Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Thanks voor je quick vraag.. in dit geval kan dit niet. Ik heb al wel shelly's in gebruik (verlichting). Maar de screens komen op plekken waar geen directe stroomtoevoer zit en kies daarom nu bewust voor de Solar variant (als ik namelijk stroom moet aanleggen dan ga ik door mijn net gestucte, behangen en geschilderde muren heen).. dat gaat de vrouw ECHT niet accepterenGizz schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:23:
@NeoFoX heb je nog de mogelijkheid om domme elektrische screens te nemen? Die kun je vervolgens goedkoop aansturen met een Shelly of Zigbee module van twee tientjes. Stuk goedkoper en onafhankelijker dan het Somfy spul. Zelf heb ik Somfy RTS, maar als ik nieuwe screens zou aanschaffen wist ik het wel

(Tip voor mijzelf in de toekomst... houd rekening met stroom voor screens bij de bouw van je volgende huis.. Dit was voor ons en voor al onze buren een domper dat wij daarin ook geen advies gekregen hebben tijdens de bouw 2 jaar geleden
- The Neo and Only -
Voor de zwembadpomp is dit uitstekend gelukt, dank.Septillion schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:40:
@Ora et Labora
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 alias: Pool pump on/off description: '' mode: single trigger: - platform: time at: '10:00:00' id: 'on' - platform: time at: '22:00:00' id: 'off' - platform: state entity_id: - input_boolean.test to: 'on' id: 'on' - platform: state entity_id: - input_boolean.test to: 'off' id: 'off' condition: [] action: - choose: - conditions: - condition: trigger id: 'on' - condition: state entity_id: scene.test state: 'on' sequence: - service: switch.turn_on data: {} target: entity_id: switch.test - conditions: - condition: trigger id: 'off' sequence: - service: switch.turn_off data: {} target: entity_id: switch.test default: []
Nu wil ik ook zoiets voor m'n airco maken.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
| - id: '1659431132539' alias: Airco-nieuw description: '' trigger: - platform: numeric_state entity_id: climate.overloop_1e below: '20' id: winterlow - platform: numeric_state entity_id: climate.overloop_1e above: '24' id: summerhigh - platform: numeric_state entity_id: climate.overloop_1e above: '23' id: winterhigh - platform: numeric_state entity_id: climate.overloop_1e below: '23' id: summerlow - platform: state entity_id: - input_boolean.airco_automatisch to: 'off' id: aircoautooff - platform: state entity_id: - group.family to: not_home id: aircoautooff condition: [] action: - choose: - conditions: - condition: trigger id: winterlow - condition: numeric_state entity_id: sensor.van_laar_outdoor_temperature below: '20' sequence: - service: climate.turn_on data: {} target: entity_id: climate.1ee1e5a1 - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 10 milliseconds: 0 - service: climate.set_temperature data: temperature: 25 target: entity_id: climate.1ee1e5a1 - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 10 milliseconds: 0 - service: climate.set_hvac_mode data: hvac_mode: auto target: entity_id: climate.1ee1e5a1 - conditions: - condition: trigger id: winterhigh - condition: numeric_state entity_id: sensor.van_laar_outdoor_temperature below: '20' sequence: - service: climate.turn_off data: {} target: entity_id: climate.1ee1e5a1 - conditions: - condition: trigger id: summerhigh - condition: numeric_state entity_id: sensor.van_laar_outdoor_temperature above: '20' sequence: - service: climate.turn_on data: {} target: entity_id: climate.1ee1e5a1 - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 10 milliseconds: 0 - service: climate.set_temperature data: temperature: 22 hvac_mode: cool target: entity_id: climate.1ee1e5a1 - conditions: - condition: trigger id: summerlow - condition: numeric_state entity_id: sensor.van_laar_outdoor_temperature above: '20' sequence: - service: climate.turn_off data: {} target: entity_id: climate.1ee1e5a1 - conditions: - condition: trigger id: aircoautooff sequence: - service: climate.turn_off data: {} target: entity_id: climate.1ee1e5a1 default: [] mode: single |
Dit zal gaan werken verwacht ik, alleen is hij nog niet compleet.
Nu wil ik hem ook nog triggeren dat als wij thuiskomen of als de knop (boolean) Airco-automatisch wordt ingedrukt, deze automatisering gaat lopen. Het liefst in dezelfde automatisering natuurlijk.
Echter, naar welk ID moet ik hem dan verwijzen als ik een trigger maak dat de group family status home heeft? Immers heb ik verschillende ID's voor de zomer en winter, gebaseerd op de buitentemperatuur.
Ik wil verder nog wat triggers toevoegen maar ik kan zo niet verzinnen welk ID ik ze moet geven.
- Tijd 06:40
- Status family home
- Status boolean-knop actief
Alvast dank.
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 02-08-2022 11:52 . Reden: Denk aan de yaml ]
Who's general failure, and why is he reading my disk?
Heb zelf recent gekozen voor Somfy Tilt 50 RTS motoren met elk een Somfy accupack omdat ook wij geen stroomvoorziening bij de meeste ramen hebben. Werkt prima om 9 'domme' jaloezieën te kantelen.NeoFoX schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:28:
[...]
Thanks voor je quick vraag.. in dit geval kan dit niet. Ik heb al wel shelly's in gebruik (verlichting). Maar de screens komen op plekken waar geen directe stroomtoevoer zit en kies daarom nu bewust voor de Solar variant (als ik namelijk stroom moet aanleggen dan ga ik door mijn net gestucte, behangen en geschilderde muren heen).. dat gaat de vrouw ECHT niet accepteren![]()
(Tip voor mijzelf in de toekomst... houd rekening met stroom voor screens bij de bouw van je volgende huis.. Dit was voor ons en voor al onze buren een domper dat wij daarin ook geen advies gekregen hebben tijdens de bouw 2 jaar geleden)
[ Voor 3% gewijzigd door JBS op 02-08-2022 11:43 ]
Ik heb IO rolluiken en een RTS zonnescherm. IO werkt echt heel heel goed, RTS opzich ook wel, alleen zoals je zelf zegt geeft het geen status terug. Voor de zonnescherm heb ik dit opgelost met een Xiaomi raam/deur sensor in het scherm te plakken.NeoFoX schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:20:
Ok.. heb net 5 pagina's info over Somfy gelezen in deze thread. Paar vragen en aannames.
Wij krijgen (kopen) Screens met Somy motoren, ik kan kiezen uit:
- Somfy RTS
- Somfy IO
Van wat ik nu gelezen heb is dat de RTS 1-way is en de IO 2-way. Dus je hebt en krijgt meer info van de IO versies qua mot0ren. (open, dicht en xx % dicht, misschien wel batterij status...)
Dus mijn voorkeur gaat uit naar de Somfy IO motoren.
Aanname1: Het is dus dat IO beter is dan RTS, dit klopt vanuit mijn kant?
Situatie 2. Om dan de Somfy IO (goed en betrouwbaar, volgens de WAF) te integreren kan het via
- Somfy Connexioon IO --> duur apparaat, en gaat alsnog via Somfy Cloud (dus cloud afhankelijk)
- TaHoma (Overkiz) --> Gaat ook via Somfy Cloud, dus ook nog cloud afhankelijk
- Velux KLF200 --> gaat via lokale API
@skank ik lees dat jij de KLF200 hebt, heb jij dan ook Somfy IO motoren en werkt dit dus via lokale API's en ben je cloud onafhankelijk? Ik wil zo min mogelijk met de portaal van Somfy te maken hebben als ik de issues lees hier (vanaf 2021 tot aan nu en dit issue op GIT lees)
Aanname 2: Dan neem ik aan dat de KLF200 icm Somfy IO de beste, lokale, meest betrouwbare situatie is die je kunt creëren?
Maar ik overweeg wel om eens te gaan onformeren wat de kosten gaan zijn om de RTS motor te vervangen voor een IO
Ik heb zelf een Tahoma, was wel duur, maar ben er heel blij mee. Althans hoe het integreerd in HA en Apple Homekit, de app en website van Somfy zelf is ruk. Ik heb een Tahoma genomen omdat die zowel IO als RTS ondersteund.
De Connexioon is dacht ik een RTS of IO versie.
Als ik het goed begrepen heb dan komt er voor de Tahoma een lokale api: https://github.com/home-assistant/core/issues/69558
En als ik aan Tahoma denk, dan moet ik altijd aan @iMick denken voor de geweldige integratie
* Raven maakt notitie om dat een keer te proberenWaah schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 19:18:
[...]
heel misschien dat dit werkt?
https://williamlam.com/20...rtual-disk-in-vmware.html
Anders houd mijn kennis ook op. Alhoewel, van kennis is weinig sprake. Trail and error more like it.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
De Tahoma Link kan ook via een lokale API bediend worden, dat werkt dan via de Overkiz integratie (die ondersteunt de lokale API ook). Ding is alleen slecht beschikbaar momenteel, en kost 200 euro.NeoFoX schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:20:
Ok.. heb net 5 pagina's info over Somfy gelezen in deze thread. Paar vragen en aannames.
- Somfy RTS
- Somfy IO
Van wat ik nu gelezen heb is dat de RTS 1-way is en de IO 2-way. Dus je hebt en krijgt meer info van de IO versies qua mot0ren. (open, dicht en xx % dicht, misschien wel batterij status...)
Situatie 2. Om dan de Somfy IO (goed en betrouwbaar, volgens de WAF) te integreren kan het via
- Somfy Connexioon IO --> duur apparaat, en gaat alsnog via Somfy Cloud (dus cloud afhankelijk)
@skank ik lees dat jij de KLF200 hebt, heb jij dan ook Somfy IO motoren en werkt dit dus via lokale API's en ben je cloud onafhankelijk? Ik wil zo min mogelijk met de portaal van Somfy te maken hebben als ik de issues lees hier (vanaf 2021 tot aan nu en dit issue op GIT lees)
Aanname 2: Dan neem ik aan dat de KLF200 icm Somfy IO de beste, lokale, meest betrouwbare situatie is die je kunt creëren?
Oh, had gemist dat er al weer een extra pagina was, en dus een hoop reacties gemist. @golles die lokale API werkt al voor zover ik weet.
[ Voor 4% gewijzigd door TheFes op 02-08-2022 12:48 ]
En je checkt nu nergens je input_boolean, deze is dus zinloos. Denk dat je hier makkelijk een if-condition voor kunt gebruiken.
Maar denk dat dit een geval is waar je makkelijker kunt overstappen naar de klassieke trigger = conditie situatie. Dus ipv de trigger id's gebruik je in de chooser gewoon numeric state conditions om te kijken wat er moet gebeuren. Dan kan je hem ook door wat anders laten triggeren dan de temperatuur zelf.
De thermostaat is een ding van Tado. De thermostaat in de airco wil ik slechts ten dele gebruiken want de airco moet wel uitgaan als een bepaalde temperatuur bereikt is, anders blijft deze de hele dag aan.Septillion schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 12:52:
@Ora et Labora Werkt niet thermostaat zelf niet goed dat je zo'n automation nodig hebt?
En je checkt nu nergens je input_boolean, deze is dus zinloos. Denk dat je hier makkelijk een if-condition voor kunt gebruiken.
Maar denk dat dit een geval is waar je makkelijker kunt overstappen naar de klassieke trigger = conditie situatie. Dus ipv de trigger id's gebruik je in de chooser gewoon numeric state conditions om te kijken wat er moet gebeuren. Dan kan je hem ook door wat anders laten triggeren dan de temperatuur zelf.
Doel:
Zomer: Aan bij +25 graden, uit bij minder dan 22 graden en alleen aan als de boolean aanstaat en als wij thuis zijn.
Winter: Aan bij minder dan 20 graden, uit bij +23 graden en alleen als de boolean aanstaat en als wij thuis zijn.
En voor beiden, alleen tussen 06:45 en 22:00.
Dit werkt overigens al wel, alleen heb ik hier nu 2 automations voor, een voor de zomer en een voor de winter welke ik handmatig aan en uitzet maar ik vroeg me af of het in 1 automation te doen is.
Dus niet erg belangrijk, alleen nieuwsgierig of het in 1 automation kan.
Je kan het in- en uitschakelen van de zomer en winter automation automatiseren.Ora et Labora schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 13:10:
[...]
De thermostaat is een ding van Tado. De thermostaat in de airco wil ik slechts ten dele gebruiken want de airco moet wel uitgaan als een bepaalde temperatuur bereikt is, anders blijft deze de hele dag aan.
Doel:
Zomer: Aan bij +25 graden, uit bij minder dan 22 graden en alleen aan als de boolean aanstaat en als wij thuis zijn.
Winter: Aan bij minder dan 20 graden, uit bij +23 graden en alleen als de boolean aanstaat en als wij thuis zijn.
En voor beiden, alleen tussen 06:45 en 22:00.
Dit werkt overigens al wel, alleen heb ik hier nu 2 automations voor, een voor de zomer en een voor de winter welke ik handmatig aan en uitzet maar ik vroeg me af of het in 1 automation te doen is.
Dus niet erg belangrijk, alleen nieuwsgierig of het in 1 automation kan.
Soms ben ik bijna gelukkig
Ik heb idd de klf200. Enige minpuntje die ik zie, is dat je die klf moet rebooten, zodra je HA reboot, maar dat vang ik perfect op in een automation.NeoFoX schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:20:
- Somfy RTS
- Somfy IO
Je aanname van io vs rts klopt.
In mijn ogen is io idd ook the way to go.
Ik heb dus een io met een klf
Geen moment spijt van !
De andere gateways waren voor mij geen optie, wegens veel te duur.
Ik heb een klf kunnen op de kop tikken via marktplaats, 90 euro en de kous was af.
Meer wou ik niet geven, desnoods ging ik het gewoon met de ab doen.
[ Voor 6% gewijzigd door skank op 02-08-2022 14:28 ]
Maar met alles in één automation kom ik op:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
| alias: Airco-nieuw-nieuw description: '' mode: queued trigger: - platform: numeric_state entity_id: climate.overloop_1e below: 20 - platform: numeric_state entity_id: climate.overloop_1e above: 23 - platform: numeric_state entity_id: climate.overloop_1e below: 23 - platform: numeric_state entity_id: climate.overloop_1e above: 24 - platform: state entity_id: group.family - platform: state entity_id: input_boolean.airco_automatisch - platform: time at: '06:40:00' - platform: time at: '22:00:00' condition: [] action: - choose: - conditions: - condition: or conditions: - condition: state entity_id: input_boolean.airco_automatisch state: 'off' - condition: not conditions: - condition: state entity_id: group.family state: home - condition: time before: '06:40:00' after: '22:00:00' - condition: and conditions: - condition: numeric_state entity_id: sensor.van_laar_outdoor_temperature below: '20.1' - condition: numeric_state entity_id: climate.overloop_1e above: '23' - condition: and conditions: - condition: numeric_state entity_id: sensor.van_laar_outdoor_temperature above: '20' - condition: numeric_state entity_id: climate.overloop_1e below: '23' sequence: - service: climate.turn_off data: {} target: entity_id: climate.1ee1e5a1 - conditions: - condition: numeric_state entity_id: sensor.van_laar_outdoor_temperature below: '20.1' - condition: numeric_state entity_id: climate.overloop_1e below: '20' sequence: - service: climate.turn_on data: {} target: entity_id: climate.1ee1e5a1 - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 10 milliseconds: 0 - service: climate.set_temperature data: temperature: 25 target: entity_id: climate.1ee1e5a1 - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 10 milliseconds: 0 - service: climate.set_hvac_mode data: hvac_mode: auto target: entity_id: climate.1ee1e5a1 - conditions: - condition: numeric_state entity_id: sensor.van_laar_outdoor_temperature above: '20' - condition: numeric_state entity_id: climate.overloop_1e above: '24' sequence: - service: climate.turn_on data: {} target: entity_id: climate.1ee1e5a1 - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 10 milliseconds: 0 - service: climate.set_temperature data: temperature: 22 hvac_mode: cool target: entity_id: climate.1ee1e5a1 default: [] |
En dit is maar eens van de opties om het te maken. Acties zijn volledig copy-past van die van jouw.
Ik heb vier screens en werk met RTS in combinatie met een nodo shop RF module met RF link. Werk met HA als een zonnetje. Je kan eventueel deur sensoren toevoegen indien je feedback wilt. Goed bereik ook zelfs in een nieuwbouwwoningNeoFoX schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:20:
- Somfy RTS
- Somfy IO
All-electric | in aanbouw: Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense
De lokale API heb ik helaas nog niet in Home Assistant core kunnen verwerken, de laatste tijd ben ik erg druk, dus het is me nog niet gelukt om de code naar de standaarden van core te krijgen. Er is een implementatie (die je kunt proberen als je handig bent) en vooralsnog lijkt die goed te werken bij een aantal personen. Hopelijk heb ik de komende maanden tijd om hier even goed voor te zitten en de code te verbeteren.TheFes schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 12:46:
[...]
De Tahoma Link kan ook via een lokale API bediend worden, dat werkt dan via de Overkiz integratie (die ondersteunt de lokale API ook). Ding is alleen slecht beschikbaar momenteel, en kost 200 euro.
Oh, had gemist dat er al weer een extra pagina was, en dus een hoop reacties gemist. @golles die lokale API werkt al voor zover ik weet.
Fantastisch, ik heb het volledig gekopieerd en ga het uittesten, hartelijk dank!Septillion schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 19:55:
@Ora et Labora Zelf ben ik geen fan van automations in/uitschakelen via een automation/script. Ik gebruik de toggle van de automation zelf altijd als ultieme override om een automation uit te kunnen zetten (zonder te verwijderen).
Maar met alles in één automation kom ik op:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 alias: Airco-nieuw-nieuw description: '' mode: queued trigger: - platform: numeric_state entity_id: climate.overloop_1e below: 20 - platform: numeric_state entity_id: climate.overloop_1e above: 23 - platform: numeric_state entity_id: climate.overloop_1e below: 23 - platform: numeric_state entity_id: climate.overloop_1e above: 24 - platform: state entity_id: group.family - platform: state entity_id: input_boolean.airco_automatisch - platform: time at: '06:40:00' - platform: time at: '22:00:00' condition: [] action: - choose: - conditions: - condition: or conditions: - condition: state entity_id: input_boolean.airco_automatisch state: 'off' - condition: not conditions: - condition: state entity_id: group.family state: home - condition: time before: '06:40:00' after: '22:00:00' - condition: and conditions: - condition: numeric_state entity_id: sensor.van_laar_outdoor_temperature below: '20.1' - condition: numeric_state entity_id: climate.overloop_1e above: '23' - condition: and conditions: - condition: numeric_state entity_id: sensor.van_laar_outdoor_temperature above: '20' - condition: numeric_state entity_id: climate.overloop_1e below: '23' sequence: - service: climate.turn_off data: {} target: entity_id: climate.1ee1e5a1 - conditions: - condition: numeric_state entity_id: sensor.van_laar_outdoor_temperature below: '20.1' - condition: numeric_state entity_id: climate.overloop_1e below: '20' sequence: - service: climate.turn_on data: {} target: entity_id: climate.1ee1e5a1 - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 10 milliseconds: 0 - service: climate.set_temperature data: temperature: 25 target: entity_id: climate.1ee1e5a1 - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 10 milliseconds: 0 - service: climate.set_hvac_mode data: hvac_mode: auto target: entity_id: climate.1ee1e5a1 - conditions: - condition: numeric_state entity_id: sensor.van_laar_outdoor_temperature above: '20' - condition: numeric_state entity_id: climate.overloop_1e above: '24' sequence: - service: climate.turn_on data: {} target: entity_id: climate.1ee1e5a1 - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 10 milliseconds: 0 - service: climate.set_temperature data: temperature: 22 hvac_mode: cool target: entity_id: climate.1ee1e5a1 default: []
En dit is maar eens van de opties om het te maken. Acties zijn volledig copy-past van die van jouw.
Weet iemand hoe dit renewal proces werkt? Maakt hij alleen een nieuw certificaat aan als duckdns opnieuw word gestart of zou hij dit ook moeten doen als hij gewoon draait?
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Tot gister dus.
Ga het dus ff in de gaten houden, misschien dat er 1 keer iets mis is gegaan.
Het vernieuwen zou volautomatisch moeten gaan, maar voordat HA het herniewde certificaat in gebruikt neemt is nog wel een restart (van HA) nodig:
RudolfR in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4"
Weet je zeker dat de add-on het certificaat nog heeft vernieuwd (bij de hard-resets ?)
Dat zou het verklaren.RudolfR schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:57:
@maxoss
Het vernieuwen zou volautomatisch moeten gaan, maar voordat HA het herniewde certificaat in gebruikt neemt is nog wel een restart (van HA) nodig:
RudolfR in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4"
Weet je zeker dat de add-on het certificaat nog heeft vernieuwd (bij de hard-resets ?)
Ik had het systeem al lange tijd niet meer opnieuw opgestart. Volgens mij is het certificaat 90 dagen geldig. Blijkbaar moet je dus 1x in de 90 dagen opnieuw opstarten.
Sometimes you need to plan for coincidence
Niet helemaal waar.Hmmbob schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:51:
Dan loop je al 3 releases achter, dus wat vaker updaten zou ook helpen
Update van release doet alleen een soft reset.
Duckdns heeft een hard reset nodig van de host.
Dat is echt heel stommaxoss schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:13:
Ik heb hier dus een (custom)button voor aangemaakt en ik dacht het zo te kunnen regelen maar dit werkt niet.
iemand een idee?
1
2
3
4
| tap_action: action: navigate navigation_path: http://IP-Adres:8123/config/system/restart type: custom:button-card |
Ik heb een RFXTRX XL gekocht. Werkt goed maar wel wat duur. Zou jij de RFLink aanraden?sailor_dg schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 21:03:
[...]
Ik heb vier screens en werk met RTS in combinatie met een nodo shop RF module met RF link. Werk met HA als een zonnetje. Je kan eventueel deur sensoren toevoegen indien je feedback wilt. Goed bereik ook zelfs in een nieuwbouwwoning
Is een restart niet juist een service call?RoTeK70 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 16:21:
Vraagje, ik wil graag via mijn dashboard direct een herstart uitvoeren.
Ik heb hier dus een (custom)button voor aangemaakt en ik dacht het zo te kunnen regelen maar dit werkt niet.
iemand een idee?
code:
1 2 3 4 tap_action: action: navigate navigation_path: http://IP-Adres:8123/config/system/restart type: custom:button-card
Ik krijg een aparte groep van 230v naar 24v in een afsluitbare behuizing. Het liefst heb ik dus ook een DIN rail oplossing. Er zijn wel losse DIN meters maar daar heb ik niet zoveel aan, wil niet steeds naar buiten
Iemand een idee wat HA compatible is? Heb een Athom tussen stekker ontvangen die goed werkt, maar niet DIN geschikt.
Ik kom de nieuwe Sonoff POW Elite tegen voor €23/€25 maar hier draait natuurlijk geen Tasmota of iets op
[ Voor 12% gewijzigd door Toppe op 03-08-2022 16:40 ]
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Ik heb net Somfy IO, ondanks cloud (kan ook lokaal) wat een fijn spul! Kan nu ook extra stil de rolluiken bedienen, wat een verademingGizz schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:23:
@NeoFoX heb je nog de mogelijkheid om domme elektrische screens te nemen? Die kun je vervolgens goedkoop aansturen met een Shelly of Zigbee module van twee tientjes. Stuk goedkoper en onafhankelijker dan het Somfy spul. Zelf heb ik Somfy RTS, maar als ik nieuwe screens zou aanschaffen wist ik het wel
Heel stom, zal wel door de warmte komen, inderdaad was call-service.Animal schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 16:25:
[...]
Is een restart niet juist een service call?
Bedankt
deze van homewizard zou moeten werken: https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/Toppe schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 16:29:
Ik zoek een oplossing om het energie verbruik van een AED te kunnen monitoren.
Ik krijg een aparte groep van 230v naar 24v in een afsluitbare behuizing. Het liefst heb ik dus ook een DIN rail oplossing. Er zijn wel losse DIN meters maar daar heb ik niet zoveel aan, wil niet steeds naar buiten
Iemand een idee wat HA compatible is? Heb een Athom tussen stekker ontvangen die goed werkt, maar niet DIN geschikt.
Ik kom de nieuwe Sonoff POW Elite tegen voor €23/€25 maar hier draait natuurlijk geen Tasmota of iets op
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
Configuring Nest in configuration.yaml is being removed in Home Assistant 2022.10.
Your existing OAuth Application Credentials and access settings have been imported into the UI automatically. Remove the YAML configuration from your configuration.yaml file and restart Home Assistant to fix this issue.
Nu heb ik de YAML keurig opgeschoond en de waarschuwing is ook weg. Maar waar kan ik nu die "UI" vinden waar de configuratie waarden ingezet zijn? De Nest en Spotify integration hebben géén "configure" knop. Stel ik moet later een keer een API key updaten, hoe stel ik die waarden dan in?
Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW
Nice. Heb je hier alleen geen extra bridge voor nodig dan?Magic schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 16:56:
[...]
deze van homewizard zou moeten werken: https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/
Integraties scherm in de instellingen, dan rechtsbovenin op de drie puntjes en "applicatie inloggegevens"DexterDee schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 16:56:
Ik heb net een upgrade gedaan naar 2022.8.0 core en kreeg daarbij een waarschuwing dat de Spotify en Nest YAML config deprecated was en automatisch was "geïmporteerd in de UI":
Configuring Nest in configuration.yaml is being removed in Home Assistant 2022.10.
Your existing OAuth Application Credentials and access settings have been imported into the UI automatically. Remove the YAML configuration from your configuration.yaml file and restart Home Assistant to fix this issue.
Nu heb ik de YAML keurig opgeschoond en de waarschuwing is ook weg. Maar waar kan ik nu die "UI" vinden waar de configuratie waarden ingezet zijn? De Nest en Spotify integration hebben géén "configure" knop. Stel ik moet later een keer een API key updaten, hoe stel ik die waarden dan in?
Thanks! Die optie had ik nog niet gevonden! Then again, ik heb wel vaker lopen zoeken in HA en wat ik zocht bleek achter die drie puntjes te staanHmmbob schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 17:04:
Integraties scherm in de instellingen, dan rechtsbovenin op de drie puntjes en "applicatie inloggegevens"
Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW
Voor mij werkt het super. RF link zet je eenmalig op en daarna gaat alles via HA. Er is een goede tutorial beschikbaar. Je moet wel comfortabel zijn met het flashen van een arduino en wat commando’s willen typen. Je zal wel altijd zien dat hij er precies met 39 graden en volle zon mee stoptAnimal schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 16:24:
[...]
Ik heb een RFXTRX XL gekocht. Werkt goed maar wel wat duur. Zou jij de RFLink aanraden?
All-electric | in aanbouw: Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense
Je zou het even moeten checken daar, maar als het net zo werkt als hun andere producten dan heeft het even een internetverbinding nodig voor de configuratie, maar daarna kunnen ze gewoon via een API lokaal uitgelezen worden. Zie ook https://www.home-assistant.io/integrations/homewizard/Toppe schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 17:00:
[...]
Nice. Heb je hier alleen geen extra bridge voor nodig dan?
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
Kan het lokaal zonder de cloud verbinding sowieso te gebruiken of is het zoals zo vaak dat je eerst de app en cloud verbinding op moet zetten en dan pas ergens local control kan pakken.AiR60 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 16:39:
[...]
Ik heb net Somfy IO, ondanks cloud (kan ook lokaal) wat een fijn spul! Kan nu ook extra stil de rolluiken bedienen, wat een verademing
Ik ben namelijk ook aan het kijken naar 3 van zulke dingen voor mijn nieuwe jaloezieen maar ik wil dus iets dat volledig lokaal kan draaien.
Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.
Ik geloof niet dat dit waar is, ik heb het op kunnen lossen met een herstart van HA.maxoss schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:13:
[...]
Niet helemaal waar.
Update van release doet alleen een soft reset.
(een update zou dus ook afdoende moeten zijn)
Dat is inderdaad waar, maar volgens mij doet de add-on wel gewoon zijn werk.maxoss schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:30:
Heeft dat niet te maken dat add-ons in een aparte container draaien?
Er is alleen geen manier om tegen HA te vertellen dat-ie met het vernieuwde certificaat moet gaan werken (anders dan een herstart)
1x in de 90 dagen herstarten en 3 releases achterlopen is ook niet aan de orde, want het certificaat wordt pas vernieuwd als het bijna verloopt.
Geen idee hoeveel dagen dat is, maar in die X dagen moet je dus wel HA herstarten om te voorkomen dat je een verlopen certificaat serveert.
Edit: Misschien HA maar eens een rest-call naar zichzelf laten doen, mét SSL verificatie. Herstart inplannen als dat mislukt
[ Voor 5% gewijzigd door RudolfR op 03-08-2022 18:03 ]
Op zich wel vreemd dus, werkt niet helemaal op zichzelf dus.RudolfR schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 18:00:
Ik geloof niet 1x in de 90 dagen herstarten en 3 releases achterlopen is ook niet aan de orde, want het certificaat wordt pas vernieuwd als het bijna verloopt.
Geen idee hoeveel dagen dat is, maar in die X dagen moet je dus wel HA herstarten om te voorkomen dat je een verlopen certificaat serveert.
Edit: Misschien HA maar eens een rest-call naar zichzelf laten doen, mét SSL verificatie. Herstart inplannen als dat mislukt
Ik twijfel ook heb vorig jaar een odroid n2+ gekocht en draai meerdere conainters dus zal geen ha os kunne draaien. Supervised kan wel. Moet dan wel alles overzetten. Voor poe en langere support en upgrade mogelijkheden zijn interessant.breinonline schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 06:53:
Ligt eraan welke protocollen je in je systeem wil kunnen ondersteunen. Als dat aansluit bij wat yellow kan, dan kan het een leuk apparaat zijn volgens mij.
Is er een makkelijke manier om alle lampen over te zetten naar Zigbee2MQTT?
6x uit/aanrick85 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 21:17:
Is er een makkelijke manier om alle lampen over te zetten naar Zigbee2MQTT?
Mocht je meerdere lampen op één schakelaar kunnen aansluiten, dan kun je die pair procedure voor meerdere lampen tegelijk doen.
Klik aan klik uit is kapot, draadloze ontvanger die ik gebruik om de garage en lampen te schakelen.
Tijd voor zigbee... Nu zie ik sonof voorbij komen en soms smartgateway als ontvanger die op home assist kunnen via zigbee.
Nog andere betere ervaringen of ideeën?
Er zijn er een hoop. Naast Sonoff heb je ook Xiaomi Aqara. Maar bijvoorbeeld de smart spullen van IKEA gebruiken ook Zigbee. En Philips hue heeft er ook eentje, maar die is meteen 35 euro.Soullancer schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 00:10:
Nog mensen met betere uitvoeringen?
Klik aan klik uit is kapot, draadloze ontvanger die ik gebruik om de garage en lampen te schakelen.
Tijd voor zigbee... Nu zie ik sonof voorbij komen en soms smartgateway als ontvanger die op home assist kunnen via zigbee.
Nog andere betere ervaringen of ideeën?
Zelf heb ik zowel Sonoff als IKEA bewegingsensoren gehad. Heb uiteindelijk die van Sonoff vervangen voor IKEA.
Sonoff is wel een flink stuk kleiner, maar als iemand de garage inliep dan werd dit niet altijd gedetecteerd. Sonoff verloor ook nog wel eens connectie en moest ik opnieuw pairen.
Nu met de IKEA sensoren werkt het heel stabiel. Ze zijn alleen ze groot
Edit: overigens heb ik een Conbee stick met een verlengkabel als zigbee ontvanger.
[ Voor 4% gewijzigd door AndereKoekoek op 04-08-2022 06:52 ]
Ik heb geen optie om iets bekabeld aan te sluiten, anders had ik wel andere opties, maar bluetooth is gezien de positie van HA en de deurbel een mogelijk ideale oplossing!
Doel:
Om 08:30 de ledstrip aan met een bepaalde scene, deze verhoogd de helderheid steeds iets.
Om 10:00 de ledstrip uit en de gewone lamp aan.
Om 19:00 de gewone lamp uit en de ledstrip weer aan met de default scene.
Om 21:30 bouwt de ledstrip af met een scene en gaat volledig uit.
Alles gaat goed, behalve dat om 10:00 de slimme stekker niet aangaat, de gewone lamp dus. In de trace zie ik dat hij wel is uitgevoerd en getriggerd is door de tijd.
/f/image/UDNRdf15Nn5miwRzMAAmlfLi.png?f=fotoalbum_large)
Als ik handmatig naar de automatisering ga en klik op de 3 puntjes, actie uitvoeren, werkt het ook.
Maar op een of andere manier gaat de slimme stekker, de gewone lamp, niet aan om 10:00 en ik zou niet weten wat er fout staat omdat bij handmatig uitvoeren van de actie het wel goed gaat en ik ook zie dat hij om 10:00 getriggerd is.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
| alias: Aquarium-Nieuw description: '' trigger: - platform: time at: 08:30:00 id: ledonmorning - platform: time at: '10:00:00' id: lampon - platform: time at: '19:00:00' id: lampoff - platform: time at: '21:30:00' id: ledoffevening - platform: time at: 09:59:00 id: ledoffmorning - platform: time at: '18:55:00' id: ledonevening condition: [] action: - choose: - conditions: - condition: trigger id: ledonmorning sequence: - type: turn_on device_id: 44d5b82f237255d01049f15826f677b0 entity_id: light.aqualed domain: light - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 10 milliseconds: 0 - service: scene.turn_on target: entity_id: scene.aqua_start metadata: {} - delay: hours: 0 minutes: 10 seconds: 0 milliseconds: 0 - device_id: 44d5b82f237255d01049f15826f677b0 domain: light entity_id: light.aqualed type: brightness_increase - delay: hours: 0 minutes: 10 seconds: 0 milliseconds: 0 - device_id: 44d5b82f237255d01049f15826f677b0 domain: light entity_id: light.aqualed type: brightness_increase - delay: hours: 0 minutes: 10 seconds: 0 milliseconds: 0 - device_id: 44d5b82f237255d01049f15826f677b0 domain: light entity_id: light.aqualed type: brightness_increase - delay: hours: 0 minutes: 10 seconds: 0 milliseconds: 0 - service: scene.turn_on target: entity_id: scene.aqua_sun metadata: {} - conditions: - condition: trigger id: ledoffmorning sequence: - type: turn_off device_id: 44d5b82f237255d01049f15826f677b0 entity_id: light.aqualed domain: light - conditions: - condition: trigger id: lampon sequence: - type: turn_on device_id: c006f4c8b584f67b2a9fd7a616e6079f entity_id: switch.oplader_socket_1 domain: switch - conditions: - condition: trigger id: ledonevening sequence: - type: turn_on device_id: 44d5b82f237255d01049f15826f677b0 entity_id: light.aqualed domain: light - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 10 milliseconds: 0 - service: scene.turn_on target: entity_id: scene.aqua_sun metadata: {} - conditions: - condition: trigger id: lampoff sequence: - type: turn_off device_id: c006f4c8b584f67b2a9fd7a616e6079f entity_id: switch.oplader_socket_1 domain: switch - conditions: - condition: trigger id: ledoffevening sequence: - service: scene.turn_on target: entity_id: scene.aqua_moon metadata: {} - device_id: 44d5b82f237255d01049f15826f677b0 domain: light entity_id: light.aqualed type: brightness_decrease - delay: hours: 0 minutes: 10 seconds: 0 milliseconds: 0 - device_id: 44d5b82f237255d01049f15826f677b0 domain: light entity_id: light.aqualed type: brightness_decrease - delay: hours: 0 minutes: 10 seconds: 0 milliseconds: 0 - device_id: 44d5b82f237255d01049f15826f677b0 domain: light entity_id: light.aqualed type: brightness_decrease - delay: hours: 0 minutes: 15 seconds: 0 milliseconds: 0 - type: turn_off device_id: 44d5b82f237255d01049f15826f677b0 entity_id: light.aqualed domain: light default: [] mode: single |
Daar zie ik geen trigger, wel een trigger van het uitzetten via de automation gisterenavond.Sicco92 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:56:
@Ora et Labora Ik zie zo niks geks in je automation. Wat zie je bij de history en logbook van je switch.oplader_socket_1 entity? Zie je daar de trigger ook voorbij komen?
Ik heb hem vanmorgen handmatig aangezet, dat zie ik wel maar geen trigger om 10:00. De trigger zie ik dus wel in de automation debug maar niet bij het apparaat zelf.
/f/image/22rR5O0FKAoTKuand1mNTSyK.png?f=fotoalbum_large)
Sonoff POW Elite 16A Power Monitoring Switch Module (POWR316D) @ Tasmota Devices RepositoryToppe schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 16:29:
Maar dan moet je dat ding weer open maken en gaan solderen. Weinig zin in
Nu had ik bedacht dat ik een script/automation wil maken die in de gaten houdt of het zonnescherm gesloten wordt. Als dit het geval is dan wil ik nadat die gestopt is (bijvoorbeeld op 80%) de "current_position" verhogen met 5% zodat die bij openen wel weer helemaal open gaat.
Nu heb ik via Ontwikkelhulpmiddelen wel kunnen vinden hoe dit zal kunnen:
1
| "{{ state_attr('cover.zonnescherm_achter', 'current_position') *1.05 }}" |
Maar waar ik nu niet helemaal uitkom is hoe dit te verwerken in een script/automation. Online vind ik veel opties om via de configuration.yaml een nieuw template aan te maken maar dit wil ik juist niet volgens mij?
Iemand een idee om mij een stapje verder te helpen?
Btw 'switch.oplader_socket_1' is wel rare entiteit naam voor een aquarium lamp
Maar de staat in HA is nu toch al gewoon 0% of 100% en het is toch het scherm dat niet klopt? Snell Google zie ik dat anderen hem gewoon kalibreren voor de traagste actie.
Wil je het proberen?Septillion schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:45:
@Toppe Hehe, dat is weer wat andersMaar ziet er bij deze wel weer super makkelijk uit.
Gedaan, ik ga het testen, dank!Septillion schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:49:
@Ora et Labora Wat als je er eens een service call van maakt naar 'switch.turn_on'?
Btw 'switch.oplader_socket_1' is wel rare entiteit naam voor een aquarium lamp
Ik heb een bestaande smart-plug gepakt die ik over had en die gebruikt voor het aquarium, te lui om hem te hernoemen.
Ik wil ook wel de daadwerkelijke entiteit aanpassen, dus eigenlijk overschrijven i.p.v. een nieuwe template aanmaken wat je volgens mij in de configuration.yaml doet.Septillion schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:56:
@belly89 Je kan niet de alleen de weergegeven stand van een entiteit aanpassen zonder deze werkelijk aan te passen.
Maar de staat in HA is nu toch al gewoon 0% of 100% en het is toch het scherm dat niet klopt? Snell Google zie ik dat anderen hem gewoon kalibreren voor de traagste actie.
De traagste actie werkt helaas niet in mijn geval. Mijn zonnescherm (waar je onder kan zitten) kan niet te ver open i.v.m. de armen die wat gebogen moeten blijven staan. Stel dat ik de traagste actie gebruik voor kalibreren dan sluit ik het scherm voor bijv. 90% omdat die anders te ver uitgaat. Bij het terug openen gaat die ook maar voor 90% open en dat is qua tijd dus te kort. Dat resulteert in een niet volledig geopend zonnescherm
Volgens mij staat er in 5 minuten Tasmota op. Lijkt me wel grappig ding ja.
Bluetooth - configureer en gelijk kwam de Mi Flora ook in het overzicht.
:fill(white):strip_exif()/f/image/kUFeCN3PwzAiw00PzrwTYiSC.png?f=user_large)
Mis nog wel het batterijniveau.
Dat eerste. Ik sluit hem voor stel 50%, dit geeft HA ook aan (current_position: 50). Dan open ik hem weer volledig (current_position: 100). In HA zie ik dan dat die volledig geopend is maar doordat het meer tijd kost om hem te openen is hij in werkelijkheid dus nog ietsjes gesloten.Septillion schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:07:
@belly89 Maar als je nu het scherm sluit, dan geeft HA nu 0% weer maar in werkelijkheid staat hij nog iets open? Of is na volledig sluiten hij niet volledig gesloten maar geeft HA dat ook aan?
Vandaar dat ik dacht dit op te lossen met de current_position in HA iets te verhogen zodat die tijdens het openen langer aanblijft en dus wel volledig in zijn bekisting komt
ter verduidelijking, volgens mij noemt HA een screen/zonnescherm sluiten dat hij naar beneden gaat en dus de zon tegenhoudt. Openen is dat hij in zijn bekisting gaat en dus "niks" doet.
- Positie kan niet groter dan 100 zijn
- Je kan niet de positie aanpassen zonder het scherm aan te sturen
- En als dat al kon dan werkt dat nog niet want het is niet HA die dat percentage bijhoudt maar de QS-Zigbee-C01. Dus dan zou je alleen in HA andere waarde weergeven maar enige dat HA kan doen om te sluiten is aan de QS-Zigbee-C01 vragen hem op hem naar positie 0 te brengen.
Ow dat is jammer, dit idee kan dus de prullenbak in. Dan moet ik naar een andere oplossing zoeken. Zijn er mensen die een module kennen die hier wel rekening mee kan houden? Dus één die rekening houdt dat het terug openen van het zonnescherm langer duurt dan het sluiten?Septillion schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:19:
@belly89 En dat kan dus niet om meerdere redenen:En ja, ik haal ook steeds door elkaar wanneer een luik of een zonnescherm nu 100% is of 0%
- Positie kan niet groter dan 100 zijn
- Je kan niet de positie aanpassen zonder het scherm aan te sturen
- En als dat al kon dan werkt dat nog niet want het is niet HA die dat percentage bijhoudt maar de QS-Zigbee-C01. Dus dan zou je alleen in HA andere waarde weergeven maar enige dat HA kan doen om te sluiten is aan de QS-Zigbee-C01 vragen hem op hem naar positie 0 te brengen.
Ja dat vind ik ook enorm verwarrend en gaat bij mij ook vaak foutSeptillion schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:19:
@belly89
En ja, ik haal ook steeds door elkaar wanneer een luik of een zonnescherm nu 100% is of 0%
Ik heb een zigbee dingetje om een duo-rolgordijn te openen en sluiten, en in dat ding kon ik de min en max instellen zodat hij maar 1 baan hoeft te schuiven voor open of dicht.belly89 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:36:
[...]
Ow dat is jammer, dit idee kan dus de prullenbak in. Dan moet ik naar een andere oplossing zoeken. Zijn er mensen die een module kennen die hier wel rekening mee kan houden? Dus één die rekening houdt dat het terug openen van het zonnescherm langer duurt dan het sluiten?![]()
[...]
Ja dat vind ik ook enorm verwarrend en gaat bij mij ook vaak fout
https://nl.aliexpress.com...yP8Y&gatewayAdapt=glo2nld
https://www.rouwette.com/
ZWave, maar de Fibaro die ik heb kalibreert zich beide richtingen op en weet dat de ene richting langer duurt dan de andere. Daarnaast is die ook slim genoeg in dat 0% & 100% het einde zijn, dus hij blijft lopen totdat hij meet (aan energieverbruik) dat de motor uit is. En op dat moment zet hij het relais pas weer uit (relais is hoorbaar, en bij 0% & 100% hoor ik na het stoppen van het rolluik nog het relais om springen.belly89 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:36:
[...]
Ow dat is jammer, dit idee kan dus de prullenbak in. Dan moet ik naar een andere oplossing zoeken. Zijn er mensen die een module kennen die hier wel rekening mee kan houden? Dus één die rekening houdt dat het terug openen van het zonnescherm langer duurt dan het sluiten?![]()
[...]
Heb hier ook een Shelly 2.5 liggen (wifi dan) die kan ook gekalibreerd worden, en doet die ook een keer helemaal open en dicht. Ik weet alleen niet of die dan ook onafhankelijk de tijden bijhoudt (en gebruikt) en of ook die bij 0% & 100% pas stopt als die merkt dat de motor uit is.
Had ook even meegezocht en zie wel deze calibratiemethode, maar weet niet of open en close dan daadwerkeijk anders zijn: https://github.com/dresde...39#issuecomment-756901149belly89 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:36:
[...]
[...]
Dit is echt voor een rolgordijn zo te zien en niet voor een zonnescherm buitenRouwette schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:39:
[...]
Ik heb een zigbee dingetje om een duo-rolgordijn te openen en sluiten, en in dat ding kon ik de min en max instellen zodat hij maar 1 baan hoeft te schuiven voor open of dicht.
https://nl.aliexpress.com...yP8Y&gatewayAdapt=glo2nld
Dat klinkt interessant. Nu nog geen Zwave dongle maar lijkt wel op wat ik zoek. Is dat deze?RobertMe schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:03:
[...]
ZWave, maar de Fibaro die ik heb kalibreert zich beide richtingen op en weet dat de ene richting langer duurt dan de andere. Daarnaast is die ook slim genoeg in dat 0% & 100% het einde zijn, dus hij blijft lopen totdat hij meet (aan energieverbruik) dat de motor uit is. En op dat moment zet hij het relais pas weer uit (relais is hoorbaar, en bij 0% & 100% hoor ik na het stoppen van het rolluik nog het relais om springen.
Heb hier ook een Shelly 2.5 liggen (wifi dan) die kan ook gekalibreerd worden, en doet die ook een keer helemaal open en dicht. Ik weet alleen niet of die dan ook onafhankelijk de tijden bijhoudt (en gebruikt) en of ook die bij 0% & 100% pas stopt als die merkt dat de motor uit is.
https://www.robbshop.nl/rolluikschakelaar-v3-fibaro
De shelly 2,5 schijnt dat ook te stoppen als er geen energieverbruik is, kan alleen niet vinden of je de 100% ook kan instellen als er nog wel verbruik is, (ik wil de max sluiting van het zonnescherm zelf bepalen en niet wanneer de motor stopt)
Daar had ik ook al wat vragen gesteld en zover ik het begreep is er maar 1 tijd mogelijk, dus gelijk voor sluiten als openen. Vandaar dat ik een wat creatievere oplossing ben gaan zoeken.I-King schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:06:
[...]
Had ook even meegezocht en zie wel deze calibratiemethode, maar weet niet of open en close dan daadwerkeijk anders zijn: https://github.com/dresde...39#issuecomment-756901149
Thanks allen voor het meedenken
Edit: Ik denk dat je dan wel bijv. in HA ziet dat hij 85% gesloten is ipv 100%. En als je daarna alsnog op 100% zet, dan gaat hij alsnog verder.
[ Voor 24% gewijzigd door I-King op 04-08-2022 14:01 ]
Ik wil graag mijn SolarEdge omvormer via TCP/IP uitlezen ipv via het SolarEdge account ivm de snellere uitleestijd.
Ik moet daarvoor voor zover ik begrepen heb een aanpassing maken met de SolarEdge SetApp.
Nu heeft mijn leverancier mijn SolarEdge account admin rechten gegeven echter krijg ik nog steeds de melding App not Allowed als ik daar inlog met mijn account.
Iemand een idee wat ik moet doen om dit voor elkaar te krijgen? De leverancier weet het helaas ook niet
Goed,
Ik heb geen idee wat ik nou precies gedaan heb maar ik kan hem bedienen vanaf de Lovelace kaart. Hij is nog steeds ongewijzigd:
/f/image/iqfLoozebEyZmqvUnZWfUb3x.png?f=fotoalbum_large)
Zodra ik de knoppen 1, 2 of 3. gebruik dan werkt werkt het maar de knop kleuren blijven altijd gelijk. Ook veranderd er niets in de entiteit. sensor.fan_speed is 0 en blijft 0.
Andere browser geprobeerd, cache geleegd, niets maakt verschil.
Die open/close time heeft de Fibaro dus ook, maar de vraag is of die zeg maar altijd gebruikt wordt, of alleen voor de tussenstappen (dus als je van 100% naar 90% gaat en sluiten duurt 10 sec en dan moet die dus 1 sec bewegen voor die 10% gesloten is). Want als die voor 100% en 0% alleen naar het energieverbruik kijkt, en wacht tot dat laag is, dan heb je niks aan het aanpassen van de tijden.I-King schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:00:
@belly89 Je kunt de open/close time instellen in de Shelly 2.5. Daarmee kun je dus op tijd afkappen. Zie bijv. reactie 2 hier: https://www.shelly-suppor...ime-nach-dem-kalibrieren/
Van de Fibaro weet ik dan wel dat die ook ongekalibreert kan draaien. Misschien dat het daarmee wel goed gaat.
Dat lijkt mij dus niet. De roller shutter rapporteert een percentage en HA gebruikt dat. En aangezien de roller shutter niet verder dan 0% en 100% kan zal HA ook niks anders laten zien.Edit: Ik denk dat je dan wel bijv. in HA ziet dat hij 85% gesloten is ipv 100%. En als je daarna alsnog op 100% zet, dan gaat hij alsnog verder.
En als je een draaischakelaar aansluit op in ieder geval de Fibaro, maar zal ook vast voor de Shelly zijn, dan kun je die schakelaar wel vast houden / zetten, maar als de Fibaro ziet dat die boven / beneden is gaat het relais ook gewoon uit.
Zoals ik het lees kun je bijv. calibreren en dan zal hij meten dat het 25 sec kost om te sluiten en 30 om te openen. Zet je de working time op 10 sec. zal hij dus bij het sluiten tot 40% komen en zal HA naar verwachting ook die 40% rapporteren.
Wat ik niet weet is of je dan weer opnieuw kunt sluiten en hij weer opnieuw 10s zal draaien. Dat laatste verwacht ik namelijk van wel.
Nee, als je de tijd inkort dan zal lijkt mij ook gerapporteerd worden dat hij op 100% of 0% staat. Immers denkt die dat die na 10 seconden volledig open of volledig dicht is, waardoor effectief de motor te kort gedraaid heeft om open/dicht te zijn gegaan. Maar de Fibaro of Shelly gaan wel uit van "10 seconden voor te sluiten, ik heb 10 seconden gedraaid, dus ben nu op 100%". Immers weet de tussenmodule niet de stand van het scherm. Die kan deze alleen gokken op basis van de tijd die het kost om volledig open en volledig dicht te gaan in combinatie met hoe lang die "stroom heeft gegeven om te bewegen". En vrijwel gegarandeerd dat als je het scherm alleen laat bewegen tussen 10% en 90% dat er een steeds groter verschil in de daadwerkelijke stand ontstaat. Immers is die open en sluitingstijd ook niet exact en zullen er ook invloeden zijn waardoor het de ene keer langzamer of sneller gaat dan de andere keer. En dat zal ook zijn waarom, in ieder geval de Fibaro, bij 0% en 100% lijkt door te lopen totdat die meet dat ee motor uit is. Op dat moment weet die immers zeker dat die de 0% of 100% bereikt heeft, en dus op de "geijkte" positie is. En alles daar tussenin is puur op de gok op basis van de kalibratie op basis van niet constante tijden. (Een zonnescherm zal in de wind echt wel sneller of langzamer dicht gaan doordat het scherm of omhoog waait en daardoor wat lichter is / minder kracht vereist is, of juist naar beneden wordt gedrukt en daardoor zwaarder is / meer kracht vereist).I-King schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:59:
@RobertMe Met 'gaat hij alsnog verder' doelde ik dan ook van 85% verder naar 100%.
Zoals ik het lees kun je bijv. calibreren en dan zal hij meten dat het 25 sec kost om te sluiten en 30 om te openen. Zet je de working time op 10 sec. zal hij dus bij het sluiten tot 40% komen en zal HA naar verwachting ook die 40% rapporteren.
Wat ik niet weet is of je dan weer opnieuw kunt sluiten en hij weer opnieuw 10s zal draaien. Dat laatste verwacht ik namelijk van wel.
I-King schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:00:
@belly89 Je kunt de open/close time instellen in de Shelly 2.5. Daarmee kun je dus op tijd afkappen. Zie bijv. reactie 2 hier: https://www.shelly-suppor...ime-nach-dem-kalibrieren/
Edit: Ik denk dat je dan wel bijv. in HA ziet dat hij 85% gesloten is ipv 100%. En als je daarna alsnog op 100% zet, dan gaat hij alsnog verder.
RobertMe schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:51:
[...]
Die open/close time heeft de Fibaro dus ook, maar de vraag is of die zeg maar altijd gebruikt wordt, of alleen voor de tussenstappen (dus als je van 100% naar 90% gaat en sluiten duurt 10 sec en dan moet die dus 1 sec bewegen voor die 10% gesloten is). Want als die voor 100% en 0% alleen naar het energieverbruik kijkt, en wacht tot dat laag is, dan heb je niks aan het aanpassen van de tijden.
Van de Fibaro weet ik dan wel dat die ook ongekalibreert kan draaien. Misschien dat het daarmee wel goed gaat.
[...]
Dat lijkt mij dus niet. De roller shutter rapporteert een percentage en HA gebruikt dat. En aangezien de roller shutter niet verder dan 0% en 100% kan zal HA ook niks anders laten zien.
En als je een draaischakelaar aansluit op in ieder geval de Fibaro, maar zal ook vast voor de Shelly zijn, dan kun je die schakelaar wel vast houden / zetten, maar als de Fibaro ziet dat die boven / beneden is gaat het relais ook gewoon uit.
I-King schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:59:
@RobertMe Met 'gaat hij alsnog verder' doelde ik dan ook van 85% verder naar 100%.
Ik merk al dat mijn probleem niet zo eenvoudig is op te lossen. Ik ga eens kijken of een fibaro of shelly aanschaffen wat kan zijn. Wellicht dat ik ook nog kan kijken of ik nog wat kan afvangen in HA. bijvoorbeeld de kalibratie uitzetten met mijn huidige QS-Zigbee-C01 en dan het zonnescherm alleen bedienen d.m.v. automation. Dus scherm 100% sluiten knop en dan op basis van tijd het scherm laten sluiten. knop met 50% sluiten is de helft van de tijd en openen kan dan langer zijn dan de sluittijd.RobertMe schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:09:
[...]
Nee, als je de tijd inkort dan zal lijkt mij ook gerapporteerd worden dat hij op 100% of 0% staat. Immers denkt die dat die na 10 seconden volledig open of volledig dicht is, waardoor effectief de motor te kort gedraaid heeft om open/dicht te zijn gegaan. Maar de Fibaro of Shelly gaan wel uit van "10 seconden voor te sluiten, ik heb 10 seconden gedraaid, dus ben nu op 100%". Immers weet de tussenmodule niet de stand van het scherm. Die kan deze alleen gokken op basis van de tijd die het kost om volledig open en volledig dicht te gaan in combinatie met hoe lang die "stroom heeft gegeven om te bewegen". En vrijwel gegarandeerd dat als je het scherm alleen laat bewegen tussen 10% en 90% dat er een steeds groter verschil in de daadwerkelijke stand ontstaat. Immers is die open en sluitingstijd ook niet exact en zullen er ook invloeden zijn waardoor het de ene keer langzamer of sneller gaat dan de andere keer. En dat zal ook zijn waarom, in ieder geval de Fibaro, bij 0% en 100% lijkt door te lopen totdat die meet dat ee motor uit is. Op dat moment weet die immers zeker dat die de 0% of 100% bereikt heeft, en dus op de "geijkte" positie is. En alles daar tussenin is puur op de gok op basis van de kalibratie op basis van niet constante tijden. (Een zonnescherm zal in de wind echt wel sneller of langzamer dicht gaan doordat het scherm of omhoog waait en daardoor wat lichter is / minder kracht vereist is, of juist naar beneden wordt gedrukt en daardoor zwaarder is / meer kracht vereist).
met conditions kan ik dan afvangen dat de knop sluiten niet werkt als het scherm al (deels) gesloten is o.i.d.
Je zou ook natuurlijk een deurswitch kunnen pakken en die ergens in je zonnescherm kunnen monteren. Dan kun je je apparaatje lekker laten draaien met een vaste tijd voor het openen, en voor het sluiten wacht je gewoon tot het event dat de deursensor zegt dat die weer gesloten is.belly89 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:22:
[...]
Ik merk al dat mijn probleem niet zo eenvoudig is op te lossen. Ik ga eens kijken of een fibaro of shelly aanschaffen wat kan zijn. Wellicht dat ik ook nog kan kijken of ik nog wat kan afvangen in HA. bijvoorbeeld de kalibratie uitzetten met mijn huidige QS-Zigbee-C01 en dan het zonnescherm alleen bedienen d.m.v. automation. Dus scherm 100% sluiten knop en dan op basis van tijd het scherm laten sluiten. knop met 50% sluiten is de helft van de tijd en openen kan dan langer zijn dan de sluittijd.
met conditions kan ik dan afvangen dat de knop sluiten niet werkt als het scherm al (deels) gesloten is o.i.d.
Dan weet je altijd dat je zonnescherm dicht is.
Kost wel wat extra hardware maar een deursensortje is niet zo ontzettend duur en het haalt veel van het gokwerk uit je automatisering
Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.
Ik heb die forecast.solar integratie van de week geïnstalleerd. Met de huidige versie kan je in een enkele integratie nu meerdere panelen oriëntaties invoeren.Hippe Lip schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 22:27:
[...]
Ha, die was ik helemaal vergeten. Bij het toevoegen van PV-panelen vraagt-ie achteloos of je er een forecast aan toe wil voegen en dat deed ik dus. Maar dat gaat helemaal niet goed.
Probleem is hier dat ik 19 panelen op Oost heb en 21 panelen op West. En die Forecast kan maar één richting aan. Misschien dat de betaalde versie meer kan, maar dat nut zie ik (nog?) niet zo. In de documentatie en in de settings zag ik geen mogelijkheid voor meerdere omvormers en panelen in verschillende richtingen. Kijk ik misschien niet goed? Dat lijkt me namelijk helemaal niet zo’n vreemde situatie.
[...]
Dat gaat dus niet vanwege de verschillende oriëntaties.
Ik denk dat ik die forecast er maar weer uit moet slopen als die niet twee verschillende sets kan forecasten.
Edit:
Kom er nu net achter dat ik die forecast integratie nóg een keer kan doen. En dan voor de andere set panelen.
Morgen verder hiermee. Bedtijd voor de ouwe nu
Ik vroeg mij alleen af hoe nauwkeurig het actuele opgewekte vermogen wordt weergegeven. Als ik het vergelijk met de buienradar irradiance sensor zit er momenteel met bewolkt weer een hoop verschil in. En dan heb ik het niet over de voorspelling voor de volgende dag, maar wat de sensor.power_production_now aangeeft.
Ik heb nog geen zonnepanelen, maar ik probeer hiermee uit te zoeken hoe ik het meest voordelig zonnepanelen kan aanwenden, vnl. vanwege mijn elektrische boiler.
Soms ben ik bijna gelukkig
Het is niet echt accuraat wat forecast.solar weergeeft. Op een onbewolkte dag wel, maar goed, dan is het ook makkelijkJukeboxBill schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:28:
[...]
Ik heb die forecast.solar integratie van de week geïnstalleerd. Met de huidige versie kan je in een enkele integratie nu meerdere panelen oriëntaties invoeren.
Ik vroeg mij alleen af hoe nauwkeurig het actuele opgewekte vermogen wordt weergegeven. Als ik het vergelijk met de buienradar irradiance sensor zit er momenteel met bewolkt weer een hoop verschil in. En dan heb ik het niet over de voorspelling voor de volgende dag, maar wat de sensor.power_production_now aangeeft.
Ik heb nog geen zonnepanelen, maar ik probeer hiermee uit te zoeken hoe ik het meest voordelig zonnepanelen kan aanwenden, vnl. vanwege mijn elektrische boiler.
Als ik de open/close time op 5s instel dan gaat hij bijv. van 100% naar 78%. Ik kan hem dan echter weer opnieuw sluiten en dan loopt hij van 78% naar 56%. Ik denk dat je hiermee dus wel redelijk kan bereiken wat je wil, echter kun je wel verder dan jouw 'max' percentage. Misschien dat je dat weer met HA kan afvangen. Echter laat ik 't hierbij, dan wordt het Shelly topic wellicht relevanter
Inmiddels heb ik met de custom button card knoppen aangemaakt die een groep lampen (Hue) schakelt. Momenteel lukt het om de kaart van een kleur (rood) te voorzien wanneer de lampen aan staan.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7Xi1TeIz4Qf3a2MQgqug6SqL.jpg?f=user_large)
Wat ik graag wil is dat de kaart, in plaats van de kleur rood, de kleur van de lampen aangeeft. Dus als de lampen ingesteld staan op blauw dat de kaart dan blauw kleurt. Is dit eenvoudig te doen?
Momenteel ziet mijn code er als volgt uit. Ik vermoed dat ik bij color op een of andere manier naar de conditie van de lamp moet verwijzen maar ik kom er niet uit hoe ik dit doe.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| type: custom:button-card entity: light.lampen_keuken_all show_state: true name: ' ' icon: mdi:faucet-variant color: red color_type: card tap_action: action: toggle |
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 04-08-2022 16:10 . Reden: yaml code tags ]
Zo simpel kan het zijnSeptillion schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:09:
@Walterv91 Volgens de doc zou dat simpelweg met "color: auto" zo moeten kunnen.
Bedankt voor het testen, wordt erg gewaardeerdI-King schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:00:
@belly89 @RobertMe Ik heb het gelijk even getest met de shelly 2.5. De open/close time is eigenlijk gewoon een timeout. Na calibratie kun je regelen op percentage en dat werkt bij mij gewoon goed. Op 0 en 100% loopt hij gewoon door tot het eindpunt is bereikt. Dat is afhankelijk van stroomverbruik. Typisch schakelt hij op 0W, maar kun je handmatig overriden (stel jouw shutters gebruiken 100W bij open/dicht en 3W bij stilstand kun je dat instellen als afkapwaarde).
Als ik de open/close time op 5s instel dan gaat hij bijv. van 100% naar 78%. Ik kan hem dan echter weer opnieuw sluiten en dan loopt hij van 78% naar 56%. Ik denk dat je hiermee dus wel redelijk kan bereiken wat je wil, echter kun je wel verder dan jouw 'max' percentage. Misschien dat je dat weer met HA kan afvangen. Echter laat ik 't hierbij, dan wordt het Shelly topic wellicht relevanter
Alles opnieuw opgestart (docker op Synology) en laatste versie gedownload. Werkt allemaal niet. Ook niet een nieuwe integratie toevoegen. Iemand een tip?
remember your end, someone owns us
Sonoff leek me juist ideaal omdat hun ook deur schakelaars en ontvangers in het arsenaal hebben en niet heel.duur zijn. Ik denk dat je onder de ontvangers iets anders verstaat dan ik, want zo er ik weet kan ik nergens een Hue ontvanger vinden die schakelbaar is via een schakelaar alsmede signalen wireless ontvangt.AndereKoekoek schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 06:51:
[...]
Er zijn er een hoop. Naast Sonoff heb je ook Xiaomi Aqara. Maar bijvoorbeeld de smart spullen van IKEA gebruiken ook Zigbee. En Philips hue heeft er ook eentje, maar die is meteen 35 euro.
Zelf heb ik zowel Sonoff als IKEA bewegingsensoren gehad. Heb uiteindelijk die van Sonoff vervangen voor IKEA.
Sonoff is wel een flink stuk kleiner, maar als iemand de garage inliep dan werd dit niet altijd gedetecteerd. Sonoff verloor ook nog wel eens connectie en moest ik opnieuw pairen.
Nu met de IKEA sensoren werkt het heel stabiel. Ze zijn alleen ze groot
Edit: overigens heb ik een Conbee stick met een verlengkabel als zigbee ontvanger.
Dit is het enige wat in de buurt komt van de klik aan klik uit inbouw module, als in domme lampen smart maken bijv:
https://www.sonoff.nl/a-6...-zigbee-mini/#description
https://www.home2link.nl/zigbee-hue-inbouwschakelaar.html
Shelly heb ik ook voorbij zien komen maar is wifi en duurder.
Maar sonoff lijkt dus leuk maar is niet echt betrouwbaar? Dat idee had ik juist bij het IKEA spul
Daarnaast gaat ESXI en een NUC ook niet altijd goed.
Is deze setup nog van deze tijd? Zijn er goede gratis alternatieven? Wat is het voordeel om Home Assistant Operating System te draaien (ik heb nu supervised)?
[ Voor 31% gewijzigd door ngommers op 04-08-2022 20:15 . Reden: Beter mijn vraag beschreven. ]
Zeer interessante setup, zover ben ik nog niet. Ik ben begonnen met een Raspberry PI, daar liep ik te snel tegen beperkingen daarna over gegaan naar een Nuc met VMware ESXI waar ik debian op draai met Home Assistant Supervised. Een van de voordelen van ESXI is dat ik een snapshot kan maken voordat ik aan de knutsel ga, crasht HA kan ik snapshot terugzetten en klaar. Hoe ga jij hiermee om? Hoe maak je je backups? Aangezien ESXI en een NUC niet helemaal goed samen gaan zit ik er aan te denken om ook Hass OS direct op de NUC te installeren maar ben dus benieuwd hoe je het met je backups regelt.sygys schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 17:24:
Een paar posts geleden stuurde ik dat ik een keer zou gaan beginnen aan het showen van mijn volledige setup. Ik weet eerlijk gezegd niet goed waar ik moet beginnen. Er zit zoveel in dat dit een pagina's lange post zou worden.
Goed laat ik een poging wagen. Het lijkt me het beste om een opsomming te maken per ruimte.Het systeem
Ik draai home assistant momenteel op een intel NUC i7 10th gen. met custom waterkoel case. Deze heb ik laten maken in Vietnam.
Deze NUC draait HASS OS
[Afbeelding]
Daarop aangesloten zit een Google Coral usb stick die de object en persoonsherkenning voor zijn rekening neemt. Hiermee wordt de CPU zoveel mogelijk ontzien. (deze draait namelijk met coral stick op ongeveer 40% CPU load continu)
Naast de Coral heb ik nog een Zwave-stick van Aeotec. Deze regelt de 12 thermostaatkranen en monitort onze 4 zwave rookmelders.
## Integraties ##
- Fritzbox
- Broadlink
- Buienradar
- DLNA media renderer
- ESPhome
- Zonopbrengst thuis
- Frigate
- Generic camera
- Google cast
- HACS
- Tstat homekit
- Motion blinds
- Core-Mosquitto
- Nanoleaf shapes
- Nmap tracker
- Node Red
- Android tv notify
- Onvif
- Opentherm gateway
- RDW
- Samsung tv
- Sonos
- Speedtest
- Steam
- Sure petcare
- Xbox
- Xiaomi miio
- Zwave JS
Ik heb HassOS als VM draaien op ESXi op een Intel NUC en dat draait prima. Zou ik niet meer anders willen want inderdaad wil ik graag een snapshot hebben voor ik “pruts” of een update installeer. Is zo langzamerhand ook zo’n bepalend systeem geworden in de aansturing van ons huis dat ik zelfs wel eens heb gekeken of ik het niet in een cluster of fail-over configuratie kan draaien.ngommers schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 20:22:
[...]
Zeer interessante setup, zover ben ik nog niet. Ik ben begonnen met een Raspberry PI, daar liep ik te snel tegen beperkingen daarna over gegaan naar een Nuc met VMware ESXI waar ik debian op draai met Home Assistant Supervised. Een van de voordelen van ESXI is dat ik een snapshot kan maken voordat ik aan de knutsel ga, crasht HA kan ik snapshot terugzetten en klaar. Hoe ga jij hiermee om? Hoe maak je je backups? Aangezien ESXI en een NUC niet helemaal goed samen gaan zit ik er aan te denken om ook Hass OS direct op de NUC te installeren maar ben dus benieuwd hoe je het met je backups regelt.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Hier kun je beter je vraag stellen, aangezien daar meer mensen mee kunnen denken: Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4ngommers schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 20:22:
[...]
Zeer interessante setup, zover ben ik nog niet. Ik ben begonnen met een Raspberry PI, daar liep ik te snel tegen beperkingen daarna over gegaan naar een Nuc met VMware ESXI waar ik debian op draai met Home Assistant Supervised. Een van de voordelen van ESXI is dat ik een snapshot kan maken voordat ik aan de knutsel ga, crasht HA kan ik snapshot terugzetten en klaar. Hoe ga jij hiermee om? Hoe maak je je backups? Aangezien ESXI en een NUC niet helemaal goed samen gaan zit ik er aan te denken om ook Hass OS direct op de NUC te installeren maar ben dus benieuwd hoe je het met je backups regelt.
Hiermee kan ik beter bepalen of de ramen open moeten of juist niet :-)
Ik ken alleen de netatmo weerstations voor Home Assistant, maar zijn er nog andere simpelere? Ik prefereer zigbee of wifi protocol.
Backup terugzetten?ChangeLife4Ever schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:14:
Zit ineens met t volgende. Alle integraties zijn offline/kapot/werken niet meer. Netatmo, Tado, HomeWizzard deden t allemaal. Nu meldingen als “ Device did not respond as expected”, “ Error connecting to the Hue bridge at…”.
Alles opnieuw opgestart (docker op Synology) en laatste versie gedownload. Werkt allemaal niet. Ook niet een nieuwe integratie toevoegen. Iemand een tip?
Simpel zelf bouwen met een ESP32 (die ESPHOME runt) en een BME280? Dat is echt heel goed te doen en werkt goed. Doe je er een fijnstof sensor bij, meet je nog de luchtkwaliteit ook.crimby schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 21:55:
Met deze warme dagen heb ik toch een mooie use case gevonden voor een weerstation. Of eigenlijk een temperatuursensor voor buiten.
Hiermee kan ik beter bepalen of de ramen open moeten of juist niet :-)
Ik ken alleen de netatmo weerstations voor Home Assistant, maar zijn er nog andere simpelere? Ik prefereer zigbee of wifi protocol.
Atomstack X7 Pro 10w laser cutter
Maar dan moet ik h’m ook nog waterdicht maken. Heb nog wel ergens een boardje liggen…. Mja nog geen ervaring meeJeroenH schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 21:58:
[...]
Simpel zelf bouwen met een ESP32 (die ESPHOME runt) en een BME280? Dat is echt heel goed te doen en werkt goed. Doe je er een fijnstof sensor bij, meet je nog de luchtkwaliteit ook.

Ja, even iets van een doosje omheen bouwen en misschien met wat nagellak de print verzegelen. Maar ik had er tot vorige week ook geen ervaring mee en ik bouwde een CO2 sensor voor in onze woonkamer binnen één avond.crimby schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 22:01:
[...]
Maar dan moet ik h’m ook nog waterdicht maken. Heb nog wel ergens een boardje liggen…. Mja nog geen ervaring mee
Atomstack X7 Pro 10w laser cutter
Overigens zou ik er zelf dan ook meteen een licht sensor aan toevoegen. In combinatie met elektrische rolluiken is het ook wel fijn om 's nachts met dit weer het rolluik open te laten, maar met de slaapkamer op noord komt er 's morgens wel een flinke bak licht in vanaf nu een uur of 6. Nu sluit ik het rolluik op basis van de hoogte van de zon (meen bij -5°), maar dat is het ook niet. Afhankelijk van weer (zonnig vs bewolkt bv) maakt dat ook nogal een verschil.
Dit topic is gesloten.
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.