Twee weken terug heeft een USB voeding kortsluiting veroorzaakt en spanning viel uit van de NUC waar HA op zit, daarnaast viel de ZIGGO modem, Netgear Orbi router, 16 poort switch en Raspberry Pi met P1 Monitor uit.
Mijn hele huis automation was lam gelegd tot alles was opgestart, router moest ik paar keer rebooten omdat het problemen bleef geven met Wifi apparaten (waarschijnlijk was ik te ongeduldig met de router)
Alles wat uitviel zit in een kast waar ook groepenkast is geïnstalleerd, dus een extra WCD aangelegd uit een andere geroep en alles gesplitst.
Als of duvel ermee speelt, afgelopen dinsdag viel weer spanning weg, dit keer door een aardlekschakelaar, onze installatieautomaten zijn geen aardlekautomaten dus die zitten gezamenlijk onder een aardlekschakelaar, die splitsing die ik had gemaakt heeft niet geholpen. Dit keer was ik niet thuis dus alles heeft een tijd plat gelegen. Grappige is, dat ik niet eens weet hoelang geleden laatste spanningsuitval was.
Ik was het zat dus een UPS besteld (ja, ja, na twee keer al), ik had al twee Green Cell UPS'en (voor mij PC en camera systeem) dus weer een Green Cell besteld zonder na te denken. Green Cell is niet zo duur en doet wat het moet doen. En het was niet te integreren met HA natuurlijk, althans dat dacht ik omdat ik niets over Green Ceel met NUT addon en integratie kon vinden.
Ik deel mijn ervaring hier zodat andere niet hoeven zoeken, het was eigenlijk makkelijker dan dat ik dacht.
Ik heb deze
2000VA Green Cell besteld, het zou een uur vol moeten houden.
Ik heb Hass.IO op NUC, dus UPS op een USB poort van de NUC aangesloten.
Hierna heb ik
Network UPS Tools addon geïnstalleerd via Supervisor dash.
Bij de configuratie van addon moet je een driver aangeven, dit was ook makkelijk te vinden omdat Green Cell, Upsilon 2000 applicatie gebruikt voor windows. Driver van Upsilon zou "blazer_usb" moeten zijn maar dit werkte niet goed, toen op de
NUT Hardware pagina gekeken en zag dat blazer_usb verschillende type's had, ik heb het werkend met "blazer_usb langid_fix=0x0409" dit is te controleren bij de logboek van de addon.
Dus in Config van addon:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| users:
- username: Ik
password: wEeTnIeT
instcmds:
- all
actions:
- set
devices:
- name: myups
driver: blazer_usb langid_fix=0x0409
port: auto
config: []
mode: netserver
shutdown_host: 'false' |
Ik had werkend addon, nu moest het even geïntegreerd worden in HA.
https://www.home-assistant.io/integrations/nut/ geïnstalleerd, tijdens installeren wordt username, password en host gevraagd, kijk bij de addon voor hostnaam.
En voila:
Nu nog even een automation aanmaken zodat NUC automatisch uitgezet wordt als batterij van UPS onder "Low Battery Voltage" limiet komt.