Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.363.362 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visitor.q
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-06 22:37
Ik schrijf mijn sensordata weg naar een influxdb op mijn synology. Ik heb via de supervisor een influxdb integratie geinstalleerd, maar het is me niet helemaal duidelijk of dat gaat om een lokale influxdb instantie (dus draaiend op mijn HA device), of dat ik die nodig heb om uberhaupt data richting een influxdb te schuiven. Ik wil deze namelijk, als het kan, eruit gooien maar snap niet of ik daarmee mijn externe sensor data verzameling ook om zeep help :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-06 15:48
Visitor.q schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:05:
Ik schrijf mijn sensordata weg naar een influxdb op mijn synology. Ik heb via de supervisor een influxdb integratie geinstalleerd, maar het is me niet helemaal duidelijk of dat gaat om een lokale influxdb instantie (dus draaiend op mijn HA device), of dat ik die nodig heb om uberhaupt data richting een influxdb te schuiven. Ik wil deze namelijk, als het kan, eruit gooien maar snap niet of ik daarmee mijn externe sensor data verzameling ook om zeep help :+
Als ik op https://www.home-assistant.io/integrations/influxdb/ kijk dan hebben ze het dus over een externe Influxdb instance.
Ik neem aan dat je dus een server en port op zou moeten geven in de integration.

Zo te zien is het belangrijkste verschil van deze integratie tov de recorder yaml het feit dat Chronograf (de visualisatie tool) er ook bij gezet wordt zodat je je grafieken kan maken.

In ieder geval is er geen indicatie dat Influx zelf op je HA node wordt gezet.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hubertgruber
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-06 22:20
golles schreef op maandag 26 april 2021 @ 09:55:
[...]

Je config klopt, heb je wel een reload van groups of een restart gedaan?
Een restart van alles en daarna een reload van de groups helpt helaas ook niet. Verder zijn de enige automations - inmiddels uitgeschakeld - gerelateerd aan deze group, die waarbij de group een trigger is. Er lijkt dus ook niets te zijn dat de group beïnvloedt.
Jesse- schreef op maandag 26 april 2021 @ 09:57:
[...]

De default waarde van all is False, dus weglaten maakt niet uit.

code:
1
2
all boolean (Optional, default: false)
Set this to true if the group state should only turn on if all grouped entities are on.

https://www.home-assistant.io/integrations/group#all

Als dat niet is wat je wil bereiken begrijp ik je denk ik niet goed :)
Ik wil dus eigenlijk niet afwijken van de default, waarbij de group status pas op 'away' gaat als iedereen het huis uit is. Ik had eerst inderdaad ook niet 'all' opgenomen in mijn config, maar hij lijkt het gedrag te vertonen alsof ik 'all: true' gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visitor.q
Dutchess_Nicole schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:13:
[...]

Als ik op https://www.home-assistant.io/integrations/influxdb/ kijk dan hebben ze het dus over een externe Influxdb instance.
Ik neem aan dat je dus een server en port op zou moeten geven in de integration.

Zo te zien is het belangrijkste verschil van deze integratie tov de recorder yaml het feit dat Chronograf (de visualisatie tool) er ook bij gezet wordt zodat je je grafieken kan maken.

In ieder geval is er geen indicatie dat Influx zelf op je HA node wordt gezet.
Ja klopt, die pagina had ik dus gevolgd en in mijn configuration.yaml gezet, het werkt (er wordt data naar mijn influxdb op de Synology weggeschreven), de vraag is nu of die integratie afhangt van de addon die ik via Supervisor heb geinstalleerd, of dat die addon nutteloos is omdat mijn influxdb extern draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
Visitor.q schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:25:
[...]

Ja klopt, die pagina had ik dus gevolgd en in mijn configuration.yaml gezet, het werkt (er wordt data naar mijn influxdb op de Synology weggeschreven), de vraag is nu of die integratie afhangt van de addon die ik via Supervisor heb geinstalleerd, of dat die addon nutteloos is omdat mijn influxdb extern draait.
Aha ik snap wat je bedoelt ja.
De supervisor addon (Ik gebruik zelf alleen maar de SSH addon dus daar kom ik niet zo vaak) heeft inderdaad ook Influx aan boord, evenals Kapacitor en Chronograf.

Aangezien de integration die laatste twee ook heeft zal denk ik de supervisor addon dus inderdaad overbodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itxs
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Yukkie schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 19:05:
[...]

Nee, ik heb een sheep-ass Sonoff cc2531 stick. Uit eindelijk heb ik alles omgezet naar zigbee2mqtt. Daarmee kan het wel. ZHA blijkt nog niet zo volwassenen te zijn helaas.

Het enige waar ik nog mee zit, is dat het icoontje gekleurd is alsof deze "actief" is als het rolluik open is. Persoonlijk zou ik dat andersom willen zien. Daar heb ik nog niets voor gevonden. Maar goed, mijn ouders vinden het prima zo.
@Yukkie Heb even zelf een vraagje, de rolluiken van je ouders werken deze via een Puls Schakelaar of via een "Draai" schakelaar (fysiek standen beneden, boven, en stop)?

Ik ben even aan het kijken of deze wel werken met een draaiknop schakelaar ipv puls. Anders kan ik mijn bestelling nog aanpassen en vragen om het leveren van puls schakelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 24-06 08:36
hubertgruber schreef op maandag 26 april 2021 @ 09:37:
Oké, deze snap ik dus niet meer. Mijn person-group gedraagt zich niet zoals het hoort, lijkt het. Als de status van 1 person wijzigt, dan wijzigt de group status ook direct. Ik heb zelfs expliciet 'all' op 'false' gezet, maar toch blijft hij dit gedrag vertonen. Uiteraard een paar restarts gedaan, maar dat heeft niet geholpen. Is dit een bug, of zie ik iets over het hoofd? Voorheen gebruikte ik in mijn automations overigens verwijzingen naar losse persons, dus dit gedrag wordt sinds het begin vertoond. Ik zit trouwens op versie 2021.4.2.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
home_people:
  name: Tenants
  all: false
  entities:
    - person.cXXXX
    - person.mXXXX
#    - person.guest

[Afbeelding]
Al eerder aangegeven hierboven, maar bovenstaande klopt met je configuratie. Als je all op true zet dan moet je gewenste situatie krijgen.

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-06 08:51

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

itxs schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:11:
[...]

@Yukkie Heb even zelf een vraagje, de rolluiken van je ouders werken deze via een Puls Schakelaar of via een "Draai" schakelaar (fysiek standen beneden, boven, en stop)?

Ik ben even aan het kijken of deze wel werken met een draaiknop schakelaar ipv puls. Anders kan ik mijn bestelling nog aanpassen en vragen om het leveren van puls schakelaars.
Is geen schakelaar ook een optie? Hiervoor zat er een KlikAanKlikUit ASUN-650 op aan gesloten. Voor zover ik me kan herinneren, heeft er nooit een handmatige schakelaar op aan gesloten gezeten.

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:15
Ik gebruik Uptime Robot om de status van enkele websites te monitoren. Deze automation wil ik gebruiken voor notificaties:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
- alias: Melding dat website offline is
  initial_state: 'on'
  trigger:
    - platform: state
      entity_id: binary_sensor.site1, binary_sensor.site2, binary_sensor.site3
      to: 'off'
  condition:
    condition: and
    conditions:
      # Only send this once per hour
      - condition: template
        value_template: >
          {% if states.automation.melding_dat_website_offline_is.last_triggered is not none %}
            {% if as_timestamp(now()) | int   -  as_timestamp(states.automation.melding_dat_website_offline_is.attributes.last_triggered) | int > 3600 %} true {% else %} false
            {% endif %}
          {% else %}
          false
          {% endif %}
  action:
    - service: notify.mobile_app_pixel_5
      data:
        title: 'Website'
        message: '{{ trigger.to_state.name }} is offline. Wil je de site bekijken?'
        data:
          actions:
            - action: URI
              title: Website
              uri: '{{ (state_attr( {{ trigger.entity_id }}, "target"))'
          color: '#F92772'
          priority: high
          ttl: 0
          channel: Websites
          group: Websites
          ledColor: '#F92772'

Die binary_sensors hebben een attribuut target waar de betreffende url in staat. Hoe krijg ik die in de action? Want wat er nu bij uri staat werkt in ieder geval niet... ;)

---edit---
Laat maar, ik was twee }} vergeten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertje750
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-06 22:50
Gisteren heb ik HA opnieuw geinstalleerd en HA snapshot terug gezet maar nu in HACS zie ik onderstaande medling die niet meer weg gaat, zie ook mij HACS addons niet meer, iemand eenig idee of HACS opnieuw installeren?

HACS is starting up
HACS is starting up, during this time some information might be missing or incorrect

** Gefixed binnen HACS zelf, HACS - Integrations - Select HACS - de drie puntjes en Reinstall HACS
Geweldig dat HA en alles _/-\o_ **

[ Voor 17% gewijzigd door Petertje750 op 26-04-2021 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:25
Weet iemand hoe ik in home assistant os een commando kan uitvoeren om luxtronik te installeren?

Ik moet daarvoor het volgende uitvoeren: pip3 install luxtronik

Ik kan via samba wel de config aanpassen en custom components toevoegen maar van ssh weet ik de username (gokje: root) en password niet van. Ook staat de ssh plugin niet meer tussen de add-ons.

Voorheen heb ik home assistant via docker gebruikt, daar kon ik via docker de installatie uitvoeren.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visitor.q
Ik wil graag notificaties ontvangen en überhaupt in staat zijn om remote bij de HA installatie te kunnen. Dan heb ik een SSL certificaat nodig. Ik twijfel over die duckdns addon, want ik heb via mijn synology al een hostnaam die naar mijn IP-adres wijst, en het voelt een beetje dubbel om meerdere domeinen te gebruiken. Ik vind de methode om Let's Encrypt te gebruiken ook niet ideaal, want dan moet ik permanent poort 80 doorzetten of periodiek handmatig het certificaat vernieuwen. Blijft over de Nabu Casa oplossing, een abonnement om de ontwikkeling van HA te ondersteunen. Wat ik opzich prima vind, maar ik heb het idee dat mijn argumenten om niet met Duck dns of Lets encrypt te willen werken technisch niet perse hout snijden, is dat zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:12
Certificaat vernieuwen via dns inplaats van http? Dan moet je niks openzetten.

Zo doe ik het ook met synology.
Visitor.q schreef op maandag 26 april 2021 @ 19:56:
Ik wil graag notificaties ontvangen en überhaupt in staat zijn om remote bij de HA installatie te kunnen. Dan heb ik een SSL certificaat nodig. Ik twijfel over die duckdns addon, want ik heb via mijn synology al een hostnaam die naar mijn IP-adres wijst, en het voelt een beetje dubbel om meerdere domeinen te gebruiken. Ik vind de methode om Let's Encrypt te gebruiken ook niet ideaal, want dan moet ik permanent poort 80 doorzetten of periodiek handmatig het certificaat vernieuwen. Blijft over de Nabu Casa oplossing, een abonnement om de ontwikkeling van HA te ondersteunen. Wat ik opzich prima vind, maar ik heb het idee dat mijn argumenten om niet met Duck dns of Lets encrypt te willen werken technisch niet perse hout snijden, is dat zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reclamedoos
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-12-2023
Misschien een beetje een noob-vraag, maar ik stel hem toch. Ik heb in Home Assistant de Intesishome integration opgenomen om mn MHI (Mitsubishi) airco te besturen (of te zien of deze aan/uit staat) via airconwithme. Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee.

Dat heb ik gedaan door het volgende op te nemen in mijn configuration.yaml
code:
1
2
3
4
5
climate:
  - platform: intesishome
    device: airconwithme
    username: ik
    password: mijnpassword

Dat werkt. Ik krijg er netjes een entity bij die 'zolder' heet met entity ID 'climate.zolder'. Tot zover alles prima volgens mij.

Vervolgens heb ik op mijn dashboard het volgende toegevoegd om een thermostat-card toe te voegen:
code:
1
2
type: thermostat
entity: climate.zolder

Wat er dan vervolgens zou uit ziet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gp-rn_G1w4OadGUo9i0YlgKQy04=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PZmbXesbNQw0DzfTWHzKz64L.jpg?f=user_large
Als ik op 'de drie puntjes' klik dan krijg ik de rest van de opties te zien (swing, fanspeed).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yDwzttfZyHIAow9oP-EK_utWXEY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gaHVaU5Ha6dGFDcgiEEh1DWZ.jpg?f=user_large

Maar die wil ik graag rechtstreeks op het dashboard hebben.
Hoe kan ik dat voor elkaar krijgen? Ik kan er geen losse entiteiten voor vinden. Er zijn wel services beschikbaar (climate.set_temperature, climate.set_fan_mode, climate.set_operation_mode, climate.set_swing_mode, climate.turn_on, climate.turn_off), maar geen idee hoe ik daar iets mee kan doen. Heeft iemand een tip in de juiste richting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinvdm
  • Laatst online: 06-06 20:26

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

reclamedoos schreef op maandag 26 april 2021 @ 20:22:
Misschien een beetje een noob-vraag, maar ik stel hem toch. Ik heb in Home Assistant de Intesishome integration opgenomen om mn MHI (Mitsubishi) airco te besturen (of te zien of deze aan/uit staat) via airconwithme. Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee.

Dat heb ik gedaan door het volgende op te nemen in mijn configuration.yaml
code:
1
2
3
4
5
climate:
  - platform: intesishome
    device: airconwithme
    username: ik
    password: mijnpassword

Dat werkt. Ik krijg er netjes een entity bij die 'zolder' heet met entity ID 'climate.zolder'. Tot zover alles prima volgens mij.

Vervolgens heb ik op mijn dashboard het volgende toegevoegd om een thermostat-card toe te voegen:
code:
1
2
type: thermostat
entity: climate.zolder

Wat er dan vervolgens zou uit ziet:
[Afbeelding]
Als ik op 'de drie puntjes' klik dan krijg ik de rest van de opties te zien (swing, fanspeed).[Afbeelding]

Maar die wil ik graag rechtstreeks op het dashboard hebben.
Hoe kan ik dat voor elkaar krijgen? Ik kan er geen losse entiteiten voor vinden. Er zijn wel services beschikbaar (climate.set_temperature, climate.set_fan_mode, climate.set_operation_mode, climate.set_swing_mode, climate.turn_on, climate.turn_off), maar geen idee hoe ik daar iets mee kan doen. Heeft iemand een tip in de juiste richting?
Je kan dit op divers manieren doen.
Een button card verwijzen naar de service.
Of middels een script en dan in de frontend weergeven,
Of middels een glance

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 15:00
Via OpenVPN of Wireguard naar huis verbinden is een alternatief.
Een tweede domein naar huis laten verwijzen kan ook, moet je wel een reverse proxy draaien. Bijvoorbeeld Caddy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@DutchKel
Je hoeft die aparte libraries niet te installeren met pip. Alles gaat geheel verzorgd via HACS.
Je installeert eerst HACS (als je die nog niet hebt). HACS staat voor Home Assistant Custom Systems. Volg daarvoor deze handleiding.
Als je HACS geïnstalleerd hebt komt deze links in je menu. Dan zoek je binnen HACS bij het onderdeel "Integraties" naar "luxtronik" en dan installeer je deze en je kunt los.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06 20:36
Visitor.q schreef op maandag 26 april 2021 @ 19:56: Ik vind de methode om Let's Encrypt te gebruiken ook niet ideaal, want dan moet ik permanent poort 80 doorzetten of periodiek handmatig het certificaat vernieuwen.
Je kan ook je DNS records van je domeinnaam beheren met CloudFlare (gratis) en dan via de DNS api methode je certificaat van LetsEcrypt vernieuwen, dan heb je geen poort 80 forward nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06 20:36
hubertgruber schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:23:

Ik wil dus eigenlijk niet afwijken van de default, waarbij de group status pas op 'away' gaat als iedereen het huis uit is. Ik had eerst inderdaad ook niet 'all' opgenomen in mijn config, maar hij lijkt het gedrag te vertonen alsof ik 'all: true' gebruik.
all boolean (Optional, default: false)
Set this to true if the group state should only turn on if all grouped entities are on.
Jij spreekt over away en dat is niet de on-state waarbij ze hier naar verwijzen in met "all" boolean.

Ik zou een template binary sensor gebruiken.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
#
  - platform: template
    sensors:
      people_home:
        value_template: >-
          {{ is_state('person.jan', 'home') 
          or is_state('person.kaat', 'home') }}
        icon_template: >-
          {% if is_state("binary_sensor.people_home", "on") %}
            mdi:home-account
          {% else %}
            mdi:home
          {% endif %}

Deze sensor is On vanaf er 1 iemand thuis is (Or) en dus pas Off als niemand meer thuis is.

of het tegenovergestelde
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
#
    sensors:
      nobody_home:
          {{ is_state('person.jan', 'away') 
          and is_state('person.kaat', 'away') }}
        icon_template: >-
          {% if is_state("binary_sensor.nobody_home", "on") %}
            mdi:home
          {% else %}
            mdi:home-account
          {% endif %}

En deze sensor is On vanaf er niemand meer thuis is (And) en gaat Off vanaf er 1 iemand thuis komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16:20
Ik heb op al mijn apparaten een wirguard tunnel draaien. Als je dat te moeilijk vindt is tailscale ook een oplossing voor jou. Veel veiliger dan poorten gaan open zetten.

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
@Vaevictis_ Ik ben er wel inmiddels achter dat je integratie mogelijk niet helemaal universeel is. Ik heb bij mijn Alpha Innotec geen metingen met hoeveel stroom die verbruikt (het opgewekte vermogen is wel beschikbaar). Dus de COP berekeningen werken dan helaas niet.

Ik moet nog een aantal andere onderdelen controleren of die wel werken (model is bv nu onbekend). Maar het begin is er. Misschien moeten we hier een aparte topic voor openen waarbij de integratie wordt bijgewerkt door verschillende personen waarna we uiteindelijk een redelijke universele kaart hebben voor luxtronik warmtepompen.

Ik weet niet of dit met een firmware update op te lossen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:02
Paar dingen:
Volgens mij werken notificaties ook zonder externe verbinding, dit omdat ze niet direct lopen. Je hebt daarna wel externe toegang nodig om verder wat in HA te doen.

Hostnaam is vaak maar het mindere probleem, maar feit dat je geen vast IP bij de meeste ISP's krijgt is dat meer. Vandaar dat je dus een DDNS provider zoals DuckDNS nodig hebt.

Ik weet niet exact wat je draait op de Synology maar ook daar zijn wat opties om verkeer door te sturen binnen je netwerk volgens mij. Dus dan doet de Synology DDNS en certificaat. HA denkt alleen vanaf de Synology benadert te worden dan.

De DuckDNS addon gebruikt volgens mij de DNS challenge methode, poort 8 is daarvoor niet nodig. De Let's Encrypt addon geeft je de mogelijkheid (http of DNS challenge) maar ondersteund geen DNS challenge voor DuckDNS.

Maar natuurlijk niets tegen Nabu Casa, mooie oplossing waarbij je zelf niet bezig hoeft met de details. En als bonus geen open poorten aan jou kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:05
Vandaag een mail binnen gekregen en wist niet eens dat het bestond, niet van homeassitant zelf maar op deze site: https://www.sossolutions....r-kit-met-raspberry-pi-4b bieden ze ook al kant en klaar home assistent aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:36
Waarom niet wireguard (vpn) gebruiken, gewoon helemaal geen poorten openen is veel veiliger. Ik gebruik wireguard om buitens huis de app te kunnen gebruiken, werkt ideaal. Notificaties werken dan toch ook gewoon?

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
dutchnltweaker schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 09:54:
Vandaag een mail binnen gekregen en wist niet eens dat het bestond, wel van homeassitant zelf maar op deze site: https://www.sossolutions....r-kit-met-raspberry-pi-4b bieden ze ook al kant en klaar home assistent aan.
Dit is niet van homeassistant maar het is de core business van sos solution. Ze stellen een Raspberry pi samen en zetten de software op een sd kaart, die kopiëren ze en zo verdienen ze hun geld.

Je kunt ook een raspberry pi met kodi of iets anders kopen daar.

Goedkoper is om het zelf te installeren op een sd kaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayOne
Heb zelf dit allemaal geregeld via mijn Synology NAS middels de reverse proxy in het toepassingsportaal van je NAS en de certificaat updates. Wel met DuckDNS en Let's Encrypt, maar voor jou setup moet dit ook wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Paar vraagjes over de Google Home Mini:
- als er muziek afspeelt en er komt een tts message doorheen dan gaat de muziek niet verder. Met mijn Ikea speaker (Sonos) kan ik de snapshot en restore functies hiervoor gebruiken. Heeft de Google Mini ook iets dergelijks?

- voor de ikea speaker kan ik in de custom-mini-media player buttons aanmaken die dan een snelkoppeling zijn naar bijv. een radiostation. Dit werkt door in de Sonos app deze radiostations als favoriet aan te merken. Daarna zijn deze beschikbaar als ‘sources’ om te koppelen an de buttons. Is hier een Google Home variant voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@GoBieN-Be Person domain staat expliciet genoemd in de tabel. Zou dus moeten werken met een group (met of zonder all).

@hubertgruber Net even getest en het lijkt met person niet goed te werken. Als je ipv person de device trackers pakt gaat het wel goed hier. Lijkt dus een bugje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbotrent
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21-06 11:15
ione schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 10:34:
Paar vraagjes over de Google Home Mini:
- als er muziek afspeelt en er komt een tts message doorheen dan gaat de muziek niet verder. Met mijn Ikea speaker (Sonos) kan ik de snapshot en restore functies hiervoor gebruiken. Heeft de Google Mini ook iets dergelijks?
Volgens mij is er zo geen snapshot functie voor de Google mini, ik heb die alvast ook niet gevonden. Ik heb dit opgelost door zelf een soort van snapshot te maken, door in de automation eerst een aantal variabelen aan te maken met de source en volume en deze variabelen dan te gebruiken om de Google mini in de vorige staat te 'herstellen'.

Voorbeeld:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
- alias: Wasmachine klaar tts google home
  variables:
    volume_radio_station: '{{ states.media_player.googlehome.attributes.volume_level }}'
    radio_station: >-
      {% if is_state('sensor.google_home_station', 'QMusic Belgium') %}
        http://playerservices.streamtheworld.com/api/livestream-redirect/QMUSIC.mp3
      {% elif is_state('sensor.google_home_station', 'VRT Radio 1') %}
        http://icecast.vrtcdn.be/radio1-high.mp3
      {% else %}
        http://playerservices.streamtheworld.com/api/livestream-redirect/QMUSIC.mp3
      {% endif %}
  trigger:
    platform: state
    entity_id: input_select.wasmachine_status
    from: Bezig
    to: Klaar
  condition:
    [..]
  action:
  - service: media_player.media_pause
    data:
      entity_id: media_player.googlehome
  - service: script.google_home_say
    data:
      media_entity: media_player.googlehome
      volume: 0.5
      delay: 00:00:03
  - service: media_player.volume_set
    data_template:
      volume_level: "{{ volume_radio_station }}"
  - service: media_player.play_media
    data:
      media_content_id: "{{ radio_station }}"
      media_content_type: audio/mp4

Hopelijk heb je hier iets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Laatst online: 15:05
DutchKel schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 10:20:
[...]

Dit is niet van homeassistant maar het is de core business van sos solution. Ze stellen een Raspberry pi samen en zetten de software op een sd kaart, die kopiëren ze en zo verdienen ze hun geld.

Je kunt ook een raspberry pi met kodi of iets anders kopen daar.

Goedkoper is om het zelf te installeren op een sd kaart.
Klopt snap ook niet dat ik wel heb geschreven, moet niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
roelzadh schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 10:02:
[...]

Waarom niet wireguard (vpn) gebruiken, gewoon helemaal geen poorten openen is veel veiliger. Ik gebruik wireguard om buitens huis de app te kunnen gebruiken, werkt ideaal. Notificaties werken dan toch ook gewoon?
Even voor mijn beeldvorming: waarom zou het openzetten van enkele poorten (in mijn geval 80 en 443 naar een NGINX proxy) veel minder veilig zijn? Sowieso draai ik een website op m'n homeserver dus die twee poorten zouden überhaupt open moeten...

Overigens heb ik ook een poort richting Wireguard open staan en als ze daarop binnenkomen ben ik verder van huis.

[ Voor 10% gewijzigd door barrymossel op 27-04-2021 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Zucht, voor de nachtlampjes had ik een Xiaomi dubbele schakelaar gehaald. Blijkt hij wel long press te doen maar geen release 8)7 Even gemist in de documentatie. Erg jammer, hierdoor is hij niet echt bruikbaar om mee te dimmen :| Nu er ook maar een Ikea schakelaar neergelegd, eens kijken wat meer bevalt. In ieder geval nog maar een Opple 3-band besteld om het eventueel mee te wisselen.

Maar tijdens het maken van een automation liep ik nog tegen twee dingen aan rond de 'action' die Zigbee2MQTT uitstuurt. Deze is maar even en dus niet te checken in de automation. Hiervoor kan je dan weer de 'trigger' entity gebruiken maar deze is niet bruikbaar in de UI. En ook als je meerdere triggers toevoegt is gebruik hiervan snel irritant. Dus eerste wens zou zijn om de "trigger" entity ook in de UI te hebben. :+

Als alternatief zat ik te denken, waarom heeft een Zigbee2MQTT action entity niet gewoon een 'last_action' attribute. Ook die zou dan makkelijk te checken zijn. Zou debuggen soms ook makkelijker maken, bijvoorbeeld om te achterhalen welke actions een device stuurt. Dus dat als wens voor Zigbee2MQTT O-)

Laatste is wel toe te voegen met een template sensor:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
      bedroom_switch_last_action:
        friendly_name: Bedroom Sswitch last action
          {% if states('sensor.bedroom_switch_action') != '' %}
          {{ states('sensor.bedroom_switch_action') }}
          {% else %}
          {{ states('sensor.bedroom_switch_last_action') }}
          {% endif %}
Maar om deze nu steeds handmatig te moeten maken :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Laatst online: 24-06 12:04
Hoi hoi,
Is er hier iemand dat ook bezig is met https://github.com/dcmartin/motion-ai ?
Kben er sinds deze week es mee aan het stoeien :o
Enkel de camera streams willen nog niet zo... maar is kwestie van instellingen denk ik

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:10
Goedenavond,

Ik heb een vrij eenvoudige automation om na het uitschakelen van de schakelaar in het toilet de Duco box op ventilatiestand middel te zetten. Zonder condities werkt ie prima. Maar eigenlijk wil ik een minimale tijd tussen het in- en uitschakelen van de schakelaar hebben als conditie. Dus ik dacht aan onderstaand script; maar deze triggert de ventilatie niet, ondanks dat de schakelaar langer dan de ingestelde periode is ingeschakeld.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
alias: Ventilatie Beneden Middel
description: Ventilatie beneden voor 15 minuten op middelste stand.
trigger:
  entity_id: switch.fgs213_lamp_toilet
  from: 'on'
condition:
- condition: state
  state: 'on'
  for:
    seconds: 45
action:
- service: homeassistant.turn_on
  entity_id: switch.duco_afzuiging_middel_15_min

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@DutchKel
Correctie van mijn kant:
HACS staat voor Home Assistant Community Store

Het elektriciteitsverbruik van je warmtepomp wordt helaas niet door je warmtepomp gemeten en zal dus altijd van een andere meter en integratie moeten komen.
In mijn geval heb ik in mijn meterkast een 3-fasenmeter met een pulsuitgang (S0) geïnstalleerd. Die puls tel ik met een youless en met een commandline sensor haal ik de data binnen in HA.
Meer info:
KC27 in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4"

[ Voor 11% gewijzigd door KC27 op 27-04-2021 19:33 ]

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:34

tozzke

aka tozzert

witterholt schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 18:32:
Goedenavond,

Ik heb een vrij eenvoudige automation om na het uitschakelen van de schakelaar in het toilet de Duco box op ventilatiestand middel te zetten. Zonder condities werkt ie prima. Maar eigenlijk wil ik een minimale tijd tussen het in- en uitschakelen van de schakelaar hebben als conditie. Dus ik dacht aan onderstaand script; maar deze triggert de ventilatie niet, ondanks dat de schakelaar langer dan de ingestelde periode is ingeschakeld.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
alias: Ventilatie Beneden Middel
description: Ventilatie beneden voor 15 minuten op middelste stand.
trigger:
  from: 'on'
condition:
  for:
    seconds: 45
action:
Je triggert nu op de schakelaar maar in de condition zeg je dat hij 45s aan moet zijn. Dat werkt natuurlijk niet, de trigger is immers al geweest :)

Je zou er iets als dit van kunnen maken:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
trigger:
    from: 'off'
    to: 'on'
    for: '00:00:45'
condition: []
action:
    target:

Nu zal, als de boodschap (in het donker) langer dan 45s duurt, de afzuiging aan gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
@tozzke, bedankt, dit werkt prima en precies zoals ik het bedoeld had.

[ Voor 15% gewijzigd door witterholt op 27-04-2021 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
KC27 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 19:29:
@DutchKel
Correctie van mijn kant:
HACS staat voor Home Assistant Community Store

Het elektriciteitsverbruik van je warmtepomp wordt helaas niet door je warmtepomp gemeten en zal dus altijd van een andere meter en integratie moeten komen.
In mijn geval heb ik in mijn meterkast een 3-fasenmeter met een pulsuitgang (S0) geïnstalleerd. Die puls tel ik met een youless en met een commandline sensor haal ik de data binnen in HA.
Meer info:
KC27 in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4"
Ik kan in de aparte groepenkast van de warmtepomp nog wel het een en ander kwijt qua meters. Ik ga eens kijken of ik direct de warmtepomp dan kan meten. Het huis zelf wordt al gemeten via de zonnepanelen. Die heb ik op de meterkast aangesloten via een 3 fase modbus meter. Maar hiermee meet ik het hele huis dus niet alleen de warmtepomp.

Het nadeel is wel dat de warmtepomp op 2 manieren stroom kan gebruiken. Via de normale manier met de compressor en ook via een ouderwetse gloeispiraal. Beide moet ik dan dus meten, maar ze zitten denk ik beide op een andere fase aangesloten.

Ik ga die kast binnenkort wel eens openmaken om te kijken hoe alles daar is aangesloten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
@witterholt Als je hem pas aan wilt zetten als jij van de WC bent (zoals je oorspronkelijk schreef), zou je er een "wait for trigger" in kunnen gooien:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
alias: New Automation
description: ''
mode: single
trigger:
    for: '00:00:45'
condition: []
action:
  - wait_for_trigger:
    continue_on_timeout: false
    target:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
Dit heb ik net een paar dagen geleden ingesteld. Ik heb geen probleem met het certificaat zelf, letsencrypt kan dat makkelijk zat, maar ik wil liever de HA port niet naar het internet open zetten.

In plaats daarvan heb ik dus gekozen om een OpenVPN server op mijn Unifi Security Gateway te zetten. Daarmee kan ik dus met mijn telefoon verbinden naar mijn thuisnetwerk en de boel vanaf afstand bedienen en in de gaten houden.

Ik heb voor mijn interne netwerk mijn eigen CA gemaakt waar ik certificaten voor uitgeef, dus geen gedoe met duckdns of LE. Bovendien zijn de certificaten in principe 10 jaar geldig, dus hoef ik ze ook niet om de haverklap te vervangen.

Of het je waard is om zelf je hele VPN riedel op te zetten moet je voor jezelf bepalen, maar het is mogelijk en werkt nog best goed ook.

Als je wilt kan ik de relevante secties voor de USG wel hier neerzetten, als je daar wat aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
@Septillion, dat is nóg beter. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandufeu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17:46
Ik heb een MH-Z19C sensor gekocht, die op termijn aan een ESP gekoppeld wordt, maar nu tijdelijk aan een Raspberry Pi. Ik probeer de sensor uit te lezen in HA via een SSH-integratie. De output is json:

sudo python -m mh_z19
{"co2": 600}

Ik probeer dat als een nette waarde in HA te krijgen, maar op één of andere manier lukt dat niet. Wat zie ik over het hoofd?

Template is als volgt:
code:
1
2
      {%- set line = value.split(": ") -%}
      {{ (line[1]) }}

Ik krijg dan bijv. 664}. Dat lijkt HA te snappen, want ik krijg gewoon een grafiek, maar ik wil uiteraard gewoon alleen de waarde. Ik heb de volgende template geprobeerd:

code:
1
2
      {%- set line = value.split(": ")[1].split("}")[0] -%}
      {{ (line[1]) }}

Maar dan krijg ik rare waardes. Iemand een suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
jandufeu schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 22:01:
Ik heb een MH-Z19C sensor gekocht, die op termijn aan een ESP gekoppeld wordt, maar nu tijdelijk aan een Raspberry Pi. Ik probeer de sensor uit te lezen in HA via een SSH-integratie. De output is json:

sudo python -m mh_z19

Ik probeer dat als een nette waarde in HA te krijgen, maar op één of andere manier lukt dat niet. Wat zie ik over het hoofd?

Template is als volgt:
code:
1
2
      {{ (line[1]) }}

Ik krijg dan bijv. 664}. Dat lijkt HA te snappen, want ik krijg gewoon een grafiek, maar ik wil uiteraard gewoon alleen de waarde. Ik heb de volgende template geprobeerd:

code:
1
2
      {{ (line[1]) }}

Kun je niet de waarde oproepen met value_json.co2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandufeu
@DutchKel Had ik ook geprobeerd, ja. Krijg ik de volgende error:

Template variable error: 'value_json' is undefined when rendering '{{ value_json is not none and value_json.state == "running" }}'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16:20
barrymossel schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 11:42:
[...]

Even voor mijn beeldvorming: waarom zou het openzetten van enkele poorten (in mijn geval 80 en 443 naar een NGINX proxy) veel minder veilig zijn? Sowieso draai ik een website op m'n homeserver dus die twee poorten zouden überhaupt open moeten...

Overigens heb ik ook een poort richting Wireguard open staan en als ze daarop binnenkomen ben ik verder van huis.
Als je dan toch al een website draait kan ik er inkomen dat je HASS er even bijzet.
Wireguard zit onder een custom UDP poort, daar kom je niet zomaar even binnen hoor (itt een 443/tcp poort). Plus de codebase is vele kleiner dan een nginx of hass en door de aandacht dat WG krijgt goed doorgelicht.

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@jandufeu Welke integratie probeer je voor je sensor? Gewoon een command line sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandufeu
@Septillion Nee, ik gebruik deze integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
A1AD schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 22:17:
[...]

Als je dan toch al een website draait kan ik er inkomen dat je HASS er even bijzet.
Wireguard zit onder een custom UDP poort, daar kom je niet zomaar even binnen hoor (itt een 443/tcp poort). Plus de codebase is vele kleiner dan een nginx of hass en door de aandacht dat WG krijgt goed doorgelicht.
Ik weet er echt te weinig van, maar als ze door een willekeurig domein en veel gedoe binnenkomen op mijn netwerk via een NGINX, dan kunnen ze dingen uithalen die niet lucratief zijn tegenover de moeite. Hoop ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@jandufeu Die ken ik niets, zou kunnen dat die standaard geen 'value_json' object maakt. Zou je het 'from_json' filter kunnen proberen
code:
1
(value|from_json).co2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:41
Hallo,

Heb gisteren HA geinstalleerd op mijn Pi.
Ik heb geen Raspberry OS meer, direct en alleen Home Assistant op de Pi.

Werkt allemaal goed, en kan al het een en ander instellen en vinden. Wellicht een goeie keuze om over te stappen vanuit Domoticz.
Ik heb twee vragen voorlopig waarvan ik hoop dat iemand me kan helpen.

1) hoe noemen jullie de installatie waarbij ik geen extra OS gebruik, maar alleen HA geïnstalleerd heb?
2) ik moet nu na een herstart iedere keer een keyboard aan mn pi hangen om root in te loggen. Is dit te voorkomen, zodat de HA direct doorstart, en de webinterface gewoon toegankelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisookwat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:59
Obelixxx schreef op woensdag 28 april 2021 @ 08:29:
Hallo,

Heb gisteren HA geinstalleerd op mijn Pi.
Ik heb geen Raspberry OS meer, direct en alleen Home Assistant op de Pi.

Werkt allemaal goed, en kan al het een en ander instellen en vinden. Wellicht een goeie keuze om over te stappen vanuit Domoticz.
Ik heb twee vragen voorlopig waarvan ik hoop dat iemand me kan helpen.

1) hoe noemen jullie de installatie waarbij ik geen extra OS gebruik, maar alleen HA geïnstalleerd heb?
2) ik moet nu na een herstart iedere keer een keyboard aan mn pi hangen om root in te loggen. Is dit te voorkomen, zodat de HA direct doorstart, en de webinterface gewoon toegankelijk is?
1. Home assistant operation system? (https://www.home-assistant.io/installation/)
2. Ik heb het probleem zelf niet met HA-OS, maar kan je helaas niet vertellen hoe het op te lossen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Obelixxx
1) Home Assistant Operating System (HA OS), heb je als het goed is ook gewoon aangeklikt tijdens het downloaden ;)
2) Nee hoor, nergens voor nodig. Waarschijnlijk gewoon wat meer geduld hebben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
Septillion schreef op woensdag 28 april 2021 @ 08:41:
@Obelixxx
1) Home Assistant Operating System (HA OS), heb je als het goed is ook gewoon aangeklikt tijdens het downloaden ;)
2) Nee hoor, nergens voor nodig. Waarschijnlijk gewoon wat meer geduld hebben :+
Zou het dat zijn?
Ik ga direct proberen.

Dus ook al staat de Pi echt op 'root' login te wachten zou de webinterface moeten starten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Obelixxx Correct, interface wacht gewoon tot je hem een keer echt zou willen gebruiken. Maar wat moet hij anders doen, alleen een logo tonen? :p In de achtergrond starten de processen gewoon op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
Septillion schreef op woensdag 28 april 2021 @ 08:50:
@Obelixxx Correct, interface wacht gewoon tot je hem een keer echt zou willen gebruiken. Maar wat moet hij anders doen, alleen een logo tonen? :p In de achtergrond starten de processen gewoon op.
Hoeft geen logo te tonen, ik kreeg alleen geen verbinding, en ging er vanuit dat de HA niet startte.
Maar inmiddels met meer geduld... gezien dat het gewoon start, en ik de monitor en keyboard echt niet nodig heb.
Dank je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@jandufeu
Ik heb het met een andere integratie als volgt opgelost.
Via een commandline-integratie krijg ik een json-tekst:
YAML:
1
2
3
4
5
6
- platform: command_line
  name: ah_woonkamer
  command: "cat python_scripts/gateway.json | jq '.Woonkamer' "
  json_attributes:
    - temperature
    - battery

Daarna haal ik de betreffende waarde uit die jsontekst met een template:
YAML:
1
2
3
4
5
6
  sensors:
    woonkamer_temperatuur:
      friendly_name: "Woonkamer temperatuur"
      unit_of_measurement: '°C'
      value_template: "{{ state_attr('sensor.ah_woonkamer', 'temperature') | round(1) }}"

Misschien werkt zoiets bij jou ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
Ik probeer een input boolean van status (on/off) te laten aanpassen door een automation, zoals ik dit in het verleden deed met dummie switches in domotics.
Ik krijg het niet gedaan.
Ik kan ook alleen voorbeelden vinden waar de boolean switch als trigger gebruikt wordt.

Ik wil dus de automation de status laten aanpassen, zodat ik deze status later kan gebruiken in andere automations.
Heeft iemand een voorbeeld voor me?

Of maak ik een denkfout, en werkt dit helemaal anders in Home Assistant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:31
@Obelixxx

De service calls:
input_boolean.turn_off / turn_on / toggle zouden moeten zijn wat je zoekt?

Of de generieke homeassistant.turn_off / turn_on / toggle.

Hier staat 't wel in bijv.:
https://github.com/agneev...f/config/automations.yaml

[ Voor 29% gewijzigd door RudolfR op 28-04-2021 17:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16:25
Obelixxx schreef op woensdag 28 april 2021 @ 17:12:
Ik probeer een input boolean van status (on/off) te laten aanpassen door een automation, zoals ik dit in het verleden deed met dummie switches in domotics.
Ik krijg het niet gedaan.
Ik kan ook alleen voorbeelden vinden waar de boolean switch als trigger gebruikt wordt.

Ik wil dus de automation de status laten aanpassen, zodat ik deze status later kan gebruiken in andere automations.
Heeft iemand een voorbeeld voor me?

Of maak ik een denkfout, en werkt dit helemaal anders in Home Assistant?
Wat @RudolfR zegt, ik gebruik onderstaande automation:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
- alias: Reset nachtelijke booleans
  trigger:
  - platform: sun
    event: sunrise
  action:
  - service: input_boolean.turn_off
    entity_id: input_boolean.welterusten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Iemand hier interesse in een stel gratis 433Mhz sensoren?

V&A aangeboden: 433Mhz sensoren, beweging + deur/raam sensoren

Mogen weg tegen verzendkosten, vind het zonde ze weg te gooien, maar ik heb mijn RF Link reeds de deur uit gedaan :)

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
@RudolfR
@Ronker32

Dank je beiden, ik ga dit proberen, en laat weten of het lukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:47
@Septillion @TheFes so far all good. We zijn geen echt gekke dingen meer tegen gekomen met de sensoren. Dank voor jullie hulp nog.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
Obelixxx schreef op donderdag 29 april 2021 @ 08:26:
@RudolfR
@Ronker32

Dank je beiden, ik ga dit proberen, en laat weten of het lukt.
Gelukt:

service: input_boolean.turn_on
target:
entity_id: input_boolean.dummy_woonkamer_lampen_avond

[ Voor 31% gewijzigd door Obelixxx op 29-04-2021 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
Obelixxx schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:08:
[...]

Gelukt:

service: input_boolean.turn_on
target:
Wil je voortaan code plaatsen tussen de code-tags, zie ook de waarschuwing op deze pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:42
Voor integratie van mijn Sleep as Android-app met Home Assistant ben ik nu aan het kijken of ik daar webhooks voor kan gebruiken. Voorheen deed ik dit via Tasker, maar dat vind ik nu te omslachtig. Webhooks lijken me beter werken.

Anyway, ik denk dat ik nu een werkende automation heb. Hij reageert in ieder geval op bepaalde events. Toch wil ik even dubbelchecken wat er precies in de payload staat die binnenkomt op de webhook. Weet iemand zo of daar een manier voor is binnen Home Assistant?

Ik heb al gekeken in de logs, maar daar staat niks. Misschien moet ik een bepaalde integratie op een ander logging-level zetten, maar ik kan niet vinden welke.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayOne
Sicco92 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:38:
Voor integratie van mijn Sleep as Android-app met Home Assistant ben ik nu aan het kijken of ik daar webhooks voor kan gebruiken. Voorheen deed ik dit via Tasker, maar dat vind ik nu te omslachtig. Webhooks lijken me beter werken.

Anyway, ik denk dat ik nu een werkende automation heb. Hij reageert in ieder geval op bepaalde events. Toch wil ik even dubbelchecken wat er precies in de payload staat die binnenkomt op de webhook. Weet iemand zo of daar een manier voor is binnen Home Assistant?

Ik heb al gekeken in de logs, maar daar staat niks. Misschien moet ik een bepaalde integratie op een ander logging-level zetten, maar ik kan niet vinden welke.
Probeer deze notificatie automation eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:42
Dankjewel! Dit is precies wat ik nodig heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visitor.q
Dutchess_Nicole schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 21:20:
[...]

Dit heb ik net een paar dagen geleden ingesteld. Ik heb geen probleem met het certificaat zelf, letsencrypt kan dat makkelijk zat, maar ik wil liever de HA port niet naar het internet open zetten.

In plaats daarvan heb ik dus gekozen om een OpenVPN server op mijn Unifi Security Gateway te zetten. Daarmee kan ik dus met mijn telefoon verbinden naar mijn thuisnetwerk en de boel vanaf afstand bedienen en in de gaten houden.

Ik heb voor mijn interne netwerk mijn eigen CA gemaakt waar ik certificaten voor uitgeef, dus geen gedoe met duckdns of LE. Bovendien zijn de certificaten in principe 10 jaar geldig, dus hoef ik ze ook niet om de haverklap te vervangen.

Of het je waard is om zelf je hele VPN riedel op te zetten moet je voor jezelf bepalen, maar het is mogelijk en werkt nog best goed ook.

Als je wilt kan ik de relevante secties voor de USG wel hier neerzetten, als je daar wat aan hebt.
Bedankt (ook anderen hierboven die alternatieven geven op mijn vraag)! VPN heb ik inderdaad niet uitgebreid bij stilgestaan, maar dat is iets wat ook voor andere doeleinden nuttig is idd, zeker als de HA notificaties ook zonder externe-verbinding al werken. Voor VPN zit er op mijn Synology een relatief veilige oplossing via L2TP/IPSec. Moet ik ook poorten voor openen maar op de een of andere manier voelt dat minder onveilig dan poort 80. Ik heb de VPN op mijn syno ooit al eens opgezet maar kreeg geen stabiele verbinding dus heb er niet verder meer naar gekeken, ik zal het nog eens een kans geven.

Hoewel ik denk dat ik best e.e.a. weet over thuisnetwerken enzo blijkt zo'n certificaat en zeker het opzetten van een CA me net even teveel gedoe, tijd die ik liever steek in het debuggen van de HA scripts ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itxs
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Yukkie schreef op maandag 26 april 2021 @ 13:06:
[...]

Is geen schakelaar ook een optie? Hiervoor zat er een KlikAanKlikUit ASUN-650 op aan gesloten. Voor zover ik me kan herinneren, heeft er nooit een handmatige schakelaar op aan gesloten gezeten.
@Yukkie Ik lees op internet dat je er niet zomaar een zigbee schakelaar op kan pairen, of heb jij andere ervaringen. Bedien je nu de rolluiken alleen vanaf je Telefoon / Tablet via Home Assistant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
Visitor.q schreef op donderdag 29 april 2021 @ 12:02:
[...]

Hoewel ik denk dat ik best e.e.a. weet over thuisnetwerken enzo blijkt zo'n certificaat en zeker het opzetten van een CA me net even teveel gedoe, tijd die ik liever steek in het debuggen van de HA scripts ;)
Ik heb eerlijk gezegd niet gekeken naar mijn synology voor die VPN... dat was niet echt bij me opgekomen aangezien ik een router heb die dat al kan...

Overigens snap ik prima dat je niet een hele CA wilt opzetten maar eerlijk gezegd is het zo moeilijk nog niet: ik heb hier gewoon een shellscript dat ik draai als ik een nieuw cert wil toevoegen aan mijn CA. Dat komt neer op een fqdn en een IP toevoegen in een lijstje, draaien en voila, nieuwe gesignde certs.

en het CA cert zelf heb ik op mijn eigen relevante machines draaien. Kan mij het schelen of een extern apparaat de CA vertrouwt; IK vertrouw hem. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Laatst online: 24-06 08:51

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

itxs schreef op donderdag 29 april 2021 @ 12:27:
[...]

@Yukkie Ik lees op internet dat je er niet zomaar een zigbee schakelaar op kan pairen, of heb jij andere ervaringen. Bedien je nu de rolluiken alleen vanaf je Telefoon / Tablet via Home Assistant?
De rolluikmotor slaat zelf al af als het luik geheel geopend of gesloten is. De Zigbee schakelaar die ik nu heb, slaat ook af (je hoort het relais klikken). De motor kan dus niet doorbranden, doordat deze blijft draaien als het eindpunt al bereikt is. In principe staat er bij deze schakelaar geen spanning op de draden naar de motor als de schakelaar in rust is. Je rolluik moet daar dus mee om kunnen gaan en wellicht verschild dit ook per Zigbee schakelaar. Dat weet ik niet, ik heb ze niet allemaal getest ;) En ja, het rolluik wordt alleen vanuit Home Assistant aangestuurd, ik geen geen handbediening op de muur zitten.

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
Hallo,

Ik probeer te automatiseren dat wanneer mijn logitech harmony de tv aan zet, dus naar status on gaat, een trigger afgaat, die een scene start.
Exhter de trigger lijkt niet te werken.
In Domoticz was dit geen probleem.
Kan iemand me helpen?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
alias: Lampen wanneer TV aan is
description: TV Gaat aan
trigger:
   entity_id: switch.harmony_tv
   from: 'Off'
   to: 'On'
condition:
   state: 'On'
action:
 - service: input_boolean.turn_on
   target:
     entity_id: input_boolean.dummy_woonkamer_lampen_tv
 - scene: scene.woonkamer_avond_met_tv_aan

Graag code tags gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 29-04-2021 22:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Obelixxx Hoofdlettergevoelig ;)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
trigger:
condition:
action:
   target:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ma3d1um
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:10
En deze actie staat niet in de documentatie:
Obelixxx schreef op donderdag 29 april 2021 @ 22:43:
YAML:
1
Protip: alles rondom dit soort supersimpele automations staat keurig uitgelegd in de officiële documentatie, die is heel uitgebreid en wordt over het algemeen goed bijgehouden.

Verder raad ik je aan om te leren om zelf je automations te debuggen, zie bijvoorbeeld: https://www.home-assistan...tomation/troubleshooting/ en Google. Vooral de methodes om erachter te komen of het falen aan de trigger, condition of automation ligt, zijn heel waardevol.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
Septillion schreef op donderdag 29 april 2021 @ 23:05:
@Obelixxx Hoofdlettergevoelig ;)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
trigger:
condition:
action:
   target:
Dat wist ik niet, dank je, ga ik testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
RandyLemaire schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 06:39:
En deze actie staat niet in de documentatie:

[...]

Wat bedoel je? werkt het starten van een scene niet op deze manier?
De scene kan ik nml wel handmatig starten.

Protip: alles rondom dit soort supersimpele automations staat keurig uitgelegd in de officiële documentatie, die is heel uitgebreid en wordt over het algemeen goed bijgehouden.

Verder raad ik je aan om te leren om zelf je automations te debuggen, zie bijvoorbeeld: https://www.home-assistan...tomation/troubleshooting/ en Google. Vooral de methodes om erachter te komen of het falen aan de trigger, condition of automation ligt, zijn heel waardevol.

Succes!
Het debuggen lukte me inderdaad nog niet, maar deze uitleg zal me waarschijnlijk wel helpen.
Dank je

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@RandyLemaire Ah, damn, dat gemist |:( Ik was alleen getriggerd (pun intended :+ ) door dat @Obelixxx zei dat de automation niet triggerde. Ging er dus klakkeloos vanuit dat de actions wel klopte. [edit]En dat doen ze ook :+ Niets gemist dus, goed op het verkeerde spoor gezet.

@Obelixxx De UI voor automations al eens geprobeerd?

[ Voor 13% gewijzigd door Septillion op 30-04-2021 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
Septillion schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 08:47:
@RandyLemaire Ah, damn, dat gemist |:( Ik was alleen getriggerd (pun intended :+ ) door dat @Obelixxx zei dat de automation niet triggerde. Ging er dus klakkeloos vanuit dat de actions wel klopte.

@Obelixxx De UI voor automations al eens geprobeerd?
Wat is er niet juist in de Actions? scene_turn_on?

Welke UI voor automations bedoel je?
Edit in Visual editor? Die gebruik ik nml, ik heb alleen het YAML scriptje gepost, omdat dat wellicht beter te lezen was in dit forem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
Obelixxx schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 08:58:
Wat is er niet juist in de Actions? scene_turn_on?
Excuses! Scene mag je ook toepassen zoals jij deed. Ik werd door @RandyLemaire op het verkeerde been gezet omdat deze inderdaad ontbreekt in de documentatie. Hij leek mij gisteren daarom dus ook niet fout maar na de opmerking van @RandyLemaire keek ik dus weer eens in de doc en zag hem niet (of ben ik blind heb ik te weinig koffie op?). Maar de UI doet het inderdaad zo als je voor "Activate scene" kiest.

Volgende twee zijn dus gelijk aan elkaar:
YAML:
1
2
3
4
  - service: scene.turn_on
    target:
      entity_id: scene.woonkamer_avond_met_tv_aan
Met als extraatje dat je met de service call nog een transition mee kunt geven.
Welke UI voor automations bedoel je?
Gewoon de web interface (Configuration => Automations)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:40
Obelixxx schreef op donderdag 29 april 2021 @ 22:43:
Hallo,

Ik probeer te automatiseren dat wanneer mijn logitech harmony de tv aan zet, dus naar status on gaat, een trigger afgaat, die een scene start.
Exhter de trigger lijkt niet te werken.
In Domoticz was dit geen probleem.
Kan iemand me helpen?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
trigger:
   from: 'Off'
   to: 'On'
condition:
   state: 'On'
action:
   target:

[mbr]Graag code tags gebruiken.[/mbr]
Tip: Kijk niet naar het Logboek voor de states, maar naar ontwikkehulpmiddelen => Toestanden (developer tools => states)
Hier kun je precies de juiste state zien voor je entity, die je dus ook moet gebruiken voor triggers/conditions/actions.

Bijvoorbeeld een device tracker zal in het logboek "Away" aangeven, terwijl dat werkelijk not_home is.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-06 11:09
Ik gebruik het imap component om bepaalde e-mails info uit te halen.

Echter heb bijbehorende sensors (data uit die mail) en die worden “te langzaam” bijgewerkt.

Bijvoorbeeld de boekingsid is al aangepast en daar triggered een automation op. Echter zijn dan de datum / tijd sensors nog niet bij gewerkt.
En daarom heb ik dan in de automation nog deels de sensor waardes van de vorige e-mail die binnen kwam. Dit merk ik ook in AppDaemon.
Heb een soort delay nodig lijkt me? Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
[quote]TheFes schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:26:
[...]

Tip: Kijk niet naar het Logboek voor de states, maar naar ontwikkehulpmiddelen => Toestanden (developer tools => states)
Hier kun je precies de juiste state zien voor je entity, die je dus ook moet gebruiken voor triggers/conditions/actions.

Dit is handig, dank je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drentsemoi
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-06 10:15
trekker22 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:28:
Ik gebruik het imap component om bepaalde e-mails info uit te halen.

Echter heb bijbehorende sensors (data uit die mail) en die worden “te langzaam” bijgewerkt.

Bijvoorbeeld de boekingsid is al aangepast en daar triggered een automation op. Echter zijn dan de datum / tijd sensors nog niet bij gewerkt.
En daarom heb ik dan in de automation nog deels de sensor waardes van de vorige e-mail die binnen kwam. Dit merk ik ook in AppDaemon.
Heb een soort delay nodig lijkt me? Tips?
Kun je hier geen wait_template of wait for trigger voor gebruiken?

Zie hier voor documentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandufeu
jandufeu schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 22:01:

sudo python -m mh_z19

Template is als volgt:
code:
1
2
      {{ (line[1]) }}

code:
1
2
      {{ (line[1]) }}

Uiteindelijk een oplossing gevonden die werkt:

code:
1
2
      {{ (line[1])|replace('}', ' ') }}

Dank voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@jandufeu Simpele to_json deed hem niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansie9999
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11-06 18:50
Hallo,

Ik had dit al in een specifiek P1 slimme electriciteits meter topic gezet, maar weet niet of iemand die leest, dus ik hoop dat het ok is dat ik mijn vraag hier zet ?

Ik ben een super noob met Home Assistant, raspberry Pi's en arduino's maar vind het super leuk :)

Ik probeer momenteel mijn P1 van de digitale meter uit te lezen en had enkele super noob vraagjes,

Ik heb momenteel een klein probleem en misschien dat iemand mij meteen op mijn domme fout kan wijzen :)

Ik heb ook momenteel GEEN digitale meter aan mijn P1 kabel hangen (indien dit nodig is om mijn fout te vermijden, laat dan iets weten, want ik ben aan mijn Pi aan het werken vanop mijn werk en niet thuis)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
# Configure a default setup of Home Assistant (frontend, api, etc)
default_config:

# Text to speech
tts:
  - platform: google_translate
group: !include groups.yaml
meter_readings:
    name: Meter readings
    entities:
      - sensor.energy_consumption_tarif_1
      - sensor.energy_consumption_tarif_2
      - sensor.energy_production_tarif_1
      - sensor.energy_production_tarif_2
automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml
# DSMR slimme meter P1 verbinding
sensor:
  - platform: dsmr
    port: /dev/ttyUSB0
    dsmr_version: 5B

Ik dacht dat ik minstens de integratie al zou moeten zien op deze manier, maar ik krijg volgende fout ;
ik heb via SSH nagekeken dat de USB0 correct is de Pi ziet daar de hardware hangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ra-7Kvo9a0Pt0H6JTnCAtt5cXJM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8BU2Pw8XyIKUlRcy0uKIOCB4.png?f=user_large

Moet ik nog iets anders in de configuratie toevoegen voor de integratie zichtbaar wordt ?
of is het effectief omdat de meter zelf er niet aanhangt dat hij deze fout geeft ?

Alvast bedankt,

Hans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winDOS
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:29

winDOS

6.22

Hansie9999 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 10:51:
Hallo,

Ik had dit al in een specifiek P1 slimme electriciteits meter topic gezet, maar weet niet of iemand die leest, dus ik hoop dat het ok is dat ik mijn vraag hier zet ?

Ik ben een super noob met Home Assistant, raspberry Pi's en arduino's maar vind het super leuk :)

Ik probeer momenteel mijn P1 van de digitale meter uit te lezen en had enkele super noob vraagjes,

Ik heb momenteel een klein probleem en misschien dat iemand mij meteen op mijn domme fout kan wijzen :)

Ik heb ook momenteel GEEN digitale meter aan mijn P1 kabel hangen (indien dit nodig is om mijn fout te vermijden, laat dan iets weten, want ik ben aan mijn Pi aan het werken vanop mijn werk en niet thuis)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
# Configure a default setup of Home Assistant (frontend, api, etc)
default_config:

# Text to speech
tts:
  - platform: google_translate
group: !include groups.yaml
meter_readings:
    entities:
automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml
# DSMR slimme meter P1 verbinding
sensor:
  - platform: dsmr
    port: /dev/ttyUSB0
    dsmr_version: 5B

Ik dacht dat ik minstens de integratie al zou moeten zien op deze manier, maar ik krijg volgende fout ;
ik heb via SSH nagekeken dat de USB0 correct is de Pi ziet daar de hardware hangen.

[Afbeelding]

Moet ik nog iets anders in de configuratie toevoegen voor de integratie zichtbaar wordt ?
of is het effectief omdat de meter zelf er niet aanhangt dat hij deze fout geeft ?

Alvast bedankt,

Hans
Hoi Hans,

Het volgende moet je in je groups.yaml plaatsen ipv van je configuration.yaml:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
meter_readings:
  entities:

Nu denkt HA dat het een integratie is, ipv een groep ;)
Tevens zou je al output moeten hebben op de bovenstaande sensoren als het goed is.

C:\>Signature.bat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Hansie9999 HA vraag stellen op een niet HA plek is ook niet zo handig ;)

Maar voor het probleem, 'meter_readings' is geen integratie. Waarschijnlijk heb je hem van de DSMR documentatie en daar maken ze er een groep mee aan. Op zich is die group optioneel en zou je weg kunnen laten. Anders dus aanmaken onder 'group'.

PS Ik zou in de configratie alle !include's lekker bovenaan laten staan en alle aanvullingen daaronder doen. Houdt het allemaal wat overzichtelijker.

[ Voor 24% gewijzigd door Septillion op 30-04-2021 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visitor.q
Ik werd helemaal kriegel van het tarief1-tarief2 onderscheid, sowieso omdat ik enkel-tarief heb, maar bovendien zijn die tarieven voor mij bijzaak, waar het me om gaat is mijn productie/verbruik. Dus heb ik die sensoren samengevoegd:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
# Energiegebruik: samenvoegen van piek/daltarieven en netto productie-consumptie berekening
  sensors:
    dsmr_energy_consumption:
      friendly_name: 'Energieverbruik'
      unit_of_measurement: 'kWh'
      value_template: "{{ (states('sensor.energy_consumption_tarif_1')|float) + (states('sensor.energy_consumption_tarif_2')|float) }}"
    dsmr_energy_production:
      friendly_name: Energieproductie
      unit_of_measurement: kWh
      value_template: "{{ states('sensor.energy_production_tarif_1')|float + states('sensor.energy_production_tarif_2')|float }}"
    dsmr_energy_total:
      friendly_name: Netto energieverbruik
      unit_of_measurement: kWh
      value_template: "{{ states('sensor.energy_consumption_tarif_1')|float + states('sensor.energy_consumption_tarif_2')|float - states('sensor.energy_production_tarif_1')|float - states('sensor.energy_production_tarif_2')|float }}"

Daarnaast vind ik het leuk om naast die geaggregeerde waarden ook inzicht te krijgen in de actuele waarden, dat kun je doen met de derivative:

YAML:
1
2
3
4
5
6
- platform: derivative
  source: sensor.dsmr_energy_total # kWh
  name: Actueel energieverbruik
  round: 2
  unit_time: h # kWh/h ==> kW
  time_window: "00:00:05" 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansie9999
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11-06 18:50
@winDOS , @Visitor.q , @Septillion

Allemaal al super bedankt, ik wist wel dat ik totaal fout zat :)

ja dat andere topic was over een probleem om de P1 van de slimme meter uit te lezen met een Pi dus leek me wel ok :) maar hier ga ik inderdaad meer hulp krijgen :)

@Visitor.q Ja ik ga zeker nog aanpassingen doen, was nu gewoon aan het proberen om al iets te krijgen. (ik heb twee meters, eentje met enkelvoudig tarief en eentje met puur nacht (dus heb inderdaad geen dubbel tarief)
Ik vermoed dat je in grote lijnen hetzelfde doet nu als ik wil doen, dus kan wel zijn dat je soms eens een PM van mij gaat krijgen als dat ok is.

@Septillion , bedankt voor de extra tip, ik ging die includes sowieso bovenaan zetten, was nu cut/paste aan het doen om stuk per stuk iets aan de praat te krijgen.

Voor moment is de eerste zaak die ik thuis in orde moet krijgen om mijn warm water boiler te doen werken wanneer er injectie is van mijn zonnepanelen , ook zo ingesteld dat hij het water veel warmer laat worden wanneer er veel injectie is en de temperatuur mag laten zakken (tot een minimum temp) als er geen injectie is.

Wat ik al werkende heb ;

Arduino Nano die 5 DS18B20 temperatuursensoren afleest van mijn warm water boiler en via MQTT doorstuurt naar HA op de RaPi4

Arduino Uno die 8 relais kan aansturen via ontvangen MQTT berichtjes van de HA (eentje gaat al zeker zijn voor de boiler)

En nu ben ik dus begonnen om de HA te proberen mijn P1 informatie van de digitale meter uit te lezen om dan alles te gaan aansturen.

Als ik dat werkende heb zijn mijn electrische verwarmingen en accumulatie verwarmingen aan de beurt,
en er moet zeker ook nog een batterijsysteem bij komen om toch al wat meer injectie te recupereren, maar dan zijn we al een paar jaar verder vrees ik :)

Baby steps :)

Als er iemand toffe links of projecten heeft waar ik wel iets van kan gebruiken voor mijn project dan stel ik die info altijd op prijs :)

Groeten,

Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-06 08:39
Iemand interesse :https://tweakers.net/aanbod/2701508/aeotec-gen-5-z-wave-plus-usb-interface.html

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:27
Op de een of andere manier kunnen mijn vriendin en ik niet meer met de app verbinden met HA. Dat werkte gisteren nog prima. Bij openen van de app krijgen we de melding dat ie niet kan verbinden. URL uit de instellingen copy paste in een webbrowser werkt prima.

Log toont niet zoveel bijzonders. Onderstaand het log na een restart en gefaalde pogingen om met de app in te loggen:
2021-04-30 21:09:24 WARNING (MainThread) [homeassistant.loader] You are using a custom integration samsungtv_smart which has not been tested by Home Assistant. This component might cause stability problems, be sure to disable it if you experience issues with Home Assistant
2021-04-30 21:09:24 WARNING (MainThread) [homeassistant.loader] No 'version' key in the manifest file for custom integration 'samsungtv_smart'. As of Home Assistant 2021.6, this integration will no longer be loaded. Please report this to the maintainer of 'samsungtv_smart'
2021-04-30 21:09:24 WARNING (MainThread) [homeassistant.loader] You are using a custom integration hacs which has not been tested by Home Assistant. This component might cause stability problems, be sure to disable it if you experience issues with Home Assistant
2021-04-30 21:09:24 WARNING (MainThread) [homeassistant.loader] No 'version' key in the manifest file for custom integration 'hacs'. As of Home Assistant 2021.6, this integration will no longer be loaded. Please report this to the maintainer of 'hacs'
2021-04-30 21:09:26 WARNING (MainThread) [homeassistant.loader] You are using a custom integration afvalinfo which has not been tested by Home Assistant. This component might cause stability problems, be sure to disable it if you experience issues with Home Assistant
2021-04-30 21:09:26 WARNING (MainThread) [homeassistant.loader] No 'version' key in the manifest file for custom integration 'afvalinfo'. As of Home Assistant 2021.6, this integration will no longer be loaded. Please report this to the maintainer of 'afvalinfo'
2021-04-30 21:09:52 ERROR (MainThread) [homeassistant] Error doing job: Unclosed client session
2021-04-30 21:09:52 WARNING (MainThread) [homeassistant.loader] You are using a custom integration reversotts which has not been tested by Home Assistant. This component might cause stability problems, be sure to disable it if you experience issues with Home Assistant
2021-04-30 21:09:52 WARNING (MainThread) [homeassistant.loader] No 'version' key in the manifest file for custom integration 'reversotts'. As of Home Assistant 2021.6, this integration will no longer be loaded. Please report this to the maintainer of 'reversotts'
2021-04-30 21:09:55 ERROR (MainThread) [homeassistant] Error doing job: Unclosed client session
2021-04-30 21:10:03 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.google_assistant.http] Request for https://homegraph.googleapis.com/v1/devices:requestSync failed: 403
2021-04-30 21:10:27 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.google_assistant.http] Request for https://homegraph.googlea...eportStateAndNotification failed: 403
Iemand enig idee?

Edit: companion logs geven wat meer duidelijkheid. Certificaat verlopen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:08

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Dutchess_Nicole schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 21:20:
[...]
Ik snap niet altijd de 'angst' voor het gebruik van de poorten 80 en 443, en dus dat HA gewoon over het internet beschikbaar is.

Ik ga er wel vanuit dat HA achter een proxy (Apache, nginx/npm, Traefik) zit die de meeste ellende al afvangt.

Mijn ervaring is dat de meeste 'aanvallen' op ip adres plaatsvinden, en niet op domein. Een proxy flikkert bij mij op die manier 99.9% van de aanvallen al de prullenbak in omdat er geen domein bestaat.

Voeg je een pad toe (dat niet in een DNS zichtbaar is, dus ook niet zomaar te raden valt), dan wordt het nog een stapje moeilijker om voor een willekeurige scriptkiddy op bijv. HA uit te komen.

Natuurlijk moet je wel je proxy vertrouwen, maar dat moet dan maar vind ik...

Je kunt op je proxy nog een extra authenticatie zetten als je HA subdomein wordt gebruikt. Moet een aanvaller eerst door deze laag heen, en daarna nog eens inloggen op HA zelf.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
TheFes schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:26:
[...]

Bijvoorbeeld een device tracker zal in het logboek "Away" aangeven, terwijl dat werkelijk not_home is.
Dit was ook erg handig.
Maar vooral de functie om de states handmatig te zetten kon ik goed gebruiken om de scripts te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaneV
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:50
Iemand de nieuwe conbee 2 firmware al draaiende? deCONZ_ConBeeII_0x266b0700 van 29 april.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martinvdm
  • Laatst online: 06-06 20:26

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

ShaneV schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 09:31:
Iemand de nieuwe conbee 2 firmware al draaiende? deCONZ_ConBeeII_0x266b0700 van 29 april.
Nope, maar wellicht heb je hier meer kans
deCONZ - Zigbee gateway van Dresden Elektronik

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Laatst online: 23-06 17:01
Ik stuur via Home Assistant en Node Red meldingen naar Google Home, bijvoorbeeld als de wasmachine of vaatwasser klaar is. In Node Red gebruik ik hiervoor een call service node met tts.cloud_say.

We lopen tegen twee dingen aan:
- Na een melding stopt de radio die we op dat moment af spelen via Google Home. Is dit te ondervangen?
- Als het volume van Google Home laag staat dan wordt de melding ook op een zacht volume afgespeeld, dat is niet wenselijk. Is het mogelijk om via de tts.cloud_say een volume parameter mee te sturen?

De documentatie is helaas beperkt.

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:27
Peutpeut schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 14:26:
Ik stuur via Home Assistant en Node Red meldingen naar Google Home, bijvoorbeeld als de wasmachine of vaatwasser klaar is. In Node Red gebruik ik hiervoor een call service node met tts.cloud_say.

We lopen tegen twee dingen aan:
- Na een melding stopt de radio die we op dat moment af spelen via Google Home. Is dit te ondervangen?
- Als het volume van Google Home laag staat dan wordt de melding ook op een zacht volume afgespeeld, dat is niet wenselijk. Is het mogelijk om via de tts.cloud_say een volume parameter mee te sturen?

De documentatie is helaas beperkt.
Ik maak zelf gebruik van een script die de state van de speaker afvangt en herstelt na het afspelen van het bericht. Dat is echter niet in node red, maar het idee heb je hier de YAML:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
voice_notification:
  icon: mdi:text-to-speech
  sequence:    
    - service: sonos.snapshot
      data:
        entity_id: media_player.keuken
    - service: media_player.volume_set
      data:
        volume_level: 0.25
    - service: tts.reversotts_say
      data:
    - wait_for_trigger:
        to: 'paused'
    - service: sonos.restore
      data:

Kortweg dus een aantal stappen:
- maak een snapshot van de huidige status van de speaker
- zet volume level op gewenst niveau voor tekst notificatie
- TTS op de speaker
- Wachten tot de speaker op bepaalde status staat (waardoor je weet dat ie klaar is met praten)
- Speaker terugzetten naar de snapshot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-06 11:09
drentsemoi schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:47:
[...]

Kun je hier geen wait_template of wait for trigger voor gebruiken?

Zie hier voor documentatie.
Delay in de automation deed al wonderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hubertgruber
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-06 22:20
Septillion schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 10:47:
@GoBieN-Be Person domain staat expliciet genoemd in de tabel. Zou dus moeten werken met een group (met of zonder all).

@hubertgruber Net even getest en het lijkt met person niet goed te werken. Als je ipv person de device trackers pakt gaat het wel goed hier. Lijkt dus een bugje.
Het lijkt inderdaad een bug te zijn! De uitzondering die de HA-regel van PEBCAK bevestigt. :+
Pagina: 1 ... 19 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.