dagen werd de Hue motion niet meer gezien.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

• Flapperbol
sOid schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 13:23:
@Flapperbol Ha, mooi ja. Waar heb je dat ding liggen? Echt onder de afvoer of zo?
Die van de keuken ligt achterin onder de keukenkast. Daar zit de afvoer voor de vaatwasser en kraan. Ook zit al onze Quooker apparatuur daar, dus dat leek mij wel een verstandige plek aangezien ik dat zelf aangesloten heb ;)

De andere drie liggen:
Bij de vloerverwarming verdeler
Bij de wasmachine/droger
In de kelder waar de hoofdkraan van het water zit
OMX2000 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 14:19:
Ik zoek hele betrouwbare bewegingssensors. En daarmee bedoel sensors die stabiel blijven werken met bijvoorbeeld zigbee2mqtt. Ik heb meerder Hue motions een tijd in gebruik gehad, maar die blijven maar uitvallen. Batterij vervangen helpt niet, laatste zigbee2mqtt installeren leek te helpen, maar naar een paar dagen werd de Hue motion niet meer gezien.
Ik heb zelf die Xiaomi Aqara sensoren, die werken hier prima. Heel af en toe is er één de verbinding kwijt, maar dat herstelt vanzelf.
Shelly heeft die dingen ook en dat is voor mij een wat betrouwbaarder merk, echter zijn die sensoren behoorlijk groot, dus ik houd het voor nu bij de Xiaomi's
(Note: Je moet bij de Xiaomi's wel wat solderen omdat ze anders slechts ééns per twee minuten beweging registreren)

[ Voor 44% gewijzigd door Flapperbol op 12-08-2021 14:22 ]

• golles
Oh ik heb geluk, ik had logging van de custom_component aangezet om te kijken wat er aan te doen is. Na het opnieuw opstarten van de HA container werkt het hier weer.
Pagina: 1 ... 46 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.