ik heb nog een paar vraagjes (na het lezen van de startpost en vele sites etc.. ..
+ overstappen van domoticz naar HA
1) kan ik backlog data invoeren .. o.a domoticz import script oid ? maar denk ook aan water verbruik/elektra verbruik etc ..
2) waaraan worden entiteiten / apparaten herkent ? (primairy identityer) .. mac-adres of IP ? ik wil namelijk mijn ip-range opsplitsen / veranderen etc ..
3a) gerelateerd aan 2 .. ik zag ergens dat je alles per entiteit kan "bundelen" .lijkt handig als je tv/gsm/pc verandert dat je alle "diensten" weer terugzet oid . ook beetje informatie bij houden ..
3b) denk een soort cmdb / database achtige zaken waar je een verloren telefoon makkelijk swapt ..
4) zijn er dingen die je "vooraf" wilt doen .. ? mag best veel werk zijn als het maar op de lange termijn zijn vruchten afwerpt, bepaalde configuratie zaken denk ik dan aan.
5) kan ik meerdere "google"/facebook/twitter accounts koppelen ? bv wij gebruiken google agenda apart per persoon maar ook gedeelde agenda(s) .
6) hoe ga je om met kinderen / gasten etc ? denk aan een aparte "adresboek" .. beetje zoals 3b denk ik dan.
om een beetje tekst en uitleg te geven:
Ik draai nu diverse domotica (hass/domoticz, nodered,mqtt etc ..) met tradfri,fritzbox,shelly;s, tuya(nog geen local tuya) tasmota devices, nuki, foscam vd1 deurbel, samsung "smart" wasmachine, sony tv, growatt omvormer, nefit cv (+ nefit easy), unfi, dsmr 3.5 (nog geen esp32 eraan met watermeter connectie) ps4's en diverse tablets,gsm's en andere meuk die ik vast vergeet

zoals een synology en de opnsens gateway
het lukt me wel alles seperaat aan te sturen en ontvangen maar mijn ervaring met domoticz en herinstalls is dat ik wel gericht ben op consolidatie, unformiteit .. en dat componenten relatief makkelijk uitwisselbaar zij zonder de "stats" te verliezen ..
- denk bv een temp sensor die nu via een esp32 loopt verplaatst word naar een shelly zowel fysiek als virtueel.
btw ik verwacht geen gedetaileerde uitleg maar een uitwisseling van idee-en of iets haalbaar is liefst met voorbeeldje oid
Ondertussen ga ik op zoek of ik de interface iets minder blokkering kan .. en voorbeelden van anderen er is zoveel mogelijk maar daardoor word het wel een grote warboel.. dus jullie commentaar word gewaardeerd