Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 44 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.359.430 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-05 14:35
Lelletje schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 12:25:
Ik kom er even niet uit:
Bewegingssensor en lamp:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
- id: '1608481005359'
  alias: 'Motion: Light Overloop Zolder'
  description: ''
  trigger:
  - type: motion
    platform: device
    device_id: f9e774e9176a7dd3e7e0745ad969fec8
    entity_id: binary_sensor.presence_2
    domain: binary_sensor
  condition:
  - condition: or
    conditions:
    - condition: sun
      before: sunrise
      before_offset: +01:00:00
    - condition: sun
      after: sunset
      after_offset: -01:00:00
  - condition: state
    entity_id: input_boolean.set_zolder_on_off
    state: 'off'
  action:
  - service: light.turn_on
    target:
      device_id: bdc454edaee8455f80a80c4f12b792a2
    data:
      brightness_pct: 1
      rgb_color:
      - 0
      - 0
      - 255
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 1
      seconds: 0
      milliseconds: 0
  - type: turn_off
    entity_id: light.18455822c44f33b8f650
    domain: light
  mode: single

Lamp met knop aanzetten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
- id: '1614083979152'
  alias: 'Change: Turn Light Overloop Zolder On'
  trigger:
  - device_id: 9cf03bd9306eb517c3681e42f7202829
    domain: deconz
    platform: device
    type: remote_button_short_press
    subtype: turn_on
  condition:
  - condition: device
    type: is_off
    entity_id: light.18455822c44f33b8f650
    domain: light
  action:
    target:
    data:
      brightness_pct: 100
      rgb_color:
      - 255
      - 255
      - 255
  - service: input_boolean.turn_on
    target:
      entity_id: input_boolean.set_zolder_on_off

Het is hier of 100% brightness of kleur.

Uitleg:
Ik heb een motion sensor die prima werkt als de zon onder is, brightness gaat naar 1%. Na 1 minuut gaat deze weer uit.
Maar ik heb ook een knop die dus naar 100% gaat. Deze lamp blijft altijd aan tot we op de uit knop drukken, vandaar de input boolean.

Nu wil ik voor de nacht dus een andere kleur dan wanneer we op de knop drukken. Hoe kan ik deze 2 combineren?

Het is een Tuya plafondlamp van de Action.
Ik kan je niet helemaal volgen, wil je dus alleen 's nachts een andere kleur ALS de lamp is aangegaan via de knop? Of wil je in het algemeen een andere kleur 's nachts, ongeacht of de lamp wordt getriggerd door de knop of de motion sensor?

Anyway, je zou gebruik kunnen maken van de chooser om twee verschillende actions te maken afhankelijk van de status van sun.sun of eventueel van het attribuut elevation (of je maakt een template sensor voor je offset, leef je uit :P). Ik gebruik de chooser ook om te bepalen welke brightness mijn lampen op de overloop moeten hebben, zie hieronder.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
overloop_aan:
  sequence:
    choose:
      - conditions:
            entity_id: sun.sun
            state: 'below_horizon'
            entity_id: input_boolean.welterusten
            state: 'off'
        sequence:
            entity_id: light.overlooplampen
            data:
              transition: 1
              brightness_pct: 25
              color_temp: 366
      - conditions:
            entity_id: sun.sun
            state: 'below_horizon'
            entity_id: input_boolean.welterusten
            state: 'on'
        sequence:
            data:
              brightness_pct: 10
    default:
        data:
          brightness_pct: 50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-05 18:22

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Waah schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 12:38:
[...]

Ah die heb ik dus draaien op de NAS. Maar de PVoutput upload is me niet gelukt op HomeAssistant omdat ik geen docker-wizard ben.

Op home assistant gebruik ik plugins via HACS. Maar die info kan ik niet vanuit HA uploaden naar PVOUTPUT.
Ik upload ook niks vanuit ha naar pvoutput. Gebruik het slechts om op te halen. Upload geschied middels dsmr en genoemde container

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Laatst online: 04-05 18:22

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

pjeterinfo schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 13:56:
@martinvdm
@Waah
De Woutrrr/Omnik-Data-Logger heb ik ook heel lang gebruikt voor de logging naar PVoutput. Sinds kort overgestapt naar de oplossing op https://jbsoft.nl/site/ . Hiermee kan je eenvoudig de output naar PVoutput én het loggen van de PV in Home-assistant inregelen.
Ik heb hiervoor de HACS/ AppDaemon configuratie gebruikt.
Welke oplossing?

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJ80
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-04 11:53
Heeft er iemand een voorbeeld hoe hij Evohome werkend heeft gekregen?
Via de originele beschrijving kom ik er niet uit https://www.home-assistant.io/integrations/evohome/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:22
Ik zit met het volgende,
Ik ben bezig met de overstap van Domoticz naar HA.

Met Domoticz maakte ik al gebruik van Node-red om wat uitgebreidere opties te hebben icm met MQTT2Zigbee.

Nu wil ik graag het volgende maken, het liefst in HA zelf, maar het lijkt alsof dat niet kan, met Nodered heb ik het al wel voor elkaar.

Ik heb Lidl (warm) wit lampen, welke keurig een Color_temp parameter hebben.

Nu zou ik graag Los van of de lamp aan of uit staat, 's avonds om 23:00 bijvoorbeeld alle lampen op Colortemp 450 willen zetten en overdag naar Colortemp 200.

Ik kan via Nodered/MQTT keurig een payload sturen met alleen de kleur temperatuur,
Hierdoor blijft de lamp zijn huidige staat houden ( Bij lampen die aan staan, zie het het instant veranderen) en bij de lampen die uit staan pas bij de eerst volgende keer inschakelen.

In HA kom ik alleen tegen de actie "On/Off/Toggle" dus daarmee krijg ik dat niet voor elkaar.
Zie ik wat over het hoofd ? of is dat standaard niet mogelijk in HA ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-05 19:31
Het energy dashboard is een goede eerste zet. Ik vind het voor nu jammer dat er alleen updates per uur zijn. Vooral met betrekking tot de distribution card. Ik had dat veel meer in real time willen zien.

Ik hoop dat gas en water ook toegevoegd gaan worden op een bepaalde manier.

De meterstanden en de opbrengst van mij zon komt elke 10 seconden binnen dus ik kan veel actuelere standen zien.

Ik gebruik ook de power wheel card om dit inzichtelijk te maken. Die is niet zo fancy als de distribution card maar wel heel actueel.

Voorbeeld van mijn andere logger.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2XxW_MJKN4rB6E0A2Ci754ZQkJM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qx0ShxktjzuzHeKpHRWNtawY.png?f=fotoalbum_large

Weet iemand hoe je een token aan kan vragen bij c02signal.com?

nevermind de laatste vraag. Via de website opgeven voor de mailing list. Vervolgens krijg in je normale inbox een bevestiging en in je spam een api key 8)7

[ Voor 36% gewijzigd door Mich op 06-08-2021 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-05 16:47

CAP-Team

XBL: CAPTeam

CAP-Team schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 20:53:
De gebruikte stroom en de zonnepanelen gaan goed nu.

De teruggeleverde stroom nog niet. Dat is de power produced van de slimme meter. Maar dat is eigenlijk je netto productie, het getal van de zonnepanelen is de bruto productie. Daartussen zit het werkelijke verbruik.
Ik had de teruglever entiteiten uitgesloten van de recorder 8)7 daarom werkten de teruglever cijfers niet. Nu werkt het wel allemaal :)

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-05 20:12
Waah schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 12:38:
[...]

Ah die heb ik dus draaien op de NAS. Maar de PVoutput upload is me niet gelukt op HomeAssistant omdat ik geen docker-wizard ben.

Op home assistant gebruik ik plugins via HACS. Maar die info kan ik niet vanuit HA uploaden naar PVOUTPUT.
Ik heb dat met een shell command opgelost dat ik met een automatisering elk uur aanroep:
YAML:
1
2
 shell_command:
  pvout: 'curl -d "d={{now().strftime("%Y%m%d")}}" -d "t={{now().strftime("%H:%M")}}" -d "v1={{states.sensor.pv_eday.state | multiply(1000)}}" -H "X-Pvoutput-Apikey: {{states.sensor.pvout_api_key.state}}" -H "X-Pvoutput-SystemId: {{states.sensor.pvout_system_id.state}}" https://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp'

Voor de api_key en system_id heb ik een sensor aangemaakt zodat ik ze netjes in secrets.yaml kan bewaren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jasring
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:52
LJ80 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 18:35:
Heeft er iemand een voorbeeld hoe hij Evohome werkend heeft gekregen?
Via de originele beschrijving kom ik er niet uit https://www.home-assistant.io/integrations/evohome/
Ik heb m heel simpel gewoon zo in m’n config staan:
code:
1
2
3
4
5
evohome:
  username: !secret evohome_username
  password: !secret evohome_password
  #high_precision: true
  scan_interval: 300

Acties:
  • +1 Henk 'm!
2021.8.3:
  • Gracefully handle additional GSM errors (@ocalvo - #54114) (sms docs)
  • Handle software version being None when setting up HomeKit accessories (@nzapponi - #54130) (homekit docs)
  • Fix sensor PLATFORM_SCHEMA for ebox and enphase_envoy (@mib1185 - #54142) (enphase_envoy docs)
  • Fetch interface index from network integration instead of socket.if_nametoindex in zeroconf (@bdraco - #54152) (zeroconf docs) (network docs)
  • Bump zeroconf to 0.33.4 to ensure zeroconf can startup when ipv6 is disabled (@bdraco - #54165) (zeroconf docs)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAD-tekenaar
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-05 23:01
Ik ben bezig om een spraakopdracht bij Google Assistant en actie te laten regelen door HA.
De integratie is gelukt en ik kan scripts in HA laten starten via Google Assistant.
Nu lees ik dat scenes in HA ook gestarten kunnen worden via Google Assistant.

Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen scenes & scripts.
Welke heeft jullie voorkeur om te gebruiken voor Google Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Laatst online: 10:12

TWKterry

Master Mariner

kun je ook een trigger waarde aanpassen en zorgen dat de automation weer triggert?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
automation:
  trigger:
    - platform: numeric_state
      entity_id: sensor.test_value
      # Other entity ids can be specified for above and/or below thresholds
      above: input_number.limit
   action:  (pseudo code )
    increase input_number.limit
    notify( limit input_number.limit reached)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:49
Jesse- schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 20:29:
[...]

Ik heb dat met een shell command opgelost dat ik met een automatisering elk uur aanroep:
YAML:
1
2
 shell_command:
  pvout: 'curl -d "d={{now().strftime("%Y%m%d")}}" -d "t={{now().strftime("%H:%M")}}" -d "v1={{states.sensor.pv_eday.state | multiply(1000)}}" -H "X-Pvoutput-Apikey: {{states.sensor.pvout_api_key.state}}" -H "X-Pvoutput-SystemId: {{states.sensor.pvout_system_id.state}}" https://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp'

Voor de api_key en system_id heb ik een sensor aangemaakt zodat ik ze netjes in secrets.yaml kan bewaren :)
Top! werkt hier nu ook :Y)

Heb hem iets aangepast voor de Omnik-sensors + P1 slimme meter integratie.

Edit: werkt nog niet helemaal lekker. Moet ik eerst fixen.

Voor wie interesse heeft:

[list=1]
• Installeer via HACS "Omnik Inverter Solar Sensor (No Cloud)" en configureer (IP adres van inverter nodig)
• Voor de P1 slimme meter mistte ik het totale verbruik dus een template sensor aangemaakt. Als bij jullie die sensor wel werkt, top! Dan kun je deze code overslaan en "_template" verwijderen uit het Shell_command:
[code=yaml]- platform: template
sensors:
energy_consumption_total_template:
friendly_name: "verbruik meter"
unit_of_measurement: "W"
value_template: '{{ (states("sensor.energy_consumption_tarif_1") | int + states("sensor.energy_consumption_tarif_2") | int ) }}'
[/code]
• Als laatste kopieer en plak je de volgende code in je Configuration.yaml
[code=yaml]shell_command:
pvout: 'curl -d "d={{now().strftime("%Y%m%d")}}" -d "t={{now().strftime("%H:%M")}}" -d "v1={{states.sensor.energy_solar_power_today.state | multiply(1000)}}" -d "v2={{states.sensor.solar_power_current.state}}" -d "v3={{states.sensor.energy_consumption_total_template.state}}" -d "v4={{states.sensor.power_consumption.state}}" -H "X-Pvoutput-Apikey: APIKEY" -H "X-Pvoutput-SystemId: SYSTEMID" https://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp'[/code]
Vervang APIKEY en SYSTEMID met de waarden in je PVoutput-settings.
Waar d=, t=, v1= etc voor staan in de code vind je hier

• Om dit elke 5 minuten te uploaden maak je een automation met de volgende code:
[code=yaml]alias: PVoutput upload
trigger:
- platform: time_pattern
minutes: '/5'
condition: []
action:
- service: shell_command.pvout
mode: single[/code]
[/list]

dit is natuurlijk zelf aan te passen voor je eigen inverter en slimme meter etc. Vervang mijn entities met je eigen entities en voilá. Er is een uitgebreidere Omnik in HACS (Omnik Inverter) bijvoorbeeld, welke ook temperatuur en voltage meegeeft wat ook in pvoutput kan. Maar dat hoef ik zelf niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Waah op 07-08-2021 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrigteri
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-04 01:52
Waah schreef op maandag 26 juli 2021 @ 01:29:
[...]

Weet niet of je al camera's hebt, maar heb zelf goede ervaring met Reolink. De E1 Pro heeft bijvoorbeeld rtsp streams. En werken hier goed in HA.

De resolutie is ook hoog, en geeft echt scherp beeld door. Kan gewoon inzoomen en nog details zien. Mijn oude "full HD" camera was 1 pixelige brij.
skank schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:48:
[...]

Vergeet eufy niet, die doen ook rtsp en ha integratie ;)
Beetje mosterd en maaltijd misschien, maar Reolink ondersteund niet bij alle camera's RTSP, dus wel even goed checken welke wel, welke niet. De meeste van hun PoE met persoon/voertuig AI hebben geen RTSP support. Dan is Annke C800 een mooi alternatief, die heeft wel RTSP support.
Schaamteloos mn review even pluggen: Annke C800 Turret. Mega kijkhoek met 2,8mm.
Ik ben persoonlijk wel groot fan van de Reolink RLC-810A, niet duur en prima resolutie en vrij brede kijkhoek met 4mm. Review daarvan: Reolink RLC-810 Bullet (edit: maar deze heeft dus geen RTSP)

[ Voor 20% gewijzigd door hrigteri op 07-08-2021 02:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-05 22:25
Blijkbaar werkt de energy toevoeging nog niet lekker gister en eergister had ik enorm hoge waardes tussen 00 en 01 uur.
Vervolgens de sensor aangepast naar de actuele meterstand in plaats van de dag stand en heb nu rond 04 uur hoge waardes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2_W2Eb6iCNjobsQ4qsrMQv-IqkA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FiM3TYd3dD9upKdVcui8XM0E.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-05 22:23
CAD-tekenaar schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 23:17:
Ik ben bezig om een spraakopdracht bij Google Assistant en actie te laten regelen door HA.
De integratie is gelukt en ik kan scripts in HA laten starten via Google Assistant.
Nu lees ik dat scenes in HA ook gestarten kunnen worden via Google Assistant.

Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen scenes & scripts.
Welke heeft jullie voorkeur om te gebruiken voor Google Assistant.
Een scene is meer een voorkeursinstelling, dus bijvoorbeeld die lamp moet aan, die uit, en die op 50%, waarbij dan die switch ook aan is.

Binnen een script kun je services starten, bijvoorbeeld een tts uit laten spreken en logica en checks inbouwen, door middel van choose en conditions. Een script is precies hetzelfde als het action deel van een condition.

Er is dus geen voorkeur tussen die twee voor Google Assistant, het ligt er meer aan wat je wil bereiken. Maar in principe kan alles wat je in een scene kunt doen ook in een script. Andersom niet.

[ Voor 10% gewijzigd door TheFes op 07-08-2021 08:57 ]

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:18

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
_trickster_ schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 18:47:
Ik zit met het volgende,
Ik ben bezig met de overstap van Domoticz naar HA.

Met Domoticz maakte ik al gebruik van Node-red om wat uitgebreidere opties te hebben icm met MQTT2Zigbee.

Nu wil ik graag het volgende maken, het liefst in HA zelf, maar het lijkt alsof dat niet kan, met Nodered heb ik het al wel voor elkaar.

Ik heb Lidl (warm) wit lampen, welke keurig een Color_temp parameter hebben.

Nu zou ik graag Los van of de lamp aan of uit staat, 's avonds om 23:00 bijvoorbeeld alle lampen op Colortemp 450 willen zetten en overdag naar Colortemp 200.

Ik kan via Nodered/MQTT keurig een payload sturen met alleen de kleur temperatuur,
Hierdoor blijft de lamp zijn huidige staat houden ( Bij lampen die aan staan, zie het het instant veranderen) en bij de lampen die uit staan pas bij de eerst volgende keer inschakelen.

In HA kom ik alleen tegen de actie "On/Off/Toggle" dus daarmee krijg ik dat niet voor elkaar.
Zie ik wat over het hoofd ? of is dat standaard niet mogelijk in HA ?
Je kunt die data alleen meesturen met een on commando inderdaad, maar je kunt ook mqtt berichten versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
H143 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 07:59:
Blijkbaar werkt de energy toevoeging nog niet lekker gister en eergister had ik enorm hoge waardes tussen 00 en 01 uur.
Vervolgens de sensor aangepast naar de actuele meterstand in plaats van de dag stand en heb nu rond 04 uur hoge waardes
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mDclntqIgBNp1wQ_0uQNPzyrDC0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WoL6DULqzUs5uuAv9wUA2kRg.png?f=fotoalbum_large

Bij mij werkt hij wel goed. Ik gebruik de meterstanden (dus niet de dagstanden) en krijg die binnen via DSMRreader en dan mqtt. alles in kwh waarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiz_Kid
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22-04 23:08
JBS schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 16:25:
[...]
Check je logbestand op je SD kaart eens, en dan met name de regels rond het moment dat je HA onderuit gaat.
Hey, zal het in de gaten houden. Moet ik dan de Raspberry PI opnieuw opstarten of hoe kan ik het makkelijkst bij de logfile komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Laatst online: 02-05 16:22
Mich schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 10:36:
[...]

[Afbeelding]

Bij mij werkt hij wel goed. Ik gebruik de meterstanden (dus niet de dagstanden) en krijg die binnen via DSMRreader en dan mqtt. alles in kwh waarden.
Huh welke entities gebruik je dan wel?
Ik gebruik wel de dagentities:
sensor.dsmr_day_consumption_electricity_returned_merged and sensor.dsmr_day_consumption_electricity_merged

En voor de kost van de energie consumptie:

sensor.dsmr_day_consumption_electricity_cost_merged and

Ik zie wel verschillen met de waardes in dsmr reader zelf, geen idee hoe dat kan.
Hoe verkrijg jij je zonnepanelen?
Ik dacht dat jij ook geen meter had tussen je omvormer en het net
Ik zou die graag ook willen meten maar heb dus geen meettoestel.
Als ik het zo lees zou dat kunnen met een shellyEM, maar is dat dan even goed als een echt toestel die op je omvormer hangt.
Mijn omvormer is een diehl platinum 4600S
Jammer dat gas ook nog niet included is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-05 11:30

DUX

blijft ook nu voor Oranje

DUX schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 12:46:
Het mooie nieuwe Energy-dashboard drukt mij met de neus op het volgende, en ik lijk er binnen het topic niks op te kunnen vinden, helaas. Ik draai HomeAssistant in een VM op mijn Synology, so far so good. Qua database maak ik gebruik van een MariaDB-package op de Synology. Laatstgenoemde maakt iedere nacht een backup via de HyperBackup-package van Synology en breekt daarmee (natuurlijk) bestaande verbindingen af. HomeAssistant is tijdens de backup niet bereikbaar, maar komt na afronden van de backup weer keurig in de lucht. De recorder echter lijkt te blijven steken op het moment van de backup. Wanneer ik Home Assistant een herstart geef komt alles weer goed aan het werk.

Voor de hand liggende workaround: dan herstart ik HomeAssistant toch gewoon iedere nacht? Ja, maar dat is een pleistertje op een etterende wond. Liever zou ik zien dat de recorder een nieuwe verbinding probeert op te zetten om de zoveel tijd wanneer er een hikje is. Iemand bekend met dit issue? (Ik zal voor mijzelf nog debuglogs opbouwen voor de recorder maar daar verwacht ik weinig extra info uit).

[Aanvullende vraag: fantastisch dat het energy dashboard gebruik maakt van statistics en niet van events. Maar, hoe lang worden statistics opgeslagen t.o.v. events en valt dat te beïnvloeden met een instelling? Mijn recorder heeft nu veel meer ingesteld staan dan die standaard 10 dagen. Wanneer ik dit weer op 10 zet, worden mijn statistics dan ook beperkt tot tien dagen?
Ik zie in de logs dat de recorder tienmaal probeert een connectie te leggen naar de database en het dan gewoon opgeeft. Reguliere timeouts. Heeft iemand een suggestie om dat aantal pogingen te verhogen (desnoods tot oneindig) edit: db_max_retries, een parameter van de recorder-functie

En op herhaling: weet iemand of statistics onderworpen worden aan hetzelfde bewaarregime als events, en zo niet: waar dat instelbaar is?

[ Voor 3% gewijzigd door DUX op 07-08-2021 16:57 ]

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:27
Ok.

Ik heb dus de DSMRLoggerV3, https://mrwheel.github.io/DSMRlogger2HTTP/hardware_V3/

Ding kan ik mbv een card inlezen in HA. Maar in de Energy Dashboard komt volslagen niks tevoorschijn.

Als ik Grid consumption wil toevoegen krijg ik als melding ; No matching statistics found

Iemand een idee, want ik ben nu al 2 dagen aan het pogen, maar het levert me niks op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Wiz_Kid schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 10:39:
[...]

Hey, zal het in de gaten houden. Moet ik dan de Raspberry PI opnieuw opstarten of hoe kan ik het makkelijkst bij de logfile komen?
Mogelijk heb je via Samba of SSH nog wel toegang wanneer de genoemde zaken onderuit gaan. Anders beste even het SD kaartje uit de Pi halen en via een laptop/desktop de logfile er vanaf halen. Werk je met Windows, gebruik dan even een tooltje om het Linux bestandssysteem te kunnen bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJ80
jasring schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 21:23:
[...]

code:
1
2
3
4
5
evohome:
Bedankt, ik ga het proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJ80
jasring schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 21:23:
[...]

code:
1
2
3
4
5
evohome:
Ik heb hetzelfde gedaan.
Eerst via de evohome link een online acount aangemaakt.
Daarna simpele script van jou in de config gezet.
Er is alleen niets extra's bijgekomen in het dashboard na de reboot.
Ook geen log errors...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-05 21:14
Ik gebruik DSMR-reader welke via mqtt naar HA doorstuurt wat mij regelmatig opvalt is dat de teruglevering of het huidige verbruik soms enorm achterloopt.
Staat bijvoorbeeld nog op 1005kW terwijl het in DSMR reader alweer even 0 is. (zon even weg of de waterkoker gaat aan).
Andersom ook regelmatig zoals nu staat het huidige verbruik nog op 400 Watt de teruglevering op 1009 Watt (terwijl in DSMR reader het verbruik 0 is en teruglevering 1009).
Als je kijkt naar de telegram timestamp (sensor.dsmr_reading_timestamp) loopt die soms ook aardig op naar 30 seconden soms een minuut .
Kortom de synchronisatie is niet erg accuraat .
Waar kan dit aan liggen?
Is het anders beter om HA rechtstreeks op de P1 meter aan te sluiten via de DSMR integratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
ComTech schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 13:25:
Ik gebruik DSMR-reader welke via mqtt naar HA doorstuurt wat mij regelmatig opvalt is dat de teruglevering of het huidige verbruik soms enorm achterloopt.
Staat bijvoorbeeld nog op 1005kW terwijl het in DSMR reader alweer even 0 is. (zon even weg of de waterkoker gaat aan).
Andersom ook regelmatig zoals nu staat het huidige verbruik nog op 400 Watt de teruglevering op 1009 Watt (terwijl in DSMR reader het verbruik 0 is en teruglevering 1009).
Als je kijkt naar de telegram timestamp (sensor.dsmr_reading_timestamp) loopt die soms ook aardig op naar 30 seconden soms een minuut .
Waar kan dit aan liggen?
Is het anders beter om HA rechtstreeks op de P1 meter aan te sluiten via de DSMR integratie?
Vreemd dat er bij jou vertraging opzit, ik gebruik ook dsmr reader en dan via mqtt nr HA en das quasi onmiddelijk hetzelfde in ha als in dsmr reader

Draait die dsmr reader op hetzelfde toestel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
skank schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 10:56:
[...]

Huh welke entities gebruik je dan wel?
Ik gebruik wel de dagentities:
sensor.dsmr_day_consumption_electricity_returned_merged and sensor.dsmr_day_consumption_electricity_merged

En voor de kost van de energie consumptie:

sensor.dsmr_day_consumption_electricity_cost_merged and

Ik zie wel verschillen met de waardes in dsmr reader zelf, geen idee hoe dat kan.
Hoe verkrijg jij je zonnepanelen?
Ik dacht dat jij ook geen meter had tussen je omvormer en het net
Ik zou die graag ook willen meten maar heb dus geen meettoestel.
Als ik het zo lees zou dat kunnen met een shellyEM, maar is dat dan even goed als een echt toestel die op je omvormer hangt.
Mijn omvormer is een diehl platinum 4600S
Jammer dat gas ook nog niet included is
Ik gebruik deze 4 sensoren:
In state topic zie je de output als DSMR reader

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
- platform: mqtt
  state_topic: "dsmr/reading/electricity_returned_1"
  name: "dsmr_electricity_returned_1"
  device_class: energy
  unit_of_measurement: 'kWh'
  value_template: "{{ value_json }}"
  state_class: measurement

state_topic: "dsmr/reading/electricity_returned_2"
  name: "dsmr_electricity_returned_2"

state_topic: "dsmr/reading/electricity_delivered_1"
  name: "dsmr_electricity_delivered_1"

state_topic: "dsmr/reading/electricity_delivered_2"
  name: "dsmr_electricity_delivered_2"

En dit is mijn customize:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
sensor.dsmr_electricity_returned_1:
  friendly_name:  Export laag
  icon: mdi:counter
  last_reset: "homeassistant.util.dt.utc_from_timestamp(0)"

sensor.dsmr_electricity_returned_2:
  friendly_name:  Export normaal

sensor.dsmr_electricity_delivered_1:
  friendly_name:  Import laag

sensor.dsmr_electricity_delivered_2:
  friendly_name:  Import normaal

Ik denk dat het ook wel werkt met de dag waardes. Ook al weet ik niet wat er gebeurt midden in de nacht als die waardes worden gereset naar 0 terwijl de last_reset geen update krijgt.

Ik krijg uit mijn solaredge omvormer elke 10 seconden een update met het totaal opgewekte vermogen. Tevens heb ik een aparte kwh meter tussen mijn omvormer en de groepenkast met s0 pulsen (als backup). Dus metingen genoeg hier ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Mich op 07-08-2021 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
skank schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 13:31:
[...]

Vreemd dat er bij jou vertraging opzit, ik gebruik ook dsmr reader en dan via mqtt nr HA en das quasi onmiddelijk hetzelfde in ha als in dsmr reader

Draait die dsmr reader op hetzelfde toestel?
Nee op een Raspberry Pi in de meterkast.
Het heeft eigenlijk altijd goed gewerkt maar een tijd geleden begonnen deze vertragingen ineens.
Ik heb toen DSMR-reader opnieuw geïnstalleerd en het leek toen goed te werken.
Nu ik met die nieuwe energie integratie er weer mee bezig ben valt het weer op.
De dagtotalen kloppen trouwens wel gewoon.
Als ik in DSMR reader kijk zie ik wel Laatst ontvangen update vaak wisselen tussen de 15-20 seconden ik weet niet of dat normaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
ComTech schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 13:40:
[...]

Nee op een Raspberry Pi in de meterkast.
Het heeft eigenlijk altijd goed gewerkt maar een tijd geleden begonnen deze vertragingen ineens.
Ik heb toen DSMR-reader opnieuw geïnstalleerd en het leek toen goed te werken.
Nu ik met die nieuwe energie integratie er weer mee bezig ben valt het weer op.
De dagtotalen kloppen trouwens wel gewoon.
Als ik in DSMR reader kijk zie ik wel Laatst ontvangen update vaak wisselen tussen de 15-20 seconden ik weet niet of dat normaal is.
Als ik op de live graph kijk in dsmr reader zie ik elke 10 seconden een update komen, daar heb je wel een versie 5 meter voor nodig volgens mij.

Je zou misschien deze 2 instellingen kunnen checken in dsmr reader:

1) Backend configuration --> Backend process sleep: (bij mij 5 seconden)
2) datalogger configuration --> Datalogger process sleep: (bij mij 10 seconden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Mich schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 13:31:
[...]

Ik gebruik deze 4 sensoren:
In state topic zie je de output als DSMR reader

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
  state_topic: "dsmr/reading/electricity_returned_1"
  name: "dsmr_electricity_returned_1"

state_topic: "dsmr/reading/electricity_returned_2"
  name: "dsmr_electricity_returned_2"

state_topic: "dsmr/reading/electricity_delivered_1"
  name: "dsmr_electricity_delivered_1"

state_topic: "dsmr/reading/electricity_delivered_2"
  name: "dsmr_electricity_delivered_2"

En dit is mijn customize:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
sensor.dsmr_electricity_returned_1:
  friendly_name:  Export laag

sensor.dsmr_electricity_returned_2:
  friendly_name:  Export normaal

sensor.dsmr_electricity_delivered_1:
  friendly_name:  Import laag

sensor.dsmr_electricity_delivered_2:
  friendly_name:  Import normaal

Ik denk dat het ook wel werkt met de dag waardes. Ook al weet ik niet wat er gebeurt midden in de nacht als die waardes worden gereset naar 0 terwijl de last_reset geen update krijgt.

Ik krijg uit mijn solaredge omvormer elke 10 seconden een update met het totaal opgewekte vermogen. Tevens heb ik een aparte kwh meter tussen mijn omvormer en de groepenkast met s0 pulsen (als backup). Dus metingen genoeg hier ;)
Bij mij komen die mqtt sensoren er automatisch in, ik hoef ze zelfs niet in code te schrijven
Waarom neem je de merged ones niet?
Scheelt weer code.
Ik dacht dat je de dagtotalen moest gebruiken. De "reading" ones, zijn op het moment zelf en veranderen quasi iedere seconde

Ik had ook gelezen dat HA die energy maar om het uur synct.. Dus hoe betrouwbaar is die "reading" dan?
Ik geef toe, ik weet het ook niet 100% hoor. Ik gebruik de dagtotalen merged, en krijg data binnen, maar not sure als ze correct zijn. Zoals gezegd zie ik verschillen met dsmrreader , terwijl dit toch hetzelfde zou moeten zijn...
Misschien idd allemaal wat vroeg die nieuwe dingen :)

Zopas ook een shelly em besteld zodat ik mn zonnepanelen kan uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
Mich schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 13:47:
[...]

Als ik op de live graph kijk in dsmr reader zie ik elke 10 seconden een update komen, daar heb je wel een versie 5 meter voor nodig volgens mij.

Je zou misschien deze 2 instellingen kunnen checken in dsmr reader:

1) Backend configuration --> Backend process sleep: (bij mij 5 seconden)
2) datalogger configuration --> Datalogger process sleep: (bij mij 10 seconden)
Backend process sleep staat bij mij op 1 seconden
Datalogger process sleep 5 seconden.
Dit staat standaard zo ingesteld want heb net even gekeken in een nieuwe DSMR installatie. (heb alles behalve die Raspberry Pi dan omdat die in de meterkast moet) op een VMWare ESXi server draaien.

Ik zal eens testen met een versie HomeAssist installatie (dat is dan weer het voordeel van VmWare :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mich
skank schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 13:50:
[...]

Bij mij komen die mqtt sensoren er automatisch in, ik hoef ze zelfs niet in code te schrijven
Waarom neem je de merged ones niet?
Scheelt weer code.
Ik dacht dat je de dagtotalen moest gebruiken. De "reading" ones, zijn op het moment zelf en veranderen quasi iedere seconde

Ik had ook gelezen dat HA die energy maar om het uur synct.. Dus hoe betrouwbaar is die "reading" dan?
Ik geef toe, ik weet het ook niet 100% hoor. Ik gebruik de dagtotalen merged, en krijg data binnen, maar not sure als ze correct zijn. Zoals gezegd zie ik verschillen met dsmrreader , terwijl dit toch hetzelfde zou moeten zijn...
Misschien idd allemaal wat vroeg die nieuwe dingen :)

Zopas ook een shelly em besteld zodat ik mn zonnepanelen kan uitlezen.
Ik heb mijn dsmr reader zo staan dat ik elke 10 seconden een waarde krijg ipv elke seconde. Want dat is wel erg snel. De dag totalen krijgen bij mij even vaak een update als de normale kwh standen (die ik dus gebruik). Dus daar hoef je het niet voor te laten. Voor het energy dashboard lijkt de snelheid voor nu niet uit te maken. Ik hoop alleen dat in de toekomst ook kan uitsplitsen per 5 miunten bijvoorbeeld ipv een uur. Of zelfs nog meer inzoomen.

De merged waardes neem ik niet om onderscheid te maken tussen laag tarief en normaal tarief:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GsNImcJ2BAeadiG9ykBZP3qj-7c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/00T8QtBthXlBV57U3gxuCII1.png?f=fotoalbum_large

Ik heb trouwens heel veel sensoren handmatig ingevuld, dat vind ik prettiger dan al die integrations. Nu heb ik volledige controle erover :)
ComTech schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 13:58:
[...]

Backend process sleep staat bij mij op 1 seconden
Datalogger process sleep 5 seconden.
Dit staat standaard zo ingesteld want heb net even gekeken in een nieuwe DSMR installatie. (heb alles behalve die Raspberry Pi dan omdat die in de meterkast moet) op een VMWare ESXi server draaien.

Ik zal eens testen met een versie HomeAssist installatie (dat is dan weer het voordeel van VmWare :) )
Ohja. Ik weet het ook alweer. Vroeger namen die tijden die jij hebt best veel rekenkracht in beslag. Toen heb ik het wat opgehoogd. Tevens hoef ik niet elke 1 seconde een nieuwe waarde maar is 1x per 10 seconde voldoende voor mij. De database van Home Assistant loopt dan ook iets minder snel vol :)

[ Voor 17% gewijzigd door Mich op 07-08-2021 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Zie je die dan opgesplitst in dag/nacht dan? Nee toch? Als ik je grafiek zie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
skank schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 14:19:
Zie je die dan opgesplitst in dag/nacht dan? Nee toch? Als ik je grafiek zie..
Dat doet hij wel. Die grafiek is van vandaag en is dus allemaal laag tarief ivm weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Mich schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 14:26:
[...]

Dat doet hij wel. Die grafiek is van vandaag en is dus allemaal laag tarief ivm weekend.
Uiteraard, niet nagedacht van me :)
Ik zal het dan ook zo wijzigen
Maar dan wel met de dagtotalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick89
  • Registratie: Juni 2009

Patrick89

PSN : Gamesource

https://www.home-assistant.io/docs/energy/

Betreffende die "Home Energy Management". Is er ook iemand die tegen een 404 fout aangelopen is ?
Zelf hou ik continue die 404 fout en verder ook geen enkele andere melding in de log of zo ... 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J7KIeDnFjkACShDlNauH_0gOAlI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q79EHV3x7PFZJz2TGIfV0iUg.png?f=fotoalbum_large

Edit : Zag iemand op HomeAssistant forum ook hebben, echter daar ook geen oplossing. Zit zelf achter nginx proxy maar op lokaal ip krijg ik dezelfde 404 fout.

[ Voor 69% gewijzigd door Patrick89 op 07-08-2021 14:41 ]

Denkt u aub aan het milieu voor u deze reactie afdrukt ;(..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nike
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Weet iemad wat ik hier fout doe:
de bovenste sensor is van mijn slimme meter van kwH naar Watt en dat werkt

Nu heb ik een Youless voor mijn zonnepannelen en die wil ik graag naar kwH.
Ik dacht draai de boel om maar dat pikt ie niet.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
#kwhsensor    
sensor:
  - platform: template
    sensors:
      dsmr_in_watts:
        friendly_name: "Current Power Usage"
        value_template: "{{ states('sensor.power_consumption')|float * 1000 }}"

sensors:
      pv_power_kw:
        friendly_name: "Current Power Usage pv kwh"
        value_template: "{{ states('sensor.energy_production')|float 1000 * 60 }}"
        unit_of_measurement: kwH

-edit-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Laatst online: 29-04 09:51
Mijn vader heeft een sunnyboy en via de sma app op de pc kan ik er bij. Je vult dan gebruiker in en ww 0000 maar als ik dit in HA doe met het ip adres van de omvormer krijg ik geen verbinding.
dennistd schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:56:
[...]

Ik gebruik deze integratie en heb een Sunny Tripower 6.0

Enige waar ik nog niet uit ben is het verschil tussen de entiteiten total_yield en pv_gen_meter. Beide geven dezelfde waarde aan, maar hebben de verschillende omschrijvingen "Total power yield from a solar installation" en "Total kWh generated to date" :?

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Patrick89 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 14:38:

Betreffende die "Home Energy Management". Is er ook iemand die tegen een 404 fout aangelopen is ?
Zelf hou ik continue die 404 fout en verder ook geen enkele andere melding in de log of zo ... 8)7

[Afbeelding]

Edit : Zag iemand op HomeAssistant forum ook hebben, echter daar ook geen oplossing. Zit zelf achter nginx proxy maar op lokaal ip krijg ik dezelfde 404 fout.
Kan het zijn dat je default: niet in je configuratie hebt staan, en daardoor nu dus ook niet automatisch energy:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
nike schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 16:35:
Weet iemad wat ik hier fout doe:
de bovenste sensor is van mijn slimme meter van kwH naar Watt en dat werkt

Nu heb ik een Youless voor mijn zonnepannelen en die wil ik graag naar kwH.
Ik dacht draai de boel om maar dat pikt ie niet.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
#kwhsensor    
sensor:
    sensors:
      dsmr_in_watts:
        friendly_name: "Current Power Usage"
        value_template: "{{ states('sensor.power_consumption')|float * 1000 }}"

sensors:
      pv_power_kw:
        value_template: "{{ states('sensor.energy_production')|float 1000 * 60 }}"
Je kunt geen kWh maken van W door alleen maar met 1000 x 60 te vermenigvuldigen. Je moet het integreren in de tijd dus je vermenigvuldigt de Watt met de meetperiode (60 sec?). Die tel je dan per 60 sec op tot je 60 x 60 sec waarden hebt. Dan heb je een hoop Ws. Daar maak je dan kWh van door te delen door 1000 én te delen door 3600. Gelukkig is er een integratie die dit voor je kan doen (zelf geen ervaring mee): https://www.home-assistant.io/integrations/integration/

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18-04 17:06
zierbeek schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 16:54:
[...]

Ik ga in dat geval liever voor optie twee. ik heb zin om me te verdiepen in de hele wereld. ik had in het verleden slimme lampen maar wil de omschakeling maken naar die tweede. Ik zoek gewoon nog iets om me over de streep te trekken naar home assistant. En dan kan het dit zijn. Ook om de zonnepanelen te integreren, kleine media hub voor muziek en films met plex/google cast, aanwezigheidsdetectie,...
Een klein upje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nike
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
gevonden:

code:
1
2
3
4
5
6
    sensors:
      pv_power_kw:
        value_template: "{{ states('sensor.energy_production')|float * 0.001 }}"

-edit-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-05 15:15

Rianata

Have you played Atari today?

Upje waarvoor? 8)7 Wat is jouw concrete vraag? Je hebt al suggesties gekregen, je kunt toch niet verwachten dat we hier als een stel evangelisten jou over de streep gaan halen om HA te gaan gebruiken :+

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Rianata schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 17:21:
[...]

Upje waarvoor? 8)7 Wat is jouw concrete vraag? Je hebt al suggesties gekregen, je kunt toch niet verwachten dat we hier als een stel evangelisten jou over de streep gaan halen om HA te gaan gebruiken :+
Helamaal niet, ik ben opzoek naar welke hardware jullie aanraden ;)
Dus kalm, evangelist :+

[ Voor 3% gewijzigd door zierbeek op 07-08-2021 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
mr.inno schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 08:27:
[...]

Home assistant kent hier veel verschillende oplossing voor.
Maar zo als @TrailBlazer als zij: het formaat is waardeloos.

Van eenvoudig naar complex
  • Je kunt een externe weer dienst gebruiken via reeds bestaande intergratie (makkelijkste oplossing)
  • Je kunt Buienradar of KNMI diensten gebruiken, met een klein beetje programeer werk zoals @CAP-Team aangaf
  • Je kunt zoals @KC27 zij een Commandline sensor gebruiken, al zou ik dan wel voor de optie van @golles gaan
  • Je kunt ook Rest gebruiken zoals @Mimiix aangaf
  • Je kunt een MQTT broker addon draaien en de waardes daar heen publishe en dan met MQTT intergratie dan weer de sensors maken. Dit laatste bied wat mogelijkheden voor de toekomst, of zigbee/z-wave to MQTT
er zullen er vast nog meer zijn 8)7

ps: 38.4% van de installatie draait MQTT, dat is schrikbarend hoog
Ik wil in Home Assistant een van de weerstations gebruiken die hier in de buurt aanwezig zijn.
Dat is een redelijke zooi. Meeste weerfanaten met een weerstation blijken geen IT-ers te zijn.
Meestal kom ik uit op een HTML pagina waarin in tabellen de actuele waarden worden weergeven.
Het meest fancy was een RSS feed maar met elementen zonder naam of id.

Wil ik dit kunnen gebruiken dan moet ik een ongestructureerde html of een feed gaan scrapen. Waar kan ik dat het gemakkelijkste mee doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:31
zierbeek schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 17:24:
[...]
Helamaal niet, ik ben opzoek naar welke hardware jullie aanraden ;)
Dus kalm, evangelist :+
Hardware voor wat? @Rianata heeft gewoon gelijk. Je stelt in dit bericht geen enkele vraag. Waar moet iemand anders dan op antwoorden? :?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Andrehj schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 18:11:
[...]

Hardware voor wat? @Rianata heeft gewoon gelijk. Je stelt in dit bericht geen enkele vraag. Waar moet iemand anders dan op antwoorden? :?
Indien jullie het zo begrijpen verwijs ik even terug naar deze post die wel degelijk de vraag stelde.

Ik ben opzoek naar een bewegingssensor in een kamer waar de lichtschakelaar minder goed bereikbaar en waar een bewegingssensor wensbaar is. De functie van de lichtschakelaar dient behouden te worden. Aangezien dit een instap wordt naar Home Assistant kwam ik in dit topic terecht.

Mijn vragen waren:
-Ga ik voor zigbee of WiFi? Ik veronderstel zigbee gezien de eventuele uitbreidingen. Daarvoor heb ik een zigbee dongle nodig.

-Welke lichtschakelaar en beweginssensor raden jullie aan? Zoals een andere tweaker reeds vermeldde is de Shelly1 een goede keuze maar heeft de Shelly motion wat delay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-05 22:29

Fab1Man

Live life to the fullest

Patrick89 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 14:38:

[Afbeelding]

Heb je de :my entry opgenomen in je configuration.yaml?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiz_Kid
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22-04 23:08
JBS schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 12:27:
[...]
Mogelijk heb je via Samba of SSH nog wel toegang wanneer de genoemde zaken onderuit gaan. Anders beste even het SD kaartje uit de Pi halen en via een laptop/desktop de logfile er vanaf halen. Werk je met Windows, gebruik dan even een tooltje om het Linux bestandssysteem te kunnen bekijken.
Thanks, ga dat doen wanneer het weer zover is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
zierbeek schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 18:25:
[...]

Indien jullie het zo begrijpen verwijs ik even terug naar deze post die wel degelijk de vraag stelde.

Ik ben opzoek naar een bewegingssensor in een kamer waar de lichtschakelaar minder goed bereikbaar en waar een bewegingssensor wensbaar is. De functie van de lichtschakelaar dient behouden te worden. Aangezien dit een instap wordt naar Home Assistant kwam ik in dit topic terecht.

Mijn vragen waren:
-Ga ik voor zigbee of WiFi? Ik veronderstel zigbee gezien de eventuele uitbreidingen. Daarvoor heb ik een zigbee dongle nodig.

-Welke lichtschakelaar en beweginssensor raden jullie aan? Zoals een andere tweaker reeds vermeldde is de Shelly1 een goede keuze maar heeft de Shelly motion wat delay.
Persoonlijk ben ik voor zigbee te vinden
Kijk eens bij aqara

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Ik krijg de raad (wegens problemen met eufy rtsp streams) om mijn ffmpeg te updaten.
Ik draai HA OS
Wordt dit normaal niet door HA OS gedaan?

Dit is de foutmelding
[h264 @ 0x7f7c26aa00] data partitioning is not implemented. Update your FFmpeg version to the newest one from Git. If the problem still occurs, it means that your file has a feature which has not been implemented

Hoe kan ik die updaten? Of wacht ik op OS update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:45

Aapje

Opel-beun
Intussen paar uur klooien in m'n P1 uitlees ESP8266 verder... maar heb 't energy dashboard werkende via MQTT autodiscover :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/jDrhrByjd5gibrQOE6Tyyom0.jpg

Als iemand zelf die mqtt dingen zelf ook maakt:
code:
1
2
3
4
  "device_class": "energy",
  "state_class": "measurement",
  "last_reset_topic": "homeassistant/Stroommetert",
  "last_reset_value_template": "1970-01-01T00:00:00+00:00",

Ik liep er tegenaan dat ie m'n autodiscover niet pakte wanneer ik 'last_reset' toevoegde... Zit je wel effe op blind te staren in elk geval ;-)

Als iemand m'n ESP8266 code wil hebben DM maar effe, maar gewaarschuwd 't is nogal een rommel intussen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DYv0d_XTh6oJluw4K4TAK_WqA_o=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lpjgdznCY8jDP0pYdZJGbyoj.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rianata

Rianata

zierbeek schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 18:25:

Mijn vragen waren:

- Zigbee heeft ook mijn voorkeur vanwege mesh-opzet en WiFi heeft een hoger energieverbruik.

- De Shelly 1 maakt van jouw bestaande schakelaar een slim(mere) schakelaar, waardoor in feite de lamp nooit meer echt uit gaat, oftewel je kunt hem schakelen middels jouw oude schakelaar, maar ook d.m.v. een automatisering in bijv. HA door een bewegingssensor eraan te koppelen.

V.w.b. de bewegingssensor heb ik zelf alleen ervaring met de Aqara / Xiaomi sensoren en die bevallen uitstekend. Voor jouw scenario wil je waarschijnlijk in de automatisering iets doen met een input_boolean wanneer het licht handmatig is ingeschakeld i.p.v. middels beweging.

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick89
  • Registratie: Juni 2009

Patrick89

PSN : Gamesource

TheFes schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 16:55:
[...]

Kan het zijn dat je default: niet in je configuratie hebt staan, en daardoor nu dus ook niet automatisch energy:
Probleem gevonden, moest het volgende opnemen in de config..

Energy:

Denkt u aub aan het milieu voor u deze reactie afdrukt ;(..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Patrick89 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 19:47:
[...]

Probleem gevonden, moest het volgende opnemen in de config..

Energy:
Dan heb je de default_config niet aan staan. Als die aan staat krijg je energy er namelijk gratis en voor niks bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Rianata schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 19:17:
[...]

- Zigbee heeft ook mijn voorkeur vanwege mesh-opzet en WiFi heeft een hoger energieverbruik.

- De Shelly 1 maakt van jouw bestaande schakelaar een slim(mere) schakelaar, waardoor in feite de lamp nooit meer echt uit gaat, oftewel je kunt hem schakelen middels jouw oude schakelaar, maar ook d.m.v. een automatisering in bijv. HA door een bewegingssensor eraan te koppelen.
Dankjewel!

De aqara lijkt me wel goed. De locatie is 10 meter verwijdert van de computer waar ik een zigbee dongle zou gebruiken, is deze afstand te groot? Raad je de conbee2 aan, of een andere dongle?

Over de shelly, dat dacht ik inderdaad zo te begrijpen. Daarom denk ik dat dat de juiste optie is. Blijft de lamp dan in principe stroom verbruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
RobertMe schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 20:26:
[...]

Dan heb je de default_config niet aan staan. Als die aan staat krijg je energy er namelijk gratis en voor niks bij.
Oeps, ik bedoelde ook default_config: inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Septillion schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:05:
@Tanuki Jammer, meestal hebben we in Nederland gewoon dezelfde groep in een kamer, veelal met centraaldoos. Dus dan is het niet zo lastig. Als ze al op twee groepen zitten dan zou je al meer dan enkele draad moeten trekken want je mag groepen niet mixen.

Zelf had ik dan een i3 gepakt ipv een Shelly 1 maar ook daar moet het mee lukken. Met een i3 had je alleen voor hetzelfde geld twee extra inputs cadeau gekregen.
Goeie! Je hebt ergens wel gelijk: het is wel dezelfde groep. :)

Maar om dan de volledige uitleg te geven:

De achtermuur van de grote slaapkamers, komen niet uit in de centraaldoos van de slaapkamer zelf, maar in de centraaldoos van de verdieping eronder.

M.a.w.: de aanvoer qua stroom van de slaapkamer aan de voorkant van het huis, komt van de cemtraaldoos van de woonkamer.
En de aanvoer is stroom van de slaapkamer aan de achterkant van het huis, komt van de cemtraaldoos in de keuken.

Overigens, zitten al die centraaldozen (+ nog een paar meer) wel allemaal op 1 groep. Lang leve een oud huis. :)

Als deze stopcontacten inderdaad netjes hun stroomtoevoer kregen vanuit de centraaldoos van de slaapkamer zelf, was het een stuk makkelijker geweest inderdaad. :)

Inderdaad, dan had ik een zwarte schakeldraad door alle buizen heen kunnen voeren en een fysieke hotelschakeling kunnen maken.
Gelukkig kunnen we nu toch een virtuele hotelschakeling maken, zodat alle effort die nu benodigd zou zijn om de fysieke schakeling te maken, bespaard blijft. :)

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rianata

Rianata

zierbeek schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 20:31:
[...]

Dankjewel!

De aqara lijkt me wel goed. De locatie is 10 meter verwijdert van de computer waar ik een zigbee dongle zou gebruiken, is deze afstand te groot? Raad je de conbee2 aan, of een andere dongle?

Over de shelly, dat dacht ik inderdaad zo te begrijpen. Daarom denk ik dat dat de juiste optie is. Blijft de lamp dan in principe stroom verbruiken?
Afstand is zeker niet te groot, afhankelijk wat er wel/niet tussen zit (gewapend beton oid). Je kunt altijd eerst starten met een goedkoop zigbee stickje van ongeveer EUR 5,00. Als het bereik niet voldoende lijkt of je gaat tegen een limiet qua devices aanlopen op termijn kun je altijd nog overstappen naar een duurder alternatief, bijv. een Conbee.

De lamp zal in principe geen stroom verbruiken, de schakeling zal feitelijk door de Shelly gebeuren, die zijn stroom verkrijgt van je neutrale draad. Daar heb je dus een beetje stroomverbruik. Geen idee hoeveel, dat is waarschijnlijk wel terug te vinden in de specificaties van de Shelly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:52
Btje schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 16:40:
Mijn vader heeft een sunnyboy en via de sma app op de pc kan ik er bij. Je vult dan gebruiker in en ww 0000 maar als ik dit in HA doe met het ip adres van de omvormer krijg ik geen verbinding.

[...]
Misschien een oudere versie met een andere webinterface? Ik heb firmwareversie 3.10.16.R draaien. Dat is deze interface:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XALLMpgqMlT5HVlsEdnC6iGcqvo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CiYDlD6s9sAnhGYkAtPMBAlk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Kan ik ergens achterhalen waar bepaalde sensors 2x gemaakt worden
Ik krijg plots volgende error en ik heb helemaal geen sensors bijgemaakt

Entity id already exists - ignoring: sensor.dsmr_day_consumption_electricity1_cost
Entity id already exists - ignoring: sensor.dsmr_day_consumption_electricity2_cost

Enkel deze "geselecteerd" in het energie config venster

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En de volgende, 2021.8.4:
  • Add missing motor_speed sensor for Xiaomi Miio humidifier CA1 and CB1 (@bieniu - #54202)
  • Fix update entity prior to adding (@Trinnik - #54015) (aladdin_connect docs)
  • Fix androidtv media_image_hash (@tkdrob - #54188) (androidtv docs)
  • Solve missing automatic update of struct configuration in modbus (@janiversen - #54193) (modbus docs)
  • Update const.py (@Mk4242 - #54195) (ebusd docs)
  • Add parameter to delay sending of requests in modbus (@janiversen - #54203) (modbus docs)
  • Bugfix: Bring back unique IDs for ADS covers after #52488 (@carstenschroeder - #54212) (ads docs)
  • Don't block motionEye setup on NoURLAvailableError (@dermotduffy - #54225) (motioneye docs)
  • Pin google-cloud-pubsub to an older version (@allenporter - #54239)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Aapje schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 19:01:

Als iemand zelf die mqtt dingen zelf ook maakt:
code:
1
2
3
4
  "device_class": "power",
  "state_class": "measurement",
  "last_reset_topic": "homeassistant/Stroommetert",
  "last_reset_value_template": "1970-01-01T00:00:00+00:00",
Moet dat niet zijn:
device class: energy
?

Power deed hier niks, maar bedankt voor de tip ;)
Energy dashboard ziet nu wel de sensor(en)
Edit: power is (k)watts en energy (k)Wh

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-08-2021 10:10 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
ComTech schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 13:25:
Waar kan dit aan liggen?
Om even nog een keer terug te komen op dit probleem, gisteren heb ik het eens in de gaten gehouden en het ging de rest van de dag goed.
Vanmorgen echter deze rare waardes weer ineens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8-4GbvxnN2_ZgvCIwqZV-i2WrvY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pTgCupfi43MWeWge8iZWa8JG.png?f=user_large

7 watt verbruik en toch terugleveren?? Dat is toch gek.
Het lijkt wel of DSMR-reader niet een update doorgeeft, maar andere waardes veranderen wel.

HomeAssist herstat geeft nog steeds geen goede waarde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MVySXuzv_dWzN12l1-8PDtQ5ioM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FYWUuPkaKXXVr7LhPIgJEyLP.png?f=user_large

Eens getest door de waterkoker aan te zetten, toen sprong het verbruik naar 2100Watt.
Na het uitzetten duurde het zeker een halve minuut toe ging hij naar 0Watt.
Toen ging het een tijdje goed maar nu geeft hij weer hele rare waardes (blijft weer hangen op 8 Watt en de teruglevering update niet.
Ik ga het maar eens testen door HA rechtstreeks op de slimme meter aan te sluiten (heb nog wel een RPi met ser2net erop).

[ Voor 3% gewijzigd door ComTech op 08-08-2021 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
@Tanuki Ja, in dat geval is virtueel een stuk makkelijker inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
@ComTech Heb je al eens met iets als MQTT explorer gekeken of de berichten wel direct over MQTT gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:45

Aapje

Opel-beun
AUijtdehaag schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 09:22:
[...]

Moet dat niet zijn:
device class: energy
?

Power deed hier niks, maar bedankt voor de tip ;)
Energy dashboard ziet nu wel de sensor(en)
Edit: power is (k)watts en energy (k)Wh
Uh ja, ging mij eigenlijk vooral om de reset value. De power staat bij mij ingesteld op de current consumption van de p1 poort. Zo heb je ook nog voltage en current als devices (link)

Nu nog even een manier vinden om de data van m'n laadpaal te combineren met dat energie dash. Want die laadpaal krijg ik volledig terugbetaald vanuit Eneco/werk.

[ Voor 12% gewijzigd door Aapje op 08-08-2021 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-05 18:27
Frenck schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 20:43:
[...]

De DSMR integratie die je gebruikt ben ik een maintainer van, de energy support heb ik zelf toegevoegd. Je hebt hiervoor GEEN templates nodig. De sensoren van de integratie zijn direct te gebruiken.
We zijn een paar dagen verder, helaas is er nog geen enkel moment data zichtbaar geworden in het Energy dashboard. Ik wijs in de configuratie naar de meterstand-entiteiten die de DSMR-integratie heeft aangemaakt (die prima werken). Kan ik wellicht debug-logging aanzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 04-05 17:15
Zijn hier mede tweakers die een update hebben naar de laatste HA en een index error krijgen op de solaredge_local integration?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DeadMetal schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 12:12:
[...]

We zijn een paar dagen verder, helaas is er nog geen enkel moment data zichtbaar geworden in het Energy dashboard. Ik wijs in de configuratie naar de meterstand-entiteiten die de DSMR-integratie heeft aangemaakt (die prima werken). Kan ik wellicht debug-logging aanzetten?
Worden die entities wel door je recorder opgeslagen? Dat is wel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-05 18:35
Ik lees mijn Solax converter uit middels de web API; deze waarden worden door de recorder opgeslagen in de MariaDB.
Op deze manier staat ie in mijn sensorconfiguratie:

YAML:
1
2
3
4
5
- platform: rest
  resource: !secret solax_api_url
  value_template: '{{ ( value_json.result.yieldtotal | round(0) ) }}'
  name: 'Solax total'

Toch kan ik deze rest sensoren niet selecteren bij het energy dashboard voor de zonnepanelen. Is het zo dat ik de omvormer dan toch rechtstreeks moet uitlezen? Zo ja, dan zou ik dat wel kunnen doen met een pi 4b welke ik over heb en via de wifi aan de Solax X1 omvormer kan hangen en dan met een reverse proxy via de vaste netwerk interface door Home Assistant kan laten uitlezen.

[ Voor 36% gewijzigd door witterholt op 08-08-2021 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-05 20:12
witterholt schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 14:44:
Ik lees mijn Solax converter uit middels de web API; deze waarden worden door de recorder opgeslagen in de MariaDB.

YAML:
1
2
3
4
5

Toch kan ik deze rest sensoren niet selecteren bij het energy dashboard voor de zonnepanelen. Is het zo dat ik de omvormer dan toch rechtstreeks moet uitlezen? Zo ja, dan zou ik dat wel kunnen doen met een pi 4b welke ik over heb en via de wifi aan de Solax X1 omvormer kan hangen en dan met een reverse proxy via de vaste netwerk interface door Home Assistant kan laten uitlezen.
Je moet er een utility meter voor toevoegen:
YAML:
1
2
3
4
utility_meter:
  dag_zonnepanelen:
    source: sensor.solax_total
    cycle: daily

Geldt ook voor eventuele individuele gebruikers die je wil monitoren :)

Of wat @TheFes zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
witterholt schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 14:44:

YAML:
1
2
3
4
5

device_class: moet energy zijn, en state_class: measurement.
Oh, en een last_reset property.
Zie: https://developers.home-a...sor/#long-term-statistics

[ Voor 6% gewijzigd door TheFes op 08-08-2021 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:54
Afgelopen week 3x Haier airco split laten plaatsen in huis.
Allemaal met Wifi module.
De app werkt prima, ook in Google Home goed te sturen.
Alleen nu hoopte ik dat Home Assistant ook zo makkelijk zou zijn, maar helaas die werkt niet.
Iemand soms ervaring hiermee?
Ik heb op het forum wel iets gevonden met andere modules inbouwen enzo, maar dit is niet wat ik graag wil.

Ik heb ook zitten denken dit via mijn harmony hub te doen, maar weet nog niet exact hoe.
Dacht de originele ab inleren ofzo?\

Een soort generic ip gestuurde airco zou handige module zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door wesley2004 op 08-08-2021 16:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
TheFes schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 15:56:
[...]

device_class: moet energy zijn, en state_class: measurement.
Oh, en een last_reset property.
Zie: https://developers.home-a...sor/#long-term-statistics
Die attributen die worden genoemd (device_class, state_class en last_reset: 1970-01-01 00:00:00T00:00) kun je eenvoudig aan een bestaande entity toevoegen middels Instellingen/Aanpassingen (customize). Daar hoef je geen nieuwe (daily)sensor voor aan te maken met rest of utility_meter.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-05 18:27
Hmmbob schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 13:08:
[...]

Worden die entities wel door je recorder opgeslagen? Dat is wel nodig.
Ah, dat bleek de oorzaak, dank! Heb nogmaals e.e.a. aan documentatie bekeken en kan dit requirement nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
@skank

Volgens mij zag jij verschillen in je metingen.
Ik heb voor gister mijn data vergeleken met mijn andere energielogger (ik heb een p1 port splitter, dus 2 seperate loggers) en ik kom exact op dezelfde waardes uit. Wat dat betreft rekent home assistant bij mij alles goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
KC27 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 17:40:
[...]

Die attributen die worden genoemd (device_class, state_class en last_reset: 1970-01-01 00:00:00T00:00) kun je eenvoudig aan een bestaande entity toevoegen middels Instellingen/Aanpassingen (customize). Daar hoef je geen nieuwe (daily)sensor voor aan te maken met rest of utility_meter.
Hoe dan? Ik krijg deze foutmelding als ik de configuratie controleeer:
Invalid config for [sensor.rest]: [last_reset] is an invalid option for [sensor.rest]. Check: sensor.rest->last_reset.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mich
witterholt schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 19:21:
[...]

Hoe dan? Ik krijg deze foutmelding als ik de configuratie controleeer:
Invalid config for [sensor.rest]: [last_reset] is an invalid option for [sensor.rest]. Check: sensor.rest->last_reset.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SwNrtJjHf1xhcawhQ0v0OR-4DiY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/egvza6T5fQZ5LY6noud9LhOq.png?f=fotoalbum_large

Via attribuut toevoegen en daar last_reset invullen en dat 1970 verhaal.

of in customize.yaml op deze manier:

code:
1
2
sensor.**jou sensor naam**

In plaats van die string met 1970 heb ik "homeassistant.util.dt.utc_from_timestamp(0)". Dat kwam ik tegen in de home assistant documentatie om in te vullen als je een sensor hebt die nooit reset. MAakt voor de werking niet uit denk ik

[ Voor 3% gewijzigd door Mich op 08-08-2021 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Goeiemiddag allen,
Ik heb een automation gemaakt dat wanneer de bel gedrukt wordt, er iets gezegd wordt via tts en een screenshot getoond wordt.
Dit werkte tot wanneer ik er een chooser en conditions aan toevoegde.
Nu gaat er niets meer.
Nochtans lijkt de code me correct.
Wanneer ik alles van die conditions wegdoe, werkt het terug.
Enig idee?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
- id: 'Deurbel_gedrukt'
  alias: Deurbel gedrukt
  description: 'Verwittiging iemand aan de voordeur'
  trigger:
    - entity_id: binary_sensor.deurbel_ringing_sensor
      platform: state
      to: 'True'
  action:
    - choose:
        - conditions:
            - condition: time
              after: "09:00:00"
              before: "22:00:00"
          sequence:  
            - service: tts.google_translate_say
              entity_id: 
                - media_player.keuken
                - media_player.slaapkamer_arne
                - media_player.slaapkamer_noor
                - media_player.slaapkamer
                - media_player.bureau
              data:
                language: nl
            - delay: "00:00:08"
            - service: camera.snapshot
              data_template:
                entity_id: camera.deurbel
                filename: "www/tmp/deurbel_snapshot.jpg"
            - delay: '00:00:01'
            - service: media_player.play_media
              data:
                entity_id: 
                  - media_player.keuken
                  - media_player.bureau
                media_content_type: "image/jpg"
                media_content_id: !secret image_url_deurbel_snapshot
            - service: rest_command.kiosk_command
              data:
                cmd: screenOn
            - service: browser_mod.popup
              large: true
              auto_close: true
              card:
                type: custom:more-info-card
                entity: camera.voordeur
            - delay: "00:02:00"
            - service: media_player.turn_off
              entity_id: 
                - media_player.keuken
                - media_player.bureau
        - conditions:
              conditions:
                  after: "07:00:00"
                  before: "09:00:00"
                  after: "22:00:00"
                  before: "23:00:00"
          sequence:  
              entity_id: 
                - media_player.keuken
              data:
              data_template:
              data:
                entity_id: 
                  - media_player.keuken
              data:
              card:
              entity_id: 
                - media_player.keuken
        - conditions:
              conditions:
                  after: "00:01:00"
                  before: "07:00:00"
                  after: "23:00:00"
                  before: "00:00:00"
          sequence:  
              data_template:
              data:
                entity_id: 
                  - media_player.keuken
              data:
              card:
              entity_id: 
                - media_player.keuken

Ik krijg volgende melding : Invalid config for [automation]: [large] is an invalid option for [automation]. Check: automation->action->0->choose->0->sequence->6->large. (See /config/configuration.yaml, line 78).
Die large zou invalid zijn, maar als ik zoals gezegd dus alles wegdoe van conditions, rept hij geen moer om die large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Mich schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 19:19:
@skank

Ik heb voor gister mijn data vergeleken met mijn andere energielogger (ik heb een p1 port splitter, dus 2 seperate loggers) en ik kom exact op dezelfde waardes uit. Wat dat betreft rekent home assistant bij mij alles goed uit.
Ik heb echt vreemde waardes, ik vis dit nog wel eens uit ...
Het verschil tss mij en jou, is dat ik de dagwaardes gebruik en jij de readings..
Ik kan die ook nog es proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
@Mich , @KC27 bedankt, het is inmiddels gelukt m.b.v. de extra attributen toevoegen aan "customize.yaml".

[ Voor 4% gewijzigd door witterholt op 08-08-2021 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Ik heb DSMR reader ondertussen verwijderd. Echter blijven alle entities bestaan. Deze kan ik ook niet zo simpel verwijderen lijkt het. Misschien omdat het MQTT waardes zijn?

Hoe kan ik deze entities verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Waah schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 19:51:
Ik heb DSMR reader ondertussen verwijderd. Echter blijven alle entities bestaan. Deze kan ik ook niet zo simpel verwijderen lijkt het. Misschien omdat het MQTT waardes zijn?

Hoe kan ik deze entities verwijderen?
Ik gebruik mqtt explorer (windows app) en dan de gegevens invullen en dan zie je alle topics van je mqtt en kun je zo verwijderen
Erg makkelijk
Waarom verwijder je dsmr reader?

Edit: sorry mislezen, ik dacht dat je de topics wou verwijderen maar je wil de entities verwijderen.
Kun je dit dan niet onder de entities tab?

[ Voor 16% gewijzigd door skank op 08-08-2021 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
skank schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 19:52:
[...]

Ik gebruik mqtt explorer (windows app) en dan de gegevens invullen en dan zie je alle topics van je mqtt en kun je zo verwijderen
Erg makkelijk
Waarom verwijder je dsmr reader?

Edit: sorry mislezen, ik dacht dat je de topics wou verwijderen maar je wil de entities verwijderen.
Kun je dit dan niet onder de entities tab?
De entities zijn "read only"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E9-rNGUOdmtr9fw_QFflu9BsPXk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BIDnUFGO0dnqIxUQ7TC0Nfkx.png?f=fotoalbum_large

Ik zal ff kijken naar MQTT explorer. Kon het niet vinden in HA, maar nu snap ik waarom :+

En gooi het eraf omdat ik het niet meer nodig vind. Met de "Energy" tab heb ik genoeg info. Ik hoef niet elk detail tot X jaar geleden terug te kunnen kijken O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:54
skank schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 19:44:
Goeiemiddag allen,
Ik heb een automation gemaakt dat wanneer de bel gedrukt wordt, er iets gezegd wordt via tts en een screenshot getoond wordt.
Dit werkte tot wanneer ik er een chooser en conditions aan toevoegde.
Nu gaat er niets meer.
Nochtans lijkt de code me correct.
Wanneer ik alles van die conditions wegdoe, werkt het terug.
Enig idee?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
- id: 'Deurbel_gedrukt'
  alias: Deurbel gedrukt
  description: 'Verwittiging iemand aan de voordeur'
  trigger:
    - entity_id: binary_sensor.deurbel_ringing_sensor
      platform: state
      to: 'True'
  action:
    - choose:
        - conditions:
              after: "09:00:00"
              before: "22:00:00"
          sequence:  
              entity_id: 
                - media_player.keuken
                - media_player.bureau
              data:
              data_template:
              data:
                entity_id: 
                  - media_player.keuken
                  - media_player.bureau
              data:
              card:
              entity_id: 
                - media_player.keuken
                - media_player.bureau
        - conditions:
              conditions:
                  after: "07:00:00"
                  before: "09:00:00"
                  after: "22:00:00"
                  before: "23:00:00"
          sequence:  
              entity_id: 
                - media_player.keuken
              data:
              data_template:
              data:
                entity_id: 
                  - media_player.keuken
              data:
              card:
              entity_id: 
                - media_player.keuken
        - conditions:
              conditions:
                  after: "00:01:00"
                  before: "07:00:00"
                  after: "23:00:00"
                  before: "00:00:00"
          sequence:  
              data_template:
              data:
                entity_id: 
                  - media_player.keuken
              data:
              card:
              entity_id: 
                - media_player.keuken

Ik krijg volgende melding : Invalid config for [automation]: [large] is an invalid option for [automation]. Check: automation->action->0->choose->0->sequence->6->large. (See /config/configuration.yaml, line 78).
Die large zou invalid zijn, maar als ik zoals gezegd dus alles wegdoe van conditions, rept hij geen moer om die large
Je foutmelding klaagt over je browsermod actie. Daar zou je geen "large" in de service call mogen meegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
-Casper schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 20:09:
[...]

Je foutmelding klaagt over je browsermod actie. Daar zou je geen "large" in de service call mogen meegeven.
Als ik die wegdoe, dan valt hij over autoclose
Als ik ook die wegdoe, dan valt hij over "card"

Lijkt me allemaal vreemd want zonder de chooser is dat allemaal geen probleem dat die in de automation staat

Ik heb de autoclose en card en large nodig in de popup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Mich schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 19:19:
@skank

Zie hier hoeveel verschil
In HA
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/pnXGFJ3/energie.jpg

In dsmr
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/71LQjTq/energie2.jpg

Aardig verschil niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.inno
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:49
badkuip schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 17:33:
[...]

Ik wil in Home Assistant een van de weerstations gebruiken die hier in de buurt aanwezig zijn.
Dat is een redelijke zooi. Meeste weerfanaten met een weerstation blijken geen IT-ers te zijn.
Meestal kom ik uit op een HTML pagina waarin in tabellen de actuele waarden worden weergeven.
Het meest fancy was een RSS feed maar met elementen zonder naam of id.

Wil ik dit kunnen gebruiken dan moet ik een ongestructureerde html of een feed gaan scrapen. Waar kan ik dat het gemakkelijkste mee doen?
Er is helaas geen makkelijke oplossing.
ten zij je standaard weer intergratie gebruikt zul je altijd wat moeten programeren.
of natuurlijk zelf een compatible sensor plaatsen :)

inno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
Probeer hier ser2net aan de praat te krijgen om de slimme meter direct uit te lezen zonder tussenkomst van dsmr-reader.
config van ser2net
code:
1
2001:raw:600:/dev/ttyUSB0:115200 NONE 1STOPBIT 8DATABITS XONXOFF LOCAL -RTSCTS

Getest door eerst dsmr-reader via deze verbinding in te stellen en dat werkt.
Nu wil ik in HA de integratie dsmr slimme meter toevoegen echter geeft deze elke keer " kon niet verbinden"
iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
ComTech schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 21:13:
Probeer hier ser2net aan de praat te krijgen om de slimme meter direct uit te lezen zonder tussenkomst van dsmr-reader.
config van ser2net
code:
1
2001:raw:600:/dev/ttyUSB0:115200 NONE 1STOPBIT 8DATABITS XONXOFF LOCAL -RTSCTS

Getest door eerst dsmr-reader via deze verbinding in te stellen en dat werkt.
Nu wil ik in HA de integratie dsmr slimme meter toevoegen echter geeft deze elke keer " kon niet verbinden"
iemand tips?
Als je 2 verbindingen tegelijk hebt, wil die wel eens lastig doen. Dus zorg dat alle verbindingen "verbroken" zijn (aka geen data meer ophalen) en probeer het dan.

Geen idee of dat het is. Maar DSMR reader + de integratie tegelijk vond die hier niet leuk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAX23E
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-05 21:00
Ik ben een tijd geleden begonnen met Home Assistant, maar ik loop steeds tegen problemen aan. Ik heb op een Thinclient Windows 10 geïnstalleerd (4gb ram en 120gb ssd). Via virtual Box draait Home Assistant. Helaas werkt dit alleen via wifi en niet bedraad. In de gewone Windows omgeving werkt bedraad internet wel. Wanneer de Home Assistant gestart is werkt alles perfect en snel, maar na 10 a 15 minuten werkt het niet meer. De connectie met het internet lijkt verbroken te zijn. Als ik de vitual box herstart werkt Home Assistant weer, maar krijg ik het zelfde probleem.

Iemand die weet hoe dit opgelost kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
Waah schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 21:18:
[...]

Als je 2 verbindingen tegelijk hebt, wil die wel eens lastig doen. Dus zorg dat alle verbindingen "verbroken" zijn (aka geen data meer ophalen) en probeer het dan.

Geen idee of dat het is. Maar DSMR reader + de integratie tegelijk vond die hier niet leuk :+
Had speciaal voor dsmr-reader een 2e poort aangemaakt en HA op een andere poort maar dan verbind die ook niet.
De hele configuratie overboord gegooid van ser2net hele andere poort gekozen en hoppa verbinding.
Bedankt je hebt me toch in de goede richting gestuurd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04-05 13:26
@DAX23E

Zet je netwerk instellingen als bridged

. https://www.dedoimedo.com...lbox-network-sharing.html

Kijk hier

Dan zou je vm wel netwerk moeten krijgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:00
ComTech schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 21:31:
[...]

Had speciaal voor dsmr-reader een 2e poort aangemaakt en HA op een andere poort maar dan verbind die ook niet.
De hele configuratie overboord gegooid van ser2net hele andere poort gekozen en hoppa verbinding.
Bedankt je hebt me toch in de goede richting gestuurd :)
Ik gebruik via ser2net met de volgende config 2 connecties 1 voor dmrs reader en 1 voor de standaard dmrs integratie voor home assistant:
2001:raw:600:/dev/ttyUSB2:115200 NONE 1STOPBIT 8DATABITS XONXOFF LOCAL -RTSCTS max-connections=2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Ik constateer kleine afwijkingen in de cijfers die het Energie dashboard presenteert en de cijfers die ik uitlees via Energiemanager Online.
Bijvoorbeeld die van gisteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NIiz3LqpoBLYMe4pcjPCFil2GRc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/O8E9eFtwMkTf1yPGytdORTnv.png?f=fotoalbum_large
Op zaterdag moet het verbruik én de teruglevering met hoog tarief nul zijn. Ik zie echter kleine positieve getallen.
Met Energiemanager Online krijg ik deze getallen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K0r_zsPlzJyQeuM0XsaHe_vsT7w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wkYVeu1cYZpBAYAbZuSG9M9d.png?f=fotoalbum_large
Het zijn weliswaar kleine verschillen, maar toch.
Ik lees in beide gevallen de P1 poort uit met dezelfde youless. Deze upload eens per 5 min de meterstanden naar Energiemanager Online. Ik heb in HA zelf een commandline sensor gemaakt die met curl de meterstanden ophaal uit de youless:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
- platform: command_line
  name: youless
  json_attributes:
  - net
  - pwr
  - ts0
  - cs0
  - ps0
  - p1
  - p2
  - n1
  - n2
  command: 'curl -X GET http://192.168.178.46/e | jq -c ".[0]"'
  value_template: 'OK'
  sensors: 
    grid_consumption_low:
      value_template: "{{ state_attr('sensor.youless','p1') }}"
    grid_consumption_high:
      value_template: "{{ state_attr('sensor.youless','p2') }}"
    grid_production_low:
      value_template: "{{ state_attr('sensor.youless','n1') }}"
    grid_production_high:
      value_template: "{{ state_attr('sensor.youless','n2') }}"

Iemand een idee waar de fout zit?

[ Voor 26% gewijzigd door KC27 op 08-08-2021 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
TheMystery schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 22:09:
[...]

Ik gebruik via ser2net met de volgende config 2 connecties 1 voor dmrs reader en 1 voor de standaard dmrs integratie voor home assistant:
2001:raw:600:/dev/ttyUSB2:115200 NONE 1STOPBIT 8DATABITS XONXOFF LOCAL -RTSCTS max-connections=2
Slim zover had ik mij nog niet verdiept in ser2net.
Gaat het geen extra vertragingen opleveren met de data ?
Merk wel dat HA best langzaam is in het huidige verbruik te updaten, DSMR-reader direct aan de meter is wel sneller (en via mqtt naar HA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
KC27 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 22:14:
Ik constateer kleine afwijkingen in de cijfers die het Energie dashboard presenteert en de cijfers die ik uitlees via Energiemanager Online.
Bijvoorbeeld die van gisteren:
[Afbeelding]
Op zaterdag moet het verbruik én de teruglevering met hoog tarief nul zijn. Ik zie echter kleine positieve getallen.
Met Energiemanager Online krijg ik deze getallen:
[Afbeelding]
Het zijn weliswaar kleine verschillen, maar toch.
Ik lees in beide gevallen de P1 poort uit met dezelfde youless. Deze upload eens per 5 min de meterstanden naar Energiemanager Online. Ik heb in HA zelf een commandline sensor gemaakt die met curl de meterstanden ophaal uit de youless:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
- platform: command_line
  name: youless
  json_attributes:
  - net
  - pwr
  - ts0
  - cs0
  - ps0
  - p1
  - p2
  - n1
  - n2
  command: 'curl -X GET http://192.168.178.46/e | jq -c ".[0]"'
  value_template: 'OK'
  sensors: 
    grid_consumption_low:
      value_template: "{{ state_attr('sensor.youless','p1') }}"
    grid_consumption_high:
      value_template: "{{ state_attr('sensor.youless','p2') }}"
    grid_production_low:
      value_template: "{{ state_attr('sensor.youless','n1') }}"
    grid_production_high:
      value_template: "{{ state_attr('sensor.youless','n2') }}"

Iemand een idee waar de fout zit?
ik zie het ook bij mij. Lijkt me een bug.
Pagina: 1 ... 44 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.