Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 202 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.363.148 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:55

TWKterry

Master Mariner

TheFes schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 13:17:
[...]

Het nieuwe format gebruikt availability: en niet availability_template:
AAAAaah, dank je, dat had ik toch moeten zien :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:42

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

knights16 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 15:31:
[...]

Thnx. Waar moet ik die yaml copy pasten? (Met juiste verwijzingen natuurlijk)
In je configuration.yaml. Het is een trigger based template sensor, https://www.home-assistant.io/integrations/template/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-06 20:34

spartacusNLD

This is Sparta!!

RobertMe schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 19:29:
[...]

De Qubino. Immers zijn die nog verbonden met de oude gateway. Zie ook pagina 42 van de handleiding die je linkt.

[...]

Procedure is dus van stroom afhalen, weer de stroom aanzetten, en dan binnen 60 seconden de switch verbonden met l1 binnen 3 seconden 5x aan en uit zetten.

Na de reset is die dan niet meer verbonden met de (vorige) gateway en kun je opnieuw de inclusion procedure doorlopen.
Net gedaan, maar werkt helaas niet. In de stoppenkast dus de groep van de stroom gehaald. Paar seconden gewacht. Groep weer aan, en daarna als een gek proberen de lampen aan/uit te doen. Je zou dus verwachten dat hierna het Qubino spul gereset is toch?

Vervolgens de z-wave stick in HA op ''inclusion'' modus gezet, hierna de Qubino's weer proberen te activeren door ze weer binnen 3 seconden 5 * aan / uit te zetten... maar de z-wave JS integratie vindt niets.

Wat doe ik fout?

[ Voor 17% gewijzigd door spartacusNLD op 09-10-2022 18:50 ]

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Toppe schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:02:
[...]

In de meeste Lovelace kaarten kan je wel met een value_template werken en dus eenvoudig omzetten.
Heb er dan denk net 1 waarbij dat niet kan (Glance). :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:45
Paulus07 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 18:48:
[...]

Heb er dan denk net 1 waarbij dat niet kan (Glance). :P
Glance is inderdaad aardig beperkt maar er zijn een hele boel alternatieven in de HACS store :)

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:18
ik zit te kijken naar conditions in een automation, meer specifiek sunset en sunrise. Ik wil een lamp aan laten gaan als een pir beweging ziet, maar alleen als het "donker" is. Dat lukt wel als ik alleen de condition after sunset (met een offset zelfs) pak, maar dan stopt ie om 12 uur in de nacht want dan wordt het sunrise (met een offset) waar ie naartoe aftelt.
Ergo: in de conditions moet ook nog iets met sunrise. Nu lees ik twee dingen: een met OR en een met before en after in een condition. Kan iemand me helpen?

mijn yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
alias: Lamp hal aan in donker bij beweging
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - binary_sensor.pir_motion_sensor_home_security_motion_detection_2
    from: "off"
    to: "on"
condition:
  - condition: sun
    after: sunset
    after_offset: "-00:30:00"
    after: sunrise
    before: sunrise
    before_offset: "+01:00:00"
action:
  - service: light.turn_on
    data: {}
    target:
      entity_id: light.hal_licht
mode: single

edit:
https://www.home-assistan...conditions/#sun-condition >> ik snap hem dus niet helemaal geloof ik :)

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 10-10-2022 11:27 . Reden: Denk aan de yaml-tags aub! ]

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:28
Hoe kan ik een back-up maken in HA? Als ik via systeem - back-up een back-up wil maken, krijg ik een error na een half uur en zie ik wel een back-up terug maar die is dan maar 550 mb.. hoe weet ik of die volledig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-06 21:58
turkeyhakan schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 08:57:
Hoe kan ik een back-up maken in HA? Als ik via systeem - back-up een back-up wil maken, krijg ik een error na een half uur en zie ik wel een back-up terug maar die is dan maar 550 mb.. hoe weet ik of die volledig is?
Waarvan wil je een back-up maken? Van alleen je config of ook al je data van bijvoorbeeld sensoren?
Aangezien ik mijn HA in Docker heb draaien en mijn complete omgeving met 1 Docker-compose file kan up brengen back-up in de configuratie van HA met Duplicatie. De losse database doe ik handmatig 1 keer in de zoveel tijd en sla deze los op op mijn back-up server.

[ Voor 23% gewijzigd door mr.DJ95 op 10-10-2022 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
mr.DJ95 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:05:
[...]

Waarvan wil je een back-up maken? Van alleen je config of ook al je data van bijvoorbeeld sensoren?
Aangezien ik mijn HA in Docker heb draaien en mijn complete omgeving met 1 Docker-compose file kan up brengen back-up in de configuratie van HA met Duplicatie. De losse database doe ik handmatig 1 keer in de zoveel tijd en sla deze los op op mijn back-up server.
Ik wil een back-up van al mijn data in HA. En eigenlijk gaat het dan hier voornamelijk/alleen om energie data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-06 15:54
Zijn er meer die sinds de update van vorige maand problemen hebben met REST? Mijn meterstand wordt iedere nacht naar mindergas.nl gestuurd, maar sinds de 26e (niet geheel toevallig heb ik toen de laatste 2 updates geinstalleerd) werkt 't niet meer. In de logging zie ik een 404 verschijnen. Blijkbaar wordt het nog wel uitgevoerd dus, maar het lijkt of de API niet bereikbaar is. Als ik handmatig wat verstuur naar de API komt 't wel gewoon aan.

Niet dat er iets in het rest command is aangepast, maar dit is 'm (in mijn configuration.yaml):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
rest_command:
  mindergas_upload:
    url: 'https://www.mindergas.nl/api/gas_meter_readings'
    method: POST
    headers:
      content-type: application/json
      AUTH-TOKEN: !secret mindergas_api_token
    payload: '{ "date": "{{date}}", "reading": "{{reading}}" }'

En de automation staat in mijn automations.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- alias: MinderGas Upload
  trigger:
  - platform: time
    at: '00:10'
  action:
    data_template:
      date: '{{ (as_timestamp(now())) | timestamp_custom("%Y-%m-%d", True)}}'
      reading: '{{ states(''sensor.gas_meter'') }}'
    service: rest_command.mindergas_upload

Ik kan niet zien wat er exact wordt gestuurd om 00:10, ik zie alleen de respons in de log terug, wat een 404 is. Maar goed, als ik aan de hand van de template zelf een call samenstel, wordt hij dus wel geaccepteerd. Vanaf HA kan ik de server pingen, dus hij zou bereikbaar moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 13:56

pentode

illuster en luisterrijk

turkeyhakan schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:13:
[...]

Ik wil een back-up van al mijn data in HA. En eigenlijk gaat het dan hier voornamelijk/alleen om energie data.
Backup's maken behoort tot de "Common Tasks"
Zeg maar de gebruikelijke taken om HA up en running te houden. En onder andere veilig te stellen.

Misschien al gedaan: Install de samba addon. Dan zie je de map met backup's met hexadecimale benamingen.tar De backup's worden opgeslagen in teer balletjes. De tar's Tape Archive's ja zo oud is die techniek al.

Nadat de backup gemaakt is kun je (een kopie) deze weer un tarren en bekijken wat er allemaal in zit.

Alleen een backup van het energy dashboard is voor zover ik weet een feature request.
Iemand(of saam) moet dat nog mogelijk maken.

"The energy dashboard is actually using data from long-term statistics.
Statistics are stored in home-assistant_v2.db, but they are never purged."

De data staat dus in een database file.

Om te weten of de backup volledig is. Installeer een kale dev.(development) HA en restore de backup daarin.
En bekijk of alles er weer in zit.

[ Voor 6% gewijzigd door pentode op 10-10-2022 09:50 . Reden: aanvulling ]

De mens leert. De mensheid niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
pentode schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:47:
[...]

Backup's maken behoort tot de "Common Tasks"
Zeg maar de gebruikelijke taken om HA up en running te houden. En onder andere veilig te stellen.

Misschien al gedaan: Install de samba addon. Dan zie je de map met backup's met hexadecimale benamingen.tar De backup's worden opgeslagen in teer balletjes. De tar's Tape Archive's ja zo oud is die techniek al.

Nadat de backup gemaakt is kun je (een kopie) deze weer un tarren en bekijken wat er allemaal in zit.

Alleen een backup van het energy dashboard is voor zover ik weet een feature request.
Iemand(of saam) moet dat nog mogelijk maken.

"The energy dashboard is actually using data from long-term statistics.
Statistics are stored in home-assistant_v2.db, but they are never purged."

De data staat dus in een database file.

Om te weten of de backup volledig is. Installeer een kale dev.(development) HA en restore de backup daarin.
En bekijk of alles er weer in zit.
De back-ups kun je ook terugvinden onder instellingen --> systeem --> backups. Ik wil namelijk handmatig backups maken om zo ruimte te besparen. Aangezien mijn HA eigenlijk voor 95% uit energiedata bestaat, is een volledige backup hetzelfde als alleen energiedata (voor mij).

Vwb de kale dev., dat is een goede tip. Bedankt!

Maar kun je via SSH geen code invoeren om zo een backup te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:53

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@turkeyhakan wat ik zelf een handige add-on vind voor back-ups is Home Assistant Google Drive Backup. Daar zit ook de optie in om oude back-ups automatisch te laten verwijderen, waarbij ook onderscheid gemaakt kan worden tussen lokale back-ups en back-ups in de cloud.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Iemand een idee hoe je kapotte links/knoppen in de side-bar weg krijgt? Ik heb nu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IrkZnWWBNqUl_OYGAcD0bKI3YJE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/urne6mNYT2acjTxAC1ALD9Jf.png?f=user_large

De bovenste ESPHome was de oude deprecated add-on. Die heb ik gedeïnstalleerd, maar de knop staat er nog steeds. Als je er op klikt verschijnt deze melding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y_CCjmk1GZTBQVtLze0y94dzxsE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2ga6DcNsOTDoTDPplMhlUWCl.png?f=fotoalbum_large

Normaal ga je naar de instellingen van de add-on om het vinkje uit te zetten dat de add-on in de sidebar zichtbaar moet zijn. Maar.. dat kan ik natuurlijk niet doen, want ik heb die add-on niet meer :P

De onderste ESPHome-knop werkt prima, dat is gewoon de huidige geïnstalleerde ESPHome.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Gizz schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:01:
@turkeyhakan wat ik zelf een handige add-on vind voor back-ups is Home Assistant Google Drive Backup. Daar zit ook de optie in om oude back-ups automatisch te laten verwijderen, waarbij ook onderscheid gemaakt kan worden tussen lokale back-ups en back-ups in de cloud.
Ook een goede tip! Ik wil alleen geen communicatie met apps van derden i.v.m. mogelijke privacy issues.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

turkeyhakan schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:53:
[...]

De back-ups kun je ook terugvinden onder instellingen --> systeem --> backups. Ik wil namelijk handmatig backups maken om zo ruimte te besparen. Aangezien mijn HA eigenlijk voor 95% uit energiedata bestaat, is een volledige backup hetzelfde als alleen energiedata (voor mij).

Vwb de kale dev., dat is een goede tip. Bedankt!

Op deze website van Maarten staan een aantal backup en restore mogelijkheden. Ook voor de cli.

"Automatic back-up (snapshot) of Home Assistant and copy using SCP (NAS or Server)
Some of you might not like the idea of a back-up of your Home Assistant configuration in the cloud. So there is another option to securely store your configuration away. That is to copy it to an external location of choice using SCP (Secure Copy Protocol). I have tested this procedure using my Synology NAS."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:36
turkeyhakan schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:53:
HA kan via de command line een backup maken, is dat wat je zoekt? Zie ook https://www.home-assistan...nt-command-line-interface

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:14
chaoscontrol schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 23:16:
[...]

Hierop terugkomend, dit werkt perfect!

Nu is het in mijn geval alleen zo dat ik ook nog wat andere attributen aan het object toevoeg. Nu doe ik dat met 'json_attributes_path'. Met bovengenoemde manier werkt dat natuurlijk niet.

YAML:
1
2
3
4
5
6
        json_attributes_path: "$.result[11]"
        value_template: "{{ value_json.result[11].value }}"
        json_attributes:
          - name
          - id
          - type

Ik dacht slim te zijn. B) maar onderstaande werkt niet.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
        value_template: >-
                {% for i in value_json.result %}
                {{ i.value if i.name == 'sensorObject' }}
                {% endfor %}
        json_attributes:
          - >-
                {{ i.name if i.name == 'sensorObject' }}
                {% endfor %}
          - >-
                {{ i.id if i.name == 'sensorObject' }}
                {% endfor %}
          - >-
                {{ i.type if i.name == 'sensorObject' }}
                {% endfor %}

Iemand die hier iets slims over kan roepen?
Mm, dat is wel lastig. Geen idee of 'json_attributes_path' ook templating doet. Maar je zou kunnen proberen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
        json_attributes_path: >-
                              {{ '$.result[' ~ loop.index0 ~ ']' if i.name == 'bepaalde waarde' }}
                              {% endfor %}
                        {{ i.value if i.name == 'bepaalde waarde' }}
                        {% endfor %}
        json_attributes:
          - name
          - id
          - type

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Sicco92 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:12:
[...]

HA kan via de command line een backup maken, is dat wat je zoekt? Zie ook https://www.home-assistan...nt-command-line-interface
Yes, ik ga het gelijk proberen!

ha backups new --name nameofbackup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
pentode schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:11:
[...]

Op deze website van Maarten staan een aantal backup en restore mogelijkheden. Ook voor de cli.

"Automatic back-up (snapshot) of Home Assistant and copy using SCP (NAS or Server)
Some of you might not like the idea of a back-up of your Home Assistant configuration in the cloud. So there is another option to securely store your configuration away. That is to copy it to an external location of choice using SCP (Secure Copy Protocol). I have tested this procedure using my Synology NAS."
Ook deze ga ik proberen, super!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

Gizz schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:05:
Iemand een idee hoe je kapotte links/knoppen in de side-bar weg krijgt? Ik heb nu:

[Afbeelding]

De bovenste ESPHome was de oude deprecated add-on. Die heb ik gedeïnstalleerd, maar de knop staat er nog steeds. Als je er op klikt verschijnt deze melding:

[Afbeelding]

Normaal ga je naar de instellingen van de add-on om het vinkje uit te zetten dat de add-on in de sidebar zichtbaar moet zijn. Maar.. dat kan ik natuurlijk niet doen, want ik heb die add-on niet meer :P

De onderste ESPHome-knop werkt prima, dat is gewoon de huidige geïnstalleerde ESPHome.
Bij je profiel/profile, links onderaan waar de inlognaam staat: "Change the order and hide items from the sidebar You can also press and hold the header of the sidebar to activate edit mode."
Op edit klikken en dan het kruisje. Heb alleen de Engelse versie. Al geprobeerd?

[ Voor 0% gewijzigd door pentode op 10-10-2022 10:43 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@pentode Dank! Zo simpel kan het zijn :P Dat is ook echt een menu waar ik nooit kom, valt ook niet zo op omdat je meestal naar dingen onder Settings zoekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@knights16 en @Beekforel Er is natuurlijk wel een verschil tussen energie(in Wh of kWh) en vermogen (in W of kW). Energiedashboard werkt alleen met energie en de genoemde template is juist voor het vermogen. Dus welk van de twee wil je zien?

Overigens ook even waard om te kijken hoe vaak je een update van je solar krijgt. De trigger is alleen handig als dit veel minder vaak is dan je P1.

[ Voor 23% gewijzigd door Septillion op 10-10-2022 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
Toppe schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 15:02:
Omdat ik op veel meer plekken de verlichting wil schakelen op basis van de licht intensiteit heb ik er maar een blueprint van gemaakt. Heb wat inspiratie opgedaan van @Septillion zijn script.

Ongetwijfeld niet de mooiste of uitgebreidste blueprint maar hij werkt en als je dingen wil aanpassen of wat: Ga gerust je gang maar deel hem dan wel weer :D
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
blueprint:
  name: Verlichting op lux basis
  description: Schakel de verlichting in op basis van de lichtsterkte
  domain: automation
  input:
    lux_sensor:
      name: Lux sensor
      description: Sensor die de lichtsterkte bijhoudt.
      selector:
        entity:
          domain: sensor
          device_class: illuminance
    lux_value:
      name: Lux waarde
      description: De helper waarmee de inschakel waarde bepaald kan worden.
      selector:
        entity:
          domain: input_number
    target_entity:
      name: Helper
      description: Selecteer de juiste helper (input_select) om het programma te activeren.
      selector:
        entity:
          domain: input_select

trigger_variables:
  lux_sensor: !input lux_sensor
  lux_value: !input lux_value

trigger:
  - platform: template
      {{ states(lux_sensor)|int < states(lux_value)|int }}
    for:
      hours: 0
      minutes: 2
      seconds: 0
condition:
  - condition: template
      {{ states(lux_sensor)|int < states(lux_value)|int }}
  - condition: state
    entity_id: !input target_entity
    state: Automatisch
action:
  - service: input_select.select_option
    data:
      option: Uitvoeren
    target:
      entity_id: !input target_entity

[Afbeelding]
Je zou de hysterese tijd nog als input kunnen maken. Zelfde voor de gekozen optie.

Ook is naar mijn idee het niet super handig dat dezelfde helper die je instelt degene in de condition is. Dan moet je die steeds naderhand weer op Automatisch zetten. Heb zelf dus een "overrule" helper (alle standen + Automatisch) en een helper die de uiteindelijke stand bevat.

En als je echt fancy wilt zijn zou je de opties van de helpers ook automatisch kunnen vullen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-06 18:48
Bockelaar schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 08:19:
ik zit te kijken naar conditions in een automation, meer specifiek sunset en sunrise. Ik wil een lamp aan laten gaan als een pir beweging ziet, maar alleen als het "donker" is. Dat lukt wel als ik alleen de condition after sunset (met een offset zelfs) pak, maar dan stopt ie om 12 uur in de nacht want dan wordt het sunrise (met een offset) waar ie naartoe aftelt.
Ergo: in de conditions moet ook nog iets met sunrise. Nu lees ik twee dingen: een met OR en een met before en after in een condition. Kan iemand me helpen?

mijn yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
alias: Lamp hal aan in donker bij beweging
trigger:
    entity_id:
      - binary_sensor.pir_motion_sensor_home_security_motion_detection_2
    from: "off"
    to: "on"
condition:
    after: sunset
    after_offset: "-00:30:00"
    after: sunrise
    before: sunrise
    before_offset: "+01:00:00"
action:
  - service: light.turn_on
    target:
      entity_id: light.hal_licht

edit:
https://www.home-assistan...conditions/#sun-condition >> ik snap hem dus niet helemaal geloof ik :)
Jouw trigger is prima, maar standaard zijn je conditions AND.
Hij gaat dus controleren bij beweging of het zowel 30 minuten voor zonsondergang als 1 uur voor zonsopkomst is. Als je even zoekt op home assistant conditions dan kom je wel de OR condition tegen. Als je die gebruikt doet ie het wel denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Paulus07 Alternatief is dus een template sensor aanmaken die de uitkomst van de 'utility_meter' weer maal 1000 doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Ray_ Twee dingen die me opvallen

data_template: is al een tijdje niet meer. Ik kan zo snel even niet vinden of hij er nu ook werkelijk uit is. Templated of niet, dat moet nu gewoon data: zijn.

En er zijn wat wijzigingen geweest voor secrets. Volgens mij zolang je alles in de standaard yaml's hebt staan geen issue maar volgens mij als je de yamls gesplit hebt dan moet je ze in die files volgens mij nu expliciet importeren. Wel gevalletje klok en klepel maar misschien iets om uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray_
Septillion schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:37:
@Ray_ Twee dingen die me opvallen

data_template: is al een tijdje niet meer. Ik kan zo snel even niet vinden of hij er nu ook werkelijk uit is. Templated of niet, dat moet nu gewoon data: zijn.

En er zijn wat wijzigingen geweest voor secrets. Volgens mij zolang je alles in de standaard yaml's hebt staan geen issue maar volgens mij als je de yamls gesplit hebt dan moet je ze in die files volgens mij nu expliciet importeren. Wel gevalletje klok en klepel maar misschien iets om uit te zoeken.
Bedankt! Zit nu niet thuis dus kan er even niet bij, maar ik ga 't vanavond proberen. De api key staat in de standaard secrets.yaml. Ik had eigenlijk verwacht dat wanneer er iets met de key was er wel een ander respons was geweest, maar het is in ieder geval iets om uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Weet iemand waarom ik deze foutmelding krijg? Ik wil geen partial backup.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aK11WqmcyjKUTfwYWCACY4PmR7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eUmdGmvkI10qTHhUmFvl1Qc0.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
turkeyhakan schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:46:
Weet iemand waarom ik deze foutmelding krijg? Ik wil geen partial backup.

[Afbeelding]
Ja, je voert het commando niet juist in.

ha backups new --name "10 oktober 2022"

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Hmmbob schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:47:
[...]

Ja, je voert het commando niet juist in.

ha backups new --name "10 oktober 2022"
Ik heb nu ha backups new -- ingevoerd. Het werkt, bedankt. Maar je kan toch een titel meegeven?

[ Voor 3% gewijzigd door turkeyhakan op 10-10-2022 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
turkeyhakan schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:48:
[...]

Ik heb nu ha backups new -- ingevoerd. Het werkt, bedankt. Maar je kan toch een titel meegeven?
Wat denk je dat
--name "10 oktober 2022"
doet?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Hmmbob schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:48:
[...]

Wat denk je dat
--name "10 oktober 2022"
doet?
Thanks!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19-06 16:35
Nieuw speeltje binnen gekregen vandaag, komende week maar eens kijken of het allemaal een beetje werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8PRhvP2X__KvV1fm6ovr6jJubGk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VswumcS2scpD6vRSXC3iOMxB.jpg?f=fotoalbum_large

Altijd jammer dat ze zoiets komen brengen 15 min voor je naar je werk moet. :-(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohnQnl
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-06 17:17
Ray_ schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:43:
Zijn er meer die sinds de update van vorige maand problemen hebben met REST? Mijn meterstand wordt iedere nacht naar mindergas.nl gestuurd, maar sinds de 26e (niet geheel toevallig heb ik toen de laatste 2 updates geinstalleerd) werkt 't niet meer. In de logging zie ik een 404 verschijnen. Blijkbaar wordt het nog wel uitgevoerd dus, maar het lijkt of de API niet bereikbaar is. Als ik handmatig wat verstuur naar de API komt 't wel gewoon aan.

Niet dat er iets in het rest command is aangepast, maar dit is 'm (in mijn configuration.yaml):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
rest_command:
  mindergas_upload:
    url: 'https://www.mindergas.nl/api/gas_meter_readings'
    method: POST
    headers:
      content-type: application/json
      AUTH-TOKEN: !secret mindergas_api_token
    payload: '{ "date": "{{date}}", "reading": "{{reading}}" }'

En de automation staat in mijn automations.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- alias: MinderGas Upload
  trigger:
    at: '00:10'
  action:
    data_template:
      date: '{{ (as_timestamp(now())) | timestamp_custom("%Y-%m-%d", True)}}'
      reading: '{{ states(''sensor.gas_meter'') }}'
    service: rest_command.mindergas_upload

Ik kan niet zien wat er exact wordt gestuurd om 00:10, ik zie alleen de respons in de log terug, wat een 404 is. Maar goed, als ik aan de hand van de template zelf een call samenstel, wordt hij dus wel geaccepteerd. Vanaf HA kan ik de server pingen, dus hij zou bereikbaar moeten zijn.
De url van de API is veranderd, de oude werkt sinds 1 oktober niet meer, zie: https://www.mindergas.nl/member/api

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cuball
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-06 12:16
Septillion schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:09:
@Cuball Die NFC tag is een HA NFC tag? Want daar heb ik even geen ervaring mee hoe je daar op triggert. Maar als ik dat gewoon aan klik in HA dan zou ik zeggen iets van:

Deel van de tag is dus "gegokt" want daar heb ik geen ervaring mee.

Wil je ook dat hij na 3 uur geen zin als nog start ipv niets doen dan kom ik uit op:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
alias: Aan bij overschot
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.p1_terugleveren
    for:
      minutes: 10
    above: 1000
    id: go
  - platform: tag
    tag_id: e89460d4-cca2-4b0c-91eb-136733c14756
    id: nfc
    entity_id:
      - timer.vaatwasser
    to: active
  - platform: event
    event_type: timer.finished
    event_data:
      entity_id: timer.vaatwasser
    id: timer
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
            id: nfc
        sequence:
          - service: timer.start
            data:
              duration: "03:00"
            target:
          - service: switch.turn_off
            target:
              entity_id: switch.vaatwasser
      - conditions:
          - condition: or
            conditions:
                id: timer
              - condition: and
                conditions:
                  - condition: numeric_state
                    entity_id: sensor.p1_terugleveren
                    above: 1000
                    state: active
        sequence:
          - service: switch.turn_on
            target:
              entity_id: switch.vaatwasser
          - service: timer.cancel
            target:
mode: parallel
max: 10
Ik heb het eens geprobeerd, maar die timer lijkt niet te werken... Ik krijg nooit een event te zien dat de timer is afgelopen (ook niet via Trace)

"Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Cuball Heb je de timer helper wel aangemaakt? En zie je die ook starten / lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cuball
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-06 12:16
Septillion schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 14:42:
@Cuball Heb je de timer helper wel aangemaakt? En zie je die ook starten / lopen?
Doh, bedankt .. had ik idd vergeten.

"Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:21
Septillion schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:19:
[...]

Mm, dat is wel lastig. Geen idee of 'json_attributes_path' ook templating doet. Maar je zou kunnen proberen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
        json_attributes_path: >-
                              {{ '$.result[' ~ loop.index0 ~ ']' if i.name == 'bepaalde waarde' }}
                              {% endfor %}
                        {{ i.value if i.name == 'bepaalde waarde' }}
                        {% endfor %}
        json_attributes:
          - name
          - id
          - type
Dankjewel voor het meehelpen! Dat was hem helaas niet, maar heeft mij wel aan het denken/zoeken gezet. Uiteindelijk werkt het zoals ik wil op de volgende manier.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
        json_attributes_path: "result.[?(@.name=='objectNaam')]"
        json_attributes:
          - type
          - id
          - name
                {{ i.value if i.name == 'objectNaam' }}
                {% endfor %}

Ik zou dan alleen verwachten dat ik als value de mooie one-liner kon gebruiken:
YAML:
1
"{{ value_json.result.[?(@.name=='objectNaam')].value }}"

Maar dat mag dan weer niet. 8)7

Unexpected char '?' at ...

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
Septillion schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:19:
[...]

Je zou de hysterese tijd nog als input kunnen maken. Zelfde voor de gekozen optie.

Ook is naar mijn idee het niet super handig dat dezelfde helper die je instelt degene in de condition is. Dan moet je die steeds naderhand weer op Automatisch zetten. Heb zelf dus een "overrule" helper (alle standen + Automatisch) en een helper die de uiteindelijke stand bevat.

En als je echt fancy wilt zijn zou je de opties van de helpers ook automatisch kunnen vullen :+
Ik bouw hem langzaam uit. Wou toevallig vanavond aan de slag om het trigger_id op te nemen zodat ik kan kijken of de lampen naar aan/uit moet en of hij uitgeschakeld is :+

Die twee minuten moet ik ook even naar kijken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray_
JohnQnl schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 13:22:
[...]

De url van de API is veranderd, de oude werkt sinds 1 oktober niet meer, zie: https://www.mindergas.nl/member/api
Wauw. Ik ben blind, zeg. Ik heb die url om te pingen dus van die pagina overgenomen zonder dat ik op dat stukje vetgedrukte tekst heb gelet, en in yaml staat inderdaad de oude nog. Bedankt. Ik voel mij dom :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@chaoscontrol Zie dat JSONPath ook nog wat logica doet.

Maar je eerste versie begint niet met $ voor de root. In je laatse heb je de {{ en }} van Jinja templates er nog in. Zou dit werken?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
        json_attributes_path: "$.result.[?(@.name=='objectNaam')]"
        json_attributes:
          - type
          - id
          - name
                {% endfor %}

'json_attributes_path' blijft wel een beetje een gekke zo met JSONPath en geen (Jinja) templating.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:21
Septillion schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:48:
@chaoscontrol Zie dat JSONPath ook nog wat logica doet.

Maar je eerste versie begint niet met $ voor de root. In je laatse heb je de {{ en }} van Jinja templates er nog in. Zou dit werken?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
        json_attributes_path: "$.result.[?(@.name=='objectNaam')]"
        json_attributes:
          - type
          - id
          - name
                {% endfor %}

'json_attributes_path' blijft wel een beetje een gekke zo met JSONPath en geen (Jinja) templating.
Het werkte al goed zoals ik het poste. Alleen de value_template op eenzelfde manier vullen (met een one-liner) lukte dus niet.

Ik denk dat ik uit je post al kan opmaken dat dat komt omdat het JSONpath zijn eigen logica gebruikt en dat niet opgaat voor het value_template veld wat een Jinja script/template verwacht.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@chaoscontrol Ah, zo.

Komt omdat de engine achter 'json_attributes_path' dus JSONPath is en achter 'value_template' dus Jinja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mitchie_
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-06 17:16
Voor de wasmachine maak ik gebruik van home connect alt, om te zien hoe laat de wasmachine klaar is heb ik onderstaande sensor :
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
- sensor:
    - unique_id: "20220527142401"
      name: "Wasmachine klaar"
      state: >-
       {% set t = now() %}
       {% set h, m = (states('sensor.bosch_waxh2m90nl_68a40e43ddf0_bsh_common_option_finishinrelative') .split(':')) | map('int') %}
       {% set end = t + timedelta(hours=h, minutes=m) %}
       {{ end.strftime("%H:%M") if end > t else '-' }}
      icon: mdi:clock-time-four-outline

Dit werkt goed totdat hij klaar is want dan krijg ik de logs de volgende fout meldingen :
code:
1
TemplateError('ValueError: Template error: int got invalid input 'unavailable' when rendering template '{%   set t = now() %} {% set h, m = (states('sensor.bosch_waxh2m90nl_68a40e43ddf0_bsh_common_option_finishinrelative') .split(':')) | map('int') %} {% set end = t + timedelta(hours=h, minutes=m) %} {{ end.strftime("%H:%M") if end > t else '-' }}' but no default was specified') while processing template 'Template("{% set t = now() %} {% set h, m = (states('sensor.bosch_waxh2m90nl_68a40e43ddf0_bsh_common_option_finishinrelative') .split(':')) | map('int') %} {% set end = t + timedelta(hours=h, minutes=m) %} {{ end.strftime("%H:%M") if end > t else '-' }}")' for attribute '_attr_native_value' in entity 'sensor.wasmachine_klaar_om'

en
code:
1
Error while processing template: Template("{% set t = now() %} {% set h, m = (states('sensor.bosch_waxh2m90nl_68a40e43ddf0_bsh_common_option_finishinrelative') .split(':')) | map('int') %} {% set end = t + timedelta(hours=h, minutes=m) %} {{ end.strftime("%H:%M") if end > t else '-' }}")

Ik kom er nu niet helemaal wat ik precies mis in mijn sensor, Blijkbaar zit er wat fout in de code maar wat, iemand een idee ?

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 10-10-2022 18:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@_Mitchie_ Dat is waarschijnlijk omdat je 'sensor.bosch_waxh2m90nl_68a40e43ddf0_bsh_common_option_finishinrelative' (heerlijk pakkende naam btw) dan geen tijd meer bevat maar wat anders, denk 'unavailable'. Je spit etc gaat dan fout. Dus of de sensor in dat geval ook unavailable maken (met de available template). Of in dat geval iets anders in je sensor stoppen wat je in dat geval weer zou willen geven.

Voorbeeldje voor availability:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- sensor:
    - unique_id: "20220527142401"
      name: "Wasmachine klaar"
      state: >-
       {% set t = now() %}
       {% set h, m = (states('sensor.bosch_waxh2m90nl_68a40e43ddf0_bsh_common_option_finishinrelative') .split(':')) | map('int') %}
       {% set end = t + timedelta(hours=h, minutes=m) %}
       {{ end.strftime("%H:%M") if end > t else '-' }}
      icon: mdi:clock-time-four-outline
      availability: "{{ states('sensor.bosch_waxh2m90nl_68a40e43ddf0_bsh_common_option_finishinrelative').find(':') >= 0 }}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Preau
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Ik wil voor mijn media center automatisch de stroom uitschakelen als deze een bepaalde tijd in standby staat. Dit werkte goed, maar nu wilde ik ook toevoegen dat hij dit alleen 's-nachts doet.

Ik heb het nu als volgt
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
- alias: Media Center Standby
  id: media-center.standby
  trigger:
      entity_id: sensor.plug_blitzwolf_shp15_media_center_power
      for:
      below: 25
  condition:
      entity_id: switch.plug_blitzwolf_shp15_media_center
      state: "on"
    - condition: time
      before: "07:00:00"
      after: "23:00:00"
  action:
    - type: turn_off
      domain: switch

Het probleem hier is dat als de numeric_state al eerder op de avond triggert hij hem niet uitvoert vanwege de tijd condition. Wat ik zoek is dat hij om die tijd nog een keer gaat kijken of het al nodig is.

Ik had een time trigger toegevoegd maar die werken als OR waardoor de actie sowieso wordt uitgevoerd, ook al staat alles korter dan 10 minuten in standby. Hoe kan ik dit bereiken wat ik wil?

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 10-10-2022 19:20 . Reden: Denk aan de yaml tags aub! ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Preau De klassieke trigger en condition gelijk maken:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
alias: Media Center Standby
trigger:
    for:
    at: "23:00:00"
condition:
action:

Alleen jammer dat de

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:31
Septillion schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 19:26:
@Preau De klassieke trigger en condition gelijk maken:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
alias: Media Center Standby
trigger:
    for:
    at: "23:00:00"
condition:
action:

Alleen jammer dat de
Te vroeg op versturen gedrukt? Neem aan dat je het jammer vindt dat de numeric state condition niet die for: ondersteunt. Daarvoor zul je inderdaad een template binary sensor moeten maken.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-06 15:24
Iemand ervaring met onderstaand probleem?

Mijn zigbee2mqtt valt af en toe uit. Vanochtend was het weer raak, het hele huis was en bleef donker. De oorzaak is de Conbee II usb stick. Als ik deze fysiek ontkoppel en weer koppel en vervolgens HA restart dan werkt de boel weer. Is mijn stick aan het overlijden?

Ik draai HA vanuit een VM op een Synology NAS. De VM herkent de usb stick gewoon, nog voordat ik deze er fysiek uit trek. Hierdoor lijkt het echt een hardware probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@TheFes Haha, oeps. Ja, dat is wat ik wilde schrijven ja 8)7 Dacht dat mijn tekst al af was...

Maar goed, for: bij numeric states is wel een punt voor de WTH maand. Van de week eens voor gaan zitten want heb best wel een lijstje met van die puntjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@TheFes En helaas, de trigger based template sensor voor de max is weer door een nieuwe waarde overschreven :/

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
  - trigger:
        value_template: >
          {{
            states('sensor.house_sma_garage_peak_yield_new') | is_number 
            and states('sensor.house_sma_garage_daily_yield') | float(0) > states('sensor.house_sma_garage_peak_yield_new') | float
          }}
    sensor:
      unique_id: house_sma_garage_peak_yield_new
      name: "House SMA Garage peak yield"
      state: "{{ states('sensor.house_sma_garage_daily_yield') }}"
      device_class: energy
      unit_of_measurement: "Wh"
      attributes:
        date: "{{ now().date() }}"
        kwh_kwp: "{{ '%.3f' % (states('sensor.house_sma_garage_peak_yield_new') | float / 3950) | round(3) }}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-06 11:50
Voggy schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 07:58:
Iemand ervaring met onderstaand probleem?

Mijn zigbee2mqtt valt af en toe uit. Vanochtend was het weer raak, het hele huis was en bleef donker. De oorzaak is de Conbee II usb stick. Als ik deze fysiek ontkoppel en weer koppel en vervolgens HA restart dan werkt de boel weer. Is mijn stick aan het overlijden?

Ik draai HA vanuit een VM op een Synology NAS. De VM herkent de usb stick gewoon, nog voordat ik deze er fysiek uit trek. Hierdoor lijkt het echt een hardware probleem?
Hoe heb je de stick aangesloten en waar ligt/hangt deze?

Ik had mijn stick via usb-verleng in de meterkast, tegen waterbuis aan (bleek achteraf) en toen viel mn netwerk ook de hele tijd uit, nu wat 'uit de weg' en probleem is over.

Alternatief is op erg druk kanaal, of idd hardware/firmware die niet helemaal lekker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Voggy Wat zeggen de logs? Want eruit en erin van de stick triggert ook een volledige restart van ZIgbee2MQTT. Dus dat alleen zegt niet zo veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
Septillion schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:42:
@Voggy Wat zeggen de logs? Want eruit en erin van de stick triggert ook een volledige restart van ZIgbee2MQTT. Dus dat alleen zegt niet zo veel.
Moet ik dan de logs van Zigbee2mqtt pakken? Deze laat voor zover ik kan zien geen gekke dingen zien, alleen maar dat lampen uit en aan zijn gegaan met signaalsterktes etc. Geen rode tekst o.i.d.
Ik kan vanavond even thuis kijken of ik uitgebreidere logs kan vinden.

Ik had hier vorige week ook last van, ik heb van alles geprobeerd (restart van de addons, van alles uitgezet om dingen uit te sluiten, restart van de server, restart van de hele NAS. HA volledig geupdate, ja er was paniek). De oplossing was het fysiek verwijderen/terugplaatsen van de usb de oplossing, unmounten en re mounten in de VM had geen effect.

[ Voor 4% gewijzigd door Voggy op 11-10-2022 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Voggy Pak je wel de log.txt in de Zigbee2MQTT map? Helaas toont de log viewer in de UI alleen de logs vanaf het moment dat je hem opent.

En geen idee hoe het zit met updates van de firmware bij een Conbee. Misschien eens kijken of er een nieuwe versie is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
Septillion schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:18:
@Voggy Pak je wel de log.txt in de Zigbee2MQTT map? Helaas toont de log viewer in de UI alleen de logs vanaf het moment dat je hem opent.

En geen idee hoe het zit met updates van de firmware bij een Conbee. Misschien eens kijken of er een nieuwe versie is?
Ik zal die Conbee eens updaten, misschien nog wel een goeie. Die logs moet ik thuis even doorheen, is geen doen op zo'n klein telefoonschermpje. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Uhg, waarom blijf het zo lastig om te zien of een device zelf is aangegaan, door HA UI of een automation.

Zou graag acties uitvoeren als de slaapkamerlamp (Zigbee dimmer module) aan is gedaan door de schakelaar (of UI in dit geval) maar dit niet doen als ik hem vanuit een automation doe.

In dit geval kan ik wel weer met een helper werken die ik dan vanuit de andere automations tijdelijk schakel maar pff, wat een gedoe. Weet nu weer waarom ik detached switches vaak zo fijn vind. Maarja, werken zonder enige automation / Wifi / Zigbee is ook wel weer fijn.

Okay, tijd om de boel om te schrijven dat de nachtlampjes aan gaan (en mee dimmen) als de plafondlamp aan gezet wordt maar uit blijven tijdens de wake up light automation van de plafondlamp.

[ Voor 14% gewijzigd door Septillion op 11-10-2022 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:34
@Septillion

Die informatie zit toch wel verstopt in de context van de state-change?

https://www.home-assistan...on/trigger/#event-trigger
https://www.home-assistan...ion/state_object/#context

Maar inderdaad, lastig is het wel :+

[ Voor 10% gewijzigd door RudolfR op 11-10-2022 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
RudolfR schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:30:
@Septillion

Die informatie zit toch wel verstopt in de context van de state-change?

https://www.home-assistan...on/trigger/#event-trigger
https://www.home-assistan...ion/state_object/#context

Maar inderdaad, lastig is het wel :+
Ligt er aan. Als ik op mijn dashboard een lamp aanzet, dan is het voor HA duidelijk dat het door een user gedaan is.
Maar HA maakt in de context geen verschil of een automation time triggered is, of door een knop op de wand van de huiskamer. Beide zullen geen user context hebben, waarbij de laatste wel door een persoon getriggerd is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@RudolfR Dat was ik al weeer vergeten. Maar volgens mij zoals @TheFes al zegt is dat niet volledig. Maar zal er weer eens naar kijken. Eenvoudig is het helaas geen zins :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:36
Septillion schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:29:
@RudolfR Dat was ik al weeer vergeten. Maar volgens mij zoals @TheFes al zegt is dat niet volledig. Maar zal er weer eens naar kijken. Eenvoudig is het helaas geen zins :/
Ik zat gisteren met hetzelfde, en toen kwam ik deze tabel van iemand op het HA-forum tegen: https://community.home-as...utton-is-pressed/327397/8

Ik heb er nog niks concreets mee gedaan, maar volgens mij kan je uit de event context best nog wel wat informatie halen. Simpel is het inderdaad niet, maar als je wat scenarios/situaties wilt onderscheiden dan kan je die denk ik wel linken aan data die wel/niet gevuld is of aan specifieke values binnen een event.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Septillion schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 08:58:
@TheFes Haha, oeps. Ja, dat is wat ik wilde schrijven ja 8)7 Dacht dat mijn tekst al af was...

Maar goed, for: bij numeric states is wel een punt voor de WTH maand. Van de week eens voor gaan zitten want heb best wel een lijstje met van die puntjes.
Het punt is dat je bij een trigger kunt kijken of het onder je waarde (bijvoorbeeld 25) komt, en daarna gewoon 10 minuten lang kunt bijhouden of het er weer boven gaat. Ongeacht of het van van 24 daarna nog naar 20, 18 en 14 gaat bijvoorbeeld.

Bij een condition kun je alleen checken of het op dat moment op een bepaalde waarde staat, en hoe lang al (met last_changed). Je weet alleen niet of de vorige waarde ook lager dan 25 was, of hoger, en hoe lang die vorige waarde bestond.
Daarom gaat for: bij een numeric_state condition dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@TheFes Snap hoe het achter de schermen gedaan wordt. Maar dit zou ook wel opgevangen moeten kunnen worden door op de achtergrond er automatisch een event voor te maken.

Want zit opeens te denken, voor een template kan het namelijk wel.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
    value_template: '{{ states(''sensor.outside_luminance_illuminance_lux'')|int <
      states(''input_number.livingroom_normal_lux'')|int }}'
    for:

Dat heeft altijd prima gewerkt namelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Sicco92 Thanks! Daar vanmiddag eens mee stoeien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 23:56
Septillion schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:45:
@TheFes Snap hoe het achter de schermen gedaan wordt. Maar dit zou ook wel opgevangen moeten kunnen worden door op de achtergrond er automatisch een event voor te maken.

Want zit opeens te denken, voor een template kan het namelijk wel.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
    value_template: '{{ states(''sensor.outside_luminance_illuminance_lux'')|int <
      states(''input_number.livingroom_normal_lux'')|int }}'
    for:

Dat heeft altijd prima gewerkt namelijk :)
Maar dat is een trigger, en voor een numeric_state trigger werkt het ook. En dat is ook makkelijk. Als de numeric_state, of template, naar true gaat wordt er intern een timer gestart die in dit geval na 2 minuten "af gaat" en de automation start. Veranderd de numeric_state of de uitkomst van het template van true naar false dan wordt de timer gestopt en klaar.

Voor een condition met een for zul je de volledige historie aan data moeten weten. Want zoals @TheFes al aangaf kan een numeric_state below: 20 ook eerst de waarde 19 hebben, na 10 seconden naar 18 gaan, na 20 seconden naar 15, ... en dan zou die met een "for: minutes: 2" alle vorige waardes moeten kunnen inzien.

En de normale state condition is in die zin ook bugged. Als je die gebruikt met een array aan geldige states en de state binnen de opgegeven "for" van state veranderd tussen twee geldige states dan wordt toch niet aan de condition voldaan.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
condition: state
entity_id: ...
state:
  - foo
  - bar
for:

werkt niet als de state nu 1 minuut "foo" is en daarvoor 10 minuten "bar" was. De condition kijkt dus niet of er voor de opgegeven periode aan de state voldaan wordt. Maar de condition kijkt of de state nu geldig is, en dat de state de opgegeven periode niet gewijzigd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@RobertMe Doh.... 8)7

Maar toch, hier moet dus in de achtergrond dus gewoon een event met vertraging voor gestart worden ofzo. Dus dat zou naar mijn idee intern ook voor een conditie moeten kunnen. Maar ipv dat je na x tijd iets anders aftrapt zorgt je alleen dat x tijd iets bekend is. Dus met de trigger logica zou HA naar mijn idee dat best moeten kunnen parsen.

Zeg alleen niet dat het met de huidige implementaties heel makkelijk is :+ Alleen dat we het graag zouden zien en met welke logica het zou kunnen :D

De versie met je state en twee opties gaat volgens mij zelfs fout bij een trigger. Nu kunnen beide varianten nuttig zijn dus misschien wat lastig om dan te palen wat je wilt. Andere kant, als je voor elke state afzonderlijk 2 minuten zou willen zou je kunnen beargumenteren dat je er in dat geval twee triggers van zou moeten maken. Eén voor 'foo' en één voor 'bar'. Doe je ze in één dan wil je twee minuten 'foo' of 'bar'.

Mooie WTH puntjes lijkt me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Septillion schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:59:
@RobertMe Doh.... 8)7

Maar toch, hier moet dus in de achtergrond dus gewoon een event met vertraging voor gestart worden ofzo. Dus dat zou naar mijn idee intern ook voor een conditie moeten kunnen. Maar ipv dat je na x tijd iets anders aftrapt zorgt je alleen dat x tijd iets bekend is. Dus met de trigger logica zou HA naar mijn idee dat best moeten kunnen parsen.

Zeg alleen niet dat het met de huidige implementaties heel makkelijk is :+ Alleen dat we het graag zouden zien en met welke logica het zou kunnen :D

De versie met je state en twee opties gaat volgens mij zelfs fout bij een trigger. Nu kunnen beide varianten nuttig zijn dus misschien wat lastig om dan te palen wat je wilt. Andere kant, als je voor elke state afzonderlijk 2 minuten zou willen zou je kunnen beargumenteren dat je er in dat geval twee triggers van zou moeten maken. Eén voor 'foo' en één voor 'bar'. Doe je ze in één dan wil je twee minuten 'foo' of 'bar'.

Mooie WTH puntjes lijkt me :)
Dat zou theoretisch kunnen door bij het parsen van de automations & scripts stiekem al iets op te starten voor deze (/dit soort) conditions die continu bijhouden of ze wel/niet valide zijn zodat tijdens de daadwerkelijke uitvoer / controle van de condition nog maar daarnaar gekeken hoeft te worden. Maar ik heb geen idee of/hoe makkelijk dat kan, en of uhm, eigenlijk alles in een automation / script een state heeft (de state van het element in de actions bv) of dat het effectief gewoon (een keten van) functie aanroepen is en die functies dus geen state hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Septillion
@RudolfR Nogmaals dank, daar is het inderdaad mee mogelijk!

Moest even puzzelen want waardes worden geen null en de child context_id bestaat niet maar is gewoon id. Bij niet in gebruik zijn van user_id en parent_id zijn deze gelijk aan None.

Dus als ik alleen iets wil uitvoeren als ik de lamp direct aan zet (dus knop, iets in de device, via Zigbee2MQTT etc) of via de UI moet ik checken of trigger.to_state.context.parent_id == None. Wil ik ook via de UI (alleen HA, niet Zigbee2MQTT) uitsluiten dan moet ook trigger.to_state.context.user_id == None zijn.

Zo, nu nu gaan de nachtlampjes alleen aan als je bij de deur de plafondlamp aan zet maar niet als je het via de UI doet of met een automation (zoals wake up light) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramer65
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-05 20:45
Ik wil een SCD30 sensor gebruiken om oa CO2 in ons huis te meten. Ik wil hem op een esp32 aansluiten, en die weer aan HA koppelen. Ik zit naar esphome te kijken, waarvoor de installatie-instructies voor een generieke esp32 hier staan. Daarbij staat dat je dan je "board type" uit deze lijst moet kiezen. Ik wil dit generieke esp32 bordje van AliExpress kopen, maar weet dan niet welk board type ik uit die lijst moet kiezen. Weet iemand hier welke ik dan moet kiezen?

Ps: Ik heb veel ervaring met raspi's, maar nooits iets gedaan met esp's. Mocht ik beter een andere esp-variant kunnen kopen dan hoor ik dat graag. Ik zie door de bomen het bos namelijk niet zo goed in het esp-landschap.

[ Voor 14% gewijzigd door kramer65 op 11-10-2022 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TravockMD
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:24
kramer65 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 19:06:
Ik wil een SCD30 sensor gebruiken om oa CO2 in ons huis te meten. Ik wil hem op een esp32 aansluiten, en die weer aan HA koppelen. Ik zit naar esphome te kijken, waarvoor de installatie-instructies voor een generieke esp32 hier staan. Daarbij staat dat je dan je "board type" uit deze lijst moet kiezen. Ik wil dit generieke esp32 bordje van AliExpress kopen, maar weet dan niet welk board type ik uit die lijst moet kiezen. Weet iemand hier welke ik dan moet kiezen?

Ps: Ik heb veel ervaring met raspi's, maar nooits iets gedaan met esp's. Mocht ik beter een andere esp-variant kunnen kopen dan hoor ik dat graag. Ik zie door de bomen het bos namelijk niet zo goed in het esp-landschap.
Ik diverse verschillende ESP(32) boards in gebruik en meen me te herinneren dat dit het "nodemcu-32s" boards is.

Edit: Het kan ook deze zijn: esp32doit-devkit-v1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAD-tekenaar
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19-06 07:25
Ik wil HA updaten van 2022.9.7 naar 2022.10.3 maar krijg nu een foutmelding:
code:
1
'HomeAssistantCore.update' blocked from execution, system is not healthy

HA draait op een RPB3B+, Supervisor 2022.10.0, zonder SSH-addon
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wMff3ZG2AmGhLMHypEWpL9XS5g8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YeVeQimKIYWFgeuYnaUxvIe6.png?f=fotoalbum_large

Ik heb de laatste tijd geen grote wijzigingen gedaan.

Wie weet hoe ik dit kan oplossen?

[ Voor 49% gewijzigd door CAD-tekenaar op 11-10-2022 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 21:10

breinonline

Are you afraid to be known?

CAD-tekenaar schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 19:43:
Ik wil HA updaten van 2022.9.7 naar 2022.10.3 maar krijg nu een foutmelding:
code:
1
'HomeAssistantCore.update' blocked from execution, system is not healthy

HA draait op een RPB3B+, Supervisor 2022.10.0, zonder SSH-addon
[Afbeelding]

Ik heb de laatste tijd geen grote wijzigingen gedaan.

Wie weet hoe ik dit kan oplossen?
Ik heb hetzelfde probleem maar dan met 2022.10.2 naar 2022.10.3. OS is Ubuntu LTS en daar staan geen updates meer open. Ik heb het idee dat er iets niet goed zit in de update. Kan jij niet naar 2022.10.2 updaten?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAD-tekenaar
breinonline schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:28:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem maar dan met 2022.10.2 naar 2022.10.3. OS is Ubuntu LTS en daar staan geen updates meer open. Ik heb het idee dat er iets niet goed zit in de update. Kan jij niet naar 2022.10.2 updaten?
Updaten lukt niet. De unhealthy status van mijn systeem verhinderd dat ik mag updaten.
De vraag is dus: wat heeft dit veroorzaakt? Dan kunnen we gerichter zoeken naar een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Ik krijg deze error in de log:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
Logger: homeassistant.components.websocket_api.http.connection
Source: components/hassio/update.py:305 
Integration: Home Assistant WebSocket API (documentation, issues) 
First occurred: 20:35:37 (2 occurrences) 
Last logged: 20:35:56

[140592805082304] Error updating Home Assistant Core 'HomeAssistantCore.update' blocked from execution, system is not healthy
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/hassio/update.py", line 303, in async_install
    await async_update_core(self.hass, version=version, backup=backup)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/hassio/handler.py", line 45, in _wrapper
    raise HassioAPIError(data["message"])
homeassistant.components.hassio.handler.HassioAPIError: 'HomeAssistantCore.update' blocked from execution, system is not healthy

The above exception was the direct cause of the following exception:

File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/websocket_api/commands.py", line 202, in handle_call_service
    await hass.services.async_call(
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/core.py", line 1738, in async_call
    task.result()
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/core.py", line 1775, in _execute_service
    await cast(Callable[[ServiceCall], Awaitable[None]], handler.job.target)(
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity_component.py", line 207, in handle_service
    await service.entity_service_call(
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/service.py", line 678, in entity_service_call
    future.result()  # pop exception if have
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity.py", line 931, in async_request_call
    await coro
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/service.py", line 715, in _handle_entity_call
    await result
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/update/__init__.py", line 154, in async_install
    await entity.async_install_with_progress(version, backup)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/update/__init__.py", line 413, in async_install_with_progress
    await self.async_install(version, backup)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/hassio/update.py", line 305, in async_install
    raise HomeAssistantError(
homeassistant.exceptions.HomeAssistantError: Error updating Home Assistant Core 'HomeAssistantCore.update' blocked from execution, system is not healthy

Maar daar zie ik niet in wat er exact mis loopt.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAD-tekenaar
ga eens naar: Instellingen > Systeem > Herstelwerkzaamheden
rechtsboven: kies systeeminformatie
bij "Er is iets mis met je installatie" klik dan op: meer informatie

Volgens mij heb ik (en jij?) problemen met docker ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Laatst online: 22:12
Dit is een bekend probleem sinds de laatste versies van HA. Check deze twee topics maar eens van de HA community.
https://community.home-as...use-of-portainer/473307/3
https://community.home-as...d-from-execution/472924/9

Zelf heb ik het probleem tijdelijk maar opgelost door dit statement op de HA host te draaien, waarmee de state wel unhealty blijft, maar niet meer een update blokkeert.
code:
1
ha jobs options --ignore-conditions healthy

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAD-tekenaar
ik heb zojuist ook iets gevonden:

via Putty:
code:
1
2
3
docker container list
sudo docker stop portainer
sudo docker restart hassio_supervisor

(back to HA and update)
code:
1
2
sudo docker start portainer

bron: https://community.home-as...-is-not-healthy/400773/72

[ Voor 7% gewijzigd door CAD-tekenaar op 11-10-2022 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik probeer mijn HA veilig online te krijgen. Initieel kon ik (onveilig) (met de companion app) perfect op HA inloggen, maar dat is niet van deze tijd.

Ondertussen heb ik de duckdns addon (lang mee gesukkeld tot ik ergens las dat bij het duck-token-kopiëren er meestal te veel whitespace mee werd gekopieerd waardoor je een verkeerde token opgeeft aan de addon - en dus een fail krijgt) en die draait correct.

Duck werkt met https maar dan kan je eigenlijk niet meer via het lokale netwerk - immers je certificaat is gelinkt aan een duckdns domein, en niet aan een ha.local. 99% van de homerouters doet tevens geen spithair dns... Enter nginx addon. Deze blackbox lijkt ook correct te draaien, maar meer dan de conceptuele werking ken ik er niet van...

Tot slot mijn telenet basisrouter geruild voor een modem/router die kan bridgen om dubbele NAT te vermijden. Ik dacht klaar te zijn maar helaas pindakaas:

• Op http://<extern ip>:8123 kan ik HA bereiken (wat eigenlijk absoluut de bedoeling niet is...),
• Op http://<extern ip>:80 geeft nginx een fwd naar 443 dewelke resulteert in een SSL_ERROR_UNRECOGNIZED_NAME_ALERT (logisch het bijhorende certificaat is gelinkt aan duckdns)
• Op http://<extern ip>:443 weigert nginx (logisch http request op een https poort)

• Op https://myha.duckdns.org + gsm op 4g krijgen we een error 400 'bad request', maar geen ssl fout. Onduidelijk wat de oorzaak is, ik vermoed nginx maar dat is niet zeker.
• Op https://myha.duckdns.org + laptop op wifi krijgen we een error 400 'bad request', maar geen ssl fout
Onduidelijk wat de oorzaak is, ik vermoed nginx maar dat is niet zeker.
• Op https://myha.duckdns.org:8123 + laptop op wifi krijgen we wel een ssl fout (firefox: ssl response too long; Edge: ERR_SSL_PROTOCOL_ERROR), via gsm ook een fail

ps:
uiteraard ook portforwarding ingesteld naar de HA-server, op de eigen router.

[ Voor 4% gewijzigd door moozzuzz op 12-10-2022 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

CAD-tekenaar schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 21:42:
ik heb zojuist ook iets gevonden:

via Putty:
code:
1
2
3
docker container list
sudo docker stop portainer

(back to HA and update)
code:
1
2
sudo docker start portainer

bron: https://community.home-as...-is-not-healthy/400773/72
Gelukt, dank. Eerste deel via de commandline en het tweede via de webinterface van HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack_
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-06 23:34
Sinds afgelopen week een GoodWe4200T-DS draaien in HA en succesvol 30+ entities toegevoegd. Na 1 a 2 dagen zag ik niets meer in HA. Omvormer loopt en is lokaal via de web interface te benaderen en te pingen.

In de log kan ik niet zien naar welk IP adres hij probeert te connecten. Heb al geprobeerd om de integratie te disablen en enablen maar hielp niet. HA versie 22.10.3

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Logger: homeassistant.config_entries
Source: components/goodwe/__init__.py:35
First occurred: October 11, 2022 at 7:43:25 PM (1 occurrences)
Last logged: October 11, 2022 at 7:43:25 PM

Error setting up entry GoodWe for goodwe
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/config_entries.py", line 365, in async_setup
    result = await component.async_setup_entry(hass, self)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/goodwe/__init__.py", line 35, in async_setup_entry
    inverter = await connect(
  File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/goodwe/__init__.py", line 55, in connect

Weet iemand hoe dit te troubleshooten zonder het device te verwijderen? Kan ik extra log aan zetten?

Na wat doorspitten van de logs zie ik wel mogelijk een ip adres conflict (Ziggo router) en aangezien sommige devices soms ook uitgaan , net als de omvormer natuurlijk.

code:
1
2
3
2022-10-11 20:46:23.460 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.dhcp] Processing updated address data for 192.168.178.19: mac=C8DB2608F191 hostname=harmonyhub
2022-10-12 05:33:10.341 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.dhcp] Processing updated address data for 192.168.178.19: mac=784561537FE2 hostname=kobo
2022-10-12 07:50:37.057 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.dhcp] Processing updated address data for 192.168.178.19: mac=289C6E72BD16 hostname=hf-lpt230

de hf-lpt230 is de module van de Goodwe en via de webinterface werkt het nu ook... Maar geen idee waar ik de exacte configuratie zoals ip adres van de Goodwe integratie terug kan vinden om dit te dubbelchecken. Staat dit in een bestandje of db van HA?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:34
jack_ schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 08:52:
code:
1
2
3
2022-10-11 20:46:23.460 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.dhcp] Processing updated address data for 192.168.178.19: mac=C8DB2608F191 hostname=harmonyhub
2022-10-12 05:33:10.341 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.dhcp] Processing updated address data for 192.168.178.19: mac=784561537FE2 hostname=kobo
2022-10-12 07:50:37.057 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.dhcp] Processing updated address data for 192.168.178.19: mac=289C6E72BD16 hostname=hf-lpt230

de hf-lpt230 is de module van de Goodwe en via de webinterface werkt het nu ook... Maar geen idee waar ik de exacte configuratie zoals ip adres van de Goodwe integratie terug kan vinden om dit te dubbelchecken. Staat dit in een bestandje of db van HA?
Je devices krijgen van je router een nieuw adres.
Handigste is om in je router in te stellen dat de lease-duur meer dan 1 dag moet zijn.
Optie 2 is om te kijken of je router een dedicated adres kan toekennen aan een "server"
Je reserveert dan op MAC adres 1 IP adres. (MAC adres : 289C6E72BD16 )

Indien je geen lease-duur hebt EN niet kunt reserveren, dan zou ik kijken naar de gereserveerde adres reeks en je omvormer een adres buiten die lease toe te kennen.
Je kan dit handmatig in doen in de omvormer

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
Iemand enig idee waarom deze automation niet werkt? Als ik hem handmatig uitvoer dan werkt het wél...

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
alias: Licht reset test
trigger:
      {{ states('sensor.bh1750_illuminance')|int >
      states('input_number.lichtintensiteit_s_avonds_inschakelen')|int }}
action:
    data:
      option: Automatisch
    target:
      entity_id: input_select.avond_verlichting_buiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
moozzuzz schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 00:44:
Ik probeer mijn HA veilig online te krijgen. Initieel kon ik (onveilig) (met de companion app) perfect op HA inloggen, maar dat is niet van deze tijd.

Ondertussen heb ik de duckdns addon (lang mee gesukkeld tot ik ergens las dat bij het duck-token-kopiëren er meestal te veel whitespace mee werd gekopieerd waardoor je een verkeerde token opgeeft aan de addon - en dus een fail krijgt) en die draait correct.

Duck werkt met https maar dan kan je eigenlijk niet meer via het lokale netwerk - immers je certificaat is gelinkt aan een duckdns domein, en niet aan een ha.local. 99% van de homerouters doet tevens geen spithair dns... Enter nginx addon. Deze blackbox lijkt ook correct te draaien, maar meer dan de conceptuele werking ken ik er niet van...

Tot slot mijn telenet basisrouter geruild voor een modem/router die kan bridgen om dubbele NAT te vermijden. Ik dacht klaar te zijn maar helaas pindakaas:

• Op http://<extern ip>:8123 kan ik HA bereiken (wat eigenlijk absoluut de bedoeling niet is...),
• Op http://<extern ip>:80 geeft nginx een fwd naar 443 dewelke resulteert in een SSL_ERROR_UNRECOGNIZED_NAME_ALERT (logisch het bijhorende certificaat is gelinkt aan duckdns)
• Op http://<extern ip>:443 weigert nginx (logisch http request op een https poort)

• Op https://myha.duckdns.org + gsm op 4g krijgen we een error 400 'bad request', maar geen ssl fout. Onduidelijk wat de oorzaak is, ik vermoed nginx maar dat is niet zeker.
• Op https://myha.duckdns.org + laptop op wifi krijgen we een error 400 'bad request', maar geen ssl fout
• Op https://myha.duckdns.org:8123 + laptop op wifi krijgen we wel een ssl fout (firefox: ssl response too long; Edge: ERR_SSL_PROTOCOL_ERROR), via gsm ook een fail

ps:
Dit is wat lastig te beantwoorden met de huidige info.
Draai je nginx als addon of op een aparte host / IP?
Hoe staat je portforwarding ingesteld?
Hoe staat je nginx ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
Toppe schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 08:59:
Iemand enig idee waarom deze automation niet werkt? Als ik hem handmatig uitvoer dan werkt het wél...

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
alias: Licht reset test
trigger:
      {{ states('sensor.bh1750_illuminance')|int >
      states('input_number.lichtintensiteit_s_avonds_inschakelen')|int }}
action:
    data:
      option: Automatisch
    target:
      entity_id: input_select.avond_verlichting_buiten
Heb je die template al eens in de developer tools getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
-Casper schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:06:
[...]

Heb je die template al eens in de developer tools getest?
Ja, daar komt gewoon netjes true uit. Moet ook wel, anders doet hij het handmatig ook niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack_
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-06 23:34
raymondw schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 08:58:
[...]

Je devices krijgen van je router een nieuw adres.
Handigste is om in je router in te stellen dat de lease-duur meer dan 1 dag moet zijn.
Lease inderdaad even verhoogd. Kan hem op deze router niet via mac koppelen.
Enig idee hoe ik kan terugvinden welk ip adres de integratie in HA gebruikt om te connecten naar de omvormer? Weet niet wat er gebeurd als ik de integratie verwijder nu ik een aantal sensoren al geconfigueerd heb in energy dashboard en eigen berekeningen voor daily sensoren e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-06 13:13

ps:
Je zou het ook via VPN kunnen doen:
https://www.home-assistant.io/integrations/tailscale/
Veel minder gedoe…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
Toppe schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:07:
[...]

Ja, daar komt gewoon netjes true uit. Moet ook wel, anders doet hij het handmatig ook niet ;)
Nee, daar vergis je je. Bij het handmatig uitvoeren van een automation test je conditions en acties maar niet je trigger. Doordat jij handmatig op uitvoeren klikt vervang je de trigger. Ik zou dus eens in de developer tools in de gaten houden of die wel veranderd naar false (en weer naar true) op de momenten dat je zou verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

ps:
Als je hem op http://<extern ip>:8123 kunt bereiken is je port forwarding op je modem niet goed of veeeel te ruim. Als je hem op 443 wilt hebben (hoeft niet natuurlijk) dan zou ik alleen die poort forwarden.

Met NGINX geen ervaring, wegens de complexiteit wil ik dat eigenlijk niet. Hoop eigenlijk nog steeds dat de app op het interne IP het certificaat goed gaat keuren van het externe URL.

Maar wat zijn je instellingen van NGINX? Dat lijkt me voor mensen met meer ervaring wel van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
-Casper schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:12:
[...]

Nee, daar vergis je je. Bij het handmatig uitvoeren van een automation test je conditions en acties maar niet je trigger. Doordat jij handmatig op uitvoeren klikt vervang je de trigger. Ik zou dus eens in de developer tools in de gaten houden of die wel veranderd naar false (en weer naar true) op de momenten dat je zou verwachten.
Kan hem handmatig ook 'triggeren' natuurlijk door de status van de entiteit onder ontwikkelaarstools aan te passen, dan springt hij wel weer netjes op "False" zoals verwacht.

[ Voor 5% gewijzigd door Toppe op 12-10-2022 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Toppe Hoe doe je dat handmatig triggeren nu dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
Septillion schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:16:
@Toppe Hoe doe je dat handmatig triggeren nu dan?
In de automation "Uitvoeren" kiezen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:31

ps:
Tip: gebruik cloudflared en je bent van al het gedoe af:

Sinds ik dit heb ontdekt kan ik het niet genoeg aanbevelen. Ook voor andere diensten op je thuisserver overigens.

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:08
Toppe schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:17:
[...]

In de automation "Uitvoeren" kiezen :)
Als je handmatig uitvoert dan is dát dus de trigger. De triggers in je automation doen dus niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
xFeverr schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:17:
[...]

Als je handmatig uitvoert dan is dát dus de trigger. De triggers in je automation doen dus niets.
Dan is de trigger niet goed, zou kunnen, maar ik krijg netjes "true" terug als ik de template test, dus ik ga er dan vanuit dat er wel iets goed gaat en dus beetje onduidelijk waarom het niet werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Toppe Zoals gezegd voer je dan alleen de acties uit. De trigger check je dan niet. Condities weet ik even niet meer zeker maar heb je niet dus boeit nu niet.

En als je nu al true hebt in de dev tools dan is dat je probleem. Je trigger gebeurd alleen als hij true wordt. Je moet dus beginnen met false en als hij dan true wordt zal hij triggeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
Septillion schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:19:
@Toppe Zoals gezegd voer je dan alleen de acties uit. De trigger check je dan niet. Condities weet ik even niet meer zeker maar heb je niet dus boeit nu niet.

En als je nu al true hebt in de dev tools dan is dat je probleem. Je trigger gebeurd alleen als hij true word. Je moet dus beginnen met false en als hij dan true wordt zal hij triggeren.
Dat begrijp ik maar heb weinig zin om de hele dag te zitten wachten tot hij op true 'springt' dus ik pas de state van die sensor aan naar onder de threshold. Dan staat hij netjes op false, verhoog ik hem dan naar boven de threshold dan springt hij naar true en zou ik er vanuit mogen gaan dat hij die automation uitvoert, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Toppe Als aanvulling, als je in de UI de edit van een automation open hebt kan je boven een trigger ook zien of die op dat moment getriggerd wordt. Dan staat er even 'Triggered' boven.

En hé, ik vroeg hoe je handmatig triggerde. Dat je de state aanpast zei je net niet :D Maar goed, als je dus in de edit zit en met Dev tools => States 'sensor.bh1750_illuminance' aanpast of gewoon 'input_number.lichtintensiteit_s_avonds_inschakelen' aanpast dan zou je dat moeten kunnen zien.

Geen typo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Septillion schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:19:
@Toppe Zoals gezegd voer je dan alleen de acties uit. De trigger check je dan niet. Condities weet ik even niet meer zeker maar heb je niet dus boeit nu niet
Conditions worden by default niet geëvalueerd als je de automation handmatig uitvoert. Gebruik je ee automation.trigger service dan is er wel een argument om de conditions wel toe te passen.
Pagina: 1 ... 202 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.