Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 178 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.371.786 views

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-11 20:58
TheFes schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 21:11:
[...]

Tip van Flip Fes:
Als je done_message: "clear_notification" toevoegt aan je alert, worden de notificaties vanzelf verwijderd als de alert opgelost is.
no shit.....

Today I learned!

Edit: maar die gaat dan ook naar mijn TTS? Dat is niet wat ik wil hebben :+
Edit2: en ook niet als hij van on naar off gaat (de "mute alert" use case)

[ Voor 18% gewijzigd door Hmmbob op 09-08-2022 21:17 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:57
Hmmbob schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 21:13:
[...]
no shit.....

Today I learned!

Edit: maar die gaat dan ook naar mijn TTS? Dat is niet wat ik wil hebben :+
Edit2: en ook niet als hij van on naar off gaat (de "mute alert" use case)
Hmm, oke, TTS gebruik ik zelf niet met alerts. Wellicht dan toch niet zo'n goede tip in jouw geval.
Ik weet eerlijk gezegd niet of het muten van een alert de done message triggert, verwacht van niet.

Edit:
Mijn verwachting was onjuist, de done message wordt ook verstuurd als hij naar off gaat
https://www.home-assistan...tions/alert/#done_message

[ Voor 14% gewijzigd door TheFes op 09-08-2022 21:27 ]

Home Assistant configuratie

• Hmmbob
TheFes schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 21:23:
Edit:
Mijn verwachting was onjuist, de done message wordt ook verstuurd als hij naar off gaat
https://www.home-assistan...tions/alert/#done_message
Toch niet:
A message sent after an alert transitions from on or off to idle with template support. Is only sent if an alert notification was sent for transitioning from idle to on.

• TheFes
Te snel gelezen inderdaad, ik las on en off en idle en trok daar een voorbarige conclusie uit :P

@Hmmbob aangaande edit 1: Het is best gezellig als de Google Speaker Clear liggend streepje notification zegt toch? :+

[ Voor 19% gewijzigd door TheFes op 09-08-2022 21:44 ]

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 03-11 13:50
Met de laatste update is er een breaking change gekomen met de Sonos Services.
Ik gebruikte voorheen binnen een aantal scripts de service: sonos.join, die nu deprecated is.
In de documentatie vond ik dat deze vervangen is voor service: media_player.join. Echter als ik dit script uitvoer krijg ik de foutmelding: Extra Keys not allowed @data ['master'] , wat zou ik moet aanpassen om het toch te laten werken?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
groupeer_alle_sonos_speakers:
  alias: Groupeer alle Sonos Speakers
  sequence:
  - service: media_player.join
    data:
      master: media_player.sonos_five
    entity_id:
    - media_player.unnamed_room
    - media_player.boven
    - media_player.unnamed_room_2
  mode: single
  icon: mdi:speaker-multiple

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 09-08-2022 21:43 ]

• TheFes
GertJan2012 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 21:40:
Met de laatste update is er een breaking change gekomen met de Sonos Services.
Ik gebruikte voorheen binnen een aantal scripts de service: sonos.join, die nu deprecated is.
In de documentatie vond ik dat deze vervangen is voor service: media_player.join. Echter als ik dit script uitvoer krijg ik de foutmelding: Extra Keys not allowed @data ['master'] , wat zou ik moet aanpassen om het toch te laten werken?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  sequence:
    data:
      master: media_player.sonos_five
    entity_id:
    - media_player.boven
https://www.home-assistan...#service-media_playerjoin
Staat netjes in de docs beschreven

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-11 09:48

Sebazzz

3dp

Verdorie, ik heb een sensor vervangen in mijn energiedashboard en nu staat alle teruglevering uit het verleden als verbruik :( Kan ik dat repareren?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• GertJan2012
Daar had ik uiteraard al gekeken, maar daar kom ik niet uit... mijn idee lijkt dan ook niet te werken;
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
    sequence:
      entity_id:
      - media_player.sonos_five
      group_members: 
      - media_player.boven

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 09-08-2022 22:31 . Reden: yaml code tags ]

• Hmmbob
GertJan2012 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 21:45:
[...]

Daar had ik uiteraard al gekeken, maar daar kom ik niet uit... mijn idee lijkt dan ook niet te werken;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
    sequence:
      entity_id:
      - media_player.sonos_five
      group_members: 
      - media_player.boven
Dit maakt de UI ervan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
service: media_player.join
data:
  group_members:
    - media_player.soundbar
    - media_player.spotify_hmmbob
target:
  entity_id: media_player.woonkamer

Let op de extra "data:" key.
Zelf via de UI proberen kan via https://my.home-assistant...service=media_player.join

[ Voor 10% gewijzigd door Hmmbob op 09-08-2022 22:06 ]

• Hmmbob
.

[ Voor 99% gewijzigd door Hmmbob op 09-08-2022 22:02 ]

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Hebben ze in de laatste update van HA aangepast dat de service turn_on nu eigenlijk een toggle is?
.... turned off triggered by service homeassistant.turn_on
21:55:00 - 6 minutes ago
.... turned on triggered by service scene.turn_on
21:11:12 - 1 hour ago

• Hmmbob
GoBieN-Be schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 22:02:
Hebben ze in de laatste update van HA aangepast dat de service turn_on nu eigenlijk een toggle is?

[...]
Die logging zit er wel eens naast. Ik heb daar ook wel eens staan dat een lamp is uitgezet door een notify service....

• Snoekieboe
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10-2024
vortexnl1982 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:44:
Ik heb een waterontharder in de meterkast staan waar ik zo nu en dan wat van dat zout in gooi. Nu wil ik graag weten wanneer het tijd is om dat ding bij te vullen.

Volgens mij wat het makkelijkste is is om een weegschaal te gebruiken die weegt hoe zwaar de ontharder is. Als er veel zout is opgelost dan daalt het gewicht en kan ik HA mij een berichtje laten sturen.

Ik zit een beetje te googlen naar smart home weegschalen maar dan kom ik vooral weegschalen tegen die personen meten en dat dan naar een app sturen.

Ik zoek een (wifi/zigbee) weegschaal die geïntegreerd is met HA. Die weegschaal moet dan om x interval of bij gewichtsverandering (?) HA notificeren.
Ik heb dit opgelost met een ESP8266+HC-SR04 ultrasone sensor en Tasmota.
Deze sensor meet de afstand van het deksel tot de bovenkant van het zout. Ik heb in HA geconfigureerd dat bij een waarde van 80cm tussen deksel en bovenkant zout ik een friendly reminder ontvang om het zout bij te vullen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SLwKOhlwhzdw74OuzekY-UZIQdw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WgrSFwk5vjFqhkK6X3uEhaXJ.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door Snoekieboe op 09-08-2022 22:28 ]

8000WP op Z-W & 1800WP op Z

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:45
GoBieN-Be schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 22:02:

[...]
Volgens mij niet. Maar als je een 'turn_on' doet met 'brightness: 0' dan zal de lamp wel uit gaan en ook als 'off' in het logbook komen.

• GertJan2012
Hmmbob schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 22:01:
[...]

Dit maakt de UI ervan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
service: media_player.join
data:
  group_members:
    - media_player.soundbar
    - media_player.spotify_hmmbob
target:
  entity_id: media_player.woonkamer

Let op de extra "data:" key.
Zelf via de UI proberen kan via https://my.home-assistant...service=media_player.join
Thanks, uiteindelijk ben ik er ook via de script editor achtergekomen wat het moest zijn. Wat ik lastig vind is dat @TheFes , terecht naar de documentatie verwijst, maar dat als ik daar onder het kopje Service media_player.join nergens het woord target beschreven staat. Ik mis soms voorbeeld scriptjes om te zien hoe het nou echt hoort ipv alleen de documentatie, maar misschien is dat mijn persoonlijke beperking 8)

• TheFes
GertJan2012 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 22:34:
[...]

Thanks, uiteindelijk ben ik er ook via de script editor achtergekomen wat het moest zijn. Wat ik lastig vind is dat @TheFes , terecht naar de documentatie verwijst, maar dat als ik daar onder het kopje Service media_player.join nergens het woord target beschreven staat. Ik mis soms voorbeeld scriptjes om te zien hoe het nou echt hoort ipv alleen de documentatie, maar misschien is dat mijn persoonlijke beperking 8)
Die entity die nu onder target: staat, had ook onder data: gemogen. target: is vooral een GUI ding om het makkelijk te maken om het doel van je service call te selecteren. Uiteindelijk wordt het achter de schermen toch weer gewoon onder data: gezet.

In ieder geval als je bij de documentatie iets over service data ziet staan, dan moet dat onder data:, niet direct in de service call.

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18:20
Snoekieboe schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 22:24:
[...]

Ik heb dit opgelost met een ESP8266+HC-SR04 ultrasone sensor en Tasmota.
Deze sensor meet de afstand van het deksel tot de bovenkant van het zout. Ik heb in HA geconfigureerd dat bij een waarde van 80cm tussen deksel en bovenkant zout ik een friendly reminder ontvang om het zout bij te vullen.

[Afbeelding]
Haha cool ! Dat is ook wel een slim idee :) Ik houd het in m'n achterhoofd _/-\o_

• Snoekieboe
vortexnl1982 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 23:35:
[...]

Haha cool ! Dat is ook wel een slim idee :) Ik houd het in m'n achterhoofd _/-\o_
Ik heb er nog even een foto bijgezocht mocht je hier toch mee verder willen.
De sensor draait bij mij nu ongeveer 20 maanden zonder enig probleem. Ook eventuele twijfel over blootstelling van de electronica in de vochtige ruimte van het zoutvat lijkt vooralsnog geen problemen op te leveren. en anders is het een paar euro aan spullen die vervangen moeten worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BFt4HpZ9zecoQcj4tKRB787SMQw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bpc4b6EENqQijz3IYKixwJlu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Snoekieboe op 10-08-2022 08:10 ]

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:07
Snoekieboe schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 08:08:
[...]

De sensor draait bij mij nu ongeveer 20 maanden zonder enig probleem. Ook eventuele twijfel over blootstelling van de electronica in de vochtige ruimte van het zoutvat lijkt vooralsnog geen problemen op te leveren. en anders is het een paar euro aan spullen die vervangen moeten worden.

[Afbeelding]
Mooie oplossing. Jammer dat ik een schuif deksel heb :(

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:38
[...]

[Afbeelding]
Ben bezig met zoiets te knutselen voor mijn regenwater, om een idee te hebben hoeveel water er nog in zit. Grootste probleem is daar dat ik geen electriciteit heb. Het idee is dus om een "oude" powerbank te gebruiken, in combinatie met een sonoff SV en een afstandssensor. De Sonoff dan 1x per dag uit slaap halen, data doorsturen en weer in slaap. Maar moet nog eens testen hoe lang zoiets blijft werken op de powerbank.
Denk dat de grootste uitdaging nog zal zijn om te berekenen wat de afstand dan net betekent. Hoeveel liter is een afstand van xx centimeter. Het moet natuurlijk niet tot op de liter nauwkeurig zijn maar toch...

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 212 en 215

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-11 11:07
Tjonge jonge, oke ik bestel al zo'n afstand sensor. Stop nou maar met adverteren :+

• Snoekieboe
Je zou het kunnen uitrusten met een klein zonnepaneel, accu en een laadcircuit. Die dingen zijn als bundel voor een grijpstuiver te verkrijgen. V.w.b. de inhoud van je regenton. Deze kun je natuurlijk uitrekenen, derhalve weet je hoeveel liter 1cm in afstand vanaf de ultrasone sensor is. De afstand kun je in HA weer gebruiken om te vertalen naar liters middels een template sensor. bijvoorbeeld.1cm x 17L = is template sensor output

• Kenhas
@Snoekieboe Een zonnepaneeltje ging dan de volgende stap zijn. Wou eerst een testen hoe lang zo'n powerbank zou meegaan. Als die een jaar blijft werken (om maar iets te zeggen, zal zeker zo lang niet zijn), dan zal ik de moeite niet doen. Ik kom op die plaats regelmatig voorbij met mijn grasmachine en trimmer en mezelf kennende zou ik daar misschien beter niet veel plaatsen wat delicaat is ;)
Was om eerlijk te zijn al aan iets anders aan het denken namelijk een hydrogenerator (KLIK) om aan te sluiten op de aanzuigleiding, om de powerbank op te laden. Maar dat zal waarschijnlijk niet zo simpel zijn zoals ik het nu in mijn hoofd heb.

Maar ben off topic bezig. Staat eigenlijk volledig los van Home Assistant

• Hmmbob
Ook eventuele twijfel over blootstelling van de electronica in de vochtige ruimte van het zoutvat lijkt vooralsnog geen problemen op te leveren.
Ik denk eigenlijk ook dat je hier geen problemen mee gaat krijgen: het zout zal al het aanwezige vocht vrijwel meteen opnemen. Ik verwacht eigenlijk een heel lage luchtvochtigheid in je bak.

Daarnaast wordt zout sowieso niet mee opgenomen in waterdamp, dus als er al iets op je electronica komt is het zeker geen zout :+

• Shattering
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 18:04
Ik wil de zekering van mijn airco vervangen door zo'n slimme zekering/relay van Shelly - op die manier kan ik beter bijhouden hoeveel energie mijn airco gebruikt :). Momenteel hangt mijn airco op een 'Schneider Resi0 C20'.

Shelly bied redelijk veel zekeringen aan, dus ik wou even horen of jullie hier veel ervaring mee hebben (& of mijn idee welke ik moet hebben klopt).

- Shelly Pro 1 & Pro 2 vallen weg omdat deze geen energiemonitoring doen.
- Shelly Pro 1PM lijkt de juist, maar deze is 16A terwijl mijn huidige zekering 20A is.

Ik heb een Mitsubishi MSZ-LN60VG2W > ik denk dat een zekering van 16A oké is (ben er niet 100% zeker van). Kunnen de elektriciens onder jullie me wegwijs maken :)?

De airco is trouwens het enige toestel dat op deze kring hangt (en in de toekomst zal hangen).

• Hmmbob
Zekering? Schakelaar bedoel je, hoop ik?

edit: Nee, met je reference aan de Schneider C20 bedoel je toch echt "zekering". Maar de Shellies die je noemt zijn schakelaars.

Met alle respect: als je het verschil niet weet, dan moet je hier zelf ook niet aan gaan knutselen.

[ Voor 74% gewijzigd door Hmmbob op 10-08-2022 09:13 ]

• Shattering
Hmmbob schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 09:12:
Zekering? Schakelaar bedoel je, hoop ik?

edit: Nee, met je reference aan de Schneider C20 bedoel je toch echt "zekering". Maar de Shellies die je noemt zijn schakelaars.

Met alle respect: als je het verschil niet weet, dan moet je hier zelf ook niet aan gaan knutselen.
Ai toch :) - ik bedoel inderdaad "zekering" (op zijn Vlaams). Ik ging er vanuit dat die Shelly's "slimme zekeringen" waren, maar dat is dus niet het geval? Wat ik zoek, bestaat dan niet?

• breinonline
  • Laatst online: 21:26

breinonline

Are you afraid to be known?

Shattering schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 09:20:
[...]

Ai toch :) - ik bedoel inderdaad "zekering" (op zijn Vlaams). Ik ging er vanuit dat die Shelly's "slimme zekeringen" waren, maar dat is dus niet het geval? Wat ik zoek, bestaat dan niet?
Waarschijnlijk niet. Maar je kan zo’n shelly tussen je zekering (meterkast) en airco (laten) zetten om de energie te monitoren. Dat is uiteindelijk gewoon wat je wil weten toch?

[ Voor 5% gewijzigd door breinonline op 10-08-2022 09:25 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Shattering
breinonline schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 09:25:
[...]

Waarschijnlijk niet. Maar je kan zo’n shelly tussen je zekering (meterkast) en airco (laten) zetten om de energie te monitoren. Dat is uiteindelijk gewoon wat je wil weten toch?
Jup, inderdaad - that's all - lijkt me inderdaad voldoende dan.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:23
De shelly's kunnen meten en schakelen, maar zijn zeker niet bedoeld als zekering.

Ik heb een Shelly Plug S aan onze airco om het energieverbruik te monitoren, maar onze airco zit dan ook gewoon met een stekker ingeplugd dus dat was erg makkelijk. Als je airco hardwired is zul je naar iets als een Shelly EM moeten kijken, die kan (ik denk net na de zekering) in het circuit geschroefd worden. Als je geen ervaring hebt met klussen aan netspanning, zou ik niet aanraden daarmee zelf aan de gang te gang. Ik ben zelf niet bang om een stopcontact of schakelaar te vervangen, maar zoiets in de meterkast plaatsen zou ik persoonlijk laten doen. Zo ontzettend veel zal dat niet kosten.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Hmmbob
[...]

OK, volgens de documentatie trekt je AC maximaal 16A (en niet 20A). Dat hij hoger afgezekerd heeft kan met de inschakelspanning te maken hebben (+ Belgische stroomneteisen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lewLqqWfrBedKtUl3R0kCf42v5U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GXjeDZ1qrS79Ib86r9D2wXZz.png?f=user_large

Ik zou eigenlijk niet gaan voor iets inline (ertussen), maar een oplossing die de stroomsterkte meet met ringen om de leiding - dan 'loopt de stroom' niet door je kleine Shelly schakelaar heen. edit: ja, CT klemmen
JeroenH schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 09:46:
Als je airco hardwired is zul je naar iets als een Shelly EM moeten kijken, die kan (ik denk net na de zekering) in het circuit geschroefd worden.
Dit is een goede optie.

[ Voor 18% gewijzigd door Hmmbob op 10-08-2022 10:14 ]

• Shattering
Hmmbob schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:06:
[...]

OK, volgens de documentatie trekt je AC maximaal 16A (en niet 20A). Dat hij hoger afgezekerd heeft kan met de inschakelspanning te maken hebben (+ Belgische stroomneteisen).

[Afbeelding]

Ik zou eigenlijk niet gaan voor iets inline (ertussen), maar een oplossing die de stroomsterkte meet met ringen om de leiding - dan 'loopt de stroom' niet door je kleine Shelly heen.
Ik vermoed dat je met 'Ringen om de leiding' de CT-klemmen bedoelt?

• Shattering
[...]

[Afbeelding]

Ik zou eigenlijk niet gaan voor iets inline (ertussen), maar een oplossing die de stroomsterkte meet met ringen om de leiding - dan 'loopt de stroom' niet door je kleine Shelly schakelaar heen.
[...]

Dit is een goede optie.
Aha! Dus zo'n Shelly EM plaats ik in mijn meterkast en met de bijgeleverde clamp meet ik dan de stroom die door de kabel van de airco gaat - duidelijk! Als ik 2 circuits wil meten, op 2 verschillende zekeringen, dan kom ik toe met zo één EM hé?

two independent* measuring channels up to 120A each
* the two measured circuits and the Shelly EM must be on the same phase

• Hmmbob
Shattering schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:14:
[...]

Aha! Dus zo'n Shelly EM plaats ik in mijn meterkast en met de bijgeleverde clamp meet ik dan de stroom die door de kabel van de airco gaat - duidelijk! Als ik 2 circuits wil meten, op 2 verschillende zekeringen, dan kom ik toe met zo één EM hé?

two independent* measuring channels up to 120A each
Ja, maar de crux zit wel in die laatste zin:
Ik weet niet of je huisaansluiting 1-fase of 3-fase is. Bij 1 fase is dit geen issue, bij 3-fase moet je opletten dat de zekeringen (en de Shelly) op dezelfde fase zitten.

[ Voor 11% gewijzigd door Hmmbob op 10-08-2022 10:18 ]

• Shattering
Hmmbob schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:15:
[...]

Ja, maar de crux zit wel in die laatste zin:

[...]

Ik weet niet of je huisaansluiting 1-fase of 3-fase is. Bij 1 fase is dit geen issue, bij 3-fase moet je opletten dat de zekeringen (en de Shelly) op dezelfde fase zitten.
Da's helemaal duidelijk. Ik heb hier een 3-fasige aansluiting, maar alle airco's (x2) zitten op dezelfde fase, op verschillende zekeringen. Dan weet ik wat ik moet bestellen :).

FYI - ik ga dit niet zelf installeren, ik moet gewoon zien dat de juiste hardware er is ;).

• Hmmbob
https://shop.shelly.cloud...i-smart-home-automation-1 met 2x 50a clamp, Dan moet het goedkomen!

[ Voor 71% gewijzigd door Hmmbob op 10-08-2022 10:28 ]

• Septillion
[...]

Of nog waarschijnlijker, luie monteur... Zie bij WP's vaak 'rated current 20A' staan waar ze mee bedoelen dat de afzekering maximaal 20A mag zijn. Scheelt weer verder kijken dus dat wordt er dan vaak ingedrukt :X

• Putyah
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:25
[...]

[Afbeelding]
Wat voor board heb je gebruikt? Lijkt op een ESP.

• JeroenH
Kenhas schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 09:04:
Was om eerlijk te zijn al aan iets anders aan het denken namelijk een hydrogenerator (KLIK) om aan te sluiten op de aanzuigleiding, om de powerbank op te laden.
Let op de specs: 5v / 150mA @ 25 l per minuut. Ik weet niet hoeveel liter regenwater je hebt, en met welke snelheid je het verpompt, maar ik zou vooraf goed uitrekenen/inschatten of dit wel genoeg energie oplevert voor je doel.
Putyah schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:29:
Lijkt me iets van een ESP32 D1 mini?

[ Voor 14% gewijzigd door JeroenH op 10-08-2022 13:05 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-11 09:00
Heeft iemand misschien een voorbeeld van een notificatie vanuit Home Assistant wanneer de wasmachine klaar is?

Ik heb een shelly bij de wasmachine geplaatst en kan hiermee Power (w) en Energie (kWh) meten. Ik weet alleen niet zo goed hoe ik een notificatie kan maken die eenmalig een berichtje stuurt als de wasmachine klaar is. Waarschijnlijk met de status van de power... maar waar ligt de drempel en hoe hebben jullie dit gedaan?

• Toppe
crimby schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:12:
Heeft iemand misschien een voorbeeld van een notificatie vanuit Home Assistant wanneer de wasmachine klaar is?

Ik heb een shelly bij de wasmachine geplaatst en kan hiermee Power (w) en Energie (kWh) meten. Ik weet alleen niet zo goed hoe ik een notificatie kan maken die eenmalig een berichtje stuurt als de wasmachine klaar is. Waarschijnlijk met de status van de power... maar waar ligt de drempel en hoe hebben jullie dit gedaan?
Ik had het in Node-Red gemaakt dat ik een notificatie kreeg als de power iets van 5 minuten lang onder de 2w zat.

Je zou even moeten kijken wat de langste tijd is die je wasmachine ‘idle’ staat en daar nog even een aantal seconde bovenop tellen. Doe je dit niet, of is die tijd te kort, dan krijg je dus valse notificaties.

[ Voor 14% gewijzigd door Toppe op 10-08-2022 13:16 ]

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:56

Eraser127

Nijkerk

@crimby Je moet weten wat het verbruik is als de machine klaar is. Dan kun je als voorwaarde bijvoorbeeld
> 3W < 5min gebruiken.

My Discogs

• JeroenH

Ik wil dit ook bouwen, en de eerste stap is het "vermogensprofiel" van je wasmachine leren kennen. Ik schat zo in dat een wasmachine eerst wat voorbereidend werk doet, trommel vullen en een beetje lafjes ronddraaien (5 min @ 50W), dan het water verwarmen (5-10 min @ 2000 W), dan paar keer spoelen, pompen enz (half uurtje @ 100W) dan centrifugeren (10 min @ 500W). Dit profiel zal voor elke wasmachine, wasprogramma en wasbeurt engiszins anders zijn, dus het is zaak er een trigger uit te halen waarop je kunt schakelen. Het verwarmen zal korter/langer duren al naar gelang hoe heet de wasmachine staat ingesteld (maar ook jaargetijde, 's winters is leidingwater kouder) maar ik hoop dat centrifugeren een duidelijk meetbaar patroon is, en je bijvoorbeeld 5 minuten na het voltooien van centrifugeren een trigger kunt doen "klaar!".

Ik heb eerst nog meer Shelly pluggen nodig, dan ga ik ermee aan de gang.

• Toppe
JeroenH schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:18:
[...]

Ik wil dit ook bouwen, en de eerste stap is het "vermogensprofiel" van je wasmachine leren kennen. Ik schat zo in dat een wasmachine eerst wat voorbereidend werk doet, trommel vullen en een beetje lafjes ronddraaien (5 min @ 50W), dan het water verwarmen (5-10 min @ 2000 W), dan paar keer spoelen, pompen enz (half uurtje @ 100W) dan centrifugeren (10 min @ 500W). Dit profiel zal voor elke wasmachine, wasprogramma en wasbeurt engiszins anders zijn, dus het is zaak er een trigger uit te halen waarop je kunt schakelen. Het verwarmen zal korter/langer duren al naar gelang hoe heet de wasmachine staat ingesteld (maar ook jaargetijde, 's winters is leidingwater kouder) maar ik hoop dat centrifugeren een duidelijk meetbaar patroon is, en je bijvoorbeeld 5 minuten na het voltooien van centrifugeren een trigger kunt doen "klaar!".

Ik heb eerst nog meer Shelly pluggen nodig, dan ga ik ermee aan de gang.
Gewoon 5 minuten onder de 2 watt (afhankelijk van je wasmachine) is toch veel eenvoudiger?

Volgens mij ga je het jezelf hiermee echt onnodig ingewikkeld maken en de enigste winst die je er mee hebt zijn die 5 minuten ‘wachten’…

[ Voor 6% gewijzigd door Toppe op 10-08-2022 13:24 ]

• crimby
@Toppe @Eraser127 thanks! Dit lijkt mij inderdaad het makkelijkste. Maar blijft de notificatie dan niet continu komen? of zou dat alleen zijn als je altijd je wasmachine aan laat staan ongeacht of ie klaar is of niet?

@JeroenH Thanks! Ik vraag me af of het zo complex moet. Ligt eraan of die 2 watt van @Toppe vaker voor komt in het proces.

Edit: op deze manier dus?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hqedo3ZwCC3CG_UPcGBL0OQAzyo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WrcskKB6Dvn6oCnqQ5LB2aUt.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door crimby op 10-08-2022 13:26 ]

• Toppe
crimby schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:24:
@Toppe @Eraser127 thanks! Dit lijkt mij inderdaad het makkelijkste. Maar blijft de notificatie dan niet continu komen? of zou dat alleen zijn als je altijd je wasmachine aan laat staan ongeacht of ie klaar is of niet?

@JeroenH Thanks! Ik vraag me af of het zo complex moet. Ligt eraan of die 2 watt van @Toppe vaker voor komt in het proces.
Die 2 watt zal wel vaker voorkomen maar daarom moet je kijken naar die tijd. 5 minuten is een relatief veilige zone. Hier wel eens gespeeld met 3/4 minuten maar dan kreeg ik nog wel eens een valse melding. Die minuut is niet spannend en 5 minuten werkt dus perfect.

@TheFes @Septillion hebben vast een idee hoe je een notificatie eenmalig kan versturen ;)

@crimby als die entiteit de spanning meer dan is dit inderdaad juist.

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 10-08-2022 13:28 ]

• Eraser127

Eraser127

Nijkerk

@crimby Ik gebruik zelf een input helper om de status van de wasmachine op Bezig/Klaar/Uit te zetten. Dan gebruik ik het wattage in combinatie met tijd om de status te wijzigen. Als de status naar "Klaar" gaat wordt er een notificatie gestuurd.

Als het nog nodig is, stuur ik vanmiddag thuis wel even wat screenshots.

[ Voor 13% gewijzigd door Eraser127 op 10-08-2022 13:30 ]

My Discogs

• Side-Kick
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:11

Side-Kick

Timmy!

Ik lees met Home Assistant mijn slimme meter uit met SlimmeLezer+.

Nu ben ik een beetje aan het stoeien met de definities van energy_consumed en energy_produced.

Omdat ik thuis 3 fasen heb verbruik ik op fase 1 bijv 0.2kWh, terwijl mijn zonnepanelen op fase 3 3kWh terugleveren. Is het nu zo dat mijn slimme meter zelf intern al saldeert en is de werkelijke teruglevering dan echt die 3kWh, of moet ik het verbruik op fase 1 en de teruglevering op fase 3 eigenlijk nog van elkaar afhalen voor de werkelijke teruglevering?

Of in andere woorden, moet ik de waarden van sensor.power_produced - sensor.power_consumed doen voor de werkelijke teruglevering, of is de werkelijke teruglevering gewoon sensor.power_produced?

• Hmmbob

Tuurlijk. https://github.com/hmmbob...tion/washing_machine.yaml

• Snoekieboe
Putyah schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:29:
[...]

ESP8266 Wemos D1 maar kan uiteraard ook met een ESP32, deze had ik nog liggen.

• Septillion
@crimby (en @Toppe) Met een input helper is het veiligste. Niet zo zeer om normaal meer notificaties te krijgen, immers krijg je aleen de notificatie als het vermogen <xW is voor y tijd. Maar vooral herstarten van HA geeft anders issues.

Ik heb dus:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
alias: Shed Washing machine done
description: ""
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.socket_2_energy_power
    for:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 30
    above: "10"
    id: start
    entity_id: sensor.socket_2_energy_power
    for:
      minutes: 1
      seconds: 30
    below: "5"
    id: end
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
            id: start
          - condition: state
            entity_id: input_boolean.house_washing_machine_active
            state: "off"
        sequence:
          - service: input_boolean.turn_on
            data: {}
            target:
      - conditions:
          - condition: trigger
            id: end
            state: "on"
        sequence:
          - service: input_boolean.turn_off
            target:
          ; Hier nog gedoe om alleen notificatie te doen naar wie thuis is of indien niemand iedereen.
    default: []

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:35

Ik heb deze, werkt perfect.
Trigger is een verbruik boven de 200W
Dan is het wachten op een trigger, namelijk 5 minuten beneden 5W.
Dan een notificatie via Whatsapp op de telefoons van m'n vrouw en ik en de Google speaker die het omroept.

Trigger moet, zoals gezegd, dus eerst zijn dat er een verbruik is en niet dat het verbruik minder dan X is anders krijgt je bij iedere herstart van HA zo'n notificatie.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
  alias: Wasmachine_klaar_Stekker
  description: ''
  trigger:
    entity_id: sensor.was2_current_consumption
    above: '200'
  action:
  - wait_for_trigger:
      entity_id: sensor.was2_current_consumption
      for:
        minutes: 5
        seconds: 0
      below: '5'
    timeout: 00:30:00
    continue_on_timeout: false
  - service: notify.whatsapp_xxx
    data:
  - service: media_player.volume_set
    data:
      volume_level: 0.5
    target:
      entity_id: media_player.woonkamermini
  - delay:
      seconds: 2
      milliseconds: 0
  - service: tts.google_translate_say
    data:
      entity_id: media_player.woonkamermini
      language: nl
  - delay:
  - service: notify.whatsapp_xx2
    data:
  - delay:

[ Voor 9% gewijzigd door Ora et Labora op 10-08-2022 13:48 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• Septillion
@Side-Kick Verschil tussen vermogen (in W / kW) en energie (in Wh of kWh) is hier even van belang. Vermogen kan je voor elke fase zelf zien maar energie is altijd netto over de 3-fases. Er kan altijd maar één energie telwerk tegelijk oplopen (in Nederland iig). Je zou dit intern salderen kunnen noemen maar weet dat dit geen enkele link heeft met wat we de salderingsregeling noemen. Dit is puur hoe een meter dient te registreren in Nederland.

• Kenhas
JeroenH schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:00:
[...]

Let op de specs: 5v / 150mA @ 25 l per minuut. Ik weet niet hoeveel liter regenwater je hebt, en met welke snelheid je het verpompt, maar ik zou vooraf goed uitrekenen/inschatten of dit wel genoeg energie oplevert voor je doel.

[...]

Lijkt me iets van een ESP32 D1 mini?
Ik was meer daaraan aan het denken "omdat het kan". Regenwater wordt nu gebruikt voor wc's,douche, wasmachine, ... dus de pomp moet wel paar keer dag zijn werk doen. Als ik met een powerbank (of iets anders van batterij) zou werken, zou ik "gewoon" de powerbank beetje bij beetje opladen. Als een powerbank (ik zeg maar iets) een maand meegaat en ik kan dat verlengen met een twee weken, dan is het mooi meegenomen. Het is natuurlijk ook een mooi "opschep"-dingetje "aan den toog van het stamcafé" ;) Natuurlijk is een zonnepaneeltje (zoals hierboven iemand zei) ook wel een mooie oplossing

• Septillion
@Ora et Labora Duurt je was maximaal een half uur :?

En zelf geen fan van automations met een lange 'wait_for_trigger'. Want als je dan in de tussentijd HA herstart of de automations herlaad (wat dus ook gebeurd als je een automation via de UI aanpast) dan worden alle lopende automations gestopt en mis je dus makkelijk het einde van de was.

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:35
Septillion schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:49:

En zelf geen fan van automations met een lange 'wait_for_trigger'. Want als je dan in de tussentijd HA herstart of de automations herlaad (was dus ook gebeurd als je een automation via de UI aanpast) dan worden alle lopende automations gestopt en mis je dus makkelijk het einde van de was.
Ik heb geen idee meer waarom dat half uur er staat. Heb ik waarschijnlijk zo gekopieerd van iemand anders toen ik net met HA begon. Het werkt wel zo maar voor de netheid zal ik er naar kijken. Blijkbaar verbruikt mijn wasmachine 30 minuten voor het einde sowieso meer dan 200W zodat de automatisering werkt.
Overigens blijft de automatisering wel werken zolang de wasmachine meer dan 200W verbruikt. Als de machine minder verbruikt, ik herstart HA en het verbruik komt niet meer boven de 200W heb ik inderdaad geen notificatie.

[ Voor 20% gewijzigd door Ora et Labora op 10-08-2022 13:53 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• JBS
  • Niet online

JBS

Voor mijn Aqara Opple Switch met 6 knoppen (https://zigbee.blakadder.com/Xiaomi_WXCJKG13LM.html) heb ik een automation op basis van het choose principe.

Deel daaruit:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
- id: '1659549258533'
  alias: '[Handmatige bediening] Opple woonkamer'
  trigger:
  - platform: state
    entity_id:
    - sensor.opple_action
  action:
  - choose:
    - conditions:
        entity_id: sensor.opple_action
        state: button_1_single
      sequence:
      - type: toggle
        device_id: a86e9f3aff480ab67fb1956cee2128ad
        entity_id: light.vloerspot_woonkamer
        domain: light
        device_id: 1648136cd9251ed428e71d22706f63ed
        entity_id: light.vloerspot_woonkamer_2
      - service: system_log.write
        data:
          level: info
    - conditions:
        state: button_2_single
      sequence:
        device_id: 84141be888bcb9b7b63000be96072f97
        entity_id: light.keuken_spots_allemaal
        data:
    - conditions:
        state: button_2_double
      sequence:
      - type: turn_on
        data:
    - conditions:
        state: button_2_triple
      sequence:
      - type: turn_off
        data:

Dat werkt, behalve dat de actions soms niet worden afgetrapt na het drukken op één van de knoppen.
Reden inmiddels gevonden: De automation is 'already running'.

code:
1
2
3
4
5
6
7
Logger: homeassistant.components.automation.opple_test_choose
Source: helpers/script.py:1718
Integration: Automatisering (documentation, issues)
First occurred: 5 augustus 2022 om 17:29:57 (37 occurrences)
Last logged: 9 augustus 2022 om 23:11:59

[Handmatige bediening] Opple woonkamer: Already running

Nu kan ik de mode aanpassen van single naar parallel wat dit mogelijk voorkomt, maar ik vraag me eigenlijk af waarom die automation überhaupt zo lang (> 1 seconde) 'running' blijft. Herkent iemand dit?

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:46

Ik maak gebruik van een blueprint:
https://community.home-as...g-machine-finishes/254841

• Septillion
@JBS Je kan in de automation trace precies zien hoe lang elke stap duurde.

Maar ik heb ook op die manier een keer een automation proberen te maken maar had het probleem dat de action soms gewoon al weer weg was op het moment dat ik in de chooser was. Ik gebruikte daarom de 'trigger.to_state.state' in een template condition. Dat is een gebufferde versie van de sensor die de hele automation lang geldig blijft.

• Side-Kick
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:11

Side-Kick

Timmy!

Septillion schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:46:
@Side-Kick Verschil tussen vermogen (in W / kW) en energie (in Wh of kWh) is hier even van belang. Vermogen kan je voor elke fase zelf zien maar energie is altijd netto over de 3-fases. Er kan altijd maar één energie telwerk tegelijk oplopen (in Nederland iig). Je zou dit intern salderen kunnen noemen maar weet dat dit geen enkele link heeft met wat we de salderingsregeling noemen. Dit is puur hoe een meter dient te registreren in Nederland.
Dit verhelderd wel het een en ander ja. Het was me inderdaad al opgevallen dat er altijd maar 1 telwerk in beweging is. Dankje.

• crimby
Thanks allemaal!

Ik heb de input_boolean gemaakt en de bijbehorende automations. Nu maar eens testen!

• Eraser127

Eraser127

Nijkerk

@crimby Wat ik zelf ook nog heb is dat de notification alleen gegeven wordt als mijn personstatus op "home" staat. Aangezien mijn vrouw er niet zoveel mee wil, kan ze gewoon de was doen als ik werken "not home" ben, maar krijg ik iig geen melding als ik toch niet thuis ben.

My Discogs

• Toppe
Eraser127 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 14:12:
@crimby Wat ik zelf ook nog heb is dat de notification alleen gegeven wordt als mijn personstatus op "home" staat. Aangezien mijn vrouw er niet zoveel mee wil, kan ze gewoon de was doen als ik werken "not home" ben, maar krijg ik iig geen melding als ik toch niet thuis ben.
Ik zet dit soort meldingen dus alleen aan bij vrouwlief, ik hoef niet te weten of die machine klaar is :D

Vrouwlief is was verslaafd…

• crimby
Eraser127 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 14:12:
Ja goeie! Dat wordt denk ik de volgende stap. Het gaat overigens bij ons vooral mis als we de was aan het einde van de middag aanzetten en dan mede dankzij het avondeten vergeten.

• -Casper
Septillion schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:49:

En zelf geen fan van automations met een lange 'wait_for_trigger'. Want als je dan in de tussentijd HA herstart of de automations herlaad (wat dus ook gebeurd als je een automation via de UI aanpast) dan worden alle lopende automations gestopt en mis je dus makkelijk het einde van de was.
Persoonlijk maak ik hier altijd de afweging tussen een extra automation versus het risico (hoevaak herstart ik HA als de wasmachine aanstaat; hoe storend is het als ik eens een notificatie mis). Dan kies ik zelf voor 1 automation gezien ik HA vrijwel alleen herstart tijdens een update en we het wel overleven als ik iets later bedenk dat ik de wasmachine aan had gezet en wel eens klaar zou moeten zijn :+

• Septillion
@-Casper Denk dat je bedoelt "helper" waar je schrijft extra automation? Heb alles netjes in één automation :+

En ja, dat herstarten valt nog wel mee. Maar met regelmaat pas ik nog wel een automation aan of voeg ik even snel wat toe. En dan stopt ook al alles. Komt hier iig niet door de WAF :+

En in dit geval gebruik in de helper ook om op het dashboard aan te geven dat er een was draait. Ondanks dat verbruik niet constant hoog is.

[ Voor 19% gewijzigd door Septillion op 10-08-2022 14:27 ]

• -Casper
Septillion schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 14:27:
@-Casper Denk dat je bedoelt "helper" waar je schrijft extra automation? Heb alles netjes in één automation :+

En ja, dat herstarten valt nog wel mee. Maar met regelmaat pas ik nog wel een automation aan of voeg ik even snel wat toe. En dan stopt ook al alles. Komt hier iig niet door de WAF :+

En in dit geval gebruik in de helper ook om op het dashboard aan te geven dat er een was draait. Ondanks dat verbruik niet constant hoog is.
Verrek, ik heb mijn automation gemaakt in de tijd dat je nog geen choose en trigger IDs had. Die automation is nu natuurlijk een stuk simpeler te maken. Zat nog vast in mijn overwegingen van toen ik de automation heb gemaakt (en de mogelijkheden van destijds)

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:03
barrymossel schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 22:06:
Eindelijk een slimme deurbel gevonden die aan mn eisen en wensen voldoet: de Amcrest AD410!
  • RTSP
  • Goede HA integratie
  • Geen cloud nodig
  • En vooral: géén abonnement
Helaas wel moeten bestellen in Amerika, maar de AD110, die een lagere resolutie heeft en volgens mij geen geïntegreerde persoonsherkenning, is hier wel beschikbaar...

Dus ik ben benieuwd, maar dit kan interessant zijn voor mensen in dit topic. Vooral RTSP vind ik nice, omdat ik zo lokaal beelden op kan slaan en niet afhankelijk ben van betaalde diensten.
Na de zoveelste crash van de EZVIZ deurbel en wederom bijna een bezorger gemist te hebben tijd voor wat anders.
Met je post in het achterhoofd heb ik wat research gedaan en net een Amcrest AD110 besteld.
Slechter dan de huidige bel kan het niet zijn :X }:|

Kijk erg uit naar een oplossing in HA :)

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:10
raymondw schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:05:
[...]

Na de zoveelste crash van de EZVIZ deurbel en wederom bijna een bezorger gemist te hebben tijd voor wat anders.
Met je post in het achterhoofd heb ik wat research gedaan en net een Amcrest AD110 besteld.
Slechter dan de huidige bel kan het niet zijn :X }:|

Kijk erg uit naar een oplossing in HA :)
De integratie met HA werkt, maar ik moet toch zeggen dat ik via de Dahua integratie al enkele belletjes heb gemist. Ik heb er nu amcrest2mqtt en de Amcrest integratie ernaast draaien om te zien of die hem ook wel eens missen...

Verder een prima deurbel hoor. Ik gebruik de app er vooralsnog naast.

• stefve1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-09 23:59
Kan iemand me helpen met de navigatie balk onderaan te krijgen op mobiele toestellen?
Het is waarschijnlijk heel eenvoudig, maar ik kan het niet meteen terugvinden...

• JBS
  • Niet online

JBS

Septillion schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:58:
@JBS Je kan in de automation trace precies zien hoe lang elke stap duurde.

Maar ik heb ook op die manier een keer een automation proberen te maken maar had het probleem dat de action soms gewoon al weer weg was op het moment dat ik in de chooser was. Ik gebruikte daarom de 'trigger.to_state.state' in een template condition. Dat is een gebufferde versie van de sensor die de hele automation lang geldig blijft.
Zie nu op basis van die trace inderdaad ook dat ie vaker niet dan wel de juiste choose pakt, de overige keren schiet ie naar "default", wat niets doet. Vermoedelijk hier dus ook het issue dat de state te kort wijzigt, ook met parallel werkt 't 9 van de 10 keer niet goed.

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-11 10:05
Kenhas schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 08:44:
[...]

Ben bezig met zoiets te knutselen voor mijn regenwater, om een idee te hebben hoeveel water er nog in zit. Grootste probleem is daar dat ik geen electriciteit heb. Het idee is dus om een "oude" powerbank te gebruiken, in combinatie met een sonoff SV en een afstandssensor. De Sonoff dan 1x per dag uit slaap halen, data doorsturen en weer in slaap. Maar moet nog eens testen hoe lang zoiets blijft werken op de powerbank.
Denk dat de grootste uitdaging nog zal zijn om te berekenen wat de afstand dan net betekent. Hoeveel liter is een afstand van xx centimeter. Het moet natuurlijk niet tot op de liter nauwkeurig zijn maar toch...
Zou je met deze sensor ook iets kunnen?

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-11 10:05
barrymossel schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:49:
[...]

De integratie met HA werkt, maar ik moet toch zeggen dat ik via de Dahua integratie al enkele belletjes heb gemist. Ik heb er nu amcrest2mqtt en de Amcrest integratie ernaast draaien om te zien of die hem ook wel eens missen...

Verder een prima deurbel hoor. Ik gebruik de app er vooralsnog naast.
Mijn ervaring met het streamen van een RSTP camera feed is toch niet best. Zodra de deurbel gaat, stream ik meteen het beeld van mijn TP link 210 camera naar de Nest Hub. Die komt ook meteen tot leven met een "bliep". Maar de stream loopt 15 seconden achter op wat er echt gebeurd. Als ik tegen google zeg dat 'ie de camera moet laten zien is het wel real time. Er zit via HA ergens een vertraging in die erg irritant is.

Kortom mijn vraag is: heb jij dat opgelost?? :9

• Septillion
@JBS Dan zou je het dus op deze manier kunnen doen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
alias: Livingroom Entry switch 2 actions
trigger:
    entity_id:
      - input_text.livingroom_entry_switch2
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: template
            value_template: "{{ trigger.to_state.state == 'short_1' }}"
        sequence:
          - service: light.toggle
            target:
              entity_id: light.livingroom_closet_ww
      - conditions:
            value_template: "{{ trigger.to_state.state == 'short_2' }}"
        sequence:
            target:
              entity_id:
                - light.hallway_bulb_rgb
                - light.hallway_bulb_ww
      - conditions:
            value_template: "{{ trigger.to_state.state == 'short_5' }}"
        sequence:
            target:
              entity_id:
                - light.livingroom_cupboard

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-10 15:47
JBS schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:51:
Voor mijn Aqara Opple Switch met 6 knoppen (https://zigbee.blakadder.com/Xiaomi_WXCJKG13LM.html) heb ik een automation op basis van het choose principe.

Deel daaruit:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
- id: '1659549258533'
  alias: '[Handmatige bediening] Opple woonkamer'
  trigger:
    entity_id:
    - sensor.opple_action
  action:
  - choose:
    - conditions:
        state: button_1_single
      sequence:
        device_id: a86e9f3aff480ab67fb1956cee2128ad
        entity_id: light.vloerspot_woonkamer
        device_id: 1648136cd9251ed428e71d22706f63ed
        entity_id: light.vloerspot_woonkamer_2
        data:
    - conditions:
        state: button_2_single
      sequence:
        data:
    - conditions:
        state: button_2_double
      sequence:
      - type: turn_on
        data:
    - conditions:
        state: button_2_triple
      sequence:
      - type: turn_off
        data:

Dat werkt, behalve dat de actions soms niet worden afgetrapt na het drukken op één van de knoppen.
Reden inmiddels gevonden: De automation is 'already running'.

code:
1
2
3
4
5
6
7
Logger: homeassistant.components.automation.opple_test_choose
Source: helpers/script.py:1718
Integration: Automatisering (documentation, issues)
First occurred: 5 augustus 2022 om 17:29:57 (37 occurrences)
Last logged: 9 augustus 2022 om 23:11:59

[Handmatige bediening] Opple woonkamer: Already running

Nu kan ik de mode aanpassen van single naar parallel wat dit mogelijk voorkomt, maar ik vraag me eigenlijk af waarom die automation überhaupt zo lang (> 1 seconde) 'running' blijft. Herkent iemand dit?
aanname aan de hand van je code is dat je z2m gebruikt :)
dan zou je mode naar queued moeten veranderen namelijk, aangezien de state changes heel snel wijzigen.

zo heb ik hem (begin stuk)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
 id: Woonkamer 6 voudige schakelaar
  alias: Aqara Opple 6 voudige scahkelaar in woonkamer
  initial_state: true
  mode: queued
  trigger:
      entity_id: sensor.woonkamer_multischakelaar_action
  action:
    - alias: "Acties na indrukken van de 6 knoppen met mogelijkheid single, double, triple, hold, release"
      choose:
        - alias: "Knop linksboven 1 keer ingedrukt en speel Qmusic"
          conditions: "{{ trigger.to_state.state == 'button_1_single' }}"
          sequence:

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:57
Weet iemand of er een slimme stekker met stroommeting bestaat, waarbij ik het "schakelen" volledig kan uitschakelen/blokkeren? Dan blijft dus alleen de stroommeting over en kan ik niet per ongeluk het aangesloten apparaat uitschakelen.

Feel free to Buy me a coffee

• Toppe
musicpixel schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 19:10:
Weet iemand of er een slimme stekker met stroommeting bestaat, waarbij ik het "schakelen" volledig kan uitschakelen/blokkeren? Dan blijft dus alleen de stroommeting over en kan ik niet per ongeluk het aangesloten apparaat uitschakelen.
Tasmota SetOption73 ;)

• musicpixel
Dus dan zou ik bijvoorbeeld deze plug kunnen gebruiken?

Is deze makkelijk in HA te krijgen? Ik heb NodeRed en Zigbee2Mqtt (en dus ook Mosquitto). Neem aan dat ik het daar mee moet regelen? Of herkent HA 'm gewoon?

En kan ik er ook het softwarematig schakelen mee uitschakelen? Dus niet alleen de knop op het device?

[ Voor 11% gewijzigd door musicpixel op 10-08-2022 19:28 ]

• Toppe
musicpixel schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 19:27:
[...]

Dus dan zou ik bijvoorbeeld deze plug kunnen gebruiken?

Is deze makkelijk in HA te krijgen? Ik heb NodeRed en Zigbee2Mqtt (en dus ook Mosquitto). Neem aan dat ik het daar mee moet regelen? Of herkent HA 'm gewoon?

En kan ik er ook het softwarematig schakelen mee uitschakelen? Dus niet alleen de knop op het device?
HA herkent hem, anders even een setting aanpassen maar dat kost je 2 minuten.

Wellicht dat ESPHome ook wel zo’n optie heeft?

Zou zelf ook wel fijn vinden als je voor sommige schakelaars eerst een waarschuwing kan inbouwden. Zo heb ik een plug voor de 3D printer hangen, die wil ik kunnen uitzetten maar zou een waarschuwing wel handig vinden.

[ Voor 14% gewijzigd door Toppe op 10-08-2022 19:37 ]

• musicpixel
Toppe schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 19:30:
[...]

Zou zelf ook wel fijn vinden als je voor sommige schakelaars eerst een waarschuwing kan inbouwden. Zo heb ik een plug voor de 3D printer hangen, die wil ik kunnen uitzetten maar zou een waarschuwing wel handig vinden.
Ik wil het stroomverbruik van m'n server meten, maar moet 24/7 draaien. Hangt niet voor niets aan een UPS ;-)
Uitschakelen is dus niet gewenst, zeker omdat dan ook mijn HA er mee stopt...

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

Rouwette

Rouwette.com

oltk schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 18:42:
[...]

Mijn ervaring met het streamen van een RSTP camera feed is toch niet best. Zodra de deurbel gaat, stream ik meteen het beeld van mijn TP link 210 camera naar de Nest Hub. Die komt ook meteen tot leven met een "bliep". Maar de stream loopt 15 seconden achter op wat er echt gebeurd. Als ik tegen google zeg dat 'ie de camera moet laten zien is het wel real time. Er zit via HA ergens een vertraging in die erg irritant is.

Ik krijg de rstp camera’s er ook niet live in, inderdaad een 15 sec vertraagd.
Ook werken ze op mijn iPhone wel maar de Poco f1 van vriendin niet.

https://www.rouwette.com/

• Toppe
musicpixel schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 19:40:
[...]

Ik wil het stroomverbruik van m'n server meten, maar moet 24/7 draaien. Hangt niet voor niets aan een UPS ;-)
Uitschakelen is dus niet gewenst, zeker omdat dan ook mijn HA er mee stopt...
Met Tasmota kan het 100% zeker.

Wat hangt er nog meer aan je UPS? Ik monitor die gewoon ipv de server zelf ;)

• musicpixel
Toppe schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 19:45:
[...]

Met Tasmota kan het 100% zeker.

Wat hangt er nog meer aan je UPS? Ik monitor die gewoon ipv de server zelf ;)
Hangt verder mijn modem + glasvezelkastje en 24 poorts switch aan. Die hoef ik niet per se te meten.

Wil vooral meten door de tijd heen ipv alleen het verbruik op het moment zelf. Wil kunnen zien wat het effect is van harde schijven die uit spindown komen en er weer in gaan en hoe vaak dat gebeurt. Ik kan dan kijken of het zin heeft om schijven te consolideren (meerdere kleine naar 1 grote) of dat ik scheduled tasks anders kan indelen. Eventueel zelfs de server 's nachts uitzetten (en dus HA naar aparte machine).

Monitoring software van mijn UPS (ik meen deze) is vrij minimaal.

[ Voor 8% gewijzigd door musicpixel op 10-08-2022 19:53 ]

• JBS
  • Niet online

JBS

Septillion schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 18:57:
@JBS Dan zou je het dus op deze manier kunnen doen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
alias: Livingroom Entry switch 2 actions
trigger:
    entity_id:
      - input_text.livingroom_entry_switch2
action:
  - choose:
      - conditions:
            value_template: "{{ trigger.to_state.state == 'short_1' }}"
        sequence:
            target:
              entity_id: light.livingroom_closet_ww
      - conditions:
            value_template: "{{ trigger.to_state.state == 'short_2' }}"
        sequence:
            target:
              entity_id:
                - light.hallway_bulb_rgb
                - light.hallway_bulb_ww
      - conditions:
            value_template: "{{ trigger.to_state.state == 'short_5' }}"
        sequence:
            target:
              entity_id:
                - light.livingroom_cupboard
Yes, dat werkt 100% betrouwbaar.
Dank ook @zoeperman

• Septillion
Op zich wel te doen met HA zolang je het via het dashboard doet. Met Tasmota dan nog wel te schakelen via device maar dat acht ik altijd veilig genoeg :+ Met ESPhome zou het denk ik wel te doen moeten zijn om er een tweetraps raket van te maken ofzo. Maar dat nooit geprobeerd.

• Septillion
@musicpixel Als je nog bang bent dat sw het uit kan zetten kan je altijd gewoon met een soldeerbout het relais overbruggen :)

Je zou ook kunnen proberen die UPS in HA te zetten. Geen idee of die dan het verbruik weer kan geven.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:50
musicpixel schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 19:10:
De Fibaro WallPlug heeft een firmware optie voor "always on". Maar dat is dan wel een Z-Wave plug en ik weet niet of je dat hebt. Heb die zelf aan mijn PC monitor en eerder aan TV gehad, en werkt gewoon goed. Zowel het hardware matige knopje als het Z-Wave commando wordt dan echt genegeerd.

• musicpixel
RobertMe schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 20:18:
[...]

De Fibaro WallPlug heeft een firmware optie voor "always on". Maar dat is dan wel een Z-Wave plug en ik weet niet of je dat hebt. Heb die zelf aan mijn PC monitor en eerder aan TV gehad, en werkt gewoon goed. Zowel het hardware matige knopje als het Z-Wave commando wordt dan echt genegeerd.
Geen Z-wave hier helaas...

• musicpixel
Septillion schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 20:16:
@musicpixel Als je nog bang bent dat sw het uit kan zetten kan je altijd gewoon met een soldeerbout het relais overbruggen :)

Je zou ook kunnen proberen die UPS in HA te zetten. Geen idee of die dan het verbruik weer kan geven.
De knop op de plug zelf vind ik nog het minste probleem als die nog werkt. Maar wil niet dat ik in HA even per ongeluk een switch kan omzetten.

En dank voor de UPS tip, daar ga ik eens op mijn gemak naar kijken.

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:10
oltk schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 18:42:
[...]

Mijn RTSP stream gaat eerst naar motionEye en op de hub speel ik de webstream van motionEye. Ik weet niet of die achterloopt, maar zeker geen 15 seconden, want ik zie gewoon wie er voor de deur staat meteen.

• Septillion
@musicpixel Ik had het over het relais hè, niet de knop. Als je die gewoon overbrugt kan de module of HA schakelen wat het wil maar uit zal het dan niet gaan.

• TheFes
[...]

Met ESPHome zou je zelfs bij het indrukken van de fysieke knop op de plug nog wel kunnen zorgen dat er een notificatie naar je telefoon gestuurd wordt waarin je de actie moet bevestigen.

• Toppe
TheFes schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 21:08:
[...]

Met ESPHome zou je zelfs bij het indrukken van de fysieke knop op de plug nog wel kunnen zorgen dat er een notificatie naar je telefoon gestuurd wordt waarin je de actie moet bevestigen.
Nou ja, dat hoeft niet maar in bepaalde gevallen zou een ‘weet je het zeker’ scherm wel makkelijk zijn :D

• Rapedapeda
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-11 10:17
TLDR: is er ergens in de events/state_changes te zien of een entiteit is aangezet door bijvoorbeeld een automation, of dmv een knop in de UI/HomeKit of een fysieke knop aan de muur (Shelly)? Hoe kan ik die gebruiken als conditie in een automation?

----

Ik zit met het volgende idee/probleem, en heb er op de andere fora helaas geen goed antwoord voor kunnen vinden:
Mijn zonwering gaat in principe automatisch in en uit op basis van een x aantal condities die elke 5 minuten worden gecheckt. Als eraan wordt voldaan, gaat het scherm uit (of in). Dat werkt in de regel prima.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
- id: zonwering_zonnescherm
  alias: Zonwering tuin automatisch open
  trigger: 
    - platform: time_pattern
      minutes: "/5"
  condition: [ hele lijst met weerscondities etc]
  action:
    - service: cover.open_cover
      entity_id: cover.zonnescherm

Af en toe (bijvoorbeeld als buienradar regen verkeer voorspelt) willen we handmatig snel het zonnescherm inklappen. Maar doordat de automations eens per (in dit geval) 5 minuten triggeren, gaat het scherm vaak na 5 minuten weer uit.

Met andere woorden, ik wil graag dat het zonnescherm automatisch in en uitgaat, maar dat hij dat niet meer doet als ik handmatig heb overruled.

Dat valt op te lossen als ik ergens de informatie kan terughalen of een state_change komt door een automation, of iets anders. Heeft iemand met dit bijltje gehakt?

• breinonline
  • Laatst online: 21:26

breinonline

Are you afraid to be known?

Kan je niet ‘handmatig’ dicht doen via een knop in HA? Dan kan je ook aan die knop een input_boolean hangen die omgezet wordt en die weer in je lijst van conditions stoppen voor de automation?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Rapedapeda
breinonline schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 21:42:
Kan je niet ‘handmatig’ dicht doen via een knop in HA? Dan kan je ook aan die knop een input_boolean hangen die omgezet wordt en die weer in je lijst van conditions stoppen voor de automation?
Heb ik aan gedacht. Alleen werkt dat niet icm de fysieke knop aan de muur (tenzij ik iets over het hoofd zie?). In de praktijk gebruiken we de fysieke knop in 99% van de gevallen.

• TheFes
Rapedapeda schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 21:34:
TLDR: is er ergens in de events/state_changes te zien of een entiteit is aangezet door bijvoorbeeld een automation, of dmv een knop in de UI/HomeKit of een fysieke knop aan de muur (Shelly)? Hoe kan ik die gebruiken als conditie in een automation?

----

Ik zit met het volgende idee/probleem, en heb er op de andere fora helaas geen goed antwoord voor kunnen vinden:
Mijn zonwering gaat in principe automatisch in en uit op basis van een x aantal condities die elke 5 minuten worden gecheckt. Als eraan wordt voldaan, gaat het scherm uit (of in). Dat werkt in de regel prima.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
- id: zonwering_zonnescherm
  alias: Zonwering tuin automatisch open
  trigger: 
    - platform: time_pattern
      minutes: "/5"
  condition: [ hele lijst met weerscondities etc]
  action:
    - service: cover.open_cover
      entity_id: cover.zonnescherm

Af en toe (bijvoorbeeld als buienradar regen verkeer voorspelt) willen we handmatig snel het zonnescherm inklappen. Maar doordat de automations eens per (in dit geval) 5 minuten triggeren, gaat het scherm vaak na 5 minuten weer uit.

Met andere woorden, ik wil graag dat het zonnescherm automatisch in en uitgaat, maar dat hij dat niet meer doet als ik handmatig heb overruled.

Dat valt op te lossen als ik ergens de informatie kan terughalen of een state_change komt door een automation, of iets anders. Heeft iemand met dit bijltje gehakt?
Ja, er is een context object waarin dat staat. Als er een context.user_id in staat was het een manuele actie, zonder user_id een systeem actie (bijvoorbeeld een automation). Ik weet niet zeker of je ook kunt zien of het buiten HA veroorzaakt is.

Oh wacht, je hebt het over een manuele actie met een fysieke knop, die zal geen user_id context hebben. Kun je niet bij het schakelen van de fysieke knop ook een input boolean schakelen?

[ Voor 5% gewijzigd door TheFes op 10-08-2022 21:51 ]

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-11 19:25
Ik zit een beetje te twijfelen tussen de Aqara deur/raam sensors en de Sonoff raam/deur sensors (iets goedkoper). Iemand hier ervaring mee?

Mij maakt het merk niet heel veel uit, ik heb toch een mix in gebruik hier (Aqara, Ikea, Hue etc). Maar het moet kwalitatief wel een beetje goed zijn, niet dat het na een half jaar niet meer werkt.

• Rapedapeda
TheFes schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 21:49:
[...]

Ja, er is een context object waarin dat staat. Als er een context.user_id in staat was het een manuele actie, zonder user_id een systeem actie (bijvoorbeeld een automation). Ik weet niet zeker of je ook kunt zien of het buiten HA veroorzaakt is.

Oh wacht, je hebt het over een manuele actie met een fysieke knop, die zal geen user_id context hebben. Kun je niet bij het schakelen van de fysieke knop ook een input boolean schakelen?
Oh top. Thanks, ik had die context.user_id gevonden, maar ik wist niet wanneer er wel of geen user_id werd meegegeven.

Achter de fysieke rolluikschakelaar zit een Shelly 2.5. Maakt die (integratie) wel onderscheid tussen de fysiek gebruik, of via een digitale interface?

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:51
BlazeMuis schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 21:52:
Ik zit een beetje te twijfelen tussen de Aqara deur/raam sensors en de Sonoff raam/deur sensors (iets goedkoper). Iemand hier ervaring mee?

Mij maakt het merk niet heel veel uit, ik heb toch een mix in gebruik hier (Aqara, Ikea, Hue etc). Maar het moet kwalitatief wel een beetje goed zijn, niet dat het na een half jaar niet meer werkt.
Ik, persoonlijk dus, heb betere ervaringen met de deursensoren van aqara. Bewegingsensor valt mee, maar deur is bij mij de sonoff (2 stuks, zelfde bestelling dat wel) fors slechter dan aqara. Sneller batterij leeg. Meer false positives. En dat is met sensoren als vervanger dus op dezelfde plek.
Pagina: 1 ... 178 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.