"Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever"
[ Voor 99% gewijzigd door Toppe op 07-10-2022 10:26 ]
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Ja dat probeer ik. Maar krijg het nog niet voor elkaar. Ik doe blijkbaar iets verkeerd met de installatievonkkie schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 08:51:
@Noxa of ha gewoon. Direct op de nuc met HA os
Dat werkt het makkelijkste volgens mij
Ik heb de docs gevolgd en geboot vanaf een USB met home assistant os. Ik krijg nergens de keuze wat ik wat wil installeren. Moet ik dat in de bios instellen?Koepert schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 08:37:
[...]
dan heb je in theorie HA op de verkeerde 'disk' geïnstalleerd idd. Weet niet welke install-methode je hebt gebruikt, maar meestal kun je aangeven waar de installatie moet plaatsvinden. sda = vaak hdd, sdb = usb, maar dat kun je in ubuntu wel controleren. Bijvoorbeeld met sudo lsblk
Helder. Ik wil eerst nog een poging wagen voor OS en anders ga ik het met proxmox doen. Ook leuk om dat eens te proberen / leren.Voordeel van bijvoorbeeld Proxmox + VM ipv Ubuntu + Docker is dat je met de eerste wat meer een GUI (voorkant/schil) hebt om zaken in te regelen. Docker is voor sommige mensen toch wat 'code, en dan gebeurt er iets' gevoel.. Maar beide werkt in principe prima. Voordeel van de eerste kan ook zijn dat je minder onderdelen up to date hoeft te houden.
Als je een PI gaat gebruiken voor alleen maar Home Assistant dan kan je denk ik wel HassOS gebruiken. Dat is toch een soort 'managed' oplossing lijkt mij, waarbij alles geoptimaliseerd is voor HA_eLMo_ schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:34:
[...]
Ja, die had ik ook gevonden, maar er staat helaas niks over hoe hij telegraf draait (add-on of anders?) en qua backups. Vrij vaag allemaal.
Niks staat los van HA omdat ik HassOS zou willen draaien. Mijn gevoel is dat iedereen nu InfluxDB draait op HA maar de ingress via directe API’s / client SDKs doet of gewoon geen HassOS draait.
Telegraf is een metrics collector / ingress gateway. Je stuurt dus niet al je sensor data direct InfluxDB in, maar naar Telegraf. Die kan hier eventueel transformaties op los laten voordat ze in InfluxDB gezet worden.
Denk bijvoorbeeld aan twee verschillende sensoren op aparte plekken die je wil verrekenen (in mijn geval een PV verdeler los van de groepenkast).
Ik proef dat wat ik wil te ingewikkeld is voor HassOS en dat ik beter een losse setup kan draaien met InfluxDB / Telegraf en dan dat gebruik als source voor HA.
De vraag is dan nog even of HassOS het waard is, of dan toch gewoon een docker container.
Ik zelf heb maar 1 PI voor InfluxDB en HA (en nog wat andere dingen) en draai dus HA in een docker container. Die Influx staat los van HA. Dus ik lees mijn devices (omvormer, Youless) zelf uit en duw die data naar InfluxDB (zonder Telegraf). En daarnaast lees HA ze ook nog uit en slaat ze op in de eigen sqlite database.
Dus ik sla data dubbel op: in InfluxDB (wat ik zelf beheer en controle over heb en zelf retentie enzo kan bepalen) en HA (wat door HA wordt gemanaged). Ik draai geen backups van InfluxDB, wel stuur ik op kwartierbasis geagregeerde data naar een PostgreSQL database die wel gebackupt wordt.
Het beheer valt wel mee: apt-get update && apt-get upgrade af en toe (valt ook nog te automatiseren maar ik hou het liever zelf in de hand).
[ Voor 3% gewijzigd door Kalentum op 07-10-2022 10:25 ]
Blijf ik raar vinden. En de action in je automation handmatig triggeren (3-dots bij een action => run) werkt wel altijd?Toppe schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:18:
[...]
Yep 3 losse calls heeft nog steeds het zelfde resultaat. Geen idee waar het fout gaat maar in dit geval moet hij een reset doen tussen 00:00 en 06:00 dus tijd zat
En in de nacht je ziet de automation wel triggeren en volgens de trace wordt het dan uitgevoerd? Maar in de log van de input_booleans zie je niets?
E. Je hdd van je nuc even aan je eigen pc hangen en dan
https://www.home-assistan...-image-to-your-boot-media
Met balena is het zo gebeurt
[ Voor 8% gewijzigd door vonkkie op 07-10-2022 10:32 ]
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
| alias: Aan bij overschot description: "" trigger: - platform: numeric_state entity_id: sensor.p1_terugleveren for: hours: 0 minutes: 10 seconds: 0 above: 1000 id: go - platform: state entity_id: - sensor.p1_terugleveren to: "0" id: stop condition: [] action: - choose: - conditions: - condition: trigger id: go sequence: - service: switch.turn_on data: {} target: entity_id: switch.stopcontact - conditions: - condition: trigger id: stop sequence: - service: switch.turn_off data: {} target: entity_id: switch.stopcontact mode: single |
Als ik de counter er uit haal wel, anders ook niet.Septillion schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:29:
[...]
Blijf ik raar vinden. En de action in je automation handmatig triggeren (3-dots bij een action => run) werkt wel altijd?
Ik zie de counter resetten en één input_boolean, de andere twee niet. Raar blijft het inderdaad wel.En in de nacht je ziet de automation wel triggeren en volgens de trace wordt het dan uitgevoerd? Maar in de log van de input_booleans zie je niets?
[ Voor 36% gewijzigd door Septillion op 07-10-2022 10:40 ]
Nee, ik had iets anders voor ogen... Het is eigenlijk om onze vaatwas te plannen zodat deze start wanneer er overschot is.Septillion schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:35:
@Cuball Dus als je meer dan 1000W terug levert voor 10 minuten dan moet een switch aan? En wanneer weer uit? Bij geen teruglevering? Want zo lastig is dat niet om bij elkaar te klikken in de UI. Ik kom op iets als:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 alias: Aan bij overschot description: "" trigger: - platform: numeric_state entity_id: sensor.p1_terugleveren for: hours: 0 minutes: 10 seconds: 0 above: 1000 id: go - platform: state entity_id: - sensor.p1_terugleveren to: "0" id: stop condition: [] action: - choose: - conditions: - condition: trigger id: go sequence: - service: switch.turn_on data: {} target: entity_id: switch.stopcontact - conditions: - condition: trigger id: stop sequence: - service: switch.turn_off data: {} target: entity_id: switch.stopcontact mode: single
Mijn flow voor ogen voor het plannen:
* Stopcontact = AAN
* Start vaatwas
* Direct erna : Tag NFC tag op vaatwas om in te plannen
* Systeem zet Stopcontact = UIT
* Systeem wacht 3uur of totdat er 10min min 1000Watt over is
* Indien voldaan aan bovenste : Stopcontact AAN
* Vaatwas doet z'n ding
* Stopcontact blijft AAN (om terug te beginnen bij stap 1)
Helemaal niets, alsof die twee andere boolean's gewoon niet in de automatisering staan. Ben benieuwd of hij vannacht wél gaat schakelen en dan laat ik het gewoon zo.Septillion schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:39:
@Toppe En in je HA log, zie je daar nog wat? Lijkt erop dat er iets op zijn bek gaat ofzo. Subtiele typo ofzo. Ik zou de hele automation eens weggooien en stap voor stap bij elkaar klikken in de UI.
Misschien dat hij rond die tijd gewoon te druk is met andere zaken zoals resetten van energie dashboard's enzo?
Andere locatie voor de data gebruiken deed wonderenpentode schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:38:
[...]
Ik ben hier ook wel eens tegenaan gebotst:
Helpt dit Om het uit te vlooien.
Mooi, trouwens deze locatie is ook niet verkeerd. Voor een weekendje weg. Ik bann er weg van.Toppe schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:44:
[...]
Andere locatie voor de data gebruiken deed wonderen
[ Voor 2% gewijzigd door pentode op 07-10-2022 10:56 . Reden: aanvulling ]
De mens leert. De mensheid niet.
Waar moet je dat precies doen? EN waar kan ik de documentatie vinden?Glodenox schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:56:
[...]
Daarvoor moet je wel in de confuguratie van DSMR Reader de MQTT bron "(Data source) Telegram: Split topic" activeren, mocht dat nog niet het geval zijn. Ik zal de documentatie van HA hierop proberen te verbeteren.
Oeps vlgs mij heb ik het gevonden
https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr_reader
[ Voor 10% gewijzigd door Huub- op 07-10-2022 11:02 ]
Onthoudt je vaatwasser het programma wanneer je het stopcontact uitzet en start hij dan vanzelf weer wanneer je het stopcontact aanzet?Cuball schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:40:
[...]
Nee, ik had iets anders voor ogen... Het is eigenlijk om onze vaatwas te plannen zodat deze start wanneer er overschot is.
Mijn flow voor ogen voor het plannen:
* Stopcontact = AAN
* Start vaatwas
* Direct erna : Tag NFC tag op vaatwas om in te plannen
* Systeem zet Stopcontact = UIT
* Systeem wacht 3uur of totdat er 10min min 1000Watt over is
* Indien voldaan aan bovenste : Stopcontact AAN
* Vaatwas doet z'n ding
* Stopcontact blijft AAN (om terug te beginnen bij stap 1)
Yep, dat doet ie gelukkig wel... Onze droogkast / wasmachine bv. nietCappieL schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:05:
[...]
Onthoudt je vaatwasser het programma wanneer je het stopcontact uitzet en start hij dan vanzelf weer wanneer je het stopcontact aanzet?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
| alias: Aan bij overschot description: "" trigger: - platform: numeric_state entity_id: sensor.p1_terugleveren for: hours: 0 minutes: 10 seconds: 0 above: 1000 id: go - platform: tag tag_id: e89460d4-cca2-4b0c-91eb-136733c14756 id: nfc - platform: state entity_id: - timer.vaatwasser to: active id: go condition: [] action: - choose: - conditions: - condition: trigger id: nfc sequence: - service: timer.start data: duration: "03:00" target: entity_id: timer.vaatwasser - service: switch.turn_off data: {} target: entity_id: switch.vaatwasser - conditions: - condition: trigger id: go - condition: numeric_state entity_id: sensor.p1_terugleveren above: 1000 - condition: state entity_id: timer.vaatwasser state: active sequence: - service: switch.turn_on data: {} target: entity_id: switch.vaatwasser - service: timer.cancel data: {} target: entity_id: timer.vaatwasser mode: parallel max: 10 |
Hierbij maak ik gebruik van een timer om bij te houden of de 3 uur om zijn. Want een wait of wait for in een automation is gevoelig voor herstarten of herladen van de automations. Dus voor lange zaken pak ik liever een timer.
Deel van de tag is dus "gegokt" want daar heb ik geen ervaring mee.
Wil je ook dat hij na 3 uur geen zin als nog start ipv niets doen dan kom ik uit op:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
| alias: Aan bij overschot description: "" trigger: - platform: numeric_state entity_id: sensor.p1_terugleveren for: hours: 0 minutes: 10 seconds: 0 above: 1000 id: go - platform: tag tag_id: e89460d4-cca2-4b0c-91eb-136733c14756 id: nfc - platform: state entity_id: - timer.vaatwasser to: active id: go - platform: event event_type: timer.finished event_data: entity_id: timer.vaatwasser id: timer condition: [] action: - choose: - conditions: - condition: trigger id: nfc sequence: - service: timer.start data: duration: "03:00" target: entity_id: timer.vaatwasser - service: switch.turn_off data: {} target: entity_id: switch.vaatwasser - conditions: - condition: or conditions: - condition: trigger id: timer - condition: and conditions: - condition: trigger id: go - condition: numeric_state entity_id: sensor.p1_terugleveren above: 1000 - condition: state entity_id: timer.vaatwasser state: active sequence: - service: switch.turn_on data: {} target: entity_id: switch.vaatwasser - service: timer.cancel data: {} target: entity_id: timer.vaatwasser mode: parallel max: 10 |
Ja inderdaad deze gaat op no motion en zie als deze motion is.Septillion schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:13:
@Evertt Ik zie op het eerste gezicht niets fout. Zie je in de log van de sensor deze wel op 'no motion' springen? En deze wordt niet tussentijds unavailable ofzo?
En als je naar de trace van de tweede automation gaat, wat zie je dan? Is die dan niet getriggerd 20 minuten na de sensor op off ging?
Heb nu aantal automatisering uitgezet. Kijken of hier een conflict mee is.
Ik heb onderstaande automation, maar die zet om half 1 gelijk de lampen uit ondanks dat de TV nog aan staat.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| alias: Verlichting:Woonkamer:Uitschakelen:0u30m description: Verlichting van de woonkamer wordt om half 1 's nachts uitgeschakeld. trigger: - at: "0:30" platform: time condition: [] action: - repeat: until: - condition: state entity_id: switch.tv_woonkamer_screen_state state: unavailable for: hours: 0 minutes: 15 seconds: 0 sequence: - type: turn_off device_id: ef12468fac474a5991a7b1022b70cf7a entity_id: light.woonkamer domain: light mode: single |
Wat is hierin nodig om te wachten tot de TV ten minste 15 minuten uit is en dan de automation af te ronden?
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Overigens moet je in de log van de betrokken entities en de trace van de automation dus al heeeeeel veel kunnen zien.
Deze automation blijft contiu, met microsecondes er tussenin de lamp van de woonkamer uitzetten totdat je TV switch 15 minuten lang niet beschikbaar is. Ik verwacht dat je systeem hierop vast gaat lopen.Quad schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:32:
Hoe stel ik een automation zo in dat de verlichting om half 1 'snachts wordt uitgeschakeld, tenzij de TV nog aan staat, en dat de verlichting pas uit gaat zodra de TV 15 minuten uit staat?
Ik heb onderstaande automation, maar die zet om half 1 gelijk de lampen uit ondanks dat de TV nog aan staat.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 alias: Verlichting:Woonkamer:Uitschakelen:0u30m description: Verlichting van de woonkamer wordt om half 1 's nachts uitgeschakeld. trigger: - at: "0:30" platform: time condition: [] action: - repeat: until: - condition: state entity_id: switch.tv_woonkamer_screen_state state: unavailable for: hours: 0 minutes: 15 seconds: 0 sequence: - type: turn_off device_id: ef12468fac474a5991a7b1022b70cf7a entity_id: light.woonkamer domain: light mode: single
Wat is hierin nodig om te wachten tot de TV ten minste 15 minuten uit is en dan de automation af te ronden?
Ja, zoiets was ik ook van plan na de uitleg in @daxy's post.Kalentum schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:24:
[...]
Als je een PI gaat gebruiken voor alleen maar Home Assistant dan kan je denk ik wel HassOS gebruiken. Dat is toch een soort 'managed' oplossing lijkt mij, waarbij alles geoptimaliseerd is voor HA
Ik zelf heb maar 1 PI voor InfluxDB en HA (en nog wat andere dingen) en draai dus HA in een docker container. Die Influx staat los van HA. Dus ik lees mijn devices (omvormer, Youless) zelf uit en duw die data naar InfluxDB (zonder Telegraf). En daarnaast lees HA ze ook nog uit en slaat ze op in de eigen sqlite database.
Dus ik sla data dubbel op: in InfluxDB (wat ik zelf beheer en controle over heb en zelf retentie enzo kan bepalen) en HA (wat door HA wordt gemanaged). Ik draai geen backups van InfluxDB, wel stuur ik op kwartierbasis geagregeerde data naar een PostgreSQL database die wel gebackupt wordt.
Het beheer valt wel mee: apt-get update && apt-get upgrade af en toe (valt ook nog te automatiseren maar ik hou het liever zelf in de hand).
Gebruik je dan ook HA voor visualisatie van je data? En kan HA omgaan met 5 jaar aan data? Want ik lees dat HA met Sqlite niet zo goed om kan gaan met veel data. Of kan HA ook een andere database als backing store hebben voor visualisatie?
Ik vraag me dan namelijk een beetje af waarom ik nog HA zou gebruiken. Als ik zelf de sensors regel, zelf de ETL/ingress, zelf de store, zelf het backup regime. En HA alleen de visualisatie? Dan kan ik beter ook gewoon zelf Grafana opzetten
Ik denk dat HA alleen nut heeft voor mij als het met ontlast in iets, dus fatsoenlijk kan omgaan met grote datasets en de backups goed doet.
Kan HA ook goed om gaan met outage? Stel een verbinding valt even weg tussen sensor en HA/Mosquitto. Worden die metingen (met timestamp) dan later alsnog goed opgeslagen en verwerkt? Of krijg je dan gewoon een gat in je data?
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
| alias: Verlichting:Woonkamer:Uitschakelen:0u30m description: Verlichting van de woonkamer wordt om half 1 's nachts uitgeschakeld. trigger: - at: "0:30" platform: time - platform: state entity_id: - switch.tv_woonkamer_screen_state to: "off" for: hours: 0 minutes: 15 seconds: 0 condition: - condition: state entity_id: switch.tv_woonkamer_screen_state state: "off" for: hours: 0 minutes: 15 seconds: 0 - condition: time after: "00:30:00" before: "06:00:00" action: - service: light.turn_off data: {} target: entity_id: light.woonkamer mode: single |
Voor de tijd laat ik dat nu stoppen na 6 uur 's morgens.
En waar komt switch.tv_woonkamer_screen_state vandaan? Heb hem even gebruikt alsof hij uit gaat ipv 'unavailable'.
HA is natuurlijk primair een domotics ding. Het kan wel wat op data visualisatie maar ik gebruik daar liever wat anders voor. Ik geloof dat mijn HA de data ook weggooit na XXX dagen (weet niet precies). Ik gebruik / misbruik het wel om data naar een MQTT server te sturen._eLMo_ schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:44:
[...]
Ja, zoiets was ik ook van plan na de uitleg in @daxy's post.
Gebruik je dan ook HA voor visualisatie van je data? En kan HA omgaan met 5 jaar aan data? Want ik lees dat HA met Sqlite niet zo goed om kan gaan met veel data. Of kan HA ook een andere database als backing store hebben voor visualisatie?
Ik vraag me dan namelijk een beetje af waarom ik nog HA zou gebruiken. Als ik zelf de sensors regel, zelf de ETL/ingress, zelf de store, zelf het backup regime. En HA alleen de visualisatie? Dan kan ik beter ook gewoon zelf Grafana opzetten![]()
Ik denk dat HA alleen nut heeft voor mij als het met ontlast in iets, dus fatsoenlijk kan omgaan met grote datasets en de backups goed doet.
Kan HA ook goed om gaan met outage? Stel een verbinding valt even weg tussen sensor en HA/Mosquitto. Worden die metingen (met timestamp) dan later alsnog goed opgeslagen en verwerkt? Of krijg je dan gewoon een gat in je data?
Ik gebruik Grafana voor het visualiseren van mijn InfluxDB data. Die data wordt dus gearchiveerd in PostgreSQL en daar heb ik Redash voor zitten om SQL query resultaten te visualiseren.
Heb je hysterese tip toch toepast:Septillion schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 14:53:
@Toppe
En nog even getest, gek genoeg lijkt numeric_state geen template te ondersteunen voor above en below. Maar alles met een template zou je met hysterese (hier 2%) dan kunnen doen:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 alias: Mechanische Ventilatie description: "" trigger: - platform: numeric_state entity_id: sensor.badkamer_2 above: input_number.mv_laag - platform: numeric_state entity_id: sensor.badkamer_2 above: input_number.mv_middel - platform: numeric_state entity_id: sensor.badkamer_2 above: input_number.mv_hoog - platform: template value_template: "{{ states('sensor.badkamer_2')|int < (states('input_number.mv_laag')|int - 2) }}" alias: Below 'Laag' - platform: template value_template: "{{ states('sensor.badkamer_2')|int < (states('input_number.mv_middel')|int - 2) }}" alias: Below 'Middel' - platform: template value_template: "{{ states('sensor.badkamer_2')|int < (states('input_number.mv_hoog')|int - 2) }}" alias: Below 'Hoog' - platform: event event_type: automation_reloaded event_data: {} - platform: homeassistant event: start condition: [] action: - choose: - conditions: - condition: numeric_state entity_id: sensor.badkamer_2 below: input_number.mv_laag sequence: - service: fan.set_preset_mode data: preset_mode: Auto target: entity_id: fan.mechanische_ventilatie alias: Humidity is below 'Laag' - conditions: - condition: numeric_state entity_id: sensor.badkamer_2 below: input_number.mv_middel sequence: - service: fan.set_preset_mode data: preset_mode: Laag target: entity_id: fan.mechanische_ventilatie alias: Humidity is between 'Laag' and 'Middel' - conditions: - condition: numeric_state entity_id: sensor.badkamer_2 below: input_number.mv_hoog sequence: - service: fan.set_preset_mode data: preset_mode: Mid target: entity_id: fan.mechanische_ventilatie alias: Humidity is between 'Middel' and 'Hoog' default: - service: fan.set_preset_mode data: preset_mode: Hoog target: entity_id: fan.mechanische_ventilatie alias: Humidity is above 'Hoog' mode: single
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
| alias: Mechanische Ventilatie description: "" trigger: - platform: numeric_state entity_id: sensor.badkamer_2 above: input_number.mv_laag - platform: numeric_state entity_id: sensor.badkamer_2 above: input_number.mv_middel - platform: numeric_state entity_id: sensor.badkamer_2 above: input_number.mv_hoog - platform: template value_template: >- {{ states('sensor.badkamer_2')|int < (states('input_number.mv_laag')|int - states('input_number.hysterese')|int) }} alias: Below 'Laag' - platform: template value_template: >- {{ states('sensor.badkamer_2')|int < (states('input_number.mv_middel')|int - states('input_number.hysterese')|int) }} alias: Below 'Middel' - platform: template value_template: >- {{ states('sensor.badkamer_2')|int < (states('input_number.mv_hoog')|int - states('input_number.hysterese')|int) }} alias: Below 'Hoog' - platform: event event_type: automation_reloaded event_data: {} - platform: homeassistant event: start condition: - condition: state entity_id: input_boolean.mv_slimme_automatisering state: "on" action: - choose: - conditions: - condition: numeric_state entity_id: sensor.badkamer_2 below: input_number.mv_laag sequence: - service: fan.set_preset_mode data: preset_mode: Auto target: entity_id: fan.mechanische_ventilatie alias: Humidity is below 'Laag' - conditions: - condition: numeric_state entity_id: sensor.badkamer_2 below: input_number.mv_middel sequence: - service: fan.set_preset_mode data: preset_mode: Laag target: entity_id: fan.mechanische_ventilatie alias: Humidity is between 'Laag' and 'Middel' - conditions: - condition: numeric_state entity_id: sensor.badkamer_2 below: input_number.mv_hoog sequence: - service: fan.set_preset_mode data: preset_mode: Mid target: entity_id: fan.mechanische_ventilatie alias: Humidity is between 'Middel' and 'Hoog' default: - service: fan.set_preset_mode data: preset_mode: Hoog target: entity_id: fan.mechanische_ventilatie alias: Humidity is above 'Hoog' mode: single |
Kan iemand me op weg helpen?
Owner of DBIT Consultancy
Grafana?Shattering schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:03:
Domme vraag misschien (ik ben zeker dat ik dit al eens ben tegengekomen, maar ik vind het niet), maar ik ben op zoek naar een manier om een sensor (gasverbruik per graad dag) te vergelijken met de waarden van daarvoor, bijvoorbeeld een jaar terug - zodat ik kan zien of mijn optimalisaties iets hebben uitgemaakt.
Kan iemand me op weg helpen?
Geen idee - gebruik ik niet
Met Grafana kun je op grafische wijze data met elkaar vergelijken.Shattering schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:15:
[...]
Geen idee - gebruik ik niet. Kan Grafana dat gemakkelijk?
Mindergas.nl
who put a "stop payment" on my reality check
Bedankt voor het meedenken, dit is een prima optie volgens mij.Septillion schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:59:
@Quad Zoiets?
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 alias: Verlichting:Woonkamer:Uitschakelen:0u30m description: Verlichting van de woonkamer wordt om half 1 's nachts uitgeschakeld. trigger: - at: "0:30" platform: time - platform: state entity_id: - switch.tv_woonkamer_screen_state to: "off" for: hours: 0 minutes: 15 seconds: 0 condition: - condition: state entity_id: switch.tv_woonkamer_screen_state state: "off" for: hours: 0 minutes: 15 seconds: 0 - condition: time after: "00:30:00" before: "06:00:00" action: - service: light.turn_off data: {} target: entity_id: light.woonkamer mode: single
En waar komt switch.tv_woonkamer_screen_state vandaan? Heb hem even gebruikt alsof hij uit gaat ipv 'unavailable'.
Dit zou ook moeten werken als na 0:30 de verlichting weer aangezet wordt en de TV bijv. om 2u30 wordt uitgezet.
Ik heb hem even aangepast en ga het proberen.
De entiteit switch.tv_woonkamer_screen_state is een entiteit van Android TV, en die gaat van On naar Unavailable als de TV uit gaat. Ik heb hem inmiddels vervangen door de mediaplayer entiteit, ik zie dat hij nu best wel accuraat is, dus het zal goed moeten gaan.
⏩ PVOutput☀️
Ik ben hier niet zo heel goed in en vraag ook jullie hulp hierom
Via hacs installeren is verder prima gelukt.
Nu staat er: Add the following to your ui-lovelace.yaml:
Dit heb ik bij resources gedaan:
Url: /hacsfiles/sidebar-card/sidebar-card.js
Resource type: JavaScript module
Maar nu? Ik krijg hem niet in mijn dashboard mis ik nog iets of sla ik een stap over? graag wil ik van jullie een klein zetje in de goede richting!
Alvast ontzettend bedankt voor de moeite
Probeer het eens toe te voegen via de UI: Settings -> Dashboards -> 3 puntjes rechtsboven -> ResourcesKevinSetz schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:46:
Ik probeer deze plugin te installeren via hacs: https://github.com/DBuit/sidebar-card
Ik ben hier niet zo heel goed in en vraag ook jullie hulp hierom![]()
Via hacs installeren is verder prima gelukt.
Nu staat er: Add the following to your ui-lovelace.yaml:
Dit heb ik bij resources gedaan:
Url: /hacsfiles/sidebar-card/sidebar-card.js
Resource type: JavaScript module
Maar nu? Ik krijg hem niet in mijn dashboard mis ik nog iets of sla ik een stap over? graag wil ik van jullie een klein zetje in de goede richting!
Alvast ontzettend bedankt voor de moeite
/f/image/YiGnXPgnin7OzEUVIiNBzJKO.png?f=fotoalbum_large)
Als je die optie niet ziet, dan moet je even bij je eigen user (linksonder) de "Advanced Mode" aanzetten.
Als ik het mij goed herinner werkt "resources" in de ui-lovelace.yaml config niet wanneer je je dashboards via de UI gemaakt hebt, en niet via config bestanden.
[ Voor 3% gewijzigd door Hatsjoe op 07-10-2022 16:02 ]
Nice! Dank je wel, dat is gaaf! Soms zou je namelijk wel eens wat in een var stoppen tijdens een automation maar mag hij eigenlijk na de automation gelijk weer weg. Iets dat HA niet kan en hiermee welTheFes schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:20:
On the fly variables aanmaken voor automations/scripts zonder dat er een helper nodig is
Misschien ook interessant voor anderen. Ik kwam een topic tegen op het HA forum, in het WTH subforum. Ik werd daardoor getriggerd, en heb nu dus een trigger based template sensor aangemaakt waarmee je via een event een variable kunt toevoegen. Deze overleven reboots, en zijn dus ook in andere automations/scripts te gebruiken.
Zie: https://community.home-as...-in-ui/467562/32?u=thefes
En nu je weer template foo hebt laten zien, ik heb nog steeds issues met mijn sensor om maximale PV dag bij te houden. Heb nu
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| - trigger: #- platform: template # value_template: "{{ states('sensor.house_sma_garage_daily_yield')|float > states('sensor.house_sma_garage_peak_yield')|float(default=0) }}" - platform: state entity_id: - sensor.house_sma_garage_daily_yield sensor: unique_id: house_sma_garage_peak_yield name: "House SMA Garage peak yield" #state: "22081" state: "{{ max(states('sensor.house_sma_garage_daily_yield')|int, states('sensor.house_sma_garage_peak_yield')|int(default=0)) }}" device_class: energy unit_of_measurement: "Wh" attributes: #date: '2022-06-03' date: >- {{ now().date() if states('sensor.house_sma_garage_daily_yield')|int > states('sensor.house_sma_garage_peak_yield')|int(default=0) else state_attr('sensor.house_sma_garage_peak_yield', 'date') }} kwh_kwp: "{{ '%.3f' % (states('sensor.house_sma_garage_peak_yield')|float(default=0) / 3950)|round(3) }}" |
Maar toch wil deze niet de max vast houden. Daarna nog gepoogd de trigger te doen met een template maar daar mag ik geen this gebruiken schijnbaar. Lukt me dus niet om een sensor te maken die de max opslaat en als attrribute de datum en kWh/kWp op te slaan.
Waar dit volgens mij fout gaat, is dat de sensor getriggerd wordt voordat de state recovered is. Dan kan hij dus de vorige max nog niet gebruiken, en valt hij terug naar de waarde van sensor.house_sma_garage_daily_yieldSeptillion schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 16:08:
[...]
Nice! Dank je wel, dat is gaaf! Soms zou je namelijk wel eens wat in een var stoppen tijdens een automation maar mag hij eigenlijk na de automation gelijk weer weg. Iets dat HA niet kan en hiermee wel
En nu je weer template foo hebt laten zien, ik heb nog steeds issues met mijn sensor om maximale PV dag bij te houden. Heb nu
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 - trigger: #- platform: template # value_template: "{{ states('sensor.house_sma_garage_daily_yield')|float > states('sensor.house_sma_garage_peak_yield')|float(default=0) }}" - platform: state entity_id: - sensor.house_sma_garage_daily_yield sensor: unique_id: house_sma_garage_peak_yield name: "House SMA Garage peak yield" #state: "22081" state: "{{ max(states('sensor.house_sma_garage_daily_yield')|int, states('sensor.house_sma_garage_peak_yield')|int(default=0)) }}" device_class: energy unit_of_measurement: "Wh" attributes: #date: '2022-06-03' date: >- {{ now().date() if states('sensor.house_sma_garage_daily_yield')|int > states('sensor.house_sma_garage_peak_yield')|int(default=0) else state_attr('sensor.house_sma_garage_peak_yield', 'date') }} kwh_kwp: "{{ '%.3f' % (states('sensor.house_sma_garage_peak_yield')|float(default=0) / 3950)|round(3) }}"
Maar toch wil deze niet de max vast houden. Daarna nog gepoogd de trigger te doen met een template maar daar mag ik geen this gebruiken schijnbaar. Lukt me dus niet om een sensor te maken die de max opslaat en als attrribute de datum en kWh/kWp op te slaan.
Je zou het zo eens kunnen proberen:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| - trigger: - platform: template value_template: > {{ states('sensor.house_sma_garage_peak_yield') | is_number and states('sensor.house_sma_garage_daily_yield') | float(0) > states('sensor.house_sma_garage_peak_yield') | float }} sensor: unique_id: house_sma_garage_peak_yield name: "House SMA Garage peak yield" state: "{{ max(states('sensor.house_sma_garage_daily_yield') | int, this.state | int) }}" device_class: energy unit_of_measurement: "Wh" attributes: date: "{{ now().date() }}" kwh_kwp: "{{ '%.3f' % (states('sensor.house_sma_garage_peak_yield') | float / 3950) | round(3) }}" |
Hmm, wacht, ik loop nu zelf al wel tegen een probleem aan. Ik wil hem nu zelf even testen, maar mijn sensor heeft nog geen initiele state, dus die zal nooit triggeren. Voor jou werkt dit wellicht wel omdat er al een state is.
[ Voor 4% gewijzigd door TheFes op 07-10-2022 16:31 ]
Update zelf duurt misschien bij mij net een minuut, maar daarna blijft mijn installatie lang offline. Ik weet niet of ik ongeduldig ben en gewoon 10-20-30minuten moet wachten? Of dat ik via proxmox de hele container kan reboten na een tijdje, omdat het proces is blijven hangen (CPU 100%).
Ik heb nu een vergelijkbare sensor voor mezelf gemaakt, en heb ook een event trigger toegevoegd zodat ik de eerste numerieke state kan initiëren.
Dit is het geworden:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
| trigger: - platform: event event_type: set_initial_state id: initial - platform: template value_template: > {{ states('sensor.growatt_max_daily') | is_number and states('sensor.growatt_total_energy_today') | float(0) > states('sensor.growatt_max_daily') | float }} sensor: unique_id: 8a4994a7-830b-4dbb-aa97-f9327b5ed0fe name: "Growatt Max daily" state: > {{ this.state if trigger.id == 'initial' and this.state | is_number else states('sensor.growatt_total_energy_today') }} device_class: energy unit_of_measurement: "kWh" state_class: measurement attributes: date: > {{ this.attributes.date if trigger.id == 'initial' and this.attributes.get('date') is not none else now().date() }} |
[ Voor 7% gewijzigd door TheFes op 07-10-2022 16:55 ]
Wat bij mij zo gedaan, maar zal ook aan het systeem liggen.Tim Schuhmacher schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 16:31:
Hoe lang duurt bij jullie een OS update? En nadat hij zelf reboot, hoe snel is alles weer online?
Update zelf duurt misschien bij mij net een minuut, maar daarna blijft mijn installatie lang offline. Ik weet niet of ik ongeduldig ben en gewoon 10-20-30minuten moet wachten? Of dat ik via proxmox de hele container kan reboten na een tijdje, omdat het proces is blijven hangen (CPU 100%).
https://www.buienradar.nl...-en-wolken/zonradar/3uurs
Lijkt me wel leuk om erbij te hebben naast alle andere info over de zonnepanelen.
Ik lees hier dat de data ook beschikbaar is in JSON formaat, maar geen idee hoe je dat kunt omtoveren naar een kaartje van Nederland.
Zelf niet het event toegevoegd want nu de oude waarde ingevuld via dev tools. De waarde is ondertussen toch al wel even in het verleden
Misschien dat ik alleen nog een edit doe (of denk tweede sensor) die reset op 1 januari.
Het leukste kun je doen met de Forecast.Solar integratie. Dan krijg je op het energy dashboard ook meteen een stippellijn erbij met de verwachtte productie van de panelen.Mr Magic schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 16:57:
Iemand een idee hoe je de zonradar van buienradar.nl kunt toevoegen als card:
https://www.buienradar.nl...-en-wolken/zonradar/3uurs
Lijkt me wel leuk om erbij te hebben naast alle andere info over de zonnepanelen.
Ik lees hier dat de data ook beschikbaar is in JSON formaat, maar geen idee hoe je dat kunt omtoveren naar een kaartje van Nederland.
Ja, gaat vanzelf. Duurt hooguit een minuut of 5.Tim Schuhmacher schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 16:31:
Hoe lang duurt bij jullie een OS update? En nadat hij zelf reboot, hoe snel is alles weer online?
Niet de eerste keer dat ik lees dat daar problemen mee zijn, maar het hoort niet.
(Heb je qemu agent aanstaan voor de VM?)
Misschien doe je er goed aan om de VM opnieuw te configureren/installeren en een backup terug te zetten van HA?
hmm, geen zin in
Zit ook te zoeken naar een gemiddelde over 5 minuten, die lijkt er niet in te zitten, moet ik terug vallen op. een helper? Ik wil namelijk het gemiddelde van de afgelopen 5 minuten hebben, alles langer vind ik niet belangrijk.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
| alias: "Lichtsterkte: 'S ochtends" description: "" trigger: - platform: template value_template: >- {{ states('sensor.bh1750_illuminance')|int < states('input_number.lichtintensiteit_s_ochtends_inschakelen')|int }} id: outdoor_lower - platform: template value_template: >- {{ states('sensor.bh1750_illuminance')|int > states('input_number.lichtintensiteit_s_ochtends_uitschakelen')|int }} id: outdoor_higher condition: [] action: - choose: - conditions: - condition: trigger id: outdoor_lower sequence: - service: input_boolean.turn_on data: {} target: entity_id: input_boolean.licht_helper_ochtend - conditions: - condition: trigger id: outdoor_higher sequence: - service: input_boolean.turn_off data: {} target: entity_id: input_boolean.licht_helper_ochtend mode: single |
@Septillion denk tag je maar even haha
[ Voor 97% gewijzigd door Toppe op 08-10-2022 07:44 ]
Thanks voor je tip! Ik heb het uiteindelijke op deze manier aan de praat gekregen.Huub- schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 07:36:
[...]
Ik kan je deze aanbevelen HA op NUC middels Proxomox:
https://community.home-as...-working-bluetooth/160915
Terugkomend hierop, functioneert naar wens, dus bedankt!Septillion schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:59:
@Quad Zoiets?
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 alias: Verlichting:Woonkamer:Uitschakelen:0u30m description: Verlichting van de woonkamer wordt om half 1 's nachts uitgeschakeld. trigger: - at: "0:30" platform: time - platform: state entity_id: - switch.tv_woonkamer_screen_state to: "off" for: hours: 0 minutes: 15 seconds: 0 condition: - condition: state entity_id: switch.tv_woonkamer_screen_state state: "off" for: hours: 0 minutes: 15 seconds: 0 - condition: time after: "00:30:00" before: "06:00:00" action: - service: light.turn_off data: {} target: entity_id: light.woonkamer mode: single
![]() | ![]() |
TV iets voor half 1 uitgezet, daarna nog opruimen ed en pas 15 minuten later de verlichting uit, maar toen waren we al boven. Exact wat het moet doen dus.
⏩ PVOutput☀️
En ook ik heb er een slider voor maar deze zit weggestopt op het config dashboard waar alleen ik kom
Wauw, de yaml parser van Tweakers gaat mooi stuk op die 's
Maar hoe doe jij die 2 minuten dan?Septillion schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:23:
@Toppe Zelf gebruik ik voor verlichting een vaste threshold voor aan en voor uit. En ipv een gemiddelde heb ik een hysterese in tijd (for 2 minutes). Als je een gemiddelde wilt zal je inderdaad met een helper aan de gang moeten.
En ook ik heb er een slider voor maar deze zit weggestopt op het config dashboard waar alleen ik kom
Wauw, de yaml parser van Tweakers gaat mooi stuk op die 's
En voor die parser doen we toch een melding @crisp ?
[ Voor 5% gewijzigd door Toppe op 08-10-2022 12:29 ]
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
| alias: Livingroom Auto normal description: "" trigger: - platform: state entity_id: input_select.livingroom_mode to: Auto - entity_id: input_boolean.livingroom_active platform: state to: "on" - platform: template value_template: >- {{ states('sensor.outside_luminance_illuminance_lux')|int < states('input_number.livingroom_normal_lux')|int }} for: hours: 0 minutes: 2 seconds: 0 condition: - condition: state entity_id: input_select.livingroom_mode state: Auto - condition: state entity_id: input_boolean.livingroom_active state: "on" - condition: template value_template: >- {{ states('sensor.outside_luminance_illuminance_lux')|int < states('input_number.livingroom_normal_lux')|int }} action: - service: input_select.select_option entity_id: input_select.livingroom_scene_selected data: option: Normal mode: single |
LogischSeptillion schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:30:
@Toppe Met een for op de template:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 alias: Livingroom Auto normal description: "" trigger: - platform: state entity_id: input_select.livingroom_mode to: Auto - entity_id: input_boolean.livingroom_active platform: state to: "on" - platform: template value_template: >- {{ states('sensor.outside_luminance_illuminance_lux')|int < states('input_number.livingroom_normal_lux')|int }} for: hours: 0 minutes: 2 seconds: 0 condition: - condition: state entity_id: input_select.livingroom_mode state: Auto - condition: state entity_id: input_boolean.livingroom_active state: "on" - condition: template value_template: >- {{ states('sensor.outside_luminance_illuminance_lux')|int < states('input_number.livingroom_normal_lux')|int }} action: - service: input_select.select_option entity_id: input_select.livingroom_scene_selected data: option: Normal mode: single

Kan die niet nog steeds gaan "klapperen"? En ik heb een Fibaro multisensor die maar elke 15 minuten de lux rapporteert, dan doet een "for 2 minutes" ook niksSeptillion schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:30:
@Toppe Met een for op de template:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 alias: Livingroom Auto normal description: "" trigger: - platform: state entity_id: input_select.livingroom_mode to: Auto - entity_id: input_boolean.livingroom_active platform: state to: "on" - platform: template value_template: >- {{ states('sensor.outside_luminance_illuminance_lux')|int < states('input_number.livingroom_normal_lux')|int }} for: hours: 0 minutes: 2 seconds: 0 condition: - condition: state entity_id: input_select.livingroom_mode state: Auto - condition: state entity_id: input_boolean.livingroom_active state: "on" - condition: template value_template: >- {{ states('sensor.outside_luminance_illuminance_lux')|int < states('input_number.livingroom_normal_lux')|int }} action: - service: input_select.select_option entity_id: input_select.livingroom_scene_selected data: option: Normal mode: single
Zelf schake ik om die reden direct, maar met afwijkende offsets voor aan en uit. Verlichting aan bij lux onder X en uit bij X + 10 bv.
Maar inderdaad, als je sensor maar om de 15 minuten data geeft dan heb je daarmee eigenlijk al sort of hysterese. Mij lijkt dat alleen wel veel te traag of fijn in te kunnen spelen op zaken als een herfst regenbui. Zelf een MiJia lichtsensor die naar buiten kijkt.
1
| value_template: "{{ value_json.result[15].value }}" |
Dat werkt op zich prima, behalve dan dat deze resultaten soms in een andere volgorde binnenkomen. Meestal is het resultaat 15 in het bericht, maar soms ook 14, of 8 etc.
Is er niet een manier om te itereren door alle resultaten en de .value alleen te vullen wanneer het .name attribuut een bepaalde waarde heeft?
Ik vind het wel makkelijk als vrouwlief zelf die waardes kan aanpassen. Als ze dan niet tevreden is kan ze er zelf mee aan de slag.Septillion schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:23:
Ik heb net de update naar 2022-10.1 geprobeerd met de melding dat DSMR Reader integratie was overgenomen en ik hem uit de YAML configuratie moest halen. Dat gedaan en Home-Assistant geherstart. Maar alle entiteiten blijven op onbeschikbaar staan. Enig idee wat er mis gaat?Glodenox schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:26:
[...]
Ik vermoed dan dat je van de DSMR-integratie gebruik maakt? Ik beheer alleen de DSMR Reader-integratie, die MQTT-berichten van de DSMR Reader applicatie omzet naar sensoren. Daar worden geen sockets bij geopend door de integratie zelf. Bij DSMR is er bij mijn weten niets veranderd, dus ik kan zo niet meteen zeggen wat je moet doen om dit op te lossen.
1
2
3
4
| value_template: >- {% for i in value_json.result %} {{ i.value if i.name == 'bepaalde waarde' }} {% endfor %} |
Doordat de entiteiten nu een juiste unique id toegewezen krijgen, lijkt het er op dat HA de standaard beschikbaarheid van de entiteiten nu ook toepast. Je gaat manueel deze entiteiten als beschikbaar moeten zetten in de "geavanceerde instellingen" van deze entiteiten. Ik ga nog nakijken of ik dit op een of andere manier kan oplossen. Misschien door de standaard waarden te verwijderen aangezien deze vroeger blijkbaar niet toegepast werden.maxxie85 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:22:
[...]
Ik heb net de update naar 2022-10.1 geprobeerd met de melding dat DSMR Reader integratie was overgenomen en ik hem uit de YAML configuratie moest halen. Dat gedaan en Home-Assistant geherstart. Maar alle entiteiten blijven op onbeschikbaar staan. Enig idee wat er mis gaat?
:fill(white):strip_exif()/f/image/jawG9C4WPq6a83s3rzpRTUYR.png?f=user_large)
[ Voor 10% gewijzigd door Glodenox op 08-10-2022 14:08 ]
Coördinator van de Waze Belux Community
Als die vast loopt werkt de webpagina niet meer, en vanuit de app kan ik niks meer bedienen.
Als hardware gebruik ik en nuc met daarop hassos 9, haas 2022.10.1
Enig idee waar te beginnen met troubleshooten?
Beginnen met de log, kijken of daar meldingen in staan tijdens opstart.GrasshopperNL schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:46:
Ik heb sinds een week dat mijn systeem vast loopt. Alleen een powercycle lost het probleem op.
Als die vast loopt werkt de webpagina niet meer, en vanuit de app kan ik niks meer bedienen.
Zit er een constante in de tijd van vastlopen? Zegmaar na 8 uur is het raak?
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Hier op het tweakers proxmox topic had een iemand ook problemen met het RAM van zijn intel NUC.GrasshopperNL schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:46:
Ik heb sinds een week dat mijn systeem vast loopt. Alleen een powercycle lost het probleem op.
Het schijnt vaker voor te komen dat het RAM vervelend kan doen in een intel NUC dus ik zou eens beginnen met een memtest te draaien.
Zoals:
uitvoering: Qubino Flush 1 Relay Z-Wave+
uitvoering: Qubino Flush 2 Relay Z-Wave+
uitvoering: Qubino Flush Dimmer Z-Wave+
Mijn overige spul: inventaris: Domotica
Eerder was dit aan elkaar gekoppeld door een uitvoering: Z-wave.me RaZberry Module (versie 2) die aangesloten was op een Pi4. Nu wil het zo zijn dat de HA installatie op de Pi4 niet meer werkte en ik dus van scratch moest beginnen.. daar begon de ellende. Ik ben nog niet zo ver met HA. Ik kreeg de Razberry module niet meer werkzaam en heb daarom een uitvoering: Aeotec Z-Stick 7 gekocht. Deze wordt gelukkig wel gedetecteerd door HA maar nu komt het volgende:
:fill(white):strip_exif()/f/image/Fk7NHQvKoW3sotFXZlXG2Dyd.png?f=user_large)
Ik krijg geen van de relay of dimmers toegevoegd. Ook al volg ik deze stappen uit de qubino handleiding
/f/image/gcRg5PEzJOVuzAusWJTX9rZ4.png?f=fotoalbum_large)
Wie helpt deze HA noob uit de brand?
/f/image/Z7awArZvgZ35SYyxc9GNTtVr.png?f=fotoalbum_large)
Of zou het dit kunnen zijn?
:fill(white):strip_exif()/f/image/pxTiB4dJN1izvzVb842RFOTD.png?f=user_large)

Deze maar eens kijken ondertussen:
[ Voor 21% gewijzigd door spartacusNLD op 08-10-2022 19:10 ]
PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W
Heb je de modules wel gereset naar fabrieksinstellingen?spartacusNLD schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 18:52:
Afgelopen mei een huis gekocht waar een net HA systeem met nogal wat qubino spul in aanwezig was. Heel blij mee!
Zoals:
uitvoering: Qubino Flush 1 Relay Z-Wave+
uitvoering: Qubino Flush 2 Relay Z-Wave+
uitvoering: Qubino Flush Dimmer Z-Wave+
Mijn overige spul: inventaris: Domotica
Eerder was dit aan elkaar gekoppeld door een uitvoering: Z-wave.me RaZberry Module (versie 2) die aangesloten was op een Pi4. Nu wil het zo zijn dat de HA installatie op de Pi4 niet meer werkte en ik dus van scratch moest beginnen.. daar begon de ellende. Ik ben nog niet zo ver met HA. Ik kreeg de Razberry module niet meer werkzaam en heb daarom een uitvoering: Aeotec Z-Stick 7 gekocht. Deze wordt gelukkig wel gedetecteerd door HA maar nu komt het volgende:
[Afbeelding]
Ik krijg geen van de relay of dimmers toegevoegd. Ook al volg ik deze stappen uit de qubino handleiding [Afbeelding]
Wie helpt deze HA noob uit de brand?Ik ben stiekem allang trots dat ik onderstaande weer werkend gekregen heb.. maar nu de overige verlichting nog
![]()
[Afbeelding]
Of zou het dit kunnen zijn?
[Afbeelding]
Deze maar eens kijken ondertussen:
[YouTube: I got Gen7 Z-Wave working in Home Assistant]
Bedoel je dan het Qubino spul? Geen idee hoe, dat zit allemaal in wandcontactdozen. Of bedoel je de uitvoering: Z-wave.me RaZberry Module (versie 2) ?Toppe schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 19:21:
[...]
Heb je de modules wel gereset naar fabrieksinstellingen?
PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W
De Qubino. Immers zijn die nog verbonden met de oude gateway. Zie ook pagina 42 van de handleiding die je linkt.spartacusNLD schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 19:22:
[...]
Bedoel je dan het Qubino spul? Geen idee hoe, dat zit allemaal in wandcontactdozen. Of bedoel je de uitvoering: Z-wave.me RaZberry Module (versie 2) ?
Procedure is dus van stroom afhalen, weer de stroom aanzetten, en dan binnen 60 seconden de switch verbonden met l1 binnen 3 seconden 5x aan en uit zetten.Use this reset procedure only when the main gateway (hub) is missing or otherwise inoperable.
Na de reset is die dan niet meer verbonden met de (vorige) gateway en kun je opnieuw de inclusion procedure doorlopen.
Oke. Kan ik dat ook doen door in de meterkast de kamers 1 voor 1 van de stroom te halen, aan te zetten en dan kamer voor kamer binnen 60 seconden de betreffende Qubino switches binnen 3 seconden 5x aan en uit zetten? Anders wordt het wat wandcontactdozen slopen..RobertMe schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 19:29:
[...]
De Qubino. Immers zijn die nog verbonden met de oude gateway. Zie ook pagina 42 van de handleiding die je linkt.
[...]
Procedure is dus van stroom afhalen, weer de stroom aanzetten, en dan binnen 60 seconden de switch verbonden met l1 binnen 3 seconden 5x aan en uit zetten.
Na de reset is die dan niet meer verbonden met de (vorige) gateway en kun je opnieuw de inclusion procedure doorlopen.
[ Voor 6% gewijzigd door spartacusNLD op 08-10-2022 19:37 ]
Dat kan. Uiteraard zou ik dan wel proberen om ze per groep allemaal in een keer te doen, i.p.v. op een paar minuten meermaals de groep te schakelen. Je weet maar nooit of er apparatuur op die groep zit die dat niet zo leuk vind. En uiteraard daarna weer alles nalopen of ze nog ingesteld zijn, niet dat een wekker de tijd kwijt is. Of apparatuur die uit zichzelf opstart als die stroom krijgt (Nvidia Shield doet dat bv, en schakelt dan ook weer TV etc in).spartacusNLD schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 19:31:
[...]
Oke. Kan ik dat ook doen door in de meterkast de kamers 1 voor 1 van de stroom te halen en daarna binnen 60 seconden de switches 3 seconden 5x aan en uit zetten? Anders wordt het wat wandcontactdozen slopen..
En als je de WDCs open zou moeten halen zou ik toch ten zeerste adviseren om ook de groep af te zetten
RobertMe schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 19:39:
[...]
Dat kan. Uiteraard zou ik dan wel proberen om ze per groep allemaal in een keer te doen, i.p.v. op een paar minuten meermaals de groep te schakelen. Je weet maar nooit of er apparatuur op die groep zit die dat niet zo leuk vind. En uiteraard daarna weer alles nalopen of ze nog ingesteld zijn, niet dat een wekker de tijd kwijt is. Of apparatuur die uit zichzelf opstart als die stroom krijgt (Nvidia Shield doet dat bv, en schakelt dan ook weer TV etc in).
En als je de WDCs open zou moeten halen zou ik toch ten zeerste adviseren om ook de groep af te zetten
Heb voor nu ook dit simpele overzichtje voor elkaar gekregen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/vmkxp60Shq3JWtvseGBr9mrk.png?f=user_large)
Deze is nu opgebouwd dmv de utility meter
1
2
3
4
5
| utility_meter: water_hourly_watermeter: source: sensor.watermeter_3c39e72d82ec_total_water_usage name: "Water usage hourly" cycle: hourly |
En dan zelfde voor de daily, weekly etc
Maar de waterwaarde nu is dus m3 die vanuit de meter/sensor komt.
Voor dat overzichtje zou ik het graag in L willen tonen.
Maar moet ik dat dan ook binnen die utility afvangen/omvormen of moet dat op een andere plek al gedaan worden voordat het bij die source terecht komt?
Had al aantal dingen geprobeerd met een "float * 1000”" etc. Maar zie er op https://www.home-assistant.io/integrations/utility_meter/ ook niet echt iets terugkomen mbt floats, value_template opties etc.
Dus ben nu even kwijt waar dit dan het beste gedaan kan/moet worden en of het dan weer een custom sensor moet worden en daarop die float op uitvoeren etc.
(nog een HA beginner/n00b
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 10-10-2022 11:09 . Reden: Denk aan de yaml-tags aub! ]
Is er een reden dat je liters wil? De afrekening gaat ook per kuub…Paulus07 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 20:29:
Beetje aan het spelen hier met de water meter (benieuwd hoe de graph morgen gaat zijn met een waterwissel voor het aquarium....).
Heb voor nu ook dit simpele overzichtje voor elkaar gekregen:
[Afbeelding]
Deze is nu opgebouwd dmv de utility meter
code:
1 2 3 4 5 utility_meter: water_hourly_watermeter: source: sensor.watermeter_3c39e72d82ec_total_water_usage name: "Water usage hourly" cycle: hourly
En dan zelfde voor de daily, weekly etc
Maar de waterwaarde nu is dus m3 die vanuit de meter/sensor komt.
Voor dat overzichtje zou ik het graag in L willen tonen.
Maar moet ik dat dan ook binnen die utility afvangen/omvormen of moet dat op een andere plek al gedaan worden voordat het bij die source terecht komt?
Had al aantal dingen geprobeerd met een "float * 1000”" etc. Maar zie er op https://www.home-assistant.io/integrations/utility_meter/ ook niet echt iets terugkomen mbt floats, value_template opties etc.
Dus ben nu even kwijt waar dit dan het beste gedaan kan/moet worden en of het dan weer een custom sensor moet worden en daarop die float op uitvoeren etc.
(nog een HA beginner/n00b)
voor nu puur een visueel ding + leer stukje mbt omzetten/rekenen van waardes voor weergave in een cardToppe schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 20:53:
[...]
Is er een reden dat je liters wil? De afrekening gaat ook per kuub…
Hier in mijn dashboard ook in L, 329L staat scheelt 3 characters met 0.329m3Toppe schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 20:53:
[...]
Is er een reden dat je liters wil? De afrekening gaat ook per kuub…
In de meeste Lovelace kaarten kan je wel met een value_template werken en dus eenvoudig omzetten.Paulus07 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 21:44:
[...]
voor nu puur een visueel ding + leer stukje mbt omzetten/rekenen van waardes voor weergave in een card
Hierop terugkomend, dit werkt perfect!Septillion schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:27:
@chaoscontrol Misschien is er een nettere one line methode maar denk dat het al zou kunnen met:
YAML:
1 2 3 4 value_template: >- {% for i in value_json.result %} {{ i.value if i.name == 'bepaalde waarde' }} {% endfor %}
Nu is het in mijn geval alleen zo dat ik ook nog wat andere attributen aan het object toevoeg. Nu doe ik dat met 'json_attributes_path'. Met bovengenoemde manier werkt dat natuurlijk niet.
1
2
3
4
5
6
| json_attributes_path: "$.result[11]" value_template: "{{ value_json.result[11].value }}" json_attributes: - name - id - type |
Ik dacht slim te zijn.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| value_template: >- {% for i in value_json.result %} {{ i.value if i.name == 'sensorObject' }} {% endfor %} json_attributes: - >- {% for i in value_json.result %} {{ i.name if i.name == 'sensorObject' }} {% endfor %} - >- {% for i in value_json.result %} {{ i.id if i.name == 'sensorObject' }} {% endfor %} - >- {% for i in value_json.result %} {{ i.type if i.name == 'sensorObject' }} {% endfor %} |
Iemand die hier iets slims over kan roepen?
Denk dat het een goede beslissing is, sinds ik het heb draaien werkt het als een zonnetje.Noxa schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 07:15:
[...]
Thanks voor je tip! Ik heb het uiteindelijke op deze manier aan de praat gekregen.
Ik wil het liefste een fictieve consumptie teller maken. Ik bereken dan elke 10s mijn daadwerkelijke verbruik, iets van solar wattage - p1 verbruik is actueel verbruik.
Nu werd mij verteld dat het schema bijhouden in de tado app, gecombineerd met home assistent automations niet aangeraden werd. Dit omdat er dan verschillende applicaties de aansturing regelen en deze met elkaar in ruzie kunnen gaan
Ik ben dus op zoek naar een goede schema maker in home assistent. zoals ik nu in de tado app kan instellen. Welke gebruiken jullie of zijn er betere oplossingen?
Voor het laatste wat je noemt heb ik hier eerder in dit topic een sensor gepost maar helaas is die nog niet helemaal stabiel. Omdat de waardes van p1 en solar op verschillende momenten updaten krijg ik zo nu en dan negatieve waardes. Maar het geeft wel een indicatie.knights16 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 10:26:
Kan ik op de een of andere manier de berekende energie die mijn huishouden heeft verbruikt oproepen? (Ik heb zonnepanelen). In mijn energie dashboard is dit berekend maar welke entity is dit?
Ik wil het liefste een fictieve consumptie teller maken. Ik bereken dan elke 10s mijn daadwerkelijke verbruik, iets van solar wattage - p1 verbruik is actueel verbruik.
"OrderedDict([("states('sensor.electricity_1_daily') | float + states('sensor.electricity_2_daily') | float", None)])"
Eerlijk gezegd zie ik het niet?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| utility_meter: # tarif 1 electricity_1_daily: source: sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_1 cycle: daily # tarif 2 electricity_2_daily: source: sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_2 cycle: daily template: - sensor: - name: 'electricity total daily' unique_id: IDsensor_electricity_total_daily device_class: energy unit_of_measurement: kWh availability_template: "{{ states('sensor.electricity_1_daily') | is_number and states('sensor.electricity_2_daily') | is_number }}" state: {{ states('sensor.electricity_1_daily') | float + states('sensor.electricity_2_daily') | float }} |
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 09-10-2022 19:34 . Reden: Denk aan de yaml aub! ]
1
2
3
4
5
6
| notify: - platform: group name: "Alle_iPhones" services: - service: mobile_app_iphone_1 - service: mobile_app_iphone_2 |
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 09-10-2022 19:34 . Reden: Denk aan de yaml tags aub! ]
Het nieuwe format gebruikt availability: en niet availability_template:TWKterry schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:14:
Ik had dit eerst met if then else om op 'foute' invoer te checken en heb het omgrwerkt naar de nieuwe availability_template. Echter geeft dit een foutmelding
"OrderedDict([("states('sensor.electricity_1_daily') | float + states('sensor.electricity_2_daily') | float", None)])"
Eerlijk gezegd zie ik het niet?
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 utility_meter: # tarif 1 electricity_1_daily: source: sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_1 cycle: daily # tarif 2 electricity_2_daily: source: sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_2 cycle: daily template: - sensor: - name: 'electricity total daily' unique_id: IDsensor_electricity_total_daily device_class: energy unit_of_measurement: kWh availability_template: "{{ states('sensor.electricity_1_daily') | is_number and states('sensor.electricity_2_daily') | is_number }}" state: {{ states('sensor.electricity_1_daily') | float + states('sensor.electricity_2_daily') | float }}
Met de integratie behorende bij je omvormer19roland70 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 13:22:
Ik heb zojuist zonnepanelen geïnstalleerd , maar hoe kan ik dit zichtbaar krijgen in het energie dashboard?
Ik bedoel eigenlijk de pagina waar het energie dashboard staat, en waar dit te bewerken is
Settings > Dashboards19roland70 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 13:31:
[...]
Ik bedoel eigenlijk de pagina waar het energie dashboard staat, en waar dit te bewerken is
Nu lijkt er toch iets mis te gaan. Want mijn sensor van 1 paneel SolarEdge en 1 paneel Enphase geven in mijn ogen geen cumulatieve opbrengst. Zie de geschiedenis van vandaag: hier staat ook het vermogen van 2 panelen in.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
| # Bereken dagelijke opbrengst panelen utility_meter: solaredge_today_1_0_1: #daily SolarEdge source: sensor.power_1_0_1 cycle: daily solaredge_today_1_0_2: source: sensor.power_1_0_2 cycle: daily solaredge_today_1_0_3: source: sensor.power_1_0_3 cycle: daily solaredge_today_1_0_4: source: sensor.power_1_0_4 cycle: daily solaredge_today_1_0_5: source: sensor.power_1_0_5 cycle: daily solaredge_today_1_0_6: source: sensor.power_1_0_6 cycle: daily solaredge_today_1_0_7: source: sensor.power_1_0_7 cycle: daily solaredge_today_1_0_8: source: sensor.power_1_0_8 cycle: daily solaredge_today_1_0_9: source: sensor.power_1_0_9 cycle: daily enphase_today_482137073400: #daily enphase north source: sensor.envoy_122216051823_inverter_482137073400 cycle: daily enphase_today_482137073418: source: sensor.envoy_122216051823_inverter_482137073418 cycle: daily enphase_today_482137074145: source: sensor.envoy_122216051823_inverter_482137074145 cycle: daily enphase_today_482137074426: source: sensor.envoy_122216051823_inverter_482137074426 cycle: daily enphase_today_482137076191: source: sensor.envoy_122216051823_inverter_482137076191 cycle: daily enphase_today_482137076334: source: sensor.envoy_122216051823_inverter_482137076334 cycle: daily enphase_today_482137076374: source: sensor.envoy_122216051823_inverter_482137076374 cycle: daily enphase_today_482137076376: source: sensor.envoy_122216051823_inverter_482137076376 cycle: daily enphase_today_482137076788: source: sensor.envoy_122216051823_inverter_482137076788 cycle: daily enphase_today_482137078243: source: sensor.envoy_122216051823_inverter_482137078243 cycle: daily enphase_today_482206041936: #daily enphase south source: sensor.envoy_122216051823_inverter_482206041936 cycle: daily enphase_today_482206042088: source: sensor.envoy_122216051823_inverter_482206042088 cycle: daily enphase_today_482206042669: source: sensor.envoy_122216051823_inverter_482206042669 cycle: daily |
:strip_exif()/f/image/5Y3XIgVYQVYsux59EjT9E4ri.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 09-10-2022 19:35 . Reden: Denk aan de yaml tags aub! ]
Ongetwijfeld niet de mooiste of uitgebreidste blueprint maar hij werkt en als je dingen wil aanpassen of wat: Ga gerust je gang maar deel hem dan wel weer
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
| blueprint: name: Verlichting op lux basis description: Schakel de verlichting in op basis van de lichtsterkte domain: automation input: lux_sensor: name: Lux sensor description: Sensor die de lichtsterkte bijhoudt. selector: entity: domain: sensor device_class: illuminance lux_value: name: Lux waarde description: De helper waarmee de inschakel waarde bepaald kan worden. selector: entity: domain: input_number target_entity: name: Helper description: Selecteer de juiste helper (input_select) om het programma te activeren. selector: entity: domain: input_select trigger_variables: lux_sensor: !input lux_sensor lux_value: !input lux_value trigger: - platform: template value_template: >- {{ states(lux_sensor)|int < states(lux_value)|int }} for: hours: 0 minutes: 2 seconds: 0 condition: - condition: template value_template: >- {{ states(lux_sensor)|int < states(lux_value)|int }} - condition: state entity_id: !input target_entity state: Automatisch action: - service: input_select.select_option data: option: Uitvoeren target: entity_id: !input target_entity mode: single |
[ Voor 10% gewijzigd door Toppe op 09-10-2022 15:17 ]
Na wat zoekwerk via Google heb ik gekeken of er entiteiten dezelfde naam hebben als de "ruimte" waarin ze zijn toegewezen l, dit is niet meer het geval maar helaas blijft de melding aanwezig. Dwains Dashboard geeft overigens geen problemen.
Mijn kennis is te laag om dit volledig zelfstandig uit te zoeken heeft iemand een tip voor mij hierin?
Home Assistant versie 2022.10.1
[ Voor 3% gewijzigd door bandy op 09-10-2022 15:11 ]
Gezien "toUpperCase" zou ik het zoeken in hoofdletters of iets?bandy schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 15:09:
Ik maak al een tijd met veel tevredenheid gebruik van Dwains Dashboard. Nu wil ik buiten Dwains een extra Dashboard aanmaken alleen krijg ik na het aanmaken hiervan de melding: "Error loading the view strategy: TypeError: Cannot read properties of undefined (reading 'toUpperCase')"
Na wat zoekwerk via Google heb ik gekeken of er entiteiten dezelfde naam hebben als de "ruimte" waarin ze zijn toegewezen l, dit is niet meer het geval maar helaas blijft de melding aanwezig. Dwains Dashboard geeft overigens geen problemen.
Mijn kennis is te laag om dit volledig zelfstandig uit te zoeken heeft iemand een tip voor mij hierin?
Home Assistant versie 2022.10.1
Je hebt nu power in de vorm van watts? Terwijl je energie in de vorm van Wh (/kWh) wilt hebben? Dan moet je deze integration gebruiken: https://www.home-assistant.io/integrations/integration/ . Die kan op basis van de continu wijzigende watts het aantal watt per uur berekenen.Henri2500 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 14:22:
Ik ben druk bezig met het opbouwen van mijn dashboard; ik ben nu bezig om mijn Enphase en SolarEdge omvormers/optimizers individueel te kunnen monitoren. Het vermogen van deze apparaten krijg ik reeds binnen en middels utility-meters wou ik de dagopbrengst per paneel berekenen.
Nu lijkt er toch iets mis te gaan. Want mijn sensor van 1 paneel SolarEdge en 1 paneel Enphase geven in mijn ogen geen cumulatieve opbrengst. Zie de geschiedenis van vandaag: hier staat ook het vermogen van 2 panelen in.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 # Bereken dagelijke opbrengst panelen utility_meter: solaredge_today_1_0_1: #daily SolarEdge source: sensor.power_1_0_1 cycle: daily solaredge_today_1_0_2: source: sensor.power_1_0_2 cycle: daily solaredge_today_1_0_3: source: sensor.power_1_0_3 cycle: daily solaredge_today_1_0_4: source: sensor.power_1_0_4 cycle: daily solaredge_today_1_0_5: source: sensor.power_1_0_5 cycle: daily solaredge_today_1_0_6: source: sensor.power_1_0_6 cycle: daily solaredge_today_1_0_7: source: sensor.power_1_0_7 cycle: daily solaredge_today_1_0_8: source: sensor.power_1_0_8 cycle: daily solaredge_today_1_0_9: source: sensor.power_1_0_9 cycle: daily enphase_today_482137073400: #daily enphase north source: sensor.envoy_122216051823_inverter_482137073400 cycle: daily enphase_today_482137073418: source: sensor.envoy_122216051823_inverter_482137073418 cycle: daily enphase_today_482137074145: source: sensor.envoy_122216051823_inverter_482137074145 cycle: daily enphase_today_482137074426: source: sensor.envoy_122216051823_inverter_482137074426 cycle: daily enphase_today_482137076191: source: sensor.envoy_122216051823_inverter_482137076191 cycle: daily enphase_today_482137076334: source: sensor.envoy_122216051823_inverter_482137076334 cycle: daily enphase_today_482137076374: source: sensor.envoy_122216051823_inverter_482137076374 cycle: daily enphase_today_482137076376: source: sensor.envoy_122216051823_inverter_482137076376 cycle: daily enphase_today_482137076788: source: sensor.envoy_122216051823_inverter_482137076788 cycle: daily enphase_today_482137078243: source: sensor.envoy_122216051823_inverter_482137078243 cycle: daily enphase_today_482206041936: #daily enphase south source: sensor.envoy_122216051823_inverter_482206041936 cycle: daily enphase_today_482206042088: source: sensor.envoy_122216051823_inverter_482206042088 cycle: daily enphase_today_482206042669: source: sensor.envoy_122216051823_inverter_482206042669 cycle: daily
[Afbeelding]
Ik neem dan aan dat je bedoeld in de entiteit ID? Deze worden automatisch aangemaakt dus hier kan het haast niet in zitten dan? Het lastige ik is dat ik niet 'waar' ik moet zoeken?Toppe schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 15:13:
[...]
Gezien "toUpperCase" zou ik het zoeken in hoofdletters of iets?
Je noemt je dashboard toch een naam geven? Mogelijk dat hier iets fout gaat?bandy schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 15:21:
[...]
Ik neem dan aan dat je bedoeld in de entiteit ID? Deze worden automatisch aangemaakt dus hier kan het haast niet in zitten dan? Het lastige ik is dat ik niet 'waar' ik moet zoeken?
Thnx. Waar moet ik die yaml copy pasten? (Met juiste verwijzingen natuurlijk)Beekforel schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:26:
@TheFes @Septillion
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 - trigger: platform: state entity_id: sensor.total_output_power sensor: - name: Energieverbruik (berekend) state: > {% set consumption = states('sensor.power_consumption')| float*1000 %} {% set production = states('sensor.power_production')| float*1000 %} {% set solar_production = states('sensor.total_output_power') | float %} {{ (consumption - production + solar_production) | round(2, default=0) }} unit_of_measurement: 'Watt' state_class: measurement unique_id: calculated_energy_usage device_class: energy availability: > {{ (not is_state('sensor.total_output_power', 'unavailable')) }}
Zoiets zou het dan worden. Kom er nu wel achter dat m'n solar wel heeel traag update dus even aankijken of dit nou zo handig is. Zal ook wat testen met zo'n statistics sensor.
Slim. Maar helaas, als ik deze verander blijft de melding aanwezig.Toppe schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 15:22:
[...]
Je noemt je dashboard toch een naam geven? Mogelijk dat hier iets fout gaat?
Ik dacht dat de utility meter datzelfde kon. Heb ik me vergist! Ik ga me verdiepen in de andere integratie. DankRobertMe schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 15:18:
[...]
Je hebt nu power in de vorm van watts? Terwijl je energie in de vorm van Wh (/kWh) wilt hebben? Dan moet je deze integration gebruiken: https://www.home-assistant.io/integrations/integration/ . Die kan op basis van de continu wijzigende watts het aantal watt per uur berekenen.
Dit topic is gesloten.
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.