Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 167 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.371.597 views

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:20
Ittie schreef op maandag 11 juli 2022 @ 12:21:
Hmm, raar ik zag in de logging het volgende staan:

[...]

Nu dacht ik dat los ik wel even op door al mijn DSMR entities om te zetten naar het nieuwe formaat.
Wanneer ik de volgende entry toevoeg aan mijn configuration.yaml
YAML:
1
mqtt: !include mqtt.yaml 

en een mqtt.yaml in de root van de config zet neemt HA de gedefinieerde entities op in het lijst met entities.
Wanneer ik hetzelfde bestandje in de config/manual_mqtt_entities/ map zet en de volgende entry toevoeg aan de configuration.yaml
YAML:
1
 mqtt: !include_dir_merge_list manual_mqtt_entities/ 

werkt het niet.
Hetzelfde doe ik eigenlijk al voor bijvoorbeeld mijn sensoren, daar werkt het als een zonnetje.
Wat doe ik nou verkeerd?

De inhoud van de mqtt.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
sensor:
  - name: "TestMqqtSensor"
    state_topic: "DSMR-API/energy_delivered_tariff1"
    unit_of_measurement: "kWh"
    device_class: energy
    state_class: total_increasing
    value_template: "{{ value_json.energy_delivered_tariff1[0].value | round(3) }}" 
De mqqt integratie verwacht een dictionary, geen list. Je moet dus een andere include gebruiken.

Home Assistant configuratie

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:10
oltk schreef op maandag 11 juli 2022 @ 12:52:
[...]

En wat zou er gebeuren als je Debian op je mobieltje zet?
Denk dat deze reactie niet voor mij bedoeld is? Ik heb het over een mini desktop pc, en niet een mobieltje :)

• Ittie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-11 09:29
TheFes schreef op maandag 11 juli 2022 @ 12:53:
[...]

De mqqt integratie verwacht een dictionary, geen list. Je moet dus een andere include gebruiken.
Yep, werkt nu, dank je wel @TheFes.
Maar waar heb je dat terug kunnen vinden?

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:35
@water_escape Volgens mij juist niets en zou hij door HA gevonden moeten worden waarna je hem kunt integreren. Zelf toen alleen vanuit de ESPhome addon gedaan en volgens mij was het proces toen redelijk vanzelfsprekend.

• TheFes
Ittie schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:02:
[...]

Yep, werkt nu, dank je wel @TheFes.
Maar waar heb je dat terug kunnen vinden?
Uit de docs :)

Het voorbeeld uit de MQQT breaking change in 2022.6 (oke, geen docs dus, die is nog een beetje gebrekkig voor MQTT zo te zien (gebruik het zelf niet)).
YAML:
1
2
3
4
mqtt:
  sensor:
    - name: "My sensor"
      state_topic: "some-state-topic"

in vergelijking met een voorbeeld uit de template sensor docs:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
template:
  - sensor:
      - name: "Average temperature"
        unit_of_measurement: "°C"
        state: >
          {% set bedroom = states('sensor.bedroom_temperature') | float %}
          {% set kitchen = states('sensor.kitchen_temperature') | float %}

{{ ((bedroom + kitchen) / 2) | round(1, default=0) }}

Bij de MQQT sensor gaat er geen streepje voor sensor, ofwel er wordt een nieuwe dictionary gestart. Bij de template sensor staat er wel een streepje voor sensor ofwel er wordt een nieuwe list gestart.

• TheFes
Senaxx schreef op maandag 11 juli 2022 @ 12:19:
[...]

Wat is eigenlijk wel aan te raden? Ik heb momenteel debian een HA Supervised versie draaien op een HP Prodesk 600 g2, maar ondervind daar toch problemen mee (partitionering, /var die vol loopt).

Ik zou namelijk wel graag de officiële add-on store ook beschikbaar willen blijven houden. Is dit dan toch HAOS versie die je vanaf een boot medium naar de SSD schrijft? Bijvoorbeeld booten met live Ubuntu en dan HAOS naar de SSD schrijven?
Van wat ik op de reacties op de HA Discord zie, is Supervised eigenlijk nooit aan te raden. Als je de add-on store wil, is HA OS de beste oplossing. Ik draai dat zelf in een VM onder Proxmox.

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:26

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Vaevictis_ schreef op maandag 11 juli 2022 @ 08:57:
[...]

Ik gebruik deze ook, de oplossing is een extra ESP32 te gebruiken en hopen dat WiFi verbinding wel stabiel is. Anders kun je een ESP32-CAM pakken en een externe antenne gebruiken. @AndereKoekoek
Thanks ! Mezelf nog niet verdiept is ESP32. Vanmorgen wel een Esp32 besteld online die morgen kunnen komt. Kan ik gaan sleutelen om het werkend te krijgen.

Mijn Mi Flower Sensor Max zit in een pot buiten. Kan met mijn telefoon al niet verbinden als ik binnen sta.
Moet er echt op 2 meter afstand maximaal gaan staan en dan kan ik verbinden met de app.
Hopelijk lukt het met de ESP32 wel van binnenuit vanaf de vensterbank bijvoorbeeld.
Anders moet ik nog ene outdoor dingetje gaan knutselen.

Heb 4 wifi6 access points in huis en op ieder hoekje van ons huis en de tuinen vol bereik.
Met gamen via wifi is de ping heel stabiel, dus ga ervan uit dat het met die sensor ook wel moet lukken.

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Septillion schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:03:
@water_escape Volgens mij juist niets en zou hij door HA gevonden moeten worden waarna je hem kunt integreren. Zelf toen alleen vanuit de ESPhome addon gedaan en volgens mij was het proces toen redelijk vanzelfsprekend.
Zoals ik het lees zou dit idd automatisch toegevoegd moeten worden in HA.
Net een reboot gedaan en nog steeds niks. Ik zie alleen een firmware bij device.

Water-Escape

• TheFes
water_escape schreef op maandag 11 juli 2022 @ 12:39:
[...]

Dit is helemaal gelukt nu. Mijn dank. De ESP zit ertussen en de bel doet het nog :).
Ik heb deESP yaml gebruikt dat hij 3x af gaat nu.

Ik kan niet vinden wat ik in HA in de configuration.yaml moet toevoegen om aan de deurbel automations te gaan koppelen. Ik zie alle ESPupdate entity. Is hier een manual-ish van of kan je mij op weg helpen?
Zou vanzelf moeten gaan. Je zou eventueel kunnen proberen of het wel werkt als je handmatig een ESP integratie toevoegt, en dan in de config flow het ip adres van de ESP invoert.

Never mind, je hebt al wel een device zie ik nu, dus hij wordt al wel gezien. Hij laat alleen geen entities zijn. Wat is je ESPHome yaml?

[ Voor 10% gewijzigd door TheFes op 11-07-2022 13:25 ]

• Shattering
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 18:04
Ik ben momenteel aan het 'sukkelen' met een script, waar ik choose wil gebruiken. Het is me echter, in het algemeen, nog niet duidelijk wanneer ik nu een '-' in mijn .yaml moet zetten en wanneer niet?
  • Is het in onderstaand voorbeedl 'choose' of '- choose'? En waarom?
  • Heb ik onder choose nog een sequence nodig? Waarom juist?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
lamp_aan:
  sequence:
    choose: 
      - condition: state
        entity_id:
          - switch.lamp_woonkamer
        state: 'on'
      - alias: "Lamp woonkamer: UIT"
        service: switch.turn_off
        data:
          entity_id: switch.teletask_overes_relay_37
    default:
      - alias: "Lamp woonkamer: AAN"
        service: switch.turn_on
        data:

• TheFes
Shattering schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:29:
Ik ben momenteel aan het 'sukkelen' met een script, waar ik choose wil gebruiken. Het is me echter, in het algemeen, nog niet duidelijk wanneer ik nu een '-' in mijn .yaml moet zetten en wanneer niet?
  • Is het in onderstaand voorbeedl 'choose' of '- choose'? En waarom?
  • Heb ik onder choose nog een sequence nodig? Waarom juist?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
lamp_aan:
  sequence:
    choose: 
        entity_id:
          - switch.lamp_woonkamer
        data:
    default:
        data:
In een script sequence of automation action deel komt een lijst met acties, en een list-item begint met een streepje.
Nu is HA hierin wel een beetje fogiving want als je maar één list item hebt mag je het streepje weg laten. Dus in dit specifieke geval zou het ook zonder streepje mogen. Maar ik zou adviseren gewoon altijd een streepje er voor te zetten, anders moet je alles weer gaan aanpassen als je toch nog een actie wil toevoegen.

En die sequence is je choose is nodig, die maakt het onderscheid tussen de conditions: en de acties onder je sequence:. Beide keys missen in jouw choose:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
lamp_aan:
  sequence:
    - choose: 
        - conditions:
              entity_id:
                - switch.lamp_woonkamer
          sequence:
              data:
      default:
          data:

Nog niet zo lang geleden is er trouwens een if-then toegevoegd. Als je maar één check in je choose hebt, kun je ook die gebruiken. Die is wat makkelijker qua yaml indentation.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
lamp_aan:
  sequence:
    - if:
          entity_id:
            - switch.lamp_woonkamer
      then:
          data:
      else:
          data:

[ Voor 13% gewijzigd door TheFes op 11-07-2022 13:50 ]

• water_escape
  • Nu online
TheFes schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:24:
[...]

Zou vanzelf moeten gaan. Je zou eventueel kunnen proberen of het wel werkt als je handmatig een ESP integratie toevoegt, en dan in de config flow het ip adres van de ESP invoert.

Never mind, je hebt al wel een device zie ik nu, dus hij wordt al wel gezien. Hij laat alleen geen entities zijn. Wat is je ESPHome yaml?
Merci! nu heb ik alles.
Het is nu ook gelukt een push naar de telefoon te sturen.

Alleen op de Sonos iets afspelen lukt niet. Er zijn 3 opties
- T2S
- Lokale mp3
- start een favoriet kanaal van Sonos

Alleen de laatste werkt. Moet ik iets extra's doen om een ding dong mp3 af te spelen op de sonos?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5AetNG4WEV6B-k7lxNEE1bfp8So=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D0BXKPWbU4mQ7qErR8ujSfJz.png?f=fotoalbum_large

Water-Escape

• Shattering
TheFes schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:46:
[...]

In een script sequence of automation action deel komt een lijst met acties, en een list-item begint met een streepje.
Nu is HA hierin wel een beetje fogiving want als je maar één list item hebt mag je het streepje weg laten. Dus in dit specifieke geval zou het ook zonder streepje mogen. Maar ik zou adviseren gewoon altijd een streepje er voor te zetten, anders moet je alles weer gaan aanpassen als je toch nog een actie wil toevoegen.

En die sequence is je choose is nodig, die maakt het onderscheid tussen de conditions: en de acties onder je sequence:. Beide keys missen in jouw choose:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
lamp_aan:
  sequence:
    - choose: 
        - conditions:
              entity_id:
                - switch.lamp_woonkamer
          sequence:
              data:
      default:
          data:

Nog niet zo lang geleden is er trouwens een if-then toegevoegd. Als je maar één check in je choose hebt, kun je ook die gebruiken. Die is wat makkelijker qua yaml indentation.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
lamp_aan:
  sequence:
    - if:
          entity_id:
            - switch.lamp_woonkamer
      then:
          data:
      else:
          data:
Bedankt, werkt perfect :) .

Nog een vraagje: ik heb een script dat mijn sproeisysteem inschakelt. Als ik het script start, zou ik een timer willen starten die bijhoudt hoelang de sproeiers aan staan. Ik zou dit willen doen door simpelweg een timer te starten wanneer een bepaalde switch 'AAN'-gaat (aangezien ik deze nooit, los van het script, stuur). tips :) ?

• TGILLY
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 07-11 11:12
Na verschillende weken proberen op elke mogelijke manier kom ik tot bij jullie voor de integratie van Spotify / Home Control aan mijn Home Assistant. Toen ik HA nog in Docker draaide (enkele maanden geleden), had ik geen enkel probleem maar nu ik het als VM draai (Home Assistant 2022.7.3, Supervisor 2022.07.0, Operating System 8.2, Frontend 20220707.0) krijg ik het maar niet draaiende.

In beide gevallen (Home Connect en Spotify) lukt het niet om te authorizeren. Via de developer page maak ik de applicatie aan, en steek de client ID en Secret in configuration.yaml. Als ik dan op de integratie klik, neemt hij steeds "https://my.home-assistant.io/redirect/oauth" als redirect URL. Als ik dan de juiste vervang in de URL, dan kom ik verder en kan ik de Authorization doen en kom ik terug bij HA met een leeg Error window

Ik zie dan in de logs deze error
File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/aiohttp/client_reqrep.py", line 1004, in raise_for_status
raise ClientResponseError(
aiohttp.client_exceptions.ClientResponseError: 400, message='Bad Request', url=URL('https://accounts.spotify.com/api/token')
Ik heb exact hetzelfde bij Home Connect. Heb al vanalles geprobeerd (nieuwe applicatie, Externe / Interne URL, ...) maar kom maar niet verder. Op het internet ben ik blijkbaar niet alleen.. Iemand nog suggesties ?

• TheFes
Shattering schreef op maandag 11 juli 2022 @ 14:52:
[...]

Bedankt, werkt perfect :) .

Nog een vraagje: ik heb een script dat mijn sproeisysteem inschakelt. Als ik het script start, zou ik een timer willen starten die bijhoudt hoelang de sproeiers aan staan. Ik zou dit willen doen door simpelweg een timer te starten wanneer een bepaalde switch 'AAN'-gaat (aangezien ik deze nooit, los van het script, stuur). tips :) ?
Wat wil je met die timer doen, alleen bijhouden hoe lang ze aan staan?
Een timer loopt doorgaans af, dus naar 00:00 toe.

• Shattering
TheFes schreef op maandag 11 juli 2022 @ 15:06:
[...]

Wat wil je met die timer doen, alleen bijhouden hoe lang ze aan staan?
Een timer loopt doorgaans af, dus naar 00:00 toe.
Jup, bijhouden hoe lang ze aanstaan - that's it.

• wlang
  • Registratie: Januari 2015
  • Niet online
Shattering schreef op maandag 11 juli 2022 @ 15:08:
[...]

Je bedoelt een elapsed timer?
https://community.home-as...ly-of-elapsed-time/360751

• RoTeK70
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-10 11:08
Ik kan het even niet terugvinden. Dacht dat het een helper was maar ook daar zie ik hem niet.

Sorry het gaat om de mogelijkheid dat als ik bijvoorbeeld met mijn app een lamp wil in of uitschakelen dat ik een pop-up krijg met de vraag wel of niet uitvoeren. Naar mijn weten is dit mogelijk.

Ik wil namelijk niet dat ik per ongeluk mijn apparatuur van de vijver of iets uitzet als ik hier per ongeluk op druk.

Of kan dit niet?

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-11 07:58

Step

step@tweakers.net#

RoTeK70 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 15:25:
Ik kan het even niet terugvinden. Dacht dat het een helper was maar ook daar zie ik hem niet.

Sorry het gaat om de mogelijkheid dat als ik bijvoorbeeld met mijn app een lamp wil in of uitschakelen dat ik een pop-up krijg met de vraag wel of niet uitvoeren. Naar mijn weten is dit mogelijk.

Ik wil namelijk niet dat ik per ongeluk mijn apparatuur van de vijver of iets uitzet als ik hier per ongeluk op druk.

Of kan dit niet?
Ja dit kan, gebruik ik ook voor mijn koelkast buiten. Je moet zoeken op 'confirmation'.

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

• TheFes
Shattering schreef op maandag 11 juli 2022 @ 15:08:
[...]

Je kunt daar inderdaad we history stats voor gebruiken

Iets als dit zou denk ik wel werken (wel alleen als de switch aan staat).
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
sensor:
  - platform: history_stats
    name: Switch on since it was turned on
    entity_id: switch.walvis
    state: "on"
    type: time
    start: "{{ states.switch.walvis.last_changed if is_state('switch.walvis' , 'on') else now() }}"
    end: "{{ now() }}"

switch.walvis uiteraard vervangen voor de correcte switch (op alle 3 de plekken).

[ Voor 7% gewijzigd door TheFes op 11-07-2022 15:30 ]

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:57
TGILLY schreef op maandag 11 juli 2022 @ 14:53:
Na verschillende weken proberen op elke mogelijke manier kom ik tot bij jullie voor de integratie van Spotify / Home Control aan mijn Home Assistant. Toen ik HA nog in Docker draaide (enkele maanden geleden), had ik geen enkel probleem maar nu ik het als VM draai (Home Assistant 2022.7.3, Supervisor 2022.07.0, Operating System 8.2, Frontend 20220707.0) krijg ik het maar niet draaiende.

In beide gevallen (Home Connect en Spotify) lukt het niet om te authorizeren. Via de developer page maak ik de applicatie aan, en steek de client ID en Secret in configuration.yaml. Als ik dan op de integratie klik, neemt hij steeds "https://my.home-assistant.io/redirect/oauth" als redirect URL. Als ik dan de juiste vervang in de URL, dan kom ik verder en kan ik de Authorization doen en kom ik terug bij HA met een leeg Error window

Ik zie dan in de logs deze error

[...]

Ik heb exact hetzelfde bij Home Connect. Heb al vanalles geprobeerd (nieuwe applicatie, Externe / Interne URL, ...) maar kom maar niet verder. Op het internet ben ik blijkbaar niet alleen.. Iemand nog suggesties ?
Het lukt mij ook niet meer om die spotify integratie te doen.
Bij mij thuis is/was het gelukt; bij mn vriend krijgt die niks anders dan errors, no matter what uri ik invul.
Echt vreemd.
Als je kijkt op de intgratie op github, staat het ook vol met foutmeldingen...https://github.com/home-assistant/core/issues?q=is%3Aissue+is%3Aopen+label%3A%22integration%3A+spotify%22

• RoTeK70
Step schreef op maandag 11 juli 2022 @ 15:28:
[...]

Ja dit kan, gebruik ik ook voor mijn koelkast buiten. Je moet zoeken op 'confirmation'.
Top, gevonden het werkt bedankt!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:01

Vos

AFCA

Wat is een goede manier om je HA te bereiken als je niet thuis bent via je mobiele internet? Ik gebruik nu Tailscale, maar dan update hij bepaalde zaken niet goed.

Bijv. mijn zone is nog steeds 'home' en mijn telefoon batterij update hij niet op mijn dashboard. HA denkt nu dus dat ik thuis ben...

[ Voor 6% gewijzigd door Vos op 11-07-2022 16:33 ]

• skank
Vos schreef op maandag 11 juli 2022 @ 16:33:
Wat is een goede manier om je HA te bereiken als je niet thuis bent via je mobiele internet? Ik gebruik nu Tailscale, maar dan update hij bepaalde zaken niet goed.

Bijv. mijn zone is nog steeds 'home' en mijn telefoon batterij update hij niet op mijn dashboard. HA denkt nu dus dat ik thuis ben...
Nabu casa?
Al begrijp ik je niet helemaal goed...
https://www.nabucasa.com/

• Vos

Vos

AFCA

skank schreef op maandag 11 juli 2022 @ 16:44:
[...]

Nabu casa?
Al begrijp ik je niet helemaal goed...
https://www.nabucasa.com/
Dat ziet er uit als een oplossing ja thnx :). Zal mij er eens in verdiepen. Iemand misschien nog voordeligere opties? :)

• TheFes
Vos schreef op maandag 11 juli 2022 @ 17:29:
[...]

Dat ziet er uit als een oplossing ja thnx :). Zal mij er eens in verdiepen. Iemand misschien nog voordeligere opties? :)
DuckDNS en een reverse proxy

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-10 17:00
TheFes schreef op maandag 11 juli 2022 @ 17:52:
[...]

Afhankelijk van hoe technische je bent kun je je telefoon met een VPN aan je huisnetwerk koppelen. Dan hoef je je HA niet open te stellen voor de buitenwereld als je dat niet wilt.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

• TGILLY
skank schreef op maandag 11 juli 2022 @ 15:33:
[...]

Het lukt mij ook niet meer om die spotify integratie te doen.
Bij mij thuis is/was het gelukt; bij mn vriend krijgt die niks anders dan errors, no matter what uri ik invul.
Echt vreemd.
Als je kijkt op de intgratie op github, staat het ook vol met foutmeldingen...https://github.com/home-assistant/core/issues?q=is%3Aissue+is%3Aopen+label%3A%22integration%3A+spotify%22
Na ongeveer alles al te hebben geprobeerd volg ik net via een van de bug reports het feit dat je https://my.home-assistant.io/redirect/oauth moet bijvoegen bij je URLs. Net gedaan, nog eens een HA restart en ineens werkt het 8)7 . Dit heb ik zeker 20 keer al geprobeerd en nu ineens..

Nu nog Home Connect :)

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik heb 2 pulsmeters (kWh) die netjes hun waarde doorgeven. Uiteraard vind ik het ook wel mooi om die aan het energie dashboard toe te voegen.
Via https://www.home-assistan...figuration-for-dsmr-users

Heb ik dus 2 helpers aangemaakt in de vorm van een energie teller.
In de grafiek werkt het gewoon:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D-kDfgxMt5N7pRWy7AVEtg18Y_Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UWJvAUx37m8nRI1wheJzn24Y.png?f=fotoalbum_large

Maar ik kan ze onder dashboard-> energie -> individuele apparaten niet toevoegen.
Moet er ergens nog wat geconfigureerd worden zodat hij weet dat het een energiemeting is of iets dergelijks?
Ik zie dat onder dat energie dashboard hij een kWh meter wil zien, terwijl deze uitlezing dus kW is.

De kWh uitlezing in bovenstaande grafieken haal ik overigens direct uit de ESP waar de pulsmeters op zijn aangesloten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
sensor:    
  - platform: pulse_meter
    pin: GPIO12
    unit_of_measurement: 'kW'
    name: 'WP buiten'
    internal_filter: 100ms
    accuracy_decimals: 3
    filters:
      - multiply: 0.06
    total:
      name: "WP buiten totaal"
      filters:
        - multiply: 0.001

source: https://esphome.io/components/sensor/pulse_meter.html

Moet ik het zoeken in de "recorder"? zoals beschreven staat bij de troubleshooting onderaan deze pagina? https://www.home-assistan...via-zigbee-energy-profile

[ Voor 6% gewijzigd door _ferry_ op 11-07-2022 21:14 ]

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:26

AndereKoekoek

Ping! Pong?

_ferry_ schreef op maandag 11 juli 2022 @ 21:12:
Ik heb 2 pulsmeters (kWh) die netjes hun waarde doorgeven. Uiteraard vind ik het ook wel mooi om die aan het energie dashboard toe te voegen.

[Afbeelding]

Maar ik kan ze onder dashboard-> energie -> individuele apparaten niet toevoegen.
Moet er ergens nog wat geconfigureerd worden zodat hij weet dat het een energiemeting is of iets dergelijks?
Ik zie dat onder dat energie dashboard hij een kWh meter wil zien, terwijl deze uitlezing dus kW is.

De kWh uitlezing in bovenstaande grafieken haal ik overigens direct uit de ESP waar de pulsmeters op zijn aangesloten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
sensor:    
    filters:
    total:
      filters:

Moet ik het zoeken in de "recorder"? zoals beschreven staat bij de troubleshooting onderaan deze pagina? https://www.home-assistan...via-zigbee-energy-profile
Volgens mij moet de UoM kWh zijn ipv kw.

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:11
Senaxx schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:02:
[...]

Denk dat deze reactie niet voor mij bedoeld is? Ik heb het over een mini desktop pc, en niet een mobieltje :)
Nee inderdaad, die was voor @vanpeers ;)

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
_ferry_ schreef op maandag 11 juli 2022 @ 21:12:

[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
sensor:    
    filters:
    total:
      filters:

Ja, je total sensor moet aan een aantal eisen voldoen.
code:
1
2
3
unit_of_measurement: kWh

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

verjager schreef op maandag 11 juli 2022 @ 21:52:
[...]

Ja, je total sensor moet aan een aantal eisen voldoen.
code:
1
2
3
unit_of_measurement: kWh
Super! dan kan ik hem selecteren :D

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-11 19:13

Ligt er een beetje aan welke provider je hebt. Als het tegenzit heb je een Ziggo lijn met een DS-Lite IP als IPv4, dan moet je met Cloudflare werken en eea aan reverse proxies er tegenaan gooien. Werkt uiteindelijk wel, maar best bewerkelijk

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-11 08:38
Even een vreemde vraag er tussen door.

Ik heb mijn firewall maximaal dicht staan. Maar een aantal "ïntegratie's" e/o "entiteiten" werken niet. Dus ik moet extra poorten open gaan zetten. Hoe kom ik er achter welke poorten dat zijn? Is daar een handig software programmatje voor of moet ik perse dat allemaal nalezen per entiteit?

Ik dacht zelf om even de firewall uit te zetten en dan registeren welke poorten gebruikt worden. Maar welk software programma kan ik dan het beste gebruiken en kan ik dan ook te weten komen welk integratie welke poort gebruikt?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:04

D4NG3R

kiwi

:)

dat ik thuis ben...
Ik gebruik zelf een reverse proxy i.c.m. DDNS via Cloudflare waardoor ik mooi naar homeassistant.mijn-domein-naam.nl kan gaan.
Bijv. mijn zone is nog steeds 'home' en mijn telefoon batterij update hij niet op mijn dashboard. HA denkt nu dus
Dat zou in principe moeten gaan op GPS locatie wanneer je de app gebruikt, heeft de app hier ook de permissies voor en staan deze (In de app zelf) ook actief?

Ik heb zelf ook met regelmaat geëtter met de permissies..

[ Voor 4% gewijzigd door D4NG3R op 12-07-2022 08:24 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Shattering
royaljoop schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 08:15:
Even een vreemde vraag er tussen door.

Ik heb mijn firewall maximaal dicht staan. Maar een aantal "ïntegratie's" e/o "entiteiten" werken niet. Dus ik moet extra poorten open gaan zetten. Hoe kom ik er achter welke poorten dat zijn? Is daar een handig software programmatje voor of moet ik perse dat allemaal nalezen per entiteit?

Ik dacht zelf om even de firewall uit te zetten en dan registeren welke poorten gebruikt worden. Maar welk software programma kan ik dan het beste gebruiken en kan ik dan ook te weten komen welk integratie welke poort gebruikt?
Wat voor firewall heb je? Normaal kan je eenvoudig zien welk verkeer (over welke poorten) er allemaal naar je HA IP gaan - op die manier kan je deze ook gemakkelijk openzetten.

• royaljoop
@Shattering Ik draai HA in docker op een Synology. Dus het gaat om deze firewall!

Eenvoudig zien? Hoe dan, wat moet ik doen om dat eenvoudig te zien?

[ Voor 51% gewijzigd door royaljoop op 12-07-2022 08:36 . Reden: aanvulling ]

• Shattering
royaljoop schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 08:32:
@Shattering Ik draai HA in docker op een Synology.

Eenvoudig zien? Hoe dan, wat moet ik doen om dat eenvoudig te zien?
Maar je spreekt over een firewall, right? Dus je bedoelt de firewall op je Synology? Of een firewall op je router?

• royaljoop
@Shattering op de synology.

• Shattering
Oei, dat maakt het iets moeilijker. Ik kan vanaf hier mijn NAS niet bereiken, maar ik geloof dat je niet gemakkelijk kan zien welk verkeer er gedropt/geblockt wordt op een Synology.. Wat voor firewall regels zijn er aangemaakt op de Synology firewall?

Wat je kan doen is een firewall regel aanmaken die alles doorlaat, vanaf je HA container naar buiten?

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Iemand hier toevallig al ervaring met LifeSmart Nature Mini PRO en integratie in/met Home-Assistant?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Vos

Vos

AFCA

TheFes schreef op maandag 11 juli 2022 @ 17:52:
[...]

Ik heb het op deze manier nu werkend. Bedankt

Merkte vandaag dat tijdens een rit naar werk (half uur ongeveer) mijn locatie 3x is geüpdatet. Daar nog even in verdiepen of dat ook vaker kan :). Maar het begin is er ;)

• Vos

Vos

AFCA

BeefHazard schreef op maandag 11 juli 2022 @ 23:59:
[...]

Ligt er een beetje aan welke provider je hebt. Als het tegenzit heb je een Ziggo lijn met een DS-Lite IP als IPv4, dan moet je met Cloudflare werken en eea aan reverse proxies er tegenaan gooien. Werkt uiteindelijk wel, maar best bewerkelijk
Ik heb Ziggo inderdaad. De term DS lite zegt mij zo niet gelijk wat :p. Heb mijn Ziggo router ingesteld op port forwarding.
Edit: Bridge mode bedoel ik...

Het werkt nu opzich wel, even kijken hoe het de komende dagen gaat. Ben nog nieuw met HA en spelende :)

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:36

Rouwette

Rouwette.com

ik heb een ip camera, de rtsp heb ik en werkt in VLC enzo. maar in HA krijg ik hem niet werkend :(

https://www.rouwette.com/

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Vos schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 08:59:
[...]

Ik heb het op deze manier nu werkend. Bedankt

Merkte vandaag dat tijdens een rit naar werk (half uur ongeveer) mijn locatie 3x is geüpdatet. Daar nog even in verdiepen of dat ook vaker kan :). Maar het begin is er ;)
Standaard wordt de locatie elke 15 minuten geupdate, er is een optie om het sneller te laten gaan (elke minuut) maar dat vreet aardig aan de accu van je telefoon.

Ik zoek zelf nog een tussenweg, een keer of 7-8 per uur zou prima zijn, maar krijg ik nog niet voor elkaar.

• Vos

Vos

AFCA

D4NG3R schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 10:31:
[...]

Standaard wordt de locatie elke 15 minuten geupdate, er is een optie om het sneller te laten gaan (elke minuut) maar dat vreet aardig aan de accu van je telefoon.

Ik zoek zelf nog een tussenweg, een keer of 7-8 per uur zou prima zijn, maar krijg ik nog niet voor elkaar.
Ik kwam de optie tegen ja. Heb hem nu op sneller tijdens opladen staan, maarja onderweg heb ik hem niet heel vaak aan de lader.

Benieuwd of je nog een oplossing kunt vinden of bedenken :)

• BeefHazard
Vos schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 09:02:
[...]

Ik heb Ziggo inderdaad. De term DS lite zegt mij zo niet gelijk wat :p. Heb mijn Ziggo router ingesteld op port forwarding.

Het werkt nu opzich wel, even kijken hoe het de komende dagen gaat. Ben nog nieuw met HA en spelende :)
Als je port forwarding in kan stellen heb je mazzel, dan heb je een eigen IPv4 adres. Veel (nieuwere?) Ziggo aansluitingen delen een IPv4 met meerdere klanten, aka Dual Stack Lite. Dan moet je met cloudflare gaan werken om IPv4 requests te tunnelen naar je IPv6 adres. Stuk ingewikkelder helaas.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

• golles
  • Laatst online: 31-10 16:11
D4NG3R schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 10:31:
[...]

Vos schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 11:16:
[...]

Ik kwam de optie tegen ja. Heb hem nu op sneller tijdens opladen staan, maarja onderweg heb ik hem niet heel vaak aan de lader.

Benieuwd of je nog een oplossing kunt vinden of bedenken :)
Je zou het op 5 of 10 minuten kunnen zetten (12x of 6x per uur). Ik heb het zelf op elke minuut staan.

Je zou eventueel ook iets zelf in elkaar kunnen knutselen, alleen er staat wel duidelijk bij dat dat niet aanbevolen is: https://companion.home-as...#request-location-updates

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

golles schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 11:34:
[...]

[...]

Je zou het op 5 of 10 minuten kunnen zetten (12x of 6x per uur). Ik heb het zelf op elke minuut staan.
De app geeft je geen optie om het aan te passen, het is 15 minuten, of elke minuut (en/of handmatig).

Edit: Al kijk ik nu zelf even in de opties en dit lijkt aangepast te zijn. Ik kan de update rate van standaard tracking zo niet meer vinden, enkel voor high-accuracy, en die vreet zelfs op een interval van een paar minuten aardig stroom.
Je zou eventueel ook iets zelf in elkaar kunnen knutselen, alleen er staat wel duidelijk bij dat dat niet aanbevolen is: https://companion.home-as...#request-location-updates
Ga ik daar maar eens meer klooien, al vind ik het wat omslachtig dat per device te moeten doen..

[ Voor 15% gewijzigd door D4NG3R op 12-07-2022 11:41 ]

• Septillion
BeefHazard schreef op maandag 11 juli 2022 @ 23:59:
[...]

Je kan bij Ziggo wel IPv4 aanvragen volgens mij. Als je modem in bridge laat zitten krijg je iig een IPv4 adres.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-11 20:58
D4NG3R schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 11:36:
[...]

De app geeft je geen optie om het aan te passen, het is 15 minuten, of elke minuut (en/of handmatig).

Edit: Al kijk ik nu zelf even in de opties en dit lijkt aangepast te zijn. Ik kan de update rate van standaard tracking zo niet meer vinden, enkel voor high-accuracy, en die vreet zelfs op een interval van een paar minuten aardig stroom.

[...]

Ga ik daar maar eens meer klooien, al vind ik het wat omslachtig dat per device te moeten doen..
Voor de device tracker zou je niets in hoeven stellen in de app. Je OS zou iedere significant change door moeten geven, waardoor hij echt vaker update dan eens per kwartier als je onderweg bent.

Check de rechten voor de HA app eens op je telefoon?

Sometimes you need to plan for coincidence

• TheFes
Hmmbob schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 11:52:
[...]

Voor de device tracker zou je niets in hoeven stellen in de app. Je OS zou iedere significant change door moeten geven, waardoor hij echt vaker update dan eens per kwartier als je onderweg bent.

Check de rechten voor de HA app eens op je telefoon?
Nou, als je met een kind van 1.5 aan het wandelen bent, kan het toch best lang duren voordat je een significant change hebt 😅

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-11 19:14

Mimiix

Professioneel Prutser

Rouwette schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 10:26:
ik heb een ip camera, de rtsp heb ik en werkt in VLC enzo. maar in HA krijg ik hem niet werkend :(
Gelukkig geef je genoeg info om geholpen te worden. Tevens lijk je ook goed te hebben uitgezocht hoe het zou moeten. /s

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-11 14:57

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Een tijdje geleden werkte de locatie van de HA app prima en zelfs beter dan via Google maps maar momenteel werkt het bagger en heb ik die device tracker zelfs ontkoppeld van de gebruikers.
De HA app vindt dat ik de hele dag thuis bent terwijl Google maps keurig detecteert dat ik op het werk ben.

En ook als ik de rechten intrek en opnieuw instel werkt het weer even goed maar na een aantal uren werkt het niet meer. Net of het toestel de rechten van de HA app intrekt, of dat er geen verbinding gemaakt kan worden met de HA instance.

[ Voor 28% gewijzigd door CAP-Team op 12-07-2022 13:10 ]

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• Hmmbob
  • Laatst online: 10-11 20:58
CAP-Team schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 13:09:
Een tijdje geleden werkte de locatie van de HA app prima en zelfs beter dan via Google maps maar momenteel werkt het bagger en heb ik die device tracker zelfs ontkoppeld van de gebruikers.
De HA app vindt dat ik de hele dag thuis bent terwijl Google maps keurig detecteert dat ik op het werk ben.

En ook als ik de rechten intrek en opnieuw instel werkt het weer even goed maar na een aantal uren werkt het niet meer. Net of het toestel de rechten van de HA app intrekt, of dat er geen verbinding gemaakt kan worden met de HA instance.
Ik zie dat er wel wat location fixes aan zitten te komen in de Android app: https://github.com/home-assistant/android/pull/2670

Sometimes you need to plan for coincidence

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Mijn ervaring met location-update problemen is eigenlijk altijd gerelateerd hieraan: https://dontkillmyapp.com/

Hoeveel moeite ik ook doe, bij mijn vrouw haar samsung blijft het gewoon stuk gaan via de ha-app.

Ben dan overgeschakeld op de google-maps device location, en die blijft wel werken...

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

• skank
TGILLY schreef op maandag 11 juli 2022 @ 20:26:
[...]

Na ongeveer alles al te hebben geprobeerd volg ik net via een van de bug reports het feit dat je https://my.home-assistant.io/redirect/oauth moet bijvoegen bij je URLs. Net gedaan, nog eens een HA restart en ineens werkt het 8)7 . Dit heb ik zeker 20 keer al geprobeerd en nu ineens..

Nu nog Home Connect :)
Oh my god, you rock !
Dat is gelukt !!
Thank you so much !
Ik moest na de link wel nogmaals de link aanpassen ook voor hij de koppelin legde

• Vos

Vos

AFCA

roeleboel schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 14:10:
Mijn ervaring met location-update problemen is eigenlijk altijd gerelateerd hieraan: https://dontkillmyapp.com/

Hoeveel moeite ik ook doe, bij mijn vrouw haar samsung blijft het gewoon stuk gaan via de ha-app.

Ben dan overgeschakeld op de google-maps device location, en die blijft wel werken...
Is dat via deze methode? https://www.home-assistant.io/integrations/google_maps/

• BeefHazard
Septillion schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 11:47:
[...]

Je kan bij Ziggo wel IPv4 aanvragen volgens mij. Als je modem in bridge laat zitten krijg je iig een IPv4 adres.
Goed om te weten. Gaat voor mij niet werken helaas omdat mijn studentenhuis Ziggo van een reseller krijgt. Beetje jammer maar ach, krijg wel een 200/20 lijn voor €18p/m :p

• RoTeK70
Ik kan het niet terugvinden. Volgens mij zat het in HACS.

Ik heb drie kaarten verticaal gestapeld maar deze horen bij elkaar, nu wil ik graag met een kleur hier een frame/kader omheen leggen. Volgens mij heb ik dit ooit ergens gezien maar kan het niet terugvinden.

Iemand een idee?

• TGILLY
skank schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 15:41:
[...]

Oh my god, you rock !
Dat is gelukt !!
Thank you so much !
Ik moest na de link wel nogmaals de link aanpassen ook voor hij de koppelin legde
Yep nog de link aanpassen en het werkt. Nu ook voor Home Connect gelukt ! :)

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:02
RoTeK70 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:32:
Ik kan het niet terugvinden. Volgens mij zat het in HACS.

Ik heb drie kaarten verticaal gestapeld maar deze horen bij elkaar, nu wil ik graag met een kleur hier een frame/kader omheen leggen. Volgens mij heb ik dit ooit ergens gezien maar kan het niet terugvinden.

Iemand een idee?
Bedoel je Stack In Card? Is te vinden in HACS.

• gomaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-11 14:21
Gizz schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 12:50:
[...]

Lijkt prima op voorraad: pricewatch: Woox R7060 Smart Garden Irrigation Control

@new_guy Overigens zou ik nooit kleppen installeren en dan direct op vakantie gaan. Er zou maar een fabricagefout in je klep zitten waardoor hij na een of twee dagen onder waterdruk flink begint te lekken. Heb je iemand die de eerste week dagelijks gaat kijken of de boel nog werkt zoals je hoopt? :P
Weet er iemand of deze Woox R7060 ook koppelt met een Zigbee hub die aan te sturen is met HA? Bijvoorbeeld die van Woox zelf?
Op dit moment heb ik namelijk nog geen zigbee spullen en ik verwacht in de tuin geen ontvangst te hebben als ik een USB stick in mijn server stop waar HA op draait. Een hub via wifi leek mij een mooie oplossing. Zit ik goed in de richting?

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:29

DexterDee

I doubt, therefore I might be

gomaster schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 17:58:
[...]

Weet er iemand of deze Woox R7060 ook koppelt met een Zigbee hub die aan te sturen is met HA? Bijvoorbeeld die van Woox zelf?
Op dit moment heb ik namelijk nog geen zigbee spullen en ik verwacht in de tuin geen ontvangst te hebben als ik een USB stick in mijn server stop waar HA op draait. Een hub via wifi leek mij een mooie oplossing. Zit ik goed in de richting?
Ja, de Woox R7060 is aan te sturen met HA en een willekeurige Zigbee 3.0 gateway die zigbee2mqtt ondersteunt.

Overigens, Zigbee maakt een mesh netwerk. Als je dus ook wat "routers" in dat netwerk hebt, lees: een slimme lamp in de buurt van de tuin, dan kom je een heel eind. Ik heb mijn Zigbee gateway in de woonkamer staan, maar door alle Zigbee devices die permanent stroom hebben is het bereik in de hele woning en tuin gewoon dikke prima.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Yep, dat is em. Let er even op dat je _alle_ cookies moet overzetten, dat heeft mij 2 minuten nadenken gekost voor ik dat doorhad :)

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

• skank
TGILLY schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:34:
[...]

Yep nog de link aanpassen en het werkt. Nu ook voor Home Connect gelukt ! :)
Mmm ik heb misschien te vroeg gejuiched.
Kun jij nu spotify zien in de mediabrowser?
Overigens zeg hij dat mn mediaplayer spotify entity onbeschikbaar is :(

• Septillion
offtopic:
@BeefHazard Ah, dan wordt het wat moeilijker ja. Wel coax? WUR?

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Mimiix schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 12:16:
[...]

Gelukkig geef je genoeg info om geholpen te worden. Tevens lijk je ook goed te hebben uitgezocht hoe het zou moeten. /s
True, iets met frustratie.
Ik heb de rtsp url werkend in VLC en iSpy enzo
Rtsp://[user]:[password]@[ip]/user=[user]&password=[pw]&channel=1&stream=0.spd?

Maar in ha krijg ik hem niet. Niet vanuit de configuratie.yaml ook niet via de Generic Camera intergratie

[ Voor 8% gewijzigd door Rouwette op 12-07-2022 23:53 ]

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:11
Rouwette schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 23:46:
[...]

True, iets met frustratie.
Ik heb de rtsp url werkend in VLC en iSpy enzo
Rtsp://[user]:[password]@[ip]/user=[user]&password=[pw]&channel=1&stream=0.spd?

Maar in ha krijg ik hem niet. Niet vanuit de configuratie.yaml ook niet via de Generic Camera intergratie
Hoe heb je geprobeerd de camera in configuration.yaml te definiëren?
Bij mij werkt dit voor de 2e stream van een tapo camera:

YAML:
1
2
3
4
camera:
  - platform: generic
    stream_source: rtsp://name:pass@192.168.0.157:554/stream2
    name: camera_voordeur_rtsp

• RoTeK70
Sicco92 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:55:
[...]

Bedoel je Stack In Card? Is te vinden in HACS.
Bedankt voor je reactie. Nee ik wil graag een kader om een aantal kaarten op het Dashboard hebben.
Zoals voorbeeld hieronder (nu even met Paint gedaan), het rode kader.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-RR4SgRKJjhvtM3HfIioWWg0uNc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GaAKs160QotYsXLpAKTA20Gd.jpg?f=user_large

• TravockMD
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-11 23:03
RoTeK70 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 07:47:
[...]

Bedankt voor je reactie. Nee ik wil graag een kader om een aantal kaarten op het Dashboard hebben.
Zoals voorbeeld hieronder (nu even met Paint gedaan), het rode kader.

[Afbeelding]
Ik denk dat je met het toevoegen van wat CSS in de "Card Mod" wel wat kan b(r)ouwen ?
https://github.com/thomasloven/lovelace-card-mod

• RoTeK70
TravockMD schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 09:17:
[...]

Ik denk dat je met het toevoegen van wat CSS in de "Card Mod" wel wat kan b(r)ouwen ?
https://github.com/thomasloven/lovelace-card-mod
Ja top, ben alweer een stuk verder alleen nu kan ik alleen per kaartsoort een border maken, ik wil het liefst voor alle kaarten die bij elkaar horen één border hebben. Maar waar ik de border ook plaatst in de verticale stack ik krijg nooit 1 border om alle kaarten. Nu dus zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XuOM-Jof0hH4PmjRVV5NlOow4HU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dgSUOtJ8WSopNuM2S45JHBnU.jpg?f=user_large

• Shattering
Stomme vraag misschien, maar ik wil de lichten laten flikkeren als er iemand op de deurbel drukt. Momenteel heb ik twee automations, telkens met een andere condition.

- Als het licht aan is doe ik uit/aan/uit/aan
- Als het licht uit is doe ik aan/uit/aan/uit

Kan dit beter, met één automation, waarbij de lamp bijvoorbeeld terug naar de initiële staat gaat?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:13

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Shattering je kunt het sowieso al terugbrengen tot 1 automation door gebruik te maken van een Choose.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Erik80
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:12

Erik80

Sinds 1980

Je kunt ook beginnen met het creeeren van een scene, en eindigen met het activeren van die scene:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
deurbel_knipper:
  sequence:
    - service: scene.create
      data:
        scene_id: zolderlichten
        snapshot_entities:
          - light.werkkamer_achter
    - repeat:
        until:
          - condition: template
            value_template: "{{ repeat.index == 5 }}"
        sequence:
          - service: light.toggle
            data:
              entity_id:
                - light.werkkamer_achter
              rgb_color:
                - 0
                - 0
                - 255
              brightness: 255
          - delay:
              milliseconds: 500
    - service: scene.turn_on
      target:
        entity_id: scene.zolderlichten

• TGILLY
skank schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 18:48:
[...]

Mmm ik heb misschien te vroeg gejuiched.
Kun jij nu spotify zien in de mediabrowser?
Overigens zeg hij dat mn mediaplayer spotify entity onbeschikbaar is :(
Om een of andere reden stond hij disabled (Entity) dus moest hem terug enabling.
In Media kan ik rechts onder Spotify kiezen en dat lijkt te werken

• Eraser127
  • Nu online

Eraser127

Nijkerk

Hmmbob schreef op maandag 11 juli 2022 @ 09:12:
[...]

Ik ken de Unify integratie niet, moet je daar nog iets in doen wellicht? Kan me voorstellen dat niet alle nieuwe WiFi devices automatisch als device_tracker in HA geïmporteerd worden (hallo printer!)

Daarnaast: kijk in je S20 even bij de WiFi instellingen van je netwerk en zorg dat je "telefoon MAC" in plaats van "willekeurig MAC" hebt geselecteerd. Anders meldt je telefoon zich steeds aan met een ander MAC adres en heeft Unify dus geen idee dat het steeds om dezelfde telefoon gaat.
Tnx, deze stond idd op random, nog niet eerder gezien bij een mobiel device.
Magic schreef op maandag 11 juli 2022 @ 09:43:
[...]

De unifi integratie importeert standaard elke nieuwe device die in het netwerk aangetroffen wordt en maakt daar een device tracker van. Meestal wil je dat niet, daarom is er een optie om niet automatisch nieuwe entities toe te voegen. Waarschijnlijk staat die uit. Deze staat echter niet in de normale configuratie, maar die staat bij de integratie onder de 3 puntjes en "system options".

[Afbeelding]
(die moet je dan even tijdelijk weer aanzetten)

en vergeet ook voor je netwerk niet Mac-Adress randomization uit te zetten, anders maakt hij voor elke willekeurig gegenereerd mac adress een nieuwe entity.
Device import stond al aan. Mac-Adress randomization kan ik niet over vinden in m'n settings van de Unifi controller

[ Voor 22% gewijzigd door Eraser127 op 13-07-2022 12:29 ]

My Discogs

• Magic
  • Niet online
Eraser127 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:52:
[...]

Device import stond al aan. Mac-Adress randomization kan ik niet over vinden in m'n settings van de Unifi controller
Die vind je ook in je telefoon :)

Heb zelf geen android telefoon, maar deze setting moet het zijn:
Afbeeldingslocatie: https://source.android.com/static/devices/tech/connect/images/mac-randomization-option.png

Op IOS kun je het per SSID in of uitschakelen, zal ook waarschijnlijk bij android wel zo werken.

[ Voor 9% gewijzigd door Magic op 13-07-2022 12:25 ]

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• Eraser127
  • Nu online

Eraser127

Nijkerk

@Magic Zie mijn vorige quote, deze stond idd op mijn telefoon op random. Het is iig gelukt nu. Heb de entity van uitgeschakeld naar ingeschakeld kunnen zetten en ik zie deze nu geupdate worden naar not_home en home d:)b .

My Discogs

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

oltk schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 23:58:
[...]

Hoe heb je geprobeerd de camera in configuration.yaml te definiëren?
Bij mij werkt dit voor de 2e stream van een tapo camera:

YAML:
1
2
3
4
camera:
  - platform: generic
    stream_source: rtsp://name:pass@192.168.0.157:554/stream2
    name: camera_voordeur_rtsp
Yes, de 2de stream nog niet geprobeerd. Kijken of ik die url kan achterhalen
De img wordt wel geupdate als ik de camera’s even anders richt 185 deed het gister, nu niet meer? Niets verandert.
De 220 krijg ik geen beeld

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dR3DWp3FhQoLl4YXiOhNp0QwgnU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VOEutfIc55UYK2TsC8DUPLiI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Rouwette op 13-07-2022 13:11 ]

• water_escape
  • Nu online
Shattering schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:10:
Stomme vraag misschien, maar ik wil de lichten laten flikkeren als er iemand op de deurbel drukt. Momenteel heb ik twee automations, telkens met een andere condition.

- Als het licht aan is doe ik uit/aan/uit/aan
- Als het licht uit is doe ik aan/uit/aan/uit

Kan dit beter, met één automation, waarbij de lamp bijvoorbeeld terug naar de initiële staat gaat?
ik zoek hetzelfde, als de bel gaat knipperen de lampen.
Maar momenteel alleen als de lampen uit staan. En daarna heb ik weer een turn off erin gedaan.

Wat ik zou willen is dat de lampen die ik laat knipperen terug gaan naar de staat waar ze in stonden voordat ze moesten knipperen. (en dit zijn verschillende lampen uit verschillende kamers)

Water-Escape

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
water_escape schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 14:16:
[...]

ik zoek hetzelfde, als de bel gaat knipperen de lampen.
Maar momenteel alleen als de lampen uit staan. En daarna heb ik weer een turn off erin gedaan.

Wat ik zou willen is dat de lampen die ik laat knipperen terug gaan naar de staat waar ze in stonden voordat ze moesten knipperen. (en dit zijn verschillende lampen uit verschillende kamers)
Ik gebruik daarvoor de Toggle functie van de lampen. Als je daarvoor een veelvoud van twee keer gebruikt eindigen ze altijd in de staat waarin ze stonden.

• CappieL
  • Laatst online: 10-11 21:25
synoniem schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 14:25:
[...]

Ik gebruik daarvoor de Toggle functie van de lampen. Als je daarvoor een veelvoud van twee keer gebruikt eindigen ze altijd in de staat waarin ze stonden.
Slim... al zou een Choose ook moeten lukken.
Edit: Wat hieronder staat is nog veel beter :)

[ Voor 6% gewijzigd door CappieL op 13-07-2022 14:55 ]

• Erik80
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:12

Erik80

Sinds 1980

synoniem schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 14:25:
[...]

https://gathering.tweaker...message/72124352#72124352
Waarom niet on the fly een scene maken? hier werkt dat perfect, ongeacht hoe je lampen aan staan (kleur, brightness etc worden ook opgeslagen)

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-11 16:42
Ik heb voor de verplichte rookmelders een aantal "nedis WIFIDS10WT" detectors gekocht. Beetje te nonchalant ervan uit gegaan van als ze "smart" zijn integreert het wel.
Blijken deze juist niet in HA te integreren te zijn. Of toch? misschien heeft hier iemand een idee of eraan gewerkt wordt of dat het een miskoop is geweest.

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:27
sweetdude schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 15:02:
Ik heb voor de verplichte rookmelders een aantal "nedis WIFIDS10WT" detectors gekocht. Beetje te nonchalant ervan uit gegaan van als ze "smart" zijn integreert het wel.
Blijken deze juist niet in HA te integreren te zijn. Of toch? misschien heeft hier iemand een idee of eraan gewerkt wordt of dat het een miskoop is geweest.
K zie op de verpakking smartlife staan. Dat is toch een Tuya variatie? Wellicht via de (Local) Tuya integratie?

Zie ook hier (ook al gaat dat alleen over de plug geloof ik) https://community.home-as...plug-wifip110fwt/200797/2

Oh

En DuckduckGo link 2: http://makechronicles.com/nedis-wifids10wt/
en link 3: https://www.sydspost.nl/i...-integreren-met-domoticz/ (ja dat is Domoticz, maar tasmota werkt ook met Home Assistant)

Dus met een beetje huisvlijt, zou t moeten kunnen

[ Voor 18% gewijzigd door Koepert op 13-07-2022 15:11 ]

• Shattering
Erik80 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 14:49:
[...]

https://gathering.tweaker...message/72124352#72124352
Waarom niet on the fly een scene maken? hier werkt dat perfect, ongeacht hoe je lampen aan staan (kleur, brightness etc worden ook opgeslagen)
Bedankt, maar ik volg niet helemaal. Gaat een lamp/switch altijd terug naar zijn beginfase, na het uitvoeren van een scene?

• Septillion
@Shattering Nee, het is juist een idee van on the fly scenes dat je dus een scene kunt maken van hoe de lamp nu ingesteld staat, dan je knipperen/alarm/regenboog/whatever doet en daarna de gemaakte scene weer aanroept. Dan ben je compleet niet afhankelijk van hoe de lamp stond. Stond de lamp uit dan wordt hij als uit in de scene opgenomen. Stond hij op paars, 30%, dan wordt hij als paars 30% in de scene opgenomen etc.

Voor lampen die alleen aan/uit kunnen heeft het geen toegevoegde waarde maar voor dimmen en kleuren wel.

• haborym
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 05-11 20:42
Volgende week komt Eneco hier mijn Stadsverwarming "verslimmen". Ze gaan er een module aanhangen die de gegevens via het T-mobile IoT netwerk dagelijks of per uur gaan versturen.

Zijn er hier al mensen die zo'n module hebben en in Home Assistant hebben gehangen?

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-11 23:27
Ik heb een aantal vragen waarmee jullie wellicht kunnen helpen. Graag wil ik HA installeren icm mijn verschillende wifi domotica apparaten. Ik merk toch dat als de wifi uitvalt het thuis moeilijk bedienen wordt ;)

Ik heb nog de eerste Xiaomi zigbee gateway.
Graag wil ik deze chinese zigbee sensors hergebruiken met HA. Hiervoor wil ik HA installeren op een raspberry pi. Welke USB stick adviseren jullie met het oog op de toekomst (Matter netwerk)? Ik zit te denken aan de sonoff met Zigbee2MQTT

• Shattering
Septillion schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 15:38:
@Shattering Nee, het is juist een idee van on the fly scenes dat je dus een scene kunt maken van hoe de lamp nu ingesteld staat, dan je knipperen/alarm/regenboog/whatever doet en daarna de gemaakte scene weer aanroept. Dan ben je compleet niet afhankelijk van hoe de lamp stond. Stond de lamp uit dan wordt hij als uit in de scene opgenomen. Stond hij op paars, 30%, dan wordt hij als paars 30% in de scene opgenomen etc.

Voor lampen die alleen aan/uit kunnen heeft het geen toegevoegde waarde maar voor dimmen en kleuren wel.
Duidelijk. Maar heb ik na een tijd dan niet een hoop 'ongebruikte scenes'? Of word zo'n on the fly scene ook automatisch opgekuist? :)

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:05
Shattering schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:06:
[...]

Duidelijk. Maar heb ik na een tijd dan niet een hoop 'ongebruikte scenes'? Of word zo'n on the fly scene ook automatisch opgekuist? :)
Blijft staat tot een herstart is mijn ervaring. Maar je overschrijft steeds de zelfde. Ik gebruik deze methode ook voor onze lampen hier thuis. Snapshot van de staat als het donker/licht wordt en de lampen aan/uit moeten. Dmv die snapshot scene kan ik de lampen herstellen naar wat ze waren.. Ideaal!

• Shattering
ProudElm schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:16:
[...]

Blijft staat tot een herstart is mijn ervaring. Maar je overschrijft steeds de zelfde. Ik gebruik deze methode ook voor onze lampen hier thuis. Snapshot van de staat als het donker/licht wordt en de lampen aan/uit moeten. Dmv die snapshot scene kan ik de lampen herstellen naar wat ze waren.. Ideaal!
Oké, bedankt allemaal - ik ga aan de slag :) :) .

Ben nog maar een 6-tal maandjes bezig met HA, maar het blijft me verbazen wat je allemaal kan en het trekt me dieper en dieper :) .

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:05
Succes! :-)

• Shattering
Werkt ondertussen, was inderdaad gemakkelijk :).

Ik roep trouwens met een automation mijn script aan.
Weet niet of dat de best practice is? Ik vermoed dat ik een script ook gewoon zoals een automation kan laten werken met een trigger?

• Septillion
@Shattering Script en automation zijn gelijk afgezien van dat een script geen trigger heeft :) Script is handig voor als je een sequence vaker wilt doen (eventueel met parameters). Als je een script maakt om hem alleen aan te roepen in een enkele automation is het niet zo nuttig er een script van te maken.

• Shattering
Septillion schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:56:
@Shattering Script en automation zijn gelijk afgezien van dat een script geen trigger heeft :) Script is handig voor als je een sequence vaker wilt doen (eventueel met parameters). Als je een script maakt om hem alleen aan te roepen in een enkele automation is het niet zo nuttig er een script van te maken.
Bedankt! Dus het aanmaken van een scène etc. kan ook gewoon via een automation?

• golles
  • Laatst online: 31-10 16:11
haborym schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 15:44:
Volgende week komt Eneco hier mijn Stadsverwarming "verslimmen". Ze gaan er een module aanhangen die de gegevens via het T-mobile IoT netwerk dagelijks of per uur gaan versturen.

Zijn er hier al mensen die zo'n module hebben en in Home Assistant hebben gehangen?
Het zou helpen als je vermeld om welke module of stadsverwarming meter het gaat.
Ik heb een component gemaakt voor de Kamstrup 403 meter, maar werkt ook met een paar andere meters: https://github.com/golles/ha-kamstrup_403#supported-devices
Dit component werkt trouwens lokaal en is niet afhankelijk van een cloud

[ Voor 5% gewijzigd door golles op 13-07-2022 17:21 ]

• Septillion
@Shattering 100% gelijk :) Dus ja.
Pagina: 1 ... 167 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.