DuckDNS storing? Volgens mij was dat zo'n beetje de conclusie tussen wel/niet werken. En ook op Reddit zag ik het langs komen onder DuckDNS noemer.pentode schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 23:01:
[...]
Mooi, je bent weer (h)appy. Wat was het nou. Gewoon een update?
Altijd listig externe oorzaken. Want dan ga je het in de regel in je eigen systeem zoeken.RobertMe schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 23:04:
[...]
DuckDNS storing? Volgens mij was dat zo'n beetje de conclusie tussen wel/niet werken. En ook op Reddit zag ik het langs komen onder DuckDNS noemer.
Dingen veranderen. En dan raak je van de regen in de drup.
De mens leert. De mensheid niet.
DuckDNS, Ziggo of iets anders....RobertMe schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 23:04:
[...]
DuckDNS storing? Volgens mij was dat zo'n beetje de conclusie tussen wel/niet werken. En ook op Reddit zag ik het langs komen onder DuckDNS noemer.
Hier ook een "black-out" op bepaalde DNS'en, denk dat er ergens wat fout is gegaan....
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
Hoi Japie,japie101 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:45:
[...]
Hoe heb je dit gedaan? Zou je wat code kunnen delen?
Stelt bijna niets voor, ik zal vanavond even een kleine samenvatting tikken, zit nu op werk
Ik heb een automation die netjes elke nacht een reset zou moeten doen:
Nu schakelt hij input_boolean.goodmorning_lights_switched_on en input_boolean.negeer_roomba niet uit:
Iemand enig idee waarom HA die 2 schakelaars niet uit zet?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| alias: Nacht reset description: Reset 's nachts alle sensoren naar hun standaard waarde. trigger: - platform: time at: "00:00:10" condition: [] action: - service: input_boolean.turn_off data: {} target: entity_id: - input_boolean.goodmorning_lights_switched_on - input_boolean.negeer_roomba - input_boolean.film_mode - service: counter.reset data: {} target: entity_id: counter.auto_teller mode: single |
Nu schakelt hij input_boolean.goodmorning_lights_switched_on en input_boolean.negeer_roomba niet uit:
Ik had hem eerst om 01:00 staan maar vanwege de auto_teller wil ik hem op middernacht resetten. Nu kan ik natuurlijk een tweede automation aanmaken die de auto_teller los trekt van de input_boolean maar dat lijkt me een half bakken oplossing.Triggered by the time at 4 oktober 2022 om 00:00:10
Boolean invoer: Turn off Goodmorning lights switched on, Negeer Roomba, Film mode
(input_boolean.film_mode) turned off
Counter: Reset Auto teller
Finished at 4 oktober 2022 om 00:00:10 (runtime: 0.01 seconds)
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Misschien slaat m'n antwoord nergens op. Maar ik maak meestal een group aan. En schakel dan de hele group aan of uit. En id's of unique_id's gebruiken.Toppe schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:14:
Ik heb een automation die netjes elke nacht een reset zou moeten doen:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 alias: Nacht reset description: Reset 's nachts alle sensoren naar hun standaard waarde. trigger: - platform: time at: "00:00:10" condition: [] action: - service: input_boolean.turn_off data: {} target: entity_id: - input_boolean.goodmorning_lights_switched_on - input_boolean.negeer_roomba - input_boolean.film_mode - service: counter.reset data: {} target: entity_id: counter.auto_teller mode: single
[...]
Ik had hem eerst om 01:00 staan maar vanwege de auto_teller wil ik hem op middernacht resetten. Nu kan ik natuurlijk een tweede automation aanmaken die de auto_teller los trekt van de input_boolean maar dat lijkt me een half bakken oplossing.
[ Voor 1% gewijzigd door pentode op 04-10-2022 09:39 . Reden: aanvulling ]
Kan ik ook 's proberen. Raar is 't welpentode schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:35:
[...]
Misschien slaat m'n antwoord nergens op. Maar ik maak meestal een group aan. En schakel dan de hele group aan of uit.
recent van domoticz naar HASS overgestapt, iets wat ik niet lekker overgezet krijg is het volgende.
lokaal een pi met HASS en RFXCOM, en elders (wel zelfde interne netwerk) een synology met p1.
wat is nou dé manier, om de synology als 'relay' nodus oid dit naar de pi te laten sturen?
iemand een goed idee in de juiste richting,
https://community.home-as...n-the-same-network/239427
dit lijkt wat overkill voor mijn situatie namelijk
lokaal een pi met HASS en RFXCOM, en elders (wel zelfde interne netwerk) een synology met p1.
wat is nou dé manier, om de synology als 'relay' nodus oid dit naar de pi te laten sturen?
signature
Kan je niet gewoon DSMR reader op je synology draaien en via MQTT de data van je P1 lezer in HA importeren? Dat is in ieder geval mijn eerste gedachte.GJ007 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:44:
recent van domoticz naar HASS overgestapt, iets wat ik niet lekker overgezet krijg is het volgende.
verdiep ik me in, klinkt elegant-Casper schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:49:
[...]
Kan je niet gewoon DSMR reader op je synology draaien en via MQTT de data van je P1 lezer in HA importeren? Dat is in ieder geval mijn eerste gedachte.
signature
Ik weet niet of je DSMR-Reader op de Synology kan draaien, maar die kan mbv MQTT data naar je HASS sturen. Als je liever Docker gebruikt, dan kan ik deze aanbevelen: https://github.com/xirixiz/dsmr-reader-docker/GJ007 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:44:
[ Voor 6% gewijzigd door daxy op 04-10-2022 09:52 ]
Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.
grmbl, oude synology (ds425play) dus geen docker mogelijkheid, op zoek naar een alternatiefdaxy schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:51:
[...]
Ik weet niet of je DSMR-Reader op de Synology kan draaien, maar die kan mbv MQTT data naar je HASS sturen. Als je liever Docker gebruikt, dan kan ik deze aanbevelen: https://github.com/xirixiz/dsmr-reader-docker/
signature
kan je niet ser2net gebruiken?GJ007 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:33:
[...]
grmbl, oude synology (ds425play) dus geen docker mogelijkheid, op zoek naar een alternatief
Yep, ergens leek er een storing. Waar weet ik niet. Qua DNS gebruik ik zowel Ziggo als Cloudflare dus zou daar al wat redundancy moeten hebben. Of juist een van die twee was van slag, dat kan ook nog natuurlijk. (Foute response == response dus wordt de secundaire niet gebruikt).
Blij dat het weer werkt maar zou heel graag zien dan de app intern ook het certificaat accepteert van het externe adres mits het interne adres lokaal is. Dan hoef ik niet hele systemen naast HA op te zetten en lijkt me qua veiligheid prima. Want nu is geen internet ook geen app. Op een PC kan ik nog steeds naar interne IP en de waarschuwing accepteren.
Blij dat het weer werkt maar zou heel graag zien dan de app intern ook het certificaat accepteert van het externe adres mits het interne adres lokaal is. Dan hoef ik niet hele systemen naast HA op te zetten en lijkt me qua veiligheid prima. Want nu is geen internet ook geen app. Op een PC kan ik nog steeds naar interne IP en de waarschuwing accepteren.
@Toppe En wat zegt de trace? En wat als je hem handmatig runt die automation? Wat mij opvalt van je stukje log is dat hij alleen van degene die schakelt de entity id erbij zet. Klopt die van de andere twee wel?
Laatste idee, wat als je er drie service calls van maakt?
Die kwoot is de trace, daar schakelt hij er dus ook maar 1. De entities kloppen 100%. Ik heb namelijk alléén de counter reset toegevoegd en de tijd aangepast.Septillion schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:04:
@Toppe En wat zegt de trace? En wat als je hem handmatig runt die automation? Wat mij opvalt van je stukje log is dat hij alleen van degene die schakelt de entity id erbij zet. Klopt die van de andere twee wel?
@Toppe Handmatig en als losse calls maakt geen verschil?
Heb je niet toevallig een adblocking DNS in je netwerk die de domeinnaam kan omzetten naar je lokale IP?Septillion schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:53:
[...]
Blijft jammer dat je zonder extra pakketten als NGINX etc niet HTTPS uit kan zetten voor intern gebruik. Of anders, ik zou graag ook HTTPS gebruiken intern maar op IP heb je geen centificaat. En helaas kan je in de app niet zeggen, om voor intern gebruik het certificaat te vertrouwen als het domein op het certificaat gelijk is aan het externe HA adres
(split-horizon DNS). Adguard kan dat, en een openwrt router (dnsmasq) ook.
@RudolfR Nope. En geeft dat niet ontiegelijke gekloot met de DNS cache van Windows?
@Septillion
Ik ben niet bekend met dat soort problemen. Waarom zou dat een probleem zijn (op windows)?
Ik neem aan dat die cache een keer verloopt en dat vanaf dat moment de naam wordt vertaald naar het lokale nummer?
Kan me alleen indenken dat het soms misloopt bij overschakelen van netwerken (naar andere wi-fi of mobiel)
Dan kan het lokale nummer in cache staan, maar dit nummer is vanaf dat netwerk niet te bereiken.
(Andersom zal niet zo'n issue zijn)
Ik ben niet bekend met dat soort problemen. Waarom zou dat een probleem zijn (op windows)?
Ik neem aan dat die cache een keer verloopt en dat vanaf dat moment de naam wordt vertaald naar het lokale nummer?
Kan me alleen indenken dat het soms misloopt bij overschakelen van netwerken (naar andere wi-fi of mobiel)
Dan kan het lokale nummer in cache staan, maar dit nummer is vanaf dat netwerk niet te bereiken.
(Andersom zal niet zo'n issue zijn)
@RudolfR Ja, een keer. Maar daarvoor ben je dan volledig afhankelijk van de DNS server die je gebruikt. Windows neemt deze TTL over en dat kan tot 24 uur zijn. Nu lijkt het erop dat ik voor een duckdns URL een TTL van 60 sec krijg maar ik heb daar geen controle over. Met 60 kan je al net issues hebben, laat staan nog langer.
Vandaar dat ik er dus nog niet om sta te springen.
Septillion schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:05:
code:
1
| ipconfig /flushdns |
Nee, maar ff serieus: als je geen lokale DNS server hebt, kan je op Windows toch gewoon je hosts file aanpassen en een domeinnaam redirecten naar het lokale IP?
code:
1
| C:\Windows\System32\drivers\etc\hosts |
en daar voeg je gewoon toe:
code:
1
| 192.168.x.x mijn.domein.hihi |
Nooit meer DNS issues.
Tenzij het IP verandert natuurlijk
[ Voor 6% gewijzigd door Slonzo op 04-10-2022 14:24 ]
Stiekem zou ik er vanuit gaan dat Windows die cleared als je van netwerk wisselt.Septillion schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:01:
@RudolfR Nope. En geeft dat niet ontiegelijke gekloot met de DNS cache van Windows?
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Eastron SDM630 Wifi if Eastron SDM230 Wifi in Home Assistant? Ik ga wat installeren in de meterkast en moet een keuze maken tussen die meters of andere meters met modbus en gaan pielen met ESP32/ESPhome, RS232-RS485 adapter enzovoort (waardoor prijsvoordeel ook al snel wegvalt). Dan heb ik toch echt voorkeur voor wifi, maar dan moet het wel werken in HA.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
https://www.homewizard.com/nl/kwh-meter/JT schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:09:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Eastron SDM630 Wifi if Eastron SDM230 Wifi in Home Assistant? Ik ga wat installeren in de meterkast en moet een keuze maken tussen die meters of andere meters met modbus en gaan pielen met ESP32/ESPhome, RS232-RS485 adapter enzovoort (waardoor prijsvoordeel ook al snel wegvalt). Dan heb ik toch echt voorkeur voor wifi, maar dan moet het wel werken in HA.
Wifi en HA ondersteuning, geen gepiel met ESPhome als je dat niet wil.
Werkt uitstekend!
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
Ik zie daar niet staan dat er HA-ondersteuning is en kon het ook niet vinden in dit topic, heb jij daar persoonlijk ervaring mee?raymondw schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:12:
[...]
https://www.homewizard.com/nl/kwh-meter/
Wifi en HA ondersteuning, geen gepiel met ESPhome als je dat niet wil.
Werkt uitstekend!
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
@JT
Dit zit in Core HA
Grafiek uit Grafana icm de output van de panelen.
Onderste gele lijn is de HomeWizard P1 meter (SDM230)
/f/image/fKxtgy0IuaX39THuy7IMD4Xf.png?f=fotoalbum_large)
/edit
https://www.home-assistant.io/integrations/homewizard/
Dit zit in Core HA
/f/image/fKxtgy0IuaX39THuy7IMD4Xf.png?f=fotoalbum_large)
/edit
[ Voor 6% gewijzigd door raymondw op 04-10-2022 17:20 ]
goeie! kwam in virtual usb vergelijkbare oplossing tegen. vanavond even mee stoeien.
signature
Op de een of andere manier krijg ik de wake up light lalarm with sunrise effect niet aan de gang.
Ook de date_time_iso’ and ‘date’ sensor in Heb ik opgenomen in configuration.yaml.
Hieronder een afbeelding van hoe ik de blueprint heb ingevuld.
Wie heeft nog tips?/f/image/b87YM7N5CtwuKKesv585rlc0.png?f=fotoalbum_large)
Ook de date_time_iso’ and ‘date’ sensor in Heb ik opgenomen in configuration.yaml.
Hieronder een afbeelding van hoe ik de blueprint heb ingevuld.
Wie heeft nog tips?
/f/image/b87YM7N5CtwuKKesv585rlc0.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/b95M0zoEmDJxRdbA4PHJPR4l.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 56% gewijzigd door etmnidj1 op 04-10-2022 18:34 ]
Ah thanks, ik had dus niet moeten zoeken op de typenummers in combinatie met "home assistent" want dat leverde niks opraymondw schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:19:
@JT
Dit zit in Core HA
[Afbeelding]
/edit
Ecodan warmtepomp
Hiervoor moet je een tweetal addons installerenjapie101 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:45:
[...]
- Ring-MQTT addon: https://github.com/tsightler/ring-mqtt-ha-addon
- Mosquitto Broker: Settings > Addon > Store > Mosquitto Broker
Hierna kun je via settings > intergrations > MQTT de intergratie Mosquitto Broker instellen.
MQTT is een vak apart, als je dit niet helemaal begrijpt raad ik je aan hierin in te lezen. Voor deze "handleiding" niet echt nodig, maar wanneer je andere apparatuur (Tasmota, SoNOFF, Tuya enz..) over LAN wil laten lopen kom je MQTT veel tegen.
De config van de Ring-MQTT addon spreekt voor zich, installeren en wanneer je hem opent, open je de WebUI en log je in en haal je een token op.
Vervolgens ga je naar de configuratie tab van de addon. Hier maak je een MQTT user aan waar je jouw videostream overheen gaat parsen. Geef dus een livestream_user op en een livestream_pass. Dit mag vanalles zijn.
Herstart hierna de addon.
Vervolgens kun je via de intergratie Mosquitte Broker nu jouw RING devices vinden. Klik op je deurbel waarna de entity geopend wordt. Hieronder een screenshot van mijn Ring Wired

Klik vervolgens op de INFO sensor, dit opent de pop-up waar je jouw stream URL (RTSP) uit kan pikken. Klap de attributen open en hier vind je jouw RTSP URL.

Als het goed is staat achter de stream source jouw RTSP URL. Hierin zijn de door jouw aangemaakte MQTT user en password uit de Ring-MQTT app verwerkt. Zo niet, kun je jouw stream source URL waarschijnlijk ook wel uit de logs pikken van de addon.
Onder de stream URL vind je een still-image URL. Deze kan worden gebruikt voor jouw entity card maar is niet noodzakelijk. De addon probeert deze URL te "raden" maar het is niet altijd goed (zoals tslighter in de docs ook aangeeft, meer info in zijn gemaakte Wiki: https://github.com/tsightler/ring-mqtt/wiki)
Om de Ring nu een camera. entity te maken ga je naar settings > intergrations > intergration add > generic camera
De still image is niet noodzakelijk en kun je leeg laten.

Succes!
[ Voor 5% gewijzigd door henkkeumus op 04-10-2022 19:28 ]
Mooie gedegen uitleg.henkkeumus schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:27:
[...]
Hiervoor moet je een tweetal addons installeren
Hierna kun je via settings > intergrations > MQTT de intergratie Mosquitto Broker instellen.
MQTT is een vak apart, als je dit niet helemaal begrijpt raad ik je aan hierin in te lezen. Voor deze "handleiding" niet echt nodig, maar wanneer je andere apparatuur (Tasmota, SoNOFF, Tuya enz..) over LAN wil laten lopen kom je MQTT veel tegen.
De config van de Ring-MQTT addon spreekt voor zich, installeren en wanneer je hem opent, open je de WebUI en log je in en haal je een token op.
Vervolgens ga je naar de configuratie tab van de addon. Hier maak je een MQTT user aan waar je jouw videostream overheen gaat parsen. Geef dus een livestream_user op en een livestream_pass. Dit mag vanalles zijn.
Vervolgens kun je via de intergratie Mosquitte Broker nu jouw RING devices vinden. Klik op je deurbel waarna de entity geopend wordt. Hieronder een screenshot van mijn Ring Wired
[Afbeelding]
Klik vervolgens op de INFO sensor, dit opent de pop-up waar je jouw stream URL (RTSP) uit kan pikken. Klap de attributen open en hier vind je jouw RTSP URL.
[Afbeelding]
Als het goed is staat achter de stream source jouw RTSP URL. Hierin zijn de door jouw aangemaakte MQTT user en password uit de Ring-MQTT app verwerkt. Zo niet, kun je jouw stream source URL waarschijnlijk ook wel uit de logs pikken van de addon.
Onder de stream URL vind je een still-image URL. Deze kan worden gebruikt voor jouw entity card maar is niet noodzakelijk. De addon probeert deze URL te "raden" maar het is niet altijd goed (zoals tslighter in de docs ook aangeeft, meer info in zijn gemaakte Wiki: https://github.com/tsightler/ring-mqtt/wiki)
Om de Ring nu een camera. entity te maken ga je naar settings > intergrations > intergration add > generic camera
De still image is niet noodzakelijk en kun je leeg laten.![]()
[Afbeelding]
Succes!
Met de MQTT Explorer is te zien hoe onder andere de state_topic samengesteld is, En de MQTT communicatie eruit ziet.
[Video: http://mqtt-explorer.com/video.mp4]
Die heb ik in het begin toen ik net begon met MQTT en nog steeds in gebruik om te zien of en hoe het werkt. Verschillende entiteiten, devices ed. kun je direct monitoren en aansturen. En
in verschillende (script)talen, raw, xml en json. Ook portable te gebruiken.
Misschien zijn er nog andere programma's of methode... Zie de video om een beter beeld te krijgen.
[ Voor 2% gewijzigd door pentode op 04-10-2022 20:31 . Reden: aanvulling ]
Ik wil graag de SCOP en COP van mijn warmtepomp bijhouden maar dat doet mijn warmtepomp niet zelf. Maar die data moet ik vast kunnen produceren in HA. Maar hoe?
Met een EMS module kan ik wel geproduceerd vermogen uitlezen maar niet het verbruikte. Dat kan ik dan weer wel met een Homewizard meter. Hoe kan ik in HA met die data een (s)cop laten berekenen en weergeven? Iemand tips & tricks?
Met een EMS module kan ik wel geproduceerd vermogen uitlezen maar niet het verbruikte. Dat kan ik dan weer wel met een Homewizard meter. Hoe kan ik in HA met die data een (s)cop laten berekenen en weergeven? Iemand tips & tricks?
japie101 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:45:
[...]
Even een aanvulling op mijn vorige post. Waarschijnlijk gaat Ring dit mij ook niet in dank afnemen maar op deze manier kun je dus ook om het abbo model van Ring heenwerkenhenkkeumus schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:27:
[...]
Hiervoor moet je een tweetal addons installeren
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De still image is niet noodzakelijk en kun je leeg laten.![]()
[Afbeelding]
Succes!
Of het "illegaal" is, ik (denk) het niet. Maar blij zullen ze d'r niet mee zijn
Ik neem 20 seconden stream op en sla deze lokaal op. Daarna pak ik die clip en stuur ik die naar mijn Telegram bot waarmee ik dus clips in mijn Telegram gestuurd krijg. De trigger voor opnemen is movement. In de Ring app kun je zelf een zone aanmaken, trigger je de movemenet (PIR) dan zal in de MQTT de "Motion" sensor op "Gedetecteerd" springen.
Telegram Bot: https://www.home-assistant.io/integrations/telegram/
Wat je dan kan maken is het volgende
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| - id: '1659466291272' alias: Wanneer motion gedetecteerd wordt neem camera 20 seconden op en stuur over Telegram description: '' trigger: - platform: state entity_id: - binary_sensor.deurbel_ringaddon_motion condition: [] action: - service: camera.record data: filename: /media/tmp/ring/motionrecord.mp4 duration: 20 target: entity_id: camera.ring_voordeur - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 20 milliseconds: 0 - service: telegram_bot.send_video data: file: /media/tmp/ring/motionrecord.mp4 - stop: Stop automation na zenden video om te voorkomen dat reeks in loop raakt en verstuurd wordt. mode: single |
1. Detecteert die motion? Dan zal de motion sensor de "gedetecteerd" state krijgen. Dit is de trigger voor de automation.
2. Camera.record service zorgt dat er 20 seconden wordt gefilmed van de RTSP stream. 20sec lijkt lang, maar er zit een kleine vertraging in de stream waardoor je ongeveer 15 goede seconden hebt.
3. Sla dit bestand lokaal op.
4. Wacht 20 seconden met versturen, ik weet niet zeker of dit nodig is, ik heb deze delay erin gezet omdat ik DENK dat HomeAssistant het commando film geeft en vervolgens direct doorloopt naar de volgende stap. Als dat zo is dan is de clip nog niet gefilmd en is het MP4 bestand er lokaal nog niet
5. Stuur dit naar mijn telegram bot.
6. Stop de automation, ik heb af en toe dat die loopt en dezelfde clip blijft doorsturen. Hiermee doet dit dat niet meer.
Bovenstaande zal dus voor nu werken maar we zijn afhankelijk van hoe lang Ring de API open blijft houden voor dit soort zaken. Zonder de open API waarin de RTSP stream opgehaald kan worden is dit niet mogelijk en ik denk dat als ze merken dat er omheen gewerkt wordt op deze manier die API heel snel dichtgetimmerd gaat worden.

[ Voor 14% gewijzigd door henkkeumus op 04-10-2022 21:28 ]
Thanks, ik zocht vooral de automation kant, de integratie is helemaal gelukt, maar jouw handleiding is top.
Ik ga eens kijken of dit voor mij werkt.
Wensen die ik verder nog zou hebben:
- snapshots en recording opslaan op mijn NAS
- notificatie met actuele snapshot als iemand aanbelt via HA iOS app
henkkeumus schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:22:
[...]
[...]
Even een aanvulling op mijn vorige post. Waarschijnlijk gaat Ring dit mij ook niet in dank afnemen maar op deze manier kun je dus ook om het abbo model van Ring heenwerken. De RTSP stream haalt de addon natuurlijk wel van de API van Ring dus het is niet totaal lokaal, zonder internet werkt de RTSP stream en movement PIR niet (alle andere functies wel zoals de Chime triggeren).
Of het "illegaal" is, ik (denk) het niet. Maar blij zullen ze d'r niet mee zijn![]()
Ik neem 20 seconden stream op en sla deze lokaal op. Daarna pak ik die clip en stuur ik die naar mijn Telegram bot waarmee ik dus clips in mijn Telegram gestuurd krijg. De trigger voor opnemen is movement. In de Ring app kun je zelf een zone aanmaken, trigger je de movemenet (PIR) dan zal in de MQTT de "Motion" sensor op "Gedetecteerd" springen.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 - id: '1659466291272' alias: Wanneer motion gedetecteerd wordt neem camera 20 seconden op en stuur over Telegram description: '' trigger: - platform: state entity_id: - binary_sensor.deurbel_ringaddon_motion condition: [] action: - service: camera.record data: filename: /media/tmp/ring/motionrecord.mp4 duration: 20 target: entity_id: camera.ring_voordeur - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 20 milliseconds: 0 - service: telegram_bot.send_video data: file: /media/tmp/ring/motionrecord.mp4 - stop: Stop automation na zenden video om te voorkomen dat reeks in loop raakt en verstuurd wordt. mode: single
1. Detecteert die motion? Dan zal de motion sensor de "gedetecteerd" state krijgen. Dit is de trigger voor de automation.
2. Camera.record service zorgt dat er 20 seconden wordt gefilmed van de RTSP stream. 20sec lijkt lang, maar er zit een kleine vertraging in de stream waardoor je ongeveer 15 goede seconden hebt.
4. Wacht 20 seconden met versturen, ik weet niet zeker of dit nodig is, ik heb deze delay erin gezet omdat ik DENK dat HomeAssistant het commando film geeft en vervolgens direct doorloopt naar de volgende stap. Als dat zo is dan is de clip nog niet gefilmd en is het MP4 bestand er lokaal nog niet.
6. Stop de automation, ik heb af en toe dat die loopt en dezelfde clip blijft doorsturen. Hiermee doet dit dat niet meer.
Bovenstaande zal dus voor nu werken maar we zijn afhankelijk van hoe lang Ring de API open blijft houden voor dit soort zaken. Zonder de open API waarin de RTSP stream opgehaald kan worden is dit niet mogelijk en ik denk dat als ze merken dat er omheen gewerkt wordt op deze manier die API heel snel dichtgetimmerd gaat worden.![]()
[Afbeelding]
Kijk, dat is weer eens een briljante 'hack' in de goede zin van 't woord. Daar hou ik van.henkkeumus schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:22:
[...]
[...]
Even een aanvulling op mijn vorige post. Waarschijnlijk gaat Ring dit mij ook niet in dank afnemen maar op deze manier kun je dus ook om het abbo model van Ring heenwerken. De RTSP stream haalt de addon natuurlijk wel van de API van Ring dus het is niet totaal lokaal, zonder internet werkt de RTSP stream en movement PIR niet (alle andere functies wel zoals de Chime triggeren).
Of het "illegaal" is, ik (denk) het niet. Maar blij zullen ze d'r niet mee zijn![]()
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 - id: '1659466291272' alias: Wanneer motion gedetecteerd wordt neem camera 20 seconden op en stuur over Telegram description: '' trigger: - platform: state entity_id: - binary_sensor.deurbel_ringaddon_motion condition: [] action: - service: camera.record data: filename: /media/tmp/ring/motionrecord.mp4 duration: 20 target: entity_id: camera.ring_voordeur - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 20 milliseconds: 0 - service: telegram_bot.send_video data: file: /media/tmp/ring/motionrecord.mp4 - stop: Stop automation na zenden video om te voorkomen dat reeks in loop raakt en verstuurd wordt. mode: single
4. Wacht 20 seconden met versturen, ik weet niet zeker of dit nodig is, ik heb deze delay erin gezet omdat ik DENK dat HomeAssistant het commando film geeft en vervolgens direct doorloopt naar de volgende stap. Als dat zo is dan is de clip nog niet gefilmd en is het MP4 bestand er lokaal nog niet.
Bovenstaande zal dus voor nu werken maar we zijn afhankelijk van hoe lang Ring de API open blijft houden voor dit soort zaken. Zonder de open API waarin de RTSP stream opgehaald kan worden is dit niet mogelijk en ik denk dat als ze merken dat er omheen gewerkt wordt op deze manier die API heel snel dichtgetimmerd gaat worden.![]()
[Afbeelding]
Ik heb dan geen ring maar een miauw cat flap camera ;-P Aan het kattenluikje met rfid zitten tiny zigbee deur sensors.
Een foto wordt gemaakt als een kat naar binnen of naar buiten gaat.
Een esp32 camera wordt dan getriggert door de sensors en maakt een snapshot. Die worden nu in (sub)mappen op de home server gezet. Moet wel nog ir licht erbij aanzetten voor 's nachts...
[ Voor 0% gewijzigd door pentode op 04-10-2022 22:16 . Reden: aanvulling ]
Evertythingsmarthome is een geweldig youtuber die heel veel handige HomeAssistant how-to's maakt en bijzonder goed uitlegd.japie101 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:34:
Thanks, ik zocht vooral de automation kant, de integratie is helemaal gelukt, maar jouw handleiding is top.
[...]
Notificaties met still-image zijn ook heel makkelijk te maken, kijk maar eens
YouTube: Home Assistant Actionable Notifications on iOS AND Android
Automation aanmaken die een snapshot van je RTSP stream maakt en die snapshot vervolgens gebruiken in je notificatie zoals aangegeven in het filmpje. Let op, snapshot maken en de automation starten duurt ook een seconden of 1-5. Dus het zal via de deurbel nooit helemaal instant zijn en je zal de notificatie altijd later krijgen dan dat er op de bel gedrukt wordt.
Je snapshot opslaan kan middels SMB of FTP,
Een voorbeeld van zo'n commando;
code:
1
| curl -T /media/image.jpg -u username:password ftp://www.ftpserver.com |
[ Voor 16% gewijzigd door henkkeumus op 04-10-2022 21:59 ]
Hmm, ik mijn badkamer ventilator gaat niet meer automatisch aan wanneer er iemand onder de douche gaat staan. Mijn badkamer fan is uitgerust met een liuchtvochtigheidssensor en een WiFI-module die MQTT-pakketten verstuurt naar HA.
De luchtvochtigheid wordt real time doorgegeven aan een trend sensor in HA. Code trend sensor:
Deze trend sensor is de trigger for de automation om de fan aan te zetten.
Het probleem is mij wel duidelijk, uit ervaring weet ik dat de min_gradient klopt waarschijnlijk niet meer klopt. Geen idee waardoor dit komt, mogelijk door het koudere weer buiten, ontwikkelt de luchtvochtigheid zich in de afzuiging anders.
HA-plaatje van vandaag, om een beeld te krijgen.
:strip_exif()/f/image/VRlgriIb0BlwyanjvNhc19qf.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus af en toe moet ik die min_gradient bijstellen en dat gaat het weer een tijdje goed.
Kan niet te los of te ruim afgesteld worden want dan gaat de fan bij iedere poep of scheet aan.
Ik moet nogal wat stappen nemen om de nieuwe gradient te berekenen:
Of zou ik de trend sensor kunnen vervangen voor iets beters? Het liefste stel ik het een keer in en wil ik er niet meer aan zitten als het zomer of winter wordt...
Suggesties zijn meer dan welkom.
De luchtvochtigheid wordt real time doorgegeven aan een trend sensor in HA. Code trend sensor:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
| binary_sensor: - platform: trend sensors: trend_badkamer_mv_luchtvochtigheid: entity_id: sensor.badkamer_mv_luchtvochtigheid sample_duration: 7200 min_gradient: 0.06 device_class: moisture |
Het probleem is mij wel duidelijk, uit ervaring weet ik dat de min_gradient klopt waarschijnlijk niet meer klopt. Geen idee waardoor dit komt, mogelijk door het koudere weer buiten, ontwikkelt de luchtvochtigheid zich in de afzuiging anders.
:strip_exif()/f/image/VRlgriIb0BlwyanjvNhc19qf.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus af en toe moet ik die min_gradient bijstellen en dat gaat het weer een tijdje goed.
Kan niet te los of te ruim afgesteld worden want dan gaat de fan bij iedere poep of scheet aan.
Ik moet nogal wat stappen nemen om de nieuwe gradient te berekenen:
- Eerst van een paar keer data verzamelen
- Export maken van history data naar CSV (middels phpmyadmin uit de HA-database)
- Inladen in Excel en van deze data grafieken maken en de gradient nemen.
- Config trend sensor bijwerken met nieuwe gradient.
Of zou ik de trend sensor kunnen vervangen voor iets beters? Het liefste stel ik het een keer in en wil ik er niet meer aan zitten als het zomer of winter wordt...
Ik gebruik de combintie InfluxDB/Grafana om wat gegevens weer te geven. Met name wat temperaturen in huis, gasverbruik etc. Dat gaat prima in Grafana.

Alleen wil ik eigenlijk ook wat informatie er overheen weergeven, op basis van de status van de CV ketel. Echter zijn dat statussen/strings. Die kan ik wel weergeven in een "state timeline" maar dan staat het los van de grafiek.
Is er een manier om (liefst dan in Grafana, dus bij het weergeven) om bijvoorbeeld een extra lijn toe te voegen op basis van de status/string van cvketel? Dus ongeveer op deze manier
Zodat ik in 1 grafiek de status van de cv af kan zetten tegen gasverbruik, temperaturen etc. In mijn zelf gebruikte systeempje toen ik nog met Domoticz werkte, deed ik dat ook. Zou dus mooi zijn als ik onderstaande grafiek grotendeels na kan maken in Grafana.

Op het moment dat in bovenstaande grafiek de rode lijn dus "hoog / 1" is, was op dat moet de cvketel bezig met het verwarmen. De blauwe lijn geeft in dat geval een warmwatervraag weer.

Alleen wil ik eigenlijk ook wat informatie er overheen weergeven, op basis van de status van de CV ketel. Echter zijn dat statussen/strings. Die kan ik wel weergeven in een "state timeline" maar dan staat het los van de grafiek.
Is er een manier om (liefst dan in Grafana, dus bij het weergeven) om bijvoorbeeld een extra lijn toe te voegen op basis van de status/string van cvketel? Dus ongeveer op deze manier
code:
1
| if status = "-H: central heating active" heating = 1; else 0 |
Zodat ik in 1 grafiek de status van de cv af kan zetten tegen gasverbruik, temperaturen etc. In mijn zelf gebruikte systeempje toen ik nog met Domoticz werkte, deed ik dat ook. Zou dus mooi zijn als ik onderstaande grafiek grotendeels na kan maken in Grafana.

Op het moment dat in bovenstaande grafiek de rode lijn dus "hoog / 1" is, was op dat moet de cvketel bezig met het verwarmen. De blauwe lijn geeft in dat geval een warmwatervraag weer.
Heeft iemand een goede integratie met de eufy deurbel ? Ik hoef niet de RTSP stream maar alleen een notificatie te krijgen als iemand de deurbel knop indrukt. Ik wil namelijk mijn google nest aansturen om een geluidje te laten horen..
Ik had deze integratie al gevonden maar daar hebben ze het alleen over RTSP streams en niks over deurbelknop presses :
https://github.com/fuatakgun/eufy_security
Ik had deze integratie al gevonden maar daar hebben ze het alleen over RTSP streams en niks over deurbelknop presses :
Wilde gok dat als je deze volgt er binnen de entity die hij aanmaakt voor je deurbel ook de PIR sensor en "chime" zit die een on/off status hebben waarmee je de bovengenoemde automation kan makenvortexnl1982 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 22:47:
Heeft iemand een goede integratie met de eufy deurbel ? Ik hoef niet de RTSP stream maar alleen een notificatie te krijgen als iemand de deurbel knop indrukt. Ik wil namelijk mijn google nest aansturen om een geluidje te laten horen..
@vortexnl1982 Via die integratie heb ik bij mijn ouders een binary sensor "Ringing sensor". Ik ben daar nu niet, dus kan even niet testen, maar ik vermoed dat die op true springt zodra er aangebeld wordt.
Nog even in het history log gezocht: als er aangebeld wordt, staat die sensor ~10 seconden op true.
Nog even in het history log gezocht: als er aangebeld wordt, staat die sensor ~10 seconden op true.
[ Voor 20% gewijzigd door Yukkie op 05-10-2022 08:17 ]
We've got that ring of confidence
Ik worstel wat om zones goed te laten werken. In HA heb ik vooralsnog twee zones gedefinieerd, Thuis en Werk. Door de HA app te gebruiken verschijnt er een integratie 'Mobiele app' met de devices waarop de HA app gebruikt wordt.
:fill(white):strip_exif()/f/image/2dA5NJlr7OzNMVV4qB6Zz7f4.png?f=user_large)
Deze devices hebben meerdere eigenschappen, waaronder locaties.
/f/image/bfhHH2T8RYF9LDxU86dmHT8H.png?f=fotoalbum_large)
Op Person niveau kan ik dit device echter niet kiezen, daarvan zie ik rondom mijn telefoon enkel een device_tracker gecreëerd door de Unifi integratie. Die heb ik wel gekoppeld, maar verder dan Home/Not Home komt deze natuurlijk niet.
Vermoedelijk zie ik iets over het hoofd om daadwerkelijk met zones te kunnen werken?
\\Edit: Gevonden: De device_tracker entiteit van de HA app device was uitgeschakeld (onduidelijk waarom eigenlijk), dus zag 'm niet bij Person, die entiteit nu ingeschakeld, toegevoegd aan de Person, en het werkt.
:fill(white):strip_exif()/f/image/2dA5NJlr7OzNMVV4qB6Zz7f4.png?f=user_large)
Deze devices hebben meerdere eigenschappen, waaronder locaties.
/f/image/bfhHH2T8RYF9LDxU86dmHT8H.png?f=fotoalbum_large)
Op Person niveau kan ik dit device echter niet kiezen, daarvan zie ik rondom mijn telefoon enkel een device_tracker gecreëerd door de Unifi integratie. Die heb ik wel gekoppeld, maar verder dan Home/Not Home komt deze natuurlijk niet.
Vermoedelijk zie ik iets over het hoofd om daadwerkelijk met zones te kunnen werken?
\\Edit: Gevonden: De device_tracker entiteit van de HA app device was uitgeschakeld (onduidelijk waarom eigenlijk), dus zag 'm niet bij Person, die entiteit nu ingeschakeld, toegevoegd aan de Person, en het werkt.
[ Voor 8% gewijzigd door JBS op 05-10-2022 09:40 ]
Dit is precies waar ik naar op zoek ben. Ik heb ook een trend sensor gebruikt, maar dat afstellen is nog best lastig.badkuip schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 22:03:
Hmm, ik mijn badkamer ventilator gaat niet meer automatisch aan wanneer er iemand onder de douche gaat staan. Mijn badkamer fan is uitgerust met een liuchtvochtigheidssensor en een WiFI-module die MQTT-pakketten verstuurt naar HA.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 binary_sensor: - platform: trend sensors: trend_badkamer_mv_luchtvochtigheid: entity_id: sensor.badkamer_mv_luchtvochtigheid sample_duration: 7200 min_gradient: 0.06 device_class: moisture
[Afbeelding]
Ik moet nogal wat stappen nemen om de nieuwe gradient te berekenen:Kan dat nou niet slimmer dan dit? Als ik de gradient al makkelijker naar boven kan halen in HA (stap 2 en 3) zou het al aardig wat tijd en moeite besparen.
- Eerst van een paar keer data verzamelen
- Export maken van history data naar CSV (middels phpmyadmin uit de HA-database)
- Inladen in Excel en van deze data grafieken maken en de gradient nemen.
- Config trend sensor bijwerken met nieuwe gradient.
Deze heb ik als voorbeeld gevonden:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
| # Tracks 3 humidity readings over 10 minutes. If the change is greater than 10%, evals to true. (10/(60*10)) - platform: trend sensors: badkamer_douche_gebruik: max_samples: 3 entity_id: sensor.temphumbadkamer_humidity sample_duration: 600 min_gradient: -0.01666 |
Maar ik krijg het nog niet werkend...
Mijn eigen plan was om het juist wat dommer aan te pakken via drempelwaarden gebaseerd op het gemiddelde van respectievelijk het laatste uur en de laatste 2 minuten;badkuip schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 22:03:
Kan dat nou niet slimmer dan dit?
Indien de vochtigheid van de laatste 2 minuten (zeg eens) >10% boven het gemiddelde van het afgelopen uur ligt, dan zet ik de ventilator aan.
Is de ventilator aan en komt het gemiddelde van de laatste 2 minuten onder het gemiddelde van het laatste uur (want in dat laatste uur zit immers de hoge luchtvochtigheid van het douchen) dan mag die weer uit gaan.
Ik gebruik een vergelijkbaar drempelwaarden systeem voor m'n woonkamerverlichting om overlap en geflikker te voorkomen; Ga aan wanneer lux <25 voor 5 minuten (of <15 voor 1 minuut), ga uit boven 50. (dat laatste triggered 99.9% van de tijd enkel en alleen wanneer er overdag een godschruwelijk donkere onweersbui over komt)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| sensor: - platform: average name: 'Average lux short' duration: 60 entities: - sensor.zigbee_wk_sensor_lux_illuminance_lux - platform: average name: 'Average lux long' duration: 300 entities: - sensor.zigbee_wk_sensor_lux_illuminance_lux |
https://community.home-assistant.io/t/average-sensor/111674
Werkt heerlijk.
[ Voor 22% gewijzigd door D4NG3R op 05-10-2022 09:58 ]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Ik heb dit ook netjes werkend inmiddels.
Het grote verschil met deze beelden tov de Ring app (ik zit nog in mijn free trial) is dat die ook een aantal seconden voor de motion erbij pakt. Dan heb je altijd mooie beelden waarop iemand aan komt lopen.
Aangezien deze automation pas gaat werken bij de motion, en dan ook nog eens een paar seconden nodig heeft voor het opstarten, is het eerste beeld wel echt fors later...
Zou er iets mogelijk zijn om dit op te lossen?
Verder is het echt helemaal top.
Het grote verschil met deze beelden tov de Ring app (ik zit nog in mijn free trial) is dat die ook een aantal seconden voor de motion erbij pakt. Dan heb je altijd mooie beelden waarop iemand aan komt lopen.
Aangezien deze automation pas gaat werken bij de motion, en dan ook nog eens een paar seconden nodig heeft voor het opstarten, is het eerste beeld wel echt fors later...
henkkeumus schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:22:
[...]
[...]
code:
[Afbeelding]
Wat zijn je ervaringen? Ik heb er gisteren een gekocht maar mijn definitie van fluisterstil is een wezenlijk andere dan die van Ikea. Maar relevanter hoe hebben jullie die dingen verbonden met HA?Toppe schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 08:21:
[...]
Klopt. Maar de STARKVIND is nou niet het meest handige om te plaatsen. Daarbij vind ik €30 voor een filter nog wel mee vallen, al is dit natuurlijk altijd persoonlijk.
Over Zigbee2MQTT ben ik niet heel erg te spreken maar ligt aan mij, heb zelf deCONZ in gebruik en dat werkt voor mij prima.
Ik ben groot voorstander om altijd je apparaten nog te kunnen bedienen op het moment dat HA of welk ander platform dan ook er uit vliegt.
En als ik nu bedenk hoeveel werk ik straks heb om alles weer te configureren en installeren… zucht
Ik heb een Hue hub en verder geen zigbee. Is dat te verbinden? Ik wilde een Tradfira hub kopen maar die worden niet meer verkocht en wat ik zo lees is dat wanneer ik een andere zigbee stick gebruik dan zijn niet alle functies beschikbaar. Klopt dat?
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Ik heb hem niet hoor. Heb een Xiaomi en die hoor je nieticecreamfarmer schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:31:
[...]
Wat zijn je ervaringen? Ik heb er gisteren een gekocht maar mijn definitie van fluisterstil is een wezenlijk andere dan die van Ikea. Maar relevanter hoe hebben jullie die dingen verbonden met HA?
Ik heb een Hue hub en verder geen zigbee. Is dat te verbinden? Ik wilde een Tradfira hub kopen maar die worden niet meer verkocht en wat ik zo lees is dat wanneer ik een andere zigbee stick gebruik dan zijn niet alle functies beschikbaar. Klopt dat?
Ik gebruik de derivative sensor, volgens mij een standaard helper in HA. En dan kijk ik naar numeric state om de afzuiging aan te schakelen. Die waarde zoeken was wel even pielen idd. Tot nu toe werkt dat al het hele jaar betrouwbaar.Jan - Kees schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:31:
[...]
Dit is precies waar ik naar op zoek ben. Ik heb ook een trend sensor gebruikt, maar dat afstellen is nog best lastig.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 # Tracks 3 humidity readings over 10 minutes. If the change is greater than 10%, evals to true. (10/(60*10)) - platform: trend sensors: badkamer_douche_gebruik: max_samples: 3 entity_id: sensor.temphumbadkamer_humidity sample_duration: 600 min_gradient: -0.01666
Ik kan nu niet makkelijk de code hier plaatsen, zal dat vanavond wel even doen
Kijk ook eens naar https://github.com/bassch...sistant-generic-hygrostatJan - Kees schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:31:
[...]
Dit is precies waar ik naar op zoek ben. Ik heb ook een trend sensor gebruikt, maar dat afstellen is nog best lastig.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 # Tracks 3 humidity readings over 10 minutes. If the change is greater than 10%, evals to true. (10/(60*10)) - platform: trend sensors: badkamer_douche_gebruik: max_samples: 3 entity_id: sensor.temphumbadkamer_humidity sample_duration: 600 min_gradient: -0.01666
Waarschijnlijk veel makkelijker ;-)
COP = geproduceerde energie (SWW+VV) / opnomen energie geproduceerde energie kun je uitlezen met een warmtemeter of vanuit de WP en opgenomen energie uit de kWh meter. Per jaar is COP en per kwartaal of maand SCOP.Noxa schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:41:
Ik wil graag de SCOP en COP van mijn warmtepomp bijhouden maar dat doet mijn warmtepomp niet zelf. Maar die data moet ik vast kunnen produceren in HA. Maar hoe?
Dat ziet er inderdaad nog makkelijker uit!! Bedankt voor de tip! Ik heb het geimplementeerd, nu kijken hoe het gaat, ben erg benieuwdjj85 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:41:
[...]
Kijk ook eens naar https://github.com/bassch...sistant-generic-hygrostat
Waarschijnlijk veel makkelijker ;-)
Van de derivative sensor had ik overigens nog nooit gehoord... (in de categorie: "iets nieuws ontdekt")
Zeker, door de stream op te halen met de intergratie RTSPtoWebRTC.japie101 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:45:
Ik heb dit ook netjes werkend inmiddels.
[...]
De maker van addon geeft dit volgens mij ook aan in zijn Wiki, waar weet ik niet maar ik meende dat ik zoiets las ooit. Ik heb ooit gereageerd in zijn topic, daar heeft hij een hele lange post geschreven en dit gezegd.
Bron: https://community.home-as...ideo-streaming/102105/831In the past it was possible to use the Event/Live stream states to also toggle the stream off early rather than waiting for the HA stream to time out in 5 minutes, however, changes to the stream backend have made this less useful as now, while you can click the icon to stop the stream, HA will retry the stream again in 10 seconds or so, which reconnects the stream again, and it will do this until the 5 minute stream timeout expires.
In recent versions of HA you can overcome most of these limitations by using the RTSPtoWebRTC - Home Assistant (home-assistant.io) 25 addon. I’ve actually found that using this integration with the RTSPtoWebRTC addon is actually the best of all worlds, except one. Using this has super fast startup, the video is low-latency (usually ~1 second of delay), the sound works (if you use RTSPtoWebRTC and not RTSPtoWeb), and the inactivity timeout is only 30 seconds, which which is pretty much ideal for Ring cameras (RTSPtoWeb also works but it doesn’t support audio and seems to have a longer inactivity timeout). The only disadvantage of this approach is that, at least so far, I’ve not been able to get this to work when I’m outside of my network, which is quite disappointing, but I think I know why. I’m actually thinking of building RTSPtoWebRTC directly into the ring-mqtt addon with some changes that I think might address this, but it’s a fast moving project right now so maybe it will be addressed in the coming months.
Zelf nooit mee gespeeld ik vind het prima zo, dus dat is voor mij ook onbekend gebied
Ik heb een stick met Arduino er op die ik gebruik met Firmata & HA voor het aansturen van de ventilatie.
Nu valt af en toe de verbinding tussen stick en server weg... en nu krijg ik hem niet meer werkend.
Iemand enig idee? Er is software matig niets aangepast
Nu valt af en toe de verbinding tussen stick en server weg... en nu krijg ik hem niet meer werkend.
Iemand enig idee? Er is software matig niets aangepast
Hij staat netjes in de hardware lijst van Home Assistant:2022-10-05 15:10:33.590 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.firmata.board] Error connecting to PyMata board serial-/dev/serial/by-id/usb-Arduino_LLC_Arduino_Micro-if00:
DEVLINKS: >-
/dev/serial/by-id/usb-Arduino_LLC_Arduino_Micro-if00
/dev/serial/by-path/pci-0000:03:00.3-usb-0:2:1.0
DEVNAME: /dev/ttyACM1
DEVPATH: /devices/pci0000:00/0000:00:08.1/0000:03:00.3/usb1/1-2/1-2:1.0/tty/ttyACM1
ID_BUS: usb
ID_MM_CANDIDATE: '1'
ID_MODEL: Arduino_Micro
ID_MODEL_ENC: Arduino\x20Micro
ID_MODEL_FROM_DATABASE: Raven2 USB 3.1
ID_MODEL_ID: '8037'
ID_PATH: pci-0000:03:00.3-usb-0:2:1.0
ID_PATH_TAG: pci-0000_03_00_3-usb-0_2_1_0
ID_PCI_CLASS_FROM_DATABASE: Serial bus controller
ID_PCI_INTERFACE_FROM_DATABASE: XHCI
ID_PCI_SUBCLASS_FROM_DATABASE: USB controller
ID_REVISION: '0100'
ID_SERIAL: Arduino_LLC_Arduino_Micro
ID_TYPE: generic
ID_USB_DRIVER: cdc_acm
ID_USB_INTERFACES: ':020200:0a0000:'
ID_USB_INTERFACE_NUM: '00'
ID_VENDOR: Arduino_LLC
ID_VENDOR_ENC: Arduino\x20LLC
ID_VENDOR_FROM_DATABASE: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD]
ID_VENDOR_ID: '2341'
MAJOR: '166'
MINOR: '1'
SUBSYSTEM: tty
TAGS: ':systemd:'
USEC_INITIALIZED: '85901191129'
code:
1
2
3
4
| Pymata Express Version 1.19 2022-10-05 15:12:41.796 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.firmata.board] Error connecting to PyMata board serial-/dev/serial/by-id/usb-Arduino_LLC_Arduino_Micro-if00: Copyright (c) 2018-2020 Alan Yorinks All rights reserved. Opening /dev/serial/by-id/usb-Arduino_LLC_Arduino_Micro-if00 ... |
Bovenstaande fout is misschien niet het probleem, kan bovenstaande foutmelding ook niet terug vinden...Ruudstertje schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:37:
Ik krijg sinds een paar dagen bij HA in het hoekje linksonder de foutmelding "Kan service update/install niet aanroepen. Error updating Home Assistant Core Unknown error, see supervisor" te zien als ik bepaalde updates probeer te doen waaronder de Home Assistant Core Update naar versie 2022.9.7.
Als ik het logboek van de supervisor bekijk zie ik alleen onderstaande fouten erin staan. Zou niet weten wat voor taak er lopend zou zijn?!
code:
1 2 22-09-27 18:20:23 ERROR (MainThread) [supervisor.utils] Can't execute update while a task is in progress 22-09-27 18:20:27 ERROR (MainThread) [supervisor.utils] Can't execute update while a task is in progress
Echter staat de volgende foutmelding nu wel in de logs en daar lijkt het probleem te zitten van niet kunnen updaten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
| Logger: homeassistant.components.websocket_api.http.connection Source: components/hassio/update.py:301 Integration: Home Assistant WebSocket API (documentation, issues) First occurred: 5:08:34 PM (1 occurrences) Last logged: 5:08:34 PM [140312059462848] Error updating Home Assistant Core Unknown error, see supervisor Traceback (most recent call last): File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/hassio/update.py", line 299, in async_install await async_update_core(self.hass, version=version, backup=backup) File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/hassio/handler.py", line 45, in _wrapper raise HassioAPIError(data["message"]) homeassistant.components.hassio.handler.HassioAPIError: Unknown error, see supervisor The above exception was the direct cause of the following exception: Traceback (most recent call last): File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/websocket_api/commands.py", line 200, in handle_call_service await hass.services.async_call( File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/core.py", line 1738, in async_call task.result() File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/core.py", line 1775, in _execute_service await cast(Callable[[ServiceCall], Awaitable[None]], handler.job.target)( File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity_component.py", line 204, in handle_service await service.entity_service_call( File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/service.py", line 676, in entity_service_call future.result() # pop exception if have File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity.py", line 931, in async_request_call await coro File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/service.py", line 713, in _handle_entity_call await result File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/update/__init__.py", line 152, in async_install await entity.async_install_with_progress(version, backup) File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/update/__init__.py", line 411, in async_install_with_progress await self.async_install(version, backup) File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/hassio/update.py", line 301, in async_install raise HomeAssistantError( homeassistant.exceptions.HomeAssistantError: Error updating Home Assistant Core Unknown error, see supervisor |
dat is gelukt! Hij zit in de release in ieder geval, moet nog updaten. Ik mis in de release notes iets over de "migratie" van DSMR in de configuration.yaml naar de integration, gaat dat "auotmagisch" en blijven alle sensoren, historie, configs etc behouden? (las het niet in de docsGlodenox schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:56:
[...]
Ter info: in de volgende versie van HA, die op 5 oktober uitgebracht gaat worden, zal DSMR Reader overstappen naar een UI-gebaseerde configuratie met automatische detectie en ga je de regel uit je configuration.yaml mogen halen. Verder ga je nu ook eindelijk de sensoren van naam kunnen veranderen in de UI omdat er unieke id's toegevoegd gaan worden.
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Staat wel in de release notes; onder het kopje: "Integrations now available to set up from the UI"Bockelaar schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 08:56:
[...]
dat is gelukt! Hij zit in de release in ieder geval, moet nog updaten. Ik mis in de release notes iets over de "migratie" van DSMR in de configuration.yaml naar de integration, gaat dat "auotmagisch" en blijven alle sensoren, historie, configs etc behouden? (las het niet in de docs)
De integratie wordt automatisch geïnstalleerd in de UI als deze aanwezig is in de configuration.yaml. Je sensoren blijven hetzelfde en de geschiedenis wordt uiteraard behouden. Het enige dat je moet doen is updaten, HA eens opstarten en daarna de regel uit de configuration.yaml halenBockelaar schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 08:56:
[...]
dat is gelukt! Hij zit in de release in ieder geval, moet nog updaten. Ik mis in de release notes iets over de "migratie" van DSMR in de configuration.yaml naar de integration, gaat dat "auotmagisch" en blijven alle sensoren, historie, configs etc behouden? (las het niet in de docs)
Ik heb wel gemerkt dat in sommige gevallen de sensoren nu naar hun standaard "activering" gereset worden. Het kan dus zijn dat je enkele sensoren, die standaard uitgeschakeld staan, terug moet activeren. Ik ga nog kijken of ik hier iets aan kan doen, maar ik heb op het eerste zicht niet meteen een goede manier om dat vast te stellen.
[ Voor 5% gewijzigd door Glodenox op 06-10-2022 09:49 ]
Coördinator van de Waze Belux Community
Sinds een aantal versies zou het mogelijk moeten zijn foute sensor-waarden via *******developer-tools/statistics te kunnen verwijderen, het icoontje waarmee dat kan staat echter achter vrijwel geen enkele sensor, i.i.g. niet bij die waar ik 2 foute waarden van wil verwijderen.
Dit lijkt alleen mogelijk te zijn met kWh-sensors/waarden, niet bij andere, weet iemand hoe dit zit?
Dit lijkt alleen mogelijk te zijn met kWh-sensors/waarden, niet bij andere, weet iemand hoe dit zit?
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ik vermoed dat het alleen kan bij sensoren met state_class: total of state_class: total_increasing.Raven schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 09:58:
Sinds een aantal versies zou het mogelijk moeten zijn foute sensor-waarden via *******developer-tools/statistics te kunnen verwijderen, het icoontje waarmee dat kan staat echter achter vrijwel geen enkele sensor, i.i.g. niet bij die waar ik 2 foute waarden van wil verwijderen.
Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, de enige sensoren die ik met die state_class heb zijn voor energy.
On the fly variables aanmaken voor automations/scripts zonder dat er een helper nodig is
Misschien ook interessant voor anderen. Ik kwam een topic tegen op het HA forum, in het WTH subforum. Ik werd daardoor getriggerd, en heb nu dus een trigger based template sensor aangemaakt waarmee je via een event een variable kunt toevoegen. Deze overleven reboots, en zijn dus ook in andere automations/scripts te gebruiken.
Zie: https://community.home-as...-in-ui/467562/32?u=thefes
Misschien ook interessant voor anderen. Ik kwam een topic tegen op het HA forum, in het WTH subforum. Ik werd daardoor getriggerd, en heb nu dus een trigger based template sensor aangemaakt waarmee je via een event een variable kunt toevoegen. Deze overleven reboots, en zijn dus ook in andere automations/scripts te gebruiken.
Zie: https://community.home-as...-in-ui/467562/32?u=thefes
@codeweb in het show je dashbaord topic zag ik dat jij een toggle had om de Enyaq naar 100% laden te zetten. Heb je voor mij de helpers / code / settings daarvoor? Bij geeft hij aan waar hij op ingesteld is, maar ik kan hem niet instellen. codeweb in "Home Assistant - Show je setup"
Water-Escape
Hmm, jammer, dan maar de database induiken met de SQLite Web addon, daarmee maar verwijdert.TheFes schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:06:
[...]
Ik vermoed dat het alleen kan bij sensoren met state_class: total of state_class: total_increasing.
Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, de enige sensoren die ik met die state_class heb zijn voor energy.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Zoals eerder kort aangestipt in dit topic heb ik een setup van lechacal.com gekocht om alle groepen in mijn groepenkast apart te gaan meten. Elke fase van een groep krijgt een CT klem. Tevens ga ik de voltages van de 3 fases meten zodat ik voor elke groep het (actief/werkelijk) vermogen kan berekenen. Dit doet de lechacal setup al voor mij.
Hiervoor heb ik 4 RPi top hats en een MQTT plugin.
Ik wil een setup realiseren waarbij deze MQTT bron zijn data stuurt naar Telegraf en dit in een InfluxDB word gegooid, zodat ik hier naderhand een mooie visualisatie van kan maken (waarschijnlijk Grafana, maar mogelijk ook custom shizzle).
Voor dit alles heb ik een RPi 3B (voor de metingen) en een RPi 4B 8GB (voor Home Assistant op SSD).
Ik heb HA al geinstalleerd, en ik kan makkelijk InfluxDB installeren, maar ik vind nog weinig over Telegraf. Heeft iemand hier hints voor? Ga ik zelf een add-on moeten schrijven?
Daarnaast zoek ik naar een betrouwbare backup voor InfluxDB, mijn intentie is de vermogens elke 5 tot 10 seconden te loggen. Dit voor 28 sensor outputs. Dus zo'n 17.000 metingen / dag.
Dit wil ik backuppen naar een AWS bucket, in de vorm van:
- Alle complete maanden
- Alle complete weken in de huidige maand
- Alle complete dagen in de huidige week
- Alle complete uren in de huidige dag
Denk aan een soort "logrotate". Ik kan weinig vinden over het backuppen van deze data. Voordat ik door ga met het bedenken van allerlei automations wil ik zeker weten of het kiezen voor HassOS op een RPi 4B een goed idee is hiervoor. Je zit redelijk vast aan automations / integrations / add-ons, hoewel ik als programmeur natuurlijk het een en ander zelf kan schrijven.
Zijn er mensen hier met ervaring met Telegraf? En met InfluxDB backups en Home Assistants officiele Add-on en bijvoorbeeld migratie naar nieuwe versies?
Ik twijfel nog op HassOS de goede oplossingsrichting is, en of ik bijvoorbeeld niet liever richting een docker setup ga waar ik zelf meer controle heb. Het nadeel daarvan is dat ik ook alles zelf up to date moet houden, en daar zit ik niet echt op te wachten.
Ik wil een setup realiseren waarbij deze MQTT bron zijn data stuurt naar Telegraf en dit in een InfluxDB word gegooid, zodat ik hier naderhand een mooie visualisatie van kan maken (waarschijnlijk Grafana, maar mogelijk ook custom shizzle).
Voor dit alles heb ik een RPi 3B (voor de metingen) en een RPi 4B 8GB (voor Home Assistant op SSD).
Ik heb HA al geinstalleerd, en ik kan makkelijk InfluxDB installeren, maar ik vind nog weinig over Telegraf. Heeft iemand hier hints voor? Ga ik zelf een add-on moeten schrijven?
Daarnaast zoek ik naar een betrouwbare backup voor InfluxDB, mijn intentie is de vermogens elke 5 tot 10 seconden te loggen. Dit voor 28 sensor outputs. Dus zo'n 17.000 metingen / dag.
- Alle complete maanden
Denk aan een soort "logrotate". Ik kan weinig vinden over het backuppen van deze data. Voordat ik door ga met het bedenken van allerlei automations wil ik zeker weten of het kiezen voor HassOS op een RPi 4B een goed idee is hiervoor. Je zit redelijk vast aan automations / integrations / add-ons, hoewel ik als programmeur natuurlijk het een en ander zelf kan schrijven.
Zijn er mensen hier met ervaring met Telegraf? En met InfluxDB backups en Home Assistants officiele Add-on en bijvoorbeeld migratie naar nieuwe versies?
Ik twijfel nog op HassOS de goede oplossingsrichting is, en of ik bijvoorbeeld niet liever richting een docker setup ga waar ik zelf meer controle heb. Het nadeel daarvan is dat ik ook alles zelf up to date moet houden, en daar zit ik niet echt op te wachten.
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
ik heb zelf geen ervaring met Telegraf, maar is dit niet wat jij ook wilt?_eLMo_ schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:09:
Zoals eerder kort aangestipt in dit topic heb ik een setup van lechacal.com gekocht om alle groepen in mijn groepenkast apart te gaan meten. Elke fase van een groep krijgt een CT klem. Tevens ga ik de voltages van de 3 fases meten zodat ik voor elke groep het (actief/werkelijk) vermogen kan berekenen. Dit doet de lechacal setup al voor mij.
- Alle complete maanden
https://community.home-as...fluxdb-and-grafana/312723
Voor zover ik het lees mix je 2 dingen door elkaar, en staat HA los van Telegraf.
Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.
Ik heb het opgelost door een schakelaar (input boolean) aan te maken waarbij het voor mij werkt: uit = 80% laden, aan = 100% laden.water_escape schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:34:
@codeweb in het show je dashbaord topic zag ik dat jij een toggle had om de Enyaq naar 100% laden te zetten. Heb je voor mij de helpers / code / settings daarvoor? Bij geeft hij aan waar hij op ingesteld is, maar ik kan hem niet instellen. codeweb in "Home Assistant - Show je setup"
Verder heb ik dan (in mijn geval via node-red) een trigger gehangen aan het aan of uitzetten van die schakelaar. De trigger doet dan een service-call (skodaconnect.set_charge_limit) waarin je de laadwaarde (in mijn geval 80 of 100) meegeeft.
:fill(white):strip_exif()/f/image/GZQHIhLwLIFhUfBZrAZiFwFR.png?f=user_large)
Enige extra wat ik dan nog heb: op het moment dat de waarde waarop hij is ingesteld (die je vanuit de integratie krijgt) doe ik een check of dat overeenkomt met mijn waarde. Voor als ik het bijvoorbeeld handmatig in de auto aanpas wil ik wel dat mijn input_boolean overeenkomt
Thanks voor je snelle antwoord. Ik gebruik geen node-red helaas. Enkel HA. Kan dit daarmee ook?codeweb schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:15:
[...]
Ik heb het opgelost door een schakelaar (input boolean) aan te maken waarbij het voor mij werkt: uit = 80% laden, aan = 100% laden.
Verder heb ik dan (in mijn geval via node-red) een trigger gehangen aan het aan of uitzetten van die schakelaar. De trigger doet dan een service-call (skodaconnect.set_charge_limit) waarin je de laadwaarde (in mijn geval 80 of 100) meegeeft.
[Afbeelding]
Enige extra wat ik dan nog heb: op het moment dat de waarde waarop hij is ingesteld (die je vanuit de integratie krijgt) doe ik een check of dat overeenkomt met mijn waarde. Voor als ik het bijvoorbeeld handmatig in de auto aanpas wil ik wel dat mijn input_boolean overeenkomt.
Ik heb hem altijd op 80% staan. Tenzij ik zeker weet dat ik 100% nodig heb, dan pas ik hem aan in de auto.
Water-Escape
Kan het zijn dat de tarieven 2 uur voorlopen? e.g. CEST vs GMT?TheFes schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:56:
[...]
Je moet resource_template gebruiken als je templates in je resource gebruikt
https://www.home-assistan...r.rest/#resource_template
Als ik gas zou willen uitlezen, hoe zou ik dat het beste kunnen aanpakken?
We love the smell of innovation in the morning!
Ja, die had ik ook gevonden, maar er staat helaas niks over hoe hij telegraf draait (add-on of anders?) en qua backups. Vrij vaag allemaal.daxy schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:51:
[...]
ik heb zelf geen ervaring met Telegraf, maar is dit niet wat jij ook wilt?
https://community.home-as...fluxdb-and-grafana/312723
Voor zover ik het lees mix je 2 dingen door elkaar, en staat HA los van Telegraf.
Niks staat los van HA omdat ik HassOS zou willen draaien. Mijn gevoel is dat iedereen nu InfluxDB draait op HA maar de ingress via directe API’s / client SDKs doet of gewoon geen HassOS draait.
Telegraf is een metrics collector / ingress gateway. Je stuurt dus niet al je sensor data direct InfluxDB in, maar naar Telegraf. Die kan hier eventueel transformaties op los laten voordat ze in InfluxDB gezet worden.
Denk bijvoorbeeld aan twee verschillende sensoren op aparte plekken die je wil verrekenen (in mijn geval een PV verdeler los van de groepenkast).
Ik proef dat wat ik wil te ingewikkeld is voor HassOS en dat ik beter een losse setup kan draaien met InfluxDB / Telegraf en dan dat gebruik als source voor HA.
De vraag is dan nog even of HassOS het waard is, of dan toch gewoon een docker container.
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Lijkt me welwater_escape schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:24:
[...]
Thanks voor je snelle antwoord. Ik gebruik geen node-red helaas. Enkel HA. Kan dit daarmee ook?
Ik heb hem altijd op 80% staan. Tenzij ik zeker weet dat ik 100% nodig heb, dan pas ik hem aan in de auto.
Ben bezig met de overstap van Domoticz naar HA, so bear with me 
Ik probeer mijn eigen verbruik te bereken met deze sensor:
Maar op de een of andere manier krijg ik nu alleen mijn PV opwek (sma_garage en sma-huis opgeteld dus) te zien. Zie wel dat de P1 meter de waardes als kW toont en de SMA's als W. Moet ik daar nog iets mee doen soms? Wie kan me op weg helpen?
Edit: Opgelost volgens mij. Moest de waardes van de P1 meter natuurlijk omrekenen naar W van kW
Ik probeer mijn eigen verbruik te bereken met deze sensor:
YAML:
1
2
3
4
5
6
| sensor: - platform: template sensors: power_consumption: unit_of_measurement: "W" value_template: "{{ states('sensor.electricity_meter_power_consumption')|float + states('sensor.sma_garage_power')|float + states('sensor.sma_huis_power')|float - states('sensor.electricity_meter_power_production')|float |round}}" |
Maar op de een of andere manier krijg ik nu alleen mijn PV opwek (sma_garage en sma-huis opgeteld dus) te zien. Zie wel dat de P1 meter de waardes als kW toont en de SMA's als W. Moet ik daar nog iets mee doen soms? Wie kan me op weg helpen?
Edit: Opgelost volgens mij. Moest de waardes van de P1 meter natuurlijk omrekenen naar W van kW
[ Voor 18% gewijzigd door Septillion op 06-10-2022 17:00 . Reden: yaml code tag voor de duidelijkheid ]
@loyske Yep, hij telde dus prima maar iets in Watt tikt wat harder aan dan kW 
Overigens zou ik even de overstap maken naar de nieuwe state based template sensoren. Deze methode is legacy. Krijgt geen nieuwe functies en grote kans dat hij er op een moment uit gaat.
Overigens zou ik even de overstap maken naar de nieuwe state based template sensoren. Deze methode is legacy. Krijgt geen nieuwe functies en grote kans dat hij er op een moment uit gaat.
sinds gister werkt mijn home assistant niet meer goed.
ik heb een update uitgevoerd en sindsdien werken een aantal integraties niet meer.
het lijkt een netwerkfout maar kan nog niet vinden waar het in zit
mijn home assistant draait in een vm op proxmox en heb al diverse backups geprobeerd maar blijf deze fouten houden ook met een backup van voor de update.
ook heb ik mijn modem al gereset maar niks helpt er lijkt iets niet lekker te gaan met ssl connecties?
/f/image/j9B2s61UzlL8z7GbVdc1qqWs.png?f=fotoalbum_large)
in de logging weet ik
mijn supervisor ziet er als volgt uit:
ik heb een update uitgevoerd en sindsdien werken een aantal integraties niet meer.
het lijkt een netwerkfout maar kan nog niet vinden waar het in zit
mijn home assistant draait in een vm op proxmox en heb al diverse backups geprobeerd maar blijf deze fouten houden ook met een backup van voor de update.
ook heb ik mijn modem al gereset maar niks helpt er lijkt iets niet lekker te gaan met ssl connecties?
/f/image/j9B2s61UzlL8z7GbVdc1qqWs.png?f=fotoalbum_large)
in de logging weet ik
mijn supervisor ziet er als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
| return base_validate(path, iteritems(data), out) File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/voluptuous/schema_builder.py", line 387, in validate_mapping cval = cvalue(key_path, value) File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/voluptuous/schema_builder.py", line 818, in validate_callable return schema(data) File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/voluptuous/schema_builder.py", line 272, in __call__ return self._compiled([], data) File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/voluptuous/schema_builder.py", line 595, in validate_dict return base_validate(path, iteritems(data), out) File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/voluptuous/schema_builder.py", line 387, in validate_mapping cval = cvalue(key_path, value) File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/voluptuous/schema_builder.py", line 636, in validate_sequence cval = validate(index_path, value) File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/voluptuous/schema_builder.py", line 818, in validate_callable return schema(data) File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/voluptuous/validators.py", line 110, in __call__ if not self.msg and Enum and issubclass(self.type, Enum): TypeError: issubclass() arg 1 must be a class 22-10-06 16:58:28 INFO (MainThread) [supervisor.host.network] Updating local network information 22-10-06 17:01:12 INFO (MainThread) [supervisor.api.proxy] Home Assistant WebSocket API request initialize 22-10-06 17:01:13 INFO (MainThread) [supervisor.api.proxy] WebSocket access from a0d7b954_vscode 22-10-06 17:01:13 INFO (MainThread) [supervisor.api.proxy] Home Assistant WebSocket API request running 22-10-06 17:02:55 INFO (MainThread) [supervisor.api.proxy] Home Assistant WebSocket API error: Received message 257:None is not WSMsgType.TEXT 22-10-06 17:02:55 INFO (MainThread) [supervisor.api.proxy] Home Assistant WebSocket API connection is closed 22-10-06 17:03:12 ERROR (MainThread) [aiohttp.server] Error handling request Traceback (most recent call last): File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/voluptuous/validators.py", line 107, in __call__ return self.type(v) File "/usr/local/lib/python3.10/ipaddress.py", line 54, in ip_address raise ValueError(f'{address!r} does not appear to be an IPv4 or IPv6 address') ValueError: '8.8.8.8;8.8.4.4' does not appear to be an IPv4 or IPv6 address During handling of the above exception, another exception occurred: Traceback (most recent call last): File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/aiohttp/web_protocol.py", line 433, in _handle_request resp = await request_handler(request) File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/sentry_sdk/integrations/aiohttp.py", line 122, in sentry_app_handle reraise(*_capture_exception(hub)) File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/sentry_sdk/_compat.py", line 56, in reraise raise value File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/sentry_sdk/integrations/aiohttp.py", line 112, in sentry_app_handle response = await old_handle(self, request) File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/aiohttp/web_app.py", line 504, in _handle resp = await handler(request) File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/aiohttp/web_middlewares.py", line 117, in impl return await handler(request) File "/usr/src/supervisor/supervisor/api/middleware/security.py", line 138, in system_validation return await handler(request) File "/usr/src/supervisor/supervisor/api/middleware/security.py", line 204, in token_validation return await handler(request) File "/usr/src/supervisor/supervisor/api/utils.py", line 60, in wrap_api answer = await method(api, *args, **kwargs) File "/usr/src/supervisor/supervisor/api/network.py", line 191, in interface_update body = await api_validate(SCHEMA_UPDATE, request) File "/usr/src/supervisor/supervisor/api/utils.py", line 147, in api_validate data_validated = schema(data) File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/voluptuous/schema_builder.py", line 272, in __call__ return self._compiled([], data) File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/voluptuous/schema_builder.py", line 595, in validate_dict return base_validate(path, iteritems(data), out) File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/voluptuous/schema_builder.py", line 387, in validate_mapping cval = cvalue(key_path, value) File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/voluptuous/schema_builder.py", line 818, in validate_callable return schema(data) File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/voluptuous/schema_builder.py", line 272, in __call__ return self._compiled([], data) File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/voluptuous/schema_builder.py", line 595, in validate_dict return base_validate(path, iteritems(data), out) File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/voluptuous/schema_builder.py", line 387, in validate_mapping cval = cvalue(key_path, value) File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/voluptuous/schema_builder.py", line 636, in validate_sequence cval = validate(index_path, value) File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/voluptuous/schema_builder.py", line 818, in validate_callable return schema(data) File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/voluptuous/validators.py", line 110, in __call__ if not self.msg and Enum and issubclass(self.type, Enum): TypeError: issubclass() arg 1 must be a class 22-10-06 17:06:45 INFO (MainThread) [supervisor.plugins.dns] Restarting CoreDNS plugin 22-10-06 17:06:45 INFO (SyncWorker_7) [supervisor.docker.interface] Restarting ghcr.io/home-assistant/amd64-hassio-dns 22-10-06 17:06:49 ERROR (MainThread) [supervisor.utils.dbus] D-Bus method org.freedesktop.DBus.Properties.call_get_all not exists! 22-10-06 17:06:49 WARNING (MainThread) [supervisor.dbus.network] Can't process /org/freedesktop/NetworkManager/Devices/14: 22-10-06 17:06:49 ERROR (MainThread) [supervisor.utils.dbus] D-Bus method org.freedesktop.DBus.Properties.call_get_all not exists! 22-10-06 17:06:49 WARNING (MainThread) [supervisor.dbus.network] Can't process /org/freedesktop/NetworkManager/Devices/14: 22-10-06 17:06:50 ERROR (MainThread) [supervisor.utils.dbus] D-Bus method org.freedesktop.DBus.Properties.call_get_all not exists! 22-10-06 17:06:50 WARNING (MainThread) [supervisor.dbus.network] Can't process /org/freedesktop/NetworkManager/Devices/86: 22-10-06 17:06:54 INFO (MainThread) [supervisor.plugins.dns] Restarting CoreDNS plugin 22-10-06 17:06:54 INFO (SyncWorker_2) [supervisor.docker.interface] Restarting ghcr.io/home-assistant/amd64-hassio-dns 22-10-06 17:06:59 ERROR (MainThread) [supervisor.utils.dbus] D-Bus method org.freedesktop.DBus.Properties.call_get_all not exists! 22-10-06 17:06:59 WARNING (MainThread) [supervisor.dbus.network] Can't process /org/freedesktop/NetworkManager/Devices/88: 22-10-06 17:06:59 ERROR (MainThread) [supervisor.utils.dbus] D-Bus method org.freedesktop.DBus.Properties.call_get_all not exists! 22-10-06 17:06:59 WARNING (MainThread) [supervisor.dbus.network] Can't process /org/freedesktop/NetworkManager/Devices/89: 22-10-06 17:06:59 ERROR (MainThread) [supervisor.utils.dbus] D-Bus method org.freedesktop.DBus.Properties.call_get_all not exists! 22-10-06 17:06:59 WARNING (MainThread) [supervisor.dbus.network] Can't process /org/freedesktop/NetworkManager/Devices/88: 22-10-06 17:13:14 INFO (MainThread) [supervisor.api.middleware.security] /supervisor/info access from cebe7a76_hassio_google_drive_backup 22-10-06 17:13:14 INFO (MainThread) [supervisor.api.middleware.security] /backups access from cebe7a76_hassio_google_drive_backup |
Thanks meteen gedaan. State based is ook nog wat overzichtelijker vindt ik.Septillion schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 17:00:
@loyske Yep, hij telde dus prima maar iets in Watt tikt wat harder aan dan kW
Ik heb sinds deze week mijn Google Home Mini toegevoegd aan mijn HA installatie.
Nu ben ik daar wat mee aan het prutsen en het viel mij op dat hij soms wel en soms niet een opstart-deuntje laat horen; blijkbaar hoor je dat alleen als de state 'off' is.
Dat deuntje is natuurlijk super irritant als ik zelf iets wil laten horen uit de Home Mini.
Na wat zoeken is er wel omheen te werken en kan ik er wel voor zorgen dat je dat deuntje kan 'muten'.
Dat heb ik in onderstaande Automation voor elkaar, maar ik hoor nog steeds toontjes als ik het volume aanpas. Ik wil namelijk het betreffende alarm op volume-niveau 1 afspelen, terwijl hij normaal op volume-niveau 0.5 staat.
Is er een manier om de toontjes bij het aanpassen van het volume ook 'weg' te krijgen?
Nu ben ik daar wat mee aan het prutsen en het viel mij op dat hij soms wel en soms niet een opstart-deuntje laat horen; blijkbaar hoor je dat alleen als de state 'off' is.
Dat deuntje is natuurlijk super irritant als ik zelf iets wil laten horen uit de Home Mini.
Na wat zoeken is er wel omheen te werken en kan ik er wel voor zorgen dat je dat deuntje kan 'muten'.
Dat heb ik in onderstaande Automation voor elkaar, maar ik hoor nog steeds toontjes als ik het volume aanpas. Ik wil namelijk het betreffende alarm op volume-niveau 1 afspelen, terwijl hij normaal op volume-niveau 0.5 staat.
Is er een manier om de toontjes bij het aanpassen van het volume ook 'weg' te krijgen?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
| action: - service: media_player.volume_mute data: is_volume_muted: true target: device_id: 5a284a6810841157fee367b5c0d84774 - service: media_player.turn_on data: {} target: device_id: 5a284a6810841157fee367b5c0d84774 - wait_template: "{{ is_state(\"media_player.woonkamer\", \"idle\") }}" - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 0 milliseconds: 700 - service: media_player.volume_set data: volume_level: 1 target: device_id: 5a284a6810841157fee367b5c0d84774 - service: media_player.play_media target: entity_id: media_player.woonkamer data: media_content_id: media-source://media_source/local/bell-ringing-05.mp3 media_content_type: audio/mpeg metadata: title: bell-ringing-05.mp3 thumbnail: null media_class: music children_media_class: null navigateIds: - {} - media_content_type: app media_content_id: media-source://media_source - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 1 milliseconds: 500 - service: media_player.turn_off data: {} target: device_id: 5a284a6810841157fee367b5c0d84774 - service: media_player.volume_set data: volume_level: 0.5 target: device_id: 5a284a6810841157fee367b5c0d84774 |
Klopt ! Het volgende werkt :Yukkie schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 08:14:
@vortexnl1982 Via die integratie heb ik bij mijn ouders een binary sensor "Ringing sensor". Ik ben daar nu niet, dus kan even niet testen, maar ik vermoed dat die op true springt zodra er aangebeld wordt.
code:
1
2
3
4
5
6
| trigger: - platform: state entity_id: - binary_sensor.doorbell_ringing_sensor from: "False" to: "True" |
Ik zou echter ook graag een trigger krijgen als er een beweging of persoon gedetecteerd is. Om zo bv 's nachts even de keukenlampen aan/uit laten gaan als er iemand voorbij loopt
Ik gebruik dan de binary_sensor.doorbell_global_motion_sensor en de binary_sensor.doorbell_person_detector_sensor. Echter krijg ik op die entiteiten geen changes.
In de eufy app zie ik wel de gebeurtenissen 'mens' maar de state van binary sensor person detector wordt niet gewijzigd....
Ik heb sinds deze week de Ikea TradfriDraadloze bewegingssensor samen met 3 phillps gekoppeld aan HA.
Ik wil deze schakelen na zonsondergang en dat deze na 20 minuten uit gaat nadat er geen beweging is gedetecteerd.
Maar het werkt alleen goed. Alleen reageert deze niet meer na een aantal uur en moet ik deze verlichting handmatig uit zetten. En reageert niet meer op de motion sensor.
Heb 2 automatisering gemaakt. Blijkbaar zit er wat fout in de code maar wat.
Ik wil deze schakelen na zonsondergang en dat deze na 20 minuten uit gaat nadat er geen beweging is gedetecteerd.
Maar het werkt alleen goed. Alleen reageert deze niet meer na een aantal uur en moet ik deze verlichting handmatig uit zetten. En reageert niet meer op de motion sensor.
Heb 2 automatisering gemaakt. Blijkbaar zit er wat fout in de code maar wat.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
| alias: Woonkamer+keuken description: "" trigger: - type: motion platform: device device_id: 643dd21e6190795986622cbf3e0e8126 entity_id: binary_sensor.ikea_of_sweden_tradfri_motion_sensor_motion domain: binary_sensor for: hours: 0 minutes: 0 seconds: 0 condition: - condition: sun after: sunset after_offset: "-00:30:00" enabled: true action: - type: turn_on device_id: c60687926d0cc5412bdca67bfe35b2b9 entity_id: light.woonkamer_lamp domain: light brightness_pct: 80 - type: turn_on device_id: 42e5cdc1edf831cf6383d87e17757cc1 entity_id: light.keuken_lamp domain: light brightness_pct: 80 - type: turn_on device_id: 5e60b68664524e585a4130f92ed02734 entity_id: light.keuken_lamp_2 domain: light brightness_pct: 80 mode: single |
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
| alias: "Test " description: "" trigger: - type: no_motion platform: device device_id: 643dd21e6190795986622cbf3e0e8126 entity_id: binary_sensor.ikea_of_sweden_tradfri_motion_sensor_motion domain: binary_sensor for: hours: 0 minutes: 20 seconds: 0 condition: [] action: - type: turn_off device_id: 42e5cdc1edf831cf6383d87e17757cc1 entity_id: light.keuken_lamp domain: light - type: turn_off device_id: 5e60b68664524e585a4130f92ed02734 entity_id: light.keuken_lamp_2 domain: light - type: turn_off device_id: c60687926d0cc5412bdca67bfe35b2b9 entity_id: light.woonkamer_lamp domain: light mode: single |
@mbuurman dat opstartdeuntje geeft aan dat hij een nieuwe bron afspeelt. De media player die HA gebruikt blijft daarna eigenlijk open staan, daarom klinkt dat deuntje niet meer tot je hem uit zet of van een andere bron (spotify oid) afspeelt.
Ik dacht dat je het kon uitzetten, maar niet dus.
Ik dacht dat je het kon uitzetten, maar niet dus.
Goede morgen. Gisteren avond heb ik getracht home assistant op een oude(re) NUC te installeren wat al Ubuntu op staat.
Day lijkt goed te gaan maar als ik reboot zonder de USB stick kom ik terug bij de Ubuntu install. Het lijkt er dus op dat home assistant op de USB stick geïnstalleerd wordt?
Wat doe ik verkeerd? Verkeerde image? Of hoort het zo te werken?
Day lijkt goed te gaan maar als ik reboot zonder de USB stick kom ik terug bij de Ubuntu install. Het lijkt er dus op dat home assistant op de USB stick geïnstalleerd wordt?
Ik kan je deze aanbevelen HA op NUC middels Proxomox:Noxa schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 07:25:
Goede morgen. Gisteren avond heb ik getracht home assistant op een oude(re) NUC te installeren wat al Ubuntu op staat.
https://community.home-as...-working-bluetooth/160915
Wat is het voordeel van proxmox tov HA installeren in een docker op ubuntu server? Behoudens dat het mogelijk problemen met Bluetooth oplost.Huub- schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 07:36:
[...]
Ik kan je deze aanbevelen HA op NUC middels Proxomox:
https://community.home-as...-working-bluetooth/160915
Ik neig nu naar een docker installatie. Maar moet me nog even verder verdiepen in de verschillende versies van HA.
dan heb je in theorie HA op de verkeerde 'disk' geïnstalleerd idd. Weet niet welke install-methode je hebt gebruikt, maar meestal kun je aangeven waar de installatie moet plaatsvinden. sda = vaak hdd, sdb = usb, maar dat kun je in ubuntu wel controleren. Bijvoorbeeld met sudo lsblkNoxa schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 07:25:
Voordeel van bijvoorbeeld Proxmox + VM ipv Ubuntu + Docker is dat je met de eerste wat meer een GUI (voorkant/schil) hebt om zaken in te regelen. Docker is voor sommige mensen toch wat 'code, en dan gebeurt er iets' gevoel.. Maar beide werkt in principe prima. Voordeel van de eerste kan ook zijn dat je minder onderdelen up to date hoeft te houden.
@Septillion ik heb nu maar de automation los getrokken en de boolean's laat ik nu weer om 02:00 schakelen, kijken of dat helpt.
Ander issue: Ik heb HA op Nederland's staan maar de dagen, tijd en dergelijke blijft op engels 24 uur staan.
{{ as_timestamp(state_attr('sensor.afvalinfo_gft', 'year_month_day_date')) | timestamp_custom('%A') }} geeft Wednesday ipv Woensdag weer.
Iemand enig idee?
Ander issue: Ik heb HA op Nederland's staan maar de dagen, tijd en dergelijke blijft op engels 24 uur staan.
{{ as_timestamp(state_attr('sensor.afvalinfo_gft', 'year_month_day_date')) | timestamp_custom('%A') }} geeft Wednesday ipv Woensdag weer.
Iemand enig idee?
%A geeft altijd de Engelse benaming, hier is geen automatische vertaling voor.Toppe schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 08:58:
@Septillion ik heb nu maar de automation los getrokken en de boolean's laat ik nu weer om 02:00 schakelen, kijken of dat helpt.
Iemand enig idee?
Dat zul je zelf moeten doen, iets als
Django/Jinja:
1
2
| {% set days = [ 'maandag', 'dinsdag', 'woensdag', 'donderdag', 'vrijdag', 'zaterdag', 'zondag' ] %} {{ days[as_datetime(state_attr('sensor.afvalinfo_gft', 'year_month_day_date')).weekday()] }} |
Ik zit nu op 2022.10.1, ik zie in de log sock_connect problemen (Error connecting to DSMR), is er ergens een instructie wat we moeten aanpassen? Wat moeten we verwijderen uit de configuration.yaml file?Glodenox schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:56:
[...]
Voor mensen die deze fout te zien krijgen: er wordt eigenlijk verwacht dat je de dsmr_reading_electricity_delivered_[1|2] en dsmr_reading_electricity_returned_[1|2] sensors gebruikt in het energy dashboard voor respectievelijk de verbruikte en teruggeleverde energie. Daarvoor moet je wel in de confuguratie van DSMR Reader de MQTT bron "(Data source) Telegram: Split topic" activeren, mocht dat nog niet het geval zijn. Ik zal de documentatie van HA hierop proberen te verbeteren.
De reden van die fout zit hem er in dat sommige waarden die alleen zouden mogen stijgen, soms toch plots een lagere waarde kregen. De beheerders van HA hebben daarom die "altijd stijgende" klasse van de meeste sensoren gehaald. De oorzaak is denk ik ondertussen gevonden, dus hopelijk kan die "fix" op HA snel ongedaan gemaakt worden.Vanaf dan zou de day consumption ook opnieuw moeten werken in het energy dashboard, hoewel het niet aan te raden is.
Ter info: in de volgende versie van HA, die op 5 oktober uitgebracht gaat worden, zal DSMR Reader overstappen naar een UI-gebaseerde configuratie met automatische detectie en ga je de regel uit je configuration.yaml mogen halen. Verder ga je nu ook eindelijk de sensoren van naam kunnen veranderen in de UI omdat er unieke id's toegevoegd gaan worden.
Wel vreemd want ze verwijzen naar deze pagina; https://docs.python.org/3...ime-and-strptime-behaviorTheFes schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:09:
[...]
%A geeft altijd de Engelse benaming, hier is geen automatische vertaling voor.
Dat zul je zelf moeten doen, iets als
Django/Jinja:
1 2 {% set days = [ 'maandag', 'dinsdag', 'woensdag', 'donderdag', 'vrijdag', 'zaterdag', 'zondag' ] %} {{ days[as_datetime(state_attr('sensor.afvalinfo_gft', 'year_month_day_date')).weekday()] }}
en daar staat weer:
code:
1
| Weekday as locale’s full name. |
Ik ga er eens mee aan de slag, als ik overal dit moet toepassend dan wordt het wat ingewikkeld, ook omdat ik bij sommige sensoren al "4 hours" heb...
De ingestelde taal is volgens mij alleen een frontend ding in Home Assistant, de backend blijft gewoon Engels. Dus templates gebruiken Engels als locale.Toppe schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:20:
[...]
Wel vreemd want ze verwijzen naar deze pagina; https://docs.python.org/3...ime-and-strptime-behavior
en daar staat weer:
code:
1 Weekday as locale’s full name.
Ik ga er eens mee aan de slag, als ik overal dit moet toepassend dan wordt het wat ingewikkeld, ook omdat ik bij sommige sensoren al "4 hours" heb...
Ik vermoed dan dat je van de DSMR-integratie gebruik maakt? Ik beheer alleen de DSMR Reader-integratie, die MQTT-berichten van de DSMR Reader applicatie omzet naar sensoren. Daar worden geen sockets bij geopend door de integratie zelf. Bij DSMR is er bij mijn weten niets veranderd, dus ik kan zo niet meteen zeggen wat je moet doen om dit op te lossen.Huub- schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:19:
[...]
Ik zit nu op 2022.10.1, ik zie in de log sock_connect problemen (Error connecting to DSMR), is er ergens een instructie wat we moeten aanpassen? Wat moeten we verwijderen uit de configuration.yaml file?
Coördinator van de Waze Belux Community
Ik heb het idee dat je 2 dingen een beetje door elkaar haalt. Ik snap waar je vandaan komt en waarom je dit wilt, maar zo is HA niet ontworpen volgens mij._eLMo_ schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:34:
[...]
Ja, die had ik ook gevonden, maar er staat helaas niks over hoe hij telegraf draait (add-on of anders?) en qua backups. Vrij vaag allemaal.
Niks staat los van HA omdat ik HassOS zou willen draaien. Mijn gevoel is dat iedereen nu InfluxDB draait op HA maar de ingress via directe API’s / client SDKs doet of gewoon geen HassOS draait.
Telegraf is een metrics collector / ingress gateway. Je stuurt dus niet al je sensor data direct InfluxDB in, maar naar Telegraf. Die kan hier eventueel transformaties op los laten voordat ze in InfluxDB gezet worden.
Denk bijvoorbeeld aan twee verschillende sensoren op aparte plekken die je wil verrekenen (in mijn geval een PV verdeler los van de groepenkast).
Ik proef dat wat ik wil te ingewikkeld is voor HassOS en dat ik beter een losse setup kan draaien met InfluxDB / Telegraf en dan dat gebruik als source voor HA.
De vraag is dan nog even of HassOS het waard is, of dan toch gewoon een docker container.
Volgens mij wil je eigenlijk hetzelfde doen als met een Business Intelligence omgeving, data van verschillende sources/platforms door ETL gooien en dan uitlezen met een BI applicatie (als Tableau of Qliq). Of niet?
De flow binnen HA is Sensor->HA->InfluxDB. HA gebruikt InfluxDB intern en kan niet overweg met andere data of gemanipuleerde data. Als je de sensor data wilt gebruiken dan kan je, denk ik, het beste de data uit HA's InfluxDB exporteren en in je eigen InfluxDB zetten waarmee je je eigen bewerkingen kan doen.
DSMR Reader heb ik ook naast DSMR Slimme Meter, ik heb nu op de configuration.yaml pagina de - platform: dsmr weg gehaald, vooralsnog geen problemen meerGlodenox schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:26:
[...]
Ik vermoed dan dat je van de DSMR-integratie gebruik maakt? Ik beheer alleen de DSMR Reader-integratie, die MQTT-berichten van de DSMR Reader applicatie omzet naar sensoren. Daar worden geen sockets bij geopend door de integratie zelf. Bij DSMR is er bij mijn weten niets veranderd, dus ik kan zo niet meteen zeggen wat je moet doen om dit op te lossen.
Ik was te vroeg
code:
1
2
3
4
5
| File "/usr/local/lib/python3.10/asyncio/selector_events.py", line 500, in sock_connect return await fut File "/usr/local/lib/python3.10/asyncio/selector_events.py", line 535, in _sock_connect_cb raise OSError(err, f'Connect call failed {address}') TimeoutError: [Errno 110] Connect call failed ('XXX.XXX.XX.XX', 23) |
[ Voor 20% gewijzigd door Huub- op 07-10-2022 09:40 ]
Reden dat ik het heb is omdat ik dan relatief simpel met een GUI een volledige image kan backuppen naar mijn NAS. Dus als er iets mis gaat (schijf crasht, of HA helemaal over de zeik en backup functie werkt niet goed) kan ik gewoon terug naar een volledige schijf-image.Noxa schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 08:31:
[...]
Wat is het voordeel van proxmox tov HA installeren in een docker op ubuntu server? Behoudens dat het mogelijk problemen met Bluetooth oplost.
Ik neig nu naar een docker installatie. Maar moet me nog even verder verdiepen in de verschillende versies van HA.
Ja dat is ook een van de redenen van mij, bovendien kun je eenvoudig rebooten. En natuurlijk meerdere VM's gebruiken voor andere zaken. Je leert er ook nog iets vanWaah schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:54:
[...]
Reden dat ik het heb is omdat ik dan relatief simpel met een GUI een volledige image kan backuppen naar mijn NAS. Dus als er iets mis gaat (schijf crasht, of HA helemaal over de zeik en backup functie werkt niet goed) kan ik gewoon terug naar een volledige schijf-image.
@Toppe Die local time van Python is inderdaad de backend. En juist dat het "automagisch" zou moeten werken maakt het zo vervelend. Dus snap de keuze voor Engelse backend wel.
Overigens lijken Afvalbeheer en Afvalinfo beide een Nederlandse vertalingsoptie te hebben. Maar goed, als je met de datum gaat rommelen heb je daar dan niet aan.
Overigens lijken Afvalbeheer en Afvalinfo beide een Nederlandse vertalingsoptie te hebben. Maar goed, als je met de datum gaat rommelen heb je daar dan niet aan.
@Toppe En ow, voor de input_booleans. Bij handmatige trigger ging het ook niet goed? En had je er nog drie losse service calls van gemaakt?
Alleen maar voordelen!Huub- schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:04:
[...]
Ja dat is ook een van de redenen van mij, bovendien kun je eenvoudig rebooten. En natuurlijk meerdere VM's gebruiken voor andere zaken. Je leert er ook nog iets van

Tenzij je de ruimte van je image verkeerd instelt, en de VM denkt dat er 640GB aan ruimte is terwijl er maar 64GB echt beschikbaar is

Maar gelukkig werkt de backup-functie van HA ook prima. Al heb ik de laatste tijd wat issues met Zigbee devices die traag reageren of opeens niet reageren. Dus moet nog eens kijken of ik alles weer ga resetten en weer aan Deconz hang of dat ik iets van Zigbee2MQTT ga gebruiken.
Maarja eigenlijk wil ik de huidige schakelaars nog eens vervangen door Zigbee varianten die dimbaar zijn.
Ach, een hobby mag geld kosten (en tijd = geld)
@Evertt Ik zie op het eerste gezicht niets fout. Zie je in de log van de sensor deze wel op 'no motion' springen? En deze wordt niet tussentijds unavailable ofzo?
En als je naar de trace van de tweede automation gaat, wat zie je dan? Is die dan niet getriggerd 20 minuten na de sensor op off ging?
En als je naar de trace van de tweede automation gaat, wat zie je dan? Is die dan niet getriggerd 20 minuten na de sensor op off ging?
Precies ditSeptillion schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:07:
@Toppe Die local time van Python is inderdaad de backend. En juist dat het "automagisch" zou moeten werken maakt het zo vervelend. Dus snap de keuze voor Engelse backend wel.
Yep 3 losse calls heeft nog steeds het zelfde resultaat. Geen idee waar het fout gaat maar in dit geval moet hij een reset doen tussen 00:00 en 06:00 dus tijd zatSeptillion schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:08:
@Toppe En ow, voor de input_booleans. Bij handmatige trigger ging het ook niet goed? En had je er nog drie losse service calls van gemaakt?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.