Waarschijnlijk heeft hij geen vraaggestuurde ventilatie? Dus dan is het best logisch om de boel wél vraaggestuurd te maken?

Ik zou dit ook niet willen automatiseren want de ventilatiesysteem moet gewoon altijd goed werken.
Dat 'risico' valt in de praktijk toch wel mee? Een groot deel van Nederland werkt altijd met een handmatig ingestelde ventilatie. Die ene middag in het jaar dat je automation niet draait zet je zelf even de schakelaar van stand 1 op stand 2 of 3. Zelf heb ik de
automatisering in Node-RED gemaakt, dat hoeft echt vrijwel nooit te rebooten in tegenstelling tot HA. Maar zelfs al maak je het wel in HA: de lucht wordt echt niet meteen ongezond als je sensoren 10 minuten niet worden geupdate tijdens een lange reboot van HA.
Zou toch echt aanraden om als het niet kan het ventilatiesysteem te vervangen.
Dat is prijzig advies
De gemiddelde CO
2 sensor die door fabrikanten van mechanische ventilatie worden geleverd (ITHO/Zehnder/Orcon) kosten meer dan €200. Voor mijn Zehnder Comfofan kosten ze
€246 in de aanbieding online. In een gemiddeld huis heb je minimaal 3 van die sensoren nodig (huiskamer + twee slaapkamers). Dan gaat het hard! Voor mijn Comfofan is niet eens een losse vochtsensor beschikbaar voor in de badkamer, daarvoor bestaat alleen een
losse timerknop die je zelf moet indrukken.
Als je dit zelf aanpakt kost het een CO
2-sensor je enkele tientjes per kamer, i.p.v. honderden euro's. Daar komt nog bij dat je de ventilatie op veel meer input kan regelen dan de fabrikant van je MV aanbiedt. Zo wordt mijn ventilatie (naast de info van een aantal CO
2-sensoren) ook automatisch geregeld op basis van fijnstof dat vrijkomt bij het koken. En hoge luchtvochtigheid in de badkamer.
Dus om terug te komen op je oorspronkelijke vraag:
Waarom wil je dit zelf aansturen?
Wat mij betreft:
- Goedkoper
- Luchtkwaliteit (en dus ventilatiebehoefte) vaststellen op basis van meer factoren dan alleen CO2
- Leuker!

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX