Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 177 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.371.781 views

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:06
RobertMe schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 13:21:
[...]

Tweakers is een Nederlandse website, dus il zou er defacto vanuit gaan dat iemand Nederlander is tenzij anders vermeld of uit taalgebruik op te maken (ik pik Belgen er nog wel eens uit aan de hand van woordgebruik).
In ieder geval heeft JeroenH zelfs op zijn profiel staan dat hij in Hilversum woont. En dat is in ieder geval een Nederlandse plaats, mocht er ook een Belgisch Hilversum zijn dan heb ik daar nog nooit van gehoord :p

En ja, in Nederland wordt saldering nog toegepast, maar dit gaat wel afgebouwd worden. Dus overdag (veel) terugleveren maakt niet uit. Betekent effectief dat je 's nachts en 's winters net zoveel kWhs gratis mag afnemen.
Jullie volgen ons dan :)
Prijs jullie voorlopig nog gelukkig ;)

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:21

TWKterry

Master Mariner

Beekforel schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 12:57:
@TWKterry in de settings van iets wat je geïnstalleerd hebt? Dat vind je niet onder HACS maar onder bijvoorbeeld integraties als het om een integratie gaat.
Jazeker, dat weet ik.
Maar ik kan hier toch bijvoorbeeld een item verwijderen, vroeger was er een drie punten menu button toch?

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

TWKterry schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 13:27:
[...]

Jazeker, dat weet ik.
Maar ik kan hier toch bijvoorbeeld een item verwijderen, vroeger was er een drie punten menu button toch?
Als je een "kaart" opent heb je rechtsboven een menu met wat handelingen. Zoek je dat misschien?

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:21

TWKterry

Master Mariner

Beekforel schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 13:32:
[...]

Als je een "kaart" opent heb je rechtsboven een menu met wat handelingen. Zoek je dat misschien?
Dat was hem !
Die optie is dus verplaatst naar de kaart-info pagina.

Al met al is die nieuwe UI van HA steeds meer klikken om hetzelfde te doen.
Die kaarten kunnen dan ook wel de helft kleiner, 80% whitespace.

• Beekforel
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

TWKterry schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 13:37:
[...]

Dat was hem !
Die optie is dus verplaatst naar de kaart-info pagina.

Al met al is die nieuwe UI van HA steeds meer klikken om hetzelfde te doen.
Die kaarten kunnen dan ook wel de helft kleiner, 80% whitespace.
HACS is niet van HA zelf, is zelfstandige addon.

Ik vind juist dat er flinke stappen gemaakt worden in de UI. Ik begin de shortcutkeys ook steeds meer te waarderen, e en c ftw.

• JeroenH
  • Nu online
skank schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 12:59:
Wow jij steekt veel terug.. allemaal voor niets ... (of geen belg?)
Zoals hieronder al gezegd ben ik inderdaad Nederlander, dus ik kan nog profiteren van salderen. Dat houdt echter op, en gelukkig maar. Plus, dit weekend waren we niet thuis, en omdat ik onze woning heb ingericht voor een laag standbyverbruik gaat dan vrijwel alle zonne-energie het net op. Normaal als we thuis zijn verbruiken we zelf meer van de zonne-energie.
Bockelaar schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 13:03:
@Septillion @JeroenH na een nachtje pruttelen is nu het energy dashboard met de andere entities recht getrokken, de dagwaarden zien er weer normaal uit, nu de week, maand en jaar nog, maar ik gok dat dat zomaar wat langer duurt :p

thanks both!
Yep, hier is het ook in orde nu, met de laatste versie van HA. Weer wat geleerd zullen we maar zeggen.

-edit-

Hee kijk nou, op de frontpage: plan: Kom jij ook naar de Meet-up Smarthome op 3 september in Hilversum?

En nog in Hilversum ook ;)

[ Voor 11% gewijzigd door JeroenH op 08-08-2022 09:37 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:51
Iemand toevallig ook 'last' van het volgende??

Ik heb (Deconz met ConbeeII stick) de volgende sensoren:

- Xiaomi Light Sensor (zo'n dedicated light-sensor)
- Xiaomi Motion Sensor (die op zo'n voetje)

Die geven allebei opeens geen temp meer door, terwijl ze dit voorheen wel deden.

Iemand suggesties of dit te fixen valt? Meer informatie nodig? Ik hoor t

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:27

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Koepert schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:26:

Die geven allebei opeens geen temp meer door, terwijl ze dit voorheen wel deden.

Zie hier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rE9mLes7eH1MDrDXG9ZrjIOV92U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LIOiccqPVD7d6Gbx3HRrVZPh.jpg?f=fotoalbum_large

Al is de temp volgens mij die van het PCB want no-way dat het nu 27 graadjes is bij mij op de overloop.

www.google.nl

• Stimpy68
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-11 09:03
Iemand ook problemen met Philips HUE sinds de update naar 2022.8.2?
Vanmorgen update gedaan naar 2022.8.2 en kreeg ineens last van niet bereikbare lampen in HA, sommige wel, sommige niet, in de HUE app alles goed. Ben teruggegaan naar 2022.8.1 en problemen waren ook meteen weg.

Never mind, nogmaals update gedaan en alles blijft nu gewoon goed.... bitje omgevallen de eerste keer denk ik 8)7

[ Voor 18% gewijzigd door Stimpy68 op 09-08-2022 16:18 ]

• Koepert
MisteRMeesteR schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:37:
[...]

Zie hier:

[Afbeelding]

Al is de temp volgens mij die van het PCB want no-way dat het nu 27 graadjes is bij mij op de overloop.
Dat zou kunnen, maar dezelfde sensor heeft bij mij " Niet beschikbaar" bij Temp staan. Zelfde firmware ook trouwens

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:27

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Koepert schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:42:
[...]

Dat zou kunnen, maar dezelfde sensor heeft bij mij " Niet beschikbaar" bij Temp staan. Zelfde firmware ook trouwens
Sensor even opnieuw verwijderen en pairen?

Conbee II draait hier btw op 2.17.1.

www.google.nl

• Koepert
MisteRMeesteR schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:46:
[...]

Sensor even opnieuw verwijderen en pairen?

Conbee II draait hier btw op 2.17.1.
Hier op 2.17.01 :+

Ja miss dat maar even proberen.

• htca
  • Laatst online: 09:30
pfffff avondje zoeken en klooien. Onverklaarbaar was de zigbee2mqtt ineens heel traag. bleek dat de bluetooth integratie problemen gaf. inmiddels disabled en draait weer probleemloos. Zal het nog uitzoeken, ik draai via een VM op proxmox, mogelijk ging daar iets mis.

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:57
Koepert schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:26:

De motion sensor op het toilet geeft bij mij ook al even geen temperatuur meer door

Home Assistant configuratie

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
[...]

Bij mij is temperature niet meer beschikbaar maar is er wel een sensor met device_temperature verschenen. Zit vermoedelijk in een update van Z2M.

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:46
belly89 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:22:
[...]

Ik merk al dat mijn probleem niet zo eenvoudig is op te lossen. Ik ga eens kijken of een fibaro of shelly aanschaffen wat kan zijn. Wellicht dat ik ook nog kan kijken of ik nog wat kan afvangen in HA. bijvoorbeeld de kalibratie uitzetten met mijn huidige QS-Zigbee-C01 en dan het zonnescherm alleen bedienen d.m.v. automation. Dus scherm 100% sluiten knop en dan op basis van tijd het scherm laten sluiten. knop met 50% sluiten is de helft van de tijd en openen kan dan langer zijn dan de sluittijd.

met conditions kan ik dan afvangen dat de knop sluiten niet werkt als het scherm al (deels) gesloten is o.i.d.
Even een schaamteloze zelfquote om een update te geven voor mensen die wellicht nu of later tegen hetzelfde aanlopen. Ik heb inmiddels een Zwave stick gekocht in combinatie met de Fibaro Roller Shutter V3. Zwave JS werkt wel een stuk anders moet ik zeggen dan Zigbee (Deconz) maar het is gelukt.

De calibratie van de Fibaro Roller Shutter V3 werkt en hij gaat goed open en dicht. Ik zie bij de configuratie inderdaad een langer "Time of up movement" dan "Time of down movement". Precies zoals ik hetwil :)

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18:20
Ik heb een waterontharder in de meterkast staan waar ik zo nu en dan wat van dat zout in gooi. Nu wil ik graag weten wanneer het tijd is om dat ding bij te vullen.

Volgens mij wat het makkelijkste is is om een weegschaal te gebruiken die weegt hoe zwaar de ontharder is. Als er veel zout is opgelost dan daalt het gewicht en kan ik HA mij een berichtje laten sturen.

Ik zit een beetje te googlen naar smart home weegschalen maar dan kom ik vooral weegschalen tegen die personen meten en dat dan naar een app sturen.

Ik zoek een (wifi/zigbee) weegschaal die geïntegreerd is met HA. Die weegschaal moet dan om x interval of bij gewichtsverandering (?) HA notificeren.

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:18
vortexnl1982 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:44:
Ik heb een waterontharder in de meterkast staan waar ik zo nu en dan wat van dat zout in gooi. Nu wil ik graag weten wanneer het tijd is om dat ding bij te vullen.

Volgens mij wat het makkelijkste is is om een weegschaal te gebruiken die weegt hoe zwaar de ontharder is. Als er veel zout is opgelost dan daalt het gewicht en kan ik HA mij een berichtje laten sturen.

Ik zit een beetje te googlen naar smart home weegschalen maar dan kom ik vooral weegschalen tegen die personen meten en dat dan naar een app sturen.

Ik zoek een (wifi/zigbee) weegschaal die geïntegreerd is met HA. Die weegschaal moet dan om x interval of bij gewichtsverandering (?) HA notificeren.
In het waterontharder topic staan posts van gebruikers die een aqua sensor op het zout leggen. Zodra het zout op is komt de sensor met water in contact en geeft een melding in HA. Een stuk makkelijker dan een weegschaal denk ik.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:44

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Mijn Growatt integratie is vanochtend gestopt met werken, maar als ik kijk bij open issues ben ik niet de enige, zie er al twee geopend die hetzelfde ervaren...

Hier stond een dode link.

• vortexnl1982
hansgrave schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:54:
[...]

In het waterontharder topic staan posts van gebruikers die een aqua sensor op het zout leggen. Zodra het zout op is komt de sensor met water in contact en geeft een melding in HA. Een stuk makkelijker dan een weegschaal denk ik.
Hmm dat klinkt nog makkelijker ! Dan ben je wel al wat later met bijvullen maar dat kan geen kwaad. Ik ga zo'n sensor aanschaffen :)

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:26

Mimiix

Professioneel Prutser

[...]

Is een bug, maar waarom weet niemand. Ik heb het werkend, anderen niet. Zie https://github.com/dresde...z-rest-plugin/issues/6203

en
https://github.com/dresde...z-rest-plugin/issues/6195

Overigens, die temperatuur is niet betrouwbaar dus ik zou hem niet gebruiken.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• MarcoT85
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11 22:17

YouTube: Measure Propane, CO2, Salt, and so much more with this DIY MQTT Weig...
Check ook eens deze video. Is denk ik wat jij in gedachten had. De watersensor klinkt ook niet verkeerd en is wellicht een gemakkelijkere oplossing. Maar ik wilde je deze niet onthouden.

• vortexnl1982
MarcoT85 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:05:
[...]

YouTube: Measure Propane, CO2, Salt, and so much more with this DIY MQTT Weig...
Check ook eens deze video. Is denk ik wat jij in gedachten had. De watersensor klinkt ook niet verkeerd en is wellicht een gemakkelijkere oplossing. Maar ik wilde je deze niet onthouden.
THanks dat is ook een goeie ! Ik ga het eerst proberen met de waterleak sensor.

Weet iemand trouwens ook wat goedkope power plugjes op zigbee/wifi die ook het power verbruik kunnen meten ? Ik heb nu shelly powerplug maar die zijn best prijzig.

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-11 11:07
vortexnl1982 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:00:
[...]

Hmm dat klinkt nog makkelijker ! Dan ben je wel al wat later met bijvullen maar dat kan geen kwaad. Ik ga zo'n sensor aanschaffen :)
Ik doe het ook op deze manier. Wij hebben blokken zout waardoor dit erg goed werkt. Voor het blok écht op is komt de sensor al in een laagje water te staan, dus ben er eigenlijk altijd wel optijd bij.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:55

Ik heb deze manier gevonden, maar nog niet zelf toegepast:

https://adonno.com/salt-level-sensor/

• Koepert
Mimiix schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:04:
[...]

Is een bug, maar waarom weet niemand. Ik heb het werkend, anderen niet. Zie https://github.com/dresde...z-rest-plugin/issues/6203

en
https://github.com/dresde...z-rest-plugin/issues/6195

Overigens, die temperatuur is niet betrouwbaar dus ik zou hem niet gebruiken.
Thx..

Dat t niet betrouwbaar is weet ik, ik denk dat ik ook nog wel een paar temp.sensoren bestel voor die ruimtes, maar t gaat me ook meer om een tendens/trend op basis van die waarde ipv exacte waarde/afwijking.

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:26

Mimiix

Professioneel Prutser

Koepert schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:13:
[...]

Thx..

Dat t niet betrouwbaar is weet ik, ik denk dat ik ook nog wel een paar temp.sensoren bestel voor die ruimtes, maar t gaat me ook meer om een tendens/trend op basis van die waarde ipv exacte waarde/afwijking.
Het rare is ook, ik heb hier dus geen last van.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-11 11:07
kepler schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:13:
[...]

Ik heb deze manier gevonden, maar nog niet zelf toegepast:

https://adonno.com/salt-level-sensor/
Leuke suggestie. Sla ik op om in de toekomst misschien eens wat mee te doen :+

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:17
strandbal schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:56:
Mijn Growatt integratie is vanochtend gestopt met werken, maar als ik kijk bij open issues ben ik niet de enige, zie er al twee geopend die hetzelfde ervaren...
de mijne doet het nog, heb nog niet de 2022.8.2 geinstalleerd dus zit nog op 2022.8.1 maar daar werkt ie vooralsnog :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:44

strandbal

Was het maar zo'n feest.

https://github.com/home-assistant/core/issues/76453

Het is dus niet bij iedereen. De auteur van de integratie is er al naar aan het kijken, mogelijk zijn ze bij Growatt iets nieuws aan het uitrollen waardoor nog niet iedereen er last van heeft.

Hier stond een dode link.

• TheFes
strandbal schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:42:
https://github.com/home-assistant/core/issues/76453

Het is dus niet bij iedereen. De auteur van de integratie is er al naar aan het kijken, mogelijk zijn ze bij Growatt iets nieuws aan het uitrollen waardoor nog niet iedereen er last van heeft.
Ik mis ook een uurtje aan data, maar dat is het uur daarna alweer gecorrigeerd.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hEWIoBRUby6i8_NIhrIw9x9NxBw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mgjO7Bjpch7OI9wCDt8OcRbi.png?f=fotoalbum_large

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:35
Septillion schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:40:
@Ora et Labora
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
alias: Pool pump on/off
description: ''
mode: single
trigger:
  - platform: time
    at: '10:00:00'
    id: 'on'
  - platform: time
    at: '22:00:00'
    id: 'off'
  - platform: state
    entity_id:
      - input_boolean.test
    to: 'on'
    entity_id:
      - input_boolean.test
    to: 'off'
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
          - condition: state
            entity_id: scene.test
            state: 'on'
        sequence:
          - service: switch.turn_on
            data: {}
            target:
              entity_id: switch.test
      - conditions:
        sequence:
          - service: switch.turn_off
            target:
              entity_id: switch.test
    default: []
Ik ben nog een aantal automatiseringen aan het samenvoegen.
Alleen valt het mij op dat als ik meerdere triggers hetzelfde ID geeft, ik bij de acties ook al deze triggers terug zie. Ik wil dus 1 actie maar ik heb 4 triggers met het ID "aan" en 4 triggers met het ID "uit". Moet ik ze alle 4 individueel koppelen aan een actie of is de bovenste uit deze lijst aanklikken voldoende om ook de andere Triggers met hetzelfde ID te laten werken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lLer_IfpiItns_VCelw1zuVSiEg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sIIs6DE43iheMnmG8yL95YwA.png?f=user_large

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• TF
  • Laatst online: 22:26

TF

bla bla

Ik ben redelijk nieuw in dit onderwerp Ha maar begin het redelijk te begrijpen.

Momenteel een aantal sensoren aangemaakt die via mqtt gegevens sturen. Dit via een influxdb naar Grafana en ik heb al een aardig dashboard gemaakt.

Ik draai ha via portainer op een Raspberry Pi. Influxdb, grafana etc draaien ernaast op hun eigen container.

Omdat ik ha op een eigen container draai heb in geen add-on mogelijkheden en hier komt mijn vraag dan ook vandaan.

Ik wil graag middels sensoren temperatuur, luchtvochtigheid en liefst ook kwaliteit meten. Ik ben op zoek naar sensoren die naadloos integreren met Ha zonder al te veel complexiteit of goed ondersteunde mogelijkheden.

Nu vind ik best veel apparaten die voldoen aan mijn vraagstellen dus ik ben hoofdzakelijk benieuwd of hier enige consensus is over de beste sensoren. Investeren geen probleem, ik wil ongeveer 10 ruimtes binnen monitoren en 2 buiten). Budget 200?

• belly89
Ora et Labora schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:49:
[...]

Alleen valt het mij op dat als ik meerdere triggers hetzelfde ID geeft, ik bij de acties ook al deze triggers terug zie. Ik wil dus 1 actie maar ik heb 4 triggers met het ID "aan" en 4 triggers met het ID "uit". Moet ik ze alle 4 individueel koppelen aan een actie of is de bovenste uit deze lijst aanklikken voldoende om ook de andere Triggers met hetzelfde ID te laten werken?
[Afbeelding]
Heb je in 1 automatisering 4 trigger-id met Aan? Dat maakt het niet echt overzichtelijk lijkt me. Je wilt dus wel dat de actie aan alle 4 de triggers gekoppeld wordt? Je zou het dan kunnen testen of het werkt lijkt me, ik durf dit niet te zeggen. Persoonlijk zal ik kiezen voor 4 unieke trigger id's en dan meerdere "getriggerd door" toevoegen

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
      - conditions:
          - condition: or
            conditions:
                id: aan-trigger-1
                id: aan-trigger-2

edit: volgens mij moet er nog wel de or functie tussen

[ Voor 6% gewijzigd door belly89 op 08-08-2022 15:20 ]

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:37
@Ora et Labora Ik heb meerdere automations waarin ik verschillende triggers hetzelfde id meegeef, en die volgen verderop in de automation allemaal dezelfde acties op basis van de trigger id's. Dat moet gewoon werken. Je kan eventueel in de YAML checken of de tekst van die verschillende conditions gelijk is. Als de tekst in de YAML gelijk is, dan zou het niet uit moeten maken welke optie je kiest.
belly89 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:14:
[...]

Heb je in 1 automatisering 4 trigger-id met Aan? Dat maakt het niet echt overzichtelijk lijkt me. Je wilt dus wel dat de actie aan alle 4 de triggers gekoppeld wordt? Je zou het dan kunnen testen of het werkt lijkt me, ik durf dit niet te zeggen. Persoonlijk zal ik kiezen voor 4 unieke trigger id's en dan meerdere "getriggerd door" toevoegen

YAML:
1
2
3
4
5
      - conditions:
Mocht je deze route op gaan, dan moet je deze conditions nog wel even in een condition: or zetten, want deze conditions gaan nooit tegelijkertijd waar zijn.
Edit: Oh, de edit van @belly89 gemist :)

• TheFes
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
      - conditions:
            conditions:

Waarom niet, als 4 verschillende triggers allemaal dezelfde actie moeten veroorzaken, dan is dat toch duidelijk zo? Het boeit uiteindelijk toch niet welke trigger het gedaan heeft? Zoals jij het voorstelt wordt het alleen maar complexer.

• TheFes
Ora et Labora schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:49:
[...]

[Afbeelding]
Bovenste of onderste of middelste lijkt me allemalal goed. Ze maken zo te zien gewoon een lijst van elk ingevoerd trigger-id. Het zou wel zo handig zijn om daar even unieke waardes van te maken. Je zou eventueel een bugje op de frontend github in kunnen schieten.

• Ora et Labora
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
      - conditions:
            conditions:

Ik ben een beetje aan het prutsen met een automatisering voor een airco.
Triggers voor aan:
- Temp boven de 23 graden
- Tijd 07:00
- Input Boolean op on
- Status groep familie naar home

Voorwaarden:
- Temp boven de 23 graden
- Tijd na 06:45 en voor 22:00
- Input Boolean op on
- Status groep familie op home.

Actie: Script airco uitvoeren.

Triggers voor uit:
- Temp onder de 21 graden
- 22:00
- Input Boolean op off
- Status familie naar not_home.

Ik zit nog even te kijken hoe ik dat het makkelijkst kan doen. Het werkt nu al wel overigens maar dan in losse automatiseringen. Ik heb ook 1 automatisering voor alles maar dat wordt helemaal complex.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:30
@Ora et Labora (en @belly89). Daar het in tekst gewoon zelfde trigger id oplevert, zowel bij de trigger als de conditie kan HA daar geen verschil in zien. Het is dus puur een bug in de UI. Ik meen ook dat dit eerder niet zo was namelijk.

Ik zou dus gewoon een enkele trigger id aanhouden voor de dingen waar je dezelfde actie voor wilt doen.

• belly89
TheFes schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:45:
[...]

Waarom niet, als 4 verschillende triggers allemaal dezelfde actie moeten veroorzaken, dan is dat toch duidelijk zo? Het boeit uiteindelijk toch niet welke trigger het gedaan heeft? Zoals jij het voorstelt wordt het alleen maar complexer.
Septillion schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:02:
@Ora et Labora (en @belly89). Daar het in tekst gewoon zelfde trigger id oplevert, zowel bij de trigger als de conditie kan HA daar geen verschil in zien. Het is dus puur een bug in de UI. Ik meen ook dat dit eerder niet zo was namelijk.

Ik zou dus gewoon een enkele trigger id aanhouden voor de dingen waar je dezelfde actie voor wilt doen.
Misschien ligt het aan mijn (lichtelijk) autistisch denken maar zelf zal ik het prettiger vinden om onderscheid te houden. Gezien jullie aangeven dat dit wel gewoon werkt kan het uiteraard ook zo :)

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:07
Zijn er mensen die de AM2315 in hun ventilatiebuis hebben gehangen?

De Aqara sensoren reageren relatief traag maar geen zin in een knutsel projectje in de badkamer en ik heb geen 230v luchtvochtigheid sensor gevonden met esphome of Tasmota.

Vandaar dat ik nu bedacht om een AM2315 via de ventilatie in het kanaal te hangen zodat deze vlak boven het ventiel komt te hangen :D

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• kepler
Toppe schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 17:55:
Zijn er mensen die de AM2315 in hun ventilatiebuis hebben gehangen?

De Aqara sensoren reageren relatief traag maar geen zin in een knutsel projectje in de badkamer en ik heb geen 230v luchtvochtigheid sensor gevonden met esphome of Tasmota.

Vandaar dat ik nu bedacht om een AM2315 via de ventilatie in het kanaal te hangen zodat deze vlak boven het ventiel komt te hangen :D
Ik gebruik al jaren een aqara sensor en die reageert altijd behoorlijk snel. In mijn ervaring bijna altijd wel binnen 30s. Ik heb hiervoor een speciale derivative sensor gemaakt, kan helaas niet snel de code plakken nu.
(De sensor stuurt grote veranderingen wel snel door namelijk)

Maar met een beetje tweaken en zoeken naar de goede waarde, werkt dat prima. Als fallback (bv 2x douchen na elkaar) is een waarde boven de 80% ook een trigger.

Ik zal vanavond mijn code eens plaatsen. Dat werkt al een jaar of drie prima. Na de verhuizing wat aanpassingen, maar ook hier draait het prima.

[ Voor 3% gewijzigd door kepler op 08-08-2022 18:25 ]

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:07
kepler schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 18:24:
[...]

Ik heb hiervoor een speciale derivative sensor gemaakt
Vanochtend aangemaakt. Eerdaags maar eens kijken hoe hij nou precies werkt en met welke instellingen hij het beste werkt :+

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:45

Vos

AFCA

Septillion schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 10:55:
@Vos Of het in Z2M kan weet ik niet. Maar je zou dit in HA kunnen doen met een loopje in een automation. Wilde zoiets doen met een Xiaomi knop maar die stuurt geen 'brightness_stop' :(
Wat ik nu heb is dat als ik de dim_up knop inhoudt dat hij dan 1x de brightness verhoogd. En dat heb ik dan ook vice versa. Dat wil ik eigenlijk 'loopen' lijkt me. Ik dacht ik houd het dimmen bij via een boolean, dan kan ik daar wat mee doen. Maar wat ik nu eigenlijk verder moet doen weet ik niet precies :p

Iemand die me een duw in de goede richting kan geven? Ik heb het nu zo staan:

Script:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
alias: Increase Light Brightness
sequence:
  - service: light.turn_on
    data_template:
      entity_id: "{{ entity_id }}"
      brightness: >-
        {% set brt_min = 5 %} {% set brt_max = 254 %} {% set brt_steps = 6 %} {%
        set brt_step = ((brt_max - brt_min) / brt_steps)|round(0, 'floor') %} {%
        set brightness = state_attr(entity_id, 'brightness')|int(0) %}

{% if brightness %}
          {# Increase brightness one step. #}
          {{ (brightness + brt_step, brt_max)|min }}
        {% else %}
          {# Set the brightness to max if light is off. #}
          {{ brt_max }}
        {% endif %}
mode: restart

Automation:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
alias: "Brightness: start dimming up"
description: ""
trigger:
  - platform: device
    domain: mqtt
    device_id: 636e879c0f4eb02b077df3fc47d9f737
    type: action
    subtype: brightness_move_up
    discovery_id: 0xbc33acfffe6dfbd5 action_brightness_move_up
action:
  - service: input_boolean.turn_on
    target:
      entity_id: input_boolean.is_dimming
  - service: script.increase_brightness
    data:
      entity_id: light.computerkamer_lampen

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
alias: "Brightness: stop dimming"
trigger:
    subtype: brightness_stop
    discovery_id: 0xbc33acfffe6dfbd5 action_brightness_stop
action:
  - service: input_boolean.turn_off
    target:

• TheFes
Vos schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 21:17:
[...]

Wat ik nu heb is dat als ik de dim_up knop inhoudt dat hij dan 1x de brightness verhoogd. En dat heb ik dan ook vice versa. Dat wil ik eigenlijk 'loopen' lijkt me. Ik dacht ik houd het dimmen bij via een boolean, dan kan ik daar wat mee doen. Maar wat ik nu eigenlijk verder moet doen weet ik niet precies :p

Iemand die me een duw in de goede richting kan geven? Ik heb het nu zo staan:

Script:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
alias: Increase Light Brightness
sequence:
    data_template:
      entity_id: "{{ entity_id }}"
      brightness: >-
        {% set brt_min = 5 %} {% set brt_max = 254 %} {% set brt_steps = 6 %} {%
        set brt_step = ((brt_max - brt_min) / brt_steps)|round(0, 'floor') %} {%
        set brightness = state_attr(entity_id, 'brightness')|int(0) %}

{% if brightness %}
          {# Increase brightness one step. #}
          {{ (brightness + brt_step, brt_max)|min }}
        {% else %}
          {# Set the brightness to max if light is off. #}
          {{ brt_max }}
        {% endif %}

Automation:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
trigger:
action:
    target:
    data:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
alias: "Brightness: stop dimming"
trigger:
action:
    target:
Is er ook een release event, dan kun je daarop wachten.

PS, data_template is al jaar of twee depreciated, je kunt gewoon data gebruiken

• Vos

Vos

AFCA

TheFes schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 21:20:
[...]

Is er ook een release event, dan kun je daarop wachten.

PS, data_template is al jaar of twee depreciated, je kunt gewoon data gebruiken
Thnx, heb data_template aangepast.

De brightness_stop is de release event naar mijn weten?

Maar hoe laat ik de brightness_up doorlopen?

[ Voor 13% gewijzigd door Vos op 08-08-2022 21:33 ]

• TheFes
Vos schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 21:31:
[...]

Thnx, heb data_template aangepast.

De brightness_stop is de release event naar mijn weten?

Maar hoe laat ik de brightness_up doorlopen?
Met een repeat.

• Vos

Vos

AFCA

Thnx, ik heb het nu aardig werkend :) De Until kon niet op de brightness_stop, die had ik daar niet beschikbaar. Dus ik check nu op de boolean, dat werkte eerst niet tot ik de delay toevoegde.

Nu kijken of ik het nog kan finetunen dat het iets smoother gaat.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
trigger:
action:
    target:
  - repeat:
      sequence:
          data:
        - delay:
            hours: 0
            minutes: 0
            seconds: 0
            milliseconds: 300
      until:
          state: "off"

[ Voor 9% gewijzigd door Septillion op 09-08-2022 09:18 . Reden: yaml code tags ]

• Septillion
@Vos Eventueel kan je ze dus ook nog allemaal in een enkele automation stoppen. Ook je hele script is niet nodig daar het al in HA zit :+

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
alias: Dimming
trigger:
    id: up
    subtype: brightness_move_down
    discovery_id: 0xbc33acfffe6dfbd5 action_brightness_move_down
    id: down
    id: stop
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
            target:
          - repeat:
              sequence:
                  data:
                    brightness_step: 6
                  target:
                - delay:
              until:
      - conditions:
        sequence:
            target:
          - repeat:
              sequence:
                  data:
                    brightness_step: -6
                  target:
                - delay:
              until:
    default:
        target:
mode: parallel

Hierbij de device triggers wel gegokt.

Eigenlijk zou ik dat voor mezelf ook eens in een Blueprint moeten gieten....

• Vos

Vos

AFCA

Septillion schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:31:
@Vos Eventueel kan je ze dus ook nog allemaal in een enkele automation stoppen. Ook je hele script is niet nodig daar het al in HA zit :+

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
trigger:
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
            target:
          - repeat:
              sequence:
                  data:
                  target:
                - delay:
              until:
      - conditions:
        sequence:
            target:
          - repeat:
              sequence:
                  data:
                  target:
                - delay:
              until:
    default:
        target:

Bedankt! Ga hier even mee aan de slag :)

• TheFes
Septillion schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:31:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
trigger:
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
            target:
          - repeat:
              sequence:
                  data:
                  target:
                - delay:
              until:
      - conditions:
        sequence:
            target:
          - repeat:
              sequence:
                  data:
                  target:
                - delay:
              until:
    default:
        target:

Je zou ook die input_boolean eruit kunnen gooien en de repeat kunnen doen tot de minimale en maximale helderheid bereikt is.
Vervolgens ook de default acties van de choose weghalen.

Als je dan de automation mode naar restart wijzigt ipv parallel, zorgt de stop trigger er vanzelf voor dat de automation herstart wordt, en de repeat dus doorbroken wordt, zonder verdere acties uit te voeren.
Dan ga ik er even vanuit dat de lamp uit gaat als brightness 0 bereikt is.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
trigger:
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
          - repeat:
              sequence:
                  data:
                  target:
                - delay:
              until:
                  attribute: brightness
                  state: 255
      - conditions:
        sequence:
          - repeat:
              sequence:
                  data:
                  target:
                - delay:
              until:
                  state: 'off'

[ Voor 25% gewijzigd door TheFes op 09-08-2022 10:13 ]

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:33
Ik heb net alles geupdate naar de meest recente versies van Core en OS, maar nu loop ik tegen het probleem aan dat geen van mijn Fibaro wallplugs gezien/herkend worden. Ik kan ze niet meer schakelen en geen enkele entiteit is meer beschikbaar.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nyEu3UD.png

Is er iets verandert of is er iets fout of wat?

Och ja, je moet toch wat he.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-11 20:58
Just_A_User schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:13:
Ik heb net alles geupdate naar de meest recente versies van Core en OS, maar nu loop ik tegen het probleem aan dat geen van mijn Fibaro wallplugs gezien/herkend worden. Ik kan ze niet meer schakelen en geen enkele entiteit is meer beschikbaar.

[Afbeelding]

Fibaro, dat is Z-Wave toch? Start je Z-Wave eens opnieuw op - lijkt erop alsof er iets blijft hangen.

Sometimes you need to plan for coincidence

• JeroenH
  • Nu online
Ik heb net alles geupdate naar de meest recente versies van Core en OS, maar nu loop ik tegen het probleem aan dat geen van mijn Fibaro wallplugs gezien/herkend worden.
Oef, dat is niet geweldig. Ik heb een paar Shelly plugs (die werken met wifi) en die zijn gelukkig na de recente update(s) blijven werken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/BiRi4Ic9SQzQXZyWTaOyfsFK.png

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Just_A_User
Hmmbob schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:39:
[...]

Fibaro, dat is Z-Wave toch? Start je Z-Wave eens opnieuw op - lijkt erop alsof er iets blijft hangen.
Dat is Z-Wave ja. Hoe doe ik dat? Of is dat 'herladen'? Zo ja, dat doet niets om het probleem te verhelpen.

• timovd
  • Laatst online: 21:17

timovd

Voorsprong door techniek

[Afbeelding]

Geupdated van welke versie naar welke versie? Zijn er in de tussentijd breaking changes? Nieuwste versie van ZwaveJS geinstalleerd?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Just_A_User
timovd schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:44:
[...]

Geupdated van welke versie naar welke versie? Zijn er in de tussentijd breaking changes? Nieuwste versie van ZwaveJS geinstalleerd?
Home Assistant 2022.8.2
Supervisor 2022.07.0
Operating System 8.4

Is wat er nu op staat. Ik ga kijken of ik de nieuwste versie van ZwaveJS heb geinstalleerd, maar volgens mij wel, al heb ik dat niet handmatig gedaan.

edit: Voor zover ik kan zien is er geen nieuwere ZwaveJS versie dan die er op staat?

[ Voor 8% gewijzigd door Just_A_User op 09-08-2022 10:55 ]

• Septillion
@TheFes Ah, tuurlijk! Als je 'mode: restart' doet is de automation zelf het "geheugen" dat de boel nog bezig is. Zoiets heb ik eigenlijk ook al gewoon in een fade van een RGB strip zitten :+

• Septillion
@Just_A_User Maar van welke versies kwam je af?

• Just_A_User
Dat weet ik niet meer, ergens in de 6 volgens mij. Kan ik dat ergens zien?

• skank
hansgrave schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:54:
[...]

Thx, moet ik ook maar es zoeken !
Zie ook https://community.homey.a...voor-waterontharder/28131

Ik weet nog niet goed wat doen, toch een aqua sensor?
Welke?
Want ik lees dat ze niet allemaal mogen ondergedompeld worden...

[ Voor 21% gewijzigd door skank op 09-08-2022 11:33 ]

• 19roland70
Ik heb een puls sensor op mijn water meter gemaakt , ik wil zo mijn waterverbruik gaan monitoren.
Nu heb ik in Helpers gekeken en wil een nutssensor aanmaken maar daar staat de betreffende ingang niet bij .
De sensor wordt aangesloten op een mcp23017 welke aan de I2c verbonden zit aan een RPi 4.
Dit ingangen van dit bordje worden weergegeven als binary sensor
kan iemand mij op weg helpen ?

[ Voor 9% gewijzigd door 19roland70 op 09-08-2022 11:31 ]

• Septillion
@Just_A_User Dan zou ik zeker even de change logs doorlezen.

Aan je backup kan je zien van welke versie je kwam. Backup aanklikken => partial backup. Dan staat er achter elk component een versienummer.

• Septillion
@19roland70 Dat is wel redelijke advanced opstelling. Heb je überhaupt de MCP23017 al aan de praat binnen HA?

• Just_A_User
Septillion schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 11:32:
@Just_A_User Dan zou ik zeker even de change logs doorlezen.

Aan je backup kan je zien van welke versie je kwam. Backup aanklikken => partial backup. Dan staat er achter elk component een versienummer.
Maar, (ik ben een nitwit als t op HA aankomt) wat heb ik daar aan? Ik bedoel, ik heb het probleem nu al? Of kan ik terug naar een vorige versie waarbij dit probleem dus niet bestaat? Maar dan heb ik het probleem dat ik er van buitenaf niet meer bij kan. Dat was sinds vanochtend zo, daarom heb k een update gedaan, want de vorige keer verhielp dat het probleem.

Nu ook, alleen nu heb ik er dus een ander probleem voor terug gekregen.

• kepler
Just_A_User schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 11:34:
[...]

Maar, (ik ben een nitwit als t op HA aankomt) wat heb ik daar aan? Ik bedoel, ik heb het probleem nu al? Of kan ik terug naar een vorige versie waarbij dit probleem dus niet bestaat? Maar dan heb ik het probleem dat ik er van buitenaf niet meer bij kan. Dat was sinds vanochtend zo, daarom heb k een update gedaan, want de vorige keer verhielp dat het probleem.

Nu ook, alleen nu heb ik er dus een ander probleem voor terug gekregen.
Ik heb met zwave na een update ook wel eens problemen. Een complete reboot van de hardware wil dan wel eens helpen.

• Just_A_User
kepler schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 11:36:
[...]

Ik heb met zwave na een update ook wel eens problemen. Een complete reboot van de hardware wil dan wel eens helpen.
Als in, fysiek de stekker er uit?

• 19roland70
Septillion schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 11:33:
@19roland70 Dat is wel redelijke advanced opstelling. Heb je überhaupt de MCP23017 al aan de praat binnen HA?
Ja deze werkt perfect , ik heb hier mijn deuren op zitten om te zien of ze open of dicht zijn.
Op hacs staat een add-on .
Ik heb hier overigens zelf een bordje voor gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dUlPuWsNaN0mCmmCk8Izx4ffwaw=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/qC69B2WQErAsrJ6SiKDvmqRS.gif?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door 19roland70 op 09-08-2022 11:55 ]

• Side-Kick
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:11

Side-Kick

Timmy!

Binnenkort ga ik op vakantie. Tijdens mijn vorige vakantie was HA gecrashed (reden onbekend) en kreeg deze op afstand ook niet meer werkzaam.

Ik heb nu bedacht om een Philips Hue schakelaar voor mijn RPI te zetten, zodat ik via de Hue app de RPI even stroomloos kan maken om HA te herstarten. Ik vroeg me af of jullie een minder rigoureuze manier hebben om hetzelfde te realiseren?

• Septillion
@Just_A_User Nooit zomaar de stekker er uit trekken, altijd netjes een shutdown down vooraf. Maar in System => Hardware => 3-dots => Restart kan je ook een complete hardware reset doen.

Maar wat je er aan hebt is dat je weet welke change logs je moet lezen op wijzigingen binnen ZwaveJS. En ja, eventueel kan je natuurlijk ook terug, dat is het hele idee van een backup.

Er van buiten niet meer bij kunnen zal gewoon een compleet losstaand probleem zijn. Waarschijnlijk opgelost door de HA restart tijdens de upgrade. Ik zou dat de volgende keer gewoon echt onderzoeken voor je als "een kip zonder kop" gewoon maar een upgrade doet.

• Septillion
@19roland70 Ah, kijk, wel aardige info om te hebben dat je een groot deel al werkend hebt. Maar dan kan je ze als switch of binary_sensor in je HA krijgen toch?

En een nutssensor, is dat de Nederlandse naam voor Utility meter? Zo ja, die verwacht gewoon een sensor die al het huidige verbruik weet, in dit geval moet je er dus een sensor voor hebben in L/min ofzo. Of is het een andere integratie?

Anders zou ik gewoon een automation maken die op elke puls een helper (input_number) ophoogt. Met een state-based tamplate sensor kan je daar dan een echte sensor van maken als dat nodig is.

• Ora et Labora
Side-Kick schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 11:47:
Binnenkort ga ik op vakantie. Tijdens mijn vorige vakantie was HA gecrashed (reden onbekend) en kreeg deze op afstand ook niet meer werkzaam.

Ik heb nu bedacht om een Philips Hue schakelaar voor mijn RPI te zetten, zodat ik via de Hue app de RPI even stroomloos kan maken om HA te herstarten. Ik vroeg me af of jullie een minder rigoureuze manier hebben om hetzelfde te realiseren?
Ik heb eenzelfde oplossing om m'n WIFI te herstarten als deze problemen geeft.
Je zou ook een automation maken dat HA elke dag of elke week herstart, dan zijn vastlopers minder frequent. Bij een algehele vastloper is een herstart de enige oplossing, met een Hue-schakelaar is een mogelijke manier.
Ik zou eerst kijken waardoor HA crashed, wellicht SD-kaart vervangen door SSD indien van toepassing of elke dag de logs even doorkijken bijvoorbeeld maar als daar niks te vinden is, is je oplossing zo slecht nog niet.

• Just_A_User
Septillion schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 11:52:
@Just_A_User Nooit zomaar de stekker er uit trekken, altijd netjes een shutdown down vooraf. Maar in System => Hardware => 3-dots => Restart kan je ook een complete hardware reset doen.

Maar wat je er aan hebt is dat je weet welke change logs je moet lezen op wijzigingen binnen ZwaveJS. En ja, eventueel kan je natuurlijk ook terug, dat is het hele idee van een backup.

Er van buiten niet meer bij kunnen zal gewoon een compleet losstaand probleem zijn. Waarschijnlijk opgelost door de HA restart tijdens de upgrade. Ik zou dat de volgende keer gewoon echt onderzoeken voor je als "een kip zonder kop" gewoon maar een upgrade doet.
Alsof de duivel er mee speelt. Werkzaamheden, gevolg; álles ging uit 10 min geleden. Nu weer terug, dus ook de HA is weer terug, en voila, probleem opgelost. Dwz, ik zie de stekkers weer, ik kan ze bedienen, ze rapporteren data etc.

Is dat een 'normaal' iets? dat iets niet goed terug in de lucht komt?

oh, je kunt ook softwarematig een hardware reset doen. Oke, dan weet ik dat vanaf nu.

• timovd
  • Laatst online: 21:17

timovd

Voorsprong door techniek

@Side-Kick RPi met PoE hat en de switch openzetten zodat je vanaf buitenaf een powercycle van de desbetreffende poort kunt uitvoeren? De Hue-oplossing is waarschijnlijk goedkoper en eenvoudiger.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Septillion
@Just_A_User Normaal zou ik het niet noemen maar af en toe kan het gebeuren.

• kepler
Just_A_User schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 12:13:
[...]

Alsof de duivel er mee speelt. Werkzaamheden, gevolg; álles ging uit 10 min geleden. Nu weer terug, dus ook de HA is weer terug, en voila, probleem opgelost. Dwz, ik zie de stekkers weer, ik kan ze bedienen, ze rapporteren data etc.

oh, je kunt ook softwarematig een hardware reset doen. Oke, dan weet ik dat vanaf nu.
De laatste keer dat ik het had kon ik de zwave controller niet meer bereiken, waardoor de zwave apparaten niet meer werkten uiteraard. Reboot heeft het opgelost toen, en niet meer verder gezocht omdat ik altijd handmatig update (en dus direct kan ingrijpen als er dan iets fout gaat en de breaking changes goed kan lezen voor de update)

• Side-Kick

Side-Kick

Timmy!

Ora et Labora schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 12:05:
[...]

Ik heb eenzelfde oplossing om m'n WIFI te herstarten als deze problemen geeft.
Je zou ook een automation maken dat HA elke dag of elke week herstart, dan zijn vastlopers minder frequent. Bij een algehele vastloper is een herstart de enige oplossing, met een Hue-schakelaar is een mogelijke manier.
Ik zou eerst kijken waardoor HA crashed, wellicht SD-kaart vervangen door SSD indien van toepassing of elke dag de logs even doorkijken bijvoorbeeld maar als daar niks te vinden is, is je oplossing zo slecht nog niet.
HA draait al vanaf een SSD. In de logs is niets verontrustends te vinden.

De crash van vorige vakantie zat vrij dicht op een herstart. Ik had op vakantie HA geupdate (dat doe ik voortaan wel weer als ik thuis ben).
Ik denk dan de Hue schakelaar de meest simpele en robuuste oplossing is voor nu.

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:04
Side-Kick schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 13:06:
[...]

HA draait al vanaf een SSD. In de logs is niets verontrustends te vinden.

De crash van vorige vakantie zat vrij dicht op een herstart. Ik had op vakantie HA geupdate (dat doe ik voortaan wel weer als ik thuis ben).
Ik denk dan de Hue schakelaar de meest simpele en robuuste oplossing is voor nu.
De Hue-switch dan niet door HA laten aansturen hè :+

• Side-Kick

Side-Kick

Timmy!

CappieL schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 13:08:
[...]

De Hue-switch dan niet door HA laten aansturen hè :+
Niet alleen door HA inderdaad. De switch zit ook nog gekoppeld aan de Hue bridge.

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

HA restart hier echt nooit buiten updates en heb er nooit problemen mee... beter de oorzaak vinden dan een workaround implementeren zou ik zeggen.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:22
Just_A_User schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 12:13:
[...]

Ik gebruik al jaren zwave en nu denk ik een ruim half jaar HA en heb dit nog nooit gehad.
Wel had ik vandaag dat ik niet kon verbinden met HA na een update gisteren naar 2022.8.2
Vanochtend terug gezet naar 2022.8.1 en geen problemen meer gezien. Dit was voor mij voor het eerst dat ik ergens tegenaan liep.

• Luuk2015
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 30-10 12:38

Luuk2015

Vires in numeris

Gister waren er wat problemen met de API van Growatt, daarom was de data van onze panelen binnen HA niet correct. Vannacht werkte de API weer, echter geeft HA nu een enorme spike van verbruik aan om 1 uur 's nachts. Is het mogelijk om deze incorrecte data uit HA te verwijderen?
Onderstaand een screenshot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sq3ozAu8hd3Z8cieHzo5obTCToQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HGdPKzbPpNhzDu1HGMl2Ovpc.png?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door Luuk2015 op 09-08-2022 14:44 ]

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-10 17:00
Luuk2015 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:42:
Gister waren er wat problemen met de API van Growatt, daarom was de data van onze panelen binnen HA niet correct. Vannacht werkte de API weer, echter geeft HA nu aan dat de panelen om 1 uur 's nachts energie hebben opgewekt, wat natuurlijk niet kan. Is het mogelijk om deze incorrecte data uit HA te verwijderen?
Onderstaand een screenshot:
[Afbeelding]
Als het totaal wel klopt met wat je inverter aangeeft zou ik het lekker laten staan.

Als je het weghaalt dan kloppen je totalen weer niet en misschien wordt het alsnog weer ingevuld ergens anders waardoor je 1 anomalie vervangt door een andere.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

Dutchess_Nicole schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:44:
[...]

Als het totaal wel klopt met wat je inverter aangeeft zou ik het lekker laten staan.
Dat is inderdaad beter.
Het lijkt erop alsof HA de gemiste data van gisteravond (toen de API niet werkte) over heeft genomen toen de API weer werkte. De data van vandaag klopt nu niet, maar de algemene totalen kloppen wel gewoon.
Ik laat het maar zo staan ;)

• Tyrian81
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-10 11:42
SMGGM schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:37:
Ben even terug vanaf 0 gestart met mijn dashboard omdat er veel troep op stond dat ik eigenlijk nooit lees. Gezien ik in een tijdelijke woning zit (vanwege een bouw) heb ik (en ga ik) niet de moeite doen om de smart spullen in te schakelen. Dit uit zich dan in het hergebruiken van de sensoren waar de uiteindelijke sensor zich moet bevinden.
Het is dus nog wat een speeltuin en wat conceptueel :D

Idee komt van hier: YouTube: Creating a Beautiful Home Assistant Mobile Dashboard Easily! (zo weet je ook meteen hoe het gemaakt is)
Hoofdscherm
Vanuit hieruit wil ik alles kunnen bedienen. Ik werk veel met conditional cards om die te verbergen als ik ze niet nodig heb. Zo komt er een kaart als de vuilnisophaling morgen zal gebeuren, maar ook media spelers die niets doen staan er ook niet tussen.
Vanuit hieruit navigeer ik via thema's (energie, lampen, transport... en de laatste is een beetje het beheer zoals batterij nagaan enz) of naar de aparte kamers (heb er nu 4 aangemaakt ter illustratie al zal dit nu nog leiden naar een leeg scherm).
[Afbeelding]
Kamer detail
In een kamer zelf zullen de details komen van die kamer zoals sensoren maar ook de toestellen van die kamer (tv, lampen,...)
[Afbeelding]
Energie
In het energiestukje is het momenteel nog een iframe van mijn manuele energieopvolg via energieid.be. Eens in de nieuwe woning zal dit vervangen worden door digitale uitlezing van de meter.
[Afbeelding]
IoT
Het IoT stukje is het algemeen beheer van al de IoT spullen (disk space nagaan, batterij bekijken,...). Recent ook de HASS.Agent (https://hassagent.readthedocs.io/en/latest/) ontdekt en hiermee zitten spelen (echte aanrader om op Windows HA te bedienen vanaf je PC en sensor info te pushen naar HA alsook je PC te bedienen via HA).
[Afbeelding]

offtopic:
Lap net een typo ontdekt in een van de dashboards :D
Hoe krijg je die bar-graphs op die manier , zou graag mijn stroom en gas verbruik van 2 jaren (maandelijks) willen vergelijken.

• Septillion
@Luuk2015 Lijkt me ook het meest wenselijke. HA heeft geen idee meer wanneer deze energie opgewekt is maar op deze manier klopt je week/maand/jaar totaal wel. En was de API 2 uur eerder weer online gekomen had zelfs je dag geklopt. Dus dit is het beste dat HA kan doen.

Je zou eventueel die piek naar een dag eerder kunnen plaatsen om de dagen te laten kloppen maar dat is wel veel werk voor weinig.

• 19roland70
19roland70 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 11:27:
Ik heb een puls sensor op mijn water meter gemaakt , ik wil zo mijn waterverbruik gaan monitoren.
Nu heb ik in Helpers gekeken en wil een nutssensor aanmaken maar daar staat de betreffende ingang niet bij .
De sensor wordt aangesloten op een mcp23017 welke aan de I2c verbonden zit aan een RPi 4.
Dit ingangen van dit bordje worden weergegeven als binary sensor
kan iemand mij op weg helpen ?
update van de vorige post.
Ik heb de sensor nu zichtbaar in HA , iedere bij iedere liter water zie ik een icoontje oplichten .
maar hoe kan ik nu deze sensor op laten tellen.Ik heb dit geprobeerd.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
  - platform: template
    sensors:
      water_usage_liters:
        unit_of_measurement: L
        friendly_name: Waterverbruik
        value_template: "{{ states('sensor.counter.watermeter') | int }}"

counter:
  watermeter:
    initial: 0
    step: 1
    icon: mdi:cup-water

utility_meter:
  water_meter_daily:
    source: sensor.water_usage_liters
    cycle: daily
  water_meter_hourly:
    source: sensor.water_usage_liters
    cycle: hourly

Wat is er hier fout?
Ik krijg geen foutmelding maar het werkt niet.

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 09-08-2022 17:52 . Reden: yaml code tags ]

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

Septillion schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:13:
@Luuk2015
Je zou eventueel die piek naar een dag eerder kunnen plaatsen om de dagen te laten kloppen maar dat is wel veel werk voor weinig.
Hoe zou ik dit eventueel kunnen doen?

• Septillion
@Luuk2015 Dan moet je direct in de db rommelen. Ik heb het nog nooit gedaan dus voor de details moet je niet bij mij zijn :+

• SMGGM
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-11 09:17
Tyrian81 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:51:
[...]

Hoe krijg je die bar-graphs op die manier , zou graag mijn stroom en gas verbruik van 2 jaren (maandelijks) willen vergelijken.
Deze?
Die zijn niet afkomstig van HA zelf maar van energieid.be. De data en de grafieken zitten in energieid.be zelf (ik hou ook alles daar momenteel bij, want heb enkel analoge tellers) en dus niet in HA. Je kan daar een publieke link maken met deze grafieken en heel toevallig is dat design min of meer wat mooi in HA (in HA is het simpelweg een component van een externe website dat ik aan het laden ben). Je moet in energieid.be wel de UI op de oude zetten (de nieuwe UI heeft de optie van een publiek link niet meer, erover gesproken met de ontwikkelaar ervan, kans is klein dat het terug zou komen want ze zagen weinig gebruik).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CHT-h_7uXU6YupOIhB7HDBRPvHE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iHYAXjd8HoaNgtzopMJPMXA5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door SMGGM op 09-08-2022 15:50 ]

• TheFes
Luuk2015 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:43:
[...]

Hoe zou ik dit eventueel kunnen doen?
Je kunt in developer tools > statistics die piek op 0 zetten, en die waarde van die piek op een dag eerder er juist bij zetten.

• Septillion
@19roland70 Ik mis nog de automation om bij elke puls de counter werkelijk op te hogen. En is elke puls werkelijk een liter?

• 19roland70
Septillion schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 17:52:
@19roland70 Ik mis nog de automation om bij elke puls de counter werkelijk op te hogen. En is elke puls werkelijk een liter?
Of het precies een liter is weet ik niet , ik moet eerst maar eens zorgen dat het optellen werkt.
Ik heb in de gui een kaart aangemaakt als ik daar op klik verhoogt de teller en kan ik deze resetten .
Daily en hourly werken ook en tellen netjes op .
Het probleem zit hem denk ik in de koppeling van de input naar de teller .
Ik kan in helpers ook niet aangeven welke input ik hiervoor moet gebruiken.
De betreffende ingang heeft de naam watermeter en het id binary_sensor.pin_15.
ik heb verder geen idee hoe ik dit moet doen met een automatisering.

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
19roland70 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 18:16:
[...]

Of het precies een liter is weet ik niet , ik moet eerst maar eens zorgen dat het optellen werkt.
Ik heb in de gui een kaart aangemaakt als ik daar op klik verhoogt de teller en kan ik deze resetten .
Daily en hourly werken ook en tellen netjes op .
Het probleem zit hem denk ik in de koppeling van de input naar de teller .
Ik kan in helpers ook niet aangeven welke input ik hiervoor moet gebruiken.
De betreffende ingang heeft de naam watermeter en het id binary_sensor.pin_15.
ik heb verder geen idee hoe ik dit moet doen met een automatisering.
Er zijn ook meters die per 10 liter een puls geven, ik denk dat je daarvoor het beste in de documentatie van je watermeter kan duiken.

• Septillion
@19roland70 Net als alle helpers zijn ze precies dat, ze helpen alleen en bieden daar service calls voor. Automations is hoe je dingen koppelt :)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
alias: Watermeter
trigger:
    entity_id:
      - binary_sensor.pin_15
    to: "on"
action:
  - service: counter.increment
    target:
      entity_id: counter.watermeter

In je eventuele template moet je ook 'counter.watermeter' gebruiken, niet 'sensor.counter.watermeter'. Type is simpelweg counter.

• 19roland70
Septillion schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 19:09:
@19roland70 Net als alle helpers zijn ze precies dat, ze helpen alleen en bieden daar service calls voor. Automations is hoe je dingen koppelt :)
Super bedankt , het werkt

• skank
Zijn er mensen die hun frigo/diepvries slim gemaakt hebben met een deur -en/of temperatuursensor?
Ik vind het wel leuk... maar of het nuttig is....
Als de deur nu open blijft staan, maakt de frifo zoiezo een piepend geluid, waardoor we hem direct sluiten...
Om dan nog zo'n sensor te kopen ... is mss overkill (maar ik vind het wel leuk lol).

• Vos

Vos

AFCA

skank schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 20:22:
Zijn er mensen die hun frigo/diepvries slim gemaakt hebben met een deur -en/of temperatuursensor?
Als de deur nu open blijft staan, maakt de frifo zoiezo een piepend geluid, waardoor we hem direct sluiten...
Om dan nog zo'n sensor te kopen ... is mss overkill (maar ik vind het wel leuk lol).
Ik heb er één op de koelkast, die stond soms nog wel eens per ongeluk op een kier.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-11 20:58
skank schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 20:22:
Ja, ik.

Op de vriezer zit een Xiaomi Awara Door/Window sensor.

Ik heb een template binary sensor gemaakt, welke de on/off van de door sensor met de on/off van een input boolean combineert (met die input_boolean kan ik schakelen of ik wel meldingen wil krijgen). Deze template binary_sensor gaat pas na 5min op "aan".

Deze template binary_sensor gebruik ik dan weer met de alert integratie. Deze stuurt een TTS bericht naar de woonkamer Google Nest Hub, en een push bericht naar de telefoons van de ouders.

De push notificaties naar de telefoons zijn actionable: vanaf daar kan je meteen een alert uitzetten. Ook heb ik een automation die de notificatie van de telefoons verwijderd (cancelt) als de alert opgelost is (de deur is dicht), zodat je geen oude waarschuwingen ziet. Beide automatiseringen staan hier: https://github.com/hmmbob...omation/clear_alerts.yaml

[ Voor 24% gewijzigd door Hmmbob op 09-08-2022 20:38 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

• TheFes
Hmmbob schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 20:33:
[...]

Ja, ik.

Op de vriezer zit een Xiaomi Awara Door/Window sensor.

Ik heb een template binary sensor gemaakt, welke de on/off van de door sensor met de on/off van een input boolean combineert (met die input_boolean kan ik schakelen of ik wel meldingen wil krijgen). Deze template binary_sensor gaat pas na 5min op "aan".

Deze template binary_sensor gebruik ik dan weer met de alert integratie. Deze stuurt een TTS bericht naar de woonkamer Google Nest Hub, en een push bericht naar de telefoons van de ouders.

De push notificaties naar de telefoons zijn actionable: vanaf daar kan je meteen een alert uitzetten. Ook heb ik een automation die de notificatie van de telefoons verwijderd (cancelt) als de alert opgelost is (de deur is dicht), zodat je geen oude waarschuwingen ziet. Beide automatiseringen staan hier: https://github.com/hmmbob...omation/clear_alerts.yaml
Tip van Flip Fes:
Als je done_message: "clear_notification" toevoegt aan je alert, worden de notificaties vanzelf verwijderd als de alert opgelost is.

Pagina: 1 ... 177 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.