Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 228 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.362.807 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Gizz schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:07:
[...]

Eerst goed kijken naar dashboards van anderen, zelf een goed plan maken en dan pas dashboards bouwen :P
Het is bij mij echt een zooitje dat in de loop der tijd zo gegroeid is. Het is verre van logisch, mooi of overzichtelijk, maar omdat alles al zo lang op deze plek staat weet ik alles bijna blind te vinden (ook al is het soms veel scrollen doordat ik veel te veel op een dashboard smijt).

Het staat nog op mijn lijstje om al mijn dashboards te herontwerpen en te bouwen. Maar dat staat al best lang op mijn lijstje... Een nieuw apparaat toevoegen, spelen met een nieuwe custom integration uit HACS of mijn automations tweaken vind ik leukere (en overzichtelijkere) klusjes dan echt tijd uittrekken voor een compleet herdesign :')
Dat is natuurlijk wel een goed teken. Blijkbaar niet nodig genoeg om je dashboards te herontwerpen, gebruik je ze wel? Ik liefst zo min mogelijk om zaken aan of uit te zetten. Dat doe ik het liefst geheel automatisch ... met automations dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Koffie schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:00:
[...]

Recent werd ik aangesproken op bovenstaande post van bijna 2 jaar geleden.
Ik gok dat ik ergens in 2019 ben overgestapt van Pimatic naar Home Assistant. In die tijd was vrijwel alles nog met de hand in yaml en was er voor elke scheet wel een herstart nodig. Hoewel ik in de loop der jaren wel een paar keer een verse HA install heb gedaan, is dat altijd gepaard geweest met handmatig de yaml files terugplaatsen (en later de backup van supervisor teruglezen).
Mijn HA is best groot, traag en log te noemen en staat vol met legacy shit omdat dit toen nu eenmaal zo moest.
Om nog maar te zwijgen over de chaos in entity namen, NL en EN door elkaar of automations genaamd 'aaadebug' die cruciaal blijken te zijn voor dagelijkse gang van zaken.

Kortom: dit weekend heb ik besloten om echt volledig opnieuw te beginnen. HA vanaf de grond opnieuw opbouwen en alles zoveel mogelijk via de huidige manier inrichten (bijvoorbeeld gebruik maken van helpers ipv alles in yaml te flikkeren, nieuwe dashboards etc).

Nieuwe VM ingericht en stap voor stap begonnen met het toevoegen van integrations. Pas aan een volgende integration beginnen als de naming convention goed is.
Vrijwel elk vertrek is benoemd als area en het is de bedoeling alles netjes aan de juiste area's te hangen.

Volgende hoofdstuk waar ik echt niet naar uit kijk (maar wel een groot noodzakelijk kwaad is) is het opnieuw opbouwen van alle automations.
Ik ben er echter nog niet uit wat nu een goede naming format voor automations is, hoe doen jullie dat?

Ook wil ik direct de diverse dashboards en tabs volledig opnieuw opbouwen. Wat ik wel blijf handhaven is de methode waarbij ik best veel dashboards maak, welke een eigen URL krijgen.
Ik heb best veel verschillende 'onderdelen' in HA die niet veel met de rest te maken hebben:
- Home/huis
- aansturing brouwpan
- bbq thermometer
- zwembad
- interne monitoring

Voor elk onderdeel heb ik een eigen subdomein gemaakt. Vervolgens is het een kwestie van op die URL inloggen, en in de user prefs je default theme en dashboard opgeven.
Op die manier heb je met 2 verschillende DNS namen 2 totaal verschillend lijkende HA's terwijl het onder motorkap gewoon 1 HA is).

Anyway ... mocht je dus echt volledig opnieuw beginnen met HA, wat zou jij dan radicaal anders doen met de kennis van nu? Ik ben benieuwd naar jullie tips en ideeën :Y)
Held! Mooi dat je opnieuw bent begonnen. Dat zou ik ook eens moeten doen. Na 6 jaar home assistant is er een hoop veranderd/verbeterd, maar er zijn ook een hoop foutmeldingen die ik maar niet opgelost krijg. Zucht, zie er tegenop om de boel opnieuw te moeten instellen, en vrouw en kinderen ook. Die zou ik een weekend weg moeten sturen om uberhaupt alles technisch opnieuw op te bouwen :)
Ik zou sowieso goed nadenken over een logische structuur qua entities/automations/dashboard. Daar zit ik echt wel wat mee, en houdt me tegen om opnieuw te beginnen. Wel een aantal vragen voor mijn winterproject:

- Heb je nu een VM opgebouwd? Met Proxmox? Home Assistant als VM? En dan zaken als mqtt / esphome als plugin of helemaal apart in aparte VM/containers?
- Hoe krijg je die verschillende url's/subdomeinen voor elkaar? Dat klinkt wel interessant!
- kan je iets meer vertellen over de namen van je entities? En de namen van je automations?
- Werk je nu nog altijd met je automations in losse yaml files, of ben je over naar de editor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:31

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

koelkast schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 14:53:
[...]

Held! Mooi dat je opnieuw bent begonnen. Dat zou ik ook eens moeten doen. Na 6 jaar home assistant is er een hoop veranderd/verbeterd, maar er zijn ook een hoop foutmeldingen die ik maar niet opgelost krijg. Zucht, zie er tegenop om de boel opnieuw te moeten instellen, en vrouw en kinderen ook. Die zou ik een weekend weg moeten sturen om uberhaupt alles technisch opnieuw op te bouwen :)
Daarom bouw ik het ook er naast. So far is mijn oude vertrouwde HA gewoon leading.
- Heb je nu een VM opgebouwd? Met Proxmox? Home Assistant als VM? En dan zaken als mqtt / esphome als plugin of helemaal apart in aparte VM/containers?
Als VM op proxmox. Ik kan je deze aanraden: https://tteck.github.io/Proxmox/ (Home Assistant -> Home Assistant OS VM)
- Hoe krijg je die verschillende url's/subdomeinen voor elkaar? Dat klinkt wel interessant!
Eigenlijk ontzettend simpel:
Maak diverse dashboards aan. In dit voorbeeld maken we er even 2. De ene noemen we 'Thuis' en en de andere noemen 'gameroom'.
Vervolgens zorg je dat je 2 DNS records hebt: home.jantje.nl en gameroom.jantje.nl
Zorg dat beide hosts keurig op je HA uitkomen.

Ga nu naar home.jantje.nl en log in
klik linksonderin op je username
selecteer een theme
selecteer als default dashboard Home
Open een nieuw tabblad en ga naar gameroom.jantje.nl
selecteer een ander theme
selecteer als default dashboard gameroom

Bonus: installeer via HACS 'Custom Sidebar' en hide de dashboards Home en Gameroom
- kan je iets meer vertellen over de namen van je entities? En de namen van je automations?
Ik hanteer nu het volgende: type.waar_wat_extra
Een temperatuur sensor in de woonkamer heet dan dus sensor.woonkamer_temperatuur indien zo'n sensor als extraatje ook de humidity zou meten word dat dan automatisch sensor.woonkamer_temperatuur_luchtvochtigheid
Sommig type sensors/entities zijn zó uniek dat een locatie overbodig is. Bijvoorbeeld een sensor voor de brievenbus of wasmachine. Kans lijkt me klein dat iemand meer dan 1 brievenbus of wasmachine heeft :+
Automations : daar ben ik dus nog niet uit.
- Werk je nu nog altijd met je automations in losse yaml files, of ben je over naar de editor?
In het begin wilde ik alle automations in losse yamls hebben, maar dat werd erg tegengewerkt door niet kunnen editten.
Tegenwoordig is de GUI voor automations zo ontzettend veel beter dat ik eigenlijk nooit meer in de yaml fil rechtstreeks een automation maak.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

2 screenshots van exact dezelfde HA install. andere view op basis van andere url/user settings.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1C7jp3ent2cBhjrGy3C4hvSujg4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/nTJP73cThXGQG9fOhsAN944V.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HgnqoA2b20BR5lgemVtMT-kmA40=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/OwMPhhsxh3NAfWL72xvQ6LAt.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koffie schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 15:26:
2 screenshots van exact dezelfde HA install. andere view op basis van andere url/user settings.

[Afbeelding][Afbeelding]
Daar heb je toch geen andere subdomeinen voor nodig? Aparte user accounts zijn dan toch voldoende?

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

TheFes schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 15:27:
[...]

Daar heb je toch geen andere subdomeinen voor nodig? Aparte user accounts zijn dan toch voldoende?
Dat kan ook, maar dat moet je dus iedere keer opnieuw inloggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Koffie schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 15:30:
[...]

Dat kan ook, maar dat moet je dus iedere keer opnieuw inloggen.
Ah oke, op hetzelfde device wel ja. Je kunt ook gewoon de dashboards in de zijbalk kiezen.. Maar goed, misschien heb ik er gewoon geen use-case voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
bartbh schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:08:
[...]

Aaaah, in dat geval moest ik nog even geduld hebben. Dashboard is nu inderdaad bijgewerkt, alleen nu heb ik vandaag 107.208L water gebruikt. Kan ik die ergens terugzetten?

Onder devtools > stats staat wel de watermeter, maar niet deze waarde.
Even mijzelf quoten, wellicht dat iemand anders er wat aan heeft: Via de developer tools moest ik wat verder bladeren, de waarde van 107.200L was daar niet direct zichtbaar. Maar uiteindelijk wel via die route kunnen aanpassen, zodat nu het energy dashboard ook klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FearMe
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-06 21:03
Ik gebruik sinds een paar dagen Home Assistant en heb een P1-USB kabel besteld, dus ik probeer alvast aan de gang te gaan met DSMR Reader. Ik draai HA op een VM ergens niet in de buurt van de meterkast, en in de meterkast heb ik een RBPi 3B+ hangen waar ik de data vandaan wil sturen (wellicht via MQTT met de DSMR Reader integratie?)

Hoe kan ik dit nou het beste regelen? Ik lees bijvoorbeeld dat de normale DSMR Reader installatie ook veel schrijft op lokale storage (wat mijn SD kaarten niet leuk vinden), terwijl het remote datalogger-script volgensmij geen ondersteuning heeft voor MQTT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

FearMe schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:04:
Ik gebruik sinds een paar dagen Home Assistant en heb een P1-USB kabel besteld, dus ik probeer alvast aan de gang te gaan met DSMR Reader. Ik draai HA op een VM ergens niet in de buurt van de meterkast, en in de meterkast heb ik een RBPi 3B+ hangen waar ik de data vandaan wil sturen (wellicht via MQTT met de DSMR Reader integratie?)

Hoe kan ik dit nou het beste regelen? Ik lees bijvoorbeeld dat de normale DSMR Reader installatie ook veel schrijft op lokale storage (wat mijn SD kaarten niet leuk vinden), terwijl het remote datalogger-script volgensmij geen ondersteuning heeft voor MQTT.
Geen idee hoe je situatie is, maar ik heb een tijd zo'n P1 kabel met een usb verlengkabel van 5m aan m'n server gehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baseje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:13

Ik zou hier is naar kijken;
https://dsmr-reader.readt...on/remote-datalogger.html

[ Voor 3% gewijzigd door Baseje op 29-11-2022 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Koffie schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 15:15:
[...]

Daarom bouw ik het ook er naast. So far is mijn oude vertrouwde HA gewoon leading.

[...]

Als VM op proxmox. Ik kan je deze aanraden: https://tteck.github.io/Proxmox/ (Home Assistant -> Home Assistant OS VM)

[...]

Eigenlijk ontzettend simpel:
Maak diverse dashboards aan. In dit voorbeeld maken we er even 2. De ene noemen we 'Thuis' en en de andere noemen 'gameroom'.
Vervolgens zorg je dat je 2 DNS records hebt: home.jantje.nl en gameroom.jantje.nl
Zorg dat beide hosts keurig op je HA uitkomen.

Ga nu naar home.jantje.nl en log in
selecteer een theme
selecteer als default dashboard Home
Open een nieuw tabblad en ga naar gameroom.jantje.nl
selecteer een ander theme
selecteer als default dashboard gameroom

Bonus: installeer via HACS 'Custom Sidebar' en hide de dashboards Home en Gameroom

[...]

Ik hanteer nu het volgende: type.waar_wat_extra
Een temperatuur sensor in de woonkamer heet dan dus sensor.woonkamer_temperatuur indien zo'n sensor als extraatje ook de humidity zou meten word dat dan automatisch sensor.woonkamer_temperatuur_luchtvochtigheid
Sommig type sensors/entities zijn zó uniek dat een locatie overbodig is. Bijvoorbeeld een sensor voor de brievenbus of wasmachine. Kans lijkt me klein dat iemand meer dan 1 brievenbus of wasmachine heeft :+
Automations : daar ben ik dus nog niet uit.

[...]

In het begin wilde ik alle automations in losse yamls hebben, maar dat werd erg tegengewerkt door niet kunnen editten.
Tegenwoordig is de GUI voor automations zo ontzettend veel beter dat ik eigenlijk nooit meer in de yaml fil rechtstreeks een automation maak.
Dankje voor je hele uitleg! Die LXC containers ga ik eens goed naar kijken, het staat daar mooi voorgekouwd, super hoor!
Ik ga de boel eens even installeren op een aparte server, dan is het voor iedereen behapbaar :)
Heb je nu alles in aparte LXC containers binnen proxmox draaien? Dus één LXC voor Hass OS, één voor MQTT, één voor esphome, één voor adblockers, één voor Zigbee2mqtt?
Of heb je dan weer docker containers binnen de LXC? Of zelfs addons binnen Hass OS?
Dat laatste vind ik niet wenselijk omdat bij een restart van Hass alles tijdelijk stopt. Vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:37

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@FearMe gebruik je die Pi in de meterkast ook voor andere zaken? Als je hem alleen voor de P1 gaat gebruiken zou ik iets anders kiezen, zoals een ESP of een P1-dongle met ingebouwde wifi. Een hele Pi 24/7 laten draaien om alleen een paar regeltjes tekst door te sturen is best zonde van de elektriciteit.

[ Voor 9% gewijzigd door Gizz op 29-11-2022 16:28 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

koelkast schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:26:
[...]

Dankje voor je hele uitleg! Die LXC containers ga ik eens goed naar kijken, het staat daar mooi voorgekouwd, super hoor!
Ik ga de boel eens even installeren op een aparte server, dan is het voor iedereen behapbaar :)
Heb je nu alles in aparte LXC containers binnen proxmox draaien? Dus één LXC voor Hass OS, één voor MQTT, één voor esphome, één voor adblockers, één voor Zigbee2mqtt?
Of heb je dan weer docker containers binnen de LXC? Of zelfs addons binnen Hass OS?
Dat laatste vind ik niet wenselijk omdat bij een restart van Hass alles tijdelijk stopt. Vandaar mijn vraag.
Ik heb geen LXC draaien, ik heb een losse VM gemaakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FearMe
  • Laatst online: 15-06 21:03
Koffie schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:10:
[...]

Geen idee hoe je situatie is, maar ik heb een tijd zo'n P1 kabel met een usb verlengkabel van 5m aan m'n server gehangen.
Om het allemaal een beetje netjes te maken moet ik gaan boren en heb ik een kabel van minimaal 15 meter nodig, lijkt me niet echt handig :P
Heb ik gezien, maar ik weet niet of het mogelijk is om dit met een HA integratie te doen. De "DSMR Reader" integratie ondersteunt alleen MQTT, en de "DSMR Slimme Meter" integratie alleen serieel of serieel over het netwerk.
Nu ik er over nadenk, denk ik dat ik alleen maar een minimale installatie op mijn RBPi nodig heb zoals ser2net die het P1 signaal open zet op het netwerk, zodat ik het gewoon kan aflezen op de HA host.
Gizz schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:26:
@FearMe gebruik je die Pi in de meterkast ook voor andere zaken? Als je hem alleen voor de P1 gaat gebruiken zou ik iets anders kiezen, zoals een ESP of een P1-dongle met ingebouwde wifi. Een hele Pi 24/7 laten draaien om alleen een paar regeltjes tekst door te sturen is best zonde van de elektriciteit.
De Pi wordt momenteel ook gebruikt als 433MHz transmitter voor twee oude KlikAanKlikUit stopcontacten, als ik deze moet vervangen én een P1-dongle koop ben ik meer geld kwijt dan ik in 10 jaar tijd zou besparen met het uitzetten van de Pi :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

FearMe schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:50:
[...]
De Pi wordt momenteel ook gebruikt als 433MHz transmitter voor twee oude KlikAanKlikUit stopcontacten, als ik deze moet vervangen én een P1-dongle koop ben ik meer geld kwijt dan ik in 10 jaar tijd zou besparen met het uitzetten van de Pi :P
Volgens mij valt dat wel mee. Een Pi 3B+ gebruikt als ie niet zoveel doet 3W. Dat is ruim 26kWh per jaar, of ruim 260kWh per 10 jaar. Geen idee wat de elektriciteitsprijs gaat doen, maar laten we uitgaan van een erg optimistische 50 cent per kWh. Dan kost die Pi je €13 per jaar of €130 per 10 jaar (maar waarschijnlijk meer vanwege een hogere elektriciteitsprijs).

Een ESP-slimme lezer kost kant-en-klaar €18. Zelfbouw is goedkoper, maar laten we het eenvoudig houden. Zigbee tussenstekkers heb je soms al voor €6 per stuk. Dat maakt de terugverdientijd minder dan 3 jaar (maar waarschijnlijk korter, want hogere elektriciteitsprijs :P ).

Kun je die 433Mhz transmitter (rfxcom?) niet aan de machine hangen waar je HA op draait en die toch al aanstaat? Dan is je investering zelfs maar €18.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-06 22:31

Pixelmagic

Ubergeek

Septillion schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:06:
[...]

Wel gewoon Mosquitto? Als docker op dezelfde host?
Jazeker, allemaal op dezelfde machine.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Waarom heb je een kabel besteld als zoiets als dit bestaat ?

Draait als een zonnetje hier en je kan je server overal plaatsen waar je wilt, zolang je wifi bereik hebt in je meterkast.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniPer
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-06 13:55
Pixelmagic schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:32:
[...]

Waarom heb je een kabel besteld als zoiets als dit bestaat ?

Draait als een zonnetje hier en je kan je server overal plaatsen waar je wilt, zolang je wifi bereik hebt in je meterkast.
Of deze: https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-p1-meter/

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-06 22:25
Die van Zuidwijk is wat uitgebreider doordat je ook voltages en dergelijke kan uitlezen. Daarbij is dat iemand die z’n ziel en zaligheid er in steekt en dat mag ook wel eens beloond worden :D

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniPer
Toppe schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:24:
[...]

Die van Zuidwijk is wat uitgebreider doordat je ook voltages en dergelijke kan uitlezen. Daarbij is dat iemand die z’n ziel en zaligheid er in steekt en dat mag ook wel eens beloond worden :D
Snap je punt, dat is zeker credits waard.
Echter zie ik niet echt de meerwaarde voor het uit kunnen lezen van voltages. Waar gebruik je dat voor?
Op individueel device niveau snap ik de meerwaarde, maar overall...wat voegt het toe?

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
koelkast schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:17:
[...]

Inderdaad; het belangrijkste

- gebruik voor de conbee een usb verlengkabel
- zet dit op een centrale plek zonder veel storingsbronnen er omheen (liefst niet in de meterkast)
- zet Philips en conbee op een apart kanaal (wel opnieuw koppelen dan)
- pak het goede zigbee kanaalvoor zo weinig mogelijk overlap
- update de firmware van je conbee stick
- gebruik een router (dus een 230v apparaat zoals een lamp of een plug) als repeater bij grotere afstanden
- update de IKEA apparatuur naar de nieuwste firmware
Bedankt.

Heb de verleng usb verleng kabel gebruikt
Voorheen stond de Zigbee dongle en de Hue en de acces point bij mekaar. Denk wat jij zegt storing gaf.
Eerst kijken of het zo beter werkt.

Even wat anders is zonsondergang een voorwaarden of een trigger? Ik neem aan als een trigger is pas bij zonsondergang pas data gaat verzenden dan bij een voorwaarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-06 19:39
UniPer schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:53:
[...]

Snap je punt, dat is zeker credits waard.
Echter zie ik niet echt de meerwaarde voor het uit kunnen lezen van voltages. Waar gebruik je dat voor?
Op individueel device niveau snap ik de meerwaarde, maar overall...wat voegt het toe?
Het kan "handig" zijn als je zonnepanelen hebt, als de spanning te hoog (meer dan 253V) wordt, dan worden de omvormers uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:42
Kan je op de e.o.a. manier de configuration.yaml aanpassen vanaf een console?

Ik draai mijn HA op een synology nas als een VM en heb kennelijk een configuration.yaml foutje gemaakt waardoor ik nu niet meer via het netwerk bij homeassistant kan...

En ja ik weet het snapshot of backup en ja dat wou ik maken maar vergat ik dus net.

Ja newbie met HA en ja ik loop te kloten :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-06 11:29
MQTT is een dingetje.

Ik probeer mijn radiator valve (POPP, Zigbee) te vertellen dat de kraan verder open mag. Als de warmtepomp volop draait en de radiator staat maar 5% open is nogal jammer.

Ik heb het volgende script:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
alias: Verander valve slaapkamer naar 100%
sequence:
  - service: mqtt.publish
    data:
      payload: "{\"pi_heating_demand\": 100}"
      topic: zigbee2mqtt/thermostaatkraan_dakterraskamer/set
mode: single
icon: mdi:heat-wave

Dat werkt niet. Als ik volgens de handleiding op zigbee2mqtt de string {"pi_heating_demand": 100} gebruik piept HA dat er een lege string wordt gestuurd, dus ik vond op internet ergens "{\"pi_heating_demand\": 100}". Maar geen idee dus of dat een correctie string geeft (waarschijnlijk niet, want er gebeurd niets).

Ik heb de werking van MQTT getest op een zigbee schakelaar:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
alias:  test
sequence:
    data:
      payload: ON
      topic: zigbee2mqtt/contactdoos_kelkjes/set

Dat werkt perfect. Overigens werkt het alleen als ik "ON of OFF" zeg, niet als ik de string gebruik die in de documentatie staat: {"state": "OFF"}

Ik begrijp er niets van. Hoe verander ik nou de waarde van pi_heating_demand ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Dracula schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 22:45:
Kan je op de e.o.a. manier de configuration.yaml aanpassen vanaf een console?

Ik draai mijn HA op een synology nas als een VM en heb kennelijk een configuration.yaml foutje gemaakt waardoor ik nu niet meer via het netwerk bij homeassistant kan...

En ja ik weet het snapshot of backup en ja dat wou ik maken maar vergat ik dus net.

Ja newbie met HA en ja ik loop te kloten :-)
login to get out of hassio cli and into bash
docker ps to get a list of containers
note the first 3 characters or so of the container for homeassistant - for me it was 51a
docker exec -it 51a /bin/bash
ls to make sure configuration.yaml is there
vi configuration.yaml to edit the file
edit your mistake
esc + :wq to save and exit
exit then login to get back to hassio CLI
homeassistant check to make sure the conf is right this time
homeassistant restart

En voor je backup:

- installeer via HACS de integration Auto Backup
- reboot en voeg bij integrations Auto Backup toe
- Maak de volgende automations aan:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
alias: SYSTEM-SCHEDULE - Dagelijkse backup
description: Maakt elke dag om 02:30 een partial backup
trigger:
  - platform: time
    at: "02:30:00"
action:
  - data_template:
      folders:
        - homeassistant
      keep_days: 3
      name: "Dailybackup: {{ now().strftime('%A, %B %-d, %Y') }}"
    service: auto_backup.backup_partial

alias: SYSTEM-SCHEDULE - Wekelijkse backup
description: Maakt elke zaterdag om 01:30 een volledige backup
trigger:
  - at: "01:30:00"
    platform: time
condition:
  - condition: time
    weekday:
      - sat
    before: "00:00:00"
    after: "00:00:00"
action:
  - data_template:
      keep_days: 15
      name: "WeeklyBackup: {{ now().strftime('%A, %B %-d, %Y') }}"
    service: auto_backup.backup_full

Zorg dat je de Samba add-on hebt geinstalleerd, koppel de de /config en /backup share in synology toe als mountpoints (File station -> Tools -> Mount Remote folder -> CIFS shared folder)

Ik mount diverse remote shares in de synology share mountpoint, Met een script backup ik alles wat daar in staat:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
#!/bin/bash

for d in /volume1/mountpoints/*/
do
    cd "$d"
    tar -czf /volume1/backup/mountpoints/Backup/$(date +"%A")/$(basename "$PWD").tar.gz $d
    #fi
done

[ Voor 43% gewijzigd door Koffie op 30-11-2022 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Pixelmagic schreef op maandag 28 november 2022 @ 21:00:
Migratie van Domoticz naar HA gestart, HA met dockers en Mariadb, MQTT en meer draaiend en de nodige zaken parallel lopen om de WAF te behouden tijdens de overgang.

Nu gebeurd het regelmatig dat als ik HA herstart dat hij geen verbinding met de MQTT server kan maken, de volgende melding meermalig in de logs

no ack from mqtt server in 10 seconds

Uiteindelijk start de boel wel op zonder verdere handelingen, maar dat duurt enige minuten.

Enig zoekwerk geeft een specifieke situatie bij HA OS van vorig jaar maar kan niet herleiden wat de oorzaak nu is. Iemand hier een idee waar ik het kan zoeken, de logs geven me niets bruikbaars.

Overigens een aardige leercurve merk ik, vooral zoeken naar "wat doe ik in hemelsnaam waar" 8)
Even mezelf kwoten, mogelijk heb ik de oplossing gevonden.

Vanwege de migratie had ik mqtt_statestream: toegevoegd zodat ik sensors uit kan lezen en hopelijk een naadloze overgang te maken voor de WAF. Dit lijkt de reden te zijn, er gaan enorme hoeveelheden data richting de mqtt server waarvan er veen een retain flag krijgen wat een flood lijkt te veroorzaken.

Gisteravond laat de setting weggehaald en herstart gaat nu een flink stuk sneller zonder de meldingen in de lpgfile. Vanavond nog even verder uitzoeken of het structureel goed gaat.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Koffie schreef op woensdag 30 november 2022 @ 08:20:
[...]

login to get out of hassio cli and into bash
docker ps to get a list of containers
note the first 3 characters or so of the container for homeassistant - for me it was 51a
docker exec -it 51a /bin/bash
ls to make sure configuration.yaml is there
vi configuration.yaml to edit the file
edit your mistake
esc + :wq to save and exit
exit then login to get back to hassio CLI
homeassistant check to make sure the conf is right this time
homeassistant restart
Thanks maar hoe log je in op de hassio command line. Zoek me rot maar alles wat ik tegen kom gaat uit van dat je gewoon de terminal add on gebruikt en al in home assistant zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
htca schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 22:41:
[...]

Het kan "handig" zijn als je zonnepanelen hebt, als de spanning te hoog (meer dan 253V) wordt, dan worden de omvormers uitgeschakeld.
Maar hoe ga je dat beinvloeden dan?

Als in: je kan het meten, maar je kan het netvoltage niet beïnvloeden zelf...

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirJonn
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-03 10:37
Dracula schreef op woensdag 30 november 2022 @ 08:34:
[...]

Thanks maar hoe log je in op de hassio command line. Zoek me rot maar alles wat ik tegen kom gaat uit van dat je gewoon de terminal add on gebruikt en al in home assistant zit.
Vanuit je synology connecten naar de VM console, dan in home assistant cli, 'login'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
AirJonn schreef op woensdag 30 november 2022 @ 08:54:
[...]

Vanuit je synology connecten naar de VM console, dan in home assistant cli, 'login'
Natuurlijk zo simpel kan het zijn, het is nog vroeg ofzo… Gaan we testen. De VM console had ik en heb daar ook lopen prutsen maar login heb ik dan weer even gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Dracula schreef op woensdag 30 november 2022 @ 08:34:
[...]

Je hebt toch een VM? Gewoon letterlijk de console van je VM overnemen vanuit je virtualisatie software, dus geen SSH oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:59
Dracula schreef op woensdag 30 november 2022 @ 08:55:
Natuurlijk zo simpel kan het zijn, het is nog vroeg ofzo… Gaan we testen. De VM console had ik en heb daar ook lopen prutsen maar login heb ik dan weer even gemist.
Er is een Terminal een SSH add-on
Werkt uitstekend
Follow these steps to get the add-on installed on your system:

This add-on is only visible to "Advanced Mode" users. To enable advanced mode, go to Profile -> and turn on Advanced Mode.
Navigate in your Home Assistant frontend to Supervisor -> Add-on Store.
Find the "Terminal & SSH" add-on and click it.
Click on the "INSTALL" button.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• htca
Hmmbob schreef op woensdag 30 november 2022 @ 08:49:
[...]

Nee dat klopt, maar dan kan het een afweging zijn om wel of geen panelen (bij) te plaatsen als het voltage structureel hoog is of de netbeheerder te vragen je op een andere phase te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniPer
htca schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:22:
[...]

Nee dat klopt, maar dan kan het een afweging zijn om wel of geen panelen (bij) te plaatsen als het voltage structureel hoog is of de netbeheerder te vragen je op een andere phase te plaatsen.
Dit kun je dan toch ook uit de app van de zonnepanelen zelf halen? Als ze weinig opleveren of vaak 'niet beschikbaar' zijn voor het uitlezen, dan weet je ook genoeg. Ben ook nog niemand in mijn omgeving tegengekomen die hier tegenaan is gelopen, komt niet vaak voor is mijn gevoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

oltk schreef op woensdag 30 november 2022 @ 08:18:
MQTT is een dingetje.

Ik probeer mijn radiator valve (POPP, Zigbee) te vertellen dat de kraan verder open mag.
Kun je het eerst eens proberen met iets als MQTT-explorer voordat je in HA scripts maakt? Dan heb je wat sneller door of er een fout zit in de handleiding van Z2M of dat er iets geks gebeurt in je script :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

UniPer schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:53:
[...]
Om je netbeheerder mee om de oren te slaan als je gekke dingen ziet. Zoals een spanning die vaak de 253V aantikt, of een spanning die erg hard instort als de buren een apparaat aanzetten. Of om zelf te bepalen apparaten van fase te wisselen vanwege de spanning.

Dit kun je natuurlijk ook op basis van losse apparaten die je meet op de verschillende fases. Maar goed, als dit metertje dit meteen kan voor een lagere prijs dan een HomeWizard die deze data niet laat zien, why not? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
Gizz schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:22:
[...]

Kun je het eerst eens proberen met iets als MQTT-explorer voordat je in HA scripts maakt? Dan heb je wat sneller door of er een fout zit in de handleiding van Z2M of dat er iets geks gebeurt in je script :)
Dat doe ik ook, maar wat ik ook publish: er gebeurt niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-06 23:18
[...]

Als je zonnepanelen op 1 fase zitten kan je de omvorner naar een andere fase wisselen als je kan zien dat die een lager voltage heeft. Heb ik ook gedaan.
Of op dat moment de auto laten laden, in theorie beinvloed dat de voltage wel(als ze op dezelfde fase zitten), maar dat is echt minimaal.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
UniPer schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:11:
[...]

Dit kun je dan toch ook uit de app van de zonnepanelen zelf halen? Als ze weinig opleveren of vaak 'niet beschikbaar' zijn voor het uitlezen, dan weet je ook genoeg. Ben ook nog niemand in mijn omgeving tegengekomen die hier tegenaan is gelopen, komt niet vaak voor is mijn gevoel.
Het ligt er aan waar je woont, ik heb er ook geen last van. Maar afgelopen zomer speelde het her en der; Mensen vol aan het opwekken en het stroomnet dat vol zat. Het is ook geen kwestie van minder opleveren, zede omvormer gaat uit als die boven de maximale spanning aanloopt.
Ik weet niet of alle zonnepanelen apps dit rapporteren (mijn zus heeft een systeem dat ze niet meer kan monitoren via de app, die doet dat via een homewizard unit in de meterkast op de panelen groep)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nowell
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-03-2024

nowell

Que Pasa!?

Ik wil graag mijn overkapping (meer specifiek; de motor die de lamellen van de overkapping aanstuurt) uitlezen/aansturen met Home Assistant maar ik weet niet hoe ik die dingen kan toevoegen.

Het systeem is OneSmart van Nexta-tech, wordt bediend via app op smartphone en via bijgeleverde afstandbediening, maar kan ik niet terugvinden bij de integraties van Home Assistant.

Hoe doen jullie dat met dergelijk apparaten? Hoe 'discover' je zoiets?
Of heb ik simpelweg pech en valt deze buiten de HA-boot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniPer
nowell schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:49:
Ik wil graag mijn overkapping (meer specifiek; de motor die de lamellen van de overkapping aanstuurt) uitlezen/aansturen met Home Assistant maar ik weet niet hoe ik die dingen kan toevoegen.

Het systeem is OneSmart van Nexta-tech, wordt bediend via app op smartphone en via bijgeleverde afstandbediening, maar kan ik niet terugvinden bij de integraties van Home Assistant.

Hoe doen jullie dat met dergelijk apparaten? Hoe 'discover' je zoiets?
Of heb ik simpelweg pech en valt deze buiten de HA-boot?
Voor zover ik kan zien is hier geen bestaande integratie voor. Wel zijn er bronnen te vinden die in staat zijn om het RF signaal te simuleren en deze uit te zenden. Dit vraagt echter wel om een behoorlijk complexe setup, waarvan ik mij afvraag of dat het waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Laatst online: 15-06 22:34

Eraser127

Nijkerk

@nowell Als er geen integratie beschikbaar is moet je idd verder kijken. Misschien kun je de aansturing van de lamellen via een Shelly en/of 433MHz (RF-Link) systeem laten lopen.

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@nowell er is een custom integration, maar daarbij zie ik niks staan over het aansturen van lamellen. Wellicht weet @tbone789 meer, hij wordt bij de integration genoemd :)
Hoe doen jullie dat met dergelijk apparaten?
Stap 1 is voorkomen dat ik iets koop dat alleen met de cloud van de fabrikant samenwerkt. Bij voorkeur alles via zigbee of in ieder geval een lokale api.

Stap 2 zou zijn om te kijken of ik het kan ombouwen. Kun je wellicht met een standaard module voor roller shutters de motor van de lamellen aansturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Koffie schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:10:
[...]

Je hebt toch een VM? Gewoon letterlijk de console van je VM overnemen vanuit je virtualisatie software, dus geen SSH oid.
Ja dat was helder alleen hoe je dan in moest loggen als je op de hassio cli zat was dus wat ik niet zag.

Maar dat was dus super simpel; "login"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
raymondw schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:15:
[...]

Er is een Terminal een SSH add-on
Werkt uitstekend

[...]
Ja I know maar probleem is dat ik niet in kan / kon loggen in homeassistant zelf dus dan kan ik ook niet naar de SSH-add in.

Maar thanks voor het meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nowell
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-03-2024

nowell

Que Pasa!?

UniPer schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:58:
[...]

Voor zover ik kan zien is hier geen bestaande integratie voor. Wel zijn er bronnen te vinden die in staat zijn om het RF signaal te simuleren en deze uit te zenden. Dit vraagt echter wel om een behoorlijk complexe setup, waarvan ik mij afvraag of dat het waard is.
Je hebt gelijk... Ik zou het leuk vinden als het te integreren zou zijn, maar tegelijk vroeg ik me ook af wat de echte meerwaarde is.
Het ombouwen of aansluiten op iets wat wel integreerd met HA is me op dit moment de moeite ook niet waard.

Dank allen voor het meedenken! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:44

vliegnerd

Nintendo fan.

Sinds een update (weet niet meer welke) hebben mijn meetwaarden allemaal "min en max" splines. De minimale en maximale waarden worden benaderd en dat levert rare pieken op, zie rode pijlen in screenshot hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zzDn6ARlFGIe2CeyMTr7NYf3RN8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qVqGXtoSZ1l6lZKP1GSwDGiM.png?f=fotoalbum_large
Kan ik die min/max niet gewoon uitzetten? Zodat ik alleen maar de gemiddelde waarde zie? (Zoals het onderste plaatje?)

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:44
oltk schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:31:
[...]

Dat doe ik ook, maar wat ik ook publish: er gebeurt niets...
maar hoe/wat/waar publiceer je nu met MQTT explorer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-06 21:48
nowell schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:49:
Hoe doen jullie dat met dergelijk apparaten?
Ik heb dat met mijn zonnescherm opgelost met een ESP en 3 relays. Deze relais heb ik parallel bedraad aan de knoppen op de afstandbediening. Hierdoor kan ik de afstandbediening altijd herstellen naar de originele staat, maar kan ik deze wel bedienen met HA.

Mijn alternatief was ook RF, maar daar durfde ik me niet aan te wagen, zeker niet omdat ik nu voor 10 euro klaar was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Vraagje; ik gebruik Home Assistant met de slimme meter integratie. Hoe zorg ik ervoor dat hij de meterstanden voor altijd bewaard? Is er ook een manier om deze te exporteren naar CSV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
Septillion schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:35:
[...]

maar hoe/wat/waar publiceer je nu met MQTT explorer?
Ok. Vanuit MQTT explorer werkt het nu.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HzBfO1DRW3Z632fXo9jSsgcxDww=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/54khrZQVM8VIfbKLcabEbGIo.png?f=user_large

Ik moet in ieder geval een "=" gebruiken en geen ":"

Maar als ik dit vertaal naar een script gebeurt er weer niets.
Ik heb nu:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
alias: test
sequence:
    data:
      payload:
        occupied_heating_setpoint=18.5
      topic: zigbee2mqtt/Thermostaatkraan_dakterraskamer/set

Maar varianten ervan heb ik ook gebrobeerd. Zonder /set publiceert 'ie niets,
In MQTT explorer zie ik dan wel iets geks. Onderaan de opdracht vanuit explorer. Bovenaan vanuit het script
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8sOzvoQaPPquuMbV0xr6kxeIcVk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cDZteFVmHewCgb4RMfQnTTx3.png?f=user_large

Hoe publiceer ik dit nou op de goede wijze?

edit: Joepie, het werkt!
Ik keek nog eens naar de notatie in MQTT explorer en mijn script. En zag dat de topic ná de set komt. Dus:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
sequence:
    data:
      payload:
        19.0
      topic: zigbee2mqtt/Thermostaatkraan_dakterraskamer/set/occupied_heating_setpoint

edit 2:
Jammer dan weer dat pi_heating_demand (de kraan openen met een %) dan weer niet werkt. Alles geprobeerd: als number, string, string met "%". Maar geen beweging in de kraan te krijgen
8)7

[ Voor 18% gewijzigd door oltk op 30-11-2022 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:04
Ik ben begonnen met mijn KNX installatie in Home assistant over te zetten.
Enkel mijn bewegingssensoren krijg ik niet in HA.
Het gaat voornamelijk over Zennio Eyezen en 1 presentia.(https://www.zennio.com/products/sensors)

Ze staan op volgende manier in mijn yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
knx:
  binary_sensor:
     name: "Sensor 1"
     device_class: motion
     state_address: "6/0/2"

Jullie een idee wat er fout zou kunnen gaan?

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 30-11-2022 19:49 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! ]

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eraser127

Eraser127

Nijkerk

@vanpeers Als ik hier kijk: https://www.home-assistant.io/integrations/knx/ Staat er bij het voorbeeld:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
knx:
  # configure platforms directly in configuration.yaml
  binary_sensor:
    - name: "My first binary sensor"
      state_address: "1/2/3"
    # etc...
  # or outsource platform configuration to separate files
  sensor: !include knx_sensor.yaml

Je mist iig het streepje voor de name

My Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!
vliegnerd schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:57:
Sinds een update (weet niet meer welke) hebben mijn meetwaarden allemaal "min en max" splines. De minimale en maximale waarden worden benaderd en dat levert rare pieken op, zie rode pijlen in screenshot hieronder.

[Afbeelding]
Kan ik die min/max niet gewoon uitzetten? Zodat ik alleen maar de gemiddelde waarde zie? (Zoals het onderste plaatje?)
Het verschil is dat er sinds 2022.11 gebruik gemaakt wordt van de statistics graph op de more info card, en niet van de history graph.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik begin langzaam aan een beetje krankzinnig te worden hier. In mijn nieuwe HA heb ik telegram geconfigureerd, ik kan nu prima een telegram bericht versturen via een notify service call.
Ik pak van mijn andere, werkende HA een automation voor het maken van een camera snapshot en deze te verzenden.
Wat ik ook doe, zodra er een foto verzonden moet worden krijg ik een foutmelding:
Error sending photo: Image_process_failed. Args: (), kwargs: {'chat_id': 123, 'photo': <_io.BufferedReader name='/config/www/snapshot_deurbel.jpg'>, 'caption': '[[ Brievenbus ]]', 'disable_notification': False, 'reply_markup': None, 'timeout': None, 'parse_mode': 'Markdown'}
- Het bestand word wel degelijk gemaakt, dat is niet het issue
- Zowel met file als met (werkende URL) dezelfde error
- Zowel met als zonder allowlist_external_dirs in de configuration
- Zowel in /config/www als in /media
- Zelfs een chmod 755 op het bewuste bestand
- HA diverse malen herstart

De autromation is gewoon goed, ik doe dit zo al tijden in mijn andere setup. Ik snap er echt geen zak meer van.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
service: notify.telegram_notifier_richard
data:
  title: ""
  data:
    photo:
      - file: /config/www/snapshot_deurbel.jpg
        caption: "[[ Deurbel ]]"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanpeers
  • Laatst online: 11:04
Eraser127 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 14:40:
@vanpeers Als ik hier kijk: https://www.home-assistant.io/integrations/knx/ Staat er bij het voorbeeld:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
knx:
  # configure platforms directly in configuration.yaml
  binary_sensor:
    - name: "My first binary sensor"
      state_address: "1/2/3"
    # etc...
  # or outsource platform configuration to separate files
  sensor: !include knx_sensor.yaml

Je mist iig het streepje voor de name
Zou het écht zo eenvoudig zijn? :|
Bedankt! Ga het vannavond testen. (y)

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Is er in picture elements een methode om een value direct "round(0)" te geven?
Zie hier een HW smartplug, (boiler) die het schijnbaar nodig vindt om altijd 3 cijfers achter de komma weer te geven, tenzij het x,xx0 is, dan zijn het 2 cijfers achter de komma. En bij x,x00 nog 1.
Ik wil gewoon geen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SF6R1TnENP6guB1JMwYuQfJ3PZM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qLUqUEeVjhlBcSWutV3R2t1S.png?f=fotoalbum_large

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniPer
paQ schreef op woensdag 30 november 2022 @ 15:08:
Is er in picture elements een methode om een value direct "round(0)" te geven?
Zie hier een HW smartplug, (boiler) die het schijnbaar nodig vindt om altijd 3 cijfers achter de komma weer te geven, tenzij het x,xx0 is, dan zijn het 2 cijfers achter de komma. En bij x,x00 nog 1.
Ik wil gewoon geen!

[Afbeelding]
Volgens mij kun je iets doen in de trant van:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
sensor:
  - platform: template
    sensors:
      naam_oorspronkelijke_sensor:
        friendly_name: "Bedenkt iets makkelijks"
        unit_of_measurement: ' Volt/Watt/Celcius'
        value_template: "{{ states('sensor.entry_naam_oorspronkelijke_sensor')|int }}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

UniPer schreef op woensdag 30 november 2022 @ 15:31:
[...]

Volgens mij kun je iets doen in de trant van:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
sensor:
  - platform: template
    sensors:
      naam_oorspronkelijke_sensor:
        friendly_name: "Bedenkt iets makkelijks"
        unit_of_measurement: ' Volt/Watt/Celcius'
        value_template: "{{ states('sensor.entry_naam_oorspronkelijke_sensor')|int }}"
Klopt, dan clone ik de sensor in een format dat ik hem zelf wil. Maar het is zo... onnodig in mijn ogen. (?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UniPer
paQ schreef op woensdag 30 november 2022 @ 15:36:
[...]

Klopt, dan clone ik de sensor in een format dat ik hem zelf wil. Maar het is zo... onnodig in mijn ogen. (?)
Snap wat je bedoelt, echter is er binnen HA (nog) geen mogelijkheid om bestaande sensoren op deze manier aan te passen. Om deze reden heb ik inmiddels ook aardig wat clonen draaien. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

nvrmnd

[ Voor 98% gewijzigd door paQ op 30-11-2022 17:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:40
Had helder ook in Qatar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Laatst online: 10:02
Ik wil graag gebruik maken van themes, maar dit blijkt eigenlijk hier niet te werken.
ik heb deze codes al getest:

code:
1
2
frontend:
themes: !include themes.yaml

code:
1
2
frontend:

code:
1
themes: !include_dir_merge_named themes

maar ik kan gewoon geen thema selecteren...
Iemand nog iedeën ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:44
@oltk Maar als dit werkt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HzBfO1DRW3Z632fXo9jSsgcxDww=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/54khrZQVM8VIfbKLcabEbGIo.png?f=user_large

Dan is dat hier de onderste
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8sOzvoQaPPquuMbV0xr6kxeIcVk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cDZteFVmHewCgb4RMfQnTTx3.png?f=user_large

Namelijk het topic 'zigbee2mqtt/Thermostaatkraan_dakterraskamer/set/occupied_heating_setpoint' met als waarde '19.0'.

De bovenste is wat je vanuit HA doet.

Ofwel, dat zou dan zijn
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
sequence:
    data:
      payload: "18.5"
      topic: "zigbee2mqtt/Thermostaatkraan_dakterraskamer/set/occupied_heating_setpoint"

Ik weet niet of Z2M de andere versie ook zou moeten pakken eigenlijk. Als ik naar de handleiding kijk zou je dat wel zeggen. Maar dan moet je er wel JSON van maken denk ik. Dus:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
sequence:
    data:
      payload: "{ \"occupied_heating_setpoint\": 18.5 }"
      topic: zigbee2mqtt/Thermostaatkraan_dakterraskamer/set

Maar probeer eens:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
sequence:
    data:
      payload: "100"
      topic: "zigbee2mqtt/Thermostaatkraan_dakterraskamer/set/pi_heating_demand"

Ofwel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GD1DUsg6ZjZP3bf4bKRHTIB07Kg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zWLe0pDthSkNuWXgYYNgDIF5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 30-11-2022 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniPer
Faece schreef op woensdag 30 november 2022 @ 19:22:
Ik wil graag gebruik maken van themes, maar dit blijkt eigenlijk hier niet te werken.
ik heb deze codes al getest:

code:
1
2
frontend:

code:
1
2
frontend:

code:
1

maar ik kan gewoon geen thema selecteren...
Iemand nog iedeën ?
Wellicht overbodig om te vermelden, maar controleer of er ook een map 'themes' bestaat in de HA folder. Uiteraard hoofdletter gevoelig. Als dit het geval is dan zou onderstaande code moeten werken:

YAML:
1
2
frontend: 

Uiteraard moeten gedownloade themes dan in de subfolder \themes worden geplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sinterklaas1975
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-06 10:14
Heeft iemand hier ervaring met het uitlezen van een Blue Current laadpaal via HA? Het gaat om het u-Move model. Ik lees hier niet 123 iets over terug?

WP: ME SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + 200l Boilervat | Vloerverwarming (44 m2) + Jaga Strada (73 m2) + Tempo (54 m2) | PV: 2650 Wp | Huis 1932 | 2-1 kap | Zuid-Limburg | Lees veel, snap niet alles 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:18
Zou er vandaag geen bèta en blog moeten verschijnen? Of heb ik iets gemist?

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik heb in m'n meterkast een NUC die Ubuntu met Docker draait, met daarop Pi-hole tegen ads en de UniFi Network Application om m'n Ubiquiti AP Pro te kunnen beheren en monitoren.

Nu heb ik een SlimmeLezer+ gekocht omdat ik wel benieuwd was naar m'n live-verbruik. Telkens apparaten in- en uitschakelen en naar de meterkast rennen om te kijken wat er verbruikt wordt, of er een stroommeetstekker tussen te doen werkt toch minder lekker.

Sinds vandaag staat er op m'n NUC dus ook een Home Assistant-container bij! *O* Nog genoeg te puzzelen qua auxiliary containers zoals een databaseserver, MQTT, Grafana, en uitzoeken hoe de boel eigenlijk gebackupt en/of geëxporteerd kan worden... Toch zonde van de data als 'ie crasht.

Ik kan in ieder geval m'n Denon-receiver, Nest-thermostaat, UI Network-app (WiFi presence) en slimme meter nu bedienen c.q. uitlezen! Ik heb geen slimme lampen of stekkers, ik hou van fysieke knoppen, maar vind de gegevens die eruit komen erg interessant.

Wat opvalt aan de setup zoals die nu draait:
• De current (A) is een integer, afgerond naar boven. Mijn huidige 130W wordt dus 1A.
• De "slimmelezer" werd direct via het WiFi al gevonden (als eerste device), maar na het toevoegen van het UniFi Network nogmaals als device daaronder...
• Wanneer op de History-view komt via een device, reset deze, dus als ik zelf een paar devices/entities permanent in beeld wil, moet ik daar dus een custom dashboard voor maken.

Uit te zoeken:
• Nog steeds geen gasverbruik na 1,5 uur gekoppeld te zijn geweest, terwijl Vattenfall die wel elk uur binnenkrijgt.
• Er is geen entity voor de totaalstand van gas, alleen verbruik voor het afgelopen uur?
• Ik krijg geen verbinding op de telnet-poort van de SlimmeLezer+, het ding gooit de verbinding meteen dicht (DHCP-gereserveerd IP, Connect failed), maar Home Assistant ontvangt wel elke 10 seconden data. Edit: HTTP it is.

Al met al mooi spul, weer een avond verspild. :+

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
...
Maar probeer eens:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
sequence:
    data:
      payload: "100"
      topic: "zigbee2mqtt/Thermostaatkraan_dakterraskamer/set/pi_heating_demand"
De message komt goed over denk ik
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_BmmDtOS9c5rwzgtjlaXXfbrveo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hptJDpRFrHiuGBIdb7kys765.png?f=fotoalbum_large

Maar het resultaat is nihil
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kvjmAPgslGIPLzy3905NaUGf0tE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3vE8cb9KCEjL8Mh1VTmgQ9N3.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

B-Force schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:13:
[...]

welke cards/layout gebruik je om in het midden bredere kaarten te krijgen dan aan de zijkant? ik zoek zelf namelijk nog naar een goede manier om dit te doen :) nu werk ik met horizontal- en vertical stack kaarten, maar dat lukt nog niet zoals ik wil...
grid, en dan veel klooien :'). (3 vertical stacks naast elkaar)

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 30-11-2022 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Laatst online: 15-06 21:14
remcoXP schreef op woensdag 30 november 2022 @ 22:07:
https://rc.home-assistant.io/blog/2022/11/30/release-202212/ deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Laatst online: 08:43
Koffie schreef op woensdag 30 november 2022 @ 14:47:
De autromation is gewoon goed, ik doe dit zo al tijden in mijn andere setup. Ik snap er echt geen zak meer van.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
service: notify.telegram_notifier_richard
data:
  title: ""
  data:
    photo:
      - file: /config/www/snapshot_deurbel.jpg
        caption: "[[ Deurbel ]]"
Ik gebruik dit in mijn automation en dit werkt prima:

YAML:
1
2
3
4
service: telegram_bot.send_photo
data:
  file: /config/www/img_proc/homeassistant_tech_nicole_lan_latest.jpg
  caption: Entrance Cam caught this for you!

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:23
Ik zou de "battery_sim" integratie opnieuw willen gebruiken om te kijken als een thuisbatterij ondertussen al wat interessanter is. Ik heb echter wat moeite met de waarden ingeven ... De integratie vraagt de volgende waarden:

size_kwh: xx
max_discharge_rate_kw: xx
max_charge_rate_kw: xx
efficiency: xx

Als ik op onderstaande afbeelding de 15 KwH batterij nemen - wat zijn mijn max. charge en discharge rate dan? Als ik die 60A omzet naar Kw, kom ik uit op ongeveer 3.1 Kw, voor zowel op- als ontladen. Klopt dat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7QuGYiDmTnWyVD99Er4TI2kMs9E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/as6Xz2hQWxNlMf0TLPzjf4PV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
remcoXP schreef op woensdag 30 november 2022 @ 22:07:
De beta was heel laat, moesten nog wat dingen afgerond worden gisteren. Hij is af als ie af is, en dat duurde dus even.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Laatst online: 09:13

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@CodeCaster welkom! :9

Dat je via Unifi ook een device krijgt komt omdat die integratie alle verbonden devices aanmaakt als device_tracker object volgens mij, dat is dus de netwerkkant van je SlimeLezer.

Gasverbruik en energydashboard gaat inderdaad vrij traag, waarschijnlijk heb je inmiddels wel data.

Ik gebruik geen SlimeLezer maar een "gewone" P1 kabel rechtstreeks aan m'n HA, daar is de Current geen int.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:12
paQ schreef op woensdag 30 november 2022 @ 23:05:
Mijn "nerd-paneel" zoals mijn vrouw het noemt is ook af (vind ik)
[Afbeelding]

Nog paar kleine dingetjes tweaken. In leesbaarheid en/of kleur, maar verder doet het prima wart ik wil :)
Dat ziet er naar mijn idee prachtig uit, doe mij ook maar zo'n 'Nerd-paneel'

Waar en hoe heb je die mooie plattegrond gemaakt?

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Laatst online: 13-06 16:13
Iemand leuke configuraties met Waze of ETA gemaakt?
Ik heb de integratie van Waze en een automatisering dat als ik zone "werk" verlaat tussen 15:30-19:00, er een bericht via Telegram verstuurd wordt en de Google Speaker thuis roept om over hoeveel minuten ik thuis ben en een boolean-schakelaar omzet. Device-tracker van m'n telefoon is de source.
Echter, reistijd varieert van 50-70 minuten of nog langer en file's ontstaan ook spontaan na een ongeluk bijvoorbeeld.
Ik heb een tweede zone aangemaakt op iets meer dan de helft van de route, als ik die betreed met als voorwaarde dat de boolean-schakelaar aanstaat, wordt er nogmaals een bericht via Telegram verstuurd en Google Speaker omgeroepen.
Uiteraard kan ik de boolean-schakelaar ook handmatig aanzetten als ik eerder of later naar huis ga of vanaf een andere locatie kom.

Echter heeft dit z'n beperkingen, als ik vanaf een andere locatie in het land naar huis kom, werkt die 2e zone niet omdat ik die niet betreed en het maar zo kan duren dat het een stuk langer duurt voordat ik daadwerkelijk thuis ben.

Wat ik eigenlijk wil, als ik wegrij en de automation gaat lopen, al dan niet handmatig, er wordt gekeken of de reistijd oploopt en bij meer dan 10 minuten verschil ten opzichte van het eerder verstuurde bericht, er een nieuw bericht wordt verstuurd.

Ik kan natuurlijk gewoon m'n live-locatie delen via Waze maar zoiets binnen HA is natuurlijk veel leuker.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ora et Labora schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:26:
Iemand leuke configuraties met Waze of ETA gemaakt?
Ik heb de integratie van Waze en een automatisering dat als ik zone "werk" verlaat tussen 15:30-19:00, er een bericht via Telegram verstuurd wordt en de Google Speaker thuis roept om over hoeveel minuten ik thuis ben en een boolean-schakelaar omzet. Device-tracker van m'n telefoon is de source.
Echter, reistijd varieert van 50-70 minuten of nog langer en file's ontstaan ook spontaan na een ongeluk bijvoorbeeld.
Ik heb een tweede zone aangemaakt op iets meer dan de helft van de route, als ik die betreed met als voorwaarde dat de boolean-schakelaar aanstaat, wordt er nogmaals een bericht via Telegram verstuurd en Google Speaker omgeroepen.
Uiteraard kan ik de boolean-schakelaar ook handmatig aanzetten als ik eerder of later naar huis ga of vanaf een andere locatie kom.

Echter heeft dit z'n beperkingen, als ik vanaf een andere locatie in het land naar huis kom, werkt die 2e zone niet omdat ik die niet betreed en het maar zo kan duren dat het een stuk langer duurt voordat ik daadwerkelijk thuis ben.

Wat ik eigenlijk wil, als ik wegrij en de automation gaat lopen, al dan niet handmatig, er wordt gekeken of de reistijd oploopt en bij meer dan 10 minuten verschil ten opzichte van het eerder verstuurde bericht, er een nieuw bericht wordt verstuurd.

Ik kan natuurlijk gewoon m'n live-locatie delen via Waze maar zoiets binnen HA is natuurlijk veel leuker.
Oh, dat is wel een gave! Ik heb wel een notificatie als ik vertrek ingebouwd, maar die update halverwege (als de tijd oploopt) is wel een goede! Overigens update ik de waze sensor zelf met een automation, scheelt een hoop calls naar de waze server als ik thuis ben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

f.welvering schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:26:
[...]

Dat ziet er naar mijn idee prachtig uit, doe mij ook maar zo'n 'Nerd-paneel'

Waar en hoe heb je die mooie plattegrond gemaakt?
roomsketcher
gratis versie

Had ik onlangs gedaan omdat ik eigenlijk geen idee meer had over oppervlaktematen na alle verbouwingen.
Maar was meteen prima plaatje om als achtergrond te dienen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat update bij oplopende ETA is ook nog iets wat ik op de ToDo lijst heb staan.
Net als ETA gebaseerd op de gedetecteerde activiteit van de app, daarvoor heb ik al wel Google Maps sensoren aangemaakt die niet updaten uit zichzelf (vanwege de API limits)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ora et Labora schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:26:
Die live-locatie is wat mij betreft ideaal, het is me alleen nog niet gelukt om dat te automatiseren op mijn telefoon. Heb het geprobeerd met o.a. Tasker en Macrodroid maar er gaat in het hele proces altijd wel ergens iets mis. Het zijn best overzichtelijke stappen, maar Waze blijft bij mij altijd wel ergens haperen waardoor er verkeerd geklikt wordt:
  1. Waze openen
  2. Selecteer bestemming
  3. Share drive
  4. Whatsapp selecteren
  5. Contact selecteren
  6. Plakken en op verzenden drukken
Ik heb het maar opgegeven. Dus dit is een dagelijks ritueeltje wat ik handmatig blijf doen.

Is het op de een of andere manier mogelijk om via HA de live-locatie van Waze te delen? Maakt me verder niet uit of dat via de HA-companion-app, Whatsapp of Telegram gaat. Zolang m'n vriendin maar kan klikken, de ETA kan zien en mijn huidige locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De locatie doet de HA app al toch? Die laat device trackers op de kaart zien. ETA zou dan uit Waze moeten komen inderdaad.

Op zich zou je dus een dashboard oid kunnen bouwen in HA (welke je vriendin kan openen) met een map card en een entity card met de status van je Waze sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
Gizz schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:54:
[...]

Is het op de een of andere manier mogelijk om via HA de live-locatie van Waze te delen? Maakt me verder niet uit of dat via de HA-companion-app, Whatsapp of Telegram gaat. Zolang m'n vriendin maar kan klikken, de ETA kan zien en mijn huidige locatie.
Je kunt een sensor maken die het aantal minuten laat zien totdat je thuis bent en eventueel waar je op dat moment bent via tekst of omroepen. Zie bijvoorbeeld het script van @Hmmbob een paar posts hiervoor.
In HA staat links ook iets als "kaart". Als je dat goed hebt ingeregeld kun je daar ook op klikken en kan je vriendin zien waar je bent. Dit is alleen niet altijd even accuraat naar mijn ervaringen. Daar kan gerust een minuut of wat vertraging tussen zitten.

Edit, ik typ te langzaam. Wat Hmmbob zegt dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ora et Labora schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:07:
Dit is alleen niet altijd even accuraat naar mijn ervaringen. Daar kan gerust een minuut of wat vertraging tussen zitten.
Daarom zit er in mijn notificatie ook een timestamp:

Django/Jinja:
1
 Hij is rond {{now().strftime("%H:%M")}} vertrokken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
  • Laatst online: 12-06 15:55
[...]

Allemaal electrische boilers aanzetten als het te hoog wordt :P

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwazer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-06 14:33
Gizz schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:54:
[...]
Heb het geprobeerd met o.a. Tasker en Macrodroid
En met IFTTT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Laatst online: 15-06 21:58
Aangezien wij onze badkamer gaan renoveren wil ik deze uiteraard ook uitrusten met wat HA snufjes. Momenteel hebben wij een Tado radiator knop op de radiator zitten maar willen graag overstappen naar elektrische vloerverwarming.

Aangezien ik wisselende verhalen lees vraag ik mij af wat hier de beste optie voor is. Bijvoorkeur een controller via Wi-Fi.
https://community.home-as...m-floor-heating/296985/30

Ook ben ik opzoek naar een speakerset voor radio/spotify etc. Uiteraard ook om te integreren met HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Dutchess_Nicole schreef op donderdag 1 december 2022 @ 08:26:
[...]

Ik gebruik dit in mijn automation en dit werkt prima:

YAML:
1
2
3
4
data:
  file: /config/www/img_proc/homeassistant_tech_nicole_lan_latest.jpg
  caption: Entrance Cam caught this for you!
Been there, same error helaas.

Error sending photo: Image_process_failed. Args: (), kwargs: {'chat_id': 123, 'photo': <_io.BufferedReader name='/config/www/snapshot_deurbel.jpg'>, 'caption': 'deurbel', 'disable_notification': False, 'reply_markup': None, 'timeout': None, 'parse_mode': 'Markdown'}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

Rouwette

Rouwette.com

mr.DJ95 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:21:
Aangezien wij onze badkamer gaan renoveren wil ik deze uiteraard ook uitrusten met wat HA snufjes. Momenteel hebben wij een Tado radiator knop op de radiator zitten maar willen graag overstappen naar elektrische vloerverwarming.

Aangezien ik wisselende verhalen lees vraag ik mij af wat hier de beste optie voor is. Bijvoorkeur een controller via Wi-Fi.

Ook ben ik opzoek naar een speakerset voor radio/spotify etc. Uiteraard ook om te integreren met HA.
Voor die speaker kun je zo'n beetje elke wifi/ble speaker voor gebruiken.

https://rouwette.com/radio-browser/

Ik heb nu een AudioCast aan een domme radio en meerdere Google speakers gekoppeld

[ Voor 5% gewijzigd door Rouwette op 01-12-2022 10:29 ]

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
Koffie schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:23:
[...]

Error sending photo: Image_process_failed. Args: (), kwargs: {'chat_id': 123, 'photo': <_io.BufferedReader name='/config/www/snapshot_deurbel.jpg'>, 'caption': 'deurbel', 'disable_notification': False, 'reply_markup': None, 'timeout': None, 'parse_mode': 'Markdown'}
D'r zijn nogal wat blueprints die dat doen, bijvoorbeeld
https://community.home-as...-with-app-launcher/489144
https://community.home-as...-frenck-s-doorbell/324678

Wellicht omturnen voor Telegram?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127

Eraser127

Nijkerk

@CodeCaster Je kunt bij de UniFi integratie bij de 3 stipjes/systeeminstellingen aangeven of nieuwe entiteiten standaard moeten worden toegevoegd. Ik heb het zelf uitgezet, omdat ik problemen had met m'n person device tracker (home/not home). Verder heb ik geen devices die dubbel getracked moeten worden.

My Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwazer
Koffie schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:23:
[...]

En van die *.jpg een *.PNG maken?
(Source dacht ik de PNG te zien). Misschien dat dat je iets verder helpt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Dwazer schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:36:
[...]

En van die *.jpg een *.PNG maken?
(Source dacht ik de PNG te zien). Misschien dat dat je iets verder helpt :)
Nope. Zelfs zonder extention werkt het niet.

Voor de volledigheid: in mijn 'oude' HA werkt dit allemaal vlekkeloos, in de nieuwe niet.
Het lijkt dus iets te zijn wat tegenwoordig anders gaat oid?
Gewone telegram berichten versturen is geen probleem, het gaat echt mis op een attachment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:46

Seafarer

XXX

mr.DJ95 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:21:

Elektrisch op een beton vloer?

Dan zou ik even 8 keer nadenken of je dat echt wel wilt. En als het beton is dan hoef je ook geen regelaar te maken. Duurt 4 uur voordat je wat voelt.

In mijn type huis waar een echte massive vloer in zit. Daarbij stook je gewoon 5 ton beton warm. Inclusief de betonnen scheidings wand met de buren. Voor zover ik weet staan alle elektrische vloerverwarmingen uit in deze buurt. Gewoon niet te doen.

Wij hebben kunststof nep tegels met nep voegen. Dat zie je niet eens. Bezoek zegt het ook vaak. Mooie vloer en lekkerwarm met die vloerverwarming.
De verbazing is groot dat we geen vloerverwarming hebben. We hebben ook geen pijpenrek als handdoek radiator. Maar een echte 2kW radiator met handdoek beugels.

Edit: Mocht je overgaan naar een warmtepomp dan doe je niet zoveel met elektrische vloerverwarming. Wel met een flinke radiator op de cv.
Zal je zien dat je een houten vloer hebt. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Seafarer op 01-12-2022 10:57 ]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-06 22:19
Koffie schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:45:
[...]

Voor de volledigheid: in mijn 'oude' HA werkt dit allemaal vlekkeloos, in de nieuwe niet.
Gewone telegram berichten versturen is geen probleem, het gaat echt mis op een attachment.
Heb je de plek waar je de afbeeldingen hebt staan ook gewhitelist? Zie ook de note onder de config voor het sturen van foto's: https://www.home-assistan...s/telegram/#photo-support

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Sicco92 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:53:
[...]

Heb je de plek waar je de afbeeldingen hebt staan ook gewhitelist? Zie ook de note onder de config voor het sturen van foto's: https://www.home-assistan...s/telegram/#photo-support
Ook dat is gedaan:
YAML:
1
2
3
  allowlist_external_dirs:
    - /media
    - /config

Zelfs nog als extra test uitgebreid met een regel - /config/www

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwazer
Sicco92 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:53:
[...]

Ja, dat was al getest :)
Koffie schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:45:
[...]

Wat mij nog wel triggerde n.a.v. de post van Dutchess_Nicole, is dat ik bij haar die telegram_bot -service gebruikt zie worden.
Of is deze service bij jou hetzelfde alleen een rename/friendly name aan gehangen? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Dwazer schreef op donderdag 1 december 2022 @ 11:01:
[...]

Ja, dat was al getest :)

[...]

Wat mij nog wel triggerde n.a.v. de post van Dutchess_Nicole, is dat ik bij haar die telegram_bot -service gebruikt zie worden.
Of is deze service bij jou hetzelfde alleen een rename/friendly name aan gehangen? :)
Die service komt er vanzelf bij als je telegram toevoegt.
Voor de volledigheid de inhoud van mijn telegram.yaml:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
telegram_bot:
  - platform: broadcast
    api_key: !secret telegram_api_key
    allowed_chat_ids:
      - !secret telegram_chatid_richard
      - !secret telegram_chatid_simone

notify:
  - name: telegram_notifier_richard
    platform: telegram
    chat_id: !secret telegram_chatid_richard

- name: telegram_notifier_simone
    chat_id: !secret telegram_chatid_simone

Omdat ik 2 HA's naast elkaar draai (oude bestaande en nieuwe die ik aan het bouwen ben) heb ik zélfs nog dat uitgesloten: Bestaande HA VM uit gezet. Nieuwe HA herstart gegeven. Geen verschil.
Voor de volledigheid: ik krijg ook geen foutmeldingen van telegram in mijn log tijdens het starten (alleen dus bij het verzenden van de foto)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
Koffie schreef op donderdag 1 december 2022 @ 11:07:
[...]

Die service komt er vanzelf bij als je telegram toevoegt.
Voor de volledigheid de inhoud van mijn telegram.yaml:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
telegram_bot:
  - platform: broadcast
    api_key: !secret telegram_api_key
    allowed_chat_ids:
      - !secret telegram_chatid_richard
      - !secret telegram_chatid_simone

notify:
  - name: telegram_notifier_richard
    chat_id: !secret telegram_chatid_richard

- name: telegram_notifier_simone
    chat_id: !secret telegram_chatid_simone

Omdat ik 2 HA's naast elkaar draai (oude bestaande en nieuwe die ik aan het bouwen ben) heb ik zélfs nog dat uitgesloten: Bestaande HA VM uit gezet. Nieuwe HA herstart gegeven. Geen verschil.
Voor de volledigheid: ik krijg ook geen foutmeldingen van telegram in mijn log tijdens het starten (alleen dus bij het verzenden van de foto)
En iets simpels als:
YAML:
1
2
3
data:
  url: https://tweakers.net/logo.png

Werkt dat wel normaal? Als dat bijvoorbeeld wel goed gaat weet je zeker dat het aan je directory ligt.

Pagina: 1 ... 228 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.