Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 227 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.367.927 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:03
Vliegvlug schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 21:01:
Ik ben net begonnen met HA OS (v9.2) en ben op zoek naar een manier om mijn SMA omvormer uit te lezen middels modbus over TCP maar is me niet duidelijk wat ik daarvoor moet hebben.

Wat ik gevonden heb:
  • SMA Solar integration; zover ik begrijp leest die enkel uit via WebConnect dus lijkt met niet geschikt.
  • SBFspot Addon; misschien een optie maar ik kan niet vinden hoe die de omvormer uitleest en of modbus ondersteund wordt.
  • HA modbus integration; ondersteund sowieso modbus gezien de naam :P.
Is die laatste dan de beste optie?
Of zijn er nog andere/betere opties?
Hier ben ik vandaag eindelijk zelf ook eens aan begonnen voor mijn oude 6000-TL20 omvormer. Die kan alleen via modbus benaderd worden. Het is me uiteindelijk vrij vlot gelukt met behulp van deze 2 posts op de home assistant community:

https://community.home-as...om-sma-inverter/122425/18
https://community.home-as...m-sma-inverter/122425/206

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik wilde nog een add-on installeren, maar ik ben vergeten welke. Het is me ooit aangeraden. Ik heb bijvoorbeeld ZigBee knoppen, en dingen zoals ingedrukt houden van die knoppen werd beter afgehandeld door die addon. Dat was maar een van de functies van de addon, het kon nog veel meer. Ik weet nog wel dat AppDaemon een dependency was van die addon. Ik gebruik nu automatiseringen en blueprints, maar ik wil dat toch wat netter hebben.

Weet iemand welke addon dat is?

Edit: gevonden, het was ControllerX

[ Voor 3% gewijzigd door Amanoo op 26-11-2022 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Iemand ervaring met smart rolluik schakelaars?

Ik was aan het rondkijken en zie er 2 op AliExpress die wel interessant zijn (zigbee):
Qs-zigbee-Cp03 (3A max)
Loratap zigbee switch (300W max)

De laatste is uiteraard ietsje minder wenselijk ivm piekspanningen.

Uiteraard is er ook de Shelly plus 2pm (of voorheen de Shelly 2.5). Maar die zijn 2x zo duur.

Was een beetje benieuwd naar de ervaringen van mensen. :)

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:34
Tanuki schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 19:33:

Ik was aan het rondkijken en zie er 2 op AliExpress die wel interessant zijn (zigbee):
Qs-zigbee-Cp03 (3A max)

Uiteraard is er ook de Shelly plus 2pm (of voorheen de Shelly 2.5). Maar die zijn 2x zo duur.

Als je de Shellys al duur vind zou ik maar niet naar Z-Wave oplossingen kijken O-) Persoonlijk ben ik in ieder geval geen fan van 230V spul zelf uit China te laten komen (via een AliExpress). Immers is het CE logo daarop een "China Export" logo. Immers ben je zelf de importeur die ook verantwoordelijk is voor de "echte" CE keuring / certificering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-09 11:37
Ik heb een cv ketel en 6 radiatoren in mijn nieuwe huis.
Die wil ik graag per kamer kunnen laten verwarmen.
Ik heb nu een Tado systeem besteld. Maar dat is vrij prijzig.

Er zijn ook andere trv's van Aqara, Shelly etc.
Maar die communiceren niet met de ketel.
Ik kan me voorstellen dat je zelf iets zou kunnen maken met een smart relais (Shelly bv) die de ketel aanzet.
Dan zou je met een automation kunnen zorgen dat er maar op 1 kamer de radiatoren open gaat en al de andere dicht.

Maar ik vraag me af of dit kan. Er zijn volgens mij ook modulerende ketels. Die zijn dus niet alleen aan of uit, maar werken op een bepaald percentage op basis van de vraag.
Maar ook dat weet ik niet zeker.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Kitser schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 21:34:
Ik heb een cv ketel en 6 radiatoren in mijn nieuwe huis.
Die wil ik graag per kamer kunnen laten verwarmen.
Ik heb nu een Tado systeem besteld. Maar dat is vrij prijzig.

Er zijn ook andere trv's van Aqara, Shelly etc.
Maar die communiceren niet met de ketel.
Ik kan me voorstellen dat je zelf iets zou kunnen maken met een smart relais (Shelly bv) die de ketel aanzet.
Dan zou je met een automation kunnen zorgen dat er maar op 1 kamer de radiatoren open gaat en al de andere dicht.

Maar ik vraag me af of dit kan. Er zijn volgens mij ook modulerende ketels. Die zijn dus niet alleen aan of uit, maar werken op een bepaald percentage op basis van de vraag.
Maar ook dat weet ik niet zeker.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft?
Geen ervaring mee, ook hier Tado :p noch echt kennis van. Maar volgens mij heeft elke ketel wel ondersteuning voor aan/uit. Daarnaast meen ik begrepen te hebben dat een moderne(re) HR ketel ook zelfstandig kan moduleren. Dit op basis van de aanvoer en retour temperatuur (als er een kleine delta is dan kan de ketel terugschroeven omdat er toch geen "afvoer" van de warmte is, wat ook weer beter voor het rendement van de ketel is). Daarnaast kun je wellicht ook iets met een OpenTerm Gateway v.w.b. aansturing, maar dat weet ik niet zeker. En er zijn ook weer fabrikanten met eigen protocollen die al dan niet ondersteund worden (de oudere Nefit ketel hier heeft een eigen protocol dat Tado ook pas sinds v3+ ondersteund bv).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
RobertMe schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 21:42:
[...]

Geen ervaring mee, ook hier Tado :p noch echt kennis van. Maar volgens mij heeft elke ketel wel ondersteuning voor aan/uit. Daarnaast meen ik begrepen te hebben dat een moderne(re) HR ketel ook zelfstandig kan moduleren. Dit op basis van de aanvoer en retour temperatuur (als er een kleine delta is dan kan de ketel terugschroeven omdat er toch geen "afvoer" van de warmte is, wat ook weer beter voor het rendement van de ketel is). Daarnaast kun je wellicht ook iets met een OpenTerm Gateway v.w.b. aansturing, maar dat weet ik niet zeker. En er zijn ook weer fabrikanten met eigen protocollen die al dan niet ondersteund worden (de oudere Nefit ketel hier heeft een eigen protocol dat Tado ook pas sinds v3+ ondersteund bv).
Wordt met moduleren meer of minder gasverbruik bedoeld?
En wat zorgt daar voor? Als je er een relais tussen zou zetten slaat de ketel alleen aan of uit. Maar de hoeveel gas kan dat relais natuurlijk niet bepalen.

Tado is wel een mooi systeem. En dan werkte het wel gewoon.
Al voelt het wel een beetje "non-tweaker" 😉

Ik vind die externe temperatuur sensor van Tado trouwens wel duur hoor.
Maar in Home Assistant zou je misschien met het generic thermostat component en een Zigbee Aqara sensor wel wat kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Kitser schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 22:02:
[...]

Wordt met moduleren meer of minder gasverbruik bedoeld?
En wat zorgt daar voor? Als je er een relais tussen zou zetten slaat de ketel alleen aan of uit. Maar de hoeveel gas kan dat relais natuurlijk niet bepalen.
Het gas verbruik is natuurlijk gebaseerd op hoe hard de ketel werkt. Hoe hard de ketel werkt wordt bepaald door de ketel, de thermostaat of een combinatie van beide. Een modulerende ketel met modulerende thermostaat kan de thermostaat al zeggen "het hoeft maar een beetje verwarmd te worden" dus weet de ketel dat die niet bv tot 60 graden het water hoeft te verwarmen maar dat 40 graden ook voldoende is. Maar een "slimme" ketel kan dat ook zelf bepalen. Als die water met 40 graden het systeem in aanvoert en de retour temperatuur is 10 graden (grote delta) betekend dat ook dat er veel warmte is afgevoerd en de ketel op een hogere temperatuur kan/moet verwarmen. Tegenovergesteld als de ketel water van 60 graden het systeem in stuurt en het water is nog steeds 55 graden als het retour komt dan wordt er niet veel warmte afgevoerd door de verwarming en hoeft die blijkbaar ook niet zo hard te stoken.
Waarbij het verwarmen naar een hogere temperatuur ook veel meer energie kost. Het is potentieel zuiniger om een ketel op bv 40 graden te begrenzen en dat die "de hele dag" aan is, dan een paar keer de ketel volle bak naar 60 graden te laten stoken waarna die na bv 5 minuten weer uit kan omdat de doel temperatuur bereikt is (/thermostaat uit gaat).
Tado is wel een mooi systeem. En dan werkte het wel gewoon.
Al voelt het wel een beetje "non-tweaker" 😉
Het probleem is voornamelijk dat een verwarming een vrij complex systeem is. Je kunt wel domweg aan/uit aansturen op basis van een (eigen) sensor, maar dat is niet heel efficient. Niet alleen in dat je dan de ketel niet laat moduleren. Maar ook omdat je nog een tijd lang "rest warmte" uit de radiatoren kunt hebben waardoor het best kan zijn dat je bij een ingestelde temperatuur van 19 graden de ketel "uit zet" als de sensor 19 meet. Maar de radiatoren zijn, en blijven, dan wel nog (lang) warm (zeker als de ketel dus met een temperatuur van 60 graden heeft zitten werken). Waardoor het zomaar kan zijn dat de ruimte uiteindelijk tot 20 of 21 graden opwarmt.
Daarmee wil ik niet zeggen dat Tado wel perfect werkt. Maar zelfbouw komt toch echt wel aardig wat complexiteit bij kijken.
Ik vind die externe temperatuur sensor van Tado trouwens wel duur hoor.
Maar in Home Assistant zou je misschien met het generic thermostat component en een Zigbee Aqara sensor wel wat kunnen maken.
Als je dan ook zelf de aansturing van de ketel doet :P Alternatief is iets faken waarbij je de target temperatuur van een kamer binnen Tado steeds een beetje bijstelt op basis van een eigen sensor en "eigen" target. Dus bv als de eigen sensor 18 meet en je wilt 19 hebben, en Tado meld in die ruimte 19, dat je dan de target temperatuur voor Tado op 20 zet zodat die wel nog die grade doet bijverwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
RobertMe schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 22:24:
[...]

Het gas verbruik is natuurlijk gebaseerd op hoe hard de ketel werkt. Hoe hard de ketel werkt wordt bepaald door de ketel, de thermostaat of een combinatie van beide. Een modulerende ketel met modulerende thermostaat kan de thermostaat al zeggen "het hoeft maar een beetje verwarmd te worden" dus weet de ketel dat die niet bv tot 60 graden het water hoeft te verwarmen maar dat 40 graden ook voldoende is. Maar een "slimme" ketel kan dat ook zelf bepalen. Als die water met 40 graden het systeem in aanvoert en de retour temperatuur is 10 graden (grote delta) betekend dat ook dat er veel warmte is afgevoerd en de ketel op een hogere temperatuur kan/moet verwarmen. Tegenovergesteld als de ketel water van 60 graden het systeem in stuurt en het water is nog steeds 55 graden als het retour komt dan wordt er niet veel warmte afgevoerd door de verwarming en hoeft die blijkbaar ook niet zo hard te stoken.
Waarbij het verwarmen naar een hogere temperatuur ook veel meer energie kost. Het is potentieel zuiniger om een ketel op bv 40 graden te begrenzen en dat die "de hele dag" aan is, dan een paar keer de ketel volle bak naar 60 graden te laten stoken waarna die na bv 5 minuten weer uit kan omdat de doel temperatuur bereikt is (/thermostaat uit gaat).

[...]

Het probleem is voornamelijk dat een verwarming een vrij complex systeem is. Je kunt wel domweg aan/uit aansturen op basis van een (eigen) sensor, maar dat is niet heel efficient. Niet alleen in dat je dan de ketel niet laat moduleren. Maar ook omdat je nog een tijd lang "rest warmte" uit de radiatoren kunt hebben waardoor het best kan zijn dat je bij een ingestelde temperatuur van 19 graden de ketel "uit zet" als de sensor 19 meet. Maar de radiatoren zijn, en blijven, dan wel nog (lang) warm (zeker als de ketel dus met een temperatuur van 60 graden heeft zitten werken). Waardoor het zomaar kan zijn dat de ruimte uiteindelijk tot 20 of 21 graden opwarmt.
Daarmee wil ik niet zeggen dat Tado wel perfect werkt. Maar zelfbouw komt toch echt wel aardig wat complexiteit bij kijken.

[...]

Als je dan ook zelf de aansturing van de ketel doet :P Alternatief is iets faken waarbij je de target temperatuur van een kamer binnen Tado steeds een beetje bijstelt op basis van een eigen sensor en "eigen" target. Dus bv als de eigen sensor 18 meet en je wilt 19 hebben, en Tado meld in die ruimte 19, dat je dan de target temperatuur voor Tado op 20 zet zodat die wel nog die grade doet bijverwarmen.
Helder verhaal!
Dan is de keuze voor een wat duurder systeem voor mij wel gemaakt. Ik vind een beetje rommelen wel leuk. Maar vind het ook fijn als het gewoon werkt. Heb nog genoeg dingen op m'n Home Assistant todo lijstje 😉

Ik heb nu, nog in m'n appartement, blok verwarming. In de huiskamer heb ik een Z-Wave thermische radiatorknop.
Daar zit ook een temperatuur sensor op. Maar die is natuurlijk veel snel op 20 graden dan de rest van de woonkamer.
Daarom heb ik een script gemaakt waarmee de temperatuur op de knop op 28 graden gezet wordt en één waarmee hij op 12 graden gezet wordt.
Van die 2 scripts heb ik 2 switches gemaakt. En daarmee heb ik een generic thermostat gemaakt icm een Aqara temperatuur sensor.

Dat zou je ook met een Tado knop kunnen doen. Maar dan wordt er dus geen rekening gehouden met de restwarmte.
En dat zal waarschijnlijk met een Tado externe sensor van 90 euro wel werken.

Maar goed, voorlopig heb ik in de huiskamer van m'n nieuwe huis een Tado thermostaat die dicht bij de bank hangt.
Ik ga er vanuit dat de thermostaat ook fungeert als een extreme temperatuur sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Kitser schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 22:38:
Maar goed, voorlopig heb ik in de huiskamer van m'n nieuwe huis een Tado thermostaat die dicht bij de bank hangt.
Ik ga er vanuit dat de thermostaat ook fungeert als een extreme temperatuur sensor?
Zo extreem is die niet :P Maar per kamer kun je instellen welke meettoestel gebruikt moet worden. Een kamer met een thermostaat en een knop kun/moet je dus kiezen of de temperatuur van de thermostaat of van de knop gebruikt moet worden (en in het geval van meerdere knoppen in dezelfde kamer moet je dus ook een keuze maken voor een specifieke knop). Het is dus niet dat Tado het gemiddelde van alle meettoestellen pakt.
Overigens is er ook nog een andere hack. En dat is als je een knop over hebt die gebruiken als meettoestel en gewoon ergens plaatsen waar je zelf wilt. Op een thermostaatkraan / radiator schroeven is optioneel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
RobertMe schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 22:48:
[...]

Zo extreem is die niet :P Maar per kamer kun je instellen welke meettoestel gebruikt moet worden. Een kamer met een thermostaat en een knop kun/moet je dus kiezen of de temperatuur van de thermostaat of van de knop gebruikt moet worden (en in het geval van meerdere knoppen in dezelfde kamer moet je dus ook een keuze maken voor een specifieke knop). Het is dus niet dat Tado het gemiddelde van alle meettoestellen pakt.
Overigens is er ook nog een andere hack. En dat is als je een knop over hebt die gebruiken als meettoestel en gewoon ergens plaatsen waar je zelf wilt. Op een thermostaatkraan / radiator schroeven is optioneel :+
Hahaha ja die super extreem 😉🙈

Wel een slimme hack. Alleen is dat bijna net zo duur als die extrem....eh externe temperatuur sensor 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:56

Qs-zigbee-Cp03 (3A max)

Zelf wel goede ervaring met de QS-Zigbee-D02-TRIAC-2C-LN die qua naam doet vermoeden dat het uit dezelfde serie komt als de Qs-zigbee-Cp03. Maarja, nooit garanties :D

Zelf van mening dat die China modules op zich qua design altijd wel prima zijn. Grootste waar ze in falen is Quality control. Dus ik maak ze altijd even open op te inspecteren dat alles goed vast zit, de schroefklemmen wel genoeg soldeer hebben (zonder barsten) en er niet ergens een random blob soldeer zit ofzo.

Overigens hoeft de 1e dus niet krachtiger te zijn ofzo. Juist met een lagere rating in juist W is het vaak zo dat er dan al rekening gehouden is met het feit dat hij een inductieve last (motor) aan moet sturen. Dus zou me niets verbazen als beide gewoon een 3A relais bezitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-09 12:28
Ik heb een probleempje met mijn Adguard addon in HA. Het heeft een tijdje gewerkt maar sinds een week of 2 krijg ik telkens een foutmelding als ik een systeem instelling wil aanpassen van Adguard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pUe0miJkevu2LPCB0eoeNteAmT0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HfI8PVK4hOQfgdzNAHI83SFG.png?f=fotoalbum_large

Ik heb werkelijk geen idee waar ik het moet zoeken.
Heb ook meerdere keren Adguard opnieuw opgestart en opnieuw geinstalleerd binnen HA. Maar niks helpt. Ik krijg deze foutmelding zodra ik probeer een algemene instelling aan te passen of de log/statistieken te wissen.
Zou bijna zeggen dat het iets met rechten te maken heeft, maar kan er niks over vinden.

Als ik Adguard installeer op mijn oude Pi met DietPi is er geen probleem en werkt alles.

Iemand een idee?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner: starting
s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner successfully started
s6-rc: info: service fix-attrs: starting
s6-rc: info: service fix-attrs successfully started
s6-rc: info: service legacy-cont-init: starting
cont-init: info: running /etc/cont-init.d/00-banner.sh
-----------------------------------------------------------
 Add-on: AdGuard Home
 Network-wide ads & trackers blocking DNS server
 Add-on version: 4.7.5
 You are running the latest version of this add-on.
 System: Home Assistant OS 9.3  (aarch64 / raspberrypi4-64)
 Home Assistant Core: 2022.11.4
 Home Assistant Supervisor: 2022.11.2
 Please, share the above information when looking for help
 or support in, e.g., GitHub, forums or the Discord chat.
2022/11/27 10:15:25.884469 [error] POST homeassistant.local:8123 /control/safebrowsing/enable: empty body with content-type "application/octet-stream" not allowed
2022/11/27 10:16:42.415893 [error] POST homeassistant.local:8123 /control/querylog_clear: empty body with content-type "application/octet-stream" not allowed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:24
I kstel de vraag nog maar een keer, is volledig ondergesneeuwd en staat al vele pagina's terug
maartend schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:24:
OK, DSMR gaat dus van config naar intergratie.

Betekend dat dat het volgende helemaal uit mijn config moet?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
sensor:
  - platform: dsmr_reader
  - platform: time_date
    display_options:
      - 'time'
      - 'date'
      - 'date_time'
  - platform: rest
    name: dsmr
    resource: http://192.168.x.x/getActual.json
    value_template: '{{ value_json.Energy_Delivered }}'
    json_attributes:
      - Timestamp
      - Energy_Delivered
      - Energy_Returned
      - Gas_Delivered
      - Energy_Delivered_Tariff1
      - Energy_Delivered_Tariff2
      - Energy_Returned_Tariff1
      - Energy_Returned_Tariff2
      - Power_Delivered
      - Power_Returned
      - Voltage_l1
      - Current_l1
      - Voltage_l2
      - Current_l2
      - Voltage_l3
      - Current_l3
      - Power_Delivered_l1
      - Power_Returned_l1
      - Power_Delivered_l2
      - Power_Returned_l2
      - Power_Delivered_l3
      - Power_Returned_l3
  - platform: template
    sensors:
      electricity:
        friendly_name: kWh stand
        value_template: >-
          {{ state_attr('sensor.dsmr', 'Energy_Delivered') }}
        unit_of_measurement: 'kWh'

current_power_total:
        friendly_name: Actueel verbruik totaal
          {{ state_attr('sensor.dsmr', 'Power_Delivered') }}  
        unit_of_measurement: 'W'

electricity_t1:
        friendly_name: kWh lt
          {{ state_attr('sensor.dsmr', 'Energy_Delivered_Tariff1') }}

electricity_t2:
        friendly_name: kWh ht
          {{ state_attr('sensor.dsmr', 'Energy_Delivered_Tariff2') }}

current_voltage_l1:
        friendly_name: Voltage L1
          {{ state_attr('sensor.dsmr', 'Voltage_l1') }}
        unit_of_measurement: 'V'

current_voltage_l2:
        friendly_name: Voltage L2
          {{ state_attr('sensor.dsmr', 'Voltage_l2') }}

current_voltage_l3:
        friendly_name: Voltage L3
          {{ state_attr('sensor.dsmr', 'Voltage_l3') }}

current_usage:
        friendly_name: Verbruik actueel
          {{ states.sensor.current_power_total.state|float * states.sensor.current_voltage_l1.state|float }}

electricity_r1:
        friendly_name: kWh geleverd lt
          {{ state_attr('sensor.dsmr', 'Energy_Returned_Tariff1') }}

electricity_r2:
        friendly_name: kWh geleverd ht
          {{ state_attr('sensor.dsmr', 'Energy_Returned_Tariff2') }}

gas_usage:
        friendly_name: Gas verbruik
          {{ state_attr('sensor.dsmr', 'Gas_Delivered') }}
        unit_of_measurement: 'm³'
        device_class: gas

current_power_l1:
        friendly_name: Actueel verbruik L1
          {{ state_attr('sensor.dsmr', 'Power_Delivered_l1') }}

current_power_l2:
        friendly_name: Actueel verbruik L2
          {{ state_attr('sensor.dsmr', 'Power_Delivered_l2') }}

current_power_l3:
        friendly_name: Actueel verbruik L3
          {{ state_attr('sensor.dsmr', 'Power_Delivered_l3') }}

current_power_delivered:
        friendly_name: Opbrengst zonnepaneel actueel
          {{ state_attr('sensor.dsmr', 'Power_Returned_l3') }}

utility_meter:
  monthly_power_offpeak:
    source: sensor.electricity_t1
    cycle: monthly

monthly_power_peak:
    source: sensor.electricity_t2

monthly_sun_offpeak:
    source: sensor.electricity_r1

monthly_sun_peak:
    source: sensor.electricity_r2

gas_verbruik:
    source: sensor.gas_delivered

template:
  - sensor:
    - name: "Gas verbruik"
      unique_id: Gas_used
      unit_of_measurement: 
      state_class: total_increasing
      device_class: gas
      state: >
        {{ states('sensor.gas_verbruik')}}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-09 13:55
Ik heb een paar tuya motion sensors op de kop getikt. Maar ik heb 2 katten, ze geven door de katten nogal wat false positives... Iemand anders "ervaring" met motion sensors en huisdieren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 16:56

hneel

denkt er het zijne van

Ik heb eindelijk een mooie oplossing voor mijn vloerverwarming. In verband met stroomverbruik is het zaak die niet 24/7 aan te zetten, maar alleen als het nodig is. Je kan daar van die speciale schakelkastjes met een temperatuur sensor voor kopen. Maar ik wilde dat liever zelf doen. Met arduino/esp dus. Maar de temp van de verwarmingsbuizen bleek flink te fluctueren, en de batterijen van die apparaatjes gingen steeds in no-time leeg. Ook als ik experimenteerde met allerlei sleep modes e.d.
(En al die elelctronica in de kamer had ook een nogal lage WAF :| )

Ik had al wel zo'n OTGW kastje waardoor alle data van de ketel binnen kwam in HA.

Nu heb ik de history stats ontdekt en hiermee was een veel handigere methode mogelijk.

sensor.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
- platform:     history_stats
  name:         "stat_otgw_heating_perc"
  entity_id:    binary_sensor.otgw_central_heating
  state:        "on"
  type:         ratio
  duration:
    minutes:    15
  end:          "{{ now() }}"

Ik hou dus continue het percentage aan/uit van de laatste 15 minuten bij. En elke 15 minuten kijk ik of de VW aan dan wel uit moet gaan.

automations.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
alias: Timer Vloerverwarming (auto)
description: ""
trigger:
  - platform: time_pattern
    minutes: /15
condition:
  - condition: time
    after: "06:31:00"
    before: "20:59:00"
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: numeric_state
            entity_id: sensor.stat_otgw_heating_perc
            above: 50
        sequence:
          - service: switch.turn_on
            data: {}
            target:
              entity_id: switch.vloerverwarming
      - conditions:
          - condition: numeric_state
            entity_id: sensor.stat_otgw_heating_perc
            below: 30
        sequence:
          - service: switch.turn_off
            target:
              entity_id: switch.vloerverwarming
  - service: mqtt.publish
    data:
      topic: homeassistant/sensor/heating_perc/stat
      payload_template: "{{ states('sensor.stat_otgw_heating_perc') }}"
mode: single

(om 6:30 zet de thermostaat de gewenste temp weer hoger, en gaat via de automations de vloerverwarming sowieso aan, zodat ook in de zomer de buizen elke dag even kort doorgespoeld worden. Om 21:00 gaat de VW weer uit via een automation)

Dan krijg je zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DhjBEIPM7R1PNHkSs90O7urW9ls=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7VDotSNlmVxiEzmsu4JxlN08.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Is het mogelijk om zelf events te triggeren? Ik wil bv met verschillende knoppen gedeeltelijk hetzelfde doen (maar soms ook extra zaken), waarbij de actions verspreid zijn over meerdere automations.
Voorbeeld:
Ik heb nu een knop die "alles uit zet". Waarbij ik nu meerdere automations heb die triggeren op een druk op de knop en een bepaald deel doen. Bv een automation die de verlichting uit zet en een andere automation die de TV uit zet. Gevolg is dus twee automations met een "complexere" trigger.
Alleen wil ik nu min of meer een extra trigger hebben. In de zin zoals ik afgelopen week vroeg om de status van de mediaspeler op te slaan en later te kunnen hervatten. Dan krijg ik dus "1. Sla state op; 2. Zet alles uit". Waarbij 2. dus identiek is aan de al bestaande stuff is. Dus bv bij single click wil ik alleen alles uit zetten en bij double click wil ik eerst voor een deel de state opslaan en daarna ook alles uit zetten.
Het liefst zou ik dit event / trigger based doen waarbij de trigger van de bestaande automations een event wordt, zeg "everything_off", en dan een automation die bij de single click dit event triggert. Vervolgens kan ik dan een extra automation maken, die triggert op de double click, vervolgens de state opslaat, en dan hetzelfde event triggert. Waardoor de code mooi voldoet aan het "open/closed principle", zijnde "open for extension, closed for modification". Oftewel: als er nieuwe apparatuur bij komt kan ik een nieuwe automation maken die triggert op het "everything_off" event zonder dat ik de bestaande automations hoef aan te passen. En "alternatief" is uiteraard een script dat vanaf meerdere plekken aangeroepen kan worden, maar dat voldoet net zo min aan het open/closed principle omdat ook dan het allemaal in één lang script staat en bij nieuwe apparatuur het lange script aangepast moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:51
htca schreef op zondag 27 november 2022 @ 11:15:
Ik heb een paar tuya motion sensors op de kop getikt. Maar ik heb 2 katten, ze geven door de katten nogal wat false positives... Iemand anders "ervaring" met motion sensors en huisdieren?
Welke tuya modellen heb je?

Ik heb met black friday uya ZigBee Human Presence Sensor ZY-M100 gekocht:

https://smarthomescene.co...ce-sensor-zy-m100-review/

Volgens mij negeren deze dieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Laatst online: 22-09 16:56

hneel

denkt er het zijne van

n.m.

[ Voor 97% gewijzigd door hneel op 27-11-2022 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:38

Quad

Doof

Ik wil een groep maken in de gui onder helpers, maar ik kom tot de ontdekking dat ik geen keuze uit entities heb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6nN8GkZdqwopq6K3A-OMXqYmYJU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/668ZJqnUuPdfevCeGsvvsf9n.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens de HA documentatie zou ik het wel moeten kunnen zien, zoals hier staat.

Iemand enig idee?

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
* zucht *, natuurlijk, daar. Wel apart dat deze pagina dan weer helemaal niet daar naar verwijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Tja, HA documentatie blijft een beetje all-over-place. Ik gebruik het zelf om alleen onder bepaalde voorwaarden een triggered template sensor te updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-09 18:24

Qs-zigbee-Cp03 (3A max)

Ik moest eens switches hebben en heb toen spul uit china laten halen, bleek achteraf toch niet te werken op mijn toepassing (12/24v).. Toen Shelly aangeschaft, ja je betaalt wel meer voor Shelly maar het product is ook 10 keer beter en echt zijn geld waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 10:11

Tusk

Sticky Bomb likes you!

ik probeer mijn Nest thermostat te koppelen, maar ik blijf invalid_URI krijgen terwijl dit 100% goed staat ingesteld.

Als ik https://mijndomein.nl/redirect/oauth ingeef krijg ik 404...hoort dat zo?

Kan het er mee te maken hebben dat ik zelf via cloudflare de ssl ofloading via mijn router regel? Dat werkt al jaren foutloos met meerdere devices en services dus lijkt me niet..

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Laatst online: 06:50
Tusk schreef op zondag 27 november 2022 @ 14:02:
ik probeer mijn Nest thermostat te koppelen, maar ik blijf invalid_URI krijgen terwijl dit 100% goed staat ingesteld.

Als ik https://mijndomein.nl/redirect/oauth ingeef krijg ik 404...hoort dat zo?

Kan het er mee te maken hebben dat ik zelf via cloudflare de ssl ofloading via mijn router regel? Dat werkt al jaren foutloos met meerdere devices en services dus lijkt me niet..
Werken my links? Dus bijvoorbeeld https://my.home-assistant.io/redirect/energy/ ?
Anders kun je die ook gebruiken foor de oauth. Dus niet my.home-assistant.io aanpassen naar je eigen domein, gewoon letterlijk https://my.home-assistant.io/redirect/oauth laten staan.

Als je de my: integratie uitgezet hebt, dan zou dit als het goed is moeten werken <HOME_ASSISTANT_URL>/auth/external/callback

[ Voor 11% gewijzigd door TheFes op 27-11-2022 14:34 ]

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signs
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 09:00
Ik wil onze WTW installatie aan HA koppelen middels deze handleiding https://medium.com/@clifc...ome-assistant-8ff6a41d19c

Is er misschien een andere naam voor rs485 kabel/modbus kabel ? Voor een kabeltje van een eurotje + 6,7 euro verzendkosten is wat veel. Is er iets bij bijv gamma/hornbach verkrijgbaar onder een andere naam ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-09 13:55
banaliteit schreef op zondag 27 november 2022 @ 12:01:
[...]

Welke tuya modellen heb je?

Ik heb met black friday uya ZigBee Human Presence Sensor ZY-M100 gekocht:

https://smarthomescene.co...ce-sensor-zy-m100-review/

Volgens mij negeren deze dieren.
Nee ik heb de ZM-35ZH-Q. Zouden “human” moeten zijn, maar misschien is het een gevalletje goedkoop/duurkoop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:22
Ik heb het voor elkaar, maar het voorbeeld op je website zit een foutje in. Bij de payload heb ik "IrReceived" moeten weghalen. Niettemin bedankt voor het op weg helpen.

MQTT opzetteen was wel even een dingetje, want de "Original" odd-ons zijn bij mij uit de shop verdwenen, dus heb ik het met EMQX moeten doen uit de community add-ons. Dat is, vermoed ik, een stuk complexer dan MosquittoMQTT.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recoil
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 19:36:
Op verzoek @DutchKel @Matis @bello2011 , mijn dashboard voor water/water Alpha Innotec WP. De integratie werkt met de HACS integratie voor Luxtronik. Dank aan @KC27

[Afbeelding]

Lovelace

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
  - background: var(--background-image)
    badges: []
    cards:
      - entities:
          - entity: luxtronik.warmtepomp_type
          - entity: luxtronik.ip_adres
          - entity: luxtronik.firmware_versie
          - entity: luxtronik.comfort_print_aanwezig
          - entity: luxtronik.toestand
          - entity: sensor.koeling_uren
          - entity: sensor.verwarming_uren
          - entity: sensor.compressor_uren
          - entity: luxtronik.impulsen_compressor
        show_header_toggle: false
        title: Informatie
        type: entities
      - entities:
          - entity: luxtronik.temperatuur_vv_retour
          - entity: luxtronik.temperatuur_vv_aanvoer
          - entity: luxtronik.temperatuur_tapwater
          - entity: luxtronik.tapwater_gewenst
          - entity: luxtronik.temperatuur_buiten
          - entity: luxtronik.temperatuur_warmtebron_ingang
          - entity: luxtronik.temperatuur_warmtebron_uitgang
          - entity: luxtronik.ruimte_temperatuur_nu
          - entity: luxtronik.ruimte_temperatuur_gewenst
          - entity: luxtronik.heetgas
          - entity: luxtronik.aanzuigtemperatuur_verdamper
          - entity: luxtronik.verwarming_retour_setpoint
          - entity: luxtronik.nachtverlaging
          - entity: luxtronik.voetpunt_stooklijn
          - entity: luxtronik.aanvoer_temperatuur_koeling
        title: Temperatuur
      - entities:
          - entity: luxtronik.verwarming_instelling
          - entity: luxtronik.tapwater_instelling
          - entity: luxtronik.koeling_instelling
          - entity: luxtronik.ventilatie_warmtepomp_lucht
          - entity: luxtronik.circulatiepomp
          - entity: luxtronik.vraag_warm_tapwater
          - entity: luxtronik.hogedruk_pressostaat
          - entity: luxtronik.motorbeveiliging
          - entity: luxtronik.lagedruk_pressostaat
          - entity: luxtronik.circulatiepomp_warm_tapwater
          - entity: luxtronik.vloerverwaming_circulatiepomp
          - entity: luxtronik.aanvullende_circulatiepomp
          - entity: luxtronik.afschakelcode
          - entity: luxtronik.ontdooien_flow_brine_doorstroming
          - entity: luxtronik.compressorfrequentie
          - entity: sensor.warmtepomp_doorstroom
          - entity: sensor.warmtepomp_doorstroom2
          - entity: luxtronik.hogedruk
          - entity: luxtronik.lagedruk
          - entity: luxtronik.brine_pomp_ventilator
          - entity: luxtronik.mixer_uitgang_dicht
          - entity: luxtronik.mixer_uitgang_open
          - entity: luxtronik.regelsignaal_circulatiepomp
          - entity: luxtronik.warmtepomp_loopt
          - entity: luxtronik.thermische_desinfectie_sinds
          - entity: luxtronik.vrijgave_koeling
          - entity: luxtronik.koeling_aan_na_bt_overschrijding
          - entity: luxtronik.koeling_uit_na_bt_onderschrijding
        title: Status
      - detail: 2
        entity: sensor.heatpump_total_system_power
        graph: line
        hours_to_show: 8
        name: Warmtepomp  opgenomen vermogen
        type: sensor
      - entities:
          - entity: luxtronik.temperatuur_buiten
          - entity: luxtronik.temperatuur_vv_aanvoer
          - entity: luxtronik.temperatuur_vv_retour
        hours_to_show: 24
        refresh_interval: 30
        title: Temperaturen VV / buiten
        type: history-graph
      - entities:
          - entity: luxtronik.temperatuur_warmtebron_ingang
          - entity: luxtronik.temperatuur_warmtebron_uitgang
        hours_to_show: 24
        refresh_interval: 30
        title: Temperatuur warmtebron
        type: history-graph
      - type: 'custom:mini-graph-card'
        name: Brontemperatuur (72 uur)
        entities:
          - luxtronik.temperatuur_warmtebron_ingang
        hours_to_show: 72
        group_by: date
        show:
          icon: true
          name: true
          state: true
          extrema: true
      - type: entities
        entities:
          - entity: input_boolean.bedrijfsmode_koeling
          - entity: input_number.bovenpunt_stooklijn
          - entity: input_number.stooklijn_verschuiving
      - type: horizontal-stack
        cards:
          - type: gauge
            entity: sensor.wp_cop_daily
            min: 0
            max: 100
          - type: gauge
            entity: sensor.wp_scop_monthly
            min: 0
            max: 100
    icon: 'mdi:radiator'
    path: warmtepomp
    title: Warmtepomp

automations
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
#if value changes on the luxtronik input_number is adjusted
-   id: '052'
    alias: set input number verschuiving
    trigger:
      platform: state
      entity_id: luxtronik.ID_Einst_WK_akt
    action:
      service: input_number.set_value
      data: 
        entity_id: input_number.stooklijn_verschuiving
        value: "{{ states('luxtronik.ID_Einst_WK_akt') }}"

#if input_number is changed, the new value is sent to luxtronic
-   id: '053'
    alias: set stooklijn verschuiving op luxtronik
    trigger:
      entity_id: input_number.stooklijn_verschuiving
    action:
      service: luxtronik.write
      data:
        parameter: ID_Einst_WK_akt
      data_template:
        value: '{{ trigger.to_state.state }}'

#if value changes on the luxtronik input_number is adjusted
- id: '053'
  alias: set input number bovenpunt stooklijn
  trigger:
    entity_id: luxtronik.ID_Einst_HzHwHKE_akt
  action:
    service: input_number.set_value
    data: 
      entity_id: input_number.bovenpunt_stooklijn
      value: "{{ states('luxtronik.ID_Einst_HzHwHKE_akt') }}"

#if input_number is changed, the new value is sent to luxtronic
- id: '054'
  alias: set bovenpunt stooklijn op luxtronik
  trigger:
  - platform: state
    entity_id: input_number.bovenpunt_stooklijn
  action:
    data:
      parameter: ID_Einst_HzHwHKE_akt
    data_template:
      value: '{{ trigger.to_state.state }}'

#if value changes on the luxtronik input_select is adjusted
- id: '055'
  alias: set input select bedrijfsmode koeling
  trigger:
    entity_id: luxtronik.ID_Einst_BA_Kuehl_akt
  action:
    service: input_select.select_option
    data_template: 
      entity_id: input_select.bedrijfsmode_koeling
      option: "{{ states('luxtronik.ID_Einst_BA_Kuehl_akt') }}"

#if input_select is changed, the new value is sent to luxtronic
- id: '056'
  alias: set bedrijfsmode koeling op luxtronik
  trigger:
  - platform: state
    entity_id: input_select.bedrijfsmode_koeling
  action:
    data:
      parameter: ID_Einst_BA_Kuehl_akt
    data_template:
      value: "{{ states('input_select.bedrijfsmode_koeling') }}"

sensors
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
  - platform: luxtronik
    scan_interval: 15
    sensors:
      - group: calculations
        id: ID_WEB_Temperatur_TVL
        friendly_name: Temperatuur VV aanvoer

id: ID_WEB_Temperatur_TRL
        friendly_name: Temperatuur VV retour

id: ID_WEB_Sollwert_TRL_HZ
        friendly_name: Setpunkt retour verwarming

id: ID_WEB_Temperatur_TA
        friendly_name: Temperatuur buiten

id: ID_WEB_Temperatur_TBW
        friendly_name: Temperatuur tapwater

id: ID_WEB_Einst_BWS_akt
        friendly_name: Tapwater gewenst

id: ID_WEB_Temperatur_TWE
        friendly_name: Temperatuur warmtebron ingang

id: ID_WEB_Temperatur_TWA
        friendly_name: Temperatuur warmtebron uitgang

id: ID_WEB_Temperatur_RFV
        friendly_name: Temperatuur ruimte

id: ID_WEB_HauptMenuStatus_Zeile1
        friendly_name: Status 1

id: ID_WEB_HauptMenuStatus_Zeile2
        friendly_name: Status 2

id: ID_WEB_HauptMenuStatus_Zeile3
        friendly_name: Status 3

id: ID_WEB_Zaehler_BetrZeitVD1
        friendly_name: Bedrijfsuren compressor

id: ID_WEB_Zaehler_BetrZeitImpVD1
        friendly_name: Impulsen compressor

id: ID_WEB_WP_BZ_akt
        friendly_name: Toestand

id: Heat_Output
        friendly_name: Thermisch vermogen

id: ID_WEB_Code_WP_akt
        friendly_name: Warmtepomp type

id: ID_WEB_RBE_RT_Soll
        friendly_name: Ruimte temperatuur gewenst

id: ID_WEB_RBE_RT_Ist
        friendly_name: Ruimte temperatuur nu

id: ID_WEB_Sollwert_TRL_HZ
        friendly_name: Verwarming retour setpoint

id: ID_WEB_Time_WPein_akt
        friendly_name: Warmtepomp loopt

id: ID_WEB_Zaehler_BetrZeitWP

id: ID_WEB_Zaehler_BetrZeitKue
        friendly_name: Bedrijfsuren koeling

id: ID_WEB_Zaehler_BetrZeitBW
        friendly_name: Bedrijfsuren tapwater

id: ID_WEB_Zaehler_BetrZeitHz
        friendly_name: Bedrijfsuren verwarming

id: ID_WEB_WMZ_Heizung
        friendly_name: Verwarming

id: ID_WEB_WMZ_Seit
        friendly_name: Gezamelijke warmteproductie

id: ID_WEB_WMZ_Brauchwasser
        friendly_name: Tapwater

id: ID_WEB_Temperatur_THG
        friendly_name: Heetgas

id: ID_WEB_Freq_VD
        friendly_name: Compressorfrequentie

id: ID_WEB_HZIO_PWM
        friendly_name: Regelsignaal circulatiepomp

id: ID_WEB_Durchfluss_WQ
        friendly_name: Doorstroom

id: Flow_Rate_254
        friendly_name: Flow rate

id: ID_WEB_Time_LGS_akt
        friendly_name: Thermische desinfectie sinds

id: ID_WEB_Switchoff_file_Nr0
        friendly_name: Afschakelcode

id: ID_WEB_HauptMenuStatus_Zeile1
        friendly_name: Status regel 1

id: ID_WEB_HauptMenuStatus_Zeile2
        friendly_name: Status regel 2

id: ID_WEB_HauptMenuStatus_Zeile3
        friendly_name: Status regel 3

id: ID_WEB_LIN_HD
        friendly_name: Hogedruk

id: ID_WEB_LIN_ND
        friendly_name: Lagedruk

id: ID_WEB_WMZ_Durchfluss
        friendly_name: Doorstroom 2

id: ID_WEB_SoftStand
        friendly_name: Firmware versie

id: ID_WEB_AdresseIP_akt
        friendly_name: IP adres

id: ID_WEB_SEC_BZ
        friendly_name: Bedrijfstoestand

id: ID_WEB_FreigabKuehl
        friendly_name: Vrijgave koeling

# - 'ID_WEB_Freq_VD' #Compressorfrequentie , Zie ook de template sensor voor omzetten naar juist aantal Hz
        id: ID_WEB_LIN_ANSAUG_VERDAMPFER
        friendly_name: Aanzuigtemperatuur verdamper

- group: parameters
        id: ID_Ba_Hz_akt
        friendly_name: Verwarming test

id: ID_Ba_Bw_akt
        friendly_name: Tapwater test

id: ID_Einst_BA_Kuehl_akt
        friendly_name: Koeling instelling

id: ID_Einst_WK_akt

id: ID_Ba_Hz_MK3_akt
        friendly_name: Koeling instelling2

id: ID_Ba_Bw_akt
        friendly_name: Tapwater instelling     

id: ID_Ba_Hz_akt
        friendly_name: Verwarming instelling        

# - group: parameters
        # id: ID_Einst_HzHwHKE_akt

id: ID_Einst_HzHKRANH_akt
        friendly_name: Voetpunt stooklijn

id: ID_Einst_HzHKRABS_akt
        friendly_name: Nachtverlaging

id: ID_Einst_Heizgrenze_Temp
        friendly_name: Stookgrens

id: ID_Einst_KuehlFreig_akt
        friendly_name: Koelen vanaf BT

id: ID_Sollwert_KuCft2_akt
        friendly_name: Aanvoer temperatuur koeling

id: ID_Einst_Kuhl_Zeit_Ein_akt
        friendly_name: Koeling aan na BT overschrijding

id: ID_Einst_Kuhl_Zeit_Aus_akt
        friendly_name: Koeling uit na BT onderschrijding

sensors:

#Warmtepomp

lux_wmz_heizung:
        friendly_name: Verwarming
        value_template: '{{ ((states("ID_WEB_wmz_heizung")| int) ) | round(0) }}'

lux_wmz_brauchwasser:
        friendly_name: Tapwater
        value_template: '{{ ((states("ID_WEB_wmz_brauchwasser")| int) ) | round(0) }}'

tapwater_uren:
        value_template: '{{ ((states("luxtronik.bedrijfsuren_tapwater")| int) / 3600) | round(0) }}'
        friendly_name: Tapwater uren    

lux_wmz_zeit:
        friendly_name: Totaal
        value_template: '{{ ((states("ID_WEB_wmz_zeit")| int)) | round(0) }}'

compressor_uren: 
        value_template: '{{ ((states("luxtronik.bedrijfsuren_compressor")| int) / 3600) | round(0) }}'
        friendly_name: 'Bedrijfsuren compressor'

koeling_uren:
        value_template: '{{ ((states("luxtronik.bedrijfsuren_koeling")| int) / 3600) | round(0) }}'
        friendly_name: Bedrijfsuren koeling      

verwarming_uren:
        value_template: '{{ ((states("luxtronik.bedrijfsuren_verwarming")| int) / 3600) | round(0) }}'
        friendly_name: Bedrijfsuren verwarming

looptsinds_uren: 
        value_template: '{{ ((states("ID_WEB_time_wpein_akt")| int) / 3600) | round(0) }}'
        friendly_name: 'Warmtepomp loopt sinds'

tdi_uren: 
        value_template: '{{ ((states("ID_WEB_time_lgs_akt")| int) / 3600) | round(0) }}'
        friendly_name: 'Thermische desinfectie sinds'

lux_warmtepomp_compressor_frequentie:
        value_template: '{{ states("luxtronik_id_web_freq_vd")|float * 10 }}'
        friendly_name: 'Compressor frequentie'
        unit_of_measurement: 'Hz'

lux_warmtepomp_regelsignaal_circulatiepomp:
        value_template: '{{ states("luxtronik_id_web_hzio_pwm")|float * 10 }}'
        friendly_name: 'Regelsignaal circulatiepomp'
        unit_of_measurement: '%'

lux_warmtepomp_bedrijfstoestand:
        value_template: '{ "{0:,.0s}".format((states("ID_WEB_sec_bz_exists")}'
        friendly_name: 'Bedrijfstoestand'
        unit_of_measurement: ''

warmtepomp_doorstroom:
        value_template: '{{ states("luxtronik.doorstroom") }}'
        friendly_name: 'Doorstroom'
        unit_of_measurement: 'l/h'

warmtepomp_doorstroom2:
        value_template: '{{ states("luxtronik.doorstroom_2") }}'
        friendly_name: 'Doorstroom 2'
        unit_of_measurement: 'l/h'

wp_cop_daily:
        value_template: "{{ (states('sensor.daily_heat_production') | float / states('sensor.daily_heat_consumption') | float) | round(1) }}"
        unit_of_measurement: 'COP'
        friendly_name: COP dag

wp_scop_monthly:
        value_template: "{{ (states('sensor.monthly_heat_production') | float / states('sensor.monthly_heat_consumption') | float) | round(1) }}"
        unit_of_measurement: 'SCOP'
        friendly_name: SCOP maand

configuration

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
utility_meter:

#WP Productie
  hourly_heat_production:
    source: luxtronik.gezamelijke_warmteproductie
    cycle: hourly

daily_heat_production:
    cycle: daily

weekly_heat_production:
    cycle: weekly

monthly_heat_production:

#WP Consumptie
  hourly_heat_consumption:
    source: sensor.heatpump_import_watt_hours
    cycle: hourly

daily_heat_consumption:
    cycle: daily

weekly_heat_consumption:
    cycle: weekly

monthly_heat_consumption:

input_number:
  stooklijn_verschuiving:
    name: Stooklijn verschuiving
    initial: 0
    min: -3
    max: 3
    step: 0.1
    unit_of_measurement: "°C"

bovenpunt_stooklijn:
    name: Bovenpunt stooklijn
    initial: 30
    min: 25
    max: 35
    step: 1
    unit_of_measurement: "°C"

box:
    name: Input
    initial: 5
    min: 1 
    max: 5
    step: 1
    mode: box

binary sensor
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
  - platform: luxtronik
    scan_interval: 60
    sensors:
        friendly_name: Brine pomp ventilator
        #icon: mdi:fan
        id: ID_WEB_VBOout

friendly_name: Ventilatie warmtepomp (lucht)
        id: ID_WEB_VENout

id: ID_WEB_ZIPout
        friendly_name: Circulatiepomp

id: ID_WEB_ZUPout
        friendly_name: Aanvullende circulatiepomp

id: ID_WEB_BWTin
        friendly_name: Vraag warm tapwater

id: ID_WEB_HDin
        friendly_name: Hogedruk pressostaat
        #Uit is ok, rule aanmaken

id: ID_WEB_MOTin
        friendly_name: Motorbeveiliging

id: ID_WEB_NDin
        friendly_name: Lagedruk pressostaat

id: ID_WEB_BUPout
        friendly_name: Circulatiepomp warm tapwater

id: ID_WEB_HUPout
        friendly_name: Vloerverwaming circulatiepomp

id: ID_WEB_MA1out
        friendly_name: Mixer uitgang open

id: ID_WEB_MZ1out
        friendly_name: Mixer uitgang dicht

id: ID_WEB_VD1out
        friendly_name: Compressor

id: ID_WEB_ASDin
        friendly_name: Ontdooien, flow brine, doorstroming

id: ID_WEB_Comfort_exists
        friendly_name: Comfort print aanwezig

Het resultaat van 4 jaar tweaken.
Top dat je dit deelt! Ik heb veel van je dashboard geïmplementeerd, ik vraag me wel of of je een bruikbare 'COP dag' hebt. De utility meters worden op een andere interval geupdate en in het begin worden vrij kleine waarden door elkaar gedeeld. Daardoor krijg ik in mijn situatie het volgende beeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PSm0pSeKyaAzt9CT31ptYF0F334=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SqUJFmXxCvDHW8B3kKjSDHXY.png?f=fotoalbum_large

Heb jij dit ook, of heb je het op de een of andere manier opgelost? Ik ben overigens ook nog een list aan het verzinnen om 0-waarden eruit te filteren. Als de Luxtronik controller ge-update wordt of gereset, stuurt hij heel even 0 uit als waarde voor de cumulatieve warmteproductie voordat hij begint verder te tellen waar hij gebleven was. Dan kom je opeens op een COP van 8000 uit..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Timo002
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
-CJ schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 21:23:
[...]

Laat maar weten of het gelukt is, was even puzzelen maar bij mij werkte het meteen.
Duurde even, maar vanavond mee bezig geweest en het werkt perfect! Thnx man, mijn vrouw is helemaal blij, nu kan ze ook de verlichting in en uit schakelen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Hoe forceer ik een linebreak in de
YAML:
1
Style:

Regel bij een picture-element?

Ik wil de prefix en label value onder elkaar hebben

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Signs schreef op zondag 27 november 2022 @ 16:37:
Ik wil onze WTW installatie aan HA koppelen middels deze handleiding https://medium.com/@clifc...ome-assistant-8ff6a41d19c

Is er misschien een andere naam voor rs485 kabel/modbus kabel ? Voor een kabeltje van een eurotje + 6,7 euro verzendkosten is wat veel. Is er iets bij bijv gamma/hornbach verkrijgbaar onder een andere naam ?
Binnen NL zou ik er niet op rekenen om er minder dan 7,50 voor te betalen in een fysieke winkel... Gamma of Hornbach gaan het zeker niet hebben. (Misschien alleen verkapt voor een specifiek product voor de hoofdprijs.) Als je kan wachten, Ali :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signs
  • Laatst online: 19-09 09:00
Septillion schreef op maandag 28 november 2022 @ 09:32:
[...]

Binnen NL zou ik er niet op rekenen om er minder dan 7,50 voor te betalen in een fysieke winkel... Gamma of Hornbach gaan het zeker niet hebben. (Misschien alleen verkapt voor een specifiek product voor de hoofdprijs.) Als je kan wachten, Ali :)
Een collega had nog zo'n kabel liggen :P
Ik ben voorzien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb een deel van mijn automations in de editor gemaakt, een ander deel, per automation in een map. Dat werkte tot een aantal weken geleden prima, maar ineens zijn een groot aantal automations niet meer in de gui zichtbaar, zonder dat ik iets aan de config of structuur heb veranderd. Zo staat het erin:

code:
1
2
automation ui: !include automations.yaml #voor de editor
automation manual: !include_dir_merge_list configuration/automation/ #losse bestanden

Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Is er iets veranderd? Breaking change?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
koelkast schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:15:
Ik heb een deel van mijn automations in de editor gemaakt, een ander deel, per automation in een map. Dat werkte tot een aantal weken geleden prima, maar ineens zijn een groot aantal automations niet meer in de gui zichtbaar, zonder dat ik iets aan de config of structuur heb veranderd. Zo staat het erin:

code:
1
2
automation ui: !include automations.yaml #voor de editor
automation manual: !include_dir_merge_list configuration/automation/ #losse bestanden

Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Is er iets veranderd? Breaking change?
Zie je de ene include wel een de andere include niet? Zo ja, welke wel een elke niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Op black friday heb ik mij laten verleiden om 2x een Gosund Dual Power Monitoring Plug (SP211) te kopen.
Afbeeldingslocatie: https://templates.blakadder.com/assets/device_images/gosund_SP211.webp

Leuk voor bij de kerstboom om de lampjes onafhankelijk van elkaar te kunnen bedienen dacht ik. Wel ontdekt dat ik voor het eerst tuya-convert / tasmota aan de gang moet, maar he, voor alles is een eerste keer dacht ik ;)

Op basis van deze guide een plug daadwerkelijk kunnen voorzien van tasmota https://siytek.com/tuya-convert-linux/ .

Vervolgens ga ik verder met https://siytek.com/how-to...overy-for-home-assistant/
De web interface van Tasmota kan ik benaderen, wifi is aangepast, Blackadder template hangt er in ( https://templates.blakadder.com/gosund_SP211.html ) . Dat gaat allemaal goed.

Nu zit ik bij een stuk voor MQTT. Ik heb deze integratie al werkend binnen HA, hass-workstation-service ( https://github.com/sleevezipper/hass-workstation-service ) gooit namelijk een behoorlijke lading aan informatie door naar HA. Binnen Tasmota gebruik ik dezelfde credentials, option19 ook aangezet, echter binnen de console van tasmota zie ik de verbinding niet opgebouwd worden. Binnen HA krijg ik geen nieuw device. In de log van mosquitto broker zie ik het volgende:
2022-11-28 11:11:18: New connection from 172.30.32.1:56212 on port 1883.
error: received null username or password for unpwd check
2022-11-28 11:11:18: Client <unknown> disconnected, not authorised.
2022-11-28 11:11:23: New connection from 172.30.32.1:56228 on port 1883.
error: received null username or password for unpwd check
Google leert mij dat dit te maken kan hebben met anonymous logons. Ik gebruik echter wel credentials, waarvan ik weet dat ze werken. Immers doen ze dat ook voor hass-workstation-service. Ook meerdere hits tegen gekomen om de config van MQTT te wijzigen en opnieuw te starten vanwege mogelijke corruptie, dit helpt echter ook niet.

Welke open deur zie ik het over het hoofd? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
new_guy schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:20:
Op black friday heb ik mij laten verleiden om 2x een Gosund Dual Power Monitoring Plug (SP211) te kopen.
[Afbeelding]

Leuk voor bij de kerstboom om de lampjes onafhankelijk van elkaar te kunnen bedienen dacht ik. Wel ontdekt dat ik voor het eerst tuya-convert / tasmota aan de gang moet, maar he, voor alles is een eerste keer dacht ik ;)

Op basis van deze guide een plug daadwerkelijk kunnen voorzien van tasmota https://siytek.com/tuya-convert-linux/ .

Vervolgens ga ik verder met https://siytek.com/how-to...overy-for-home-assistant/
De web interface van Tasmota kan ik benaderen, wifi is aangepast, Blackadder template hangt er in ( https://templates.blakadder.com/gosund_SP211.html ) . Dat gaat allemaal goed.

Nu zit ik bij een stuk voor MQTT. Ik heb deze integratie al werkend binnen HA, hass-workstation-service ( https://github.com/sleevezipper/hass-workstation-service ) gooit namelijk een behoorlijke lading aan informatie door naar HA. Binnen Tasmota gebruik ik dezelfde credentials, option19 ook aangezet, echter binnen de console van tasmota zie ik de verbinding niet opgebouwd worden. Binnen HA krijg ik geen nieuw device. In de log van mosquitto broker zie ik het volgende:

[...]

Google leert mij dat dit te maken kan hebben met anonymous logons. Ik gebruik echter wel credentials, waarvan ik weet dat ze werken. Immers doen ze dat ook voor hass-workstation-service. Ook meerdere hits tegen gekomen om de config van MQTT te wijzigen en opnieuw te starten vanwege mogelijke corruptie, dit helpt echter ook niet.

Aha, zit hier daadwerkelijk een esp chip in? Dus in deze variant niet de opvolger van de esp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
TheFes schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:18:
[...]

Zie je de ene include wel een de andere include niet? Zo ja, welke wel een elke niet?
Ja, ik zit de ene include wel en de andere niet. Lijkt heel willekeurig te zijn. Sommige automations hebben een id, andere niet, maar dat is niet de verdeling wel/niet zichtbaar. Ook de mappen lijkt niet veel uit te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
  • Nu online
koelkast schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:22:
[...]

Zit hier daadwerkelijk een esp chip in? Of is dit de opvolger van die esp chip, die (dus) niet (meer) te flashen is?
Het flashen met tasmota ging goed, template zit er ook in. Hierdoor kan ik via de web interface beide sockets schakelen. Dus los van MQTT lijkt alles te werken...

Lijkt me stug dat er een andere chip in zit waarbij alles behalve MQTT nog werkt? Wat ik zo lees zou die andere chip het onmogelijk maken om hem überhaupt nog te flashen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
koelkast schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:23:
[...]

Ja, ik zit de ene include wel en de andere niet. Lijkt heel willekeurig te zijn. Sommige automations hebben een id, andere niet, maar dat is niet de verdeling wel/niet zichtbaar. Ook de mappen lijkt niet veel uit te maken.
Beetje onvolledig antwoord dit:
Als ik het goed begrijp:
Zie je:
* De include van automations.yaml wel helemaal
* De andere include gedeeltelijk, sommige automations wel, en sommige niet

Klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
new_guy schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:26:
[...]

Het flashen met tasmota ging goed, template zit er ook in. Hierdoor kan ik via de web interface beide sockets schakelen. Dus los van MQTT lijkt alles te werken...

Lijkt me stug dat er een andere chip in zit waarbij alles behalve MQTT nog werkt? Wat ik zo lees zou die andere chip het onmogelijk maken om hem überhaupt nog te flashen...
Je kunt er ESPHome op flashen (dat kan vanuit de Tasmota web interface)
https://www.esphome-devices.com/devices/Gosund-SP211

Dan heb je ook geen gedoe met MQTT

Waar heb je die gekocht trouwens, ziet er wel uit als een handig ding.

[ Voor 5% gewijzigd door TheFes op 28-11-2022 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
TheFes schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:36:
[...]

Beetje onvolledig antwoord dit:
Als ik het goed begrijp:
Zie je:
* De include van automations.yaml wel helemaal
* De andere include gedeeltelijk, sommige automations wel, en sommige niet

Klopt dat?
Ja, zo klopt het inderdaad, zoals je het stelt.
Sorry voor de onduidelijkheid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
koelkast schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:16:
[...]

Ja, zo klopt het inderdaad, zoals je het stelt.
Sorry voor de onduidelijkheid!
Heb je bij alle automatons een - als eerste karakter in de yaml file?
Vergelijk de yaml files eens van degene die wel werken, en waar ze niet werken, en zoek de verschillen in de yaml opmaak.

Check ook even je logs of je daar meldingen ziet, eventueel even een Clear doen, en dan een automation reload, dan zie je alle errors die te maken hebben met die automation reload

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
  • Nu online
TheFes schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:37:
[...]

Je kunt er ESPHome op flashen (dat kan vanuit de Tasmota web interface)
https://www.esphome-devices.com/devices/Gosund-SP211

Dan heb je ook geen gedoe met MQTT

Waar heb je die gekocht trouwens, ziet er wel uit als een handig ding.
Je bent weer een held :D
Inderdaad ESPHome er over heen gegooid en dat werkt direct. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
new_guy schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:41:
[...]

Je bent weer een held :D
Inderdaad ESPHome er over heen gegooid en dat werkt direct. 8)
Top, en waar heb je ze nu vandaan? Misschien hebben ze nog een leuke cyber monday korting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• new_guy
  • Nu online
TheFes schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:47:
[...]

Top, en waar heb je ze nu vandaan? Misschien hebben ze nog een leuke cyber monday korting
Ik heb deze https://www.amazon.de/-/nl/gp/product/B09NSVGPPP/ en ik kan dus bevestigen dat de 2 die ik heb gekregen werken met ESPhome :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:24
Heel stom ik kan de link naar het ESPHome topic niet meer vinden, vandaar dat ik hier even de vraag stel.

Ik heb een e-paper display, dat werkt (eindelijk) alleen krijg ik een variabele niet weergegeven deze geeft NaN aan terwijl ik wel een temperatuur vanuit HA mee krijg. Misschien kijk ik er overheen dus extra paar ogen ...

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
sensor:
  - platform: homeassistant
    entity_id: luxtronik.temperatuur_tapwater
    id: tapwater_temp
    internal: true

display:
  - platform: waveshare_epaper
    id: t5_display
    cs_pin: 5
    dc_pin: 19
    busy_pin: 4
    reset_pin: 12
    model: 2.90inv2
    reset_duration: 200ms #it's 200ms by default, but this will keep it stable if that default changes.
    update_interval: 72h
    rotation: 90
    lambda: |-
      it.print(278,0,id(roboto10), "v33");
      if(id(tapwater_temp).has_state()) {
        it.printf(0, 0, id(roboto16), "Tapwater: %.1f", id(tapwater_temp).state); }

code:
1
[08:54:24][D][sensor:127]: 'tapwater_temp': Sending state 36.70000  with 1 decimals of accuracy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-09 09:53
Ik wil met een Hue Tab Switch een setje lichten aan/uit zetten. Hoe krijg ik een Hue tab aan HA gekoppeld om deze te kunnen besturen? Ik gebruik ZHA, maar ik kan er niks over vinden. Andere manieren?

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-09 11:34

Lordy79

Vastberaden

Ik heb een starters vraag...

Als je een nieuw huis bouwt moet je dan rekening houden met de bedrading voor een smarthome?

Want ik heb van bedrijven aanbiedingen gehad om e.e.a. te regelen maar volgens mij is het idee van een smart home nou juist dat het draadloos is...

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:02
Ik heb deze tutorial gevolgd voor de Nordpool integratie: https://www.creatingsmart...vices-for-cheapest-hours/

Maar ik loop vast op onderstaande error bij het maken van de template:
code:
1
Invalid config for [template]: [platform] is an invalid option for [template]. Check: template->sensor->0->platform. (See /config/Templates/cheapest_hours_energy_tomorrow.yaml, line 0).

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
sensor:
    sensors:
      cheapest_hours_energy_tomorrow:
        device_class: timestamp
        friendly_name: Cheapest sequential electricity hours
        value_template: >
          {%- set numberOfSequentialHours = 3 -%}
          {%- set lastHour = 23 -%}
          {%- set firstHour = 0 -%}

{%- if state_attr('sensor.nordpool_kwh_fi_eur_3_10_024', 'tomorrow_valid') == true -%}
            {%- set ns = namespace(counter=0, list=[], cheapestHour=today_at("00:00") + timedelta( hours = (24)), cheapestPrice=999.00) -%}
            {%- for i in range(firstHour + numberOfSequentialHours, lastHour+1) -%}
              {%- set ns.counter = 0.0 -%}
              {%- for j in range(i-numberOfSequentialHours, i) -%}
                {%- set ns.counter = ns.counter + state_attr('sensor.nordpool_kwh_fi_eur_3_10_024', 'tomorrow')[j] -%}
              {%- endfor -%}
              {%- set ns.list = ns.list + [ns.counter] -%}
              {%- if ns.counter < ns.cheapestPrice -%}
                {%- set ns.cheapestPrice = ns.counter -%}
                {%- set ns.cheapestHour = today_at("00:00") + timedelta( hours = (24 + i - numberOfSequentialHours)) -%}
              {%- endif -%}
            {%- endfor -%}
            {{ ns.cheapestHour }}
            {%- set ns.cheapestPrice = ns.cheapestPrice / numberOfSequentialHours -%}
          {%- endif -%}

Heeft iemand deze werkend in zijn HA?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Lordy79 schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:59:

Als je een nieuw huis bouwt moet je dan rekening houden met de bedrading voor een smarthome?

Want ik heb van bedrijven aanbiedingen gehad om e.e.a. te regelen maar volgens mij is het idee van een smart home nou juist dat het draadloos is...
Nee?

Ethernet en WiFi is beide een verbinding.

1-wire en Zigbee ook.

:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Bedrading voor smarthome is vaak KNX in de context van bouwers, soms modbus. Dat zijn eigenlijk weer verschillende protocollen (protocollen die Home Assistant gewoon verstaat trouwens), net zoals er draadloze protocollen zijn als zigbee/zwave/wifi/bluetooth/matter etc.

Misschien is dit een leuk 1e leesvoer: review: De eerste stap naar een smarthome - Wegwijs uit de populairste platforms

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
new_guy schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:20:
[Afbeelding]

[...]

Ik zou het even nakijken met MQTT explorer :) Kan je zowel nakijken of je in kan loggen met de gegevens en of de plug zich meldt daar.

Eerlijk gezegd lijkt me door het IP in je log (172.30.32.1) dit ook niet van je plug komen.

En wel gewoon Tasmota 12.2? Dan SO19 uit houden en de Tasmota integratie pakken :)

Verder,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe

Bij nieuwbouw zou ik toch eerder voor een bedrade oplossing gaan. Dat werkt immers altijd, draadloos kan storing geven etc.. En een nul draad kan vaak nogal handig zijn. Een slimme schakelaar achter een lichtknop heeft zowel een fase als nul nodig, terwijl je normaliter alleen de fase hebt (die via schakeldraad naar de lamp(en) gaat en vanuit de lamp heb je dan een aansluiting naar de nul, die "rechtstreeks" terug loopt, niet via de schakelaar)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@mr.DJ95 Probeer je hem soms in je template include te zetten?

Sowieso wel verstandig hem om te zetten naar state based template sensor ipv een legacy sensor. Denk dat je dan iets krijgt als:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
template:
  - sensor:
      - name: "Cheapest sequential electricity hours"
        state: >-
          {% set numberOfSequentialHours = 3 %}
          {% set lastHour = 23 -%}
          {% set firstHour = 0 -%}
          {% set e = 'sensor.nordpool_kwh_fi_eur_3_10_024' %}

{%- if state_attr(e, 'tomorrow_valid') == true -%}
            {%- set ns = namespace(counter=0, list=[], cheapestHour=today_at("00:00") + timedelta( hours = (24)), cheapestPrice=999.00) -%}
            {%- for i in range(firstHour + numberOfSequentialHours, lastHour+1) -%}
              {%- set ns.counter = 0.0 -%}
              {%- for j in range(i-numberOfSequentialHours, i) -%}
                {%- set ns.counter = ns.counter + state_attr(e, 'tomorrow')[j] -%}
              {%- endfor -%}
              {%- set ns.list = ns.list + [ns.counter] -%}
              {%- if ns.counter < ns.cheapestPrice -%}
                {%- set ns.cheapestPrice = ns.counter -%}
                {%- set ns.cheapestHour = today_at("00:00") + timedelta( hours = (24 + i - numberOfSequentialHours)) -%}
              {%- endif -%}
            {%- endfor -%}
            {{ ns.cheapestHour }}
          {% else %}
          unknown
          {%- endif -%}
        availability: "{{ states('sensor.nordpool_kwh_fi_eur_3_10_024') not in [ 'unavailable', 'unknown'] }}"
        device_class: timestamp

{%- set ns.cheapestPrice = ns.cheapestPrice / numberOfSequentialHours -%} doet niets dus eruit gelaten. Wel gelijk availability en 'unknown' toegevoegd. Heet jouw sensor ook sensor.nordpool_kwh_fi_eur_3_10_024?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
maar volgens mij is het idee van een smart home nou juist dat het draadloos is...
Nee... Dat is geen onderdeel van de definitie, in ieder geval niet voor de meeste mensen. Denk dat velen zelfs zouden willen dat ze de optie hadden om bedraad dingen uit te voeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-09 20:17
Ik heb een domme vraag. Voor 1 van mijn integraties is iets gewijzigd (nieuw wachtwoord). Nu wil ik dat aanpassen in HA, maar kan nergens vinden waar. Specifiek gezien gaat het om de Tuya integratie. https://www.home-assistant.io/integrations/tuya Als ik deze aanmaak moet ik vanalles invullen (waaronder een wachtwoord). Nu heb ik de integratie al een tijdje draaien. Maar wil nu dus bij de parameters komen die je in moet vullen als je hem aanmaakt om deze aan te passen. Ben ik nu gek als ik dit nergens kan vinden? :?

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-09 11:34

Lordy79

Vastberaden

Septillion schreef op maandag 28 november 2022 @ 17:53:
[...]

Nee... Dat is geen onderdeel van de definitie, in ieder geval niet voor de meeste mensen. Denk dat velen zelfs zouden willen dat ze de optie hadden om bedraad dingen uit te voeren :)
Ja, dat is de andere kant van het verhaal en met name bij beveiligingscamera's (nou ja, anti inbraak zeg maar) wil je dat deze gewoon werken.

Enfin, ik heb weer wat leesvoer en had ook gewoon mijn gezonde verstand kunnen gebruiken. Heb trouwens wel al veel tutorials op tweakers gelezen. Zeer leerzaam! Ik wil sowieso graag voor 'home assistant' gaan dus zal de bedrijven die de boel willen installeren aangeven dat het of dit is, of het feest gaat niet door.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-09 11:02

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Hoe gaat HA om met de data die je opsla? Sinds gister mijn oude Domoticz volledig over naar HA. Was even prutsen maar uiteindelijk vrij vlot werkende gekregen.

Monitor mijn P1 poort met een P1 > USB kabel in de Pi 4. Nu heb ik de minimum time between entery updates op 0 seconden staan. Lijkt erop dat dit relatief veel datagebruik veroorzaakt.
Backup van gister is zo’n 40MB groter als die van vandaag. Gaat HA de data na verloop van tijd grover maken (zoals Domoticz doet) ?

Of moet ik de interval vertragen om problemen op langere termijn te voorkomen? Er zit een 250GB SSD aan dus voorlopig is storage geen issue :D. Of moet ik eea gewoon in een externe DB gaan opslaan?

Hebben van relatief accurate data vanuit de L1, L2 en L3 qua spanningsniveau zijn best interessant, maar dit maar de seconden data mag na een dag of paar dagen best verwijderd worden.

[ Voor 16% gewijzigd door Tortelli op 28-11-2022 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-09 21:17

Pixelmagic

Ubergeek

Migratie van Domoticz naar HA gestart, HA met dockers en Mariadb, MQTT en meer draaiend en de nodige zaken parallel lopen om de WAF te behouden tijdens de overgang.

Nu gebeurd het regelmatig dat als ik HA herstart dat hij geen verbinding met de MQTT server kan maken, de volgende melding meermalig in de logs

no ack from mqtt server in 10 seconds

Uiteindelijk start de boel wel op zonder verdere handelingen, maar dat duurt enige minuten.

Enig zoekwerk geeft een specifieke situatie bij HA OS van vorig jaar maar kan niet herleiden wat de oorzaak nu is. Iemand hier een idee waar ik het kan zoeken, de logs geven me niets bruikbaars.

Overigens een aardige leercurve merk ik, vooral zoeken naar "wat doe ik in hemelsnaam waar" 8)

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-09 22:28
Heb nu ongeveer 3 maanden HA.

Heb nu bijna heel de woonkamer voorzien van Smartverlichting.

De Phillps Hue en Ikea verlichting beide lopen via de bridge van Hue.

Voor de Ikea TRÅDFRI bewegingsensor en voor de TRÅDFRI Snelkoppelknop maak ik gebruik van ConBee II Zigbee USB Dongle.

Alleen heb ik zo mij problemen met mij Ikea producten. De sensor detecteer mij beweging niet altijd en gaat de verlichting zomaar uit.
En de snelkoppeling knop daar heb ik niet altijd goed contact soms moet ik wel eens 3 keer drukken. Beide zijn de batterijen al vervangen iemand een idee wat het kan zijn.

Of doet hij het toch niet goed met een USB dongel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:51
Tortelli schreef op maandag 28 november 2022 @ 20:48:
Hoe gaat HA om met de data die je opsla? Sinds gister mijn oude Domoticz volledig over naar HA. Was even prutsen maar uiteindelijk vrij vlot werkende gekregen.

Monitor mijn P1 poort met een P1 > USB kabel in de Pi 4. Nu heb ik de minimum time between entery updates op 0 seconden staan. Lijkt erop dat dit relatief veel datagebruik veroorzaakt.
Backup van gister is zo’n 40MB groter als die van vandaag. Gaat HA de data na verloop van tijd grover maken (zoals Domoticz doet) ?

Of moet ik de interval vertragen om problemen op langere termijn te voorkomen? Er zit een 250GB SSD aan dus voorlopig is storage geen issue :D. Of moet ik eea gewoon in een externe DB gaan opslaan?

Hebben van relatief accurate data vanuit de L1, L2 en L3 qua spanningsniveau zijn best interessant, maar dit maar de seconden data mag na een dag of paar dagen best verwijderd worden.
Samplen
https://www.home-assistant.io/integrations/filter/

Data retentie
https://www.home-assistant.io/integrations/recorder/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Laatst online: 21:30
Evertt schreef op maandag 28 november 2022 @ 21:17:

Voor de Ikea TRÅDFRI bewegingsensor en voor de TRÅDFRI Snelkoppelknop maak ik gebruik van ConBee II Zigbee USB Dongle.

Alleen heb ik zo mij problemen met mij Ikea producten. De sensor detecteer mij beweging niet altijd en gaat de verlichting zomaar uit.
En de snelkoppeling knop daar heb ik niet altijd goed contact soms moet ik wel eens 3 keer drukken. Beide zijn de batterijen al vervangen iemand een idee wat het kan zijn.

Als je een Zigbee stick hebt kan je alles toch via HA laten lopen? Dan is de Hue bridge niet nodig lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-09 22:28
Bongoarnhem schreef op maandag 28 november 2022 @ 21:34:
[...]

Als je een Zigbee stick hebt kan je alles toch via HA laten lopen? Dan is de Hue bridge niet nodig lijkt me.
De reden van de Hue bridge is dat scene beter kan instellen en mij dim switch van de hue beter werkt dan via de usb stick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-09 23:08
Evertt schreef op maandag 28 november 2022 @ 21:17:

Je hebt dus twee zigbee netwerken wat elkaar al kan storen.
Al je verlichting zit aan de Hue bridge dus je knopje en bewegingssensor moeten rechtstreeks met de conbee verbinden dus de afstand kan niet al te groot zijn denk ik.
Een usb zigbee stick aan een verlengkabeltje hangen wil ook nog wel eens helpen met verstoringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
misschien lees ik het fout maar.... ik heb Google Dive auto backup lopen om dagelijks de backup naar Google drive te syncen.

Maar maakt deze integratie zelf iedere nacht een backup van HA en stuur hij hem dan? Of kijkt deze integratie of er een backup is?

Indien het laatste, hoe maak ik automatisch iedere nacht een backup?

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
TheFes schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:32:
[...]

Heb je bij alle automatons een - als eerste karakter in de yaml file?
Vergelijk de yaml files eens van degene die wel werken, en waar ze niet werken, en zoek de verschillen in de yaml opmaak.

Check ook even je logs of je daar meldingen ziet, eventueel even een Clear doen, en dan een automation reload, dan zie je alle errors die te maken hebben met die automation reload
Ik heb alle 'losse' automations in de diverse mappen verwijderd, home assistant opnieuw gestart, alles weer teruggeplaatst, opnieuw gestart, nu krijg ik nog een aantal errors vanwege een missende 'deconz' action. Klopt, die heb ik eruit gehaald nadat ik overgestapt ben op zigbee2mqtt. Maar ... de meeste automations staan er nu weer in!
Dank voor je hulp!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:10

Koppensneller

winterrrrrr

water_escape schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:11:
misschien lees ik het fout maar.... ik heb Google Dive auto backup lopen om dagelijks de backup naar Google drive te syncen.

Maar maakt deze integratie zelf iedere nacht een backup van HA en stuur hij hem dan? Of kijkt deze integratie of er een backup is?

Indien het laatste, hoe maak ik automatisch iedere nacht een backup?
Hij upload alleen bestaande backups. Je kunt de services hassio.backup_full en hassio.backup_partial in combinatie met een automation gebruiken voor het maken van een dagelijkse backup.

Zie bericht van @TheFes hieronder.

[ Voor 3% gewijzigd door Koppensneller op 29-11-2022 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Weet iemand dat; komt er trouwens wel een 2022.12 aan?
Op rc.home-assistant.io zie ik nog geen berichten, meestal staan die er wel een tijd tevoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Step5 schreef op maandag 28 november 2022 @ 22:56:
[...]

Je hebt dus twee zigbee netwerken wat elkaar al kan storen.
Al je verlichting zit aan de Hue bridge dus je knopje en bewegingssensor moeten rechtstreeks met de conbee verbinden dus de afstand kan niet al te groot zijn denk ik.
Een usb zigbee stick aan een verlengkabeltje hangen wil ook nog wel eens helpen met verstoringen
Inderdaad; het belangrijkste

- gebruik voor de conbee een usb verlengkabel
- zet dit op een centrale plek zonder veel storingsbronnen er omheen (liefst niet in de meterkast)
- zet Philips en conbee op een apart kanaal (wel opnieuw koppelen dan)
- pak het goede zigbee kanaalvoor zo weinig mogelijk overlap
- update de firmware van je conbee stick
- gebruik een router (dus een 230v apparaat zoals een lamp of een plug) als repeater bij grotere afstanden
- update de IKEA apparatuur naar de nieuwste firmware

[ Voor 5% gewijzigd door koelkast op 29-11-2022 09:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
Koppensneller schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:12:
[...]

Hij upload alleen bestaande backups. Je kunt de services hassio.backup_full en hassio.backup_partial in combinatie met een automation gebruiken voor het maken van een dagelijkse backup.
kan het zo simpel zijn?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
alias: Daily Auto Backup
description: ""
trigger:
  - platform: time
    at: "02:00:00"
condition: []
action:
  - service: hassio.backup_full
mode: single

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koppensneller

Koppensneller

winterrrrrr

@water_escape Jep!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Het lukt mij niet om de watermeter in het energy dashboard werkend te krijgen.

De watermeter is een pulse meter die elke minuut het aantal liter doorgeeft via mqtt. Dus dat zijn waardes als 0, 4, 7, 0, 0, 4 etc.

sensor.watermeter
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
    - state_topic: "ESP_Easy_watermeter_4/watermeter_pulse/Liter"
      icon: mdi:gauge
      force_update: true
      unit_of_measurement: 
      unique_id: watermeter
      name: "Watermeter"
      state_class: measurement
      device_class: water

Deze komen netjes door en geven ook de verbruikte hoeveelheid water. Om het totaal weer te geven, heb ik tijd terug al een utility_meter aangemaakt

sensor.total_water
YAML:
1
2
3
4
utility_meter:
  water_total:
    source: sensor.watermeter
    name: "Total water"

In het energy dashboard kan ik alleen de sensor.watermeter selecteren. Deze geeft dus alleen de incrementele waardes, niet de oplopende/totale waarde. Hierdoor blijft mijn waterverbruik in het energy dashboard op 0 staan gedurende een dag.

Hoe krijg ik óf de sensor.total_water in het energy dashboard óf hoe laat ik het energy dashboard de incrementale waardes van sensor.watermeter begrijpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Laatst online: 06:49

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@bartbh maak er even een sensor van die total_increasing als state_class heeft. Dit is mijn watermeter:
YAML:
1
2
3
4
5
6
   - name: "Watermeter"
      state_topic: "ESP_watermeter/watermeter/Total"
      unit_of_measurement: "liter"
      state_class: "total_increasing"
      unique_id: "watermeter"

Dan heb je die utility_meter niet eens meer nodig. Je sensor.watermeter is dan al het totaal dat je in je energy dashboard kunt gebruiken.
Ik twijfel nu of bovenstaande zin wel waar is. Accepteert het dashboard nog steeds alleen m3 als unit en geen liters? Dan nog even een template aanmaken om je liters naar kuubs om te zetten:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
template:
  - sensor:
      - name: "Water Total m³"
        state: "{{ states('sensor.watermeter')|float * 0.001 }}"
        unit_of_measurement: "m³"
        state_class: total_increasing

Dit is dan de sensor die je in je energy dashboard gebruikt. Werkt ie met liters ook al? Dan kun je de template overslaan.

[ Voor 41% gewijzigd door Gizz op 29-11-2022 10:26 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:07

D4NG3R

kiwi

:)

YAML:
1
state_class: 'total_increasing'

Voeg die toe aan je 1e sensor ;)

Edit: nee - iets te snel, staat 1 puls gelijk aan 1 liter, of aan X aantal liter per Y tijdsbestek?

[ Voor 20% gewijzigd door D4NG3R op 29-11-2022 10:26 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheFes
Koppensneller schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:12:
[...]

@water_escape
Dit klopt niet hoor, bij mij maakt die add-on zelf de backups
Geen automation voor nodig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
koelkast schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:14:
Op rc.home-assistant.io zie ik nog geen berichten, meestal staan die er wel een tijd tevoren.
De release van de 2022.12 versie is de eerste woensdag van de maand, 7 december dus.
De beta start een week eerder, als de beta klaar is (meestal tegen de avond) komen ook de beta release notes online.
Dat zal dus morgen zijn. Je bent te vroeg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller

Koppensneller

winterrrrrr

TheFes schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:52:
[...]

@water_escape
Dit klopt niet hoor, bij mij maakt die add-on zelf de backups
Geen automation voor nodig
Je hebt helemaal gelijk, ik gebruik die functie zelf niet, daarom dacht ik dat 'ie het niet deed. Dank voor de correctie!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Koffie schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 22:00:
Ik wil het eens hebben over core values ... en dan met name de 'core values' van hoe men HA ingericht heeft.
Deze post zal niet echt een concrete vraag hebben, en wellicht ook chaotisch overkomen, het is een beetje spui mijn gedachten while typing :+

Ik heb een aantal 'core values' waar eigenlijk een hele hoop aan opgehangen word in HA. Via deze post wil ik mijn gedachten eens delen, en horen of en hoe jullie dergelijke basis principes ingericht hebben en hiermee omgaan,
Mijn situatie: gemiddeld gezin in een vrijstaand huis, 2 kinderen een kat en een videocamera.

Mijn 2 allerbelangrijkste waardes zijn "is er iemand thuis" en "ben ik aan het slapen".

Iemand thuis?
het hele gezin is als person aangemaakt in HA. Middels de Ubiquiti UniFi integration is elke smartphone van die person gekoppeld als device tracker.
Alle persons zitten vervolgens in 1 group: "group.family"
Door het hele huis staan bewegingssensoren, deze hangen vervolgens allemaal in een groep: "group.motion".
Vervolgens heb ik een template sensor aangemaakt waar beide groepen in hangen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
    sensors:
      anybodyhome:
        value_template: >
          {{ is_state('group.family', 'home') or
             is_state('group.motion', 'on') }}

zodra er beweging is of een telefoon online is, is er iemand thuis. Geen beweging én geen telefoons? Niemand thuis dus.

Slaap je al?
Om volautomatisch te bepalen of het huishouden al slaapt of nog wakker is, heb ik eerst naar ons gedrag gekeken. Uitzonderingen daargelaten, wij staan niet eerder op dan 5 uur 's ochtends en we gaan ook niet eerder naar bend dan 10 uur 's avonds.
Dit belangrijke gegeven word gebruikt om "input_boolean.bedtime" op true te zetten. Elke ochtend om 5 uur word deze false om vervolgens om 10 uur 's avonds weer true te worden.
In de woonkamer hebben we 2 zigbee plafondlampen. dit is onze hoofdverlichting voor de woonkamer. het is ondenkbaar dat deze (indien er verlichting nodig is) niet gebruikt worden (sterker nog: ze gaan automatisch aan bij beweging en een te lage lichtopbrengst in de woonkamer).
Hoe weet HA nu of ik slaap of niet? Simpel: wanneer de 'hoofdverlichting' uit gaat én input_boolean.bedtime true is word "input_boolean.sleep" ook true

En andersom: Wanneer er beneden in de hal beweging word gedetecteerd terwijl "input_boolean.bedtime (het window waarin ik mogelijk slaap) verlopen is (false) en "input_boolean.sleep" nog true is, word "input_boolean.sleep" false

Deze 2 belangrijke factoren (iemand thuis, lig je te slapen) worden voor diverse dingen gebruikt om iets automatisch te laten doen:

- Niemand thuis? Verlaag de doeltemperatuur van de woning
- Niemand thuis? Rond zonsondergang automatisch wat lampen aan (en weer uit)
- Kom je thuis? Verhoog te doeltemperatuur van de woning
- Ga je naar bed? Verlaag de doeltemperatuur van de woning
- Ga je naar bed? zet de tablet aan de muur in de woning uit (ooit bedoeld als HA interface, tegenwoordig digitaal fotolijstje)
- Window om te kunnen slapen voorbij én iemand thuis? Verhoog de doeltemperatuur van de woning
- Je komt je bed uit (sleep word false) verhoog de doeltemperatuur van de badkamer
- Je komt je bed uit? Zet de tablet aan de muur weer aan

Zoals in dit topic wellicht al gemerkt bestaat mijn hoofdverwarming uit een pelletkachel, welke ik via HA aan en uit kan zetten. Omdat deze kachel in staat is een behoorlijke lading warmte in 1 keer te genereren, ben ik destijds gestopt met een schema van wanneer is wie thuis (pre corona tijdperk :P) en overgestapt naar "iemand thuis? 20 graden. Niemand thuis? 16 graden. Naar bed? 16 graden. Sleep window voorbij? 20 graden".
Omdat het een pelletkachel is, kun je deze niet zomaar even voor 5 minuten aanzetten. Ook wil je niet dat deze bij wijze van spreken 15 minuten na uitgezet te zijn weer aangezet word.
Hiervoor heb ik diverse instelbare waardes bedacht:
:
- Minimale runtime van xx minuten voor hij uit mag (ook al is de gewenste temperatuur gehaald)
- Minimale idletime van xx minuten voor hij aan mag (ook als is het 'te koud')
- Hot tolerance voor de kachel uit mag (om te voorkomen dat hij stipt op 20 graden zegt 'warm genoeg')
- Col tolerance voor de kachel aan mag (om te voorkomen dat hij stipt op 20 graden zegt 'te koud')
- Comfy temperatuur (iemand thuis, overdag)
- Eco temperatuur (niet thuis, 's nachts)
- Wel of niet 'moduleren' (de kachel heeft 5 standen. Stand 1 is net even wat meer dan 'op temperatuur houden'. stand 2 is prima om te verwarmen, stand 3 is als het echt koud is. Stand 4 en 5 zijn respectievelijk 'het behang krult van de muur' en 'welkom bij crematorium het laatste vuurtje'. standaard staat de kachel altijd in stand 2. Als de boolean 'moduleren' aan staat zal de kachel bij het behalen van de doeltemperatuur in stand 1 gezet worden).

Voor 's nachts zijn de waardes van hot/cold tolerance en minimale idletime/minimale runtime anders.

Mijn huis heeft geen CV-ketel maar stadsverarming. Dé reden ook dat we een pelletkachel hebben, om zo het stadsverarming gebruik zo laag mogelijk te houden.
Voor sommige wellicht ondenkbaar, maar op de badkamer na verarmen wij boven niet. Die sporadische keer dat de kids het koud hebben zetten ze de airco maar op verwarmen ;)
Door cororna is er toch het nodige veranderd in hoe we leven. Waren we normaal overdag vrijwel nooit thuis (werk en school) zitten we nu de hele dag met zijn allen thuis.
De werkkamer van mijn vrouw heeft geen verdieping erboven (is een soort aanbouw) en is daardoor redelijk koud. Dit heeft als gevolg dat ik naast de badkamer nu ook deze kamer moet verwarmen (met de stadsverarming).
Met alleen de badkamer was het simpel: bou een eigen climate met wat automations, mik een zigbee sensor op een kastje en klaar. Voor de vorm had ik een slimme thermostaatkraan op de radiator (EQ3 Max, via een MaxCul), maar de thermostaatkraan stond eigenlijk altijd op 21 graden. De automations zorgde ervoor dat de stadsverarming open of dicht ging en de enige 'client' van het warme water was de radiator in de badkamer.
Met een 2e kamer erbij die verwarmd moest worden werd het wat complexer. 's Avonds wil ik het comfortabel warm hebben i nde badkamer wanneer ik poedeltje naakt onder de douche vandaan kom. Die werkkamer hoeft dan niet verwarmd te worden.
Andersom geld hetzelfde: wanneer mijn vrouw driftig een memo zit te kloppen op haar kamer mag dat best een paar graden warmer dan 12 graden zijn, maar de badkamer meeverwarmen is totaal overbodig op dat moment.

Eerst gooide ik gewoon de analoge thermostkraan open, stelde de smart thermostaatkraan in de badkamer via HA in op 4.5 graden en ramde vervolgens op de knop 'Stadsverwarming 1 uur' (3 maal raden wat die doet ..).
In de praktijk liep dit niet soepel. Of ik vergat op de knop'Stadsverwarming 1 uur' 'te drukken waardoor mijn vrouw in de kou zat, of ik vergat 's avonds de radiatorkraan van de badkamer op 21 te zetten, waardoor HA wel begn met verwarmen maar het maar niet warmer werd in de badkamer.
Tijd voor multiroom heating, maar wel op mijn voorwaarden.
Via Ali een zigbee thermostaatkraan en zigbee temperatuursensor besteld en in de kamer geinstalleerd.
De woonkamer heeft ook slimme thermostaatkranen (ook EQ3 Max) welke altijd op 4.5 graad staan, deze zijn er puur als backup voor de pelletkachel.
Vervolgens een template sensor gemaakt waar alle slimme kranen in zitten:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
    sensors:
      room_targets:
        value_template: "
  {%set mylist = states.climate.radiator_werkkamer_simone.attributes.temperature |int,
  states.climate.eq3_badkamer.attributes.temperature |int,
  states.climate.eq3_zithoek.attributes.temperature |int,
  states.climate.eq3_eettafel.attributes.temperature |int %}
  {{ mylist|max }}"

Van elke slimme thermostaatkraan word de setpoint gepakt, en het hoogste getal is tevens de value van deze sensor.
Elke kamer heeft zo zijn eigen meting en automations om te bepalen of er wel of geen vraag is. Zodra er wamrte nodig is in een vertrek word de slimme theromstaatkraan op 21 gezet. Zodra er geen warmtebehoefte is word deze op 4.5 gezet.

Wanneer de sensor als waarde 20 of hoger heeft, is er ergens een kamer die warmte wil, en dus zal de stadsverarming geopend worden. zodra de sensor een value van minder dan 20 heeft word de stadsverarming weer gesloten.
De stadsverwarming gaat dus pas dicht als geen enkele kamer warmte nodig heeft. de automation voor wel of geen stadsverarming heeft geen weet van welke kamer wel of niet op temperatuur zijn, dat regelen ze op die manier zelf.
In de toekomst een kamer toevoegen aan dit systeem is dus een kwestie van een sensor en een kraan, copy/paste van wat automations en klaar ben je.

[Afbeelding]

Verlichting gaat hier verder behoorlijk automatisch en zonder problemen. Je hoeft er niet bij na te denken.
Woonkamer: Hoofdverlichting gaat automatisch aan bij beweging en lage lichtopbrengst. Gaat nooit uitzichzelf uit (tenzij niemand thuis)
Hal en overloop: onze hal en de overloop boven is 1 geheel doordat het een vide heeft. aan het plafond van de overloop/vide hangt een hele grote hanglamp met 10 E14 lampjes erin. Deze verlhcting is voldoende voor zowel overloop als hal. Deze lamp gaat aan als er beweging op de overloop of hal gedecteerd word en er een te lage lichtopbrengst is. 10 minuten geen beweging en de lamp gaat weer uit
Bijkeuken: Bij beweging en te lage lichtopbrengst gaat er een plafondlamp aan. 10 minuten geen beweging en de lamp gaat weer uit.
Mijn werkkamer: Bij beweging en te lage lichtopbrengst gaat er een plafondlamp aan. 10 minuten geen beweging en de lamp gaat weer uit.
Werkkamer van mijn vrouw: helaas nog goedkope bouwmarkt LED plafond lamp met KaKu plakschakelaar. Er is wel al een PIR geplaatst. Ik wacht even met smartverlichting tot de action enzo weer open gaat.
Slaapkamer zoon: hij heeft een Alexa waar hij tegenaan lult om zn lamp aan te zetten in de juiste kleur.

zo .. lang verhaal geworden en ongetwijfeld chaotisch. Maar dit is een beetje hoe ik de 'core' van mijn HA he ingericht.
Benieuwd of jullie er iets aan hebben, of andere gelijksoortige slimme methodes hebben ontwikkeld.
Recent werd ik aangesproken op bovenstaande post van bijna 2 jaar geleden.
Ik gok dat ik ergens in 2019 ben overgestapt van Pimatic naar Home Assistant. In die tijd was vrijwel alles nog met de hand in yaml en was er voor elke scheet wel een herstart nodig. Hoewel ik in de loop der jaren wel een paar keer een verse HA install heb gedaan, is dat altijd gepaard geweest met handmatig de yaml files terugplaatsen (en later de backup van supervisor teruglezen).
Mijn HA is best groot, traag en log te noemen en staat vol met legacy shit omdat dit toen nu eenmaal zo moest.
Om nog maar te zwijgen over de chaos in entity namen, NL en EN door elkaar of automations genaamd 'aaadebug' die cruciaal blijken te zijn voor dagelijkse gang van zaken.

Kortom: dit weekend heb ik besloten om echt volledig opnieuw te beginnen. HA vanaf de grond opnieuw opbouwen en alles zoveel mogelijk via de huidige manier inrichten (bijvoorbeeld gebruik maken van helpers ipv alles in yaml te flikkeren, nieuwe dashboards etc).

Nieuwe VM ingericht en stap voor stap begonnen met het toevoegen van integrations. Pas aan een volgende integration beginnen als de naming convention goed is.
Vrijwel elk vertrek is benoemd als area en het is de bedoeling alles netjes aan de juiste area's te hangen.

Volgende hoofdstuk waar ik echt niet naar uit kijk (maar wel een groot noodzakelijk kwaad is) is het opnieuw opbouwen van alle automations.
Ik ben er echter nog niet uit wat nu een goede naming format voor automations is, hoe doen jullie dat?

Ook wil ik direct de diverse dashboards en tabs volledig opnieuw opbouwen. Wat ik wel blijf handhaven is de methode waarbij ik best veel dashboards maak, welke een eigen URL krijgen.
Ik heb best veel verschillende 'onderdelen' in HA die niet veel met de rest te maken hebben:
- Home/huis
- aansturing brouwpan
- bbq thermometer
- zwembad
- interne monitoring

Voor elk onderdeel heb ik een eigen subdomein gemaakt. Vervolgens is het een kwestie van op die URL inloggen, en in de user prefs je default theme en dashboard opgeven.
Op die manier heb je met 2 verschillende DNS namen 2 totaal verschillend lijkende HA's terwijl het onder motorkap gewoon 1 HA is).

Anyway ... mocht je dus echt volledig opnieuw beginnen met HA, wat zou jij dan radicaal anders doen met de kennis van nu? Ik ben benieuwd naar jullie tips en ideeën :Y)

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
@bartbh moet de unit_of_measuremen van die sensor niet L zijn? Het lijkt me nogal overdreven als die sensor 4 of 7 m³ aangeeft.

@Gizz Energy dashboard accepteert ook unit_of_measurement: L

Maar die sensor.watermeter reset dus elke minuut. Ik zou dan voor het energy dashboard de utility_meter sensor gebruiken, en niet de watermeter sensor zelf.

@bartbh wat zijn de attributes van die utility meter sensor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Koffie schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:00:
Anyway ... mocht je dus echt volledig opnieuw beginnen met HA, wat zou jij dan radicaal anders doen met de kennis van nu? Ik ben benieuwd naar jullie tips en ideeën :Y)
Pfoe, jij bent dapperder dan ik. Ik sleep ook al ~6 jaar legacy mee. Beetje bij beetje wordt de legacy rommel uit HA gesloopt dus den ben ik verplicht om mee te migreren. Voor de rest blijf ik er gewoon af.

Ik zou in ieder geval mijn yaml's verder opsplitsen en relevante zaken groeperen, i.p.v. 1 yaml per type (sensor, switch, ...).

En geen groepen meer gebruiken. Wat een onderhoudsnachtmerrie was dat met yaml-only en zonder VSCode integratie...

[ Voor 17% gewijzigd door Slonzo op 29-11-2022 11:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Koffie schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:00:
[...]
Eerst goed kijken naar dashboards van anderen, zelf een goed plan maken en dan pas dashboards bouwen :P
Het is bij mij echt een zooitje dat in de loop der tijd zo gegroeid is. Het is verre van logisch, mooi of overzichtelijk, maar omdat alles al zo lang op deze plek staat weet ik alles bijna blind te vinden (ook al is het soms veel scrollen doordat ik veel te veel op een dashboard smijt).

Het staat nog op mijn lijstje om al mijn dashboards te herontwerpen en te bouwen. Maar dat staat al best lang op mijn lijstje... Een nieuw apparaat toevoegen, spelen met een nieuwe custom integration uit HACS of mijn automations tweaken vind ik leukere (en overzichtelijkere) klusjes dan echt tijd uittrekken voor een compleet herdesign :')

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Slonzo schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:07:
[...]

Pfoe, jij bent dapperder dan ik. Ik sleep ook al ~6 jaar legacy mee. Beetje bij beetje wordt de legacy rommel uit HA gesloopt dus den ben ik verplicht om mee te migreren. Voor de rest blijf ik er gewoon af.

Ik zou in ieder geval mijn yaml's verder opsplitsen en relevante zaken groeperen, i.p.v. 1 yaml per type (sensor, switch, ...).

En geen groepen meer gebruiken. Wat een onderhoudsnachtmerrie was dat met yaml-only en zonder VSCode integratie...
Je hebt een punt.
Al geruime tijd heb ik een configuration.yaml met slechts 1 regel: packages: !include_dir_named yaml/01_integrations
Vervolgens in yaml/01_integrations weer allemaal losse yaml files.
Omdat HA het tegenwoordig toestaat wil ik alleen nog gegroepeerde yaml files op basis van functie, niet op basis van type.
Oude situatie: sensor.yaml, switches.yaml etc.
Nieuwe situatie : zonnepanelen.yaml met daarin alle nodige sensors, switches etc.

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

TheFes schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:02:
Maar die sensor.watermeter reset dus elke minuut. Ik zou dan voor het energy dashboard de utility_meter sensor gebruiken, en niet de watermeter sensor zelf.

@bartbh wat zijn de attributes van die utility meter sensor?
Vraag me eigenlijk af waarom hij een sensor gebruikt die elke minuut reset. @bartbh kun je daar iets over toelichten?
Zelf gebruik ik ook ESPEasy en bij de generic pulse counter heb je gewoon een teller Total die blijft optellen. Alleen als de ESPEasy reset gaat hij weer naar 0. Dus prima te gebruiken met HA als een total_increasing sensor.

Screenshotje van mijn pulse counter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dzgxn-ncBRudoWHuk-9NeveeYw8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k9vMBWmPDW8Ekj0wd6UdaRbP.png?f=fotoalbum_large
Die 'count' gaat wel elke keer naar 0 als hij zijn waarde heeft verstuurd via MQTT. De oplossing is simpel: die gewoon niet gebruiken ;)

Zie ook de docs van ESPEasy:
P003 is a general purpose pulse counter for counting high/low state changes and pulses at an ESP GPIO. It may be used to count water or gas meter pulses or speed measurement of fans, etc. It provides three values:

Count: Number of counted pulses since last transmission (Delta)
Total: Total number of counted pulses (since power on or cold restart)
Time: Time between current and most recent pulse in milliseconds

This allows you to simply count the pulses using Total or use Count and Time to calculate the number of pulses per time unit. But please note: When Count > 1, the Time only applies to the most recent of the counted pulses and you have to guess how long the previous were.

[ Voor 25% gewijzigd door Gizz op 29-11-2022 11:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
Slonzo schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:07:
[...]

Pfoe, jij bent dapperder dan ik. Ik sleep ook al ~6 jaar legacy mee.

Het voordeel van old-style groepen is juist dat je ze dynamisch kunt maken, dan heb je er geen onderhoud meer aan.
Stel je wil een groep met alle sensoren met de devcice_class: power dan kun je met onderstaande automation automatisch die groep laten aanmaken, en elk uur laten verversen voor als er sensoren bij zijn gekomen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
automation:
  - id: generate_power_group
    alias: Power sensor groep aanmaken
    trigger:
      - platform: homeassistant
        event: start
        id: start
      - platform: time_pattern
        hours: "/1"
    action:
      - service: group.set
        data:
          object_id: power_sensors
          name: Power sensors
          icon: mdi:flash
          entities: >
            {{
              states.sensor | selectattr('attributes.device_class', 'defined')
                            | selectattr('attributes.device_class', 'eq', 'power')
                            | map(attribute='entity_id')
                            | list
            }}

Eén keer instellen en daarna geen omkijken meer aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDooieVent
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-04 13:31
Hoi, is hier iemand met ervaring met het installeren van HA op een Odroid C4 met EMMC?

Ik kan helaas niet zo snel aan een writer komen (is wel onderweg) maar ik zag dat die N2 ook te direct te beschrijven is. Alleen, die N2 heeft een RPI MMC switch zag ik in de handleiding op de HA site, en volgens mij heeft de C4 die switch niet.

Dus concreet, hoe installeer ik HA op een Odroid C4 middels de USB - mini USB connectie (deze methode:https://www.home-assistant.io/common-tasks/os/#flashing-an-odroid-n2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Heeft iemand ervaring met een trilsensor van aqara op een wasmachine?
Die van mij heb ik met de standaard blueprint aangemaakt met een message naar mijn google home speaker en push melding naar mijn telefoon. Maar de ene keer werkt hij half en 9 van de 10 keer helemaal niet.

Soms is hij nog bezig en krijg je ineens de melding dat hij klaar is, soms 4 meldingen vlak na elkaar.
Ik heb hem aan de binnenkant van mijn wastrommel gemaakt. Ik neem toch aan dat daar genoeg trillingen zijn ook al draait hij langzaam rond. Ik had hem staan op een timer van 5 minuten geen trilling is een melding geven. Die heb ik nu naar 10 minuten gezet maar nu krijg ik helemaal niks meer binnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@kaasaanfiets als ik je post goed begrijp was en centrifugeer jij de gehele sensor? :o Lijkt me niet dat hij daar tegen kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Laatst online: 22:08
kaasaanfiets schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:21:
Heeft iemand ervaring met een trilsensor van aqara op een wasmachine?
Nee geen ervaring mee.

Uit nieuwsgierigheid: is dit om een notificatie te genereren als de was klaar is? Mijn wasmachine zit op een Shelly plug, en ik laat via een helper een notificatie genereren als het opgenomen vermogen 3 minuten naar 0 watt gedaald is. Toen ik de notificatie direct liet aangrijpen op het opgenomen vermogen had ik vergelijkbare problemen als jij; geen betrouwbare notificaties.

Nu ik er een helper tussen heb zitten, is het rock solid. Geen onterechte meldingen als hij nog bezig is, geen meldingen midden in de nacht als de machine al een halve dag niet gelopen heeft. Mischien iets om mee te spelen.

Voor het opladen van elektrische auto heb ik exact hetzelfde gedaan, want daar had ik in eerste instantie dezelfde problemen mee.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Gizz schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:24:
@kaasaanfiets als ik je post goed begrijp was en centrifugeer jij de gehele sensor? :o Lijkt me niet dat hij daar tegen kan?
Haha foutje, aan de binnenkant van de wasmachine maar wel buiten tegen de trommel aan :+
JeroenH schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:28:
[...]

Nee geen ervaring mee.

Uit nieuwsgierigheid: is dit om een notificatie te genereren als de was klaar is? Mijn wasmachine zit op een Shelly plug, en ik laat via een helper een notificatie genereren als het opgenomen vermogen 3 minuten naar 0 watt gedaald is. Toen ik de notificatie direct liet aangrijpen op het opgenomen vermogen had ik vergelijkbare problemen als jij; geen betrouwbare notificaties.

Nu ik er een helper tussen heb zitten, is het rock solid. Geen onterechte meldingen als hij nog bezig is, geen meldingen midden in de nacht als de machine al een halve dag niet gelopen heeft. Mischien iets om mee te spelen.

Voor het opladen van elektrische auto heb ik exact hetzelfde gedaan, want daar had ik in eerste instantie dezelfde problemen mee.
Ja klopt. Je kan zelf een bericht tikken die de speaker dan afspeelt als hij een trigger krijgt. Een helper? Zal er eens in duiken. Dat zegt mij niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
Gizz schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:17:
[...]

Vraag me eigenlijk af waarom hij een sensor gebruikt die elke minuut reset. @bartbh kun je daar iets over toelichten?
Zelf gebruik ik ook ESPEasy en bij de generic pulse counter heb je gewoon een teller Total die blijft optellen. Alleen als de ESPEasy reset gaat hij weer naar 0. Dus prima te gebruiken met HA als een total_increasing sensor.

Screenshotje van mijn pulse counter:
[Afbeelding]
Die 'count' gaat wel elke keer naar 0 als hij zijn waarde heeft verstuurd via MQTT. De oplossing is simpel: die gewoon niet gebruiken ;)

Zie ook de docs van ESPEasy:

[...]
8)7

Je hebt gelijk, volgens mij moet ik deze gebruiken. Ik gebruikt(e) de pulse/liter die inderdaad elke minuut reset, omdat de ESP de "Total" waarde niet vasthoudt. Maar dat is natuurlijk geen probleem als de oplopende waarde wel elke keer bij Home Assistant terecht komt.

Echter nu heb ik deze omgezet, zodat de "Total" waarde van de ESP wordt gebruikt. Maar nu blijft nog steeds het energy dashboard "0" / nul liter aangeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
koelkast schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:14:
TheFes schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:54:
[...]

De release van de 2022.12 versie is de eerste woensdag van de maand, 7 december dus.
De beta start een week eerder, als de beta klaar is (meestal tegen de avond) komen ook de beta release notes online.
Dat zal dus morgen zijn. Je bent te vroeg :P
En op https://developers.home-assistant.io/ staat een mooie kalender :+

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
Die staat ook in mijn Google Calendar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniPer
  • Laatst online: 17-09 11:29
kaasaanfiets schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:34:
[...]

Haha foutje, aan de binnenkant van de wasmachine maar wel buiten tegen de trommel aan :+

[...]

Ja klopt. Je kan zelf een bericht tikken die de speaker dan afspeelt als hij een trigger krijgt. Een helper? Zal er eens in duiken. Dat zegt mij niets.
I.p.v. een notificatie op een speaker, kun je er ook voor kiezen op een Whatsapp bericht uit te laten sturen naar iedereen binnen het gezin. Op die manier komt het altijd bij een ieder terecht, ook als je niet in de buurt van een speaker staat. ;)

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

kaasaanfiets schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:34:
[...]

Duidelijk! Maar even los van of je notificatie werkt: zie je nog wel meldingen van de sensor binnenkomen?
bartbh schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:46:
[...]
Echter nu heb ik deze omgezet, zodat de "Total" waarde van de ESP wordt gebruikt. Maar nu blijft nog steeds het energy dashboard "0" / nul liter aangeven.
Kun je je huidige YAML delen? Met de juiste eenheid, total_increasing en device_class water zou je goed moeten zitten. Hou je er wel rekening mee dat het vaak een uur duurt voordat je dashboard update? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
Tortelli schreef op maandag 28 november 2022 @ 20:48:

Standaard bewaard HA alle data 10 dagen. Dus kan zijn dat het nog at groeit maar zal stabiliseren. Daarna heeft HA voor sensoren nog de long term statistics. Hiervoor houdt HA alleen nog een samenvatting per uur bij. Dit is voor het meeste dus fijn genoeg om inzicht te krijgen maar kost het geen GB's data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Pixelmagic schreef op maandag 28 november 2022 @ 21:00:
Migratie van Domoticz naar HA gestart, HA met dockers en Mariadb, MQTT en meer draaiend en de nodige zaken parallel lopen om de WAF te behouden tijdens de overgang.

Nu gebeurd het regelmatig dat als ik HA herstart dat hij geen verbinding met de MQTT server kan maken, de volgende melding meermalig in de logs

no ack from mqtt server in 10 seconds

Uiteindelijk start de boel wel op zonder verdere handelingen, maar dat duurt enige minuten.

Enig zoekwerk geeft een specifieke situatie bij HA OS van vorig jaar maar kan niet herleiden wat de oorzaak nu is. Iemand hier een idee waar ik het kan zoeken, de logs geven me niets bruikbaars.

Overigens een aardige leercurve merk ik, vooral zoeken naar "wat doe ik in hemelsnaam waar" 8)
Wel gewoon Mosquitto? Als docker op dezelfde host?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
Gizz schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:54:

[...]

Kun je je huidige YAML delen? Met de juiste eenheid, total_increasing en device_class water zou je goed moeten zitten. Hou je er wel rekening mee dat het vaak een uur duurt voordat je dashboard update? :)
Aaaah, in dat geval moest ik nog even geduld hebben. Dashboard is nu inderdaad bijgewerkt, alleen nu heb ik vandaag 107.208L water gebruikt. Kan ik die ergens terugzetten?

Onder devtools > stats staat wel de watermeter, maar niet deze waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-09 11:02

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Septillion schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:05:
[...]

Standaard bewaard HA alle data 10 dagen. Dus kan zijn dat het nog at groeit maar zal stabiliseren. Daarna heeft HA voor sensoren nog de long term statistics. Hiervoor houdt HA alleen nog een samenvatting per uur bij. Dit is voor het meeste dus fijn genoeg om inzicht te krijgen maar kost het geen GB's data.
Perfect voor mijn doel!
Backup zal nog wel doorgroeien tot een paar honderd MB schat ik. Dat lijkt me geen probleem!
Pagina: 1 ... 227 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.