Hallo, ik ben het terug met een super noob vraag.
Ik zou om te starten graag al mijn boiler om electrisch water op te warmen willen sturen via mijn home assistant en twee arduino's (eentje die MQTT topics stuurt met de temperatuur, een tweede die via MQTT een relais stuurt die de boiler aanstuurt)
Later wil ik die automatiseren om doen te warmen wanneer er injectie is volgens mijn digitale meter (die werkt ook al naar Home Assistant voor moment dankzij de knappe koppen hier in dit forum topic

)
Ik raak maar niet gestart, ik vind veel op internet die zeggen dat ik het via "climate" moet doen, maar het lijkt mij logischer om de "water heater" entity te gebruiken ? ik vind hier wel uitleg over maar totaal geen voorbeelden met MQTT

De officiële info site's
https://www.home-assistant.io/integrations/water_heater/
https://developers.home-a...core/entity/water-heater/
Iemand die iets gedaan heeft dat ik wil bereiken maar ik zie niet hoe hij het doet
https://community.home-as...-heater-controller/108902
Ik wil dus eigenlijk in mijn dashboard de boiler zien met de huidige water temperatuur (ook de temperaturen van in/uit en boven en onder van de boiler) manueel daar met een on/off de boiler aanzetten, een minimum en maximum temperatuur instellen,
later dan ook kunnen instellen op welke momenten van de dag het water welke maximum en minimum moet hebben , en dan nog later een minimum instellen als er GEEN injectie (geen zon) is, en dan als er injectie is (veel zon) tot de maximum temperatuur opwarmen.
mijn MQTT topics ;
"Boiler/Probe" : water temperatuur van de boiler
"Boiler/Outlet" : warm water uitgang van de boiler
"Boiler/Inlet" : koud water toevoer van de boiler
"Boiler/Top" : temperatuur bovenkant boiler
"Boiler/Bottom" : temperatuur onderkant boiler
Topic op relais te schakelen ;
"8-Relaisboard-1"
als hier op "1on" gepublished wordt gaat de relais aan
als hier op "1off" gepublished wordt gaat de relais uit
Topic die de huidige staat van de relais doorgeeft
"8-Relaisboard-1-State"
Als hier op "1isoff" gepublished wordt wilt dit zeggen dat de relais uit staat
Als hier op "1ison" gepublished wordt wilt dit zeggen dat de relais aan staat.
Dit werkt allemaal, de temperaturen zijn zichtbaar in Home assistant en de relais kan geschakeld worden door vanuit MQTT mosquito in home assistant de 1on te publishen op het topic.
Dus als iemand mij de goede weg zou kunnen opduwen, of als iemand nu zijn water ook op deze manier met MQTT opwarmt en zijn voorbeeld kan geven, dat zou al heel wat zijn.
Mijn boiler is een heel simpele gewoon met 1 weerstand,
dus de enige states die hij gaat kunnen hebben zijn deze
STATE_ELECTRIC
STATE_OFF
dus als iemand mij kan tonen hoe ik dit juist in mijn "configuration.yaml" zou kunnen zetten dan zou dat al veel helpen
Zelf had ik al een poging gedaan via de climate optie, en dan kon ik al wel de temperatuur zien, maar dat was het, er werden geen relais geschakeld als ik manueel HEAT of OFF koos
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| # Boiler
climate:
- platform: mqtt
name: Water Boiler
modes:
- "off"
- "heat"
unique_id : "Water Boiler"
current_temperature_topic : "Boiler/Probe"
mode_command_topic : "/8-Relaisboard-1"
mode_command_template : >-
{% set values = { '1on':'heat', '1off':'off'} %} |
maar ik ben zeker dat de optie met Water heater beter gaat zijn, maar ik vind maar geen voorbeeld om mij wat op weg te helpen.
Alle hulp wordt zeer op prijs gesteld,
Dank U,
Hans