Dank, had niet aan de optie gedacht om het includen en excluden direct op de USB-stick te doen. Daar ben ik een stapje verder mee gekomen

Overigens wel erg irritant dat ik elke keer mijn hele Synology NAS moet rebooten als ik de z-wave stick of de RFXcom ontkoppel om iets te doen en weer in de NAS steek. Maar misschien moet ik in 2021 nog geen 'plug and play' verwachten
Goed, een stapje verder dus: alle stopcontacten heb ik weer werkend. De multisensoren (van precies hetzelfde merk als de controller, dus je zou verwachten dat ze fijn samenspelen) blijven vaag.
Een van de sensoren kreeg ik maar niet aan de praat: was alive en available volgens Z-Wave JS. Maar kwam geen data binnen en ook manufacturer en model bleven unknow. Ook meerdere keren opnieuw pairen of de sensor en mijn nas rebooten hielp allemaal niks.
Was het zat, gisteravond de voeding uit de sensor gehaald. Kijk ik vanochtend in Z-Wave JS: de multisensor was opeens beschikbaar (alive én available) en het merk en model was zichtbaar. Bij een multisensor die al 12 uur uitstaat

Vervolgens de usb-stekker weer in de sensor gestoken en er kwam zowaar verse data binnen. Er werkt dus weer 1 apparaatje extra.
Het debuggen van z-wave gekkigheden blijft echt een hel voor mij.
Als beginner met HA (maar geen absolute n00b, want ervaring met Domoticz, Node-RED, Grafana etc.) moet ik wel zeggen dat ik af en toe best vastloop in de documentatie van HA. Heb het idee dat het vaak net niet diep genoeg gaat of dat zaken waar in de documentatie naar wordt verwezen ontbreekt.
Twee voorbeelden. Allereerst een probleem met unique IDs en mqtt:
Ik heb een paar MQTT-sensoren toegevoegd in configuration.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
| sensor:
- platform: mqtt
state_topic: 'ESP_meterkast/SDM PV/W'
name: 'Vermogen zonnepanelen'
unit_of_measurement: 'W'
device_class: 'power'
state_topic: 'ESP_meterkast/SDM PV/V'
name: 'Spanning zonnepanelen'
unit_of_measurement: 'V'
device_class: 'voltage'
state_topic: 'ESP_meterkast/SDM PV/Wh_exp'
name: 'Opbrengst zonnepanelen'
unit_of_measurement: 'kWh'
device_class: 'energy'
state_topic: 'ESP_meterkast/SDM120/Wh_imp'
name: 'Import net'
state_topic: 'ESP_meterkast/SDM120/Wh_exp'
name: 'Export net'
state_topic: 'CO2_huiskamer/CO2/PPM'
name: 'CO2 huiskamer '
unit_of_measurement: 'ppm'
device_class: 'carbon_dioxide' |
Bij
Entities zie ik deze sensoren netjes terug en ook de waardes druppelen netjes binnen.
Klik ik vervolgens op een van de sensoren om bijvoorbeeld het icoontje via de UI aan te passen, dan mag dat niet. Want:
This entity does not have a unique ID
Ok, geen probleem. Dan pakken we even wat documentatie erbij:
This entity does not have a unique ID?
Daar staat:
Typically, you’ll see this when you create entities manually using YAML, but it can also appear if the integration that provides this entity, cannot determine a unique ID. This however is not an error, but just a limitation of the integration you use. A few selected integrations (such as template and
mqtt) allow the user to define a unique ID.
Tof, het gaat hier om mqtt dus ik kan als gebruiker wel een unique ID instellen
We klikken op de link om bij de documentatie van mqtt te komen en... daar staat letterlijk niets over het definen van een unique ID
Dan maar naar de integration zelf toe. Nee, nergens iets in mqtt te vinden over het definen van een unique ID. Klik je daar op
documentation, dan kom je weer op de extreem summiere MQTT-pagina waar er ook niks over te vinden is.
Volgens de handleiding moet dit dus gewoon kunnen. En vervolgens loopt de hulp in de documentatie geheel dood. Doe ik nou iets geks, zoek ik niet goed? Ben ik de eerste in al die jaren dat HA bestaat die dit werkend wil krijgen? Het is nog nooit iemand opgevallen dat er in de documentatie alleen staat
dat het kan, niet
hoe het kan?
Voorbeeld 2, het energy dashboard. Daarbij moet ik een entity kiezen die kWh's rapporteert (dat is mooi, die heb ik namelijk net via mqtt gekoppeld). Maar, die staan niet in de lijst waaruit ik entities mag kiezen. Gelukkig is er een knop die kan helpen:
Klik je op die knop, dan krijg je alleen de melding dat de maker van de gebruikte integration (dus niet ikzelf) heeft verzuimd om de class van de entity aan te geven. En dat ik maar de maker van de integration mqtt moet gaan vertellen dat hij/zij een fout heeft gemaakt

You’re configuring a statistic but you couldn’t find your source in the dropdown? That’s caused by a bug in the integration providing the entity. Integrations need to configure their entities correctly so Home Assistant knows that we need to track statistics for it and how.
Open an issue with the author of the integration and link them to
https://developers.home-a...nsor#long-term-statistics.
Dan maar weer zelf verder prutsen. In de mqtt-documentatie heb ik (uiteraard..) niets kunnen vinden over " A requirement to opt-in for statistics is that the sensor has state_class set to measurement". Deze poging vindt HA in ieder geval niet leuk:
code:
1
2
3
4
5
6
| - platform: mqtt
state_topic: 'ESP_meterkast/SDM PV/Wh_exp'
name: 'Opbrengst zonnepanelen'
state_class: 'measurement' |
Want
Property state_class is not allowed.
De integratie MQTT wordt door 38% van de HA-gebruikers ingezet. Waar halen die de oplossing voor dit soort basale dingen vandaan als het niet in de officiële documentatie staat? Wie geeft me een zetje in de juiste richting?
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX