Misschien iets heel simpels, maar kan het zijn dat je in de config van deze group "all: true" hebt staan?
Ik heb HAOS draaien op een RPi3
Nee. Die loopt inderdaad twee uur achter! Maar hoe kunnen de log tijden van de events dan wel kloppen?TheFes schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:45:
[...]
Krijg je de correcte tijd te zien als je {{ now() }} in Developer Tools > Templates zet?
Het zou goed kunnen dat de tijden in de logs worden getoond aan de hand van de tijdzone-instellingen van je browser, en niet die van je server.Jab65 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:21:
Nee. Die loopt inderdaad twee uur achter! Maar hoe kunnen de log tijden van de events dan wel kloppen?
Staan je tijdzone-instellingen wel goed in je instellingen in Home Assitant (Settings -> System -> General)? Wat zie je daar staan?
Toevallig een android toestel tussen zitten ?CAP-Team schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 13:04:
Het geldt voor de groep, als ik de historie van mezelf of van mijn vrouw bekijk dan klopt het wel
Die heb ik inmiddels aangepast. Tijd in de template is nu juist. Had hem nog leeg omdat ik dacht dat dat alleen nodig zou zijn als ik een afwijkende waarde wilde gebruiken (de logtijden waren immers juist en de locatie stond goed....).Sicco92 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:26:
[...]
Het zou goed kunnen dat de tijden in de logs worden getoond aan de hand van de tijdzone-instellingen van je browser, en niet die van je server.
Staan je tijdzone-instellingen wel goed in je instellingen in Home Assitant (Settings -> System -> General)? Wat zie je daar staan?
Dit klopt (net even getest)Sicco92 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:26:
[...]
Het zou goed kunnen dat de tijden in de logs worden getoond aan de hand van de tijdzone-instellingen van je browser, en niet die van je server.
@Jab65 Ik vermoed dat je tijd in Settings > System > General op GMT staat, en die tijd wordt gebruikt als basis voor je automations.
De tijden die je in de GUI ziet zijn gebaseerd op de tijdzone van het apparaat waarmee je de frontend bekijkt. Ik had dus net mijn tijdzone even op Australie gezet, en toen zag ik in HA dat het 20:27 was. Als ik echter een time trigger op 14:30 zou hebben staan, zou die net een paar minuten geleden getriggerd zijn, omdat die uitgaat van de systeem-instellingen.
Ow, je had het al opgelost
Geen oplossing voor je niet werkende groep, maar je zou ook de state van je zone kunnen gebruiken.CAP-Team schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 13:04:
Het geldt voor de groep, als ik de historie van mezelf of van mijn vrouw bekijk dan klopt het wel
zone.home heeft als state het aantal mensen wat thuis is. Sinds dat gewijzigd is een aantal maanden geleden heb ik die person group uit mijn config gegooid.
Mijn gekoppelde device trackers komen wel netjes op thuis of niet thuis te staan, maar in de person entiteit wordt dit niet lekker verwerkt, en dus ook niet in de person group.
ja 2 android toestellenJerry_bboy schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:30:
[...]
Toevallig een android toestel tussen zitten ?
[ Voor 36% gewijzigd door CAP-Team op 29-07-2022 14:43 ]
Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X
Ah oke, dan werkt wat ik net zei ook niet, want de state van de zone gaat uit van person.entities.CAP-Team schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:42:
Mijn gekoppelde device trackers komen wel netjes op thuis of niet thuis te staan, maar in de person entiteit wordt dit niet lekker verwerkt, en dus ook niet in de person group.
[...]
ja 2 android toestellen
Heb je meerdere device trackers per person die met elkaar conficteren misschien?
Ik heb bij beide een google maps device tracker en een netwerk device tracker die pingt of een device aanwezig is. Kan die wel eens ontkoppelen, kijken of dat verschil uit maakt
En toevallig pas geleden een update gedaan van HA ?CAP-Team schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:42:
[...]
ja 2 android toestellen
Anders even cache verwijderen uit de app van HA op android. En misschien zelfs gegevens wissen helaas.
Ik probeer een script te bouwen dat mijn warmtepomp aanstuurt. Triggert elke minuut, kijkt of het setpoint aangepast moet worden en moet dan bij een nieuw setpoint een MQTT bericht eruit gooien.
Is er een manier om de berekende waarde in de condition als payload in de service te krijgen? De condition zo werkt prima, die bepaald of we wel of niet een nieuw setpoint moeten sturen.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
| alias: Panasonic optimizer sequence: - alias: >- Check what the output temperature is supposed to be and if it needs to be updated condition: template value_template: > {% set outputtemp = states('sensor.aquarea_outlet_temperature') | float %} {% set targettemp = states('sensor.aquarea_outlet_target_temperature') | float %} {% set frequency = states('sensor.aquarea_compressor_frequency') | float %} {% set setpoint = state_attr('climate.panasonic_wp', 'temperature') | float %} {% set roomTemperature = states('sensor.temperatuur_keuken') | float %} {% set outsideTemp = states('sensor.aquarea_outdoor_ambient') | float %} {% set deltaT = setpoint - roomTemperature %} {% set WARBasetemp = 28 %} {% set shift = 0 %} {% set hystOff = 0.5 %} {% set lowpowerlimittemp = 1 %} {% set newtarget = targettemp %} {% set WARsetpoint = WARBasetemp - outsideTemp %} {% if WARsetpoint < 35 %} {% set WARsetpoint = 30 %} {% endif %} {% if roomTemperature < (setpoint - 1.5) %} {% set shift=3%} {% elif roomTemperature < (setpoint -1 ) %} {% set shift=2%} {% elif roomTemperature < (setpoint - 0.5)%} {% set shift=1%} {% elif roomTemperature < (setpoint + 0.0)%} {% set shift = 0%} {% elif roomTemperature < (setpoint + 0.2)%} {% set shift = -1%} {% elif roomTemperature < (setpoint + 0.4)%} {% set shift = -2%} {% elif roomTemperature < (setpoint + 0.6)%} {% set shift = -3%} {% endif %} {% if outsideTemp > lowpowerlimittemp and roomTemperature > (setpoint -1) %} {% set newtarget = outputtemp - 1%} {% else %} {% set newtarget = WARBasetemp + shift%} {% endif %} {% if roomTemperature < (setpoint + hystOff ) %} {% set newtarget = newtarget %} {% if frequency == 0 and roomTemperature < setpoint %} {% set newtarget = outputtemp + 4 %} {% endif %} {% if frequency > 0 and outputtemp < 24 %} {% set newtarget = outputtemp + 2%} {% endif %} {% else %} {% set newtarget = outputtemp -3 %} {% endif %} {% if newtarget < 20 %} {% set newtarget = 20 %} {% endif %} {% if newtarget == targettemp %} false {% else %} true {% endif %} - service: mqtt.publish data: topic: panasonic_heat_pump/commands/SetZ1HeatRequestTemperature payload_template: '{{newtarget}}' - device_id: '' domain: '' entity_id: '' mode: single |
Is er een manier om de berekende waarde in de condition als payload in de service te krijgen? De condition zo werkt prima, die bepaald of we wel of niet een nieuw setpoint moeten sturen.
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 29-07-2022 15:39 . Reden: yaml code tags ]
Heerlijk zo'n template wat door de GUI gehakmolen heen is gegaandeWit schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 15:23:
Ik probeer een script te bouwen dat mijn warmtepomp aanstuurt. Triggert elke minuut, kijkt of het setpoint aangepast moet worden en moet dan bij een nieuw setpoint een MQTT bericht eruit gooien.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 alias: Panasonic optimizer sequence: - alias: >- Check what the output temperature is supposed to be and if it needs to be updated condition: template value_template: > {% set outputtemp = states('sensor.aquarea_outlet_temperature') | float %} {% set targettemp = states('sensor.aquarea_outlet_target_temperature') | float %} {% set frequency = states('sensor.aquarea_compressor_frequency') | float %} {% set setpoint = state_attr('climate.panasonic_wp', 'temperature') | float %} {% set roomTemperature = states('sensor.temperatuur_keuken') | float %} {% set outsideTemp = states('sensor.aquarea_outdoor_ambient') | float %} {% set deltaT = setpoint - roomTemperature %} {% set WARBasetemp = 28 %} {% set shift = 0 %} {% set hystOff = 0.5 %} {% set lowpowerlimittemp = 1 %} {% set newtarget = targettemp %} {% set WARsetpoint = WARBasetemp - outsideTemp %} {% if WARsetpoint < 35 %} {% set WARsetpoint = 30 %} {% endif %} {% if roomTemperature < (setpoint - 1.5) %} {% set shift=3%} {% elif roomTemperature < (setpoint -1 ) %} {% set shift=2%} {% elif roomTemperature < (setpoint - 0.5)%} {% set shift=1%} {% elif roomTemperature < (setpoint + 0.0)%} {% set shift = 0%} {% elif roomTemperature < (setpoint + 0.2)%} {% set shift = -1%} {% elif roomTemperature < (setpoint + 0.4)%} {% set shift = -2%} {% elif roomTemperature < (setpoint + 0.6)%} {% set shift = -3%} {% endif %} {% if outsideTemp > lowpowerlimittemp and roomTemperature > (setpoint -1) %} {% set newtarget = outputtemp - 1%} {% else %} {% set newtarget = WARBasetemp + shift%} {% endif %} {% if roomTemperature < (setpoint + hystOff ) %} {% set newtarget = newtarget %} {% if frequency == 0 and roomTemperature < setpoint %} {% set newtarget = outputtemp + 4 %} {% endif %} {% if frequency > 0 and outputtemp < 24 %} {% set newtarget = outputtemp + 2%} {% endif %} {% else %} {% set newtarget = outputtemp -3 %} {% endif %} {% if newtarget < 20 %} {% set newtarget = 20 %} {% endif %} {% if newtarget == targettemp %} false {% else %} true {% endif %} - service: mqtt.publish data: topic: panasonic_heat_pump/commands/SetZ1HeatRequestTemperature payload_template: '{{newtarget}}' - device_id: '' domain: '' entity_id: '' mode: single
Maar dat kan door de waardes op te slaan in variables
Zo dus:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
| alias: Panasonic optimizer sequence: - variables: targettemp: "{{ states('sensor.aquarea_outlet_target_temperature') | float }}" newtarget: > {% set outputtemp = states('sensor.aquarea_outlet_temperature') | float %} {% set frequency = states('sensor.aquarea_compressor_frequency') | float %} {% set setpoint = state_attr('climate.panasonic_wp','temperature') | float %} {% set roomTemperature = states('sensor.temperatuur_keuken') | float %} {% set outsideTemp = states('sensor.aquarea_outdoor_ambient') | float %} {% set deltaT = setpoint - roomTemperature %} {% set WARBasetemp = 28 %} {% set shift = 0 %} {% set hystOff = 0.5 %} {% set lowpowerlimittemp = 1 %} {% set newtarget = targettemp %} {% set WARsetpoint = WARBasetemp - outsideTemp %} {% if WARsetpoint < 35 %} {% set WARsetpoint = 30 %} {% endif %} {% if roomTemperature < (setpoint - 1.5) %} {% set shift=3%} {% elif roomTemperature < (setpoint -1 ) %} {% set shift=2%} {% elif roomTemperature < (setpoint - 0.5)%} {% set shift=1%} {% elif roomTemperature < (setpoint + 0.0)%} {% set shift = 0%} {% elif roomTemperature < (setpoint + 0.2)%} {% set shift = -1%} {% elif roomTemperature < (setpoint + 0.4)%} {% set shift = -2%} {% elif roomTemperature < (setpoint + 0.6)%} {% set shift = -3%} {% endif %} {% if outsideTemp > lowpowerlimittemp and roomTemperature > (setpoint -1) %} {% set newtarget = outputtemp - 1%} {% else %} {% set newtarget = WARBasetemp + shift%} {% endif %} {% if roomTemperature < (setpoint + hystOff ) %} {% set newtarget = newtarget %} {% if frequency == 0 and roomTemperature < setpoint %} {% set newtarget = outputtemp + 4 %} {% endif %} {% if frequency > 0 and outputtemp < 24 %} {% set newtarget = outputtemp + 2%} {% endif %} {% else %} {% set newtarget = outputtemp -3 %} {% endif %} {% if newtarget < 20 %} {% set newtarget = 20 %} {% endif %} {{ newtarget }} - alias: >- Check what the output temperature is supposed to be and if it needs to be updated condition: template value_template: > {{ newtarget == targettemp }} - service: mqtt.publish data: topic: panasonic_heat_pump/commands/SetZ1HeatRequestTemperature payload_template: '{{ newtarget }}' mode: single |
Oh, en wat @Septillion zegt! Je kunt je automation laten triggeren op state changes van de entities die je in deze templates gebruikt, in plaats van elke minuut
Ennuh, klopt je condition wel? Hij gaat nu alleen verder als de targettemp gelijk is aan newtarget. Moet hij niet juist een nieuwe temperatuur instellen als die ongelijk aan elkaar zijn (!= dus)?
@deWit Een automation laten pollen is eigenlijk zelden een echt slimme oplossing... Hele idee van HA is nu juist dat je state-based kan triggeren.
Zojuist heb ik een docker container met Home Assistant aangemaakt en om de een of andere reden vergeet die telkens na uitlog dat ik dark mode had aangezet
Moet je bij docker iets doen voordat deze instelling actief blijft?
edit: En nu onthoud ie het wel
, ingelogd dan, login scherm blijft in light mode.
Moet je bij docker iets doen voordat deze instelling actief blijft?
edit: En nu onthoud ie het wel
[ Voor 16% gewijzigd door Raven op 29-07-2022 18:39 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Mag ik vragen welke google maps integratie je hiervoor gebruikt en hoe je deze geconfigureerd hebt?CAP-Team schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:53:
Ik heb bij beide een google maps device tracker en een netwerk device tracker die pingt of een device aanwezig is. Kan die wel eens ontkoppelen, kijken of dat verschil uit maakt
Ik gok deze:B-Force schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 08:25:
[...]
Mag ik vragen welke google maps integratie je hiervoor gebruikt en hoe je deze geconfigureerd hebt?
https://www.home-assistant.io/integrations/google_maps/
YAML:
1
2
3
4
| device_tracker: - platform: google_maps username: !secret devicetracker_user scan_interval: 300 |
Bij username vul je je e-mailadres in
En je moet de cookies van Google opslaan in een bestand
zie ook https://www.home-assistant.io/integrations/google_maps
Heeft er iemand ooit een last gehad wanneer hij een dashboard wil casten, hij gewoon een wit scherm krijgt, ipv het dashboard?
Net ervoor zegt hij, nabu casa, connected, dan hoor ik het geluidje, en krijg ik gewoon wit scherm
Net ervoor zegt hij, nabu casa, connected, dan hoor ik het geluidje, en krijg ik gewoon wit scherm
Is het in een automation bij de condition van een choose action eigenlijk mogelijk om op de een of andere manier een value_template te gebruiken waarbij je ook een 'for:' zet?
Omdat de numeric state dat niet kan, dacht ik slim te zijn door
te gebruiken. Maar dat mag niet want 'Message malformed: extra keys not allowed'.
Zie ik iets over het hoofd?
Omdat de numeric state dat niet kan, dacht ik slim te zijn door
code:
1
2
3
4
5
| - condition: template
value_template: >
{{state_attr('cover.screens_zijkant', 'current_position') | int >
99 }}
for: '01:00:00' |
te gebruiken. Maar dat mag niet want 'Message malformed: extra keys not allowed'.
Zie ik iets over het hoofd?
@Recoil Volgens mij niet. En dat heeft te maken met het feit dat de template niet in de recorder zit en er dus ook geen geschiedenis van op te vragen is.
Wil je wel een for erop doen kan je het in een template sensor gieten.
Wil je wel een for erop doen kan je het in een template sensor gieten.
Ik zit met een vreemd probleem waar ik maar niet uitkom.
Ik heb een Raspberry Pi 3 B 1GB met daarop Home Assistant. Anderhalve maand geleden heb ik de opslag verplaatst van SD-card naar een SSD-schijf. Dat heb ik gedaan middels de functionaliteit voor het verplaatsen van de data in Home Assistant zelf.
Verder leest de raspberry de p1 poort van onze slimme meter uit en is er via een verlengkabel een zzh Multiprotocol RF Stick (CC2652R1 - External Antenna) aangesloten voor de zigbee apparaten.
Na de update naar Home Assistant 2022.7.0 lukte het een tijd lang niet om te update naar volgende versie. De installatie bleef dan hangen en de raspberry moest dan hard uitgezet worden om Home Assistant weer levend te krijgen. Ondertussen liep de installatie ook iedere ochtend rond 6 uur vast, althans rond dat tijdstip stopte de logging van de stroom. Helaas geen tijd gehad om er toen verder in te duiken.
Van de week was er een core-update naar 8.4 (ik zat op 8.2) en daarna lukte het wel om te updaten naar 7.7. . Ik hoopte dat daarmee het probleem in de vroege ochtend ook zou verdwijnen. Helaas is dat niet het geval.
Iemand enig idee wat het vastlopen rond 06.00u zou kunnen veroorzaken? Ik zie helaas geen logs meer omdat ik de raspberry na zo'n vastloper van het stroom moet afhalen om weer opgestart te krijgen. Of kijk ik niet goed?
Of is mijn raspberry niet krachtig genoeg voor wat ik draai en kan ik beter naar een 4 overstappen?
Installatie:
Ik heb een Raspberry Pi 3 B 1GB met daarop Home Assistant. Anderhalve maand geleden heb ik de opslag verplaatst van SD-card naar een SSD-schijf. Dat heb ik gedaan middels de functionaliteit voor het verplaatsen van de data in Home Assistant zelf.
Verder leest de raspberry de p1 poort van onze slimme meter uit en is er via een verlengkabel een zzh Multiprotocol RF Stick (CC2652R1 - External Antenna) aangesloten voor de zigbee apparaten.
Na de update naar Home Assistant 2022.7.0 lukte het een tijd lang niet om te update naar volgende versie. De installatie bleef dan hangen en de raspberry moest dan hard uitgezet worden om Home Assistant weer levend te krijgen. Ondertussen liep de installatie ook iedere ochtend rond 6 uur vast, althans rond dat tijdstip stopte de logging van de stroom. Helaas geen tijd gehad om er toen verder in te duiken.
Van de week was er een core-update naar 8.4 (ik zat op 8.2) en daarna lukte het wel om te updaten naar 7.7. . Ik hoopte dat daarmee het probleem in de vroege ochtend ook zou verdwijnen. Helaas is dat niet het geval.
Iemand enig idee wat het vastlopen rond 06.00u zou kunnen veroorzaken? Ik zie helaas geen logs meer omdat ik de raspberry na zo'n vastloper van het stroom moet afhalen om weer opgestart te krijgen. Of kijk ik niet goed?
Of is mijn raspberry niet krachtig genoeg voor wat ik draai en kan ik beter naar een 4 overstappen?
Installatie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
| Version core-2022.7.7 Installation Type Home Assistant OS Development false Supervisor true Docker true User root Virtual Environment false Python Version 3.10.5 Operating System Family Linux Operating System Version 5.15.32-v8 CPU Architecture aarch64 Timezone Europe/Amsterdam Configuration Directory /config Home Assistant Cloud Logged In false Reach Certificate Server ok Reach Authentication Server ok Reach Home Assistant Cloud ok Home Assistant Supervisor Host Operating System Home Assistant OS 8.4 Update Channel stable Supervisor Version supervisor-2022.07.0 Agent Version 1.2.1 Docker Version 20.10.14 Disk Total 458.4 GB Disk Used 15.6 GB Healthy true Supported true Board rpi3-64 Supervisor API ok Version API ok Installed Add-ons WireGuard (0.7.0), Terminal & SSH (9.6.0), Mosquitto broker (6.1.2), File editor (5.3.3), NGINX Home Assistant SSL proxy (3.1.5), Duck DNS (1.15.0), Samba share (10.0.0), Samba Backup (5.1.1), Zigbee2mqtt Edge (edge), Zigbee2MQTT (1.26.0-1), Grafana (7.6.0), InfluxDB (4.5.0) Dashboards Dashboards 2 Resources 0 Views 3 Mode storage Recorder Oldest Run Start Time July 20, 2022 at 06:18 Current Run Start Time July 30, 2022 at 10:21 Estimated Database Size (MiB) 293.86 MiB Database Engine sqlite Database Version 3.38.5 |
Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.
Stond bij mij ook op de wenslijst. Ik heb een datetime helper aangemaakt (met alleen time), en deze wordt in het script uitgelezen wanneer de timer start wordt aangeroepen.JoepW schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 15:36:
[...]
Dit is niet helemaal wat ik zoek.
Ik wil de duration vullen met een helper ipv dat in de automation de tijd hard gedefinieerd is.
Dus precies wat jij zegt wat je nog wilt uitzoeken![]()
Helper vullen op een dashboard (of zelfs met een startup script naar een default zetten) en dan de waarde van de helper gebruiken als Duration.
Script is nu als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| alias: timer_warmwater_start_variable
sequence:
- service: timer.start
data:
duration: >-
{{
state_attr("input_datetime.warmwater_timer_duration_helper","timestamp")
| int }}
target:
entity_id: timer.warmwater_timer
mode: single |
De input op het dashboard ziet er alleen niet uit met AM/PM, daarin zie ik graag 24 uurs notatie.
Dat wordt afgeleid van je settings in je profiel. Open HA en klik op je user icon of klikkerdeklik: https://my.home-assistant.io/redirect/profile/avdpeijl schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:15:
De input op het dashboard ziet er alleen niet uit met AM/PM, daarin zie ik graag 24 uurs notatie.
[ Voor 9% gewijzigd door Hmmbob op 30-07-2022 12:31 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Ik heb dit ook gehad. Uiteindelijk kwam het er bij mij op neer dat de Pi het gewoon niet aankon, ondanks een snelle SSD en de juiste voeding. Heb nu dus een VM draaien op mijn Sonology en dat werkt als een zonnetjeBackpacker schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:00:
Ik heb een Raspberry Pi 3 B 4GB met daarop Home Assistant. Anderhalve maand geleden heb ik de opslag verplaatst van SD-card naar een SSD-schijf. Dat heb ik gedaan middels de functionaliteit voor het verplaatsen van de data in Home Assistant zelf.
Installatie:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 Version core-2022.7.7 Installation Type Home Assistant OS Development false Supervisor true Docker true User root Virtual Environment false Python Version 3.10.5 Operating System Family Linux Operating System Version 5.15.32-v8 CPU Architecture aarch64 Timezone Europe/Amsterdam Configuration Directory /config Home Assistant Cloud Logged In false Reach Certificate Server ok Reach Authentication Server ok Reach Home Assistant Cloud ok Home Assistant Supervisor Host Operating System Home Assistant OS 8.4 Update Channel stable Supervisor Version supervisor-2022.07.0 Agent Version 1.2.1 Docker Version 20.10.14 Disk Total 458.4 GB Disk Used 15.6 GB Healthy true Supported true Board rpi3-64 Supervisor API ok Version API ok Installed Add-ons WireGuard (0.7.0), Terminal & SSH (9.6.0), Mosquitto broker (6.1.2), File editor (5.3.3), NGINX Home Assistant SSL proxy (3.1.5), Duck DNS (1.15.0), Samba share (10.0.0), Samba Backup (5.1.1), Zigbee2mqtt Edge (edge), Zigbee2MQTT (1.26.0-1), Grafana (7.6.0), InfluxDB (4.5.0) Dashboards Dashboards 2 Resources 0 Views 3 Mode storage Recorder Oldest Run Start Time July 20, 2022 at 06:18 Current Run Start Time July 30, 2022 at 10:21 Estimated Database Size (MiB) 293.86 MiB Database Engine sqlite Database Version 3.38.5
Omelette du fromage!
Zou dit kunnen liggen aan het feit, dat er nog ingelogd moet worden.. alvorens het dashboard erop komt?skank schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 08:46:
Heeft er iemand ooit een last gehad wanneer hij een dashboard wil casten, hij gewoon een wit scherm krijgt, ipv het dashboard?
Edit: ik heb het gevonden, blijkbaar moet de view in panel mode staan
[ Voor 7% gewijzigd door skank op 30-07-2022 15:19 ]
Ik gebruik de frankenergie plugin om nu de kost per uur te berekenen met maar hoe kan ik dit laten omrekenen naar dag of maand?
Ik heb het een en ander geprobeerd met utilitymeter maar dan werd de dag opbrengst of verbruikt maal het actuele uurtarief gedaan .i.p.v. het toen geldende tarief.
De onderstaande uur berekening werkt wel goed maar is niet heel praktisch.
Ik heb het een en ander geprobeerd met utilitymeter maar dan werd de dag opbrengst of verbruikt maal het actuele uurtarief gedaan .i.p.v. het toen geldende tarief.
De onderstaande uur berekening werkt wel goed maar is niet heel praktisch.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| utility_meter:
zon_opbrengst_uur:
name: Zon_KWH_uur
source: sensor.zonnepaneel_energy
cycle: hourly
- sensor:
- name: Zon_EUR_uur
unit_of_measurement: EUR
state: >
{% set opbrengst = states.sensor.Zon_KWH_uur.state | float %}
{% set price = states.sensor.current_electricity_price_all_in.state | float %}
{{ ((opbrengst * price) | round(2) )}} |
Ben nu al 2 dagen van alles aan het proberen en zoeken, maar ik kan het niet vinden...
Wat ik graag zou willen is met een script de kleurtemperatuur van mijn Philips Hue lampen te veranderen.
Wat ik tot nu toe heb is;
Wie kan mij hiermee helpen?
Wat ik graag zou willen is met een script de kleurtemperatuur van mijn Philips Hue lampen te veranderen.
Wat ik tot nu toe heb is;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
| alias: Control bedroom closet lights
sequence:
- if:
- condition: device
type: is_on
device_id: 86aae9b158041644559829304eed25b4
entity_id: light.hue_ambiance_spot_1
domain: light
then:
- type: turn_off
- type: turn_off
device_id: 3d4a95652ee8d9c1ef628045e85046f2
entity_id: light.hue_ambiance_spot_4
else:
- type: turn_on
brightness_pct: 30
- type: turn_on
device_id: 3d4a95652ee8d9c1ef628045e85046f2
entity_id: light.hue_ambiance_spot_4
brightness_pct: 30
scene:
mode: single
icon: mdi:ceiling-light-multiple |
Wie kan mij hiermee helpen?
Tanx, Welke Pi had jij draaien? En welke Synology heb je nu ingezet?dxta schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 14:10:
[...]
Ik heb dit ook gehad. Uiteindelijk kwam het er bij mij op neer dat de Pi het gewoon niet aankon, ondanks een snelle SSD en de juiste voeding. Heb nu dus een VM draaien op mijn Sonology en dat werkt als een zonnetje
Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.
Ik had een Raspberry Pi 3 Model B 1GB en draai nu op een Synology DS218+ met 10GB RAM (https://www.windowscentra...pgrade-ram-synology-ds218)Backpacker schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 16:44:
[...]
Tanx, Welke Pi had jij draaien? En welke Synology heb je nu ingezet?
Omelette du fromage!
Ik zou graag een oude rolluik met een motor "slim" maken en besturen vanuit Home Assistant.
Zijn er bepaalde rolluik motors die bedienbaar zijn via bvb MQTT of kan ik een shelly 2.5 op een gewone motor zetten?
Zijn er bepaalde rolluik motors die bedienbaar zijn via bvb MQTT of kan ik een shelly 2.5 op een gewone motor zetten?
Shelly 2.5 werkt prima en is denk ik de goedkoopste optie. Daarnaast kan die ook met MQTT overweg als je dat graag wil.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Owkee goed om te weten, ik dacht aan deze:
https://www.conrad.nl/nl/p/e-ast-heicko-e-ast-er1060-20-buismotor-60-mm-45-kg-156-w-20-nm-1081358.html
https://www.conrad.nl/nl/p/e-ast-heicko-e-ast-er1060-20-buismotor-60-mm-45-kg-156-w-20-nm-1081358.html
Ik loop sins kort tegen een vreemd probleem aan. Ik weet ook niet wat de oorzaak is of wanneer het precies is begonnen.
Als ik nu een nieuw apparaat toevoeg (bijvoorbeeld een Ikea Gu10 lamp), dan wordt deze via z2m aangemaakt als apparaat en entiteit en in HA toegevoegd. Tot voor kort werd dit device ook in het standaard overzicht aangemaakt, alwaar ik via het tandwiel aan een ruimte kon koppelen.
1: Het apparaat verschijnt nu niet meer automatisch in het standaard overzicht. Ik moet het met de hand toevoegen aan het dashboard. (Maar dat is nu dus zinloos omdat het apparaat toch eerst moet opzoeken via Apparaten en dan aan een ruimte kan koppelen.
2: Ik kan vanuit het apparaat ook een ruimte koppelen, maar dan verschijnt het apparaat niet in die ruimte in het overzicht.
Ik doe volgens mij feitelijk hetzelfde als voorheen, maar het resultaat is dus niet hetzelfde, met als gevolg dat mijn apparaten niet verschijnen in de gekoppelde ruimte.
Herkent iemand dit wellicht?
Edit: Andersom is ook het geval. Als ik nu een apparaat wil verwijderen uit een ruimte, dan kan ik dat via het tandwiel doen, maar het device verdwijnt niet uit die ruimte.
Edit 2: Het heeft iets te maken met "controle nemen". Die vraag krijg je ook als je een nieuw Dashboard aanmaakt. Ik zie daar ook alle nieuwe device verschijnen. Maar ik had voldoende aan het standaard overzicht. Weet iemand hoe ik de "controle" aan HA kan teruggeven?
Als ik nu een nieuw apparaat toevoeg (bijvoorbeeld een Ikea Gu10 lamp), dan wordt deze via z2m aangemaakt als apparaat en entiteit en in HA toegevoegd. Tot voor kort werd dit device ook in het standaard overzicht aangemaakt, alwaar ik via het tandwiel aan een ruimte kon koppelen.
1: Het apparaat verschijnt nu niet meer automatisch in het standaard overzicht. Ik moet het met de hand toevoegen aan het dashboard. (Maar dat is nu dus zinloos omdat het apparaat toch eerst moet opzoeken via Apparaten en dan aan een ruimte kan koppelen.
2: Ik kan vanuit het apparaat ook een ruimte koppelen, maar dan verschijnt het apparaat niet in die ruimte in het overzicht.
Ik doe volgens mij feitelijk hetzelfde als voorheen, maar het resultaat is dus niet hetzelfde, met als gevolg dat mijn apparaten niet verschijnen in de gekoppelde ruimte.
Herkent iemand dit wellicht?
Edit: Andersom is ook het geval. Als ik nu een apparaat wil verwijderen uit een ruimte, dan kan ik dat via het tandwiel doen, maar het device verdwijnt niet uit die ruimte.
Edit 2: Het heeft iets te maken met "controle nemen". Die vraag krijg je ook als je een nieuw Dashboard aanmaakt. Ik zie daar ook alle nieuwe device verschijnen. Maar ik had voldoende aan het standaard overzicht. Weet iemand hoe ik de "controle" aan HA kan teruggeven?
[ Voor 18% gewijzigd door O085105116N op 30-07-2022 20:31 ]
Eindelijk heb ik de kamer kaarten op mijn hoofdscherm naar wens, door middel van vertical-stack-in-card en natuurlijk mushroom:
Alle icoontjes onder in elke kaart zijn of knoppen (lamp/tv/radio aan/uit of als het om een sensor gaat more-info.
Ik ben nog aan het experimenteren met de voor en achtertuin naast elkaar of dat ik ze toch liever onder elkaar wil.
Het enige irritante is dat elke kaart zo'n 80 regels yaml is
Bij de custom button card kon je makkelijk templates maken, maar sinds ik mushroom gebruik heb ik die custom button card weggegooid, misschien maar eens naar decluttering-card kijken in de toekomst.
yaml voor de geïnteresseerden
Alle icoontjes onder in elke kaart zijn of knoppen (lamp/tv/radio aan/uit of als het om een sensor gaat more-info.
Ik ben nog aan het experimenteren met de voor en achtertuin naast elkaar of dat ik ze toch liever onder elkaar wil.
Het enige irritante is dat elke kaart zo'n 80 regels yaml is
yaml voor de geïnteresseerden
@Septillion @Sicco92 Vandaag had ik wat meer tijd om in mijn Zigbee2MQTT vraag te duiken. Ter referentie ook nog even hierboven meegenomen als quoteje. Nu denk ik echt dat het aan de Zigbee2MQTT groepen ligt. Ik heb namelijk alle sub-topics in Mosquitto onder zigbee2mqtt en homeassistant verwijderd, daarna Mosquitto opnieuw opgestart evenals Zigbee2MQTT en daarna Home Assistant. Maar het probleem komt gewoon terugalex3305 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 21:34:
Elke keer als ik Home Assistant herstart dan is de sync met Zigbee2MQTT weg. Lampen zijn dan plots aan die uit zijn, of helderheden komen niet meer helemaal overeen. Nu is dat makkelijk op te lossen, maar het begint de laatste tijd irritant te worden. Welke instelling mis ik in Zigbee2MQTT of Mosquitto?
Wellicht dat het eraan ligt dat ik lampen soms in meerdere groepen heb zitten... Of dat er ergens een default verkeerd staat. Maar ik vind het gek dat ik de enige lijk met dit probleem
Ik heb recent een P1 meter (P1 Shield - V2) gekocht met Tasmota, omdat ik het op de wat langere termijn via MQTT wil gaan gebruiken (als ik beter begrijp hoe ik dat allemaal moet opzetten).
Ik heb Home Assistent draaien in een docker container op mijn Synology nas (192.168.2.1).
Mijn P1 meter heeft als IP adres 192.168.2.184 en draait op Tasmota. In de console van Tasmota zie ik ook dat de slimme meter (Kaifa) data stuurt die wordt ontvangen.
Ik heb de plugin voor Home Assistent ingeladen, maar als ik het IP adres van mijn P1 meter invoer met poort 8088 (wat voor zover ik weet de standaard is), krijg ik de melding dat hij niet kan connecten. Als ik zelf gewoon via m'n browser naar de P1 meter ga zie ik gewoon het menu.
Ik ben nieuw hiermee, dus ik zie wellicht iets simpels over het hoofd. Ik heb geprobeerd (via google) om hier meer over te vinden, maar kom niet verder. Iemand wellicht een idee?
Ik heb Home Assistent draaien in een docker container op mijn Synology nas (192.168.2.1).
Mijn P1 meter heeft als IP adres 192.168.2.184 en draait op Tasmota. In de console van Tasmota zie ik ook dat de slimme meter (Kaifa) data stuurt die wordt ontvangen.
Ik heb de plugin voor Home Assistent ingeladen, maar als ik het IP adres van mijn P1 meter invoer met poort 8088 (wat voor zover ik weet de standaard is), krijg ik de melding dat hij niet kan connecten. Als ik zelf gewoon via m'n browser naar de P1 meter ga zie ik gewoon het menu.
Ik ben nieuw hiermee, dus ik zie wellicht iets simpels over het hoofd. Ik heb geprobeerd (via google) om hier meer over te vinden, maar kom niet verder. Iemand wellicht een idee?
Nou ja, helaas ben je niet de enige met dit probleem. Ik blijk dit probleem ook nog steeds te hebben, toen ik net een herstart van HA deed gingen ook al mijn lampen weer aan (behalve 1..?) Volgens MQTT Explorer met brightness: 11, ik heb geen idee waar dat vandaan komt. Ik dacht dat het gefixt was door die spook-lamp weg te halen, maar blijkbaar niet. Gek, want ik heb gisteren overdag ook een aantal herstarts gedaan en toen kreeg ik dat probleem niet.alex3305 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 22:54:
[...]
@Septillion @Sicco92 Vandaag had ik wat meer tijd om in mijn Zigbee2MQTT vraag te duiken. Ter referentie ook nog even hierboven meegenomen als quoteje. Nu denk ik echt dat het aan de Zigbee2MQTT groepen ligt. Ik heb namelijk alle sub-topics in Mosquitto onder zigbee2mqtt en homeassistant verwijderd, daarna Mosquitto opnieuw opgestart evenals Zigbee2MQTT en daarna Home Assistant. Maar het probleem komt gewoon terug. Het viel mij op dat al mijn lampen brightness: 86 kregen in het zigbee2mqtt topic toen ze aangemeld werden bij Mosquitto. Hier gaat dus echt iets mis, helaas.
Wellicht dat het eraan ligt dat ik lampen soms in meerdere groepen heb zitten... Of dat er ergens een default verkeerd staat. Maar ik vind het gek dat ik de enige lijk met dit probleem.
Ik zal morgen ook nog even wat meer experimenteren. Het valt me vooral op dat ik dit probleem 's avonds ervaar, als er dus al lampen aan staan. Misschien morgen zelf eens een lamp aanzetten en kijken of ik het dan ook overdag kan triggeren.
@alex3305 korte check, gebruik jij heel toevallig ook de custom component adaptive-lighting?
@alex3305 Ik heb eindelijk een issue gevonden op GitHub waar meer mensen dit probleem rapporteren. Goed nieuws, de fix staat gepland om op 1 augustus live te gaan!
Ik heb net de dev-branch geprobeerd, en het probleem is inderdaad weg. Ook al komt mijn probleem niet 100% overeen met het issue gemeld op GitHub.
[ Voor 12% gewijzigd door Sicco92 op 31-07-2022 01:11 ]
Ik zit nu ook weer te kijken.
Van de Group Personen is de status op dit moment: Thuis
Kijk je naar de historie, dan is de groep al 24 uur Afwezig.
Raar toch?
Kan dit ook een database dingetje zijn? Ik gebruik MariaDB
:fill(white):strip_exif()/f/image/2EnafrlQ00kVQ43Qev99y9kB.png?f=user_large)
Bovenstaand plaatje geeft het probleem eigenlijk aan.
Mijn vrouw en ik zitten allebei in de groep personen, maar de groep wordt in deze grafiek als afwezig getoond. De status van de groep is wel gewoon Thuis.
Raar toch?
:fill(white):strip_exif()/f/image/2EnafrlQ00kVQ43Qev99y9kB.png?f=user_large)
Mijn vrouw en ik zitten allebei in de groep personen, maar de groep wordt in deze grafiek als afwezig getoond. De status van de groep is wel gewoon Thuis.
[ Voor 47% gewijzigd door CAP-Team op 31-07-2022 12:39 ]
Vraagje over combi Proxmox-> Home assistant.
Momenteel loopt mijn schijf steeds vol. Dat komt omdat Home Assistant geen automatische fstrim -av kan doen. Tenminste, ik kan nergens vinden hoe je hier een cronjob of systemd van kan maken...
Ik had een andere manier gevonden via SSH poort 22222 maar die optie werkt dus niet meer sinds 2022.5 en de docs zijn niet geupdate met hoe het nu wel moet.
Handmatig via SSH als root in HA de FSTRIM -AV draaien is niet echt het idee van home automation ;-)
Iemand een idee hoe je dat wel moet doen? Laatste trim-actie maakte 32 gb vrij....
Momenteel loopt mijn schijf steeds vol. Dat komt omdat Home Assistant geen automatische fstrim -av kan doen. Tenminste, ik kan nergens vinden hoe je hier een cronjob of systemd van kan maken...
Ik had een andere manier gevonden via SSH poort 22222 maar die optie werkt dus niet meer sinds 2022.5 en de docs zijn niet geupdate met hoe het nu wel moet.
Handmatig via SSH als root in HA de FSTRIM -AV draaien is niet echt het idee van home automation ;-)
Iemand een idee hoe je dat wel moet doen? Laatste trim-actie maakte 32 gb vrij....
Hoe groot is je partitie dan?
Maakt dat uit?CAP-Team schreef op zondag 31 juli 2022 @ 11:46:
Hoe groot is je partitie dan?
Zolang Home Assistant de trim-actie niet uitvoert zal de schijfruimte blijven opvullen toch?
EDIT: Ah de boot disk is 70GB, maar de partition is 64GB. Kan het daardoor komen? Wacht Home Assistant met het trim-commando tot het laatste moment?
[ Voor 25% gewijzigd door Waah op 31-07-2022 11:57 ]
Mijn partitie is 32 GB, waarvan 25% gevuld, dat wijzigt niet echt veel.
De database staat op een andere server en heeft daar ruim de mogelijkeheid om te groeien, hoewel die ook maar iets van 1 gb is.
De database staat op een andere server en heeft daar ruim de mogelijkeheid om te groeien, hoewel die ook maar iets van 1 gb is.
Het probleem is dat er geen trim wordt uitgevoerd door HA bij mij. Proxmox heeft Discard wel aan. Maar als HA geen trim-actie doet, dan worden items dus gewoon "bewaard". Daardoor geeft HA bijvoorbeeld aan dat je opslag maar voor 25% gebruikt wordt, maar is je disk dus wel vol.... Omdat alle rommel niet wordt opgeruimd.CAP-Team schreef op zondag 31 juli 2022 @ 11:58:
Mijn partitie is 32 GB, waarvan 25% gevuld, dat wijzigt niet echt veel.
En dan kun je HA niet meer in (io-error).
In Proxmox staat het goed ingesteld om TRIM te doen, maar het host-os moet het ook ingesteld. En dat lijkt dus niet te gebeuren bij HA.
Er was een workaround, maar die is dus nu niet meer mogelijk lijkt het
En toen hield mijn google-fu wat op.
Trim heeft niks te maken met schijfruimte. Trim / discard is voornamelijk uitgevonden voor SSDs (en later ook soms toegepast bij SMR HDDs). Dit zodat het filesystem aan de opslag kan laten weten welke sectoren niet meer in gebruik zijn (bestand verwijderd). Dit omdat SSDs sectoren dynamisch op de opslag verdelen zodat de slijtage over de cellen verdeeld is. Anders heb je het risico dat je een bestand opslaat dat en nooit wijzigt en die cellen niet / nooit slijten, terwijl andere cellen bv continu gebruikt worden voor tijdelijke bestanden en continu geschreven worden en daardoor de cellen een vele hogere slijtage hebben en kapot gaan. Een SSD zorgt dan zelf ervoor dat het "read only" bestand geplaatst wordt op de cellen die een hogere slijtage hebben. Echter is het dan ook handig als de SSD weet welke cellen/sectoren nog daadwerkelijk in gebruik zijn. Anders gaat die de hele tijd sectoren verplaatsen die niet meer gebruikt worden.Waah schreef op zondag 31 juli 2022 @ 11:52:
Zolang Home Assistant de trim-actie niet uitvoert zal de schijfruimte blijven opvullen toch?
En als de vervolgvraag is hoe trim dan wel te doen? Dat ligt natuurlijk nog al er aan wat je gebruikt. Afgaande op de rest van het bericht neem ik aan dat je HA OS in een VM hebt? En dat dan weer op Proxmox draait. Dan zul je dus ook moeten nakijken hoe Proxmox (/KVM dat Proxmox gebruikt) omgaat met de trim/discard commando's die door de VM naar de virtuele HDD worden gestuurd.
Draai je HA in een LXC container dan is het weer een heel ander verhaal omdat je dan gewoon rechtstreeks de bestanden op het "Proxmox filesystem" plaatst en Proxmox dus de trim moet doen.
Misschien kun je hier iets mee, niet helemaal de gewenste oplossing, maar in HA kun je cronjobs simuleren door een shell_command uit te voeren in een automation met een time trigger.Waah schreef op zondag 31 juli 2022 @ 11:42:
ik kan nergens vinden hoe je hier een cronjob of systemd van kan maken...
@Waah Hier iets in dezelfde hoek met VMware, de virtuele hdd file wordt steeds groter, terwijl de inhoud niet noemenswaardig toeneemt, in het ergste geval wordt de virtual hdd file bijna 2x zo groot als de daadwerkelijke inhoud van HASS VM.
De enige oplossing die ik heb kunnen vinden is dit via SSH
Dan shutdown VM, gevolgd door
op de host en dan VM weer aan.
code:
1
| cat /dev/zero > zero.fill;sync;sleep 1;sync;rm -f zero.fill |
Dan shutdown VM, gevolgd door
code:
1
| vmware-vdiskmanager -k “C:\padnaar.vmdk” |
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ja dat heb ik dus ook. Als ik iets verwijder, een backup bijvoorbeeld, dan komt er geen ruimte vrij op de disk. Dit komt omdat enkel de verwijzing wordt verwijderd, en niet de file zelf daadwerkelijk. Daar is (dacht ik) de trim optie voor.Raven schreef op zondag 31 juli 2022 @ 12:38:
@Waah Hier iets in dezelfde hoek met VMware, de virtuele hdd file wordt steeds groter, terwijl de inhoud niet noemenswaardig toeneemt, in het ergste geval wordt de virtual hdd file bijna 2x zo groot als de daadwerkelijke inhoud van HASS VM.
code:
1 cat /dev/zero > zero.fill;sync;sleep 1;sync;rm -f zero.fill
Dan shutdown VM, gevolgd doorcode:
1 vmware-vdiskmanager -k “C:\padnaar.vmdk”
Wat je kan proberen is wat ik doe:
Terminal openen
Inloggen als root
fstrim -av
Als dat klaar is, kijken of je disk space nu wel gedaald is. Hij geeft ook aan hoeveel die opgeruimt heeft.
In Proxmox staat Discard dus al aan. Maar proxmox geeft zelf in de documentatie aan dat je zelf ook voor die trim-actie moet zorgen per VM. Dus niets wordt doorgegeven vanuit proxmox. Wat me niet vreemd leek aangezien je zo'n beetje alles in een VM kan stoppen.
@golles ik zal eens kijken of ik dat via jouw methode kan doen. Al weet ik niet of je als root acties kan uitvoeren, maar een poging waard!
Heb je afwijkende recorder instellingen? Zo ja: wordt die groep nog wel vastgelegd? Anders blijf je het laatste datapunt zien natuurlijk.CAP-Team schreef op zondag 31 juli 2022 @ 11:39:
Ik zit nu ook weer te kijken.
Raar toch?
[Afbeelding]
Sometimes you need to plan for coincidence
Waah schreef op zondag 31 juli 2022 @ 13:13:
[...]
Ja dat heb ik dus ook. Als ik iets verwijder, een backup bijvoorbeeld, dan komt er geen ruimte vrij op de disk. Dit komt omdat enkel de verwijzing wordt verwijderd, en niet de file zelf daadwerkelijk. Daar is (dacht ik) de trim optie voor.
Wat je kan proberen is wat ik doe:
Terminal openen
Inloggen als root
fstrim -av
Als dat klaar is, kijken of je disk space nu wel gedaald is. Hij geeft ook aan hoeveel die opgeruimt heeft.
In Proxmox staat Discard dus al aan. Maar proxmox geeft zelf in de documentatie aan dat je zelf ook voor die trim-actie moet zorgen per VM. Dus niets wordt doorgegeven vanuit proxmox. Wat me niet vreemd leek aangezien je zo'n beetje alles in een VM kan stoppen.
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| [core-ssh ~]$ fstrim -av fstrim: unrecognized option: a BusyBox v1.35.0 (2022-05-09 17:27:12 UTC) multi-call binary. Usage: fstrim [OPTIONS] MOUNTPOINT -o OFFSET Offset in bytes to discard from -l LEN Bytes to discard -m MIN Minimum extent length -v Print number of discarded bytes [core-ssh ~]$ |
Oscar Wilde
ik krijg deze dus niet werkendCAP-Team schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 08:41:
YAML:
1 2 3 4 device_tracker: - platform: google_maps username: !secret devicetracker_user scan_interval: 300
Bij username vul je je e-mailadres in
En je moet de cookies van Google opslaan in een bestand
zie ook https://www.home-assistant.io/integrations/google_maps
in de handleiding die @TheFes linkt, staat dat je in known_devices.yaml moet kijken, maar die is deprecated..
Dit is de console van je beheer applicatie denk ik? Niet de console van Home Assistant (ín de vm dus) van Home Assistant? Want die ziet er anders uit?Raven schreef op zondag 31 juli 2022 @ 18:58:
[...]
Bash:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 [core-ssh ~]$ fstrim -av fstrim: unrecognized option: a BusyBox v1.35.0 (2022-05-09 17:27:12 UTC) multi-call binary. Usage: fstrim [OPTIONS] MOUNTPOINT -o OFFSET Offset in bytes to discard from -l LEN Bytes to discard -m MIN Minimum extent length -v Print number of discarded bytes [core-ssh ~]$
Bedankt voor het meezoeken en fijn dat je het issue hebt gevonden. Ik ben altijd een beetje terughoudend om bij de wat grotere projecten issues te openen. Vaak is het namelijk iets doms dat ik door onbekendheid en onkunde heb gemist en dat komt toch altijd een beetje... meh overSicco92 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 00:42:
[...]
@alex3305 korte check, gebruik jij heel toevallig ook de custom component adaptive-lighting?
@alex3305 Ik heb eindelijk een issue gevonden op GitHub waar meer mensen dit probleem rapporteren. Goed nieuws, de fix staat gepland om op 1 augustus live te gaan!Hopelijk fixt dit ook jouw probleem. https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/13028
Ik heb net de dev-branch geprobeerd, en het probleem is inderdaad weg. Ook al komt mijn probleem niet 100% overeen met het issue gemeld op GitHub.
Anyway fijn dat er een fix gepland staat en fijn dat het bij jou dan ook opgelost wordt
Ik zie op vakantie toevallig voorbij schuiven dat home assist yellow beschikbaar is.
Maar heeft deze echt meerwaarde tov een zelf gebouwde raspbr of een odroid?
Zie dat de zigbee radio in elk geval matter moet gaan ondersteunen als promise
Moet namelijk nog een systeem gaan aanschaffen
Maar heeft deze echt meerwaarde tov een zelf gebouwde raspbr of een odroid?
Zie dat de zigbee radio in elk geval matter moet gaan ondersteunen als promise
Moet namelijk nog een systeem gaan aanschaffen
[ Voor 10% gewijzigd door Soullancer op 01-08-2022 00:16 ]
Ligt eraan welke protocollen je in je systeem wil kunnen ondersteunen. Als dat aansluit bij wat yellow kan, dan kan het een leuk apparaat zijn volgens mij.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Ah, het is iets minder eenvoudig.Raven schreef op zondag 31 juli 2022 @ 18:58:
[...]
Bash:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 [core-ssh ~]$ fstrim -av fstrim: unrecognized option: a BusyBox v1.35.0 (2022-05-09 17:27:12 UTC) multi-call binary. Usage: fstrim [OPTIONS] MOUNTPOINT -o OFFSET Offset in bytes to discard from -l LEN Bytes to discard -m MIN Minimum extent length -v Print number of discarded bytes [core-ssh ~]$
Draai je Proxmox? Want dan kun je daar inloggen, je VM selecteren en dan Console klikken.
Daar kun je als root inloggen. Via SSH kan dat standaard niet. Dan moet je eerst door wat hoepels springen....
https://community.home-as...damn-host-system/96549/49
Je moet als root in kunnen loggen om FSTRIM -AV te draaien.
Dan krijg je het volgende:
@Waah
Dat is misschien afhankelijk van hoe je HA OS onder Proxmox hebt geïnstalleerd, want via Proxmox Console krijg ik ook gewoon HA CLI.
Dat is misschien afhankelijk van hoe je HA OS onder Proxmox hebt geïnstalleerd, want via Proxmox Console krijg ik ook gewoon HA CLI.
Ik ook. Tot ik bij HA Login, ROOT ingeef. Dan gaat die uit de CLIRudolfR schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 08:43:
@Waah
Maar misschien is dat een config dingetje. Maar heb 0,0 verstand van linux of proxmox en heb gewoon de tutorial gevolgd zoals velen denk ik
Maar wat ik lees heeft het er mee te maken dat je vanuit proxmox verbind met eth0
[ Voor 8% gewijzigd door Waah op 01-08-2022 09:11 ]
Waah schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 08:35:
[...]
Ah, het is iets minder eenvoudig.
Draai je Proxmox? Want dan kun je daar inloggen, je VM selecteren en dan Console klikken.
Daar kun je als root inloggen. Via SSH kan dat standaard niet. Dan moet je eerst door wat hoepels springen....
https://community.home-as...damn-host-system/96549/49
Je moet als root in kunnen loggen om FSTRIM -AV te draaien.
Dan krijg je het volgende:
[Afbeelding]
Dit is via SSH naar HASS in de VM, waarbij username root en ww ingesteld in "Terminal & SSH" addon.Waah schreef op zondag 31 juli 2022 @ 21:19:
[...]
Dit is de console van je beheer applicatie denk ik? Niet de console van Home Assistant (ín de vm dus) van Home Assistant? Want die ziet er anders uit?
Oscar Wilde
Staat er iets in je logs? heb je er al eens een scherm aangehangen om te zien of er iets in de console staat?Backpacker schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:00:
Installatie:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 Version core-2022.7.7 Installation Type Home Assistant OS Development false Supervisor true Docker true User root Virtual Environment false Python Version 3.10.5 Operating System Family Linux Operating System Version 5.15.32-v8 CPU Architecture aarch64 Timezone Europe/Amsterdam Configuration Directory /config Home Assistant Cloud Logged In false Reach Certificate Server ok Reach Authentication Server ok Reach Home Assistant Cloud ok Home Assistant Supervisor Host Operating System Home Assistant OS 8.4 Update Channel stable Supervisor Version supervisor-2022.07.0 Agent Version 1.2.1 Docker Version 20.10.14 Disk Total 458.4 GB Disk Used 15.6 GB Healthy true Supported true Board rpi3-64 Supervisor API ok Version API ok Installed Add-ons WireGuard (0.7.0), Terminal & SSH (9.6.0), Mosquitto broker (6.1.2), File editor (5.3.3), NGINX Home Assistant SSL proxy (3.1.5), Duck DNS (1.15.0), Samba share (10.0.0), Samba Backup (5.1.1), Zigbee2mqtt Edge (edge), Zigbee2MQTT (1.26.0-1), Grafana (7.6.0), InfluxDB (4.5.0) Dashboards Dashboards 2 Resources 0 Views 3 Mode storage Recorder Oldest Run Start Time July 20, 2022 at 06:18 Current Run Start Time July 30, 2022 at 10:21 Estimated Database Size (MiB) 293.86 MiB Database Engine sqlite Database Version 3.38.5
als je de link volgt, kan je lezen dat je dus extra dingen moet doen om in de daadwerkelijke host van Home Assitant te komen. Je kan de username op Root zetten, maar dat geeft je dus geen volledige toegang tot de basis van Home Assistant.Raven schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 10:11:
[...]
[...]
Dit is via SSH naar HASS in de VM, waarbij username root en ww ingesteld in "Terminal & SSH" addon.
Daar heb je extra stappen voor nodig. Of, als je proxmox draait zou het denk ik dus ook kunnen via die route.
Kan vanavond wel ff screenshots maken met een stappenplan. Maar dat lost het probleem nog niet op natuurlijk. Daarvoor moet ik waarschijnlijk een reinstall doen.... Maar eerst ff checken of wat settings wijzigen in proxmox werkt.
Draai jij ook proxmox?
Sinds de laatste update van HA naar 2021.7.7 2022.7.7 werkt het Buienradar component niet meer:
Meer gebruikers hier last van? Bug in HA of in mijn setup? Aanroepen van de url https://data.buienradar.nl/2.0/feed/json vanaf hassos werkt zonder problemen.
code:
1
| 2022-07-31 11:53:50 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.buienradar.util] Unable to retrieve json data from Buienradar (Msg: , status: None) |
Meer gebruikers hier last van? Bug in HA of in mijn setup? Aanroepen van de url https://data.buienradar.nl/2.0/feed/json vanaf hassos werkt zonder problemen.
Ik neem aan dat je 2022.7.7 bedoelt. Ik zit ook op die versie en krijg wel data van buienradar, die werkt.avdpeijl schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 11:55:
Sinds de laatste update van HA naar 2021.7.7 werkt het Buienradar component niet meer:
code:
1 2022-07-31 11:53:50 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.buienradar.util] Unable to retrieve json data from Buienradar (Msg: , status: None)
Dat is niet de laatste update, die versie is een jaar oudavdpeijl schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 11:55:
Sinds de laatste update van HA naar 2021.7.7 werkt het Buienradar component niet meer:
code:
1 2022-07-31 11:53:50 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.buienradar.util] Unable to retrieve json data from Buienradar (Msg: , status: None)
Hier werkt buienradar ook prima
VMware Workstation.Waah schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 11:03:
[...]
als je de link volgt, kan je lezen dat je dus extra dingen moet doen om in de daadwerkelijke host van Home Assitant te komen. Je kan de username op Root zetten, maar dat geeft je dus geen volledige toegang tot de basis van Home Assistant.
Daar heb je extra stappen voor nodig. Of, als je proxmox draait zou het denk ik dus ook kunnen via die route.
Kan vanavond wel ff screenshots maken met een stappenplan. Maar dat lost het probleem nog niet op natuurlijk. Daarvoor moet ik waarschijnlijk een reinstall doen.... Maar eerst ff checken of wat settings wijzigen in proxmox werkt.
Draai jij ook proxmox?
Na een korte blik te hebben geworpen in dat topic, ik denk dat ik mijn workaround maar blijf gebruiken, stuk makkelijker
Oscar Wilde
Ik heb iets waar ik niet uitkom, het is niet noodzakelijk maar ik wil het gewoon kunnen.
Ik heb een aantal automatiseringen die ik volgens mij makkelijk in 1 automatisering kan stoppen.
Bijvoorbeeld:
Ik heb een schakelaar-helper aangemaakt, zwembadpomp-schakelaar, en deze pomp zit achter een slimme stekker. Deze schakelaar kan ik bedienen vanaf m'n dashboard.
Nu heb ik 1 automatisering:
Trigger 1: Tijd 10:00
Trigger 2: Schakelaar op on
Voorwaarde: Schakelaar op on.
Actie: Zet de slimme stekker aan.
Automatisering 2:
Trigger 1: Tijd 22:00
Trigger 2: Schakelaar op off
Actie: Zet de slimme stekker uit.
Het werkt prima maar dat moet toch ook makkelijk in 1 automatisering kunnen? Ik krijg het echter niet bedacht.
Ik heb een aantal automatiseringen die ik volgens mij makkelijk in 1 automatisering kan stoppen.
Bijvoorbeeld:
Ik heb een schakelaar-helper aangemaakt, zwembadpomp-schakelaar, en deze pomp zit achter een slimme stekker. Deze schakelaar kan ik bedienen vanaf m'n dashboard.
Automatisering 2:
Het werkt prima maar dat moet toch ook makkelijk in 1 automatisering kunnen? Ik krijg het echter niet bedacht.
Who's general failure, and why is he reading my disk?
Ik heb zelf zulke automations gecombineerd door gebruik te maken van trigger-id's en een aantal choose-actions gecombineerd met trigger-conditions (op die trigger-id's dus).Ora et Labora schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:27:
Ik heb iets waar ik niet uitkom, het is niet noodzakelijk maar ik wil het gewoon kunnen.![]()
Bijvoorbeeld:
Automatisering 2:
In mijn LoveLace UI heb ik een geschiedenisgrafiek met een aantal temperatuursensors.
De sensors heb ik in de Lijst Entiteiten een goed herkenbare naam gegeven. In eerste instantie met nummers maar later met de naam van de ruimte.
Nu blijkt dat in de grafiek een paar sensors nog steeds met de oude naam in de legenda worden getoond.
Wat ik al heb geprobeerd:
- Het verwijderen en opnieuw toevoegen
- Browsercache gewist
- Opnieuw opstarten (meerdere keren)
Niets helpt.
Op alle andere grafieken en kaarten zijn de sensors wel met de juiste naam aangegeven.
Ik heb al wel gemerkt dat het hernoemen soms niet direct plaatsvindt, maar vaak enige tijd overheen gaat.
Maar dit is nu al enkele weken aan de gang.
:strip_exif()/f/image/XRSoOdC86joWyrUScWM2nB99.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb nog een andere grafiek van het energieverbruik, afkomstig van de P1 uitlezing, die hetzelfde gedrag vertoont.
De sensors heb ik in de Lijst Entiteiten een goed herkenbare naam gegeven. In eerste instantie met nummers maar later met de naam van de ruimte.
Nu blijkt dat in de grafiek een paar sensors nog steeds met de oude naam in de legenda worden getoond.
- Browsercache gewist
Niets helpt.
Op alle andere grafieken en kaarten zijn de sensors wel met de juiste naam aangegeven.
Ik heb al wel gemerkt dat het hernoemen soms niet direct plaatsvindt, maar vaak enige tijd overheen gaat.
:strip_exif()/f/image/XRSoOdC86joWyrUScWM2nB99.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb nog een andere grafiek van het energieverbruik, afkomstig van de P1 uitlezing, die hetzelfde gedrag vertoont.
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
@Ora et Labora
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
| alias: Pool pump on/off description: '' mode: single trigger: - platform: time at: '10:00:00' id: 'on' - platform: time at: '22:00:00' id: 'off' - platform: state entity_id: - input_boolean.test to: 'on' id: 'on' - platform: state entity_id: - input_boolean.test to: 'off' id: 'off' condition: [] action: - choose: - conditions: - condition: trigger id: 'on' - condition: state entity_id: scene.test state: 'on' sequence: - service: switch.turn_on data: {} target: entity_id: switch.test - conditions: - condition: trigger id: 'off' sequence: - service: switch.turn_off data: {} target: entity_id: switch.test default: [] |
@JukeboxBill Wat is de yaml van die kaart? En al eens op een andere browser bekeken?
Ik vroeg me af og het volgende mogelijk is in Home Assistant.
Ik heb een groep lampen (6 stuks) die ik allemaal tegelijk schakel maar er zijn situaties dat ik in deze groep er maar een paar schakelt wil hebben (voor 2 stuks , midden 2 stuks, achter 2 stuks), bijvoorbeeld alleen midden of achter of voor en achter wat op dat moment gewenst is.
Nu had ik zelf het idee wanneer dit zich voordoet dan doe ik een long press (hold action) en krijg ik een overzicht van de lampen in die groep en kies ik wat ik wil.
Kan zo iets?
Ik heb nu de "zones" voor midden en achte rals aparte buttons maar dan is het scherm zo druk, probeer het wat rustiger en eenvoudiger te krijgen.
Ik heb een groep lampen (6 stuks) die ik allemaal tegelijk schakel maar er zijn situaties dat ik in deze groep er maar een paar schakelt wil hebben (voor 2 stuks , midden 2 stuks, achter 2 stuks), bijvoorbeeld alleen midden of achter of voor en achter wat op dat moment gewenst is.
Nu had ik zelf het idee wanneer dit zich voordoet dan doe ik een long press (hold action) en krijg ik een overzicht van de lampen in die groep en kies ik wat ik wil.
Kan zo iets?
Ik heb nu de "zones" voor midden en achte rals aparte buttons maar dan is het scherm zo druk, probeer het wat rustiger en eenvoudiger te krijgen.
@schumi2004 Misschien niet 100% wat je zoekt maar ik heb het wel gedaan met een custom:fold-entity-row met daarin alle losse lampen.
Het hoeft ook niet precies zoals ik voor ogen had maar alle ideeën/suggestis zijn welkomSeptillion schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:52:
@schumi2004 Misschien niet 100% wat je zoekt maar ik heb het wel gedaan met een custom:fold-entity-row met daarin alle losse lampen.
Thanks iig, ik ga me er eens in verdiepen.
@schumi2004 Andere optie die ik zou kunnen bedenken is de losse lampen in een conditional card aan een input_boolean. Toggle van de helper dan met een long press actie op de groep.
Who's general failure, and why is he reading my disk?
Ik maak mijn tabelletjes nog altijd 'ouderwets' in markup code.robbinonline schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:39:
Met het oog op de warmte en wanneer ik moet ventileren heb ik de volgende tabel gemaakt.
..
:fill(white):strip_exif()/f/image/bJCluKoVdgV3Db1PIzCLKs3W.png?f=user_large)
Veel gedoe en niet echt mooi. Die van jou ziet er een stuk beter uit! Ik heb even zitten Googlen, maar zo snel niets kunnen vinden. Kan iemand me helpen deze mooie tabellen te vinden?
[ Voor 12% gewijzigd door scorpion303 op 01-08-2022 16:06 ]
Zeker, ik gebruik hiervoor Multiple-entity-row: https://github.com/benct/lovelace-multiple-entity-rowscorpion303 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:03:
[...]
Ik maak mijn tabelletjes nog altijd 'ouderwets' in markup code.
[Afbeelding]
Veel gedoe en niet echt mooi. Die van jou ziet er een stuk beter uit! Ik heb even zitten Googlen, maar zo snel niets kunnen vinden. Kan iemand me helpen deze mooie tabellen te vinden?
Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare
Hier het probleem denk ik al boven water.Raven schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 13:43:
[...]
VMware Workstation.
Na een korte blik te hebben geworpen in dat topic, ik denk dat ik mijn workaround maar blijf gebruiken, stuk makkelijkeral moet de VM daarvoor zo nu en dan even uit, maar dat is niet erg.
In proxmox stond "SSD Emulation" uit.
Als ik dan keek naar de status van FSTrim stond die op "dead".
Nu heb ik dat aangezet (zoiets moet jij dus hebben in VMware Workstation) en dan krijg ik wel de info dat hij 1x per week gaat TRIM-men.
:fill(white):strip_exif()/f/image/sgCqegnlUPfVVln8YiKvXkFH.png?f=user_large)
voor:
:fill(white):strip_exif()/f/image/70iMMP8JD6hY94NeFbNS4fK8.png?f=user_large)
Na:
:fill(white):strip_exif()/f/image/Id5dKJVQbNXUjuBF7VK8dGk8.png?f=user_large)
Nu maar eens kijken of die ook daadwerkelijk de rommel gaat opruimen en wat schijfruimte gaat vrij maken.
Om het te checken heb ik gedaan:
systemctl status fstrim.timer
activeren kan met:
systemctl enable fstrim.timer
gevolgd door:
systemctl --system daemon-reload
Maar dit kan dus niet via de SSH addon. Want daar kan ik geen systemctl aanroepen
Maar volgens mij moet het instellen in je VM van SSD Emulation en dan een stop/start ook wel werken....
Volgende op mijn to-do list? De partitie aanpassen. De VM heeft 99GB aan ruimte, maar het OS heeft 64GB aan ruimte. Das natuurlijk niet goed....
[ Voor 18% gewijzigd door Waah op 01-08-2022 17:29 ]
@Waah Ik heb net ff de VM-settings bekeken, kan daar niet iets vinden dat er op lijkt.
Oscar Wilde
Septillion schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:43:
@JukeboxBill Wat is de yaml van die kaart? En al eens op een andere browser bekeken?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| type: history-graph entities: - entity: sensor.lumi_lumi_weather_cfcae007_temperature - entity: sensor.lumi_lumi_weather_a590e007_temperature - entity: sensor.lumi_lumi_weather_efa5d307_temperature - entity: sensor.lumi_lumi_weather_4195c707_temperature - entity: sensor.lumi_lumi_weather_0ce1d307_temperature - entity: sensor.buienradar_temperature hours_to_show: 168 refresh_interval: 10 |
In Microsoft Edge zie ik hetzelfde.
Het bracht mij wel op het idee om dan maar in de code-editor de naam te overrulen.
Voor nu is het dus "opgelost" maar niet op de manier waarop ik het verwacht.
Ik had ook nog het tabblad met deze grafiek in LoveLace verwijderd en opnieuw aangemaakt, maar de fout is hardnekkig.
Op het overzicht van de betreffende sensor wordt de naam goed weergegeven:
Volgens mij staat het perfect beschreven in de Proxmox documentatie:Waah schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 17:24:
[...]
Hier het probleem denk ik al boven water.
In proxmox stond "SSD Emulation" uit.
Als ik dan keek naar de status van FSTrim stond die op "dead".
Nu heb ik dat aangezet (zoiets moet jij dus hebben in VMware Workstation) en dan krijg ik wel de info dat hij 1x per week gaat TRIM-men.
[Afbeelding]
voor:
[Afbeelding]
Na:
[Afbeelding]
Nu maar eens kijken of die ook daadwerkelijk de rommel gaat opruimen en wat schijfruimte gaat vrij maken.
Om het te checken heb ik gedaan:
systemctl status fstrim.timer
activeren kan met:
systemctl enable fstrim.timer
gevolgd door:
systemctl --system daemon-reload
Maar dit kan dus niet via de SSH addon. Want daar kan ik geen systemctl aanroepen
Maar volgens mij moet het instellen in je VM van SSD Emulation en dan een stop/start ook wel werken....
Volgende op mijn to-do list? De partitie aanpassen. De VM heeft 99GB aan ruimte, maar het OS heeft 64GB aan ruimte. Das natuurlijk niet goed....
Trim/Discard
If your storage supports thin provisioning (see the storage chapter in the Proxmox VE guide), you can activate the Discard option on a drive. With Discard set and a TRIM-enabled guest OS [3], when the VM’s filesystem marks blocks as unused after deleting files, the controller will relay this information to the storage, which will then shrink the disk image accordingly. For the guest to be able to issue TRIM commands, you must enable the Discard option on the drive. Some guest operating systems may also require the SSD Emulation flag to be set. Note that Discard on VirtIO Block drives is only supported on guests using Linux Kernel 5.0 or higher.
If you would like a drive to be presented to the guest as a solid-state drive rather than a rotational hard disk, you can set the SSD emulation option on that drive. There is no requirement that the underlying storage actually be backed by SSDs; this feature can be used with physical media of any type. Note that SSD emulation is not supported on VirtIO Block drives.
Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp
Zo kwam ik er uiteindelijk ook achter. Het script dat ik heb gebruikt voor de installatie heeft dat dus er niet in zitten.Rianata schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 18:55:
[...]
Volgens mij staat het perfect beschreven in de Proxmox documentatie:
Trim/Discard
If your storage supports thin provisioning (see the storage chapter in the Proxmox VE guide), you can activate the Discard option on a drive. With Discard set and a TRIM-enabled guest OS [3], when the VM’s filesystem marks blocks as unused after deleting files, the controller will relay this information to the storage, which will then shrink the disk image accordingly. For the guest to be able to issue TRIM commands, you must enable the Discard option on the drive. Some guest operating systems may also require the SSD Emulation flag to be set. Note that Discard on VirtIO Block drives is only supported on guests using Linux Kernel 5.0 or higher.
If you would like a drive to be presented to the guest as a solid-state drive rather than a rotational hard disk, you can set the SSD emulation option on that drive. There is no requirement that the underlying storage actually be backed by SSDs; this feature can be used with physical media of any type. Note that SSD emulation is not supported on VirtIO Block drives.
Maar dat is toevallig gefixt vorige week, aangezien meer mensen dit probleem hadden. Wel moet je alsnog handmatig (ik tenminste)
code:
doen. Anders blijft die uit staan.
1
| systemctl enable fstrim.timer |
heel misschien dat dit werkt?Raven schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 13:43:
[...]
VMware Workstation.
Na een korte blik te hebben geworpen in dat topic, ik denk dat ik mijn workaround maar blijf gebruiken, stuk makkelijkeral moet de VM daarvoor zo nu en dan even uit, maar dat is niet erg.
https://williamlam.com/20...rtual-disk-in-vmware.html
Anders houd mijn kennis ook op. Alhoewel, van kennis is weinig sprake. Trail and error more like it.
Met name zigbee, wifi. Zwave zie ik niet zoveel inbreinonline schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 06:53:
Ligt eraan welke protocollen je in je systeem wil kunnen ondersteunen. Als dat aansluit bij wat yellow kan, dan kan het een leuk apparaat zijn volgens mij.
Dan zou een kleine/oude computer met een zigbee stickje ook genoeg zijn.Soullancer schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 19:41:
[...]
Met name zigbee, wifi. Zwave zie ik niet zoveel in
Tijdje geleden was de boel gecrashed, geen backups (jaja) en sindsdien geen zin gehad om dingen te herconfigureren... Maar inmiddels weer tijd om wat dingetjes te herconfigureren en wat nieuwe dingen toe te voegen.
Simpel maar wel leuk:
:strip_exif()/f/image/RE6VVBITrikYrBA2H1pHh4QX.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn auto slaat dit soort data niet op en/of heeft geen app (Ioniq 2017), dus ik moest de info van mijn laadpaal (Tesla Wall Connector 3) hiervoor gebruiken. Deze onthoud namelijk de totale hoeveelheid energie die hij geleverd heeft.
Bij inpluggen sla ik die totaalwaarde op naar een helper. Bij het ontkoppelen (state 1) of het klaar zijn met laden (state 8 ) sla ik de hoeveelheid energie van de laatste laadsessie op in een 2e helper.
Simpel maar wel leuk:
:strip_exif()/f/image/RE6VVBITrikYrBA2H1pHh4QX.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn auto slaat dit soort data niet op en/of heeft geen app (Ioniq 2017), dus ik moest de info van mijn laadpaal (Tesla Wall Connector 3) hiervoor gebruiken. Deze onthoud namelijk de totale hoeveelheid energie die hij geleverd heeft.
Bij inpluggen sla ik die totaalwaarde op naar een helper. Bij het ontkoppelen (state 1) of het klaar zijn met laden (state 8 ) sla ik de hoeveelheid energie van de laatste laadsessie op in een 2e helper.
quote: even in een quote blok om de pagina niet onnodig uit te rekkenYAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 alias: Automation laadpaal trigger: - type: plugged_in platform: device entity_id: binary_sensor.auto_laadpaal_vehicle_connected domain: binary_sensor condition: [] action: - service: input_number.set_value target: entity_id: input_number.laatste_laadpaalwaarde data: value: '{{ states(''sensor.auto_laadpaal_energy'')|int }}' - wait_for_trigger: - platform: state entity_id: sensor.auto_laadpaal_state to: '1' - platform: state entity_id: sensor.auto_laadpaal_state to: '8' continue_on_timeout: false - service: input_number.set_value target: entity_id: input_number.laadsessie_laatste_sessie data: value: >- {{ states("sensor.auto_laadpaal_energy")|int - states("input_number.laatste_laadpaalwaarde")|int }} - service: notify.mobile_app_xxxxxxxxxxxx data: message: >- De auto is gestopt met laden. Er is {{states("input_number.laadsessie_laatste_sessie")|int|int/1000}} kWh bijgeladen. title: Auto - service: notify.tv_woonkamer data: message: >- De auto is gestopt met laden. Er is {{states("input_number.laadsessie_laatste_sessie")|int|int/1000}} kWh bijgeladen. title: Auto mode: single
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 02-08-2022 09:43 . Reden: yaml code tags ]
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Ja precies... Kleinbreinonline schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 21:07:
[...]
Dan zou een kleine/oude computer met een zigbee stickje ook genoeg zijn.
Heb alleen maar grote oude pc's.. die lusten wel een slokje gok ik zo
Ik heb HA supervised draaien op een HP Thinclient. Tweedehands gekocht en veel goedkoper en makkelijker verkrijgbaar dan een RBpi en vrijwel net zo zuinig. Zit ook nog eens in een smaakvolle behuizing.Soullancer schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 23:01:
[...]
Ja precies... Klein![]()
Heb alleen maar grote oude pc's.. die lusten wel een slokje gok ik zo
Ik heb een wooxr 7060 buitenkraan die verbonden is via een conbee stick met HA. Het idee was om automatisch te kunnen sproeien terwijl ik op vakantie ben, echter verliest dat ding nu steeds z'n verbinding oid en komt dan in de status unavailable. Als de aan knop een paar keer wordt ingedrukt, is ie zo weer online, maar als ik niet thuis ben gaat dat natuurlijk niet.
Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Is het misschien bereik, of juist een instelling?
Er hangt daar in de buurt een rookmelder, maar als de kraan verbonden is, maakt hij geen gebruik van de rookmelder om door te hoppen,pet je dat handmatig instellen oid?
Iemand die enige pointers heeft om dit stabieler te maken, heel graag!
Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Is het misschien bereik, of juist een instelling?
Er hangt daar in de buurt een rookmelder, maar als de kraan verbonden is, maakt hij geen gebruik van de rookmelder om door te hoppen,pet je dat handmatig instellen oid?
Iemand die enige pointers heeft om dit stabieler te maken, heel graag!
"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Homewizard heeft hier een nieuwe uitbreiding voor.Tanuki schreef op zondag 24 juli 2022 @ 20:57:
Weet iemand een manier om het verbruik in liters te meten van een waterleiding? Idealiter iets waarbij je niet iets tussen 2 stukken waterleiding moet installeren, maar eerder iets waarbij je iets op de waterleiding moet klikken o.i.d.
Ik wil het graag gebruiken om het verbruik van de regendouche te meten, maar er zitten al mooi geperste leidingen in, dus dan is het een beetje jammer om die pers verbindingen weer te onderbreken.
Waarom? Ik ben in 2015 na jaren juist overgestapt naar zwave en dat was een erg goede beslissing. Ik kreeg met zigbee storingen icm WiFi en magnetron en ook slecht bereik. Kan ook aan plugwise hebben gelegen.Soullancer schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 19:41:
[...]
Met name zigbee, wifi. Zwave zie ik niet zoveel in
Een popup met een entities card via browser_mod kan ook nog eventueelschumi2004 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:54:
[...]
Het hoeft ook niet precies zoals ik voor ogen had maar alle ideeën/suggestis zijn welkom
Thanks iig, ik ga me er eens in verdiepen.
Aan de afbeelding te zien zijn de friendly names toch echt niet aangepast.JukeboxBill schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:23:
In mijn LoveLace UI heb ik een geschiedenisgrafiek met een aantal temperatuursensors.
- Browsercache gewist
Niets helpt.
[Afbeelding]
Wat krijg je te zien als de entites opzoekt via developer tools > states
@Richh Zelf zou ik alleen niet blijven wachten in een 'wait_for_trigger' op iets dat zo lang kan duren. Mocht je dan in de tussentijd een automation aanpassen dan stopt hij en mis je dus het einde. Zou hem dus gewoon ook op het einde doen triggeren.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
| alias: Automation laadpaal trigger: - type: plugged_in platform: device entity_id: binary_sensor.auto_laadpaal_vehicle_connected domain: binary_sensor id: Start - platform: state entity_id: sensor.auto_laadpaal_state to: '1' not_from: '8' id: End - platform: state entity_id: sensor.auto_laadpaal_state to: '8' id: End condition: [] action: - choose: - conditions: - condition: trigger id: Start sequence: - service: input_number.set_value target: entity_id: input_number.laatste_laadpaalwaarde data: value: '{{ states(''sensor.auto_laadpaal_energy'')|int }}' - conditions: - condition: trigger id: End sequence: - service: input_number.set_value target: entity_id: input_number.laadsessie_laatste_sessie data: value: >- {{ states("sensor.auto_laadpaal_energy")|int - states("input_number.laatste_laadpaalwaarde")|int }} - service: notify.mobile_app_xxxxxxxxxxxx data: message: >- De auto is gestopt met laden. Er is {{ states("input_number.laadsessie_laatste_sessie")|int / 1000 }} kWh bijgeladen. title: Auto - service: notify.tv_woonkamer data: message: >- De auto is gestopt met laden. Er is {{ states("input_number.laadsessie_laatste_sessie")|int / 1000 }} kWh bijgeladen. title: Auto default: [] mode: single |
@Melantrix Klinkt toch als matige verbinding. En niet alles is een router inderdaad, zeker devices met een batterij niet.
Maar kan ook zijn dat het een beetje een koppig device is en niet van router wil wisselen (en dus verbonden blijft met de router waar hij initieel mee koppelde). Hiervoor even het device op de plek waar hij nu zit opnieuw laten pairen. (Niet verwijderen uit Z2M / HA, pair mode aan, pair procedure op het apparaat starten.)
Maar kan ook zijn dat het een beetje een koppig device is en niet van router wil wisselen (en dus verbonden blijft met de router waar hij initieel mee koppelde). Hiervoor even het device op de plek waar hij nu zit opnieuw laten pairen. (Niet verwijderen uit Z2M / HA, pair mode aan, pair procedure op het apparaat starten.)
Dat is een module voor op je watermeter. Die meet dus al het verbruik in huis, terwijl hij op zoek is naar een oplossing voor het meten van 1 specifieke verbruiker in huis.Vaevictis_ schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 07:33:
[...]
Homewizard heeft hier een nieuwe uitbreiding voor.
Ik heb de overgestapt gemaakt van z-wave naar zigbee. Redenen: veel goedkoper, veel groter productaanbod. En bij mij veel stabieler. Vooral Open z-wave in combinatie met Domoticz was echt zeer frustrerend (Gizz in "Z-wave kabouters") maar ook met HA en Z-wave JS bleef ik gezeur houden dat mijn officieel gecertificeerde z-wave tussenstekker met enige regelmaat rapporteerde dat bijvoorbeeld mijn lampjes onder de keukenkastjes in 1 dag 724876,34 kWh aan elektriciteit verbruikt haddenVaevictis_ schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 07:37:
[...]
Waarom? Ik ben in 2015 na jaren juist overgestapt naar zwave en dat was een erg goede beslissing. Ik kreeg met zigbee storingen icm WiFi en magnetron en ook slecht bereik. Kan ook aan plugwise hebben gelegen.
[ Voor 57% gewijzigd door Gizz op 02-08-2022 10:47 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Dat bestand maakt hij zelf aan. Mijn vrouw en zoons hebben hun locatie via Google maps met mij gedeeld.B-Force schreef op zondag 31 juli 2022 @ 20:50:
[...]
ik krijg deze dus niet werkend![]()
in de handleiding die @TheFes linkt, staat dat je in known_devices.yaml moet kijken, maar die is deprecated..
En ik heb via een extensie mijn Google cookies opgeslagen in een bestand, en die heb ik in de configuratiemap gezet met naam .google_maps_location_sharing.cookies.location_tracker_<google e-mailadres>
Je moet alleen periodiek het cookie bestand vernieuwen.
Friendly names zijn echt wel aangepast. In developer tools > states worden die ook zo weergegeven.TheFes schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:08:
[...]
Aan de afbeelding te zien zijn de friendly names toch echt niet aangepast.
Wat krijg je te zien als de entites opzoekt via developer tools > states
Als ik een nieuwe kaart aanmaak met die entities, dan komen de goede namen er wel in te staan. Alleen bij deze grafiek blijven ze staan, zelfs als ik hem helemaal opnieuw aanmaak op een nieuw tabblad.
Voorlopig heb ik de namen nu maar 'overruled' in de code-editor bij deze grafiek.
Ok.. heb net 5 pagina's info over Somfy gelezen in deze thread. Paar vragen en aannames.
Wij krijgen (kopen) Screens met Somy motoren, ik kan kiezen uit:
- Somfy RTS
- Somfy IO
Van wat ik nu gelezen heb is dat de RTS 1-way is en de IO 2-way. Dus je hebt en krijgt meer info van de IO versies qua mot0ren. (open, dicht en xx % dicht, misschien wel batterij status...)
Dus mijn voorkeur gaat uit naar de Somfy IO motoren.
Aanname1: Het is dus dat IO beter is dan RTS, dit klopt vanuit mijn kant?
Situatie 2. Om dan de Somfy IO (goed en betrouwbaar, volgens de WAF) te integreren kan het via
- Somfy Connexioon IO --> duur apparaat, en gaat alsnog via Somfy Cloud (dus cloud afhankelijk)
- TaHoma (Overkiz) --> Gaat ook via Somfy Cloud, dus ook nog cloud afhankelijk
- Velux KLF200 --> gaat via lokale API
@skank ik lees dat jij de KLF200 hebt, heb jij dan ook Somfy IO motoren en werkt dit dus via lokale API's en ben je cloud onafhankelijk? Ik wil zo min mogelijk met de portaal van Somfy te maken hebben als ik de issues lees hier (vanaf 2021 tot aan nu en dit issue op GIT lees)
Aanname 2: Dan neem ik aan dat de KLF200 icm Somfy IO de beste, lokale, meest betrouwbare situatie is die je kunt creëren?
Wij krijgen (kopen) Screens met Somy motoren, ik kan kiezen uit:
- Somfy RTS
- Somfy IO
Van wat ik nu gelezen heb is dat de RTS 1-way is en de IO 2-way. Dus je hebt en krijgt meer info van de IO versies qua mot0ren. (open, dicht en xx % dicht, misschien wel batterij status...)
Dus mijn voorkeur gaat uit naar de Somfy IO motoren.
Aanname1: Het is dus dat IO beter is dan RTS, dit klopt vanuit mijn kant?
Situatie 2. Om dan de Somfy IO (goed en betrouwbaar, volgens de WAF) te integreren kan het via
- Somfy Connexioon IO --> duur apparaat, en gaat alsnog via Somfy Cloud (dus cloud afhankelijk)
- TaHoma (Overkiz) --> Gaat ook via Somfy Cloud, dus ook nog cloud afhankelijk
- Velux KLF200 --> gaat via lokale API
@skank ik lees dat jij de KLF200 hebt, heb jij dan ook Somfy IO motoren en werkt dit dus via lokale API's en ben je cloud onafhankelijk? Ik wil zo min mogelijk met de portaal van Somfy te maken hebben als ik de issues lees hier (vanaf 2021 tot aan nu en dit issue op GIT lees)
Aanname 2: Dan neem ik aan dat de KLF200 icm Somfy IO de beste, lokale, meest betrouwbare situatie is die je kunt creëren?
- The Neo and Only -
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
/f/image/9o7Oa1GTiz2KkMos6UZSQm4D.png?f=fotoalbum_large)