Ziet er netjes uit deze schakelaars. Ook top feature dat ze magnetisch zijn! Batterij is niet super toegankelijk, zo zag ik in een video, maar toch wel zelf te vervangen. Ik ga er eens wat bestellenObelixxx schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:11:
Ik heb 12 van deze knoppen. (4 en 6 door elkaar)
https://nl.aliexpress.com...ZVf&device=c&gclsrc=aw.ds
Eenvoudig met Zigbee te gebruiken.
En ik bedien: Shelly, Hue lampen, Zigbee lampen en meer.
Na wat mislukte pogingen om met scrape sensor enkele crypto koersen van Bitvavo the halen, lukt niet met javascript updaten van de waardes. Heb ik nu gebruik gemaakt van de rest sensor en de Bitvavo API.
Onderstaande code is voor de coins Aragon, Bitcoin en Ethereum. Door de coin-code (BTC-EUR) aan te passen kun je elke munt die Bitvavo ondersteund ophalen. Overigens kun je nog veel meer ophalen, zie de Bitvavo API docs op de site.
Misschien nuttig voor iemand.
Onderstaande code is voor de coins Aragon, Bitcoin en Ethereum. Door de coin-code (BTC-EUR) aan te passen kun je elke munt die Bitvavo ondersteund ophalen. Overigens kun je nog veel meer ophalen, zie de Bitvavo API docs op de site.
Misschien nuttig voor iemand.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
| # ANT-EUR = Aragon # BTC-EUR = Bitcoin # ETH-EUR = Ethereum rest: - scan_interval: 300 resource: https://api.bitvavo.com/v2/ticker/price sensor: - name: "bitvavo_rest_aragon" unit_of_measurement: "euro" value_template: > {% for entry in value_json %} {% if entry.market == 'ANT-EUR' %} {{ entry.price }} {% endif %} {% endfor %} - name: "bitvavo_rest_bitcoin" unit_of_measurement: "euro" value_template: > {% for entry in value_json %} {% if entry.market == 'BTC-EUR' %} {{ entry.price }} {% endif %} {% endfor %} - name: "bitvavo_rest_ethereum" unit_of_measurement: "euro" value_template: > {% for entry in value_json %} {% if entry.market == 'ETH-EUR' %} {{ entry.price }} {% endif %} {% endfor %} |
:strip_exif()/f/image/mD0C0BWyMQ8RwyAZBUskRfIf.jpg?f=fotoalbum_large)
Weet je zeker dat het een probleem is? Ik heb geen enkele docker container op network_mode=host staan, dus HA niet en ook mijn reverse proxy (swag) niet. Volgens mij is dat voor traefik ook niet nodig.badkuip schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 22:00:
Ik heb een vraag over de auto-discovery-functionaliteit van Home assistant.
Ik draai HA in docker en ik zou graag HA achter de Traefik-reverse proxy hangen.
Dat betekent dat ik afscheid zou moeten nemen van network_mode = host.
En als ik die parameter weghaal dan schijnt de HA auto-discovery niet meer te werken.
Ik snap alleen niet wat de gevolgen daar van zijn. Wat doet die auto-discovery eigenlijk precies? Ik kom dit tegen op internet maar dat zegt me niet zoveel.
Betekent het niets meer dan dat een nieuw device automatisch wordt gevonden? En wat zou ik dan handmatig moeten invoeren? Is dat bij een nieuwe Tasmota slimme stekker niets meer dan handmatig het IP-adres van de slimme stekker invullen?
Of moet ik bij zo'n slimme stekker enorm veel moeite gaan dan om bijvoorbeeld de switch, energiemeter en power-meter (alle entiteiten) te aan te maken?
Kortom, hoeveel werk heb je eraan zonder auto-discovery?
Volgens mij moet je de juiste ports en devices configureren en zou dat voldoende moeten zijn.
Wat nog wel een probleem kan zijn is dat je geen mdns meer kan discoveren, dit heb ik opgelost door in de avahi-daemon de reflector aan te zetten.
Weet ik niet zeker, ik heb het van horen zeggen. Ik wil het best eens proberen maar ik vraag me af in hoeveel nieuwe problemen ik me dan stort.golles schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 22:31:
[...]
Weet je zeker dat het een probleem is? Ik heb geen enkele docker container op network_mode=host staan, dus HA niet en ook mijn reverse proxy (swag) niet. Volgens mij is dat voor traefik ook niet nodig.
Volgens mij moet je de juiste ports en devices configureren en zou dat voldoende moeten zijn.
Wat nog wel een probleem kan zijn is dat je geen mdns meer kan discoveren, dit heb ik opgelost door in de avahi-daemon de reflector aan te zetten.
Over mdns lees ik het volgende:
Welke avahi-daemon heb je aangepast? Heb je die in een aparte docker container draaien? Of die op je host of in de HA-container?When running Home Assistant Core in a Docker container command line option --net=host or the compose file equivalent network_mode: host must be used to put it on the host’s network, otherwise mDNS and UPnP will not work.
Zijn er hier ook mensen die een zuinig alternatief voor de Raspberry Pi 4 gebruiken? Het nadeel van de pi vind ik dat het altijd een beetje geklooi is (vooral de SSD oplossing). Ik heb nu een oudere variant en ik overweeg om up-te-graden. Ik kwam een systeem tegen met een Atom Z8350, 4GB LPDDR3 en 64GB eMMC geheugen (helaas eMMC!) https://store.minisforum..../minisforum-z83-f-mini-pc. Op het eMMC geheugen na lijkt mij dat een heel geschikt systeem.
Hier draait HA nu een dikke maand in een docker container op een Synology DS220+ NAS met 10GB werkgeheugen (naast een Unifi docker en wat gebruikelijke NAS dingetjes). De processorload van HA is minder dan 2% bij 1GB geheugengebruik. Database draait onder MariaDb10 (0.2%). Loopt allemaal als een zonnetje. Een herstart van HA duurt zo'n 10 seconden komt hoofdzakelijk door de diverse integraties) en alle interfaces werken zonder merkbare lag.
Ik heb daarvoor ook een paar dagen een Pi-3 geprobeerd maar werd daar niet vrolijk van qua snelheid. Dus wellicht is een NAS ook nog een optie voor je? Moet deze natuurlijk wel een beetje actueel zijn en wat ruim in z'n geheugen zitten. Enige waar je rekening mee moet houden is dat je drives nooit meer in standby gaan (deden ze volgens mij toch al amper).
Ik heb daarvoor ook een paar dagen een Pi-3 geprobeerd maar werd daar niet vrolijk van qua snelheid. Dus wellicht is een NAS ook nog een optie voor je? Moet deze natuurlijk wel een beetje actueel zijn en wat ruim in z'n geheugen zitten. Enige waar je rekening mee moet houden is dat je drives nooit meer in standby gaan (deden ze volgens mij toch al amper).
André Huisman (www.new-line.nl)
Het mooie van docker is, is dat het vrij makkelijk is om te experimenteren, haal het eens weg en kijk of er wat kapot gaat, anders zet je het weer terug. Helemaal als je regelmatig backups maakt kan er weinig fout gaan.badkuip schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 22:42:
[...]
Weet ik niet zeker, ik heb het van horen zeggen. Ik wil het best eens proberen maar ik vraag me af in hoeveel nieuwe problemen ik me dan stort.
Over mdns lees ik het volgende:
[...]
Welke avahi-daemon heb je aangepast? Heb je die in een aparte docker container draaien? Of die op je host of in de HA-container?
Ik heb avahi voornamelijk voor homekit inegratie (ik expose wat entiteiten naar homekit) en heb dit in mijn eigen comments staan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| This feature requires running an mDNS forwarder on your Docker host, e.g., avahi-daemon in reflector mode. In /etc/avahi/avahi-daemon.conf - server section, set cache-entries-max to 0, this prevents zeroconf.NonUniqueNameException. - reflector section, make sure those 3 lines are not commented out. [server] cache-entries-max=0 [reflector] enable-reflector=yes reflect-ipv=no Restart the Avahi daemon to reload config: sudo service avahi-daemon restart |
Ik draai het op de host, als ik me goed herinner stond het al geïnstalleerd op mijn ubuntu server, ik geef toe, het zou nog mooier zijn als je het in docker draait.
Misschien helpt dit ook nog, dit is mijn HA docker-compose gedeelte:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| homeassistant: container_name: home-assistant restart: unless-stopped image: homeassistant/home-assistant:latest depends_on: - mariadb volumes: - ${DATA_DIR}/hass:/config - /etc/localtime:/etc/localtime:ro devices: - /dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT230X_Basic_UART_D307PBVY-if00-port0:/dev/svp ports: - 8123:8123 - 21063:21063 - 21064:21064 environment: - PUID=${PUID} - PGID=${PGID} - TZ=${TZ} |
de device is een usb infrarood adapter die mijn stadsverwarming uitleest en de poorten zijn frontend en de andere 2 voor homekit
Goedemorgen,
ik heb momenteel de laatste beta draaien 2021.08
nu heeft deze een nieuwe functie energie en wil deze gaan gebruiken.
een aantal meters/sensoren heb ik al kunnen toevoegen
alleen ook een aantal niet dit meters die via mqtt aan home assistant gekoppeld zijn
nu vereist de energy module dat de sensoren in de output een last_reset hebben staan
weet iemand of je dit handmatig toe kan voegen de last_reset moet als waarde hebben "1970-01-01T00:00:00+00:00"
als het goed is kan ik dan wel de andere sensoren ook toevoegen
alleen ook een aantal niet dit meters die via mqtt aan home assistant gekoppeld zijn
nu vereist de energy module dat de sensoren in de output een last_reset hebben staan
weet iemand of je dit handmatig toe kan voegen de last_reset moet als waarde hebben "1970-01-01T00:00:00+00:00"
Customizing entities: https://www.home-assistan...ation/customizing-devicesH143 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 11:13:
Goedemorgen,
Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
2021.8.0 is zojuist gereleased.
Release notes hier: https://www.home-assistant.io/blog/2021/08/04/release-20218/
Blog over de major vernieuwing rondom Energy Management hier: https://www.home-assistan...4/home-energy-management/
En een mooie fancy pagina daarover hier: https://www.home-assistant.io/home-energy-management/
Build-status F5-en hier: https://github.com/home-a...e/actions/runs/1097232736
Release notes hier: https://www.home-assistant.io/blog/2021/08/04/release-20218/
Blog over de major vernieuwing rondom Energy Management hier: https://www.home-assistan...4/home-energy-management/
En een mooie fancy pagina daarover hier: https://www.home-assistant.io/home-energy-management/
Build-status F5-en hier: https://github.com/home-a...e/actions/runs/1097232736
[ Voor 48% gewijzigd door Hmmbob op 04-08-2021 12:11 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
En niet te vergeten; vanavond de release party op Youtube!
Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp
@iMars Tof om te zien dat je slimme lezer zoveel aandacht krijgt! Werkt hier naar behoren.
2 vragen:
- Is er een upgrade path van de ESPLink software naar de ESPHome software versie?
- Zijn de drawings van de case ergens te vinden zodat je ze zelf kan printen?
2 vragen:
- Is er een upgrade path van de ESPLink software naar de ESPHome software versie?
Dank uHmmbob schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 12:15:
@iMars Tof om te zien dat je slimme lezer zoveel aandacht krijgt! Werkt hier naar behoren.
De upgrade path is eigenlijk heel simpel. Kwestie van opnieuw flashen. De code staat nu op mijn GitHub. Maar voor België specifiek zijn er nu wat issues. Zo te zien heeft een deel (of iedereen) daar nieuwe DSMR versie gekregen. Dat botst nu op mijn code en ben ik met een aantal esphome dev-ers aan het oplossen.2 vragen:
Maar voor iedereen die (net als ik) dsmr-reader ernaast hebben, raad ik af om esphome te gebruiken. Naar mijn mening is het het beste om de reader te koppelen aan dsmr-reader (via tcp/ip) en Home Assistant & dsmr-reader onderling via mqtt.
De STL files zet ik binnenkort op mijn website erbij. Daar kan je ze dan downloaden en zelf printen. Door alle gekkigheid ben ik daar nog niet aan toe gekomen.
Thanks voor het advies over dsmr_reader, blijf ik die gebruiken. Ik zie de tekeningen wel een keer online komen. Succes met de gekte, denk dat je voorraad wel eens snel op kan zijn
[ Voor 12% gewijzigd door Hmmbob op 04-08-2021 12:25 ]
Ik heb geprobeerd mijn voorraden nog meer aan te vullen... Maar sommige onderdelen kan ik alleen via Ali krijgen en wordt pas rond 11~18 augustus geleverdHmmbob schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 12:24:
Thanks voor het advies over dsmr_reader, blijf ik die gebruiken. Ik zie de tekeningen wel een keer online komen. Succes met de gekte, denk dat je voorraad wel eens snel op kan zijn

Heb nog ~50x Wemos liggen, ~30x PCB (+ ~50 oudere versie die identiek zijn qua functie), ~40x RJ12 (waarom kan ik deze niet in NL kopen? zoveel sneller) en 100 meter kabel + 400 plugjes....
Vandaag krijg ik 20x ethernet module binnen en volgende week nog eens 20 (voor de "simpele" ethernet versie) ... kan ik die backorders ook eindelijk eens wegwerken
Krijg over een ruime week ook 120 nieuwe pcb's binnen (zelfde versie) ... denk dat ik maar een paar dagen verlof neem van mijn werk
En dan alles nog zelf solderen?
Alleen voetje en wemos ... pcb's zijn al geassembleerdHmmbob schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 12:34:
En dan alles nog zelf solderen?
Edit: ik werk orders altijd in de "Ford methode" af...
Eerst alle RJ12 headers solderen
Dan alle wemos erop solderen
Dan alle kabeltjes maken
Dan alles in een zakje doen
Dan alles in doosje doen
Labels erop en klaar
Klinkt omslachtig, maar valt best mee op deze manier.

[ Voor 41% gewijzigd door iMars op 04-08-2021 12:40 ]
Stukje op de tweakers frontpage: nieuws: Home Assistant brengt energiedashboard en hardware uit om slimme mete...Hmmbob schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 11:58:
2021.8.0 is zojuist gereleased.
(...)
Met een gewone P1 kabel aangesloten op Home Assistant gaat het nieuwe energie-systeem niet werken verwacht ik?
Jawel hoorWaah schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 13:10:
Met een gewone P1 kabel aangesloten op Home Assistant gaat het nieuwe energie-systeem niet werken verwacht ik?
Lead engineer @ Home Assistant | GitHub Star 🌟 | Alles over mij...
bedankt helaas krijg ik dit niet werkend voor last_reset.Miezie schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 11:29:
[...]
Customizing entities: https://www.home-assistan...ation/customizing-devices
MQTT heeft gewoon support voor last_reset, je hebt hier geen customize voor nodig.H143 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 13:51:
[...]
bedankt helaas krijg ik dit niet werkend voor last_reset.
- https://www.home-assistan...or.mqtt/#last_reset_topic
- https://developers.home-a.../05/25/sensor_attributes/
O.a. Zigbee2MQTT heeft dit geimplementeerd in hun laatste release.
dit was ik inderdaad ook al tegen gekomen,Frenck schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 13:55:
[...]
MQTT heeft gewoon support voor last_reset, je hebt hier geen customize voor nodig.
- https://www.home-assistan...or.mqtt/#last_reset_topic
- https://developers.home-a.../05/25/sensor_attributes/
O.a. Zigbee2MQTT heeft dit geimplementeerd in hun laatste release.
helaas stuurt mijn sensor alleen een waarde door naar mqtt en last reset tijd
Helaas lijkt de Plugwise Smile P1 het niet goed te doen, ik zie hem namelijk niet terug tussen de lijst met ‘Add Consumption’ sensoren.
Vraagje: Ik heb in mijn meterkast een aparte pi draaien met een eigen python script dat meterstanden publiceert via mqtt, maar hoe krijg ik die op dat nieuwe energy dashboard? Ik kan die entities niet kiezen in de dropdown list...
Sterker nog, ik kan nergens dat dashboard meer aanpassen
Gevonden: Onder configuration, tussen "Tags" en "Lovelace Dashboards".
[ Voor 23% gewijzigd door Yukkie op 04-08-2021 15:02 ]
We've got that ring of confidence
Ik vermoed dat er ergens iets nog niet helemaal werkt in de laatste update? Ik heb ditzelfde met de esphome slimmelezer van @iMarsYukkie schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 14:38:
Vraagje: Ik heb in mijn meterkast een aparte pi draaien met een eigen python script dat meterstanden publiceert via mqtt, maar hoe krijg ik die op dat nieuwe energy dashboard? Ik kan die entities niet kiezen in de dropdown list... Sterker nog, ik kan nergens dat dashboard meer aanpassen
Ikzelf heb daar nog geen ervaring mee (hoe gek dat ook klinktiklucas schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 14:54:
[...]
Ik vermoed dat er ergens iets nog niet helemaal werkt in de laatste update? Ik heb ditzelfde met de esphome slimmelezer van @iMars
Ik heb sowieso dat hele dashboard nog niet gevonden..... Komt die niet naar voren als je in YAML mode werkt?
@Hmmbob Misschien even een harde refresh? Ik gebruik ook YAML mode, hij staat er inmiddels bij bij mij.
Ik heb onderstaande toe moeten voegen aan de configuration.yaml.Hmmbob schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 15:01:
Ik heb sowieso dat hele dashboard nog niet gevonden..... Komt die niet naar voren als je in YAML mode werkt?
code:
.
1
| energy: |
[ Voor 29% gewijzigd door PTish op 04-08-2021 15:05 ]
Ah, het is onderdeel van default_config, en die gebruik ik niet 
Heb een PR aangemaakt voor de docs zodat dit duidelijk wordt.
Heb een PR aangemaakt voor de docs zodat dit duidelijk wordt.
Yukkie schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 14:38:
Vraagje: Ik heb in mijn meterkast een aparte pi draaien met een eigen python script dat meterstanden publiceert via mqtt, maar hoe krijg ik die op dat nieuwe energy dashboard? Ik kan die entities niet kiezen in de dropdown list...
dit komt omdat deze sensoren waarschijnlijk geen last_reset gegevens meesturenTheVMaster schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 14:16:
[...]
Helaas lijkt de Plugwise Smile P1 het niet goed te doen, ik zie hem namelijk niet terug tussen de lijst met ‘Add Consumption’ sensoren.
deze zijn vereist om een sensor in de energy portal te kunnen zien, zelf zit ik hier ook mee
deze datum kan eventueel altijd gelijk blijven staan dan zou het ook opgelost moeten zijn.
even een paar uur wachten, bij mij werkt het welrusman schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 15:33:
Iemand anders al geprobeerd hun SolarEdge omvormer toe te voegen aan het energy dashboard? Ik zie alleen de volgende entity welke niet geschikt lijkt:
[Afbeelding]
Ik heb hetzelfde voor. Ligt mogelijks aan de config van deze sensors? Bij mij komen ze van een Eastron SDM220/230 af. Modbus via ESPEasy.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
| sensor: - platform: mqtt name: "VA Elek" unit_of_measurement: 'VA' state_topic: "ESP_Modbus_2/SDM220/VA" - platform: mqtt name: "W Elek" unit_of_measurement: 'W' state_topic: "ESP_Modbus_2/SDM220/W" - platform: mqtt name: "V Elek" unit_of_measurement: 'V' state_topic: "ESP_Modbus_2/SDM220/V" - platform: mqtt name: "Cos phi Elek" unit_of_measurement: 'Cos φ' state_topic: "ESP_Modbus_2/SDM220/cos_phi" - platform: mqtt name: "Freq. Elek" unit_of_measurement: 'Hz' state_topic: "ESP_Modbus_2/SDM220_2/Hz" - platform: mqtt name: "kWh imp. Elek" unit_of_measurement: 'kWh' state_topic: "ESP_Modbus_2/SDM220_2/Wh_imp" |
Ja wel dat is de goede!rusman schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 15:33:
Iemand anders al geprobeerd hun SolarEdge omvormer toe te voegen aan het energy dashboard? Ik zie alleen de volgende entity welke niet geschikt lijkt:
[Afbeelding]
Wat HA doet is zelf berekenen wat je opwekt a.d.h.v. de lifetime waardes.
Helaas voor mijn Growatt zijn deze sensoren niet goed geconfigureerd dus kan ik die helemaal niet kiezen.
Home Assistant has support for storing sensors as long-term statistics if the entity has the right properties. A requirement to opt-in for statistics is that the sensor has state_class set to measurement. That means that the current value represents the current value.
Heeft iemand hier ook fibaro wallplugs via openzwave werkend in de energy dashboard? Bij mij komen ze niet naar voren. Heb ik daar zwave.js voor nodig? Dan wordt het denk ik toch tijd om om te schakelen.
"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Bij mij dus ook niet (Goodwe). Wat ik heb gedaan om ze wel werkend te krijgen is de sensoren in een utility meter te zetten. Hierdoor werkt bij mij alles (P1monitor en Goodwe):fluppie007 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 15:40:
Ik heb hetzelfde voor. Ligt mogelijks aan de config van deze sensors? Bij mij komen ze van een Eastron SDM220/230 af. Modbus via ESPEasy.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 sensor: - platform: mqtt name: "VA Elek" unit_of_measurement: 'VA' state_topic: "ESP_Modbus_2/SDM220/VA" - platform: mqtt name: "W Elek" unit_of_measurement: 'W' state_topic: "ESP_Modbus_2/SDM220/W" - platform: mqtt name: "V Elek" unit_of_measurement: 'V' state_topic: "ESP_Modbus_2/SDM220/V" - platform: mqtt name: "Cos phi Elek" unit_of_measurement: 'Cos φ' state_topic: "ESP_Modbus_2/SDM220/cos_phi" - platform: mqtt name: "Freq. Elek" unit_of_measurement: 'Hz' state_topic: "ESP_Modbus_2/SDM220_2/Hz" - platform: mqtt name: "kWh imp. Elek" unit_of_measurement: 'kWh' state_topic: "ESP_Modbus_2/SDM220_2/Wh_imp"
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| utility_meter: #Stroom dag_verbruik: source: sensor.verbruik_elektriciteit_per_dag cycle: daily dag_zonnepanelen: source: sensor.pv_eday cycle: daily dag_teruggeleverd: source: sensor.geleverde_elektriciteit_per_dag cycle: daily |
Alle sensoren zijn KWh. Geen idee of dit de juiste waardes gaat geven, dus ik ga het een dagje laten draaien en kijken wat ie doet.
[ Voor 3% gewijzigd door winDOS op 04-08-2021 16:03 ]
C:\>Signature.bat
Nee, dat klopt. Ik publiceer alleen maar puur de waardes die de slimme meter verstuurd. Waarschijnlijk moet ik de output ombouwen naar een JSON-string. Ik ga maar eens opzoek naar beschrijving van wat daar allemaal in moet staan.H143 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 15:28:
[...]
[...]
dit komt omdat deze sensoren waarschijnlijk geen last_reset gegevens meesturen
deze zijn vereist om een sensor in de energy portal te kunnen zien, zelf zit ik hier ook mee
deze datum kan eventueel altijd gelijk blijven staan dan zou het ook opgelost moeten zijn.
ik heb het voor eerst opgelost door bij de desbetrefende sensor in sensors.yaml de volgende regel toe te voegen:
vervolgens een automation aangemaakt die elke 30 minunten via mqtt een bericht verstuurd in topic "reset/"
met als waarde "1970-01-01T00:00:00+00"
code:
1
2
3
| device_class: energy state_class: measurement last_reset_topic: "reset/" |
vervolgens een automation aangemaakt die elke 30 minunten via mqtt een bericht verstuurd in topic "reset/"
rs-online levert vrij veel van die spullenboel maar zijn niet heel goedkoop.iMars schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 12:30:
[...]
Ik heb geprobeerd mijn voorraden nog meer aan te vullen... Maar sommige onderdelen kan ik alleen via Ali krijgen en wordt pas rond 11~18 augustus geleverd![]()
Heb nog ~50x Wemos liggen, ~30x PCB (+ ~50 oudere versie die identiek zijn qua functie), ~40x RJ12 (waarom kan ik deze niet in NL kopen? zoveel sneller) en 100 meter kabel + 400 plugjes....
Vandaag krijg ik 20x ethernet module binnen en volgende week nog eens 20 (voor de "simpele" ethernet versie) ... kan ik die backorders ook eindelijk eens wegwerken![]()
Krijg over een ruime week ook 120 nieuwe pcb's binnen (zelfde versie) ... denk dat ik maar een paar dagen verlof neem van mijn werk
Yes dit deed het!winDOS schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 16:01:
[...]
Bij mij dus ook niet (Goodwe). Wat ik heb gedaan om ze wel werkend te krijgen is de sensoren in een utility meter te zetten. Hierdoor werkt bij mij alles (P1monitor en Goodwe):
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 utility_meter: #Stroom dag_verbruik: source: sensor.verbruik_elektriciteit_per_dag cycle: daily dag_zonnepanelen: source: sensor.pv_eday cycle: daily dag_teruggeleverd: source: sensor.geleverde_elektriciteit_per_dag cycle: daily
Alle sensoren zijn KWh. Geen idee of dit de juiste waardes gaat geven, dus ik ga het een dagje laten draaien en kijken wat ie doet.
Wel even geduld hebben tot hij ook is aangemaakt en een waarde heeft haha
Vraag is dan of mijn Solaredge modbus meter wel uitgelezen gaat worden, die meet al realtime zaken via Solaredge portal. Zou mooi zijn als er meer sensors zijn die gekozen kunnen worden...stijn1309 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 15:42:
[...]
Ja wel dat is de goede!
Wat HA doet is zelf berekenen wat je opwekt a.d.h.v. de lifetime waardes.
Helaas voor mijn Growatt zijn deze sensoren niet goed geconfigureerd dus kan ik die helemaal niet kiezen.
[...]
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com
Kijk even naar de voorgestelde oplossing van WinDOS: winDOS in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4"peterpijpelink schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 16:16:
[...]
Vraag is dan of mijn Solaredge modbus meter wel uitgelezen gaat worden, die meet al realtime zaken via Solaredge portal. Zou mooi zijn als er meer sensors zijn die gekozen kunnen worden...
ga ik zeker proberen, eerst eens de WLAN P1 in HA aan werk krijgen, die doet uitstekend in Domoticz, maar kan niet connecten met HA.. is een DSMR versie 4.2, en die zie ik niet als keuze...stijn1309 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 16:18:
[...]
Kijk even naar de voorgestelde oplossing van WinDOS: winDOS in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4"
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com
Thanks, ik ga daar eens mee aan de slag. Als ik dit document: https://developers.home-a.../05/25/sensor_attributes/ er op na sla, dan zouH143 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 16:08:
ik heb het voor eerst opgelost door bij de desbetrefende sensor in sensors.yaml de volgende regel toe te voegen:
code:
1 2 3 device_class: energy state_class: measurement last_reset_topic: "reset/"
YAML:
1
2
3
| device_class: energy state_class: measurement last_reset: 0 |
toch ook moeten werken?
Edit: Hmmm, nee dus. Jammer.
[ Voor 3% gewijzigd door Yukkie op 04-08-2021 17:01 ]
Nu er een energy card komt, hoe weet ik welke dsmr mijn slimme meter ondersteunt?
@maartend Wellicht staat je meter hier tussen? http://domoticx.com/p1-poort-slimme-meter-hardware/
als je je meter al uit kunt lezen, dan staat in bericht 1-3:0.2.8 het dsmr versie nummer, als ik me niet vergis.
als je je meter al uit kunt lezen, dan staat in bericht 1-3:0.2.8 het dsmr versie nummer, als ik me niet vergis.
[ Voor 36% gewijzigd door Yukkie op 04-08-2021 17:17 ]
Staat op het kastje zelf. Anders even het model opzoeken :-)maartend schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:11:
Nu er een energy card komt, hoe weet ik welke dsmr mijn slimme meter ondersteunt?
Ik ben erg onder de indruk van de nieuwe energie monitor in HA. Heb zelf de afgelopen maand zitten pielen om wat leuke grafiekjes te maken en was uiteindelijk best tevreden, maar deze nieuwe integratie is echt 100x beter. 👍
Werkt niet via OpenZWave, verwacht ook niet dat dat gaat gebeuren. Kan je echt aanraden een move te maken naar Z-Wave JS niet alleen om deze reden...Melantrix schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 16:00:
Heeft iemand hier ook fibaro wallplugs via openzwave werkend in de energy dashboard? Bij mij komen ze niet naar voren. Heb ik daar zwave.js voor nodig? Dan wordt het denk ik toch tijd om om te schakelen.
Farnell niet, Mouser niet, RS-Online niet ... helaas... Ik betaal met alle liefde momenteel de hogere prijs... maar ze hebben het nietsynoniem schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 16:09:
[...]
rs-online levert vrij veel van die spullenboel maar zijn niet heel goedkoop.

Ik gebruik een root Toon 2 met een custom intergration.
Dat lijkt de reden dat Home assistant mijn energy meter niet kan registreren helaas.
Verder heb ik het bij iemand anders wel aan de praat(met solarpanels). Alleen begrijp ik niet goed waarom ik extra moet aangeven dat ik elektriciteit teruglever.
Het lijkt nu niet helemaal goed op te tellen.
Dat lijkt de reden dat Home assistant mijn energy meter niet kan registreren helaas.
Verder heb ik het bij iemand anders wel aan de praat(met solarpanels). Alleen begrijp ik niet goed waarom ik extra moet aangeven dat ik elektriciteit teruglever.
Het lijkt nu niet helemaal goed op te tellen.
Okay, ja ik had ozwave al draaien voor zwave.js en in de documentatie staat dat je nog niet over hoeft te switchen als je het al draaiend hebt. Maar ik had al zo'n vermoeden dat dit het probleem was aangezien er ook staat dat ozwave niet wordt bijgehouden. Dus ik ga dan nu wel over.Frenck schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:43:
[...]
Werkt niet via OpenZWave, verwacht ook niet dat dat gaat gebeuren. Kan je echt aanraden een move te maken naar Z-Wave JS niet alleen om deze reden...

Thanks!
"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Is er een mogelijkheid om de entities te wijzigen op de energy page. Via de gui?
Ja, via instellingen -> Energieveen085 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 19:02:
Is er een mogelijkheid om de entities te wijzigen op de energy page. Via de gui?
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
Thnx, ik heb me de pleuris lopen zoeken. In 8.0b7 stond er nog een tandwieltje, in 8.0b9 was ie weg.
who put a "stop payment" on my reality check
WerktH143 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 16:08:
code:
1 2 3 device_class: energy state_class: measurement last_reset_topic: "reset/"
Is het eigenlijk de bedoeling dat de opgewekte energie in het nieuwe energy panel realtime wordt geupdate? Ik heb nu maar de jaarlijkse opgewekte energie sensor gebruikt omdat die als enige ondersteunt wordt bij mij, maar die update maar een keer per uur.
Stats worden 1 keer per uur opgemaakt.dennisdew16 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 19:36:
Is het eigenlijk de bedoeling dat de opgewekte energie in het nieuwe energy panel realtime wordt geupdate? Ik heb nu maar de jaarlijkse opgewekte energie sensor gebruikt omdat die als enige ondersteunt wordt bij mij, maar die update maar een keer per uur.
Iemand waar shelly button1 ook niet meer opgepikt wordt? Ik zie geen event binnenkomen op zowel unicast of multicast.
Het nieuwe energy-gebeuren wil bij mij nog niks doen.
Ik heb via de DSMR integration i.c.m. utility meters al dagtotalen voor verbruik en teruglevering. Ik zie mijn huidig verbruik, totalen van vandaag, opwek zonnepanelen etc ook al maanden netjes in HA via een zelfgemaakt dashboard.
Maar na een halve dag staat alles hier nog op 0:
/f/image/xvaBnSWmIZoG295Y3kwYnJC4.png?f=fotoalbum_large)
Hier het bewijs dat de entiteiten waarnaar verwezen wordt, gewoon waarden hebben:
/f/image/BkLeq4uZgCliqsg7dF6i6z7w.png?f=fotoalbum_large)
(enzovoorts)
Die 'cost' entities herken ik niet, ik vermoed dus dat de energy module die zelf heeft aangemaakt vandaag. En dat de module an sich dus prima werkt, maar enkel de visualisatie ervan in de frontend niet.
Iemand enig idee? Ik lees 'There is no data to show. It can take up to 2 hours for new data to arrive after you configure your energy dashboard.' maar ik heb al geüpgradet om 14:45h vanmiddag.
Ik heb via de DSMR integration i.c.m. utility meters al dagtotalen voor verbruik en teruglevering. Ik zie mijn huidig verbruik, totalen van vandaag, opwek zonnepanelen etc ook al maanden netjes in HA via een zelfgemaakt dashboard.
/f/image/xvaBnSWmIZoG295Y3kwYnJC4.png?f=fotoalbum_large)
Hier het bewijs dat de entiteiten waarnaar verwezen wordt, gewoon waarden hebben:
/f/image/BkLeq4uZgCliqsg7dF6i6z7w.png?f=fotoalbum_large)
(enzovoorts)
Die 'cost' entities herken ik niet, ik vermoed dus dat de energy module die zelf heeft aangemaakt vandaag. En dat de module an sich dus prima werkt, maar enkel de visualisatie ervan in de frontend niet.
Iemand enig idee? Ik lees 'There is no data to show. It can take up to 2 hours for new data to arrive after you configure your energy dashboard.' maar ik heb al geüpgradet om 14:45h vanmiddag.
Zelfde hier.DeadMetal schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 20:28:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
(enzovoorts)
Die 'cost' entities herken ik niet, ik vermoed dus dat de energy integration die zelf heeft aangemaakt vandaag. En dat de integratie an sich dus prima werkt, maar enkel de visualisatie ervan in de frontend niet.
Van mij mag DSMR er zelfs wel tussenuit. Maar geen idee hoe ik de USB P1 poort direct kan uitlezen
al gevonden. Kan je gewoon onder Integrations doen, en dan Slimme meter

Kijken of het gaat werken in de komende uren

Volgende stap: De zonnepanelen. Dat zijn Omnik, en die zijn failliet. Met HACS integratie lees ik die nog wel uit. Maar helaas, ik kan ze niet kiezen als optie. Dus daar zal óf de Dev wat moeten doen.. Of zelf gaan prutsen.
[ Voor 10% gewijzigd door Waah op 04-08-2021 20:40 ]
gewoon met de slimme meter intergratie in home assistant ... je kan je p1 kabel met usb in je pi (of waar je ha dan ook op draait) steken en deze koppelen in HA. Vaak via /dev/ttyUSB0 (of 1 of 2 )Waah schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 20:32:
[...]
Zelfde hier.
Van mij mag DSMR er zelfs wel tussenuit. Maar geen idee hoe ik de USB P1 poort direct kan uitlezenvandaar dat ik dat toen met DSMR heb gedaan
Ziet er op het eerste oog correct uit, hoewel je eigenlijk je totaal meter standen uit DSMR zou moeten gebruiken (ipv dag totalen)DeadMetal schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 20:28:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
(enzovoorts)
Even voor de zekerheid, er zijn twee verschillende dingen he. De DSMR addon, met een hele DSMR frontend etc. Dat gebruik ik niet. En de DSMR integratie, die gebruik ik. Die voeg je gewoon toe vanuit de frontend zonder yaml, en dan leest hij je huidige verbruik en meterstanden uit.Waah schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 20:32:
[...]
Zelfde hier.
Van mij mag DSMR er zelfs wel tussenuit. Maar geen idee hoe ik de USB P1 poort direct kan uitlezenvandaar dat ik dat toen met DSMR heb gedaan
En dan kan je via de utility meter (wel via yaml) extra entiteiten maken voor je dagtotalen:
Mijn code daarvoor
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
| sensor: - platform: template sensors: elektra_geleverd_dag: friendly_name: Elektra geleverd vandaag unit_of_measurement: kWh value_template: "{{ (states('sensor.elektra_geleverd_dag_laag')|float + states('sensor.elektra_geleverd_dag_hoog')|float)|round(2) }}" elektra_teruggeleverd_dag: friendly_name: Elektra teruggeleverd vandaag unit_of_measurement: kWh value_template: "{{ (states('sensor.elektra_teruggeleverd_dag_laag')|float + states('sensor.elektra_teruggeleverd_dag_hoog')|float)|round(2) }}" elektra_verbruik_bruto_dag: friendly_name: Elektra bruto verbruik vandaag unit_of_measurement: kWh value_template: "{{ (states('sensor.elektra_geleverd_dag_laag')|float + states('sensor.elektra_geleverd_dag_hoog')|float - states('sensor.elektra_teruggeleverd_dag_laag')|float - states('sensor.elektra_teruggeleverd_dag_hoog')|float + states('sensor.zon_dag')|float)|round(2)}}" elektra_opgewekt_verbruikt: friendly_name: Opgewekte energie zelf gebruikt unit_of_measurement: kWh value_template: "{{ (states('sensor.zon_dag')|float - states('sensor.elektra_teruggeleverd_dag_laag')|float - states('sensor.elektra_teruggeleverd_dag_hoog')|float)|round(2)}}" elektra_verbruik_netto_dag: friendly_name: Elektra netto verbruik vandaag unit_of_measurement: kWh value_template: "{{ (states('sensor.elektra_geleverd_dag_laag')|float + states('sensor.elektra_geleverd_dag_hoog')|float - states('sensor.elektra_teruggeleverd_dag_laag')|float - states('sensor.elektra_teruggeleverd_dag_hoog')|float)|round(2) }}" elektra_power_netto: friendly_name: Actueel netto elektriciteitsverbruik unit_of_measurement: W value_template: "{{ ((states('sensor.power_consumption')|float - states('sensor.power_production')|float) * 1000)|round(0) }}" utility_meter: elektra_geleverd_dag_laag: source: sensor.energy_consumption_tarif_1 cycle: daily elektra_geleverd_dag_hoog: source: sensor.energy_consumption_tarif_2 cycle: daily elektra_teruggeleverd_dag_laag: source: sensor.energy_production_tarif_1 cycle: daily elektra_teruggeleverd_dag_hoog: source: sensor.energy_production_tarif_2 cycle: daily gas_dag: source: sensor.gas_consumption cycle: daily |
De sensor-entiteiten worden waarschijnlijk overbodig als HA al deze info zelf gaat bijhouden
Ah, misschien is dat het. Ik zat hier al over te twijfelen tijdens het configureren en het werd me a.d.h.v. de documentatie niet duidelijk. Ik ga het proberen en kom er op terug. Wellicht tijdens de release partyFrenck schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 20:39:
[...]
Ziet er op het eerste oog correct uit, hoewel je eigenlijk je totaal meter standen uit DSMR zou moeten gebruiken (ipv dag totalen)
De DSMR integratie die je gebruikt ben ik een maintainer van, de energy support heb ik zelf toegevoegd. Je hebt hiervoor GEEN templates nodig. De sensoren van de integratie zijn direct te gebruiken.DeadMetal schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 20:40:
[...]
de DSMR integratie, die gebruik ik.
En dan kan je via de utility meter (wel via yaml) extra entiteiten maken voor je dagtotalen:
Mijn code daarvoor
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 sensor: - platform: template sensors: elektra_geleverd_dag: friendly_name: Elektra geleverd vandaag unit_of_measurement: kWh value_template: "{{ (states('sensor.elektra_geleverd_dag_laag')|float + states('sensor.elektra_geleverd_dag_hoog')|float)|round(2) }}" elektra_teruggeleverd_dag: friendly_name: Elektra teruggeleverd vandaag unit_of_measurement: kWh value_template: "{{ (states('sensor.elektra_teruggeleverd_dag_laag')|float + states('sensor.elektra_teruggeleverd_dag_hoog')|float)|round(2) }}" elektra_verbruik_bruto_dag: friendly_name: Elektra bruto verbruik vandaag unit_of_measurement: kWh value_template: "{{ (states('sensor.elektra_geleverd_dag_laag')|float + states('sensor.elektra_geleverd_dag_hoog')|float - states('sensor.elektra_teruggeleverd_dag_laag')|float - states('sensor.elektra_teruggeleverd_dag_hoog')|float + states('sensor.zon_dag')|float)|round(2)}}" elektra_opgewekt_verbruikt: friendly_name: Opgewekte energie zelf gebruikt unit_of_measurement: kWh value_template: "{{ (states('sensor.zon_dag')|float - states('sensor.elektra_teruggeleverd_dag_laag')|float - states('sensor.elektra_teruggeleverd_dag_hoog')|float)|round(2)}}" elektra_verbruik_netto_dag: friendly_name: Elektra netto verbruik vandaag unit_of_measurement: kWh value_template: "{{ (states('sensor.elektra_geleverd_dag_laag')|float + states('sensor.elektra_geleverd_dag_hoog')|float - states('sensor.elektra_teruggeleverd_dag_laag')|float - states('sensor.elektra_teruggeleverd_dag_hoog')|float)|round(2) }}" elektra_power_netto: friendly_name: Actueel netto elektriciteitsverbruik unit_of_measurement: W value_template: "{{ ((states('sensor.power_consumption')|float - states('sensor.power_production')|float) * 1000)|round(0) }}" utility_meter: elektra_geleverd_dag_laag: source: sensor.energy_consumption_tarif_1 cycle: daily elektra_geleverd_dag_hoog: source: sensor.energy_consumption_tarif_2 cycle: daily elektra_teruggeleverd_dag_laag: source: sensor.energy_production_tarif_1 cycle: daily elektra_teruggeleverd_dag_hoog: source: sensor.energy_production_tarif_2 cycle: daily gas_dag: source: sensor.gas_consumption cycle: daily
De sensor-entiteiten worden waarschijnlijk overbodig als HA al deze info zelf gaat bijhouden
Gaaf dashboard, dat had ik in een eerder iteratie van mijn HA al eens geprobeerd te maken. Jammerlijk mislukt
En kijk nu eens.
Trekt me gelijk weer terug naar HA om weer wat te configureren
Trekt me gelijk weer terug naar HA om weer wat te configureren
Ja, ik had de template sensors gemaakt om bepaalde berekeningen te krijgen. Bijv. bruto en netto verbruik en percentage van opgewekte zonnestroom zelf gebruikt. Cijfers die de nieuwe energy module allemaal ook bijhoudt, zo lijkt het.Frenck schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 20:43:
[...]
De DSMR integratie die je gebruikt ben ik een maintainer van, de energy support heb ik zelf toegevoegd. Je hebt hiervoor GEEN templates nodig. De sensoren van de integratie zijn direct te gebruiken.
En de utility meter voor de dag/maand/jaartotalen.
Worden wellicht beide overbodig.
[ Voor 5% gewijzigd door DeadMetal op 04-08-2021 20:55 ]
Even geduld helpt inderdaad! Nu keurig alle waardes in HA.H143 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 15:34:
[...]
even een paar uur wachten, bij mij werkt het wel
Ok. Iskra 550 en dus DSMR 5. Nu zit er iets ouders op, wat levert de overstap naar dsmr 5 me op? Ka niks bij elkaar googlen.tarlitz schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:16:
[...]
Staat op het kastje zelf. Anders even het model opzoeken :-)
Wat bedoel je met "er zit iets ouders op"? Als je al een DSMR5 meter hebt, komt die data er al uit.maartend schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 20:58:
[...]
Ok. Iskra 550 en dus DSMR 5. Nu zit er iets ouders op, wat levert de overstap naar dsmr 5 me op? Ka niks bij elkaar googlen.
DSMR5 heeft meer velden dan eerdere versies, en geeft elke seconde een telegram ipv elke 10 seconden.
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
Ik denk dat ik het probleem heb dat ik niet precies weet wat er nou wordt bedoeld met dsmr 1-5.Aiolos schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 21:09:
[...]
Wat bedoel je met "er zit iets ouders op"? Als je al een DSMR5 meter hebt, komt die data er al uit.
DSMR5 heeft meer velden dan eerdere versies, en geeft elke seconde een telegram ipv elke 10 seconden.
Ik heb dus maanden geleden een DSMR-logger Versie 3 aangeschaft. En vraag me dus af of ik dat dus in die energy card kan uitlezen. Ik doe het nu via allerlei entitys.
Ik moet echt zaken door elkaar gooien merk ik.
Dat nummer na dsmr geeft de versie van het protocol weer. 5 is dusde meest recente. Kun je uitleggen waar je tegenaan loopt? Als jouw dsmr logger waardes in HA genereert, lijkt me dat alles goed werktmaartend schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 21:34:
[...]
Ik denk dat ik het probleem heb dat ik niet precies weet wat er nou wordt bedoeld met dsmr 1-5.
Ik heb dus maanden geleden een DSMR-logger Versie 3 aangeschaft. En vraag me dus af of ik dat dus in die energy card kan uitlezen. Ik doe het nu via allerlei entitys.
Die Dsmr 5 is niet van je Dsmr logger.maartend schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 21:34:
[...]
Ik denk dat ik het probleem heb dat ik niet precies weet wat er nou wordt bedoeld met dsmr 1-5.
Dat is de versie van je slimme meter. Daar zit denk ik de verwarring.
Dus meterkast open, en op je slimme meter staat dan DSMR x
:strip_exif()/f/image/0HlzvRNhvS94WDxoCZrs4nEa.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door Waah op 04-08-2021 22:00 ]
Aha. Ik loop nergens tegen aan. Ik dacht enkel dat met een hoger nummer dat er meer functies zouden zijn die ik van mijn meter kan lezen. Al heb ik geen idee welke functies dat dan zouden zijn.tarlitz schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 21:42:
[...]
Dat nummer na dsmr geeft de versie van het protocol weer. 5 is dusde meest recente. Kun je uitleggen waar je tegenaan loopt? Als jouw dsmr logger waardes in HA genereert, lijkt me dat alles goed werkt
Ik ga gewoon eens aan de slag met die energy card
Ok, toch probleempje, krijg dit in drop down menu
No matching statistics found
https://www.home-assistant.io/more-info/statistics/
Maar eens uitvogelen
[ Voor 12% gewijzigd door maartend op 04-08-2021 22:17 ]
CH4OS geeft in het bericht op de frontpage aan dat die geen home assistant hoeft.
Iedereen in de reacties:

Iedereen in de reacties:

Als de hele avond aan het prutsen met die nieuwe energie pagina, erg leuke update.
Alleen de zonnepanelen toevoegen is nog niet gelukt.
Heb een Goodwexs1500 omvormer welke ik met TimSoethout goodwe-sems-home-assistant integratie uitlees.
Deze geeft maar 1 entiteit sensor.inverter_goodwexs1500 welke natuurlijk niet in het energie dashboard is in te stellen.
Ik zag iemand iets met utility meter doen maar hoe doe je dat precies? Iemand tips ?
Heb een Goodwexs1500 omvormer welke ik met TimSoethout goodwe-sems-home-assistant integratie uitlees.
Deze geeft maar 1 entiteit sensor.inverter_goodwexs1500 welke natuurlijk niet in het energie dashboard is in te stellen.
Ik zag iemand iets met utility meter doen maar hoe doe je dat precies? Iemand tips ?
Ik zag een error in de logs, dus ik heb 'm naar een eerdere snapshot teruggezet. Helaas bood dat geen oplossing, dus ik heb de shelly verwijderd en opnieuw toegevoegd. Helaas krijg ik nog altijd dezelfde foutmelding. Ik weet niet waar ik 't zoeken moet, iemand?I-King schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 19:57:
Iemand waar shelly button1 ook niet meer opgepikt wordt? Ik zie geen event binnenkomen op zowel unicast of multicast.
Edit: ik bedenk me nu, ik heb ook het OS geüpdate geloof ik.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| Logger: homeassistant Source: components/shelly/__init__.py:219 First occurred: 10:42:48 PM (2 occurrences) Last logged: 10:42:53 PM Error doing job: Exception in callback _SelectorDatagramTransport._read_ready() Traceback (most recent call last): File "/usr/local/lib/python3.9/asyncio/events.py", line 80, in _run self._context.run(self._callback, *self._args) File "/usr/local/lib/python3.9/asyncio/selector_events.py", line 1029, in _read_ready self._protocol.datagram_received(data, addr) File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/aioshelly/coap.py", line 120, in datagram_received self.subscriptions[msg.ip](msg) File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/aioshelly/__init__.py", line 265, in _coap_message_received self._update_s(msg.payload) File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/aioshelly/__init__.py", line 311, in _update_s self._update_listener(self) File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/update_coordinator.py", line 287, in async_set_updated_data update_callback() File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/shelly/__init__.py", line 219, in _async_device_updates_handler if block.wakeupEvent[0] == "button": IndexError: list index out of range |
Ik heb twee sensors voor mijn zonnepanelen (Solax api).
Een met de actuele opbrengst en een met het dagtotaal.
Het dagtotaal wordt automatisch op nul gezet rond een uur of 5 in de ochtend.
Ik zit nu met de last_reset waarde nodig voor het energie dashboard.
Wat vul ik nu waar in
Een met de actuele opbrengst en een met het dagtotaal.
Het dagtotaal wordt automatisch op nul gezet rond een uur of 5 in de ochtend.
Ik zit nu met de last_reset waarde nodig voor het energie dashboard.
Wat vul ik nu waar in
Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X
Misschien heb je hier wat aan:ComTech schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 22:40:
Als de hele avond aan het prutsen met die nieuwe energie pagina, erg leuke update.
https://community.home-as...atistics-from-mqtt/326990
Komt erop neer dat je de sensor een state_class en een last_reset moet meegeven.
@CAP-Team ook voor jouw nuttig lijkt me.
Z'n voorraad apparaten is er anders wel doorheen.dxta schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 17:40:
[...]
Qua apparaten zou ik me niet zo'n zorgen maken, de meeste Tweakers hebben zelf al iets op de P1-poort aangesloten. HA zegt er zelf over:
In 't algemeen: Mocht de Slimmelezer nog niet als optie verschijnen binnen HA, hier kunnen mensen een uitleg vinden om het werkend te krijgen: https://github.com/zuidwi.../9#issuecomment-892853511
Ik heb de Low en High tariff usage uit DSMR-reader toegevoegd (aangezien ik geen zonnepanelen heb). Echter het rare is dat HA aangeeft dat ik tussen 00:00 en 01:00 energie terug heb geleverd. Ik heb nu maar even tariff returned toegevoegd. Maar even aankijken of dat eventueel helpt of dat er misschien iets fout staat bij mij of misschien wel een bug in zit.
werkt de Solaredge ook? Die meet eigen consumptie en teruglevering, ik zie die wel in de devices...Frenck schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 20:39:
[...]
Ziet er op het eerste oog correct uit, hoewel je eigenlijk je totaal meter standen uit DSMR zou moeten gebruiken (ipv dag totalen)
/f/image/Oo7ieaMFpvIBInM6deqoPvHq.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/S9iLNpGO6VVwR8kK2MEA5qbz.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 51% gewijzigd door peterpijpelink op 05-08-2021 08:34 ]
Mij vanavond eens verdiepen in gans het energie gedoe 
Lijkt me niet zo simpel
Een mooie nieuwe brok !
Alleen het uitlezen van de zonnepanelen wordt moeilijk denk ik, ik heb een omvormer maar geen digitaal toestel om uit te lezen
Lijkt me niet zo simpel
Een mooie nieuwe brok !
Alleen het uitlezen van de zonnepanelen wordt moeilijk denk ik, ik heb een omvormer maar geen digitaal toestel om uit te lezen
Same issue hierkrijn1985 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 07:32:
Ik heb de Low en High tariff usage uit DSMR-reader toegevoegd (aangezien ik geen zonnepanelen heb). Echter het rare is dat HA aangeeft dat ik tussen 00:00 en 01:00 energie terug heb geleverd. Ik heb nu maar even tariff returned toegevoegd. Maar even aankijken of dat eventueel helpt of dat er misschien iets fout staat bij mij of misschien wel een bug in zit.
Ik heb de sensoren ingevoerd, maar zie geen data op mijn dashboard. Laat me raden: ze moeten wel door recorder opgeslagen worden?
Vanuit de recorder worden: de min,max,mean en avg. bepaald zoals ik het lees en die worden in de long-term storage opgeslagen dus ik vrees dat je ze wel in de recorder moet hebben.Hmmbob schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 08:35:
Ik heb de sensoren ingevoerd, maar zie geen data op mijn dashboard. Laat me raden: ze moeten wel door recorder opgeslagen worden?
Ik gebruik de P1-meter van HomeWizard.
Ik kan de standaard sensoren uitlezen maar ik begrijp het nog niet helemaal.
- Ik zie de export en de import echter verwacht ik dat de export een balk naar beneden laat zien, net als in de afbeelding van @dennistd . Nu is het lastig om te zien wanneer ik teruglever of gebruik.Is dit op een of andere manier in te stellen?
- De zonnepanelen-opbrengst worden nog niet gezien. Ik heb ook maar keuze uit 2 sensoren standaard, de lifetime production of de consumption.
/f/image/PhaTvvKAdKyVzQsMDwvCkfa3.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/9zv4zgY9fXoyfCpp751k4t8x.png?f=fotoalbum_large)
De zonnepanelen dagelijkse opbrengst kan ik wel uitlezen in andere grafieken of als entity maar niet in het nieuwe tabblad energy. Moet ik wat tweaken aan deze sensoren?
- Ik zie de export en de import echter verwacht ik dat de export een balk naar beneden laat zien, net als in de afbeelding van @dennistd . Nu is het lastig om te zien wanneer ik teruglever of gebruik.Is dit op een of andere manier in te stellen?
- De zonnepanelen-opbrengst worden nog niet gezien. Ik heb ook maar keuze uit 2 sensoren standaard, de lifetime production of de consumption.
/f/image/PhaTvvKAdKyVzQsMDwvCkfa3.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/9zv4zgY9fXoyfCpp751k4t8x.png?f=fotoalbum_large)
De zonnepanelen dagelijkse opbrengst kan ik wel uitlezen in andere grafieken of als entity maar niet in het nieuwe tabblad energy. Moet ik wat tweaken aan deze sensoren?
/f/image/vrOznIzOvg8ZAQPGaeCXGZQK.png?f=fotoalbum_large)
Who's general failure, and why is he reading my disk?
Je screenshot laat het eigenlijk niet goed zien, maar het lijkt mij dat je je export onder return to grid moet toevoegen en niet bij je grid consumption.Ora et Labora schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 08:44:
Ik gebruik de P1-meter van HomeWizard.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Inderdaad, hoe dom kan ik zijnkrijn1985 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 08:48:
[...]
Je screenshot laat het eigenlijk niet goed zien, maar het lijkt mij dat je je export onder return to grid moet toevoegen en niet bij je grid consumption.
Dank!
Who's general failure, and why is he reading my disk?
De totaalmeterstanden uit de DSMR integratie hebben helaas geen verschil gemaakt.Frenck schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 20:39:
[...]
:fill(white):strip_exif()/f/image/UBL4jklQrYNU5IzTvZoG0lvn.png?f=user_large)
Terwijl ze wel goede waarden hebben:
/f/image/umr3deEjPZnI0hNNKoLbZwqC.png?f=fotoalbum_large)
Voor mijn Omnik zonnepanelen bestaat geen officiele integratie, maar er is wel een lokale API en middels NR lees ik die uit en de totale meterstand sla ik op in een input number & template sensor, maar die zijn helaas niet te kiezen als 'bron' in de energy module.
vermoedelijk omdat deze sensoren niet goed geconfigureerd zijn binnen home assistant.DeadMetal schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 09:08:
[...]
De totaalmeterstanden uit de DSMR integratie hebben helaas geen verschil gemaakt.
[Afbeelding]
Terwijl ze wel goede waarden hebben:
[Afbeelding]
Voor mijn Omnik zonnepanelen bestaat geen officiele integratie, maar er is wel een lokale API en middels NR lees ik die uit en de totale meterstand sla ik op in een input number & template sensor, maar die zijn helaas niet te kiezen als 'bron' in de energy module.
er moet namelijk ook een last_reset meegegeven worden
ik heb nu de energy even draaien en ziet er leuk uit.
wat ik alleen wel jammer vind is dat rechts bovenin staan de 3 rondjes (opbrengst, verbruik en teruglevering) deze geven de gegevens weer van de dag en helaas niet het actuele mooier zou zijn als deze gekoppeld kan worden aan je actuele verbruik, opbrengst en teruglevering dan heb je er in mijn ogen meer aan
Dit is gewoon de DSMR integratie die deze entiteiten aanmaakt. De integratie activeer je vanuit de GUI waar op een later moment, afgezien van de verversingssnelheid, niks aan te configuren valtH143 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 09:20:
[...]
vermoedelijk omdat deze sensoren niet goed geconfigureerd zijn binnen home assistant.
er moet namelijk ook een last_reset meegegeven worden
:fill(white):strip_exif()/f/image/YsluHtzlbYrH28Y56Jv3qG4o.png?f=user_large)
Dat ziet er mooi uit, bij mij kloppen de statistieken in HA niet met DSMR reader, klopt het dat ik deze entities moet gebruiken:dennistd schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 23:55:
Werkt prima dat nieuwe energie-overzicht, in combinatie met DSMR-reader die de metingen van de P1-poort via MQTT aan Home Assistant rapporteert en de SMA-integration voor de omvormer van de panelen (6390Wp) op het dak![]()
Enige dat nog lijkt te ontbreken is een vertaling in het Nederlands.
[Afbeelding]
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| Consumption: sensor.dsmr_day_consumption_electricity2 (High tariff usage) sensor.dsmr_day_consumption_electricity2_cost (High tariff cost) sensor.dsmr_day_consumption_electricity1 (Low tariff usage) sensor.dsmr_day_consumption_electricity1_cost (low tariff cost) Return: sensor.dsmr_day_consumption_electricity2_returned (High tariff return) sensor.dsmr_day_consumption_energy_supplier_price_electricity_returned_2 (High tariff returned price) sensor.dsmr_day_consumption_electricity1_returned (Low tariff return) sensor.dsmr_day_consumption_energy_supplier_price_electricity_returned_1 (Low tariff returned price) |
De prijs entity heb ik ingevuld bij optie 3 (Een entiteit met de huidige prijs gebruiken), optie 2 (Een entiteit gebruiken die de totale kosten bijhoudt) lijkt me logischer, maar daar kan ik geen entity kiezen die de prijs bevat.
Ik denk dat die reageerde op de zonnepanelen-integratieDeadMetal schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 09:23:
[...]
Dit is gewoon de DSMR integratie die deze entiteiten aanmaakt. De integratie activeer je vanuit de GUI waar op een later moment, afgezien van de verversingssnelheid, niks aan te configuren valt
[Afbeelding]

Die zal waarschijnlijk geen reset-tijd meegeven, aangezien de Omnik dit zelf al reset
We zijn dus afhankelijk van of de maker van de app, dit nog gaat toevoegen. Of we moeten het zélf gaan toevoegen. Maar dat gaat mij in ieder geval boven de pet

Kwa energy panel ben ik het wel eens met @H143 . Momenteel lever ik meer terug, maar de (prachtige) animatie laat het lijken alsof ik nog steeds van de grid haal. Want ik heb nog steeds over de dag (en nacht) gezien meer verbruikt dan opgewekt.
Dus nu is eigenlijk de animatie niet correct. Want ik lever nú terug. Niet pas als ik meer heb opgewekt dan verbruikt.
Verder vind ik het ook jammer dat ik het huidige verbruik niet in Energy krijg. Ik kan het zelf wel toevoegen natuurlijk in Lovelace. Maar daar had ik al deze info al....
Nu is het vooral een vrij stevig dichtgetimmert stukje dat aan bepaalde eisen moet voldoen, en een vrij beperkte informatieweergave kent. En waar ik dus niets zelf aan kan toevoegen.
Dat is waarschijnlijk As Designed. Maar ik hoop wel dat er méér info beschikbaar komt. Dus ook huidig verbruik, huidige opwekking (aanname dat die er niet in zit, want ik kan de zonnepanelen dus niet integreren omdat de Omnik zelf de tijd wel reset) etc.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.