Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 176 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.359.456 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:59
crimby schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 22:01:
[...]

Maar dan moet ik h’m ook nog waterdicht maken. Heb nog wel ergens een boardje liggen…. Mja nog geen ervaring mee 8)7
Ik ben van plan om een kant en klare Aqara T/RV sensor in een huisje te stoppen. Dat huisje krijgt dan rondom een Stevenson screen zoals bij officiele weerstations.
Die sensors zijn in principe niet geschikt voor buiten, maar als er geen vocht bij kan komen dan zal het wel loslopen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:33
Dutchess_Nicole schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 17:32:
[...]

Kan het lokaal zonder de cloud verbinding sowieso te gebruiken of is het zoals zo vaak dat je eerst de app en cloud verbinding op moet zetten en dan pas ergens local control kan pakken.

Ik ben namelijk ook aan het kijken naar 3 van zulke dingen voor mijn nieuwe jaloezieen maar ik wil dus iets dat volledig lokaal kan draaien.
Je hebt bij Somfy eerst een (cloud) account nodig. Hierna kun je de developer mode aanzetten en daarmee de local API activeren. Je kunt dan een token genereren wat een onbeperkte geldigheid heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChangeLife4Ever
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:08

ChangeLife4Ever

owned by above

Back-up maken lukt nog wel met Docker versie, maar terug zetten heb ik nog nooit gevonden, die knop... Nee dus, niet gelukt.

remember your end, someone owns us

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-05 15:13
crimby schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 21:55:
Met deze warme dagen heb ik toch een mooie use case gevonden voor een weerstation. Of eigenlijk een temperatuursensor voor buiten.
Hiermee kan ik beter bepalen of de ramen open moeten of juist niet :-)

Ik ken alleen de netatmo weerstations voor Home Assistant, maar zijn er nog andere simpelere? Ik prefereer zigbee of wifi protocol.
Ik heb een ESP in mijn tuin hangen met een temp/humidity sensor eraan. ESP in een lucht/waterdichte doos en de sensor in een weerstation behuizing. (dat laatste is nieuw, en was nodig want de vorige sensor was natgeregend en gaf permanent 99% RH aan.)

Het hele zooitje draait op zonnepanelen van oom Ali en een 18650 Li-ion batterij voor 's nachts.

Tot nog toe werkt het prima, en met de ESP die verbindt naar MQTT (over wifi natuurlijk) heb ik dus netjes constante waarden uit mijn tuin.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-05 19:55
Ik heb gewoon een ds18b20 door een oude luchtafvoer van de droger naar buiten gestoken. ESP hangt gewoon binnen in het stopcontact

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lverlaek
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-04 14:17
Dutchess_Nicole schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 08:58:
[...]

Ik heb een ESP in mijn tuin hangen met een temp/humidity sensor eraan. ESP in een lucht/waterdichte doos en de sensor in een weerstation behuizing...

Het hele zooitje draait op zonnepanelen van oom Ali en een 18650 Li-ion batterij voor 's nachts.
Wat is dan eigenlijk het voordeel over bijvoorbeeld een kleine (batterij) ZigBee sensor?
Heb er zelf 2 buiten hangen, een Aqara en een Sonoff. Beide onder een stukje afdak, dus niet direct in de zon/regen. Werkt perfect voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-05 18:28

Mimiix

Professioneel Prutser

lverlaek schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:20:
[...]

Wat is dan eigenlijk het voordeel over bijvoorbeeld een kleine (batterij) ZigBee sensor?
Heb er zelf 2 buiten hangen, een Aqara en een Sonoff. Beide onder een stukje afdak, dus niet direct in de zon/regen. Werkt perfect voor mij.
Interval per minuut of sneller. Beide sensoren die jij noemt zijn niet ZigBee compliant in reporting.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04-05 13:26
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_aiXcoWc8F5z8F1XNauLSxck4h8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/et0DORZOghBcMcm78Bte7917.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1vCmlH1RJEObvM06nE-MgOmRxjI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QHMIEl8e2CEE5QIyPtG9qAH3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xgLCkuhgC_PO-xkMWA7SdY6oOgc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/duFk3OGTAcrYboKM7Eo7R311.jpg?f=fotoalbum_large

Rioolpijp plexiglas en een simpel ventilatortje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
lverlaek schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:20:
[...]

Buiten het zelf doen/tweak gehalte?

Min of meer de snelheid waarmee ik updates kan doorvoeren en de details die ik kan doorgeven. Maar buiten dat is niet niet substantieel anders.

Mijn ESP is te programmeren dus als ik nog eens een luchtkwaliteit sensor erbij wil doen dan is het een kwestie van aansluiten en de programmering een beetje wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Moet je hem wel in de schaduw hangen, want mijn weerhuisje rapporteert gemakkelijk >40 graden in de avonduren (als de zon er nog even op staat)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
maxoss schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:02:
Ik heb gewoon een ds18b20 door een oude luchtafvoer van de droger naar buiten gestoken. ESP hangt gewoon binnen in het stopcontact
Dat zou inderdaad ook kunnen. Dan moet je wel de mazzel hebben dat die uitlaat op het noorden hangt en op een beetje een bruikbare hoogte, anders krijg je een afwijking vanwege zoninval.

De mijne hangt voor mij op ooghoogte, dus ongeveer 170cm hoog, en aan de achterkant van een schuurtje zodat hij aan de noordzijden hangt. Sindsdien is de meting erg betrouwbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:12
Hmmbob schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:45:
Moet je hem wel in de schaduw hangen, want mijn weerhuisje rapporteert gemakkelijk >40 graden in de avonduren (als de zon er nog even op staat)
En niet alleen dat; bij moet ook niet beschenen worden door gereflecteerd zonlicht. Ik heb een luftdaten-kastje aan mijn voorgevel hangen, keurig in de schaduw. Maar als de zon schijnt reflecteert het zonlicht vanaf de oprit tegen de voorgevel, en verwarmt de gevel en daarmee het kastje.

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vonkkie
@Hmmbob

Ja hij hangt in de schaduw anders zou hij snel afwijken inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 17:08
Septillion schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:49:
@Ora et Labora Wat als je er eens een service call van maakt naar 'switch.turn_on'?

Btw 'switch.oplader_socket_1' is wel rare entiteit naam voor een aquarium lamp :+
Het werkt, dank. Geen idee waarom het met een service-call wel goed werkt maar met een apparaat turn on niet maar top!

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mbuurman
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:19
crimby schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 21:55:
Met deze warme dagen heb ik toch een mooie use case gevonden voor een weerstation. Of eigenlijk een temperatuursensor voor buiten.
Hiermee kan ik beter bepalen of de ramen open moeten of juist niet :-)

Ik ken alleen de netatmo weerstations voor Home Assistant, maar zijn er nog andere simpelere? Ik prefereer zigbee of wifi protocol.
Mijn oplossing met een behuizing van een weerstation icm een ESP:

mbuurman in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 5"
mbuurman in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 5"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:53
@Ora et Labora Volgens mij dat wel eens eerder voorbij zien komen hier. Geen idee waarom. Maar door dat device id op afstand ook wat lastiger te debuggen. Want volgens mij als die niet matcht met het entity_id doet het ook niets. Doe zelf dus eigenlijk altijd alles met service calls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelNL
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-02 10:14
Ik heb in de begin fase van ZHA deze addon gebruikt, toen had ik na het instellen van enkele IKEA lampen nogal wat problemen: na koppelen en de aan/uit schakelaar in de muur te gebruiken was de koppeling niet meer werkend in ZHA. Na overstap op MQTT had ik dit probleem niet meer.

Voor de mensen die ZHA gebruiken, hoe ervaren jullie ZHA? Ervaren jullie nog problemen?

Ik gebruik zelf de Sonoff Zigbee 3 Plus dongle (laatste firmware draaiend).

[ Voor 10% gewijzigd door MichaelNL op 05-08-2022 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:02

DexterDee

I doubt, therefore I might be

ngommers schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 19:02:
Ik weet niet of het helemaal het juiste topic is maar, ik heb nu een NUC draaien met daarop ESXI versie 7 (boot from USB) daarop heb ik 2 VM's draaien 1 Ubuntu server voor de Ubiquiti controller en 1 Debian voor Home Assistant. Op zich een beetje onzinnig om daar 2 VM's voor te draaien maar nu wel het voordeel dat je een snapshot kan maken.

Daarnaast gaat ESXI en een NUC ook niet altijd goed.

Is deze setup nog van deze tijd? Zijn er goede gratis alternatieven? Wat is het voordeel om Home Assistant Operating System te draaien (ik heb nu supervised)?
Waarom zou die setup niet meer van deze tijd zijn? Het ligt eraan welke generatie NUC je precies hebt, ik heb een soortgelijke setup met een NUC BXNUC10i7FNH2. Deze 10e generatie NUC wordt officieel ondersteund door ESXi 7 en daarmee werkt alles out-of-the-box en ben ik gegarandeerd dat toekomstige patches ook blijven werken. En aangezien ESXi 7 met een gratis (thuis)licentie komt, heb je daar geen extra kosten aan. En als je het niet stabiel krijgt dan is er altijd nog Proxmox of KVM.

HA draai ik als HAOS VM, omdat dat de optimale ondersteuning biedt en het meeste gebruikersgemak. Met name bij updates van de verschillende onderdelen van HA. Door HAOS te gebruiken zijn de updates uitvoerig getest en is de kans kleiner dat er iets breekt. Wel zo handig als je op die manier je lampen in huis bedient.

Er is overigens nog een minder bekende route om een "supported" systeem te krijgen zonder HAOS en dat is om de guide te volgen en Debian 11 te installeren. In Settings > System > Repairs > System Information zie je onder het kopje "Home Assistant Supervisor" de Health en Supported status. Idealiter staan die allebei op "true". Nadeel is dat de "supported" status heel rap verdwijnt als je in Debian aanpassingen gaat doen. Zo is het installeren van een SSH server al genoeg om "unsupported" te zijn.

Soms is HAOS overigens geen optie. Ik heb een thin client (Dell T510) ingericht om HA te draaien, dan heb je een dedicated low-power fanless servertje. Helaas kan HAOS daar niet op draaien, omdat deze UEFI boot verplicht stelt en dat ondersteunt de BIOS van dat apparaat niet. De enige manier om daar dus een supported system van te maken is de Debian 11 route.

Bij het los installeren van Supervised heb ik in het verleden veel gezeur gehad dat deze na een tijdje en wat updates ineens niet meer "privileged" draaide en allerlei updates blokkeerde. Dat was een terugkerend issue en een goede reden om over te stappen naar HAOS waar dit soort issues niet spelen.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:02

DexterDee

I doubt, therefore I might be

MichaelNL schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:31:
Voor de mensen die ZHA gebruiken, hoe ervaren jullie ZHA? Ervaren jullie nog problemen?

Ik gebruik zelf de Sonoff Zigbee 3 Plus dongle (laatste firmware draaiend).
Ik gebruik ZHA vrij intensief, 34 devices momenteel met 191 entities. Dat werkt tot nu toe foutloos, ik herken me totaal niet in de issues die je daar mee hebt gehad. Qua coordinator gebruik ik overigens een Xiaomi Gateway 3 met custom firmware. Ik heb ook een MQTT broker voor wat andere devices, maar vind ZHA veel fijner (simpeler) werken dan Zigbee2MQTT. Qua stabiliteit zijn allebei de oplossingen prima tegenwoordig. Het onderscheid moet je denk ik vooral maken op ondersteunde apparaten en of je een sterke voorkeur hebt om alles via MQTT te willen oplossen.

Een goede site om te kijken of een device compatible is met ZHA en/of Zigbee2MQTT is:
https://zigbee.blakadder.com/

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Laatst online: 02-05 16:22
Ik zie de unifi protect integratie staan (dream router), maar ik krijg hem niet geintegreerd.
Heel vreemd , nochtans heb ik een local user aangemaakt met admin rechten , paswoord enz zijn in orde, maar ik krijg een ongeldige authenticatie...
Zijn daar momenteel problemen mee? (laatste versie)

Is nochtans een nieuwe user en voor de gewone unifi integratie is het wel gelukt

[ Voor 3% gewijzigd door skank op 05-08-2022 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-05 15:15

Rianata

Have you played Atari today?

skank schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:11:
Ik zie de unifi protect integratie staan (dream router), maar ik krijg hem niet geintegreerd.
Heel vreemd , nochtans heb ik een local user aangemaakt met admin rechten , paswoord enz zijn in orde, maar ik krijg een ongeldige authenticatie...
Zijn daar momenteel problemen mee? (laatste versie)

Is nochtans een nieuwe user en voor de gewone unifi integratie is het wel gelukt
Unifi Protect integratie werkt hier perfect met UDM Pro en de G4 deurbel als enige videocamera die eraan hangt.

In het verleden wel issues gehad, omdat laatste versies van Protect software niet compatible waren met de integratieversie van HA. Draai zelf op het moment voor alles op de laatste versies, zowel aan Unifi als HA kant.

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:31
Ik heb een sensor.fan_speed die 4 waardes kent (1,2,3 en 4). Omdat ik deze niet rechtstreeks in HomeKit kan opnemen moet ik dus met helpers gaan werken. Opzich geen probleem, ik heb 4 helpers (input_boolean) aangemaakt waarmee ik de boel mee wil gaan bedienen.

Maar nu ben ik even benieuwd of er een eenvoudige manier is om de helpers eenvoudig te synchroniseren met de sensor en visa versa zonder dat ik 10.000 regels aan code krijg?

Beide kanten op werken is wel belangrijk omdat ik ook nog een schakelaar heb die de fan_speed kan instellen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3fLn5sRbV4yWwc7m2NjPD5JCVkw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ou7ZaOkcPCYfldBNwXcUz4Hm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Toppe op 05-08-2022 12:45 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Toppe Geen ervaring met HomeKit en wat wel en niet integreert. Maar een 'sensor' komt niet door? Zou anders een 'input_select' wel doorkomen? Lijkt me dan nog logischer dan vier bools.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
Septillion schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:29:
@Toppe Geen ervaring met HomeKit en wat wel en niet integreert. Maar een 'sensor' komt niet door? Zou anders een 'input_select' wel doorkomen? Lijkt me dan nog logischer dan vier bools.
Een select zou ook kunnen, maar dan nog de vraag hoe je dit eenvoudig kan synchroniseren zonder dat je 8 automatiseringen moet aanmaken.

Uiteraard wil ik ook via HomeKit hem kunnen bedienen dus dan moet hij de select weer doorgeven aan de sensor.

Om het nog wat ingewikkelder te maken: Er is ook nog een light.fan_speed waarmee je de WTW aan en uit zet. Het afzuig niveau wordt bepaald met de helderheid. 1% = 1, 2 = 2%, 3 = 3% en 4 = auto stand.

[ Voor 15% gewijzigd door Toppe op 05-08-2022 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Rianata schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:40:
[...]

Unifi Protect integratie werkt hier perfect met UDM Pro en de G4 deurbel als enige videocamera die eraan hangt.

In het verleden wel issues gehad, omdat laatste versies van Protect software niet compatible waren met de integratieversie van HA. Draai zelf op het moment voor alles op de laatste versies, zowel aan Unifi als HA kant.
Zit net te denken of het niet ligt aan het feit dat er nog geen cameras aanhangen.
Hoewel ik wel die unifi dream machine heb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Toppe
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
alias: Fan speed to input_select
description: ""
mode: single
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.fan_speed
  - platform: homeassistant
    event: start
condition: []
action:
  - service: input_select.select_option
    data:
      option: "{{ states('sensor.fan_speed') }}"
    target:
      entity_id: input_select.fan_speed

Met een input_select met de opties '1', '2', '3', '4' en 'unavailable'. En ben je bang dat de sensor ooit eens wat anders geeft zou je kunnen doen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
trigger:
    entity_id:
      - sensor.fan_speed
action:
    data:
      option: "{{ states('sensor.fan_speed') if states('sensor.fan_speed') is in ['1', '2', '3', '4'] else 'unavailable' }}"
    target:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
Septillion schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:53:
@Toppe
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
trigger:
    entity_id:
      - sensor.fan_speed
action:
    data:
    target:

Met een input_select met de opties '1', '2', '3', '4' en 'unavailable'. En ben je bang dat de sensor ooit eens wat anders geeft zou je kunnen doen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
trigger:
    entity_id:
      - sensor.fan_speed
action:
    data:
      option: "{{ states('sensor.fan_speed') if states('sensor.fan_speed') is in ['1', '2', '3', '4'] else 'unavailable' }}"
    target:
Check. Maar dit werkt maar 1 kant op natuurlijk. De input_select heeft 4 opties (1, 2, 3 en 4) maar als ik hem dan omdraai gebeurt er niets:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
trigger:
    entity_id:
      - sensor.fan_speed
action:
  - service: light.turn_on
    data:
      brightness_pct: "{{ states('input_select.select_option') }}"
    target:
      entity_id: light.fan_speed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Mensen hier die via ESPHome een iPhone of Apple Watch via bluetooth kunnen tracken? Op de 1 of andere manier werkt het hier niet met die devices, maar zie ik wel andere bluetooth devices langs komen

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Toppe Klopt, maar dat is ook niet mogelijk als het een 'sensor' betreft. Die kan HA alleen uitlezen, niet instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
Septillion schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:36:
@Toppe Klopt, maar dat is ook niet mogelijk als het een 'sensor' betreft. Die kan HA alleen uitlezen, niet instellen.
Klopt. Maar in dit geval is het light.fan_speed die op een bepaalde helderheid (1, 2, 3 of 4) ingesteld moet worden om de fan op het juiste niveau te krijgen:

code:
1
2
3
4
input_select.fan_speed = 1 = light.fan_speed 1% = sensor.fan_speed 1
input_select.fan_speed = 2 = light.fan_speed 2% = sensor.fan_speed 2
input_select.fan_speed = 3 = light.fan_speed 3% = sensor.fan_speed 3
input_select.fan_speed = 4 = light.fan_speed 4% = sensor.fan_speed 4

Alleen hoe zorg ik er nu voor dat HA kijkt naar de waarde van input_select.fan_speed en hij dan de helderheid van light.fan_speed instelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Ahh, ik ging dus echt uit van een sensor. Maar uhhh, staat hij in de light dan als 'brightness' attribute? En uit dan?

En kan je een light niet direct aansturen vanuit HomeKit?

[ Voor 20% gewijzigd door Septillion op 05-08-2022 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Vraagje

IS het mogelijk om bv radarr te laden draaien op home assistant (zowel integratie, maar een addon zelf ook, gezien die 24/24 aan staat) en dat die alles monitort en de nzb klaarzet voor sabnzb die op een server staat die niet 24/24 aanstaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
Septillion schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:42:
Ahh, ik ging dus echt uit van een sensor. Maar uhhh, staat hij in de light dan als 'brightness' attribute? En uit dan?

En kan je een light niet direct aansturen vanuit HomeKit?
Ja dat kan wel maar dan moet ik elke keer de helderheid van de ‘lamp’ aanpassen als ik de afzuigstand wil aanpassen, dat is niet heel makkelijk.

Ik kan het wel met 4 losse automatisering doen maar 1 automatisering lijkt me handiger :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Toppe Okay, het gaat dus om afzuiging? Maar even los van het te koppelen verhaal met HomeKit, hoe kan je dan nu via HA aanpassen dan? Want een 'sensor' ('sensor.fan_speed') kan je niet aanpassen en uit je verhaal maak ik op dat 'light.fan_speed' de lamp stuurt?

Of is 'light.fan_speed' echt de fan en vind je het alleen verwarrend om in HomeKit het te moeten aansturen als lamp? (En het 'brightness' attribute is ook gewoon de snelheid?)

In geval van laatste zou je er een Template fan aan kunnen knopen.

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 05-08-2022 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
Septillion schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:52:
@Toppe Okay, het gaat dus om afzuiging? Maar even los van het te koppelen verhaal met HomeKit, hoe kan je dan nu via HA aanpassen dan? Want een 'sensor' ('sensor.fan_speed') kan je niet aanpassen en uit je verhaal maak ik op dat 'light.fan_speed' de lamp stuurt?

Of is 'light.fan_speed' echt de fan en vind je het alleen verwarrend om in HomeKit het te moeten aansturen als lamp? (En het 'brightness' attribute is ook gewoon de snelheid?)

In geval van laatste zou je er een Template fan aan kunnen knopen.
Ik heb 2 entiteiten:
Sensor.fan_speed
Light.fan_speed

Met de sensor doe ik niets, behalve kijken of welke stand hij staat.

Met light.fan_speed kan je hem regelen. Aan/uit is letterlijk aan of uit van het apparaat. Met de helderheid (1/4) bepaal je dus welk niveau hij moet afzuigen:
1 is laag
2 is middel
3 is hoog
4 is auto

Met de input_select staat hij nu zo in HomeKit, en dat is prima:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uTWmpIGleOew5h4I-X_nrTJMu7c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Yxd9QlKz44AwKBo4Mq2YndNp.png?f=fotoalbum_large

Alleen wil ik dat de afzuiging op laag gaat als ik in HomeKit op laag klik. Als ik light.fan_speed in HomeKit opneem dan gaat hij functioneren als lamp:

Wil ik hem dus op laag hebben dan moet ik hem op 1% zetten, middel op 2% enzo. De WAF is dan echt -100.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pw26h1eGxDkvY6onbbj6bQYJiuQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yM0dm1KYaaXfFzJ4FeWiJWGm.png?f=fotoalbum_large

Anders maak ik gewoon 4 losse automatiseringen hoor :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-05 16:47

CAP-Team

XBL: CAPTeam

In het kader van de aankomende vakantie maar even mijn automatiseringen vakantie proof gemaakt 😅

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Toppe Zoiets?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
trigger:
    entity_id:
      - sensor.fan_speed
    entity_id:
      - input_select.fan_speed
    id: Helper
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
          - condition: template
            value_template: >-
              {{ state_attr('light.fan_speed', 'brightness')|string !=
              states('input_select.fan_speed') }}
        sequence:
            data:
              brightness: "{{ states('input_select.fan_speed')|int(default = 0) }}"
            target:
    default:
        data:
          option: >-
            {{ states('sensor.fan_speed') if states('sensor.fan_speed') is in ['1', '2', '3', '4'] else 'unavailable' }}
        target:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:34
mmm ik kan het niet vinden, de grid total sensor.

Ik wil de exported power naar pvoutput sturen.
Hoe doen jullie dat?

PV productie - slimme meter productie? of alleen het laatste?

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
Septillion schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:10:
@Toppe Zoiets?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
trigger:
    entity_id:
      - sensor.fan_speed
    entity_id:
      - input_select.fan_speed
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
          - condition: template
            value_template: >-
              {{ state_attr('light.fan_speed', 'brightness')|string !=
              states('input_select.fan_speed') }}
        sequence:
            data:
              brightness: "{{ states('input_select.fan_speed')|int(default = 0) }}"
            target:
    default:
        data:
          option: >-
            {{ states('sensor.fan_speed') if states('sensor.fan_speed') is in ['1', '2', '3', '4'] else 'unavailable' }}
        target:
Deze had nogal vaag gedrag. Heb nu twee losse aangemaakt:

YAML: Schakelen vanaf HomeKit naar MV
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
alias: MV From HomeKit
trigger:
    entity_id:
      - input_select.fan_speed
action:
    data:
      brightness_pct: "{{ states('input_select.fan_speed')|int(default = 0) }}"
    target:

YAML: Schakelen vanaf MV naar HomeKit
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
alias: MV to HomeKit
trigger:
    entity_id:
      - sensor.fan_speed
action:
    data:
    target:

Zo'n fan template lijkt me ook nog wel een keer het uitzoeken waard, snap dit al niet :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Toppe Mja, redelijk hetzelfde alleen had ik het gecombineerd in een chooser :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
Septillion schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:57:
@Toppe Mja, redelijk hetzelfde alleen had ik het gecombineerd in een chooser :)
Ja, alleen dat werkte niet. Hij kende alleen standje 0, geen idee waarom

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
Grrrr, net voordat we in de auto stappen voor een weekendje weg zie ik dat HA zich raar gedraagt. Bijna al onze zonneenergie wordt teruggeleverd vandaag, maar ineens is dat niet meer terug te zien in de grafieken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w3Rokw2USbH4gjlOzt0shCWhe84=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/v7hF1lhDwlRnjlvOzwQ7HG5k.png?f=fotoalbum_medium

In DSMR reader (die deze waarden via MQTT aan HA aanlevert) is duidelijk te zien dat vrijwel alle energie het net op gaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EPXWgcirgWxdrzt37WFxyl9K-VI=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/plw87lzlHDyZqhCBgWGZ13hi.png?f=fotoalbum_medium

De communicatie DSMR reader -> HA lijkt in orde, hier op het screenshot is de teruglevering te zien, maar als ik als test even een zware gebruiker aanzet geeft Current power usage een reëele waarde:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x7b_TvD9mKb-t8siBMA4sv2eakM=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/b0TK1hMO0LmnqiPLUcQQDq3F.png?f=fotoalbum_medium

Maf, toch? Ik heb beide Pi's maar even geherstart, kijken of het vanaf de volgende uurwisseling goed gaat, en anders maar heel diep uitpluizen maandag.

-edit-

Oh oh, ik zie nu dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MRTlKC4nf_AxQlm5yOCxm0Mp_Bg=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/Jswl9EqpNqQa9utKSfgzD6L9.png?f=fotoalbum_medium

Ik weet niet wat dat inhoudt maar dat zal de oorzaak wel zijn.

-edit2-

En nu leg ik nog een andere connectie. Ik heb rond 08:30 een HA update gedraaid, naar versie 2022.8.1. Grrrr, was dit een les dat ik niet meer moet updaten?

-edit3-

Iemand een idee wat ik hier aan kan doen? Ik heb al zitten kijken hoe ik de supervisor kan downgraden maar a) bij het googlen lees ik veel ongelukken à la "Home Assistant compleet in de poeier" en b) ik weet niet meer welke versie er op stond....

[ Voor 19% gewijzigd door JeroenH op 05-08-2022 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata

Rianata

skank schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:45:
[...]

Zit net te denken of het niet ligt aan het feit dat er nog geen cameras aanhangen.
Volgens mij kun je dan niet eens de service Protect op je DM starten? En als Protect service niet gestart is kun je ook geen verbinding vanuit de HA integratie maken.

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:40

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Heeft hier iemand al eens een keer iets voor ESPHome ontwikkeld oid? Ik zit namelijk met het volgende:
Ik heb mijn oude scherm van mijn ender 3 aan een ESP32 gehangen en wil daar leuke dingen mee doen. Dit scherm beval een ST7920 display welke door ESPHome prima wordt ondersteund. Volgens de documentatie zou dit scherm ook pages moeten ondersteunen, alleen, dat doet-ie helaas nog niet. Als ik dezelfde lambda welke in non-page mode werkt op een page zet, dan blijft het scherm blanco.

Klein onderzoekje gedaan op Github: Er is al een issue van van mei van dit jaar. Helaas is daar niets mee gedaan. Toen ben ik eens in de code gedoken en die van de st7920 eens vergeleken met die van andere schermpjes. Het viel me op dat er in het script /esphome/esphome/components/st7920/display.py de benodigde variablen voor pages missen. Die heb ik er, samen met wat bijbehorende code er in gesleuteld. Helaas, no dice. Ik vermoed dat er nu nog ergens anders iets mis gaat, maar ik ben niet dev'er genoeg om de code goed te kunnen doorgronden. Ook zou ik meer logging willen zien bijvoorbeeld, wellicht dat ik daar wijzer uit wordt. Maar ik weet ook niet waar ik dat kan vinden. Dus vandaar mijn vraag: is er hier iemand die meer verstand heeft van hoe ESPHome in elkaar steekt dan ik? :)

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
DennusB schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:35:
Mensen hier die via ESPHome een iPhone of Apple Watch via bluetooth kunnen tracken? Op de 1 of andere manier werkt het hier niet met die devices, maar zie ik wel andere bluetooth devices langs komen
Ik zie hier (via mijn USB bluetooth adapter, Home Assistant en de 'Bluetooth Low Energy Monitor / Passive BLE monitor' integratie ook een hoop interessante iPhone ibeacons voorbij komen. Ik heb al een paar weken zitten puzzelen en googlen, maar het lukt me niet om deze aan fysieke telefoons te relateren. Zelfs als ik wat random attributen (zoals RSSI) in een grafana dashboard plot (zie hieronder) valt er weinig uit af te leiden. Weet iemand meer?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4CfJuhbcfdYBekcSvjgHxq_ch70=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oxxcy9VPAteLooMpfW6rH2Qk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SDnDX3CRQj-IqtnunQArKVGdicA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YdVt004snSFPronZBOcH7DcU.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door scorpion303 op 05-08-2022 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
scorpion303 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 17:19:
[...]

Ik zie hier (via mijn USB bluetooth adapter, Home Assistant en de 'Bluetooth Low Energy Monitor / Passive BLE monitor' integratie ook een hoop interessante iPhone ibeacons voorbij komen. Ik heb al een paar weken zitten puzzelen en googlen, maar het lukt me niet om deze aan fysieke telefoons te relateren. Zelfs als ik wat random attributen (zoals RSSI) in een grafana dashboard plot (zie hieronder) valt er weinig uit af te leiden. Weet iemand meer?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je naar het mac adres van je Bluetooth op je iPhone gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
skank schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:45:
[...]

Zonder camera.s kan je protect ook koppelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:33
Ik heb in de app heel vaak het onderstaande probleem i.c.m. HACS;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qGszB2IuQCWNIft2ntChHdkUCks=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VywZYaBDxlEH3Q0E7aVex81B.jpg?f=fotoalbum_small

De enige manier om het op te lossen is de cache van de app leeg te maken. Maar hierdoor moet ik ook iedere keer inloggen. Heeft iemand anders ervaring met dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-05 21:49

Thomg

Aww yiss

Thomg schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:44:
[...]

Oef, dan ga ik toch kijken naar een andere.
Eigenlijk helemaal de plugwise anna vergeten, die doet ook wat ik wil.

Twijfel twijfel.
Avond.
Ik heb uiteindelijk een Anna weten te kopen en deze werkt aardig.
Ok.
Ok eigenlijk niet wat ik wil.
De anna kan niet de hot water temperature aanpassen. Specifiek wil ik juist met een simpele druk op de knop de hete water functionaliteit aan en uit zetten wanneer ik het wil.
Sterker nog, ik wil waarschijnlijk een knop in de badkamer ophangen waarmee ik het heet-water "enable" voor 1 uur. Integratie met HA is dus wel preferred.
Anna kan dit niet.
Ik heb wat rondgekoekeloerd en ben eigenlijk aangekomen bij de Tasmota oplossing.
Dus een ESP-01S + https://www.tindie.com/pr...er-shield-for-wemoslolin/

Ik kan alleen niet duidelijk krijgen of het ook mogelijk is dat het hete water VOLLEDIG UIT KAN.
Nu moet ik dus iedere keer naar boven lopen om het aan te passen met de hand.
https://i.snipboard.io/Etsz70.jpg

Is het wel mogelijk om dit aan te kunnen passen met de Tasmota oplossing?

Voor zover ik kan zien is dit wel mogelijk via Opentherm. Ik heb een flinke mail getyped met vindingen/blabla naar Plugwise maar die zeggen "backlog lol". Snap het, heb zelf ook bij een zelfde soort bedrijf gewerkt.
Volgens het opentherm protocol wordt dit ondersteunt.
Zie hier.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
https://github.com/Nodo-Domotica/OpenTherm-GateWay/blob/master/OT-Protocol-Specification-v2-2.pdf
Specifiek variabele 56. Ik vermoed dat als je een temperatuur van lager dan 30 instelt dit effectief de warmwater uitschakelt.

Kijkende naar documentatie van Tasmota zeggen zij het volgende:
https://tasmota.github.io/docs/OpenTherm/#ot_twater-command
ot_ch 0 won't turn the boiler off, if CHOD flag is set and external thermostat requires heat
Mijn interpretatie:
Als je de DHW (warmwater) op 0 graden zet gaat de boiler NIET uit zolang de cv-temperatuur aan staat EN de externe thermostaat om hitte vraagt.
Prima voor mij.

Als laatste wordt volgens de vrienden van opentherm gateway deze configuratie ondersteunt door de Proline NXT 24.
http://otgw.tclcode.com/matrix.cgi#boilers
Vinkje bij variable 56.

Ben ook aan het overwegen om hier gewoon een losse topic voor te openen. Iemand die hier iig ervaringen over kan delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:00

Vos

AFCA

Gizz schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 16:20:
Wie spot de fout? Ik namelijk niet :P

Ik heb onderstaand voorbeeld uit de documentatie van de adaptive lighting gepakt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
- alias: "Adaptive lighting: toggle 'sleep mode'"
  trigger:
      entity_id: input_boolean.sleep_mode
      event: start  # in case the states aren't properly restored
  variables:
    sleep_mode: "{{ states('input_boolean.sleep_mode') }}"
  action:
    service: "switch.turn_{{ sleep_mode }}"
    entity_id:
      - switch.adaptive_lighting_sleep_mode_living_room
      - switch.adaptive_lighting_sleep_mode_bedroom

En vervolgens aangepast aan mijn situatie. Ik heb drie lampen die ik wil schakelen en mijn boolean heet net iets anders dan in het voorbeeld, namelijk input_boolean.adaptive_lighting_sleep_mode zodat ik weet bij welke integratie deze boolean hoort.

Mijn automation:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
- alias: "Adaptive lighting: toggle 'sleep mode'"
  trigger:
      entity_id: input_boolean.adaptive_lighting_sleep_mode
      event: start  # in case the states aren't properly restored
  variables:
    sleep_mode: "{{ states('input_boolean.adaptive_lighting_sleep_mode') }}"
  action:
    service: "switch.turn_{{ sleep_mode }}"
    entity_id:
      - switch.adaptive_lighting_sleep_mode_slaapkamer
      - switch.adaptive_lighting_sleep_mode_badkamer
      - switch.adaptive_lighting_sleep_mode_overloop

Vervolgens mag ik deze automation niet opslaan van HA, want:

[...]
Ik ben ook bezig met Adaptive Lighting en de sleep mode. Hoe krijg ik dat getoggled? Ben nog beetje HA noob :). Ik moet een input_boolean aanmaken? En de automation toevoegen? Maar hoe en wanneer toggle je dan de sleep mode?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:02

breinonline

Are you afraid to be known?

BladeSlayer1000 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 22:55:
Ik heb in de app heel vaak het onderstaande probleem i.c.m. HACS;
[Afbeelding]

De enige manier om het op te lossen is de cache van de app leeg te maken. Maar hierdoor moet ik ook iedere keer inloggen. Heeft iemand anders ervaring met dit probleem?
Ik heb dat gehad met deze kaart(en). Werkte in de desktopbrowser vaak ook niet trouwens. Uiteindelijk was ik dat zat en heb ik hem maar weggehaald en vervangen door een stel gauges en history graph om dezelfde informatie weer te geven. Dus een goede oplossing heb ik niet voor je.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxxie85
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17:12
JeroenH schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 16:18:
Grrrr, net voordat we in de auto stappen voor een weekendje weg zie ik dat HA zich raar gedraagt. Bijna al onze zonneenergie wordt teruggeleverd vandaag, maar ineens is dat niet meer terug te zien in de grafieken:

[Afbeelding]

In DSMR reader (die deze waarden via MQTT aan HA aanlevert) is duidelijk te zien dat vrijwel alle energie het net op gaat:

[Afbeelding]

De communicatie DSMR reader -> HA lijkt in orde, hier op het screenshot is de teruglevering te zien, maar als ik als test even een zware gebruiker aanzet geeft Current power usage een reëele waarde:

[Afbeelding]

Maf, toch? Ik heb beide Pi's maar even geherstart, kijken of het vanaf de volgende uurwisseling goed gaat, en anders maar heel diep uitpluizen maandag.

-edit-

Oh oh, ik zie nu dit:

[Afbeelding]

Ik weet niet wat dat inhoudt maar dat zal de oorzaak wel zijn.

-edit2-

En nu leg ik nog een andere connectie. Ik heb rond 08:30 een HA update gedraaid, naar versie 2022.8.1. Grrrr, was dit een les dat ik niet meer moet updaten?

-edit3-

Iemand een idee wat ik hier aan kan doen? Ik heb al zitten kijken hoe ik de supervisor kan downgraden maar a) bij het googlen lees ik veel ongelukken à la "Home Assistant compleet in de poeier" en b) ik weet niet meer welke versie er op stond....
Ik ervaar dezelfde problemen als jij. Weet ook nog geen oplossing. Mogelijk dat die ligt bij een update van de DSMR integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:08
maxxie85 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 07:53:
[...]

Ik ervaar dezelfde problemen als jij. Weet ook nog geen oplossing. Mogelijk dat die ligt bij een update van de DSMR integratie.
Ik had hetzelfde en moest de config van het energy board aanpassen met een nieuwe naam voor de afname

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxxie85
htca schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 08:25:
[...]

Ik had hetzelfde en moest de config van het energy board aanpassen met een nieuwe naam voor de afname
heb jij dan een nieuwe entity gekregen van de DSMR reader integratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Lol.

Afijn, BT ondersteuning sinds nieuwe versie. Ik denk ; toch maar eens aanzetten. Dacht nog een BT adapter nodig te hebben. Blijkbaar zit er iets in mijn NUC dat wordt gezien door mijn HA. Want ik kan gelijk de watertemperatuur uitlezen van mijn waterkoker. Jammer genoeg niet instellen, was echt fijn geweest voor de bepaalde soorten thee die ik zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
htca schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 08:25:
[...]

Kun je iets meer vertellen over wat je gedaan hebt? Ik zou het graag fixen maar ik snap niet precies wat het probleem is.

-edit-

Als ik trouwens google naar de foutmelding:
The following entities do not have the expected state class:
Dan vind ik helaas heel veel gevallen van mensen die hiermee problemen hebben na HA updates. Dat stemt me niet echt gelukkig, heb ik met HA een high-maintenance ding in huis gehaald? Of moet ik maar gewoon niet meer updaten?

Hoe dan ook, de oplossingen hiervoor die ik vind liggen altijd aan de kant van de sensor/integratie, mensen die hun ESPhome yaml moeten aanpassen oid. Maar ik zou niet weten wat ik zou moeten aanpassen in de DSMR reader integratie.

[ Voor 46% gewijzigd door JeroenH op 06-08-2022 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

maxoss schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 18:47:
[...]

Dit in configuration.yaml zetten. Eigen sensoren erin zetten en apikey en systemid toevoegen

code:
1
2
shell_command:
  pvoutputcurl: 'curl -d "d={{now().strftime("%Y%m%d")}}" -d "t={{now().strftime("%H:%M")}}" -d "v1={{states.sensor.sb3_0_1av_41_507_daily_yield.state|round(0)}}" -d "v2={{states.sensor.sb3_0_1av_41_507_grid_power.state|round(0)}}" -d "v5={{states.sensor.temparatuur_buiten.state|float}}" -d "v6={{states.sensor.sb3_0_1av_41_507_voltage_l1.state|round(0)}}" -H "X-Pvoutput-Apikey: apikey_invullen" -H "X-Pvoutput-SystemId: systeemid_invullen" https://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp'
Het is mij na meerdere keren nog steeds niet gelukt. Kan iemand mij de fout wijzen?
PVoutput ontvangt niets en home assistant geeft bij de integratie nog steeds de foutmelding: PVOutput has no data available
code:
1
2
shell_command:
  pvoutputcurl: 'curl -d "d={{now().strftime("%Y%m%d")}}" -d "t={{now().strftime("%H:%M")}}" -d "v1={{states.sensor.stp5_0_3av_40_336_daily_yield.state|round(0)}}" -d "v2={{states.sensor.stp5_0_3av_40_336_grid_power|round(0)}}" -d "v5={{states.sensor.marknesse_temperature.state|float}}" -d "v6={{states.sensor.voltage_phase_l1.state|round(0)}}" -H "X-Pvoutput-Apikey: ****" -H "X-Pvoutput-SystemId: ****" https://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp'

[ Voor 4% gewijzigd door EWK op 06-08-2022 10:22 ]

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
Ik heb maar gedowngrade naar 2022.7.3, en dat lijkt het "opgelost" te hebben, althans, ik zie die foutmelding niet meer en ik verwacht straks op het hele uur weer normaal verbruik enz in het Energy Dashboard te zien.

Voor wie deze route ook wil volgen, via de CLI het volgende uitvoeren
ha core update --version=2022.7.3
Ik heb het via de terminal in de web-interface gedaan (ben niet thuis), en dat werkte voor mij.

Wat een gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxxie85
Ik heb een issue aangemaakt in github hiervoor. Zal vast opgelost worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
JeroenH schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 09:56:
[...]

Dan vind ik helaas heel veel gevallen van mensen die hiermee problemen hebben na HA updates. Dat stemt me niet echt gelukkig, heb ik met HA een high-maintenance ding in huis gehaald? Of moet ik maar gewoon niet meer updaten?

[...]
Ik update om problemen zoveel mogelijk te voorkomen 1x per maand de laatste versie van de vorige maand. Op een tijdstip dat ik thuis ben en de tijd heb om breaking changes door te nemen. Het is mooi dat HA zo vaak geupdated wordt maar maar mijn home automations moeten wel zo veel mogelijk blijven lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Laatst online: 20:08
maxxie85 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 08:32:
[...]

heb jij dan een nieuwe entity gekregen van de DSMR reader integratie?
Het was me opgevallen na de update naar 2022.8. Maar het kan goed zijn dat het langer niet goed zat. Voor stroommonitoring kijk ik primair naar dsmr reader en de solaredge app en mogelijk was het probleem er dus al eerder door een update van dsmr reader.

Ik moest in ieder geval de config van energy aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 03-05 22:34
Ik heb even een vraag wat ik het beste kan doen.

Ik heb even voor het gemak huis 1, in huis 1 staat een server(pc die aan en uit moet kunnen) en draait een raspberry pi met openvpn er op.
huis 2: Hier draait een home assistant instance op een raspberry pi.

Wat ik wil is dat ik dmv een vpn connectie via wake on lan de pc in huis aan kan zetten vanuit huis 2. Verder moet de pc savonds ook weer uit gaan als ik dat via home assistant in huis 2 aan geef.

In huis 1(met HA in huis 1) heb ik dit al getest en werkt naar behoren. De vpn server draait ook al vanuit huis 1 Maar hoe kan ik nu het beste zorgen dat ik huis 2 met huis 1 verbind(het liefst alleen de HA instance verbinden met de vpn), ik kan alleen geen optie of plugin vinden om HA te laten verbinden met een vpn

[ Voor 5% gewijzigd door sgouman op 06-08-2022 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

sgouman schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 14:02:
Ik heb even een vraag wat ik het beste kan doen.

Ik heb even voor het gemak huis 1, in huis 1 staat een server(pc die aan en uit moet kunnen) en draait een raspberry pi met openvpn er op.
huis 2: Hier draait een home assistant instance op een raspberry pi.

Wat ik wil is dat ik dmv een vpn connectie via wake on lan de pc in huis aan kan zetten vanuit huis 2. Verder moet de pc savonds ook weer uit gaan als ik dat via home assistant in huis 2 aan geef.

In huis 1(met HA in huis 1) heb ik dit al getest en werkt naar behoren. De vpn server draait ook al vanuit huis 1 Maar hoe kan ik nu het beste zorgen dat ik huis 2 met huis 1 verbind(het liefst alleen de HA instance verbinden met de vpn), ik kan alleen geen optie of plugin vinden om HA te laten verbinden met een vpn
https://github.com/Ailme/homeassistant-openvpn-client-addon zoiets? Zijn wel meer vpn client addons volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@JeroenH Energy is nog wel behoorlijk nieuw en er zijn wel een paar dingen aangepast sinds dien. Dan wel aan de maker van de integratie daar op in te spelen. Had je wel de laatste versie van de DSMR Reader?

Maaruh, "merged", komt die sensor direct uit DSMR of heb je zelf een template sensor gemaakt?

En draai je niet supervised (bv HA OS)? Want dan kan je dus gewoon een backup terug zetten.

[ Voor 13% gewijzigd door Septillion op 06-08-2022 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:11
merged komt uit DSMR. Hier ook stuk, 2 omvormers (@TheFes heeft me de vorige keer geholpen), het ligt echt aan de HA update 2022.8. Heb net DSMR naar de laatste versie gebracht (liep er 2 achter) en dat hielp niet.
MQTT lijkt nog te werken, gas etc komt binnen, voor stroom alleen 'power return total'. Ga zoeken naar de nieuwe namen van de entities

hmm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tv2e6SAYqCnxzNog2rQheKGF0S4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jrKJeu91uGRQO8hQpg3fwZNC.png?f=fotoalbum_large

lijkt een bugje, ' the state class " ... '

edit2: of heb ik gemist dat dsmr_reader uit configuration.yaml verplaatst is naar een integration? Bij mij staat ie iig nog in de configuration.yaml, de integration gaat toch uit van direct de P1 lezen ipv vanuit DSMR via MQTT?
https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr_reader/ deze dus :)

[ Voor 51% gewijzigd door Bockelaar op 06-08-2022 16:42 ]

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Rianata schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 16:29:
[...]

Volgens mij kun je dan niet eens de service Protect op je DM starten? En als Protect service niet gestart is kun je ook geen verbinding vanuit de HA integratie maken.
Ik kan die wel starten hoor.
Maar zal wel daaraan liggen.
Ik dacht ff dat de info van de dream router ook beschikbaar ging komen..
Goed, niet erg.
Ik wacht wel op mn eerste device dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
vonkkie schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 18:27:
[...]

Zonder camera.s kan je protect ook koppelen
Toch dan, waarom lukt het dan niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
@skank

Ik heb letterlijk gedaan wat er in de ha integratie wordt uitgelegd
En krijg dan de gegevens van mijn udm se netjes tezien

https://www.home-assistant.io/integrations/unifiprotect/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/et3PxlgeoUK81WIBw1cBaIR0v90=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HgBq1vZSqdlvc3WR5JZdoC24.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door vonkkie op 06-08-2022 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
vonkkie schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 16:56:
@skank

Ik heb letterlijk gedaan wat er in de ha integratie wordt uitgelegd
En krijg dan de gegevens van mijn udm se netjes tezien

https://www.home-assistant.io/integrations/unifiprotect/

[Afbeelding]
Ik snap er echt de ballen van waarom het niet wil lukken.
Ik volg exact dezelfde uitleg.
DE user wordt wel degelijk aangemaakt in unifi os console (local), software versie is ook hoog genoeg..
Snap er niks van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata

Rianata

@vonkkie en @skank halen jullie nou niet 2 verschillende integraties door elkaar?

Skank had het over de Protect integratie, die gaat over integratie van camera's.

Wat Vonkie laat zien lijkt mij de Unifi Network integratie.

-EDIT-

mm, ik zie dat beide integratie duplicate informatie ontsluiten over UDM Pro sensoren.... 8)7

[ Voor 18% gewijzigd door Rianata op 06-08-2022 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
@Rianata

Nee dat komt uit de protect integratie

Aha ik kreeg in de unifi integratie de cpu en dergelijke niet gevonden

@skank

Je heb niet iets met VLAN gedaan dat je udm in een managment vlan zit en je HA in corperate bv

[ Voor 18% gewijzigd door vonkkie op 06-08-2022 17:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion
@Bockelaar Wat krijg je als je als je "Fix issue" probeert?

Als ik zo kijk komt het door deze PR. Maar die suggereert ook dat er wel correcte sensoren aanwezig moeten zijn. Gebruik jij 'sensor.dsmr_day_consumption_electricity1' of 'sensor.dsmr_reading_electricity_delivered_1'. Ik gok de eerste en dat lijkt ook bij @JeroenH. Dit is volgens mij simpelweg niet de goede sensor. Je moet dus gewoon wisselen naar de correcte 'sensor.dsmr_reading_electricity_delivered_1', 'sensor.dsmr_reading_electricity_delivered_2', 'sensor.dsmr_reading_electricity_returned_1' en 'sensor.dsmr_reading_electricity_returned_2'. Dit waren eigenlijk altijd al de correcte sensoren en het was eigenlijk een foutje dat het soort van werkte met de daily sensoren.

En ja, er zijn best wel at P1 integratie mogelijkheden. Maar als je werkelijk DMSR Reader hebt draaien gaat dat inderdaad via de DSMR Reader integatie. Communicatie tussen DSMR Reader en DSMR Reader integratie verloopt via MQTT. Je hebt ook de DSMR integratie (daar aangeduid als DSMR Slimme meter integratie), die gaat uit van directe verbinding met de P1 (of via een serial ethernet proxy).

[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 06-08-2022 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
vonkkie schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 17:13:
@Rianata

Nee dat komt uit de protect integratie

Aha ik kreeg in de unifi integratie de cpu en dergelijke niet gevonden

@skank

Je heb niet iets met VLAN gedaan dat je udm in een managment vlan zit en je HA in corperate bv
Nee die zitten in hetzelfde vlan.

Overigens lukt de unifi integratie wel perfect, en de protect integratie niet.
Voor die eerste had ik ook een user opgezet. Eigeniljk op dezelfde manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
skank schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 17:33:
[...]

Nee die zitten in hetzelfde vlan.

Overigens lukt de unifi integratie wel perfect, en de protect integratie niet.
Voor die eerste had ik ook een user opgezet. Eigeniljk op dezelfde manier.
Ok het wordt helemaal gek.
Ik doe de unifi integration weg, herstart, voeg die opnieuw toe met diezelfde user waarbij ik de hele tijd protect wil installeren -> succes
Vervolgens probeer ik nogmaals protect, weer met diezelfde user -> weer succes

Snap er niets van , maar nu is het dus wel werkend _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vonkkie
@skank

Jep das altijd fijn problemen die magisch verdwijnen

Maar ja belangrijkst is dat het gelukt is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HowsMyApple
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:11
Iemand een suggestie hoe ik een card (in dit geval de Custom Xiaomi Vacuum Map Card) de gehele beschikbare breedte van m'n dashboard kan laten vullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Septillion schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 14:47:
@JeroenH Energy is nog wel behoorlijk nieuw en er zijn wel een paar dingen aangepast sinds dien. Dan wel aan de maker van de integratie daar op in te spelen. Had je wel de laatste versie van de DSMR Reader?
Niet de allerlaatste maar wel redelijk recent.
Maaruh, "merged", komt die sensor direct uit DSMR of heb je zelf een template sensor gemaakt?
Die komt direct uit de DSMR integratie, het zal zijn low tariff en high tariff samengevoegd.

Ik had deze twee gebruikt:

sensor.dsmr_day_consumption_electricity_merged (human readable: Power usage total)
sensor.dsmr_day_consumption_electricity_returned_merged (human readable: Power return total)

Waarom deze twee? Geen idee, waarschijnlijk omdat ik dat dat met googlen gevonden had en het werkte - en omdat ik (als beginner) de pagina van de DSMR reader integratie zeer summier vind.

Ik heb het nu maar zo ingericht, over één of twee uur weet ik of dat werkt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/fqC9ZOLPmBvKW7Qx4eVdlRbe.png

Als het werkt, dan maar weer de update draaien en over tot de orde van de dag.
En draai je niet supervised (bv HA OS)? Want dan kan je dus gewoon een backup terug zetten.
Yep, op een Pi met HA OS. Ik wist niet dat een backup de héle HA installatie was, dus incl software. Weer wat geleerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
Septillion schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 17:23:
@Bockelaar Wat krijg je als je als je "Fix issue" probeert?

Als ik zo kijk komt het door deze PR. Maar die suggereert ook dat er wel correcte sensoren aanwezig moeten zijn. Gebruik jij 'sensor.dsmr_day_consumption_electricity1' of 'sensor.dsmr_reading_electricity_delivered_1'. Ik gok de eerste en dat lijkt ook bij @JeroenH. Dit is volgens mij simpelweg niet de goede sensor. Je moet dus gewoon wisselen naar de correcte 'sensor.dsmr_reading_electricity_delivered_1', 'sensor.dsmr_reading_electricity_delivered_2', 'sensor.dsmr_reading_electricity_returned_1' en 'sensor.dsmr_reading_electricity_returned_2'. Dit waren eigenlijk altijd al de correcte sensoren en het was eigenlijk een foutje dat het soort van werkte met de daily sensoren.

En ja, er zijn best wel at P1 integratie mogelijkheden. Maar als je werkelijk DMSR Reader hebt draaien gaat dat inderdaad via de DSMR Reader integatie. Communicatie tussen DSMR Reader en DSMR Reader integratie verloopt via MQTT. Je hebt ook de DSMR integratie (daar aangeduid als DSMR Slimme meter integratie), die gaat uit van directe verbinding met de P1 (of via een serial ethernet proxy).
thx! ja dsmr draait hier, dus ik heb idd nog de juiste integratie draaien (check - maar daar begint het). Ik lees de release info altijd wel en met name de breaking changes en kan me idd niet herinneren dat die integratie veranderd is.

Fix Issue geeft een verhaal over historische dat die gewist wordt enzo, geen idee of dat kwaad kan.

Ik gebruikte een entity die beide omvormer optelde zoals hier staat de sensor sensor.growatt_total_lifetime_energy_output of zo gebruikt.

die sensors die je postte zijn ook wel logisch, die net ff ingevoegd, kijken wat er gebeurt.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:13
B-Force schreef op zondag 31 juli 2022 @ 20:50:
[...]

ik krijg deze dus niet werkend :(
in de handleiding die @TheFes linkt, staat dat je in known_devices.yaml moet kijken, maar die is deprecated..
@CAP-Team ; ik krijg geen google_maps_*** entities. Heb de volgende config.yaml:

YAML:
1
2
3
4
5
# device trackers Google Maps
device_tracker:
  - platform: google_maps
    username: !secret gmail
    scan_interval: 300

met een cookie extracted met get_cookies.txt (vanuit een verse Edge install). Kinderen delen locatie via Google Family Link en zie ik netjes op Google Maps.... WHere do I go wrong? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
JeroenH schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 20:24:
Waarom deze twee? Geen idee, waarschijnlijk omdat ik dat dat met googlen gevonden had en het werkte - en omdat ik (als beginner) de pagina van de DSMR reader integratie zeer summier vind.
Zeker mee eens. En dat je die sensors dus hebt kunnen gebruiken geeft dus ook aan dat die PR die ik linkte dus echt een bugfix was. Je had ze nooit moeten kunnen kiezen.
Yep, op een Pi met HA OS. Ik wist niet dat een backup de héle HA installatie was, dus incl software. Weer wat geleerd :)
Yep, dat maakt het draaien via HA OS dus zo interessant, ook voor beginners. Het neemt het hele OS deel van je over en backups omvatten echt alles. Vandaar ook dat je een backup kunt maken voor een update van iets, dan kan je daarna weer volledig terug als het moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Bockelaar schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 20:44:
[...] en kan me idd niet herinneren dat die integratie veranderd is.
ALs ik de PR zo lees was het dus ook geen bewuste verandering van strategie ofzo maar echt een bug fix. Je had in het verleden de sensor gewoon nooit moeten kunnen kiezen en ik denk dat niemand door had dat zo veel mensen dat wel hadden :+
Fix Issue geeft een verhaal over historische dat die gewist wordt enzo, geen idee of dat kwaad kan.
Zou ik daar lekker vanaf blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:21
Weet iemand of het mogelijk is om de datadisk naar een USB harde schijf te verplaatsen? Wat ik ook probeer, ik kan de schijf niet selecteren, ondanks dat ie wel herkend wordt als /dev/sdb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Septillion schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 20:58:
Zeker mee eens. En dat je die sensors dus hebt kunnen gebruiken geeft dus ook aan dat die PR die ik linkte dus echt een bugfix was. Je had ze nooit moeten kunnen kiezen.
OK, wel jammer dat er nu geen correcte "merged" sensor meer is, want ik heb geen hoog/laag tarief. Geen groot probleem, maar nu zijn mijn grafieken onnodig ingewikkeld. Moet de maker van de DSMR reader integratie maar op inspringen....

[ Voor 6% gewijzigd door JeroenH op 06-08-2022 21:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@JeroenH Ik heb me zelf nooit echt gestoord aan het feit dat de grafiek in twee tinten is. Maar als je het echt vervelend vind kan je een (state based) template sensor aanmaken.

Maker van DSMR Reader integratie zal daar waarschijnlijk niet zelf op springen daar deze puur alle info uit DSMR Reader omzet. Dan zou DSMR Reader deze som ook uit moeten poepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
denk toch dat er een bugje ingeslopen is. Maar zal het vannacht ff afwachten. Voor de gein:

sensor.dsmr_reading_electricity_delivered_1 geeft deze grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yp-habCombyCH6siozywUMzPpjY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vDhvdOXmMnIWUnHyIzbfRws9.png?f=fotoalbum_large

sensor.dsmr_day_consumption_electricity1 geeft deze grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/btKkqd2YcIquRtdmIsfajVLOjs4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/53RUstC5gFh6pZ5Vt70759Da.png?f=fotoalbum_large

Die laatste is wat je in je energy dashboard wil zien, alleen die krijgt daar een State Class melding
code:
1
2
The following entities do not have the expected state class:
sensor.dsmr_day_consumption_electricity1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Iemand hier al eens een button long press ingesteld die de brightness van lampen regelt? Ik heb een Icasa Pulse 4s waarmee dat zou moeten kunnen. Ik zou graag willen dat ik met ON knop de brightness kan verhogen en met de OFF knop de brightness verlagen.

Als ik bij de status kijk in Zigbee2MQTT zie ik:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
{
    "battery": 100,
    "brightness": 235,
    "linkquality": 47,
    "action": "",
    "action_group": 20737,
    "action_rate": 50
}

Zodra ik de long press doe zie ik het volgende. De brightness gaat dan in stappen naar beneden met de OFF knop en omhoog met de ON knop, de stappen kan je zelf instellen. Dat werkt dus prima zou je zeggen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
{
    "brightness": 145,
    "action": "null",
}

Nu de vraag, hoe krijg ik dit goed werkend in Home Assistant?

Ik heb een brightness_up, brightness_down en brightness_stop in HA.

[ Voor 3% gewijzigd door Vos op 06-08-2022 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Met deze instelling (± 20:30 ingesteld)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/fqC9ZOLPmBvKW7Qx4eVdlRbe.png

lijkt het te werken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/5CMNFrJi3jLV8ccclrCAOxZI.png

maar ik blijf het in de gaten houden.

Ik ben nu een weekendje weg :P dus ik ga niet nu van op afstand die update nog een keer doen, maar ik verwacht dat dat wel werkt zo. Maandag meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:26
Ben ik de enige bij wie LG WebOS integratie niet meer werkt ? Ik heb wet activiteiten wanneer de TV aan of uit gaat, maar die werken niet meer.
Binnan HA krijg ik bij Configure van dit device de volgende foutmelding : Unable to retrieve the list of sources. Make sure device is switched on

EDIT: herstarten van de HA VM loste het uiteindelijk op.

[ Voor 9% gewijzigd door Twixie op 07-08-2022 10:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-05 21:35
Twixie schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 22:35:
Ben ik de enige bij wie LG WebOS integratie niet meer werkt ? Ik heb wet activiteiten wanneer de TV aan of uit gaat, maar die werken niet meer.
Binnan HA krijg ik bij Configure van dit device de volgende foutmelding : Unable to retrieve the list of sources. Make sure device is switched on
Werkt hier goed (C9). Ik moest alleen laatst wat aanpassen om de turn_on action weer goed te krijgen.
Zijn wel wat issues open: https://github.com/home-a.../integration%3A%20webostv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-03 21:43
Vos schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 22:01:
Iemand hier al eens een button long press ingesteld die de brightness van lampen regelt? Ik heb een Icasa Pulse 4s waarmee dat zou moeten kunnen. Ik zou graag willen dat ik met ON knop de brightness kan verhogen en met de OFF knop de brightness verlagen.

Als ik bij de status kijk in Zigbee2MQTT zie ik:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
{
    "brightness": 235,
    "action": "",
}

Zodra ik de long press doe zie ik het volgende. De brightness gaat dan in stappen naar beneden met de OFF knop en omhoog met de ON knop, de stappen kan je zelf instellen. Dat werkt dus prima zou je zeggen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
{
    "brightness": 145,
    "action": "null",
}

Nu de vraag, hoe krijg ik dit goed werkend in Home Assistant?

Ik heb een brightness_up, brightness_down en brightness_stop in HA.
Draai je de nieuwste versie op je Zigbee stick?
Zigbee2mqtt geen update klaar staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

mAiden88 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 09:09:
[...]

Draai je de nieuwste versie op je Zigbee stick?
Zigbee2mqtt geen update klaar staan?
Ja heb nieuwste versie van Zigbee2mqtt (en HA) draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Vos Of het in Z2M kan weet ik niet. Maar je zou dit in HA kunnen doen met een loopje in een automation. Wilde zoiets doen met een Xiaomi knop maar die stuurt geen 'brightness_stop' :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:56
Okee, ik gebruik dus onderstaande automation voor wanneer ik in het donker thuis kom, werkt opzich prima tot dusverre, maar gisteren merkte ik "iets vreemds".
Zat afgelopen week in de nachtdiensten, en gisterochtend is deze automation netjes getriggerd.
Gister middag/avond was ik weg en kwam wederom in "het donker" thuis, maar automation werd wel getriggerd, maar verlichting niet aan.

Als ik nu kijk in de debug staat er het volgende (even in code blok):
code:
1
2
3
4
5
Executed: August 6, 2022 at 22:47:18
Error: In 'numeric_state': In 'numeric_state' condition: entity sun.sun state 'below_horizon' cannot be processed as a number
entity_id/0
Executed: August 6, 2022 at 22:47:18
Error: In 'numeric_state' condition: entity sun.sun state 'below_horizon' cannot be processed as a number

Oftewel wat gaat hier schijnbaar mis? Ik heb zelf niets veranderd meer tussen gisterochtend en gisteravond dacht ik?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
alias: Donker thuiskomen
description: ''
trigger:
    entity_id:
      - device_tracker.mobiel_henrico
    to: home
condition:
  - condition: numeric_state
    entity_id: sun.sun
    below: '2'
action:
  - type: turn_on
    device_id: f414665323cdc327c3edc9e246e43e8e
    entity_id: light.open_schemerlampen
    domain: light
    brightness_pct: 30
    device_id: cae625efe64583e912e33a60a1baf4c9
    entity_id: light.gesloten_schemerlampen
    brightness_pct: 70
  - service: notify.mobile_app_telefoon_henrico_a51
    data:
      message: 'Je bent weer thuis 🙂 ik zet je verlichting aan 😀 '
    device_id: 20a82e7c24d25de8dd89d83028909b50
    entity_id: light.ledstrip_keuken
    brightness_pct: 35
    device_id: 7d9b46afcbdef35eda7f7fd51c0cf929
    entity_id: light.barkast

Edit:

Okee laat maar :+ 8)7
Ik kom er net achter dat ik wel iets heb veranderd gisteren...
Ben aan het spelen geweest met een Aqara P1 die ik er even in heb gehad om op lux waarde te voldoen in conditions...

En ben de "Elevation" attribute vergeten er weer terug in te zetten |:( 8)7

YAML:
1
2
3
4
5
condition:
  - condition: numeric_state
    entity_id: sun.sun
    below: '2'
    attribute: elevation

Dit laatste regeltje dus :+

[ Voor 10% gewijzigd door Annuk op 07-08-2022 11:41 . Reden: Fout gevonden ]

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Septillion
@Annuk Tip voor de volgende keer als je met een automation gaan "rommelen", je kan een item (tijdelijk) disablen. Via 3 dots van item => Disable. Voegt in yaml toe 'enabled: false'. Of als je heel veel wilt rommelen, maak duplicate van de automation (3 dots van automation => Duplicate automation) en zet de oude even uit. In beide gevallen kan je dan zo weer terug.

[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 07-08-2022 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:56
Septillion schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:59:
@Annuk Tip voor de volgende keer als je met een automation gaan "rommelen", je kan een item (tijdelijk) disablen. Via 3 dots van item => Disable. Voegt in yaml toe 'enabled: false'. Of als je heel veel wilt rommelen, maak duplicate van de automation (3 dots van automation => Duplicate automation) en zet de oude even uit. In beide gevallen kan je dan zo weer terug.
Het disabelen was ik inderdaad wel al achter, maar had een OR condition gemaakt, maar ben van plan de P1 ergens anders te plaatsen dan in de woonkamer dus die kon er helemaal uit, dus had de OR (terug)veranderd naar State.
Maar geen gek idee inderdaad om van te voren even een Duplicate te maken ;) :)

Trouwens wel een vraagje over die P1 & over een Gledopto led-strip controller die jij of iemand anders misschien kan beantwoorden...
Als ik in Z2M de: device_temperature_precision op 2 zet Number of digits after decimal point for device_temperature, takes into effect on next report of device. waar dit onder/erbij staat, zie ik nergens een 2 decimalen.

Tevens krijg ik de device_temperature_calibration niet goed gecorrigeerd, deze heb ik op -2 staan maar blijft z'n eigen waarde vasthouden.

(Heb namelijk m'n thermostaat (TOON2) en de P1 gecontroleerd met een zojuist gecalibreerde PT100 temp. sensor van het werk).

Het is geen enorm probleem hoor, maar zou leuk zijn als ze (nagenoeg) overeen gaan komen TOON2 <> P1

Wil straks de verlichting in de trap-opgang gaan vervangen voor HUE/Tradfri verlichting die gaat werken op die P1 (en wellicht nog een paar erbij) maar dat komt t.z.t wel.. ben nu nog lekker aan het puzzelen (en soms hard vloeken omdat er wat "ernstig" fout gaat).

Dan de Gledopto controller, hiervan kan ik wel de brightness instellen in de automations, maar geen color (heb een cold white/warm white ledstrip en controller).
Hij schakelt nu netjes in op 35% brightness maar laatst gebruikte White-waarde... heb al met color_temp en color_temprature geprobeerd in de YAML v/d automations waar deze in staat, maar krijg dan een melding dat dit geen geldige code is.
Het wordt wederom in Z2M wel netjes aangegeven..

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

TWKterry

Master Mariner

Ik wilde iets veranderen in HACS en zie nu dat alle integraties en frontend items alleen nog maar een grote kaart zijn zonder buttons. Klikken opent de info pagina, is dit een nieuwe layout of een bug bij mij ?
Als het een nieuwe layout is hoe kom ik dan in de settings en dergelijke?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3X9g118GzBYWpQNUdmygPQbqd5I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fmqOahzjlPETAvNTkHU1VYzC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@TWKterry in de settings van iets wat je geïnstalleerd hebt? Dat vind je niet onder HACS maar onder bijvoorbeeld integraties als het om een integratie gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
JeroenH schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 22:04:
Met deze instelling (± 20:30 ingesteld)

[Afbeelding]

lijkt het te werken:

[Afbeelding]

maar ik blijf het in de gaten houden.

Ik ben nu een weekendje weg :P dus ik ga niet nu van op afstand die update nog een keer doen, maar ik verwacht dat dat wel werkt zo. Maandag meer.
Wow jij steekt veel terug.. allemaal voor niets ... (of geen belg?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
@Septillion @JeroenH na een nachtje pruttelen is nu het energy dashboard met de andere entities recht getrokken, de dagwaarden zien er weer normaal uit, nu de week, maand en jaar nog, maar ik gok dat dat zomaar wat langer duurt :p

thanks both!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:57
skank schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 12:59:
[...]

Wow jij steekt veel terug.. allemaal voor niets ... (of geen belg?)
Tweakers is een Nederlandse website, dus il zou er defacto vanuit gaan dat iemand Nederlander is tenzij anders vermeld of uit taalgebruik op te maken (ik pik Belgen er nog wel eens uit aan de hand van woordgebruik).
In ieder geval heeft JeroenH zelfs op zijn profiel staan dat hij in Hilversum woont. En dat is in ieder geval een Nederlandse plaats, mocht er ook een Belgisch Hilversum zijn dan heb ik daar nog nooit van gehoord :p

En ja, in Nederland wordt saldering nog toegepast, maar dit gaat wel afgebouwd worden. Dus overdag (veel) terugleveren maakt niet uit. Betekent effectief dat je 's nachts en 's winters net zoveel kWhs gratis mag afnemen.
Pagina: 1 ... 176 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.