Gizz schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 11:54:
Na jaren Domoticz gebruikt te hebben ben ik bezig met de overstap naar HA.
Geen probleem om mijn RFXcom aan de praat te krijgen, zigbee, WLED, MQTT-apparaatjes en dergelijke. Maar z-wave.. oef. Nou had ik al
een hekel aan z-wave en nu krijg ik er weer hoofdpijn van..
Wat zaken op een rijtje:
- Z-Wave JS add-on geïnstalleerd
- Z-Wave JS integration geïnstalleerd
- Controller: de bekende Aeotec-stick
- Overig z-wave speelgoed: Aeotec multisensors, Neo Coolcam stekkers. Alles werk op netspanning/usb. Er zijn geen nodes die op batterijen draaien.
De controller wordt herkend, inclusief 12 devices. Bij alle devices staat
Manufacturer unknown en
Model unknown.
Van de 12 nodes heeft maar 1 node de status ready. Dat is node 1, ik neem aan de controller zelf?
Bij de nodes zelf vind ik erg weinig informatie. Alleen de firmware-versie, hier bijvoorbeeld bij Node 1:
[
Afbeelding]
Klik ik op
configure device, dan kan ik bij geen enkele node parameters invullen. Ik neem aan dat je die normaliter in dit scherm onder de melding waar je de parameters terug kunt vinden kunt aanpassen:
[
Afbeelding]
Bij sommige nodes staat dat ze Alive zijn, maar niet Ready:
[
Afbeelding]
Kijk ik echter in de Z-wave logs, dan is node 13 netjes de gemeten temperatuur en luchtvochtigheid aan het doorsturen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| 2021-08-06T09:19:49.421Z DRIVER « [Node 013] [REQ] [ApplicationCommand]
└─[MultilevelSensorCCReport]
type: Air temperature
scale: Celsius
value: 27.5
2021-08-06T09:19:49.777Z DRIVER « [Node 013] [REQ] [ApplicationCommand]
└─[MultilevelSensorCCReport]
type: Humidity
scale: Percentage value
value: 48 |
Ik heb bij een node die Alive en niet Ready was geprobeerd de node te healen. Geen resultaat. Ik heb bij een node die niet Alive was (en 10cm van de controller verwijderd is..) geprobeerd te healen, geen resultaat.
Ook een halfuurtje een algemene 'Heal network'-sessie had geen resultaat.
Dan maar geheel opnieuw beginnen dacht ik en nodes verwijderen:
[
Afbeelding]
Druk ik echter op
Start Exclusion dan gebeurt er.. niets! Geen bevestiging in dat scherm, niks in de logs. Een een stekker die vlak bij de controller hangt geeft ook aan dat het excluden niet is gelukt.
Vervolgens heb ik de betreffende stekker een harde reset gegeven. Hij is daarmee teruggezet op de fabrieksinstellingen zonder dat hij zich netjes heeft afgemeld bij de controller.
Probeer ik deze stekker weer netjes toe te voegen in het volgende scherm:
[
Afbeelding]
Dan gebeurt er weer niks als ik op
Start inclusion klik
TL;DR: Volgens HA is alles stuk / onbereikbaar en knoppen met basic-functies als een node verwijderen of toevoegen werken niet. Echter komt er vanuit verschillende sensoren gewoon data binnen volgens de logs.
Hoe nu verder om dit normaal werkend te krijgen en z-wave zich te laten gedragen?
Je kan je apparaten ook excluden zonder home assistant:
Removal-Mode: Deleting/ Removing/Excluding Z-Wave Devices from the Z-Wave Network.
1. To initiate Removal-Mode, unplug Z-Stick from the USB connector. Then press and hold down the
Action Button for approximately 2 seconds. (The orange LED will blink fast.)
2. To remove a Z-Wave device from the network, simply go to the device with Z-Stick and press the button
on the device you wish to remove. (The blue LED on Z-Stick will immediately stay solid for 2 seconds to
indicate successful removal from the network.)
3. The orange LED will then return to blink fast, indicating readiness for further device exclusions. Repeat
step 2 for each device you wish to exclude.
4. Tap Z-Stick’s Action Button to turn it off or it will automatically exit the removal mode after 30 seconds
of inactivity
Ik zou gewoon eens opnieuw beginnen. Alles proberen te excluden en dan de controller een factory reset geven en alles normaal opbouwen.
Ik heb volgens mij altijd mijn devices toegevoegd op deze manier:
Inclusion-Mode: Adding/Including Z-Wave Devices into the Z-Wave Network.
1. To initiate Inclusion-Mode, unplug Z-Stick from the USB connector and then tap the Action Button. (The
blue LED will blink slowly.)
2. To include a new Z-Wave device into the network, simply go to the device with Z-Stick and press the
button on the device you wish to include. (The blue LED on Z-Stick will blink fast during a network
neighbour discovery and stay solid for 2 seconds to indicate successful inclusion of the device into the
network.)
3. The blue LED will then return to blinking slowly, indicating readiness for further device inclusions.
Repeat step 2 for each device you wish to include.
4. Tap Z-Stick’s Action Button to turn it off or it will automatically exit the removal mode after 30 seconds
of inactivity.
Daarna de controller weer in de pc/pi/whatever en zwave een reboot geven.
Zwave is inderdaad wat aan de dure kant. Maar zeker sinds ZwaveJS werkt het echt wel stabiel en snel. Net zo als mijn Zigbee. Voor mij werken ze even goed, dus begon de prijs de doorslag te geven en heb ik meer Zigbee spul gekocht.