Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Beter dan de half zes die het was zonder rood lampje
Doordeweeks moeten we sowieso die tijd op staan dus het weekend zijn ze ook rond die tijd wakker. En gaan zelf naar beneden om filmpjes te kijken
Ah, ja dan is het een hele vooruitgang. De kleine hier is net 3 dus gevoelsmatig te klein om alleen naar beneden te gaan. Net uitgelegd dat oranje stil spelen is en bij groen mag ze naar onskepler schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 18:30:
[...]
Beter dan de half zes die het was zonder rood lampje
Doordeweeks moeten we sowieso die tijd op staan dus het weekend zijn ze ook rond die tijd wakker. En gaan zelf naar beneden om filmpjes te kijken
Fully kiosk brower geinstalleerd, browser mof geinstalleerd, werkt allemaal mooi.
Nu wil ik als de deurbel gaat de voordeur camer streamen via een popup.
De popup lukt de camera nog niet.
In mijn automation heb ik nu dit:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| action: - service: browser_mod.popup data: title: Voordeur large: true auto_close: true card: type: picture-glance camera_view: live camera_image: camera.voordeur entities: - binary_sensor.000_motion_alarm |
de popup met de title voordeur verschijnt, maar meer helaas ook niet.
Ik kom er alleen niet achter wat er misgaat.
Iemand ideen/tips?
Tijd van werken, tijd van rusten
Ah, dus het 'er hangt een sok aan de deur' -verhaal komt nog of wordt automatisch in de automation meegenomen?Toppe schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 19:27:
[...]
Ah, ja dan is het een hele vooruitgang. De kleine hier is net 3 dus gevoelsmatig te klein om alleen naar beneden te gaan. Net uitgelegd dat oranje stil spelen is en bij groen mag ze naar ons
Niet nodig, we zijn meer geschikt voor de avond en dan slaapt ze welDwazer schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 20:02:
[...]
Ah, dus het 'er hangt een sok aan de deur' -verhaal komt nog of wordt automatisch in de automation meegenomen?
Niemand? Ik kan alleen verhalen van anderen vinden met hetzelfde probleem, maar nergens een oplossing.. maar soms lijkt het probleem dan weer automatisch te verdwijnen, maar bij mij nog niet helaas. Op zeer onregelmatige momenten die stomme pop-up met bliep erbij, heel irritant. is het een iOS dingetje? Is het een rechtenkwestie?hufkes schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 20:44:
Wie kan mij helpen, ik krijg sinds kort vanuit de IOS app steeds een melding met bijbehorend attentiesignaal "Huidige locatielevering geactiveerd via achtergrond ophalen". Het komt van de HA app, en heel het internet geeft me slechts 1 hit hiervan naar de HA community maar het "beste" antwoord daar is dat je het updaten in zijn geheel kunt uitzetten.
Ik wil wel dat hij die updates doorgeeft, maar niet steeds die vervelende meldingen elke keer. Gebeurt ook alleen thuis (ongetwijfeld omdat nu niet bereikbaar van buitenaf), maar ik beweeg dus amper en in die zin is er helemaal geen sprake van een locatieverandering.
Iemand een idee?

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P
Dank voor het reageren!ramonlambal schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 22:27:
[...]
volgens mij kloppen je state topics en command topics niet. Van de website van Z2M: "To control this switch publish a message to topic zigbee2mqtt/FRIENDLY_NAME/set with payload {"state_left": "ON"}, {"state_left": "OFF"} or {"state_left": "TOGGLE"}. To read the current state of this switch publish a message to topic zigbee2mqtt/FRIENDLY_NAME/get with payload {"state_left": ""}.
Volgens mij word het dan zoiets (over hoe de state uit te lezen ben ik niet helemaal zeker...)
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 switch: # # A-BU-05 Keuken (QBKG12LM), dubbele schakelaar Links - unique_id: licht_onder_de_kastjes object_id: licht_onder_de_kastjes name: "Licht onder de kastjes" state_topic: "zigbee2mqtt/0x00158d0001e6abdd/get" payload_state: "state_left": "" command_topic: "zigbee2mqtt/0x00158d0001e6abdd/set" payload_on: "state_left": "ON" payload_off: "state_left": "OFF" state_on: "ON" state_off: "OFF" optimistic: true qos: 1 #
Ik snap wat je bedoelt. Ik heb dat ook gezien, maar begreep (en begrijp) niet hoe je die payload dan meegeeft. Zoals het er nu staat krijg ik er een foutmelding op, zowel op payload_state: "state_left": "" als op payload_on: "state_left": "ON" en payload_off: "state_left": "OFF".
Edit 13:10
Eindelijk een werkende setup voor de Aqara QBKG12LM dubbele switch. Afgaand op de documentatie lukte het niet. Dit is de werkende configuratie:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| switch: # A-BU-05 Keuken (QBKG12LM), dubbele schakelaar Links - unique_id: 0x00158d0001e6abdd_switch_left_zigbee2mqtt object_id: licht_onder_de_kastjes name: "Licht onder de kastjes" state_topic: "zigbee2mqtt/0x00158d0001e6abdd" value_template: "{{ value_json.state_left }}" command_topic: "zigbee2mqtt/0x00158d0001e6abdd/left/set" availability_topic: "zigbee2mqtt/bridge/state" payload_available: "online" payload_not_available: "offline" payload_on: "ON" payload_off: "OFF" optimistic: true device_class: switch qos: 1 |
[ Voor 21% gewijzigd door Villager op 20-11-2022 13:18 ]
Nu zijn er alleen meestal wel betere en/of goedkopere alternatieven voor alles wat Hue uitbrengt.
Ik heb zelf een Conbee stick, en was benieuwd of mensen ervaring hebben met bepaalde dimmer switches/knoppen, waarmee je direct tussen scene`s kunt schakelen en ook op een mooie manier kunt dimmen.
Hebben hier mensen specifiek ervaring met dimmers/switches? Ik heb nu overal in huis de standaard Hue dimmer switches, echter vind ik de manier van schakelen tussen scenes (door meerdere keren drukken) en de dimknopjes niet heel erg gebruiksvriendelijk.
Het zou nog mooier zijn als je knoppen op een dimmer kunt voorzien van stickers o.i.d., zodat je ze ook namen kunt geven, echter is dit niet een pre, maar het zou leuk zijn als deze mogelijkheid er is.
Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!
Ben je nog steeds tevreden over de Tap Dial, of loop je ook daarmee toch tegen wat dingen aan?Vos schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 22:19:
Zojuist de nieuwe Philips Hue Tap Dial ingesteld dmv Zigbee2MQTT, dat werkt wel fijn moet ik zeggen. Stuk beter dan mijn iCasa pulse 4s.
Via de dial kan ik een stuk smoother mijn lampen dimmen nu.
Nog steeds heel tevreden mee, gebruik hem in de keuken voor de spotjes.Wachten... schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:51:
[...]
Ben je nog steeds tevreden over de Tap Dial, of loop je ook daarmee toch tegen wat dingen aan?
Knop 1 warm licht 30%
Knop 2 warm licht 100%
Knop 3 koud licht 30%
Knop 4 koud licht 100%
Draaien is gewoon helderheid aanpassen.
Wil er nog twee bij kopen, hopelijk komt er nog aanbieding
[ Voor 8% gewijzigd door Vos op 20-11-2022 10:03 ]
Ja ik ga ook even black friday in de gaten houden.Vos schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:58:
[...]
Nog steeds heel tevreden mee, gebruik hem in de keuken.
Knop 1 warm licht 30%
Knop 2 warm licht 100%
Knop 3 koud licht 30%
Knop 4 koud licht 100%
Draaien is gewoon helderheid aanpassen.
Wil er nog twee bij kopen, hopelijk komt er nog aanbieding
Klopt het dat hij alle lampen dimt of feller zet die op dat moment aan staan? Sommige gebruiken de knoppen 1,2,3, en 4 voor verschillende zones, en ik kan me ook voorstellen dat als je de zone "eettafel" aanzet, en vervolgens direct aan de knop draait, dat je dan enkel de eettafel wilt dimmen of feller wilt zetten, en niet de keuken die al aan staat bijvoorbeeld.
Kun jij hier iets zinnigs over zeggen?
[ Voor 6% gewijzigd door Soullancer op 20-11-2022 10:12 ]
Daar houd ik mij ook voor aanbevolen, teveel keuze....Soullancer schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:12:
Iemand nog adviezen/ goede ervaring voor zigbee temperatuur meters, liefst met een schermpje die goed bevallen en goed werken?
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
Als ik dan kijk bij de tag zelf dan is de acties leeg? Ik dacht eerst dat het aan het aanmaken van automation lag maar ik kan wel automations aanmaken via de web interface.
Wat is hier aan de hand? HA Core 2022.11.3
/f/image/9XzClfV4WUKS9Vsvhgwm8MtK.png?f=fotoalbum_large)
Ok blijkbaar een bug. https://github.com/home-assistant/core/issues/82357
[ Voor 5% gewijzigd door Vaevictis_ op 20-11-2022 10:56 ]
Ik heb nu een backup van mijn HA, net proxmox op mijn NUC gezet (ik kom van Ubuntu met problemen) en wil nu de backup gaan terughalen (dat is het probleem niet.
Echter zit mijn HA nu op een ander IP adres (wel in het goede bereik). Kan dit problemen geven na terugzetten backup?
volgens mij niet, tenzij je binnen HAOS een static ip adres heb ingegeven, staat deze gewoon op de default DHCP instelling dan lijkt mij dit geen probleem.maartend schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:58:
Kleine vraag
Ik heb nu een backup van mijn HA, net proxmox op mijn NUC gezet (ik kom van Ubuntu met problemen) en wil nu de backup gaan terughalen (dat is het probleem niet.
Echter zit mijn HA nu op een ander IP adres (wel in het goede bereik). Kan dit problemen geven na terugzetten backup?
mocht je oude HA ip adres nog 'vrij' zijn, evt. deze weer gaan gebruiken? ip reservering in je DHCP server configureren aan de hand van je nieuwe mac adres
Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.
Ok, net gedaan, lijkt te werken.geenwindows schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:14:
[...]
volgens mij niet, tenzij je binnen HAOS een static ip adres heb ingegeven, staat deze gewoon op de default DHCP instelling dan lijkt mij dit geen probleem.
mocht je oude HA ip adres nog 'vrij' zijn, evt. deze weer gaan gebruiken? ip reservering in je DHCP server configureren aan de hand van je nieuwe mac adres
Omdat mijn IP al vast zat aan dit mac adres, pakte proxmox hem al. Dat gaat ik dus even niet veranderen. Maar het lijkt dus te werken
edit ; omgedraai maar ; nuc uit dhcp en ha er in
[ Voor 4% gewijzigd door maartend op 20-11-2022 12:09 ]
Het was de bedoeling die temperaturen via MQTT te publiceren omdat ik ze in Node-Red nodig heb.JW te R schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 18:48:
Ik zit te worstelen met de Evohome integration.
Per zone kan ik een 'thermostat' card toevoegen met entity 'climate.<zonenaam>', die de actuele temperatuur van de betreffende zone op 0.1 graad nauwkeurig weergeeft.
Als ik diezelfde entity in een grafiek zet, is hij ineens op 0.5 graden afgerond. Is het mogelijk de actuele temperatuur op 0.1 graden nauwkeurig in een variabele te krijgen?
Uiteindelijk is het gelukt met een automation. Voor het geval iemand anders met hetzelfde probleem worstelt:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| - alias: Publish current zone temperatures trigger: platform: time_pattern minutes: '/1' seconds: 00 action: - service: mqtt.publish data: topic: home/<zonenaam1>/currenttemperature payload_template: "{{ state_attr('climate.<zonenaam1>', 'current_temperature') }}" qos: 0 retain: false - service: mqtt.publish data: topic: home/<zonenaam2>/currenttemperature payload_template: "{{ state_attr('climate.<zonenaam2>', 'current_temperature') }}" qos: 0 retain: false |
Probleem
HA over gezet van Ubuntu naar Proxmox op mijn NUC
Backup terug gezet.
Eigenlijk loopt alles, behalve mijn z2m.
Als ik hem opstart, dan krijg ik de melding dat zigbee failed to start
En deze melding.
Zigbee2MQTT:error 2022-11-20 13:38:04: Error: Error while opening serialport 'Error: Error: No such file or directory, cannot open /dev/serial/by-id/usb-Silicon_Labs_slae.sh_cc2652rb_stick_-_slaesh_s_iot_stuff_00_12_4B_00_21_CB_EE_A5-if00-port0'
at SerialPort.<anonymous> (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/z-stack/znp/znp.ts:146:28)
Blijkbaar ziet hij de poort niet, maar hoe krijg ik dit te pakken?
Of moet ik gewoonm ZHA gaan gebruken als intergratie? Heb nu nog MQTT
Of moet ik, omdat ik proxmox gebruik een soort container plaatsen voor z2m via proxmox?
[ Voor 23% gewijzigd door maartend op 20-11-2022 14:11 ]
dit komt omdat het pad naar je zigbee stick verandert is.maartend schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:40:
Probleem
HA over gezet van Ubuntu naar Proxmox op mijn NUC
Backup terug gezet.
Eigenlijk loopt alles, behalve mijn z2m.
Als ik hem opstart, dan krijg ik de melding dat zigbee failed to start
En deze melding.
Zigbee2MQTT:error 2022-11-20 13:38:04: Error: Error while opening serialport 'Error: Error: No such file or directory, cannot open /dev/serial/by-id/usb-Silicon_Labs_slae.sh_cc2652rb_stick_-_slaesh_s_iot_stuff_00_12_4B_00_21_CB_EE_A5-if00-port0'
at SerialPort.<anonymous> (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/z-stack/znp/znp.ts:146:28)
Blijkbaar ziet hij de poort niet, maar hoe krijg ik dit te pakken?
Of moet ik gewoonm ZHA gaan gebruken als intergratie? Heb nu nog MQTT
Of moet ik, omdat ik proxmox gebruik een soort container plaatsen voor z2m via proxmox?
dit kun je handmatig aanpassen door in het bestand 'core.config_entries' (/config/.storage) het pad naar je stick aan te passen. juiste pad kun je achterhalen via; instellingen > hardware > op de 3 puntjes rechtsboven in klikken > alle hardware, via daar zoeken naar je zigbee stick en daaruit het pad achterhalen en deze dan aan passen in je core.config_entries bestand. HA herarten en je stick zou er weer moeten zijn.
Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.
Dat was dus ook mijn insteek. Ik kan dat ding echter volslagen niet vinden daar
In proxmox zie ik hem trouwens ook niet als ik bij mijn HA kijk
[ Voor 25% gewijzigd door maartend op 20-11-2022 14:21 ]
heb je hem ubberhaubt dan wel gekoppeld aan je HAOS VM?maartend schreef op zondag 20 november 2022 @ 14:19:
@geenwindows
Dat was dus ook mijn insteek. Ik kan dat ding echter volslagen niet vinden daar
In proxmox zie ik hem trouwens ook niet als ik bij mijn HA kijk
Dat is dus de vraag die ik stel. Moet dat bij proxmox? Zo ja, moet dt dan met een van de proxmox scripts? Zit daar verschil tussen?geenwindows schreef op zondag 20 november 2022 @ 14:24:
[...]
heb je hem ubberhaubt dan wel gekoppeld aan je HAOS VM?
Nu krijg ik bij het nieuwe dashboard de melding "Error loading the view strategy:TypeError: Cannot read properties of undefined (reading 'toUpperCase')"
Als ik via Google zoek kom ik verschillende oplossingen tegen, maar weet vervolgens niet waar ik moet beginnen met zoeken. Ik heb o.a al de naam van alle entities veranderd zodat deze niet hetzelfde zijn als de ruimte waarin ze thuis horen, helaas geeft dit geen verbetering.
in Dwains Dashboard heb ik overigens geen problemen.
Heeft iemand ervaring met deze foutmelding en/of tips voor mij?
ja duh!maartend schreef op zondag 20 november 2022 @ 14:25:
[...]
Dat is dus de vraag die ik stel. Moet dat bij proxmox? Zo ja, moet dt dan met een van de proxmox scripts? Zit daar verschil tussen?

geen enkele VM heeft toegang tot de hardware zonder deze te koppelen.
neem aan dat je een VM draait en geen container? bij een VM is dit simpel via de Proxmox GUI te regelen onder het tablad hardware, als je een container werkt weet ik zo even geen oplossing...
Iemand de gouden tip?
/f/image/Sk8dZ4WmeNK0Ef4Df28bZzwd.png?f=fotoalbum_large)
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
UIt dat template moet een getal komen, en dan kun je de uitkomst van het template gebruiken voor above/belowDennusB schreef op zondag 20 november 2022 @ 14:33:
Ik probeer een Automation te maken die checkt of we allemaal slapende (slapende mensen vs aanwezige mensen). Nu zag ik dat ik bij Numeric State een template kan gebruiken maar ik snap niet hoe ik dit voor elkaar krijg.
Iemand de gouden tip? [Afbeelding]
Was idd al zo bezig. Maar had niet door dat ik mijn VM opnieuw moest starten voor hij zichtbaar was in HA.geenwindows schreef op zondag 20 november 2022 @ 14:32:
[...]
ja duh!![]()
geen enkele VM heeft toegang tot de hardware zonder deze te koppelen.
neem aan dat je een VM draait en geen container? bij een VM is dit simpel via de Proxmox GUI te regelen onder het tablad hardware, als je een container werkt weet ik zo even geen oplossing...
En wordt nu gelijk gezien.
En dan nu eens kijken wat ik meer kan doen met dat proxmox en wat hadig is voor thuis
[ Voor 7% gewijzigd door maartend op 20-11-2022 14:49 ]
Ik zou graag de tijd willen uitlezen wanneer wanneer mijn device as state "home" kreeg. Het state object heeft attributen zoals "last_changed" en "last_updated" maar deze worden continue aangepast aangezien deze state ook bv GPS coordinaten heeft en deze dus constant veranderen. Ik zou graag willen bereken hoe lang een apparaat thuis is (zie foto hier, die datum dus).
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RSSphL73e1Byi5cDZIo6ZZWC.jpg?f=user_large)
last_changed verandert alleen bij een state change, niet bij wijziging van attributes.TGILLY schreef op zondag 20 november 2022 @ 15:45:
Hallo allen,
Ik zou graag de tijd willen uitlezen wanneer wanneer mijn device as state "home" kreeg. Het state object heeft attributen zoals "last_changed" en "last_updated" maar deze worden continue aangepast aangezien deze state ook bv GPS coordinaten heeft en deze dus constant veranderen. Ik zou graag willen bereken hoe lang een apparaat thuis is (zie foto hier, die datum dus).
[Afbeelding]
Overigens wel bij een reboot van HA
Dat dacht ik ook maar er klopt toch iets niet. Want als ik deze code draai (met juiste device natuurlijkTheFes schreef op zondag 20 november 2022 @ 15:50:
[...]
last_changed verandert alleen bij een state change, niet bij wijziging van attributes.
Overigens wel bij een reboot van HA
1
| {{ as_timestamp(states.device_tracker.DEVICE.last_changed) | timestamp_custom(' %H:%M',true | int) }} |
De dial doet wat jij instelt wat ie moet doen. Ik heb ingesteld dat ie de brightness van de keuken groep lampen moet aanpassen. Wat jij wil zou in theorie moeten kunnen denk ik, maar daar heb ik nog niet in verdiept.Wachten... schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:04:
[...]
Ja ik ga ook even black friday in de gaten houden.
Klopt het dat hij alle lampen dimt of feller zet die op dat moment aan staan? Sommige gebruiken de knoppen 1,2,3, en 4 voor verschillende zones, en ik kan me ook voorstellen dat als je de zone "eettafel" aanzet, en vervolgens direct aan de knop draait, dat je dan enkel de eettafel wilt dimmen of feller wilt zetten, en niet de keuken die al aan staat bijvoorbeeld.
Kun jij hier iets zinnigs over zeggen?
Wat zie je als last_changed in developer tools > statesTGILLY schreef op zondag 20 november 2022 @ 16:14:
[...]
Dat dacht ik ook maar er klopt toch iets niet. Want als ik deze code draai (met juiste device natuurlijk) krijg ik 16:01 als tijd (en het device is nog steeds home)
code:
1 {{ as_timestamp(states.device_tracker.DEVICE.last_changed) | timestamp_custom('%H:%M',true | int) }}
En wat geeft:
1
| {{ as_local(states.device_tracker.DEVICE.last_changed).strftime(' %H:%M') }} |
Jouw code geeft hetzeflde resultaat (16:01). Als ik in Developer tools naar State kijk zie ik als timestamp wel goed staanTheFes schreef op zondag 20 november 2022 @ 16:22:
[...]
Wat zie je als last_changed in developer tools > states
En wat geeft:
code:
1 {{ as_local(states.device_tracker.DEVICE.last_changed).strftime(' %H:%M') }}
:strip_exif()/f/image/kseYRBz48hcJSeW0NOIv6YZc.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan gebruik je toch gewoon dat attribuut?TGILLY schreef op zondag 20 november 2022 @ 16:30:
[...]
Jouw code geeft hetzeflde resultaat (16:01). Als ik in Developer tools naar State kijk zie ik als timestamp wel goed staan
[Afbeelding]
1
| {{ as_datetime(state_attr('device_tracker.device', 'timestamp')).strftime('%H:%M') }} |
Maar wat geeft last_changed nu in developer tools > states?
last_changed geeft ook die tijd waarde zoals ik uit de code krijgTheFes schreef op zondag 20 november 2022 @ 16:34:
[...]
Dan gebruik je toch gewoon dat attribuut?
code:
1 {{ as_datetime(state_attr('device_tracker.device', 'timestamp')).strftime('%H:%M') }}
Maar wat geeft last_changed nu in developer tools > states?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3BwWRMzX9DGM8sxwJamUlg3S.jpg?f=user_large)
Jouw code krijg ik nog niet werkende. Even puzzelen
PS : Bedankt !
Welke error krijg je op de code in developer tools > templates?TGILLY schreef op zondag 20 november 2022 @ 16:53:
[...]
last_changed geeft ook die tijd waarde zoals ik uit de code krijg
[Afbeelding]
Jouw code krijg ik nog niet werkende. Even puzzelen
PS : Bedankt !
TypeError: float() argument must be a string or a real number, not 'datetime.datetime'TheFes schreef op zondag 20 november 2022 @ 16:58:
[...]
Welke error krijg je op de code in developer tools > templates?
Ah, het is al een datetime.TGILLY schreef op zondag 20 november 2022 @ 17:14:
[...]
TypeError: float() argument must be a string or a real number, not 'datetime.datetime'
Dan wordt het dit:
1
| {{ state_attr('device_tracker.device', 'timestamp').strftime('%H:%M') }} |
Fantastisch ! Die werkt perfect. Ga nu nog even uitzoeken hoe ik de seconden kan tellen tussen now() en die tijd maar dat zal wel lukken.TheFes schreef op zondag 20 november 2022 @ 17:18:
[...]
Ah, het is al een datetime.
Dan wordt het dit:
code:
1 {{ state_attr('device_tracker.device', 'timestamp').strftime('%H:%M') }}
TGILLY schreef op zondag 20 november 2022 @ 17:21:
[...]
Fantastisch ! Die werkt perfect. Ga nu nog even uitzoeken hoe ik de seconden kan tellen tussen now() en die tijd maar dat zal wel lukken.
![]()
1
| {{ (now() - state_attr('device_tracker.device', 'timestamp')).total_seconds() }} |
Even een zijdelingse stap.
Is het mogelijk die datum / tijd, wel op te slaan, zodat hij na een reboot van HA ook nog bewaard blijft.
Ik zit met iets soortgelijks in ESPhome.
Daar wil ik ook een datum / tijd op slaan.
Wellicht iets met global.set, maar ik kan daar geen kaas van maken in geval van datum/tijd
[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-11-2022 17:57 ]
Zoiets?AUijtdehaag schreef op zondag 20 november 2022 @ 17:56:
@TheFes
Even een zijdelingse stap.
Is het mogelijk die datum / tijd, wel op te slaan, zodat hij na een reboot van HA ook nog bewaard blijft.
Ik zit met iets soortgelijks in ESPhome.
Daar wil ik ook een datum / tijd op slaan.
Wellicht iets met global.set, maar ik kan daar geen kaas van maken in geval van datum/tijd
https://community.home-as...the-ui/467163/67?u=thefes
Had nog een kleine aanpassing nodig maar werkt nu.TheFes schreef op zondag 20 november 2022 @ 17:45:
[...]
code:
1 {{ (now() - state_attr('device_tracker.device', 'timestamp')).total_seconds() }}
1
| {{ (now().replace(tzinfo=none) - state_attr('device_tracker.device', 'timestamp')).total_seconds() }} |
Ahja, ik los dat zelf doorgaans zo opTGILLY schreef op zondag 20 november 2022 @ 19:43:
[...]
Had nog een kleine aanpassing nodig maar werkt nu.
code:
1 {{ (now().replace(tzinfo=none) - state_attr('device_tracker.device', 'timestamp')).total_seconds() }}
1
| {{ (now() - state_attr('device_tracker.device', 'timestamp') | as_local).total_seconds() }} |
Als ik de entity_id statiisch vul werkt het wel netjes, dus het gaat fout bij de gebruikte template.
Iemand een idee om mij verder te helpen?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| - type: custom:button-card name: Radio 538 tap_action: action: call-service service: media_player.play_media service_data: media_content_type: audio/mp4 media_content_id: >- https://playerservices.streamtheworld.com/api/livestream-redirect/RADIO538AAC.aac entity_id: > [[[ if (states['input_select.mediaspeler'].state == 'Google Zolder') return "media_player.zolder" else return "media_player.woonkamer" ]]] |
Sorry tikje late reactie, welke code gebruik je om de laadpalen ik je configuration.yaml aan te maken?ngommers schreef op donderdag 17 november 2022 @ 19:32:
[...]
ik krijg netjes de informatie binnen dus zie AVAILABLE of CHARGING staan alleen het icoontje kleurt helemaal niet.
Ik heb het nu zo ver dat 1/2 plekken een oranje icoontje geeft, 2/2 een groen icoontje en 0/2 een rood icoontje geeft.
Zoiets:mbuurman schreef op zondag 20 november 2022 @ 21:36:
In een custom:button-card probeer ik dmv een input-select te bepalen op welke mediaplayer een radio zender afgespeeld moet worden. De entity_id is dus variabel en die wordt bepaald door de state van input_select.mediaspeler, maar ik krijg het helaas niet werkend.
Als ik de entity_id statiisch vul werkt het wel netjes, dus het gaat fout bij de gebruikte template.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 - type: custom:button-card name: Radio 538 tap_action: action: call-service service: media_player.play_media service_data: media_content_type: audio/mp4 media_content_id: >- https://playerservices.streamtheworld.com/api/livestream-redirect/RADIO538AAC.aac entity_id: > [[[ if (states['input_select.mediaspeler'].state == 'Google Zolder') return "media_player.zolder" else return "media_player.woonkamer" ]]]
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| name: BE type: custom:button-card show_entity_picture: true entity_picture: /local/radio/Qmusic_logo.svg tap_action: action: call-service service: media_player.play_media service_data: media_content_id: media-source://radio_browser/bbabb958-aa77-4d52-80c6-d86c9268721f media_content_type: audio/mpeg entity_id: media_player.living_room |
https://rouwette.com/radio-browser/
https://www.rouwette.com/
edit: het is nog vroeg...mbuurman schreef op zondag 20 november 2022 @ 21:36:
In een custom:button-card probeer ik dmv een input-select te bepalen op welke mediaplayer een radio zender afgespeeld moet worden. De entity_id is dus variabel en die wordt bepaald door de state van input_select.mediaspeler, maar ik krijg het helaas niet werkend.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 - type: custom:button-card name: Radio 538 tap_action: action: call-service service: media_player.play_media service_data: media_content_type: audio/mp4 media_content_id: >- https://playerservices.streamtheworld.com/api/livestream-redirect/RADIO538AAC.aac entity_id: > [[[ if (states['input_select.mediaspeler'].state == 'Google Zolder') return "media_player.zolder" else return "media_player.woonkamer" ]]]
[ Voor 11% gewijzigd door Jurgen op 21-11-2022 10:44 ]
Ja het is uiteindelijk wel gelukt.Vos schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 18:24:
[...]
Was dit nog gelukt? Als ik instellingen van de lamp verander zie ik in HA bij de Local Tuya integratie de waardes niet aanpassen. Dus lastig te bepalen wat nou wat is.
Ik heb HA 3x geopend, 1x met een slider van de lamp in de gewone Tuya-integratie, 1x met die van local-tuya en 1 om de config van local-tuya aan te passen en steeds waardes veranderen om te proberen. In mijn geval was het geen kleurenlamp dus het ging alleen om de waardes van Brightness en Color Temperature welke belangrijk waren.
In mijn geval moest het zijn:
Brightness: 2 (value:181)
Color Temperature: 3 (value:0)
Bright lower value: 27
Upper value: 250
Geen colormode, color of scene.
Kelvin: 2000-6535
Who's general failure, and why is he reading my disk?
De sonos staat uit als deze niet gebruikt wordt (dom stopcontact), zodra ik begin te werken, zet ik het stopcontact aan (domme schakelaar) en dan wil ik dat deze box direct (binnen 2 minuten) begint met spelen.
Wat doe ik fout??
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
| alias: "Sonos IT-Room ==> Play music " description: "" trigger: - platform: device device_id: 4b143034d5963741d21bb7f3c9645579 domain: media_player entity_id: media_player.sonos_kantoor type: turned_on for: hours: 0 minutes: 0 seconds: 0 condition: [] action: - service: media_player.play_media target: entity_id: media_player.kantoor data: media_content_id: FV:2/0 media_content_type: favorite_item_id metadata: title: Grand Prix Radio thumbnail: http://cdn-profiles.tunein.com/s153002/images/logoq.jpg media_class: genre children_media_class: null navigateIds: - {} - media_content_type: favorites media_content_id: "" - media_content_type: favorites_folder media_content_id: object.item.audioItem.audioBroadcast mode: single |
Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work
Als de automatisering sowieso werkt kun je in de trace log zien wat er wel en niet gebeurd is.MAdD schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:14:
all, ik heb onderstaande automatisering gemaakt, maar deze werkt.
De sonos staat uit als deze niet gebruikt wordt (dom stopcontact), zodra ik begin te werken, zet ik het stopcontact aan (domme schakelaar) en dan wil ik dat deze box direct (binnen 2 minuten) begint met spelen.
Wat doe ik fout??
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 alias: "Sonos IT-Room ==> Play music " description: "" trigger: - platform: device device_id: 4b143034d5963741d21bb7f3c9645579 domain: media_player entity_id: media_player.sonos_kantoor type: turned_on for: hours: 0 minutes: 0 seconds: 0 condition: [] action: - service: media_player.play_media target: entity_id: media_player.kantoor data: media_content_id: FV:2/0 media_content_type: favorite_item_id metadata: title: Grand Prix Radio thumbnail: http://cdn-profiles.tunein.com/s153002/images/logoq.jpg media_class: genre children_media_class: null navigateIds: - {} - media_content_type: favorites media_content_id: "" - media_content_type: favorites_folder media_content_id: object.item.audioItem.audioBroadcast mode: single
Als de automatisering sowieso niet werkt heb je geen trace log, maar dan is het dus de trigger die niet goed is.
Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.
Echter wanneer er zonne-energie opgewekt wordt blijft deze op 0 staan.
Hoe kan ik tijdens zonne-energie opwekking nog steeds het verbruik van het huis zien?
Water-Escape
Bij mijn homewizard p1 heet ie active power en laat hij mij opwekking ook min getallen zien dus bijvoorbeeld -1000wwater_escape schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:13:
Ik heb de sensor sensor.power_consumption via P1 om het huidige verbruik van het huis te zien.
Hoe kan ik tijdens zonne-energie opwekking nog steeds het verbruik van het huis zien?
Die heb ik niet. Ik heb de P1 direct aan HA zitten met DSMR slimmer meter integration.enzoronald schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:16:
[...]
Bij mijn homewizard p1 heet ie active power en laat hij mij opwekking ook min getallen zien dus bijvoorbeeld -1000w
Water-Escape
Dat moet je zelf (laten) uitrekenen.water_escape schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:13:
Ik heb de sensor sensor.power_consumption via P1 om het huidige verbruik van het huis te zien.
Want wat je via P1 binnenkrijgt klopt: er wordt op dat moment geen elektriciteit geconsumeerd vanuit het net. Je meter kan op basis van zijn eigen informatie helemaal niet bepalen hoeveel er in je huis wordt verbruikt. Hij weet alleen of er stroom richting het net gaat, of juist van het net wordt opgenomen.
Om het verbruik van je huishouden te weten moet je weten wat je zonnepanelen opwekken. De opwek van je zonnepanelen - de info uit je meter is het daadwerkelijk verbruik van je huishouden.
Rekenvoorbeeldjes:
P1: consumptie 200W, PV: opwekking 1000W = Verbruik huishouden 1200W
P1: teruglevering 200W, PV: opwekking 1000W = Verbruik huishouden 800W
Je hebt dus altijd los de informatie van je zonnepanelen nodig. Met alleen je P1-meter weet je alleen het uiteindelijke eindresultaat, maar niet hoe het qua losse componenten (verbruik huishouden, opwek zonnepanelen) zit.
[ Voor 9% gewijzigd door Gizz op 21-11-2022 11:36 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Nu klopt de berekening voor zover ik kan zien:
(weet alleen niet hoe ik bij water L kan krijgen en bij Battery renamen naar Car.)
/f/image/ht0irX45ozZ1E1sIxermNGHb.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door water_escape op 21-11-2022 11:40 ]
Water-Escape
Nu heb ik offsite een Synology (met een site-2-site VPN) draaien en zijn de verbindingen aan beide kanten snel genoeg. Ik zou graag willen dat mijn media-folder 1:1 synct met een remote folder op die NAS. Alle protocollen zijn voor mij een optie aangezien het toch over een VPN gaat.
Optie 1: Push vanuit HA. Is er een add-on die een folder monitort en deze instant naar een NFS/SMB/rsync share kan kopiëren? Ik ben dus alleen geïnteresseerd in de bestanden, de rest is op een andere manier geregeld. Snapshots werkt op deze manier niet.
Optie 2: Pull vanuit de Synology. SMB share aanbieden vanaf HA, de Synology deze data op laten halen. Nadeel is dat de NAS hierdoor nooit in sleep gaat, ook niet als er in de nacht geen beelden opgenomen worden.
Optie 3: Via een 3e device (raspberry?) het kopiëren afvangen. Voelt (energie) inefficient en meteen weer een extra apparaat om te beheren, maar als het eenvoudig werkt kan ik dit overwegen.
Iemand een suggestie?
(goochelen geeft weinig info)
:fill(white):strip_exif()/f/image/d8h4SgpuS2aBcCbmMIG7QDYb.png?f=user_large)
Huh, die graph geeft normaal toch kWh weer, niet kW?water_escape schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:39:
Dank. Ik zie dat bij de laadpaal wel meer info is door de CT klemmen.
Nu klopt de berekening voor zover ik kan zien:
(weet alleen niet hoe ik bij water L kan krijgen en bij Battery renamen naar Car.)
[Afbeelding]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
eMMC is gewoon flash geheugen, dus ja, da slijt.tingbrouwer schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:23:
Wie weet of eMMC geheugen een levensduur heeft ? zie onderstaande HA melding.
(goochelen geeft weinig info)
[Afbeelding]
Ja. Elk flashgeheugen gaat na een tijdje kapot, omdat cellen niet oneindig vaak beschreven/gewist kunnen worden.tingbrouwer schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:23:
Wie weet of eMMC geheugen een levensduur heeft ?
Zoek even op 'eMMC write cycles'. Daarmee kwam ik snel bij deze interessante presentatie waar de verschillen uitgelegd worden en waarin ook wordt aangegeven hoe je zo'n percentage berekend. Voor eMMC wordt in die presentatie gewerkt met 3000 cycles.
[ Voor 33% gewijzigd door Gizz op 21-11-2022 12:45 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Die "type: turned_on" in je trigger die ken ik niet. Weet je zeker dat dat kan? Mijn Sonos speakers gaan naar idle of paused volgens mij als ze aan gaan. Maar kan dat nu niet checken.MAdD schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:14:
all, ik heb onderstaande automatisering gemaakt, maar deze werkt.
Wat doe ik fout??
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 alias: "Sonos IT-Room ==> Play music " description: "" trigger: - platform: device device_id: 4b143034d5963741d21bb7f3c9645579 domain: media_player entity_id: media_player.sonos_kantoor type: turned_on for: hours: 0 minutes: 0 seconds: 0 condition: [] action: - service: media_player.play_media target: entity_id: media_player.kantoor data: media_content_id: FV:2/0 media_content_type: favorite_item_id metadata: title: Grand Prix Radio thumbnail: http://cdn-profiles.tunein.com/s153002/images/logoq.jpg media_class: genre children_media_class: null navigateIds: - {} - media_content_type: favorites media_content_id: "" - media_content_type: favorites_folder media_content_id: object.item.audioItem.audioBroadcast mode: single
Wat je dan zou kunnen doen is een state trigger maken met from: unavailable. Want denk dat de state als hij uit staat netjes "unavailable" is namelijk.
dit is niet energy dashboard, die geeft totalen weer. Dit is voor actueel verbruik. HACS power-flow-card .Raven schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:39:
[...]
Huh, die graph geeft normaal toch kWh weer, niet kW?
Water-Escape
Septillion schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:50:
@MAdD Op papier ziet de automation er goed uit maar net als @wmn79 vraag ik me ook af wat HA bedoelt met een "turned on" device trigger hier. Ik zie dat ik hem op mijn Sonos / Symfonisk ook kan selecteren. Maar "on" is geen normale state van een media player, dus geen idee wat HA er dus mee verwacht. Ik denk dus dat je ook geen trace kunt vinden.
Wat je dan zou kunnen doen is een state trigger maken met from: unavailable. Want denk dat de state als hij uit staat netjes "unavailable" is namelijk.
wmn79 schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:45:
[...]
Die "type: turned_on" in je trigger die ken ik niet. Weet je zeker dat dat kan? Mijn Sonos speakers gaan naar idle of paused volgens mij als ze aan gaan. Maar kan dat nu niet checken.
inmiddels het issue gevonden.. had een duwtje in de juiste richting nodig...Dutchess_Nicole schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:20:
[...]
Als de automatisering sowieso werkt kun je in de trace log zien wat er wel en niet gebeurd is.
Als de automatisering sowieso niet werkt heb je geen trace log, maar dan is het dus de trigger die niet goed is.
Het is inmiddels:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| alias: "Sonos IT-Room ==> Play music " description: "" trigger: - platform: state entity_id: - media_player.sonos_kantoor from: unavailable to: idle condition: [] action: - service: media_player.play_media target: entity_id: media_player.kantoor data: media_content_id: aac://https://22543.live.streamtheworld.com:443/GPRDANCEAAC.aac media_content_type: audio/mpeg metadata: title: Grand Prix Radio thumbnail: http://cdn-profiles.tunein.com/s153002/images/logoq.jpg media_class: music mode: single |
geworden.. alleen werkt de url nog niet lekker....
Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work
1
| Eigen verbruik = net leveren - net terugleveren + PV opwek |
Dit kan je als losse template sensor aanmaken in HA. Al naar gelang de interval van je P1 en je solar zal je daar nog een average op kunnen doen om te zorgen dat een mismatch is interval tussen de P1 en en solar weg te halen.
Voor je Power flow, m3 of l zal daar natuurlijk niet juist zijn, dat geeft geen flow aan. m3/min of l/min zal logischer zijn. En als ik zo in de doc van die custom sensor kijk lijkt deze gewoon de unit over te namen van de entity die je er aan koppelt. Dus die weergeven in de unit die je wilt en klaar.
Voor de naam zou je denk ik gewoon contact moeten zoeken met de maker van de card. Of misschien dat het met iets als browser mod kan.
[ Voor 9% gewijzigd door Septillion op 21-11-2022 13:04 ]
bij elkaar gesprokkeld via allerlei voorbeelden en testenSeptillion schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:02:
@MAdD Hoe heb je die play actie aangemaakt? Zelf getypt of via de UI met Play action en dan media via de media browser selecteren?
Dat snap ik, aac://https://22543.live.streamtheworld.com:443/GPRDANCEAAC.aac is geen geldige url. Strip dat aac:// aan de voorkant er eens af?MAdD schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:55:
geworden.. alleen werkt de url nog niet lekker....
Sometimes you need to plan for coincidence
De entiteit zelf staat op unit_of_measurement: L zie ik. Volgens mij moet het ergens in de .js file staan om dit te renamen.Septillion schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:59:
@water_escape Als aanvulling, er geldt altijd:
code:
1 Eigen verbruik = net leveren - net terugleveren + PV opwek
Dit kan je als losse template sensor aanmaken in HA. Al naar gelang de interval van je P1 en je solar zal je daar nog een average op kunnen doen om te zorgen dat een mismatch is interval tussen de P1 en en solar weg te halen.
Voor je Power flow, m3 of l zal daar natuurlijk niet juist zijn, dat geeft geen flow aan. m3/min of l/min zal logischer zijn. En als ik zo in de doc van die custom sensor kijk lijkt deze gewoon de unit over te namen van de entity die je er aan koppelt. Dus die weergeven in de unit die je wilt en klaar.
Voor de naam zou je denk ik gewoon contact moeten zoeken met de maker van de card. Of misschien dat het met iets als browser mod kan.
Water-Escape
En dan liever per kalenderdag (die dag) dan de afgelopen 24 uur.
Ik heb diverse methoden gebruikt, maar volgens mij komenze allen niet met een bruikbare waarde retour.
Het ding is namelijk dat de COP ook een 0 waarde kent, of "unavailable"
Dat zou via deze methode zijn opgelost (?)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| - platform: template sensors: tweede_methode_cop: value_template: > {% if states('sensor.kwh_meter_3c39e72df1c2_active_power')|float(0) < 100 %} {% set cop = 0.0 | float %} {% else %} {% set t1 = states('sensor.water_uit') | float %} {% set t2 = states('sensor.water_in') | float %} {% set f = states('sensor.flow') | float %} {% set pw = states('sensor.kwh_meter_3c39e72df1c2_active_power') | float %} {% set pwg = ((t1 - t2)*f) / 60 * 4184 | float %} {% set cop = pwg / pw | float %} {% endif %} {% if cop > 10.0 %} {% set cop = 0.0 | float %} {% endif %} {% if cop < 0.0 %} {% set cop = 0.0 | float %} {% endif %} {% if cop > 0.0 %} {{ cop | float | round(1) }} {% else %} {% endif %} unit_of_measurement: cop2 |
En dan op deze manier de average:
1
2
3
4
5
6
7
| - platform: statistics name: 'COP van 1 dag' state_characteristic: mean max_age: days: 1 precision: 1 entity_id: sensor.tweede_methode_cop |
En ondanks days: 1 vraag ik me dus af of ik hier kijk naar de kalenderdag of naar de afgelopen 24 uur.
anyway, dit is de output:
Ik heb het af en toe in de gaten zitten houden, en voor mijn gevoel wijzigt het gemiddelde veel te gemakkelijk mee.
/f/image/poEoEszWRwXJQzV8qmXb3yWp.png?f=fotoalbum_large)
Bovendien zie ik ook dat wanneer de warmtepomp uit staat, de genomen waarde weliswaar geen 0 is, maar blijft flatline steken op zo te zien de laatste meegekregen waarde voordat hij buiten de rekenmethode van "cop2" viel.
Dat geeft uiteraard geen juist beeld. Die flatlines horen er niet in.
tot 02:00
van 02:40-4:00
van 07:00-07:30
Als ik die weg haal kom ik volgens mij hoger uit dan de voorgestelde 4.1
Is er een mooie manier om het wèl juist te doen?
Of, als de uitgespuugde waarde weer unavailable zou zijn, vallen er dan vanzelf gaten in het gemiddelde?
Ik toon de "cop2" namelijk niet in een dashboard. Dus als het een entiteit is op de achtegrond die het gemiddelde ondersteunt, is dat ook prima.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
helaas werkt dat ook nog niet...Hmmbob schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:05:
[...]
Dat snap ik, aac://https://22543.live.streamtheworld.com:443/GPRDANCEAAC.aac is geen geldige url. Strip dat aac:// aan de voorkant er eens af?
in de states zie i dit staan:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| group_members: - media_player.sonos_kantoor volume_level: 0.05 is_volume_muted: false media_content_id: aac://https://22343.live.streamtheworld.com:443/GPRDANCEAAC.aac media_content_type: music media_title: The Same Way media_channel: Grand Prix Radio Dance Hits shuffle: false repeat: 'off' queue_position: 1 queue_size: 3 entity_picture: >- /api/media_player_proxy/media_player.sonos_kantoor?token=e4567b6000791d312dd5fe7aaf98b3f711d23d24b6911a4b0246a8add6625ade&cache=44f19a923bd1c3ea friendly_name: Sonos Kantoor supported_features: 981567 media_artist: Don Diablo & Kifi |
vandaar dat ik eerst de aac://https er voor had gezet...
maar zelfs zonder werkt het niet...
nieuwe code
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| alias: "Sonos IT-Room ==> Play music " description: "" trigger: - platform: state entity_id: - media_player.sonos_kantoor from: unavailable to: idle condition: [] action: - service: media_player.play_media data: media_content_id: https://22543.live.streamtheworld.com/GPRDANCEAAC.aac enqueue: play media_content_type: music target: entity_id: media_player.sonos_kantoor mode: single |
Bedankt, maar ehh. is wel erg snel; is namelijk mrt, 21 geïnstalleerd.Gizz schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:43:
[...]
Ja. Elk flashgeheugen gaat na een tijdje kapot, omdat cellen niet oneindig vaak beschreven/gewist kunnen worden.
Zoek even op 'eMMC write cycles'. Daarmee kwam ik snel bij deze interessante presentatie waar de verschillen uitgelegd worden en waarin ook wordt aangegeven hoe je zo'n percentage berekend. Voor eMMC wordt in die presentatie gewerkt met 3000 cycles.
Werkt nieuwe code ook niet? Als workaround kan je er een favorite in sonos van maken en dan die favorite laten starten. Dan heb je de url niet nodig.MAdD schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:51:
[...]
helaas werkt dat ook nog niet...
in de states zie i dit staan:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 group_members: - media_player.sonos_kantoor volume_level: 0.05 is_volume_muted: false media_content_id: aac://https://22343.live.streamtheworld.com:443/GPRDANCEAAC.aac media_content_type: music media_title: The Same Way media_channel: Grand Prix Radio Dance Hits shuffle: false repeat: 'off' queue_position: 1 queue_size: 3 entity_picture: >- /api/media_player_proxy/media_player.sonos_kantoor?token=e4567b6000791d312dd5fe7aaf98b3f711d23d24b6911a4b0246a8add6625ade&cache=44f19a923bd1c3ea friendly_name: Sonos Kantoor supported_features: 981567 media_artist: Don Diablo & Kifi
vandaar dat ik eerst de aac://https er voor had gezet...
maar zelfs zonder werkt het niet...
nieuwe code
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 alias: "Sonos IT-Room ==> Play music " description: "" trigger: - platform: state entity_id: - media_player.sonos_kantoor from: unavailable to: idle condition: [] action: - service: media_player.play_media data: media_content_id: https://22543.live.streamtheworld.com/GPRDANCEAAC.aac enqueue: play media_content_type: music target: entity_id: media_player.sonos_kantoor mode: single
Met een kleine eMMC en veel logging kan het best snel gaan.tingbrouwer schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:13:
[...]
Bedankt, maar ehh. is wel erg snel; is namelijk mrt, 21 geïnstalleerd.
dat heb ik geprobeerd.. maar dat werkt ook niet.. dat was deze code:wmn79 schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:17:
[...]
Werkt nieuwe code ook niet? Als workaround kan je er een favorite in sonos van maken en dan die favorite laten starten. Dan heb je de url niet nodig.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| action: - service: media_player.play_media target: entity_id: media_player.kantoor data: media_content_id: FV:2/0 media_content_type: favorite_item_id metadata: title: Grand Prix Radio thumbnail: http://cdn-profiles.tunein.com/s153002/images/logoq.jpg media_class: genre children_media_class: null navigateIds: - {} - media_content_type: favorites media_content_id: "" - media_content_type: favorites_folder media_content_id: object.item.audioItem.audioBroadcast |
Ook met quotes om media_content_id & media_content_type waardes geprobeerd zoals het voorbeeld hier?MAdD schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:27:
[...]
dat heb ik geprobeerd.. maar dat werkt ook niet.. dat was deze code:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 action: - service: media_player.play_media target: entity_id: media_player.kantoor data: media_content_id: FV:2/0 media_content_type: favorite_item_id metadata: title: Grand Prix Radio thumbnail: http://cdn-profiles.tunein.com/s153002/images/logoq.jpg media_class: genre children_media_class: null navigateIds: - {} - media_content_type: favorites media_content_id: "" - media_content_type: favorites_folder media_content_id: object.item.audioItem.audioBroadcast
thanks @wmn79 dat was de oplossing...wmn79 schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:33:
[...]
Ook met quotes om media_content_id & media_content_type waardes geprobeerd zoals het voorbeeld hier?
op de oude code kreeg ik deze foutmelding:
1
| Error calling SonosMediaPlayerEntity.play_media on media_player.sonos_kantoor: UPnP Error 714 received: Illegal MIME-Type from ip-adres Sonos |
Dus vermoed een firewall issue tussen HA en de Sonos.... (zit in aparte VLAN's)....
heb het nu werkend met
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| alias: "Sonos IT-Room ==> Play music " description: "" trigger: - platform: state entity_id: - media_player.sonos_kantoor from: unavailable to: idle condition: [] action: - service: media_player.play_media target: entity_id: media_player.sonos_kantoor data: media_content_id: FV:2/2 media_content_type: favorite_item_id mode: single |
@Toppe heeft met hulp van @Septillion & @TheFes iets gelijkaardigs in mekaar bebokst.paQ schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:32:
Ik probeer van mijn COP van de warmtepomp een gemiddelde per dag uit te rekenen.
Is verholpen met de laatste update https://github.com/home-assistant/core/pull/80476paQ schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:32:
Bovendien zie ik ook dat wanneer de warmtepomp uit staat, de genomen waarde weliswaar geen 0 is, maar blijft flatline steken op zo te zien de laatste meegekregen waarde voordat hij buiten de rekenmethode van "cop2" viel.
@paQ heeft die code weer van mij, en dat werkt wel, maar hij pakt nog steeds 24 uurs gemiddelde ipv dag gemiddeldemoozzuzz schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:49:
[...]
@Toppe heeft met hulp van @Septillion & @TheFes iets gelijkaardigs in mekaar bebokst.
En de "flatline" waardes wanneer de pomp uit staat.Toppe schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:51:
[...]
@paQ heeft die code weer van mij, en dat werkt wel, maar hij pakt nog steeds 24 uurs gemiddelde ipv dag gemiddelde
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Wow, goed over nagedacht zo! Werkt het allemaal zoals je had verwacht? Of heb je inmiddels weer aanpassingen gedaan? Je hebt het consequent over stadverarming, maar in je dashboard ben je dan toch vergeten die w weg te halenKoffie schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 22:00:
Ik wil het eens hebben over core values ... en dan met name de 'core values' van hoe men HA ingericht heeft.
Deze post zal niet echt een concrete vraag hebben, en wellicht ook chaotisch overkomen, het is een beetje spui mijn gedachten while typing![]()
Ik heb een aantal 'core values' waar eigenlijk een hele hoop aan opgehangen word in HA. Via deze post wil ik mijn gedachten eens delen, en horen of en hoe jullie dergelijke basis principes ingericht hebben en hiermee omgaan,
Mijn situatie: gemiddeld gezin in een vrijstaand huis, 2 kinderen een kat en een videocamera.
Mijn 2 allerbelangrijkste waardes zijn "is er iemand thuis" en "ben ik aan het slapen".
Iemand thuis?
het hele gezin is als person aangemaakt in HA. Middels de Ubiquiti UniFi integration is elke smartphone van die person gekoppeld als device tracker.
Alle persons zitten vervolgens in 1 group: "group.family"
Door het hele huis staan bewegingssensoren, deze hangen vervolgens allemaal in een groep: "group.motion".
Vervolgens heb ik een template sensor aangemaakt waar beide groepen in hangen:
YAML:
1 2 3 4 5 6 - platform: template sensors: anybodyhome: value_template: > {{ is_state('group.family', 'home') or is_state('group.motion', 'on') }}
zodra er beweging is of een telefoon online is, is er iemand thuis. Geen beweging én geen telefoons? Niemand thuis dus.
Slaap je al?
Om volautomatisch te bepalen of het huishouden al slaapt of nog wakker is, heb ik eerst naar ons gedrag gekeken. Uitzonderingen daargelaten, wij staan niet eerder op dan 5 uur 's ochtends en we gaan ook niet eerder naar bend dan 10 uur 's avonds.
Dit belangrijke gegeven word gebruikt om "input_boolean.bedtime" op true te zetten. Elke ochtend om 5 uur word deze false om vervolgens om 10 uur 's avonds weer true te worden.
In de woonkamer hebben we 2 zigbee plafondlampen. dit is onze hoofdverlichting voor de woonkamer. het is ondenkbaar dat deze (indien er verlichting nodig is) niet gebruikt worden (sterker nog: ze gaan automatisch aan bij beweging en een te lage lichtopbrengst in de woonkamer).
Hoe weet HA nu of ik slaap of niet? Simpel: wanneer de 'hoofdverlichting' uit gaat én input_boolean.bedtime true is word "input_boolean.sleep" ook true
En andersom: Wanneer er beneden in de hal beweging word gedetecteerd terwijl "input_boolean.bedtime (het window waarin ik mogelijk slaap) verlopen is (false) en "input_boolean.sleep" nog true is, word "input_boolean.sleep" false
Deze 2 belangrijke factoren (iemand thuis, lig je te slapen) worden voor diverse dingen gebruikt om iets automatisch te laten doen:
- Niemand thuis? Verlaag de doeltemperatuur van de woning
- Niemand thuis? Rond zonsondergang automatisch wat lampen aan (en weer uit)
- Kom je thuis? Verhoog te doeltemperatuur van de woning
- Ga je naar bed? Verlaag de doeltemperatuur van de woning
- Ga je naar bed? zet de tablet aan de muur in de woning uit (ooit bedoeld als HA interface, tegenwoordig digitaal fotolijstje)
- Window om te kunnen slapen voorbij én iemand thuis? Verhoog de doeltemperatuur van de woning
- Je komt je bed uit (sleep word false) verhoog de doeltemperatuur van de badkamer
- Je komt je bed uit? Zet de tablet aan de muur weer aan
Zoals in dit topic wellicht al gemerkt bestaat mijn hoofdverwarming uit een pelletkachel, welke ik via HA aan en uit kan zetten. Omdat deze kachel in staat is een behoorlijke lading warmte in 1 keer te genereren, ben ik destijds gestopt met een schema van wanneer is wie thuis (pre corona tijdperk) en overgestapt naar "iemand thuis? 20 graden. Niemand thuis? 16 graden. Naar bed? 16 graden. Sleep window voorbij? 20 graden".
Omdat het een pelletkachel is, kun je deze niet zomaar even voor 5 minuten aanzetten. Ook wil je niet dat deze bij wijze van spreken 15 minuten na uitgezet te zijn weer aangezet word.
Hiervoor heb ik diverse instelbare waardes bedacht:
:
- Minimale runtime van xx minuten voor hij uit mag (ook al is de gewenste temperatuur gehaald)
- Minimale idletime van xx minuten voor hij aan mag (ook als is het 'te koud')
- Hot tolerance voor de kachel uit mag (om te voorkomen dat hij stipt op 20 graden zegt 'warm genoeg')
- Col tolerance voor de kachel aan mag (om te voorkomen dat hij stipt op 20 graden zegt 'te koud')
- Comfy temperatuur (iemand thuis, overdag)
- Eco temperatuur (niet thuis, 's nachts)
- Wel of niet 'moduleren' (de kachel heeft 5 standen. Stand 1 is net even wat meer dan 'op temperatuur houden'. stand 2 is prima om te verwarmen, stand 3 is als het echt koud is. Stand 4 en 5 zijn respectievelijk 'het behang krult van de muur' en 'welkom bij crematorium het laatste vuurtje'. standaard staat de kachel altijd in stand 2. Als de boolean 'moduleren' aan staat zal de kachel bij het behalen van de doeltemperatuur in stand 1 gezet worden).
Voor 's nachts zijn de waardes van hot/cold tolerance en minimale idletime/minimale runtime anders.
Mijn huis heeft geen CV-ketel maar stadsverarming. Dé reden ook dat we een pelletkachel hebben, om zo het stadsverarming gebruik zo laag mogelijk te houden.
Voor sommige wellicht ondenkbaar, maar op de badkamer na verarmen wij boven niet. Die sporadische keer dat de kids het koud hebben zetten ze de airco maar op verwarmen
Door cororna is er toch het nodige veranderd in hoe we leven. Waren we normaal overdag vrijwel nooit thuis (werk en school) zitten we nu de hele dag met zijn allen thuis.
De werkkamer van mijn vrouw heeft geen verdieping erboven (is een soort aanbouw) en is daardoor redelijk koud. Dit heeft als gevolg dat ik naast de badkamer nu ook deze kamer moet verwarmen (met de stadsverarming).
Met alleen de badkamer was het simpel: bou een eigen climate met wat automations, mik een zigbee sensor op een kastje en klaar. Voor de vorm had ik een slimme thermostaatkraan op de radiator (EQ3 Max, via een MaxCul), maar de thermostaatkraan stond eigenlijk altijd op 21 graden. De automations zorgde ervoor dat de stadsverarming open of dicht ging en de enige 'client' van het warme water was de radiator in de badkamer.
Met een 2e kamer erbij die verwarmd moest worden werd het wat complexer. 's Avonds wil ik het comfortabel warm hebben i nde badkamer wanneer ik poedeltje naakt onder de douche vandaan kom. Die werkkamer hoeft dan niet verwarmd te worden.
Andersom geld hetzelfde: wanneer mijn vrouw driftig een memo zit te kloppen op haar kamer mag dat best een paar graden warmer dan 12 graden zijn, maar de badkamer meeverwarmen is totaal overbodig op dat moment.
Eerst gooide ik gewoon de analoge thermostkraan open, stelde de smart thermostaatkraan in de badkamer via HA in op 4.5 graden en ramde vervolgens op de knop 'Stadsverwarming 1 uur' (3 maal raden wat die doet ..).
In de praktijk liep dit niet soepel. Of ik vergat op de knop'Stadsverwarming 1 uur' 'te drukken waardoor mijn vrouw in de kou zat, of ik vergat 's avonds de radiatorkraan van de badkamer op 21 te zetten, waardoor HA wel begn met verwarmen maar het maar niet warmer werd in de badkamer.
Tijd voor multiroom heating, maar wel op mijn voorwaarden.
Via Ali een zigbee thermostaatkraan en zigbee temperatuursensor besteld en in de kamer geinstalleerd.
De woonkamer heeft ook slimme thermostaatkranen (ook EQ3 Max) welke altijd op 4.5 graad staan, deze zijn er puur als backup voor de pelletkachel.
Vervolgens een template sensor gemaakt waar alle slimme kranen in zitten:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 - platform: template sensors: room_targets: value_template: " {%set mylist = states.climate.radiator_werkkamer_simone.attributes.temperature |int, states.climate.eq3_badkamer.attributes.temperature |int, states.climate.eq3_zithoek.attributes.temperature |int, states.climate.eq3_eettafel.attributes.temperature |int %} {{ mylist|max }}"
Van elke slimme thermostaatkraan word de setpoint gepakt, en het hoogste getal is tevens de value van deze sensor.
Elke kamer heeft zo zijn eigen meting en automations om te bepalen of er wel of geen vraag is. Zodra er wamrte nodig is in een vertrek word de slimme theromstaatkraan op 21 gezet. Zodra er geen warmtebehoefte is word deze op 4.5 gezet.
Wanneer de sensor als waarde 20 of hoger heeft, is er ergens een kamer die warmte wil, en dus zal de stadsverarming geopend worden. zodra de sensor een value van minder dan 20 heeft word de stadsverarming weer gesloten.
De stadsverwarming gaat dus pas dicht als geen enkele kamer warmte nodig heeft. de automation voor wel of geen stadsverarming heeft geen weet van welke kamer wel of niet op temperatuur zijn, dat regelen ze op die manier zelf.
In de toekomst een kamer toevoegen aan dit systeem is dus een kwestie van een sensor en een kraan, copy/paste van wat automations en klaar ben je.
[Afbeelding]
Verlichting gaat hier verder behoorlijk automatisch en zonder problemen. Je hoeft er niet bij na te denken.
Woonkamer: Hoofdverlichting gaat automatisch aan bij beweging en lage lichtopbrengst. Gaat nooit uitzichzelf uit (tenzij niemand thuis)
Hal en overloop: onze hal en de overloop boven is 1 geheel doordat het een vide heeft. aan het plafond van de overloop/vide hangt een hele grote hanglamp met 10 E14 lampjes erin. Deze verlhcting is voldoende voor zowel overloop als hal. Deze lamp gaat aan als er beweging op de overloop of hal gedecteerd word en er een te lage lichtopbrengst is. 10 minuten geen beweging en de lamp gaat weer uit
Bijkeuken: Bij beweging en te lage lichtopbrengst gaat er een plafondlamp aan. 10 minuten geen beweging en de lamp gaat weer uit.
Mijn werkkamer: Bij beweging en te lage lichtopbrengst gaat er een plafondlamp aan. 10 minuten geen beweging en de lamp gaat weer uit.
Werkkamer van mijn vrouw: helaas nog goedkope bouwmarkt LED plafond lamp met KaKu plakschakelaar. Er is wel al een PIR geplaatst. Ik wacht even met smartverlichting tot de action enzo weer open gaat.
Slaapkamer zoon: hij heeft een Alexa waar hij tegenaan lult om zn lamp aan te zetten in de juiste kleur.
zo .. lang verhaal geworden en ongetwijfeld chaotisch. Maar dit is een beetje hoe ik de 'core' van mijn HA he ingericht.
Benieuwd of jullie er iets aan hebben, of andere gelijksoortige slimme methodes hebben ontwikkeld.
Ik zit vooral even na te denken over hoe wij het graag zouden willen. Ik moet nodig eens wat meer automatiseren, we worden nu wakker in een koud huis en handmatige slaapacties. Ik heb wel een trillingssensor onder de matrassen geplakt om te checken of er iemand in bed ligt icm pir sensoren op zolder. Hoe doe je jouw hoofdverlichting beneden eigenlijk uit, @Koffie ? Je meldt dat ze niet automatisch uit gaan, maar werken op beweging en licht, net als bij ons. Er liggen ook elektrische dekens op bed (ipv verwarming op zolder), en die wil ik 15 minuten voordat we gaan liggen toch wel aan hebben (en vervolgens weer uit), dus dat zou je dan met knoppen moeten doen.
Qua aanwezigheid: met 2 pubers in huis is het goed te meten óf er iemand thuis is, en wie er thuis zijn.
We verwarmen met airco op de benedenverdieping, en hebben ook nog een cv installatie om boven de badkamer te verwarmen, en de puberkamers (als ze thuis zijn en bijv. huiswerk maken in hun kamer). Naast dat het comfortabel moet zijn, wil ik het ook economisch een beetje handig aanpakken. Volgens mij is een airconditioning beneden het vriespunt niet zo efficiënt meer, dus dan moet eigenlijk de cv installatie aan. Maar als het dan weer warmer wordt, kan ik beter de airco gebruiken.
Nou, in ieder geval genoeg om over na te denken
Toevallig loop ik er ook tegenaan en kwam na wat zoeken jouw post tegen. Een slimme plug dacht ik ook aan maar waarom dan op de controller en niet de ketel? Überhaupt heb ik geen HCE80 maar een OpenTherm module.scorpion303 schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:13:
De standaard EvoHome integratie bevat helaas geen enkele details over warmtevraag (compleet of per zone). Hetgeen je nu kunt zien is alles waar je het mee zult moeten doen. Als je meer wilt weten dan heb je enkele workarounds:De eerste twee geven je een (vrij goed) beeld dat er ergens een warmtevraag is. De derde geeft een redelijk beeld welke zone om warmte zou kunnen vragen, maar je hebt geen idee om hoeveel warmte de zone precies vraagt (10, 30 of 100%).
- thermometer op aanvoerbuizen : temperatuur minimaal vijf graden hoger dan kamertemperatuur? verwarming is aan
- slimme plug op evohome zone controller (HCE80) : verbruik zonecontroller hoger dan 5W? verwarming is aan
- template in home assistant : zone target > huidige zone temperatuur - 0.3? zone vraagt om warmte
Een andere mogelijkheid is een USB-to-RF apparaat (bijv. HGI80 of https://indalo-tech.onlineweb.shop/) samen met een custom component (https://github.com/zxdavb/ramses_cc). Dat is een heleboel meer werk, maar dan zou je wel in staat moeten zijn om ook echt alles uit te lezen.
Daarom dacht ik zelf aan meten op de ketel of de pomp draait (kan je vast zien aan stroomverbruik). Dat combineren met gas kan wellicht ook nog een onderscheid geven tussen tapwater en CV warmtevraag?
Alternatief kan misschien ook nog zijn om de opentherm communicatie te sniffen?
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Voor de zekerheid de hele google nest integratie & authenticatie stappen in HA opnieuw doorlopen en de deurbel komt netjes naar voren. Alleen ik krijg geen live video verbinding.
HA geeft de volgende foutmelding:
Failed to start WebRTC stream: Nest API error: Error from API: 500: INTERNAL: Internal error encountered.: Internal Server Error
:fill(white):strip_exif()/f/image/DEqPMfzwX7qEGsBPULCdz17y.png?f=user_large)
Bij de enititeit krijg ik de volgende preview:
:fill(white):strip_exif()/f/image/aRL4dWE0J10cQT1oM9kWnp61.png?f=user_large)
Op het dashboard zie ik vervolgens deze melding:
:fill(white):strip_exif()/f/image/T0CA2y8WuvHw7axlQLKWg4Jo.png?f=user_large)
Dit komt exact overeen met het probleem van deze gebruiker:
https://community.home-as...bell-not-streaming/421087
Dus het lijkt erop dat dit een HA issue is. Iemand een oplossing? De deurbel en video werkt prima via de browser en app van Google Home.
[ Voor 9% gewijzigd door spartacusNLD op 21-11-2022 16:28 ]
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Iemand tips of ervaringen met bepaalde modellen die vlot integreren binnen HA?
Misschien leuk om te weten: bij de renovatie van de woning hebben wij stopcontacten in de hoeken bovenaan. Dus ik zou naar een meer permanente uitvoering kunnen gaan zonder de nood om op te laden bv.
Internet Entrepreneur / Petrolhead / Vaper / Poker Player / Nontheist
Ik heb met wat gepiel mijn Eufy deurbel in HomeAssistant kunnen krijgen in de zin dat de triggers zichtbaar zijn op het dashboard.
Nu zou ik echter graag willen dat die trigger ook iets... doet...
Via diverse topics heb ik onderstaande informatie kunnen vinden:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| - id: 'Deurbel_gedrukt' alias: Deurbel gedrukt description: 'Verwittiging iemand aan de voordeur' trigger: - entity_id: binary_sensor.deurbel_ringing_sensor platform: state to: 'true' action: - service: tts.google_translate_say entity_id: media_player.woonkamer_home data: message: "Er staat iemand aan de voordeur!" language: nl - delay: "00:00:00" |
Echter heb ik een GUI die op elke vorm van trigger enigsinds deze code absoluut weigert.
Ik heb gewoon geen idee, of dit (zou moeten) werken en hoe ik dit in de Home Assistant gepield krijg.
Wellicht dat het via de GUI ook kan, maar ik heb vanalles geprobeerd qua triggers: device, event, state ... Ik kom er gewoon niet uit.
De grap is dat ik het ook niet via Google kan vinden, daar staan 99% vragen over de webstream... Die boeit me niet zo, ik wil gewoon boven ook de deurbel horen

Heeft iemand zo iets al werkend gekregen en / of weet iemand welke stappen ik moet zetten om dit aan home assistant duidelijk te maken?
/f/image/X83JxiTUcl005Te82Tce4DhC.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/IHuQCGX5G9ycv0oahxXwo3xk.png?f=user_large)
/f/image/RyGJGFeMqCoJGAu6MGsXBaYL.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door Zilverdael80 op 21-11-2022 17:43 ]
Dan kan het zijn dat de card zo gemaakt is ofzo.water_escape schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:21:
[...]
De entiteit zelf staat op unit_of_measurement: L zie ik. Volgens mij moet het ergens in de .js file staan om dit te renamen.
Maar goed, of het nu L of m3 is, dat is natuurlijk niet correct in je flow card
Heb je de opmerking bij 'sampling_size' gezien?paQ schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:32:
Ik probeer van mijn COP van de warmtepomp een gemiddelde per dag uit te rekenen.
Ik heb diverse methoden gebruikt, maar volgens mij komenze allen niet met een bruikbare waarde retour.
Het ding is namelijk dat de COP ook een 0 waarde kent, of "unavailable"
Dat zou via deze methode zijn opgelost (?)
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 - platform: template sensors: tweede_methode_cop: value_template: > {% if states('sensor.kwh_meter_3c39e72df1c2_active_power')|float(0) < 100 %} {% set cop = 0.0 | float %} {% else %} {% set t1 = states('sensor.water_uit') | float %} {% set t2 = states('sensor.water_in') | float %} {% set f = states('sensor.flow') | float %} {% set pw = states('sensor.kwh_meter_3c39e72df1c2_active_power') | float %} {% set pwg = ((t1 - t2)*f) / 60 * 4184 | float %} {% set cop = pwg / pw | float %} {% endif %} {% if cop > 10.0 %} {% set cop = 0.0 | float %} {% endif %} {% if cop < 0.0 %} {% set cop = 0.0 | float %} {% endif %} {% if cop > 0.0 %} {{ cop | float | round(1) }} {% else %} {% endif %} unit_of_measurement: cop2
En dan op deze manier de average:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 - platform: statistics name: 'COP van 1 dag' state_characteristic: mean max_age: days: 1 precision: 1 entity_id: sensor.tweede_methode_cop
En ondanks days: 1 vraag ik me dus af of ik hier kijk naar de kalenderdag of naar de afgelopen 24 uur.
anyway, dit is de output:
Ik heb het af en toe in de gaten zitten houden, en voor mijn gevoel wijzigt het gemiddelde veel te gemakkelijk mee.
[Afbeelding]
Dat geeft uiteraard geen juist beeld. Die flatlines horen er niet in.
tot 02:00
van 02:40-4:00
van 07:00-07:30
Als ik die weg haal kom ik volgens mij hoger uit dan de voorgestelde 4.1
Is er een mooie manier om het wèl juist te doen?
Of, als de uitgespuugde waarde weer unavailable zou zijn, vallen er dan vanzelf gaten in het gemiddelde?
Ik toon de "cop2" namelijk niet in een dashboard. Dus als het een entiteit is op de achtegrond die het gemiddelde ondersteunt, is dat ook prima.
Standaard neemt hij maar 20 samples en gaat dan pas naar 'max_age' kijken. Ofwel, die even op 100000000 ofzo zetten.Maximum number of source sensor measurements stored. Be sure to choose a reasonably high number if the limit should be driven by max_age instead.
Daarnaast wil je denk ik de tijd wel meenemen, dan kom je bij een 'average_linear' ipv 'mean' uit. Daarnaast wil je hem, zeker voor vandaag, gewoon in een graph plotten en niet in een statistics.
[edit]
En rekenen met 0 als je WP uit staat gaat je gemiddelde berekening natuurlijk kapot van
Enige work around die ik kan bedenken is door twee COP sensoren te maken. Eén voor de even dagen en één voor de oneven dagen ofzo. Degene die niet geldt maak je 'unknown'. Vervolgens maak je er twee average sensoren mee met 'max_age' van 24uur. En als je het als één grafiek wilt doen zou dan dan weer een template sensor kunnen pakken die ze weer samenvoegt ofzo.
Andere kant, als je de waarde van vandaag niet zo boeiend vind zou je dus gewoon een per-day plot met de statisics graph kunnen maken met alleen de mean.
[ Voor 9% gewijzigd door Septillion op 21-11-2022 18:17 ]
De HA standaard voor binary_sensoren is namelijk niet dat deze True/False zijn maar on/off. Dus wat ik bij jou zie is heel raar.
Inmiddels bijna 2 jaar verder, dus er is wel het eea veranderdkoelkast schreef op maandag 21 november 2022 @ 16:01:
[...]
Wow, goed over nagedacht zo! Werkt het allemaal zoals je had verwacht? Of heb je inmiddels weer aanpassingen gedaan? Je hebt het consequent over stadverarming, maar in je dashboard ben je dan toch vergeten die w weg te halen![]()
Ik zit vooral even na te denken over hoe wij het graag zouden willen. Ik moet nodig eens wat meer automatiseren, we worden nu wakker in een koud huis en handmatige slaapacties. Ik heb wel een trillingssensor onder de matrassen geplakt om te checken of er iemand in bed ligt icm pir sensoren op zolder. Hoe doe je jouw hoofdverlichting beneden eigenlijk uit, @Koffie ? Je meldt dat ze niet automatisch uit gaan, maar werken op beweging en licht, net als bij ons. Er liggen ook elektrische dekens op bed (ipv verwarming op zolder), en die wil ik 15 minuten voordat we gaan liggen toch wel aan hebben (en vervolgens weer uit), dus dat zou je dan met knoppen moeten doen.
Qua aanwezigheid: met 2 pubers in huis is het goed te meten óf er iemand thuis is, en wie er thuis zijn.
We verwarmen met airco op de benedenverdieping, en hebben ook nog een cv installatie om boven de badkamer te verwarmen, en de puberkamers (als ze thuis zijn en bijv. huiswerk maken in hun kamer). Naast dat het comfortabel moet zijn, wil ik het ook economisch een beetje handig aanpakken. Volgens mij is een airconditioning beneden het vriespunt niet zo efficiënt meer, dus dan moet eigenlijk de cv installatie aan. Maar als het dan weer warmer wordt, kan ik beter de airco gebruiken.
Nou, in ieder geval genoeg om over na te denken
Grootste veranderingen so far:
- Er hangt een Sonoff NSPanel aan de muur
Hier heb ik de entity input_boolean.sleep op gezet. Ik ben dus veranderd van 'detecteer dat ik ga slapen' naar 'ik meld dat ik ga slapen'.
Automations die detecteerde dat het licht uit ging en daarmee sleep op true zetten zijn disabled. Ik Maak 'm nu zelf true door op de knop van de nspanel te tappen.
Zodra sleep true word, kicken er wat automations in:
- kachel naar eco
- alle lampen beneden uit
- toekomst : alarm over 5 minuten uit zetten
Je zou hetzelfde met je elektrische deken kunnen doen. Tussen beneden de hoofdverlichting uit doen/op een knop drukken en met gekamde haartjes en gepoetste tanden je bed in stappen zit toch wel een kwartier?
Tijd voor een nieuwe sig..
Het gaat mij juist om het variabel maken van:Rouwette schreef op maandag 21 november 2022 @ 07:08:
[...]
Zoiets:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 name: BE type: custom:button-card show_entity_picture: true entity_picture: /local/radio/Qmusic_logo.svg tap_action: action: call-service service: media_player.play_media service_data: media_content_id: media-source://radio_browser/bbabb958-aa77-4d52-80c6-d86c9268721f media_content_type: audio/mpeg entity_id: media_player.living_room
https://rouwette.com/radio-browser/
1
| entity_id: media_player.living_room |
Dus op basis van de state van 'input_select.mediaspeler' de muziek afspelen op het juiste apparaat.
https://github.com/fuatakgun/eufy_securitySeptillion schreef op maandag 21 november 2022 @ 18:37:
@Zilverdael80 Hoe heb je die deurbel geïntegreerd (via welke integratie)?
De HA standaard voor binary_sensoren is namelijk niet dat deze True/False zijn maar on/off. Dus wat ik bij jou zie is heel raar.
Deze heb ik gebruikt ...
Maar ... niet goed dus? Ik sta inmiddels meer dan open voor andere / betere oplossingen
Maar die 'binary_sensor.deurbel_ringing_sensor' komt direct uit de Eufy Security integratie? Vanzelf? Kan je eens de device page daarvan laten zien?
Want dan zou ik een bug report daar aanmaken, want kan me goed voorstellen dat het dus issues in HA geeft daar het niet standaard is.
Dit is hoe ik hem heb staan:Zilverdael80 schreef op maandag 21 november 2022 @ 17:40:
Ik ben een absolute noob in HomeAssistant, excuus als ik dit dan ook in het verkeerde topic zet.
Ik heb met wat gepiel mijn Eufy deurbel in HomeAssistant kunnen krijgen in de zin dat de triggers zichtbaar zijn op het dashboard.
Nu zou ik echter graag willen dat die trigger ook iets... doet...
Via diverse topics heb ik onderstaande informatie kunnen vinden:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 - id: 'Deurbel_gedrukt' alias: Deurbel gedrukt description: 'Verwittiging iemand aan de voordeur' trigger: - entity_id: binary_sensor.deurbel_ringing_sensor platform: state to: 'true' action: - service: tts.google_translate_say entity_id: media_player.woonkamer_home data: message: "Er staat iemand aan de voordeur!" language: nl - delay: "00:00:00"
Echter heb ik een GUI die op elke vorm van trigger enigsinds deze code absoluut weigert.
Ik heb gewoon geen idee, of dit (zou moeten) werken en hoe ik dit in de Home Assistant gepield krijg.
Wellicht dat het via de GUI ook kan, maar ik heb vanalles geprobeerd qua triggers: device, event, state ... Ik kom er gewoon niet uit.
De grap is dat ik het ook niet via Google kan vinden, daar staan 99% vragen over de webstream... Die boeit me niet zo, ik wil gewoon boven ook de deurbel horen![]()
Heeft iemand zo iets al werkend gekregen en / of weet iemand welke stappen ik moet zetten om dit aan home assistant duidelijk te maken?[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
| alias: Deurbel - video aan tablet aan description: "" trigger: - platform: state entity_id: - binary_sensor.doorbell_ringing_sensor condition: [] action: - parallel: - service: media_player.play_media data: enqueue: play media_content_type: music media_content_id: media-source://media_source/local/doorbell_chime_1.mp3 target: device_id: - DEVICE ID VAN SONOS SPEAKER - service: camera.turn_on data: {} target: entity_id: camera.doorbell - service: switch.turn_on data: {} target: entity_id: switch.lenovo_tab_m10_fhd_plus_screen - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 30 milliseconds: 0 - service: camera.turn_off data: {} target: entity_id: camera.doorbell mode: single |
Daarmee trigger ik dat SONOS en GOOGLE deze chime afspelen en de camera op mijn dashboard voor 30 sec aangaat...
Dit topic is gesloten.
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.