Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.367.910 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:19
-Casper schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 14:58:
[...]

Ik maak zelf gebruik van een script die de state van de speaker afvangt en herstelt na het afspelen van het bericht. Dat is echter niet in node red, maar het idee heb je hier de YAML:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
voice_notification:
  icon: mdi:text-to-speech
  sequence:    
    - service: sonos.snapshot
      data:
        entity_id: media_player.keuken
    - service: media_player.volume_set
      data:
        volume_level: 0.25
    - service: tts.reversotts_say
      data:
    - wait_for_trigger:
      - platform: state
        to: 'paused'
    - service: sonos.restore
      data:

Kortweg dus een aantal stappen:
- maak een snapshot van de huidige status van de speaker
- zet volume level op gewenst niveau voor tekst notificatie
- TTS op de speaker
- Wachten tot de speaker op bepaalde status staat (waardoor je weet dat ie klaar is met praten)
- Speaker terugzetten naar de snapshot
Top, daar ga ik mee aan de slag, dank!

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Reptile-X
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-09 06:21

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

Twee weken terug heeft een USB voeding kortsluiting veroorzaakt en spanning viel uit van de NUC waar HA op zit, daarnaast viel de ZIGGO modem, Netgear Orbi router, 16 poort switch en Raspberry Pi met P1 Monitor uit.
Mijn hele huis automation was lam gelegd tot alles was opgestart, router moest ik paar keer rebooten omdat het problemen bleef geven met Wifi apparaten (waarschijnlijk was ik te ongeduldig met de router)

Alles wat uitviel zit in een kast waar ook groepenkast is geïnstalleerd, dus een extra WCD aangelegd uit een andere geroep en alles gesplitst.

Als of duvel ermee speelt, afgelopen dinsdag viel weer spanning weg, dit keer door een aardlekschakelaar, onze installatieautomaten zijn geen aardlekautomaten dus die zitten gezamenlijk onder een aardlekschakelaar, die splitsing die ik had gemaakt heeft niet geholpen. Dit keer was ik niet thuis dus alles heeft een tijd plat gelegen. Grappige is, dat ik niet eens weet hoelang geleden laatste spanningsuitval was.

Ik was het zat dus een UPS besteld (ja, ja, na twee keer al), ik had al twee Green Cell UPS'en (voor mij PC en camera systeem) dus weer een Green Cell besteld zonder na te denken. Green Cell is niet zo duur en doet wat het moet doen. En het was niet te integreren met HA natuurlijk, althans dat dacht ik omdat ik niets over Green Ceel met NUT addon en integratie kon vinden.

Ik deel mijn ervaring hier zodat andere niet hoeven zoeken, het was eigenlijk makkelijker dan dat ik dacht.
Ik heb deze 2000VA Green Cell besteld, het zou een uur vol moeten houden.

Ik heb Hass.IO op NUC, dus UPS op een USB poort van de NUC aangesloten.
Hierna heb ik Network UPS Tools addon geïnstalleerd via Supervisor dash.
Bij de configuratie van addon moet je een driver aangeven, dit was ook makkelijk te vinden omdat Green Cell, Upsilon 2000 applicatie gebruikt voor windows. Driver van Upsilon zou "blazer_usb" moeten zijn maar dit werkte niet goed, toen op de NUT Hardware pagina gekeken en zag dat blazer_usb verschillende type's had, ik heb het werkend met "blazer_usb langid_fix=0x0409" dit is te controleren bij de logboek van de addon.

Dus in Config van addon:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
users:
  - username: Ik
    password: wEeTnIeT
    instcmds:
      - all
    actions:
      - set
devices:
  - name: myups
    driver: blazer_usb langid_fix=0x0409
    port: auto
    config: []
mode: netserver
shutdown_host: 'false'

Ik had werkend addon, nu moest het even geïntegreerd worden in HA.
https://www.home-assistant.io/integrations/nut/ geïnstalleerd, tijdens installeren wordt username, password en host gevraagd, kijk bij de addon voor hostnaam.

En voila:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z0ZMVTeHm7xXETbVRN7-g0zYMkw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wnDD9xO3FvJuH8TLsSqFZ2DZ.png?f=fotoalbum_large

Nu nog even een automation aanmaken zodat NUC automatisch uitgezet wordt als batterij van UPS onder "Low Battery Voltage" limiet komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:52
Mars Warrior schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 23:11:
[...]

Ik snap niet altijd de 'angst' voor het gebruik van de poorten 80 en 443, en dus dat HA gewoon over het internet beschikbaar is.

Ik ga er wel vanuit dat HA achter een proxy (Apache, nginx/npm, Traefik) zit die de meeste ellende al afvangt.

Mijn ervaring is dat de meeste 'aanvallen' op ip adres plaatsvinden, en niet op domein. Een proxy flikkert bij mij op die manier 99.9% van de aanvallen al de prullenbak in omdat er geen domein bestaat.

Voeg je een pad toe (dat niet in een DNS zichtbaar is, dus ook niet zomaar te raden valt), dan wordt het nog een stapje moeilijker om voor een willekeurige scriptkiddy op bijv. HA uit te komen.

Natuurlijk moet je wel je proxy vertrouwen, maar dat moet dan maar vind ik...

Je kunt op je proxy nog een extra authenticatie zetten als je HA subdomein wordt gebruikt. Moet een aanvaller eerst door deze laag heen, en daarna nog eens inloggen op HA zelf.
Het is niet zo zeer 'angst' voor port 443, het is mij meer te doen om het feit dat ik niet genoeg heb aan alleen port 443 om te doen wat ik wil op mijn netwerk.

Ik heb zat ervaring met nginx en reverse proxies, maar ik heb geen zin om ook nog mijn pihole open te zetten naar het internet omdat ik die wil gebruiken als ik weg ben.

Een simpele nginx reverse proxy kan veel, maar zodra het niet meer HTTP praat ben je op dat moment toch echt wel klaar (en ja ik weet dat DoH nu bestaat, maar zie dat maar eens simpel werkend te krijgen op een pihole en android toestel). Er zijn gewoon meer services die ik zou willen ontsluiten, en op dat moment ga ik dus toch echt kijken naar een VPN.

Op deze manier hoef ik me helemaal geen zorgen te maken over X aantal verschillende service proxy's EN is het toestaan van een nieuw protocol zo simpel als even een regel in mijn firewall zetten.

Dit is mss wat lastiger maar een HOOP flexibeler en ik lever niks aan security in.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
-Casper schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 14:58:
[...]

Ik maak zelf gebruik van een script die de state van de speaker afvangt en herstelt na het afspelen van het bericht. Dat is echter niet in node red, maar het idee heb je hier de YAML:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
voice_notification:
  icon: mdi:text-to-speech
  sequence:    
    - service: sonos.snapshot
      data:
    - service: media_player.volume_set
      data:
        volume_level: 0.25
    - service: tts.reversotts_say
      data:
    - wait_for_trigger:
        to: 'paused'
    - service: sonos.restore
      data:

Kortweg dus een aantal stappen:
- maak een snapshot van de huidige status van de speaker
- zet volume level op gewenst niveau voor tekst notificatie
- TTS op de speaker
- Wachten tot de speaker op bepaalde status staat (waardoor je weet dat ie klaar is met praten)
- Speaker terugzetten naar de snapshot
Werkt dit voor de Google Home?? Ik heb het op deze manier wel werkend voor een Sonos (Ikea) speaker, maar de Google home lukte niet op deze manier. Als jij het wel werkend heb hoor ik het graag, want dan ga ik het nog een keer proberen. Had het nu opgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-07 22:23
Ik heb nu mijn eerste stappen gezet door Home Assistant te installeren als Docker Container op mijn Synology NAS.

Maar ik begrijp nu dat ik daarmee slechts de 'uitgeklede' versie heb die niet de meest gebruiksvriendelijke is? I

Kan ik dan het beste een Raspberry Pi kopen? Om dan de Home Assistant OS te installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
brambello schreef op zondag 2 mei 2021 @ 13:30:
Ik heb nu mijn eerste stappen gezet door Home Assistant te installeren als Docker Container op mijn Synology NAS.

Maar ik begrijp nu dat ik daarmee slechts de 'uitgeklede' versie heb die niet de meest gebruiksvriendelijke is? I

Kan ik dan het beste een Raspberry Pi kopen? Om dan de Home Assistant OS te installeren?
Zonder bot te willen zijn: heb je de topicstart gelezen? Daarin staan de verschillende opties beschreven.

Op je synology ga je alleen de docker-variant kunnen draaien. Ik draai zelf ook de docker opstelling, maar voor startende HA gebruikers is HA OS vaak wel de meest veilige optie.

Ergo: het kan allebei, maar je zal zelf moeten kiezen ;)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Heb een Feature Request aangemaakt om voortaan ook een day te kunnen specificeren bij een time trigger in je automation. Handig als je dezelfde automation wil triggeren op een andere tijd op een andere dag (bijv weekend), bijvoorbeeld:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
automation:
  - trigger:
    - platform: time
      at: 
        time: "15:32:00"
        day: "mon"
      at: 
        time: "09:32:00"
        day: "sun"

Als je dit ziet zitten is een upvote lief :>
https://community.home-as...ld-support-day-too/304554

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:25
Hmmbob schreef op zondag 2 mei 2021 @ 14:04:
Heb een Feature Request aangemaakt om voortaan ook een day te kunnen specificeren bij een time trigger in je automation. Handig als je dezelfde automation wil triggeren op een andere tijd op een andere dag (bijv weekend), bijvoorbeeld:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
automation:
  - trigger:
      at: 
        time: "15:32:00"
        day: "mon"
      at: 
        time: "09:32:00"
        day: "sun"

Als je dit ziet zitten is een upvote lief :>
https://community.home-as...ld-support-day-too/304554
Ik denk dat het wel meerwaarde voor veel mensen zal hebben, maar je kan dit ook met een template trigger doen. Of desnoods met een condition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
  • Laatst online: 28-07 22:23
Hmmbob schreef op zondag 2 mei 2021 @ 14:03:
[...]

Zonder bot te willen zijn: heb je de topicstart gelezen? Daarin staan de verschillende opties beschreven.

Op je synology ga je alleen de docker-variant kunnen draaien. Ik draai zelf ook de docker opstelling, maar voor startende HA gebruikers is HA OS vaak wel de meest veilige optie.

Ergo: het kan allebei, maar je zal zelf moeten kiezen ;)
Ja heb ik ook gelezen en naar aanleiding daarvan dus de vraag. Hoe groot is het verschil in gebruiksvriendelijk (veiligheid doel je met name op door onkunde functionaliteiten verstoren denk ik?).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
golles schreef op zondag 2 mei 2021 @ 14:34:
[...]

Ik denk dat het wel meerwaarde voor veel mensen zal hebben, maar je kan dit ook met een template trigger doen. Of desnoods met een condition.
Allemaal extra werk terwijl dit een eenvoudige uitbreiding van een time trigger is. Waarbij ik uiteraard geen idee heb hoe eenvoudig het voor de ontwikkelaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:35
ione schreef op zondag 2 mei 2021 @ 11:33:
[...]

Werkt dit voor de Google Home?? Ik heb het op deze manier wel werkend voor een Sonos (Ikea) speaker, maar de Google home lukte niet op deze manier. Als jij het wel werkend heb hoor ik het graag, want dan ga ik het nog een keer proberen. Had het nu opgegeven.
Dit is een specifiek sonos script voor een sonos speaker, maar voor een google home of andere speakers zullen er vast soortgelijke opties zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:26

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Dutchess_Nicole schreef op zondag 2 mei 2021 @ 09:08:
[...]
Het is niet zo zeer 'angst' voor port 443, het is mij meer te doen om het feit dat ik niet genoeg heb aan alleen port 443 om te doen wat ik wil op mijn netwerk.

Op deze manier hoef ik me helemaal geen zorgen te maken over X aantal verschillende service proxy's EN is het toestaan van een nieuw protocol zo simpel als even een regel in mijn firewall zetten.

Dit is mss wat lastiger maar een HOOP flexibeler en ik lever niks aan security in.
Ah. Duidelijk, tja, als je dat wilt en de kennis hebt, dan is een VPN een mooie en veilige oplossing 8)

Ik doe de afgelopen 10 jaar bijna alles via het web, en dus direct van buitenaf beschikbaar. Of het nu HA is, of WebDav, S3, WebConsole, Guacamole, het lult allemaal HTTP(S)/Websocket en zijn daardoor perfect te proxyen en te voorzien van beveiliging.

De enige uitzonderingen zijn SFTP en MQTT(S), maar daar staat een IP restrictie op.

Wil ik echt op mijn eigen netwerk komen, dan doe ik dat ook met een VPN (wireguard) verbinding.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • +1 Henk 'm!
golles schreef op zondag 2 mei 2021 @ 14:34:
[...]

Mja, da's een workaround :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
brambello schreef op zondag 2 mei 2021 @ 14:37:
Ja heb ik ook gelezen en naar aanleiding daarvan dus de vraag. Hoe groot is het verschil in gebruiksvriendelijk (veiligheid doel je met name op door onkunde functionaliteiten verstoren denk ik?).
Nou, bij de Docker installatie methode moet je zelf zorgen voor de host - in jouw geval een Synology dus dat valt wel mee. In de HA OS variant wordt die host ook helemaal door HA bijgehouden, geoptimaliseerd en geïntegreerd. Groot verschil is dat HA OS ook de "add-on store" heeft, waarmee je extra addons kan installeren.

Qua werking van HA maakt het niets uit, in de kern gebruiken ze allemaal hetzelfde (HA Core).

[ Voor 7% gewijzigd door Hmmbob op 02-05-2021 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Laatst online: 26-08 08:06
brambello schreef op zondag 2 mei 2021 @ 13:30:

Weet niet of je op je NAS ook Virtual Machine Manager kunt draaien, maar dan zou je op je NAS ook een VM met een HA OS kunnen draaien, heb zelf onlangs deze handleiding gevolgd.

Alleen het laatste stuk over het instellen van het IP kun je achterwege laten. In het Supervisor menu kun je bij systeem het IP-adres op DHCP (of een vast ip naar keuze) zetten.

[ Voor 11% gewijzigd door JayOne op 02-05-2021 18:13 ]

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik ben van het weekend bezig geweest om alle errors uit mijn HA log te krijgen, wat aardig gelukt is, op 1 hardnekkige error na. Lijkt vanuit een Blueprint te komen of iets wat deze Blueprint gegenereerd heeft. Hij komt elke keer bij het starten van HA terug. Is er iemand handig genoeg met blueprints om er wat nuttigs over te roepen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
Logger: homeassistant.components.automation
Source: components/automation/__init__.py:626 
Integration: Automatisering (documentation, issues) 
First occurred: 21:24:22 (1 occurrences) 
Last logged: 21:24:22

Blueprint Appliance has finished generated invalid automation with inputs OrderedDict([('power_sensor', 'sensor.smartplug_wasmachine_electric_consumed_w'), ('actions', [OrderedDict([('service', '')])])]): Service does not match format <domain>.<name> for dictionary value @ data['action'][1]['default'][0]['service']. Got None

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
Noob vraag: Ik heb een sensor template gemaakt, met daarin eerst een verkeerde unit_of_measurement. Die heb ik vervolgens aangepast, maar HA blijft de oude unit_of_measurement gebruiken in grafieken. Als ik de naam van de sensor verander dan krijg ik wel de juiste unit_of_measurements. Iemand een idee wat hier aan de hand is of hoe dit op te lossen is?

Ik krijg het gevoel dat het komt doordat er oude data is gelogd met die sensornaam, maar ik weet niet hoe ik die geschiedenis helemaal verwijder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Servor schreef op zondag 2 mei 2021 @ 21:31:
Ik ben van het weekend bezig geweest om alle errors uit mijn HA log te krijgen, wat aardig gelukt is, op 1 hardnekkige error na. Lijkt vanuit een Blueprint te komen of iets wat deze Blueprint gegenereerd heeft. Hij komt elke keer bij het starten van HA terug. Is er iemand handig genoeg met blueprints om er wat nuttigs over te roepen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
Logger: homeassistant.components.automation
Source: components/automation/__init__.py:626 
Integration: Automatisering (documentation, issues) 
First occurred: 21:24:22 (1 occurrences) 
Last logged: 21:24:22

Blueprint Appliance has finished generated invalid automation with inputs OrderedDict([('power_sensor', 'sensor.smartplug_wasmachine_electric_consumed_w'), ('actions', [OrderedDict([('service', '')])])]): Service does not match format <domain>.<name> for dictionary value @ data['action'][1]['default'][0]['service']. Got None
Er wordt geprobeerd een automation aan te maken op basis van een blueprint waar de 2e actie (action[1], tellen begint bij 0) geen service heeft (bijvoorbeeld light.turn_on oid) terwijl die wel verwacht wordt. Het gaat om een blueprint waarbij je die wasmachine_smartplug probeert te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
asvogel schreef op zondag 2 mei 2021 @ 23:42:
Noob vraag: Ik heb een sensor template gemaakt, met daarin eerst een verkeerde unit_of_measurement. Die heb ik vervolgens aangepast, maar HA blijft de oude unit_of_measurement gebruiken in grafieken. Als ik de naam van de sensor verander dan krijg ik wel de juiste unit_of_measurements. Iemand een idee wat hier aan de hand is of hoe dit op te lossen is?

Ik krijg het gevoel dat het komt doordat er oude data is gelogd met die sensornaam, maar ik weet niet hoe ik die geschiedenis helemaal verwijder.
Database verwijderen. Of "purgen" met "keep_days" op het aantal dagen sinds je de unit gewijzigd hebt.

Of misschien toch gewoon de naam wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@asvogel
Een herstart van home assistant core doet wonderen.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:53
Ik zie weer even iets niet..

Op de overloop gaan de lampen tussen 08:00 en 20:00 aan op 60% mits de lux waarde onder x is. Tussen 20:00 en 08:00 gaan ze aan op 15%, maar hier lijkt de lux waarde niks te doen en gaan dus altijd aan, ook als het te licht is.

Nu had ik ook de lux waarde meegegeven voor de tweede voorwaarde, maar dan gingen de lampen overdag aan somehow. Dus dat er weer uit gegooid.

Onderstaande werkt dus goed, behalve dat hij smorgens aan gaat terwijl het te licht is. Dus niet naar de lux kijkt.

anyone sees the problem (and solution?)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
alias: Overloop lights on
description: Light switches based on motion
trigger:
  - device_id: 41a514c8fbe9e07e7aeae8809c50046e
    domain: binary_sensor
    entity_id: binary_sensor.philips_sml001_581e6708_occupancy
    platform: device
    type: motion
  - device_id: 1f769572333eff2dfbc969fe83a52287
    entity_id: binary_sensor.ms2_philips_sml001_occupancy
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: time
            after: '08:00'
            before: '20:00'
          - condition: or
            conditions:
              - condition: numeric_state
                entity_id: sensor.ms2_philips_sml001_illuminance
                below: '6'
                below: '8'
                entity_id: sensor.philips_sml001_581e6708_illuminance
              - condition: state
                entity_id: light.overloop
                state: 'on'
        sequence:
          - service: light.turn_on
            data:
              brightness_pct: 60
            target:
          - type: turn_on
            device_id: 49972fdf83a44090d78bfe9f395fa687
            entity_id: switch.tz3000_g5xawfcq_ts0121_5f6636fe_on_off
            domain: switch
          - delay:
              hours: 0
              minutes: 3
              seconds: 0
              milliseconds: 0
      - conditions:
        sequence: []
    default:
        data:
          brightness_pct: 15
      - delay:
          minutes: 2
  - service: light.turn_off
    data: {}
    entity_id: light.overloop_2
  - type: turn_off
mode: restart

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
water_escape schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:33:
Ik zie weer even iets niet..

Op de overloop gaan de lampen tussen 08:00 en 20:00 aan op 60% mits de lux waarde onder x is. Tussen 20:00 en 08:00 gaan ze aan op 15%, maar hier lijkt de lux waarde niks te doen en gaan dus altijd aan, ook als het te licht is.

Nu had ik ook de lux waarde meegegeven voor de tweede voorwaarde, maar dan gingen de lampen overdag aan somehow. Dus dat er weer uit gegooid.

Onderstaande werkt dus goed, behalve dat hij smorgens aan gaat terwijl het te licht is. Dus niet naar de lux kijkt.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
trigger:
action:
  - choose:
      - conditions:
            conditions:
        sequence:
            data:
            target:
          - delay:
      - conditions:
        sequence: []
    default:
        data:
      - delay:
Wat @JayOne hieronder zegt is beter verwoord :)

[ Voor 3% gewijzigd door Ronker32 op 03-05-2021 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
water_escape schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:33:

Doordat je alleen in de choose checkt op de lichtsterke conditie. In de choose action gaat hij eerst checken of bij de trigger wordt voldaan aan de eerste choose-condities, zo niet dan gaat hij verder naar de volgende choose conditie. Is die er niet dan pakt hij default. Dus in jouw geval gaat de default altijd af voor lichtsterktes hoger dan in de eerste conditie. Daarnaast is de tweede choose conditie ook redelijk nutteloos.

[ Voor 3% gewijzigd door JayOne op 03-05-2021 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:56
@water_escape Dat is weer exact wat de automation zegt :) Volgens mij was die ook met hulp van hier tot stand gekomen en wat lux toen geen must. Makkelijkste is denk ik de tweede case en de default even te wisselen. Dan kan je daar ook lux meegeven.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
trigger:
action:
  - choose:
      - conditions:
            conditions:
        sequence:
            data:
            target:
          - delay:
      - conditions:
            conditions:
                after: '20:00'
                before: '08:00'
            conditions:
        sequence:
            data:
          - delay:
    default: []

Hierin is nog niet meegenomen dat er beweging bleef zoals bij je keuken (dus door een while om de delay).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
JayOne schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:47:
Daarnaast is de tweede choose conditie ook redelijk nutteloos.
juist door wat je ervoor zegt niet ;)
[...] gaat hij eerst checken of bij de trigger wordt voldaan aan de eerste choose-condities, zo niet dan gaat hij verder naar de volgende choose conditie. Is die er niet dan pakt hij default.
Ofwel, het was een afvang case voor als het overdag te licht was. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:53
yes klopt helmaal.
En ik zie je voorstel nu ook wat ik mis deed. Ik had er geen OR van gemaakt.

waarom heb je de tweede condition als twee losse? En niet zoals bij eerste bij elkaar?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
- conditions:
            conditions:
Septillion schreef op maandag 3 mei 2021 @ 13:16:
@water_escape Dat is weer exact wat de automation zegt :) Volgens mij was die ook met hulp van hier tot stand gekomen en wat lux toen geen must. Makkelijkste is denk ik de tweede case en de default even te wisselen. Dan kan je daar ook lux meegeven.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
trigger:
action:
  - choose:
      - conditions:
            conditions:
        sequence:
            data:
            target:
          - delay:
      - conditions:
            conditions:
            conditions:
        sequence:
            data:
          - delay:
    default: []

Hierin is nog niet meegenomen dat er beweging bleef zoals bij je keuken (dus door een while om de delay).

[ Voor 4% gewijzigd door water_escape op 03-05-2021 14:46 ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:55
Ik heb een Shelly 2.5 waarvan ik de energy use weergeef. Deze klopte niet. Kijk ik in 't bijbehorend grafiekje wordt de totale Energy consumptie ook gereset om 06:00 in de ochtend en niet om 0:00 middernacht. Ik heb gekeken en overal staat de timezone goed (Shelly op automatisch, maar de tijd in de event staat wel goed).

Ik ben nog vrij vers met HA, dus ik weet niet waar ik nog meer instellingen kan aanpassen. Heeft iemand enig idee? Je ziet dus de energie grafiek oplopen tot 06:00 in de ochtend en daarna begint hij weer op 0 voor die dag. Dat levert dus incorrecte stats op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutsger
  • Laatst online: 08:29
Sinds een paar weken bezig Domoticz in te ruilen voor HA. Eerst alleen core op m'n server maar dat kostte.mij toch alemaal teveel tijd. Rpi4 met verloopkabel voor SSD (had ik nog liggen) aangeschaft en met HassOS aan de slag. Na veel gedoe m'n zwave aan de praat gekregen (USB-hub er tussen omdat m'n Aeotec anders niet werkt met een Rpi4) en nu bezig met de rfxcomm.

Deurbel is herkend en ik zie in de historie wanneer ie af is gegaan. Ik krijg een notificatie niet voor elkaar. Als ik met de ui een automatisering in elkaar klik krijg ik de volgende yaml:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
alias: Deurbel gaat
description: ''
trigger:
  - type: turned_on
    device_id: 9773f84186192f3447365f037a7342c6
    entity_id: binary_sensor.ac_15e62c2_1
action:
  - device_id: 283e97fd4b8f932d4a346e64f517551d
    domain: mobile_app
    type: notify
    title: De deurbel gaat
mode: single

Maar ik krijg geen notificatie. Wat doe ik fout?

En ik kan prima de status van de wasmachine uitlezen adhv het verbruik van de z-wave stekker. In Domoticz zet ik een globale boolean variabele op 1 als het verbruik boven de 10w komt zodat ik een notificatie kon sturen als ie weer 0 is (en de boolean weer op 0 zetten). Ik heb het idee dat dat in HA makkelijker kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
prutsger schreef op maandag 3 mei 2021 @ 15:11:
Sinds een paar weken bezig Domoticz in te ruilen voor HA. Eerst alleen core op m'n server maar dat kostte.mij toch alemaal teveel tijd. Rpi4 met verloopkabel voor SSD (had ik nog liggen) aangeschaft en met HassOS aan de slag. Na veel gedoe m'n zwave aan de praat gekregen (USB-hub er tussen omdat m'n Aeotec anders niet werkt met een Rpi4) en nu bezig met de rfxcomm.

Deurbel is herkend en ik zie in de historie wanneer ie af is gegaan. Ik krijg een notificatie niet voor elkaar. Als ik met de ui een automatisering in elkaar klik krijg ik de volgende yaml:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
trigger:
action:

En ik kan prima de status van de wasmachine uitlezen adhv het verbruik van de z-wave stekker. In Domoticz zet ik een globale boolean variabele op 1 als het verbruik boven de 10w komt zodat ik een notificatie kon sturen als ie weer 0 is (en de boolean weer op 0 zetten). Ik heb het idee dat dat in HA makkelijker kan?
Je moet de notify service aanroepen voor je app notificatie. Een voorbeeld staat hier in de docs.

Edit: of even zoeken op notify in dit topic zal je ook vele voorbeelden geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
prutsger schreef op maandag 3 mei 2021 @ 15:11:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
trigger:
action:

Als je de automation handmatig triggert, krijg je dan wel de notificatie? Bij instellingen, automatiseringen en dan de automation uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@-Casper Via device is wat minder bekend maar zou ook moeten werken ;)

@prutsger Dus inderdaad even kijken of je iets krijgt als je "Run actions" doet. Anders even kijken of je de app alle benodigde permissies hebt gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutsger
JayOne schreef op maandag 3 mei 2021 @ 15:53:
[...]

Als je de automation handmatig triggert, krijg je dan wel de notificatie? Bij instellingen, automatiseringen en dan de automation uitvoeren.
Yes,had ik even moeten zeggen maar als ik hem handmatig 'test' krijg ik een notificatie op m'n mobiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat doet mij vermoeden dat de trigger niet de juiste is. Weet je zeker dat het deze is en/of dat die deurbel niet misschien meer binary_sensors exposed (en je nu de verkeerde hebt)? Reden voor de vraag is de _1 op het einde :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:57
Iemand nog een goede aanrader voor een goedkope video deurbel of camera welke goed integreren met Home Assisant (Eventueel i.c.m surveillance station van Synology)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielhelm
  • Laatst online: 21:10

wielhelm

80/86 ST bladebladed

Bij mij staat het zo....
En deze doet het :)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
action:
  - service: notify.mobile_app_tel_willem
    data:
      title: Deurbel
      data:
        ttl: 0
JayOne schreef op maandag 3 mei 2021 @ 15:53:
[...]

Graag volgende keer zelf code-tags gebruiken

[ Voor 13% gewijzigd door Septillion op 03-05-2021 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
Hmmbob schreef op maandag 3 mei 2021 @ 09:07:
[...]
Database verwijderen. Of "purgen" met "keep_days" op het aantal dagen sinds je de unit gewijzigd hebt.
Of misschien toch gewoon de naam wijzigen.
Alle history verwijderen vind ik ook weer niet een optimale methode. De naam wijzigen voelt ook als een workaround. Eigenlijk lijkt de vraag te worden: Is dit een bug of expected behaviour?
En hoe kan ik alleen die ene sensor verwijderen?

Overigens staat hij in de history-tab wel op de juiste unit!
KC27 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 09:07:
@asvogel
Een herstart van home assistant core doet wonderen.
Dank, maar helaas lijkt dat geen verschil te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutsger
Hmmbob schreef op maandag 3 mei 2021 @ 16:57:
Dat doet mij vermoeden dat de trigger niet de juiste is. Weet je zeker dat het deze is en/of dat die deurbel niet misschien meer binary_sensors exposed (en je nu de verkeerde hebt)? Reden voor de vraag is de _1 op het einde :+
Toen ik de bel indrukte na aansluiten van de rfxcomm kreeg ik de volgende entiteiten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r_wFPWOBTGbcD5rDwHdRW52LRg0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LLsEGbyM6rV1BakMHNPOdu2q.jpg?f=user_large

Zojuist werden de boodschappen bezorgd en zie ik in de ontwikkelhulpmiddelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VMtxPOh_Zv8bqtQD2VRakpylKi8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mjKFO61165rDtNmuRtUJucC5.jpg?f=user_large

De 'Laatst gewijzigd' duidt er op dat het wel de juiste entiteit is. De 'AC 15e62c2:1 Rssi numeric' heeft nu ook een 'Laatst gewijzigd' van 20:15 maar dat lijkt mij dan de ontvanger zijn die het normale belsignaal afgeeft. Stel dat we die er een keer uittrekken omdat we geen geluid in de kamer willen dan wil ik nog wel een notificatie.

Bij de automatisering heb ik trouwens een 'apparaat' gekozen, ik wil eens testen met deze entiteit en heb hem even omgebouwd:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
trigger:
    from: 'off'
    to: 'on'
action:

Kan nu even niet testen helaas. Werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@asvogel
Dan zijn er nog twee mogelijkheden:
  1. Installeer en configureer sqlite web (add-on via supervisor), zoek de betreffende records op en verwijder ze
  2. Via Instellingen en dan onderaan Aanpassingen kun je o.a. unit_of measurement aanpassen

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21-09 18:08
Mijn HA docker install doet +200k dns requests op 24u tijd (80% van al mijn dns verkeer) Ik zie telkens de dns query type A naar "supervisor" in de logs, duizenden en duizenden requests.

Volgens mij niet de bedoeling? Iemand een idee wat dit is en hoe uit te zetten?

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@prutsger En als je even de history van die sensor opent, dan zie je dat hij even on was? (Bij devtool => states => i-icoontje => history)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
water_escape schreef op maandag 3 mei 2021 @ 14:42:
waarom heb je de tweede condition als twee losse? En niet zoals bij eerste bij elkaar?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
- conditions:
            conditions:
Zie nu je edit pas.

Maar dat is omdat het nooit op hetzelfde moment voor 8:00 en na 20:00 kan zijn ;) De daggrens is altijd om 0:00 waaraan bepaald wordt of het voor of na een tijd is. Het is nu wel na 20:00 maar niet voor 8:00, want dat is pas morgen (na 0:00) weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik zit met een 'probleem' met mijn airco. Ik gebruik deze om te verwarmen, en nu de buitentemperaturen (weer) iets hoger worden binnenkort, pendelt hij regelmatig, om de boel op temperatuur te houden. Hij heeft een bepaald minimum vermogen (240 watt), daaronder schakelt hij uit, en dus even later weer aan.
Heeft er iemand een oplossing voor dit probleem, dat je al ingezet hebt? Ik denk aan de binary sensor die op basis van de temperatuur (en een treshold) bepaalt of het te koud is, of goed op temperatuur. En daar dan de airco op schakelen (heb ik al gekoppeld aan hass).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Hmmbob schreef op maandag 3 mei 2021 @ 09:05:
[...]

Er wordt geprobeerd een automation aan te maken op basis van een blueprint waar de 2e actie (action[1], tellen begint bij 0) geen service heeft (bijvoorbeeld light.turn_on oid) terwijl die wel verwacht wordt. Het gaat om een blueprint waarbij je die wasmachine_smartplug probeert te gebruiken.
Dank, ik kom er niet helemaal uit maar ik laat het even zo. Kan het zijn dat het gebeurt omdat de startplug niet bereikbaar is bij het opstarten van HA? Meeste van de tijd is dat ding onbereikbaar (Zwave plug) aangezien hij achter een wasmachine/droger schakelaar zit die meestal op off staat.

En even wat anders, ik heb hier nog een ongebruikte iPad mini 2 liggen die ik als 'scherm' voor HA zou willen inzetten. Deze zou ik in een mooi frame in de woonkamer willen plaatsen en daar zaken als de thermostaat, temperaturen, stroomverbruik en de bediening van de verlichting dmv scènes op willen plaatsen. Ik heb al even zitten spelen met een separate Lovelace, werkt op zich aardig en ik heb de app 'Home-Dashboard' geprobeerd. Beide hebben hun voor en nadelen zie ik. En ik kwam nog een leuke tip tegen om het scherm van je iPad aan te gooien bij detectie van beweging op een sensor dmv HomeKit.

Wie heeft zoiets ook gemaakt en heeft leuke tips en trucs? Of voorbeelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
koelkast schreef op maandag 3 mei 2021 @ 22:19:
Ik zit met een 'probleem' met mijn airco. Ik gebruik deze om te verwarmen, en nu de buitentemperaturen (weer) iets hoger worden binnenkort, pendelt hij regelmatig, om de boel op temperatuur te houden. Hij heeft een bepaald minimum vermogen (240 watt), daaronder schakelt hij uit, en dus even later weer aan.
Heeft er iemand een oplossing voor dit probleem, dat je al ingezet hebt? Ik denk aan de binary sensor die op basis van de temperatuur (en een treshold) bepaalt of het te koud is, of goed op temperatuur. En daar dan de airco op schakelen (heb ik al gekoppeld aan hass).
Ik weet niet wat je gebruikt om je airco aan te sturen, maar de generic thermostat heeft daar een optie voor (min_cycle_duration)

https://www.home-assistan.../#configuration-variables

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Servor Welke Blueprint gebruik je ervoor? Zou kunnen dat deze door het niet beschikbaar zijn van de plug een ongeldige service call maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Septillion schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 08:56:
@Servor Welke Blueprint gebruik je ervoor? Zou kunnen dat deze door het niet beschikbaar zijn van de plug een ongeldige service call maakt.
Dat is deze blueprint. Leek me wel een aardige gezien de opties die er standaard inzitten en het feit dat ie nog met enige regelmaat bijgewerkt wordt zo te zien :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Servor Die Blueprint zie ik zo niets geks in. Voert zelf ook geen enkele actie uit, laat staan een service call. En verwacht niet dat de power meter entity verdwijnt als deze niet beschikbaar is of wel?

Blijft dus over de actions die jij in de Blueprint hebt gestopt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@A1AD Ik zie hier nu ook DNS gerelateerde issues langs komen. Is al wat ouder dus misschien staat er een antwoord tussen.

[ Voor 16% gewijzigd door Septillion op 04-05-2021 09:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:53

Rianata

Have you played Atari today?

Servor schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 08:39:
[...]

Dank, ik kom er niet helemaal uit maar ik laat het even zo. Kan het zijn dat het gebeurt omdat de startplug niet bereikbaar is bij het opstarten van HA? Meeste van de tijd is dat ding onbereikbaar (Zwave plug) aangezien hij achter een wasmachine/droger schakelaar zit die meestal op off staat.

En even wat anders, ik heb hier nog een ongebruikte iPad mini 2 liggen die ik als 'scherm' voor HA zou willen inzetten. Deze zou ik in een mooi frame in de woonkamer willen plaatsen en daar zaken als de thermostaat, temperaturen, stroomverbruik en de bediening van de verlichting dmv scènes op willen plaatsen. Ik heb al even zitten spelen met een separate Lovelace, werkt op zich aardig en ik heb de app 'Home-Dashboard' geprobeerd. Beide hebben hun voor en nadelen zie ik. En ik kwam nog een leuke tip tegen om het scherm van je iPad aan te gooien bij detectie van beweging op een sensor dmv HomeKit.

Wie heeft zoiets ook gemaakt en heeft leuke tips en trucs? Of voorbeelden?
Neem eens een kijkje in dit topic om inspiratie op te doen: Home Assistant - Show je setup

Daarnaast zijn op Reddit ook heel veel topics die mooie voorbeelden laten zien.

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:07
iemand in de laatste beta al de picnic interatie gebruikt ?
bij aanmelden krijg ik: Config flow kon niet geladen worden.

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:52
remcoXP schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:48:
iemand in de laatste beta al de picnic interatie gebruikt ?
bij aanmelden krijg ik: Config flow kon niet geladen worden.
Heb je een linkje? Picnic als in supermarkt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Vaevictis_ schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:52:
[...]

Heb je een linkje? Picnic als in supermarkt?
Ja: https://rc.home-assistant.io/integrations/picnic/

(Let op: beta only voor nu, zit vanaf morgen in stable)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramer65
  • Laatst online: 14:25
Wij hebben net een huis gekocht wat eigenlijk niet meer is dan een paar muren. Dat betekent dat oa de elektra opnieuw gedaan moet worden en daarom dacht ik dat het een goed moment is om eens met home automation aan de gang te gaan.

Ik wil beginnen met de basis; lampen. Ik heb in ons huidige huis een paar Hue lampen (1e generatie), maar gezien er nogal wat lampen in het huis gaan denk ik dat iets als IKEA lampen goedkoper zijn. Ik wil dingen graag zo generiek mogelijk opzetten zodat ik niet vast zit in één eco-systeem. HA lijkt hiervoor perfect, en van een vriend kreeg ik nog een tip over het gebruik van een conbee 2. Ik begrijp alleen niet in hoeverre dingen dan met elkaar te koppelen zijn. Daarover een paar vragen:
  1. Kan ik IKEA lampen ook direct aansturen vanaf een raspi met HA en een conbee 2 zonder zo'n tradfri hub ertussen?
  2. Ik wil ook (smart) aan/uit/dim-knoppen aan de muur hebben. Kan ik knoppen van andere merken gebruiken om die IKEA-lampen aan en uit te doen (tips welkom)?
  3. Als dat niet kan, zijn er dan lampen van andere merken die ik zonder gateway van dat merk direct kan aansturen vanuit HA op een raspi, en die ook met knoppen van andere merken aan te sturen zijn via HA?
Excuses als dit domme vragen zijn. Ik ben een beginner op het gebied van home automation.. :)

[ Voor 13% gewijzigd door kramer65 op 04-05-2021 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:31
@kramer65

1. Ja, dat kan. Ik heb een raspbee, ikea en philips lampen en diverse sensoren van Ikea en Xiaomi.
https://github.com/dresde...in/wiki/Supported-Devices

2. Normale aan/-uitknoppen maken de lampen spanningsloos, dan kun je ze niet meer of afstand inschakelen als ze uitzijn.

[ Voor 9% gewijzigd door RudolfR op 04-05-2021 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramer65
RudolfR schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 20:26:
@kramer65

2. Normale aan/-uitknoppen maken de lampen spanningsloos, dan kun je ze niet meer of afstand inschakelen als ze uitzijn. Misschien kun je een shelly in de muurdoos kwijt om dat af te vangen?
Ah, dit bedoel ik niet zo. Ik bedoelde wel dat ik smart-knoppen (of hoe noem je die?) aan de muur wil. Ik zou alleen wel graag vrij zijn in het merk knoppen dat ik koop, zodat ik niet vast zit aan ikea knoppen. Weet je of ik met zo'n raspi/conbee2 setup ook smart knoppen van andere merken kan gebruiken? En zo ja, heb je tips over welke smart-knoppen goed en mooi/minimalistisch zijn?

Hoe ik het gebruik voor me zie is dat je een knop aan de muur hebt waarmee je aan/uit/dimmen kan doen, en dat ik verdere instellingen (kleuren/conditions/etc) via HA doe. Op die manier kunnen m'n vriendin en zoon het via de muurknoppen doen, en kan ik zelf daarnaast lekker automatiseren in HA. Ik stel me dan voor dat zo'n muurknop van een generiek merk via HA de lamp aan stuurt. Is dit een logische setup?

[ Voor 4% gewijzigd door kramer65 op 04-05-2021 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:31
@kramer65

Ja, dat weet ik, en dat had jij ook kunnen weten als je de link had gecheckt. :+

Daarop staan ook ondersteunde in-wall-switches:

https://github.com/dresde...ll-switches--power-meters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramer65
@RudolfR

Top, thanks. Ik zie dat het is zoals ik al hoopte; een grote mix-n-match. Ik ga die conbee 2 en een paar lampen en switches bestellen om daarmee ervaring op te doen. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaneV
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:39
kramer65 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 20:11:
Wij hebben net een huis gekocht wat eigenlijk niet meer is dan een paar muren. Dat betekent dat oa de elektra opnieuw gedaan moet worden en daarom dacht ik dat het een goed moment is om eens met home automation aan de gang te gaan.

Ik wil beginnen met de basis; lampen. Ik heb in ons huidige huis een paar Hue lampen (1e generatie), maar gezien er nogal wat lampen in het huis gaan denk ik dat iets als IKEA lampen goedkoper zijn. Ik wil dingen graag zo generiek mogelijk opzetten zodat ik niet vast zit in één eco-systeem. HA lijkt hiervoor perfect, en van een vriend kreeg ik nog een tip over het gebruik van een conbee 2. Ik begrijp alleen niet in hoeverre dingen dan met elkaar te koppelen zijn. Daarover een paar vragen:
  1. Kan ik IKEA lampen ook direct aansturen vanaf een raspi met HA en een conbee 2 zonder zo'n tradfri hub ertussen?
  2. Ik wil ook (smart) aan/uit/dim-knoppen aan de muur hebben. Kan ik knoppen van andere merken gebruiken om die IKEA-lampen aan en uit te doen (tips welkom)?
  3. Als dat niet kan, zijn er dan lampen van andere merken die ik zonder gateway van dat merk direct kan aansturen vanuit HA op een raspi, en die ook met knoppen van andere merken aan te sturen zijn via HA?
Excuses als dit domme vragen zijn. Ik ben een beginner op het gebied van home automation.. :)
Als je de mogelijkheid hebt tot vervangen van bekabeling etc... zou ik toch opteren voor een bekabeld systeem ipv zigbee draadloos. Denk dan aan Niko home control, knx, loxon, etc.. Die systemen kan je dan ook integreren in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramer65
ShaneV schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 21:11:
[...]

Als je de mogelijkheid hebt tot vervangen van bekabeling etc... zou ik toch opteren voor een bekabeld systeem ipv zigbee draadloos. Denk dan aan Niko home control, knx, loxon, etc.. Die systemen kan je dan ook integreren in HA.
Ik dacht dat draadloos wat dit betreft de toekomst was; flexibeler en goedkoper. Waarom zou jij opteren voor een bekabeld systeem? Omdat het betrouwbaarder is? Of om andere redenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

ShaneV schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 21:11:
[...]
Niko Home Control is tegenwoordig ook draadloos te krijgen en ondersteund Zigbee. Niko verkoopt dus ook Zigbee spul, maar wel tegen Niko prijzen :D

Met Zigbee ontgaat mij het nut van bekabeling: duur, niet flexibel, vendor lock-in, etc.
Iets wat je juist met HA tracht te voorkomen, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:52
kramer65 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 21:15:
[...]

Ik dacht dat draadloos wat dit betreft de toekomst was; flexibeler en goedkoper. Waarom zou jij opteren voor een bekabeld systeem? Omdat het betrouwbaarder is? Of om andere redenen?
Als ik de keuze heb tussen bedraad en draadloos altijd voor bedraad gaan omdat je wilt dat schakelaars het altijd doen. Dus betrouwbaarheid maar ook snelheid is een issue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@kramer65 Ik zou mezelf niet blindstaren op smart bulbs. Zeker omdat er amper wat te krijgen is met goed licht. Voor primair licht in de leefruimtes zou ik altijd CRI >90 lampen adviseren. Dus duik eens in de wereld van CRI en kleurtemperatuur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipjr
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-09 23:38
Hmmbob schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:55:
[...]

Ja: https://rc.home-assistant.io/integrations/picnic/

(Let op: beta only voor nu, zit vanaf morgen in stable)
Indrukwekkend! Bedankt voor de toevoeging.

edit: en inmiddels al 6+ gebruikers:
https://analytics.home-assistant.io/#integrations
735 Picnic 6 (0%)

[ Voor 16% gewijzigd door kipjr op 05-05-2021 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramer65
Septillion schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 21:32:
@kramer65 Ik zou mezelf niet blindstaren op smart bulbs. Zeker omdat er amper wat te krijgen is met goed licht. Voor primair licht in de leefruimtes zou ik altijd CRI >90 lampen adviseren. Dus duik eens in de wereld van CRI en kleurtemperatuur :)
Dank voor de tip. Ik had nog nooit van CRI gehoord. Ik heb er net eens over zitten lezen, en eerlijk gezegd heb ik niet het idee dat dat heel belangrijk voor mij is. Ik heb hier thuis nu de eerste generatie Hue lampen. Ik heb ze 99% van de tijd op een zacht gelige kleur. Schijnbaar zie ik daarmee van van alles niet de ware kleur, maar dat maakt me eigenlijk weinig uit. De kamer is mooi warm verlicht en dat is waar ik om geef.

Ik denk dat je me hiermee dus alleen maar meer hebt overtuigd van het feit dat smart bulbs voor mijn gebruik prima zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramer65
Mars Warrior schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 21:26:
Met Zigbee ontgaat mij het nut van bekabeling: duur, niet flexibel, vendor lock-in, etc.
Iets wat je juist met HA tracht te voorkomen, toch?
Exact ook mijn idee dus. Alhoewel ik niet weet hoe betrouwbaar draadloze knoppen zijn.
Vaevictis_ schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 21:31:
Als ik de keuze heb tussen bedraad en draadloos altijd voor bedraad gaan omdat je wilt dat schakelaars het altijd doen. Dus betrouwbaarheid maar ook snelheid is een issue.
Bedoel je met snelheid dat je wil dat hij binnen een 100 miliseconden aan gaat? Of bedoel je dat het met smart-lampen wel eens 10 seconden kan duren? Ik vind één seconde namelijk prima.

En wat betreft betrouwbaarheid; zijn draadloze switches in jouw ervaring weinig betrouwbaar? Heb jij wel eens/vaak dat lampen het niet doen wanneer je de knop in drukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaneV
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:39
kramer65 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 21:15:
[...]

Betrouwbaarheid bovenop alles. Geen batterijen, geen stoor zenders, etc.. als je geen verder Lock in wil, bekijk dan zeker even knx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:03

Het is al eerder genoemd, maar als alles toch nog gemaakt moet worden, dan zou ik voor een bedraad systeem gaan. Dat kan een professioneel systeem zijn, maar zelf gebruik ik -zoals ik ze noem- slimme dimmers. Ik gebruik overal in huis Fibaro Dimmer 2 wat op basis is van Z-Wave.

Het grote voordeel is dat dit systeem zowel via Home Assistant als met gewone knoppen te bedienen is (ik heb overal pulsschakelaars ingebouwd). Zo kan toch iedereen (bijvoorbeeld de schoonmaakster of (schoon)ouders) de lampen gewoon bedienen, maar ook als Home Assistant een keer plat ligt bijvoorbeeld of je telefoon leeg is.

Voordelen:
  • Vrijwel net zo duur als één slimme lamp, maar goedkoper wanneer er meerdere lampen op aangesloten worden.
  • Kunnen gewoon domme, dimbare lampen gebruikt worden.
  • Ook bediening mogelijk zonder Home Assistant.
Nadelen:
  • Mijn verlichting knippert af en toe (waarschijnlijk op de CAB signalen).
  • Geen kleur instellingen mogelijk, enkel helderheid.
Al mijn slimme apparaten in huis kan ik via Home Assistant bedienen, maar ik heb altijd een handmatige mogelijkheid om het buiten Home Assistant om te kunnen bedienen. Denk aan de verlichting, maar ook gordijnen die ook met een rukje aan het gordijn te openen zijn, rolluiken die ook een schakelaar hebben, slimme stopcontacten met ook een bedieningsknopje erop.
Het komt niet vaak voor dat Home Assistant eruit ligt, maar als het zover is, is het wel heel fijn om alles toch nog te kunnen gebruiken. Ook goed voor de WAF.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcocusters
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02-01 15:13
Wellicht dat iemand mij kan helpen, ik heb de volgende vraag ook al bij HA community gesteld maar tot op heden nog geen reactie.

https://community.home-as...map-content-sensor/305163

Kort samengevat: ik krijg er niet voor elkaar om een twee imap conent sensors te maken, wat dus niet alleen de naam uit een mail genereert maar ook bijvoorbeeld de waarden 'added' of 'deleted'.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
kramer65 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 22:02:
Ik heb ze 99% van de tijd op een zacht gelige kleur. Schijnbaar zie ik daarmee van van alles niet de ware kleur, maar dat maakt me eigenlijk weinig uit. De kamer is mooi warm verlicht en dat is waar ik om geef.
Nu ben je CRI met kleur temperatuur aan het verwarren ;) Ook met een hoge CRI kan je nog de warme "gloeilamp gloed" hebben. Dan ga je gewoon naar een kleurtemperatuur van 2200K(elvin). Dit kan door lampen te kopen die dat hebben, smart bulbs die dat kunnen (CCT heet dat vaak) of met DimTone / WarmGlow lampen.

Maar dat staat los van CRI, dat is alleen hoe natuurlijk licht is. Vooral zaken als eten zien er bij hogere CRI gewoon sneller smakelijk uit. (We zijn onbewust aardig getraind om slecht eten te herkennen.) Naast zonlicht had een gloeilamp ook nagenoeg een kleurweergave van 100%. Dus het is voor veel mensen alleen iets wat ze onbewust zien.

Goed, voor zover mijn betoog over hoge CRI :+ Als je er niet voor kiest, prima, ik kom alleen niet eten :+ O-) Maar wilde wel even weg helpen dat het niets met "het gelige" te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramer65
Septillion schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 08:44:

Maar dat staat los van CRI, dat is alleen hoe natuurlijk licht is. Vooral zaken als eten zien er bij hogere CRI gewoon sneller smakelijk uit..
Oeh, dat is wel een extréém goed argument. Ik hou erg van koken, dus als je met een paar goeie lampen je eten er smakelijker uit kan laten zien dan ben ik daar wel vatbaar voor ja.

En wat jij dus zegt is dat er weinig smart-bulbs zijn met een hoge CRI? Weet je toevallig welke smart-bulbs dat wél hebben? Dan koop ik namelijk gewoon hoge-CRI-lampen voor in de keuken en woonkamer, en kan de rest van het huis met simpelere lampen aan.

Of zijn er helemaal geen smart lampen met een hoge CRI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@kramer65 Ik zit niet zo extreem in de smart bulbs maar ik heb ze nog niet gezien. Bij Hue heeft de marketing afdeling schijnbaar tot nu toe altijd gewonnen en lag de focus altijd op meer lumen ipv hogere CRI. Nu heeft Philips Lighting recent wel heel veel nieuwe domme lampen met hoge CRI uitgebracht dus misschien dat het gaat schuiven.

Wat je dus ook zou kunnen overwegen is om gewoon een "smarts" module te plaatsen bij je primaire verlichting van domme lampen. Zo heb ik ook gewoon (vooral) Zigbee dimmer modules bij mijn primaire lamen zitten en dan DimTone lampen (dus dimmen naar warm). Dingen als kleurtjes laat ik voor de accent lampen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kramer65
Septillion schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:56:
Wat je dus ook zou kunnen overwegen is om gewoon een "smarts" module te plaatsen bij je primaire verlichting van domme lampen. Zo heb ik ook gewoon (vooral) Zigbee dimmer modules bij mijn primaire lamen zitten en dan DimTone lampen (dus dimmen naar warm). Dingen als kleurtjes laat ik voor de accent lampen.
Bedoel je dat je dan een smart zigbee module achter je domme (hoge CRI) lamp in het plafond zet zodat je je domme hoge CRI lampen alsnog met zigbee dimmers kan aansturen? Dat is natuurlijk ook nog een idee. Alhoewel ik dan eerder zou neigen naar het installeren van slimme lampen met de hoogste CRI die op dit moment verkrijgbaar is, en er dan vanuit gaan dat er in de nabije toekomst slimme bulbs gaan komen met een hoger CRI. Dan hou ik de setup simpel en ga ik er vanuit dat dergelijke lampen binnen een jaar of 2 op de markt gaan komen.

Iets anders nog. Nu de elektra toch nog gedaan moet worden; gordijnen en muziek. Ik zie dat er automagische gordijnrails zijn. Ik moet daar nog in duiken, maar wel binnen een week beslissen over veel elektra. Vandaar dat ik nogal haast heb met al m'n antwoorden vinden. Weet jij (of iemand anders) of ik voor zo'n gordijnrails volsta met 220V boven bij het raam uit laten komen? Dat kan zowel links of rechts van het raam toch? Of moet ik 220V aan beide kanten hebben als ik de gordijnen vanuit het midden naar beide kanten open wil laten gaan?

En het zou natuurlijk ook mooi zijn om her en der wat speakers neer te zetten. Slimme speakers volstaan toch ook gewoon met een stopcontact? De rest gaat draadloos neem ik aan?

Overigens waardeer ik je reacties echt enorm! Door jouw (en andere) reacties heb ik sinds gisteren superveel gelezen en geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peetgate
  • Laatst online: 18-07 23:24

Wij hebben recentelijk een nieuwbouwhuis 'besteld' en ik ben alvast wat aan het rondkijken. In ons huidige huis heb ik Tradfri lampen met Xiaomi bewegingsmelders. Dat werkt gewoon mooi samen via Zigbee. Om te voorkomen dat gasten de lichten stroomloos maken heb ik alle fysieke schakelaars onklaar gemaakt in huis. Dit betekent wel dat wanneer ik eens een Zigbee-lamp moet resetten, ik fysiek de lamp een x aantal keer uit zijn fitting moet draaien voor een reset. Ook ben je volledig afhankelijk van de stabiliteit van je Conbee (deze is over het algemeen verbluffend goed, maar heeft geen 100% uptime). Wanneer deze problemen geeft kun je de lampen niet meer schakelen. Dat is de reden dat ik van plan ben om alle schakelaars te gaan voorzien van een WiFi powered Shelly relais. Mocht het in noodgevallen nodig zijn, dan heb ik altijd een back-up. Just my two cents. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
kramer65 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:06:
Bedoel je dat je dan een smart zigbee module achter je domme (hoge CRI) lamp in het plafond zet zodat je je domme hoge CRI lampen alsnog met zigbee dimmers kan aansturen?
Yep, dat. Trek je sturing en lamp los. Kan je ze eventueel ook los van elkaar wisselen als je dat wilt etc. Zelfs nog terug naar dom als je wilt. 1 lamp + 1 module zal duurder zijn dan 1 slimme lamp. Maar als je plekken hebt waar je meer dan één lamp gekoppeld hebt scheelt het überhaupt al in aanschaf, laat staan als je later alleen de lampen wilt vervangen.

Met gordijnen heb ik nog geen ervaring dus zou ik niet bij kunnen helpen. Net als dat ik de exacte sturing nog achterwegen gelaten heb :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

[...]

Iets anders nog. Nu de elektra toch nog gedaan moet worden; gordijnen en muziek. Ik zie dat er automagische gordijnrails zijn. Ik moet daar nog in duiken, maar wel binnen een week beslissen over veel elektra. Vandaar dat ik nogal haast heb met al m'n antwoorden vinden. Weet jij (of iemand anders) of ik voor zo'n gordijnrails volsta met 220V boven bij het raam uit laten komen? Dat kan zowel links of rechts van het raam toch? Of moet ik 220V aan beide kanten hebben als ik de gordijnen vanuit het midden naar beide kanten open wil laten gaan?
Er zijn diverse systemen, zelf gebruik ik Slide en SwitchBot. Switchbot is oplaadbaar en vereist dus geen stopcontact in de buurt. Voor Slide is wel een stopcontact nodig, per Slide één stopcontact. Zie de site van Slide wanneer je met één uit de voeten kunt en wanneer je er twee nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramer65
@JBS

Gezien ik een hekel heb aan opladen of batterijen verwisselen zou ik dan liever voor Slide gaan. En het is nog een Nederlands bedrijf ook zie ik.. :)

En werkt Slide dan ook goed samen met Home Assistant? Kan je bv plannen dat de gordijnen 's ochtends open gaan en na zonsondergang weer dicht?

Als dat allemaal zo is dan regel ik elektra boven aan bij de gordijnen. Dan hoef ik dat systeem nog niet aan te schaffen, maar is de boel er wel klaar voor.

[ Voor 20% gewijzigd door kramer65 op 05-05-2021 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

kramer65 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 13:50:
@JBS

Gezien ik een hekel heb aan opladen of batterijen verwisselen zou ik dan liever voor Slide gaan. En het is nog een Nederlands bedrijf ook zie ik.. :)

En werkt Slide dan ook goed samen met Home Assistant? Kan je bv plannen dat de gordijnen 's ochtends open gaan en na zonsondergang weer dicht?

Als dat allemaal zo is dan regel ik elektra boven aan bij de gordijnen. Dan hoef ik dat systeem nog niet aan te schaffen, maar is de boel er wel klaar voor.
Ja, dat kan in HA (en in de Slide app overigens ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
KC27 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 21:32:
@asvogel
Dan zijn er nog twee mogelijkheden:
  1. Installeer en configureer sqlite web (add-on via supervisor), zoek de betreffende records op en verwijder ze
  2. Via Instellingen en dan onderaan Aanpassingen kun je o.a. unit_of measurement aanpassen
Inmiddels is het vanzelf opgelost; ik denk dat de oude data gepurged is en dus nu alleen de goede unit_of_measurements erin staan.
Dank voor de tweede optie, die kende ik nog niet. Daar ga ik nog wel eens mee spelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderjohan
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-09 22:06
[...]

Ik heb zelf gordijnen met een zigbee motor van Xiaomi aan gekoppeld. Gewoon besteld bij Ali.

https://a.aliexpress.com/_mqKY7ED

Via zigbee2mqtt is deze te koppelen aan HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:57
Ik zal vast blind zijn, maar kan niet vinden wat ik zoek. Ik heb een input_datetime, en wil daar een (Python) datetime van maken, zodat ik er met een timedelta mee kan rekenen (2 weken wil ik niet als timestamp gaan doen, veel te tricky met zomer en wintertijd, schrikkelsecondes, etc).

De enige manier die ik kan vinden is via strptime, maar dat voelt ook vies. Is er dus geen manier om óf meteen een datetime uit de input_datetime te krijgen, óf om het timestamp attribuut van de input_datetime om te zetten naar een datetime object?

Overigens zijn andere oplossingen, buiten input_datetime om, ook welkom. Idee is om vanaf een datum die ik bv nu erin zet elke twee weken een melding te geven ten opzichte van de laatste melding. Daarom dus dat ik bij een input_datetime uit kom die ik met een set_datetime(+ timedelta(weeks=2)) steeds wil opschuiven. Maar voor de + timedelta heb ik dan dus een datetime nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Release Day!

2021.5.0 is zojuist gereleased. Kan nog even duren voor de builds klaar zijn.

Release notes staan (nog) hier: https://www.home-assistant.io/blog/2021/05/05/release-20215/

[ Voor 24% gewijzigd door Hmmbob op 05-05-2021 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Nog een aanvulling die ik volgens mij nog niet voorbij heb zien komen...
  1. Ikea Tradfri lampen kun je gewoon via een Zigbee stick icm zigbee2mqtt en HA aansturen.
  2. Je hebt Zigbee knoppen die je via Touchlink direct kunt koppelen met de lampen. Daarmee stuur je dus direct een lamp aan, zonder tussenkomst van een hub of HA. Je zult wel ff goed moeten kijken of de schakelaars/dimmers Touchlink ondersteunen.
    Met zigbee2mqtt kun je in ieder geval een schakelaar en lamp koppelen vanuit de Web UI.
  3. De tussenweg is al genoemd: fysieke schakelaars/dimmers die dus bekabeld aan je (domme, maar mooie WarmGlow/DimTone met CRI van 90/95) lamp hangen, maar wel bediend kunnen worden via Zigbee.
De lampen en schakelaars maken je Zigbee mesh netwerk sterk en betrouwbaar. Touchlink zorgt ervoor dat je de lampen altijd met fysieke schakelaars/dimmers kunt bedienen, ook als HA het niet doet.

De echte bedrade systemen zoals KNX zijn wat mij betreft niet te vergelijken met een Zigbee oplossing. KNX is mooi spul. Een kennis heeft het, maar toen ik de prijzen zag van een Jung KNX inbouwdimmer van €200 / stuk was ik genezen 8)

Natuurlijk speelt ook mee dat ik nu 3 jaar probleemloos Tradfri / Xiaomi / Gledopto / Sunricher / Blitzwolf spul heb. Ook het bereik is dankzij de mesh perfect door het hele huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:03
Hmmbob schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 19:07:
Release Day!

Release notes staan (nog) hier: https://rc.home-assistant.io/blog/2021/05/05/release-20215/
Damn je bent snel :)
Hier alvast de release notes te lezen
https://rc.home-assistant.io/blog/2021/05/05/release-20215/

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, dat zei ik al :+

Maar heb alle betas sinds beta4 gedraaid, nog wel wat leuke issues mee uit kunnen halen. Was leuk om te doen!

Oh, en net een paar minuten voor de release nog wat typos uit de concept release notes gevist en doorgegeven :+

[ Voor 30% gewijzigd door Hmmbob op 05-05-2021 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Hmmbob schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 19:07:
Release Day!

Release notes staan (nog) hier: https://www.home-assistant.io/blog/2021/05/05/release-20215/
Ik ben wel blij met de maand cyclus. Geeft een stuk meer rust en stabiliteit... _/-\o_

Ontwikkelaars kunnen ook meer wijzigen / afmaken in een maand tov de vroegere 2-wekelijkse cyclus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-09 11:30

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Zonder problemen geüpdatet naar 2021.5.0

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:50
sanderjohan schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 18:19:
[...]

Ik heb zelf gordijnen met een zigbee motor van Xiaomi aan gekoppeld. Gewoon besteld bij Ali.

https://a.aliexpress.com/_mqKY7ED

Via zigbee2mqtt is deze te koppelen aan HA.
Daar is toch ook aparte rails voor nodig?

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderjohan
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-09 22:06
robbinonline schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 22:37:
[...]

Daar is toch ook aparte rails voor nodig?
Dat klopt. Je kunt dan kiezen tussen links-, rechts- of middenopenent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@RobertMe Waarom een input_datetime niet standaard als datetime-object naar voren komt weet ik ook niet. Zelf heb ik daarvoor het volgende:
code:
1
{{ now().fromisoformat(states('input_datetime.pantry_litter_box_done')) }}

Dit is ook een hack. Omdat je niet direct een constructor kunt aanroepen is de makkelijkste manier om met now() een datetime object aan te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:57
Septillion schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 08:31:
@RobertMe Waarom een input_datetime niet standaard als datetime-object naar voren komt weet ik ook niet. Zelf heb ik daarvoor het volgende:
code:
1
{{ now().fromisoformat(states('input_datetime.pantry_litter_box_done')) }}

Dit is ook een hack. Omdat je niet direct een constructor kunt aanroepen is de makkelijkste manier om met now() een datetime object aan te maken.
Dank, dit werkt inderdaad. Gevalletje: if it looks stupid, but works, it ain't stupid. Alle andere opties vond ik nog vele malen slechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramer65
Mars Warrior schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 19:08:
[...]

Nog een aanvulling die ik volgens mij nog niet voorbij heb zien komen...
  1. Ikea Tradfri lampen kun je gewoon via een Zigbee stick icm zigbee2mqtt en HA aansturen.
  2. Je hebt Zigbee knoppen die je via Touchlink direct kunt koppelen met de lampen. Daarmee stuur je dus direct een lamp aan, zonder tussenkomst van een hub of HA. Je zult wel ff goed moeten kijken of de schakelaars/dimmers Touchlink ondersteunen.
    Met zigbee2mqtt kun je in ieder geval een schakelaar en lamp koppelen vanuit de Web UI.
  3. De tussenweg is al genoemd: fysieke schakelaars/dimmers die dus bekabeld aan je (domme, maar mooie WarmGlow/DimTone met CRI van 90/95) lamp hangen, maar wel bediend kunnen worden via Zigbee.
De lampen en schakelaars maken je Zigbee mesh netwerk sterk en betrouwbaar. Touchlink zorgt ervoor dat je de lampen altijd met fysieke schakelaars/dimmers kunt bedienen, ook als HA het niet doet.

De echte bedrade systemen zoals KNX zijn wat mij betreft niet te vergelijken met een Zigbee oplossing. KNX is mooi spul. Een kennis heeft het, maar toen ik de prijzen zag van een Jung KNX inbouwdimmer van €200 / stuk was ik genezen 8)

Natuurlijk speelt ook mee dat ik nu 3 jaar probleemloos Tradfri / Xiaomi / Gledopto / Sunricher / Blitzwolf spul heb. Ook het bereik is dankzij de mesh perfect door het hele huis.
Wat een waardevolle reactie. Dankjewel!

Touchlink heb ik net kort wat over gelezen. Ik zag het nog wel als mogelijk problematisch dat HA up moet zijn om je lampen handmatig aan te doen. Super dat er dus ook een directe manier is. Daar nog een paar vragen over;
  1. Kan je met touchlink dan ook meerdere lampen aan één switch koppelen?
  2. Kan je dan ook geavanceerdere dingen doen zoals dat één klik de lichten in de woonkamer aan/uit zijn en een dubbelklik de lampen in de woonkamer én in de keuken aan/uit zijn?
  3. Heeft elke zigbee switch touchlink? Of zijn dat alleen specifieke touchlink-switches?
  4. En mag ik vragen welke switches jij hebt? En waarom je daarvoor gekozen hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21-09 18:08
Kan ik een variabele van een event gebruiken in een actie, snipped van mijn automation:
Ik heb hier een fixed code ingegeven maar de deconz event: "trigger.event.data.code" bevat de juist ingegeven code op het keypad. Ik zou deze code willen doorsluizen naar alarmo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rnB-vNzG90w1SIxI9Lf6aXRvEHE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eybJfcqCCwjQCf0A1oHBBSi7.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een idee?

That was easy. Kan enkel in yaml maar ok: '{{ trigger.event.data.code }}' d:)b

[ Voor 5% gewijzigd door A1AD op 06-05-2021 11:07 ]

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
Mars Warrior schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 19:08:
[...]

Toevallig dat je Blitzwolf noemt: Ik ben op zoek naar wat plafonnieres en ik kwam op banggood een blitzwolf plafondlamp tegen met ontzettend gefotoshopte plaatjes. Het is een wat kleine lamp (30cm doorsneel, zou liever iets groters hebben maarja) maar zo te zien zou die via het Tuya protocol te bedienen zijn.

Heb je toevallig ervaringen met zo'n ding? Hoe makkelijk is zo'n Blitzwolf lamp aan HA te koppelen en is het mogelijk om internet-phone-home praktijken uit te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaxalex
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 08:28
Ik heb al in de oude topic gezocht maar kon daarin niet vinden wat ik zoek.

Ik wil elke ochtend een pushmelding krijgen met een routeupdate naar het werk. Zodat als er een file staat ik hierop kan inspelen. Nu zat ik te denken aan google maps, maar hiervoor is geen integratie.

Ik ben nog niet heel ver met Node-red maar kan mij hierin verdiepen.

Is er iemand die dit gebruikt en zo ja, hoe heb je dit aangepakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Dutchess_Nicole Is het deze? Lijkt dus ook ten prooi gevallen aan de non-ESP chip :/ Dus dan zou je met Local Tuya aan de gang moeten. Geen idee of dat alle phone-home stopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@ajaxalex Er is wel een Google Maps Travel Time integratie en een Waze Travel Time integratie Kan je daar wat mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@ajaxalex beiden zitten sinds 2021.5 in de UI "integraties". Waze heb je geen tokens oid nodig.

Kwestie van automation bouwen die op je gewenste tijd een notificatie naar je HA app stuurt en de reistijd doorgeeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaxalex
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 08:28
Hmmbob schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 12:20:
@ajaxalex beiden zitten sinds 2021.5 in de UI "integraties". Waze heb je geen tokens oid nodig.

Kwestie van automation bouwen die op je gewenste tijd een notificatie naar je HA app stuurt en de reistijd doorgeeft?
Ja top, ik ga er even induiken. Ik heb hier maandag naar gekeken en gister de update gedaan naar 2021.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik had zoiets, maar kan het niet meer vinden....

Edit: niet helemaal hetzelfde, maar hiermee moet je een eind kunnen komen:
https://github.com/hmmbob...ion/morning_briefing.yaml

[ Voor 63% gewijzigd door Hmmbob op 06-05-2021 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
Septillion schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 12:12:
@Dutchess_Nicole Is het deze? Lijkt dus ook ten prooi gevallen aan de non-ESP chip :/ Dus dan zou je met Local Tuya aan de gang moeten. Geen idee of dat alle phone-home stopt.
Nee, dat is niet degene die ik langs zag komen.
Bij nadere inspectie is het ook niet helemaal wat ik wil: de hoofdlamp is wit (instelbaar in temperatuur, maar wel alleen wit) en de bovenrand heeft een RGB strip waardoor het plafond gekleurd wordt.

Het is dus deze:
https://www.banggood.com/...N&ID=6301150&rmmds=search

Ik ga dus even verder kijken naar een lamp die in z'n geheel RGB kan uistralen. Bedankt voor die site, ik heb het gebookmarked! Zo te zien staan daar een aantal mogelijke kandidaten op (die dan dus prima zullen werken want tasmota heb ik hier al werkend via MQTT!)

...aangenomen dat ze idd nog op de ESP draaien... :(

Pagina: 1 ... 20 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.