TLDR: is er ergens in de events/state_changes te zien of een entiteit is aangezet door bijvoorbeeld een automation, of dmv een knop in de UI/HomeKit of een fysieke knop aan de muur (Shelly)? Hoe kan ik die gebruiken als conditie in een automation?
----
Ik zit met het volgende idee/probleem, en heb er op de andere fora helaas geen goed antwoord voor kunnen vinden:
Mijn zonwering gaat in principe automatisch in en uit op basis van een x aantal condities die elke 5 minuten worden gecheckt. Als eraan wordt voldaan, gaat het scherm uit (of in). Dat werkt in de regel prima.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| - id: zonwering_zonnescherm
alias: Zonwering tuin automatisch open
trigger:
- platform: time_pattern
minutes: "/5"
condition: [ hele lijst met weerscondities etc]
action:
- service: cover.open_cover
entity_id: cover.zonnescherm |
Af en toe (bijvoorbeeld als buienradar regen verkeer voorspelt) willen we handmatig snel het zonnescherm inklappen. Maar doordat de automations eens per (in dit geval) 5 minuten triggeren, gaat het scherm vaak na 5 minuten weer uit.
Met andere woorden, ik wil graag dat het zonnescherm automatisch in en uitgaat, maar dat hij dat niet meer doet als ik handmatig heb overruled.
Dat valt op te lossen als ik ergens de informatie kan terughalen of een state_change komt door een automation, of iets anders. Heeft iemand met dit bijltje gehakt?